FFFS 2016:4
Föreskrifter om ändring i Finansinspektionens föreskrifter och allmänna råd (FFFS 2015:13) om tillsynsrapportering för försäkringsrörelse
Finansinspektionens författningssamling
Utgivare: Finansinspektionen, Sverige, www.fi.se
ISSN 1102-7460
1
Föreskrifter
om ändring i Finansinspektionens föreskrifter och allmänna
råd (FFFS 2015:13) om tillsynsrapportering för
försäkringsrörelse;
beslutade den 18 januari 2016.
Finansinspektionen föreskriver med stöd av 7 kap. 2 § försäkringsrörelse-
förordningen (2011:257) och 15 § förordningen (2001:100) om den officiella
statistiken i fråga om Finansinspektionens föreskrifter och allmänna råd (FFFS
2015:13) om tillsynsrapportering för försäkringsrörelse
dels att nuvarande 3 kap. 5 och 6 §§ ska betecknas 3 kap. 8 och 9 §§ samt att
nuvarande 5 kap. 14–24 §§ ska betecknas 5 kap. 15–25 §§,
dels att 1 kap. 1–3 §§, 3 kap. 1, 3, 4, 8 och 9 §§, 5 kap. 25 § samt avsnitt I. i bilaga
3, avsnitt E. och I. i bilaga 5 samt bilaga 7 ska ha följande lydelse,
dels att rubriken närmast före nuvarande 3 kap. 6 § ska sättas närmast före 3 kap. 9
§ och att rubriken närmast före nuvarande 5 kap. 14 § ska sättas närmast före 5 kap.
15 §,
dels att det ska införas fem nya paragrafer, 3 kap. 5–7 §§ samt 5 kap. 14 och 26 §§
av följande lydelse.
1 kap.
1 §
Dessa föreskrifter innehåller bestämmelser om försäkringsrörelse som
kompletterar försäkringsrörelselagen (2010:2043), kommissionens delegerade
förordning (EU) nr 2015/35 av den 10 oktober 2014 om komplettering av Europa-
parlamentets och rådets direktiv 2009/138/EG om upptagande och utövande av
försäkrings- och återförsäkringsverksamhet (Solvens II), kommissionens
genomförandeförordning (EU) nr 2015/2450 av den 2 december 2015 om
fastställande av tekniska genomförandestandarder med avseende på blanketter för
inlämning av uppgifter till tillsynsmyndigheterna i enlighet med Europa-
parlamentets och rådets direktiv 2009/138/EG och kommissionens genomförande-
förordning (EU) nr 2015/462 av den 19 mars 2015 om fastställande av tekniska
standarder för genomförande avseende förfarandena för tillsynsmyndighetens
godkännande av etablering av specialföretag, för samarbete och informationsutbyte
mellan tillsynsmyndigheter när det gäller specialföretag samt för att fastställa
format och mallar för de uppgifter som specialföretagen ska rapportera i enlighet
med Europarlamentets och rådets direktiv 2009/138/EG.
2 § Föreskrifterna gäller för
1. försäkringsaktiebolag,
2. ömsesidiga försäkringsbolag,
3. försäkringsföreningar, och
FFFS 2016:4
Utkom från trycket
den 22 januari 2016
FFFS 2016:4
2
4. specialföretag.
För specialföretag gäller endast 3 kap. 9 §.
Föreskrifterna gäller i tillämpliga delar även på gruppnivå för en sådan grupp som
avses i 19 kap.försäkringsrörelselagen (2010:2043).
3 § Termer och uttryck i dessa föreskrifter har samma betydelse som i försäkrings-
rörelselagen (2010:2043), kommissionens delegerade förordning (EU) nr 2015/35,
kommissionens genomförandeförordning (EU) nr 2015/2450 och kommissionens
genomförandeförordning (EU) nr 2015/462, om inte något annat anges.
3 kap.
1 § Bestämmelser om lämnande av upplysningar finns i 17 och 19 kap.
försäkringsrörelselagen (2010:2043), avdelning 1 kapitel 13 och avdelning 2
kapitel 6 i kommissionens delegerade förordning (EU) nr 2015/35 och kommissio-
nens genomförandeförordning (EU) nr 2015/2450.
