Dir. 2006:87
Kunskap för bevarande och hållbart
Kommittédirektiv
Kunskap för bevarande och hållbart
nyttjande av havsmiljön
Dir.
2006:87
Beslut vid regeringssammanträde den 13 juli 2006
Sammanfattning av uppdraget
En utredare skall utreda:
− hur den vattenrelaterade forskningen och utbildningen kan
användas för att lösa miljöproblemen i havet,
− hur samverkan mellan vattenrelaterad miljöövervakning
samt forskning och undersökningsverksamhet kan utveck-
las,
− hur en effektiviserad samordning av kunskapsuppbygg-
naden kan ske,
− hur användningen av forskningsresultat i förvaltningen och
tillämpningen av ekosystemansatsen kan effektiviseras,
− vilka satsningar inom forskning och utbildning, dels i fråga
om mänskliga aktiviteters påverkan på den marina miljön
och dess ekologiska processer, dels i fråga om fråge-
ställningar kring bevarande av biologisk mångfald och håll-
bart nyttjande, som kan användas för att lösa miljö-
problemen i havet,
− hur Sverige kan arbeta för att stärka det internationella
forskningssamarbetet, och
− förutsättningarna för ett internationellt forskningsinstitut för
Östersjöns miljö.
2
Speciellt bör förslag presenteras hur organisationen bör se ut för
att arbetet med att restaurera och bevara havsmiljön kan bidra
till att miljökvalitetsmålen Hav i balans och levande kust och
skärgård, Ingen övergödning, Giftfri miljö och Ett rikt växt- och
djurliv uppnås.
Förslagen skall syfta till att förbättra kommunikationen av
forskningsresultat till förvaltning, nyttjare, allmänhet och andra
aktörer.
Nuvarande verksamhet för miljöövervakning, kunskapsupp-
byggnad, insamling av data samt analys av struktur och funk-
tion hos akvatiska ekosystem bör kartläggas. Fördelar och nack-
delar med nuvarande organisation bör redovisas. Förslag bör
ges på hur verksamheten kan effektiviseras och kvaliteten höjas
samt hur samhällets arbete med åtgärder för att restaurera och
bevara havet kan förbättras.
Utredningens uppgift är att föreslå åtgärder som långsiktigt
säkerställer behovet av effektiv och samordnad insamling och
analys av kunskap rörande vattenfrågor i avsikt att säkerställa
bevarande och hållbart nyttjande av havet.
Bakgrund
Tidigare beslut och utredningar
Målet för det miljöpolitiska arbetet är att till nästa generation
kunna lämna över ett samhälle där de stora miljöproblemen i
Sverige är lösta.
Riksdagen fattade i april 1999 beslut om 15 nationella
miljökvalitetsmål (prop. 1997/98:145, bet. 1998/99:MJU6, rskr.
1998/99:183) och antog i november 2001 regeringens proposi-
tion Svenska miljömål – delmål och åtgärdsstrategier (prop.
2000/01:130, bet. 2001/02:MJU3, rskr. 2001/02:36) i syfte att
nå de antagna miljökvalitetsmålen. Härvid framkom att
svårigheterna att nå miljökvalitetsmålen Hav i balans och
levande kust och skärgård, Giftfri miljö och Ingen övergödning
var betydande och att särskilda åtgärder behövdes. Regeringen
tillsatte därför i juli 2002 en kommission (dir. 2002:102), som
antog benämningen Havsmiljökommissionen (M 2002:07).
3
Havsmiljökommissionen överlämnade i juni 2003 betänkan-
det Havet – tid för en ny strategi (SOU 2003:72) till regeringen.
Riksdagen antog i december 2005 propositionen Svenska
miljömål – ett gemensamt uppdrag (prop. 2004/05:150, bet.
2005/06:MJU3, rskr. 2005/06:48, 49), där delar av kommis-
sionens förslag behandlades. Huvuddelen av Havsmiljö-
kommissionens förslag togs upp i den av riksdagen i november
2005 behandlade regeringsskrivelsen En nationell strategi för
havsmiljön (skr. 2004/05:173, bet. 2005/06:MJU4, rskr.
