Prop. 1942:341
('med förslag till lag om kontroll av upplåtelse och överlåtelse av bostadsrätt m. m.',)
Kungl. Maj:ts proposition nr 341.
1
Nr 341.
Kungl. Maj:ts proposition till riksdagen med förslag till lag om
kontroll av upplåtelse och överlåtelse av bostadsrätt m. m.; given Stockholms slott den 29 maj 1942.
Under åberopande av bilagda i statsrådet och lagrådet förda protokoll vill Kungl. Majit härmed jämlikt § 87 regeringsformen föreslå riksdagen att an taga härvid fogade förslag till lag om kontroll av upplåtelse och överlåtelse av bostadsrätt m. m.
GUSTAF.
K. G. Westman.
Bihang till riksdagens protokoll 19i2. 1 sami. Nr 341.
1
2
Kungl. Maj:ts proposition nr 341.
Förslag
till
Lag
om kontroll av upplåtelse och överlåtelse av bostadsrätt m. m.
Härigenom förordnas som följer.
Lagens tillämpningsområde.
1 §•
Bestämmelserna i denna lag skola äga tillämpning i ort, där lagen om hy
resreglering m. m. är gällande.
Örn upplåtelse av bostadsrätt.
2
§•
Ekonomisk plan, som avses i 11 § lagen om bostadsrättsföreningar, skall
godkännas av hyresnämnden, innan den må mottagas av länsstyrelsen.
3§.
Vid granskning av planen skall nämnden iakttaga följande.
Har huset förut varit avsett för uthyrning, må årsavgift för lägenhet och
särskilt tillskott för visst år jämte ett belopp, motsvarande ett efter lägenhe
tens beskaffenhet och övriga omständigheter lämpat procenttal av grundav
giften, ej tillhopa överstiga vad som kunnat betingas i hyra enligt lagen om
hyresreglering m. m. jämte skälig ersättning för lägenhetens uppvärmning
och förseende med varmvatten, med den nedsättning som skäligen må för
anledas av bostadsrättshavarens förpliktelser i fråga örn underhåll och dy
likt. Andra avgifter eller tillskott eller särskilda villkor, som till sin innebörd
äro jämförliga med föreskrift örn avgift eller tillskott, må ej stadgas.
Avser planen hus, som ej förut varit avsett för uthyrning, må planen god
kännas, om avgifterna för lägenheterna och villkoren i övrigt med hänsyn
till byggnadskostnaderna och andra omständigheter prövas skäliga. Samma
lag vare, där planen avser hus som förut varit avsett för uthyrning men där
efter undergått väsentlig ombyggnad.
Föreningens stadgar må ej innehålla bestämmelse, vilken till men för bo-
stadsrättshavaren avviker från plan som godkänts av nämnden. Är detta
förhållandet, må registrering ej äga rum, och vare bestämmelsen utan verkan.
3
4
§•
Ej må någon för upplåtelse av bostadsrätt mottaga eller träffa avtal om ersättning utöver vad som följer av de för föreningen gällande stadgarna.
Kungl. Maj.ts preposition nr 341.
Om överlåtelse av bostadsrätt.
5
§•
överlåtelse av bostadsrätt skall för att bliva gällande godkännas av hyres nämnden. Vad nu sagts skall dock ej gälla förvärv som skett å exekutiv auktion.
Den som överlåter bostadsrätt vare skyldig att göra anmälan om överlå telsen hos nämnden inom fjorton dagar från dagen för avtalet.
6
§•
överlåtelse av bostadsrätt må ej godkännas, om ersättning för bostadsrät ten skall utgå med högre belopp än som svarar mot bostadsrättshavarens an del i föreningens behållna tillgångar, utan så är att bostadsrätten av särskild anledning har högre värde.
7 §•
l
Ej må någon för överlåtelse av bostadsrätt mottaga eller träffa förbe håll örn ersättning utöver vad som finnes upptaget i det avtal, som under ställes hyresnämndens prövning, eller mottaga högre ersättning än hyres nämnden godkänt.
8
§•
Den som efter överlåtelse förvärvar bostadsrätt må ej antagas till medlem av bostadsrättsföreningen förrän överlåtelsen godkänts av hyresnämnden.
Fråga örn vägran att antaga någon såsom medlem må i fall som avses i första stycket ej hänskjutas till skiljemän.
9
§•
Har ej överlåtelsen anmälts hos hyresnämnden inom lid som i 5 § sägs, äge den som förvärvat bostadsrätten omedelbart frånträda avtalet, såvida han ej redan tillträtt lägenheten.
Vad i första stycket stadgas skall ock gälla, örn hyresnämnden ej god känt överlåtelsen inom två månader från dagen för avtalet och tillträde ej ägt rum.
10 §.
Godkänner hyresnämnden ej överlåtelsen och vill bostadsrättshavaren ej överlåta bostadsrätten på de ändrade villkor som nämnden finner skäliga, skall, om tillträde skett, anses som vore skriftligt hyresavtal ingånget för tiden intill den fardag som infaller näst efter tre månader från uppsägning
Kungl. Maj.ts proposition nr 341.
samt mot den hyra som kunnat betingas enligt lagen om hyresreglering m. m. och på de villkor i övrigt som i brist av åsämjande fastställas av nämnden.
Om upplåtelse eller överlåtelse av annan andelsrätt än bostadsrätt.
11
§•
Vad i 4—10 §§ stadgas om bostadsrätt skall äga motsvarande tillämp ning med avseende å annan andelsrätt i förening eller aktiebolag, varmed följer rätt att besitta eller hyra lägenhet.
Om anvisning å bostadsrättslägenheter m. m.
12
§.
Ej må någon mottaga eller träffa avtal örn ersättning av den, som söker bostad, för anvisning å lägenhet, som avses i denna lag, såframt lägenheten är avsedd att helt eller till väsentlig del nyttjas till bostad och är belägen i ort, där denna lag äger tillämpning. Vid yrkesmässig bostadsförmedling må dock sådan ersättning utgå enligt grunder, som bestämmas av hyresnämnden.
13 §.
Konungen äger meddela föreskrifter om skyldighet att lämna uppgifter rö rande lägenheter, som avses i denna lag.
Övriga bestämmelser.
14 §.
Vid tillämpning av 22 § första stycket och 55 § andra stycket lagen örn bostadsrättsföreningar skall hyran jämte ersättning för lägenhetens uppvärm ning och förseende med varmvatten bestämmas enligt vad som stadgas i lagen om hyresreglering m. m.
15 §.
Vad i 19—21 och 25 §§ lagen om hyresreglering m. m. stadgas om för farandet hos hyresnämnden, fullföljd av talan och tystnadsplikt skall äga motsvarande tillämpning med avseende å ärende enligt denna lag. Rör ären det fastställandet av hyresvillkor, skall jämväl i övrigt tillämpas vad som stadgas i förstnämnda lag.
16 §.
Den som bryter mot vad i 4, 7 eller 12 § stadgas, straffes med dagsböter eller fängelse. Vad i nämnda paragrafer stadgas skall gälla ändå att ersätt ningen givits annan beteckning än där sägs.
Den som underlåter att göra anmälan enligt vad i 5 § andra stycket före- skrives, straffes ock med dagsböter eller fängelse.
