Prop. 1969:133
('med förslag till lag om ändring i lagen (1959: 517) om förlängning av tiden för vissa servitut',)
Kungi. Maj.ts proposition nr 133 år 1969
1
Nr 133
Kungl. Maj.ts proposition till riksdagen med förslag till lag om
ändring i lagen (1959: 517) om förlängning av tiden för vissa servitut; given Stockholms slott den 17 ok tober 1969.
Kungl. Maj :t vill härmed, under åberopande av bilagda utdrag av stats rådsprotokollet över jordbruksärenden och lagrådets protokoll, föreslå riks dagen att antaga härvid fogade förslag till lag om ändring i lagen (1959: 517) om förlängning av tiden för vissa servitut.
GUSTAF ADOLF
Ingemund Bengtsson
Propositionens huvudsakliga innehåll
I propositionen föreslås en förlängning intill den 1 januari 1972 av giltig hetstiden för vissa tidsbegränsade norrländska skogsservitut.
1 Bihang till riksdagens protokoll 196!). 1 samt. Nr
133
2
Kungl. Maj:ts proposition nr 133 år 1969
Förslag
till
Lag
om ändring i lagen (1959:517) om förlängning av tiden för vissa servitut
Härigenom förordnas, att 1 § lagen (1959: 517) om förlängning av tiden
för vissa servitut skall ha nedan angivna lydelse.
(Nuvarande lydelse)
1
Är servitut, som innefattar rättig
het till skogsfång eller mulbete och
som gäller till förmån för fastighet
inom Gävleborgs, Västernorrlands,
Jämtlands, Västerbottens eller Norr
bottens län, begränsat till viss tid,
minst femton år, eller till fastighets
ägarens livstid, och utgår giltighets
tiden före den 1 januari 1970, skall
servitutet likväl bestå intill nämnda
dag. Förlängning av servitutstiden
inträder dock ej med mindre servi
tutet alltjämt utövas. Ej heller för-
länges tiden, om servitutet tillkom
mit eller blivit på angivet sätt tids
begränsat först efter den 31 decem
ber 1946.
(Föreslagen lydelse)
§■
Är servitut, som innefattar rättig
het till skogsfång eller mulbete och
som gäller till förmån för fastighet
inom Gävleborgs, Västernorrlands,
Jämtlands, Västerbottens eller Norr
bottens län, begränsat till viss tid,
minst femton år, eller till fastighets
ägarens livstid, och utgår giltighets
tiden före den 1 januari 1972, skall
servitutet likväl bestå intill nämnda
dag. Förlängning av servitutstiden
inträder dock ej med mindre servi
tutet alltjämt utövas. Ej heller för-
länges tiden, om servitutet tillkom
mit eller blivit på angivet sätt tids
begränsat först efter den 31 decem
ber 1946.
Denna lag träder i kraft dagen efter den, då lagen enligt därå medde
lad uppgift utkommit från trycket i Svensk författningssamling.
Kungl. Maj:ts proposition nr 133 år 1969
3
Utdrag av protokollet över jordbruksärenden, hållet inför Hans
Kungl. Höghet Regenten, Hertigen av Halland, i stats rådet på Stockholms slott den 5 september 1969.
Närvarande:
Statsministern
Erlander,
ministern för utrikes ärendena
Nilsson,
statsråden
Sträng, Andersson, Lange, Aspling, Sven-Eric Nilsson, Geijer, Myrdal, Wickman, Moberg, Bengtsson, Norling, Löfberg.
Chefen för jordbruksdepartementet, statsrådet Bengtsson, anmäler efter gemensam beredning med statsrådets övriga ledamöter fråga om förlängning av tiden för vissa servitut oeh anför.
Inledning
Genom lagen (1959: 517) om förlängning av tiden för vissa servitut fick vissa tidsbegränsade servitut, avseende rätt till sltogsfång och mulbete, i norrlandslänen en giltighetstid till den 1 januari 1970. Lagen föregicks av en lag i ämnet år 1946 vilken medgav en giltighetstid för sådana servitut till den 1 januari 1960.
Lantmäteristyrelsen har, efter anmodan av Kungl. Maj :t i beslut den 20 september 1968, i samråd med lantbruksstyrelsen utrett frågan om ytter ligare förlängning av tiden för ifrågavarande servitut och i skrivelse den 17 mars 1969 avgett förslag i ämnet. Sedermera har lantmäteristyrelsen i skri velse den 1 april 1969 inkommit med ytterligare utredning i ärendet.
Efter remiss har yttranden över förslaget avgetts av hovrätten för Nedre Norrland, skogsstyrelsen, som även hört skogsvårdsstyrelserna i Gävleborgs, Yästernorrlands, Jämtlands, Västerbottens och Norrbottens län, länsstyrel serna i samma län efter hörande av lantbruksnämnderna och överlantmä tarna, servitutsnämnderna för dessa län, Sveriges lantbruksförbund, Riks förbundet Landsbygdens folk (RLF), Sveriges skogsägareföreningars riks förbund (SSR) och Skogsindustriernas samarbetsutskott.
