Dir. 2006:112
Tilläggsdirektiv till utredningen om ett nytt
Kommittédirektiv
Tilläggsdirektiv till utredningen om ett nytt
tandvårdsstöd för vuxna (S 2005:08)
Dir.
2006:112
Beslut vid regeringssammanträde den 16 november 2006
Inledning
Med stöd av den förra regeringens bemyndigande den
1
december 2005 tillkallade dåvarande statsrådet Ylva
Johansson samma dag en särskild utredare. Enligt direktiven
(dir. 2005:136) skall utredaren lägga fram förslag till ett nytt
tandvårdsstöd för vuxna.
Dessa tilläggsdirektiv gäller för det fortsatta utrednings-
arbetet och ersätter de direktiv som beslutades den 1 december
2005.
Sammanfattning av uppdraget
Utredaren skall lägga fram ett förslag till ett nytt tandvårdsstöd
för personer i åldrarna 20 år och uppåt. En särskild analys skall
göras av hur det nya stödet skall förhålla sig till personer i
åldersgruppen 65 år och äldre. Stödet omfattar ett skydd mot
höga kostnader samt en tandvårdscheck som kan användas för
delbetalning för abonnemangstandvård eller regelbundna före-
byggande besök hos tandläkare eller tandhygienist. En översyn
av reglerna om återkrav av tandvårdsersättning när fast och av-
tagbar protetik görs om skall också genomföras. Utredaren skall
lägga fram de förslag till författningsändringar som krävs för att
införa det nya tandvårdsstödet och som i övrigt följer av upp-
draget. Utredaren skall föreslå hur företagens administrativa
börda till följd av reglerna kan minskas.
2
Bakgrund
Nuvarande tandvårdsstöd
Det nuvarande tandvårdsstödet som infördes den 1 januari 1999
har en hälsofrämjande inriktning samtidigt som det innehåller
ett visst stöd till dem som drabbas av höga kostnader. Försäk-
ringskassan betalar i regel ut ett fast ersättningsbelopp per åt-
gärd till vårdgivaren. Av 4 § första stycket tandvårdslagen
(1985:125) framgår att en vårdgivare får ta ut ersättning av pa-
tienten för undersökning och tandbehandling. Ersättningen skall
vara skälig med hänsyn till behandlingens art, omfattning och
utförande samt omständigheterna i övrigt.
Som ett alternativ finns också möjligheten att patienten och
vårdgivaren sluter ett avtal om s.k. abonnemangstandvård.
Detta innebär att patienten betalar en fast årlig avgift för att få
sitt behov av bastandvård tillgodosett under en tvåårsperiod. För
varje sådant abonnemang betalar Försäkringskassan ut ett fast
ersättningsbelopp om 200 kronor per år.
Den 1 juli 2002 kompletterades tandvårdsstödet med ett sär-
skilt stöd som gäller fr.o.m. det år patienten fyller 65 år. Stödet
utgörs av ett högkostnadsskydd för protetisk tandvård samt en
högre ersättning för bastandvård än den som övriga ålders-
grupper får. Högkostnadsskyddet innebär att Försäkringskassan
ersätter patientens kostnad för protetik utöver ett karensbelopp
om 7 700 kronor. Vissa materialkostnader får dock patienten
själv stå för.
För vissa patientgrupper finns det ett särskilt stöd som admi-
nistreras av landstingen. Landstingen ansvarar enligt tand-
vårdslagen (1985:125) för uppsökande verksamhet och nöd-
vändig tandvård för äldre och funktionshindrade med stort be-
hov av vård och omsorg samt för tandvård som utgör ett led i en
sjukdomsbehandling. Patienten betalar i dessa fall en avgift en-
ligt de bestämmelser som gäller för öppen hälso- och sjukvård.
Närmare bestämmelser om detta finns i tandvårdsförordningen
(1998:1338).
