Prop. 1968:88
('med förslag till lag om ändring i kommunalskattelagen den 28 september 1928 (nr 370), m. m.',)
Kungl. Maj:ts proposition nr 88 år 1968 1
Nr 88
Kungl. Maj:ts proposition till riksdagen med förslag till lag om
ändring i kommunalskattelagen den 28 september 1928 (nr 370), m. m.; given Stockholms slott den 1 mars 1968.
Kungl. Maj :t vill härmed, under åberopande av bilagda utdrag av stats rådsprotokollet över finansärenden för denna dag, föreslå riksdagen att an taga härvid fogade förslag till
1) lag om ändring i kommunalskattelagen den 28 september 1928 (nr 370),
2) förordning om uppskov i vissa fall med beskattning av realisations vinst.
GUSTAF ADOLF
G. E. Sträng
Propositionens huvudsakliga innehåll
I propositionen föreslås vissa kompletteringar av de vid 1967 års höst- riksdag antagna bestämmelserna angående beskattningen av realisations vinst vid avyttring av fastighet. Lika med avyttring av fastighet skall såle des enligt förslaget anses sådan marköverföring som omfattas av det utvid gade ägoutbytesinstitut, varom förslag framlagts i prop. 1967: 167. Vidare föreslås att engångsersättning, som erhålls vid upplåtelse av nyttjanderätt eller servitutsrätt till fastighet på obegränsad tid, vid realisationsvinstbe skattningen skall likställas med köpeskilling för avyttrad fastighet. Det samma föreslås även i fråga om motsvarande engångsersättningar för in skränkning i förfoganderätten till fastighet som utgår enligt naturvårds lagen. Har fastighet tagits i anspråk genom expropriation eller liknande förfarande eller har den skattskyldige erhållit sådan engångsersättning som nyss nämnts, skall han enligt propositionen i vissa fall få möjlighet till uppskov med realisationsvinstbeskattningen, om han inom tre år anskaffar ny fastighet.
De nya bestämmelserna skall i princip tillämpas första gången vid 1969 års taxering.
1
Bihang till riksdagens protokoll 1968. 1 saml. Nr SS
2
Kungl. Maj:ts proposition nr 88 år 1968
Förslag
till
Lag
om ändring i kommunalskattelagen den 28 september 1928 (nr 370)
Härigenom förordnas, att 35 § 2 och 3 mom. kommunalskattelagen den
28 september 1928 samt punkt 5 av anvisningarna till 21 §, punkt 5 av an
visningarna till 24 §, punkt 4 av anvisningarna till 35 § och punkt 2 av an
visningarna till 36 § samma lag1 skall erhålla ändrad lydelse på sätt nedan
anges.
(Nuvarande lydelse)
35 §.
2 m o m. Avyttras fastighet,
Har fastighet tagits i anspråk ge
nom expropriation eller liknande för
farande eller eljest avyttrats under
sådana förhållanden, att tvångsför
säljning måste anses vara för han
den, och kan det icke skäligen anta
gas, att avyttringen skulle ha ägt
rum även om tvång icke förelegat, är
endast 75 procent av vinsten skatte
pliktig även om fastigheten innehafts
mindre än två år. Detsamma gäller i
fråga om fastighetsförsäljning, som
utgör led i åtgärder för jordbrukets
eller skogsbrukets yttre rationalise
ring, och sådan avyttring av fastighet
till staten som ägt rum, därför att
fastigheten på grund av flygbuller
icke kan bebos utan påtaglig olägen
het.
(Föreslagen lydelse)
---- - — vinsten skattepliktig.
Har fastighet tagits i anspråk ge
nom expropriation eller liknande för
farande eller eljest avyttrats under
sådana förhållanden, att tvångsför
säljning måste anses vara för han
den, och kan det icke skäligen anta
gas, att avyttringen skulle ha ägt
rum även om tvång icke förelegat, är
endast 75 procent av vinsten skatte
pliktig även om fastigheten innehafts
mindre än två år. Detsamma gäller i
fråga om fastighetsförsäljning, som
utgör led i åtgärder för jordbrukets
eller skogsbrukets yttre rationalise
ring, och sådan avyttring av fastighet
till staten som ägt rum, därför att
fastigheten på grund av flygbuller
icke kan bebos utan påtaglig olägen
het, samt vidare när fastighet över
föres till ny ägare genom marköver
föring enligt 8 kap. 4 a § eller 13
kap. 2 b § lagen den 18 juni 1926 (nr
326) om delning av jord å landet.
Skattskyldig, som haft skatteplik
tig realisationsvinst på grund av av
yttring eller marköverföring enligt
föregående stycke eller på grund av
att han fått engångsersättning för
inskränkning i förfoganderätten till
1 Senaste lydelse av 35 § 2 och 3 mom., punkt 4 av anvisningarna till 35 § och punkt 2 av
anvisningarna till 36 § se 1967:748 samt av punkt 5 av anvisningarna till 21 § och punkt 5 av
anvisningarna till 24 § se 1946:109.
3
Kungl. Maj:ts proposition nr 88 år 1968
(Nuvarande lydelse)
Har avyttrad---------------------------
Vad som------------------- ----- --------
3 mom. Avyttras aktie, —
Avyttrar skattskyldig
Kan tillämpning — —
Har egendom ------------
Bestämmelsen i 2 mom. tredje
stycket äger motsvarande tillämp
ning på egendom som avses i detta
moment.
Från skatteplikt
Har fastighet
5. Till intäkt av jordbruksfastig
het räknas jämväl vad som influtit
på grund av upplåten nyttjanderätt
till fastigheten eller del därav, så
som arrende, avgäld för lägenhet,
som är avsöndrad från fastigheten,
eller för servitut, som vilar å fastig
heten, in. m. dyl. Vad nu sagts gäl
ler dock icke beträffande engångs-
sin fastighet enligt naturvårdslagen
den 11 december 1964 (nr 822) eller
för motsvarande inskränkningar en
ligt andra författningar eller för upp
låtelse av nyttjanderätt eller servi
tutsrätt till fastigheten på obegrän
sad tid, kan, om han avser att för
värva fastighet (ersättningsfastig
het), som är jämförlig med den fas
tighet till vilken realisationsvinsten
hänför sig, få uppskov med beskatt
ning av realisationsvinsten i enlighet
med särskilda bestämmelser därom.
Uppkommer fråga om beskattning
av realisationsvinst eller om beräk
ning av realisationsförlust på grund
av avyttring av ersättningsfastighet,
beräknas vid tillämpning av vad i
första stycket sägs innehavstiden för
ersättningsfastigheten som om avytt
ringen avsett den tidigare innehav
da fastigheten. Vad nu sagts gäller
dock endast om den realisationsvinst
som uppskovet avser helt eller delvis
avräknats från ersättningsfastighe
tens ingångsvärde.
närmast dessförinnan,
till vattenkraft.
— ■—- — av vinsten
detta stycke,
avyttringen sker.
för avyttringen.
Bestämmelsen i 2 mom. fjärde
stycket äger motsvarande tillämp
ning på egendom som avses i detta
moment.
lös egendom.
av fångeshandlingen.
(Föreslagen lydelse)
5. Till intäkt av jordbruksfas
tighet räknas jämväl vad som influ
tit på grund av upplåten nyttjande
rätt till fastigheten eller del därav,
såsom arrende, avgäld för lägenhet,
som är avsöndrad från fastigheten,
eller för servitut, som vilar å fastig
heten, m. in. dyl. Vad nu sagts gäl
ler dock icke beträffande engångs-
Anvisningar
till 21 §.
