Dir. 2006:39
Reglering av elnätstariffer m.m.
Kommittédirektiv
Reglering av elnätstariffer m.m.
Dir.
2006:39
Beslut vid regeringssammanträde den 30 mars 2006
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall
− lämna förslag till den lagstiftning och det regelverk i
övrigt som krävs för att införa en ny ordning där tillsyns-
myndigheten skall godkänna eller fastställa
nätföretagens överföringstariffer innan de får börja gälla,
− lämna förslag till den lagstiftning och det regelverk i
övrigt som krävs för att införa en ny ordning där tillsyns-
myndigheten skall godkänna eller fastställa nätföre-
tagens anslutningsavgifter alternativt där tillsynsmyndig-
heten skall godkänna eller fastställa nätföretagens
metoder för att fastställa anslutningsavgifterna, innan
anslutningsavgifterna eller metoderna får börja gälla,
− analysera om den nuvarande uppdelningen mellan
områdeskoncession och linjekoncession samt dess kopp-
ling till reglerna för tariffsättning och redovisning är
lämplig för att åstadkomma ändamålsenliga, driftsäkra
och kostnadseffektiva elnät och om så inte är fallet
föreslå åtgärder för detta,
− avseende naturgasmarknaden beakta de slutsatser som
dras vid analysen av den nuvarande uppdelningen
mellan områdeskoncession och linjekoncession på
elmarknaden och som är relevanta för jämförelse mellan
marknaderna, i det förslag till utvidgat koncessionskrav
för naturgasmarknaden som lades fram i slutbetänkandet
El- och naturgasmarknaderna – energimarknader i
2
utveckling (SOU
2004:129). I detta ingår även att
analysera behov av undantag från koncessionskrav samt,
om sådant behov finns, lämna förslag i denna del,
− lämna förslag till hur de utlandsförbindelser som är
anslutna till det svenska regionnätet kan hanteras så att
dessa förbindelser behandlas enligt samma grunder som
de utlandsförbindelser som är anslutna till stamnätet.
Utredaren skall senast den 1 mars 2007 redovisa de delar av
uppdraget som avser förslag till lagstiftning och det regelverk
som krävs för att tillsynsmyndigheten skall göra en förhands-
prövning av nätföretagens tariffer och de förslag som avser till-
synsmyndighetens prövning av nätföretagens anslutnings-
avgifter eller metoder för att fastställa anslutningsavgifterna av
el samt de förslag som avser utlandsförbindelser som är
anslutna till det svenska regionnätet.
Övriga frågor skall redovisas senast den 20 december 2007.
Reglering av tariffer för överföring av el
I Sverige har prisregleringen av elnätverksamhet och tidigare
även elpriset historiskt skett genom kontroll i efterhand. I sam-
band med omregleringen av elmarknaden den 1 januari 1996
behölls den svenska traditionen med fri prissättning, där elnäts-
företagen sätter sina tariffer efter vissa generella riktlinjer.
Tarifferna fastställs således inte av tillsynsmyndigheten i förväg
utan myndigheten ges först möjlighet att pröva om dessa är
skäliga i efterhand. Om myndigheten efter denna prövning
finner att tarifferna inte är skäliga skall företaget föreläggas att
sänka dessa. Orsaken till att denna reglering behölls var bland
annat att det var en väl inarbetad modell som passade väl in i
den svenska rättstraditionen. I proposition Handel med el i
konkurrens (prop. 1993/94:162 s. 59) konstaterades att nät-
tariffer och övriga villkor för nättjänster liksom tidigare borde
vara underkastade reglering och att utgångspunkten för fast-
ställande av skäliga avgifts- och tariffnivåer för överföring av el
borde vara gällande praxis.
