JK 960-04-31

Fråga om yttrandefrihetsgrundlagens tillämpning i förhållande till kreditupplysningslagen

Justitiekanslerns beslut 

Justitiekanslern vidtar inte någon åtgärd. Handlingarna i ärendet återlämnas till Åklagarkammaren i Växjö för den åtgärd som kan vara påkallad. 

Bakgrund

I en polisanmälan till Polismyndigheten i Kronobergs län gör IV gällande att Sandå Hallin Måleri AB genom sin anställde PA har begärt en kreditupplysning om henne hos AB Svensk Upplysningstjänst trots att hon inte är kund hos målerifirman. 

AB Svensk Upplysningtjänst har erhållit utgivningsbevis hos Radio- och TV-verket enligt 1 kap. 9 § yttrandefrihetsgrundlagen (YGL) för två hemsidor. Den ena har webbadressen www.upplysningstjanst.se och titeln "Upplysningsregistret". Den andra hemsidan har webbadressen ww.infotorg.se/upplysningsregistre och har titeln "Anmärknings- och taxeringsdatabasen". 

Enligt uppgifter i ärendet har måleriet inhämtat upplysningen om IV på hemsidan www.upplysningstjanst.se. 

Prövningen här

Åklagarkammaren i Växjö har i en förfrågan hit begärt besked om vem som är behörig åklagare i ärendet eftersom den hemsida som den aktuella upplysningen har hämtats från omfattas av regleringen i YGL. 

Kreditupplysningslagen (1973:1173) innehåller inte någon generell bestämmelse som reglerar förhållandet till tryck- och yttrandefriheten. Att kreditupplysningslagen inte skall tillämpas i den utsträckning det skulle strida mot bestämmelserna i tryckfrihetsförordningen (TF) och YGL följer redan av allmänna principer. Någon upplysning om detta finns inte i kreditupplysningslagen på det sätt som gäller för t.ex. personuppgiftslagen (1998:204) där det i 7 § har tagits in en sådan bestämmelse. I kreditupplysningslagen har en annan teknik använts som innebär att det i varje bestämmelse i lagen sägs hur den förhåller sig till grundlagarna. Enligt 9 § den lagen får kreditupplysningar om fysiska personer som inte är näringsidkare inte lämnas ut, om det finns anledning att anta att upplysningen kommer att användas av någon annan än den som på grund av ett ingånget eller ifrågasatt kreditavtal eller av någon liknande anledning har behov av upplysningen. Detta gäller dock inte offentliggörande av en kreditupplysning på ett sådant sätt som avses i TF eller YGL. 

Den aktuella hemsidan omfattas av YGL. Ingripanden mot innehållet på hemsidan kan då ske endast om det finns stöd för det i YGL. Detta följer av de principer om YGL:s exklusivitet som framgår av 1 kap. 4 §. 

Av kreditupplysningslagens straffbestämmelser framgår bl.a. att den som utnyttjar uppgifter hos någon utan att ha grund till detta enligt 9 § skall dömas till böter (19 § andra stycket andra meningen). Med hänsyn till det i 9 § andra meningen stadgade undantaget för offentliggörande genom grundlagsskyddade medier får även utnyttjandet av uppgifterna antas vara skyddat av grundlagarna. Det torde innebära att straffrättsliga ingripanden inte får vidtas mot den som har begärt kreditupplysningen. Detta sistnämnda ställningstagande ankommer emellertid inte på Justitiekanslern utan på allmän åklagare. Handlingarna skall därför återlämnas till Åklagarkammaren i Växjö.