Prop. 1969:53
('angående organisationen av statens invandrarverk, m. m.',)
Kimgl. Maj.ts proposition nr 53 år 1969
1
Nr 53
Kungl. Maj.ts proposition till riksdagen angående organisationen
av statens invandrarverk, m. m.; given Stockholms slott
den 7 mars 1969.
Kungl. Maj :t vill härmed, under åberopande av bilagda utdrag av stats rådsprotokollet över inrikesärenden för denna dag, föreslå riksdagen att bifalla de förslag, om vilkas avlåtande till riksdagen föredragande departe mentschefen hemställt.
GUSTAF ADOLF
Eric Holmqvist
Propositionens huvudsakliga innehåll
I propositionen läggs fram förslag till organisation för statens invand rarverk, som enligt statsmakternas beslut på grund av prop. 1968: 142 skall inrättas den 1 juli 1969. Verket skall handlägga dels ärenden enligt utlänningsförfattningarna, dels medborgarskapsärenden, dels sådana frågor om invandrares anpassning som inte ankommer på annan myndighet.
Förslagen innebär i huvudsak följande. Verket skall ledas av en gene raldirektör. Under verkschefen skall finnas en avdelningschef, som av lastar denne i första hand handläggningen av utlännings- och medborgar skapsärenden. I övrigt organiseras verket på fyra byråer, nämligen en till- ståndsbyrå, som i huvudsak motsvarar nuvarande två fackbyråer hos ut- länningskommissionen, en medborgarskapsbyrå, en byrå för anpassnings- frågor och en kanslibyrå.
På grund av lättnader i utlänningskontrollen minskar personalbehovet i inledningsskedet med ca 30 tjänster jämfört med utlänningskommissio- nens nuvarande organisation. På sikt kan ytterligare minskningar väntas. Å andra sidan tillförs det nya verket inemot 40 tjänster för handläggningen av medborgarskapsärenden och anpassningsfrågor m. m. Verket avses ha 202 tjänster budgetåret 1969/70, varav 180 tjänster beräknas motsvara det stadigvarande personalbehovet. Medelsbehovet beräknas till 9 milj. kr.
Under anslaget Anpassningsåtgärder för invandrare föreslås en uppräk ning med 650 000 kr. till 2 milj. kr. 1 —■ Bihang till riksdagens protokoll 1969. 1 sand. Nr 53
2
Kungl. Maj:ts proposition nr 53 år 1969
Utdrag av protokollet över inrikesärenden, hållet inför Hans
Maj:t Konungen i statsrådet på Stockholms slott den
7 mars 1969.
Närvarande:
Ministern för utrikes ärendena
N
ilsson, statsråden
S
träng
, L
ange
,
H
olmqvist
, A
spling
, P
alme
, S
ven
-E
ric
N
ilsson
, L
undkvist
,'1 G
ustafs
son
, G
eijer
, M
yrdal
, O
dhnoff
, W
ickman
, M
oberg
, B
engtsson
.
Chefen för inrikesdepartementet, statsrådet Holmqvist, anmäler efter
gemensam beredning med statsrådets övriga ledamöter fråga om organisa
tionen av statens invandrarverk m. m. och anför.
Inledning
Enligt beslut av 1968 års riksdag under höstsessionen med anledning av
Kungl. Maj :ts proposition angående riktlinjer för utlänningspolitiken m. in.
(prop. 1968:142, SU 196, rskr 405) skall den nuvarande provisoriska ut-
länningsmyndigheten, statens utlänningskommission, den 1 juli 1969 er
sättas med ett fristående permanent ämbetsverk för invandrarfrågor. Det
nya verket skall enligt riksdagsbeslutet handlägga — förutom tillstånds-
och kontrollfrågor — frågor rörande invandrares anpassning. Vidare skall
myndigheten handlägga ärenden om svenskt medborgarskap (prop. 1968:
158, 1LU 54, rskr 395).
Förslagen i prop. 1968: 142 grundades i huvudsak på förslag som utlän-
ningsutredningen1 våren 1967 lade fram i betänkandet »Invandringen. Pro
blematik och handläggning» (SOU 1967: 18). Betänkandet, som har remiss-
behandlats2, innehöll bl. a. förslag beträffande den närmare organisationen
av det centrala verket.
I prop. 1968: 142 lades i organisatoriskt hänseende fram förslag endast
om sammansättningen av det nya verkets styrelse. Vidare föreslogs att råd
givande experter skall knytas till verket. Förslag beträffande övriga orga
1 Justitiekansler!! Bengt Lännergren, ordförande, riksdagsledamöterna Bengt Elmgren, Carl
Eric Hedin, Jan-Ivan Nilsson och Ingrid Segerstedt Wiberg samt expeditionschefen Eskil Hellner.
Sedan Elmgren avlidit, tillkallades den 17 maj 1966 riksdagsledamoten Essen Lindahl som sak
kunnig.
2 Beträffande remissinstanser se prop. 1968:142, s. 4—5.
3
nisationsfrågor samt rörande anslagsfrågorna skulle läggas fram för riks dagen under vårsessionen 1969.
Beredningen av organisations- och anslagsfrågorna är nu avslutad.
Kungl. Maj.ts proposition nr 53 år 1969
Nuvarande organisatoriska förhållanden
Utlänningskommissionens organisation
Statens utlänningskommission, som f. n. är central utlänningsmyndighet, lick sin nuvarande organisation den 1 januari 1953. Organisationen fram går av en tablå, som torde få bifogas statsrådsprotokollet i detta ärende som bilaga 1.
Kommissionen består av ordförande och åtta andra ledamöter, av vilka fyra är medborgarrepresentanter och de fyra övriga företräder utrikes departementet, försvarsstaben, arbetsmarknadsstyrelsen (AMS) och riks polisstyrelsen.
Inom kommissionen finns tre byråer (första, andra och tredje byrån). Första och andra byråerna är fackbyråer, som handlägger tillståndsärenden och ärenden om utlännings avlägsnande från riket samt sådana remissären den rörande enskilda utlänningar där beslutanderätten tillkommer annan myndighet än kommissionen. Vid tredje byrån (kanslibyrån) handläggs ärenden om kommissionens personal, administration och ekonomi samt re missärenden av allmän natur och sådana som rör fackbyråernas verksam het men är av principiell karaktär. Tredje byrån har vidare hand om re gisterverksamheten, den inre utlänningskontrollen och den officiella ut- länningsstatistiken.
Varje fackbyrå förestås av en byråchef och är indelad i två sektioner. Var je sektion leds av en byrådirektör som sektionschef. Som indelningsgrund för arbetsfördelningen mellan de fyra sektionerna gäller att alla slag av utlänningsärenden rörande en nationalitet eller grupp av nationaliteter handläggs vid en sektion. Det sammanlagda antalet tjänstemän på fack byråerna uppgick den 1 juli 1968 till 51, varav 30 biträden.
Även kanslibyrån förestås av en byråchef, som biträds av en byrådirek tör. Arbetsuppgifterna vid kanslibyrån är fördelade på ett stort antal en heter. Till byrån hör sålunda en sektion för teknisk utlänningskontroll, varunder kommissionens s. k. centralregister och kontrollregister funktio nellt lyder, samt en enhet för eftergranskning av beslut som har meddelats av andra myndigheter på grundval av generella bemyndiganden av kom missionen. Inom byrån finns vidare en statistiksektion, kommissionens centralarkiv samt en expeditionsenhet som består av en postexpedition, en expedition för allmänheten och personal för utfärdande av främlingspass. Dessutom finns en adress- och intygsenhet, personal- och kassaenheter, maskinskrivningscentral, telefonväxel och eif antal expeditionsvakter. Till
4
kanslibyrån har vidare i organisatoriskt avseende knutits utlänningsnämn
dens kansli. Det sammanlagda antalet anställda vid kanslibyrån, ordfö
randens sekreterare inräknad, uppgick den 1 juli 1968 till 141, varav 131
biträden eller expeditionsvakter.
De senaste åren har vidare en pressombudsman med halvtidstjänstgöring
varit knuten till kommissionen.