Allmänna råd
När ett försäkringsföretag lämnar upplysningar bör bilaga 1 användas för att
dela upp försäkringsåtaganden enligt kommissionens delegerade förordning
(EU) nr 2015/35.
3 § De upplysningar som ett försäkringsföretag varje kvartal ska lämna till
Finansinspektionen enligt kommissionens delegerade förordning (EU) nr 2015/35
och kommissionens genomförandeförordning (EU) nr 2015/2450, ska avse
förhållanden per balansdagarna den 31 mars, den 30 juni, den 30 september och
den 31 december.
4 § De upplysningar som ett försäkringsföretag årligen ska lämna till
Finansinspektionen enligt kommissionens delegerade förordning (EU) nr 2015/35
och kommissionens genomförandeförordning (EU) nr 2015/2450, ska avse
förhållanden per balansdagen den 31 december.
5 §
Ett försäkringsföretag ska för direkt försäkring ange skadeår när det
rapporterar försäkringstekniska avsättningar enligt kommissionens genomförande-
förordning (EU) nr 2015/2450.
6 § När ett försäkringsföretag rapporterar affärsgrenar på blankett S.21.03.01
enligt kommissionens genomförandeförordning (EU) nr 2015/2450, behöver det
inte lämna upplysningar om affärsgrenarna 1–4, 8 eller 10–12 enligt bilaga I i
kommissionens delegerade förordning (EU) nr 2015/35.
7 § När ett försäkringsföretag lämnar upplysningar enligt kommissionens
genomförandeförordning (EU) nr 2015/2450 ska det använda en identifieringskod,
en så kallad LEI-kod (Legal Entity Identifier), för att identifiera sig.
8 § Finansinspektionen får besluta om undantag för ett försäkringsföretag från att
lämna
1. upplysningar varje kvartal enligt 1 §, och
2. upplysningar om tillgångar som lämnas post för post enligt kommissionens
genomförandeförordning (EU) nr 2015/2450.
FFFS 2016:4
3
9 §
De upplysningar som ett specialföretag årligen ska lämna till Finans-
inspektionen enligt kommissionens delegerade förordning (EU) nr 2015/35 och
kommissionens genomförandeförordning (EU) nr 2015/462 ska avse förhållanden
per balansdagen den 31 december.
5 kap.
14 § Övergångsbestämmelser med särskilda tidsfrister för rapportering enligt 13 §
finns i 6 kap. 4 § Finansinspektionens föreskrifter (FFFS 2015:21) om övergångs-
reglering för försäkringsrörelse.
25 § De upplysningar som ett försäkringsföretag årligen ska lämna enligt
15–24 §§, ska avse förhållanden per balansdagen den 31 december, och ska ha
kommit in till Finansinspektionen senast 14 veckor året efter den 31 december det
räkenskapsår som avses.
26 § Övergångsbestämmelser med särskilda tidsfrister för rapportering enligt 25 §
finns i 6 kap. 1 § Finansinspektionens föreskrifter (FFFS 2015:21) om övergångs-
reglering för försäkringsrörelse.
_______________
Dessa föreskrifter träder i kraft den 1 februari 2016 och tillämpas första gången på
uppgifter som avser räkenskapsår som inleds efter den 31 december 2015. Äldre
föreskrifter gäller för uppgifter avseende tidigare räkenskapsår.
ERIK THEDÉEN
Leonard Weber Landgren
FFFS 2016:4
4
Bilaga 3
I. Gränsöverskridande verksamhet, år
Avsnittet syftar till att möjliggöra uppföljning av svenska livförsäkringsföretags
gränsöverskridande verksamhet, dvs. en svensk försäkringsgivare som meddelar
försäkring inom EES utan fast driftställe i det landet, fördelat på EES-land och
affärsgren. Redovisningen kompletterar blankett S.04.01.01 i kommissionens
genomförandeförordning (EU) nr 2015/2450 av den 2 december 2015 om fast-
ställande av tekniska genomförandestandarder med avseende på blanketter för
inlämning av uppgifter till tillsynsmyndigheterna i enlighet med Europa-
parlamentets och rådets direktiv 2009/138/EG.
