Dir. 2008:98

Översyn av gränserna för svårföryngrad

Kommittédirektiv

Översyn av gränserna för svårföryngrad

skog, fjällnära skog och skyddsskog

Dir.

2008:98

Beslut vid regeringssammanträde den 21 augusti 2008

Sammanfattning av uppdraget

I syfte att undersöka möjligheterna till regelförenkling för

skogsbruket ska utredningen se över gränsen för svårföryngrad

skog och regelverket kopplat till denna gräns. Utredningen ska

även se över gränsen för fjällnära skog och regelverket kopplat

till gränsen eftersom gränsen för svårföryngrad skog och

gränsen för fjällnära skog har starka kopplingar till varandra.

Översynen av dessa gränser ska göras med beaktande av andra

regelverk som rör samverkan mellan skogsbruk, rennäring och

andra näringar i den berörda regionen för att undvika eventuella

negativa effekter i nämnda gränsområden vid ett eventuellt

borttagande av gränsen för svårföryngrad skog. Utredningen

bör fokusera på de värden som gränserna är tänkta att skydda

samt gränsernas betydelse för samverkan mellan olika näringar.

Avsikten med översynen är inte att sänka dagens ambitionsnivå

avseende dessa värden. Utredaren ska även lämna förslag på hur

gränsen för skyddsskog ska kunna avvecklas.

Utredaren ska även undersöka under vilka förutsättningar

som staten ska kunna teckna s.k. renskötselavtal med markägare

i områden som är av synnerlig betydelse för renskötseln.

Uppdraget ska redovisas senast den 31 mars 2009.

2

Bakgrund

En skogspolitik i takt med tiden

I propositionen En skogspolitik i takt med tiden (prop.

2007/08:108) gör regeringen bedömningen att en översyn bör

göras av gränserna för svårföryngrad skog, fjällnära skog och

skyddsskog samt de regelverk som är kopplade till dessa

gränser.

I 1517 §§skogsvårdslagen (1979:429) (SVL) anges särskilda

krav på skogsbruket i fjällnära och svårföryngrade områden.

Regeringen har bemyndigats att meddela föreskrifter om att

skog ska avsättas som svårföryngrad skog eller skyddsskog, om

skogen är svår att föryngra på grund av dess ogynnsamma läge

eller om skogen behövs som skydd mot sand- eller jordflykt

eller för att förhindra att fjällgränsen flyttas ned (15 §).

Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer

meddelar också föreskrifter om vilka delar av den

svårföryngrade skogen som ska anses utgöra fjällnära skog.

Gränserna för dessa områden anges i Skogsstyrelsens

föreskrifter om svårföryngrad skog och skyddsskog respektive

om gränserna för fjällnära skog (SKSFS 1983:1 respektive

1991:3). Gränsdragningen är sådan att hela det fjällnära

området också ligger inom gränsen för svårföryngrad skog.

Enligt 16 § SVL krävs det tillstånd från Skogsstyrelsen för

avverkning i svårföryngrad skog eller i skyddsskog. I 17 § SVL

anges att ett sådant tillstånd inte får lämnas om avverkningen

medverkar till att en miljökvalitetsnorm överträds. När det

gäller den fjällnära skogen anges det i 18 § SVL att tillstånd till

avverkning inte får lämnas om den är oförenlig med intressen

som är av väsentlig betydelse för naturvården eller för

SVF anges att Skogsstyrelsen kan genomföra en särskild

inventering för att klarlägga naturvärdena innan tillstånd ges till

avverkning i de områden av den fjällnära skogen där

3

naturvärdena inte är fullständigt kända men antas vara höga. I

20–23 §§ SVF anges ytterligare krav på brukandet av fjällnära

skog. Det gäller exempelvis hyggesstorlek, hyggesutläggning,

villkor om föryngringsmetod och markberedningsbegränsningar

m.m.

Enligt 21 § SVL ska sökanden i samband med en ansökan

om tillstånd till avverkning enligt 16 § SVL, redovisa vad han

eller hon avser göra för att tillgodose rennäringens intressen.

Motiv till de särskilda bestämmelserna

Bestämmelsen om att avverkning inte får ske utan tillstånd är

ett uttryck för att en viss försiktighet ska gälla i samband med

exploatering av skogen. För svårföryngrad skog handlar det om

att trygga återväxten i ogynnsamma lägen eller om att förhindra

att fjällgränsen flyttas ned. För skyddsskogar är motivet att

motverka eller förhindra sand- eller jordflykt. Delar av den

svårföryngrade skogen i norra Sverige omfattas av begreppet

fjällnära skog. Som namnet antyder är detta områden inom det

svårföryngrade området som ligger närmare fjällen. Utöver de

grundläggande regler som gäller för all svårföryngrad skog

finns här ytterligare regler om hur skogsbruk får bedrivas.

