RÅ 1998 not 98

Betalningssäkring ansågs kunna ske för alkoholskatt, skattetillägg och förseningsavgift enligt fastställd fordran uppgående till betydande belopp

Not 98. Överklagande av Taimi B. ang. betalningssäkring enligt lagen (1978:880) om betalningssäkring för skatter, tullar och avgifter. - Skattemyndigheten i Dalarna yrkade att så mycket av Taimi B:s egendom som motsvarades av ett fordringsbelopp om 15 288 852 kr fick tas i anspråk genom betalningssäkring för en ännu inte fastställd fordran. Myndigheten yrkade vidare att handlingarna i målet inte skulle tillställas Taimi B. och att åtgärden omedelbart skulle beviljas att gälla till dess något annat förordnats samt att beslutet inte behövde delges Taimi B. innan förrättning för verkställighet ägde rum. - Till grund för och utvecklande av sin talan anförde skattemyndigheten bl.a. följande. Revision hade inletts hos den enskilda firman Parfymeri Orleans, T B. vilken firma Taimi B. drev tillsammans med sin make. Parfymeri Orleans hade haft tillstånd till inköp av teknisk sprit för tillverkning av hårvårdsprodukter. I ansökan om tillstånd hade maken angetts som ansvarig för spritens förvaring och utlämning. Denne hade lämnat försäkran avseende Parfymeri Orleans användning av alkoholen. Verksamheten hade bedrivits parallellt med B:s Kemisk Tekniska AB. Revision pågick även i bolaget. Verksamheten i Parfymeri Orleans och aktiebolaget bestod officiellt av tillverkning och försäljning av hårvårdsprodukter. Revisionen hade delvis föranletts av att Polismyndigheten i Stockholm inlett förundersökning beträffande brott mot alkohollagen. Enligt vad som framkommit vid förundersökningen har en betydande del av den tekniska sprit som köpts in av Parfymeri Orleans inte använts för tillverkning av hårvårdsprodukter i makarnas verksamhet utan istället renats med aktivt kol och försålts som drickbar sprit eller sålts som teknisk sprit vilken senare hade renats. Verksamheten har pågått i minst tre år. De senaste tre åren uppskattade Taimi B:s make att han hade levererat ca 7 200 liter 95 procent orenad teknisk sprit per år till andra personer för rening eller försäljning. Av sammanställning vid revisionen framgick att av inköpt volym teknisk sprit har 26 177,55 liter sålts vidare eller på annat sätt överlåtits i den av Parfymeri Orleans bedrivna verksamheten för vilken Taimi B. var ansvarig. - Vad avsåg frågan om det fanns en påtaglig risk för att Taimi B. skulle försöka undandra sig att betala fordringen anförde skattemyndigheten bl.a. följande. Med hänsyn till det sätt på vilket den tekniska spriten använts i den enskilda firman samt storleken av oredovisade inkomster finns det påtaglig risk att Taimi B. inte kommer att betala fordringen. Vidare finns risk att egendom skingras. Fara i dröjsmål föreligger därför. - Skattemyndigheten ansåg att det vid en intresseavvägning inte framkommit något som visade att skälen för betalningssäkring inte vägde tyngre än det intrång eller men som åtgärden innebar för gäldenären eller annat motstående intresse. -Länsrätten i Stockholms län (1997-11-12, ordförande Mattsson): Av 1 § betalningssäkringslagen framgår att betalningssäkring får tillämpas för att säkerställa betalning av fordran på skatt, tull eller avgift. Är det fråga om en fordran som inte är fastställd får betalningssäkring ske endast om det föreligger sannolika skäl för att fordringen kommer att fastställas. Betalningssäkringen får i sådant fall avse högst det belopp till vilket fordringen med hänsyn till omständigheterna sannolikt kommer att bli fastställd. - Beslut om betalningssäkring får enligt 4 § nyssnämnda lag fattas om det föreligger påtaglig risk för att gäldenären försöker undandra sig att betala fordringen och denna uppgår till betydande belopp. Är fordringen att hänföra till viss tidsperiod får betalningssäkring beslutas endast om perioden gått till ända eller fordringen dessförinnan förfallit till betalning. Vidare får beslut om betalningssäkring fattas endast om skälen för åtgärden uppväger det intrång eller men i övrigt som åtgärden innebär för gäldenären eller för något