KVFS 2012:1
Kriminalvårdens föreskrifter om ändring i Kriminalvårdens föreskrifter och allmänna råd (KVFS 2011:1) om fängelse beslutade den 10 april 2012. Kriminalvården föreskriver med stöd av 8, 40 och 41 §§ fängelseförordningen (2010:2010) i fråga om Kriminalvårdens föreskrifter och allmänna råd (KVFS 2011:1) om fängelse dels att rubriken Kvalifikationstid i 10 kap. samt 11 kap. 10 och 15 §§ ska upphöra att gälla, dels att nuvarande 11 kap. 8–9, 11–14 och 16 §§ samt 15 kap. 3 § ska betecknas 11 kap. 9, 11–12, 14–15, 17–18 respektive 15 kap. 4 §, dels att 1 kap. 12 och 30–31 §§, 3 kap. 3 §, 10 kap. 3 §, 11 kap. 7 §, de nya 11 kap. 9, 11–12, 14–15 och 17–18 §§, 13 kap. 1 och 6-8 §§ samt rubriken närmast före det allmänna rådet till 10 kap. 1 § tredje stycket fängelslagen (2010:610) ska ha följande lydelse dels att det ska införas 11 nya paragrafer, 10 kap. 9 a §, 11 kap. 8, 13, 16 och 19– 23 §§, 13 kap. 9 § och 15 kap. 3 § samt nya rubriker närmast före 11 kap. 8 §, 11 kap. 20–21 §§ och 15 kap. 3 § med följande lydelse och beslutar dels att de allmänna råden till 10 kap. 1 § fängelselagen (2010:610) under rubriken Kvalifikationstid ska upphöra att gälla, dels att de allmänna råden till 10 kap. 1 § tredje stycket fängelselagen (2010:610), 10 kap. 3 §, 11 kap. 6 § fängelselagen (2010:610), 11 kap. 9, 11–12 och 17–18 §§, 11 kap. 8 § 1 och 12 kap. 1 § fängelselagen (2010:610) samt 13 kap. 1, 4 och 6 §§ ska ha följande lydelse, dels följande allmänna råd till 1 kap. 12 §, 3 kap. 3 §, 10 kap. 1 § första stycket fängelselagen (2010:610) samt 11 kap. 20 och 22–23 §§.
1
Kriminalvårdens författningssamling
ISSN 1653-6665
Utgivare: Elisabeth Lager
KVFS
2012:1
Utkom från trycket den
20 april 2012
Kriminalvårdens föreskrifter om ändring i
Kriminalvårdens föreskrifter och allmänna råd
(KVFS 2011:1) om fängelse
beslutade den 10 april 2012.
Kriminalvården föreskriver med stöd av 8, 40 och 41 §§fängelseförordningen
(2010:2010) i fråga om Kriminalvårdens föreskrifter och allmänna råd (KVFS
2011:1) om fängelse
dels att rubriken Kvalifikationstid i 10 kap. samt 11 kap. 10 och 15 §§ ska upphöra
att gälla,
dels att nuvarande 11 kap. 8–9, 11–14 och 16 §§ samt 15 kap. 3 § ska betecknas
11 kap. 9, 11–12, 14–15, 17–18 respektive 15 kap. 4 §,
dels att 1 kap. 12 och 30–31 §§, 3 kap. 3 §, 10 kap. 3 §, 11 kap. 7 §, de nya 11 kap.
9, 11–12, 14–15 och 17–18 §§, 13 kap. 1 och 6-8 §§ samt rubriken närmast före det
allmänna rådet till 10 kap. 1 § tredje stycket fängelslagen (2010:610) ska ha
följande lydelse
dels att det ska införas 11 nya paragrafer, 10 kap. 9 a §, 11 kap. 8, 13, 16 och 19–
23 §§, 13 kap. 9 § och 15 kap. 3 § samt nya rubriker närmast före 11 kap. 8 §,
11 kap. 20–21 §§ och 15 kap. 3 § med följande lydelse och beslutar
dels att de allmänna råden till 10 kap. 1 § fängelselagen (2010:610) under rubriken
Kvalifikationstid ska upphöra att gälla,
dels att de allmänna råden till 10 kap. 1 § tredje stycket fängelselagen (2010:610),
10 kap. 3 §, 11 kap. 6 §fängelselagen (2010:610), 11 kap. 9, 11–12 och 17–18 §§,
11 kap. 8 § 1 och 12 kap. 1 §fängelselagen (2010:610) samt 13 kap. 1, 4 och 6 §§
ska ha följande lydelse,
dels följande allmänna råd till 1 kap. 12 §, 3 kap. 3 §, 10 kap. 1 § första stycket
fängelselagen (2010:610) samt 11 kap. 20 och 22–23 §§.