Uppgifter för sekundäretablering (filial, agentur eller liknande driftställe i annat
EES-land) liksom premier för en svensk försäkringsgivare som meddelar
försäkring inom EES utan fast driftställe i det landet redovisas för respektive
etablering i den EU-gemensamma tillsynsrapporteringen.
FFFS 2016:4
5
Bilaga 5
E. Specifikation av resultatuppgifter, år
I detta avsnitt redovisas vissa uppgifter i resultaträkningen. Specifikationerna är i
vissa fall mer detaljerade än i årsredovisningens specifikationer.
Premieintäkter (efter avgiven återförsäkring), försäkringsersättningar (efter avgiven
återförsäkring) och driftskostnader redovisas för direkt försäkring respektive
mottagen återförsäkring. Uppdelning av direkt försäkring i svenska och utländska
risker görs här. Mottagen återförsäkring från utlänska företag särredovisas. Vidare
specificeras kapitalavkastningen.
Med återförsäkrares andel i ingående/utgående avsättningar för ej intjänade
premier och kvardröjande risker åsyftas ej förbrukad andel i ingående/utgående
avsättning för återförsäkringspremie.
För utgående avsättning för inträffade och rapporterade försäkringsfall liksom för
utgående avsättning för inträffade men ej rapporterade försäkringsfall, exklusive
avsättning för skaderegleringskostnader, anges belopp före eventuell diskontering
(posterna E19 och E20). Under E23 anges det totala diskonteringsavdraget om
sådant gjorts. Utgående avsättning för skaderegleringskostnader särredovisas.
Fastställda skadelivräntor överförs till särredovisningen av skadelivräntor (E17)
och ska exkluderas ur E12 Utbetalda försäkringsersättningar.
Vid uppdelning av anskaffningskostnaderna i provisionskostnader och övriga
anskaffningskostnader inkluderas i provisionskostnader, provisioner till egen
personal. Med personalkostnader avses löner, sociala avgifter, pensioner och
arvoden m.m.
Antal anställda motsvarar den uppgift som lämnas i årsredovisningen.
I. Gränsöverskridande verksamhet, år
Avsnittets syfte är att möjliggöra uppföljning av svenska skadeförsäkringsföretags
gränsöverskridande verksamhet, dvs. en svensk försäkringsgivare som meddelar
försäkring inom EES utan fast driftställe i det landet, fördelat på EES-land och
affärsgren. Den här redovisningen kompletterar blankett S.04.01.01 i kommis-
sionens genomförandeförordning (EU) nr 2015/2450 av den 2 december 2015 om
fastställande av tekniska genomförandestandarder med avseende på blanketter för
inlämning av uppgifter till tillsynsmyndigheterna i enlighet med Europa-
parlamentets och rådets direktiv 2009/138/EG.
Uppgifter för sekundäretablering (filial, agentur eller liknande driftställe i annat
EES-land) liksom premier för en svensk försäkringsgivare som meddelar
försäkring inom EES utan fast driftställe i det landet redovisas för respektive
etablering i den EU-gemensamma tillsynsrapporteringen.
FFFS 2016:4
6
Bilaga 7
Anvisningar till blankett Kompletterande
tillsynsrapportering – tilläggsuppgifter ECB
Begrepp och uttryck i blanketten och i dessa anvisningar har samma betydelse som
i lagen (1995:1560) om årsredovisning i försäkringsföretag (ÅRFL) och Finans-
inspektionens föreskrifter och allmänna råd (FFFS 2015:12) om årsredovisning i
försäkringsföretag, om inte annat anges.
Rapportering av kvartals- och årsupplysningar
Upplysningar lämnas enligt avsnitt A–H i blanketten:
A. Balansräkning – kvartal (SE.02.01.17)
B. Balansräkning – år (SE.02.01.16)
C. Uppgifter om tillgångar – kvartal (SE.06.02.16)
D. Uppgifter om tillgångar – år (SE.06.02.16)
E. Depåer hos försäkringsföretag som avgivit återförsäkring – kvartal
(E.01.01.16)
F. Depåer hos försäkringsföretag som avgivit återförsäkring – år (E.01.01.16)
G. Analys av livförsäkringsåtaganden – pensionsförsäkring – år (E.02.01.16)
H. Försäkringstekniska avsättningar för skadeförsäkring för mottagen
återförsäkring samt fördelade på land – år (E.03.01.16)
Benämningarna SE och E ovan avser tilläggsupplysningar enligt blanketterna i den
EU-gemensamma tillsynsrapporteringen.
