MSBFS 2014:6
Myndigheten för samhällsskydd och
beredskaps författningssamling
1
Utgivare: Key Hedström, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap
ISSN 2000-1886
MSBFS
2014:6
Utkom från trycket
den 21 november 2014
Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps
föreskrifter om rengöring (sotning) och
brandskyddskontroll 1 ;
beslutade den 11 november 2014.
Med stöd av 3 kap.2 och 10 §§ förordningen (2003:789)2 om skydd mot
olyckor föreskriver3 Myndigheten för samhällsskydd och beredskap
följande.
Inledande bestämmelser
1 § Denna författning innehåller bestämmelser om vilka objekt som
omfattas av krav på rengöring (sotning) respektive brandskyddskontroll
enligt 3 kap. 4 § lagen (2003:778) om skydd mot olyckor, med vilka
intervall kontroll ska ske (kontrollfrister), samt vad kontrollen ska omfatta.
Författningen innehåller också bestämmelser om vilken utbildning som
krävs för att ha behörighet att utföra brandskyddskontroll enligt 3 kap. 4 §
lagen (2003:778) om skydd mot olyckor.
2 § I denna författning används följande begrepp med nedan angiven
betydelse.
anläggning
Fast förbränningsanordning och därtill hörande
rökkanaler eller avgaskanaler samt imkanaler och
de övriga byggnadsdelar som ska kontrolleras
enligt denna författning.
avgaskanal
Kanal för bortledande av avgaser från
förbränningsanordning som eldas med gas samt
till kanalen monterade delar såsom
förbindelsekanal, fläkt, avskiljare och spjäll.
1 Allmänna råd som ansluter till föreskrifterna finns på sid 7.
2 Förordningen senast ändrad 2013:321.
3 Se Europaparlamentets och rådets direktiv 98/34/EG av den 22 juni 1998 om ett
informationsförfarande beträffande tekniska standarder och föreskrifter och beträffande
föreskrifter för informationssamhällets tjänster.
MSBFS
2014:6
2
eldningsapparat
Del av eldstad för automatisk inmatning och
förbränning av bränslet samt till apparaten
monterade delar såsom fläkt, spjäll och övrig
reglageutrustning.
imkanal
Frånluftskanal från matlagningsutrymme i
restauranger, storkök och därmed jämförbara
utrymmen samt till kanalen monterade delar
såsom fläkt, avskiljare och spjäll.
lokaleldstad
Eldstad som till sin funktion och konstruktion
endast är avsedd att värma upp det rum den är
uppställd i eller en begränsad del av ett hus.
Exempel på lokaleldstäder är braskamin, kakelugn
och öppen spis.
rökkanal
Kanal för bortledande av rökgaser från
förbränningsanordning som eldas med fasta eller
flytande bränslen samt till kanalen monterade
delar såsom förbindelsekanal, fläkt, avskiljare och
spjäll.
tung eldningsolja
Eldningsolja som vanligen betecknas med
kvalitetsnummer 3 eller högre.
värmecentral
En särskild byggnad innehållande en eller flera
fasta förbränningsanordningar med tillhörande
skorsten för produktion av värme eller kraft för
exempelvis en större industrianläggning eller för
flera byggnader inom område med flerbostadshus,
militäranläggning eller sjukhusanläggning.
Rengöring (sotning)
3 § Kravet på rengöring (sotning) ska gälla för
1. värme-, varmvatten-, varmlufts- och ångpannor,
2. köksspisar, ugnar och andra jämförbara eldstäder för matlagning,
3. lokaleldstäder, och
4. imkanaler.
Anläggningar som är inrättade för eldning uteslutande med gas omfattas inte
av kravet på rengöring.
MSBFS
2014:6
3
Brandskyddskontroll
Kontrollfrister
4 § Anläggningar som avses i 3 § ska genomgå brandskyddskontroll med
längst de intervaller som följer av nedanstående kontrollfrister, räknat från
den dag den senaste kontrollen genomfördes. Kontrollen bör inte göras
tidigare än tre månader innan den dag då fristen löper ut.