4
Kungl. Maj:ts proposition nr 88 år 1068
ersättning vid upplåtelse av nyttjan
derätt eller servitutsrätt för obegrän
sad tid, t. ex. vid ianspråktagande
under nyss angivna förhållanden av
mark eller strömfall enligt vattenla
gen eller för framdragande av led
ningar eller anläggande av väg. Hör
till fastigheten rätt att på visst sätt
utnyttja någon annan fastighet så
som till skogsfång, mulbete eller dyl.,
skall givetvis även vad som därige
nom kommer fastighetens innehava
re tillgodo räknas som intäkt av fas
tigheten. I fråga om för gemensamt
behov avsatta s. k. besparingssko-
gar, häradsallmänningar och andra
likartade samfälligheter, som förval
tas självständigt för delägarnas ge
mensamma räkning, skall som sam-
fällighetens inkomst räknas även
vad som in natura utdelats till inne
havarna av de fastigheter, som hava
del i samfälligheten. Då inkomsten
således beskattas hos samfällighe
ten (jfr 53 § 1 mom. f), följer här
av, att innehavare av fastighet, som
bär del i samfällighet av ovannämn
da art, icke är skyldig att som in
täkt av sin fastighet upptaga vad
han uppburit såsom utdelning från
samfälligheten, vare sig utdelning
en utgått in natura eller i penningar.
(Nuvarande lydelse)
ersättning vid upplåtelse av nyttjan
derätt eller servitutsrätt för obegrän
sad tid, t. ex. vid ianspråktagande
under nyss angivna förhållanden av
mark eller strömfall enligt vattenla
gen eller för framdragande av led
ningar eller anläggande av väg. Icke
heller räknas till intäkt av jord
bruksfastighet engångsersättning för
inskränkning i förfoganderätten till
fastighet enligt naturvårdslagen den
11 december 1964 (nr 822) eller för
motsvarande inskränkningar enligt
andra författningar. Hör till fastig
heten rätt att på visst sätt utnyttja
någon annan fastighet såsom till
skogsfång, mulbete eller dyl., skall
givetvis även vad som därigenom
kommer fastighetens innehavare till
godo räknas som intäkt av fastighe
ten. I fråga om för gemensamt be
hov avsatta s. k. besparingsskogar,
häradsallmänningar och andra lik
nande samfälligheter, som förvaltas
självständigt för delägarnas gemen
samma räkning, skall som samfällig-
hetens inkomst räknas även vad som
in natura utdelats till innehavarna
av de fastigheter, som hava del i
samfälligheten. Då inkomsten såle
des beskattas hos samfälligheten (jfr
53 § 1 mom. f), följer härav, att in
nehavare av fastighet, som har del
i samfällighet av ovannämnda art,
icke är skyldig att som intäkt av sin
fastighet upptaga vad han uppburit
såsom utdelning från samfälligheten,
vare sig utdelningen utgått in natu
ra eller i penningar.
(Föreslagen lydelse)
till 24 §.
5. Såsom intäkt av annan fastig- 5. Såsom intäkt av annan fastig
het räknas icke engångsersättning het räknas icke engångsersättning
vid upplåtelse av nyttjanderätt eller vid upplåtelse av nyttjanderätt eller
servitutsrätt till sådan fastighet för servitutsrätt till sådan fastighet för
obegränsad tid (jfr punkt 5 andra obegränsad tid (jfr punkt 5 andra
meningen av anvisningarna till meningen av anvisningarna till 21
21
§).
§). Icke heller räknas till sådan in
täkt engångsersättning för inskränk
ning i förfoganderätten till fastighet
5
(Nuvarande lydelse)
(Föreslagen lydelse)
enligt naturvårdslagen den 11 de
cember 196b (nr 822) eller för mot
svarande inskränkningar enligt and
ra författningar.
till 35 §.
b. Upplåtelse av nyttjanderätt el- 4. Lika med avyttring av fastighet
ler servitutsrätt till fastighet för obe- anses marköverföring enligt 8 kap.
gränsad tid mot engångsersättning b a § eller 13 kap. 2 b § lagen den 18
anses som avyttring av fastighet när juni 1926 (nr 326) om delning av
upplåtelsen framstår som ett full-
jord å landet. Detsamma gäller när
ständigt ianspråktagande av mark,
ägare av fastighet fått engångsersätt-
t. ex. upplåtelse av mark till väg. I
ning på grund av sådan inskränk-
övriga fall anses upplåtelsen som av-
ning i förfoganderätt till fastigheten
yttring av lös egendom. Engångser-
som skett enligt naturvårdslagen den
sättningen är att betrakta som köpe-
11 december 196b (nr 822) eller på
skilling (jfr punkt 5 andra mening-
grund av motsvarande inskränkning
en av anvisningarna till 21 §).
ar enligt andra författningar eller
när han fått sådan ersättning på
grund av upplåtelse av nyttjande
rätt eller servitutsrätt till fastigheten
för obegränsad tid (jfr punkt 5 and
ra meningen av anvisningarna till
21 §). Engångsersättningen är i des
sa fall att betrakta som köpeskilling,
varvid så stor del av fastigheten an
ses avyttrad som ersättningsbelop
pet utgör av fastighetens hela värde
vid tiden för beslutet om inskränk
ningen i förfoganderätten eller för
upplåtelsen av nyttjanderätten eller
servitutsrätten. Vid vinstberäkning
en får den skattskyldige från sam
manlagda beloppet av den eller de
engångsersättningar han erhållit un
der ett beskattningsår, om han icke
visar att han haft avdragsgilla om
kostnader enligt 36 § till samma eller
högre belopp, i stället åtnjuta av
drag med 500 kronor. Detta avdrag
får dock icke överstiga det samman
lagda ersättningsbeloppet.
till 36 §.
2. Har fastighet —--------------------- - — åsatta taxeringsvärde.
Har avyttrad--------------------------------- sista meningen.
Det för fastigheten gällande in- Det för fastigheten gällande in
gångsvärdet — antingen detta utgör gångsvärdet — antingen detta utgör
köpeskillingen vid förvärvet, taxe- köpeskillingen vid förvärvet, taxe
ringsvärdet tjugo år före avyttring- ringsvärdet tjugo år före avyttring-
!■)■
Bihang till riksdagens protokoll 1968. 1 saml. Nr 88
Kungl. Maj.ts proposition nr 88 år 1968
6
Kungl. Maj.ts proposition nr 88 år 1968
en, taxeringsvärdet för år 1914 eller
taxeringsvärdet året före dödsfallet
eller motsvarande värde — liksom de
förbättrings- eller därmed j ämförliga
reparations- och underhållskostna
der, för vilka avdrag får ske, skola
omräknas till de belopp, vartill de
skulle ha uppgått efter det allmänna
prisläget under det år då avyttringen
skedde.
(Nuvarande lydelse)
en, taxeringsvärdet för år 1914 eller
taxeringsvärdet året före dödsfallet
eller motsvarande värde — liksom de
förbättrings- eller därmed jämförliga
reparations- och underhållskostna
der, för vilka avdrag får ske, skola
omräknas till de belopp, vartill de
skulle ha uppgått efter det allmänna
prisläget under det år då avyttring
en skedde. Angående omräkningen,
när den skattskyldige erhållit upp
skov med beskattning av realisa
tionsvinst enligt 35 § 2 mom. tredje
stycket, gälla särskilda bestämmel
ser.
årligen omräkningstalen.
(Föreslagen lydelse)
Omräkningen sker
Har avyttring-----------------------------före dödsfallet.
Förbättringskostnad eller------------------------ före dödsfallet.
Kostnad för----------------------------- tredje stycket.
Denna lag träder i kraft dagen efter den, då lagen enligt därå meddelad
uppgift utkommit från trycket i Svensk författningssamling, och tillämpas
första gången vid 1969 års taxering. Äldre bestämmelser om engångsersätt
ning för upplåtelse av nyttjanderätt eller servitutsrätt till fastighet på obe
gränsad tid eller för inskränkning i förfoganderätt till fastighet enligt natur
vårdslagen eller för motsvarande inskränkningar enligt andra författningar
gäller fortfarande, om avtal träffats eller beslut meddelats om ersättningen
före den 1 juli 1968. Utgår sådan engångsersättning på grund av expropria
tion eller liknande förfarande, gäller äldre bestämmelser om talan i målet
väckts före den 1 juli 1968 eller om rättigheten börjat utövas eller inskränk
ningen trätt i kraft före nämnda dag.
Förslag
till
Förordning
om uppskov i vissa fall med beskattning av realisationsvinst
Härigenom förordnas som följer.