3
Prisutvecklingen och enskildas tandvårdskostnader
Den 1 januari 1999 upphörde den statliga regleringen av tand-
vårdspriserna. De första åren därefter präglades av kraftiga
prisökningar på tandvård. Prisökningarna tycks på senare tid ha
dämpats något, vilket bl.a. framgår av Försäkringskassans rap-
port om prisutvecklingen under perioden april 2004 till maj
2005, men de överstiger fortfarande i stor utsträckning den all-
männa prisutvecklingen enligt konsumentprisindex. Då ersätt-
ningssystemet, med undantag för högkostnadsskyddet för per-
soner som är 65 år och äldre, bygger på fasta grundbelopp som
inte har räknats upp sedan år 1999 har prisökningarna direkt
drabbat patienterna. Trots prisökningarna har dock flertalet pa-
tienter måttliga tandvårdskostnader. I en undersökning som
Socialstyrelsen och Försäkringskassan lät genomföra under år
2005 uppgav drygt 17 procent att de hade haft en tandvårds-
kostnad på 2 000 kronor eller mer under den senaste 12-
månadersperioden. Tandvårdskostnader på 10 000 kronor eller
mer uppgavs av ca 2 procent av de svarande, men var betydligt
vanligare för personer i åldrarna 50 år och uppåt än bland 20–
49-åringarna. De som enligt denna och andra intervjuundersök-
ningar har riktigt höga kostnader är alltså relativt få. Den som
har behov av omfattande tandvård, särskilt protetik, kan dock
drabbas av tandvårdskostnader på tiotusentals kronor enbart
under ett år.
En majoritet av befolkningen besöker regelbundet tand-
vården, men det finns också en andel som uppger att de, trots
behov av tandvård, inte har sökt tandvård av det skälet att de
inte haft råd. De yngre vuxna har en förhållandevis låg besöks-
frekvens, men undersökningarna uppvisar också stora skillnader
mellan olika socioekonomiska grupper. I Socialstyrelsens och
Försäkringskassans undersökning år 2005 framkom att var
fjärde svarande enligt egen uppgift hade tvingats avstå från
tandvård av ekonomiska orsaker under de senaste tolv måna-
derna. Ensamstående kvinnor med barn, personer med social-
bidrag och arbetslösa är några av de grupper där man finner den
största andelen personer som avstått från tandvård av ekono-
miska skäl. I Försäkringskassans rapport Tandvårdsförsäkring,
4
tandvårdskonsumtion och tandhälsa (2006) redovisas att det
finns samband mellan att besöka tandvården minst vartannat år
och att ha en god tandhälsa. Det finns likaså ett samband mellan
att kunna klara en oväntad tandvårdsutgift och att ha god tand-
hälsa.
Stödet för personer som är 65 år eller äldre
Högkostnadsskyddet för protetik som gäller fr.o.m. det år man
fyller 65 år har gjort det möjligt för många äldre att få behand-
lingar som de annars hade tvingats avstå ifrån. Ett problem har
dock varit att genomströmningstiderna för förhandsprövnings-
ärenden hos Försäkringskassan tidvis har varit oacceptabelt
långa. Det har vidare framförts kritik från patienter och vård-
givare mot att patientens kostnad ibland har blivit mycket högre
än karensbeloppet på 7 700 kronor, till stor del beroende på de
dyra material som ofta används vid protetisk behandling. Det
finns också indikationer på att vårdgivare debiterar patienterna
för materialkostnader på ett sätt som inte var avsett när stödet
infördes.
Den 1 januari 2004 infördes en bestämmelse i 4 § förord-
ningen (1998:1337) om tandvårdstaxa, som reglerar hur stor
tandvårdsersättning som kan utgå från Försäkringskassan till
vårdgivaren för åtgärder som denne har utfört. Innebörden av
bestämmelsen är att ersättningen från Försäkringskassan högst
får motsvara folktandvårdens pris i det landsting där vården ut-
förs. Till följd av de stora prisskillnader som förekommer
mellan landstingen kan därför även ersättningen till privata
vårdgivare i olika delar av landet variera. Denna bestämmelse
tar dock inte sikte på förhållandet mellan vårdgivare och pa-
tient. Detta förhållande regleras i 4 § tandvårdslagen
(1985:125).
Konkurrensverket ansåg i rapporten Tandvård och kon-
kurrens (Konkurrensverkets rapportserie 2004:1) bland annat att
en konkurrensneutral förhandsprövning borde införas och att
det borde skapas incitament för patienter och vårdgivare att be-
gränsa kostnaderna för vården.
5
Riksrevisionen har i rapporten Tandvårdsstöd för äldre (RiR
2006:9) riktat kritik mot konstruktionen av högkostnadsskyddet,
som bl.a. anses ha försvårat kostnadskontrollen. Riksrevisionen
ansåg att blandningen av reglering och en ofullständigt funge-
rande marknad hade lett till en som helhet mycket svårkon-
trollerad utveckling.
