NFS 2001:2
Naturvårdsverkets allmänna råd om egenkontroll [till 26 kap. 19 § miljöbalken och förordningen (1998:901) om verksamhetsutövares egenkontroll]
Naturvårdsverkets författningssamling
ISSN 1403-8234
NFS 2001:2
Utkom från trycket
den 28 februari 2001
Naturvårdsverkets allmänna råd
om egenkontroll [till 26 kap. 19 § miljöbalken och
förordningen ( 1998:901 ) om verksamhetsutövares
egenkontroll];
beslutade den 15 januari 2001.
Innehållsförteckning
BEGREPP OCH FÖRKORTNINGAR
2
EGENKONTROLLENS HUVUDREGEL (TILL 26 kap. 19 § MB)
3
Miljöbalkens mål
3
Omvända bevisbördan
3
Kravet på kunskaper
3
Bästa möjliga teknik
3
Ansvar för egenkontroll
4
Planering och kontroll av verksamheten
4
Beräkningar, mätningar och liknande kontroll
5
Risker när en verksamhet bedrivs på normalt, planerat eller avsett
sätt
6
Undersökning av förekomsten av föroreningar
6
Att undersöka eller hålla sig underrättad om påverkan på miljön
7
FÖRORDNINGEN (1998:901) OM VERKSAMHETSUTÖVARENS
EGENKONTROLL
9
Tillämpningsområde (till 1 §)
9
När förordningen avser åtgärder (till 3 §)
10
Fördelning av det organisatoriska ansvaret (till 4 §)
10
Rutiner för kontroll av utrustning m.m, (till 5 §)
10
Undersökning av risker och underrättelse till myndigheten (till 6 §)
12
Risker när verksamheten bedrivs på normalt, planerat eller avsett sätt 12
Risker för eller i samband med särskilda händelser
13
Underrättelse till myndigheten
14
Förteckna kemiska produkter och biotekniska organismer (till 7 §)
15
När förteckning bör ske
15
Innehållet i förteckningen
16
BEGREPP OCH FÖRKORTNINGAR
AR
Allmänna råd
Egenkontroll
sådana aktiviteter, rutiner, åtgärder m.m. som
en verksamhetsutövare på egen hand har att
planera, genomföra och följa upp enligt 26
kap. 19 § MB och enligt föreskrifter
meddelade med stöd av denna bestämmelse
FVE
förordning (1998:901) om
verksamhetsutövares egenkontroll
Kontrollprogram
en handling som myndigheten kan begära, där
verksamhetsutövaren beskriver hela eller vissa
delar av egenkontrollen
MB
Olägenheter för människors
hälsa
en störning som enligt medicinsk eller
hygienisk bedömning kan påverka hälsan
menligt och som inte är ringa eller helt
tillfällig (9 kap. 3 § MB)
Här i ingår att utgå från hur människor i
allmänhet reagerar på störningen och också att
ta hänsyn till personer som är något känsligare
än normalt
Skador eller olägenheter för
miljön
påverkan på grund av utsläpp eller andra
liknande orsaker, liksom utarmande av
värdefulla natur- och kulturmiljöer, av frilufts-
och upplevelsevärden eller av den biologiska
mångfalden eller misshushållning med
naturresurser, energi eller material
Verksamhet
verksamhet (t.ex. en fabrik) eller åtgärd
(aktivitet eller handling) som MB är
tilllämplig på
Verksamhetsutövare
den eller de juridiska (företag, organisation
etc.) eller fysiska personer (människa) som
ansvarar för en verksamhet eller del av en
sådan.
IPPC-direktivet1: Varje juridisk person som
driver eller innehar en anläggning eller, om
det finns bestämmelser om detta i den
nationella lagstiftningen, varje person som har
givits rätten att fatta avgörande ekonomiska
beslut med avseende på anläggningens
tekniska funktion.
1 Artikel 2.12 i Rådets direktiv 96/61/EG av den 24 september 1996 om samordnade åtgärder
för att förebygga och begränsa föroreningar (EGT L 2257/26, 10.10.1996).
EGENKONTROLLENS HUVUDREGEL (TILL 26 kap. 19 § MB )
Miljöbalkens mål
Bestämmelserna om egenkontroll bör i varje enskilt fall tillämpas utifrån
miljöbalkens syfte - att främja en hållbar utveckling.
När en miljödomstol eller en myndighet, i exempelvis en dom eller ett
beslut om tillstånd, konkretiserat miljöbalkens syfte och de miljöpolitiska
målen i ett enskilt fall, bör verksamhetsutövaren genom egenkontroll
verkställa, kontrollera och genom förebyggande åtgärder följa besluten samt
kontrollera hur miljön blir påverkad.
I båda fallen bör verksamhetsutövaren genom egenkontroll förvissa sig om
att MB efterlevs för att på detta sätt främja en hållbar utveckling.
Omvända bevisbördan
Genom en planerad och i övrigt väl fungerande egenkontroll kan
verksamhetsutövaren visa att de krav som följer av 2 kap. i MB uppfylls. För
att resultat som redovisar lagefterlevnaden skall kunna nyttjas bör
verksamhetsutövaren också kunna redogöra för hur egenkontrollen går till, t.ex.
genom en ändamålsenlig dokumentation. Omfattningen på en sådan
dokumentation bör utformas så att den stödjer egenkontrollen och vara
anpassad till verksamhetens typ och storlek samt till de olägenheter för miljön
och människors hälsa som kan vara förknippade med den.
I 4-7 §§ förordningen (1998:901) om verksamhetsutövares egenkontroll
finns bindande bestämmelser om dokumentation. Detsamma kan finnas i
föreskrifter om kontroll, exempelvis 15 § och 17-18 §§ i Naturvårdsverkets
föreskrifter (SNFS 1992:5) om kontroll av utsläpp av kväveoxider och
svaveloxider till luft från förbränning i fasta anordningar.
Kravet på kunskaper
Verksamhetsutövaren skall skaffa sig kunskaper om hur verksamheten bedrivs
från miljö- och hälsoskyddssynpunkt, vilket bör ske bland annat genom att
bedriva en ändamålsenlig egenkontroll.