Riksdagen har i skrivelse den 28 maj 1969, nr 266, gett till känna vad tredje lagutskottet anfört i utlåtande, nr 40, med anledning av motioner (I: 86 och II: 105) om fortsatt giltighet av vissa skogsservitut.
4
Kungl. Maj:ts proposition nr 133 år 1969
Gällande bestämmelser
Lagen (1946: 741) om förlängning av tiden för vissa servitut avsåg sådana
skogsfångs- och mulbetesservitut inom Gävleborgs, Västernorrlands, Jämt
lands, Västerbottens och Norrbottens län, som var begränsade till viss tid,
minst 15 år, eller till servitutshavarens livstid. Utgick giltighetstiden under
åren 1947—1959, skulle enligt lagen servitutet bestå till den 1 januari 1960
(1 § första stycket). Detsamma gällde om servitutstiden utgått under åren
1940—1946 men servitutet alltjämt utövades vid 1946 års utgång (1 § andra
stycket). Lagen innehöll vidare regler om ersättning och om verkan i sak-
rättsligt hänseende av att servitutstiden förlängts. För prövning av ersätt
ningsfrågor tillsatte Kungl. Maj :t tre servitutsnämnder, en för Norrbottens
län, en för Västerbottens län och en för de övriga berörda länen.
1959 års lag innebär att de servitut, som förlängts till den 1 januari 1980
genom 1946 års lag, fått fortsatt giltighetstid till den 1 januari 1970. Dess
utom innebär lagen att de tidsbegränsade skogsservitut, vilkas ordinarie gil
tighetstid löper ut under 1960-talet, också förlängts till den 1 januari 1970,
under förutsättning att den ordinarie giltighetstiden var bestämd till minst
15 år eller till fastighetsägarens livstid. Förlängning inträder dock endast om
servitutet alltjämt utövas. Inte heller förlänges tiden om servitutet tillkom
mit eller tidsbegränsats efter år 1946 (1 § och övergångsbestämmelserna).
Ersättning skall betalas av servitutshavaren om den besvärade fastigheten
tillskyndas olägenhet av någon betydelse genom förlängningen (2 § första
stycket). Ersättningsfrågor prövas av servitutsnämnd (2 § andra stycket
och 3 §). Servituisnämnderna är de samma som förut, nämligen en för Norr
bottens län, eu för Västerbottens län och en för de övriga norrlandslänen
(kungörelsen (1959:518) rörande tillämpning av lagarna den 6 december
1946 (nr 741) och den 4 december 1959 (nr 517) om förlängning av tiden
för vissa servitut). Anspråk på ersättning skall framställas hos nämnden
inom ett år från det förlängningen inträtt (2 § andra stycket). Hai ex sätt
ning i anledning av förlängning som skett enligt 1946 års lag bestämts att
utgå i form av avgäld, skall beslutet därom lända till efterrättelse också med
avseende på förlängning enligt 1959 års lag, om inte servitutsnämnden på
ansökan föreskriver annat. Sådan ansökan skall göras inom ett åi från det
den nya förlängningen inträtt (övergångsbestämmelserna). När servitutstid
förlängts enligt lagen gäller servitutet som om det hade intecknats den dag,
från vilken förlängningen är att räkna (7 §).
Initiativet till 1959 års lagstiftning togs av riksdagen. I förarbetena till
lagen (prop. 1959: 167, 3LU 25, rskr 324) redovisades de förhållanden som
vid tillkomsten av 1946 års lag talade för en förlängning av ifrågavarande
servitut. I propositionen anfördes sålunda att de servitutsberättigade fastig
heterna till större delen utgjordes av ofullständiga jordbruk eller stödjord
Kungl. Maj:is proposition nr 133 år 1969
5
bruk, som kommit till genom ägostyckning eller avsöndring samt ägdes och brukades av personer i mycket knappa ekonomiska omständigheter. Dessa jordägares redan bekymmersamma ställning kunde ytterligare förvärras genom att servituten upphävdes. Samtidigt uttalades, att servituten borde på längre sikt avvecklas i anslutning till yttre rationalisering av fastighets beståndet.