Tidigare utredningar
I slutet av år 2000 tillsatte regeringen en utredning med uppdrag
att göra en samlad utvärdering av tandvårdsreformen år 1999
(Tandvårdsöversyn 2000). Uppdraget redovisades i delbe-
tänkandet Bättre tandvårdsförsäkring för äldre (SOU 2001:36)
samt i slutbetänkandet Tandvården till 2010 (SOU 2002:53). I
slutbetänkandet föreslogs bl.a. ändringar i ersättningsnivåerna
för bastandvård samt att ett högkostnadsskydd enligt samma
modell som för åldersgruppen 65 år och äldre skulle införas för
alla åldersgrupper med stora protetiska vårdbehov så snart som
statsfinanser och vårdresurser tillät detta. Utredningens uppdrag
var formulerat så att dess förslag i princip skulle utgå ifrån det
existerande systemet. De förslag som gäller ersättningen för
bastandvård och ett högkostnadsskydd för protetik har inte
genomförts.
Pågående utredning
Utredningen om ett nytt tandvårdsstöd för vuxna (S 2005:08)
har hittills redovisat analyser och förslag i två delbetänkanden,
Stöd till hälsobefrämjande tandvård (SOU 2006:27) och Stöd
till hälsobefrämjande tandvård del 2 (SOU 2006:71). Delbe-
tänkandena har remissbehandlats.
Återkrav av ersättning när en protetisk behandling görs om
vårdgivare som huvudregel inte rätt till tandvårdsersättning från
Försäkringskassan när en protetisk behandling måste göras om
inom en viss tid (ett år för avtagbar protetik och två år för fast
protetik). Patienten har också möjlighet att vända sig till en
6
annan tandläkare för den nya behandlingen. Försäkringskassan
kan då återkräva den tandvårdsersättning som lämnats för den
nya behandlingen från den vårdgivare som utförde den första
behandlingen eller dra av beloppet vid senare utbetalning av
tandvårdsersättning till denne.
Riksförsäkringsverket (numera Försäkringskassan) föreslog i
en skrivelse till Socialdepartementet i maj 2004 att den aktuella
bestämmelsen skulle ändras så att Försäkringskassan inte får
återkräva ett högre belopp av den vårdgivare som utförde den
ursprungliga vården än vad denne fick i ersättning från tand-
vårdsförsäkringen för behandlingen. Riksförsäkringsverket an-
såg att den nuvarande lydelsen kan innebära risker för patienten
ur flera perspektiv, t.ex. att vårdgivaren inte vågar göra enklare
protetiska behandlingar eftersom han eller hon riskerar högre
kostnader om behandlingen behöver göras om. Kostnaderna kan
då öka för försäkringen eftersom vårdgivarna i allt större ut-
sträckning väljer att göra mer omfattande behandlingar i första
skedet. En annan risk är att tandläkarnas privata försäkringar för
omgörning ändras och patientskyddet försämras, eftersom nuva-
rande försäkringar är utformade utifrån förutsättningen att
tandläkaren inte kan krävas på mer än ersättningen för den ur-
sprungliga behandlingen. Även Sveriges Privattandläkarföre-
ning har begärt att reglerna ändras så att Försäkringskassan inte
kan återkräva mer från den ursprunglige vårdgivaren än vad
denne fick i tandvårdsersättning.
Personer med ett ökat tandvårdsbehov till följd av långvarig
sjukdom eller funktionshinder
När det gäller de personer som i dag har rätt till förhöjd ersätt-
ning från Försäkringskassan på grund av ett långvarigt och
väsentligt ökat tandvårdsbehov till följd av långvarig sjukdom
eller funktionshinder gör regeringen följande bedömning: Det
nya skyddet mot höga kostnader som utredningen får i uppdrag
att föreslå kommer att innebära ett bättre skydd för många som
har behov av omfattande och kostsamma behandlingar. För den
som i första hand behöver regelbunden förebyggande behand-
ling kan det bli en viss ökning av tandvårdskostnaderna. Den
7
mest angelägna reformen enligt regeringens bedömning är dock
ett rimligt skydd mot höga kostnader för alla vuxna som i dag
saknar ett sådant skydd. Särskilda insatser kommer dock att
övervägas för personer som på grund av funktionshinder eller
sjukdom har svårt att påverka sin tandstatus och som därför har
särskilt stora tandvårdsbehov. Denna fråga omfattas emellertid
inte av den pågående utredningen utan kommer att hanteras i
annan ordning.