Inom sektionen för teknisk utlänningskontroll utförs kontrollen över att
utlänning som vistas i Sverige har erforderliga tillstånd. Bland andra kon
trolluppgifter som denna sektion har hand om kan nämnas den kontroll
som föranleds av den nordiska passkontrollöverenskommelsen. Centralregist
ret utgörs främst av det centrala diariet samt tre förfalloregister. Det cen
trala diariet är ett i alfabetisk ordning uppställt diarium över enskilda ut
länningsärenden och motsvarar de diarier som förs hos varje annan beslu
tande förvaltningsmyndighet. Diariet består av s. k. centralregisterkort som
läggs upp dels när ansökan om visering kommer in till kommissionen, dels
när ansökan om uppehålls- eller arbetstillstånd första gången kommer in
till kommissionen. På registerkortet görs fortlöpande anteckningar om bl. a.
samtliga inkommande ansökningsärenden och meddelade beslut som avser
utlänningen i fråga. Centralregistret innehåller f. n. mer än 200 000 register
kort.
Förfalloregistren bildar grundvalen för den inre utlänningskontrollen.
De består av ett register för inresekort, ett för förstagångsanmälningar om
bostadsupplåtelse samt ett som utvisar när beslut om uppehålls- eller ar
betstillstånd går ut.
I kontrollregistret, som består av individuella registerkort, antecknas
till kommissionen inkomna uppgifter om brott eller förseelser som har be
gåtts av utlänning samt andra omständigheter som har betydelse för pröv
ningen av utlännings fortsatta vistelse här. Registret omfattar f. n. ca 130 000
kort.
Statistiksektionen tar kontinuerligt fram bl. a. uppgifter om antalet utlän
ningar med uppehållstillstånd och antalet arbetsanmälda utlänningar samt
antalet naturalisationer och i Sverige födda utlänningar. Statistiken publice
ras vid varje kvartalsskifte.
Handläggningen av medborgarskapsärenden
Ärenden rörande förvärv av svenskt medborgarskap genom naturalisation
prövas f. n. av Kungl. Maj :t. Ärendena bereds inom en särskild medborgar
skapsenhet i justitiedepartementet. En huvudman med expeditionschefs
tjänsteställning leder arbetet på enheten, som i övrigt består av fem de
partementssekreterare samt kontorspersonal, sammanlagt 23 personer. En
del av arbetsuppgifterna utförs av arvodesavlönade medhjälpare.
Under de senaste åren har vid enheten handlagts mellan ca 5 000 och ca
7 000 naturalisationsärenden per år.
Kungl. Maj:ts proposition nr 53 år 1969
Kungl. Maj:ts proposition nr 53 år 1969
5
Handläggningen av anpassningsfrågor
År 1966 tillsattes en arbetsgrupp för invandrarfrågor med uppgift främst att kartlägga de sociala, kulturella och andra problem som möter invand rare samt att ta initiativ till åtgärder för att underlätta deras anpass ning i landet. Gruppens insatser har i första hand kommit att inriktas på olika åtgärder för att nå ut till invandrare med information om förhållandena i Sverige och på att punktvis vidla andra åtgärder i syfte att komma tillrätta med s. k. tröskelproblem som möter invandrare på skilda områden. En in vandrartidning på fem språk ges i detta syfte ut på arbetsgruppens initia tiv av en för ändamålet särskilt bildad stiftelse. I anslutning till tidnings verksamheten bedriver gruppen brevkuratorsverksamhet, som har fått bety dande omfattning. Bland övriga åtgärder kan nämnas utgivning av hand böcker och broschyrer med grundläggande information samt insatser inom undervisningsområdet, bl. a. avseende tolkutbildning. För åtgärder på anpassningsområdet som inte ankommer på andra statliga organ eller kommunala myndigheter har ett särskilt anslag varit uppfört på rikssta- ten de senaste två budgetåren. Under anslaget har ca 2,4 milj. lo-, hittills anvisats.
Arbetsgruppen har ett kansli, som f. n. består av ett tiotal personer, varav flertalet med deltidstjänstgöring. Omräknat i heltidstjänster mot svarar personalen ca sju tjänster. Personalkostnaderna bestrids f. n. dels från inrikesdepartementets kommittéanslag, dels från nyssnämnda anpass- ningsanslag. Den stiftelse som ger ut invandrartidningen har sex heltids anställda.
Innebörden av statsmakternas beslut år 1968
Riktlinjer för utlänningspolitiken
En utgångspunkt för förslagen i prop. 1968: 142 var att invandringen till Sverige tills vidare måste kontrolleras för att det skall vara möjligt att anpassa den till landets resurser och politik inom andra områden samt upprätthålla principen att invandrare skall ha möjlighet att leva på samma standardnivå som den inhemska befolkningen. Enligt propositionen skall statsmakterna så långt det är praktiskt möjligt ta det direkta ansvaret för utlänningspolitiken genom att ge närmare riktlinjer för förvaltningsmyn digheternas tillståndsprövning, dvs. den generella utlänningskontrollen. De riktlinjer som lades fram för och godkändes av riksdagen innebär bl. a. att den nuvarande organiserade invandringen av arbetskraft med krav på arbetstillstånd redan före inresan skall bestå och att utrymmet för invand ring som hittills bör bedömas i anslutning till prövningen av tillståndsan- sökningar eller framställningar om kollektiv rekrytering av arbetskraft. Bedömningen bör ske främst mot bakgrund av tillgången på arbetskraft inom landet samt möjligheterna att erbjuda lämplig bostad och annan sam
6
hällsservice. Arbetsmarknadsparternas nuvarande inflytande på den arbets-
marknadsbetingade invandringen består.
Uppehålls- och arbetstillstånd skall enligt riktlinjerna ges för längre
tider än nu. Bosättningstillstånd, som f. n. ges efter minst fem års bosätt
ning här, skall kunna meddelas redan efter två års bosättning. Dessa ställ
ningstaganden innebär betydande lättnader i förhållande till nuvarande
tillståndskrav. Dessutom genomförs lättnader i gällande krav på att arbets
tillstånd skall avse visst slag av arbete. I sådant syfte har beslutats om änd
ring i utlänningslagen (UtlL) den 30 april 1954 (nr 193) med verkan fr. o. m.
den 1 juli 1969 (prop. 1968: 158, 2LU 73, rskr 395).
Vidare skall frågor om invandrares anpassning i Sverige beredas ökat
utrymme. Som framhållits i prop. 1968: 142 har sakkunniga tillkallats med
uppgift att kartlägga anpassningsproblemen och lägga fram en plan för
anpassningsverksamheten på olika områden och samordningen av denna
verksamhet. En del åtgärder, bl. a. på utbildningsområdet, har redan vid
tagits för att komma till rätta med invandrarnas anpassningsproblem. Vidare
har åtgärder främst av informativ natur vidtagits inom ramen för det upp
drag arbetsgruppen för invandrarfrågor har fått. Frågan om vilka ytterli
gare initiativ som kan vara motiverade och om samordningen av olika åt
gärder, deras inriktning och avgränsning förutsätts komma att bedömas
när den nyss nämnda utredningen har lagt fram resultaten av sitt arbete.
I avvaktan på detta avses som hittills åtgärder av mera begränsad räck
vidd bli vidtagna efter prövning från fall till fall.
Kungl. Maj:ts proposition nr 53 år 1969
Utlänningsfrågornas handläggning
Statsmakternas ställningstaganden beträffande utlänningsfrågornas hand
läggning innebär i huvudsak följande.
Utlänningsfrågor, som rör områden där utlänningar är i huvudsak jäm
ställda med svenska medborgare, t. ex. inom undervisningen, hälso- och
sjukvården samt socialvården, skall handläggas av de vanliga fackmyndig
heterna. Övriga utlänningsfrågor skall handläggas av en central utlännings-
myndighet. För att klargöra sambandet mellan invandringskontrollen och
åtgärder för invandrares anpassning i Sverige skall denna myndighet även
ha ansvaret för samordning, initiativ och information inom anpassnings-
området. Den nya myndigheten får i motsats till den nuvarande provisoriska
utlänningsmyndigheten karaktären av permanent ämbetsverk. I prop.