Styrelseledamot, som i strid mot vad i denna lag stadgas om överlåtelse av bostadsrätt eller annan andelsrätt antager någon såsom medlem eller del
Kungl. Maj.ts proposition nr 341.
5
ägare utan att överlåtelsen godkänts av hyresnämnden, straffes med dags
böter.
17
§•
Där någon mottagit ersättning som ej är tillåten enligt denna lag, vare han
pliktig att återgälda vad sålunda uppburits.
18 §.
Böter tillfalla kronan.
19 §.
Närmare föreskrifter angående tillämpningen av denna lag meddelas av
Konungen eller, efter Konungens bemyndigande, av statens hyresråd.
Denna lag träder i kraft dagen efter den då lagen enligt därå meddelad
uppgift utkommit från trycket i Svensk författningssamling.
Bestämmelserna i 4—12 §§ skola ej gälla, om avtal träffats eller anvisning
å lägenhet skett före lagens ikraftträdande i orten.
Lagen äger giltighet till och med den 30 september 1943. Föreskrift eller
beslut, som meddelats med stöd av lagen, äger ej tillämpning längre än denna
är gällande.
På överlåtelse av bostadsrätt eller annan andelsrätt, som sker inom två
månader före det lagen upphör att gälla, skall lagen ej tillämpas. Bestäm
melserna i 9 § skola, såvitt angår överlåtelse varå lagen är tillämplig, gälla
även efter det lagen upphört att gälla. Vad i 10 § stadgas skall ock gälla,
ändå att fardag som där sägs infaller efter det lagen upphört att gälla, dock
att hyresvillkoren för tid därefter i händelse av tvist skola fastställas av dom
stol.
På förseelse, som begåtts under lagens giltighetstid, skall vad i lagen stad
gas även därefter tillämpas.
Kungl. Maj:ts proposition nr 341.
Utdrag av protokollet över justitiedepartementsårenden, hållet in
för Hans Maj.t Konungen i statsrådet å Stockholms slott den 22 maj 1942.
Närvarande:
Statsministern
Hansson , ministern för utrikes ärendena Gunther , statsråden
Pehrsson-Bramstorp, Westman, Wigforss, Möller, Sköld, Eriksson, Bergquist, Bagge, Domö, Rosander, Gjöres, Ewerlöf.
Efter gemensam beredning med statsrådets övriga ledamöter anmäler che fen för justitiedepartementet, statsrådet Westman, fråga om kontroll av upplåtelse och överlåtelse av bostadsrätt m. m.
Föredraganden anför. Vid anmälan den 30 april 1942 av förslag till lag örn hyresreglering m. m. uttalade jag, att det med hänsyn till bostadsrättsföreningarnas betydelse för bostadsmarknaden vöre angeläget att även upplåtelse och överlåtelse av bo stadsrätt bleve föremål för kontroll samt att inom justitiedepartementet upp tagits till undersökning, i vad mån och på vad sätt ett komplement till den fö reslagna hyresregleringslagen i denna riktning läte sig genomföras. Jag anhål ler att nu få redogöra för denna undersökning.
Behovet av bostäder har som bekant i avsevärd utsträckning tillgodosetts genom upplåtelse av bostadsrätt i enlighet med lagen den 25 april 1930 örn bostadsrättsföreningar. Dessförinnan hade bildats ett stort antal föreningar, i vilka medlemmarna under växlande former innehade besittningsrätt till viss lägenhet, s. k. bostadsföreningar. Även aktiebolagsformen hade i viss utsträck ning kommit till användning för att tillförsäkra delägarna bostad. Vid en år 1939 företagen statistisk undersökning inkommo uppgifter från omkring 1,060 bostads- eller bostadsrättsföreningar med sammanlagt omkring 40,000 bo stadslägenheter. Av dessa funnos i Stockholm 372 föreningar med mer än 20,000 bostadslägenheter, i Malmö 133 föreningar med omkring 6,000 bostadslägenheter och i Göteborg 129 föreningar med omkring 4,000 bo stadslägenheter. Detta innebar, att i Stockholm ungefär var tionde, i Malmö ungefär var nionde och i Göteborg ungefär var tjugufemte bostadslägenhet innehades av medlem i bostads- eller bostadsrättsförening.1 Emellertid torde härutöver finnas ett stort antal föreningar som endast till namnet äro koope rativa och vilkas lägenheter huvudsakligen uthyras.
1 Jfr Sveriges off. statistik, Kooperativ verksamhet i Sverige år 1939, av Socialstyrelsen.
Kungl. Maj:ts proposition nr 341.
7
Genom 1930 års lagstiftning infördes åtskilliga bestämmelser till bostads-
rättshavarens skydd. Bland annat stadgas i 11 §, att innan bostadsrätt må
upplåtas, en ekonomisk plan för föreningens verksamhet skall ha upprättats
av styrelsen och mottagits av länsstyrelsen. Den ekonomiska planen skall
hänföra sig till föreningens samtliga hus och innehålla upplysning i alla de
avseenden, vilka äro av betydelse för bedömandet av föreningens verksam
het. I planen skall också lämnas uppgift om de ekonomiska förpliktelser
som kunna komma att åligga envar bostadsrättshavare. För varje lägenhet
skall i planen angivas det belopp, vartill lägenhetens värde uppskattas i för
hållande till värdet å alla lägenheterna (lägenhetens andelsvärde). Å planen
skall enligt 14 § vara tecknat intyg av två trovärdiga män, att planen enligt
deras omdöme vilar å tillförlitliga grunder. Planen skall ingivas till länssty
relsen, som kontrollerar att den är upprättad i behörig ordning och äger
föreskrivet innehåll samt är försedd med vederbörligt intyg. 1 annat fall må
planen ej mottagas. Upplåtelse av bostadsrätt som skett innan ekonomisk
plan mottagits av länsstyrelsen är ogiltig. Äldre bostadsföreningar ha bildats
utan iakttagande av nu nämnda former.
Det kan befaras, att under tid, då bostadsbrist är rådande, lagstiftningen
om bostadsrättsföreningar ej är tillfyllest för att skydda mot en mindre önsk
värd utveckling inom denna del av bostadsmarknaden. Påfrestningen blir
också helt naturligt större än eljest skulle varit fallet genom den planerade
regleringen av hyresmarknaden. Denna medför en viss frestelse för fastighets,
ägarna att bilda bostadsrättsföreningar för att söka erhålla större avkastning
på eller återfå det i fastigheten nedlagda kapitalet. Äro lägenheterna i en fas
tighet uthyrda när bostadsrättsförening bildas, avser visserligen lagförslaget
om hyresreglering att skydda hyresgästerna. Hyresnämnd äger nämligen un
der vissa förutsättningar förklara uppsägning av hyresavtal ogiltig eller för
länga hyresförhållandet på ändrade villkor. Härigenom hindras hyresvärden
att efter sitt gottfinnande tvinga hyresgästerna att antingen ingå i föreningen
eller avflytta. Emellertid kan det trots denna bestämmelse tänkas innebära
en viss påtryckning på hyresgästen, örn hyresvärden bildat en bostadsrättsför
ening och därefter utbjuder bostadsrätten till lägenheterna åt olika spekulan
ter. Vidare må erinras, att nämnda stadgande i hyresregleringslagen ju icke
innefattar något skydd mot utnyttjande av den som söker bostad och skulle
önska att få flytta in i en ledig lägenhet i huset. Om därvid uppställes såsom
villkor att han skall förvärva lägenheten med bostadsrätt, har han icke någon
möjlighet enligt den föreslagna hyresregleringslagen att få villkoren för ett
sådant förvärv underkastade prövning av hyresnämnden.