2005/06:30).
Utifrån miljömålpropositionen och skrivelsen En nationell
strategi för havsmiljön har regeringen i regleringsbreven lämnat
ett antal uppdrag som berör delar av kunskapsbehovet till
berörda myndigheter . Regeringen har inrättat en samordnings-
grupp för havsmiljöfrågor bestående av berörda myndigheter.
Miljövårdsberedningen (Jo 1968:A) har i såväl promemorian
Strategi för hav och kust utan övergödning (PM 2005:1), som i
promemorian Strategi för ett hållbart fiske (PM 2006:1) betonat
behoven av en förbättrad och effektiviserad forsknings-
verksamhet. Havsmiljökommissionens uppdrag var bl.a. att
sammanfatta kunskapsläget och ge förslag på förbättringar.
Kommissionen pekade på brister i kunskaps- och plane-
ringsunderlaget och i miljöövervakningens omfattning. Man
pekade också på den splittrade kunskapshanteringen och
avsaknaden av samordning och gemensamma målsättningar.
Liknande synpunkter framfördes även av Naturvårdsverkets
internationella expertgrupp rörande marina övergödningsfrågor
(NV Rapport 5509 mars 2006) och av Naturvårdsverket och 15
andra marina myndigheter i en gemensam aktionsplan (NV
Rapport 5563 april 2006). Regeringen mottog 2005 utredningen
Kunskap för biologisk mångfald (SOU 2005:94), där det konsta-
teras att kunskapsläget avseende den biologiska mångfalden i
havsmiljön inte är tillfredsställande. Utredningen pekade på
behoven av miljöövervakning, kunskapsinsamling i övrigt samt
vetenskaplig analys och lämnade fem förslag till åtgärder
beträffande ytvattenrelaterade kunskapsfrågor.
Vetenskapsrådet tillsatte på uppdrag av regeringen en
expertpanel 2004 för att utvärdera de tre marina centrumen,
4
vilket har rapporterats (Utvärdering av Centrum för Marin
Forskning – redovisning av ett regeringsuppdrag. Vetenskaps-
rådet 2004).
I regeringens skrivelse En nationell strategi för havsmiljön
pekas på behoven av en zonindelning av den marina miljön och
av en ny adaptiv, dvs. anpassningsbar, förvaltning, vilket förut-
sätter ett adekvat planeringsunderlag. I skrivelsen efterlyser reg-
eringen även sektorsövergripande forskning och mer tvärveten-
skapligt samarbete. Behovet av en för hela landet gemensam in-
venteringsmetodik har redan tidigare påpekats av Riksrevisions-
verket (Skyddas värdefull natur? RRV 1998:62). I skrivelsen
påtalas behovet av att mer strukturerat utnyttja grundläggande
kunskap rörande sjöar också i marina sammanhang.
I skrivelsen tog regeringen också upp frågan om
forskning och kunskapsuppbyggnad. Regeringen
bedömde att åtgärder för att lösa miljöproblemen i
havet bör baseras på kunskaper från och samverkan med
olika forskningsdiscipliner.
Situationen i havsmiljön
Som framhållits av både Havsmiljökommissionen, Miljövårds-
beredningen och Naturvårdsverket är situationen i Egentliga
Östersjön och i Västerhavet mycket allvarlig. Detta har också
poängterats i Regeringens propositioner Svenska miljömål –
delmål och åtgärdsstrategier (prop. 2000/01:130) och Svenska
miljömål – ett gemensamt uppdrag (prop. 2004/05:150). Pro-
blemen tar sig något olika uttryck i de två havsområdena be-
roende på skilda ekologiska förhållanden, men i grunden utgörs
problemen av övergödning, giftanrikning, överutnyttjande av
fisk samt riskfyllda fartygstransporter. Effekterna av dessa
problem interagerar på olika sätt beroende på miljön. Detta
skapar förhållanden som för sin lösning kräver utökad kunskap,
fördjupade analyser och ökad samordning av alla former av
kunskapsuppbyggnad.