KVFS
2012:1
2
1 kap. Inledande bestämmelser
12 § En intagen har rätt att få mat vid sedvanliga mattider. Den intagne har också
rätt att inta sina måltider vid tider som är anpassade efter hans eller hennes
medicinska behov eller religion.
En intagen har rätt att få vegetarisk mat. Den intagne har också rätt att få mat
som är anpassad efter hans eller hennes medicinska behov eller religion.
En intagen har rätt att under sin fritid själv bereda eller få varm dryck, om det
inte kan äventyra ordningen eller säkerheten.
Allmänna råd
Med mat avses såväl tillagad mat som livsmedel för förtäring utan tillagning eller
för tillagning.
30 § Verkställighetsplanen ska upprättas inom 30 dagar från det att den intagne
skrivits in i anstalt. För en intagen som varit placerad i riksmottagning ska verkstäl-
lighetsplanen dock upprättas inom 30 dagar från omplacering till en annan anstalt
eller avdelning.
För en intagen med två månaders eller kortare återstående verkställighetstid ska
en begränsad plan upprättas inom 14 dagar.
31 § Verkställighetsplanen ska följas upp när det finns anledning till det, dock
minst var fjärde månad från upprättande, uppföljning eller ändring. Uppföljning
ska även ske inför omplacering, inom 30 dagar efter omplacering samt inför
frigivning.
3 kap. Sysselsättning och ersättning
3 § I sysselsättningstid ingår eventuell restid, tid för byte av sysselsättning under
en dag samt raster om totalt 30 minuter per dag. Lunchrast inräknas inte i
sysselsättningstiden.
Allmänna råd
Med restid avses tid för resa till och från platsen för sysselsättningen. Med restid
avses däremot inte den tid det vid arbetsdagens början och slut tar för en intagen
att ta sig från avdelningen till platsen för sysselsättning inom anstalten.
10 kap. Permission och annan tillfällig vistelse utanför
anstalt
Permission under kvalifikationstiden
Allmänna råd till 10 kap. 1 § tredje stycket fängelselagen (2010:610)
Särskilda skäl att bevilja en intagen permission trots att den tid som avses i 10 kap.
1 § 1 fängelselagen (kvalifikationstiden) inte har förflutit kan finnas om den
intagne behöver besöka t.ex. Arbetsförmedlingen, socialtjänsten eller tandläkare.
KVFS
2012:1
3
En sådan permission bör endast beviljas om angelägenheten är nödvändig för att
förbereda frigivningen eller om den behövs för besök hos tandläkare, och
angelägenheten inte kan skjutas upp eller ordnas på annat sätt.
Permission efter kvalifikationstiden
Allmänna råd till 10 kap. 1 § första stycket fängelselagen (2010:610)
För att möjliggöra en individuell riskbedömning samt en planering inför den första
permissionen bör en intagen inte beviljas permission på egen hand förrän minst en
månad av straffet har avtjänats i anstalt.
Om det vid en riskbedömning kommer fram att en intagen inte bör beviljas
strukturerad och regelbunden permission enligt 3 § när kvalifikationstiden har
förflutit och under viss tid efter det eller efter misskötsamhet bör en tidpunkt anges
som anger när den intagne tidigast bedöms kunna beviljas permission.