Även en annan synpunkt bör framhållas i detta sammanhang. Under den
föreslagna hyresregleringen lia inbegripits jämväl lägenheter i nya hus. Hy
rorna i dessa hus skola enligt förslaget fastställas av hyresnämnden, varige
nom även nyproduktionen underkastas kontroll. Denna kontroll skulle, i den
mån ej offentliga organ få tillfälle att ingripa i samband med långivning,
kunna bliva mer eller mindre verkningslös, om den inskränkes till hyreshus.
Den som bygger ett hus kan då välja att bilda en bostadsrättsförening, i stöl-
Kungl. Maj:ts proposition nr 341.
let för att hyra ut lägenheterna, och på så sätt undgå att priset på lägenhe terna fastställes av hyresnämnden.
Vad härefter angår överlåtelser av redan upplåten bostadsrätt är tydligt, att en stegring av priset för bostadsrättslägenheter kan följa av brist på hyreslägenheter och att följaktligen den, som eljest haft ekonomisk möj lighet att förvärva en lägenhet med bostadsrätt, kan få svårigheter att på detta sätt trygga sin bostad. Härjämte kan det inträffa, att viss oro upp kommer på marknaden. Omsättningen av bostadsrättslägenheter kan väl an tagas komma att minskas under en tid av bostadsbrist, men i viss utsträck ning kommer överlåtelse därav likväl att äga rum. Örn vissa bostadsrätts- havare — t. ex. sådana som redan nu inneha ett antal bostadsrättslägenhe ter på spekulation — lyckas erhålla överpris för sina lägenheter, kan denna tendens hastigt spridas till andra som eljest ej skulle ha reflekterat på att söka utnyttja bostadsbristen i dylikt syfte. För den händelse bildandet av nya bostadsrättsföreningar och nya upplåtelser av bostadsrätt underkastas den kontroll som jag förut förordat, skulle det också vara inkonsekvent att lämna överlåtelser fria. I så fall skulle en person, som förvärvat bostadsrätt på av hyresnämnden reglerade villkor, kunna omedelbart sälja denna rätt och tillgodogöra sig en mer eller mindre betydande mellanhandsvinst. För övrigt skulle förstnämnda kontroll lätt kunna kringgås genom att den, som bildar bostadsrättsförening, själv eller genom bulvaner övertager bostads- rättslägenheterna av föreningen och därefter säljer dem till överpris.
I åtskilliga föreningar finnas bestämmelser som avse att hindra överlåtelse till överpris, men någon garanti mot att dessa bestämmelser kringgås ge nom särskilda överenskommelser finnes ej. Andra föreningar ha tillkom mit huvudsakligen såsom en bekväm form för fastighetsförvaltning och ett stort antal lägenheter innehavas av en och samma person som uthyr dem till andra. I dessa fall övar helt naturligt föreningen i regel icke någon som helst kontroll att överlåtelse ej sker till överpris.
Av de skäl, för vilka jag nu redogjort, har det synts lämpligt att komplet tera den föreslagna hyresregleringen med vissa särskilda bestämmelser med avseende å upplåtelse och överlåtelse av bostadsrätt samt därmed jämförlig besittningsrätt. Liksom hyresregleringslagen bör denna lagstiftning vara av provisorisk natur. I enlighet härmed har inom justitiedepartementet upprät tats förslag till lag om kontroll av upplåtelse och överlåtelse av bostadsrätt m. m.
Enligt 1 § i förslaget skall denna lag gälla allenast i ort, där lagen om hy resreglering är tillämplig.
Under 2—4 §§ i förslaget meddelas först vissa bestämmelser som avse att åstadkomma en priskontroll över upplåtelse av bostadsrätt. Dessa bestämmelser anknyta till de föreskrifter som i lagen om bostadsrätts föreningar meddelas om ekonomisk plan för sådan förenings verksamhet. Såsom förut nämnts skall denna plan granskas av länsstyrelsen. Denna pröv ning är emellertid av formell natur och avser endast ett konstaterande av att vissa i lagen angivna handlingar, som skola anses innefatta trygghet för för
Kungl. Maj:ts proposition nr 341.
9
eningens soliditet, föreligga. Att de avgifter som enligt planen skola utgå
för bostadsrätt ej äro för höga, prövas icke. För att underkasta planen kon
troll ur sistnämnda synpunkt föreslås i 2 §, att planen skall godkännas av
hyresnämnden i orten. Nämndens prövning skall föregå länsstyrelsens gransk
ning, och länsstyrelsen må ej mottaga plan, som ej är godkänd av nämnden.
Av 22 § i lagen örn bostadsrättsföreningar följer, att upplåtelse av bostads
rätt i huset, som sker utan att planen mottagits av länsstyrelsen, är ogiltig,
varjämte straffansvar för upplåtaren kan inträda enligt 63 §. Har lägenhe
ten redan tillträtts oaktat plan ej mottagits av länsstyrelsen, skall enligt först
nämnda lagrum anses som vore hyresavtal ingånget för tiden intill den far
dag som infaller näst efter tre månader från uppsägning och på de villkor i
övrigt som i brist av åsämjande fastställas av domstol. Den som tillträtt lä
genheten kommer alltså i samma ställning som en hyresgäst. Blir han upp
sagd, ingriper 7 § i hyresregleringslagen, enligt vilken hyresnämnden är befo
gad att förklara uppsägningen ogiltig eller eljest förlänga hyresförhållandet.
Vad angår hyrans belopp föreslås i det följande under 14 § den avvikelsen
från lagen om bostadsrättsföreningar, att hyresbeloppet ej skall fastställas av-
domstol utan enligt hyresregleringslagen, d. v. s. vid behov av hyresnämnden.
Det är tydligt, att nämndens prövning av plan för bostadsrättsförening
måste ske enligt principer som stå i samklang med dem som ligga till grund
för den föreslagna hyresregleringen. Vid den prissättning, som därigenom
föreskrives, skiljes mellan äldre hus och nybyggnader. I fråga om lägenhet
som färdigställts senast vid årsskiftet 1941/42 har hyran sålunda reglerats
med utgångspunkt från de hyrespriser som gällde den 1 januari 1942. Be
träffande lägenheter som färdigställts senare har hyresnämnden fått befogen
het att fastställa hyrorna efter vad som med hänsyn till byggnadskoslnaderna
och övriga omständigheter finnes skäligt. Detta innebär bland annat, att ett
visst språng kan komma att föreligga mellan hyrorna i äldre hus och hyrorna
i nya hus. Skillnaden utjämnas dock i viss mån genom det allmännas verk
samhet för bostadsproduktionens främjande.