Departementschefen anförde i 1959 års proposition att rationaliserings- verksamheten inte fortskridit i sådan takt som 1946 års lagstiftare förutsatt. Tiden för servitutsförlängningen framstod därför som alltför knapp. Å andra sidan hade de förhållanden, som påkallade lagstiftningen, sedermera änd rats i skilda hänseenden. Som exempel härpå anförde departementschefen avfolkningen av glesbygderna, nedläggningen av jordbruksdriften eller åt minstone kreatursskötseln in. m. Departementschefen konstaterade därför att, medan servituten sålunda oavbrutet förlorat i betydelse för servituts- havarna, olägenheterna av dem blivit alltmer framträdande. Servituten hind rade allvarligt såväl rationellt skogsbruk som arronderingsförbättringar i skogsmarken och var i en del fall ägnade att konservera jordbruk av den beskaffenhet att deras fortsatta bestånd mindre väl överensstämde med den då gällande målsättningen för rationaliseringsverksamheten. Oaktat de so ciala olägenheter, som skulle kunna drabba vissa bygder om de förlängda servitutstiderna fick utlöpa vid årsskiftet 1959/60, skulle kunna motverkas på annat sätt än genom en ny lagstiftning, förordade departementschefen förlängning av servitutstiderna. Han betonade dock, att detta inte fick tolkas som något ställningstagande till frågan, hur problemet med skogsservituten slutligt borde lösas, och under inga förhållanden som någon utfästelse om att för rättigheterna skulle utgå kompensation vid en eventuell avveckling. Departementschefen sade sig härigenom vilja förebygga att servitutshavarna till följd av ogrundade förhoppningar om framtida skogstilldelning skulle undandra sig att medverka i den pågående strukturrationaliseringen. Han framhöll också angelägenheten av att lantbruksnämnderna inriktade sig på sådana lösningar att skogsservituten blev överflödiga. — I fråga om valet av tidrymd för servitutsförlängningen anförde departementschefen, att det var vanskligt att bedöma inom vilken tid det ifrågavarande fastighetsbeståndet nått sådan rationaliseringsgrad att servituten i stort sett spelat ut sin roll. Han förordade en förlängning till den 1 januari 1970 och menade att om det då skulle vara påkallat med ytterligare förlängning, en sådan var att föredra framför att låsa fast servituten vid en alltför lång tid.
Riksdagen antog lagförslaget med en mindre ändring.
6
Kungl. Maj:ts proposition nr 133 år 1960
Lantmäteristyrelsens utredning
Lantmäteristyrelsen
Lantmäteri styrelsen anmärker att när lagstiftningen om förlängning av
de tidsbegränsade skogsservituten förbereddes år 1946 gjordes en undersök
ning om förekomsten av sådana servitut. Enligt denna undersökning bedöm
des deras antal inte understiga 2 000. Någon motsvarande undersökning
gjordes inte i samband med förlängningen år 1959. Lantmäteristyrelsen har
emellertid i detta ärende, i samråd med lantbruksstyrelsen och skogsstyrel
sen, riktat en rundfråga till de berörda överlantmätarna, lantbruksnämn
derna, skogsvårdsstyrelserna och ordförandena i servitutsnämnderna samt
till Skogsindustriernas samarbetsutskott, SSR och de norrländska läns- eller
provinsförbunden av RLF. Undersökningen ägde rum omkring årsskiftet
1968—69. Lantmäteristyrelsen sammanfattar resultaten av rundfrågan så
lunda.
De flesta tillfrågade myndigheterna och organen saknar material som när
mare redovisar förekomsten eller utövningen av tidsbegränsade skogsser-
vitut. De allmänna erfarenheter som redovisas pekar emellertid klart på att
utövningen av servituten minskat starkt på senare år. Från en del håll upp
ges att utövningen nästan helt upphört åtminstone i vissa avseenden, t. ex.
i fråga om bete. Materialet från servitutsnämnderna visar följande. Ersätt
ning har bestämts för 80 servitut av servitutsnämnden för de tre södra länen.
Servitutsnämnden för Västerbottens län har inte haft något ersättningsären-
de på åtskilliga år medan servitutsnämnden för Norrbottens län fastställt
ersättning för cirka 143 servitut. Om ersättning blivit bestämd enligt 1959
års lag torde man kunna utgå från att servitutet utövats vid den tidpunkt
som varit relevant i ersättningsärendet. Emellertid har denna tidpunkt i
övervägande antalet fall sannolikt varit den 1 januari 1960, varför uppgif
terna om antalet ersättningsfall inte är representativa för den nuvarande
utövningen av servituten. Vidare kan det finnas tidsbegränsade skogsservi-
tut som existerar och utövas fast de inte föranlett ersättningsbeslut enligt
1959 års lag. Det är sålunda inte uteslutet att servitutsersättning i en del fall
kan ha blivit bestämd genom överenskommelse, som inte lagts fram för
servitutsnämnd. Dessutom kan periodisk ersättning som bestämts enligt
1946 års lag ha fortsatt att gälla i fråga om servitut som utövats vid in
gången av år 1960. Man kan av dessa skäl bara dra ganska allmänna slut
satser av uppgifterna om antalet ersättningsbeslut. Materialet från servituts
nämnderna bestyrker emellertid det allmänna intrycket att servitutens be
tydelse avtagit. Enligt Skogsindustriernas samarbetsutskott, vars uppgifter
torde ge en riktig uppfattning om storleksordningen av antalet tidsbegrän
sade skogsservitut på skogsbolagens fastigheter, finns totalt cirka 870 servi
tut. Det uppges att dessa servitut utövas alltmera sporadiskt.