3
En bärande princip i ellagen (1997:857) är att den som har
nätkoncession är skyldig att på skäliga villkor överföra el för
annans räkning. Vid tillsyn av tarifferna skall sedan den 1 juli
2002 skälighetsbedömningen inrikta sig på nätkoncessions-
havarens samlade prestation. Enligt 4 kap. 1 § ellagen skall den
prestation som nätkoncessionshavaren utför bedömas. Nät-
koncessionshavarens samlade intäkter skall vara skäliga i för-
hållande till både de objektiva förutsättningarna att bedriva nät-
verksamhet och nätkoncessionshavarens sätt att bedriva verk-
samheten (subjektiva förutsättningar). De objektiva förutsätt-
ningarna är sådana förutsättningar som nätkoncessionshavaren
inte kan påverka. De främsta objektiva faktorerna är antalet
anslutningspunkter, anslutningspunkternas geografiska läge,
mängden överförd energi och effekt samt kostnaden för över-
liggande nät. En viktig subjektiv faktor är det enskilda före-
tagets kvalitet på överföringen av el, inbegripet leverans-
säkerhet och spänningskvalitet. Lagens skälighetskriterier gäller
även regionnätstariffer. Då dessa utformas på annat sätt än
tariffer för lokalnät blir dock kriterierna för bedömning av
tariffernas skälighet andra än för lokalnät. I propositionen
Genomförande av EG:s direktiv om gemensamma regler för de
inre marknaderna för el och naturgas, m.m. (prop. 2004/05:62)
konstaterade regeringen att det s.k. elmarknadsdirektivet
(Europaparlamentets och rådets direktiv 2003/54/EG av den
26 juni 2003 om gemensamma regler för den inre marknaden
för el och om upphävande av direktiv 96/92/EG, EUT L 176, 15
.7.2003, s. 37, Celex 32003L0054) drar en klar skiljelinje
mellan vilka frågor som tillsynsmyndigheten kan pröva i efter-
hand respektive vilka som skall prövas på förhand. Huvud-
regeln är att bl.a. överföringstariffer skall fastställas eller god-
kännas på förhand, vilket motiveras med att det skapas en stor
osäkerhet på marknaden om de tariffer som tillämpats av
företagen långt senare kan ändras av en tillsynsmyndighet.
Direktivets bestämmelser ger dock medlemsstaterna en möj-
lighet att välja mellan att tillämpa huvudregeln eller att endast
fastställa eller godkänna de metoder som tarifferna är baserade
på. Sverige har i dag ett system med tillsyn över nätföretagens
överföringstariffer i efterhand. En övergång till en renodlad för-
4
handstillsyn, dvs. att tillsynsmyndigheten på förhand fastställer
eller godkänner företagens överföringstariffer skulle, utöver att
medverka till en ökad europeisk harmonisering, innebära såväl
fördelar som nackdelar för svenskt vidkommande. I
prop. 2004/05:62 framhöll regeringen att metoden för över-
föringstariffer borde utformas så att den kompletterar de regler
om tariffers utformning som redan i dag finns i ellagen. Då det
saknades underlag för att kunna ta ställning ansåg regeringen att
det under en övergångsperiod borde införas en ordning där
metoden för tariffsättningen anges direkt i lagstiftningen.
Regeringen anmälde i propositionen att man avser utreda frågan
och återkomma till riksdagen med förslag.
Anslutningsavgifter
I elmarknadsdirektivets artikel 23.2 a, anges att tillsyns-
myndigheten skall ansvara för att fastställa eller godkänna
metoder som används för att beräkna eller fastställa villkoren
för anslutning och tillträde till nationella nät, inklusive över-
förings- och distributionstariffer, innan dessa träder i kraft. När
det gäller engångsavgifter för anslutning, s.k. anslutningsav-
gifter, ger bestämmelsen, i likhet med vad som gäller för tariffer
för överföring av el, medlemsstaterna en möjlighet att välja
mellan två olika tillsynssystem. Medlemsstaterna kan välja
antingen ett system där tillsynsmyndigheten fastställer eller
godkänner anslutningsavgifterna i förväg eller ett system där
tillsynsmyndigheten i förväg endast fastställer eller godkänner
de metoder som nätföretaget använder för att beräkna eller fast-
ställa anslutningsavgifterna. Anslutningsavgifter skall, i likhet
med överföringstariffer, vara skäliga enligt bestämmelserna i 4
kap. 1 § ellagen. I likhet med prissättning på överföringstariffer
bygger den nu gällande ordningen i Sverige på en fri pris-
sättning där nätföretagen själva bestämmer sina anslutnings-
avgifter och där tillsynsmyndighet först i efterhand kan pröva
om dessa varit skäliga. Regeringen redovisade i
prop. 2004/05:62 att det direkt i lagstiftningen bör anges mer
eller mindre detaljerade parametrar för hur företagen skall
utforma sina anslutningsavgifter. Även beträffande företagens
5
anslutningsavgifter bör det, under en övergångsperiod, införas
en ordning där metodparametrarna anges direkt i lagstiftningen.