Kompletterande upplysningar
Här anges endast en kort information om de olika avsnitt ovan som lämnats i
blanketten. Upplysningarna lämnas enligt blanketterna. Överblick över lämnade
uppgifter SE.01.01.16 eller SE.01.01.17 och endast följande alternativ kan väljas
att anges i blanketten:
1 – Rapporterat
2 – Ej rapporterat när liv- och sjukförsäkringsverksamhet/
skadeförsäkringsverksamhet saknas
3 – Ej tillämplig enligt instruktioner i avsnitten
6 – Undantag enligt artikel 35 punkterna 6 till och med 8 Europaparlamentets och
rådets direktiv 2009/138/EG
7 – Ej tillämplig då inga materiella förändringar inträffat sedan
kvartalsrapportering (endast tillämplig vid årsrapportering)
0 – Ej rapporterat (kräver särskild förklaring)
Inrapportering och rapporteringsformat
Dessa kompletterande upplysningar, s.k. ECB add-ons (tilläggsupplysningar till
den EU-gemensamma tillsynsrapporteringen), ingår i den datapunktsmodell och
taxonomi som Europeiska försäkrings- och tjänstepensionsmyndigheten (Eiopa)
tagit fram och den utgår från kommissionens genomförandeförordning (EU)
nr
2015/2450 av den 2 december 2015 om fastställande av tekniska
FFFS 2016:4
7
genomförandestandarder med avseende på blanketter för inlämning av uppgifter till
tillsynsmyndigheterna i enlighet med Europaparlamentets och rådets direktiv
2009/138/EG.
Datapunkter och valutakoder lämnas i enlighet med kraven i kommissionens
genomförandeförordning (EU) nr 2015/2450.
Värdering
Upplysningar som lämnas enligt blanketten värderas enligt 5 kap. försäkrings-
A. och B. Balansräkning – kvartal/år (SE.02.01.16/17)
Uppgifterna som redovisas i detta avsnitt är ett tillägg till blankett S.02.01 i
kommissionens genomförandeförordning (EU) nr 2015/2450 av den 2 december
2015 om fastställande av tekniska genomförandestandarder med avseende på
blanketter för inlämning av uppgifter till tillsynsmyndigheterna i enlighet med
Europaparlamentets och rådets direktiv 2009/138/EG.
Omklassificering
Uppgifter om omklassificering redovisas när klassificeringen av finansiella instru-
ment ändrats jämfört med föregående rapporteringsperiod. Omklassificeringen
avser värdeförändringen som uppstår när instrumentklassificeringen korrigeras.
Om inga felaktiga klassificeringar förekommit redovisas inga uppgifter om detta.
Skulder till kreditinstitut och andra finansiella skulder än skulder till
kreditinstitut
Uppgifterna som redovisas är en specifikation till de upplysningar som lämnas i
den EU-gemensamma tillsynsrapporteringen för skulder till kreditinstitut och andra
finansiella skulder än skulder till kreditinstitut.
Skulder till kreditinstitut delas upp på kreditinstitut i Sverige (inklusive utländska
kreditinstituts svenska filialer), kreditinstitut inom euroområdet och övriga utlan-
det. Dessa uppgifter exkluderar obligationer och andra räntebärande värdepapper.
Skulder till andra motparter än kreditinstitut delas upp på motparter i Sverige,
euroområdet och övriga utlandet. Dessa uppgifter exkluderar obligationer och
andra räntebärande värdepapper.
Utgivna obligationer och andra räntebärande värdepapper redovisas under andra
finansiella skulder.
FFFS 2016:4
8
C. och D. Uppgifter om tillgångar – kvartal/år (SE.06.02.16)
Uppgifterna som redovisas i detta avsnitt är ett tillägg till blankett S.06.02 i
kommissionens genomförandeförordning (EU) nr 2015/2450 av den 2 december
2015 om fastställande av tekniska genomförandestandarder med avseende på
blanketter för inlämning av uppgifter till tillsynsmyndigheterna i enlighet med
Europaparlamentets och rådets direktiv 2009/138/EG
och redovisas post för post.
