FFFS 2013:1
Finansinspektionens föreskrifter och allmänna råd om säkerställda obligationer
Finansinspektionens författningssamling
Utgivare: Finansinspektionen, Sverige, www.fi.se
ISSN 1102-7460
1
Finansinspektionens föreskrifter och allmänna råd
om säkerställda obligationer;
beslutade den 15 januari 2013.
Finansinspektionen föreskriver följande med stöd av 5 kap. 2 § 4 förordningen
(2004:329) om bank- och finansieringsrörelse och 1 § förordningen (2004:332) om
utgivning av säkerställda obligationer.
Efter de paragrafindelade föreskrifterna lämnar Finansinspektionen allmänna råd.
1 kap. Tillämpningsområde och definitioner
Tillämpningsområde
1 § Dessa föreskrifter och allmänna råd gäller för banker och kreditmarknads-
företag som enligt lagen (2003:1223) om utgivning av säkerställda obligationer
– ansöker om att få ge ut säkerställda obligationer,
– har fått tillstånd att ge ut säkerställda obligationer.
Föreskrifterna innehåller bestämmelser om
– ansökan om tillstånd att ge ut säkerställda obligationer (2 kap.),
– krav på säkerhetsmassan (3 kap.),
– villkor för derivatavtal samt beräkning av och villkor för riskexponering och
räntebetalningar (4 kap.),
– registret (5 kap.), och
– den oberoende granskaren (6 kap.).
Definitioner
2 § I dessa föreskrifter och allmänna råd betyder termer och uttryck detsamma som
i 1 kap. 2 § lagen (2003:1223) om utgivning av säkerställda obligationer.
2 kap. Ansökan om tillstånd att ge ut säkerställda obligationer
1 § Ett företag som ansöker om tillstånd att ge ut säkerställda obligationer ska till
Finansinspektionen lämna
1. en kopia av styrelseprotokollet där det framgår att företaget har beslutat om att
söka tillstånd,
2. en beskrivning av den planerade verksamheten som visar hur företaget kommer
att hantera säkerställda obligationer, säkerhetsmassan och det särskilda konto som
FFFS 2013:1
Utkom från trycket
den 21 januari 2013
FFFS 2013:1
2
anges i 3 kap. 9 § fjärde stycket lagen (2003:1223) om utgivning av säkerställda
obligationer,
3. i förekommande fall en särskild plan enligt vad som anges i 2 kap. 1 §
första stycket 3 lagen om utgivning av säkerställda obligationer, alternativt en
beskrivning av hur företaget planerar en omvandling,
4. en ekonomisk plan, enligt 2 kap. 1 § första stycket 4 lagen om utgivning av
säkerställda obligationer, för de tre närmast kommande verksamhetsåren som är
upprättad i linje med de prognoser som företaget gjort i sin interna
kapitalutvärdering,
5. en beskrivning av hur verksamheten med säkerställda obligationer ska organi-
seras för att företaget ska uppnå en god intern kontroll,
6. uppgifter om de it-system som företaget avser att använda i den planerade verk-
samheten.
3 kap. Krav på säkerhetsmassan
1 § Bestämmelser om till vilken del en hypotekskredit får ingå i säkerhetsmassan
finns i 3 kap. 3 § lagen (2003:1223) om utgivning av säkerställda obligationer. Ett
emittentinstitut ska när det tillämpar regeln fastställa till vilket ändamål pant-
objektet huvudsakligen är avsett för.
Allmänna råd
Emittentinstitutet bör när det prövar vilket ändamål ett pantobjekt huvudsak-
ligen är avsett för, hämta vägledning i Fastighetsregistrets typkoder för
taxeringsuppgifter. Om typkoderna inte är uppdaterade eller om de av andra
skäl inte visar fastigheters användningsområde på ett rättvisande sätt, kan
institutet i samråd med Finansinspektionen fastställa andra mer korrekta
grunder för sin bedömning.
Om en fastighet omfattar flera taxeringsenheter kan institutet bedöma den
huvudsakliga användningen med hjälp av delvärden i taxeringsvärdet.
Institutet bör även tillämpa dessa allmänna råd för utländska pantobjekt. I
dessa fall bör prövningen dokumenteras.
2 § Om en lånefordran som ingår i säkerhetsmassan har varit oreglerad i 60 dagar
eller mer får ett emittentinstitut inte räkna med dess värde i säkerhetsmassan vid de
prövningar som ska göras enligt 3 kap.8 och 9 §§ lagen (2003:1223) om utgivning
av säkerställda obligationer.