1
§•
Har skattskyldig haft skattepliktig realisationsvinst, som avses i 35 § 2
mom. tredje stycket kommunalskattelagen den 28 september 1928 (nr 370)
och som uppgått till minst 3 000 kronor, kan han, om han så yrkar och på
de villkor och i den omfattning som nedan sägs, erhålla uppskov med be
skattning enligt kommunalskattelagen och förordningen den 26 juli 1947
(nr 576) om statlig inkomstskatt av realisationsvinsten.
Kungl. Maj:ts proposition nr HS år 1968
7
2
§•
Uppskov kan erhållas, om den skattskyldige avser att före utgången av
tredje kalenderåret efter det år, då realisationsvinsten uppkommit, för
värva fastighet (ersättningsfastighet), som är jämförlig med den fastighet
till vilken realisationsvinsten hänför sig.
Om den skattskyldige icke förvärvat ersättningsfastighet innan uppskovs-
beslut meddelats, gäller som förutsättning för uppskov, att den skattskyl
dige till länsstyrelsen i det län, där han taxeras till statlig inkomstskatt,
överlämnat en av svensk bank eller, efter länsstyrelsens medgivande, an
nan svensk kreditinrättning utfärdad garantiförbindelse i vilken kreditin
rättningen förklarat sig svara för ett skattebelopp, avseende statlig eller
kommunal inkomstskatt, som beräknas till 50 procent av den vid taxering
till statlig inkomstskatt skattepliktiga realisationsvinst som uppskovet av
ser.
Länsstyrelsen utfärdar intyg om överlämnad garantiförbindelse.
Garantiförbindelse skall gälla till utgången av andra taxeringsåret efter
det beskattningsår, då ersättningsfastighet enligt första stycket senast skulle
ha förvärvats. Förbindelsen skall vara utfärdad enligt formulär som riks
skattenämnden fastställer.
3 §•
Fråga om uppskov handlägges av prövningsnämnden i det län, där den
fastighet, till vilken realisationsvinsten hänför sig, är belägen.
Ansökningshandlingen inges eller insändes till prövningsnämndens kansli
och skall vara inkommen till kansliet före utgången av året efter det år,
under vilket den realisationsvinst uppkommit som ansökningen avser. Har
ansökan gjorts hos annan prövningsnämnd än som avses i första stycket,
skall handlingarna omedelbart översändas till kansliet hos den prövnings
nämnd som har att pröva ansökningen.
4 §•
Medges uppskov innebär detta i första hand att frågan om beskattning
av realisationsvinst som avses i 1 § får anstå i avvaktan på att den skatt
skyldige förvärvat ersättningsfastighet. Har den skattskyldige icke inom
den föreskrivna tiden förvärvat ersättningsfastighet, skall realisationsvins
ten upptagas till beskattning på samma sätt som vid eftertaxering för det
beskattningsår, då realisationsvinsten uppkom.
Anskaffar den skattskyldige inom föreskriven tid ersättningsfastighet
upptages frågan om fortsatt uppskov snarast till behandling och gäller där
vid följande.
I den mån det vederlag, till vilket realisationsvinsten hänför sig, efter
avdrag för försäljningsomkostnader eller motsvarande kostnader, motsva
rar eller understiger det för ersättningsfastigheten utgivna vederlaget, an
står frågan om beskattning av realisationsvinsten till dess ersättningsfastig
heten avyttras. Om förstnämnda vederlag, efter avdrag som nyss nämnts,
överstiger det för ersättningsfastigheten utgivna vederlaget, får uppskov
med beskattningen icke längre åtnjutas för den del av realisationsvinsten
som motsvarar det överskjutande beloppet. Denna del av realisationsvins
ten skall upptagas till beskattning i enlighet med första stycket andra punk
ten.
Vid beräkning av realisationsvinst eller realisationsförlust genom avytt
ring av ersättningsfastigheten skall det ingångsvärde, som gäller för denna
8
fastighet enligt anvisningarna till 36 § kommunalskattelagen, minskas med
beloppet av den skattepliktiga realisationsvinst eller del av sådan vinst som
uppskovet avser.
Det åligger skattskyldig som erhållit uppskov att, när anskaffningen skett,
utan dröjsmål anmäla detta för prövningsnämnden.
5 §■
Avlider skattskyldig, som erhållit uppskov med beskattningen av realisa
tionsvinst för att anskaffa ersättningsfastighet, tillämpas för dödsboet vad
som enligt bestämmelserna i denna förordning skolat gälla för den avlid
ne. Upplöses aktiebolag eller annan juridisk person, som erhållit sådant
uppskov, skall realisationsvinsten snarast upptagas till beskattning på sam
ma sätt som vid eftertaxering för det beskattningsår då realisationsvinsten
uppkom.
6
§•
Om handläggning av ansökan om uppskov enligt denna förordning samt
om talan mot beslut rörande tillämpningen av förordningen gäller i till
lämpliga delar bestämmelserna i taxeringsförordningen den 23 november
1956 (nr 623) om handläggning av besvär över taxeringsnämnds beslut och
om talan mot prövningsnämnds beslut rörande taxering.
7 §•
Berör beslut om uppskov åsatt taxering, skall sådan ändring vidtagas i
taxeringen som betingas av beslutet. Ändringen ankommer på den pröv-
ningsnämnd, som har att taga befattning med taxeringen, eller, om besvär
rörande taxeringen är föremål för prövning i högre instans, på denna.
Underrättelse angående beslut om uppskov skall, när så behövs, tillställas
den myndighet som har att vidtaga ändringen i taxeringen.
8
§■
Om taxeringen för det år, då den med uppskovet avsedda realisationsvins
ten uppkom, i anledning av anförda besvär eller av annan anledning ändras
efter det att beslut om uppskov meddelats, får besvär med yrkande om där
av betingad ändring i uppskovsbeslutet anföras i särskild ordning. Besvären
skall vara inkomna inom sex månader från den dag då beslutet om ändring
i taxeringen meddelades men får ej företagas till avgörande förrän beslutet
rörande taxeringen vunnit laga kraft.
9 §•
Konungen meddelar föreskrifter för tillämpningen av denna förordning.
Kungl. Maj.ts proposition nr 88 år 1968
Denna förordning träder i kraft dagen efter den, då förordningen enligt
därå meddelad uppgift utkommit från trycket i Svensk författningssam
ling. Förordningen äger icke tillämpning på realisationsvinst, som uppkom
mit genom att skattskyldig erhållit engångsersättning för upplåtelse av nytt
janderätt eller servitutsrätt till fastighet på obegränsad tid eller för in
skränkning i förfoganderätt till fastighet enligt naturvårdslagen den It de
cember 1964 (nr 822) eller för motsvarande inskränkningar enligt andra
författningar, om avtal träffats eller beslut meddelats före den 1 juli 1968,
och ej heller på annan realisationsvinst, om realisationsvinsten uppkommit
före år 1968.
Kungl. Maj. ts proposition nr 88 år 1968
9
Utdrag av protokollet över finans är end en, hållet inför Hans
Maj:t Konungen i statsrådet på Stockholms slott den
1 mars 1968.
Närvarande:
Statsministern
Erlander,
ministern för utrikes ärendena
Nilsson,
statsiaden
Sträng, Andersson, Lange, Kling, Johansson, Aspling, Sven-E
rig
Nilsson, Lundkvist, Gustafsson, Myrdal, Odhnoff, Wickman, Moberg.
Chefen för finansdepartementet, statsrådet Sträng, anmäler efter gemen
sam beredning med statsrådets övriga ledamöter fråga om möjlighet till upp
skov i vissa fall med beskattning av realisationsvinst på fastighet, m. m., och
anför.
Inledning
Vid 1967 års höstriksdag har antagits nya bestämmelser angående be
skattning av realisationsvinst på fastigheter, m. m. (prop. 1967: 153, BeU 64,
rskr 383). De nya bestämmelserna, som återfinns i SFS 1967: 748, har trätt
i kraft den 1 januari 1968 och skall tillämpas första gången vid 1969 års
taxering.
