Dir. 2015:48
En utökad beslutanderätt
Kommittédirektiv
En utökad beslutanderätt
för Konkurrensverket
Beslut vid regeringssammanträde den 30 april 2015
Sammanfattning
En särskild utredare får i uppdrag att utreda förutsättningarna
för att ge Konkurrensverket utökad beslutanderätt om sanktion-
er.
Utredaren ska bl.a.
analysera förutsättningarna för och behovet av utökad
egen beslutanderätt för Konkurrensverket i ärenden som
gäller otillåtna samarbeten, missbruk av dominerande
ställning och prövningar av företagskoncentrationer,
undersöka och redovisa handläggningstiden såväl hos
Konkurrensverket som i domstol,
undersöka och kartlägga andra relevanta rättsområden
där myndigheter i Sverige har egen beslutanderätt i fråga
om sanktioner eller likartade åtgärder, och
föreslå vilka förändringar som behövs av Konkurrens-
verkets beslutsfunktion och ledningsform, om utredaren
kommer fram till att Konkurrensverket bör få utökad rätt
att fatta beslut i någon eller några ytterligare ärende-
typer.
Utredaren ska lämna de förslag till författningsändringar
som övervägandena ger anledning till. Uppdraget ska redovisas
senast den 12 maj 2016.
Dir.
2015:48
2
Konkurrenslagens bestämmelser
Konkurrenslagen (2008:579) syftar till att undanröja och mot-
verka hinder för en effektiv konkurrens i fråga om produktionen
av och handel med varor, tjänster eller andra nyttigheter. Lagen
innehåller förbud mot konkurrensbegränsande samarbete mellan
företag (2 kap. 1 §) och förbud mot missbruk av dominerande
ställning (2 kap. 7 §). Dessutom innehåller konkurrenslagen
regler om kontroll av företagskoncentrationer (4 kap.).
Konkurrenslagen är utformad med EU-rätten som förebild.
Förbuden mot konkurrensbegränsande samarbete respektive
förbudet mot missbruk av dominerande ställning har sin före-
bild i artiklarna 101 och 102 i EUF-fördraget. Av förordning
(EG) nr 1/2003 av den 16 december 2002 om tillämpning av
konkurrensreglerna i artiklarna 81 och 82 i fördraget (nu artikel
101 och 102 i EUF-fördraget) följer att det för Konkurrensver-
ket och domstolarna finns en skyldighet att tillämpa artikel 101
och 102 i EUF-fördraget om nationell konkurrensrätt tillämpas
på avtal och förfaranden som kan påverka handeln mellan med-
lemsstaterna inom EU (artikel 3).
Ett företag som bryter mot något av förbuden i konkur-
renslagen eller artiklarna 101 eller 102 i EUF-fördraget kan
drabbas av administrativa sanktioner. Konkurrensverket får
ålägga ett företag att upphöra med överträdelsen (3 kap. 1 §)
och Stockholms tingsrätt kan på talan av verket ålägga företaget
att betala konkurrensskadeavgift (3 kap. 5 §). Konkurrensver-
kets åläggande respektive tingsrättens avgörande får överklagas
till Marknadsdomstolen, som är sista instans. Prövningstillstånd
krävs vid överklagande till Marknadsdomstolen.
På området för företagskoncentrationer finns det inga for-
mella krav på konvergens mellan nationell rätt och EU-rätt. I
princip ställer EU-rätten inga krav på medlemsstaternas lag-
stiftning när det gäller prövning av företagskoncentrationer. I
praktiken har dock konkurrenslagens regler om företagskon-
centrationer anpassats i betydande grad till EU-rätten, även om
regelsystemet inte primärt utformats med EU-rätten som före-
bild.
3
En företagskoncentration inbegriper företagssammanslag-
ningar (fusioner), förvärv av företag eller del av företag och
bildandet av vissa gemensamma företag. Även vissa föränd-
ringar i ägarstruktur eller kontrollfunktioner kan utgöra en före-
tagskoncentration. Om företagen i en koncentration har en om-
sättning som överstiger vissa i konkurrenslagen angivna
trösklar, ska koncentrationen anmälas till Konkurrensverket.