1968: 142 framhölls särskilt det angelägna i att anpassningsfrågorna an
förtros en myndighet med tyngden hos ett permanent ämbetsverk. Ett
annat skäl för att ge myndigheten denna ställning har varit att frågor om
svenskt medborgarskap genom naturalisation skall handläggas och avgöras
av den centrala utlänningsmyndigheten fr. o. m. den 1 juli 1969. Det nya
verket benämns i fortsättningen statens invandrarverk.
Kungl. Maj:ts proposition nr 53 år 1969
7
Invandrarverkets arbetsuppgifter
I likhet med den nuvarande utlänningsmyndigheten blir invandrarver
ket beslutande myndighet i frågor om visering samt uppehålls-, arbets-
och bosättningstillstånd. Beslutanderätten får även i fortsättningen dele
geras till andra myndigheter, nämligen Sveriges utrikesrepresentation i vi-
seringsärenden samt polismyndigheter och länsarbetsnämnder i ärenden
om uppehålls- och arbetstillstånd. Avslagsbeslut i sistnämnda tillstånds-
ärenden får som hittills meddelas endast av den centrala utlänningsmyndig
heten. Vidare skall den centrala utlänningsmyndigheten även i fortsätt
ningen vara besluts- och besvärsinstans i ärenden om utlännings avlägsnan
de från Sverige samt behålla nuvarande uppgifter i fråga om utlänningars
pass och andra legitimationshandlingar.
I fråga om den yttre utlänningskontrollen skall den nuvarande ordningen
bestå, vilket innebär att polismyndigheterna under tillsyn av rikspolissty
relsen skall handha dessa uppgifter. Denna kontroll syftar huvudsakligen
till att hindra att utlänning, som saknar godtagbar passhandling eller er
forderligt tillstånd eller inte är önskvärd här, reser in i landet.
Den inre utlänningskontrollen utövas f. n. centralt av utlänningsmyndig
heten och lokalt av polismyndighet. Syftet med kontrollen är att övervaka
dels att utlänning inte vistas eller arbetar här utan erforderliga legitima
tionshandlingar och tillstånd, dels att fråga om utlännings avlägsnande prö
vas om förutsättningar för avlägsnande kan antas föreligga. UtlL ger
Kungl. Maj :t befogenhet att meddela bestämmelser om anmälan av utlän
nings vistelse och arbetsanställning i landet för att få en grundval för kon
trollen. Sådana föreskrifter har meddelats i utlänningskungörelsen (UtlK)
den 4 juni 1954 (nr 457).
Trots att det ankommer på Kungl. Maj :t att meddela föreskrifter i fråga
om den inre utlänningskontrollen gav föredragande departementschefen i
prop. 1968: 142 några synpunkter på de förslag som utlänningsutredningen
lagt fram i frågan. Han motiverade detta med att kontrollens utformning
har stor betydelse för omfattningen av kontrolluppgifterna. Dessa synpunk
ter sammanfattas i det följande, men dessförinnan redovisas kort den nu
varande ordningen för kontrollen och ett sammandrag av utredningens
förslag.
Kontrollen av att viseringspliktig utlänning inte vistas här utöver med
given tid utövas på grundval av kontrollkort som avfordras utlänningen vid
inresan resp. avresan och sänds till utlänningskommissionen. Kontrollen
är samordnad för hela det nordiska passkontrollområdet. Att viseringsfri
utlänning söker uppehållstillstånd efter utgången av den tillståndsfria tre-
månadersperioden kontrolleras genom de bostadsanmälningar, som ome
delbart skall inges till polismyndighet av den som upplåter bostad eller tält
plats åt annan utlänning än nordbo. Sådana anmälningar från enskilda
8
bostadsupplåtare vidarebefordrar polismyndigheten till utlänningskommis-
sionen. Kontrollen grundas på de anmälningar som avser förstagångsupp-
låtelse. Att utlänning som haft uppehållstillstånd söker fortsatt sådant
kontrolleras på grundval av ett förfalloregister över beviljade tillstånd.
Kontrollen av att utlänning har erforderligt arbetstillstånd grundas på
arbetsanmälningar från arbetsgivaren. Bostads- och arbetsanmälningar ut
gör också underlag för kontroll av inte önskvärda utlänningar.
Utredningen har ingående uppehållit sig vid den nuvarande utformningen
av den inre utlänningskontrollen och särskilt undersökt om kontrollen grun
das på ändamålsenligt material. Enligt vad utredningen har funnit är kon
trollmaterialet i stort sett ändamålsenligt utom i ett avseende. Sålunda anser
utredningen att bostadsanmälningssvstemet inte är lämpat som grund för
kontrollen av viseringsfria utlänningar utan uppehållstillstånd. Enligt ut
redningen bör denna kontroll i stället grundas på folkbokföringens uppgifter
om inflyttade utlänningar. Bostadsanmälningsskyldigheten bör enligt utred
ningen dock behållas tills vidare, i första hand som upplysningskälla för
polismyndigheterna i deras brottsförebyggande och brottsuppdagande verk
samhet.
Utredningens kritik mot bostadsanmälningarna grundar sig framför allt
på att anmälningsskyldigheten fullgörs bristfälligt och att den centrala re
gistreringen av anmälningarna dels omfattar även vissa korttidsbesökare
som saknar intresse från kontrollsynpunkt, dels inte avser de utlänningar
som bor på hotell eller pensionat.
Flertalet remissinstanser anslöt sig till utredningens förslag. En del av
dem, bl. a. hovrätten över Skåne och Blekinge samt statskontoret, ansåg
emellertid i likhet med en reservant i utredningen att bostadsanmälnings
skyldigheten bör upphävas genast, medan andra, främst rikspolisstyrelsen,
betonade anmälningarnas betydelse för polisverksamheten. Centrala folk
bokförings- och uppbördsnämnden (CFU) ansåg folkbokföringens uppgifter
utgöra ett lämpligt underlag för kontrollen och lämnade synpunkter på hur
den centrala myndigheten skulle få del av kontrollmaterialet. Utlännings-
kommissionen var inte beredd att ta ställning till utredningens förslag förrän
det utretts på vilket sätt den centrala myndigheten skall få del av nämnda
material.
Föredragande departementschefen fann att utredningens kritik var be
fogad men var å andra sidan inte beredd att ta ställning till om folkbok
föringens invandringsuppgifter är ett tillfredsställande underlag för kon
trollen. Mot bakgrund av att det nuvarande kontrollarbetet hos utlännings-
kommissionen sker manuellt och är mycket personalkrävande hade han
föranstaltat om ytterligare utredning, bl. a. för att klarlägga möjligheterna
att utnyttja moderna tekniska hjälpmedel, exempelvis automatisk databe
handling. Ytterligare överväganden om den inre utlänningskontrollens ut
formning och underlag borde enligt departementschefen anstå i avvaktan på
resultatet av denna undersökning.
Kungl. Maj:ts proposition nr 53 år 1969
9
Åtgärder för utlänningars anpassning i Sverige skall, som tidigare angetts, i prineip vidtas av de myndigheter som svarar för motsvarande uppgifter i fråga om svenska medborgare medan ansvaret för samordningen skall ligga på invandrarverket. Dess uppgifter blir då i princip att bevaka ut vecklingen inom anpassningsområdet i dess helhet och efter samråd med berörda myndigheter föreslå de åtgärder som behövs för att underlätta anpassningen. Bl. a. skall det åligga myndigheten att tillgodose visst behov av information för utlänningarna i Sverige och att vara kontaktorgan mellan samhället och invandrarna eller deras intressesammanslutningar.
Som förut anförts skall utlänningsmyndigheten också handlägga ärenden om utlännings förvärv av svenskt medborgarskap genom naturalisation. Dessa ärenden prövas f. n. av Kungl. Maj :t.
Kungl. Maj:ts proposition nr 53 år 1969
Verksstyrelsens sammansättning m. m.