3 §
En intagen får inom en period som omfattar tre månader (permissions-
period) beviljas en eller flera permissioner. Permission som sker under bevakning
eller åtföljande av personal får beviljas vid högst två tillfällen per permissions-
period. En intagen i anstalten Luleå får dock, inom ramen för ett lokalt förmåns-
system för yngre intagna, beviljas permission under bevakning eller åtföljande av
personal vid högst fyra tillfällen per permissionsperiod.
Permission får beviljas med det antal dygn per permissionsperiod som anges i
4–6 §§ (permissionstid). Förhållandena på permissionsperiodens första dag avgör
hur många dygns permission som kan beviljas. Nödvändig restid till och från per-
missionsadressen räknas inte in i permissionstiden, om den med hänsyn till
ändamålet med permissionen är rimlig i förhållande till permissionstiden.
En intagen får inte påbörja permission oftare än varannan vecka, om det inte
finns särskilda skäl.
En permission får omfatta högst tre dygn. Den första permissionen på egen hand
får dock omfatta högst ett dygn. En permission som sker under bevakning eller
åtföljande av personal får omfatta högst sex timmar inklusive restid, om det inte
finns särskilda skäl.
Allmänna råd
Som förberedelse inför en första längre permission på egen hand kan en intagen
beviljas en eller flera kortare permissioner. Om riskbedömningen inte talar mot det
kan permissionstiden därefter utökas successivt, s.k. permissionsstege. En intagen
bör inte som en första permission på egen hand beviljas permission med över-
nattning, om det inte är uppenbart att risken för misskötsamhet är låg. En intagen
som på grund av den risk som finns beviljas två permissioner under bevakning
eller åtföljande av personal under samma permissionsperiod bör normalt inte
beviljas någon permission på egen hand i samma period.
Restid som överstiger permissionstiden är normalt inte rimlig.
Permission under bevakning eller åtföljande av personal bör normalt inte
påbörjas oftare än var fjärde vecka. Särskilda skäl att påbörja en permission
oftare än varannan vecka kan finnas t.ex. om den intagne behöver närvara vid en
viktig angelägenhet som inte kan skjutas upp.
KVFS
2012:1
4
9 a § En permission som av säkerhetsskäl ska vara bevakad eller förenad med
villkor om åtföljande av personal får beviljas endast om
1. det finns sådana särskilda skäl som avses i 10 kap. 1 § 3 stycket fängelselagen
(2010:610),
2. permissionen utgör en förberedande åtgärd i syfte att kunna bevilja den
intagne strukturerad och regelbunden permission på egen hand,
3. permissionen är av stor vikt för den intagnes frigivningsförberedelser, även
om den intagne inte bedöms kunna beviljas strukturerad och regelbunden
permission på egen hand, eller
4. permissionen är sådan som avses i 7 §.
11 kap. Särskilda utslussningsåtgärder
Sysselsättning under utslussningsåtgärd
7 §
I detta kapitel avses med sysselsättning arbete, behandling, utbildning eller
särskilt anordnad verksamhet som den intagne ska delta i under frigång, vistelse i
halvvägshus eller utökad frigång. Sysselsättning ska vara regelbunden och
kontrollerbar. Sysselsättning får inte medföra övernattning utanför anstalten,
halvvägshuset eller bostaden. Den får inte vara förlagd utomlands.
Kontroll
Allmänna råd till 11 kap. 6 § fängelselagen (2010:610)
Villkor ska vara individuellt utformade utifrån riskbedömningen och omständig-
heterna i det enskilda fallet. Villkor om skötsamhet, om skyldighet att hålla kontakt
med Kriminalvården samt om att avhålla sig från alkohol och andra berusnings-
medel bör regelmässigt meddelas. Villkor kan även avse t.ex.
- vilken bostad den intagne ska ha under utslussningsåtgärden,
- vilka tider och för vilka ändamål den intagne får vistas utanför bostaden
(schema) eller, vid vårdvistelse, utanför hemmet,
- förbud att vistas inom eller utanför ett visst geografiskt område,
- förbud att ta kontakt med en viss person, eller
- vad som ska gälla i fråga om arbete, annan förvärvsverksamhet, utbildning
eller annan sysselsättning.