Konkurrensverket ska pröva anmälan och ingripa mot företags-
koncentrationer som riskerar att påtagligt hämma förekomsten
eller utvecklingen av en effektiv konkurrens. Om Konkurrens-
verket finner att en företagskoncentration inte är konkurrens-
hämmande på nu angivet sätt, lämnas den utan åtgärd. Om kon-
centrationen riskerar att vara påtagligt konkurrenshämmande,
ska Konkurrensverket ingripa genom att väcka talan om förbud
eller åläggande mot koncentrationen vid Stockholms tingsrätt.
Tingsrättens avgörande får överklagas till Marknadsdomstolen,
som är sista instans. Prövningstillstånd krävs.
Handläggningen av konkurrenslagsärenden
Allmänt
Konkurrensverket är den myndighet som har det generella till-
synsansvaret inom konkurrensområdet och som prövar frågor
enligt konkurrenslagen och artiklarna 101 och 102 i EUF-
fördraget. Verket är ett enrådighetsverk, dvs. beslut fattas av
generaldirektören.
Liksom för andra myndigheter styrs handläggningen av
ärenden vid Konkurrensverket av myndighetsförordningen
(2007:515) och förvaltningslagen (1986:223). Om specialbe-
stämmelser avviker från innehållet i dessa bestämmelser så
gäller de, t.ex. reglerna i konkurrenslagen.
Konkurrensrättens förfaranderegler bygger på svensk pro-
cesstradition. EU-rätten har dock i viss utsträckning fungerat
som förebild även i fråga om konkurrenslagens förfarandereg-
ler. Viktigast har förordning (EG) nr 1/2003 och dess föregång-
are förordning nr 17/62 varit. Förordning (EG) nr 1/2003 inne-
fattar dock inte någon harmonisering av nationell processrätt,
och den vägledning som EU-rätten kan ge rör i första hand
4
tolkningen av de materiella bestämmelserna. När det gäller
frågor som rör förfaranden har avgöranden från EU:s domstolar
och kommissionen därför inte samma betydelse, utan vägled-
ning får hämtas i svenska förarbeten, praxis och doktrin.
Otillåtna samarbeten och missbruk av dominerande ställning
Konkurrensverket har haft beslutanderätt när det gäller bl.a.
ålägganden sedan 1993. Av förarbetena till 1993 års konkur-
renslag (prop. 1992/93:56 s. 36 f.) framgår att det framför allt
var intresset av snabbhet och effektivitet i förfarandet som an-
sågs tala för att Konkurrensverket fick möjlighet att fatta denna
typ av beslut. Beslut om ålägganden överklagas sedan den 1 juli
1998 direkt till Marknadsdomstolen.
Även den nuvarande ordningen att mål om konkurrensska-
deavgift prövas av Stockholms tingsrätt i första instans har gällt
sedan 1993 och någon annan ordning övervägdes inte i propo-
sitionen till lagen.
Företagskoncentrationer
Ordningen att Konkurrensverket ska väcka talan om förbud
eller åläggande mot en koncentration som riskerar att påtagligt
hämma förekomsten eller utvecklingen av en effektiv konkur-
rens vid Stockholms tingsrätt har också gällt sedan 1993. Ge-
nom åren har ett antal ändringar genomförts i lagstiftningen i
syfte att uppnå effektiviseringar i handläggningen och effekti-
vare konkurrens till nytta för samhällsekonomin och konsumen-
terna. Detta har bl.a. gällt anpassningar till EU-rätten.
Genom lagändringar som trädde i kraft den 1 augusti 2014
infördes vissa åtgärder för att ytterligare förbättra effektiviteten
vid handläggning av koncentrationsärenden (prop. 2013/14:
135, bet. 2013/14:NU25, rskr. 2013/14:271).
5
Tidigare utredningar om förändringar av domstolsstruktur
och beslutanderätt för Konkurrensverket
Frågan om effektivisering av handläggningen av marknadsrela-
terad lagstiftning har under senare år varit uppe till diskussion
och analys i olika sammanhang och från lite olika utgångspunk-
ter.