Lantmäteristyrelsen anmärker vidare att några närmare uppgifter om
förekomsten av servitut på enskilda personers skogar inte redovisats. Det
allmänna intrycket av materialet är emellertid att antalet sådana servitut
måste vara litet. Enligt 1946 års undersökning skulle de av enskilda perso
ner ägda fastigheter som belastades av servitut främst vara belägna i de tre
Kungl. Maj. ts proposition nr 133 år 1969
7
sydliga norrlandslänen. Av den nu gjorda undersökningen framgår enligt lantmäteristyrelsen att servituten i Gävleborgs och Jämtlands län är få. Ser vituten i Västernorrlands län synes huvudsakligen belasta bolagsfastigheter. Lantmäteristyrelsen uppskattar hela antalet tidsbegränsade servitut till om kring 1 000 men kan inte ange hur många av dessa som alltjämt utövas. Sannolikt utövas många servitut bara i begränsad utsträckning och utöv ningen synes avta snabbt.
Lantmäteristyrelsen anför vidare, att 1946 års undersökning visade i fråga om arten av de befogenheter som ingår i servituten att servituten i regel var i fråga om utövningen lokaliserade till viss plats eller beroende av anvisning samt i fråga om omfattningen noggrant bestämda. Den nu gjorda undersökningen bestyrker detta resultat och pekar vidare på att servituten mycket ofta är begränsade till ved, stängselvirke och mulbete eller bara till ved och mulbete. Uppgifterna tyder vidare på att utövning av mulbetesservitut bara förekommer undantagsvis. Omkring hälften av servituten synes avse fastigheter i Västernorrlands län, medan återstoden finns i Västerbottens och Norrbottens län samt till en mindre del i Jämt lands län. Inom länen förekommer servituten företrädesvis i inlandet.
Lantmäteristyrelsens förslag. Lantmäteristyrelsen anför, att de före fintliga tidsbegränsade skogsservituten i huvudsak torde utgöras av så dana vilkas ursprungligen bestämda giltighetstid utlöpt under 1940-, 1950- eller 1960-talen. Genom den fortgående och allt snabbare strukturom vandlingen i Norrland har skogsservitutens betydelse minskat alltmera. De servitutsberättigade fastigheterna utgörs i regel av småbruk eller fastig heter med så obetydlig jordbruksareal att de inte är att betrakta som jord bruk. De har inte sällan omförts till skogsmark eller övergått till att bli bostads- eller fritidsfastigheter. I den mån fastigheterna fortfarande an vänds för jordbruk saknar de regelmässigt förutsättningar att bestå på längre sikt som självständiga jordbruksföretag. Om den nuvarande utöv ningen av de kvarvarande tidsbegränsade servituten anför lantmäteristy relsen att rätten till bete och slåtter numera torde sakna betydelse. Förhål landet är oftast detsamma med den rätt att ta virke till stängsel och dylikt, som i vissa fall ingår i servituten. Rätt till byggnadsvirke synes föreligga bara i fråga om en mindre del av de tidsbegränsade servituten och be-: hovet av att kunna hämta byggnadsvirke ur skogen har för övrigt mins kat.
De tidsbegränsade skogsservitutens betydelse synes väsentligen ligga i rätten till vedbrand. Det vanligaste synes vara att servitutshavarna har rätt att efter utsyning eller anvisning för husbehov ta ut viss årlig kvan titet ved, t. ex. 25 kbm., mot en ersättning beräknad på grundval av det faktiska uttaget, t. ex. 3 kr. per kbm. för björkved och 50 öre för avverk- ningsavfall.
8
Lantmäteristyrelsen anför vidare att skogsservituten numera inte an
ses godtagbara som servitut på grund av de olägenheter de innebär från
skogsvårdssynpunkt m. m. Servitut av detta slag får inte bildas vid jord
delning och avses enligt ett till lagrådet remitterat förslag till ny jorda
balk inte heller få bildas genom avtal efter den 1 januari 1972. De olägen
heter som hänför sig till skogsvården torde emellertid vara mindre i fråga
om de tidsbegränsade servituten än i fråga om skogsservitut i allmänhet,
eftersom de tidsbegränsade servituten i regel är tämligen hårt bundna
i fråga om utövningen medan andra servitut ofta är friare i fråga om loka
lisering och virkessortiment. Servituten medför också administrativa olä
genheter. De tjänande fastigheternas ägare nödgas hålla viss fortlöpande
redovisning. De måste också ombesörja viss tillsyn (utsyning, anvis
ning). Vidare är servituten en komplicerande faktor vid strukturrationa
lisering och över huvud taget vid rättsliga dispositioner i fråga om fastig
heterna. Servituten måste utredas och redovisas hos olika myndigheter,
och ibland lägger förekomsten av servitut hinder i vägen för överlåtelser
eller byten. Lantmäteristyrelsen anser därför att de tidsbegränsade skogs
servituten numera medför begränsade fördelar för de härskande fastig
heterna och sådana olägenheter för de tjänande fastigheterna och för
myndigheterna, att de inte bör förlängas ytterligare om inte starka skäl
kan anföras härför.