Ändrade eller nya villkor bör meddelas om det är nödvändigt för att utsluss-
ningsåtgärden ska kunna genomföras på ett ändamålsenligt sätt, t.ex. om den in-
tagne får en förändrad bostads- eller sysselsättningssituation eller gör sig skyldig
till misskötsamhet av mindre allvarlig art som inte leder till upphävande av ut-
slussningsåtgärden.
Särskilt om vårdvistelse
8 § En intagen ska följa de regler som gäller för verksamheten hos vårdgivaren.
Den intagne får efter vårdgivarens medgivande vistas utanför hemmet, om det är
förenligt med villkoren som har beslutats för vårdvistelsen.
KVFS
2012:1
5
Särskilt om halvvägshus
9 § En intagen ska ha sin dygnsvila i halvvägshuset, om inte den intagne beviljas
vistelse utanför halvvägshuset enligt 11 § tredje stycket eller 12 § under tid för
dygnsvila.
Allmänna råd
Den intagne bör normalt vistas i halvvägshuset klockan 22.00 – 06.00, om inte
sysselsättningen är förlagd under den tiden.
10 § En intagen får vistas utanför halvvägshuset under tid för sysselsättning samt
under restid till och från platsen för sysselsättningen.
11 § En intagen får, för att underlätta hans eller hennes anpassning i samhället,
beviljas tillstånd att vistas utanför halvvägshuset enligt andra och tredje stycket.
En intagen får beviljas vistelser utanför halvvägshuset under högst 12 timmar per
vecka. Av dessa ska minst 5 timmar användas för aktiviteter som särskilt syftar till
att bygga upp, vidmakthålla eller förstärka ett positivt socialt nätverk för den
intagne. Efter hälften av den planerade vistelsen i halvvägshuset, dock minst en
månad, får tillstånd beviljas för ytterligare 4 timmar per vecka.
En intagen får, vid högst fyra tillfällen per månad, beviljas vistelser utanför
halvvägshuset under sammanlagt högst tre dygn. Vistelserna får inte förläggas i
direkt anslutning till vistelser utanför halvvägshuset enligt andra stycket.
I tid för vistelse utanför halvvägshuset enligt andra och tredje stycket ingår restid.
Allmänna råd
Vistelse utanför halvvägshuset enligt andra stycket bör i första hand användas för
vardagliga sysslor, t.ex. nödvändiga inköp, besök hos Arbetsförmedlingen,
frivården, socialtjänsten, optiker, tandläkare eller frisör. Aktiviteter som särskilt
syftar till att bygga upp, vidmakthålla eller förstärka ett positivt socialt nätverk för
den dömde kan vara t.ex. angelägenheter som rör den intagnes anhöriga, vissa
fritidsaktiviteter, deltagande i föreningsverksamhet eller liknande verksamhet eller
i AA/NA-möte.
Utevistelse enligt tredje stycket bör normalt förläggas till sysselsättningsfria da-
gar.
12 § En intagen får beviljas vistelse utanför halvvägshuset utöver vad som anges
i 11 § om det finns särskilt ömmande skäl och hans eller hennes behov av vistelsen
utanför halvvägshuset inte kan eller skäligen bör tillgodoses genom en vistelse
enligt 11 §. En sådan vistelse får inte omfatta längre tid än vad som är nödvändigt
för att tillgodose syftet med åtgärden.
Allmänna råd
Särskilt ömmande skäl att bevilja tillstånd till vistelse utanför halvvägshuset kan
finnas t.ex. för att en intagen ska kunna besöka en närstående som är allvarligt
sjuk, närvara vid en närståendes begravning, vid en viktig angelägenhet som rör
den intagnes barn eller vid behov av akut sjukvård.
KVFS
2012:1
6
13 § En intagen får tillfälligt vistas utanför halvvägshuset om en myndighet begär
att han eller hon ska inställa sig vid myndigheten. Sådan inställelse ska alltid ske
om det är en domstol eller en övervakningsnämnd som begär att en intagen ska
inställas.
Särskilt om utökad frigång
14 § En intagen får inte vistas utanför bostaden annat än på särskilt bestämda
tider. Detta ska kontrolleras med elektroniska hjälpmedel under minst två
tredjedelar, dock minst två månader, av tiden för den utökade frigången.
