Dir. 2006:20
Översyn av finansiering och styrning av
Kommittédirektiv
Översyn av finansiering och styrning av
kommunal vuxenutbildning och vuxen-
utbildning för utvecklingsstörda
Dir.
2006:20
Beslut vid regeringssammanträde den 16 februari 2006
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall belysa hur det kommunala ansvaret
för vuxenutbildningen kan ges bäst förutsättningar efter år
2008, då det riktade statsbidraget till kommunal
vuxenutbildning kommer att upphöra. Utredaren skall därvid
undersöka olika möjligheter för staten att genom finansiering,
lagstiftning eller andra medel säkerställa att målen för området
vuxnas lärande förverkligas. Utredaren skall redovisa för- och
nackdelar med de olika möjligheterna. Förutsättningar för att
stärka samverkan på regional nivå skall också belysas. Effek-
terna av olika alternativ på kommunal nivå i kvalitativt, kvanti-
tativt och ekonomiskt avseende skall såvitt möjligt redovisas.
Utredaren skall redovisa sitt uppdrag senast den 31 maj 2007.
Bakgrund
Lagstiftning
När skollagen (1985:1100) tillkom innehöll den bestämmelser
om grundskolan och gymnasieskolan, medan bestämmelser om
vuxnas lärande återfanns i en särskild vuxenutbildningslag
(1984:1118). Den särskilda vuxenutbildningslagen upphävdes
år 1991 och samtidigt inordnades den kommunala vuxenutbild-
ningen (komvux), vuxenutbildningen för utvecklingsstörda
2
(särvux) och svenskundervisningen för invandrare (sfi) i skol-
lagen (prop. 1990/91:85). Sedan dess regleras således i skol-
lagen kommunernas skyldigheter vad gäller det offentliga skol-
väsendet för vuxna. Ansvarsfördelningen mellan staten och
kommunerna i det offentliga skolväsendet förändrades år 1991
(prop. 1990/91:18) då principerna för mål- och resultatstyrning
av skolan fastställdes.
Finansiering av vuxenutbildningen
Den 1 januari 1993 upphörde de riktade bidragen till kommu-
nernas vuxenutbildning som hade fördelats av länsskolnämn-
derna. Bidragen inordnades i det generella och samlade bidraget
till kommunernas offentliga verksamhet.
Under kunskapslyftet, som pågick under tiden den 1 juli 1997–
den 31 december 2002, fördelades ett riktat statsbidrag till
kommunernas gymnasiala vuxenutbildning. Fördelningen grun-
dades på andelen arbetslösa och utbildningsnivån i kommu-
nerna. Som mest fördelades medel motsvarande drygt 100 000
årsstudieplatser. Ett villkor för att kommunen skulle få statsbi-
draget var att kommunens verksamhet var av samma omfattning
som den hade varit under de tre verksamhetsåren närmast före
kunskapslyftet. Denna nivå, den s.k. basorganisationen, låg på
ca 37 000 årsstudieplatser. Först då denna nivå uppnåtts utgick
statsbidraget. En liten andel av ramen fördelades till den
grundläggande vuxenutbildningen. Ett annat villkor för statsbi-
draget var att kommunen arbetade med reformering och för-
nyelse av vuxenutbildningen.
De utgångspunkter och villkor som gäller för dagens riktade
statsbidrag för vuxenutbildningen infördes år 2003 i samband
med att kunskapslyftet avslutades (prop. 2000/01:72). Enligt
riksdagens beslut (bet. 2000/01:UbU15, rskr. 2000/01:229)
skulle bidraget från och med år 2006 inordnas i det generella
bidraget till kommunerna. Det riktade statsbidraget fördelades
till kommunerna utifrån andelen icke sysselsatta i åldrarna 25–
64. För att få fullt stöd för gymnasial vuxenutbildning krävdes
att omfattningen av den kommunalt finansierade gymnasiala
vuxenutbildningen uppgick till minst 82 procent av
3
statsbidraget. Fördelningsmodellen var utvecklingsdrivande
eftersom villkoren för att erhålla bidraget var att kommunen
fortsatte arbetet med att utveckla vuxenutbildningen utifrån det
ovan nämnda riksdagsbeslutet. För att få ta del av bidraget har
kommunen årligen lämnat in en ansökan till Myndigheten för
skolutveckling där bl.a. utvecklingsperspektivet tagits upp.
I 2005 års ekonomiska vårproposition (prop. 2004/05:100)
bedömde regeringen att det riktade statsbidraget till kommunal
vuxenutbildning bör finnas kvar till och med år 2008, bl.a. i
avvaktan på en större översyn av statens styrning och upp-
följning av vuxenutbildningen. Regeringen föreslog i enlighet
med sin tidigare bedömning i budgetpropositionen för 2006
(prop. 2005/06:1) att det riktade statsbidraget bibehålls till och
med år 2008. Riksdagen beslutade i enlighet med förslaget (bet.
2005/06:UbU1, rskr. 2005/06:103). Statsbidraget kan från och
med år 2006 även lämnas för påbyggnadsutbildningar och sär-
vux. För grundläggande vuxenutbildning, som i motsats till
gymnasial vuxenutbildning, påbyggnadsutbildning och särvux
är en rättighet för den enskilde, fastställer regeringen antalet
platser inom ramen för det riktade statsbidraget i ett särskilt be-
slut. Riksdagen har för år 2006 anvisat medel som motsvarar
drygt 43 000 årsstudieplatser.
