Prop. 1957:183

('angående vissa löne\xad frågor med anledning av ändrad organisation av den lokala och regionala skolledningen m. m.',)

Kungl. Maj:ts proposition nr 183 år 1957

1

Nr 183

Kungl. Maj ds proposition till riksdagen angående vissa löne­

frågor med anledning av ändrad organisation av den lokala och regionala skolledningen m. m.; given Stockholms slott den 17 oktober 1957.

Kungl. Maj:t vill härmed, under åberopande av bilagda utdrag av stats­ rådsprotokollet över ecklesiastikärenden för denna dag, föreslå riksdagen att bifalla de förslag, om vilkas avlåtande till riksdagen föredragande de­ partementschefen hemställt.

Under Hans Maj:ts

Min allernådigste Konungs och Herres frånvaro:

BERTIL

Ivar Persson

Propositionens huvudsakliga innehåll

I propositionen framlägges i anslutning till förda överläggningar med lärarpersonalens organisationer förslag till grunder för bestämmande av dels undervisningsskyldigheten för lärare i läroämnen vid de allmänna lärover­ ken m. fl. läroanstalter dels ock antalet ordinarie lärartjänster i läroämnen vid det allmänna skolväsendet. På grundval av överenskommelser, som träffats efter förhandlingar med av frågan berörda personalorganisationer, framlägges vidare förslag om lönesättningen av bland annat de skolledar- tjiinster, vilka enligt den av 1956 års riksdag beslutade skolstyrelsereformen skall finnas eller kunna inrättas från och med den 1 juli 1958. Se bland annat bilaga, s. 24.

1 — Bihang till riksdagens protokoll 1957. 1 samt. Nr 183

2

Kungl. Maj:ts proposition nr 183 år 1957

XJtdrag av protokollet över ecklesiastikärenden, hållet inför

Ilans Kungl. Höghet Regenten, Hertigen av Hal­ lund i statsrådet å Stockholms slott den 17 oktober 1957.

Närvarande: Statsministern

Erlander , ministern för utrikes ärendena Undén , stats­

råden

Nilsson, Sträng, Hedlund, Persson, Lindell, Lindström,

L

indholm

, E

liasson

, K

ling

, S

koglund

, H

ansson

, E

denman

.

Efter gemensam beredning med statsrådets övriga ledamöter anmäler chefen för ecklesiastikdepartementet, statsrådet Persson, vissa lönefrågor med anledning av äjidrad, organisation av den lokala och regionala skolled­ ningen m. m. samt anför därvid följande.

I. Inledning

Under år 1957 har mellan representanter för å ena sidan ecklesiastik- och civildepartementen samt å andra sidan Statstjänstemännens riksför­ bund, Sveriges akademikers centralorganisation och Tjänstemännens cen­ tralorganisation överläggningar och förhandlingar förekommit i vissa bety­ delsefulla frågor av skolorganisatorisk och löneteknisk art.

Vid överläggningarna har behandlats dels frågan om undervisning sskyl­ digheten för lärare i läroämnen vid de allmänna läroverken m. fl. läro­ anstalter, dels frågan om regler för bestämmande av antalet ordinarie lärar­ tjänster i läroämnen inom det allmänna skolväsendet.

Efter förhandlingar har vidare — under förutsättning av Kungl. Maj:ts och riksdagens godkännande — överenskommelse träffats angående vissa lönefrågor med anledning av ändrad organisatio?i av den lokala och regio­ nala skolledningen m. in.

För att de nya skolledartjänsterna, vars inrättande är ett väsentligt in­ slag i den av 1956 års riksdag beslutade utformningen av skolväsendets lokala och regionala ledning, skall kunna tillsättas i god tid före reformens ikraftträdande, den 1 juli 1958, är det nödvändigt att frågan om skolledar­ nas löneställning prövas av innevarande års riksdag. Ehuru de båda andra ovan berörda spörsmålen — om undervisningsskyldigheten och om regler för bestämmande av antalet lärartjänster — icke äger något direkt sam­ band med nyssnämnda reform, synes även de lämpligen böra upptagas till prövning i förevarande sammanhang.

Jag anhåller nu att närmare få redogöra för dessa ärenden.

Kungl. Maj:ts proposition nr 183 år 1957

3

II. Undervisningsskyldigheten för lärare i läroämnen

1. Gällande bestämmelser m. m.

Beträffande omfattningen av den schemabundna tjänstgöringen — un­

dervisningsskyldigheten — för lärare i läroämnen gäller i huvudsak föl­

jande.

Vid de allmänna läroverken, de högre kommunala skolorna, de statsun­

derstödda privatläroverken, de i folkskolan inbyggda realskollinjerna samt

enhetsskolans högstadium skiljes i avseende på undervisningsskyldigheten

mellan två stadier. Till det högre stadiet räknas gymnasiets samtliga ringar,

realskolans avslutningsklass, flickskolans båda högsta klasser samt klass 9

vid de inbyggda linjerna och enhetsskolans högstadium. Det lägre stadiet

omfattar övriga klasser i realskolan och flickskolan samt vid de inbyggda

linjerna och enhetsskolans högstadium. För lärare i läroämnen med full

tjänstgöring utgör undervisningsskyldigheten på det högre stadiet 20—24

veckotimmar och på det lägre stadiet 24—30 veckotimmar.

Vid tjänstgöring på båda stadierna gäller särskilda regler, innebärande

i huvudsak att för en lärare med övervägande tjänstgöring på det lägre

stadiet såväl maximum som minimum skall sänkas med en veckotimme

för varje fullt fyrtal veckotimmar, varunder läraren undervisar på det högre

stadiet, och att för en lärare med övervägande tjänstgöring på det högre

stadiet maximi- och minimitalen skall ökas med en timme för varje fullt

femtal veckotimmar, varunder han undervisar på det lägre stadiet.

Avgörande för tilldelningen av lärarkrafter till ifrågavarande skolor är

emellertid den genomsnittliga undervisningsskyldighet, som av statsmak­

terna fastställts att gälla för vartdera stadiet. Enligt en vid 1952 års riks­

dag godkänd överenskommelse (prop. 1952: 241, bil. A: 91) skall dessa me­

deltal utgöra för det högre stadiet 21,5 veckotimmar och för det lägre sta­

diet 26,5 veckotimmar. Vid 1 ärarkursläroverken och de med lärarhögskolan

samverkande läroverken tillämpas dock medeltalen 21 respektive 26 vecko­

timmar.

Vid de hittillsvarande egentliga folkskoleseminarierna (jfr prop. 1952:

107, bil. 28) följes på seminariestadiet de för läroverkens högre stadium

gällande medeltalen, alltså 21,5 respektive vid seminarium med praktisk

lärarkurs 21 veckotimmar. Vid de förutvarande småskoleseminarierna utgör

undervisningsskyldigheten på seminariestadiet 22—26 veckotimmar, var­

vid ett medeltal av 23,5 veckotimmar tjänar som riktpunkt. För lärare i

läroämnen vid seminariernas övningsskolor tillämpas liksom för övnings-

skollärare en undervisningsskyldighet av 22—26 veckotimmar.

Vid de tekniska läroverken tillämpas för lärare i läroämnen samma un­

dervisningsskyldighet som vid de allmänna läroverkens gymnasier.

Frågan om ändring av gällande bestämmelser rörande undervisningsskyl-

dighetens omfattning aktualiserades av realskoleutredningen i samband

4

Kungl. Maj.ts proposition nr 183 år 1957

med utredningens förslag om införande av treårig realskola (SOU 1955: 53,

s. 251—255).

Vid fastställandet av den enskilde lärarens schema för året har rektor

att ta hänsyn till de åligganden, som omfattas av lärarens tjänstgörings­

skyldighet utöver den schemabundna undervisningen. Rektor kan därvid,

exemplifierade utredningen, sänka antalet schematimmar ned mot mini­

mum för en lärare, som är betungad med många skrivlag, men då medel­

talet veckotimmar per lärartjänst skall ligga fast, måste han samtidigt

höja antalet schematimmar för någon annan lärare upp mot maximum. Då

de särskilda åliggandena i regel kräver mer arbete, ju högre upp läraren

undervisar, kommer rektors prövning normalt att utfalla så, att en lärare

med tjänstgöring endast i klasserna l5 och 25 får ett större antal schema­

timmar än en lärare med undervisning endast i klasserna 3n och 45. Indras

nu, framhöll utredningen, de lägre, mindre arbetskrävande klasserna, utan

att det fastställda medeltalet rubbas, komme detta att innebära, att mer

arbete än hittills måste uttagas av lärarna i de kvarvarande klasserna.