15 § En intagen ska ha sin dygnsvila i bostaden. Det gäller inte om den intagne
beviljas vistelse utanför bostaden enligt 17 § tredje stycket eller 18 § under tid för
dygnsvila.
Allmänna råd
Den intagne bör normalt vistas i bostaden mellan klockan 22.00 – 06.00, om inte
sysselsättningen är förlagd under den tiden.
16 § En intagen får vistas utanför bostaden under tid för sysselsättning samt under
restid till och från platsen för sysselsättningen.
17 § En intagen får, för att underlätta hans eller hennes anpassning i samhället,
beviljas tillstånd att vistas utanför bostaden enligt andra och tredje stycket.
En intagen får beviljas vistelser utanför bostaden under högst 18 timmar per
vecka. Av dessa ska minst 5 timmar användas för aktiviteter som särskilt syftar till
att bygga upp, vidmakthålla eller förstärka ett positivt socialt nätverk för den
intagne. Efter en tredjedel av den planerade den utökade frigången, dock minst en
månad, får tillstånd beviljas för ytterligare 6 timmar per vecka. Efter två
tredjedelar, dock minst två månader, får tillstånd beviljas för ytterligare 6 timmar
per vecka.
En intagen får, vid högst två tillfällen per månad, beviljas vistelser utanför
bostaden under sammanlagt högst ett dygn. Vistelserna får inte förläggas i direkt
anslutning till vistelser enligt andra stycket.
I tiden för vistelser utanför bostaden enligt andra och tredje stycket ingår restid.
Allmänna råd
Vistelse utanför bostaden enligt andra stycket bör i första hand användas för
vardagliga sysslor, t.ex. nödvändiga inköp, besök hos Arbetsförmedlingen,
frivården, socialtjänsten, optiker, tandläkare eller frisör. Aktiviteter som särskilt
syftar till att bygga upp, vidmakthålla eller förstärka ett positivt socialt nätverk för
den dömde kan vara t.ex. angelägenheter som rör den intagnes anhöriga, vissa
fritidsaktiviteter, deltagande i föreningsverksamhet eller liknande verksamhet eller
i AA/NA-möte.
Utevistelse enligt tredje stycket bör normalt förläggas till sysselsättningsfria
dagar.
KVFS
2012:1
7
18 § En intagen får beviljas vistelse utanför bostaden utöver vad som anges i
17 § om det finns särskilt ömmande skäl och hans eller hennes behov av vistelsen
utanför bostaden inte kan eller skäligen bör tillgodoses genom en vistelse enligt
17 §. En sådan vistelse får inte omfatta längre tid än vad som är nödvändigt för att
tillgodose syftet med åtgärden.
Allmänna råd
Särskilt ömmande skäl att bevilja tillstånd till vistelse utanför bostaden kan finnas
t.ex. för att en intagen ska kunna besöka en närstående som är allvarligt sjuk,
närvara vid en närståendes begravning, vid en viktig angelägenhet som rör den
intagnes barn eller vid behov av akut sjukvård.
19 § En intagen får tillfälligt vistas utanför bostaden om en myndighet begär att
han eller hon ska inställa sig vid myndigheten. Sådan inställelse ska alltid ske om
det är en domstol eller en övervakningsnämnd som begär att en intagen ska
inställas.
Vistelse utomlands
20 § En intagen får beviljas vistelse i ett annat land endast om det finns synnerliga
skäl och en tillräcklig kontroll kan uppnås.
Allmänna råd
Synnerliga skäl kan finnas t.ex. om vistelsen avser ett besök hos en närstående som
befinner sig i livets slutskede.
Prov för drogkontroll under vårdvistelse, vistelse i halvvägshus
och utökad frigång
21 § Blodprov på en intagen får endast tas av sjukvårdspersonal.
22 § En intagen som är kvinna får inte lämna urinprov i närvaro av någon av
motsatt kön som inte är läkare eller legitimerad sjuksköterska.