Landstingens ansvar för uppsökande verksamhet, nödvändig
tandvård och tandvård som utgör ett led i en sjukdomsbehand-
ling enligt bestämmelserna i 8 a § tandvårdslagen (1985:125)
och i tandvårdsförordningen (1998:1338) berörs inte av utred-
ningsuppdraget.
Uppdraget
Ett nytt tandvårdsstöd
Priserna för tandvården har ökat kraftigt sedan år 1999 sam-
tidigt som den offentliga subventionen har urholkats, både på
grund av prisuppgången och som en följd av politiska beslut.
Patienterna har därmed fått betala allt mer för sin tandvård. Mot
den bakgrunden har regeringen konstaterat att tandvårdsstödet
behöver reformeras. De största behoven bör ges den högsta
prioriteten och den viktigaste åtgärden är att skapa ett rimligt
högkostnadsskydd. Samtidigt bör det skapas rimliga villkor för
den förebyggande tandvården på ett sätt som främjar kontinui-
tet, valfrihet och konkurrens.
I samband med att tandvårdsstödet reformeras är det viktigt
att intensifiera insatserna för att stärka konkurrens och prispress
inom tandvården. Detta förutsätter bl.a. åtgärder för att stärka
patientens ställning, t.ex. olika insatser för att förbättra in-
formationen om priser, behandlingsalternativ och tandhälsa. Det
förutsätter vidare en konkurrens på lika villkor mellan privata
och offentliga vårdgivare.
Tandvårdsstödet bör få en ny konstruktion enligt de prin-
ciper som anges nedan under rubriken Stödets konstruktion.
Regeringen bedömer att utredningen i stor utsträckning kan
8
bygga vidare på de analyser och principförslag som redovisades
i delbetänkandet Stöd till hälsobefrämjande tandvård del 2
(SOU 2006:71).
Referenspriser
Utredaren skall föreslå hur referenspriser skall tas fram för de
behandlingsåtgärder som skall omfattas av det statliga tand-
vårdsstödet. Referenspriserna skall ligga till grund för beräk-
ningen av den ersättning som skall betalas ut från tandvårds-
stödet. Utredaren skall föreslå hur listan över referenspriser
skall revideras med hänsyn tagen till den generella kostnadsut-
vecklingen inom tandvården och produktivitetsutvecklingen i
form av bl.a. utvecklingen av nya behandlingsmetoder och
material.
Stödets konstruktion
Den nya modellen för tandvårdsstödet skall bygga på följande:
− Ett stöd till regelbundna undersökningar och förebyggande
åtgärder i form av en tandvårdscheck, som även kan an-
vändas som delbetalning för abonnemangstandvård.
− Ett karensbelopp som patienten betalar, vilket läggs på en
sådan nivå att den enskilde visserligen får ta ett eget ansvar,
men normalt inte riskerar att behöva avstå från nödvändig
vård.
− För tandvårdskostnader däröver ersätts en procentuell andel
av summan av referenspriserna för de aktuella åtgärderna
genom tandvårdsstödet. Patienten skall dock alltid betala en
viss andel själv, så att ett val av en dyrare behandling också
innebär en högre kostnad för patienten, oavsett slutpris för
behandlingen.
Det nya tandvårdsstödet bör så långt som möjligt konstrue-
ras på ett sådant sätt att kostnaderna för staten och patienterna
kan förutses. Stödet skall gälla fr.o.m. det år individen fyller 20
år. Utredaren skall analysera hur det nya tandvårdsstödet skall
förhålla sig till personer som är 65 år eller äldre och lägga fram
förslag till hur denna åldersgrupp skall behandlas inom ramen
för det nya tandvårdsstödet.
9
Tandvårdscheck
En tandvårdscheck skall kunna användas som delbetalning för
abonnemangstandvård eller ett förebyggande tandvårdsbesök
hos valfri tandläkare eller tandhygienist. Utredaren skall ana-
lysera och kostnadsberäkna ett alternativ med en check på 300
kronor som patienten får del av vartannat år samt alternativ där
checkens värde är högre. Inriktningen bör i första hand vara att
checken skall användas som betalning för undersökning och
förebyggande vård, men utredaren skall belysa för- och nack-
delar med att ge patienten möjlighet att använda checken som
betalning även för annan tandvård. Utredaren skall ta ställning
till den närmare utformningen av checken och hur den skall
administreras.