Samverkan mellan skogsbruk och rennäring

Regler om att skogsbruket ska ta hänsyn till renskötseln och

rennäringens intressen finns i 20–21 §§ SVL. Det handlar om

att bereda berörd sameby tillfälle till samråd innan avverkning

sker i ett område där renskötsel får bedrivas under hela året

enligt rennäringslagen (1971:437), dvs. renskötselns året-runt-

marker. Reglerna handlar vidare om att sökanden vid ansökan

om avverkning ska ange vad han eller hon avser att göra för att

tillgodose rennäringens intressen. Slutligen regleras i vilka fall

som tillstånd till avverkning inte får lämnas och om vilken

hänsyn som ska tas till rennäringen när Skogsstyrelsen lämnar

tillstånd till avverkning.

Under åren 2002–2007 har s.k. renbruksplaner upprättats i

några samebyar i samverkan med Skogsstyrelsen. Planerna

tydliggör vilka områden som är särskilt viktiga för rennäringen.

4

Tillsammans med skogsägarnas skogsbruksplaner kan renbruks-

planerna utgöra ett bra verktyg för samverkan mellan rennäring

och skogsbruk. Under år 2008 har Skogsstyrelsen fått

ytterligare resurser för att i samråd med Sametinget arbeta

vidare med att upprätta renbruksplaner.

Gränsen för svårföryngrad skog

Regeringen gav i juli 2007 Skogsstyrelsen i uppdrag att utreda

konsekvenserna av en avveckling av gränsen för svårföryngrad

skog (Jo2007/2288). Det var i första hand ett uppdrag inom

ramen för regeringens regelförenklingsarbete med målet att

företagens administrativa kostnader till följd av statliga

regelverk ska minska med minst 25 procent till år 2010.

Skogsstyrelsen konstaterar i sin redovisning (19 oktober

2007, dnr 2007/5093) att ett borttagande av gränsen för svår-

föryngrad skog medför konsekvenser såväl för skogsbruket och

rennäringen som för natur- och kulturmiljövården. Gränsens

ursprungliga syfte var att förhindra att återväxten efter en

ovarsam avverkning blir undermålig. Skogsstyrelsen anser att

detta syfte i viss mån har spelat ut sin roll eftersom det i dag

finns tillgång till bättre plantmaterial, säkrare föryngrings-

metoder samtidigt som lönsamheten har ökat i skogsbruket. En

avveckling av gränsen för svårföryngrad skog underlättar enligt

Skogsstyrelsen sannolikt skogsbrukets administration vid

avverkning samtidigt som konsekvenserna för att trygga

återväxten är hanterbara. Konsekvenserna för natur- och kultur-

miljövårdens intressen bedöms vara små i norra Sverige medan

en viss risk för försämrad hänsyn befaras för Gotland och

Öland. Följderna för skogens sociala värden bedöms bli

begränsade. Skogsstyrelsen anser däremot att konsekvenserna

för rennäringen blir påtagliga om inte åtgärder vidtas för att

lindra de olägenheter som uppkommer.

Sammantaget bedömer Skogsstyrelsen att en omreglering

eller borttagande av gränsen för svårföryngrad skog kan med-

föra positiva effekter för skogsbruket genom en ökad

produktion i vissa områden inom den nuvarande gränsen och

genom en minskad administration. De positiva effekterna ska

5

dock vägas mot de nackdelar som ett borttagande eller en

omreglering av gränsen innebär.

Gränsen för fjällnära skog

Bestämmelserna om gränsen för fjällnära skog och om

skogsbruket i de fjällnära skogarna tillkom relativt sent, år

1991. Gränsen för fjällnära skog får enligt Skogsstyrelsen anses

vara en bra och relevant avvägning mellan produktions- och

miljöintressen. Behovet av en översyn av regelverket för de

fjällnära skogarna är därmed mindre än för svårföryngrad skog.

Regeringen anser dock att det i samband med en översyn av

gränsen för svårföryngrad skog är lämpligt att även se över

gränsen för fjällnära skog. Det finns starka samband mellan

gränserna och regelverken.

Gränsen för skyddsskog

I samband med översynen av skogspolitiken år 2004 pekade

dåvarande Skogsvårdsstyrelsen på behovet av en översyn av

gränsen för skyddsskog. Genom att brukningsformerna har

ändrats och igenplantering skett av nedlagd jordbruksmark kan

nuvarande gräns avvecklas utan att syftet med gränsen

äventyras.

Klimat- och sårbarhetsutredningen

Klimat- och sårbarhetsutredningen (M 2005:03) diskuterar i

betänkandet (SOU 2007:60) Sverige inför klimatförändringarna

– hot och möjligheter, de förändringar och anpassningsbehov

som ett förändrat klimat innebär för bl.a. de areella näringarna.

Utredningen bedömer bl.a. att konsekvenserna för skogsbruket

blir betydande och att förutsättningarna för att bedriva rennäring

i Sverige allvarligt påverkas av klimatförändringarna.

