Dir. 2018:92
Skadestånd vid överträdelser av
Kommittédirektiv
Skadestånd vid överträdelser av
grundlagsskyddade fri- och rättigheter
Beslut vid regeringssammanträde den 30 augusti 2018
Sammanfattning
En parlamentariskt sammansatt kommitté får i uppdrag att utreda
frågan om skadestånd från det allmänna för skada som orsakats
vid överträdelser av de grundläggande fri- och rättigheterna i
2 kap.regeringsformen (RF).
Kommittén ska bl.a.
• analysera vilken rätt till ersättning som finns enligt gällande
rätt vid överträdelser av grundläggande fri- och rättigheter
enligt 2 kap. RF,
• överväga om rätten till ersättning från det allmänna för skada
som orsakats vid överträdelser av grundläggande fri- och
rättigheter enligt 2 kap. RF bör utvidgas,
• oavsett om den bedömer att rätten till ersättning bör utvidgas
eller inte, överväga om det är ändamålsenligt och önskvärt
att rätten till ersättning från det allmänna för skada som
orsakats vid överträdelser av de grundläggande fri- och
rättigheterna i 2 kap. RF regleras i lag, och
• lämna de författningsförslag som kommittén bedömer vara
motiverade.
Uppdraget ska redovisas senast den 31 mars 2020.
Dir.
2018:92
2
Bakgrund
Grundläggande fri- och rättigheter i regeringsformen
I 2 kap. RF regleras skyddet för de grundläggande fri- och
rättigheterna. Skyddet gäller i förhållande till det allmänna.
Regleringen innebär att de grundläggande fri- och rättigheterna
ges en varierande grad och form av skydd. För vissa rättigheter
ges endast ett skydd vid normgivningen. Detta gäller t.ex.
diskrimineringsskyddet i 2 kap. 12 § där det föreskrivs att lagar
eller andra föreskrifter inte får innebära att någon missgynnas på
grund av att han eller hon tillhör en minoritet med hänsyn till bl.a.
etniskt ursprung eller sexuell läggning. Ett annat exempel är
2 kap. 16 § där det föreskrivs att författare, konstnärer och
fotografer äger rätt till sina verk enligt bestämmelser som
meddelas i lag. Andra bestämmelser i 2 kap. RF skyddar den
enskilde inte bara vid normgivningen utan också vid
rättstillämpningen i enskilda fall, t.ex. 11 § andra stycket som
föreskriver att en rättegång ska genomföras rättvist och inom
skälig tid.
Vissa av fri- och rättigheterna i 2 kap. RF är absoluta och kan
inskränkas endast genom en grundlagsändring. Det gäller t.ex.
religionsfriheten (1 § första stycket 6) samt förbuden mot
åsiktsregistrering (3 §) och dödsstraff (4 §). Andra fri- och
rättigheter kan begränsas genom andra föreskrifter än grundlag.
Vissa av dessa fri- och rättigheter kan enligt 20 § begränsas
endast genom lag och under de förutsättningar som anges i 21–
24 §§. Exempel på sådana fri- och rättigheter är yttrandefriheten
(1 § första stycket 1), skyddet för den kroppsliga och personliga
integriteten (6 §) och rörelsefriheten (8 §). Andra fri- och rättig-
heter kan begränsas utan tillämpning av 20–24 §§. Det gäller
exempelvis egendomsskyddet (15 §) och näringsfriheten (17 §).
Det finns inte någon särskild lagreglering om rätten till
ersättning vid överträdelser av de grundläggande fri- och
rättigheterna i 2 kap. RF. Utgångspunkten i svensk rätt anses vara
att det krävs särskilt lagstöd för att en rätt till ersättning för ideell
skada ska anses föreligga.
3
Europakonventionen och EU:s stadga
Det finns också ett skydd för grundläggande fri- och rättigheter
genom den europeiska konventionen angående skydd för de
mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna
(Europakonventionen) och genom Europeiska unionens stadga
om de grundläggande rättigheterna.
Europakonventionen gäller sedan 1995 som svensk lag.
Enligt 2 kap. 19 § RF får inte lag eller annan föreskrift meddelas
i strid med Sveriges åtaganden på grund av Europakonventionen.