Denna ordning bör kompletteras med bestämmelser i ellagen
där de faktorer som skall beaktas av företagen vid utformandet
av anslutningsavgifterna tydligt anges.
Propositionen medförde också att en ny bestämmelse
infördes i ellagen om tidsfrister för tillsynsmyndighetens pröv-
ning av villkor för anslutning. Myndigheten skall normalt pröva
sådana ärenden inom två månader. Myndigheten får förlänga
denna tidsperiod med två månader. Om den som anhängiggjort
ärendet samtycker får tidsperioden förlängas ytterligare.
Regeringen anmälde i propositionen att man avser att utreda
denna fråga och återkomma till riksdagen med ett förslag som
innebär att tillsynsmyndigheten skall göra en förhandsprövning
av företagens anslutningsavgifter eller av de metoder som de
använder för att fastställa anslutningsavgifter.
Uppdelningen mellan områdeskoncession och
linjekoncession
Det svenska överföringsnätet
I Sverige delas elöverföringen in i olika nivåer beroende på
kapacitet. Det är av tekniska och ekonomiska skäl mindre
lämpligt att överföra stora kvantiteter el vid låg spänning och
små kvantiteter vid hög spänning. Av bl.a. dessa skäl delas
landets nätverksamhet in i stamnät, regionnät och lokalnät. För
att göra det möjligt att överföra el mellan de olika typerna av
nät transformeras spänningen upp eller ned. Ju längre avstånd
från stamnätet desto mindre kvantiteter el skall normalt
överföras och därför kan allt lägre spänningsnivåer användas ju
längre ut på nätet som överföring sker. Stamnätet är det
nationella nätet för överföring av el genom hela landet samt för
import och export. Stamnätet har spänningsnivåer mellan 220
och 400 kilovolt (kV) och täcker i princip hela Sverige.
Regionnäten ansluter till stamnätet och har vanligen spännings-
nivåer på mellan 130 kV och 30 kV. Deras väsentliga funktion
6
är att överföra el mellan olika stamnätspunkter och ett stort
antal anslutningspunkter på lokalnäten. Regionnäten är en länk
mellan stamnätet med sina höga spänningsnivåer och de lägre
spänningsnivåer som tillämpas på lokalnäten. En viktig uppgift
för regionnätsföretagen är att transformera ned spänningen på
stamnätsnivå till de lägre spänningsnivåerna i lokalnäten. Av
historiska skäl har regionledningar olika spänningsstrukturer i
olika delar av landet. I Sverige är regionnäten uppbyggda med
två väsentligt skilda spänningskedjor som utgår från 400 kV
eller från 220 kV stamnätsspänning. I västra Sverige är den
normala högsta spänningen på regionnätet 130 kV, medan den i
östra Sverige är 70 kV. Från nivån 130 kV sker nedtrans-
formeringen normalt till någon av nivåerna 50, 40, 30 eller 20
kV. Under regionnäten finns lokalnäten där elleveranserna sker
till flertalet slutkunder. Den högsta spänningen i de lokala näten
ligger vanligen på 20, 10 eller 6 kV, medan den lägsta
spänningsnivån är 0,4 kV.
Koncessioner
cession) för att bygga och använda elektriska starkströmsled-
ningar. Det finns två typer av koncessioner, nätkoncession för
linje (linjekoncession) som avser en ledning med i huvudsak be-
stämd sträckning respektive nätkoncession för område (om-
rådeskoncession). Energimyndighet prövar som huvudregel
koncessioner som inte avser utlandsförbindelser. Koncession
ges normalt för en period om 40 år (linjekoncession) eller 25 år
(områdeskoncession).
Linjekoncessionen är avsedd för de högre spänningsnivåerna
på stamnätet och regionnätet. Av historiska skäl förekommer
det även linjekoncessioner på lägre spänningsnivåer som 20, 10
och i vissa fall ned till 6 kV. För att de skilda koncessionerna
inte skall inkräkta på varandra krävs dock särskilda skäl för att
beviljas en linjekoncession avsedd för en spänning som inte
överstiger den högsta tillåtna spänningen i ett område.
