Dir. 2004:35
Organisationskommitté för inrättandet av en ny järnvägsmyndighet
- ---
Beslut vid regeringssammanträde den 19 februari 2004.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att förbereda och vidta åtgärder för att inrätta en ny järnvägsmyndighet med uppgift att handlägga frågor enligt den nya järnvägslag som regeringen har för avsikt att föreslå riksdagen i en proposition under våren. Uppdraget gäller med förbehåll för att riksdagen fattar beslut i enlighet med regeringens förslag i propositionen.
Utredarens uppdrag är bl.a. att utarbeta organisation, verksamhetsmål och preciserade arbetsuppgifter för myndigheten. Utredaren skall vidare lämna förslag på instruktion samt lämna budgetunderlag för myndigheten. Utredaren skall bemanna myndigheten och i övrigt vidta de åtgärder som krävs för att den nya myndigheten skall kunna inrättas den 1 juli 2004.
Bakgrund
Nya EG-direktiv
I början av år 2001 antogs fyra direktiv inom järnvägsområdet som bl.a. innebär att banhållning och trafikutövning skall delas upp tydligare för att skapa insyn och undvika diskriminering av järnvägsföretag. Direktiven innehåller också nya principer för fördelning av tåglägen och för prissättning av järnvägsinfrastruktur. I direktiven regleras vidare ansvars- och befogenhetsfördelningen inom järnvägssektorn och mellan sektorn och staten. Det finns bl.a. ett krav på att medlemsstaterna skall inrätta ett regleringsorgan som skall vara fristående från infrastrukturförvaltare och järnvägsföretag. Vidare införs krav på att funktioner för kapacitetsfördelning och infrastrukturprissättning skall skiljas organisatoriskt från trafikutövare samt att säkerhetscertifiering skall skiljas från såväl infrastrukturförvaltare som trafikutövare.
Järnvägsutredningen
Regeringen tillkallade den 31 maj 2001 en särskild utredare för att dels göra en bred översyn av organisationen och lagstiftningen inom järnvägssektorn, dels genomföra de ovan nämnda EG-direktiven och andra nya regler på internationell nivå i svensk lag. Järnvägsutredningen överlämnade den 31 maj 2002 delbetänkandet Rätt på spåret (SOU 2002:48) till regeringen. Delbetänkandet har remissbehandlats. Utredningen föreslog bl.a. att järnvägssektorns regleringsfunktioner sammanförs i en ny myndighet. Järnvägsinspektionen och Tågtrafikledningen, som i dag är självständiga enheter inom Banverket, skulle därmed upphöra och deras uppgifter överföras till den nya myndigheten. Remissinstanserna var i huvudsak positiva till detta förslag.
Regeringens remiss till Lagrådet
Regeringen förbereder en proposition med förslag om en ny samlad järnvägslagstiftning. Regeringens avsikt är att en ny myndighet skall inrättas för att handlägga uppgifter enligt den nya järnvägslagen och lagen om säkerhet vid tunnelbana och spårväg m.fl. Regeringen anför i en remiss till Lagrådet bl.a. att en sektorsspecifik lag om järnvägar skall ge klarare regler för att bedriva verksamhet inom järnvägssektorn och åstadkomma en tydlig och ändamålsenlig järnvägsstruktur.
För att uppnå detta föreslås i lagrådsremissen att lagen i huvudsak skall reglera villkoren för att få bedriva järnvägstrafik i Sverige, vilka verksamhetsutövare som har tillträde till järnvägsmarknaden och de krav som ställs på dessa. Vidare bör villkor och förfaranden anges för nyttjandet av järnvägsinfrastrukturen samt tekniska krav och förfaranden för att få släppa ut delsystem och komponenter på marknaden och ta dessa i bruk. Lagen bör också ange vilka krav som gäller för äldre, ej ombyggd eller moderniserad järnvägsinfrastruktur och järnvägsmateriel samt den ansvars- och befogenhetsfördelning som bör finnas inom järnvägssektorn m.m. Lagen föreslås vidare innehålla bestämmelser om tillsyn, tvångsmedel, straffbestämmelser och överklagande m.m.