Verksamhetsutövaren bör därför skaffa sig kunskaper om hur miljöbalkens
krav efterlevs och hur förutsättningarna (tekniska, organisatoriska,
administrativa) för denna efterlevnad upprätthålls. Interna undersökningar,
såväl dagliga som inplanerade i förväg, av organisation, teknik och skötsel
samt av rutiner och kontroller av olika slag bör verksamhetsutövaren utföra
rutinmässigt. Samma betydelse kan tillmätas mätningar, beräkningar eller
andra kontroller, t.ex. av driftparametrar eller utsläpp.
Verksamhetsutövaren bör också skaffa sig såväl allmänna som specifika
kunskaper om hur verksamheten i olika avseenden påverkar miljön.
Detta kan verksamhetsutövaren uppfylla via egen personal och egna
åtgärder eller genom att köpa in en viss kunskap när det behövs.
Bästa möjliga teknik
Utövare av yrkesmässig verksamhet bör utforma och bedriva sin egenkontroll
så att samspelet fungerar väl mellan å ena sidan den använda tekniken för
produktion, drift, kontroll och skydd av människors hälsa och miljön samt å
andra sidan planering, arbetsledning, utbildning, ansvarsfördelning, rutiner för
drift, skötsel och underhåll m.m.
Ansvar för egenkontroll
Egenkontrollen bör innefatta det system av organisation, rutiner och liknande
som skapar förutsättningar för lagefterlevnad, liksom för ett miljö- och
hälsoskyddsarbete som är ägnat att bidra till en uthållig utveckling.
Egenkontrollen bör omfatta såväl organisatoriska och administrativa som
tekniska åtgärder och rutiner. Verksamhetsutövaren bör inordna egenkontrollen
i verksamheten så att den blir en naturlig del av det dagliga arbetet.
Verksamhetsutövaren bör anpassa egenkontrollen till verksamhetens art,
omfattning och möjliga påverkan på människor eller på miljön. Detta kan gälla
såväl omfattningen, utformningen och dokumentationen av egenkontrollen som
sättet att genomföra den på. Utövare av små verksamheter med liten påverkan
på människor eller miljö och sådana som varken är tillstånds- eller
anmälningspliktiga kan vanligen också göra egenkontrollen mindre och
enklare. Däremot bör utövare av andra typer av verksamheter, exempelvis
gruv- eller kraftverksdammar och kärnkraftsverk, i första hand anpassa
egenkontrollen efter verksamhetens art och möjliga påverkan på människors
hälsa eller på miljön, inte efter verksamhetens omfattning.
För yrkesmässigt bedrivna verksamheter som är tillstånds- eller
anmälningspliktiga är delar av egenkontrollen särskilt preciserade i
förordningen (1998:901) om verksamhetsutövares egenkontroll (FVE).
Planering och kontroll av verksamheten
Verksamhetsutövaren bör ha kontroll över verksamheten och kunna styra den,
så att det genom bland annat en god planering, egna undersökningar och
förebyggande åtgärder fortlöpande går att följa lagstiftningen och minimera
eller undvika en negativ påverkan på människor eller miljö. Dessa
förebyggande åtgärder kan vara av såväl teknisk (t.ex. processtekniska
åtgärder, reningsåtgärder eller val av insatsvaror) som organisatorisk (t.ex.
ansvarsfördelning, ledningsfunktioner, utbildningsplaner) eller administrativ
(t.ex. dokumentation) art.
Är verksamheten yrkesmässigt bedriven bör verksamhetsutövaren leda och
organisera arbetet så att lagöverträdelser och olägenheter för människors hälsa
och för miljön förebyggs eller motverkas.
Verksamhetsutövarens planering bör ta fasta på att undvika olägenheter för
människor eller i miljön. Planeringen bör också ta fasta på att fortlöpande
kunna fullgöra skyldigheterna enligt 2 kap. MB. Häri ingår att redan i förväg
tänka igenom konsekvenserna av alternativa åtgärder samt tänka igenom vilka
behov som kan uppstå i verksamheten. Det kan innebära att i god tid kontakta
leverantörer av utrustning, kemiska produkter eller andra rå- eller insatsvaror,
för att redan från början välja den från miljö- och hälsoskyddssynpunkt
lämpligaste utrustningen eller välja tillsatsvaror så att produkternas
miljöegenskaper förbättras.
Planeringen kan också innebära att utifrån prognoser av olika slag
förbereda verksamheten för en viss situation eller händelse i syfte att undvika
olägenheter, risker eller skador. Förberedelserna kan även avse åtgärder som
kan behöva sättas in om prognosen slår in. Exempel på detta är när en utövare
av vattenverksamhet förbereder en vattenverksamhet för, eller planerar
åtgärder inför, höga vattenflöden genom att nyttja hydrologiska prognoser.
Verksamhetsutövaren bör också i förväg tänka igenom vilka
organisatoriska åtgärder som är behövliga, exempelvis om ansvaret behöver
omfördelas, rutiner ändras eller om personalens kunskaper behöver utvecklas,
innan en förändring införs.
Verksamhetsutövaren bör också följa upp, utvärdera och vid behov
förändra eller rätta till brister i egenkontrollen. Verksamhetsutövaren bör på
eget initiativ regelbundet se över egenkontrollen.
Verksamhetsutövaren bör rutinmässigt undersöka verksamheten, dess
anläggningar och den utrustning och de rutiner m.m. som har betydelse för
människor eller miljön, för att i god tid kunna sätta in åtgärder mot brister i
eller risker med verksamheten. Detta kan ske dagligen men också genom med
jämna intervall planerade större systematiska genomgångar. Beroende på
verksamhetens art och omfattning och påverkan på hälsa eller miljö kan
verksamhetsutövaren anpassa hur ofta sådana undersökningarna utförs, liksom
omfattningen på dem. I små verksamheter utan komplicerad teknik och utan
större påverkan på människor eller miljö bör det räcka med en enkel
regelbunden översyn, exempelvis en daglig eller veckovis okulär undersökning
eller felsökning.