Områdeskoncessionen meddelas för lokalnät och innebär en
rätt för innehavaren att bygga och använda ett ledningsnät upp
7
till en viss spänningsnivå inom ett geografiskt avgränsat om-
råde. I ett beslut om områdeskoncession skall en högsta tillåtna
spänning anges. Denna spänningsgräns anger den högsta tillåtna
spänning som får finnas på ledningsnätet och markerar också
omfattningen av monopolet på ledningsbyggande och anslut-
ningar inom området. Spänningen bestäms individuellt för varje
nätkoncession och grundas på sökandens uppgifter och övriga
omständigheter. Praxis har utvecklats till att denna gräns i
normalfallet bestäms till 20 kV, men det förekommer stora
variationer. Framför allt tillämpas högre spänningsnivåer speci-
fikt för jordkabel. Exempelvis har spänningsgräns på upp till
110 kV beviljats för jordkabel inom områdeskoncession i
Stockholmsområdet.
Vid tillståndsprövning av en områdeskoncession avgörs inte
var och hur en ledning skall dras fram. Av detta skäl krävs det
inte att någon miljökonsekvensbeskrivning upprättas vid an-
sökan om områdeskoncession. Regleringen skiljer sig även i
övrigt åt mellan linjekoncession och områdeskoncession när det
gäller kopplingen till centrala delar av miljöbalken (bl.a. 2 –
Gemensamt för koncessionerna är att de får meddelas endast
om de är lämpliga från allmän synpunkt och endast till den som
Den nuvarande uppdelningen mellan områdeskoncession
och linjekoncession har varit i kraft sedan 1958 och ändrades
endast redaktionellt i samband med elmarknadsreformen den
1 januari 1996.
Reglerna i ellagen för utformning av nättariffer skiljer sig åt
mellan områdeskoncession och linjekoncession. En linjekon-
cession kan avse en ledning som ingår i stamnätet eller en led-
ning som både kan ha en regionnätsfunktion och en lokalnäts-
funktion. Koncessionsbestämmelserna tar dock inte hänsyn till
vilken funktion en linjekoncession har.
Däremot tillämpas en funktionell uppdelning för linjekon-
cession när det gäller ellagens bestämmelser om hur nättariffer
skall utformas. Denna uppdelning är beroende av om ledningen
är en stamledning, dvs. en ledning med en spänning om 220 kV
eller däröver, eller en regionledning, dvs. en ledning med en
8
spänning som understiger 220 kV. Detta innebär att samtliga
regionledningar med spänningar mellan 6 och 130 kV omfattas
av samma bestämmelser.
Vid ekonomisk redovisning av nätverksamhet skall linje-
koncession redovisas skilt från områdeskoncession. Regeringen
får meddela föreskrifter om undantag från denna bestämmelse
för ledningar som omfattas av linjekoncession och som
organisatoriskt och tekniskt ingår i ett nät som omfattas av
områdeskoncession. Undantaget återfinns i 11 § förordningen
(1995:1145) om redovisning av nätverksamhet (redovisnings-
förordningen). I de fall en linjekoncession redovisas till-
sammans med en områdeskoncession ingår också ledningen i
underlaget för områdets nättariffer.
Någon egentlig definition av lokalnät finns inte annat än in-
direkt, eftersom ett lokalnät alltid antas omfattas av en områdes-
koncession enligt ellagen.
Behovet av en översyn av uppdelningen mellan
områdeskoncession och linjekoncession
Med elmarknadsreformen år 1996 förändrades de tidigare
eldistributionsföretagens verksamhet. Det ställs numera högre
krav på att företag som bedriver nätverksamhet skall göra detta
kostnadseffektivt och med hög leveranssäkerhet. Utvecklingen
har gått mot att lokalnäten slås samman i större, mer ekono-
miskt bärkraftiga enheter för att öka kostnadseffektiviteten i
nätverksamheten.
Genom riksdagens beslut
bet. 2004/05:NU14 , rskr. 2004/05:246) har nätföretagets ansvar
för att det egna elnätet är säkert, tillförlitligt och effektivt gjorts
tydligare. Lagen trädde i kraft den 1 juli 2005. Till följd av
propositionen Leveranssäkra elnät (prop. 2005/06:27) har ett
funktionskrav införts i ellagen som innebär att oplanerade
avbrott i elöverföringen inte får överstiga tjugofyra timmar.
Omstruktureringen har inneburit krav från lokalnätföre-
tagens sida på att områdeskoncessioner meddelas för högre
spänningsnivå än tidigare. Eftersom elsystemet har utvecklats
under lång tid är den spänning som bestämts för en områdes-
9
koncession till stor del snarare historiskt betingad än vad som
kan betraktas som rationellt med dagens förutsättningar.