Vid sina fortsatta överväganden i frågan utgick utredningen från ett an­

tagande, att en medeltjänstgöring på 26,5 veckotimmar på det lägre stadiet

av realskolan (4“—lu, 34—l4) motsvarades av ett medeltal av 25,5 vecko­

timmar i klasserna 33—24 och 45—34 samt ett medeltal av 28 veckotimmar

i klasserna 1° och 2"—l4. Med detta antagande, som utredningen förmodade

någorlunda täcka verkligheten ute i skolorna, skulle undervisningen i

klasserna 3'1—24 och 4'1—34 redan nu i praktiken kräva fler lärare och

undervisningen i de lägre klasserna färre lärare än som kan utläsas ur gäl­

lande bestämmelser. Ingenting skulle, fortsatte utredningen, i praktiken

ändras, om nuvarande medeltal 26,5 ersattes med 28 för de lägsta klasserna

och 25,5 för övriga klasser inom det lägre av de båda stadierna för under-

visningsskyldighetens bestämmande. Om vid införandet av treårig realskola

den genomsnittliga undervisningsskyldigheten i klasserna l:i och 23 bestäm­

des till 25,5 veckotimmar, skulle detta enligt utredningen således icke inne­

bära en ökning av lärarbehovet i jämförelse med det nuvarande utan en­

dast att staten avstode från den ökning i lärarnas arbetsbörda på stadiet,

som automatiskt skulle inträda, om nuvarande medeltal bibehölles även

efter avvecklingen av de mindre arbetskrävande lägsta klasserna. I an­

slutning till en ändring av medeltalet till 25,5 för klasserna l3 och 23 borde

enligt utredningens uppfattning minimi- och maximitalen ändras till

22,5

respektive 28,5 veckotimmar. Huruvida en minskning av undervisnings­

skyldigheten borde ske jämväl i klass 33 kunde enligt utredningens mening

vara mera tveksamt. Efter olika överväganden fann utredningen, att, om

vid övergången till ett treårigt realskolesystem ytterligare sänkning av un­

dervisningsskyldigheten befunnes påkallad, det vore bättre att medeltalet

i klasserna l3 och 23 sattes till 25 veckotimmar än att medeltalet för klass

33 sänktes under det nuvarande.

5

I propositionen 1956:123 angående skolväsendets ordnande på realskole- stadiet under övergångstiden före enhetsskolans genomförande m. m. erin­ rades i detta avseende om att Läroverkslärarnas riksförbund vid remiss­ behandlingen hävdat, att bibehållande av nuvarande undervisningsskyldig- het vid införande av treårig realskola skulle innebära en kännbar ökning av den faktiska arbetsbördan för lärarna, vilken uppfattning också be­ styrkts av de beräkningar realskoleutredningen redovisat härom. I pro­ positionen framhölls vidare, att, då nu gällande bestämmelser om läroverks­ lärarnas undervisningsskyldighet ingår i den år 1952 träffade löneuppgörel­ sen, ändring torde kunna komma till stånd först efter förhandlingar med vederbörande personalorganisation (s. 143).

Statsutskottet (SU 1956: 154, s. 92) påpekade likaledes att förevarande spörsmål vore en förhandlingsfråga. Utskottet uttalade vidare, att utskot­ tet intet hade att invända mot att provisoriska bestämmelser i ämnet ut­ färdades för läsåret 1956/57.

2. Departementschefen

Såsom framgått av den lämnade redogörelsen tillämpas för bestämman­ det av undervisningsskyldigheten för lärare i läroämnen i det allmänna skol­ väsendet en uppdelning på två stadier. På det högre stadiet omfattar under­ visningsskyldigheten 20—24 veckotimmar, på det lägre stadiet 24—30 veckotimmar. Inom dessa intervaller utmätes den faktiska undervisnings­ skyldigheten för de olika lärarna med hänsynstagande till tjänstgöringens beskaffenhet och omfattningen av de med lärartjänstgöringen förenade uppgifter, som ej utföres på lektionstid — i huvudsak lektionsförberedelser, rättningsarbete, institutionsarbete och skolsociala uppgifter — samt med beaktande av de för tilldelningen av lärarkraft avgörande medeltalen för undervisningsskyldigheten. 21.5 veckotimmar på det högre stadiet och 26,5 veckotimmar på det lägre. Det praktiska utfallet härav blir regelmässigt en spridning kring medeltalen på sätt realskoleutredningen påpekat, näm­ ligen så att en lärare med undervisning huvudsakligen i lägre klasser får ett större antal schemabundna timmar än en lärare med undervisning huvud­ sakligen i de högre klasserna.

En indragning av de lägsta klasserna utan jämkning av de ifrågavaran­ de medeltalen kommer därför att medföra en faktisk ökning av undervis­ ningsskyldigheten för lärarna i de kvarvarande klasserna, eftersom med de lägsta klassernas indragning också försvinner möjligheten att uttaga under­ visningsskyldighet ovanför medeltalet i syfte att i de högre klasserna kunna siitla undervisningsskyldigheten nedanför medeltalet.

Med hänsyn till dessa omständigheter och mot bakgrunden av den vid 1956 års riksdag beslutade omorganisationen av undervisningen på real- skolestadiet har efter departementala överväganden överläggningar förts

Kungl. Maj:ts 'proposition nr 183 år 1957

6

med personalorganisationerna beträffande undervisningsskvldighetens om­

fattning. Det resultat, som därvid nåtts och som jag i det följande redo­

visar, innebär en teknisk omräkning och omfördelning, påkallad av nyss­

nämnda riksdagsbeslut. Det har emellertid av praktiska skäl icke varit

möjligt att begränsa omläggningen av undervisningsskyldigheten till det

treåriga realskolestadiet, utan befunnits nödvändigt att låta den omspänna

samtliga stadier vid de skolformer, som här är i fråga, nämligen de all­

männa läroverken, de högre kommunala skolorna, de statsunderstödda pri­

vatläroverken, de i folkskolan inbyggda realskollinjerna samt enhetssko-

lans högstadium. I konsekvens härmed aktualiseras justeringar beträffande

undervisningsskyldigheten på seminariestadiet vid folkskoleseminarierna

samt vid de tekniska läroverken.

Denna utvidgning innebär emellertid icke, att omläggningen fått annan

innebörd än en teknisk omräkning; någon ändring i den sakliga värdering

av lärarnas arbetsbörda, som skedde vid 1952 års överenskommelse beträf­

fande därav berörda skolor, har således icke åsyftats.

Beträffande undervisningsskyldigheten för lärare i läroämnen vid all­

mänt läroverk, högre kommunal skola, statsunderstött privatläroverk och

i folkskolan inbyggd realskollinje samt på enhetsskolans högstadium får

jag anföra följande.

De hittillsvarande två intervallerna om 20—24 samt 24—30 veckotim­

mar bör ersättas av en gemensam intervall, 18—30 veckotimmar. Undervis­

ningsskyldigheten för här avsedda lärare med heltidstjänst bör alltså om­

fatta lägst 18 och högst 30 veckotimmar. Ändringen av den lägsta siffran

från 20 till 18 innebär endast att i den gemensamma intervallen generellt

inkluderats den möjlighet till nedsättning om två veckotimmar, som nu

förefinnes. Ett underskridande av den nya minimigränsen 18 veckotimmar

bör kunna ifrågakomma endast efter Kungl. Maj:ts prövning i varje en­

skilt fall.

Den nuvarande uppdelningen på två skolstadier bör ersättas med en tre­

delning. Vid ifrågavarande skolor bör med avseende på undervisningsskyl-

dighetens omfattning följande tre stadier finnas. Till det högsta stadiet hän-

föres ringarna F—III3 och II4—IV4 i gymnasiet, till det mellersta stadiet

ring I4 i gymnasiet, klasserna l3—33, 24—44 och 3r>—55 i realskolan, klas­

serna 1'—51J, 21’—6° och 37—77 i flickskolan, klasserna 2—4 i högre folk­

skolan och klasserna 7—9 på försöksskolans högstadium och vid i folksko­

lan inbyggd treårig eller femårig realskollinje samt till det lägsta stadiet

klasserna 1°, 2r’ och l4 i realskolan, klasserna l7, 27 och 1° i flickskolan och

klass 1 i högre folkskolan. Beträffande stadieindelningen i nu icke angivna

fall bör det ankomma på skolöverstyrelsen att besluta i anslutning till nyss

angivna grunder.

Tilldelningen av lärarkraft bör grundas på medeltal för vart och ett av

nämnda stadier. I medeltal bör undervisningsskyldigheten på heltidstjänst

Kungl. Maj:ts 'proposition nr 183 år 1937

7

omfatta på det högsta stadiet 21, på det mellersta 2.{ och på det lägstaJ?8

veckotimmar. Vid läroverk, där egentlig lärarkurs är anordnad, och vid

med lärarhögskola samverkande läroverk bör dock nämnda medeltal utgöra

respektive 20,5, 23,5 och 27,5 veckotimmar.

Den nya stadieindelningen innebär, att de klasser, som avvecklas vid

övergång till treårig realskola, jämte högre folkskolans första klass samman­

föres till det lägsta stadiet samt att det högsta stadiet avgränsas till att

omfatta det treåriga gymnasiet och däremot svarande ringar av det fyra­

åriga gymnasiet, medan samtliga övriga klasser och ringar hänföres till det

mellersta stadiet. Den genomsnittliga undervisningsskyldigheten på det

högsta stadiet minskas med 0,5 veckotimmar i jämförelse med vad som nu

gäller för det högre stadiet, medan på det lägsta stadiet medeltalet ökas

med 1,5 veckotimmar. På det mellersta stadiet sker en sammanvägning

sålunda, att i det övre skiktet medeltalet höjes med 2,5 veckotimmar medan

i det nedre skiktet medeltalet sänkes lika mycket.

För de fall, då lärare har sin undervisning förlagd till mer än ett stadium,

bör det ankomma på skolöverstyrelsen att, med beaktande av de angivna

medeltalen, utfärda bestämmelser för beräkning av undervisningsskyldig­

heten ävensom i övrigt erforderliga anvisningar.

De nya medeltalen avses skola strikt följas vid tilldelningen av lärar-

kraft. Vid mindre skolor med minimiorganisation bör de dock kunna under­

skridas, om ett fåtal veckotimmar fattas för att bereda ytterligare en lärare

heltidsanställning; i dylikt fall bör det extra tilldelade timantalet användas

till supplementär tjänstgöring.

Om de ändrade grunder för bestämmande av undervisningsskyldigheten,

för vilka jag nu redogjort, har enighet uppnåtts vid överläggningarna med

personalorganisationerna. Jag förordar, att Kungl. Maj:t inhämtar riks­

dagens godkännande av dessa grunder för tillämpning vid samtliga här av­

sedda skolor tills vidare från och med läsåret 1958/59.