Ansvarsfördelningen
Genom riksdagens beslut avseende förslagen i den s.k. Ansvars-
propositionen (prop. 1990/91:18) renodlades ett kommunalt
ansvar för den kommunala vuxenutbildningen. Förslagen
byggde på principen att styrningen av skolan borde präglas av
en utveckling från regelstyrning till målstyrning med färre reg-
ler och tydligare mål. Statens bidragsgivning skulle i princip
ske genom generella statsbidrag kombinerade med inom-
kommunal utjämning av strukturella kostnadsskillnader för ob-
ligatoriska verksamheter.
En annan utgångspunkt för reformen var att det lokala infly-
tandet skulle öka för att på så sätt öka det medborgerliga an-
svarstagandet. Huvudmannen för skolan borde ansvara för att
4
verksamheten genomförs inom de ramar som riksdagen och
regeringen fastställt.
Finansieringsprincipen
Regeringen har i olika sammanhang redovisat sin principiella
hållning när det gäller finansiering och styrning av kommunal
verksamhet. Således anfördes i propositionen 1991/92:150 att
kommuner och landsting inte bör åläggas nya uppgifter utan att
de samtidigt får möjlighet att finansiera dessa med annat än
höjda skatter (finansieringsprincipen).
Kommunerna tillfördes under 1990-talets första hälft stora
riktade bidrag för att öka utbudet av vuxenutbildning i syfte att
begränsa den öppna arbetslösheten. Kunskapslyftet innebar att
det statliga engagemanget och styrningen ökade ytterligare.
I propositionen om vuxnas lärande och utvecklingen av
vuxenutbildningen (prop. 2000/01:72) ansåg regeringen att det
av riksdagen år 2001 antagna målet för vuxnas lärande skulle
äventyras av en återgång, under rådande system, till den ord-
ning som angavs i 1991 års principbeslut om finansiering av
kommunal verksamhet (prop. 1991/92:150). Riksdagens beslut
om ett fortsatt riktat statsbidrag till och med år 2008 grundades
på en vilja från regeringens sida att säkerställa en hög volym
och en likvärdig tillgång till kommunal vuxenutbildning.
Behovet av en utredning
När det gäller kommunernas vuxenutbildning har regeringen ett
begränsat antal instrument för att styra omfattningen och inrikt-
ningen av utbildningen. De olika alternativen kan anges enligt
följande:
• Riktade statsbidrag i form av totalfinansiering eller
stimulansbidrag, som i båda fallen kan villkoras.
• Rättighets- eller skyldighetslagstiftning med olika
ambitionsnivåer i kombination med generella stats-
bidrag och inomkommunal utjämning.
5
• Annan form av kvalitativa och/eller kvantitativa mål
angivna i föreskrifter.
• Förstatligande av verksamheten.
I den nuvarande styrningen av vuxenutbildningen blandas
dessa styrformer. Det finns riktade statsbidrag med krav på
motprestation, en rättighets- och skyldighetslagstiftning be-
träffande grundläggande vuxenutbildning, en skyldighetslag-
stiftning beträffande gymnasial vuxenutbildning, påbyggnads-
utbildning och särvux samt ambitiösa mål på nationell nivå.
Staten finansierar också i sin helhet vissa påbyggnadsutbild-
ningar inom komvux liksom kvalificerade yrkesutbildningar
och vissa s.k. kompletterande utbildningar. Inom området ut-
bildningspolitik ingår även studiestödet som har en statlig fi-
nansiering. Regeringen har ytterligare markerat sina ambitioner
i fråga om vuxnas lärande genom att tillsätta en utredning med
uppgift att utforma en central myndighet för vuxnas lärande.
På regional nivå pågår ett arbete med att genomföra de regio-
nala tillväxtprogrammen där utbildning pekas ut som en insats
för att uppfylla de regionalpolitiska målen. Vidare pågår ett ar-
bete med strategiska områden, av vilka ett handlar om lång-
siktig arbetskrafts- och kompetensförsörjning. I detta samman-
hang är samverkan inom området vuxnas lärande och kommu-
nernas vuxenutbildning ett viktigt inslag, vilket har väckt frågan
om ansvarsfördelning och finansiering.
De nu angivna förhållandena medför ett behov av närmare
överväganden av hur finansieringen och styrningen av vuxen-
utbildningen i framtiden bör utformas.
Uppdraget
Olika alternativ
En särskild utredare tillkallas för att belysa hur det kommunala
ansvaret för vuxenutbildningen kan ges bäst förutsättningar för
att nå de uppsatta målen efter år 2008, då det riktade stats-
bidraget till kommunernas vuxenutbildning kommer att upp-
höra. Utredaren skall därvid undersöka olika möjligheter för
staten att genom finansiering, lagstiftning eller andra medel
6
säkerställa att målen för området vuxnas lärande förverkligas.
Utredaren skall även beakta eventuella konsekvenser för den
kommunala självstyrelsen.
För- och nackdelar med olika alternativ och kombinationer av
alternativ skall redovisas. Redovisningen bör utgå från en ut-
värdering av den nuvarande statliga styrningen med riktade
volymberoende statsbidrag.
Utredaren skall belysa förutsättningarna för att stärka sam-
verkan på regional nivå vad gäller styrningen av vuxen-
utbildningen. I detta sammanhang bör även en princip för finan-
sieringen av infrastrukturen för vuxnas lärande övervägas.
Effekterna av olika alternativ på kommunal nivå i kvalitativt,
kvantitativt och ekonomiskt avseende skall såvitt möjligt redo-
visas.
EU-direktiv, m.m.
EU-direktiv, konventioner eller överenskommelser som är rele-
vanta i sammanhanget och till vilka Sverige har anslutit sig eller
på annat sätt åtagit sig att följa, skall beaktas i utredarens arbete.
Samråd
Utredaren skall samråda med utredningen En ny myndighet för
vuxnas lärande och Ansvarskommittén.
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall redovisa sitt uppdrag senast den 31 maj 2007.
(Utbildnings- och kulturdepartementet)