En anläggning som inte längre är i bruk behöver inte brandskydds-
kontrolleras. Innan en sådan anläggning åter tas i bruk ska dock
brandskyddskontroll göras.
Sådana fasta förbränningsanordningar som är avsedda för eldning
uteslutande med gas ska endast genomgå brandskyddskontroll om de är
anslutna till avgaskanal.
5 § Efter nyinstallation eller ändring av en anläggning ska tiden för
kontrollfristen räknas från den första av dessa dagar; dagen när slutbesked
utfärdats eller dagen när anläggningen började användas.
När ett slutbesked utfärdats enligt plan- och bygglagen (2010:900) får tiden
fram till den första brandskyddskontrollen förlängas eller förkortas med upp
till 18 månader, om det behövs för planeringen av brandskyddskontrollen.
När en ny anläggning börjat användas utan att slutbesked utfärdats får den
första brandskyddskontrollen tidigareläggas med upp till 36 månader, om
det behövs för planeringen av brandskyddskontrollen.
Värme-, varmvatten-, varmlufts- och ångpannor
6 § Vid eldning med fasta bränslen eller tung eldningsolja ska
kontrollfristen vara tre år.
Kontrollfristen ska vara sex år om eldning sker
1. med pellets i helautomatisk, standardiserad anläggning som är speciellt
konstruerad för eldning med pellets,
2. i mycket begränsad omfattning, eller
3. i panna som ingår i en värmecentral som står under kontinuerlig
övervakning av personal, med driftingenjörsutbildning eller av annan
kvalificerad driftledare.
Vid eldning med annat bränsle ska kontrollfristen vara sex år.
Köksspisar, ugnar och andra jämförbara eldstäder för matlagning
7 § Vid eldning med fasta bränslen eller tung eldningsolja ska
kontrollfristen vara tre år. Vid eldning med annat bränsle ska kontrollfristen
vara sex år.
MSBFS
2014:6
4
8 § Vid eldning för ett enskilt hushålls behov där eldstaden används i
mindre omfattning eller finns i ett fritidshus, ska kontrollfristen vara sex år.
Ett fritidshus där någon är folkbokförd eller permanent boende ska inte
betraktas som fritidshus enligt dessa föreskrifter.
Lokaleldstäder
9 § Vid eldning i lokaleldstäder med fasta bränslen ska kontrollfristen
vara tre år.
Om lokaleldstaden används i mindre omfattning ska kontrollfristen vara sex
år. Detsamma ska gälla för lokaleldstäder som finns i fritidshus.
Kontrollfristen ska också vara sex år för lokaleldstäder som
1. eldas uteslutande med gas, eller
2. eldas med pellets i anläggning som är helautomatisk och speciellt
konstruerad för eldning med pellets.
Ett fritidshus där någon är folkbokförd eller permanent boende ska inte
betraktas som fritidshus enligt dessa föreskrifter.
Imkanaler
10 § För imkanaler ska kontrollfristen vara två år.
Omfattning
11 § Brandskyddskontrollen ska omfatta de moment som krävs för att
kunna bedöma den enskilda anläggningens säkerhet från
brandskyddssynpunkt.
Hänsyn ska tas till hur brandskyddet påverkas av
1. sotbildning och beläggningar,
2. skador eller förändringar av det tekniska utförandet,
3. temperaturförhållanden,
4. tryckförhållanden och täthet, samt
5. drift och skötsel.
Eldningsapparater för gas och tillhörande gasledningar omfattas inte av
brandskyddskontrollen.
Dokumentation
12 § Varje kontrolltillfälle ska dokumenteras. Av dokumentationen ska
framgå vad som kontrollerats, vilka provningar som gjorts, resultat och
datum för kontrollen. Ägaren, och i förekommande fall nyttjande-
rättshavaren, ska informeras om resultatet av brandskyddskontrollen.