Av artikel 13 i Europakonventionen följer att konventions-
staterna har en skyldighet att tillhandahålla ett effektivt
rättsmedel vid kränkningar av enskildas rättigheter enligt
konventionen. Detta innebär en rätt att få ett påstående om en
konventionsöverträdelse prövat av en nationell domstol eller
myndighet och få rättelse, avhjälpande eller gottgörelse vid en
konstaterad överträdelse. För att Sverige fullt ut ska uppfylla
detta krav har det i rättspraxis utvecklats en rätt till skadestånd
vid överträdelser av Europakonventionen. Enligt denna praxis
kan det finnas en rätt till skadestånd utan särskilt lagstöd även vid
krav på ersättning för ideell skada, om gottgörelse för skadan inte
kan ske på annat sätt. För att tydliggöra rättsläget, och därigenom
stärka rättighetsskyddet i Sverige, har det nyligen införts en
bestämmelse i 3 kap. 4 § skadeståndslagen (1972:207) om rätten
till skadestånd vid överträdelser av Europakonventionen (se
propositionen
Skadestånd
och
Europakonventionen,
Bestämmelsen, som trädde i kraft den 1 april 2018, ger rätt till
ersättning för personskada, sakskada, ren förmögenhetsskada,
kränkning och annan ideell skada.
Europeiska unionens stadga om de grundläggande rättig-
heterna ger ett skydd för grundläggande fri- och rättigheter inom
unionsrättens tillämpningsområde. Vid överträdelser av enskil-
das rättigheter enligt unionsrätten kan en rätt för enskilda att få
ersättning från det allmänna grundas på praxis från EU-
domstolen enligt den så kallade Francovich-doktrinen (se dom
Francovich, C 6/90 och C 9/90, EU:C:1991:428).
4
Ersättning vid överträdelser av 2 kap. regeringsformen
Som nämns ovan finns det inte någon särskild lagreglering om
rätten till ersättning vid överträdelser av de grundläggande fri-
och rättigheterna i 2 kap. RF. I vissa fall kan det dock finnas en
rätt till ersättning vid sådana överträdelser genom tillämpning av
regleringen i skadeståndslagen. Exempelvis finns det, enligt
3 kap. 2 § skadeståndslagen, en rätt till ersättning för person-
skada, sakskada eller ren förmögenhetsskada som vållats genom
fel eller försummelse vid myndighetsutövning i verksamhet för
vars fullgörande staten eller kommunen svarar. I de fall som
avses med den bestämmelsen kan ersättning även betalas för
skada på grund av att någon allvarligt kränks genom brott som
innefattar ett angrepp mot dennes person, frihet, frid eller ära.
Av 3 kap. 7 § skadeståndslagen följer dock att talan om ersätt-
ning enligt 3 kap. 2 § inte får föras med anledning av beslut av
riksdagen eller regeringen eller av Högsta domstolen eller
Högsta förvaltningsdomstolen, om inte beslutet upphävts eller
ändrats. Detsamma gäller vid sådana beslut av lägre myndighet
som efter överklagande prövats av regeringen, Högsta domstolen
eller Högsta förvaltningsdomstolen, utan att beslutet upphävts
eller ändrats.
Det finns också reglering i andra författningar än skade-
ståndslagen som kan ge rätt till ersättning vid överträdelser av de
grundläggande fri- och rättigheterna i 2 kap. RF. Ett exempel är
lagen (1998:714) om ersättning vid frihetsberövanden och andra
tvångsåtgärder, som kan bli tillämplig vid överträdelser av
skyddet mot frihetsberövanden i 2 kap. 8 §.
Det har inte utvecklats någon rättspraxis som ger en generell
rätt till ersättning vid överträdelser av de grundläggande fri- och
rättigheterna i 2 kap. RF. Högsta domstolen kom dock i rättsfallet
NJA 2014 s. 323 (Medborgarskapet I) fram till att staten var
ersättningsskyldig, trots avsaknaden av uttryckligt lagstöd, för
ideell skada på grund av avregistrering av svenskt medborgar-
skap i strid med 2 kap. 7 § andra stycket RF. Högsta domstolen
anförde i domen bl.a. följande:
En överträdelse i ett enskilt fall av förbudet i 2 kap. 7 § andra
stycket RF betar den drabbade de rättigheter som följer av
medborgarskapet. Den innebär att staten bryter mot den
5
grundläggande skyldigheten i det rättsliga förhållande som
medborgarskapet utgör. En sådan överträdelse har skade-
verkningar som inte låter sig värderas efter en allmän måttstock.
