Dir. 2006:95
Djurskyddskontroll vid tävlingar med djur
Kommittédirektiv
Djurskyddskontroll vid tävlingar med djur
Dir.
2006:95
Beslut vid regeringssammanträde den 7 september 2006
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall se över den nuvarande djurskydds-
kontrollen vid tävlingar med djur och överväga hur denna bör
vara uppbyggd. Målsättningen skall vara en organisation som är
effektiv ur ett samhällsekonomiskt perspektiv med bibehållande
av nuvarande djurskyddsnivå. Uppdraget gäller såväl tävlings-
som banveterinärer och omfattar samtliga berörda djurslag. Ut-
redaren skall analysera såväl den nuvarande organisationen som
alternativa organisatoriska lösningar inklusive avveckling av
dagens offentliga huvudmannaskap och ett delegerat ansvar.
Utredaren skall redovisa för- och nackdelar med de olika alter-
nativen samt lämna förslag till författningsändringar som för-
slagen föranleder.
Uppdraget skall redovisas senast den 1 april 2007.
Bakgrund
Gällande bestämmelser
Av 17 § djurskyddslagen (1988:534) framgår att djur inte får
användas vid tävling på sådant sätt att de utsätts för lidande.
Regeringen eller, efter regeringens bemyndigande Djurskydds-
myndigheten, får meddela ytterligare föreskrifter om sådan an-
vändning av djur. Vidare framgår av 18 § att ett djur som deltar
i tävling på tävlingsbana inte får utsättas för dopning eller andra
2
otillbörliga åtgärder som påverkar djurets prestationsförmåga
eller temperament.
Enligt 33 § djurskyddsförordningen (1988:539) skall det vid
offentlig tävling med djur finnas en veterinär som förordnats av
Djurskyddsmyndigheten, eller om myndigheten bestämmer det,
av länsstyrelsen. Veterinären skall före tävlingen besiktiga täv-
lingsområdet och de deltagande djuren. Om det finns särskilda
skäl får Djurskyddsmyndigheten föreskriva eller för särskilt fall
medge undantag från dessa krav. Om djur utsätts eller kan antas
bli utsatt för skada eller annat lidande skall veterinären med
omedelbar verkan helt eller delvis förbjuda tävlingen eller att ett
visst djur deltar i tävlingen. Av paragrafen framgår vidare att
Djurskyddsmyndigheten får meddela närmare föreskrifter för
veterinären och att myndigheten fastställer ersättning till denne.
Ersättningen skall betalas av den som anordnar tävlingen.
Av 34 § djurskyddsförordningen framgår vidare att Djur-
skyddsmyndigheten får meddela ytterligare föreskrifter om hur
djur får tränas och användas vid tävling.
De detaljerade bestämmelserna om den veterinära kontrollen
vid tävlingar med djur återfinns i Djurskyddsmyndighetens fö-
reskrifter. Således anges i Djurskyddsmyndighetens föreskrifter
(DFS 2005:2) om träning och tävling med djur vad som avses
med t.ex. tävling och tävlingsområde, skyldigheter för den som
tävlar med djur, tävlingsarrangörernas skyldigheter och de sär-
skilda bestämmelser som gäller för tävling med hund. I Djur-
skyddsmyndighetens föreskrifter (DFS 2004:25) om undantag
från kravet på veterinär medverkan vid offentlig tävling med
djur anges t.ex. vid vilka offentliga tävlingar som veterinärens
medverkan kan inskränkas till att före tävlingen besiktiga täv-
lingsområdet och de deltagande djuren samt ombesörja åtgärder
som föranleds av besiktningen och vilka tävlingar som får ge-
nomföras utan medverkan av tävlingsveterinär. I den senare
föreskriften anges också vad som avses med begreppet tävlings-
veterinär, nämligen ”veterinär som har anställts av Djurskydds-
myndigheten för uppgifter enligt 33 § djurskyddsförordningen
och dessa föreskrifter”. En särskild kategori av tävlingsveterinä-
rer benämns banveterinärer. Med detta begrepp avser Djur-
skyddsmyndigheten veterinärer som är anställda av myndighe-
3
ten och tjänstgör vid tävlingsbanor där totalisatorspel förekom-
mer. I Djurskyddsmyndighetens föreskrifter (2005:1) om dop-
ning m.m. av djur vid träning eller tävling finns bl.a. bestäm-
melser om karenstider för hästar innan dessa får tränas eller del-
ta i tävling när de behandlats med läkemedel eller annat ämne
eller genomgått viss operativ behandling.