För verksamheter som FVE gäller för finns särskilda bestämmelser om
rutiner för underhåll av teknisk utrustning i 5 § FVE.
Verksamhetsutövare som skall avlämna miljörapport enligt 26 kap. 20 §
MB bör, som en följd av bestämmelserna om miljörapport, utforma rutiner så
att de inrapporterade uppgifterna blir riktiga och sker i tid. Naturvårdsverket
har gett ut föreskrifter och Allmänna råd om miljörapport (NFS 2000:13).
Beräkningar, mätningar och liknande kontroll
Genom beräkningar, mätningar eller andra kontrollåtgärder bör
verksamhetsutövaren kontrollera resultaten från driften och dokumentera dessa
resultat. Mätningar eller beräkningar bör vara så utformade att de tillsammans
med övriga kontrollåtgärder ger verksamhetsutövaren kunskap dels om hur stor
påverkan på människor eller miljö är och karaktären på den, dels om
verksamhetsutövaren efterlever föreskrifter samt villkor i domar och andra
beslut.
Förekomsten av och omfattningen på mätningar bör anpassas till
verksamhetens art och omfattning samt dess påverkan på hälsa eller miljö.
Verksamhetsutövaren bör så långt det är möjligt välja andra kontrollåtgärder än
mätningar, om det inte försämrar kontrollen av lagefterlevnaden eller hur
villkor följs. Utövare av verksamheter med liten påverkan på människor eller
miljö och som inte kräver tillstånd, kan normalt avstå från fortlöpande
kontroller av detta slag. Dessa verksamhetsutövare bör i stället vid ett eller
några enstaka tillfällen eller om särskilda behov uppstår, exempelvis vid
klagomål på att verksamheten stör, ta reda på förekomsten av störningar och
omfattningen på dessa.
När mätningar eller andra kontroller och undersökningar tyder på brister i
någon del av egenkontrollen (exempelvis rutiner), i driften eller i
lagefterlevnaden, bör verksamhetsutövaren på egen hand rätta till dessa brister
i förebyggande syfte.
Naturvårdsverket har gett ut föreskrifter (NFS 2000:15) om genomförande
av mätningar och provtagning i vissa verksamheter.
Risker när en verksamhet bedrivs på normalt, planerat eller avsett sätt
Verksamhetsutövaren bör undersöka och bedöma sådan påverkan på miljön
och människors hälsa från den normala verksamheten som inte
uppmärksammats eller beaktats, när verksamheten kom till stånd eller när
förändringar av den gjordes. Exempel på detta kan vara att ta reda på om
användningen av en viss kemisk produkt ger olägenheter som inte förutsågs när
den började användas, om den normala driften eller skötseln av en verksamhet
påverkar människors hälsa och miljön på ett sätt som inte varit avsett, om det
kan uppstå nya olägenheter av utsläpp eller om buller från verksamheten
förändrats, om olägenheter från transporterna till eller från verksamheten med
tiden ökat eller om olägenheter kan uppstå som följd av de normala rutinerna
för drift eller skötsel. Ny kunskap eller nya rön som blivit allmänt tillgängliga
eller kända kan också leda till att verksamhetsutövaren bör undersöka och
bedöma en eventuell risk.
Hur undersökningen går till, hur ofta den bör ske och hur omfattande den
bör vara beror på typen av verksamhet.
I en mindre verksamhet som kan bedömas normalt orsaka mindre
olägenheter, kan utövaren återkommande, exempelvis årligen eller vart annat
år, undersöka vad som skett eller förändrats i verksamheten under den gångna
perioden och som kan påverka människors hälsa eller miljön.
I en verksamhet med större eller stor påverkan på människors hälsa eller på
miljön kan samma typ av undersökning och bedömning ske löpande eller med
tätare intervall, exempelvis en gång per kvartal, per halvår eller årligen.
Kan verksamhetens påverkan på miljön eller på människors hälsa bli stor,
bör verksamhetsutövaren dokumentera vilka risker som upptäckts, vilken
bedömning som gjorts av riskerna samt vilken värdering som gjorts av vad som
behöver åtgärdas. Övriga verksamhetsutövare kan avstå från en sådan
dokumentation.
För verksamheter som FVE gäller för finns särskilda bestämmelser i 6 §
FVE om att fortlöpande och systematiskt undersöka och bedöma risker samt
om dokumentation.
Undersökning av förekomsten av föroreningar
En verksamhetsutövare som kan ha bidragit till att förorena mark- och
vattenområden, grundvatten, byggnader eller anläggningar som tillhör
verksamheten, så att det kan medföra skada eller olägenhet för människors
hälsa eller miljön, bör ta reda på om sådana föroreningar förekommer eller kan
förekomma. Detta kan exempelvis gälla verksamhetsutövare som under lång
tid bedrivit industriell verksamhet på en och samma plats eller
verksamhetsutövare som låtit uppföra byggnader eller göra installationer vid
tidpunkter då förorenande material var tillåtna och vanliga att nyttja.
Verksamhetsutövare som efter den 1 januari 1999 förvärvat en fastighet på
vilken det förekommit eller förekommer verksamhet som kan ha förorenat, bör
också ta reda på om sådana föroreningar kan finnas.
Verksamhetsutövaren bör då ställa samman eller aktualisera befintlig
kunskap och dokumentation om förhållandena på platsen. Ett exempel är att ta
reda på vilken verksamhet som tidigare bedrivits och vilka kemikalier eller
vilket avfall som då hanterats och hur. Andra exempel är att leta i egna arkiv,
om sådana finns, intervjua personer med kunskaper om tidigare förhållanden
eller lokalisera föroreningar med hjälp av foton, kartor, ritningar och
materialbeskrivningar från tidigare byggnationer och installationer m.m.
Verksamhetsutövaren kan däremot utesluta provtagning liksom fysiska
åtgärder såsom grävning i mark eller rivning av väggar.
Krav på verksamhetsutövaren att underrätta tillsynsmyndigheten om en
förorening upptäcks finns i 10 kap. 9 § MB.