Även om bestämmelsen i första hand riktar sig till lagstiftaren
och myndigheter, utgör en överträdelse av den ett sådant avsteg
från statsskickets grunder att överträdelsen även bör kunna
åberopas av den enskilde som grund för skadeståndsskyldighet
för staten.
Högsta domstolen har därefter i rättsfallet NJA 2018 s. 103
(Medborgarskapet II) avgjort frågor om beräkningen av
ersättningen och om preskription vid överträdelser av 2 kap. 7 §
andra stycket RF.
Det kan konstateras att de skäl som medförde att staten
bedömdes vara ersättningsskyldig vid överträdelser av 2 kap. 7 §
andra stycket delvis är andra än de som legat bakom praxis-
utvecklingen kring skadestånd vid överträdelser av Europa-
konventionen, där uppfyllandet av Sveriges folkrättsliga
förpliktelser varit av stor betydelse.
Det finns inte något vägledande avgörande där det prövats om
ersättning för ideell skada kan utgå vid överträdelser av andra fri-
och rättigheter i 2 kap. RF än skyddet för medborgarskapet.
Högsta domstolen har dock gjort bedömningen att det i vissa fall
är möjligt att få annan typ av ersättning genom tillämpning av
bestämmelser i 2 kap. RF. I NJA 2014 s. 332 kom Högsta
domstolen fram till att regeringsformens bestämmelse om
egendomsskyddet (numera 2 kap. 15 § RF), ger uttryck för en
allmän rättsgrundsats om rätt till ersättning vid rådighets-
inskränkningar i vissa fall. I NJA 2015 s. 374 fann Högsta
domstolen att det av bestämmelsen i 2 kap. 11 § andra stycket RF
om rätten till rättvis rättegång måste anses följa att en enskild
som vinner ett överklagat utmätningsmål har rätt att under vissa
förutsättningar få ersättning av staten för rättegångskostnader.
Behovet av en utredning
Den 7 april 2016 beslutade riksdagen två tillkännagivanden om
ersättning vid överträdelser av grundläggande fri- och rättigheter
(bet. 2015/16:KU15 punkterna 14 och 15, rskr. 2015/16:192).
6
Det första tillkännagivandet avsåg fysiska och juridiska
personers möjlighet att få skadestånd av staten eller en kommun
vid överträdelse av Europakonventionen. Regeringen slut-
behandlade det tillkännagivandet genom den nämnda ändringen
i skadeståndslagen. I det andra tillkännagivandet uttalar riks-
dagen att regeringen bör tillsätta en utredning med uppgift att
analysera frågan om skadestånd vid överträdelser av grundlags-
skyddade fri- och rättigheter i regeringsformen och att föreslå de
lagändringar som bedöms erforderliga. Bakgrunden till detta
tillkännagivande är Högsta domstolens dom i rättsfallet
Medborgarskapet I. Enligt regeringens bedömning har praxis-
utvecklingen på området medfört ett behov av att utreda frågan
om ersättning vid överträdelser av 2 kap. RF. En parlamentariskt
sammansatt kommitté bör därför ges i uppdrag att utreda frågan.
Genom beslutet om dessa kommittédirektiv anser regeringen att
tillkännagivandet är slutbehandlat.
Uppdraget
En parlamentariskt sammansatt kommitté får i uppdrag att utreda
frågan om skadestånd från det allmänna för skada som orsakats
vid överträdelser av grundläggande fri- och rättigheter enligt
2 kap. RF. Som ett första steg ska kommittén analysera i vilken
utsträckning det enligt gällande rätt är möjligt att få ersättning
vid överträdelser av de grundläggande fri- och rättigheterna i
2 kap. RF, både enligt befintlig författningsreglering om ersätt-
ning i exempelvis skadeståndslagen och enligt rättspraxis. Med
utgångspunkt i denna analys ska kommittén bedöma om rätten
till ersättning från det allmänna för skada som orsakats vid
överträdelser av 2 kap. RF bör utvidgas. Vid denna bedömning
bör kommittén beakta att de grundläggande fri- och rättigheterna
i 2 kap. RF är utformade på olika sätt och ger en varierande grad
av skydd, och att det därför kan finnas skäl att behandla dessa
olika när det gäller rätten till ersättning. Oavsett om kommittén
bedömer att rätten till ersättning bör utvidgas eller inte, ska
kommittén överväga om det är ändamålsenligt och önskvärt att
ersättningsrätten för skada som orsakats vid överträdelser av
grundläggande fri- och rättigheter enligt 2 kap. RF regleras i lag.