Utredaren skall överväga om det finns skäl att konstruera det
ekonomiska stödet på ett sådant sätt att en urholkning på grund
av kostnadsutvecklingen kan förhindras.
Skydd mot höga kostnader
Utredaren skall utforma ett förslag till skydd mot höga kostna-
der. Skyddet skall innebära att en viss andel av den samman-
räknade kostnaden enligt referensprislistan ersätts av Försäk-
ringskassan sedan patienten betalat ett karensbelopp. Utredaren
skall analysera och kostnadsberäkna ett alternativ som innebär
att patienten betalar ett karensbelopp på 3 000 kronor och att
Försäkringskassan därefter ersätter 50 procent av tandvårds-
kostnader mellan 3 000 kronor och 15 000 kronor och 85
procent av kostnader som överstiger 15 000 kronor. Utredaren
får emellertid analysera och beräkna även andra nivåer på
stödet. Utredaren skall bland annat överväga om skyddet mot
höga kostnader skall beräknas för en tolvmånadersperiod som
är individuell och inte baserad på kalenderår. Utredaren skall
vidare överväga om det bör ske en fortlöpande anpassning av
stödet till kostnadsutvecklingen, till exempel genom föränd-
ringar av karensbeloppet.
10
Generellt
Utredaren skall överväga i vilken mån kostnader för olika mate-
rial skall omfattas av tandvårdsstödet och presentera flera alter-
nativa förslag till hur detta kan regleras.
För att statens kostnader skall hålla sig inom de givna eko-
nomiska ramarna och kostnadsutvecklingen kunna kontrolleras
måste det finnas begränsningar när det gäller vilken tandvård
som omfattas av det statliga tandvårdsstödet. I det nuvarande
tandvårdsstödet gäller generellt att vården skall vara nödvändig
för att uppnå ett från odontologisk synpunkt funktionellt och
utseendemässigt godtagbart resultat. Denna bestämmelse ger
inte tillräckligt stöd för Försäkringskassans bedömning av
vilken vård som skall ersättas. I det nya tandvårdsstödet behövs
en tydligare reglering av vad som ingår i stödet. Utredaren skall
därför lämna förslag som syftar till att säkerställa att resurserna
används till vård som 1) är förenlig med kraven på vetenskap
och beprövad erfarenhet och 2) bör ersättas av samhället ur ett
prioriteringsperspektiv. Målsättningen skall vara att vårdgivaren
och patienten i de flesta situationer lätt skall kunna avgöra vilka
åtgärder eller vilken behandling som täcks av skyddet mot höga
kostnader. En vägledande princip bör vara att de insatser som
görs inom tandvården så långt som möjligt skall vara evidens-
baserade. Detta innebär att de skall baseras på medveten och
systematisk användning av bästa tillgängliga vetenskapliga
faktaunderlag (”evidens”), tillsammans med klinisk erfarenhet
och patientens preferenser.
Regeringen vill minska de svenska företagens administrativa
kostnader för samtliga statliga regelverk med 25 procent under
en period av fyra år. Utredaren skall därför beakta detta mål när
förslagen utformas och utforma förslagen så att regelbördan för
företagen minskar.
Tandvårdsstödet för personer som är 65 år eller äldre
Utredaren skall analysera hur det nya tandvårdsstödet skall för-
hålla sig till personer som är 65 år eller äldre och lägga fram
förslag till hur denna åldersgrupp skall behandlas inom ramen
för det nya tandvårdsstödet. Detta skall ske med utgångspunkt i
11
dels att de äldre skall tillförsäkras ett tillfredsställande skydd
mot höga tandvårdskostnader, dels att tandvårdsstödet så långt
möjligt bör utgöra en sammanhållen modell. Utredaren skall
noggrant beskriva konsekvenserna av olika alternativ, särskilt
när det gäller effekterna på de äldres tandvårdskostnader jäm-
fört med det nuvarande tandvårdsstödet. Utgångspunkten är att
den grundläggande konstruktionen av stödet skall vara den-
samma för alla åldersgrupper, medan belopp och procentsatser
kan skilja sig åt. Utredaren skall vidare bedöma om särskilda
övergångsbestämmelser kan vara ett lämpligt sätt att underlätta
övergången till ett nytt system för dem som är 65 år eller äldre.