MSBFS
2014:6
5
Undantag i enskilda fall
13 § Efter ansökan från en fastighetsägare eller från en kommun får
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap förlänga kontrollfristen i ett
enskilt fall om det finns synnerliga skäl.
Till ansökan ska bifogas yttrande från en sådan nämnd som avses i 3 kap.
11 § lagen (2003:778) om skydd mot olyckor.
Behörighet
14 § Behörig att utföra brandskyddskontroll är den som avlagt examen som
skorstensfejartekniker enligt 1 § förordningen (2003:477) om utbildning i
skydd mot olyckor. Detsamma gäller den som enligt äldre bestämmelser
avlagt teknikerexamen för skorstensfejare, genomgått kurs för
skorstensfejarmästare eller har avlagt mästarexamen för skorstensfejare.
______________
1. Denna författning träder i kraft den 1 januari 2015. Statens
räddningsverks föreskrifter (SRVFS 2005:9) om rengöring (sotning)
och brandskyddskontroll ska samtidigt upphöra att gälla.
2. Kontrollfrister som är tre år enligt denna författning ska tillämpas senast
från och med den 1 januari 2018. Dessförinnan får kontroll av
anläggningar som omfattas av treårsfrist enligt denna författning
genomföras med frist som är mellan tre år och fristen som gällde enligt
de äldre reglerna.
3. Kontrollfrister som är sex år enligt denna författning ska tillämpas
senast från och med den 1 januari 2021. Dessförinnan får kontroll av
anläggningar som omfattas av sexårsfrist enligt denna författning
genomföras med frist som är mellan sex år och fristen som gällde enligt
de äldre reglerna.
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap
HELENA LINDBERG
Patrik Perbeck
(Avdelningen för risk- och sårbarhetsreducerande arbete)
MSBFS
2014:6
7
Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps
allmänna råd om rengöring (sotning) och
brandskyddskontroll
Dessa allmänna råd kompletterar de regler som gäller för rengöring
(sotning) enligt lagen (2003:778), och förordningen (2003:789) om skydd
mot olyckor samt enligt Myndigheten för samhällskydd och beredskaps
föreskrifter om rengöring (sotning) och brandskyddskontroll.
Termer och begrepp som används i lagen eller förordningen om skydd mot
olyckor samt i Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps föreskrifter
om rengöring (sotning) och brandskyddskontroll har samma betydelse här.
Allmänna råd har en annan juridisk status än föreskrifter. Allmänna råd är
inte tvingande. Deras funktion är att förtydliga innebörden i lag, förordning
eller myndighetsföreskrifter och att ge generella rekommendationer om
deras tillämpning.
Allmänna råd är markerade med grå bakgrund.
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap
CECILIA NYSTRÖM
Patrik Perbeck
(Avdelningen för risk- och sårbarhetsreducerande arbete)
MSBFS
2014:6
8
Allmänt
Den rengöring (sotning) som ska utföras enligt 3 kap. 4 § lagen (2003:778)
om skydd mot olyckor syftar till att förebygga brand. Som en vägledning för
kommunernas arbete med att fastställa frister för sotningen har Myndigheten
för samhällsskydd och beredskap tagit fram exempel på frister, vilka
redovisas nedan.
Brandskyddskontrollen syftar till att upptäcka fel och brister i anläggningen
för att förebygga skador på människor, egendom och miljö till följd av
brand. Kontrollen innebär en prövning av den enskilda anläggningens
funktion och egenskaper från brandskyddssynpunkt. I huvudsak kontrolleras
att anläggningen överensstämmer med de krav som gällde när anläggningen
togs i bruk.
För att kunna utforma och följa upp sotnings- och kontrollverksamheten bör
kommunen, eller den som utför sotningen eller brandskyddskontrollen åt
kommunen, ha uppgifter om de byggnader och andra anläggningar i
kommunen där sotning och brandskyddskontroll ska göras. För varje
byggnad eller annan anläggning bör det framgå hur ofta sotning och
brandskyddskontroll ska utföras och när sådan genomförts. Det är också
viktigt att förelägganden och förbud för varje byggnad eller annan
anläggning framgår.