Mot bakgrund av de jordbrukspolitiska riktlinjer, som antogs av riks
dagen år 1967 (prop. 1967:95, JoU 25, rskr 280), och de därmed överens
stämmande villkor för fastighetsbildning, som torde komma att ingå i den
nya fastighetsbildningslag, som väntas träda i kraft den 1 januari 1972,
får det enligt lantmäteristyrelsen numera i stort sett anses uteslutet att de
fastigheter till vilka hör tidsbegränsade skogsservitut kan förstärkas med
skogsmark så att de får förutsättningar att bestå som självständiga jord-
eller skogsbruksföretag. Detta gäller oavsett om de tidsbegränsade servi
tuten förlängs eller inte.
Lantmäteristyrelsen anför vidare. Om i undantagsfall en fastighet, som
hör till den kategori som det här är fråga om, har sådant läge och sådan
beskaffenhet, att den kan byggas ut till ett rationellt jordbruksföretag,
blir frågan om sådan utbyggnad att bedöma oberoende av huruvida till
fastigheten hör ett skogsservitut eller inte. Frågan om förstärkning av
brukningsenheten kan tas upp på begäran av ägaren som en fråga om fas
tighetsreglering enligt den nya fastighetsbildningslagen, varvid tillskotts-
mark förs över till fastigheten mot ersättning i pengar, eller som en fråga
om tillskottsförvärv m. in. under lantbruksnämndens medverkan eller efter
båda dessa linjer. Om tillskottsmarken därvid skall hämtas från fastighet
som belastas av ett servitut som gäller till förmån för den fastighet som
förstärks eller från någon annan fastighet är av underordnad betydelse.
Frågan om förlängning av de tidsbegränsade servituten får därför enligt
Kungl. Maj.ts proposition nr 133 år 1969
lantmäteristyrelsen tas upp från andra utgångspunkter. Det gäller när mast att bedöma om det föreligger ett tillräckligt starkt allmänt intresse av att de servitutsberättigade fastigheterna får sina servitut förlängda ytterli gare en tid.
Lantmäteristyrelsen anför härom. När de ifrågavarande servituten till kom rådde självhushåll på landsbygden i betydligt högre grad och mera allmänt än nu. Skogsservituten kunde därvid ha påtaglig betydelse som komplement till fastighet, en funktion som just är specifik för servituten. Exempelvis kunde mulbetesservitut vara helt nödvändiga komplement till de fastigheter som inte hade egen betesmark. Nu är hushållningsformerna och levnadsförhållandena andra. Servituten utövas numera huvudsakligen med avseende på rätten att hämta ved. Sådan kan emellertid i regel med samma fördel anskaffas utan stöd av servitutet. Lantmäteristyrelsen bedö mer därför frågan så att servituten inte bör förlängas ytterligare. Förde larna med en sådan lösning överväger enligt styrelsens mening olägenhe terna, och olägenheter för de nuvarande servitutshavarna torde uppkom ma bara undantagsvis och i regel inte bli av någon betydelse. Det torde kunna förutsättas att tjänande fastighetsägare, i regel skogsbolag, inte motsätter sig att den som vid utgången av år 1969 utövar tidsbegränsat servitut får fortsätta under en övergångstid att på rimliga villkor utöva samma befogenheter som servitutet avsåg, om den ifrågavarande förut varande servitutsinnehavaren annars skulle ha svårighet att tillgodose sitt behov av den nyttighet servitutet avsåg. Ett sådant arrangemang kan ex empelvis träffas om det undantagsvis ännu skulle förekomma bete med stöd av servitut som inte förlängs. Också när det gäller behovet av ved kan eu personlig överenskommelse av angivet slag möjligen i något fall vara befogad.
I fall då servitutsberättigad fastighet övergått till att utgöra bostads- eller fritidsfastighet eller omförts till skogsmark föreligger enligt lantmä- teristyrelsens mening särskilda skäl till att en förlängning inte bör komma i fråga. Skogsservituten har alltid haft som sin typiska uppgift att till godose husbehov på jordbruksfastighet. Enligt styrelsens mening får det anses att förutsättningar saknas för utövning av skogsservitut, om den härskande fastigheten tagits i anspråk för annan användning än jord bruk.
