NJA 2014 not 4

Ansökan av Ryska federationen om prövning enligt 18 § lagen (1957:668) om utlämning för brott.

Den 7:e. 4. (Ö 6113-13) Ansökan av Ryska federationen om prövning enligt 18 § lagen (1957:668) om utlämning för brott.

HD, beslut på förslag av föredraganden:

Utlämningsframställningen m.m.

Framställningen

1.

1. Ryska federationens riksåklagarämbete har begärt att den ryske medborgaren A.M. ska utlämnas till Ryssland för lagföring.

Riksåklagarens och A.M:s inställning m.m.

2.

2. Sedan ärendet överlämnats till riksåklagaren och utredning verkställts, har riksåklagaren enligt 17 § utlämningslagen överlämnat ärendet till HD tillsammans med ett eget yttrande.

3.

3. Riksåklagaren har anfört följande. Det föreligger hinder mot utlämning enligt 7 § utlämningslagen eftersom A.M. riskerar förföljelse i Ryssland på grund av sin politiska uppfattning. Vidare föreligger hinder enligt 10 § 2 st. avseende vissa av de gärningar som A.M. begärs utlämnad för, då preskription enligt svensk rätt har inträtt. Till detta kommer att A.M. vid svensk domstol står åtalad för bl.a. våldsamt motstånd. Det pågår vidare en förundersökning avseende grov misshandel. Med hänsyn härtill föreligger det under alla förhållanden tillfälligt hinder mot utlämning enligt 11 §.

4.

4. A.M. har motsatt sig utlämning och instämt i riksåklagarens bedömning att det föreligger hinder mot utlämning.

5.

5. A.M. har i utlämningsärendet varit anhållen under tiden den 6 februari–9 februari 2012.

Den påstådda brottsligheten

6.

6. Till grund för framställningen har åberopats ett häktningsbeslut meddelat den 4 maj 2010 av Tagansky-distriktets domstol i Moskva. Enligt beslutet är A.M. misstänkt för brottet ”huliganism” enligt Ryska federationens brottsbalk artikel 213, del 2. Brottet innebär att någon tillsammans och i samråd med andra allvarligt stör den allmänna ordningen och visar uppenbar brist på respekt för samhället genom att använda vapen eller andra farliga föremål. Vidare ska motivet bakom brottet vara politiskt, ideologiskt, rasmässigt, etniskt eller religiöst hat eller fiendskap mot viss grupp i samhället.

7.

7. Av häktningsbeslutet och en handling daterad den 20 mars 2009, ”beslut om misstankeförklaring”, framgår att A.M. den 30 november 2008 på Bolotnajatorget i Moskva ska ha uttryckt sig hotfullt och kränkande mot personer som befunnit sig på torget genom att uttala bl.a. ”slå svartskallarna” och ”slå dem som inte är ryssar”. Vidare ska han tillsammans och i samråd med fyra medmisstänkta ha misshandlat flera personer som befunnit sig på torget med slag och sparkar samt med hjälp av olika tillhyggen. A.M. ska bl.a. ha slagit en flaska i huvudet på åtminstone två personer som båda förlorat medvetandet.

A.M:s uppgifter

8.

8. A.M. har förnekat att han har gjort sig skyldig till det brott som utlämningsframställningen avser och har anfört bl.a. följande. Det var han och hans kamrater som blev överfallna och de var tvungna att försvara sig. Han har sedan år 2004 varit medlem i en grupp som är oppositionell mot Vladimir Putin. Myndigheterna försöker påverka hans och kamraternas politiska verksamhet, och det är vanligt att myndigheterna fabricerar anklagelser. Det är också vanligt att personer förföljs i Ryssland på grund av sina politiska åsikter. Om han sänds till Ryssland är hans liv och hälsa i fara eftersom det inom kriminalvården, polisen och andra myndigheter förekommer tortyr.

HD:s bedömning

9.

9. Enligt 9 § 3 st. utlämningslagen får genom en överenskommelse med en främmande stat bestämmas att en fällande dom eller ett sådant beslut om häktning som har meddelats av en domstol eller en domare ska godtas, om det inte i det särskilda fallet framgår att domslutet eller häktningsbeslutet är uppenbart oriktigt. Ryska federationen är liksom Sverige ansluten till den europeiska utlämningskonventionen, som är en överenskommelse av det slag som 9 § 3 st. syftar på. Häktningsbeslutet, som är meddelat av en domstol, ska därför godtas om det inte framgår att det är uppenbart oriktigt. Något sådant kan inte anses framgå. Häktningsbeslutet kan därför läggas till grund för utlämning.

10.

10. Enligt 7 § utlämningslagen får utlämning inte ske av den som på grund av sin politiska uppfattning löper risk att i den andra staten utsättas för förföljelse som riktar sig mot hans liv eller frihet, eller som annars är av svår beskaffenhet. Risken för förföljelse ska alltså grunda sig på den berörda personens politiska uppfattning. Det är inte tillräckligt att förhållandena i landet i allmänhet är politiskt besvärliga eller att det förekommer förföljelse av politiska motståndare. Vid prövningen ska en samlad bedömning göras av omständigheterna i det enskilda fallet. (Se bl.a. NJA 1990 s. 46.)

11.

11. Migrationsverket beviljade den 30 juni 2011 A.M. permanent uppehållstillstånd i Sverige och flyktingstatusförklaring. Till grund för beslutet låg en framställning från FN:s flyktingorgan UNHCR och en utredning av UNHCR enligt vilken A.M. erkänts som flykting eftersom han på grund av sin politiska uppfattning anses riskera förföljelse i hemlandet Ryssland.

12.

12. Med hänsyn till utredningen får den bedömningen göras att A.M. på grund av sin politiska uppfattning löper risk att i Ryssland utsättas för förföljelse som riktar sig mot hans liv eller frihet. Det innebär att det finns hinder mot utlämning enligt 7 § utlämningslagen.

13.

13. Vid denna bedömning saknas det anledning för HD att uttala sig i frågan om det föreligger några andra hinder mot utlämning enligt utlämningslagen eller om utlämning av A.M. till Ryssland skulle strida mot Europakonventionen.

HD förklarar att det föreligger hinder enligt 7 § utlämningslagen mot utlämning av A.M.