Övergödningen orsakas av förhöjda tillskott av främst fosfor
och kväve från tillrinnande vatten och från luft. Detta har med
tiden även bidragit till syrefria bottnar som genererat läckage av
5
fosfor, vilket skapar nya interna återkopplingsmekanismer.
Övergödningens effekter varierar beroende på olikheter i eko-
systemets sammansättning, närsalternas ursprung och hydro-
dynamiska förhållanden. I Östersjön har främst det öppna havet
drabbats, medan det i Västerhavet är kustområden som är mest
utsatta.
Giftanrikningen orsakas ytterst av produktion och använd-
ning av svårnedbrytbara gifter i samhället i stort. Gifterna når
sedan haven genom bl.a. tillrinnande vatten och luftdeposition.
Gifter anrikas på olika sätt i vävnader och organismer och
cirkulerar med olika hastighet i ekosystemen. Förändringar i
systemen påverkar i sin tur gifternas omsättningshastighet och
slutliga deposition. Betydande mängder av främst dioxiner
anrikas f.n. i fettvävnaden hos fisk och kan därigenom också nå
människan.
Ett alltför omfattande fiske har lett till att rovfisk som torsk
har minskat mycket kraftigt och förlorat sin funktion som reg-
lerande faktor i ekosystemen. Härigenom har bytesfiskar som
skarpsill ökat kraftigt, vilket fått stora återverkningar i eko-
systemets övriga delar. Förändrade tillväxtförhållanden hos
berörda fiskarter påverkar också anrikningen av gifter.
Fartygstrafiken utgör ett växande hot på grund av starkt ökat
tonnage av framförallt oljetransporter. Kontinuerliga utsläpp till
luft och vatten från fartygstrafiken påverkar både övergödning
och giftanrikning. Risken för ett stort oljeutsläpp är ständigt
närvarande. Ett sådant utsläpp skulle få förödande konsekvenser
för de marina ekosystemen i de kalla haven längs våra kuster.
Aktörer inom vattenrelaterade kunskapsområden
Universitet och högskolor bedriver bl.a. vattenrelaterad forsk-
ning som finansieras med direkta forskningsanslag och medel
från forskningsråd som Formas och från myndigheter som
Naturvårdsverket. Staten anslår också medel för vattenrelaterad
forskning till olika icke universitets- och högskoleanknutna
institut som IVL Svenska miljöinstitutet AB och Stockholm
Environment Institute (SEI). Mistra finansierar flera omfattande
vattenrelaterade forskningsprojekt.
6
Akvatisk ekosystemforskning av generell, teoretisk eller
tillämpad natur bedrivs vid flera universitet, högskolor och
institut.
Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU), som utgör jord-,
skogs- och vattenbrukssektorns eget sektorsorgan, bedriver
grundforskning och tillämpad forskning utifrån sina sektors-
behov. Artdatabanken ansvarar för hotade arter i bl.a. vatten-
miljö. Bland övriga sektorsmyndigheter har Fiskeriverket,
SMHI och SGU egna akvatiska forsknings- och undersök-
ningsresurser och Försvarsmakten bedriver verksamhet av
betydelse för marin kunskapsuppbyggnad. Även Kustbevak-
ningen lämnar värdefullt stöd. Forskning om marina däggdjur
förekommer främst vid Naturhistoriska Riksmuseet, som också
driver databaserna Fishbase och GBIF, samt Stockholms och
Göteborgs universitet. Naturvårdsverket har ingen egen forsk-
ningsorganisation, men finansierar viss vattenrelaterad forsk-
ning och miljöövervakning vid universitet, högskolor, andra
myndigheter och institut. Viktig information finns också hos
icke-statliga organisationer och privata företag, t.ex. vatten-
kraftbolagen.