I lagen föreslås i övrigt att det skall finnas bemyndiganden för regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer att meddela föreskrifter om vad som gäller närmare i vissa avseenden. Avsikten är att i en förordning som ansluter till lagen ge bemyndiganden till den nya järnvägsmyndigheten att meddela föreskrifter, där en del av EG-direktivens bestämmelser kommer att genomföras.
Den nya myndighetens inriktning och uppgifter
Den nya myndigheten skall genom föreskrivande arbete, kontroll och tillsyn verka för en säker järnväg och en effektiv och icke-diskriminerande järnvägsmarknad. Myndighetens tillsyn över lagens efterlevnad innebär att den har en konkurrensövervakande roll när det gäller infrastrukturförvaltarnas beteende. Avsikten är att därutöver ge myndigheten i uppdrag att övervaka konkurrensen på samtliga marknader för järnvägstjänster. Myndigheten skall dessutom utföra visst utredningsarbete samt bistå regeringen i vissa frågor. Myndighetens säkerhetsarbete skall även omfatta verksamheten som bedrivs på tunnelbana och spårväg.
Meddelande av föreskrifter och tillståndsgivning
Myndigheten skall meddela de föreskrifter som behövs för tillämpningen av den föreslagna järnvägslagen och den kommande järnvägsförordningen samt den föreslagna lagen om säkerhet vid tunnelbana och spårväg. De huvudsakliga områden som föreskriftsverksamheten skall rikta sig mot är
- järnvägssäkerhet,
- tekniska specifikationer för driftskompatibilitet och andra tekniska standarder både vad gäller infrastruktur och fordon,
- beskrivning av järnvägsnätet, kapacitetstilldelning och tågplanen, samt
- redovisning av järnvägsverksamhet.
Myndigheten skall också pröva frågor om tillstånd och godkännanden som krävs enligt järnvägslagen, järnvägsförordningen och lagen om säkerhet vid tunnelbana och spårväg samt pröva frågor om undantag från regelverket.
Tillsyn och kontroll
I tillsynsuppgifterna ingår bl.a. att meddela förelägganden och förbud, pröva frågor om återkallelse av tillstånd, utöva marknadskontroll över järnvägsmarknaden samt över delsystem och komponenter och att besluta i tvister som hänskjutits till myndigheten. Myndigheten skall vidare övervaka säkerheten hos järnvägssystemet enligt järnvägslagen och kontrollera att järnvägsföretagens ekonomiska redovisning stämmer överens med regelverket. Vidare ingår det i tillsynsuppgifterna att övervaka järnvägsmarknaden. Myndigheten skall på grundval av klagomål eller på eget initiativ besluta om nödvändiga åtgärder för att korrigera en negativ utveckling på denna marknad.
Utredning, rådgivning och registerhållning
Myndigheten skall ta emot rapporter om olyckor samt utreda olyckor och olyckstillbud som det inte är en uppgift för Statens haverikommission att utreda. Myndigheten skall bistå regeringen i fråga om förslag om tekniska specifikationer för driftskompatibilitet inför beslut i den s.k. artikel 21- kommittén. Slutligen skall myndigheten föra ett register över järnvägsinfrastruktur och järnvägsfordon.
Uppdraget
Utredaren skall vidta de åtgärder som krävs för bildandet av en ny järnvägsmyndighet. Den nya myndigheten skall kunna inrättas den 1 juli 2004 och lokaliseras till Borlänge. Uppdraget gäller under förutsättning att riksdagen fattar beslut i enlighet med regeringens proposition.