Att undersöka eller hålla sig underrättad om påverkan på miljön
Verksamhetsutövaren bör genom egna undersökningar, mätningar,
förfrågningar hos leverantörer eller på annat sätt skaffa sig kunskaper om hur
verksamheten påverkar eller kan påverka miljön och hålla denna kunskap
aktuell.
Verksamhetsutövaren bör då även ta reda på hur verksamhetens produkter,
dvs. varor och tjänster, påverkar miljön. Detta kan ske gruppvis eller för varje
produkt för sig. I verksamheter med produktutveckling bör bedömningen göras
redan på utvecklingsstadiet.
Hur ingående undersökningarna görs eller arbetet med att hålla sig
underrättad utförs bör vara anpassat efter verksamhetens omfattning och
storlek, samt efter verksamhetens möjliga risk för miljön samt typen av
produkt.
Utövare av små verksamheter utan tillstånds- eller anmälningsplikt och
med produkter eller en produktion som uppenbart har liten påverkan på miljön
kan normalt avstå från att kvantifiera sin påverkan på miljön.
Verksamhetsutövaren bör däremot skaffa sig en allmän kunskap om på vad sätt
verksamheten eller dess produkter kan påverka miljön och om det kan uppstå
klagomål på störningar.
Om enbart produkten, men inte själva produktionen av den, kan ha
nämnvärd betydelse för miljön vid användning eller omhändertagande, kan
verksamhetsutövaren begränsa sig till att ta reda på produktens miljöpåverkan.
Undersökningsplikten bör aldrig gå så långt att den får karaktären av
forskning.
Verksamhetsutövaren bör inhämta kunskaperna utifrån ett
helhetsperspektiv på verksamheten och dess produkter. Livscykelanalyser kan
vara en metod för detta, men det bör räcka med att verksamhetsutövaren kan
beskriva miljöpåverkan på enklare sätt. Verksamhetsutövaren bör så långt
möjligt kunna beskriva denna påverkan i siffror, bl.a. genom att efterfråga
sådan information hos exempelvis leverantörer.
I arbetet bör ingå att ta reda på
•
utsläpp, buller och annan miljöpåverkan från transporter till, från eller inom
verksamheten; här bör ingå både beställda och på egen hand utförda
transporter, resor och leveranser; när detaljerad information, såsom siffror
som beskriver omfattningen på miljöpåverkan, inte är tillgänglig eller
möjlig att få fram bör det räcka med en allmän kunskap om den,
•
underleverantörernas miljöpåverkan; här bör verksamhetsutövaren ta med
underleverantörer av råvaror, tillsatsvaror, komponenter och annat liknande
som behövs för produktionen, liksom vatten, energi samt köpta tjänster; när
detaljerad information, såsom siffror som beskriver omfattningen på
miljöpåverkan, inte är tillgänglig eller möjlig att få fram bör det räcka med
en allmän kunskap om den,
•
hur den egna produkten (varan/tjänsten) påverkar miljön vid normalt
bruk/utförande eller när varan är förbrukad; här bör exempelvis ingå
utsläpp, buller och andra störningar liksom möjligheten att återvinna eller
återanvända hela eller delar av produkten och vilka miljöproblem som kan
uppstå vid slutligt omhändertagande,
•
hur miljön blir påverkad i anslutning till den plats där verksamheten
bedrivs, exempelvis hur höga halter eller nivåer ett utsläppt ämne eller en
annan störning medför i omgivande luft, mark, vatten eller intill
bebyggelse/naturområde, om ämnet/störningen sprids och i så fall hur eller
om ämnet lagras i marken eller i vattnet; här bör också ingå att skaffa
allmänna kunskaper om vilka olägenheter som kan uppstå vid de aktuella
halterna/nivåerna; se vad som ovan sagts om mätningar, beräkningar och
liknande kontroll.
Verksamhetsutövaren bör ställa samman resultaten så att de går att använda i
planeringen av verksamheten, exempelvis vid val av underleverantörer, och vid
bedömningen av vilka försiktighetsmått som är skäliga och lämpliga att vidta.
Se under avsnittet "planering och kontroll av verksamheten".
För den som tillverkar eller till Sverige för in en kemisk produkt eller en
bioteknisk organism finns särskilda krav på att göra en miljö- och
hälsoutredning i 14 kap. 7 § MB.
FÖRORDNINGEN ( 1998:901 ) OM VERKSAMHETSUTÖVARENS
EGENKONTROLL
Av 26 kap. 19 § MB framgår vad verksamhetsutövaren har att iaktta utöver vad
som framgår av FVE för att fullgöra hela kravet på egenkontroll. Huvudregeln
i 26 kap. 19 § MB bör därför tillämpas samtidigt med FVE med avseende på
alla de krav som inte framgår av FVE, t.ex. om att fortlöpande planera
verksamheten eller att hålla sig underrättad om verksamhetens påverkan på
miljön.
Tillämpningsområde (till 1 §)
För att FVE skall gälla för verksamheten skall denna vara yrkesmässigt
bedriven och samtidigt vara antingen tillstånds- eller anmälningspliktig enligt
något av kapitlen 9 eller 11-14 MB.
FVE gäller i tillämpliga delar även tillstånds- eller anmälningspliktiga
åtgärder som någon vidtar inom en yrkesmässigt bedriven verksamhet.
Verksamheten, inom vilken åtgärden sker, behöver då inte vara tillstånds- eller
anmälningspliktig. Ett exempel kan vara om en miljöfarlig verksamhet, t.ex.
när den som ansvarar för en kommersiellt bedriven golfbana förändrar banan
på ett sätt som fordrar en anmälan för samråd enligt 12 kap. 6 § MB. Det får till
följd att verksamhetsutövaren, som tidigare inte behövde följa kraven i FVE,
kan behöva göra det med avseende på den anmälda åtgärden.
En verksamhet kan inrymma flera delverksamheter. Om den huvudsakliga
verksamheten kräver tillstånd eller anmälan, bör FVE tillämpas på hela
verksamheten i alla sina delar. Om enbart en del av verksamheten täcks av
tillstånds- eller anmälningsplikt, bör FVE tillämpas enbart på delverksamheten.