I 3 § av nu föreliggande förslag dragés en motsvarande gräns som dock av
praktiska skäl ej anknutit till visst datum utan till den omständigheten, om
huset förut varit avsett till uthyrning eller ej. Även denna gränsbestämning
åsyftar emellertid främst att hålla bostadspriserna i äldre hus på hittillsva
rande nivå, under det att för nya hus de ökade byggnadskostnaderna kunna
föranleda en höjning.
I fråga örn äldre hus kan bildandet av bostadsrättsförening i regel miss
tänkas vara ett försök att kringgå hyresregleringen. För att omintetgöra en
sådan strävan föreslås bestämmelser som torde göra det uteslutet att vinna
någon ekonomisk fördel genom att förvandla ett hyreshus till ett bostads-
rättshus. I detta syfte stadgas i förslaget, alt grundavgiften samt årsavgift
för lägenhet i huset och särskilt tillskott för visst år tillhopa ej skola få över
stiga den hyra som kunnat utgå enligt hyresregleringslagen jämte skälig
bränsleersättning. Men ännu en begränsning har ansetts behövlig. Det är
nämligen att märka, att bostadsrättshavaren enligt 41 § lagen örn bostads
Kungl. Maj:ts proposition nr 341.
rättsföreningar i viss utsträckning har att, om ej annat föreskrives i stad garna, på egen bekostnad hålla sin lägenhet i gott stånd. Om dylika förplik telser komma att åligga bostadsrättshavaren, hör årsavgiftens belopp nedsät tas i motsvarande mån.
Det är tydligt, att om nu nämnda bestämmelser genomföras, möjligheterna att ombilda ett hyreshus till bostadsrättshus bliva mycket begränsade. Av lagen om bostadsrättsföreningar följer nämligen, att länsstyrelsen ej må mot taga en plan, om icke de krav äro uppfyllda som lagen uppställer för att pla nen skall anses betryggande med hänsyn till föreningens sobditet. Om endast en jämförelsevis obetydlig grundavgift må uttagas, måste detta återverka på soliditeten. Denna måste därför säkerställas på annat sätt. Å andra sidan kan dock framhållas, att skillnaden mellan en normalt bestämd hyra och en på vanligt sätt bestämd årsavgift icke är obetydlig, varför visst utrymme fin nes att inom denna marginal säkerställa föreningens ekonomi. Att ombildan det av hyreshus till bostadsrättshus försvåras torde för övrigt vara en fördel. Det synes nämligen icke vara önskvärt, att ett större antal lägenheter som en följd av krisen undandragas hyresmarknaden. Bostadsrättsföreningar böra, för att vara till gagn, fylla ett verkligt behov av att ställa lägenheter till för fogande för dem som önska inneha lägenheterna under längre tid. Ett urval bland spekulanterna är även nödvändigt för att hålla föreningen på önsk värd nivå. Om lägenheterna ofta byta innehavare, kommer föreningen att snabbt förfalla, varjämte det för husets skötsel menliga förhållandet uppstår, att ett större antal bostadsrättshavare själva bliva hyresvärdar genom att nödgas uthyra lägenheter som de ej kunnat överlåta.
Den omständigheten att hyresnämnden för sin del godkänt planen för bil dandet av bostadsrättsförening innebär icke, att nämnden avhänt sig möj ligheten att med tillämpning av 7 § hyresregleringslagen förklara uppsäg ning av hyresavtal ogiltig eller eljest förlänga hyresförhållandet. Även om avgifterna till föreningen icke äro mera betungande än hyran jämte bränsle- ersättning, kan det för hyresgästen vara olägligt att behöva förvärva lägen heten med bostadsrätt.
Enligt lagen örn bostadsrättsföreningar kan i föreningsstadgarna bl. a. föreskrivas särskild avgift för inträde i föreningen eller ersättning för rätten att teckna bostadsrätt. Dylika avgifter liksom andra tillskott, som gå utöver vad jag förut angivit såsom tillåtet, torde böra förbjudas, när fråga är om ©inbildning av hyreshus till bostadsrättshus.
Sistnämnda förbud torde böra kompletteras med hänsyn till sådana försök att kringgå lagen som taga sig uttryck i uppställandet av vissa särskil da villkor för inträde i bostadsrättsförening, t. ex. att vederbörande skall vara medlem av en annan förening. Medlemskapet i sistnämnda förening kan huvudsakligen avse, att denna skall erhålla en avgift för bostadsrätten. I förslaget har därför uppställts förbud jämväl mot villkor som till sin inne börd äro jämförliga med avgifter eller tillskott.
Innehåller den ekonomiska planen bestämmelser i strid mot vad nu sagts, bör den tydligen ej få godkännas av hyresnämnden. Till följd härav kan ej lagligen upplåtas bostadsrätt inom föreningen.
Kungl. Maj:ts proposition nr 341.
11
När bostadsrättsförening skall bildas för hus, som ej förut varit avsett för uthyrning, vore det ej rimligt att upprätthålla lika stränga föreskrifter. För detta fall torde nämnden allenast böra pröva, huruvida den ekonomiska pla nen ur bostadsrättshavarens synpunkt är rimlig. Planen bör i övrigt få upprättas enligt de principer som tillämpas under normala förhållanden. I förslaget stadgas därför allenast, att nämnden må godkänna planen om av gifterna för lägenheterna i huset och villkoren i övrigt med hänsyn till bygg- nadskostnaderna och andra omständigheter prövas skäliga. Om statens bygg- nadslånebyrå prövat villkoren för lån till uppförandet av bostadsrättshus, bör hyresnämnden givetvis iakttaga vad därvid bestämts om bostadsrättsför eningen och dess verksamhet. Med hus, som ej förut varit avsett för uthyr ning, torde böra jämställas hus, som varit avsett för sådant ändamål men därefter blivit föremål för väsentlig ombyggnad.
I 3 § sista stycket stadgas generellt förbud mot att föreningens stadgar må innehålla bestämmelse, vilken till men för bostadsrättshavaren avviker från plan som godkänts av hyresnämnden. Är det förhållandet, må registrering ej äga rum. Härjämte förklaras, att en sådan bestämmelse är ogiltig.
Det kan förutses, att försök göres alt kringgå kontrollen över planen och stadgarna genom att i samband med upplåtelse av bostadsrätt betingas särskild ersättning. Ett förbud häremot har upptagits i 4 §. Förbudet gäl ler emellertid ej allenast för nya föreningar. Samma risk föreligger beträffan de äldre föreningar, där vid tiden för lagens ikraftträdande alla lägenheter ännu ej upplåtits med bostadsrätt. Även i fråga örn dessa skall gälla förbud mot att mottaga eller träffa avtal om ersättning för upplåtelse av bostads rätt utöver vad som bestämts i stadgarna. Att ersättning ej må uttagas en ligt bestämmelse i stadgarna, som jämlikt 3 § är utan verkan, är självfallet.
För överträdelse av förbudet stadgas straff i 16 §.
Såsom en senare huvudavdelning i förslaget meddelas under 5—10 §§ be stämmelser i syfte att kontrollera överlåtelse av bostadsrätt. Dessa bestämmelser skola gälla, oavsett vid vilken tidpunkt bostadsrättsför eningen tillkommit.