Skulle det emellertid anses att en ytterligare förlängning bör ske på grund av särskilda skäl bör en sådan förlängning i princip begränsas till servitut som tillkommer fastighet där jordbruk utövas. Dessutom bör, på motsva rande sätt som skedde enligt 1959 års lag, förlängningen bara avse servitut som faktiskt utövas vid utgången av år 1969. Eftersom de servitut som upp fyller nu angivna villkor numera bara torde utgöra en mindre del av de tids begränsade servituten synes en förlängning, om en sådan skall ske, denna gång inte böra anordnas som en generell förlängning. Det lämpligaste synes
Kungl. Maj.ts proposition nr 133 år 1369
10
i stället vara att förlängning på förslagsvis högst tio år sker på begäran av
den härskande fastighetens ägare. Uppgiften att ta emot sådan begäran
och att pröva frågan om förlängning skulle kunna läggas hos servitutsnämn-
den, vilken liksom nu också skulle få pröva frågan om ersättning. En viss
frist skulle givetvis få tillmätas för begäran om förlängning, förslagsvis två
år. En provisorisk generell förlängning på två år av liknande slag som den
nu gällande skulle alltså samtidigt få ske.
Kungl. Maj:ts proposition nr 133 år 1969
Remissyttrandena
Remissinstanserna har haft delade meningar om och hur en förlängning
av servituten bör ske.
Lantmäteristyrelsens i första hand framförda förslag att servituten inte
bör generellt ytterligare förlängas delas av skogsstyrelsen, skogsvårdsstyrel-
serna i Västernorrlands och Jämtlands lön, länsstyrelsen i Västernorrlands
län, lantbruksnämnderna i Västernorrlands och Norrbottens län samt över
lantmätaren i Västernorrlands län.
Lantmäteristyrelsens förslag att i första hand en generell förlängning inte
bör ske och i andra hand en individuell förlängning sker efter en generell
förlängning på två år tillstyrks utan eller med vissa ändringsförslag av
länsstyrelserna i Gävleborgs, Jämtlands, Västerbottens och Norrbottens lån,
lantbruksnämnderna i Gävleborgs, Jämtlands och Västerbottens län, över-
lantmätarna i Gävleborgs, Västerbottens och Norrbottens län, servituts-
nämnden för Gävleborgs, Västernorrlands och Jämtlands län, en ledamot i
servitutsnämnden för Västerbottens län samt av Skogsindustriernas sam-
arb et sutskott.
För en servitutsreglering' enligt lantmäteristyrelsens i andra hand fram
förda förslag om en individuell förlängning efter en provisorisk generell för
längning på två år uttalar sig skogsvårdsstyrelsen i Norrbottens län, över
lantmätaren i Jämtlands län, en ledamot i servitutsnämnden för Gävleborgs,
Västernorrlands och Jämtlands län samt servitutsnämnden för Norrbottens
län.
Hovrätten för Nedre Norrland anser övervägande skäl tala för att tiden
för servituten ytterligare förlängs. Eftersom det alltjämt finns servitut som
utövas får man räkna med att de fyller ett behov och att ett bortfall av servi-
luten kan medföra att innehavaren råkar i en ekonomiskt bekymmersam
situation. Hovrätten förordar därför att förlängningen begränsas till servitut
som alltjämt utövas och till sådana fall då den fastighet till vars förmån
servitutet gäller är taxerad som jordbruksfastighet samt att servituten får
gälla till den 1 januari 1980. Övriga bestämmelser kan utformas i enlighet
med 1959 års lag.
För en ny generell förlängning uttalar sig även servitutsnämnden för Väs
terbottens län, Sveriges lantbruksförbund och SSR.
11
Skogsvårdsstyr elsen i Västerbottens län uttalar sig för en individuell reg lering av servitutsförlängning. Även RLF förordar en sådan ordning.
Kungl. Maj:ts proposition nr 133 år 1969
Riksdagens skrivelse
I de inledningsvis nämnda motionerna till årets riksdag om fortsatt giltig het av ifrågavarande servitut påpekade motionärerna att de förväntningar om ett varaktigt tillrättaläggande av servitutsförhållandena som man hade då 1959 års lag antogs inte infriats. Enligt motionärerna nyttjas alltjämt ett betydande antal servitut av denna karaktär. Servitutshavarna är oftast små brukare med svag ekonomi, för vilka förmånerna är av betydande värde. Motionärerna hemställde därför att riksdagen hos Kungl. Maj :t anhöll om förslag till lag om fortsatt giltighet av skogsservituten under en tioårsperiod eller den kortare tid som kan förflyta till dess annan lagstiftning gjort lagen överflödig.