Med CIC-kategorier avses kompletterande identifikationskoder som återfinns i den
EU-gemensamma tillsynsrapporteringen, bilaga III Kompletterande identifikations-
koder – tabell CIC, i kommissionens genomförandeförordning (EU) nr 2015/2450.
Uppgift om position – Av- och nedskrivningar på lån
Uppgifterna redovisas om en minskning av nominella värdet på lån till följd av av-
och nedskrivningar gjorts sedan föregående års- eller kvartalsrapportering. En ned-
skrivning redovisas som ett positivt värde. En uppskrivning av tidigare av- eller
nedskrivningar redovisas som ett negativt värde. Av- eller nedskrivningar redovisas
netto. Uppgiften om position tillämpas endast för hypotekslån och andra lån (CIC
8).
Uppgift om tillgångar
Följande uppgifter kompletterar tillgångsposterna i den EU-gemensamma tillsyns-
rapporteringen:
– Emittentens sektor enligt ENS 2010
– Registreringsland för värdepappersfonder och alternativa investeringsfonder
– Instrumentklassificering enligt ENS 2010
– Utgivningsdatum.
Uppgifterna kompletterar följande tillgångposter:
– Statsobligationer – (CIC 1)
– Företagsobligationer – (CIC 2)
– Aktier – (CIC 3)
– Investeringsfonder/företag för kollektiva investeringar – (CIC 4)
– Strukturerade produkter – (CIC 5)
– Värdepapperiserade lån och lån med ställda säkerheter – (CIC 6)
– Hypotekslån och andra lån – (CIC 8).
Emittentens sektor enligt ENS 2010
Med Emittentens sektor enligt ENS 2010 avses institutionell sektorindelning enligt
det europeiska systemet för nationella och regionala räkenskaper (ENS 2010). Med
sektor avses utgivaren av värdepappret eller lånet. Sektor enligt ENS motsvarar
inte den branschfördelning som används i kommissionens genomförandeförordning
(EU) nr 2015/2450 och som betecknas ”Emittentens sektor/Issuer Sector”.
Det svenska genomförandet av ENS 2010 kallas för SCB:s Standard för
institutionell sektorindelning, INSEKT 2014.
FFFS 2016:4
9
En förteckning över vilka institut i Sverige som är monetära finansinstitut
publiceras av Riksbanken. Europeiska centralbanken publicerar förteckningar över
monetära finansinstitut, investeringsfonder/företag för kollektiva investeringar och
värdepapperiseringsinstitut baserade inom euroområdet eller EU.
Sektorklassificeringen följer standard för institutionell sektorindelning, INSEKT
2014. Standarden finns publicerad på SCB:s hemsida och uppgiftslämnare kan få
tillgång till informationen från SCB:s företagsregister som stöd vid klassificering
av svenska motparter.
De sektorer som kan förekomma i avsnittet är (för svenska motparter anges
sektorkod enligt INSEKT 2014 inom hakparentes):
1. Centralbank
[121000]
2. Monetära finansinstitut (MFI) utom centralbank och penningmarknadsfonder
[122100 + 122200 + 122300 + 122400 + 122500 + 122900]
3. Penningmarknadsfonder
[123000]
4.
Investeringsfonder utom penningmarknadsfonder [124000]
5. Andra finansförmedlare [125200 + 125300+ 125400 + 125900 + 126100 +
126200 + 127000]
6. Värdepapperiseringsinstitut
[125100]
7.
Försäkringsföretag [128100 + 128200 + 128300]
8.
Pensionsinstitut [129100 + 129200 + 129300 + 129400]
9.
Icke-finansiella bolag [111000 + 112000 + 113000 + 114000]
10. Offentlig förvaltning [131110 + 131120 + 131130 + 131200 + 131311 +
131312 + 131313 + 131321 + 131322 + 131323 + 131400]
11. Hushåll inklusive icke-vinstdrivande organisationer [141000 + 142000 +
143000 + 144100 + 144200 + 144300 + 151000 + 152100 + 152200]
Depåbevis fördelas efter motpart utifrån det företag som gett ut de underliggande
aktierna.