Den praktiska tillämpningen av bestämmelserna
Tävlingsveterinärer
Enligt nuvarande rutiner tillämpas bestämmelserna på så sätt att
en tävlingsarrangör kommer överens med aktuell veterinär och
föreslår länsstyrelsen att denne skall förordnas. Länsstyrelsen
tillstyrker tjänstgöringen och meddelar detta till Djurskydds-
myndigheten som anställer veterinären under tävlingsdagen.
Efter tävlingen skickar veterinären praktikjournal med fakture-
ringsunderlag till Djurskyddsmyndigheten och lämnar en kopia
till arrangören. Djurskyddsmyndigheten fakturerar därefter ar-
rangören och betalar ut ersättning till veterinären. Debitering
sker i enlighet med Statens jordbruksverks föreskrifter (SJVFS
2001:74) om avgifter för veterinär yrkesutövning. Utöver vete-
rinärens arvode debiteras arrangören kostnader för reseersätt-
ning, lönekostnadspålägg samt administrativa avgifter.
Banveterinärer
Banveterinärer tillsvidareanställs av Djurskyddsmyndigheten
för tjänstgöring vid behov. Arbetsordningen för banveterinärer
som arbetar vid trav- och galopptävlingar har fastställts av Djur-
skyddsmyndigheten (dnr 22-873/04). Myndighetens taxa för
tjänstgöringen bestäms efter förhandlingar mellan Svenska
Travsportens Centralförbund, Djurskyddsmyndigheten och fö-
reträdare för banveterinärerna.
4
Tidigare rutiner och bakgrund till den nuvarande tillämpningen
av bestämmelserna
Före den 1 april 1996 tillämpades bestämmelserna i 33 § djur-
skyddsförordningen på så sätt att ban- och tävlingsveterinärer
förordnades för uppdraget utan att vara anställda av Jordbruks-
verket. Tävlingsarrangörernas förslag på veterinär skickades, i
likhet med vad som gäller i dag, till länsstyrelsen för tillstyrkan
och vidarebefordran till verket för det formella förordnandet.
Veterinären träffade själv avtal med tävlingsarrangören om eko-
nomisk ersättning.
Sedan den 1 april 1996 skall veterinärer som i djurskyddsbe-
främjande syfte tjänstgör vid tävlingar vara anställda av Jord-
bruksverket. I och med att Djurskyddsmyndigheten inrättades
den 1 januari 2004 övertog myndigheten ansvaret för tävlings-
och banveterinärverksamheten. Bakgrunden till den förändrade
tillämpningen av bestämmelserna var främst bedömningen att
möjligheterna att förordna en person på en tjänst upphörde i och
med att lagen (1976:600) om offentlig anställning upphävdes
och ersattes av en ny lag (1994:260) om offentlig anställning,
vilken trädde i kraft den 1 juli 1994, då begreppet ”tjänst” sam-
tidigt mönstrades ut. Vid Jordbruksverkets analys av hur 33 §
djurskyddsförordningen därmed skulle tillämpas gjordes be-
dömningen att tävlings- och banveterinärernas befogenhet att
vid behov utesluta ekipage från att tävla eller helt stoppa täv-
lingar kunde innebära ingrepp i enskildas frihet och därmed
också anses utgöra myndighetsutövning. Mot bakgrund av att
det i 11 kap. 6 § regeringsformen föreskrivs att lagstöd krävs
för överlämnande av förvaltningsuppgift som innebär myndig-
hetsutövning till t.ex. enskild individ, och då sådant saknas i
djurskyddslagen, drog Jordbruksverket slutsatsen att ban- och
tävlingsveterinärer måste vara anställda av verket för att kunna
utföra sina uppdrag.
5
Utredningsbehovet
Kritik mot nuvarande bestämmelser och tillämpningen av dessa
Kritik har i olika sammanhang framförts mot de nuvarande be-
stämmelserna och tillämpningen av dessa såvitt avser kraven på
medverkan av en statligt anställd veterinär vid tävlingar med
djur, i synnerhet hästar. Kritikerna har bl.a. framfört att de nu-
varande bestämmelserna och deras tillämpning medför alltför
höga kostnader för tävlingsarrangörerna och därmed även för
tävlingsdeltagarna. Kravet på medverkan av en statligt anställd
veterinär har även, enligt kritikerna, inneburit en onödig byrå-
kratisering som i vissa fall uppges ha resulterat i att tävlingar
fått ställas in på grund av svårigheterna att engagera en veteri-
när. Riksdagen har i ett tillkännagivande (rskr. 2000/01:141)
gett regeringen i uppdrag att se över 33 § djurskyddsförord-
ningen i syfte att förenkla systemet med förordnande av täv-
lingsveterinärer och därmed minska kostnaderna för arrangörer-
na. Frågan om tävlingsveterinärer har även senare aktualiserats i
riksdagen genom motioner, interpellationer och skriftliga frå-
gor.