Hur värderingen ska utföras när kredit lämnas
3 § Den värderingsman som ska utföra en individuell värdering enligt 3 kap. 5 §
lagen (2003:1223) om utgivning av säkerställda obligationer, ska ha tillräcklig
teoretisk och praktisk kunskap om hur värderingen ska utföras samt i övrigt ha god
kunskap om den allmänna och lokala fastighetsmarknaden.
FFFS 2013:1
3
4 § Ett emittentinstitut ska se till att erkända och accepterade värderingsmetoder
används vid värderingen.
Allmänna råd
Emittentinstitutet bör dokumentera underlag för värderingar som grundas på
generella prisnivåer.
Hur kontrollen av marknadsvärdet ska utföras
5 § Bestämmelser om att ett emittentinstitut löpande ska kontrollera marknads-
värdet för egendom som utgör säkerhet för hypotekskrediter finns i 3 kap. 7 § lagen
(2003:1223) om utgivning av säkerställda obligationer.
Institutet ska om prisnivåerna sjunker på jämförbara objekt kontrollera om den
egendom som utgör säkerhet för hypotekskrediter har samma värde som vid den
ursprungliga eller senaste värderingen. Om marknadsförhållandena för jämförbara
objekt på orten eller i regionen allvarligt försämras ska värderingen omprövas.
Institutet ska särskilt kontrollera priserna i regioner eller inom de kategorier där
prisfallen, eller riskerna för prisfall, är som störst.
Allmänna råd
Emittentinstitutet kan välja att ompröva värderingar av säkerheter i registret
utöver det som anges i 5 §. Om institutet väljer att registrera värdeökningar
bör det i motsvarande mån registrera värdeminskningar. Indexbaserade
uppvärderingar bör, i förekommande fall, endast göras på fast egendom,
tomträtter och bostadsrätter som är avsedda för bostadsändamål. För övriga
säkerheter bör institutet endast göra en uppvärdering efter en individuell
värdering som motsvarar den som anges i 3 kap. 5 § lagen om utgivning av
säkerställda obligationer. Institutet bör åtminstone årligen dokumentera
ställningstaganden som rör omvärderingar.
Känslighetsanalys
6 § Ett emittentinstitut ska testa och analysera hur framtida förändringar i
marknadsvärden kan påverka belåningsgraderna och säkerhetsmassans värde.
Institutet ska regelbundet och åtminstone årligen genomföra tester av samtlig
egendom som utgör säkerhet för hypotekskrediter i säkerhetsmassan. Testerna ska
vara ändamålsenliga och baserade på konservativa antaganden.
Testerna ska omfatta den påverkan sjunkande priser på minst 5, 10, 15, 20, 25 och
30 procent har på belåningsgraderna, säkerhetsmassans värde samt matchnings-
kraven.
Redogörelsen för en sådan känslighetsanalys ska inkludera åtgärder som visar hur
institutet kan förbättra matchningen vid sjunkande priser.
Institutet ska lämna redogörelsen till den oberoende granskaren.
FFFS 2013:1
4
4 kap. Villkor för derivatavtal samt beräkning av och villkor för
riskexponering och räntebetalningar
Matchningsregler
1 § Bestämmelser om matchning av säkerhetsmassan mot värdet av de fordringar
som kan göras gällande mot ett emittentinstitut på grund av säkerställda obliga-
tioner finns i 3 kap. 8 § lagen (2003:1223) om utgivning av säkerställda
obligationer.
Allmänna råd
Emittentinstitutet bör när det beräknar matchningen enligt 3 kap. 8 § lagen
(2003:1223) om utgivning av säkerställda obligationer ta hänsyn till såväl
eventuella valutakursdifferenser som det bokförda värdet av förekommande
derivatavtal.
Nuvärdesberäkning
2 § Bestämmelser om nuvärdesberäkning av tillgångar och skulder i säkerhets-
massan finns i 3 kap. 9 § lagen (2003:1223) om utgivning av säkerställda obliga-
tioner.
Nuvärdet av tillgångarna i säkerhetsmassan ska vid en daglig beräkning överstiga
nuvärdet av skulderna som avser säkerställda obligationer. Vid beräkningen ska
även nuvärdet av derivatavtal beaktas. Den räntekurva för diskontering av framtida
kassaflöden (diskonteringsräntekurva) som används ska härledas från swapränte-
kurvan för respektive valuta.
Ränterisk
3 § Kravet enligt 2 § ska vara uppfyllt också efter en parallellförflyttning av
swapräntekurvan med en procentenhet i ofördelaktig riktning.
Allmänna råd
Ett emittentinstitut bör utöver nuvärdesberäkningarna även regelbundet göra
andra för institutet relevanta beräkningar som grundas på antagna ränte-
förändringar. I sådana beräkningar kan institutet exempelvis göra uträk-
ningar med antaganden om vridningar av swapräntekurvan.