I organisatoriskt hänseende innebär 1968 års riksdagsbeslut i stort sett endast att principerna för sammansättningen av det nya verkets styrelse lagts fast. Ämbetsverket får i likhet med flertalet andra förvaltningsmyn digheter en lekmannastyrelse med verkschefen som ordförande och sex lekmannaledamötcr. De särskilda intressen som inverkar på avgörandet av frågor som verket handlägger skall företrädas genom att rådgivande exper ter knyts till verket. Ledamöter och experter skall utses av Kungl. Maj :t, som därjämte har att avgöra vilka intressen som vid olika tider har sådan betydelse för utlänningspolitiken att de bör företrädas.
Förslag rörande organisations- och handläggningsfrågor
Utlänningsutredningen
Utredningen föreslår att verket med hänsyn till dess omfattning och be tydelse skall ledas av en generaldirektör.
Stabsorgan. Enligt utredningen bör till verkschefens förfogande ställas en stab, som skall bestå av ett utrednings-, planerings- och informations- organ. Dess uppgift skall vara att samla in, ställa samman och analysera uppgifter som har betydelse för bedömningar på invandringspolitikens om råde och för utformningen av denna politik. Vidare skall stabsorganet företa erforderliga utredningar, medverka vid utarbetandet av styrelsens före skrifter och anvisningar, handlägga allmänna organisatoriska frågor inom verket och svara för styrelsens kontakter med press, radio och TV. Dessutom skall myndighetens uppgifter i fråga om invandrarnas anpassning åvila stabsorganet.
Utredningen föreslår att stabsorganet skall ledas av en kvalificerad tjäns teman med erfarenhet av samhällsekonomiska, sociala och andra frågor som är av betydelse för invandringspolitiken samt i övrigt bestå av en kva-
1* — Bihang till riksdagens protokoll 1969. 1 saml. Nr 53
10
lificerad statistiker, en tjänsteman för informationsuppgifter samt en tjäns
teman i biträdeskarriären.
Byråorganisation. Verksamheten inom verket bör enligt utredningen för
delas på fyra byråer, varav tre fackbyråer och en kanslibyrå. Organisations-
förslaget framgår av en tablå som torde få bifogas statsrådsprotokollet i
detta ärende som bilaga 2.
I fråga om handläggningen av tillståndsärenden och ärenden om utlän
nings avlägsnande från riket innebär statsmakternas beslut på grund av
prop. 1968: 158 att beslutanderätten i ärenden om arbetstillstånd skall ligga
kvar hos den centrala utlänningsmyndigheten och inte som utredningen
förordat föras över till AMS. Till följd härav och enligt utredningens orga-
nisationsförslag i övrigt skall på första och andra byrån handläggas de slag
av ärenden som f. n. handläggs på utlänningskommissionens båda fackby
råer. Byråerna bör enligt utredningen liksom f. n. vara indelade i sektioner.
Arbetsbelastningen kan komma att variera från tid till tid, bl. a. beroende
på vilka riktlinjer för tillståndsgivningen som ges. Personalorganisationen
måste därför göras elastisk, så att den kan anpassas efter växlande förhål
landen. Utredningen grundar sina beräkningar på oförändrat antal tjänster
vid fackbyråerna.
Den nuvarande fördelningen av beslutanderätten på fackbyråerna, som
bl. a. innebär att handläggande personal på samtliga nivåer har viss be
slutanderätt men att avslagsbeslut i regel fattas på lägst sektionschef snivå,
anser utredningen väl avvägd. Utredningen framhåller dock vikten av att
en anpassning efter ändrade förhållanden sker.
Tredje byrån motsvaras enligt utredningens förslag av den enhet på
justitiedepartementet som handlägger medborgarskapsärenden. Utredningen
tar först upp handläggningsordningen enligt följande. Vid beredningen av
medborgarskapsärenden i justitiedepartementet sker en uppdelning av
ärendena i sådana som bedöms vara av så klar beskaffenhet att ansökningen
tveklöst bör bifallas eller avslås om tillämpad praxis följs och sådana som
är mera tveksamma. Till övervägande delen (ca två tredjedelar) utgörs
ärendena av »klara» bifallsärenden. Enligt utredningen bör beslutanderätten
därför i stor utsträckning kunna delegeras till befattningshavare under byrå-
chefsnivå. Den sakhandläggande personalen föreslås bestå av fem tjänstemän
förutom byråchefen. Vidare föreslås 17 biträdestjänster. För de tjänstemän
som avses få besluta i naturalisationsärende bör uppställas krav på juris
kandidatexamen och fullgjord tingstjänstgöring.
De arbetsuppgifter, som skall handhas av fjärde byrån, motsvaras till
övervägande del av de uppgifter som nu åvilar utlänningskommissionens
kanslibyrå, vilken enligt utredningens uppfattning är i stort sett ända
målsenligt organiserad. Vissa ändringar föreslås dock som framgår i det
följande.
Mot bakgrund av sitt förslag att prövningen av arbetstillståndsfrågor skall
Kungl. Maj:ts proposition nr 53 år 1969
11
föras över till AMS räknar utredningen med att den på arbetsgivaranmäl- ningar grundade kontrollen av utt utlänning har erforderligt arbetstillstånd bör handhas av AMS. Vidare tar utredningen upp frågan hur den på grund val av arbetsanmälningar bedrivna statistikproduktionen skall ordnas. En ligt utredningen bör antingen AMS eller, mot bakgrund av den utveckling mot en centralisering av statistikproduktionen som ägt rum under senare år, statistiska centralbyrån producera denna statistik.
Utredningens förslag rörande utformningen av den inre utlänningskon trollen har konsekvenser för vissa arbetsenheter inom byrån. Förslagen inne bär, som tidigare redovisats, att kontrollen av att viseringsfria utlänningar söker uppehållstillstånd skall grundas på invandringsanmälningar i stället för på bostadsanmälningar samt att bostadsanmälningar framdeles inte skall registreras hos den centrala utlänningsmyndigheten.
Vidare bör enligt utredningen den eftergranskningsenhel som f. n. finns inom kanslibyrån avvecklas. Inom denna arbetsenhet granskas f. n. de be slut som viserings- och polismyndigheter samt länsarbetsnämnder med delar i tillståndsärenden. Enligt utredningens mening torde det vara till räckligt att genom stickprovsundersökning några gånger varje år följa upp myndigheternas tillämpning av tillståndsbestämmelserna och utlännings- myndighetens föreskrifter. Ansvaret härför bör åvila cheferna för första och andra byråerna.
Ett genomförande av nu angivna förslag medför enligt vad utredningen beräknat en besparing motsvarande 30 biträdestjänster, varav 16 på central registret, fyra på centralarkivet, fem på statistik sektionen, tre på efter- granskningsenheten och delar av tjänster på ett antal arbetsstationer som sammanlagt motsvarar två tjänster. Ungefär sju av dessa tjänster skulle, såvitt framgår av en till utredningens förslag fogad, av statskontoret den 7 november 1966 upprättad PM, kunna dras in till följd av förslaget att föra över beslutanderätten i arbetstillståndsärenden och därmed arbetsgivaran- mälningarna till AMS. Som framgått av den föregående redogörelsen skall emellertid beslutanderätten i arbetstillståndsärenden ligga kvar hos den centrala utlänningsmyndigheten.
Arbetsuppgifterna inom fjärde byrån bör enligt utredningen fördelas på tre sektioner, varav en kontrollsektion, en administrativ sektion och en intendentursektion. Kontrollsektionen innehåller enligt förslaget en efter- forskningsgrupp, central- och kontrollregister samt en adress- och intygs- grupp. Den administrativa sektionen föreslås svara för verkets personal frågor, kassa, anslagskontroll och bokföring samt huvuddiarium och regi- stratur. I intendentursektionen skall ingå expeditionskontor, skrivcentral, telefonväxel, expeditionsvakter och centralarkiv.
Sammanfattning. Utredningens förslag till organisation av den centrala utlänningsmyndigheten innebär, jämfört med nuvarande personalorganisa tion hos utlänningskommissionen, att antalet tjänstemän minskar med fem
Kungl. Maj:ts proposition nr 53 år 1969
12
och att personalkostnaderna, främst till följd av att arbetsenheten för med
borgar skapsärenden inom justitiedepartementet förs över till verket, ökar
med 361 500 kr. (1966 års lönenivå).