annat motstående intresse. - Enligt 5 § betalningssäkringslagen får, om fara är i dröjsmål, beslut om betalningssäkring omedelbart beviljas att gälla till dess något annat har förordnats. Enligt 9 § behöver delgivning av beslutet inte ske före förrättningen om det kan befaras att genomförandet av beslutet avsevärt skulle försvåras genom att beslutet delges innan förrättning för verkställighet äger rum. - Enligt utredningen i målet har Taimi B. i sin enskilda firma Parfymeri Orleans, T B. haft tillstånd till inköp av teknisk sprit för tillverkning av hårvårdsprodukter. Som ansvarig för spritens förvaring och utlämning har hon i ansökan angett sin make. Denne har lämnat försäkran att alkoholinköpen skall användas vid tillverkning av en vara som inte är avsedd för konsumtion. Enligt skattemyndighetens utredning har under åren 1995-1997 en kvantitet motsvarande 26 177,55 liter 100-procentig etylalkohol sålts vidare för annat ändamål än tillverkning av godkända tekniska produkter. - Länsrätten gör följande bedömning. - Taimi B. är som tillståndshavare till inköpen ansvarig för skatten på den sprit som försålts för annat ändamål än som angetts i tillståndet. Det framstår som sannolikt att skatten jämte skattetillägg kommer att fastställas 1ägst till det belopp som skattemyndigheten uppgivit eller 15 288 852 kr. - Beloppet är betydande. - Såvitt framgår av handlingarna i målet uppväger skälen för betalningssäkring det intrång eller men i övrigt som åtgärden medför för Taimi B. eller något annat motstående intresse. - Med hänsyn till att Taimi B. enligt utredningen systematiskt renat och försålt teknisk sprit för annat ändamål än som angetts i tillståndet finner länsrätten att förhållandena är sådana att beslutet om betalningssäkring bör meddelas genast och således utan att Taimi B. ges tillfälle att yttra sig i sak. Det kan vidare befaras att genomförande av beslutet avsevärt skulle försvåras om beslutet delges Taimi B. innan förrättning för verkställighet äger rum. - Länsrätten förordnar att så mycket av Taimi B:s egendom som svarar mot 15 288 852 kr utgörande alkoholskatt jämte skattetillägg får tas i anspråk genom betalningssäkring. - Beslutet skall gälla till dess något annat förordnas. - Beslutet får verkställas omedelbart. Det behöver inte delges Taimi B. innan förrättning för verkställighet äger rum. Kronofogdemyndigheten skall anlitas för delgivning och bevis om delgivning skall tillställas länsrätten. - Hos kammarrätten yrkade Taimi B. att länsrättens beslut skulle undanröjas och anförde bl.a. följande. Hon var inte skattskyldig för det belopp länsrätten betalningssäkrat. Rätt skattskyldig för eventuellt belopp var hennes make Christer B. Hon hade inte varit aktiv i parfymerirörelsen och hon hade inte varit medveten om den spritförsäljning som maken bedrivit. Sedan den 24 januari 1997 hade hon varit sjukskriven på grund av cancersjukdom. Enligt 31 § b lagen (1994:1564) om alkoholskatt (LAS) var om teknisk sprit lämnats mot försäkran och spriten använts till annat ändamål den som lämnat försäkran ansvarig för skatten. Parfumeri Orleans startades ursprungligen av hennes svärfar. Verksamheten övertogs sedan av hennes man, som varit verksam i rörelsen sedan 1973. På grund av lönsamhetsbekymmer gick rörelsen, som tidigare bedrevs i aktiebolagsform i konkurs. Sedan 1989 hade hon utåt sett bedrivit rörelsen som enskild firma. 1 praktiken hade hennes man varit den egentliga rörelseidkaren. Hon hade således fungerat som rörelseidkare ”på pappret”. Bakgrunden till det var att hennes man har läs- och skrivsvårigheter. Försäkran enligt 31 b § LAS hade inte gjorts av henne utan av Christer B. Enligt hennes uppfattning hade länsrätten meddelat betalningssäkring avseende fel skattskyldig. Rätt skattskyldig var hennes make. - Skattemyndigheten bestred bifall till överklagandet. - Det antecknades att länsrätten i beslut den 3 december 1997 vidhållit beslutet den 12 november 1997. - Kammarrätten höll den 8 januari 1998 muntlig förhandling. Vid förhandlingen hördes på begäran av Taimi B. Christer B. som vittne. - Kammarrätten i Stockholm (1998-02-04, Östberg-Anclow, Rosenberg, Sundlöf): Enligt 31 b § första stycket LAS får den som har tillstånd från läkemedelsverket enligt lagen (1961:181) om försäljning av teknisk sprit m.m. att inköpa minst 25 kg alkohol under ett kalenderår från en upplagshavare köpa sådan alkohol som anges i tillståndet utan alkoholskatt mot att han lämnar en försäkran till denne om att alkoholen skall användas för sådant ändamål som anges i 20 § första stycket e-j. Enligt andra stycket samma stadgande skall, om skattepliktiga varor har levererats utan skatt enligt första stycket och varorna använts för annat ändamål än som anges där, den som lämnat försäkran svara för skatten. - Av utredningen i målet framgår bl.a. följande. Den enskilda firman Parfumeri Orleans är registrerad på Taimi B. med hennes personnummer som organisationsnummer. Läkemedelsverket har efter ansökningar från Parfumeri Orleans, som underskrivits av Taimi B., den 13 mars 1995 och den 19 september 1996 lämnat Parfumeri Orleans tillstånd till inköp av teknisk sprit enligt lagen om försäljning av teknisk sprit m.m. för tillverkning av hårprodukter. Sådan försäkran som anges i 31 b § LAS dagtecknade den 18 augusti 1995 respektive den 4 oktober 1996 och underskrivna av Christer B. har lämnats av Parfumeri Orleans. - Taimi B. är innehavare av den enskilda firman Parfumeri Orleans som meddelats tillstånd för inköp av teknisk sprit. Parfumeri Orleans har lämnat sådan försäkran som avses i 31 b § LAS. Vid angivna förhållanden och då den tekniska spriten använts för annat än föreskrivet ändamål skall Taimi B. svara för skatten. Det förhållandet att Christer B. varit den aktive i firman och även skrivit under respektive blankett med försäkran föranleder ingen annan bedömning. Med hänsyn härtill och då det framstår som sannolikt att skatten jämte skattetillägg kommer att fastställas lägst till det belopp som skattemyndigheten uppgivit eller till 15 288 852 kr skall överklagandet avslås. - Kammarrätten avslår överklagandet. - Kammarrätten förordnar att sekretessen enligt 9 kap. 1 § sekretesslagen (1980:100) för de uppgifter om enskilds personliga och ekonomiska förhållanden som förebringats vid den muntliga förhandlingen och inte intagit i denna dom skall bestå. - I Regeringsrätten fullföljde Taimi B. sin talan. - Riksskatteverket bestred bifall till överklagandet. - Regeringsrätten (1998-05-15, Brink, Werner, Rundqvist, Hulgaard, Nilsson): Skälen för Regeringsrättens avgörande. För att säkerställa betalning av bl.a. fordran på skatt får enligt bestämmelserna i lagen (1978:880) om betalningssäkring för skatter, tullar och avgifter tas i anspråk så mycket av gäldenärens egendom som svarar mot fordringen. Beslut om betalningssäkring får enligt 4 § fattas om det finns en påtaglig risk att gäldenären försöker undandra sig att betala fordringen och denna uppgår till betydande belopp. I paragrafens andra stycke föreskrivs att beslut om betalningssäkring får fattas endast om skälen för åtgärden uppväger det intrång eller men i övrigt som åtgärden innebär för gäldenären eller för något annat motstående intresse. - Av handlingarna i målet framgår att Skattemyndigheten i Dalarnas län, särskilda skattekontoret, meddelat beslut den 3 april 1998 om alkoholskatt för Taimi B. för perioden den 1 januari 1995 - den 30 september 1997, påfört henne skattetillägg och förseningsavgift samt beräknat ränta. Det sammanlagda beloppet uppgår till 16 389 089 kr. - Regeringsrätten konstaterar att den numera fastställda fordringen på skatt m.m. uppgår till ett betydande belopp. Regeringsrätten anser att det finns en påtaglig risk för att Taimi B. försöker undandra sig att betala skatteskulden. I målet har inte framkommit något som visar att skälen för betalningssäkring inte väger tyngre än det intrång eller men som åtgärden innebär för henne eller annat motstående intresse. - På grund av vad sålunda anförts skall överklagandet avslås. - Regeringsrättens avgörande. Regeringsrätten avslår överklagandet. - Regeringsrätten fastställer vad kammarrätten beslutat om sekretess. (fd II 1998-04-28, Johansson)

*REGI

*INST