Vid riksdagsbehandlingen lämnades emellertid, som framgår av utskotts-
betänkandet, vissa i detta sammanhang aktualiserade skattefrågor öppna.
Det förutsattes därvid att Kungl. Maj :t skulle ägna dessa frågor fortsatt
uppmärksamhet och senare framlägga de förslag i ämnet som kunde ara
påkallade. Jag avser nu att ta upp några av dessa frågor.
Innan jag går närmare in på förslagen kan det vara lämpligt att i korthet
redogöra för de vid höstriksdagen antagna reglerna för beskattningen av rea
lisationsvinst på fastigheter. Reglerna innebär i huvudsak följande.
Enligt de nya reglerna beskattas vinst vid icke yrkesmässig avyttring av
fastighet oberoende av den tid fastigheten innehafts. Vinsten är skatteplik
tig även om fastigheten förvärvats genom arv, testamente eller gåva eller på
annat jämförligt sätt utan vederlag. Har fastigheten innehafts mindre än två
år, är hela vinsten skattepliktig. Har fastigheten innehafts längre tid, är
75 % av vinsten skattepliktig.
Som innehavstid räknas tiden mellan försäljningen och närmast föregåen
de köp, byte eller därmed jämförliga förvärv. Om säljaren fått den avyttra
de fastigheten genom arv eller gåva, får han alltså räkna som innehavstid
inte blott den tid under vilken han själv ägt fastigheten utan även den tid
10
under vilken denna ägts av arvlåtaren eller givaren. Har även denne förvär
vat fastigheten genom vederlagsfritl fång får man gå tillbaka till en tidigare
förvärvares köp eller liknande fång.
I vissa fall är vinsten skattepliktig till 75 %, trots att innehavstiden under
stiger två år. Så är fallet vid expropriation och liknande tvångsförsäljning,
vid fastighetsförsäljning som utgör led i åtgärder för jordbrukets eller skogs
brukets yttre rationalisering och vid sådan avyttring till staten som ägt rum
därför att fastigheten icke kan bebos på grund av flygbuller.
Lika med avyttring av fastighet anses upplåtelse av nyttjanderätt eller
servitutsrätt till fastighet för obegränsad tid mot engångsersättning, när upp
låtelsen framstår som ett fullständigt ianspråktagande av mark, t. ex. upp
låtelse av mark till väg. I övriga fall anses upplåtelsen som avyttring av lös
egendom. Detta medför att ersättningen i de senare fallen blir helt skattefri
efter utgången av en femårsperiod från fastighetsförvärvet.
Den vinst som skall tas upp såsom inkomst beräknas primärt till skillna
den mellan å ena sidan försäljningssumman och å andra sidan köpesumman
vid förvärvet jämte omkostnaderna vid förvärvet och avyttringen. Emeller
tid gäller vissa modifierande bestämmelser.
Om fastigheten vid avyttringen innehafts mer än 20 år, får den skattskyl
dige som ingångsvärde i stället för köpesumman vid senaste köpet använda
loO % av det taxeringsvärde som gällde för fastigheten 20 år före avyttring
en. Kan innehavstiden ledas tillbaka till år 1914 eller tidigare, kan den skatt
skyldige som ingångsvärde välja 150 % av taxeringsvärdet för år 1914. När
den avyttrade fastigheten förvärvats genom arv, testamente e. d. kan som
ingångsvärde även upptas 150 % av fastighetens taxeringsvärde året före
dödsfallet, dvs. bouppteckningsvärdet.
Som omkostnad får vid vinstberäkningen vidare avräknas förbättrings-
0
O
kostnader som nedlagts på fastigheten under innehavstiden för de år då de
uppgått till minst 3 000 kr.
Det för fastigheten gällande ingångsvärdet — antingen detta är köpeskil
lingen vid förvärvet eller något av de till 150 % uppräknade taxeringsvär
den som alternativt får användas — skall omräknas efter index till det be
lopp, vartill detta ingångsvärde skulle ha uppgått med hänsyn till det all
männa prisläget under det år då försäljningen skedde. Detsamma gäller
beträffande förbättringskostnaderna. Indexserien har år 1914 som basår.
Om den försålda fastigheten innefattat byggnad som i huvudsak är av
sedd för bostadsändamål, får vid vinstberäkningen vidare avräknas ett be
lopp av 3 000 kr. för varje påbörjat kalenderår före taxeringsåret som
bostadsbyggnaden under innehavstiden funnits på fastigheten. Å andra si
dan skall i viss utsträckning s. k. värdeminskningsavdrag, som under inne
havstiden åtnjutits vid beskattningen, återföras vid vinstberäkningen.
Kungl. Maj:ts proposition nr 88 år 1968
Kungl. Maj:ts proposition nr 88 år 1968
11
Marköverföring genom ägoutbyte
I samband med frågan om skatteplikten för försälj ningsvinst vid expro
priation och en del andra försäljningar som verkställts av speciella skäl tog
jag i prop. 1967: 153 upp vissa former av ägoutbyte, om vilka Kungl. Maj :t
efter lagrådsremiss framlagt förslag i prop. 1967: 167. De föreslagna nya
formerna av ägoutbyte föranledde mig nämligen att föreslå visst avsteg från
hittillsvarande praxis på skatteområdet, enligt vilken ägoutbyte inte ansetts
utlösa eller grunda realisationsvinstbeskattning.
Som antytts i bevillningsutskottets betänkande 1967: 64 uppsköts emel
lertid behandlingen av prop. 1967: 167 till innevarande års riksdag. Den av
mig föreslagna ändringen i skattefrågan utgick därför vid riksdagsbehand
lingen. Förslag till sådan ändring skulle på nytt framläggas i samband med
att slutlig ställning tas till de i prop. 1967: 167 framlagda förslagen.
När frågan nu åter aktualiseras, vill jag erinra om bakgrunden. Som jag
framhöll i prop. 1967: 153 förutsätter nuvarande regler för ägoutbyte i prin
cip att de ägor som byts mot varandra skall vara av lika uppskattningsinne-
håll. I viss utsträckning tillåts emellertid, att det uppskattade innehållet
av den mark som tilldelats en fastighet avviker från fastighetens ägokrav,
varvid skillnaden i princip utjämnas med pengar. Villkoren härför är emel
lertid ganska snäva. Vid frivillig överenskommelse mellan de berörda fas
tighetsägarna får deltagande fastighets uppskattningsinnehall inte minskas
med mera än 10 %.
Enligt det i prop. 1967: 167 framlagda förslaget kan under vissa förut
sättningar möjligheterna till frivilliga storleksförändringar genom ägoutbyte
bli obegränsade. Även »ägoutbyte» utan markvederlag kan komma i fråga.
Från skattesynpunkt kan genom en sådan utvidgning av ägoutbytesinstitu-
tets användningsområde ägoutbyte i vissa fall praktiskt taget likställas med
vanliga försäljningar.
På grund härav anser jag att sådan marköverföring, som faller inom ra
men för det utvidgade ägoutbytesinstitutet enligt de nya regler, som föreslås
i 8 kap. 4 a § lagen den 18 juni 1926 (nr 326) om delning av jord å landet,
inte utan vidare skall vara undantagen från realisationsvinstbeskattningen.
Marköverföring av detta slag bör i stället likställas med vanlig försäljning
eller med vanligt byte. Som vederlag för den överförda marken skall vid
realisationsvinstbeskattningen enligt allmänna regler betraktas värdet av de
motprestationer i pengar eller annat som kan ha avtalats eller beslutats vid
ägoutbvtet. Vederlaget kan alltså delvis utgöras av mark, vars värde vid
realisationsvinstberäkningen får uppskattas som vid ett vanligt byte av
fastigheter. Under förutsättning att de i prop. 1967: 167 framlagda för
slagen genomförs föreslår jag en bestämmelse, enligt vilken marköverföring
som avses i berörda lagrum skall likställas med vanlig avyttring av fastig
het. Reglerna för realisationsvinstbeskattningen skulle, om bestämmelsen
12
antas, därmed bli tillämpliga på sådan marköverföring. Däremot bör ägo
utbyte enligt äldre regler behandlas på samma sätt som hittills.