Effektivisering av handläggningen av den konkurrensrätts-
liga lagtillämpningen har tagits upp i några rapporter från Kon-
kurrensverket, t.ex. Konkurrensen i Sverige under 90-talet –
problem och förslag (Konkurrensverkets rapportserie 2000:1),
med inriktningen att instansordningen för var verket skulle föra
talan om konkurrensskadeavgift borde ändras från tingsrätt till
Marknadsdomstolen. I rapporten Åtgärder för bättre konkurrens
– förslag (Konkurrensverkets rapportserie 2009:4, s. 242) åter-
kom Konkurrensverket i frågan med inriktningen att den mark-
nadsrelaterade lagstiftningen skulle effektiviseras om den inte
delades upp mellan prövning i olika domstolsslag, allmän dom-
stol, allmän förvaltningsdomstol och specialdomstol. Konkur-
rensverket anförde då att det fanns skäl att koncentrera hand-
läggningen av den marknadsrelaterade lagstiftningen till att
avdömas i ett och samma domstolsslag, allmän förvaltnings-
domstol eller allmän domstol.
I rapporten Åtgärder för bättre konkurrens – förslag (s. 244)
tog verket även upp frågan om att förutsättningslöst överväga
om verket skulle kunna få fatta beslut om konkurrensskadeav-
gift i enskilda ärenden. Denna fråga upprepades av Konkur-
rensverket i remissyttrandet (dnr N2013/1012/MK) över betän-
kandet Effektivare konkurrenstillsyn (SOU 2013:16) och i rap-
porten Konkurrensen i Sverige 2013 (Konkurrensverkets rap-
portserie 2013:10).
I betänkandet En ny konkurrenslag (SOU 2006:99) redovisa-
des en grundlig analys av om det fanns skäl för att föreslå att
Konkurrensverket skulle få en generell behörighet att fatta be-
slut om konkurrensskadeavgift. Den sammanfattande bedöm-
ning som gjordes var att det inte fanns tillräckliga skäl för att
föreslå att Konkurrensverket skulle få en sådan generell behö-
righet att fatta det första rättsligt bindande beslutet om konkur-
6
rensskadeavgift. Däremot föreslog utredningen att verket borde
få besluta om konkurrensskadeavgift i ärenden som inte är tvis-
tiga.
Utredningens
förslag
genomfördes
2008
(prop.
2007/08:135, bet. 2007/08:NU14, rskr. 2007/08:237).
Utredningen bedömde att en ordning där verket fattar beslut
om konkurrensskadeavgift förutsatte att besluten fattades av ett
råd eller ett liknande organ som var separerat från myndighet-
ens utredande verksamhet, och att en naturlig följd av detta var
att förfarandet vid verket skulle ta längre tid.
I Målutredningens betänkande Mål och medel – särskilda åt-
gärder för vissa måltyper i domstol (SOU 2010:44) konstatera-
des att de marknadsrättsliga (inklusive de konkurrensrättsliga)
och immaterialrättsliga målen tillhör de mest omfattande och
komplicerade som handläggs i domstol. Målen ansågs ha tyd-
liga rättsliga och principiella samband samtidigt som domstols-
prövningen av dem är uppdelad mellan allmän domstol, allmän
förvaltningsdomstol och specialdomstol. Enligt Målutredning-
ens uppfattning ökar en prövning i olika domstolsslag och olika
prejudikatinstanser risken för oenhetlig praxis, samtidigt som en
fördelning av mål som har ett gemensamt upphov på olika dom-
stolsslag och instansordningar försämrar möjligheterna att
bygga upp och upprätthålla specialistkompetens på de aktuella
rättsområdena. Målutredningens bedömning var att en mer sam-
lad domstolsprövning av de aktuella målen i ett domstolsslag
skulle förbättra förutsättningarna för en god prejudikatbildning
och ge upphov till mer bärkraftig verksamhet. Ställningstagan-
det utmynnade dock i att frågeställningarna behöver belysas
närmare innan det är möjligt att mer i detalj ange hur en eventu-
ell ny ordning för domstolsprövningen av de immaterialrättsliga
och marknadsrättsliga målen ska utformas.