FVE bör gälla för en verksamhet eller en åtgärd som skall anmälas för
samråd enligt 12 kap. 6 § MB. Kan den som yrkesmässigt bedriver
verksamheten eller vidtar åtgärden visa att naturmiljön inte ändras väsenligt,
bör den däremot inte gälla. Regler om när anmälan om sådant samråd alltid
måste ske finns i 6-7 c §§ förordning (1998:904) om täkter och anmälan för
samråd. Länsstyrelsen kan också i enskilda fall förelägga om anmälan för
samråd.
Bestämmelser om när tillstånd inte krävs för vattenverksamheter finns i 11
kap. 12 § MB. Är verksamheten yrkesmässigt bedriven bör FVE gälla, om inte
verksamhetsutövaren kan visa att det är uppenbart att varken allmänna eller
enskilda intressen skadas.
En vattenverksamhet med tillstånd att anlägga exempelvis en vägtrumma
eller en bro, bör omfattas av FVE, även om tillståndet enbart tar fasta på själva
byggfasen. Anläggningen bör skötas och underhållas så att syftet med
tillståndsplikten inte motverkas efter byggfasen. Till exempel kan en anlagd
vägtrumma flytta på sig genom jordförskjutning och därmed utgöra ett
vandringshinder för vattenlevande organismer.
Förordningen är tillämplig på transporter av farligt avfall, eftersom sådana
fordrar tillstånd enligt 12 § förordningen (1996:971) om farligt avfall, vilken
enligt 4 § lagen (1998:811) om införande av miljöbalken är att anse som
utfärdad med stöd av 14 kap. MB. Undantag för tillämpningen gäller enbart
transporter av sådant farligt avfall som inte utgör kemisk produkt och som inte
utgör vara som innehåller eller har behandlats med en kemisk produkt,
exempelvis smittförande farligt avfall.
FVE är inte tillämplig då en utövare yrkesmässigt bedriver verksamhet som
fordrar beslut enligt annan lagstiftning som jämställs med tillstånd enligt MB,
exempelvis 3 § lagen (1995:1649) om byggande av järnväg eller 3 a § väglagen
(1971:948). Av AR till 26 kap. 19 § MB framgår att huvudregeln om
egenkontroll är tillämplig.
När förordningen avser åtgärder (till 3 §)
Den som vidtar åtgärder som har kort varaktighet bör enbart följa sådana krav i
förordningen som är rimliga att tillämpa under den tid åtgärden vidtas.
Exempelvis kan dokumentationen vara mindre omfattande. Undersökningar av
teknisk utrustning och kontrollutrusning med i förväg bestämda intervall kan
utgå, om kontrollen i stället utförs dagligen. Under samma förutsättning kan
systematiska undersökningar och bedömningar av risker med i förväg
bestämda intervall också utgå. De undersökningar som görs bör vara anpassade
till åtgärdens omfattning och dess påverkan på miljön och människors hälsa.
Är det fråga om en åtgärd som en fysisk person vidtar, kan kravet på en
dokumenterad ansvarsfördelning normalt utgå.
Fördelning av det organisatoriska ansvaret (till 4 §)
En fastställd och dokumenterad fördelning av ansvaret kan
verksamhetsutövaren låta framgå av ett eller flera skriftliga beslut, som den
högst ansvarige för verksamheten, eller den med motsvarande ansvar, har
fattat. Den som fastställer ansvarsfördelningen bör se till att den som får
ansvaret för en arbetsuppgift också ges förutsättningar för att ta ansvaret.
Den fastställda ansvarsfördelningen bör avse alla frågor som har eller kan
ha någon betydelse för skyddet av miljön och människors hälsa och
lagefterlevnaden, oavsett om kraven är direkt reglerade i författningstext,
domar eller myndighetsbeslut eller enbart följer indirekt av innebörden av en
viss bestämmelse eller ställt krav, t.ex. mätningar som kan behövas inom
egenkontrollen.
Fördelningen av det organisatoriska ansvaret bör innebära en fördelning av
arbetsuppgifter. Dessa bör fördelas så långt ut i organisationen som det är
lämpligt. Den enskilde bör också få sig tilldelat de nödvändiga
förutsättningarna i form av kunskaper, befogenheter att fatta beslut och att
vidta åtgärder, samt resurser (personal, pengar och tid).
Dokumentationen kan avse exempelvis befattningsbeskrivningar eller
annan handling som beskriver arbetsuppgiften. Den bör vara lätt att förstå och
tillgänglig för den som är berörd av den. Verksamhetsutövaren bör spara
dokumentationen i fem år.
Bestämmelser om miljösanktionsavgift finns i 30 kap. MB och
förordningen (1998:950) om miljösanktionsavgifter.
Rutiner för kontroll av utrustning m.m. (till 5 §)
Rutinerna för kontrollen av olika slags teknisk utrustning m.m. bör avse sådan
utrustning m.m. som har eller kan få betydelse för skyddet av människors hälsa
eller miljön om den inte är i gott skick.
Utrustning för drift kan avse sådan processteknisk utrustning,
reningsutrustning, handredskap, fordon m.m. eller utrustning som har betydelse
för att skydda människor och miljön från olägenheter, t.ex. filter eller
utrustning för rengöring. Det kan också avse sådan utrustning som särskilt
framgår av ett tillståndsvillkor eller är en förutsättning för tillståndet att driva
verksamheten.
Utrustning
m.m.
för
kontroll bör avse alla former av teknisk utrustning och
andra fysiskt vidtagna åtgärder för mätning, provtagning, analys,
databearbetning och sammanställning etc., för såväl tillfällig som kontinuerlig
kontroll. Det bör inte spela någon roll om utrustningen behövs för kontroll av
villkorsefterlevnad eller annan kontroll.
Utrustningar m.m. för drift eller kontroll kan vara såväl fast monterade som
bärbara eller vara monterade i fordon.