Emittentens sektor enligt ENS 2010 redovisas för de tillgångar som redovisas utan
ISIN-kod (International Securities Identification Number) för CIC-kategorierna
1–3 och 5–6 samt för hypotekslån och andra lån (CIC 8). Tillgångar som redovisas
med annan internationell identifierare, såsom CUSIP eller SEDOL, betraktas som
utan ISIN-kod.
Registreringsland för värdepappersfonder och alternativa investeringsfonder
Fondens registreringsland redovisas endast för investeringsfonder/företag för
kollektiva investeringar (CIC 4). Här anges var fonden, inte förvaltaren, är
registrerad. Till exempel om ett svenskt fondbolag förvaltar en fond registrerad i
Luxemburg, är det Luxemburg som redovisas som fondens registreringsland.
Registreringsland för värdepappersfonder och alternativa investeringsfonder redo-
visas endast för fonder utan ISIN-kod.
FFFS 2016:4
10
Instrumentklassificering enligt ENS 2010
För vissa typer av instrument kan klassificeringen mellan värdepapper, aktier och
lån skilja sig åt mellan den EU-gemensamma tillsynsrapportering och statisti-
krapporteringen till ECB. Instrumentklassificeringen lämnas därför enligt CIC-
kategorierna:
Kategori 1 – Instrumentet är ett enkelt skuldebrev, ej överlåtbart räntebärande
värdepapper eller ej överlåtbart penningmarknadsinstrument t.ex. ett
omvänt återköpsavtal/omvänd repa
Kategori 2 – Instrumentet är en registrerad obligation (utgivaren för uppgift om
innehavaren)
Kategori 3 – Instrumentet är ett registrerat andelsbevis (participation certificates)
eller teckningsrättsbevis (subscription rights)
Kategori 9 – Annat instrument
Instrumentklassificering enligt ENS 2010 redovisas för alla tillgångar, med eller
utan ISIN för CIC-kategorierna 1–3 och 5–6.
Utgivningsdatum
Utgivningsdatum motsvarar det ursprungliga datum då instrumentet emitterades
och inte när tillgången köptes.
För omvända återköpsavtal/omvänd repa används transaktionens affärsdag, inte
utgivningsdatum för den mottagna tillgången.
Utgivningsdatum redovisas för tillgångar utan ISIN-kod för CIC-kategorierna 1–2
och 5–6. Utgivningsdatum redovisas också för alla hypotekslån och andra lån (CIC
8). I förekommande fall redovisas utgivningsdatum för lån till hushåll som ett
viktat medelvärde utifrån lånevolym då hypotekslån och andra lån till fysiska
personer aggregeras i den EU-gemensamma tillsynsrapporteringen.
E. och F. Depåer hos försäkringsföretag som avgivit återförsäkring
kvartal/år (E.01.01.16)
I kommissionens genomförandeförordning (EU) nr 2015/2450 av den 2 december
2015 om fastställande av tekniska genomförandestandarder med avseende på
blanketter för inlämning av uppgifter till tillsynsmyndigheterna i enlighet med
Europaparlamentets och rådets direktiv 2009/138/EG redovisas depåer hos
försäkringsföretag som avgivit återförsäkring med CIC-koden 75, men där
landfördelningen saknas. I detta avsnitt delas depåer hos försäkringsföretag som
avgivit återförsäkring upp per land.
Uppgifterna i avsnittet är ett tillägg till blankett S.06.02 i kommissionens
genomförandeförordning (EU) nr 2015/2450.
Uppgiftens kod
Här redovisas kod för att identifiera uppgiften.
FFFS 2016:4
11
Emittentens land
Här redovisas det land i vilket försäkringsföretagets återförsäkrare har sin hemvist.
Valuta
Valutan för depån anges enligt ISO 4217.
Totalt Solvens 2-belopp
Här redovisas värdet för depån.
Upplupen ränta
Här redovisas upplupen ränta på depån. Upplupen ränta ingår även i totalt Solvens
2-belopp.
Nominellt belopp
Här redovisas kapital
värdet på
fordran
i nominellt belopp.