Liknande historiska förhållanden har bestämt hur regionnäten
har byggts upp. Detta får konsekvenser i fråga om skyldigheten
att upprätta en miljökonsekvensbeskrivning.
I sitt slutbetänkande Särskild förvaltning och regionnäts-
tariffer (SOU 2001:73) föreslog Elnätsutredningen att det i el-
lagen skulle införas en möjlighet för nätmyndigheten att i det
enskilda fallet medge undantag från kravet på att linjekon-
cessioner skall redovisas skilt från områdeskoncessioner. Utred-
ningen konstaterade att koncessionsinstitutet inte är en ideal
grund för regleringen av nättariffer och förordade att tarifferna
bestäms utifrån överföringens funktion. Regeringen gjorde be-
dömningen att frågan inte var tillräckligt analyserad och avstod
från att genomföra förslagen (propositionen Samverkan för en
trygg, effektiv och miljövänlig energiförsörjning,
Som framgått finns det redan en möjlighet för koncessions-
havare att enligt 11 § redovisningsförordningen i vissa fall sam-
redovisa linje- och områdeskoncessioner. Syftet med denna be-
stämmelse är att en gemensam tariff skall kunna tillämpas för
områdeskoncessionen och för enstaka linjekoncessioner eller
regionledningar som uppenbart har lokalnätsfunktion. Enligt
4 kap. 8 § i ellagen skall dock regionledningar hanteras på ett
enhetligt sätt vid skälighetsbedömningen.
I ett sammanhängande regionnät kan det vara svårt att välja
ut regionnätsledningar som enbart har lokalnätsfunktion
eftersom dessa funktioner inte har preciserats i lagstiftningen.
Det finns även regionledningar eller linjekoncessioner som
endast delvis är belägna inom en viss områdeskoncession.
Utlandsförbindelser anslutna till regionnät
Det svenska elnätet är förbundet med andra länder med hjälp av
ett flertal utlandsförbindelser på olika spänningsnivåer. Sverige
har 14 utlandsförbindelser med spänning på 220 kV eller över.
Dessa överföringsförbindelser ägs eller förvaltas vanligen av
stamnätsföretagen och kostnaderna för flertalet ledningar räknas
10
in i kostnadsunderlaget för respektive stamnätstariff. På svensk
sida förvaltas dessa utlandsförbindelser av Affärsverket svenska
kraftnät. Den övervägande delen av elhandeln med utlandet sker
på dessa spänningsnivåer. Det finns dock ett fåtal utlands-
förbindelser anslutna till regionnätet, bl.a. överförings-
förbindelserna till Åland, Bornholm och övriga Danmark samt
Norge. Nedan exemplifieras detta med förbindelsen till Åland.
Åland är via en 110 kV kabel anslutet till Vattenfall Region-
nät AB:s 70 kV nät vid Senneby i Uppland. Förbindelsen till
Åland ägs och drivs av det åländska stamnätbolaget Kraftnät
Åland AB. Förbindelsen är således stamnätsansluten på den
åländska sidan. Kraftnät Åland äger även nätstationen på svensk
sida. Det har inte tidigare funnits något transiteringsavtal, utan
Åland var fram till avregleringen år 1996 elkund hos Vattenfall.
Vattenfall Regionnät AB tillämpar samma punkttariff för denna
anslutning som för svenska kunders anslutningar till Vattenfalls
regionnät. Det åländska elnätet är anslutet till det riksfinska
elnätet genom en mindre förbindelse. Denna ledning kan endast
svara för en mindre del av den åländska förbrukningen och har
störst betydelse för landskapets östligaste delar.
Vid koncessionsbeslutet om förbindelsen till Åland gjorde
regeringen bedömningen att denna förbindelse var mindre
betydelsefull för den samlade överföringskapaciteten till
utlandet (dnr N1999/4805/ESB). Om den inte hade betraktats
som mindre betydelsefull för den samlade över-
föringskapaciteten till utlandet hade Kraftnät Åland som ensam
ägare inte kunnat få koncession i Sverige. I så fall hade enligt 2
kap. 10 § ellagen krävts att koncessionen beviljats ett företag
där Svenska kraftnät har ett bestämmande inflytande.