Jag torde i detta sammanhang få erinra om att — i anslutning till resul­

tatet av överläggningarna — Kungl. Maj:t på min föredragning den 27

juni 1957 meddelat bestämmelser angående undervisningsskyldigheten vid

vissa allmänna läroverk och kommunala realskolor läsåren 1956/57 och

1957/58.

För att belysa verkningarna av den sålunda förordade omläggningen av

undervisningsskyldigheten får jag anföra följande. Behovet av heltidstjän­

ster vid de allmänna läroverken läsåret 1957/58 kan enligt verkställda be­

räkningar med nuvarande undervisningsskyldighet uppskattas till totalt

5 532. Därest den här föreslagna undervisningsskyldigheten tillämpats

under läsåret skulle motsvarande siffra ha blivit 5 572. Överensstämmelsen

är således god; skillnaden uppgår iill endast 0,7 procent. Delsumman för

de föreslagna högsta och mellersta stadierna uppgår med nuvarande under­

visningsskyldighet till 4 565 och med den föreslagna undervisningsskyldig-

Kungl. Maj:ts proposition nr 183 år 1957

8

heten till 4 655. Differensen — 90 tjänster — utgör måttet på den omför­

delning, som följer av den tekniska omräkningen.

Motsvarande differens för det föreslagna mellersta stadiet vid de kom­

munala realskolorna och flickskolorna utgör 365 — 356 = 9, respektive

662 — 645 = 17. På enhetsskolans högstadium blir, om man räknar i ordi­

narie tjänster, differensen relativt sett större, nämligen 796 — 742 =54.

Detta beror på att för närvarande på enhetsskolans treåriga högstadium

tillämpas samma regler för undervisningsskyldigheten som nu gäller för den

femåriga realskolan. Den tekniska omräkningen får därför här en relativt

sett kraftigare verkan.

Vid överläggningarna med vederbörande personalorganisation har jäm­

väl till behandling upptagits frågan om läroverkslärarnas medverkan vid

s. k. särskild prövning i studentexamen för läroverkens egna elever. Härom

får jag anföra följande.

Genom Kungl. Maj:ts beslut den 1 juni 1951 bemyndigades skolöversty­

relsen att på framställning av vederbörande läroverks rektor såsom för-

söksanordning medge, att elev i någon av de båda högsta ringarna vid sko­

lan finge avsluta studierna i visst ämne med särskild prövning enligt ford­

ringarna för studentexamen. De bestämmelser och direktiv överstyrelsen

med stöd härav utfärdat i frågan innebär bland annat, att medgivande för

elev att undergå särskild prövning skall lämnas av klasskonferensen och

att endast elev med särskild studiebegåvning eller med speciella förutsätt­

ningar för visst ämne bör fa tillstand att undergå dylik prövning. Elev får

på detta sätt före studentexamen avsluta studierna i högst tre ämnen. Pröv­

ningen är avgiftsfri för eleverna och kostnaderna i form av ersättning åt de

i prövningen medverkande lärarna bestrides från skolöverstyrelsens anslag

till försöksverksamhet.

Överstyrelsen har vid skilda tillfällen hemställt, att förevarande anord­

ning skulle upphöra som försök och övergå till att utgöra ett normalt inslag

i läroverkens arbete.

Vid överläggningarna med vederbörande personalorganisation har enig­

het uppnåtts om att från och med nästa läsår särskild ersättning ej skall

utgå till lärare, som har att ta befattning med ifrågavarande prövning, utan

att uppdrag att förrätta prövningen (respektive att vara medbedömare

vid eller i övrigt ta befattning med denna) skall fullgöras inom ramen för

lärarnas tjänstgöringsskyldighet. Härvid har förutsatts att hittillsvarande

villkor för att undergå särskild prövning i huvudsak bibehålies. Det har

emellertid ansetts, att, därest antalet särskilda prövningar av detta slag i

framtiden skulle vid de olika läroverken komma att bli väsentligt större

än vad som nu kan förutsättas mot bakgrunden av erfarenheterna vid de

läroverk, där anordningen hittills prövats, frågan om tilldelning av ytter­

ligare lärarkraft för ändamålet borde upptagas till övervägande.

Kungl. Maj:ts proposition nr 183 år 1957

9

Jag delar den uppfattning som vid överläggningarna kommit till uttryck i förevarande fråga och tillstyrker, att särskild prövning i studentexamen för läroverkens egna elever från och med läsaret 1958/59 införes sasom ett normalt led i läroverkens arbete.

Vid överläggningarna har vidare med vederbörande personalorganisation enighet uppnåtts om följande jämkningar beträffande undervismngsskyldig- heten för lektorer, seminarieadjunkter och adjunkter vid jolkskoleseminarierna.

Med heltidstjänst i läroämnen bör vara förenad en undervisningsskyldig- het av lägst 18 veckotimmar. I medeltal bör undervisningsskyldigheten på heltidstjänst omfatta 21 veckotimmar, dock att vid folkskoleseminarium, där egentlig lärarkurs är anordnad, medeltalet skall utgöra 20,5 veckotim­ mar. Det bör ankomma på skolöverstyrelsen att utfärda erforderliga anvis­ ningar för tillämpningen av angivna regler.

Dessa jämkade grunder får ses som en konsekvens av den i det föregå­ ende föreslagna omläggningen av undervisningsskyldigheten på gymnasie- stadiet vid de allmänna läroverken. Jag anser mig böra tillstyrka att Kungl. Maj:t inhämtar riksdagens godkännande av de angivna grunderna för till- lämpning tills vidare från och med läsåret 1958/59.

De nu förordade grunderna för bestämmande av undervisningsskyldig­ heten vid folkskoleseminariema avser seminariestadiet. För lektor, seminarie- adjunkt eller adjunkt, som tjänstgör i övningsskola, har samma undervis- ningsskyldighet förutsatts som för övningsskollärare. Jag utgår från att skolöverstyrelsen i sina anvisningar anger regler för beräkningen av under­ visningsskyldigheten för sådana lärare i läroämnen, som har undervisning både på seminariestadiet och i övningsskolan, med beaktande av den på vartdera stadiet gällande undervisningsskyldigheten. I de fall, då lektor, seminarieadjunkt eller adjunkt med huvudsaklig tjänstgöring i seminarie- klasserna undervisar ett fåtal veckotimmar i övningsskolan och därvid i regel har att handleda lärarkandidater vid deras undervisningsövningar, torde dock hela tjänstgöringen böra betraktas som fullgjord på seminarie­ stadiet.

Som en konsekvens av den förordade omläggningen av undervisnings­ skyldigheten på de allmänna läroverkens gymnasier torde jämväl få anses fastställandet av undervisningsskyldigheten för lärare i läroämnen vid de högre tekniska läroverken till minimum 18 veckotimmar och i medeltal 21 veckotimmar, varom vid överläggningar med vederbörande personalorga­ nisation enighet uppnåtts. Jag tillstyrker, att riksdagens godkännande in­ hämtas beträffande tillämpning tills vidare från och med läsåret 1958/59 av dessa ändringar. Såväl vid de tekniska läroverken som vid folkskole- seminarierna medför medeltalsjusteringen blott ringa verkan beträffande lärarbehovet.

Kungl. Maj:ts 'proposition nr 183 år 1957

10

Det torde få ankomma på Kungl. Maj:t att framdeles efter förslag av vederbörande överstyrelser meddela närmare bestämmelser i huvudsaklig överensstämmelse med de grunder, som jag nu förordat.

Under åberopande av det anförda hemställer jag att Kungl. Maj:t måtte föreslå riksdagen

att godkänna av mig i det föregående förordade grunder för bestämmande av undervisningsskyldigheten för lärare i läroämnen vid de allmänna läroverken in. fl. läroanstal­ ter, att tillämpas tills vidare från och med läsåret 1958/59.

Kungl. Maj:ts proposition nr 183 år 1957

III. Bestämmande av antalet ordinarie lärartjänster

i läroämnen inom det allmänna skolväsendet

1. Gällande bestämmelser

Vid de allmänna läroverken är följande slag av ordinarie lärartjänster i läroämnen upptagna på personalförteckningen, nämligen lektorstjänster i Ao 26 eller Ao 24, adjunktst jänster i Ao 23, ämneslärarinnet jänster i Ao 21 samt adjunkts- alternativt ämneslärarinnet jänster i Ao 21 respektive Ao 19.

Vid de högre kommunala skolorna, de statsunderstödda privatläroverken, de i folkskolan inbyggda realskollinjerna samt enhetsskolans högstadium finnes följande slag av ordinarie lärartjänster i läroämnen, nämligen adjunkts- alternativt ämneslärartjänster i Ao 23 respektive Ao 21 samt adjunkts- alternativt ämneslärartjänster i Ao 21 respektive Ao 19. Vid pri­ vatläroverken finnes dessutom ordinarie lektorst jänster och vid enhetssko­ lans högstadium ordinarie folkskollärartjänster i Ao 17.

Antalet ordinarie tjänster vid läroverken skall årligen bestämmas av Kungl. Maj:t och riksdagen, medan det beträffande Övriga här nämnda skolformer ankommer på Kungl. Maj:t att besluta om antalet.