Enligt 5 § skall överlåtelse av bostadsrätt godkännas av hyresnämnden, där ej överlåtelsen skett genom exekutiv auktion. För att denna bestämmelse skall bliva effektiv upptages härefter i andra stycket bestämmelse, att den som överlåter bostadsrätt skall vara skyldig att inom fjorton dagar från dagen för överlåtelsen göra anmälan därom hos nämnden. Jag återkommer i det följande till påföljden av underlåtenhet härutinnan.
Innan hyresnämnden kan godkänna en överlåtelse måste prövning äga rum av prisets skälighet. Fråga uppkommer då, huruvida denna prövning bör anförtros åt hyresnämnden eller örn den bör ske i annan ordning. För vissa fall meddelas i lagen örn bostadsrättsföreningar särskilda bestämmel ser om värdering av bostadsrätt. Denna skall då utföras av tre skiljemän, utsedda enligt lagen örn skiljemän. Det kunde ju tänkas, att även vid den
Kungl. Maj:ts proposition nr 341.
prövning som nu avses låta skiljemän uttala sig om bostadsrättens värde. Ett sådant förfarande synes dock knappast ändamålsenligt, då här är fråga om en kontroll ur allmän synpunkt och ej om slitande av en tvist mellan enskilda parter. Intresset av att enhetlighet i avgörandena såvitt möjligt vinnes talar också emot användning av skiljemän som utses för varje sär skilt ärende, övervägande skäl torde därför tala för att hyresnämnden får pröva frågan om prisets skälighet.
Det är tydligt, att härigenom en betydande makt lägges i hyresnämndens hand. Om hyresnämndens befogenhet inskränkes till att antingen helt god känna eller helt underkänna överlåtelsen, och nämnden således ej får rätt att ändra villkoren för överlåtelsen, synas dock de betänkligheter som kunna anföras ej böra tillmätas så stor betydelse. Rätt att överklaga hyres nämndens avgörande bör även stå till buds. Besvär över nämndens beslut torde alltså liksom enligt hyresregleringslagen böra få anföras hos statens hyresråd.
I fråga örn grunderna för hyresnämndens prövning av prisets skälighet föreslås i 6 §, att överlåtelse av bostadsrätt ej må godkännas, örn ersättning skall utgå med högre belopp än som svarar mot bostadsrättshavarens andel i föreningens behållna tillgångar d. v. s. främst fastigheten. Detta innebär till en början, att det övervärde, som till följd av bostadsbrist skulle kunna uttagas för bostadsrätt till den enskilda lägenheten, ej må ingå i priset. I fråga örn värderingen av fastigheten måste hänsyn tagas till fastighets marknaden i allmänhet. Ett av syftena med hyresregleringen är att hindra stegring av fastighetsvärdena till följd av bostadsbristen. Om värdena å hy reshus hållas på en rimlig nivå genom hyresregleringen, inverkar detta självfallet också på värderingen av bostadsrättshus enligt den nu föreslagna regeln. Detta stadgande bör därför motverka, att bostadsrättsföreningars hus komma att springa upp i högre värden än andra fastigheter och därigenom splittra fastighetsmarknaden. Mot det föreslagna stadgandet kan möjligen in vändas, att bostadsrätt ur vissa synpunkter vore att jämföra med äganderätt till ett enfamiljshus och att värdena på dessa bostäder icke hållas nere genom hyresregleringen. Det är dock att märka, att för enfamiljshusen vissa andra faktorer verka i denna riktning. Sålunda torde t. ex. under rådande krisför hållanden de ökade bränslekostnaderna, vilka som bekant drabba enfamiljs husen i särskilt hög grad, och det ökade besväret med skötseln av värme anläggningen i viss mån motverka prisstegring.
I den ekonomiska planen för bostadsrättsförening skall för varje lägenhet angivas det belopp, vartill lägenhetens värde uppskattas i förhållande till värdet å alla lägenheterna. Detta belopp, som allenast är ett jämförelsetal, kallas lägenhetens andelsvärde. Andelsvärdet skall naturligtvis användas vid beräknande av bostadsrättshavarens andel i föreningens tillgångar. I vissa fall bör emellertid en högre ersättning kunna godkännas än som föranledes av andelsvärdet. Bostadsrättshavaren har t. ex. nedlagt särskilda kostnader
Kungl. Maj:ts proposition nr 341.
13
på sin lägenhet, eller denna har eljest även under normala förhållanden ett
högre försäljningsvärde än som belöper på andelsvärdet.
Ett enligt uppgift ej ovanligt förhållande är, att ett antal lägenheter i ett
hus innehavas av bostadsrättsföreningen såsom sådan och av denna uthyras.
I dessa fall kan komma att på bostadsrätten belöpa jämväl andel i det
värde som dessa uthyrda lägenheter representera, beroende på vad stadgarna
innehålla.
Man kan möjligen befara, att en prövning av alla överlåtelser av bostads
rätt skulle bliva betungande för hyresnämnderna. I det stora flertalet fall
måste emellertid prövningen bliva mycket enkel. I de mera välorganiserade
föreningarna äro nämligen såsom förut antytts medlemmarna redan enligt
stadgarna förbjudna att vid överlåtelse uttaga något överpris, varför alla lo
jala överlåtelser av bostadsrätt i föreningen utan vidare kunna godkännas av
nämnden. I andra fall kan god ledning erhållas genom utlåtande av den för
ening som bostadsrättshavaren tillhör, om denna ej kan misstänkas vara
obehörigt intresserad i saken.
1 7 § stadgas förbud mot att för överlåtelse av bostadsrätt mottaga eller
träffa avtal om ersättning utöver det belopp som godkänts av hyresnämnden.
Överträdelse medför straff enligt 16 §.
Under 8 § föreslås härefter en bestämmelse, enligt vilken den som efter
överlåtelse förvärvat bostadsrätt ej må antagas till medlem av bostadsrätts
föreningen förrän överlåtelsen godkänts av hyresnämnden. Det ankommer
på föreningens styrelse att vid straffansvar enligt 16 § iakttaga denna bestäm
melse. När föreningen av annan orsak vägrar att antaga någon såsom med
lem, äger denne draga frågan under skiljemän. Detta skall icke gälla i fall
som här avses.
I 9 § har förvärvaren erhållit rätt att för sin del redan på ett tidigt sta
dium draga sig tillbaka. Där stadgas, att om överlåtelsen ej anmälts
hos hyresnämnden inom fjorton dagar, den som förvärvat bostadsrätten
äger att omedelbart frånträda avtalet, örn han ej redan tillträtt lägenhe
ten. Det är ju för honom av stor betydelse att få avgjort, huruvida överlåtel
sen blir gällande. Denna befogenhet innebär också ett viktigt medel att tvinga
säljaren att anmäla överlåtelsen. Att stadga straff för försummelse därav
synes ej erforderligt.
Samma rätt att frånträda avtalet skall enligt andra stycket i 9 § tillkomma
den som förvärvat bostadsrätt och ännu ej tillträtt lägenheten, örn hyres
nämnden ej inom två månader från överlåtelsen godkänt avtalet. Det kan
för förvärvaren vara av lika stor betydelse att erhålla besked av nämnden
i tid som att anmälan till nämnden göres snabbt, t. ex. för att han skall
kunna se sig örn efter en annan lägenhet. Jag vill anmärka, att denna rätt
att frånträda avtalet ej lärer kunna utövas efter det nämnden godkänt av
talet, även örn godkännandet lämnats först mer än två månader från över
låtelsen.