Två utredningar, Elnätsutredningen och El- och gasmark-
nadsutredningen, har tidigare behandlat frågan om utlandsför-
bindelser anslutna till regionnät. Elnätsutredningen behandlade
frågan om nätavgifterna för Åland och Bornholm i sitt slutbe-
tänkande Elnätsföretag – särskild förvaltning och regionnäts-
tariffer (SOU 2001:73). Enligt Elnätsutredningens bedömning
fanns inga skäl för en särskild behandling av Ålandskabelns an-
slutning till regionnätet. Det är fråga om anslutningar av
11
elektriska anläggningar till regionledningar, dvs. samma slag av
anslutning som t.ex. av svenska lokalnät till regionnät.
I sitt delbetänkande El- och naturgasmarknaderna –
europeisk harmonisering (SOU 2003:113) behandlade El- och
gasmarknadsutredningen frågan om hur förbindelsen till Åland
(och även Bornholm) skall behandlas när Europaparlamentets
och rådets förordning [EG] nr. 1228/2003 av den 26 juni 2003
om villkor för tillträde till nät för gränsöverskridande elhandel,
(EUT L 176 15.7.2003, s. 1, Celex 32003R1228) börjar
tillämpas. Förordningen, vars främsta syfte är att ta bort gräns-
tarifferna för handel med el inom EU, innehåller bl.a. regler för
hantering av systemoperatörernas kostnader vid gräns-
överskridande handel med el och principer för fördelning av
kapacitet vid s.k. flaskhalsar vid överföringen av el. Enligt El-
och gasmarknadsutredningens bedömning omfattas inte utlands-
förbindelser som förbinder regionala nät med andra medlems-
staters överföringssystem
–
t.ex. Ålandsförbindelsen och
Bornholmsförbindelsen
–
av förordningens bestämmelser. I
förordningen nämns dock inte hur utlandsförbindelser som är
anslutna till annat nät än stamnätet skall hanteras. Regeringen
anser därför att det finns anledning att överväga om reglerna bör
omfatta även utlandsförbindelser som är anslutna till
regionnätet.
Naturgas
Enligt 2 kap. 1 § naturgaslagen (2005:403) krävs koncession för
att bygga och använda naturgasledningar. I andra stycket
undantas naturgasledning som är belägen efter mät- och regler-
station från koncessionsplikten.
I propositionen Åtgärder för att stärka kundernas ställning
på energimarknaden m.m. (2005/06:158) behandlades ett för-
slag som framfördes i El- och gasmarknadsutredningens slutbe-
tänkande El- och naturgasmarknaderna – energimarknader i
utveckling (SOU 2004:129) om att undantaget från koncessions-
plikt för naturgasledningar belägna efter en mät- och regler-
station avskaffas och att en områdeskoncession för naturgasnät
införs. Utredningen fann bl.a att det inte var odiskutabelt att in-
12
föra monopol för distribution inom ett visst område. Däremot
ansåg utredningen att det finns anledning att införa krav på en
sammanhållen prövning av de frågor som anläggandet av
distributionsledningar med en viss längd medför och för att be-
driva verksamhet bestående av distribution av naturgas. Genom
ett sådant krav på tillstånd kan samhället utöva kontroll över att
de som bedriver distribution av naturgas är lämpliga och också
ställa de krav på verksamhetens utövande som anses
nödvändiga.
Regeringen konstaterade att frågan om en ledning skall om-
fattas av motsvarigheten till de nu gällande bestämmelserna om
koncession för naturgasledning eller av den föreslagna om-
rådeskoncessionen inte nödvändigtvis behöver bestämmas av
ledningens funktion, dvs. om den användes för transmission
eller distribution. Det framstod vidare som oklart i vilka
situationer som undantag från koncessionskraven var påkallade.
Vidare hade utredningen inte närmare analyserat konsekvenser
av förslaget i fråga om kravet på att upprätta en miljökonse-
kvensbeskrivning. Regeringen fann det lämpligt att dessa frågor
belystes i samband med att koncessionssystemet för el utreddes
närmare så att frågorna behandlas i ett sammanhang för både el-
och naturgasmarknaderna.
Uppdraget
Reglering av tariffer för överföring av el samt anslutnings-
avgifter
Utredaren skall lämna förslag till den lagstiftning och det regel-
verk i övrigt som krävs för att införa en ny ordning där tillsyns-
myndigheten skall godkänna eller fastställa elnätföretagens
överföringstariffer innan tarifferna får börja gälla.