I promemorian Patent- och marknadsdomstol (Ds 2014:2)
gjordes kompletterande överväganden till det som anfördes i
Målutredningens betänkande om hur en ny ordning för dom-
stolsprövning av de immaterialrättsliga, marknadsrättsliga och
konkurrensrättsliga målen och ärendena bör vara utformad. I
promemorian bedömdes att en enhetlig och koncentrerad dom-
stolsprövning på de aktuella rättsområdena är nödvändig. Det
föreslogs att domstolsprövningen av de immaterial-, marknads-
7
och konkurrensrättsliga målen och ärendena skulle samlas i en
särskild domstol i första och andra instans inom ramen för de
allmänna domstolarna (Patent- och marknadsdomstolen och
Patent- och marknadsöverdomstolen). I processuellt hänseende
föreslogs flera åtgärder i syfte att säkerställa en effektiv hand-
läggning. Målsättningen med den föreslagna reformen var att
skapa en domstolsprövning som motsvarar högt ställda krav på
effektivitet och kvalitet.
Promemorian tog även upp frågan om Konkurrensverket
borde ges beslutanderätt i fler mål- och ärendetyper. Det konsta-
terades att som utgångspunkt ska domstolarnas verksamhet i
möjligaste mån fokusera på dömande uppgifter och att en ren-
odling av domstolarnas uppgifter förbättrar förutsättningarna
för att bedriva den rättskipande verksamheten på ett mer effek-
tivt sätt och med hög kvalitet. Om ärenden inte är av sådan ka-
raktär att en domstolsprövning är nödvändig, bör utgångspunk-
ten vara att de flyttas från domstol till förvaltningsmyndighet
(se t.ex. prop. 2010/11:119 s. 27). Ärendena kommer i dessa fall
att kunna prövas av domstol efter överklagande. Det påpekades
vidare att en förutsättning för att kunna flytta prövningen av
frågor från domstol som första instans är att det finns en för-
valtningsmyndighet som har tillräcklig kompetens för att kunna
hantera frågorna.
Konkurrensverket är tillsynsmyndighet för stora delar av
konkurrenslagstiftningen i Sverige. Verket ska bedriva tillsyn
på ett effektivt och rättssäkert sätt och har byggt upp en kompe-
tens och organisation för att på ett kvalificerat sätt utföra tillsy-
nen av att reglerna följs på marknaderna. Ett skäl för att på nytt
överväga Konkurrensverkets möjligheter att besluta om t.ex.
sanktioner vid överträdelser är att detta bättre skulle överens-
stämma med den ordning som gäller i flera andra medlemsstater
inom EU, där konkurrensmyndigheterna har egen beslutanderätt
i frågor om t.ex. sanktionsavgift och förbud mot företagskon-
centrationer. Samtidigt uttalas att frågan om i vilken utsträck-
ning Konkurrensverket kan ges möjlighet att i ytterligare fall
meddela beslut på konkurrensrättens område inte är oproblema-
tisk och det finns, som tidigare utredningar pekat på, flera vik-
8
tiga aspekter att väga in vid en sådan bedömning – inte minst
rättssäkerhetsaspekter.
Utredningsbehovet – betydelsen av effektiva
och ändamålsenliga verktyg för lagtillämpningen
Syftet
Syftet med utredningen är att analysera förutsättningarna för
och behovet och lämpligheten av att ge utökad beslutanderätt
till Konkurrensverket. Utgångspunkten är att ytterligare effekti-
visera handläggningsprocessen i konkurrenslagsärenden och
även skapa större överensstämmelse mellan de nationella lag-
regler som finns i dag och de befogenheter som EU-
kommissionen har för att sanktionera överträdelser av de kon-
kurrensrättsliga reglerna.