På uppdrag av Svenska Travsportens Centralförbund och
Svenska Ridsportförbundet har en utredning under Nationella
stiftelsen för hästhållningens främjande kartlagt eventuella pro-
blem med nuvarande system för tävlings- och banveterinärer
vid hästtävlingar. Utredningen konstaterar bl.a. att kostnaderna
för att anlita tävlings- och banveterinärer har ökat kraftigt sedan
de nuvarande rutinerna med krav på statligt anställd veterinär
började tillämpas 1996. Utredningen föreslår att ansvaret för
ban- och tävlingsveterinärernas organisation och administration
delegeras till stiftelsen och att ansvarig myndighet utvecklar ett
samarbete med hästnäringen genom stiftelsen, t.ex. när det gäll-
er att utbilda tävlingsveterinärer och utarbeta instruktioner. Ut-
redningen anser att detta skulle säkerställa ett bättre djurskydd
till lägre kostnad.
6
Tidigare utredningar och åtgärder som vidtagits
Regeringen uppdrog den 20 juni 2001 åt Jordbruksverket att se-
nast till den 1 oktober samma år se över 33 § djurskyddsförord-
ningen med syfte att kartlägga eventuella problem med tillämp-
ningen av denna paragraf och vid behov föreslå förändringar i
förenklande syfte utan att detta skulle innebära försämringar för
djurskyddet.
I Jordbruksverkets rapport (Översyn av 33 § djurskyddsför-
ordningen) görs återigen bedömningen att ban- och tävlingsve-
terinärernas uppgifter är att anse som myndighetsutövning och
därför kräver ett anställningsförhållande. I rapporten framförs
att en förenkling av administrationen är värdefull därför att da-
gens organisation med anställning av tävlingsveterinärer i allt-
för hög grad tar Jordbruksverkets resurser i anspråk. Systemet
sägs även innebära höga kostnader och problem med att anställa
tillräckligt antal privata veterinärer, vilket bl.a. beror på privat-
praktiserande veterinärers ovilja till statlig anställning. Vidare
påpekas att den övre åldersgränsen för tävlingsveterinärer, som
då var 65 år, innebar att antalet tillgängliga veterinärer begrän-
sades.
Jordbruksverket förordar ett system där verket skall delegera
uppgiften till länsstyrelserna. Länsstyrelserna skall förordna ve-
terinärerna och dessa skall alltså inte vara anställda. Uppdraget
som tävlingsveterinär skall fortfarande betraktas som myndig-
hetsutövning med skadeståndsansvar för Jordbruksverket. Vete-
rinärerna skall själva debitera tävlingsarrangörerna. För att för-
slaget skall kunna genomföras krävs en ändring av djurskydds-
lagen och djurskyddsförordningen. Förslaget bedöms underlätta
för arrangörerna och reducera Jordbruksverkets administration
utan att försämra djurskyddet. Regeringen vidtog inga åtgärder
med anledning av verkets rapport.
Vissa förändringar för att underlätta och förbättra djur-
skyddskontrollen vid tävling har genomförts. Dels höjdes 2001
åldersgränsen för tävlingsveterinärer till 67 år och senare till 70
år, för att öka antalet tillgängliga veterinärer, dels har en arbets-
ordning för tävlingsveterinärer beslutats. Till arbetsordningen
hör manualer som beskriver hur besiktningen av djur och täv-
7
lingsbanor bör utföras inom olika discipliner. Vidare har utbild-
ning av tävlingsveterinärer genomförts.
Djurskyddsmyndigheten framförde i en skrivelse (dnr
Jo2004/1303) till Jordbruksdepartement sin syn på tävlingsvete-
rinärverksamheten. Myndigheten ansåg då att det inte var ett
stort problem att engagera veterinärer till tävlingar.
Regeringen gav den 22 juli 2004 i uppdrag åt Djurskydds-
myndigheten att efter samråd med berörda myndigheter och
organisationer på området bl.a. identifiera och beskriva eventu-
ella problem med nuvarande bestämmelser och rutiner samt
lämna förslag på lämpliga och kostnadseffektiva åtgärder med
bibehållen djurskyddsnivå. Uppdraget omfattade både tävlings-
och banveterinärer. Uppdraget skulle avrapporteras senast den 1
november 2004.