Örn hyresnämnden ej godtager skedd överlåtelse och tillträde redan ägt
rum, kan den som enligt överlåtelsen förvärvat bostadsrätten komma i en
Kuncjl. Alaj:ts proposition nr 341.
svår situation, om överlåtaren ej vill ändra sina villkor till vad nämnden finner skäligt. För detta fall torde han, på sätt skett i 22 § första stycket och 55 § andra stycket lagen om bostadsrättsföreningar, böra erhålla hyresrätt till lägenheten. Stadgande i detta syfte har upptagits såsom 10 §. I nämnda pa ragrafer i lagen örn bostadsrättsföreningar stadgas, att hyresvillkoren i hän delse av tvist skola fastställas av domstol. För nu ifrågavarande fall bör gi vetvis vad i lagen örn hyresreglering m. m. stadgas om tillåten hyra och dess fastställande lända till efterrättelse. Även hyresvillkoren i övrigt böra fast ställas av hyresnämnden.
Här må framhållas, att om bostadsrättshavaren i fall som nu nämnts sedermera verkställer uppsägning, 7 § i hyresregleringslagen blir tillämplig, varav följer att hyresnämnden på ansökan av hyresgästen kan förlänga hy resförhållandet. Detsamma gäller, om hyresrätt uppkommit enligt 22 eller
55 § lagen om bostadsrättsföreningar.
Såsom förut nämnts hade före 1930 års lagstiftning örn bostadsrättsför eningar bildats ett stort antal föreningar som likaledes hade till syfte att bereda medlemmarna bostad. Även aktiebolagsformen kom till användning. Nu ifrågavarande kontrollbestämmelser skulle bliva mycket ofullständiga, örn de ej skulle inbegripa jämväl upplåtelse och överlåtelse av andelsrätt i dylika föreningar eller bolag, varmed följer besittningsrätt till lägenhet. Ett stadgande härom har därför upptagits såsom 11 §. Denna bestämmelse är tillämplig, även örn den rätt till lägenheten, som följer med överlåtelse av andelsrätten i föreningen eller bolaget, benämnts hyresrätt.
I analogi med vissa bestämmelser som upptagits i förslaget till lag om hyresreglering m. m. ha i 12 och 13 §§ införts bestämmelser om anvisning å bostadsrättslägenheter m. fl. och örn uppgifter angående lediga lägenheter.
I 14 § meddelas ett särskilt stadgande med tanke på de fall som avses i 22 § första stycket och 55 § andra stycket lagen om bostadsrättsföreningar, enligt vilka domstol skall bestämma hyresvillkor, då någon som efter över låtelse tillträtt bostadsrättslägenhet ej antages som medlem i föreningen eller bostadsrätlshavare i visst fall förlorat sin bostadsrätt. För dessa fall torde i fråga örn tillåten hyra och dess fastställande samt bränsleersättning böra gälla vad som stadgas i lagen örn hyresreglering m. m.
Under 15—19 §§ ha upptagits stadganden örn förfarandet hos hyresnämn den, besvär, tystnadsplikt, straff, återbetalningsskyldighet och tillämpnings föreskrifter, därvid i väsentliga delar hänvisats till hyresregleringslagen. Av denna hänvisning följer bl. a., att besvär över hyresnämnds beslut få an föras hos statens hyresråd inom fjorton dagar från det klaganden fått del av beslutet. Hyresrådets beslut skall ej få överklagas.
Slutligen föreslås vissa övergångsbestämmelser. Beträffande dessa må hän visas till lagtexten.
Föredraganden hemställer, att lagrådets utlåtande över förenämnda för slag till lag om kontroll av upplåtelse och överlåtelse av bostadsrätt m. m.,
Kungl. Maj:ts proposition nr 341.
15
av den lydelse bilaga till detta protokoll utvisar, måtte för det i § 87 rege ringsformen omförmälda ändamålet inhämtas genom utdrag av protokollet.
Denna av statsrådets övriga ledamöter biträdda hemstäl lan bifaller Hans Maj:t Konungen.
Ur protokollet:
T. Eliason.
Kungl. Maj:ts proposition nr 341.
Förslag
till
Lag
om kontroll av upplåtelse och överlåtelse av bostadsrätt m. m.
Härigenom förordnas som följer.
Lagens tillämpningsområde.
1 §•
Bestämmelserna i denna lag skola äga tillämpning i ort, där lagen om hyresreglering m. m. är gällande.
Örn upplåtelse av bostadsrätt.
2
§.
Ekonomisk plan, som avses i 11 § lagen om bostadsrättsföreningar, skall godkännas av hyresnämnden, innan den må mottagas av länsstyrelsen.
3 §.
Vid granskning av planen skall nämnden iakttaga följande. Har huset förut varit avsett för uthyrning, m(å grundavgiften samt årsav gift för lägenhet och särskilt tillskott för visst år ej tillhopa överstiga det belopp som kunnat betingas i hyra enligt lagen örn hyresreglering m. m. jämte skälig ersättning för lägenhetens uppvärmning och förseende med varm vatten, med den nedsättning som skäligen må föranledas av bostadsrätts- havarens förpliktelser i fråga om underhåll och dylikt. Andra avgifter eller tillskott eller särskilda villkor, som till sin innebörd äro jämförliga med föreskrift om avgift eller tillskott, må ej stadgas. Vad i detta stycke föreskrives skall dock ej gälla, om huset efter att hava varit avsett för uthyrning under gått väsentlig ombyggnad.
Avser planen hus, som ej förut varit avsett för uthyrning, må planen god kännas, om avgifterna för lägenheterna och villkoren i övrigt med hänsyn till byggnadskostnaderna och andra omständigheter prövas skäliga. Samma lag vare, där planen avser hus som förut varit avsett för uthyrning men därefter undergått väsentlig ombyggnad.
Föreningens stadgar må ej innehålla bestämmelse, vilken till men för bo- stadsrättshavaren avviker från plan som godkänts av nämnden. Är detta förhållandet, må registrering ej äga rum, och vare bestämmelsen utan verkan.
Kungl. Maj:ts proposition nr 341.
17
4 §•
Ej må någon för upplåtelse av bostadsrätt mottaga eller träffa avtal om ersättning utöver vad som följer av de för föreningen gällande stadgarna.
Om överlåtelse av bostadsrätt.
5 §.
överlåtelse av bostadsrätt skall för att bliva gällande godkännas av hyres nämnden. Vad nu sagts skall dock ej gälla förvärv som skett å exekutiv auktion.
Den som överlåter bostadsrätt vare skyldig att göra anmälan örn över låtelsen hos nämnden inom fjorton dagar från dagen för avtalet.
6
§•
överlåtelse av bostadsrätt må ej godkännas, om ersättning för bostadsrät ten skall utgå med högre belopp än som svarar mot bostadsrättshavarens andel i föreningens behållna tillgångar, utan så är att bostadsrätten av särskild anledning har högre värde.