Allmänna råd
Om en man inte vill lämna urinprov i närvaro av någon av motsatt kön, som inte är
läkare eller legitimerad sjuksköterska, bör han istället få lämna provet i närvaro av
någon av samma kön om det lämpligen kan ske.
23 § Om en preliminär analys av ett prov för drogkontroll genom saliv- eller
svettprov visar positivt resultat ska den intagne föreläggas att lämna ett nytt prov
för slutlig analys.
Allmänna råd
Det nya provet bör vara ett urinprov.
KVFS
2012:1
8
Upphävande av utslussningsåtgärd
Allmänna råd till 11 kap. 8 § 1 fängelselagen (2010:610)
Bristande förutsättningar som kan leda till att en utslussningsåtgärd upphävs är
t.ex. att
- den intagne förlorar sin bostad,
- den intagne förlorar sin sysselsättning.
- kontroll med elektroniska hjälpmedel inte går att upprätthålla,
- en person som den intagne delar bostad med återtar sitt samtycke till att fäng-
elsestraff avtjänas i bostaden,
- ett brottsoffer flyttar in i den intagnes bostad, eller
- den utökade frigången visar sig inverka menligt på barn som den intagne delar
bostad med.
12 kap. Varning och uppskjuten villkorlig frigivning
Allmänna råd till 12 kap. 1 § fängelselagen (2010:610)
Med föreskrifter som gäller för verkställigheten avses all normgivning som en
intagen har att rätta sig efter, dvs. såväl lagar och förordningar som
Kriminalvårdens föreskrifter. En intagen bör varnas för bl.a.
- rymning eller fritagning,
- försök till, förberedelse till eller främjande av rymning eller fritagning,
- våld eller hot mot medintagen, tjänsteman eller annan person som vistas i
anstalten,
- trakasserier av medintagen, tjänsteman eller annan person som vistas i
anstalten; särskilt sexuella trakasserier eller trakasserier på grund av etnisk
tillhörighet eller funktionsnedsättning,
- innehav eller bruk av eller annan befattning med droger eller föremål som
anges i 8 kap. 8 § fängelselagen (2010:610) (narkotikautensilier m.m.),
- vägran att utan giltigt skäl lämna prov för drogkontroll eller annars låta sig
kroppsvisiteras eller kroppsbesiktigas,
- manipulation av prov för drogkontroll,
- skadegörelse,
- manipulation av elinstallation, larmanordning eller annan teknisk utrustning,
- missbruk av larmanordning,
- upprepad vägran att utföra eller delta i anvisad sysselsättning,
- innehav av otillåten telefonutrustning eller annan utrustning som kan
användas för kommunikation,
- innehav av andra otillåtna föremål,
- otillåten datoranvändning, och
- underlåtenhet att följa personals anvisningar.
KVFS
2012:1
9
13 kap. Bidrag av allmänna medel
1 § En intagen får beviljas bidrag enligt bestämmelserna i detta kapitel, om det är
skäligt med hänsyn till den intagnes ekonomiska förhållanden och att
verkställigheten ska kunna genomföras på ett ändamålsenligt sätt. Bidrag för
telefonsamtal som är av stor vikt för den intagnes frigivningsförberedelser samt
bidrag för telefonsamtal till en intagen i anstalten Luleå inom ramen för ett lokalt
förmånssystem för yngre intagna får dock beviljas oavsett den intagnes
ekonomiska förhållanden.
Bidrag kan endast utgå för kostnader som har uppkommit under verkställigheten.
En ansökan om bidrag ska ges in innan den intagne villkorligt friges.
Ett beslut om bidrag kan ändras till den intagnes nackdel om förhållandena som
ligger till grund för bidraget ändras mellan beslutet och utbetalningen och de nya
förhållandena skulle medföra att bidraget inte skulle beviljas eller beviljats med ett
lägre belopp vid en ny prövning.
Allmänna råd
Det är normalt inte skäligt att bevilja bidrag om den intagne kan betala själv eller
om det går att förutse att han eller hon inom en rimlig tidsperiod kan täcka kost-
naden genom ersättning för sysselsättning eller någon annan inkomst och åtgärden
som ska täckas genom bidraget kan skjutas upp. Kriminalvårdens utredning om
den intagnes betalningsförmåga kan variera beroende på vad för slags bidrag den
intagne ansöker om.