G. Pensionsförsäkringsåtaganden år (E.02.01.16)
Detta avsnitt innehåller uppgifter efterfrågade för statistiksyften om pensions-
försäkringsåtaganden (som är identifierade i S.14.01, C0100 klassificerade som ”4”
i kommissionens genomförandeförordning (EU) nr 2015/2450 av den 2 december
2015 om fastställande av tekniska genomförandestandarder med avseende på
blanketter för inlämning av uppgifter till tillsynsmyndigheterna i enlighet med
Europaparlamentets och rådets direktiv 2009/138/EG).
Pensionsförsäkring
Uppgifterna om pensionsförsäkring som redovisas motsvaras av försäkrings-
tekniska avsättningar beräknade som helhet brutto och bästa skattning brutto.
Pensionsförsäkring omfattar både privat pensionsförsäkring och tjänstepensions-
försäkring.
varav: Tjänstepensionsförsäkring
Här redovisas en varav-post till pensionsförsäkring som avser uppgift om
tjänstepension.
FFFS 2016:4
12
Förmånsbestämd tjänstepension
Med förmånsbestämd tjänstepension avses försäkringsavtal för vilken förmånen
bestäms t.ex. som ett fast periodiskt belopp eller en viss procent av lönen.
Försäkringstekniska avsättningar beräknade som helhet brutto och bästa skattning
brutto av åtaganden inom förmånsbestämd tjänstepension motsvaras av nuvärdet av
aktuell utlovad förmån.
Avgiftsbestämd/premiebestämd tjänstepension
Med avgiftsbestämd/premiebestämd tjänstepension avses försäkringsavtal för
vilken avgiften (premien) t.ex. bestäms som ett fast periodiskt belopp eller en viss
procent av lönen.
I en fondförsäkring blir storleken på åtagandet genom detta beroende av värde-
utvecklingen på tillgångarna som är kopplade till försäkringen.
Försäkringstekniska avsättningar beräknade som helhet brutto och bästa skattning
brutto av åtagandet inom en traditionell avgiftsbestämd/premiebestämd tjänste-
pensionsförsäkring motsvaras av nuvärdet av aktuell utlovad förmån och baseras på
de premier som hitintills inbetalats.
Kombination förmåns- och avgiftsbestämd (hybrid) tjänstepension
Med kombination förmåns- och avgiftsbestämd (hybrid) tjänstepension avses
försäkringstekniska avsättningar beräknade som helhet brutto och bästa skattning
brutto av åtaganden enligt avtal som kombinerar förmåns- och avgiftsbestämd
tjänstepensionsförsäkring. Pensionsplaner som innehåller både förmåns- och
avgiftsbestämda delar (t.ex. ITPK inom ITP2 inom ITP) anses som separata
förmåns- respektive avgiftsbestämda försäkringsavtal.
H. Försäkringstekniska avsättningar för skadeförsäkring – mottagen
återförsäkring – fördelning på land per år (E.03.01.16)
Uppgifterna som redovisas avser de totala försäkringstekniska avsättningarna
(FTA) för mottagen återförsäkring, brutto fördelat på geografiskt område samt per
land. Både proportionell och icke-proportionell återförsäkring inkluderas.
Vid fördelning på respektive land får fördelningsnyckel användas.
Geografiskt område
Sverige (hemland) avser FTA för mottagen återförsäkring, mottagen från svenska
försäkringsföretag. Oavsett storlek redovisas alltid FTA för Sverige.
EES-länder utanför tröskelvärdet avser FTA för mottagen återförsäkring, mottagen
från återförsäkrare i länder inom EES (exklusive Sverige) som inte redovisats
separat per land.
FFFS 2016:4
13
Icke-EES-länder utanför tröskelvärdet avser FTA för mottagen återförsäkring,
mottagen från återförsäkrare utanför EES-länder och som inte redovisats separat
per land.
Per land
Här görs en separat redovisning per land upp till 90 procent av den totala andelen
av FTA för mottagen återförsäkring inklusive Sverige (hemland). Fördelning på
land görs utifrån återförsäkrarens hemvist. Sverige (hemland) redovisas endast
under geografiskt område.