7 §■
Ej må någon för överlåtelse av bostadsrätt mottaga eller träffa avtal om ersättning utöver det belopp som godkänts av hyresnämnden.
8 §•
Den som efter överlåtelse förvärvar bostadsrätt må ej antagas till medlem av bostadsrättsföreningen förrän överlåtelsen godkänts av hyresnämnden.
Fråga om vägran att antaga någon såsom medlem må i fall som avses i första stycket ej hänskjutas till skiljemän.
9 §.
Har ej överlåtelsen anmälts hos hyresnämnden inom tid som i 5 § sägs, äge den som förvärvat bostadsrätten omedelbart frånträda avtalet, såvida han ej redan tillträtt lägenheten.
Vad i första stycket stadgas skall ock gälla, om hyresnämnden ej god känt överlåtelsen inom två månader från dagen för avtalet och tillträde ej ägt rum.
10 §.
Godkänner hyresnämnden ej överlåtelsen och vill bostadsrättshavaren ej överlåta bostadsrätten på de ändrade villkor som nämnden finner skäliga, skall, örn tillträde skett, anses som vore skriftligt hyresavtal ingånget för tiden intill den fardag som infaller näst efter tre månader från uppsägning
Bihang till riksdagens protokoll 19i2. 1 sami. Nr 341.
2
18
Kungl. Maj.ts proposition nr 341.
samt mot den hyra som kunnat betingas enligt lagen om hyresreglering m. m.
och på de villkor i övrigt som i brist av åsämjande fastställas av nämnden.
Om upplåtelse eller överlåtelse av andelsrätt i vissa andra föreningar m. m.
11
§•
Vad i 4 samt 5—10 §§ stadgas om bostadsrätt skall äga motsvarande till-
lämpning med avseende å annan andelsrätt i förening eller bolag, varmed
följer rätt att besitta eller hyra lägenhet.
Om anvisning å bostadsrättslägenheter m. m.
12
§.
Ej må någon mottaga eller träffa avtal om ersättning av den, som söker
bostad, för anvisning å lägenhet, som avses i denna lag, såframt lägenheten
är avsedd att helt eller till väsentlig del nyttjas till sådant ändamål och är
belägen i ort, där denna lag äger tillämpning. Vid yrkesmässig bostadsför
medling må dock sådan ersättning utgå enligt grunder, som bestämmas av
hyresnämnden.
13 §.
Konungen äger meddela föreskrifter om skyldighet att lämna uppgifter rö
rande lägenheter, som avses i denna lag.
Gemensamma bestämmelser.
14 §.
Vid tillämpning av 22 § första stycket och 55 § andra stycket lagen om
bostadsrättsföreningar skall hyran jämte ersättning för lägenhetens uppvärm
ning och förseende med varmvatten bestämmas enligt vad som stadgas i lagen
örn hyresreglering m. m.
15 §.
Vad i 19—21 och 25 §§ lagen örn hyresreglering m. m. stadgas om för
farandet hos hyresnämnden, fullföljd av talan och tystnadsplikt skall äga
motsvarande tillämpning med avseende å ärende enligt denna lag. Rör ären
det fastställandet av hyresvillkor, skall jämväl i övrigt tillämpas vad som
stadgas i förstnämnda lag.
16 §.
Den som bryter mot vad i 4, 7 eller 12 g stadgas, straffes med dagsböter
eller fängelse.
Vad i nämnda paragrafer stadgas skall gälla ändå att ersättningen givits
annan beteckning än där sägs.
Kungl. Maj.ts proposition nr 341.
19
Styrelseledamot, som i strid mot vad i denna lag stadgas om överlåtelse av
bostadsrätt eller annan andelsrätt antager någon såsom medlem eller del
ägare utan att överlåtelsen godkänts av hyresnämnden, straffes med dags
böter.
17 §.
Där någon mottagit ersättning som ej är tillåten enligt denna lag, vare han
pliktig att återgälda vad sålunda olovligen uppburits.
18 §.
Böter tillfalla kronan.
19 §.
Närmare föreskrifter angående tillämpningen av denna lag meddelas av
Konungen eller, efter Konungens bemyndigande, av statens hyresråd.
Denna lag träder i kraft dagen efter den då lagen enligt därå meddelad
uppgift utkommit från trycket i Svensk författningssamling.
Bestämmelserna i 4—12 §§ skola ej gälla, örn avtal träffats eller anvisning
å lägenhet skett före lagens ikraftträdande i orten.
Lagen äger giltighet till och med den 30 september 1943. Föreskrift eller
beslut, som meddelats med stöd av lagen, äger ej tillämpning längre än denna
är gällande.
På överlåtelse av bostadsrätt eller annan andelsrätt, som sker inom två
månader före det lagen upphör att gälla, skall lagen ej tillämpas. Bestäm
melserna i 9 § skola, såvitt angår överlåtelse varå lagen är tillämplig, gälla
även efter det lagen upphört att gälla. Vad i 10 § stadgas skall ock gälla,
ändå att fardag som där sägs infaller efter det lagen upphört att gälla, dock
att hyresvillkoren för tid därefter i händelse av tvist skola fastställas av dom
stol.
På överträdelse, som begåtts under lagens giltighetstid, skall vad i lagen
stadgas även därefter tillämpas.
Kungl. Maj.ts proposition nr 341.
Utdrag av protokollet, hållet i Kungl. Maj.ts lagråd den 29 maj
1942.
t
N ärvarande:
justitieråden Forssman,
Bellinder,
regeringsrådet Lundevall, justitierådet Nissen.
Enligt lagrådet den 28 maj 1942 tillhandakommet utdrag av protokoll över justitiedepartementsärenden, hållet inför Hans Majit Konungen i stats rådet den 22 maj 1942, hade Kungl. Majit förordnat, att lagrådets utlåtande skulle för det i § 87 regeringsformen omförmälda ändamålet inhämtas över upprättat förslag till lag om kontroll av upplåtelse och överlåtelse av bostads rätt m. m.
Förslaget, som finnes bilagt detta protokoll, föredrogs inför lagrådet av byråchefen för lagärenden i justitiedepartementet revisionssekreteraren Gös ta Walin.
Förslaget föranledde följande yttrande av lagrådet.
3 §•
Det remitterade förslagets bestämmelser om priskontroll över upplåtelse av bostadsrätt anknyta till de föreskrifter, som i lagen örn bostadsrättsför eningar meddelas örn ekonomisk plan för sådan förenings verksamhet. Så lunda föreslås i 2 §, att planen skall godkännas av hyresnämnden, innan den må mottagas av länsstyrelsen. Vad nämnden skall iakttaga vid granskning av planen angives i 3 §. Bestämmelserna härom skilja mellan det fall att huset förut varit avsett för uthyrning (andra stycket av 3 §) och det fall att planen avser hus, som ej förut varit avsett för uthyrning (tredje stycket av 3 §). Till hus som ej förut varit avsett för uthyrning är uppenbarligen att hänföra icke allenast hus, som tidigare använts för annat ändamål än uthyrning, utan även hus som nybyggts. För det fall, som avses i andra stycket av 3 §, stad gas bland annat att grundavgiften samt årsavgift för lägenhet och särskilt tillskott för visst år ej tillhopa må överstiga det belopp som kunnat betingas
i
hyra enligt lagen örn hyresreglering m. m. jämte skälig ersättning för lägen hetens uppvärmning och förseende med varmvatten, med den nedsättning som skäligen må föranledas av bostadsrättshavarens förpliktelser i fråga om underhåll och dylikt.