Kungl. Maj:ts proposition nr 53 år 1969
Remissyttrandena
Utredningens förslag i de organisationsfrågor som kvarstår att lösa god
tas i huvudsak av de remissinstanser som har yttrat sig särskilt däröver. De
erinringar som förs fram gäller främst utredningens beräkning av personal
behovet för handläggning av anpassningsfrågor, medborgarskapsärenden
och fjärde byråns uppgifter. Statskontoret, som avstyrkt att ett särskilt
verk för invandrarfrågor inrättas, har inte yttrat sig över organisations-
förslaget.
Åtskilliga remissinstanser, däribland socialstyrelsen, skolöverstyrelsen,
AMS, utlänningskommissionen, arbetsgruppen för invandrarfrågor, länssty
relsen i Stockholms län, SACO och TCO, anför att handläggningen av an
passningsfrågor kan komma att medföra väsentligt större personal
behov än utredningen har räknat med inom ramen för stabsorganet.
Arbetsgruppen för invandrarfrågor uppskattar mot bakgrund av vunna
erfarenheter behovet till ett 30-tal personer, inberäknat personal för den
invandrartidning som startades hösten 1967. Socialstyrelsen anför att ut
redningens förslag i realiteten kommer att innebära en nedskärning av
den arbetskraft som f. n. är sysselsatt med anpassningsuppgifter. Enligt
AMS och utlänningskommissionen kommer anpassningsfrågorna att bli av
så stor omfattning och betydelse, att deras handläggning motiverar att en
särskild byrå inrättas. Denna uppfattning har även TCO, som anser att
arbetsgruppen för invandrarfrågor kan utgöra stomme i en byrå för dessa
uppgifter.
Endast hovrätten över Skåne och Blekinge uttalar sig särskilt beträffande
handläggningen av medborgarskapsärenden. Hovrätten har inte
något att erinra mot att beslutanderätten i naturalisationsärenden fördelas
på tjänstemän även under byråchefsnivå.
Utlänningskommissionen anser den föreslagna personalen för medborgar
skapsärenden otillräcklig. Antalet sådana ärenden har ökat avsevärt och
handläggningen har försvårats genom att sökandena i allt större utsträck
ning är medborgare i stater, vilkas medborgarskapslagstiftning inte tidi
gare varit känd för den handläggande personalen. Vidare får byrån ökade
arbetsuppgifter genom att den blir remissorgan i ärenden som förs vidare
till Kungl. Maj :t.
Om registreringen av bostads- och arbetsan målningar
hos den centrala utlänningsmyndigheten upphör, minskar enligt utlännings
kommissionen personalbehovet med endast tolv biträden, varav sju på cen
tralregistret, två på sortcringsavdelningen, två på statistiksektionen och
ett på arkivet.
Kungl. Maj:ts proposition nr 53 år 1969
13
I fråga om statistikverk sam heten anlägger utlänning skom
missionen vidare bl.a. följande synpunkter. Kommissionens statistik om
fattar, förutom antalet arbetsanmälda utlänningar, även åtskilliga andra
uppgifter, bl. a. antalet utlänningar med uppehållstillstånd fördelade på
nationalitet, antalet naturalisationer samt en för det nordiska passkontroll
området gemensam resestatistik. Om avsikten är att utlänningsmyndigheten
även i framtiden skall upprätta denna statistik — något annat har utred
ningen inte ifrågasatt — framstår förslaget att minska statistiksektionens
biträdespersonal från sex biträden till ett som oförklarligt.
Statistiska centralbyrån avstyrker att den centrala utlänningsmyndig-
heten får till uppgift att utarbeta utlänningsstatistik samt — även med ut
redningens utgångspunkter — att en kvalificerad statistiker ingår i stabs
organet. Centralbyrån anser vidare bl. a. att viss undersökning bör ske be
träffande behovet att statistiskt följa förändringarna i den utländska arbets
kraften på den svenska arbetsmarknaden, m. m. Enligt centralbyrån bör
därvid övervägas i vad mån erforderliga uppgifter kan erhållas genom ar-
betskraftsundersökningar.
För eftergranskning bör enligt utlänningskommissionen i fort
sättningen finnas en tjänsteman. Kommissionen kan därför endast till
styrka att personalen på arbetsenheten för eftergranskning minskas med
två biträden.
Enligt kommissionen skulle antalet biträden på fjärde byrån vid ett
genomförande av utredningens organisationsförslag alltså kunna minskas
med sammanlagt 14 biträden.
Beträffande utredningens förslag till fördelning av arbetsuppgifterna in
om byrån har utlänningskommissionen ingen annan erinran än att ärenden
angående intyg och adressförfrågningar bör handläggas på den administra
tiva sektionen.
Utlänningskommissionens anslagsframställning för budgetåret 1969/70
Utlänningskommissionen har i sin anslagsframställning för budgetåret
1969/70 utgått från gällande utlänningslagstiftning och nuvarande organi
sation. Kommissionen lämnar inledningsvis en allmän översikt över invand
ringen de senaste åren av bl. a. följande innehåll.
Invandringen av icke-nordbor under budgetåret 1967/68 var något mindre
än under föregående budgetår. Av de uppehållstillstånd som beviljades icke-
nordbor under budgetåret 1967/68 var 12 590 förstagångstillstånd mot 23 332
resp. 16 524 budgetåren 1965/66 och 1966/67. Antalet icke-nordbor i Sverige
med uppehållstillstånd uppgick den 1 juli 1968 till 79 695 mot 67 266 resp.
75 413 vid motsvarande tidpunkt åren 1966 och 1967. Antalet arbetsanmälda
utlänningar uppgick den 1 juli 1968 till 169 645, därav 65 594 icke-nordbor.
Detta innebär i förhållande till motsvarande tidpunkt år 1967 en ökning
med 229 nordbor och en minskning med 2 187 icke-nordbor. Att invand
14
ringens omfattning har minskat torde sammanhänga med utvecklingen på
arbetsmarknaden samt att de bestämmelser som trädde i kraft den 1 mars
1967, innebärande bl. a. att arbetstillstånd skall ha meddelats före inresan
i landet, gett ökade möjligheter att styra invandringen.
Omfattningen av den centrala utlänningsmyndighetens verksamhet beror
på faktorer av sådan art att en någorlunda säker prognos svårligen kan gö
ras. Kommissionens anslagsframställning sker med utgångspunkt i att en
fortsatt invandring av icke-nordbor sker samt att antalet utländska turister
i Sverige ökar.
Antalet utlänningsärenden som avgjorts av kommissionen under de se
naste fem budgetåren framgår av följande sammanställning.
Kungl. Maj:ts proposition nr 53 år 1969
1963/64
1964/65
1965/66
1966/67
1967/68
Ärenden ang. inresa...
24 780
27 951
30 263
28 670
30 707
Ärenden ang. uppe
hålls- och arbets
tillstånd...................
50 606
58 537
86 382
87 880
67 061
Avlägsnande- och
verkställighetsären
den..........................
239
234
252
325
668
Summa.......................
75 625
86 722
116 897
116 875
98 436
I anslutning till sammanställningen anför kommissionen bl. a. Total
antalet handlagda utlänningsärenden har för kommissionens del varit
mindre under budgetåret 1967/68 än under de två föregående budgetåren.
Men antalet mera kvalificerade och arbetskrävande ärenden, främst av
lägsnande- och verkställighetsärenden, har samtidigt ökat. Hur ärendenas
svårighetsgrad ökats kan bl. a. belysas med att utlänningsnämnden yttrat sig
över 584 ärenden budgetåret 1967/68 mot 180 föregående budgetår. Antalet
remissärenden från Kungl. Maj :t, vilka är särskilt krävande, har vidare
ökat avsevärt. Mot bakgrund av dessa förhållanden måste enligt kommis
sionen den handläggande personalen på fackbyråerna förstärkas. Nedgången
av antalet ärenden påverkar arbetsbördan främst för biträdespersonalen.
Med hänsyn till den nuvarande kontorsutrustningens beskaffenhet anser
kommissionen dock uteslutet att minska antalet biträdestjänster.