Tredje lagutskottet erinrade om att 1959 års lagstiftning tillkom mot bak grunden av bl. a. förväntningar om att det genom kommande lagstiftning om ny jordabalk och om fastighetsbildningslag skulle möjliggöras att inom en icke alltför avlägsen framtid uppnå en mera slutgiltig lösning av det pro blem som skogsservituten utgör. Utskottet erinrade vidare om det till lag rådet remitterade förslaget till fastighetsbildningslag som beräknas träda i kraft den 1 januari 1972. Utskottet hänförde sig vidare till lantmäteristyrel- sens uttalande till utskottet att det med hänsyn till innehållet i den föreslagna lastighetsbildningslagen numera inte föreligger något samband mellan frå gan om ytterligare förlängning av de tidsbegränsade skogsservituten och frå gan om en ny fastighetsbildningslagstiftning. Som styrelsen anfört får enligt utskottet frågan om en eventuell förlängning därför tas upp från andra ut gångspunkter. Utskottet erinrade om att man vid tillkomsten av såväl 1946 års som 1959 års lagar i ämnet framhållit de tidsbegränsade servitutens hind rande inverkan på ett rationellt skogsbruk och om de olägenheter från skogsvårdssynpunkt som lantmäteri styrelsen betonat. Utskottet erinrade vidare om de administrativa olägenheter som servituten medför och att de sägs utgöra en komplicerande faktor vid strukturrationalisering. Utskottet ansåg mot bakgrund av det anförda att stora fördelar obestridligen skulle vinnas om servituten inte förlängdes ytterligare. Emellertid gav lantmäteri- slyrelsens utredning inte närmare besked om förekomsten eller utövningen av de tidsbegränsade skogsservituten, låt vara att de allmänna erfarenhe terna visade på att utövningen av servituten är i snabbt avtagande till följd av den allt snabbare strukturomvandlingen i Norrland. Utskottet ansåg dock att man inte kan bortse från att servituten alltjämt kan ha stor betydelse för utkomstmöjligheterna för många fastighetsägare och då främst äldre innehavare av småbruk inom berörda områden. I frågans nuvarande läge
12
ansåg utskottet därför att de servitut som utövas vid utgången av år 1969
övergångsvis bör förlängas generellt på två år. Hur avvecklingen bör ske i
fråga om de servitut, som efter den förlängda giltighetstiden alltjämt utövas,
synes kunna övervägas i anslutning till utarbetande av förslag till promul-
gationslag beträffande fastighetsbildningslagen. De närmare överväganden
som utskottets förslag till förlängning av giltighetstiden för de begränsade
servituten kunde föranleda syntes enligt utskottet böra ske genom Kungl.
Maj :ts försorg. Utskottet erinrade om att en eventuell förlängning måste
beslutas vid årets riksdag.
Kungl. Maj. ts proposition nr i33 år i969
Departementschefen
Servitut som innefattar rätt till skogsfång eller mulbete på skogsmark
(skogsservitut) bildades tidigare i ganska stor utsträckning, särskilt i Norr
land. I en del fall gäller de av ålder och i andra fall har de tillkommit vid
laga jorddelning. De flesta har emellertid tillkommit genom avtal. Enligt
lagen (1926: 326) om delning av jord å landet är det inte tillåtet att vid
jorddelning bilda skogsservitut. Det till lagrådet den 19 april 1968 re
mitterade förslaget till fastighetsbildningslag, över vilket lagrådet numera
avgett yttrande, innehåller förbud mot bildande av skogsfångsservitut vid
fastighetsbildning (7 kap. 2 §). Däremot skall betesservitut i vissa fall
kunna bildas. Något hinder mot att genom avtal bilda skogsservitut före
ligger f. n. inte. Det till lagrådet den 20 januari 1967 remitterade förslaget
till 14 kap. nya jordabalken innehåller däremot förbud mot skogsfångsser
vitut och mot upplåtelse genom avtal av betesservitut (3 §).
Enligt lagen om förlängning av tiden för vissa servitut har vissa tids
begränsade norrländska skogsservitut, som enligt en tidigare lag från år
1946 i samma ämne förlängts till den 1 januari 1960, ytterligare förlängts
till den 1 januari 1970. Även sådana servitut vilkas giltighetstid varit
minst 15 år eller fastighetsägarens livstid och löpt ut under 1960-talet har
fått sin giltighet förlängd till den 1 januari 1970.
Årets riksdag har uttalat sig för en generell förlängning av de ifrågava
rande servitutens giltighetstid med två år.
Lantmäteristyrelsen har föreslagit att någon ytterligare förlängning inte
skall ske eftersom servituten i regel blivit obehövliga och därför nyttjas i
allt mindre utsträckning. Ytterligare skäl till att inte förlänga giltighets
tiden är enligt lantmäteristyrelsen att servituten också medför vissa olä
genheter, främst från skogsvårdssynpunkt. Om en förlängning likväl anses
böra ske, förordar lantmäteristyrelsen en ordning som innebär en indivi
duell förlängning. För att en sådan ordning skall kunna genomföras ford
ras emellertid enligt styrelsen först en generell förlängning av giltighets
tiden på förslagsvis två år.