Beträffande bestämmandet av antalet ordinarie tjänster i läroämnen vid läroverken, de högre kommunala skolorna och privatläroverken har vissa regler angivits i en vid 1952 års riksdag godkänd överenskommelse med vederbörande personalorganisationer (prop. 1952:241, bil. A: 91). Så­ lunda angavs i överenskommelsen beträffande läroverken, att antalet adjunkt st jänster i Ao 21 skulle avpassas så att befordran till sådan tjänst normalt kunde ske vid högst 35 års ålder, att antalet adjunktst jänster i Ao 23 skulle i huvudsak motsvara behovet av lärartjänster i läroämnen på gymnasiet samt i realskolans två högsta klasser, bortsett från rektors- och lektorst jänster samt ämneslärarinnet jänster i Ao 21, att med tillämpning härav sammanlagt 1 700 adjunktst jänster i Ao 23 beräknades skola inrät­

11

tas under budgetåren 1952/53 (1 400), 1953/54 (150) och 1954/55 (ISO)

samt att i Ao 21 skulle inrättas 100 ämneslärarinnetjänster.

I fråga om de högre kommunala skolorna och privatläroverken angavs

i överenskommelsen, att antalet ordinarie lärartjänster i läroämnen i Ao 23

och Ao 21, motsvarande befordringstjänsterna vid läroverken i den högre

adjunkts- respektive ämneslärarinnegraden, skulle efter närmare utredning

av skolöverstyrelsen bestämmas av Kungl. Maj:t med iakttagande av de

grunder som angivits beträffande de allmänna läroverken, varvid beträf­

fande kommunal flickskola de tre högsta klasserna skulle anses motsvara

gymnasiet och realskolans båda högsta klasser.

I anslutning till de sålunda redovisade grunderna har antalet ifrågava­

rande tjänster vid läroverken bestämts genom årliga beslut av Kungl.

Maj:t och riksdagen fram till och med budgetåret 1954/55.

I 1955 års statsverksproposition, bilagan åttonde huvudtiteln (s. 359 ff.),

redovisades de olika tolkningar av 1952 års överenskommelse, som i avse­

ende å antalet adjunktstjänster i Ao 23 vid läroverken framlagts av skol­

överstyrelsen och statskontoret i samband med vederbörande anslagsäskan-

den. 1 det läge som sålunda uppkommit ansåg jag mig icke böra göra något

eget uttalande i frågan. Sedan 1952 års överenskommelse träffats, hade

nämligen sådana förändringar i läget vid läroverken inträffat, att det en­

ligt min mening vore nödvändigt med förnyade överväganden angående

behovet av lärare i läroämnen i olika lönegrader. Jag förutsatte, att nämnda

överväganden måste ske i kontakt med vederbörande personalorganisatio­

ner. På min hemställan begärde Kungl. Maj:t och erhöll av riksdagen be­

myndigande att bestämma antalet ordinarie lärartjänster i läroämnen för

budgetåret 1955/56. Liknande bemyndiganden har sedan utverkats för

vart och ett av budgetåren 1956/58.

Med stöd av dessa bemyndiganden har Kungl. Maj:t, sedan överlägg­

ningar i frågan förts med personalorganisationerna, genom årliga beslut

bestämt antalet ordinarie lärartjänster i läroämnen vid såväl de allmänna

läroverken som de högre kommunala skolorna, de statsunderstödda privat­

läroverken, de i folkskolan inbyggda realskollinjerna och enhetsskolans hög­

stadium.

Kungl. Maj:ts proposition nr 183 år 1957

2. Departementschefen

Det under senare år praktiserade förfarandet att, på grundval av det

resultat som kunnat nås vid särskilda överläggningar med personalorgani­

sationerna, Kungl. Maj:t årligen bestämmer antalet ordinarie lärartjänster

i läroämnen, har obestridligen medfört nackdelar från organisatoriska syn­

punkter; bland annat har Kungl. Majds beslut kunnat meddelas först så

sent att det icke varit möjligt att fördela och tillsätta de nya tjänsterna

förrän tidigast från och med kalenderårsskiftet närmast efter respektive

12

budget årsskifte. Även av andra skäl har det varit mindre tillfredsställande,

att antalet nya ordinarie tjänster blivit bekantgjort vid så sen tidpunkt.

Vid departementsberedningen av detta spörsmål och vid de därefter förda

överläggningarna med personalorganisationerna har därför riktpunkten vid

; försöken att åstadkomma en lösning av problemet varit att få till stånd

; ett mer automatiskt verkande system för bestämmandet av antalet tjän-

1 ster, innebärande bland annat att antalet kunde fixeras vid en sådan tid­

punkt, att exempelvis beträffande de allmänna läroverken förslag kunde

framläggas i statsverkspropositionen.

En mera automatiskt verkande antalsbestämning har ansetts kunna ske

genom att man i första hand fixerar den procentuella andel av det totala

lär arbehovet, som för varje skolform från organisatoriska synpunkter tills

vidare bör täckas genom ordinarie tjänster. Har man väl en formel för

detta, återstår att åstadkomma en bestämd regel för hur de ordinarie tjän-

sterna skall fördelas på olika förekommande lönegrader. Ett dylikt bestäm­

mande har ansetts kunna ske utom i vad gäller enhetsskolans högstadium,

beträffande vilket resultatet av 1957 års lärarutredning torde böra avvak­

tas innan definitiv ställning tages.

När det gäller lärarkursläroverken har jämväl övervägts principerna för

tilldelning av adjunktstjänster i Ao 23 till dessa läroverk.

Vid överläggningarna med personalorganisationerna har enighet uppnåtts

om följande grunder för bestämmande av antalet ordinarie lärartjänster i

läroämnen vid de ifrågavarande skolformerna.

1. Den del av lärarbehovet, som täckes genom ordinarie lärare (eller des­

sas vikarier), skall vid de olika skolformerna uppgå till nedan angivna pro­

cent, nämligen

a) vid de allmänna läroverken med undantag av klasserna l5, 23 och l4

och vid de kommunala flickskolorna med undantag av klasserna l7, 27 och

1° till j)0 procent;

b) vid de allmänna läroverken såvitt angår klasserna l3, 23 och l4 och

vid de kommunala flickskolorna såvitt angår klasserna l7, 27 och 1° till

J75 procent;

c) vid de kommunala realskolorna och praktiska kommunala realsko­

lorna till 80 procent; samt

d) på försöksskolans högstadium till 90 procent.

Procenttalet för i folkskolan inbyggda realskollinjer skall så långt möj­

ligt anpassas efter det för kommunala realskolor gällande.

Undersökning skall genom ecklesiastikdepartementets försorg verkställas

rörande lämpligheten av att från och med läsåret 1958/59 för de stats­

understödda privatläroverken tillämpa samma procenttal som för kom­

munala realskolor, dock att någon försämring i jämförelse med nu rådande

förhållanden icke är avsedd.

Kungl. Maj:ts proposition nr 183 år 1957

13

Kungl. Maj.ts proposition nr 183 år 1957

2. Antalet ordinarie lärartjänster skall bestämmas efter förutberäkning av lärarbehovet för det läsår, från och med vilket tjänsterna skall vara in­ rättade, företagen med utgångspunkt i de till skolöverstyrelsen årligen in­ givna s. k. vårrapporterna och motsvarande framställningar om tilldelning av lärarkraft. På det sålunda framräknade lärarbehovet skall de under punkt 1 angivna procenttalen tillämpas, varvid skall iakttagas, att denna tillämpning beträffande försöksskolans högstadium skall avse lärarbeho- vet inom varje kommun för sig, för var och en av övriga skolformer där­ emot det sammanlagda lärarbehovet vid samtliga skolformen tillhöriga

om underlag för beräkningen av anUldLJMordringstj änster —

adjunktstjänster i lönegrad Ao 23 och ämneslärartjänster (ämneslärarinne- tj änster) i lönegrad Ao 21 — vid under punkt 1 nämnda skolformer utom försöksskolans högstadium skall tjäna gymnasiets samtliga ringar, realsko­ lans båda högsta klasser och flickskolans tre Högsta klasser. Sedan avdrag skett för behovet av icke-ordinarie lärarkraft enligt ovan angivna regler, skall det funna behovet av ordinarie lärartjänster reduceras med dels det antal heltidstjänster, som beräknas motsvara rektorernas undervisning, dels i förekommande fall antalet erforderliga lektorstjänster. Återstoden skall utgöra adjunktstjänster i lönegrad Ao 23 och ämneslärartj änster (ämnes- lärarinnetjänster) i lönegrad Ao 21.

Antalet befordringstjänster vid de allmänna läroverken, beräknat på sätt nu angivits, skall ökas med halva det antal ordinarie lärartjänster som be­ räknats erforderligt för täckande av lärarbehovet i klasserna l3, 1‘, 2‘ och l5—

3

5 vid läroverk, där egentlig lärarkurs är anordnad, och vid med lärar­

högskola^ sam verkande läroverk. Tilldelningen av befordringstjänster till dessa läroverk skall ske efter grunder, som av skolöverstyrelsen bedömes vara från pedagogiska och organisatoriska synpunkter ändamålsenligast.

Jag finner de sålunda angivna grunderna ändamålsenliga och tillstyrker, att Kungl. Maj:t inhämtar riksdagens godkännande av desamma för till- lämpning tills vidare från och med redovisningsåret 1958/59. De ordina­ rie tjänsternas antal vid de allmänna läroverken torde böra bestämmas av Kungl. Maj:t och riksdagen genom beslut om personalförteckning, medan det liksom hittills torde få ankomma på Kungl. Maj:t att fastställa antalet ordinarie tjänster vid övriga här avsedda skolformer.

I detta sammanhang torde slutligen få erinras om att Kungl. Maj:t ge­ nom beslut den 27 juni 1957 fastställt antalet ordinarie tjänster i läro­ ämnen för innevarande budgetår. Därvid har de här förordade grunderna tillämpats i den utsträckning det varit möjligt.