Vad jag nu anfört om ägoutbyte enligt de nya reglerna i 8 kap. 4 a §
jorddelningslagen är också tillämpligt på marköverföring som sker genom
laga skifte i enlighet med motsvarande nya regler i 13 kap. 2 b § samma lag.
Som framgått redan av prop. 1967: 153 anser jag att eventuell realisa
tionsvinst i nu avsedda fall i likhet med vinst i samband med expropriation
m. m. inte bör beskattas hårdare än efter 75 % även om innehavstiden un
derstiger två år. I övrigt bör vanliga regler för beskattning av realisations
vinst vid avyttring av fastighet gälla.
Upplåtelse av nyttjanderätt m. m.
En annan fråga, som var föremål för diskussion vid riksdagsbehandlingen
av prop. 1967: 153, gällde behandlingen av sådana engångsersättningar som
avsåg upplåtelser av nyttjanderätt eller servitutsrätt till fastighet för obe
gränsad tid.
Tidigare ansågs upplåtelser av dessa slag, som förekommer t. ex. i sam
band med vattenregleringar, framdragande av vägar, kraftledningar in. in.,
vara jamforliga med avyttring av marken med hänsyn till att fastighetsäga
ren genom upplåtelsen också för all framtid avhänt sig avkastningen av
den mark som omfattades av upplåtelsen (jfr prop. 1946: 105 s. 10). En
gångsersättningen, som betraktades som en ekvivalent för det kapital, av
vilket avkastningen faller, ansågs därför inte böra tas till beskattning i
vidare mån än som följde av reglerna för realisationsvinstbeskattningen.
Gällde ersättningen däremot upplåtelse av särskild rätt till egendom för
begränsad men kanske likväl längre tid — t. ex. vid upplåtelse av mark för
kraftledning på 50 år — ansågs ersättningen ha karaktär av kumulerad av
kastning. Följaktligen skulle ersättningen beskattas som vanlig inkomst.
I enlighet härmed reglerades engångsersättningarna för upplåtelser på obe
gränsad tid bland föreskrifterna för realisationsvinstbeskattningen i anvis
ningarna till 35 § kommunalskattelagen den 28 september 1928 (nr 370)
(KL). Samtidigt undantogs dessa engångsersättningar från beskattning som
löpande inkomst av jordbruksfastighet eller annan fastighet genom uttryclc-
liga föreskrifter härom i anvisningarna till 21 och 24 §§ samma lag. Här
igenom kom de ersättningar som avsåg tidsbegränsade upplåtelser att be
handlas som löpande inkomst.
I enlighet med förslagen i prop. 1967: 153 genomfördes den ändringen
i dittills gällande bestämmelser, att engångsersättning för hithörande upp
låtelser på obegränsad tid likställs med avyttring av fastighet endast för det
fall att upplåtelsen framstår som ett fullständigt ianspråktagande av mark,
t. ex. vid upplåtelse av mark till väg. I övriga fall skall upplåtelsen anses
som avyttring av lös egendom. Beskattning för realisationsvinst skall alltså
Kungl. Maj. ts proposition nr 88 år 1968
Kungl. Maj.ts proposition nr 88 år 1968
13
i dessa senare fall ske endast om upplåtelsen görs inom fem år från fastig-
hetsförvärvet.
Vid bevillningsutskottets behandling av frågan framfördes emellertid
önskemål om en omprövning. I sitt betänkande anförde utskottet därom föl
jande.
Den skillnad i beskattningen, som föreslås för olika slag av engångsersätt
ningar, har ansetts motiverad med hänsyn bl. a. till svårigheterna att pro
portionera anskaffningskostnaden vid realisationsvinstberäkningen. Det tor
de inte råda delade meningar om att beskattningsreglerna bör vara så enkla
och lättillämpade som möjligt för att underlätta taxering och kontroll. Lämp
ligheten av alltför långtgående förenklingar kan emellertid ifrågasättas i
förevarande fall. Utskottet har nämligen uppmärksammat att vissa engångs
ersättningar enligt naturvårdslagen kommer att falla under den gynnsam
mare beskattningsregeln. Dessa ersättningar uppgår i vissa fall till mycket
betydande belopp och torde närmast vara jämförbara med expropriations-
ersättningar, vilka enligt förslaget alltid kommer att bli beskattade. Det bör
därför övervägas antingen att beskatta alla engångsersättningar i enlighet
med nuvarande principer eller att på lämpligt sätt komplettera bestämmel
serna, så att de påtalade inadvertenserna i lagstiftningen försvinner. Under
den korta tid som stått till buds för behandlingen av propositionen har ut
skottet inte haft möjlighet att närmare utreda och ta definitiv ställning till
detta komplicerade spörsmål. Utskottet förutsätter därför att Kungl. Maj :t
ägnar frågan fortsatt uppmärksamhet och i lämpligt sammanhang fram-
lägger förslag till de ändringar, som de fortsatta övervägandena kan leda
Det är riktigt som utskottet framhållit, att vissa ersättningar enligt natur
vårdslagen stundom uppgår till betydande belopp. Som ett mer extremt
exempel kan nämnas, att enligt uppgifter från naturvårdsverket för ca 1 470
hektar landområde och ca 7 050 hektar vattenområde i Misterhults norra
skärgård i Kalmar län under år 1965—67 avtal träffats om sådana ersättning
ar på inte mindre än 1 470 000 kr. Ersättningarna avser i huvudsak mislad
rätt till glesbebyggelse. Ersättningar på ca 200 000—300 000 kr. för arealer
om ca 100—300 hektar är inte ovanliga. För liden 1/7 1963—31/12 1967
har ersättningarnas sammanlagda belopp uppgått till närmare 6 milj. kr.
Som jämförelse kan nämnas att naturvårdsverkets markförvärv under sam
ma tid kostat över 11,6 milj. kr. Vad beträffar de engångsersättningar som
utbetalas till markägarna vid framdragande av kraftledningar m. m. kan
konstateras att storleken av dessa ersättningar varierar i betydande grad.
Ersättningens storlek beror på hur stor areal som berörs, på vad slags mark
intrånget avser odlad mark eller impediment — och på hur långt in
skränkningarna i ägarens förfoganderätt över marken sträcker sig. I många
fall rör det sig här om små belopp. Ersättningar på endast något hundratal
kronor i enskilda fall förekommer inte sällan.
Enligt min mening finns inte anledning att frångå den genom 1967 års
lagstiftning intagna ståndpunkten, enligt vilken upplåtelse på obegränsad tid
av nyttjanderätt eller servitutsrätt till fastighet skall likställas med avytt
14
ring av fastigheten, när upplåtelsen innebär ett fullständigt ianspråktagande
av marken från nyttj anderätts- eller servitutshavarens sida. Den ägande
rätt till marken som upplåtaren behåller blir så urholkad att upplåtelsen
till sin reella innebörd kan anses jämförlig med en avyttring. Engångsersätt
ningen bör under sådana förhållanden behandlas på samma sätt som köpe
skillingen för avyttrad fastighet. Detta innebär att ersättningen kan bli före
mål för realisationsvinstbeskattning enligt samma regler som gäller vid
avyttring.
Vad beträffar de andra fallen, då upplåtelsen visserligen avser obegrän
sad tid men nyttjanderätts- eller servitutshavaren inte tar marken fullstän
digt i anspråk, talar enligt min mening starka skäl för en omprövning av
1967 års lagstiftning. Med hänsyn till de relativt och absolut sett stora belopp
det här ofta gäller framstår särskilt den skattefrihet som inträder om upp
låtelsen ägt rum minst fem år efter fastighetsförvärvet som alltför gynnsam.
Härtill kommer såsom en avgörande synpunkt att den nya ordningen med
fört en redan märkbar tendens från de skattskyldigas sida att hellre välja
nyttjanderättsupplåtelse för all framtid än försäljning i sådana fall då
upplåtelseformen faller under de liberalare skattereglerna. Självfallet bör
inte skattereglerna på detta sätt påverka valet av lämpligaste form för att
tillgodose ett visst ändamål.