7
I det sammanhanget bör beaktas att utgångspunkten i svensk rätt
anses vara att det krävs särskilt lagstöd för att en rätt till
ersättning för ideell skada ska anses föreligga.
Om kommittén bedömer att det finns ett behov av lagreglering
om rätten till skadestånd, ska den lämna förslag till sådan
reglering. Det ska i så fall övervägas hur regleringen lämpligast
bör infogas i nuvarande system för det allmännas skadestånds-
ansvar. En fråga i det sammanhanget är om rätten att föra talan
om ersättning från det allmänna bör vara begränsad på det sätt
som följer av 3 kap. 7 § skadeståndslagen.
Det kan konstateras att det, jämfört med systemet för
ersättning vid överträdelser av Europakonventionen, finns fler
frågor som behöver övervägas vid utformningen av ett system för
ersättning för överträdelser av 2 kap. RF. Detta beror bl.a. på att
det finns en omfattande praxis från Europadomstolen som ger
svar på många frågor när det gäller prövning av påståenden om
överträdelser av konventionen och gottgörelse för konstaterade
överträdelser. Det är dessutom Sveriges folkrättsliga åtaganden
som i stor utsträckning definierar gränserna för rätten till
skadestånd vid överträdelser av Europakonventionens rättig-
heter.
I arbetet ska kommittén bl.a. mot den bakgrunden överväga
om en eventuell ersättningsrätt vid överträdelser av grund-
läggande fri- och rättigheter enligt regeringsformen bör vara
beroende av att den skadelidande uttömt andra möjligheter att ta
tillvara sina rättigheter, t.ex. genom att överklaga myndighets-
beslut eller domar. Kommittén ska också bedöma om det finns
skäl att göra skillnad mellan överträdelser som sker vid norm-
givning och andra överträdelser, t.ex. överträdelser som sker i
rättstillämpningen. Kommittén ska vidare överväga vilka typer
av skador som en lagreglerad rätt till ersättning bör omfatta.
Därutöver finns andra frågor som det kan finnas anledning för
kommittén att överväga, bl.a. om andra företrädare för det
allmänna än staten, exempelvis kommuner, ska vara ersättnings-
skyldiga, kretsen av personer eller organ vars åtgärder bör kunna
leda till ansvar för det allmänna, om en förutsättning för
skadeståndsskyldighet ska vara att skadan orsakats vid myndig-
hetsutövning, hur kretsen av ersättningsberättigade personer kan
8
bestämmas, hur storleken på ideella skador ska beräknas och om
ersättningsansvar kan uppkomma bara vid aktiva handlingar eller
även vid passivitet.
Vid utförandet av uppdraget ska kommittén göra en
internationell jämförelse av möjligheterna att få ersättning vid
överträdelser av grundläggande fri- och rättigheter i vissa utvalda
länder, däribland minst två nordiska länder.
I kommitténs uppdrag ingår inte att överväga eller lämna
förslag till grundlagsändringar.
Konsekvensbeskrivningar, samråd och redovisning av
uppdraget
Kommittén ska hålla sig informerad om och beakta relevant
arbete som bedrivs inom Regeringskansliet och inom
utredningsväsendet. Under genomförandet av uppdraget ska
kommittén inhämta synpunkter från berörda myndigheter och
organisationer i den utsträckning kommittén finner lämpligt.
Om kommittén lämnar författningsförslag, ska förslagens
konsekvenser redovisas enligt 14–15 a § kommittéförordningen
(1998:1474).
Uppdraget ska redovisas senast den 31 mars 2020.
(Justitiedepartementet)