Nämnda budgetår (inom parentes anges ändringen i förhållande till bud­ getaret 1956/57) skall salunda vara inrättade

vid de allmänna läroverken 2 31.) (-f-265) adjunktstjänster i ao zu, iou

14

(+25) ämneslärarinnetjänster i Ao 21 samt 1 279 (—71) adjunktstjänster i Ao 21 och ämneslärarinnetjänster i Ao 19;

vid de högre kommunala skolorna högst 1 502 (+157) adjunktstjänster i Ao 23 eller Ao 21 och ämneslärartjänster i Ao 21 eller Ao 19, varav högst 726 (+101) adjunktstjänster i Ao 23 och ämneslärartj änster i Ao 21;

vid i folkskolan inbyggda realskollinjer högst 187 (+76) adjunktstjän­ ster i Ao 23 eller Ao 21 och ämneslärartjänster i Ao 21 eller Ao 19, varav högst 124 (+50) adjunktstjänster i Ao 23 och ämneslärartjänster i Ao 21; samt

vid de statsunderstödda privatläroverk, för vilka stadgan för statsunder­ stödda privatläroverk gäller, högst 235 (of.) adjunktstjänster i Ao 23 eller Ao 21 och ämneslärartjänster i Ao 21 eller Ao 19, varav högst 181 (+3) adjunktstjänster i Ao 23 och ämneslärartjänster i Ao 21.

Beträffande försöksskolans högstadium innebär Kungl. Maj:ts beslut, att redovisningsåret 1957/58 skall vara inrättade högst 285 (+85) adjunktstjänster i Ao 23 och ämneslärartjänster i Ao 21, högst 160 (+72) adjunktstjänster i Ao 21 och ämneslärartjänster i Ao 19 samt högst 295 (+10) folkskollärartjänster i Ao 17.

Under åberopande av det anförda hemställer jag att Kungl. Maj:t måtte föreslå riksdagen

att godkänna av mig i det föregående förordade grunder för bestämmande av antalet ordinarie lärartjänster i läro­ ämnen vid det allmänna skolväsendet, att tillämpas tills vidare från och med redovisningsåret 1958/59.

Kun tgl. Maj:ts proposition nr 183 år 1957

IV. Lönegradsplaceringen för vissa

skolledartjänster m. m.

1. Inledning

1956 års riksdag har med anledning av propositionen 1956: 182 fattat beslut angående viss omorganisation av skolväsendets lokala fackliga led­ ning samt om införande av en ny organisation för den regionala skolled­ ningen (KSU 1; Rskr 420). Den nya organisationen, vilken avses skola genomföras från och med den 1 juli 1958, innebär såvitt här är i fråga i huvudsak följande. . beräkning av bland annat skolväsendets omfattning i en kommun införes ett poängsystem, vari de skilda skolformernas och stadiernas av­ delningar åsättes poängvärden. I grova drag innebär systemet, att varje klassavdelning på högre stadier åsättes

1+2

poäng samt annan klassavdel­

ning 1 poäng. Inom varje kommun med minst 150 poäng skall finnas en skoldirektör. Efter medgivande av Kungl. Maj:t må skoldirektörstjänst

15

inrättas även i kommun med lägst ISO poäng. Efter prövning i varje sär­ skilt fall må vidare i kommuner, vilkas skolväsen uppnår en poängsumma av lägst 500, inrättas tjänster för biträdande skoldirektörer. Skoldirektörs- tjänsterna skall icke vara förenade med någon undervisningsskyldighet. 1 kommun, vars skolväsen ej gör det erforderligt med skoldirektör, men där vid under skolstyrelsen lydande skolor finnes minst två heltidsanställda skolledare, skall en av skolledarna vara förste rektor. Denne skall ha den direkta ledningen dels över sin egen skola, dels över kommunens hela skol­ väsen. För det fall att rektor vid högre allmänt läroverk förordnas till förste rektor har Kungl. Maj:t erhållit bemyndigande att försöksvis i ett begränsat antal fall medge förordnande av biträdande rektor vid läroverket under förutsättning att elevantalet uppgår till minst 600. I det stora fler­ talet kommuner har man endast att räkna med förekomsten av den obliga­ toriska skolan. Finnes i kommun endast en skolledare, skall denne till­ lika under skolstyrelsen vara skolchef i kommunen. Han skall benämnas rektor (tillika skolchef). Denna kategori av skolledare motsvarar de nu­ varande distriktsöverlärarna. Antalet skolledare — rektorer — vid en kom­ muns obligatoriska skolväsen göres beroende av detta skolväsens omfatt­ ning, beräknat på grundval av det förut nämnda poängsystemet.

Till kategorien biträdande skolledare hänföres, förutom biträdande rektor som förut nämnts, dels de nuvarande studieledarna i försöksdistrikten, dels ock tillsynslärarna vid det obligatoriska skolväsendet. Studieledare skall i fortsättningen benämnas studierektor. Befattning som tillsynslärare skall finnas vid varje skolenhet med minst tre lärara vdelningar.

Den regionala fackliga ledningen av skolväsendet skall handhavas av skolinspektörer och länsskolinspektörer. I fyra län kommer tills vidare endast att finnas en inspektör, vilken då förordnas til! länsskolinspektör. I övrigt förordnas en av skolinspektörerna i länet till länsskolinspektör.

Vad i övrigt gäller de närmare detaljerna i den nya organisationen torde få hänvisas till propositionen 1956: 182.

Beträffande lönesättningen för skolledarna framlades i nyssnämnda pro­ position 1956: 182 icke några förslag. De med en omorganiserad skolledning förbundna lönespörsmålen borde ej lösas enbart på grundval av det ma­ terial, som då förelåg. Först sedan skolledarorganisationen i princip be­ stämts och de olika befattningshavarnas uppgifter och ställning kunnat närmare klarläggas syntes det vara möjligt att ta ståndpunkt till löne- ställningen för de olika skolledartjänsterna. I propositionen anfördes vidare följande synpunkter på frågan.

Skoldirektörs- och biträdande skoldirektörstjänsterna bör konstrueras som fristående, lönegradsplacerade tjänster.

Ersättning lil! förste rektor bör utgå i form av särskilt arvode, utöver den lön skolchefen åtnjuter som rektor. Arvodet synes böra vara detsamma oberoende av vilken skolform rektorstjänsten är knuten till.

När det gällt lönesättningen för den största gruppen skolchefer — rek­ torerna — bär skolstyrelseutredningen endast uppehållit sig vid den situa­ tion, som föreligger i kommuner, där försök med 9-årig enhetsskola be- drives, och som kommer att föreligga, sedan enhetsskolan införts. Någon ändrad lönesiittning för rektorerna vid folkskolan enligt dess nuvarande organisation har utredningen för sin del icke ansett sig böra ifrågasätta.

Kungl. Maj:ts proposition nr 183 år 1957

16

Detta senare spörsmål har enligt min mening icke heller något direkt sam­ band med de organisatoriska förändringar utredningen föreslår, utan bör hållas skilt från dessa.

Vid bestämmandet av lönegradsplaceringen för rektorer, tillika skol­ chefer, i kommuner med försöksverksamhet måste övervägas, huruvida en lönedifferentiering med hänsyn till lärarutbildningen bör genomföras och huru lönesättningssystemet i så fall bör utformas mot bakgrunden av den nya skolorganisationen samt med hänsyn till nu gällande grunder för lönegradsplacering av distriktsöverlärare och realskolerektorer.

Också för skolledarna vid enheter av det obligatoriska skolväsendet bör fristående lönegradsplacerade tjänster inrättas. Lönesättningen av dessa måste ses i förhållande till vad som kommer att gälla beträffande de rek­ torer, som tillika är skolchefer. Det grundläggande spörsmålet blir, i vilken mån skillnad skall göras i avlöningsförhållandena mellan rektorer, som är ledare för skolväsen av samma omfattning, på den grunden att det i det ena fallet rör sig om ledarskapet för en kommuns hela obligatoriska skol­ väsen och i det andra om ledarskapet för en del av detta och om ett i prin­ cip till den pedagogiska ledningen begränsat chefskap.

För nu ifrågavarande tjänster vid försöksskola eller enhetsskola upp­ kommer samma spörsmål om differentiering med hänsyn till lärarutbild­ ning som för den nyss berörda skolchefskategorien rektorer. Den lösning som nås för dessa senare torde i princip också kunna gälla beträffande de förra.

Till biträdande rektorer vid läroverk, studierektorer och tillsynslärare bör ersättning utgå i form av arvoden.

I fråga om länsskolinspektör anfördes i propositionen, att skolstyrelse­ utredningen för sin del föreslagit, att särskilt befattningsarvode skulle utgå för uppgiften men att det syntes få ankomma på Kungl. Maj:t att senare ta närmare ställning till regleringen härav.

Sammansatta konstitutions- och statsutskottet — som förutsatte att ärendets fortsatta beredning hos Kungl. Maj:t skulle innefatta även för­ handlingar med berörda fackorganisationer — gjorde ingen erinran mot vad i propositionen anförts rörande lönesättningen för skolledartjänsterna. Ar­ vode för länsskolinspektören syntes enligt utskottets mening efter förhand­ lingar få fastställas av riksdagen, lämpligen i samband med löneförslagen avseende skolledarorganisationen.