Miljöövervakning bedrivs vid myndigheter som Fiskeri-
verket, SMHI, SGU, Kustbevakningen och
länsstyrelserna inom olika geografiska och
ämnesmässiga områden. Miljöövervakning utförs även
vid universiteten och Naturhistoriska Riksmuseet på
uppdrag främst av Naturvårdsverket. Fiskeriverket
samordnar användningen av det oceangående
forskningsfartyget Argos och ansvarar för
datainsamlingen avseende kommersiella fiskbestånd
under EU:s datainsamlingsförordning. Även andra stat-
liga fartyg utgör plattformar för marin forskning.
Problemområden
Kunskapsuppbyggnad inom områden som täcks in av sektors-
myndigheter är mindre representerade vid universiteten. Där-
med är också grundforskningen inom sådana områden mindre
7
omfattande vid universitet och högskolor. Detta har lett till att
sektorsmyndigheterna fått en central roll i att bidra till kontinui-
teten i kunskapsuppbyggnaden inom sektorn.
Myndigheternas vattenrelaterade kunskapsuppbyggnad är
emellertid splittrad och inriktad på den egna organisationens be-
hov. Vissa myndigheter har koncentrerat organisationen till en
plats medan andra har en utpräglad regional organisation.
Graden av samarbete mellan myndigheterna varierar och sam-
arbetet mellan myndigheterna och universiteten när det gäller
vattenrelaterad kunskapsuppbyggnad respektive forskning kan
förbättras.
Uppdraget
Utgångspunkten för uppdraget är att öka samverkan mellan
miljöövervakning och forskning samt undersökningsverk-
samhet, att öka den tvärvetenskapliga ansatsen i den vatten-
relaterade forskningens användning samt att effektivisera an-
vändningen av forskningsresultat i förvaltningen. Förslagen
skall syfta till att förbättra kommunikationen av forsknings-
resultat till förvaltning, nyttjare, allmänhet och andra aktörer,
samt syfta till en mer kostnadseffektiv verksamhetsstruktur utan
tillkommande av nya myndigheter. Speciellt bör förslag presen-
teras hur organisationen bör se ut för att arbetet med att restau-
rera och bevara havet omkring oss skall leda till att miljö-
kvalitetsmålen Hav i balans och levande kust och skärgård,
Ingen övergödning, Giftfri miljö och Ett rikt växt- och djurliv
uppnås och ett hållbart nyttjande säkras.
Åtgärder för att förbättra situationen i havet förutsätter en
samlad kunskap om de komplexa interaktioner som finns i eko-
systemen. Uppdrag till myndigheterna om ett större pilotprojekt
för havet, om utökad lokal samverkan och ökad informations-
verksamhet till allmänheten kräver ny kunskap, nya arbets-
former och en mer samlad organisation.
En restaurering av havsområden omkring oss kan förutsättas
innebära omfattande och kostsamma åtgärder inom jordbruket,
fisket, sjöfarten och avloppsreningssektorn. Även åtgärder i
själva havsområdena kan vara nödvändiga. Detta förutsätter ett
8
långsiktigt, målinriktat och internationellt anknutet vetenskap-
ligt arbete, som är baserat på en sammanhållen och kontinu-
erligt bedriven kunskapsinsamling och miljöövervakning. För
detta krävs att tillräcklig och adekvat kompetens finns till-
gänglig och att både teoretisk och tillämpad kunskap kan ut-
nyttjas.
För att åstadkomma en kraftsamling föreslog därför rege-
ringen i skrivelsen En nationell strategi för havsmiljön att ut-
redaren särskilt skall utreda bl.a.
− hur den vattenrelaterade forskningen och utbildningen kan
användas för att lösa miljöproblemen i havet,
− hur samverkan mellan vattenrelaterad miljöövervakning
samt forskning och undersökningsverksamhet kan utveck-
las,
− hur en effektiviserad samordning av kunskapsuppbygg-
naden kan ske,
− hur användningen av forskningsresultat i förvaltningen och
tillämpningen av ekosystemansatsen kan effektiviseras,
− vilka satsningar inom forskning och utbildning, dels i fråga
om mänskliga aktiviteters påverkan på den marina miljön
och dess ekologiska processer, dels i fråga om fråge-
ställningar kring bevarande av biologisk mångfald och håll-
bart nyttjande, som kan användas för att lösa miljö-
problemen i havet,
− hur Sverige kan arbeta för att stärka det internationella
forskningssamarbetet, och
− förutsättningarna för ett internationellt forskningsinstitut för
Östersjöns miljö.
