Dir. 2008:140

Tilläggsdirektiv till

Kommittédirektiv

Tilläggsdirektiv till

Transportstyrelseutredningen (N 2007:05)

Dir.

2008:140

Beslut vid regeringssammanträde den 11 december 2008

Sammanfattning av tilläggsuppdraget

Den särskilda utredaren ska, med vissa ändringar av sitt

nuvarande uppdrag, genomföra de åtgärder som krävs för att

den nya myndigheten Transportstyrelsen ska kunna inleda sin

verksamhet den 1 januari 2009.

Bakgrund

Regeringen beslutade den 19 juli 2007 att tillkalla en särskild

utredare med uppgift att förbereda och genomföra bildandet av

en trafikinspektionsorganisation (dir.

2007:105). Den 14

februari 2008 redovisade utredningen, som antagit namnet

Transportstyrelseutredningen, ett delbetänkande med underlag

för beslut om att inrätta en ny myndighet i enlighet med

regeringens intentioner (Trafikinspektionen – En myndighet för

all trafik, SOU 2008:9). Den 2 maj 2008 redovisade

utredningen sitt huvudbetänkande med fördjupade förslag och

förslag till författningstexter med anledning av den nya

myndighetens inrättande (Transportinspektionen – ansvarslag

för vägtrafiken m.m., SOU 2008:44).

Den 29 april 2008 beslutade regeringen om tilläggsdirektiv

till utredaren (dir. 2008:45). Regeringens beslut innebar bland

annat att den nya myndighetens namn ska vara

Transportstyrelsen och att myndigheten ska inleda sin

2

verksamhet den 1 januari 2009. Av beslutet framgår även vilka

verksamheter som ska ingå i myndigheten.

Skälen för att komplettera och ändra utredarens nuvarande

uppdrag

Svenska nationella ambulansflyget

I tilläggsdirektivet den 29 april 2008 gavs utredaren i uppdrag

att analysera och föreslå huvudmannaskap för Svenska

nationella ambulansflyget (SNAM). I en promemoria den 10

oktober 2008 (N2008/3588/TR) redovisade utredningen ett

förslag som innebar att Luftfartsstyrelsens ansvar för SNAM

skulle föras över till Myndigheten för säkerhet och beredskap

(MSB) som inrättas den 1 januari 2009. Utredningen framförde

dock att man inte var främmande för ett senare datum för

överföring av ansvaret för SNAM till en annan myndighet eller

ett annat organ för det fall att regeringen anser att

Helikopterutredningens (Fö 2007:05) förslag bör inväntas innan

ett slutligt ställningstagande.

Regeringens bedömning är att Transportstyrelsen generellt

sett inte bör ha uppgifter av den operativa karaktär som ansvaret

för SNAM innebär. Samtidigt är det regeringens uppfattning att

Helikopterutredningens förslag bör analyseras innan regeringen

tar ställning i frågan. Av det skälet bör SNAM föras över från

Luftfartsstyrelsen till Transportstyrelsen den 1 januari 2009.

Transport av farligt gods

I direktiven den 29 april gavs utredaren även i uppdrag att, i

samråd med MSB-kommittén (Fö 2008:03), lämna förslag på

den mest ändamålsenliga organisatoriska hemvisten för de

uppgifter inom området landtransport av farligt gods som inte är

relaterade till expertområdet farliga ämnen. I sin promemoria

den 14 oktober redovisade Transportstyrelseutredningen ett

förslag i fråga om farligt gods som tagits fram i samråd med

3

MSB-kommittén. Förslaget innebär att frågor om transport av

farligt gods liksom i dag ska åvila flera myndigheter.

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) och

Transportstyrelsen kommer att ha särskilt framträdande roller

på området. MSB ska vara expertmyndighet när det gäller

farliga ämnen och föreskrivande myndighet för transporter av

farligt gods på väg och järnväg medan Transportstyrelsen ska

ha motsvarande funktion för transporter till sjöss och i luften.

Regeringens bedömning är att Transportstyrelseutredningens

och MSB-kommitténs förslag till ansvarsfördelning bör

genomföras.

Vägverkets system för rapportering och registrering av olyckor

I sitt delbetänkande (SOU 2008:9) lämnade Transportstyrelseut-

redningen inget definitivt förslag till organisatorisk hemvist för

Vägverkets system för rapportering och registrering av olyckor

(STRADA). STRADA ingick inte heller i den uppräkning av

verksamheter som enligt tilläggsdirektiven den 29 april 2008

ska föras över till Transportstyrelsen. I sitt huvudbetänkande

(SOU 2008:44) tog dock utredningen ställning för att även

STRADA ska föras över till Transportstyrelsen.