Kommissionen föreslår att den handläggande personalen förstärks med
två tjänster som byrådirektör på var och en av de två fackbyråerna och
vidare med en tjänst som förste byråsekreterare på utlänningsnämndens
kansli, där f. n. en byrådirektör är föredragande. Som ytterligare motiv för
förstärkningen av fackbyråerna anför kommissionen att fyra av de nuvaran
de sju handläggarna av mera komplicerade ärenden under det senaste året
15
har varit frånvarande på grund av sjukdom under längre lid än tre måna der vardera och att risk för ytterligare sjukledigheter föreligger.
Vidare föreslår kommissionen att tjänstgöringen för pressombudsman nen ökas från halvtidstjänstgöring till heltidstjänstgöring.
Kommissionens anslagsframställning innefattar också förslag om en ge nomgripande upprustning av kommissionens möbelbestånd och vissa andra inventarier. Dessa har till större delen inte förnyats sedan kommissionen tillkom år 1944. Ur rationaliseringssynpunkt är det även nödvändigt att viss modernisering sker.
Kommissionens förslag innebär en uppräkning av dess anslag med 2 298 000 kr., varav 1 579 000 kr. för löne- och prisomräkning in. in. samt lönekostnadspålägg avseende befintlig personal. Av den reella ökningen, 719 000 kr., hänför sig 343 000 kr. till engångsutgifter för inventarier m. m. och återstoden i huvudsak till den föreslagna personalförstärkningen.
Kungl. Maj:ts proposition nr 53 år 1969
Departementschefen
Bakgrund. Med anledning av förslag i prop. 1968: 142 godkände riksda gen vid höstsessionen 1968 (SU 196, rskr 405) riktlinjer för den framtida utlänningspolitiken och grunder för utlänningsfrågornas handläggning.
Vidare beslöts att en permanent central utlänningsinyndighet skall inrättas den 1 juli 1969. Förslagen grundades i huvudsak på det av 1961 års utlän- ningsutredning framlagda betänkandet »Invandringen. Problematik och handläggning» (SOU 1967:18). Ställningstagandena grundas som jag har berört i det föregående på bedömningen att invandringen till Sverige tills vidare måste kontrolleras, dels för att göra det möjligt att anpassa den till våra resurser och vår politik inom andra områden, bl. a. arbetsmarknads politiken, dels för att upprätthålla principen att invandrare skall ha möj lighet till en levnadsstandard som är jämförlig med den som landets övriga invånare har.
De riktlinjer som lades fast innebär bl. a. att den nuvarande organise rade invandringen av arbetskraft med krav på arbetstillstånd redan före inresan skall bestå. Vissa lättnader i förhållande till nuvarande tillstånds- krav genomförs emellertid. Uppehålls- och arbetstillstånd skall ges för längre tider än nu. Vidare skall bosättningstillstånd kunna medges redan efter två års bosättning. F. n. krävs i regel minst fem års bosättning. Yr- kesbegränsade arbetstillstånd bör i regel kunna undvaras för utlänningar som har arbetat här minst ett år. I enlighet härmed har vissa ändringar gjorts i UtlL (prop. 1968: 158, 2LU 73, rskr 395). De riktlinjer som riks dagen har godkänt innebär vidare att frågor rörande invandrares anpass ning i landet skjuts i förgrunden. För att invandrarna skall få möjlig het att leva på samma standardnivå som befolkningen i övrigt måste an- passningsfrågorna ägnas den största uppmärksamhet.
16
De principer som fastställdes för utlänningsfrågornas handläggning in
nebär att sådana frågor skall handläggas av de vanliga fackmyndigheterna
inom områden där utlänningar är i huvudsak jämställda med svenska med
borgare, t. ex. inom undervisningen, hälso- och sjukvården och social
vården. Övriga utlänningsfrågor skall handläggas av det nya invandrar
verket. Detta får bl a. härigenom ett avsevärt vidgat verksamhetsområde
jämfört med statens utlänningskommissions. Vid sidan av tillstånds- och
kontrollfrågor skall en huvuduppgift för invandrarverket sålunda vara att
handlägga anpassningsfrågor. På detta område får verket främst samordnan
de, initiativtagande och informativa uppgifter. Enligt de förslag till ändring
ar av medborgarskapslagen som riksdagen antog i samband med att den
godkände förslagen till riktlinjer för utlänningspolitiken skall vidare be
slutanderätten i naturalisationsärenden föras över från Kungl. Maj :t till
i första hand invandrarverket (prop. 1968: 158, 1LU 54, rskr 395).
I organisatoriskt hänseende innehöll prop. 1968: 142 förslag endast om
sammansättningen av det nya verkets styrelse samt om att rådgivande
experter skall knytas till verket. Förslagen, som godkändes av riksdagen,
innebär att verkets styrelse skall bestå av verkschefen och sex lekmanna-
ledamöter. Verkets behov av motsvarande sakkunskap, som tillförs den
nuvarande utlänningsmyndigheten genom att vissa centrala myndigheter
är företrädda i dess styrelse, samt övrig erforderlig sakkunskap skall till
godoses genom att experter anlitas. Det ankommer på Kungl. Maj :t att
avgöra vilka intressen som vid olika tider har sådan betydelse för utlän
ningspolitiken att de bör vara företrädda bland verkets rådgivande experter.
Utlänningsutredningens förslag i organisationsfrågan innebär, som jag
tidigare har redogjort närmare för, i huvudsak följande. Verksamheten för
delas på fyra byråer, av vilka tre i stort sett motsvarar utlänningskommis-
sionens nuvarande två fackbyråer och kanslibyrå samt en avses för hand
läggningen av naturalisationsärenden. Ett utrednings-, planerings- och in-
formationsorgan ställs till verkschefens förfogande. Myndighetens uppgifter
i fråga om bl. a. invandrares anpassning läggs på detta stabsorgan.
Enligt utredningsförslaget skall stabsorganet bestå av tre handläggande
tjänstemän och ett biträde. Jämfört med utlänningskommissionens nuva
rande personal innebär detta en ökning med en och en halv kvalificerad
arbetskraft. I övrigt innebär förslaget att den ökning av personalbehovet
som föranleds av att naturalisationsärendena förs över till verket uppvägs
av den minskning som följer av utredningens förslag beträffande utlän
ningskontrollen. Jag bortser därvid från den minskning som enligt ut
redningen skulle följa om arbetsgivaranmälningarna fördes över till AMS,
eftersom statsmakternas beslut på grund av prop. 1968: 158 innebär att
beslutanderätten beträffande arbetstillstånd och härigenom även den kon
troll som sker genom arbetsgivaranmälningarna skall ligga kvar hos den
centrala utlänningsmyndigheten.
Kungl. Maj:ts proposition nr 53 år 1969
17
Det övervägande antalet remissinstanser som har yttrat sig över utred
ningens förslag i de nu aktuella organisationsfrågorna godtar förslagen.
I ett väsentligt avseende är emellertid åtskilliga remissorgan kritiska. De
invänder att handläggningen av anpassningsfrågor kan komma att bli av
sevärt mer personalkrävande än utredningen har räknat med. Vidare riktar
utlänningskommissionen stark kritik mot utredningens beräkning av det
antal tjänster som kan sparas in på kanslibyrån.
Det nya verket — som bör benämnas statens invandrarverk — övertar
alltså i princip de funktioner som enligt UtlL och UtlK f. n. ankommer på
utlänningskommissionen samt praktiskt taget alla uppgifter som enligt
medborgarskapslagen f. n. ankommer på Kungl. Maj :t och som bereds inom
en särskild medborgarskapsbyrå i justitiedepartementet. Vidare får in
vandrarverket initiativtagande funktioner på anpassningsområdet och över
tar i detta avseende bl. a. de uppgifter som nu ankommer på arbetsgruppen
för invandrarfrågor.
Vid beredningen inom inrikesdepartementet av organisationsfrågorna har
samråd kontinuerligt skett med företrädare för kommissionen, arbetsgrup
pen och nämnda arbetsenhet inom justitiedepartementet samt vidare med
bl. a. statskontoret, CFU och rikspolisstyrelsen. Åtskilligt statistiskt material
av betydelse som underlag för bedömningen av organisationsfrågan har
därvid kommit fram. En stor del av det siffermaterial som förslagen i det
följande grundas på härrör från detta arbete.