Valutarisk
4 § Om det i ett emittentinstituts säkerhetsmassa ingår tillgångar som är de-
nominerade i en annan valuta än de säkerställda obligationerna ska institutet, om
inte valutarisken är helt säkrad, uppfylla följande villkor:
– Nuvärdet av emittentinstitutets säkerhetsmassa ska vid en daglig beräkning över-
stiga nuvärdet av skulderna som avser säkerställda obligationer vid en tioprocentig
FFFS 2013:1
5
förändring av relationen mellan obligationsvalutorna och tillgångsvalutorna i
ofördelaktig riktning.
– Vid beräkningen ska även nuvärdet av derivatavtal beaktas.
5 § Ett emittentinstitut ska dokumentera och spara resultatet av de dagliga beräk-
ningarna av nuvärden, ränterisk och valutarisk på ett betryggande sätt i minst fem
år.
Villkor för derivatavtal och det särskilda kontot
6 § Ett derivatavtal som ett emittentinstitut har valt att ingå för sin riskhantering
enligt matchningsreglerna i 3 kap.8 och 9 §§ lagen (2003:1223) om utgivning av
säkerställda obligationer får enbart avse säkerställda obligationer och tillgångar i
säkerhetsmassan.
7 § Ett derivatavtal får inte utformas så att det upphör när motparten påkallar det
eller automatiskt upphör om emittentinstitutet går i konkurs.
8 § Ett emittentinstitut får endast ingå derivatavtal med en motpart som vid
avtalets ingående har en offentligt känd kreditvärdering från kvalificerade kredit-
värderingsinstitut minst i nivå med vad som anges i tabellen nedan.
Kreditvärderingsinstitut
Moody’s
Standard & Poor’s
Fitch
A-
Lägsta kreditvärdering
Långfristig
A3
A-
Om en motpart har en kreditvärdering från ett kreditvärderingsinstitut som inte
uppfyller minimikravet enligt tabellen ovan, får derivatavtal med motparten endast
ingås om motparten uppfyller kraven avseende kreditvärdering från de två andra
kreditvärderingsinstituten.
Om något av de kreditvärderingsinstitut som anges i tabellen ändrar beteckningarna
i sina bedömningsskalor, ska kravet på den lägsta kreditvärderingen justeras i
motsvarande mån.
9 § Ett emittentinstitut ska genast informera Finansinspektionen och den
oberoende granskaren om en motparts kreditvärdering sänks under den nivå som
anges i 8 §. Inga nya derivatavtal får ingås med den motparten utan
Finansinspektionens samtycke. En redogörelse för vilka utestående derivatavtal
institutet har ingått med motparten samt en plan för hur institutet avser hantera
utestående derivatavtal ska upprättas inom 90 kalenderdagar.
10 § Derivatavtal med motparter som inte uppfyller kraven enligt 6–8 §§ kan
godkännas av Finansinspektionen, om det finns särskilda skäl.
Det särskilda kontot
11 § Bestämmelser om att ett emittentinstituts medel från vissa betalningsflöden
ska hållas avskilda från dess övriga medel på ett särskilt konto finns i 3 kap. 9 §
fjärde stycket lagen (2003:1223) om utgivning av säkerställda obligationer.
FFFS 2013:1
6
Allmänna råd
Dessa medel bör även gå att särskilja i den löpande redovisningen.
Emittentinstitutet bör se till att det har en sådan organisation och sådana it-
system, så att det uppfyller kraven avseende det särskilda kontot om insti-
tutet försätts i konkurs.
5 kap. Registret
Säkerhetskrav
1 § Det register som avses i 3 kap. 10 § lagen (2003:1223) om utgivning av säker-
ställda obligationer ska förvaras på ett betryggande och överskådligt sätt.
Hur registret ska föras
2 § De uppgifter som enligt 3 kap. 11 § lagen (2003:1223) om utgivning av säker-
ställda obligationer ska ingå i registret och som avser säkerställda obligationer och
derivatavtal ska föras in i registret senast på avtalsdagen. Uppgifter som ska ingå i
registret och som avser krediter och fyllnadssäkerheter ska föras in i registret på
den dag från vilken aktuell kredit respektive fyllnadssäkerhet inräknas i säkerhets-
massan. Därefter ska de uppgifter som avser amorteringar, aktuella räntesatser och
villkorsperioder dagligen uppdateras.
3 § Om en hypotekskredit vid kreditens lämnande översteg de belåningsgränser
som anges i 3 kap. 3 § lagen (2003:1223) om utgivning av säkerställda
obligationer, ska uppgifter om det belopp med vilket krediten får tillgodoräknas
säkerhetsmassan föras in i registret.