Om den intagne saknar pengar och det beror på att han eller hon inte har hus-
hållat med dem på ett rimligt sätt bör det vägas mot hur angelägen den åtgärd som
ska täckas genom bidraget är.
Att kostnaden ska ha uppkommit under verkställigheten innebär att åtgärden som
föranlett betalningsskyldighet ska ha vidtagits innan villkorlig frigivning.
4 § En intagen som behöver akuttandvård får beviljas bidrag för sådan vård.
En intagen som behöver grundläggande tandvård och som avtjänar fängelse i
lägst tre år får beviljas bidrag för sådan vård.
Allmänna råd
Vad som avses med akuttandvård och grundläggande tandvård framgår av 1 kap.
16 §. Behovet av tandvård bör framgå av intyg och vårdplan av tandläkare. En
intagen som endast har kort tid kvar att verkställa bör normalt inte beviljas bidrag
för grundläggande tandvård, om inte vården utgör en del av en behandling som
sträckt sig över längre tid.
6 § En intagen får beviljas bidrag för uppehälle och resor i samband med permis-
sion eller särskild permission.
Bidrag för uppehälle utgår med högst 80 kr per dygn, om det inte finns särskilda
skäl. Bidrag för resor utgår med högst det belopp som motsvarar billigaste färdsätt
med allmänna kommunikationsmedel, om det inte finns särskilda skäl. Bidrag för
resa med bil utgår dock med högst 1,80 kr per kilometer.
KVFS
2012:1
10
Allmänna råd
Särskilda skäl att bevilja bidrag för uppehälle med högre belopp än 80 kr per dygn
kan finnas t.ex. om den intagne på grund av medicinska skäl behöver specialkost.
Särskilda skäl att bevilja bidrag för resa med ett högre belopp än vad som
motsvarar billigaste färdsätt med allmänna kommunikationsmedel kan finnas t.ex.
om en sådan resa skulle bli orimligt lång i förhållande till permissionstiden.
7 §
En intagen får i samband med en särskild utslussningsåtgärd beviljas bidrag
för boende, uppehälle och annat som har samband med sysselsättningen eller
vistelsen. Bidraget ska beräknas med utgångspunkt i den riksnorm som avses i
4 kap. 3 § socialtjänstlagen (2001:453) och Socialstyrelsens allmänna råd om eko-
nomiskt bistånd.
Frigivning
8 §
En intagen som vid frigivningen har ett akut hjälpbehov som inte kan till-
godoses genom socialnämnden får, i avvaktan på tid för besök där, beviljas bidrag
för hemresa och uppehälle. Bidrag får under samma förutsättningar också beviljas
för kläder och skor som är anpassade för årstiden, om den intagne saknar sådana.
Bidrag för hemresa får beviljas för resa till
1. bosättningsorten, om den ligger i Sverige,
2. närmaste gränspassage i bosättningslandet, om bosättningsorten ligger utanför
Sverige men inom Norden, Europeiska unionen eller Liechtenstein, eller
3. svenska gränsen, om bosättningsorten ligger i ett annat land än de som avses i
1 och 2.
Bidrag för resor och uppehälle ska beräknas enligt 6 §.
9 § En intagen som tillfälligt ska placeras eller är placerad i anstalten Gruvberget
får beviljas bidrag för närståendes resa dit, om denne ska delta i verksamheten vid
anstalten under den tillfälliga placeringen.
KVFS
2012:1
11
15 kap. Övriga bestämmelser
Ersättning till förtroendemän
3 § En person som förordnas som förtroendeman för en långtidsdömd har rätt till
ersättning för uppdraget samt rätt till ersättning för kostnader med vardera 250 kr
per månad. Om förtroendemannens kostnader för att fullgöra uppdraget väsentligt
överstiger 250 kr per månad kan han eller hon få även ersättning för de över-
stigande kostnaderna.
Denna författning träder i kraft den 1 maj 2012.
På Kriminalvårdens vägnar
NILS ÖBERG
Ulf Jonson