Invandrarverkets arbetsuppgifter. För bedömningen av hur invandrar
verket bör organiseras har i första hand omfattningen av verkets arbetsupp
gifter på dess olika ämnesområden betydelse.
Antalet tillståndsärenden som behandlades av statens utlänningskommis-
sion uppgick vart och ett av budgetåren 1965/66 och 1966/67 till ca 117 000
men minskade budgetåret 1967/68 till ca 98 000. Som framgår av tidigare
redovisad tabell (s. 14) är det ärenden om uppehålls- och arbetstillstånd
som har minskat medan antalet ärenden rörande inresa, dvs. främst vi-
seringsärenden, har hållit sig i stort konstant under samma tid. Till belys
ning av invandringens omfattning kan nämnas att ca 12 600 av de uppe
hållstillstånd som budgetåret 1967/68 beviljades icke-nordbor var första-
gångstillstånd mot ca 23 300 resp. ca 16 500 budgetåren 1965/66 och 1966/67.
Nedgången torde som utlänningskommissionen anför i sin anslagsfram
ställning främst bero på det ändrade arbetsmarknadsläget under de se
naste åren samt de bestämmelser om arbetstillståndsgivningen som infördes
den 1 mars 1967. Dessa innebär bl. a., som jag nyss nämnt, att utlänning
i regel skall ha erhållit arbetstillstånd redan före hitkomsten och att så
dant tillstånd endast undantagsvis beviljas efter inresan i landet. Som ut
länningskommissionen har framhållit är det svårt att med större säkerhet
bedöma den framtida invandringens omfattning.
Antalet ärenden om fortsatt uppehålls- och arbetstillstånd kan antas
Kungl. Maj.ts proposition nr 53 år 1969
18
minska avsevärt till följd av de längre tillståndstider samt de vidgade möj
ligheter att få bosättningstillstånd och arbetstillstånd utan yrkesbegräns-
ning som kommer att gälla fr. o. in. den 1 juli 1969. Antalet ärenden om
bosättningstillstånd kan samtidigt väntas öka. Jag förutsätter att denna
tillståndsform kommer att utnyttjas i stor utsträckning och räknar med att
aktiva åtgärder för information om möjligheterna att få sådant tillstånd
skall vidtas. På grund av att flertalet uppehålls- och arbetstillstånd f. n.
i regel löper på minst ett år kan en total minskning av antalet ärenden
till följd av lättnaderna i tillståndsgivningen väntas inträffa först under
budgetåret 1970/71. Ärenden om fortsatt uppehålls- och arbetstillstånd får
efter delegation från den centrala utlänningsmyndigheten i betydande ut
sträckning avgöras av lokal polismyndighet medan ärenden om bosättnings-
tillståd alltid skall avgöras av invandrarverket. En vidgad användning av
sistnämnda tillståndsform medför därför ökning av antalet ärenden hos
verket och minskning av polismyndigheternas arbete. Jag räknar emellertid
med att en sådan omfördelning av arbetsbördan skall kunna undvikas bl. a.
genom att den centrala utlänningsmyndigheten i väsentligt mindre utsträck-
ing än f. n. kommer att förbehålla sig beslutanderätten i ärenden om fort
satt uppehålls- och arbetstillstånd.
Sammanfattningsvis kan alltså förenklingarna av tillståndssystemet för
verkets del antas innebära att antalet tillståndsärenden minskar betydligt
på längre sikt med början under budgetåret 1970/71 men att antalet ären
den under 1969/70 blir i stort sett oförändrat jämfört med nuvarande
ärendevolym. Den utveckling mot alltmer tidskrävande ärenden, som ut-
länningskommissionen berört i sin anslagsframställning, kan samtidigt an
tas komma att fortsätta. Nuvarande bestämmelser om arbetstillståndsgiv-
ningen, vilka ingår som ett led i det system med organiserad invandring som
statsmakterna godkände hösten 1968, bidrar till denna ökning. Den ökande
tillströmningen av utlänningar som lämnar sitt hemland av politiska eller
ekonomiska skäl verkar i samma riktning.
Antalet naturalisationsärenden som anhängiggjordes åren 1966—1968
uppgick till ca 6 600, 6 700 resp. 7 200. Under samma år avgjordes i runda
tal 7 200, 6 100 resp. 5 700 sådana ärenden. En ärendebalans av ca 6 000
ärenden förelåg den 1 januari 1969. Mot bakgrund av ärendeutvecklingen de
senaste åren synes det realistiskt att för nästa budgetår räkna med ca 8 000
medborgarskapsärenden, inräknat remisser i ärenden som överklagas hos
Kungl. Maj :t. Härtill kommer den ärendebalans som verket får överta
från justitiedepartementet. Antalet naturalisationsärenden kan även i fort
sättningen väntas komma att öka.
Invandrarverkets uppgifter på anpassningsområdet kan inte beläggas
statistiskt på motsvarande sätt som förut berörda ärendegrupper. Härtill
kommer att underlag saknas för att fullständigt bedöma omfattningen och
inriktningen av verkets uppgifter på området innan invandrarutredningen
Kungl. Maj:ts proposition nr 53 år 1969
19
har redovisat resultatet av sitt arbete. Denna utredning, som tillkallades våren 1968, har till uppgift att klarlägga anpassningsproblemens art och omfattning på kort och lång sikt samt att lägga fram en plan för samhälls insatser på olika områden och för samordning av denna verksamhet.
Inom ramen för den organisation på anpassningsområdet som jag nu föreslår är det i första hand angeläget att få till stånd en förbättrad sam ordning av de åtgärder som redan f. n. ankommer främst på statliga och kommunala myndigheter och organ. Vidare föreligger stort behov av fort satta initiativ av den art som nu ankommer på arbetsgruppen för invand rarfrågor. Främst gäller det insatser för att tillgodose invandrares behov av information om förhållandena i Sverige samt åtgärder i syfte att komma till rätta med initialproblem som invandrare möter på olika områden i sam hällslivet. Den brevkuratorsverksamhet som bedrivs i anslutning till in vandrartidningens verksamhet utgör en viktig del av detta arbete. I princip bör det ankomma på verket att planlägga användningen av det särskilda anslag för anpassningsåtgärder som finns uppfört på riksstaten. Även om verkets framtida uppgifter på anpassningsområdet alltså inte nu kan pre ciseras närmare, står det mot den bakgrund jag har tecknat klart att verkets uppgifter inom detta område får en helt annan tyngd än utlänningsutred- ningen räknade med.
Som framgått av vad nyss anförts är det f. n. inte möjligt att mera preci serat ange verkets framtida uppgifter på anpassningsområdet eller den minskning av antalet tillståndsärenden som lättnaderna i tillståndsgiv- ningen medför. En teknisk fråga som det inte heller finns underlag för att lösa är i vad mån handläggningen av de uppgifter som ankommer på verket kan rationaliseras, främst genom utnyttjande av datateknik. Den undersök ning i sistnämnda avseende, som enligt vad min företrädare anförde i prop. 1968: 142 hade påbörjats, resulterade under hösten 1968 i en preliminär systemskiss avseende handläggningen av tillstånds- och kontrollfrågor. Detta arbete fortsätter och får vidgade förutsättningar i och med att även medborgarskapsärenden och anpassningsfrågor skall handläggas av invand rarverket. Här berörda omständigheter har främst betydelse för dimen sioneringen på lång sikt av verket. Med hänsyn till det anförda räknar jag som framgår närmare i det följande med att invandrarverkets personal organisation i inledningsskedet inte bör bindas så hårt att en smidig an passning till framtida ändrade arbetsuppgifter försvåras.
Härför talar också att en närmare kartläggning behövs av olika myndig heters befattning och kontakter med utlänningar och återverkningarna här av på relationerna mellan dessa myndigheter och invandrarverket. Vidare bör klarläggas hur verkets uppgifter på anpassningsområdet bäst kan sam ordnas med övrig verksamhet, i första hand tillstånds- och kontrollsidan. I princip bör eftersträvas att erfarenheter från hela verksamhetsområdet kan beaktas vid verkets ställningstaganden i skilda frågor.