Abonnemangstandvård
Flertalet landsting erbjuder i dag abonnemangstandvård i någon
form och det är viktigt att möjliggöra en fortsatt utveckling av
denna tandvårdsmodell som en del av det framtida tandvårds-
stödet. En utgångspunkt bör därför vara att införandet av ett nytt
tandvårdsstöd inte skall försvåra för de vårdgivare som vill er-
bjuda tandvård i form av abonnemang. Ett led i detta är att
tandvårdschecken skall kunna användas som delbetalning för
abonnemang. Utredaren skall överväga om det behövs änd-
ringar i regleringen av abonnemangstandvården för att denna
skall kunna fungera parallellt med det nya tandvårdsstödet.
Inriktningen för den pågående utredningen bör vara att ut-
forma ett tandvårdsstöd som baseras på ersättning för utförda
åtgärder och analysera hur det kan kombineras med en möjlig-
het för såväl privata som offentliga vårdgivare att erbjuda
abonnemangstandvård.
Garantier samt återkrav när en behandling måste göras om
Utredaren skall kartlägga i vilken mån vårdgivarna lämnar
garantier för utförd behandling och analysera situationen ur ett
patientsäkerhetsperspektiv. Vid behov skall utredaren föreslå
ändringar i regelverket.
Utredaren skall vidare göra en analys av de regler som gäller
för återkrav av tandvårdsersättning när behandlingar med fast
12
eller avtagbar protetik måste göras om och bedöma hur denna
fråga skall regleras i det nya tandvårdsstödet.
Vissa förutsättningar
Det nya tandvårdsstödet skall administreras av Försäkrings-
kassan. Utredaren skall ta hänsyn till de administrativa konsek-
venserna när förslagen utformas och i sin redovisning av utred-
ningsuppdraget redogöra för hur stödet skall administreras, så
att exempelvis handläggningstiderna hos Försäkringskassan kan
hållas nere. Utredaren skall vidare föreslå hur tandvården skall
följas upp och utvärderas. Uppföljningen skall bl.a. avse tand-
vårdskonsumtion, priser och tandhälsa.
Utredaren skall vidare redovisa utförliga kostnadsberäk-
ningar för de förslag som lämnas. I beräkningarna skall de
sannolika effekterna på patienternas och vårdgivarnas beteende
beaktas. Känslighetsberäkningar skall göras.
Utredarens förslag bör utformas så att konkurrensen på
marknaden för tandvård förbättras och patientens ställning
stärks.
Kostnader
Regeringen har i budgetpropositionen för år 2007 (prop.
2006/07:1) aviserat att tandvårdsstödet från och med år 2008
skall tillföras ytterligare tre miljarder kronor. Utredarens förslag
skall finansieras inom tandvårdsstödets kostnadsram inklusive
detta tillskott, sammanlagt drygt 6 miljarder kronor.
Författningsändringar
På de områden där utredaren, efter en analys av gällande regler,
finner skäl till förändringar skall utredaren föreslå de författ-
ningsändringar som krävs. Utredaren skall överväga om det
finns behov av övergångsbestämmelser eller andra åtgärder för
att underlätta övergången till det nya stödet.
13
Samråd
Utredaren skall samråda med berörda myndigheter och organi-
sationer, däribland företrädare för vårdgivarna, tandvårdens
yrkesgrupper och patienterna.
Övriga frågor
Förslagens konsekvenser skall redovisas i enlighet med vad
som anges i 14 och 15 §§kommittéförordningen (1998:1474).
Utredaren skall i sin konsekvensanalys belysa förslagens
effekter för företag och samråda om effekterna med Närings-
livets regelnämnd. Utredaren skall vidare belysa hur förslagen
påverkar konkurrensen på tandvårdsmarknaden. När det gäller
konkurrensfrågorna skall utredaren samråda med Konkurrens-
verket.
Utredarens uppdrag innefattar att ta fram förslag som leder
till utbetalningar av stöd. Utredaren skall därför säkerställa att
risken för felaktigt utnyttjande minimeras och att de uppgifter
som ligger till grund för utbetalningarna kan kontrolleras. Ut-
redaren skall vidare redovisa förslagens konsekvenser ur ett
kontrollperspektiv och redogöra för hur detta perspektiv har
beaktats vid framtagandet av förslagen. Utredaren skall slut-
ligen lämna förslag som möjliggör informationsutbyte för de
fall detta behövs för att säkerställa att utbetalningarna kan kon-
trolleras.
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall redovisa samtliga frågor som behandlas i dessa
direktiv i ett slutbetänkande senast den 15 mars 2007.
(Socialdepartementet)