Även andra tekniska eller fysiska åtgärder bör undersökas. Också dessa bör
ha eller kunna få betydelse för skyddet av människor och miljö. Det kan också
finnas krav på sådana åtgärder, t.ex. i ett tillståndsvillkor. Här kan som
exempel nämnas skyddsdiken, stängsel och invallningar.
Utrustningen/åtgärderna bör ha fullgod funktion så snart den/de används.
Till exempel bör givare och instrument vara rätt inställda och kalibrerade, så att
värden av olika slag är korrekta. Processteknisk utrustning, maskiner, fordon
och liknande bör kunna drivas och köras så att påverkan på människor och
miljö blir så liten som det med skäliga insatser går att få den.
För att uppnå detta bör verksamhetsutövaren ha och tillämpa rutiner för
•
skötsel, underhåll och reparation,
•
kalibrering och avläsning av instrument,
•
att regelbundet och med lämpliga intervall undersöka skicket på befintlig
utrustning, fysiska skyddsåtgärder m.m. och undersöka de rutiner för drift,
skötsel, underhåll, kalibrering och avläsning som rör
utrustningen/åtgärderna; så kan ske via egen eller inhyrd/inlånad personal,
•
att åtgärda identifierade avvikelser eller brister (avvikelserutiner).
Rutinerna för undersökningar kan vara såväl vardagliga (okulär besiktning,
avläsningar av instrument, kalibreringar, skötsel och underhåll etc.), som
återkommande eller periodiska med längre intervall (periodiska
undersökningar). Undersökningarna kan utföras med såväl egen som inhyrd
eller inlånad personal. Intervallets längd kan variera, från exempelvis 6 mån till
vart tredje år, beroende på verksamhetens möjliga påverkan på människor eller
på miljön, dess komplexitet och omfattningen på den. För små eller tekniskt
okomplicerade verksamheter med liten betydelse för miljö och hälsa bör det
räcka med rutiner för vardagliga och mindre omfattande undersökningar.
Vem som bör ansvara för att en viss rutin finns och fungerar respektive
följs bör framgå av ansvarsfördelningen enligt 4 §.
Dokumentationen bör avse såväl rutinerna som resultaten av det arbete som
rutinerna lett fram till. Omfattningen på dokumentationen bör vara anpassad till
verksamhetens art, omfattning och möjliga påverkan på människor eller på
miljön. Den bör vara praktiskt användbar och lätt tillgänglig.
Verksamhetsutövaren bör spara dokumentationen i fem år.
Den verksamhetsutövare som skall avge en miljörapport enligt 26 kap. 20 §
MB bör särskilt ge akt på att sådan utrustning m.m. som används för att ta fram
de data som skall rapporteras är i gott skick.
Bestämmelser om miljösanktionsavgift finns i 30 kap. MB och av
förordningen (1998:950) om miljösanktionsavgifter.
I 11 kap. 17 § MB finns bestämmelser om underhållsansvar för den som
äger eller har rätt att använda en vattenanläggning.
Undersökning av risker och underrättelse till myndigheten (till
6 §)
Undersökningarna och bedömningarna bör ta fasta på
•
risker för miljön och människors hälsa när verksamheten bedrivs på det sätt
som är normalt, planerat eller avsett,
•
risker för eller i samband med särskilda händelser, driftstörningar eller
olyckor.
Risker när verksamheten bedrivs på normalt, planerat eller avsett sätt
Verksamhetsutövaren bör undersöka och bedöma påverkan på miljön och
människors hälsa från verksamheten när den bedrivs på normalt sätt. Då bör
sådan påverkan komma i fråga som inte uppmärksammats eller beaktats när
verksamheten kom till stånd eller som inte beaktats i samband med att
förändringar av den gjordes. Exempel på detta kan vara att ta reda på om
användningen av en viss kemisk produkt ger olägenheter som inte förutsågs när
den började användas, om den normala driften eller skötseln av en verksamhet
påverkar människors hälsa och miljön på ett sätt som inte varit avsett, om det
kan uppstå nya olägenheter av utsläpp eller om buller från verksamheten
förändrats, om olägenheter från transporterna till eller från verksamheten med
tiden ökat eller om olägenheter kan uppstå som följd av de normala rutinerna
för drift eller skötsel. Ny kunskap eller nya rön som blivit allmänt tillgängliga
eller kända kan också leda till att verksamhetsutövaren bör undersöka och
bedöma en eventuell risk.
Hur undersökningen går till och hur omfattande den bör vara beror av typen
av verksamhet.
I en mindre verksamhet som kan bedömas normalt orsaka mindre
olägenheter kan utövaren återkommande, exempelvis årligen eller vart annat
år, undersöka vad som skett eller förändrats i verksamheten under den gångna
perioden som kan påverka människors hälsa eller miljön.
I en verksamhet med större eller stor påverkan på människors hälsa eller på
miljön kan samma typ av undersökning och bedömning ske löpande eller med
tätare intervall, exempelvis en gång per kvartal, per halvår eller årligen.
Verksamhetsutövaren bör dokumentera vad som undersökts, hur det gått till
och vilken bedömning som gjorts av riskerna för människor och miljö av vad
som skett eller förändrats samt dokumentera en värdering av vad som behöver
åtgärdas. Dokumentationens omfattning bör vara anpassad till verksamhetens
omfattning, komplexitet och dess möjliga påverkan på miljön eller människors
hälsa. Är det fråga om en anmälningspliktig verksamhet som är liten eller som i
liten utsträckning kan påverka miljön eller människors hälsa, kan
dokumentationen begränsa sig till vad som undersökts och om något behöver
åtgärdas.
Risker för eller i samband med särskilda händelser
Begreppet risk bör i detta sammanhang avse en kombination av sannolikheten
för en händelse, som kan ge olägenheter från hälso- och miljösynpunkt, samt
dess konsekvenser.
Verksamhetsutövaren bör göra en allsidig uppskattning av sannolikheten
för och graden av möjliga olägenheter i såväl miljön som för människors hälsa
i en risksituation, t.ex. vid oförutsedda händelser, onormal drift eller om
utrustning, installationer eller arbetsmoment av olika slag inte fungerar. Syftet
bör vara att kunna välja lämpliga förebyggande eller motverkande åtgärder.