13
Remissinstanserna har haft delade meningar om vilken lösning som lämpligen bör väljas.
1959 års lag var, liksom 1946 års lag i samma ämne, avsedd som ett pro visorium till dess det ifrågavarande fastighetsbeståndet genom samman slagningar eller på annat sätt fått en sådan struktur att servituten i stort sett spelat ut sin roll. I motiven till 1959 års lag förutskickade emellertid departementschefen att en ytterligare generell förlängning kunde visa sig påkallad (prop. 1959: 167 s. 15). Antalet tidsbegränsade skogsservitut uppskattas av lantmäteristyrelsen till omkring 1 000. Hur många av dessa som nu utövas går f. n. inte att ange. Servitutens betydelse torde under den gångna tioårsperioden ha avtagit. Det föreliggande remissmaterialet ger emellertid vid handen att servituten i vissa fall fortfarande fyller ett be hov och att ett bortfall av dem kan medföra att innehavarna råkar i ekonomiskt bekymmersam belägenhet. Jag tänker då närmast på de äldre innehavare av småbruk som är servitutshavare. I detta läge är det enligt min mening mest ändamålsenligt att, i överensstämmelse med vad som ut talas av riksdagen, den ordning som gäller enligt 1959 års lag får bestå under ytterligare två år. Med en sådan lösning vinner man också tid för att mera ingående överväga hur frågan slutligt skall lösas för tiden fr. o. m. den 1 januari 1972, då den nya fastighetsbildningslagen och jordabalken är avsedda att träda i kraft. Jag förordar därför en ytterligare förläng ning till den 1 januari 1972 av giltighetstiden för ifrågavarande skogsservi tut, som tillkommit eller blivit tidsbegränsade före den 1 januari 1947 och som utövas vid utgången av år 1969. Jag har för avsikt att senare åter komma till Kungl. Maj :t med ytterligare förslag i ärendet.
I enlighet med det anförda har inom jordbruksdepartementet upprättats förslag till lag om ändring i lagen (1959: 517) om förlängning av tiden för vissa servitut.
Förslaget torde få fogas till statsrådsprotokollet i detta ärende som bi laga1.
Jag hemställer, att lagrådets utlåtande över lagförslaget inhämtas enligt 87 § regeringsformen genom utdrag av protokollet.
Vad föredraganden sålunda med instämmande av statsrådets övriga ledamöter hemställt bifaller Hans Kungl. Höghet Regenten.
Ur protokollet:
Britta Gyllensten
Kungl. Maj:ts proposition nr 133 år 1969
1 Förslaget, som är likalydande med det vid propositionen fogade förslaget, har uteslutits här.
14
Kungl. Maj:ts proposition nr 133 år 1969
Utdrag av protokoll, hållet i lagrådet den 9 oktober 1969.
Närvarande:
justitierådet Nordström,
regeringsrådet Walberg,
justitierådet Westerlind,
justitierådet Ulveson.
Enligt lagrådet den 2 oktober 1969 tillhandakommet utdrag av protokoll
över jordbruksärenden, hållet inför Hans Kungl. Höghet Regenten, Hertigen
av Halland, har Kungl. Maj :t förordnat, att lagrådets utlåtande enligt 87 §
regeringsformen skall inhämtas över upprättat förslag till lag om ändring i
lagen (1959: 517) om förlängning av tiden för vissa servitut.
Förslaget, som biläggs detta protokoll, föredrages inför lagrådet av hov
rättsassessorn Stig Wenker.
Lagrådet lämnar förslaget utan erinran.
Ur protokollet:
Ingrid Hellström
Kungl. Maj. ts proposition nr 133 år 1969
15
Utdrag av protokollet över jordbruksärenden, hållet inför Hans
Maj:t Konungen i statsrådet på Stockholms slott den 17 oktober 1969.
Närvarande:
Statsministern
Palme,
statsråden
Sträng, Andersson, Lange, Aspling,
Sven-Eric Nilsson, Lundkvist, Geijer, Myrdal, Odhnoff, Wickman, Moberg, Bengtsson, Norling, Löfberg, Lidbom, Carlsson.
Chefen för jordbruksdepartementet, statsrådet Bengtsson, anmäler efter gemensam beredning med statsrådets övriga ledamöter lagrådets utlåtande över förslag till lag om ändring i lagen (1959: 517) om förlängning av tiden för vissa servitut.
Föredraganden upplyser, att lagrådet lämnat lagförslaget utan erinran, och hemställer, att Kungl. Maj :t genom proposition föreslår riksdagen att an taga förslaget.
Med bifall till vad föredraganden sålunda med in stämmande av statsrådets övriga ledamöter hemställt förordnar Hans Maj :t Konungen att till riksdagen skall avlåtas proposition av den lydelse bilaga till detta pro tokoll utvisar.
Ur protokollet:
Britta Gyllensten
KUNGL. BOKTR. STHLM 1969 690481