Vikten av väl fungerande konkurrens
Väl fungerande konkurrens är en av hörnstenarna i marknads-
ekonomin. Utan den drivkraft som konkurrensen innebär ökar
risken att företag inte utvecklas. Moderna och tydliga konkur-
rensregler är en förutsättning för att undanröja hinder för en väl
fungerande konkurrens och för att skapa väl fungerande mark-
nader. Det innebär att Konkurrensverkets instrument och befo-
genheter i tillsynsutövningen ska vara behovsanpassade och
uppdaterade så att tillsynen kan bedrivas snabbt, rättssäkert och
effektivt. Något som i flera tidigare utredningar har tillmätts en
central betydelse är kraven på rättssäkerhet och garantier för att
det finns en förvaltningsmyndighet i första instans som har till-
räcklig kompentens för att hantera frågorna av central be-
tydelse.
Med hänsyn till konkurrensfrågornas betydelse och den
komplexa problematik som ofta ryms i dessa ärenden är det av
central betydelse att en utökad beslutsrätt säkerställer rätts-
säkerheten och att kvaliteten i beslutsfattandet förblir mycket
hög.
9
Mot bakgrund av bl.a. erfarenheter av tillämpningen av kon-
kurrenslagen, harmoniseringen inom EU och en ökad gränsö-
verskridande företagsverksamhet finns ett behov av översyn av
Konkurrensverkets beslutsbefogenheter. Detta gäller inte minst
på grund av företagens befogade intresse av snabba och effek-
tiva men självklart också rättssäkra processer. Därför bör frågan
om utökad möjlighet för Konkurrensverket att kunna meddela
beslut i första instans i fler ärendetyper utredas.
Tidigare överväganden
I samband med översynen av den äldre konkurrenslagen, vilken
resulterade i att en helt ny konkurrenslag infördes den 1 no-
vember 2008 (prop. 2007/08:135), genomfördes ett antal åtgär-
der för att effektivisera och därmed påskynda handläggnings-
processen bl.a. i fråga om förbudsbestämmelserna. Bland annat
infördes en utökad beslutanderätt för Konkurrensverket i de fall
där det kunde bli aktuellt att utfärda ett avgiftsföreläggande.
Vidare infördes en möjlighet för Konkurrensverket att förena
beslut om att godta frivilliga åtaganden med vite. Möjligheten
gäller frivilliga åtaganden i ärenden om att ett företag eventuellt
kan ha överträtt någon av förbudsbestämmelserna i konkur-
renslagen eller EUF-fördraget. En annan åtgärd var att det in-
fördes krav på prövningstillstånd i Marknadsdomstolen för
samtliga avgöranden i konkurrensärenden och konkurrensmål
som meddelats av Stockholms tingsrätt. Inom ramen för det
lagstiftningsarbetet fann regeringen dock inte tillräckliga skäl
för att ge Konkurrensverket en generell behörighet att fatta det
första rättsligt bindande beslutet om konkurrensskadeavgift.
Regeringen fann då inte heller i övrigt skäl att genomföra några
genomgripande förändringar i det processuella regelverket för
handläggningen av mål och ärenden på konkurrensrättslig
grund.
I vilken utsträckning som det är lämpligt att låta förvalt-
ningsmyndigheter pröva frågor om t.ex. sanktionsavgifter dis-
kuteras utförligt i betänkandet Marknadsmissbruk II (SOU
2014:46 s. 325 f.). I sammanhanget hänvisas till riktlinjer som
regeringen utfärdat (skr. 2009/10:79, bet. 2009/10:FiU12, rskr.
10
2009/10:210) för när sanktionsavgifter bör användas och hur de
bör utformas för att tillgodose effektivitets- och rättssäkerhets-
krav. I riktlinjerna anges bl.a. att det i vissa fall är lämpligt att
överlämna prövningen i fråga om avgiftsskyldighet till de all-
männa domstolarna, främst när avgiftsskyldigheten görs bero-
ende av om överträdelsen skett av uppsåt eller oaktsamhet och
när reglerna är utformade på sådant sätt att det finns utrymme
för betydande skönsmässiga bedömningar. Det anförs vidare att
bestämmelserna om beräkning av avgiftsbelopp bör konstrueras
så att de utgår från ett mätbart moment i den aktuella överträ-
delsen, en parameter, som gör det möjligt att förutse och fast-
ställa hur stor avgiften ska bli i det särskilda fallet. Klara riktlin-
jer för hur avgifterna beräknas, anförs som en omständighet
som kan bidra till förtroendet för beslutsfattandet.