Den enskilde har det primära ansvaret för sitt eget brandskydd. Enligt 2 kap.
2 § lagen (2003:778) om skydd mot olyckor ska också ägare eller
nyttjanderättshavare till byggnader och andra anläggningar vidta de åtgärder
som behövs för att förebygga brand och för att hindra eller begränsa skador
till följd av brand.
Fastighetsägare bör anmäla sådana förändringar som kan föranleda ändring
av sotnings- eller kontrollfristerna för en anläggning. Anmälan bör göras
direkt till den som utför sotning respektive brandskyddskontroll på
kommunens uppdrag. Byte av bränsleslag är exempel på sådan åtgärd som
bör anmälas.
MSBFS
2014:6
9
Rengöring (sotning)
Sotningens omfattning
Vid sotning av eldstäder med tillhörande rökkanaler samt imkanaler från
restauranger och storkök bör samtliga delar där sot eller andra brandfarliga
beläggningar kan avsättas, rengöras i sådan omfattning att risken för
uppkomst av brand och skadeverkningar vid en brand minimeras.
Om det i samband med sotning upptäcks brister i anläggningen som kan
medföra risk för uppkomst av brand bör den som är ansvarig för sotningen
underrätta fastighetsägaren eller nyttjanderättshavaren om detta.
Kompetenskrav
Som följer av 3 kap. 14 § lagen (2003:778) om skydd mot olyckor omfattas
även den som utför sotning på kommunens uppdrag av kraven på
kompetens.
De personer som utför sotning på kommunens uppdrag bör ha genomgått
yrkesutbildning för skorstensfejare och skaffat sig tillräcklig erfarenhet
genom yrkesverksamhet inom området.
Sotningsfrister
När kommunen fastställer sotningsfrister för olika typer av anläggningar bör
fristernas längd prövas mot bakgrund av hur brandskyddet påverkas av
sotbildning,
bränsle,
typ av anläggning,
energibehov med hänsyn till klimatförhållanden, och
bebyggelsestruktur.
Nedanstående exempel kan användas som vägledning för kommunens
arbete med att fastställa sotningsfrister.
Värme-, varmvatten-, varmlufts- och ångpannor
Om pannan ingår i en värmecentral som står under kontinuerlig övervakning
av en kvalificerad driftsledare kan sotning utföras med fristen tre år, oavsett
vilket bränsleslag som används.
I övriga fall kan, om eldning sker med fasta bränslen, sotning göras enligt
följande.
MSBFS
2014:6
10
Frist Tillämpningskriterier
3-5 ggr/år
Avser konventionella pannor
-
Fristen 3 ggr/år kan tillämpas när årsmedeltemperaturen
i kommunen är ca +5 ºC eller högre.
-
Fristen 4 ggr/år kan tillämpas när årsmedeltemperaturen
i kommunen överstiger ca +1 ºC men understiger ca
+5 ºC.
-
Fristen 5 ggr/år kan tillämpas när årsmedeltemperaturen
i kommunen är ca +1 ºC eller lägre.
2-3 ggr/år
Avser pannor med keramisk inklädnad i förbrännings-
kammaren eller motsvarande konstruktion för effektiv
förbränning av bränslet och där pannan är ansluten till
ackumulatortank eller motsvarande anordning.
-
Fristen 2 ggr/år kan tillämpas när årsmedeltemperaturen
i kommunen är ca +5 ºC eller högre.
1-2 ggr/år
Avser pannor där eldning sker med träpellets eller annat från
sotbildningssynpunkt motsvarande bränsle och där
eldningsapparaten är speciellt konstruerad för effektiv
förbränning av bränslet.
-
Fristen 1 ggr/år kan tillämpas när årsmedeltemperaturen
i kommunen är ca +5 ºC eller högre.
Om eldning sker med flytande bränslen kan sotning göras enligt följande.