Utredningen föreslår ett antal åtgärder för att minska

intressekonflikterna mellan olika näringar i fjällen samtidigt

som skogsbruket kan utnyttja en ökad produktionspotential.

6

En ny rennäringspolitik

Rennäringspolitiska kommittén (Jo 1998:03) föreslår i

betänkandet En ny rennäringspolitik (SOU 2001:101) att det

bör övervägas om staten ska kunna sluta renskötselavtal med

markägare på områden som är av synnerlig betydelse för

renskötseln och som därför behöver ett särskilt skydd. Avtalen

är en motsvarighet till de naturvårdsavtal som staten tecknar

med markägare om naturvården i ett område. Syftet med

renskötselavtalen är att tillgodose det allmänna intresset av att

skydda områden som är av synnerlig betydelse för renskötseln.

Avtalen innebär att markägaren åtar sig längre gående

begränsningar i sin markanvändning än de allmänna hänsyn

som krävs enligt rennäringslagen (1971:437) och SVL. Det kan

exempelvis röra sig om att i skogsbruket helt avstå från

markberedning, att tillämpa särskilda avverkningsmetoder eller

att helt avstå från att avverka skog. Förutsättningen för avtalen

är att berörd sameby lämnar sitt godkännande till överens-

kommelsen.

Kommittén lämnar inte något författningsförslag när det

gäller renskötselavtal och har heller inte närmare analyserat

under vilka villkor som avtal får slutas eller vilka kostnader

som förslaget medför.

Kommittén redovisar slutligen hur en samverkan mellan

skogsbruket och rennäringen kan utvecklas samt vilken hänsyn

som olika näringar bör ta till rennäringen.

Uppdraget

Gränserna för skyddsskog, svårföryngrad skog och fjällnära

skog

Utredaren ska se över gränsdragningen och regelverket som

gäller för svårföryngrad skog och fjällnära skog. Utredaren ska

beakta andra relevanta bestämmelser som rör samverkan mellan

skogsbruket och rennäringen och andra berörda näringar i

regionen samt bestämmelser om den hänsyn skogsbruket ska ta

7

till natur- och kulturmiljövärden. Syftet med översynen är att

åstadkomma en förenklad administration för skogsbruket med

avseende på krav på ansökan om tillstånd för avverkning av

skog. Översynen bör fokusera på de värden som gränserna är

tänkta att skydda samt deras betydelse för samverkan mellan

olika näringar. Översynen ska utgå från dagens ambitionsnivå i

fråga om hänsyn till de värden som gränserna ska skydda, i

synnerhet fjällskogarnas unika naturvärden, så som t.ex.

våtmarker och skogs- och myrmosaiker.

Utredaren ska lämna förslag till hur en förenkling kan

uppnås och genomföras med en bibehållen ambitionsnivå

avseende bevarandet av natur- och kulturmiljövärden och på

vilket sätt hänsyn tas till rennäringen och andra berörda

näringar så att man undviker olägenheter för dessa. Utredaren

ska beakta Klimat- och sårbarhetsutredningens och Rennärings-

politiska kommitténs förslag. Arbetet ska ske i samråd med

berörda myndigheter och övriga intressenter.

Utredaren ska lämna förslag på hur gränsen för skyddsskog

kan avvecklas.

Renskötselavtal

Utredaren ska undersöka möjligheten att införa renskötselavtal.

En analys ska göras av vilka krav på ett område och dess

betydelse för renskötseln som bör vara uppställda för att avtal

ska få slutas. Det ska beaktas att rennäringen är såväl ett allmänt

intresse som ett näringsintresse. Om utredaren finner att

renskötselavtal bör införas ska förslag lämnas till finansiering

och till de författningsändringar som krävs.

Arbetsformer

Under arbetet ska utredaren samråda med Skogsstyrelsen,

Sametinget och andra berörda myndigheter. Utredaren ska sam-

råda med Glesbygdsverket i relevanta delar av myndighetens

uppdrag om fjällanpassad planering. Samråd ska även ske med

andra berörda organisationer och intressenter.

8

Redovisning av uppdraget

Uppdraget ska redovisas till regeringen (Jordbruks-

departementet) senast den 31 mars 2009.

För de av utredningens förslag som påverkar lagstiftning ska

författningsförslag lämnas. Utredaren ska redogöra för vilka

konsekvenser utredningens förslag kan få för myndigheter och

företag. Om förslagen påverkar kostnader för staten,

landstingen, kommunerna och privata aktörer ska en beräkning

av dessa kostnader redovisas. Om förslagen medför

kostnadsökningar för stat, landsting eller kommuner ska

utredaren föreslå en finansiering av dessa. Förslagens

konsekvenser ska redovisas enligt vad som anges i 14 och 15 §§

om konsekvensutredning vid regelgivning ska användas för att

belysa konsekvenserna för företag.

(Jordbruksdepartementet)