Kungl. Maj:ts proposition nr 341.
21
Väl må det anses befogat att vid jämförelse mellan de avgifter, som hän
föra sig till en under bostadsrätt upplåten lägenhet, och den för lägenheten
enligt lagen örn hyresreglering m. m. beräknade hyran taga hänsyn till grund
avgiften för lägenheten. Denna avgift utgör emellertid ett kapitaltillskott av
engångsnatur och lärer i regel vara avsedd att täcka den del av anskaffnings
kostnaden för fastigheten, som ej kan eller lämpligen bör finansieras medelst
lån. Härav följer att allenast viss del av grundavgiften bör medräknas. Huru
stor denna del bör vara, uttryckt i procent av grundavgiften, beror på fastig
hetens beskaffenhet och andra faktorer, som inverka på bedömandet av bo
stadsrättens värdebeständighet. Att i lagtexten angiva reglerna för procent
satsens bestämmande för olika fall torde ej låta sig göra; det må ankomma
på hyresnämnden att efter omständigheterna i varje särskilt fall avgöra vil
ken procentsats bör användas. Lagrådet hemställer därför, att i första punkten
av andra stycket i 3 § orden »grundavgiften samt årsavgift för lägenhet och
särskilt tillskott för visst år» måtte utbytas förslagsvis mot orden »årsavgift
för lägenhet och särskilt tillskott för visst år jämte ett belopp, motsvarande
ett efter lägenhetens beskaffenhet och övriga omständigheter lämpat procent
tal av grundavgiften».
7 §•
Enligt 7 § i det remitterade förslaget må ej någon för överlåtelse av bo
stadsrätt mottaga eller träffa avtal örn ersättning utöver det belopp som god
känts av hyresnämnden. För överträdelse därav stadgas straff i 16 §. Det
synes tveksamt huruvida den föreslagna lydelsen av 7 § medger att straff
ådömes i det fall att någon vid sidan av det avtal, som underställes hyres
nämndens prövning, mottagit eller träffat förbehåll om ersättning utöver
vad som finnes upptaget i avtalet. Till undanröjande av denna oklarhet tor
de 7 § böra jämkas.
16 §.
Enligt stadgandet i 5 § andra stycket är den som överlåter bostadsrätt skyl
dig att göra anmälan om överlåtelsen hos hyresnämnden inom fjorton dagar
från dagen för avtalet. För underlåtenhet att ställa sig stadgandet till efter
rättelse har icke föreslagits straff. Denna anmälningsplikt är emellertid —
särskilt med hänsyn till innehållet i 7 § — av den vikt, att dess åsidosät
tande bör förbindas med straffpåföljd. Då dylikt åsidosättande kan ske i av
sikt att undandraga överlåtelsen stadgad kontroll, torde fängelse böra ingå
i straffsatsen. Lagrådet hemställer därför, att enahanda straff, som föreslås
i fråga om överträdelse av 4, 7 och 12 §§, måtte stadgas beträffande nyss
berörda förseelse.
Ur protokollet:
G. Lindencrona.
Kungl. Maj:ts proposition nr 341.
Utdrag av protokollet över justitiedepartementsärenden, hållet in
för Hans Maj:t Konungen i statsrådet å Stockholms slott den 29 maj 19U2.
N ärvar ande:
Statsministern
Hansson,
ministern för utrikes ärendena
Gunther,
statsråden
Westman, Wigforss, Möller, Sköld, Eriksson, Bergquist, Bagge, Andersson, Domö, Rosander, Gjöres, Ewerlöf.
Chefen för justitiedepartementet, statsrådet Westman, anmäler efter ge mensam beredning med statsrådets övriga ledamöter lagrådets denna dag avgivna utlåtande över det den 22 maj 1942 till lagrådet remitterade för slaget till lag örn kontroll av upplåtelse och överlåtelse av bostadsrätt m. m.
Efter redogörelse för lagrådets utlåtande anför föredraganden: I det remitterade förslaget har i 3 § andra stycket givits vissa bestämmelser som skola lända till efterrättelse vid hyresnämnds granskning av ekonomisk plan för omvandling av hyreshus till bostadsrättshus. För detta fall stadgas bland annat, att grundavgiften samt årsavgift för lägenhet och särskilt till skott för visst år ej tillhopa må överstiga det belopp som kunnat betingas i hyra enligt lagen om hyresreglering m. m. jämte skälig bränsleersättning, med viss närmare angiven nedsättning. Lagrådet har uttalat, att då grund avgiften vore ett kapitaltillskott av engångsnatur och i regel vore avsedd att täcka den del av anskaffningskostnaden för fastigheten, som ej kunde eller lämpligen borde finansieras medelst lån, borde vid nämnda jämförelse alle nast viss del av grundavgiften medräknas. Lagrådet har därför hemställt örn ändring av stadgandet i denna riktning. Härav skulle följa, att i den ekono miska planen kunde föreskrivas högre grundavgift än enligt det remitterade förslaget. Vid bedömandet av denna fråga har lagrådet tydligen ansett den omständigheten, att föreningens soliditet uppenbarligen blir större om grund avgiften uppgår till högre belopp, böra överväga de skäl som tala till förmån för den ståndpunkt som intagits i det remitterade förslaget. Då även enligt lagrådets förslag uppnås syftet att hindra, att bostadsrättsföreningar bildas för att på denna väg uppnå bättre räntabilitet för det i fastigheten nedlagda kapitalet än hyresregleringslagen medger, anser jag mig kunna biträda vad lagrådet i denna del föreslagit. Jag vill härvid ånyo särskilt understryka, att den omständigheten, att hyresnämnden för sin del godkänt den ekonomiska planen för husets omvandling till bostadsrättshus, icke innebär att nämnden avsagt sig befogenheten enligt 7 § i förslaget till lag örn hyresreglering m. m.
Kungl. Maj:ts proposition nr 341.
23
att förklara uppsägning av hyresgäst i huset ogiltig, om den strider mot god
sed i hyresförhållanden eller eljest är obillig. Detta stadgande torde göra det
omöjligt att genom att förvandla ett hyreshus till bostadsrättshus tvinga hy
resgästerna att satsa kapital i form av grundavgifter för att få bo kvar i lä
genheterna.
Även de ändringar av 7 och 16 §§ som lagrådet förordat torde böra vid
tagas. I övrigt synas vissa redaktionella jämkningar böra göras.
Föredraganden hemställer härefter, att det i enlighet med det anförda
ändrade lagförslaget måtte jämlikt § 87 regeringsformen genom proposition
föreläggas riksdagen till antagande.
Med bifall till denna av statsrådets övriga ledamöter bi
trädda hemställan förordnar Hans Majit Konungen, att till
riksdagen skall avlåtas proposition av den lydelse bilaga till
detta protokoll utvisar.
Ur protokollet:
G. Lindencrona.