Frist Tillämpningskriterier
3-5 ggr/år
Avser pannor där eldning sker med tung eldningsolja eller
annat från sotbildningssynpunkt motsvarande bränsle.
-
Fristen 3 ggr/år kan tillämpas när årsmedeltemperaturen
i kommunen är ca +5 ºC eller högre.
-
Fristen 4 ggr/år kan tillämpas när årsmedeltemperaturen
i kommunen överstiger ca +1 ºC men understiger ca
+5 ºC.
-
Fristen 5 ggr/år kan tillämpas när årsmedeltemperaturen
i kommunen är ca +1 ºC eller lägre.
1 år
Avser pannor där eldning sker med lätt eldningsolja eller
annat, från sotbildningssynpunkt, motsvarande bränsle och
pannans märkeffekt överstiger 60 kW.
2 år
Avser pannor där eldning sker med lätt eldningsolja eller
annat, från sotbildningssynpunkt, motsvarande bränsle och
pannans märkeffekt uppgår till högst 60 kW.
MSBFS
2014:6
11
Köksspisar, ugnar och andra jämförbara förbränningsanordningar för
matlagning
Om eldning sker i större omfattning än för enskilt hushålls behov kan
sotning göras enligt följande.
Frist Tillämpningskriterier
6 ggr/år
Avser eldstäder där eldning sker med fasta bränslen, tung
eldningsolja eller annat, från sotbildningssynpunkt,
motsvarande bränsle.
1 år
Avser eldstäder där eldning sker med lätt eldningsolja eller
annat, från sotbildningssynpunkt, motsvarande bränsle.
Om eldning sker för enskilt hushållsbehov kan sotningsfrister för
lokaleldstäder tillämpas.
Lokaleldstäder
Om eldning sker i lokaleldstäder kan sotning göras enligt följande.
Frist Tillämpningskriterier
1 år
Avser eldstäder som utgör den huvudsakliga källan för
uppvärmning av det rum där eldstaden är uppställd eller för
matlagning.
3 år
Avser eldstäder som eldas i mindre omfattning och som inte
är den huvudsakliga källan för uppvärmning av det rum där
eldstaden är uppställd eller för matlagning.
3 år
Eldstaden finns i ett fritidshus.
Imkanaler i restauranger eller andra storkök
Sotning kan ske tre gånger per år. I fråga om imkanaler i kök som endast
används för uppvärmning av mat eller liknande verksamhet kan sotning ske
en gång per år.
Övrigt
Kommunens föreskrifter om sotningsfrister kan i tillämpliga fall omfatta
undantag från sotningen när ingen eldat mellan två sotningstillfällen,
möjligheter att ändra sotningsfristen i enskilda fall av
brandskyddsmässiga skäl, samt
övergångsförfarandet vid införandet av nya föreskrifter om
sotningsfrister.
MSBFS
2014:6
12
Sotning på den egna fastigheten
Kommunen får efter ansökan medge att en fastighetsägare sotar eller låter
någon annan sota på den egna fastigheten, om det kan ske på ett från
brandskyddssynpunkt betryggande sätt. Medgivandet kan återkallas om det
vid brandskyddskontroll eller tillsyn skulle visa sig att sotningen inte skett
på ett sådant sätt att anläggningen är säker från brandskyddssynpunkt.
Prövning av ansökan
Vid prövning av ansökan bör kommunen beakta förbränningsanordningens
komplexitet, risksituationen, den enskildes kunskap samt de generella
förutsättningarna för uppgiften. Prövning av ansökan bör omfatta
förutsättningarna för att utföra sotning av anläggningen i dess helhet.
Den som ska utföra sotningen bör själv visa att nödvändiga kunskaper om
sotning och brandskydd finns.
När en fastighetsägare ansöker om att själv få sota inom den fastighet där
denne själv är bosatt bör kommunen ta hänsyn till att fastighetsägaren
normalt har viss kunskap om anläggningens konstruktion och funktion, samt
ett eget intresse av att sotningen sker på ett sätt som ger god brandsäkerhet.