Regeringens bedömning är att STRADA bör föras över till

Transportstyrelsen den 1 januari 2009. Det kan dock finnas skäl

att överväga en annan organisatorisk hemvist för STRADA i

framtiden.

Föreskriftsansvar enligt vägkungörelsen m.m.

Enligt regeringens beslut om tilläggsdirektiv den 29 april 2008

ska Vägverkets ansvar att meddela vissa föreskrifter enligt

vägkungörelsen (1971:954) liksom Vägverkets bemyndigande

att meddela föreskrifter enligt förordningen (1994:1215) om

tekniska egenskapskrav på byggnadsverk, m.m. föras över till

Transportstyrelsen. Detsamma gäller Banverkets ansvar för att

meddela föreskrifter om de uppgifter som ska lämnas av den

som bedriver verksamhet enligt järnvägslagen (2004:519) samt

om genomförande av förstudie och järnvägsutredning enligt

förordningen (1995:1652) om byggande av järnväg.

4

Ovan nämnda funktioner har anknytning till utformningen

av den fysiska planeringsprocessen för transportinfrastrukturin-

vesteringar. Mot bakgrund av att regeringen i propositionen

Framtidens resor och transporter (prop. 2008/09:35) har

aviserat en avsikt att initiera en översyn av planeringsprocessen,

finns det skäl att avvakta med beslutet att föra över dessa

funktioner till Transportstyrelsen.

Ett annat skäl att avvakta med ovan nämnda förändringar

följer av att riksdagen den 27 november 2008 har beslutat att, i

enlighet med regeringens förslag, ombilda delar av Vägverkets

och Banverkets verksamheter till bolag (prop. 2008/09:23,

2008/09:TU4, rskr. 2008/09:76). Beslutet innebär bland annat

att Vägverkets produktionsenhet blir självständigt bolag 2009

vilket i sin tur kommer att innebära att Vägverket får ett mer

renodlat beställaruppdrag än tidigare. Vägverkets

beställarfunktion har ett samband med funktionen att meddela

föreskrifter om genomförande av förstudie och vägutredning

genom att den kompetens som krävs för att upprätthålla dessa

båda funktioner är snarlik.

Det är regeringens bedömning att den pågående processen

ger skäl att ytterligare belysa konsekvenserna av förändringar

som kan innebära en negativ påverkan på Vägverkets förmåga

att vara en god beställare. Samtidigt är det viktigt att

understryka att det är regeringens utgångspunkt att ansvaret för

all regelgivning inom transportområdet ska föras till

Transportstyrelsen. Regeringen avser således att återkomma i

frågan.

Transportstyrelsen

Regeringens tilläggsdirektiv den 29 april 2008 ändras genom att

följande verksamheter ska kvarstå i nuvarande myndigheter:

• Vägverkets ansvar att meddela föreskrifter om

genomförande av förstudie och vägutredning samt övriga

bemyndiganden enligt vägkungörelsen (1971:954) som

har anknytning till byggande av väg,

5

• Vägverkets bemyndigande att meddela föreskrifter enligt

förordningen (1994:1215) om tekniska egenskapskrav på

byggnadsverk, m.m.

• Banverkets ansvar för att meddela föreskrifter om de

uppgifter som ska lämnas av den som bedriver

verksamhet enligt järnvägslagen (2004:519) och om

genomförande av förstudie och järnvägsutredning enligt

förordningen (1995:1652) om byggande av järnväg.

Utöver vad regeringen beslutade den 29 april 2008 ska följande

verksamheter föras över till Transportstyrelsen den 1 januari

2009:

• Svenska Nationella Ambulansflyget (SNAM)

• Informationssystemet om skador och olyckor inom

vägtransportsystemet, Swedish Traffic Accident Data

Acquisition (STRADA).

Vidare ska Transportstyrelsen vara expertmyndighet i fråga om

transport av farligt gods när det gäller infrastruktur, fordon,

transportmedel och för andra frågor som direkt rör de olika

trafikslagen. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap

(MSB) ska vara expertmyndighet när det gäller farliga ämnen

och föreskrivande myndighet för transporter av farligt gods på

väg och järnväg medan Transportstyrelsen ska ha motsvarande

funktion för transporter till sjöss och i luften.

Uppdragets genomförande och tidsplan

Utredaren ska vidta de åtgärder som krävs för att den nya

myndigheten ska kunna inleda sin verksamhet den

1 januari 2009.

(Näringsdepartementet)