I skrivelsen föreslogs också att ansträngningarna att restaurera
och bevara haven omkring oss bör effektiviseras. Nuvarande
verksamhet för miljöövervakning, kunskapsuppbyggnad, in-
samling av data samt analys av struktur och funktion hos
akvatiska ekosystem bör därför kartläggas. Förslag bör ges till
hur verksamheten kan effektiviseras och kvaliteten höjas samt
hur samhällets arbete med åtgärder för att restaurera och bevara
havsmiljön kan förbättras.
Universitetens självständighet, Naturvårdsverkets generella
ansvar för havsmiljöfrågor och sektorsmyndigheternas ansvar
9
skall beaktas. Rådande principer för forskningspolitiken skall
beaktas och nuvarande organisation för universitet och hög-
skolor skall vara en utgångspunkt. Förslagen bör syfta till för-
bättrad samordning, varvid möjligheter till förbättrad sam-
verkan och samlokalisering bör beaktas. Fördelar och nackdelar
med nuvarande organisation för miljöövervakning och kun-
skapsuppbyggnad bör redovisas. Utredaren ska föreslå ett alter-
nativ till nuvarande särskilda reglering för de marina centrum-
en. Som jämförelse bör utvecklingen av arbetet med vatten-
relaterade kunskapsfrågor i de nordiska grannländerna, alter-
nativt några jämförbara EU-länder, beskrivas. Synpunkter fram-
förda i tidigare lämnade och ovan redovisade utredningar och
rapporter bör beaktas, liksom de krav som miljömålsarbetet, det
s.k. ramdirektivet för vatten (2000/60/EG), EU:s gemensamma
fiskeripolitik, EU:s kommande marina strategi samt EU:s ram-
program för forskning ställer på kunskapsarbetets organisation.
Internationella erfarenheter bör tas till vara och behovet av
regionalt samarbete runt Östersjön och Västerhavet skall be-
aktas. Utredaren bör även involvera lämpliga aktörer inom sjö-
fartsrelaterad forskning såsom fartygskonstruktion m.m.
I havsmiljöskrivelsen föreslogs tillskapandet av ett inter-
nationellt Östersjömiljöinstitut som inriktas på att utgöra en
vetenskaplig knutpunkt för det svenska Östersjömiljö-
samarbetet. Institutet bör ha en internationell prägel och kunna
attrahera forskare från andra länder. Förslag bör lämnas på
organisation och uppgifter för ett sådant institut, var det bör
förläggas, organisationstillhörighet, budget och hur verksam-
heten kan finansieras. Vidare skall utredaren föreslå formen för
inrättande av ett fiskeriteknologiskt institut och en efter-
gymnasial utbildning för nyttjandet av marina resurser och be-
hovet av eventuell samordning med befintlig relevant verk-
samhet.
Fullständiga författningsförslag skall lämnas.
Konsekvensanalyser av samtliga förslag skall presenteras
och förslag till finansiering av åtgärder med statsfinansiella
konsekvenser skall lämnas. Det står utredaren fritt att inkludera
även annat relevant underlag i sitt arbete.
10
Arbetets genomförande, tidsplan m.m.
Principen om ett sektorsansvar för miljön skall vara vägledande.
Utredningen skall samråda med berörda aktörer, som Natur-
vårdsverkets olika råd, myndigheter, pågående utredningar
inom området, sektorer, experter och forskare samt enskilda
organisationer.
Uppdraget skall redovisas senast den 15 december 2007.
Frågorna om ett Östersjömiljöinstitut och de marina centrumen
skall utredas med förtur och redovisas senast den 22 december
2006.
(Miljö- och samhällsbyggnadsdepartementet)