Om en fastighetsägare ansöker om att låta någon annan sota bör
kompetenskraven på utföraren inte skilja sig från vad som gäller för de
personer som utför sotning på kommunens uppdrag.
Utformning av beslut
Beslut om medgivande bör innehålla uppgifter om
fastighetsbeteckning,
vilket sotningsobjekt som avses,
tillämplig sotningsfrist,
vem som har fått medgivande att utföra sotningen,
hur utförda sotningar ska dokumenteras och kontrolleras,
giltighetstid, och
villkor för återkallande av medgivande.
MSBFS
2014:6
13
Brandskyddskontroll
Kontrollfrister
6 §
Med eldning i mycket begränsad omfattning avses vanligen eldning vid
enstaka tillfällen per år.
8 och 9 §
Eldstäder bör anses användas i mindre omfattning om de eldas i korta
eldningscykler någon gång per vecka eller mindre. Sådan eldning övergår
normalt inte 500 kg (ca en kubikmeter) normaltorkad ved per år.
Omfattning
11 §
Brandskyddskontrollen omfattar anläggningen i sin helhet och särskild
uppmärksamhet bör i förekommande fall ägnas åt följande.
Sotbildning och beläggningar
Kontroll bör ske av sotbildning och beläggningars omfattning och
egenskaper från brandskyddssynpunkt.
Kontrollen bör omfatta tillförseln av förbränningsluft till eldstadens
förbränningskammare.
Skador eller förändringar av det tekniska utförandet
Kontroll bör ske med avseende på skador eller förändringar som kan
medföra brandfara till följd av
korrosion,
temperaturförhållanden,
slitage,
klimatpåverkan.
Kontrollen bör omfatta tak med de tillträdes- och skyddsanordningar som
krävs för utförande av sotning och brandskyddskontroll.
Kontrollen bör i förekommande fall omfatta pannrummets brandtekniska
utförande.
Kontroll bör ske av funktionen hos anordningar för skydd mot tillbakabrand
vid automatiserad eldning med fasta bränslen.
Kontroll bör ske av funktionen hos anordningar för flamövervakning vid
automatisk eldning.
MSBFS
2014:6
14
Temperaturförhållanden
Kontroll bör ske av att nödvändigt avstånd till brännbart material
upprätthålls.
Kontroll bör göras av att anläggningen är lämpad för sitt ändamål med
hänsyn till de temperaturförhållanden som förekommer under drift. Vid
misstanke om felaktighet som inte kan konstateras på annat sätt än genom
temperaturmätning bör sådan mätning ingå i kontrollen.
Tryckförhållanden och täthet
Anläggningen bör kontrolleras så att det, under drift, föreligger nödvändiga
tryckförhållanden.
Vid misstanke om felaktighet som inte kan konstateras på annat sätt än
genom tryckmätning, bör sådan mätning ingå i kontrollen. Särskild
uppmärksamhet bör ägnas åt tryckförhållanden i bland annat
förbränningskammare, förekommande dragavbrott och anslutningar.
Anläggningen bör kontrolleras så att dess täthet är sådan att brandfara inte
föreligger.
Kontroll av tätheten bör i första hand ske okulärt. Vid misstanke om otäthet
och då detta inte kan konstateras okulärt, bör tätheten kontrolleras genom
röktrycksprovning eller läckagemätning.
Särskild uppmärksamhet bör ägnas åt anläggningar där det, under normala
driftförhållanden, föreligger övertryck i förhållande till omgivande
utrymmen.
Drift och skötsel
Brandskyddskontrollen bör omfatta rutinerna för anläggningens drift och
skötsel. Eldningens intensitet och längd bör på förekommen anledning följas
upp (gäller lokaleldstäder).
I de fall anläggningen, efter medgivande av kommunen, sotas av ägaren
eller annan som denne anlitat, bör kontrollen innefatta att sotning utförts i
tillräcklig omfattning.
12 §
Dokumentationen bör ha en sådan utformning att statistisk analys av
resultatet från brandskyddskontrollen underlättas.