Djurskyddsmyndigheten sammanfattar sin rapport
(Jo2004/2343) med att bl.a. konstatera att tävlingsarrangörerna
anser att djurskyddsläget är gott liksom att den veterinära närva-
ron kan reduceras. Å andra sidan anser stora delar av veterinär-
kåren att kontrollen bör utökas. Myndigheten konstaterar att den
veterinära kontrollen fungerar bra på galopp- och travbanor me-
dan andra tävlingar visar brister i form av höga kostnader och
ibland bristande tillgänglighet samt kompetens hos veterinärer.
Djurskyddsmyndigheten föreslår vissa åtgärder som skulle för-
bättra djurskyddet och bidra till att lösa de problem man redovi-
sar. Bland de åtgärder som föreslås kan nämnas införande av en
kontrollavgift för den som tävlar med djur, stickprovskontroll
av djurskyddet vid vissa tävlingar och tillsvidareanställning av
tävlingsveterinärer för tjänstgöring vid behov.
Uppdraget
Bestämmelserna om djurskyddskontrollen vid tävlingar med
djur samt tillämpningen av dessa har setts över av såväl Jord-
bruksverket som Djurskyddsmyndigheten. Frågan har även be-
lysts i en rapport från Nationella stiftelsen för hästhållningens
främjande (Bättre djurskydd till lägre kostnad) som lämnat för-
slag om hur djurskyddskontrollen skall organiseras vid tävlingar
8
med hästar. De förslag som lämnats i de båda uppdragen och i
rapporten avviker i hög grad från varandra och därför anser re-
geringen att det finns behov av en förnyad översyn av de nuva-
rande bestämmelserna. Syftet skall vara att förenkla systemet
med förordnande av tävlingsveterinärer och minska arrangörer-
nas kostnader. En förutsättning för eventuella förändringar av
det nuvarande systemet är att djurskyddet bibehålls på nuvaran-
de nivå.
Utredaren skall göra en översyn av den nuvarande djur-
skyddskontrollen vid tävlingar med djur och överväga hur den-
na bör vara uppbyggd. Målsättningen skall vara en organisation
som är effektiv ur ett samhällsekonomiskt perspektiv med bibe-
hållande av nuvarande djurskyddsnivå. Uppdraget gäller både
tävlings- och banveterinärer och omfattar samtliga berörda djur-
slag. Utredaren skall analysera såväl den nuvarande organisa-
tionen som alternativa organisatoriska lösningar, inklusive en
avveckling av dagens offentliga huvudmannaskap och ett dele-
gerat ansvar. Utredaren skall däribland utreda alternativ där an-
svaret delegeras till organisationer med anknytning till eller fri-
stående från tävlingsarrangörerna. I uppdraget ingår att göra
överväganden om hur kontrollsystemen i form av t.ex. egenkon-
troll och myndigheternas systemkontroll skall vara uppbyggda.
Utredaren skall redovisa för- och nackdelar med de olika alter-
nativen. Utredarens förslag skall vara i överensstämmelse med
regeringens ambition om en generell regelförenkling.
Arbetsformer
Utredaren skall i sitt arbete samråda med Veterinärutredningen
(Jo 2005:04) samt berörda myndigheter och organisationer, där-
ibland Näringslivets regelnämnd. Utredaren skall beakta rele-
vant EG-rätt samt inhämta de erfarenheter från i första hand de
medlemsstater i Europeiska unionen som utredaren bedömer
vara av intresse i sammanhanget och i övrigt göra de internatio-
nella jämförelser som anses vara befogade.
Utredaren skall analysera de samhällsekonomiska och finan-
siella konsekvenserna av samtliga förslag. Kostnader och intäk-
9
ter för staten, kommuner, företag, djurägare, tävlingsdeltagare
och tävlingsarrangörer skall redovisas. Både utgångslägen och
förslag till förändringar skall beskrivas i finansiella och sam-
hällsekonomiska termer. För förslag som har statsfinansiella ef-
fekter respektive effekter på kommunernas ekonomi skall utre-
daren föreslå finansiering i enlighet med gällande finansierings-
principer.
I de förslag som presenteras skall långsiktighet och tillämp-
lighet eftersträvas. Förslagens konsekvenser för tävlingsverk-
samheten, såväl på lägre nivå som på elitnivå, skall analyseras.
Utredaren skall lägga fram fullständiga författningsförslag och
även lämna förslag till de förändringar i andra avseenden som
uppdraget kan ge anledning till.
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall redovisa sitt uppdrag senast den 1 april 2007.
(Jordbruksdepartementet)