Syftet med mitt förslag i prop. 1967: 153 var att från realisationsvinst
beskattning undanta bagatellbelopp där utrednings- och kontrollarbetet inte
står i rimlig proportion till de inflytande skatteintäkterna. Detta syfte synes
så angeläget att det bör vara riktpunkten även när en ny lösning söks på
problemet med beskattningen av engångsersättningar.
Att göra ett nytt försök till gränsdragning mellan olika typer av upplåtel
ser — såsom skedde i nämnda proposition — och införa olika skatteregler
för de olika formerna är inte lockande. Lämpligare synes vara att i över
ensstämmelse med markvärdekommitténs förslag föreskriva skatteplikt för
alla former av hithörande upplåtelser och att således upphäva den i höstas
införda regeln om liberalare regler för mindre ingripande upplåtelser.
På samma sätt som engångsersättning vid upplåtelse av nyttjanderätt
på obegränsad tid bör enligt min mening behandlas engångsersättningar
som fastighetsägare uppbär för sådana inskränkningar i förfoganderätten
till fastighet, som kan föreskrivas enligt naturvårdslagen eller enligt be
stämmelser som meddelas med stöd av denna lag. Dessa slags inskränk
ningar i förfoganderätten torde inte utan vidare kunna anses innebära upp
låtelse av nyttjanderätt eller servitutsrätt även om de i praxis likställts där
med (riksskattenämndens skrivelse den 16 september 1966 till dåvarande
Statens naturvårdsnämnd). För att undvika tveksamhet anser jag att en
gångsersättningar som kan utgå på grund av sådana inskränkningar uttryck
ligen bör regleras i detta lagstiftningssaminanhang.
Enligt min mening kan syftet att undvika beskattning av bagatellersätt
Kungl. Maj. ts proposition nr 88 år 196S
ningar uppnås, om man föreskriver att den skattskyldige från sammanlagda
beloppet av den eller de engångsersättningar han erhållit under beskatt
ningsåret får åtnjuta avdrag med 500 kr. Har den eller de sammanlagda
ersättningarna uppgått till lägre belopp får avdraget dock inte överstiga
detta belopp. Den skattskyldige är givetvis oförhindrad att, om han hellre
'iH, * manlig ordning yrka avdrag för de omkostnader som är avdragsgilla
enligt 36 § KL.
En bestämmelse av den nu föreslagna innebörden medför framför allt att
många engångsersättningar i samband med framdragande av elektriska led
ningar o. d. företag som ofta berör ett mycket stort antal markägare
'lika var och en får mindre ersättningsbelopp — kommer att undgå beskatt
ning. Det bör anmärkas att ett liknande undantag gäller vid aktievinst-
beskattningen för att en olämplig belastning på de skattskyldiga och taxe
ringsmyndigheterna skall undvikas.
Genom att man nu återgår till att likställa alla fall av engångsersättning
for allframtidsupplåtelse med köpeskilling för avyttrad fastighet, är det en
ligt min mening lämpligt att i anvisningarna till 35 § KL uttryckligen före
skriva att så stor del av fastigheten anses avyttrad som ersättningsbeloppet
utgör av fastighetens hela värde vid tiden för beslutet om inskränkningen i
förfoganderätten eller för upplåtelsen av nyttjanderätten eller servitutsrät
ten. En motsvarande föreskrift fanns före 1967 års lagstiftning för upp
låtelsefallen.
I likhet med vad jag ämnar föreslå beträffande realisationsvinst, som
uppkommer vid expropriation och därmed jämförliga tvångsförsäljningar
anser jag att även i fråga om engångsersättningar bör finnas möjlighet till
uppskov med beskattningen. Jag återkommer senare till denna fråga.
Kungl. Maj:ts proposition nr 88 år 1968
15
Uppskov med realisationsvinstbeskattningen
Då jag i prop. 1967: 153 tog upp frågan om beskattningen av realisations
vinst som uppkommit vid expropriation och liknande tvångsförsäljning av
fastighet, arronderingsför sälj ning, försäljning till staten på grund av flyg
buller eller marköverföring enligt det föreslagna utvidgade ägoutbytesinsti-
tutet, framhöll jag att starka skäl talar för att beskattningen i hithörande
fall uppskjuts, om den skattskyldige skaffar ny fastighet av motsvarande
beskaffenhet. Min avsikt var att — om riksdagen antog de av mig föreslagna
reglerna för realisationsvinstbeskattningen — senare föreslå Kungl. Maj:t
att framlägga proposition till 1968 års riksdag med förslag till en särskild
uppskovsförordning av samma slag som förordningen den 8 maj 1959 (nr
129) om uppskov i vissa fall med beskattning av intäkt av skogsbruk. Jag
återkommer därför nu till denna uppskovsfråga.
I prop. 1967: 153 berörde jag något uppskovsförutsättningarna i de olika
fallen. Jag bär inte haft anledning att ändra ståndpunkt i dessa hänseen
den, varför jag tillåter mig att erinra om vad jag då anförde.
I fråga om realisationsvinst vid expropriation eller liknande tvångsför
säljning bör således uppskov kunna medges under samma villkor som
nu gäller för den 75-procentiga vinstbeskattningen vid avyttring inom två
år från förvärvet. Det behöver med andra ord endast konstateras, att fråga
är om expropriation eller liknande förfarande eller att fastigheten annars
avyttrats under sådana förhållanden att tvångsförsäljning måste anses \ara
för handen. Vidare skall förhållandena vara sådana att det inte skäligen
kan antas att avyttringen skulle ha ägt rum även om tvång inte förelegat.
Här finns en gammal praxis att anknyta till.
När staten inlöser fastighet på grund av flygbuller bör uppskov kunna
beviljas utan någon särskild prövning från skattesynpunkt av omständighe
terna vid försäljningen.
I fråga om arronderingsfallen torde beskattningsmyndigheten regelmäs
sigt inhämta yttrande från lantbruksnämnden beträffande frågan om över
låtelsen är ett led i jordbrukets eller skogsbrukets yttre rationalisering.
Därmed finns i regel också underlag för bedömande av uppskovsfrågan.
Marköverföring enligt de i prop. 1967: 167 föreslagna bestämmelserna i
8 kap. 4 a § och 13 kap. 2 b § jorddelningslagen sker genom särskild för
rättning och bör därför utan ytterligare prövning av omständigheterna
kunna föranleda uppskov med realisationsvinstbeskattning, om övriga för
utsättningar är uppfyllda.
Till de nu nämnda uppskovsfallen, som jag även berörde i prop. 1967: 153,
bör enligt min mening läggas också det fallet att realisationsvinst uppkom
mit genom att fastighetsägaren upplåtit nyttjanderätt eller servitutsrätt till
fastigheten på obegränsad tid mot engångsersättning. Upplåtelsen kan i des
sa fall innebära ett så pass betydande intrång i fastighetsägarens mojlig
heter att ekonomiskt utnyttja sin fastighet att fastighetsägaren finner det
förenligt med sina intressen att förvärva fastighet på annat håll. En realisa
tionsvinstbeskattning av engångsersättningen bör i detta läge inte forsvara
en sådan ersättningsanskaffning.
Detsamma bör enligt min mening gälla även när fastighetsägaren en
ligt naturvårdslagens bestämmelser måst underkasta sig inskränkningar
i förfoganderätten till sin fastighet — t. ex. i fråga om rätten till bebyggelse
— och han på grund därav fått engångsersättning. Motsvarande inskränk
ningar har föreskrivits enligt andra författningar, t. ex. enligt 86 och 122 §§
byggnadslagen den 30 juni 1947 (nr 385) i dess lydelse före den 1 januari
1965.