I betänkandet om marknadsmissbruk påpekas att varken rå-
dande rättssäkerhetskrav eller redovisade uttalanden i tidigare
lagstiftningsärenden kan anses innebära något absolut eller
principiellt hinder mot att en förvaltningsmyndighet fattar be-
slut i sanktionsärenden som är att jämställa med en brottsankla-
gelse, eller om det i prövningen ingår ställningstagande till sub-
jektiva rekvisit. Avgörande för hanteringen av och beslutsord-
ningen för sådana ärenden är i stället en avvägning mellan, å
ena sidan, lämplighet och, å andra sidan, effektivitet i form av
ett enklare och snabbare beslutsförfarande.
En aspekt som enligt betänkandet bör vägas in i lämplig-
hetsbedömningen är om det kan finnas en risk, verklig eller
upplevd, för konflikter mellan en förvaltningsmyndighets olika
uppgifter. För förtroendet för processen är det därför viktigt att
det tydligt framgår att den utredande verksamheten och besluts-
fattandet inte sammanblandas, och att det för alla också står
klart att så inte sker. Som utredningen också påpekar kan kom-
petens och sakkunskap inom ett specialområde påverka bedöm-
ningen av om det är lämpligt att låta en förvaltningsmyndighet
fatta det första rättsligt bindande beslutet.
11
Internationella förhållanden
De nordiska konkurrensmyndigheterna har i den gemensamma
rapporten – En vision för konkurrenspolitiken – Med blicken
mot 2020 – (1/2014, se även Konkurrensen i Sverige 2013,
Konkurrensverkets rapportserie 2013:10) behandlat frågeställ-
ningar relaterade till konkurrens och konkurrenspolitik. I rap-
porten poängteras betydelsen av att i en alltmer globaliserad
värld utveckla konkurrenskraft genom ökad produktivitet och
utveckling av nya produkter och tjänster. En slutsats som dras
efter en genomgång av de utredningsbefogenheter som finns i
de olika nordiska länderna är att det finns stort utrymme för att
stärka konkurrensmyndigheternas legala befogenheter för att
göra konkurrenspolitiken mer effektiv i framtiden.
Det konstateras i rapporten att de nordiska konkurrensmyn-
digheterna förefaller ha mindre effektiva rättsliga befogenheter
än EU-kommissionen med avseende på karteller och miss-
bruksärenden samt vid företagskoncentrationsprövningar.
Också EU:s medlemsländer har inom European Competition
Network (ECN) tagit fram rekommendationer som uttrycker
konkurrensmyndigheternas gemensamma syn på vilka minimi-
befogenheter de nationella konkurrensmyndigheterna bör ha
tillgång till för att kunna säkerställa en effektiv tillsyn av EU:s
konkurrensregler.
I kommissionens rapport Ten Years of Antitrust Enforce-
ment under Regulation 1/2003 (SWD 2014 230/2 – Achieve-
ments and Future Perspectives), görs en ländergenomgång och
utvärdering av medlemsstaternas verktyg bl.a. när det gäller de
sanktioner som varje nationell myndighet har att tillgå. I den del
av rapporten som benämns Commission Staff Working
Document – Enhancing competition enforcement by the Mem-
ber States’ competition authorities: institutional and procedural
issues (s. 18) räknas ett antal områden upp där en nationell
myndighet måste ha beslutsbefogenheter. Som ett exempel
anges förbudsbeslut. Vidare påpekas behovet av tillräckligt
avskräckande böter eller avgifter.
12
De områden som en utökad beslutanderätt för Konkurrens-
verket aktualiserats inom är av olika karaktär, vilket måste be-
aktas i utredningsarbetet.