Risker kan exempelvis bero på den använda tekniken och arbetsmetoderna,
på organisationen eller ha administrativa orsaker. En risk av organisatorisk art
kan exempelvis vara, när den interna kommunikationen inte fungerar, när
ansvar riskerar falla "mellan två stolar" eller när den som satts att utföra en
arbetsuppgift brister i sin kunskap. Ett exempel på en administrativ risk kan
vara om en viktig rutin inte är dokumenterad eller om dokumentationen inte
dateras upp och arbetsmomentet av det skälet kan missas eller bli felaktigt
utfört.
Verksamhetsutövaren bör undersöka och bedöma risker löpande i vardagen
samt med intervall som är lämpliga med hänsyn till verksamhetens omfattning,
art och komplexitet. Verksamhetsutövaren kan nyttja etablerade metoder för att
identifiera och bedöma risker och bör anpassa valet av metod efter behoven i
verksamheten. Även omfattningen på undersökningen bör vara anpassad till
verksamhetens art, omfattning och komplexitet. Vid en enklare eller mer lätt
överskådlig verksamhet, som medför små olägenheter på människors hälsa
eller miljön även vid en olycka, driftstörning eller liknande händelse, bör det
räcka med en enkel och översiktlig undersökning och bedömning. För en
komplex verksamhet eller en verksamhet som kan orsaka allvarliga olägenheter
för människor eller i miljön om något händer bör undersökningen vara mer
ingående.
I arbetet med att undersöka och bedöma risker bör ingå att identifiera
riskkällor och att bedöma sannolikheten för att en viss händelse skall inträffa
eller onormala driftförhållanden skall uppstå samt att bedöma dess
konsekvenser. Undersökning och bedömning bör fokusera på sådana risker
som kan ha eller få någon påvisbar betydelse för skyddet av människors hälsa
eller miljön. Underlag kan vara dokumenterade undersökningar som
verksamhetsutövaren utfört eller låter utföra, t.ex. enligt 5 § FVE, liksom den
dokumentation av det organisatoriska ansvaret och den förteckning av
kemikalier som skall finnas enligt 4 § respektive 7 § FVE.
Verksamhetsutövaren bör avsluta bedömningen med att värdera om de
identifierade och uppskattade riskerna går att acceptera eller om de måste
åtgärdas.
Beträffande utredning och bedömning av kort- och långsiktiga risker vid
införsel och tillverkning samt annan hantering av kemiska produkter finns
bestämmelser i 14 kap. 7 § MB respektive i 26 kap. 19 § andra stycket MB.
Beträffande verksamhetsutövarens skyldighet att skaffa de kunskaper som
behövs finns bestämmelser också i 2 kap. 2 § MB.
Undersökningar och bedömningar bör ske efter på förhand uppgjorda
rutiner eller efter ett program. Om verksamhetsutövaren undersöker och
bedömer risker med egen personal, bör ansvaret framgå av dokumentationen
enligt 4 §. Det kan ibland vara lämpligare att låta någon som inte är involverad
i den dagliga driften se på verksamheten med nya ögon och därmed lättare
upptäcka riskerna.
Uppdagade risker bör resultera i ändrade rutiner, om riskerna är
förknippade med brister i rutiner för skötsel och underhåll av från miljö- och
hälsoskyddssynpunkt viktig teknisk utrustning eller av kontrollutrustning enligt
5 §.
Verksamhetsutövarens
dokumentationen av undersökningen bör visa hur
den genomförts och avgränsats. Dokumentationen av resultaten bör visa vilka
risker som verksamhetsutövaren har identifierat som behövliga att åtgärda och
på vilket sätt de behöver åtgärdas, samt vilka risker som accepterats och
motiven till detta.
Dokumentationens omfattning på bör vara anpassad till verksamhetens typ
och omfattning och bör sparas i fem år.
Att verksamhetsutövaren bör undersöka förekomsten av föroreningar i
mark, vattenområden, byggnader och anläggningar framgår av ovanstående AR
till 26 kap. 19 § (sid. 6).
Underrättelse till myndigheten
Verksamhetsutövaren bör underrätta berörda tillsynsmyndigheter redan vid
misstanke om att olägenheter från en störning eller en händelse kan uppstå. Det
bör ske utan att den faktiska risken först undersöks. Verksamhetsutövaren bör
lämna underrättelsen direkt efter händelsen.
Bestämmelser om att verksamhetsutövaren är ansvarig för att motverka
eller undanröja konsekvenserna av händelsen och därför bör vidta alla de mått
och steg som behövs för detta, utan att avvakta myndighetens beslut eller
ingripande, framgår av 26 kap. 19 § MB och av 2 kap. MB. Att
verksamhetsutövaren underrättar myndigheten bör inte frita denne från
ansvaret för händelsen och konsekvenserna av den.
Underrättelsen lämnas muntligt och direkt till den berörda operativa
tillsynsmyndigheten, t.ex. via telefon. Det kan vara lämpligt att komplettera
samtalet med ett skrivet meddelande såsom fax eller e-post, vilka ofta anger
datum och klockslag för när meddelandet sändes.
Verksamhetsutövaren bör underrätta samtliga tillsynsmyndigheter som
enligt miljöbalken kan vara berörda av störningen eller händelsen.
Verksamhetsutövaren kan fråga tillsynsmyndigheten om vilka andra
tillsynsmyndigheter som bör underrättas.
Om en händelse inträffar när myndigheten är stängd, t.ex. på natten, kan
verksamhetsutövaren lämna underrättelsen skriftligt med fax eller e-post så att
den finns på myndigheten direkt på morgonen eller muntligt direkt på
morgonen.
Vem som hos verksamhetsutövaren bör svara för att underrätta
myndigheter vid störningar eller andra händelser bör framgå av
ansvarsfördelningen enligt 4 §. Av 5 § framgår att det skall finnas rutiner för
att hålla kontrollutrustning, t.ex. larm, i gott skick.