2. Departementschefen

Sedan 1956 års riksdag fattat beslut om en ändrad organisation av skol­ väsendets lokala och regionala ledning utföres för närvarande ett omfat­ tande arbete i syfte att den nya organisationen skall kunna träda i verk­ samhet den 1 juli 1958. För att biträda med författningsarbetet har till­ kallats särskilda sakkunniga. Vid beredningen av lönefrågorna har ett nära samarbete ägt rum mellan ecklesiastik- och civildepartementen och sam­ råd har även skett bland annat med nämnda skolförfattningssakkunniga. Sedan under juni månad i år förberedande överläggningar ägt rum med

Kungl. Maj ds 'proposition nr 183 år 1957

17

personalorganisationerna har under september och oktober förhandlingar förts mellan representanter för, å ena sidan, ecklesiastik- och civildeparte­ menten och, å andra sidan, Statstjänstemannens riksförbund, Sveriges aka­ demikers centralorganisation och Tjänstemännens centralorganisation. För­ handlingarna har gällt inte bara de av den nya lokala och regionala skol- ledarorganisationen direkt föranledda lönefrågorna utan också löneställ- ningen för rektorstjänsterna vid de högre allmänna läroverken m. fl. läro­ anstalter. Förhandlingarna har resulterat i en den 15 oktober 1957 — under förbehåll av Kungl. Maj:ts och riksdagens godkännande — träffad överenskommelse, vars innehåll framgår av den såsom bilaga till stats­ rådsprotokollet i detta ärende fogade sammanställningen.

I anslutning till innehållet i förhandlingsöverenskommelsen får jag i sam­ råd med civilministern framhålla följande.

Skolinspektörerna, vilka i nuvarande organisation närmast är att jäm­ föra med de statliga folkskolinspektörerna (lönegrad Ao 26), har hänförts till lönegraden Bo 1. Såsom jag nyss erinrat förutsattes i propositionen 1956: 182, att länsskolinspektör skulle utöver lönen såsom skolinspektör uppbära ett särskilt befattningsarvode. Förhandlingsöverenskommelsen in­ nebär, att sådant arvode skall utgå med 3 600 kronor för år. Länsskol­ inspektör kommer härigenom att erhålla en sammanlagd lön som överens­ stämmer med den som föreslås för skoldirektör i avlöningsgrupp I.

Skolstyrelseutredningen föreslog för sin del, att skoldirektörerna skulle fördelas på tre lönegrupper, varvid den lägsta gruppen skulle omfatta kom­ muner med högst 250 poäng, den mellersta kommuner med 251—500 poäng och den högsta gruppen kommuner med över 500 poäng. Till sistnämnda lönegrupp skulle hänföras bland annat Stockholm, Göteborg och Malmö. Under förhandlingarnas gång har fråga uppkommit, huruvida löneställ- ningen för skoldirektörerna i dessa tre städer, vilkas skolväsen är särskilt omfattande och i flera avseenden särpräglat, bör fastställas av statsmak­ terna. För egen del har jag på grundval av vad som framkommit under ärendets beredning kommit till den uppfattningen, att vederbörande kom­ munala myndigheter i dessa fall själva bör få bestämma om löneställningen för skoldirektörerna. Statens bidrag till kostnaderna för skoldirektörernas avlönande och pensionering torde vid en dylik lösning böra utgå enligt i huvudsak samma grunder som om fråga vore om kommuner med skol­ direktör i avlöningsgrupp II. På grund av den särskilda ordning, som så­ lunda avses att tillämpas för nämnda städer, har förhandlingar inte förts om löneställningen för skoldirektörstjänsterna där. Vad beträffar skol­ direktörerna i övrigt har dessa hänförts till två grupper, varvid gränsen dragits vid ett poängtal av 400. Med utgångspunkt i nuvarande förhållan­ den innebär denna gränsdragning enligt preliminära beräkningar, att skol­ direktörerna i följande åtta städer placeras i avlöningsgrupp II, nämligen Norrköping, Hälsingborg, Västerås, Örebro, Linköping, Borås, Uppsala och

2 — Bihang till riksdagens protokoll, 1057. 1 samt. Nr 1S3

Kungl. Maj.ts proposition nr 183 år 1957

18

Jönköping. Löneställningen för dessa skoldirektörer skall enligt förhand- lingsuppgörelsen vara Bp 1 jämte avlöningsförstärkning om 4 800 kronor för år. För övriga skoldirektörer föreslås en avlöningsförstärkning om 3 600 kronor.

Såvitt nu kan bedömas är det endast i Stockholm, Göteborg, Malmö, Norrköping, Hälsingborg och Västerås, som tjänster för biträdande skol­ direktörer kan komma att inrättas. Beträffande biträdande skoldirektör i Stockholm, Göteborg och Malmö synes böra tillämpas en liknande anord­ ning beträffande lönesättning och statsbidrag som i fråga om skoldirektör i dessa städer. Därest biträdande skoldirektörstjänst inrättas i andra fall, innebär överenskommelsen att sådan tjänst placeras i Bp 1, varjämte av­ löningsförstärkning om 1 200 kronor för år skall utgå.

I propositionen 1956: 182 anförde jag, att jag i samband med fram­ läggande av slutligt förslag om skoldirektörernas löneställning hade för avsikt att närmare beröra hur förhållandena under övergångstiden skulle kunna ordnas för kommunal folkskolinspektör, som icke förordnades som skoldirektör. Enligt min mening bör denna fråga lämpligen lösas efter föl­ jande riktlinjer, därest icke på det kommunala planet åstadkommes en sådan lösning, som ej kräver särskilda åtgärder från statens sida. Veder­ börande folkskolinspektör bör kunna inordnas i den nya organisationen med ianspråktagande av en rektorstjänst vid den obligatoriska skolan. Om övergångsvis antalet sådana skolledartjänster i kommunen icke skulle förslå för en dylik anordning, torde Kungl. Maj:t få medge inrättande av ytterligare en rektorstjänst. Denna anordning synes dock ej böra medföra, att folkskolinspektören med nödvändighet måste utöva rektorstjänsten. Det bör få ankomma på vederbörande skolstyrelse att efter förhållandena inom kommunen bestämma vilka arbetsuppgifter, som skall ankomma på vederbörande. Statsbidrag till här avsedd rektorstjänst, som uppehälles av tidigare kommunal folkskolinspektör, bör utgå enligt samma grunder som kommer att gälla övriga motsvarande rektorstjänster i kommunen. Slutligen vill jag framhålla att frågan, huruvida inspektören under sin fort­ satta tjänstetid skall uppbära honom som inspektör tillkommande avlö­ ningsförmåner, i varje särskilt fall blir beroende av nu gällande kommu­ nalt bestämda anställningsvillkor.

Som jag förut nämnt har i förevarande sammanhang förhandlingar upp­ tagits med personalorganisationerna jämväl om löneställningen för rektorer vid de högre allmänna läroverken m. fl. läroanstalter. Lönesättningen för de förutberörda chefstjänsterna — skolinspektörerna och skoldirektörerna — får bedömas bland annat med hänsynstagande till vad uppgörelsen inne­ bär i fråga om rektorerna vid de högre allmänna läroverken samt privat­ läroverk av motsvarande slag. För dessa rektorer tillämpades före den 1 juli 1957 en lönegruppering omfattande fyra grupper — grupperna I—IV — på vilka fördelning skedde enligt ett särskilt poängvärderingssystem

Kungl. Maj:ts proposition nr 183 år 1957

19

(jfr prop. 1952:241, bil. A 91). Genom beslut av årets riksdag har i an­ slutning till löneplansrevisionen ifrågavarande rektorstjänster fördelats på två lönelägen (jfr prop. nr 120). Rektor i avlöningsgrupp I eller II är placerad i Bp 1 utan avlöningsförstärkning, medan rektor i grupp III eller IV erhåller avlöningsförstärkning med 1 200 kronor för år. Den nu träffade överenskommelsen innebär i denna del en återgång till den tidigare faktiska differentieringen på fyra grupper utan ändring i fråga om poänggränser m. m. Rektorstjänsterna skall även i fortsättningen tillhöra Bpl. I grup­ perna II, III och IV skall utgå avlöningsförstärkning med 1 200, 2 400 resp. 3 G00 kronor för år. Liksom för närvarande kommer avlöningsgrupp I endast att utnyttjas för vissa privatläroverk. I anslutning härtill har vid förhandlingarna överenskommits, att avlöningsförstärkningen skall höjas från 1 200 till 3 600 kronor för rektor vid folkskoleseminarium, placerad i lönegrad Bp 1, för rektor för lärarhögskolan i Stockholm samt för rektor vid försvarets läroverk. Rektorstjänsterna vid de högre tekniska läroverken fördelas även i fortsättningen efter prövning i varje särskilt fall på avlö- ningsgrupperna IT, III och IV i den för rektorerna vid högre allmänna läroverk tillämpade lönegrupperingen.

Av den förut lämnade redogörelsen framgår, att i propositionen 1956: 182 förutsatts, att tjänsterna som rektor, tillika skolchef, skulle vara fristående lönegradsplacerade tjänster och att det borde närmare övervägas i vilken mån skillnad skulle göras i avlöningsförhållandena mellan dessa rektorer och dem som enbart vore ledare av skolenhet. Denna fråga har emellertid vid förhandlingarna lösts på det sättet, att för uppgiften som skolchef skall utgå särskilt arvode med 1 200 kronor för år.