Jag nämnde i prop. 1967: 153 att uppskov bör medges endast för det fall
att ersättningsfastighet av jämförlig art anskaffas. Darmed bör förstas att
den nya fastighet som den skattskyldige avser att förvärva är i stort sett
jämförlig med den som blivit honom avhänd eller som berörts av upplå
16
Kungl. Maj:ts proposition nr 88 år 1968
17
telsen. Det är självfallet inte möjligt och inte heller avsett att göra någon
direkt storleksjämförelse vid uppskovsfrågans bedömning. Vad markarealen
beträffar måste f. ö. hänsyn tas till de förändringar i prisläget som inträffat
och som gör att en lika stor fastighet som den tidigare innehavda inte alltid
kan anskaffas. Det ligger enligt min mening i sakens natur att man särskilt
i upplåtelsefallen får bedöma frågan om likvärdigheten relativt liberalt. I
övrigt bör likvärdigheten enligt min mening innebära exempelvis att en jord
bruksfastighet bör ersättas med en fastighet av samma beskattningsnatur.
Även den nya fastigheten bör alltså i detta fall vara en jordbruksfastighet.
Om denna t. ex. innehåller mera skog än den gamla bör däremot vara be
tydelselöst.
Den skattskyldige bör givetvis ha viss tid till sitt förfogande för att göra
ersättningsanskaffningen. Lämpligt synes mig vara att föreskriva att ersätt
ningsanskaffningen skall göras senast före utgången av det tredje kalender
året efter det år, då realisationsvinsten uppkom.
Av praktiska skäl bör uppskov inte komma i fråga om realisationsvinsten
är förhållandevis liten. Jag föreslår därför en bestämmelse av innebörd att
endast realisationsvinster på minst 3 000 kr. berättigar till uppskov.
Jag anser vidare att uppskovsfrågan — i likhet med vad som gäller
enligt 1959 års förordning om uppskov i vissa fall med beskattning av
intäkt av skogsbruk — skall behandlas av prövningsnämnden i det län
där den avyttrade fastigheten är belägen. Uppskovsansökningen bör vara in
kommen före utgången av året efter det år under vilket realisationsvinsten
uppkommit.
I allmänhet bär den skattskyldige inte hunnit göra ersättningsanskaff
ningen när uppskovsfrågan först blir aktuell. Till en början måste därför
vanligen meddelas preliminärt uppskovsbeslut, därvid prövningen i sak blir
summarisk. Först sedan ersättningsanskaffningen skett är det möjligt att
slutgiltigt avgöra uppskovsfrågan.
Som förutsättning för preliminärt uppskov bör gälla att den skattskyl
dige ställer garanti av bank eller, efter länsstyrelsens medgivande, av an
nan kreditinrättning för den beräknade skatten på den skattepliktiga delen
av realisationsvinsten på den gamla fastigheten. Skatten bör schablonmäs
sigt kunna beräknas till hälften av den vid taxering till statlig inkomstskatt
skattepliktiga realisationsvinsten. I likhet med vad som gäller beträffande
t. ex. den rätt till avsättning till återanskaffningsfond, som samtidigt med
de nya reglerna för realisationsvinstbeskattning infördes genom 1967 års
lagstiftning för rörelseidkarnas vidkommande, får kravet på bankgaranti
anses motiverat av att det allmänna bör skyddas mot förluster i sådana fall
då de medel som genom skatteuppskovet ställs till den skattskyldiges förfo
gande inte används till avsett ändamål. De bestämmelser angående bank
garantin som jag föreslår ansluter sig i huvudsak till motsvarande bestäm
melser angående återanskaffningsfonderna (se förordningen den 15 de
Kungl. Maj:ts proposition nr 88 år 1968
18
cember 1967 (nr 752) om avdrag vid inkomsttaxeringen för avsättning
till fond för återanskaffning av fastighet).
Med det nu skisserade förfarandet behöver den skattskyldige inte ta ställ
ning till uppskovsfrågan redan i samband med att han lämnar deklaration
för det år realisationsvinsten avser. I allmänhet torde emellertid så tidigt
besked i uppskovsfrågan som möjligt vara angeläget. Det bör då erinras om
att det är meningslöst att göra ansökan före deklarationsavlämnandet, efter
som prövningsnämnden inte kan ta ens preliminär ställning i uppskovs
frågan förrän realisationsvinsten bestämts till beloppet. Detta ankommer på
taxeringsnämnden.
Vad så beträffar uppskovsbeslutets innebörd bör detta enligt min mening
innebära, att frågan om realisationsvinstbeskattningen i första hand får
anstå i avvaktan på att den skattskyldige gör sin ersättningsanskaffning
inom den föreskrivna treårstiden. Visar det sig sedan att tiden utlupit utan
att han gjort någon sådan anskaffning, betyder det att han inte längre
bör få åtnjuta uppskov. Realisationsvinsten bör då upptas till beskattning
på samma sätt som vid eftertaxering för det år då vinsten uppkom. De sär
skilda förutsättningar som taxeringsförordningen uppställer för eftertaxe
ring gäller givetvis inte här.
Har den skattskyldige inom den föreskrivna tiden anskaffat ny fastighet
bör uppskovsfrågan bli beroende av i vad mån realisationsvinsten behövt an
vändas för ersättningsanskaffningen eller inte. Man får därför skilja mellan
två olika situationer. Den ena avser det fallet, att den ersättning, efter av
drag för omkostnader, som den skattskyldige fått vid den transaktion som
gett upphov till realisationsvinsten, överstigit vad han betalat för den i er
sättning anskaffade fastigheten. I den mån den nu nämnda överskjutande
delen av ersättningen motsvarar den skattepliktiga realisationsvinstens be
lopp bör då gälla, att uppskov inte längre får åtnjutas med vinstens beskat
tande. Till denna del skall alltså realisationsvinsten efterbeskattas på sätt
jag förut angett. Beskattningen begränsas härigenom till vad som så att säga
blir över för den skattskyldige vid bytet. Återstår härefter någon del av den
skattepliktiga realisationsvinsten, som inte täcks av någon överskjutande
del enligt det nyss sagda, bör den skattskyldige kunna räkna med fortsatt
uppskov med beskattningen. I fråga om denna återstående del bör skatte
frågan inte aktualiseras förrän i samband med en avyttring av den i er
sättning anskaffade fastigheten. Skatteanspråket på grund av den upp
skjutna beskattningen realiseras då genom att den icke förut beskattade
delen av realisationsvinsten skall avräknas från det ingångsvärde som en
ligt realisationsvinstreglerna gäller för ersättningsfastigheten. Därigenom
kommer den gamla realisationsvinsten att automatiskt tas fram till beskatt
ning i samband med ersättningsfastighetens avyttring.
Den andra, i praktiken kanske vanligare, situationen gäller det fallet att
Kungl. Maj:ts proposition nr 88 år 1968
19
det vederlag som den skattskyldige fått för den gamla fastigheten motsva
rat eller understigit vad han betalat för den nya fastigheten. Här förenklas
upp sko vsf rågan såtillvida att det fortsatta uppskovet kan avse hela belop
pet av den skattepliktiga realisationsvinsten. Detta innebär att hela detta
belopp bör avräknas från ersättningsfastighetens ingångsvärde, beräknat en
ligt vanliga regler.
Så snart ersättningsanskaffningen skett bör uppskovsfrågan tas upp till
slutligt avgörande. Detta kan givetvis ske på taxeringsmyndigheternas ini
tiativ. Det bör emellertid i första hand ankomma på den skattskyldige att
anmäla frågan för prövningsnämnden.
De av mig föreslagna uppskovsreglerna kan belysas med följande exem
pel.
En person A, vars fastighet år 1 varit föremål för expropriation, har i ex-
propriationsersättning fått 72 000 kr. Den skattepliktiga realisationsvinsten
antas uppgå till 14 000 kr. Då A avser att inom den föreskrivna treårsperio
den anskaffa en ersättningsfastighet och han lämnat garantiförbindelse för
en beräknad skatt av 7 000 kr., beviljas han år 2 uppskov t. v. med realisa
tionsvinstens beskattning. År 4 köper A en ersättningsfastighet för 90 000
kr. Eftersom A betalat mera för ersättningsfastigheten än vad han fått för
den tidigare fastigheten — det har med andra ord inte blivit några medel
över vid bytet till den dyrare fastigheten — får han efter framställning till
prövningsnämnden fortsatt uppskov med beskattningen av den under år 1
uppkomna realisationsvinsten. Beskattningen härav aktualiseras inte förrän
A säljer ersättningsfastigheten. Vid den realisationsvinstberäkning som då
sker skall det för ersättningsfastigheten gällande ingångsvärdet minskas
med den tidigare realisationsvinstens belopp. I detta fall skall alltså belop
pet 90 000 kr., sedan det uppräknats efter index för tiden från år 4 till det
år då försäljningen skedde, minskas med beloppet 14 000 kr. Beräknas in
gångsvärdet efter någon av de alternativa metoder som står till buds sker
motsvarande reduktion av det likaså uppräknade värdet.