I 29 kap. 5 § MB finns bestämmelser om straff för den som missar att
omgående underrätta tillsynsmyndigheten. Bestämmelser om
miljösanktionsavgift finns i 30 kap. MB och i förordningen (1998:950) om
miljösanktionsavgifter.
Förteckna kemiska produkter och biotekniska organismer (till
7 §)
När förteckning bör ske
Verksamhetsutövarens utgångspunkt bör vara att förteckna alla kemiska
produkter och biotekniska organismer som hanteras inom verksamheten,
oavsett på vad sätt hanteringen sker eller var i verksamheten eller i vilken
omfattning. Det bör räcka med att kunna anta att en kemisk produkt eller en
bioteknisk organism kan innebära en risk för människor eller miljön för att
förteckning skall ske. Gränsen för undantag från förteckning bör normalt gå vid
att kemikalien eller den biotekniska organismen objektivt sett inte kan innebära
risker från hälso- eller miljösynpunkt.
En kemikalie eller en bioteknisk organism bör vara förtecknad så snart det
finns en risk för att den vid lagring, drift eller skötsel kan lämna verksamheten
på ett eller annat sätt och då utgöra en risk för människors hälsa eller för
miljön. Så kan ske via utsläpp, avfall eller de varor som tillverkas eller i
samband med transporter inom eller till eller från verksamheten. Är
verksamheten mobil kan det ske via spill på en tillfälligt vald plats eller under
förflyttning.
När det gäller kemiska produkter kan emellertid förteckningen begränsas
till sådana som är nödvändiga eller behövliga för produktionen, driften och
skötseln av verksamheten. Kemikaliehantering som är mer perifer i
verksamheten, som t.ex. användningen av kontorslim eller av diskmedel i
personalköket, kan verksamhetsutövaren utelämna från förteckningen.
Detsamma gäller sådana miljöanpassade kemikalier som normalt förekommer i
hemmiljö, om hanteringen inte är mycket stor och av det skälet kan utgöra en
risk för människor eller i miljön.
Anmälningspliktiga kemiska eller biologiska laboratorier kan avstå från att
förteckna sådana kemiska produkter som hanteras i mycket liten mängd varje
år om dessa samtidigt inte är giftiga eller mycket giftiga.
Verksamhetsutövaren kan avstå från att förteckna sådant farligt avfall som
uppkommer, mellanlagras eller behandlas i verksamheten. Detsamma gäller
den som har tillstånd att på väg transportera sådant avfall enligt 12 §
förordningen (1996:971) om farligt avfall. Sådana kemiska produkter som en
verksamhetsutövare kan behöva för sin hantering av det farliga avfallet bör
däremot vara förtecknade.
Krav på att föra särskilda anteckningar om farligt avfall framgår av 8-10 §§
förordningen (1996:971) om farligt avfall.
När verksamhetsutövaren anlitar en entreprenör, bör verksamhetsutövaren
skaffa sig kännedom om entreprenörens hantering av kemikalier och
biotekniska produkter samt begära in behövliga uppgifter om kemikalierna och
de biotekniska organismerna, så att förteckningen verkligen kommer att
omfatta verksamhetsutövarens hela hantering.
Verksamhetsutövaren kan använda förteckningen exempelvis i arbetet med
att undersöka risker enligt 6 § och för att undersöka möjligheterna att byta ut
kemikalier enligt 2 kap. 6 § MB. Vem eller vilka som för registret bör framgå
av ansvarsfördelningen enligt 4 §.
Innehållet i förteckningen
Namnet på produkten eller organismen bör normalt vara det handelsnamn som
brukar stå på förpackningen eller i ett varuinformationsblad. Användningen bör
avse till vad eller i vilka sammanhang produkten eller organismen används.
Omfattningen bör avse den årliga förbrukningen eller den omsatta mängden.
Verksamhetsutövaren bör också förteckna uppgifter om maximalt lagrad eller
hanterad mängd, när det gäller sådana produkter eller organismer som hanteras
i stor mängd.
Verksamhetsutövaren kan i varuinformationsblad för kemiska produkter
som är klassificerade som miljö- eller hälsofarliga få reda på de uppgifter som
skall ingå i förteckningen.
Informationen om hälso- och miljöskadlighet bör visa på vad sätt produkten
eller organismen kan skada. Exempelvis en kemisk produkt kan vara
cancerogen, akuttoxisk, allergiframkallande, bioackumulerbar,
ozonnedbrytande, giftig för fisk etc. Om en större mängd av en miljöfarlig
kemikalie kan släppas ut vid ett och samma tillfälle, t.ex. vid en olycka eller
annan oförutsedd händelse, bör verksamhetsutövaren ange miljö- och
hälsoskadligheten genom att beskriva den då inträffade effekten på miljön eller
människors hälsa.
Hälsofarlighet för en kemisk produkt bör beskrivas genom att ange
faroklasser, från mycket giftig i fallande skala till måttligt hälsoskadlig i
enlighet Kemikalieinspektionens föreskrifter KIFS 1994:12. Är den kemiska
produkten klassificerad som miljöfarlig bör detta anges med faroklassen
miljöfarlig.
Saknas klassificering med avseende på hälso- eller miljöfarlighet kan
verksamhetsutövaren avstå från att förteckna uppgiften om klassificering.
Saknas andra uppgifter som verksamhetsutövaren bör förteckna, t.ex. sådana
som avser biotekniska organismer eller avser en kemisk produkts
miljöskadlighet, bör verksamhetsutövaren på egen hand försöka ta reda på
uppgifterna eller komplettera dem som finns tillgängliga. Det kan ske genom
att begära information från leverantören. Om det inte går att få fram
uppgifterna genom att vända sig till tillverkare eller leverantörer, kan
verksamhetsutövaren avstå från att förteckna dem.
Bestämmelser om miljösanktionsavgift finns i 30 kap. MB och i
förordningen (1998:950) om miljösanktionsavgifter.
NATURVÅRDSVERKET
LARS-ERIK LILJELUND
Peter
Sörngård
(Tillsynsenheten)