Vad beträffar rektorerna vid enhetsskolor (skolor med försöksverksamhet avseende obligatorisk nioårig enhetsskola), varmed i förevarande samman­ hang (jfr prop. 1955: 120, s. 59 och 60) torde få jämställas folkskolor med inbyggda realskollinjer, innebär förhandlingsuppgörelsen en differentiering av löneställningen på fyra avlöningsgrupper. Inom grupperna kommer löne­ sättningen vidare att variera efter innehavarens behörighet: adjunktskom- petens, ämneslärarkompetens och klass- eller övningslärarkompetens. Skill­ naden i löneställning mellan adjunktskompetent och klass- eller övnings- lärarkompetent rektor ökar vid minskat poängtal. Det må i anslutning härtill erinras om de grunder för rektors undervisningsskyldighet, som skol­ styrelseutredningen föreslagit (prop. 1956: 182 s. 82). Dessa innebär, att undervisningsskyldigheten skall vara större vid lägre poängtal, d. v. s. vid skolenheter av mindre omfattning. Vad beträffar lönegrupperingen får vi­ dare framhållas att, med hänsyn till det av riksdagen beslutade intervall­ systemet för beräkning av antalet skolledare vid eu kommuns obligatoriska skolväsen, endast omkring 20 rektorstjänster torde komma att hänföras till avlöningsgrupp TV. Tilläggas må, att den föreslagna löncgradsplaceringen för rektor vid enhetsskola (inbyggd realskola) skall gälla för samtliga rek­

Kungl. Maj:ts proposition nr 1S3 år 1957

20

torer vid en kommuns obligatoriska skolväsen, även om försöksverksam­ heten (den inbyggda realskolan) tills vidare endast omfattar delar av detta skolväsen.

För rektorerna vid folkskolan bibehålies gällande placering i lönegra­ derna ABp 18—23. Lönegradsplaceringen bör emellertid i den nya orga­ nisationen bestämmas icke efter antalet läraravdelningar i kommunen utan med utgångspunkt i poängtal enligt det beslutade poängsystemet. Då varje avdelning i folkskola värderas till 1 poäng, innebär detta i och för sig ingen saklig ändring i lönegrupperingen. För de fall då flera skolledare skall finnas i eu kommun synes emellertid en övergång till poängsystemet önskvärd. Jag vill tillägga, att överenskommelsen beträffande de nuva­ rande distriktsöverlärarna i egentlig folkskola medför den ändringen i gäl­ lande avlöningsförhållanden, att dessa överlärare (rektorer) i stor utsträck­ ning kommer i åtnjutande av arvode såsom skolchef.

Arvodet till förste rektor skall enligt överenskommelsen utgå med 1 800 kronor för år, då poängtalet uppgår till eller överstiger 100 och eljest med 1 200 kronor.

Till biträdande rektor avses utgå ett enhetligt arvode om 1 200 kronor för år. Jag vill i detta sammanhang framhålla, att vid de förda förhand­ lingarna kommit till klart uttryck önskvärdheten av att rektorerna vid de allmänna läroverken avlastas arbetsuppgifter, företrädesvis sådana av administrativ och kameral natur. Som ett led i dessa strävanden synes det önskvärt, att Kungl. Maj:t erhåller ett mera vidsträckt bemyndigande att medgiva inrättande av befattningar såsom biträdande rektor än det som 1956 års riksdagsbeslut innefattar. Jag vill därför föreslå, att befatt­ ning som biträdande rektor får inrättas i samtliga de fall, då rektor vid högre allmänt läroverk med minst 600 elever förordnas såsom förste rektor i kommunen. Det högsta antal biträdande rektorsbefattningar, som därmed kan tänkas ifrågakomma, torde kunna beräknas till omkring 35. Frågan om vissa andra åtgärder i syfte att avlasta rektorernas arbetsbörda har jag för avsikt att behandla i samband med anmälan av anslagsbehovet för läroverksorganisationen för budgetåret 1958/59.

Till studierektor (studieledare) utgår nu ersättning enligt bestämmelser, utfärdade av Kungl. Maj:t den 31 maj 1957, varigenom tidigare gällande ersättningsbelopp höjts med ca 25 procent från och med den 1 juli 1957. Av den nu träffade överenskommelsen framgår att ändring icke förut- sättes i fråga om studieledararvoden.

Beträffande ersättning till tillsynslärare finns för närvarande inga stat­ liga bestämmelser. Med utgångspunkt i de grunder, som tillämpats enligt en — numera uppsagd — överenskommelse mellan Svenska stadsförbundet och folkskollärarförbunden, har uppgörelse nu träffats rörande ersättning­ ens storlek i de fall, då det skall åligga kommun att inrätta tillsynslärar- befattning, d. v. s. vid skolenheter med minst tre läraravdelningar. Det

Kungl. Maj:ts proposition nr 183 år 1957

21

förutsattes att det i övriga fall blir kommunernas sak att bestämma om ersättning till tillsynslärare, i den mån sådan befattning inrättas.

Vid förhandlingarna har vidare enighet uppnåtts om vissa grunder för tillämpningen av lönegrupperingssystemet för olika skolledartjänster in. m. Utöver vad härutinnan framgår av bilagan torde få framhållas följande.

Skoldirektörstjänst skall, som tidigare nämnts, inrättas i kommun då poängtalet 150 uppnåtts. Dylik tjänst kan sålunda inrättas från och med läsårsskifte under löpande förordnandeperiod, därest poängtalet den 1 no­ vember läsåret närmast före uppnått angiven nivå. Vidare kan i princip dylik tjänst indragas under löpande period. Då emellertid innehavaren bibehåller sin tjänst till förordnandeperiodens utgång, kan indragning av tjänsten icke ske förrän vid sistnämnda tidpunkt, såvida ej vakans upp­ kommer under perioden. Indragning verkställes då vid nästa läsårsskifte.

I slutet av en förordnandeperiod eller vid vakans under en sådan period skall skoldirektörstjänst indragas om poängen nedgått till 130—149, därest ej Kungl. Maj:t på därom av kommunen gjord framställning medger, att den får bibehållas.

Skoldirektör placeras i avlöningsgrupp med utgångspunkt i poängtalet den 1 november läsåret närmast före förordnandeperiodens början. Tnrättas ny skoldirektörstjänst under löpande period, skall avlöningsgruppen fast­ ställas att gälla endast intill periodens slut med utgångspunkt i poängtalet den 1 november läsåret närmast före det, från och med vilket lönegrads- placeringen skall gälla. Vid vakans under löpande period å dylik tjänst skall den nye innehavaren förordnas intill periodens utgång och placeras i samma avlöningsgrupp, som den tidigare innehavaren. Under löpande förordnandeperiod skall förändringar av lönegrupperingen endast kunna ske, därest Kungl. Maj:t med hänsyn till väsentligt ändrade förhållanden finner skäl därtill. I princip skall tjänsten då kunna bli föremål för såväl upp- som nedflyttning i avlöningsgrupp. Uppflyttning av tjänst kan härvid ske vid varje läsårsskifte medan nedflyttning endast kan ske vid perio­ dens utgång eller vid uppkommen vakans. Innehavaren av tjänst bibehåller således sina avlöningsförmåner intill förordnandeperiodens slut.

Förste rektor förordnas tills vidare och erhåller ett årsarvode avvägt med hänsyn till poängtalet den 1 november läsåret närmast före förord­ nandets början. I övrigt skall i huvudsak samma grunder gälla som för skoldirektör. Det bör erinras om att befattning som förste rektor under en förordnandeperiod kan utbytas mot skoldirektörstjänst. Därest innehavare avr befattning som förste rektor därvid icke erhaller tjänsten som skol­ direktör, upphör hans förordnande.

Vid en kommuns obligatoriska skolväsen förordnas och lönegradsplaceras rektor, tillika skolchef, och rektor, som är ledare för skolenhet, enligt mot­ svarande grunder, som enligt det föregående avses gälla för skoldirektör. Då ändring av antalet skolledare vid eu kommuns obligatoriska skolväsen

Kungl. May.ts proposition nr 183 år 1957

22

kan ske under löpande förordnandeperiod, kan detta i sin tur påverka det poängtal, som ligger till grund för dessa skolledartjänsters avlöningsgruppe- ring. Någon förändring av lönegrupperingen under löpande period avses då inte ske för de skolledare, som redan är förordnade. Däremot kan det bli så, att en skolledare, som tillträder en nyinrättad tjänst, till den löpande förordnandeperiodens slut får lägre lönegradsplacering än som gäller för innehavarna av de övriga motsvarande tjänsterna.

För egen del förordar jag, att den träffade förhandlingsöverenskommelsen godtages och underställes riksdagens prövning. Förslagen torde böra genom­ föras från och med den 1 juli 1958. Vissa av förslagen påkallar övergångs- anordningar och ikraftträdandebestämmelser, som Kungl. Maj:t bör äga besluta om. Jag får i anslutning härtill såsom exempel framhålla, att ett genomförande av den nya skolledarorganisationen innebär en reglering av avlönings- och anställningsförhållandena för »annan överlärare». Till sådan överlärare utgår nu utöver lön som folkskollärare kommunalt bestämda tilläggsarvoden. Lönegradsplaceringen som rektor torde i vissa fall kunna komma att medföra löneminskning. För undvikande härav synes möjlighet böra öppnas för kommun att medge personlig lönefyllnad. Bland annat för nu nämnda ändamål torde övergångsbestämmelser i lönehänseende bli erforderliga.

Fragan om den närmare regleringen av avlönings- och pensionsförmåner för nu ifragavarande skolledartjänster torde i ett senare sammanhang få anmälas av chefen för civildepartementet. Jag inskränker mig därför nu till att redovisa att det förutsatts, att skoldirektörstjänster och tjänster som rektor i den obligatoriska skolan i princip skall regleras i överensstäm­ melse med vad som i allmänhet gäller för rektorer och distnktsöverlärare. I anslutning härtill bör också i förekommande fall överstatförande av inne­ havd ordinarie lärartjänst kunna ske. Viss samordning med tidigare för­ värvad pensionsrätt bör ske.

Den närmare regleringen av vissa statsbidragsfrågor i anslutning till den beslutade omorganisationen av skolväsendets lokala och regionala led­ ning torde få underställas 1958 års riksdag.