Utredaren skall vidare lämna förslag till den lagstiftning och
det regelverk i övrigt som krävs för att införa en ny ordning där
tillsynsmyndigheten skall godkänna eller fastställa elnätföre-
tagens anslutningsavgifter alternativt där tillsynsmyndigheten
skall godkänna eller fastställa elnätföretagens metoder för att
13
fastställa anslutningsavgifterna, innan anslutningsavgifterna
eller metoderna får börja gälla.
Utredaren skall utgå från att förhandsprövning av nätföre-
tagens tariffer och av anslutningsavgifter för överföring av el
skall baseras på det nuvarande regelverket för bedömning av
skälighet.
Uppdelningen mellan områdeskoncession och linjekoncession
Utredaren skall analysera om den nuvarande uppdelningen
mellan områdeskoncession och linjekoncession samt dess kopp-
ling till reglerna för tariffsättning och redovisning är lämplig för
att åstadkomma ändamålsenliga, driftsäkra och kostnads-
effektiva elnät och, om så inte är fallet, föreslå åtgärder för
detta.
Naturgas
Utredaren skall avseende naturgasmarknaden beakta de slut-
satser som dras vid analysen av den nuvarande uppdelningen
mellan områdeskoncession och linjekoncession på elmarknaden
och är relevanta för jämförelse mellan el – och gasmarknaden, i
det förslag till utvidgat koncessionskrav för naturgasmarknaden
som lades fram i slutbetänkandet El- och naturgasmarknaderna
– energimarknader i utveckling (SOU 2004:129). I uppdraget
ingår att närmare analysera sambandet mellan koncession och
monopolrättigheter, hur koncessionen kan effektivisera en
utbyggnad av naturgasnätet och hur konkurrensen på den
svenska naturgasmarknaden påverkas. I detta ingår även att
analysera behov av undantag från koncessionskrav samt om
sådant behov finns lämna förslag i denna del.
Utlandsförbindelser anslutna till regionnät
Utredaren skall, mot bakgrund av förordningen (EG) nr
1228/2003 om villkor för tillträde till nät för gränsöver-
skridande elhandel och dess syfte att ta bort gränstarifferna för
handel med el, överväga om förordningens regler även bör
omfatta utlandsförbindelser som är anslutna till regionnätet.
14
Utredaren skall lämna förslag till hur de utlandsförbindelser
som är anslutna till det svenska regionnätet kan hanteras, så att
dessa utlandsförbindelser behandlas enligt samma grunder som
de utlandsförbindelser som är anslutna till stamnätet.
Konsekvensbeskrivning
Utredaren skall bedöma förslagens kostnadskonsekvenser. Om
utredaren föreslår åtgärder som kräver finansiering skall förslag
till finansiering lämnas. Utredaren skall även bedöma vilken
miljöpåverkan som förslagen får om de genomförs. Utredaren
skall, när det gäller redovisning av förslagens konsekvenser för
små företag, samråda med Näringslivets nämnd för regel-
granskning.
Arbetets genomförande, tidsplan m.m.
Utredaren skall beakta vad som framkommit i utredningen
Elnätsföretag – särskild förvaltning och regionnätstariffer
(SOU 2001:73), i utredningen El- och naturgasmarknaderna –
europeisk harmonisering (SOU 2003:113), i utredningen El-
och naturgasmarknaderna – energimarknader i utveckling
(SOU 2004:129) samt beakta vad som sägs i propositionerna
Samverkan för en trygg, effektiv och miljövänlig energi-
försörjning (prop. 2001/02:143) och Leveranssäkra elnät (prop.
2005/06:27).
Utredaren skall beakta relevant EG-rätt samt hur frågorna i
uppdraget behandlas inom EU och i övriga nordiska länder.
Utredaren skall senast den 1 mars 2007 redovisa de delar av
uppdraget som avser förslag till lagstiftning och det regelverk
som krävs för att tillsynsmyndigheten skall göra en förhands-
prövning av nätföretagens tariffer och de förslag som avser till-
synsmyndighetens prövning av nätföretagens anslutnings-
avgifter eller metoder för att fastställa anslutningsavgifterna av
el samt de förslag som avser utlandsförbindelser som är
anslutna till det svenska regionnätet.
Övriga frågor skall redovisas senast den 20 december 2007.
(Miljö- och samhällsbyggnadsdepartementet)