Uppdraget
En särskild utredare ska
analysera förutsättningarna för, behovet och lämpligheten
av att ge utökad beslutanderätt för Konkurrensverket när det
gäller att fatta beslut om sanktioner för överträdelser av för-
buden mot konkurrensbegränsande samarbeten och miss-
bruk av dominerande ställning samt förbud mot eller åläg-
ganden i fråga om företagskoncentrationer,
göra en inventering och analys i relevanta delar av hand-
läggningstiden hos Konkurrensverket för de ärenden som
under de senaste sex åren lett till stämningsansökningar
med efterföljande domstolsprövning samt lämna en redogö-
relse för handläggningstiden i domstol av de ärenden som
har inletts av Konkurrensverket under samma tidsperiod,
lämna en schematisk översikt över Konkurrensverkets
handläggningsrutiner och beslutsrutiner för respektive ären-
detyp som verket handlägger i dag enligt konkurrenslagen
och artiklarna 101 och 102 i EUF-fördraget,
undersöka och kartlägga andra relevanta rättsområden där
förvaltningsmyndigheter i Sverige har en motsvarande be-
slutanderätt med tillhörande redogörelse för handläggnings-
och beslutsrutiner samt analysera vilka för- och nackdelar
som finns med respektive ordning och hur dessa kan appli-
ceras på en eventuellt utökad beslutanderätt för Konkur-
rensverket,
redovisa hur beslutsfattandet är organiserat i likartade frå-
geställningar i de nordiska länderna och i tillämpliga fall
inom EU samt redovisa eventuella pågående förändringsar-
beten som berör dessa frågor, och
13
föreslå vilka förändringar som behövs av Konkurrensver-
kets beslutsfunktion och ledningsform, om utredaren kom-
mer fram till att Konkurrensverket bör få utökad rätt att
fatta beslut i någon eller några ytterligare ärendetyper.
Utredaren ska beakta de olika krav och förutsättningar som
finns för prövning av varje ärendetyp.
I uppdraget ingår att lämna konkreta förslag för respektive
ärendetyp och bedöma om och i så fall på vilket sätt som en
förändring i beslutsnivån medför effektivisering av den sam-
manlagda beslutsprocessen. Utredaren ska således anlägga ett
helhetsperspektiv i arbetet med att föreslå förändringar i be-
slutsprocessen. Om utredaren i någon del bedömer att det finns
förutsättningar för en förändrad beslutsordning, ska utredaren
föreslå vilka förändringar av beslutsfunktion och ledningsform
för verket som behöver vidtas. Förslagen kan avse dels föränd-
ringar regeringen bör besluta om, dels sådan förändring som
lämpligen kan ske genom beslut av myndighetsledningen.
I uppdraget ingår även att bedöma hur eventuella förslag till
förändringar när det gäller utökad beslutanderätt kan förbättra
förutsättningarna för väl fungerande konkurrens och höja effek-
tiviteten i lagtillämpningsprocessen utan att kraven på rättssä-
kerhet eftersätts. I sammanhanget ska de krav som ställs i Euro-
peiska konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna
och de grundläggande friheterna och Europeiska unionens
stadga om de grundläggande rättigheterna tillgodoses.
Utredaren ska lämna de förslag till författningsändringar
som övervägandena ger anledning till.
Konsekvensbeskrivningar
Utredaren ska särskilt uppmärksamma ekonomiska konsekven-
ser för staten, kommuner, företag, myndigheter och enskilda
samt bedöma de samhällsekonomiska konsekvenserna. Frågan
om resursbehovet för berörda myndigheter ska belysas. Vid
eventuella statsfinansiella effekter ska utredaren föreslå finan-
siering inom berörda utgiftsområden. Utredaren ska vidare re-
dovisa personella konsekvenser av sina förslag.
14
Samråd och redovisning av uppdraget
Utredaren ska samråda med berörda myndigheter, såsom Kon-
kurrensverket, och berörda domstolar och med representanter
för näringslivet.
Uppdraget ska redovisas senast den 12 maj 2016.
(Näringsdepartementet)