Förslag om verksamhetsform, verksamhetsmål och instruktion
Utredaren skall föreslå lämplig ledningsform för myndigheten samt överväga om ett expertråd bör knytas till myndigheten. Utredaren skall precisera myndighetens ansvar och uppgifter samt utforma förslag till verksamhetsmål och instruktion för myndigheten.
Förslag om budgetunderlag och verksamhetsplan
Utredaren skall lämna ett budgetunderlag enligt tillämpliga delar i förordningen (2000:605) om årsredovisning och budgetunderlag för perioden 2004-2007. Budgetunderlaget skall innehålla förslag på myndighetens finansiering för perioden och de förslag till bemyndiganden som myndigheten behöver för att få göra åtaganden om framtida utgifter som inte täcks av beräknade anslag.
Praktiska förberedelser för myndighetens inrättande
Utredaren skall förbereda uppbyggnaden av myndigheten och får därvid ingå nödvändiga avtal. I detta ingår att bedöma vilken kompetens som är nödvändig för myndighetens verksamhet samt att anställa personal. Utredaren skall utarbeta lämplig organisation och lämpliga arbetsformer för verksamheten samt utarbeta en arbetsordning och en verksamhetsplan för myndigheten. Utredaren skall i detta arbete ta till vara erfarenheterna av arbetssätt och metoder inom Järnvägsinspektionen och Tågtrafikledningen.
Utredaren skall hyra lämpliga lokaler och anskaffa administrativa system för ekonomistyrning, diarieföring m.m. samt förbereda myndigheten för anslutning till det statliga redovisningssystemet. Utredaren skall undersöka möjligheten att samutnyttja administrativa system och servicefunktioner hos andra statliga myndigheter. Slutligen skall utredaren utarbeta en informationsstrategi för myndighetens verksamhet.
Myndighetsföreskrifter m.m.
Utredaren skall med utgångspunkt från den föreslagna järnvägslagen och den kommande förordningen samt den föreslagna lagen om säkerhet vid tunnelbana och spårväg lämna förslag om myndighetsföreskrifter som är nödvändiga för verksamheten. Förslagets konsekvenser för företag och myndigheter skall redovisas.
Utredaren skall även analysera den nya myndighetens medverkan i det internationella arbetet på järnvägsområdet.
Uppdragets genomförande och tidsplan
Utgångspunkt för arbetet skall vara regeringens överväganden i propositionen. Myndigheten skall lokaliseras till Borlänge och en utgångspunkt är att den har lokal representation i huvudsak på samma platser i Sverige som Järnvägsinspektionens nuvarande lokala representation. Ytterligare en utgångspunkt är att myndigheten under budgetåret 2004 beräknas att disponera ett ramanslag på ca 20 miljoner kronor. På helårsbasis beräknas myndigheten disponera ca 40 miljoner kronor.
Utredaren skall bedriva arbetet i nära samarbete med Banverket, Järnvägsinspektionen och Tågtrafikledningen samt i övrigt inhämta synpunkter från Ekonomistyrningsverket och från övriga berörda myndigheter och organisationer. Utredaren skall även inhämta synpunkter från Näringslivets regelnämnd när det gäller redovisning av förslagets konsekvenser för företag samt inhämta synpunkter från Utredningen (Fö 2003:04) om översyn av bestämmelserna om transport av farligt gods (dir. 2003:99).
Utredaren skall hålla berörda centrala arbetstagarorganisationer informerade om arbetet och ge dem tillfälle att framföra synpunkter. Utredaren skall fullgöra de åtgärder som krävs enligt lagen (1976:580) om medbestämmande i arbetslivet. Den nya myndigheten skall bemannas med beaktande av reglerna om övergång av verksamhet i 6 b § lagen (1982:80) om anställningsskydd.
Utredaren skall senast den 15 april 2004 lämna förslag om instruktion för myndigheten. Utredaren skall senast den 1 maj 2004 lämna ett budgetunderlag för perioden 2004-2007. Slutbetänkande skall lämnas till regeringen senast den 1 juni 2004.
(Näringsdepartementet)