Om exemplet ändras så att A för ersättningsfastigheten betalat 66 000 kr.,
dvs. 6 000 mindre än vad han fått för den gamla fastigheten, skall av den år 1
uppkomna realisationsvinsten 6 000 kr. efterbeskattas för år 1. För resteran
de del av realisationsvinsten, 8 000 kr., har A rätt till fortsatt uppskov. Säljer
A senare ersättningsfastigheten, skall dennas ingångsvärde vid den realisa
tionsvinstberäkning som då sker minskas med 8 000 lo-.
Jag föreslår vidare en särskild bestämmelse i 35 § 2 mom. KL genom vil
ken uttryckligen erinras om den särskilda uppskovsmöjligheten. I detta
sammanhang bör också föreskrivas att, när uppskov erhållits och fråga upp
kommer om beskattning av realisationsvinst resp. beräkning av realisations
förlust på grund av avyttring av ersättningsfastigheten, den skattskyldige
Kungl. Maj.ts proposition nr 88 år 1968
20
Kungl. Maj.ts proposition nr 88 år 1068
vid bestämmandet av den vinstprocent — 75 % eller 100 % — som skall be
skattas får tillgodoräkna sig även tiden för det tidigare fastighetsinnehavet.
Däremot får den skattskyldige självfallet inte vid denna senare realisations
vinstberäkning på nytt tillgodoräkna sig den indexuppräkning eller de 3 000-
kronorstillägg som ingått i den realisationsvinst som på grund av uppskovs-
reglerna avräknats från ersättningsfastighetens ingångsvärde. Men om i
förut nämnda exempel den under år 1 uppkomna realisationsvinsten avsett
endast en del av A:s dåvande fastighetsinnehav och A:s senare försäljning
omfattar även den resterande delen av detta fastighetsinnehav, skall reali
sationsvinstberäkningen i vad den avser denna återstod ske med utgångs
punkt från det ingångsvärde som är kvar för fastigheten efter den första
försäljningen. Detta är en situation som uppkommer även t. ex. när en per
son mot engångsersättning upplåter nyttjanderätt på obegränsad tid till sin
fastighet eller när han mot sådan ersättning underkastat sig inskränkning i
förfoganderätten till sin fastighet enligt naturvårdslagen och senare avyttrar
fastigheten.
I likhet med vad som gäller enligt kungörelsen den 8 maj 1959 (nr 130)
med tillämpningsföreskrifter till förordningen om uppskov i vissa fall med
beskattning av intäkt av skogsbruk bör föreskrivas, att beslut om uppskov
med realisationsvinstbeskattningen skall antecknas i särskild liggare. An
teckningen bör då kunna tjäna till ledning för den efterbeskattning resp.
den avräkning från den nya fastighetens ingångsvärde som i förekom
mande fall skall ske. Vidare bör föreskrivas att underrättelse om upp-
skovsbeslutet i förekommande fall skall sändas till länsstyrelsen i det län
där ersättningsfastigheten är belägen. De nu nämnda föreskrifterna bör
inflyta i en särskild tillämpningskungörelse.
Övergångsbestämmelser
De ändrade beskattningsregler som jag föreslagit i fråga om realisations
vinst på grund av marköverföring enligt det föreslagna utvidgade ägo-
utbytesinstitutet bör enligt min mening i princip träda i kraft omedel
bart och tillämpas första gången vid 1969 års taxering.
I fråga om den beskattning jag föreslagit beträffande engångsersättningar
för upplåtelser på obegränsad tid av nyttjanderätt eller servitutsrätt till fas
tighet och för inskränkningar i förfoganderätten till fastighet enligt natur
vårdslagen bör dock de nya bestämmelserna, om de antas, tillämpas endast
om avtal träffats eller beslut meddelats om ersättningen den 1 juli 1968 och
senare. De regler som antogs genom 1967 års lagstiftning, enligt vilka hit
hörande upplåtelser i vissa fall skall behandlas på samma sätt som avytt
ring av lös egendom, kan därigenom bli tillämpliga på upplåtelser som träf
fats under den första hälften av år 1968.
Beträffande engångsersättningar i samband med expropriation bör med
Kungl. Maj:ts proposition nr 88 år 1968
21
delas en övergångsbestämmelse av samma innebörd som den som 1967 års
riksdag antog vid behandling av markvärdebeskattningsfrågan. De äldre be
stämmelserna bör således gälla i fråga om sådana ersättningar, om talan i
målet väckts före den 1 juli 1968 eller, beträffande nyttjanderätts- eller
servitutsupplåtelser, om rättigheten börjat utövas före nämnda dag. När det
gäller engångsersättningar för inskränkningar i förfoganderätt till fastighet
enligt naturvårdslagen eller liknande synes lämpligt att föreskriva att äldre
bestämmelser bör gälla om inskränkningen trätt i kraft före den 1 juli 1968.
Det är därvid att märka att fråga om ersättning på grund av t. ex. förord
nande om s. k. strandskyddsområde uppkommer först sedan fastighets
ägaren vägrats tillstånd till viss åtgärd som omfattas av förordnandet. I så
dant fall har den ersättningsgrundande inskränkningen inte trätt i kraft
förrän avslagsbeslutet meddelats.
De föreslagna uppskovsbestämmelserna bör enligt min mening också trä
da i kraft omedelbart. De bör dock inte äga tillämpning beträffande realisa
tionsvinst som uppkommit på grund av engångsersättning för upplåtelse av
nyttjanderätt eller servitutsrätt till fastighet på obegränsad tid eller för in
skränkning i förfoganderätt till fastighet enligt naturvårdslagen in. m. om
avtal träffats eller beslut meddelats före den 1 juli 1968. Inte heller bör de
nya bestämmelserna gälla i fråga om annan realisationsvinst, på vilken
denna förordning är tillämplig, om realisationsvinsten uppkommit före år
1968.
Realisationsvinstbeskattningen av jordbruksfastigheter
Vid bevillningsutskottets behandling av prop. 1967: 153 togs upp även
vissa motionsyrkanden angående införande av en särskild justeringsfak
tör vid realisationsvinstbeskattningen av jordbruksfastigheter. Enligt ut
skottet är det från markpolitisk synpunkt inte angeläget att beskatta en vär
deökning, som uppstått genom sådana planeringsåtgärder och investering
ar som skett för att förbättra det ekonomiska resultatet. Vidare ansågs be
skattningen ägnad att motverka rationaliseringen inom jordbruket. Utskot
tet förordade att Kungl. Maj :t skulle ta frågan under övervägande och efter
erforderlig utredning för riksdagen framlägga förslag till bestämmelser
i ämnet.
Den begärda undersökningen har igångsatts men har ännu inte hunnit
slutföras beroende på frågans invecklade beskaffenhet.
Hemställan
Under åberopande av det anförda hemställer jag, att Kungl. Maj :t genom
proposition föreslår riksdagen att antaga inom finansdepartementet upp
rättade förslag till
22
1) lag om ändring i kommunalskattelagen den 28 septem
ber 1928 (nr 370),
2) förordning om uppskov i vissa fall med beskattning av
realisationsvinst.
Med bifall till vad föredraganden med instämmande
av statsrådets övriga ledamöter hemställt förordnar
Kungl. Maj :t att till riksdagen skall avlåtas pro
position av den lydelse bilaga till detta protokoll ut
visar.
Kungl. Maj:ts proposition nr 88 år li)68
Ur protokollet:
Britta Gyllensten
MARCUS BOKTR. STHLM 1968 6301 55