4 § Om marknadsvärdet av en tillgång som utgör säkerhet för en hypotekskredit
har förändrats så att ett nytt värde måste bestämmas i enlighet med 3 kap. 7 § lagen
(2003:1223) om utgivning av säkerställda obligationer, ska det nya värdet snarast
möjligt föras in i registret.
5 § Ett emittentinstitut ska föra separata register över obligationer som är utgivna
med förmånsrätt i olika säkerhetsmassor. Kraven på matchning i 3 kap. 8 och 9 §§
lagen (2003:1223) om utgivning av säkerställda obligationer ska uppfyllas för
tillgångar och skulder i varje register.
Tillgänglighet
6 § Ett emittentinstitut ska se till att registret vid varje tidpunkt hålls tillgängligt
för Finansinspektionen och den oberoende granskaren.
6 kap. Den oberoende granskaren
Krav på oberoende
1 § En oberoende granskare enligt lagen (2003:1223) om utgivning av säkerställda
obligationer får inte ha andra uppdrag i emittentinstitutet eller i andra företag inom
den koncern i vilken institutet ingår. Den oberoende granskaren ska, i de fall
FFFS 2013:1
7
institutets externrevision utförs av revisorer från samma företag som granskaren,
för Finansinspektionen kunna visa att det inte finns några intressekonflikter mellan
den oberoende granskningen och externrevisionen.
Granskarens uppgifter
2 § Den oberoende granskaren ska övervaka att registret enligt 3 kap. 10 § lagen
(2003:1223) om utgivning av säkerställda obligationer förs på ett korrekt sätt och
ska särskilt kontrollera att
1. obligationer och derivatavtal registreras enligt 3 kap. 11 § lagen om utgivning av
säkerställda obligationer,
2. endast krediter och fyllnadssäkerheter som uppfyller kvalifikationskraven tillförs
säkerhetsmassan och att de registreras på ett korrekt sätt,
3. värderingen av de underliggande säkerheterna överensstämmer med lagens och
dessa föreskrifters krav på hur en värdering ska utföras,
4. hypotekskrediter vars underliggande säkerhet har minskat avsevärt i värde vid
matchningen endast räknas in i säkerhetsmassan till ett belopp som ryms inom de
nya reducerade belåningsgränserna, och att
5. matchningsreglerna upprätthålls.
3 § Den oberoende granskaren ska granska de omvärderingar av underliggande
säkerheter som emittentinstitutet har genomfört under året.
4 § Den oberoende granskningen ska vara riskbaserad. Granskningen av
säkerheternas värde ska exempelvis fokusera på geografiska områden och typer av
säkerheter där riskerna för prisfall kan bedömas som särskilt stora samt där
prisfallen har varit som störst. It- och systemrisker ska granskas mer utförligt efter
allvarliga incidentfall eller större systemuppdateringar.
Skyldighet att rapportera
5 § Den oberoende granskaren ska innan han eller hon utför den årliga gransk-
ningen lämna en granskningsplan till Finansinspektionen.
6 § Den oberoende granskaren ska en gång per år lämna en rapport över
granskningen till Finansinspektionen. Rapporten ska ha kommit in till
Finansinspektionen senast 60 kalenderdagar efter kalenderårets utgång.
7 § Den årliga rapporten enligt 6 § ska åtminstone innehålla
1.
en övergripande redogörelse för hur granskningsarbetet organiserats och
genomförts,
2. en redogörelse för gjorda iakttagelser som avser emittentinstitutets verksamhet
vad gäller säkerställda obligationer,
3. en redogörelse för de omvärderingar av underliggande säkerheter som har
genomförts av institutet, och
4. en redogörelse för institutets känslighetsanalyser av egendom som utgör säkerhet
för hypotekskrediter i registret enligt 3 kap. 6 §.
FFFS 2013:1
8
8 § Den oberoende granskaren ska utöver det som anges i 6 § informera
Finansinspektionen så snart han eller hon får kännedom om förhållanden som avser
emittentinstitutets säkerställda obligationer och som kan vara av betydelse för
myndigheten i dess tillsyn över institutet.
9 § Den oberoende granskaren ska varje år till Finansinspektionen lämna uppgifter
om det antal timmar som han eller hon lagt ned på granskningen och dess
fördelning på huvudsakliga arbetsmoment samt debiterat arvode.
_______________
Dessa föreskrifter och allmänna råd träder i kraft den 1 juli 2013, då Finansinspek-
tionens föreskrifter och allmänna råd (FFFS 2004:11) om säkerställda obligationer
ska upphöra att gälla.
MARTIN ANDERSSON
Martin
Liljeblad