Det vid 1956 ars riksdag fattade beslutet om inrättande av länsskolnämn- der innebär bland annat att de nuvarande folkskolinspektörstjänsterna från och med den 1 juli 1958 skall omändras till skolinspektörstjänster samt att antalet dylika tjänster från nämnda datum skall utökas med fyra tjäns­ ter till sammanlagt femtiofem. Bland innehavarna av dessa tjänster skall vidare en inom varje län förordnas att vara länsskolinspektör. För när­ varande är ett förhållandevis stort antal av de nuvarande folkskolinspek­ törstjänsterna vakanta. Med hänsyn till angelägenheten av att innehavare av de olika skolinspektörstjänsterna och befattningarna som länsskolinspek- törer utses i god tid före reformens ikraftträdande, föreslår jag att för riks­

Kungl. Maj:ts proposition nr 183 år 1957

23

dagen framlägges förslag om att redan i detta sammanhang besluta att,

därest riksdagen godkänner den nu träffade överenskommelsen rörande

skolledarnas löner, på personalförteckning för länsskolnämnderna från och

med budgetåret 1958/59 skall vara uppförda — förutom annan ordinarie

och extra ordinarie personal, varom i senare sammanhang kommer att be­

slutas — femtiofem skolinspektörstjänster i lönegrad Bol.

Under åberopande av det anförda hemställer jag att Kungl. Maj:t måtte

föreslå riksdagen att

a) godkänna de av mig i det föregående förordade för­

slagen rörande löneställningen för vissa skolledartjänster

m. m.;

b) bemyndiga Kungl. Maj:t att i huvudsaklig överens­

stämmelse med vad jag i det föregående anfört vidtaga er­

forderliga åtgärder för förslagens genomförande från och

med den 1 juli 1958;

c) besluta att på personalförteckning för länsskolnämn­

derna skall från och med budgetåret 1958/59 vara uppförda

55 skolinspektörst jänster i lönegrad Bo 1.

Med bifall till vad föredraganden sålunda, med instäm­

mande av statsrådets övriga ledamöter, under II—IV hem­

ställt förordnar Hans Kungl. Höghet Regenten, att propo­

sition av den lydelse, bilaga till detta protokoll utvisar,

skall avlåtas till riksdagen.

Kungl. Mcij:ts proposition nr 183 år 1957

Ur protokollet:

Nils Bergsten

24

Kungl. Maj:ts proposition nr 183 år 1957

Bilaga

Löneställningen för vissa skolledartjänster in. m.

Nuv.

Poängtal avlön.

grupp

Nuv. lönegrad

1

Före­ slagen a vlön.- grupp

Föreslagen lönegrad

Skolinspektörer Skolinspektör Skoldirektör

och sko

150(130)— 399,5 400—

Idirektörer

i

ii

Bo 1 Bp 1+3.600 kr. avlö-

ningsförstärkning Bp 1+4.800 kr. avlö-

ningsförstärkning

Stockholm, Göteborg och Malmö

in

_

Biträdande skoldirektör (utom i Stockholm, Göteborg och Malmö)

Bp 1-(-1.200 kr. avlö-

ningsförstärkning

iteKtorer Lärarhögskolan i

Stockholm

— — Bp 1+ 1.200

Bp l-f-3.600 kr. avlö-

Folkskoleseminarier

_

II ABp 26

ningsförstärkning

III IV

ABp 26 ABp 26

1

of

Högre allmänna läro-

in1

Bp 1 + 1.200 kr.

II1

Bp 1-(-3.600 kr. avlö-

ningsförstärkning

—35

I Bp 1

I Bp 1

verk samt privat­ läroverk av mot-

35,5—46

II Bp 1

II Bp 1-f-1.200 kr. avlö-

ningsförstärkning

svarande slag2

46,5—63 III

Bp 1+1.200 kr. III Bp l-(-2.400 kr. avlö-

ningsförstärkning

63,5—

IV

Bp 1+1.200 kr.

IV Bp 1 -(-3.600 kr. avlö-

ningsförstärkning

Högre tekniska läro-

verk

II

Bp 1

II Bp 1+1.200 kr. avlö-

ningsförstärkning

~

III

Bp 1 + 1.200 kr. III Bp 1-(-2.400 kr. avlö-

ningsförstärkning

Försvarets läroverk

IV Bp 1 + 1.200 kr.

IV

Bp 1-(-3.600 kr. avlö-

ningsförstärkning

Bp 1 + 1.200 kr.

Bp l-f-3.600 kr. avlö-

ningsförstärkning

1 Omfattar de förutvarande folkskoleseminarierna. 2 Poängtalen avser samma poängsystem, som nu tillämpas. Avlöningsgrupp I utnyttjas endast i fråga om privatläroverken.

25

Kungl. Maj ds 'proposition nr 188 år 1957

Nuv.

Poängtal avlön.-

Nuv. lönegrad

Före­

slagen

Föreslagen lönegrad

grupp

grupp

Enhetsskolor (folk-

il

gg -§i , 1

skolor med inbyggd

realskola)12

Sa

*35 a

' Sga

•S. s

% g

” c

E

•w o

53

a.g- §

a Åt

G Åt

^£-°

A<

—19,5

I

ABp 25 ABp 23 ABp 20

20—29,5

II

ABp 25 ABp 24 ABp 22

30—59,5

III

ABp26 ABp25 ABp24

60—

IV

ABp 26 ABp 26 ABp 26

+1.200

kr. avlöningsförstärkning

Folkskolor2

— 9

I

ABp 18

I

of

10—19

II

ABp 19

II

of

20—29

III

ABp 20

III

of

30—14

IV

ABp 21

IV

of

45—59

V

ABp 22

V

of

60—

VI

ABp 23

VI

of

1 Avser samtliga rektorer i kommun med enhetsskola (inbyggd realskola).

2 Poängtalen avser i kommun med flera rektorstjänster vid det obligatoriska skolväsendet

medeltalet per rektorstjänst.

A nmärkningar

A. Särskilda årsarvoden

Särskilda årsarvoden skall utgå

a) till skolinspektör, som förordnas till länsskolinspektör, med 3.600 kronor (befattningsarvode);

b) till förste rektor med 1.800 kronor i kommun med 100 poäng och mer och med 1.200 kronor

i kommun med mindre än 100 poäng;

c) till rektor, som tillika är skolchef, med 1.200 kronor;

d) till lärare, som är biträdande rektor, med 1.200 kronor;

e) till lärare, som är tillsynslärare i skola med minst tre läraravdelningar, med 360 kronor för

3 poäng samt med 70 kronor för varje ytterligare poäng t. o. m. 10 och 50 kronor för varje

ytterligare poäng fr. o. m. 11;

f) till lärare, som är studierektor, enligt nu gällande grunder.

B. Lönegrupperingarnas tillämpning, förordnandeperioder m. ro.

I. Det i prop. 1956: 182 förordade poängsystemet tillämpas då avgörande träffas i följande frågor,

nämligen

a) om skoldirektör skall (må)finnas i kommun;

b) om biträdande skoldirektör må finnas i kommun;

c) vilket antal skolledare som skall finnas vid kommuns obligatoriska skolväsen;

d) vilken lönegrupp som skall tillämpas för skoldirektör;

e) vilken arvodesgrupp som skall tillämpas för förste rektor;

f) vilken lönegrupp som vid det obligatoriska skolväsendet skall tillämpas för rektor, som till­

lika är skolchef, och för rektor, som är ledare för enhet;

g) vilken undervisningsskyldighet som skall gälla för under f) avsedda befattningshavare; samt

h) vilket arvode som skall utgå till tillsynslärare.

Avgörande i de under punkterna a)—f) angivna fallen träffas på grundval av förhållandena

den 1 november läsåret närmast före förordnandeperiodens början eller, i förekommande fall.

före det läsår fr. o. m. vilket tjänsten skall inrättas eller placeringen i avlönings- (arvodes-)

grupp skall gälla. Avgörande för arvode till tillsynslärare är förhållandena vid läsårets början.

IX. Förordnandeperioden skall för innehavare av tjänst eller befattning som avses under I a), b),

d) samt f) vara sex år. Förste rektor förordnas t. v.

III. För att uppnå överensstämmelse mellan de olika förordnandeperioderna på skolväsendets om­

råde förordnas de under I a), b), d) samt f) angivna skolledarna fr. o. m. den 1 juli 1958 allenast

för en tid av tre år. Vidare förlänges nu löpande förordnandeperiod för distriktsöverlärarna

med ett år, eller t. o. m. den 30 juni 1961. Därmed uppnås en samordning med förordnande-

perioden för rektorstjänstema vid allmänna läroverk, högre kommunala skolor, privatläroverk

och högre tekniska läroverk, vilken period utlöper den 30 juni 1961.

IV. Under löpande förordnandeperiod skall inga förändringar av lönegrupperingen för skoldirektör

eller rektor ske, därest ej Kungl. Maj:t med hänsyn till väsentligt ändrade förhållanden finner

skäl därtill.

3

Hihang till riksdagens protokoll 1967. t samt. Nr 188

26

Kungl. Maj ds proposition nr 183 år 1957

INNEHÅLLSFÖRTECKNING

Sid.

I. Inledning ............................................................................................ 2

II. Undervisningsskyldigheten för lärare i läroämnen ................................ 3

1. Gällande bestämmelser m. m............................................................

3

2. Departementschefen ........................................................................ 5

III. Bestämmande av antalet ordinarie lärartjänster i läroämnen inom det

allmänna skolväsendet .......................................................................... 10

1. Gällande bestämmelser m. m............................................................ 10

2. Departementschefen ........................................................................

11

IV. Lönegradsplacering för vissa skolledartjänster m. m............................. 14

1. Inledning ..........................................................................................

14

2. Departementschefen ........................................................................ 16

Bilaga.............................................................................................................. 24

Ivar Hseggströms Boktryckeri AB • Stockholm 1957

572138