Kungl. Maj:ts proposition nr 53 år 1969
20
Mot bakgrund av de oklarheter som jag nu berört har undersökningar i
syfte att få fram ytterligare underlag för överväganden rörande invandrar
verkets organisation på längre sikt påbörjats inom inrikesdepartementet
i samråd med företrädare för bl. a. berörda centrala myndigheter och in-
vandrarutredningen. Arbetet innefattar inledningsvis en sådan kartläggning
av olika myndigheters befattning med utlänningar som jag nyss nämnde.
Erfarenheter som invandrarverket vinner, inte minst rörande lämpliga me
toder att samordna verkets uppgifter på anpassningsområdet med övrig
verksamhet, bör kunna få stor betydelse för de fortsatta övervägandena.
Undersökningen rörande databehandling av vissa uppgifter i verkets rutiner
torde i fortsättningen komma att samordnas med detta långsiktiga orga
nisationsarbete.
De förslag rörande organisationen för invandrarverket fr. o. m. den 1 juli
1969 som jag lägger fram i det följande på grundval av utlänningsutred-
ningens förslag och det material som härutöver framkommit under ärendets
beredning i inrikesdepartementet utgör med hänsyn till vad jag nu har an
fört inte nödvändigtvis en definitiv lösning.
Invandrarverkets organisation. Vid sidan av uppgifter om verkets totala
ärendevolym är främst möjligheterna att delegera beslutanderätten till olika
nivåer inom verket avgörande för hur organisationen bör se ut. Det ankom
mer på Kungl. Maj :t att besluta om vilka grunder för delegation som bör
gälla, och jag tar upp denna fråga i det följande endast i den mån det
behövs för att ge underlag för de organisatoriska ställningstagandena.
Övervägandena baseras till stor del på erfarenheter från utlänningskommis-
sionens verksamhet.
I fråga om fördelningen av beslutanderätten i tillståndsärenden på olika
nivåer hos utlänningskommissionen gäller f. n. i princip att bifallsbeslut —
som meddelas i det stora flertalet ärenden — delegeras till tjänstemän under
sektionschefsnivå, medan avslagsbeslut får meddelas av lägst sektionschef.
Beträffande avlägsnandeärenden, besvärsärenden och ärenden med anled
ning av remiss från Kungl. Maj :t beslutar kommissionens ordförande eller
kommissionen i plenum. För samtliga nivåer under ordföranden gäller att
ärenden som är svårbedömbara eller som kan föranleda tvekan eller som
kan antas bli prejudicerande skall hänslcjutas till närmast högre tjänste
man. Följande tablå visar fördelningen på olika beslutsnivåer för tillstånds-
och avlägsnandeärenden, administrativa ärenden (kanslibyrån) samt re
missärenden som kommissionen handlade under år 1968.
Sådan långtgående delegation av beslutanderätten som f. n. tillämpas hos
utlänningskommissionen bör enligt min mening i princip eftersträvas också
inom det nya verket. En översiktlig granskning av fördelningen under år
1968 tyder emellertid på att en avsevärd del av de ärenden som nu hand
läggs av kommissionens ordförande, främst vissa administrativa ärenden
men även tillstånds- och avlägsnandeärenden, bör kunna handläggas på
Kungl. Maj:ts proposition nr 53 år 1969
Kungl. Maj:ts proposition nr 53 år 1969
21
Antal handlagda ärenden
Beslutsnivå Fackbyråerna
Kanslibyrån
Summa
Byrå 1 Byrå 2
438
913
735
2 086
828
927
182
1 937
8 911 14 508
209 23 628
Assistent, amanuens/byråsekreterare 39 840 39 958
79 798
50 017 56 306
1 126 107 449
byråchefsnivå. En motsvarande ytterligare delegation bör kunna ske från byråchefsnivå till lägre tjänstemän. Även med en långtgående delegation får emellertid ett betydande antal ärenden antas komma att falla på verks ledningen. I detta sammanhang skall också uppmärksammas att antalet komplicerade ärenden ökar kontinuerligt.
Medborgarskapsärendena handläggs f. n. i den ordning som gäller för konselj ärenden, dvs. de bereds under ledning av en expeditionschef, före dras för vederbörande statsråd och anmäls sedan i konselj. Enligt utred ningen är övervägande delen av medborgarskapsärendena av sådan beskaf fenhet att ansökningen tveklöst kan bifallas eller avslås. Jag delar utred ningens uppfattning att beslutanderätten i ärenden av sådan beskaffenhet i det nya verket i princip bör kunna delegeras till tjänstemän under byrå chefsnivå. Över huvud taget bör en långtgående delegation av beslutanderät ten också i medborgarskapsärenden eftersträvas. Trots detta torde det bli ofrånkomligt att ett stort antal ärenden avgörs på verksledningsnivå.
Sammanfattningsvis kan sägas att verksledningens uppgifter i fråga om handläggningen av ärenden enligt utlännings- och medborgarskapslagstift- ningen, även om alla möjligheter att delegera beslutanderätten tas till vara, i vart fall inte kan antas bli mindre omfattande än de uppgifter som hittills har fallit på utlänningskommissionens ordförande. Härtill bör tas i betrak tande att frågor om åtgärder i syfte att underlätta invandrares anpassning i det svenska samhället i hög grad förutsätter initiativ och engagemang från verksledningens sida. Dessutom måste verkschefen beredas möjlighet att ak tivt ta del i det fortgående arbetet med verkets organisation. Av nu anförda skäl finner jag det ofrånkomligt att verksledningen förstärks i förhållande till vad utlänningsutredningen föreslagit.
Jag förordar därför att en tjänst inrättas mellan verkschefs- och byrå chefsnivå i syfte att avlasta verkschefen i första hand uppgifter rörande till stånds- och avlägsnandefrågor samt medborgarskapsärenden som faller på verksledningen. För verkschefen bör inrättas en generaldirektörstjänst i lö negrad Cp 5. Mot denna löneställning har personalorganisationerna förklarat sig inte ha något att erinra. Förstärkningen av verksledningen bör ske ge nom att en extra ordinarie tjänst som avdelningschef inrättas.
22
Enligt utlänningsutredningens förslag beträffande byråindelningen m. m.
skall handläggningen av medborgarskapsärenden förläggas till en särskild
byrå och tillstånds- och avlägsnandeärenden fördelas på två byråer, vilket
i princip överensstämmer med nuvarande organisation.
I likhet med utredningen förordar jag att medborgarskapsärendena
skall handläggas på en särskild byrå. Önskvärdheten av en såvitt möjligt
enhetlig bedömning av tillstånds- och avlägsnandeärendena talar enligt
min mening starkt för att handläggningen också av dessa ärenden förs
samman till en byrå. Den minskning av ärendevolymen som på längre
sikt kan förväntas till följd av lättnaderna i tillståndsgivningen talar i sam
ma riktning. En viktig förutsättning för en sådan sammanföring är att be
lastningen på byråns chef inte blir för stor. Om verksledningen förstärks
på sätt jag har förordat och möjligheterna att delegera beslutanderätten
även i mera kvalificerade tillståndsärenden tas till vara i enlighet med vad
jag förut har berört, bör något hinder för sammanföringen inte föreligga.
Som framgått av vad jag tidigare har anfört fäster jag stor vikt vid att
frågor om invandrares anpassning i det svenska samhället bereds ökat
utrymme i det nya verket. I likhet med flera remissinstanser, bl. a. arbets
marknadsstyrelsen och utlänningskommissionen, anser jag därför att en
särskild byrå bör inrättas för handläggningen av anpassningsfrågor. Slut
ligen bör i principiell överensstämmelse med utredningens förslag finnas
en kanslibyrå.
Sammanfattningsvis förordar jag alltså att invandrarverket under verks
ledningen organiseras på fyra byråer, nämligen en tillståndsbyrå, en med-
borgarskapsbyrå, en byrå för anpassningsfrågor och en kanslibyrå. Var och
en av de fyra byråerna bör förestås av en byråchef. Fyra extra ordinarie
tjänster bör inrättas härför.
Jag räknar med att tillståndsbyrån bör indelas i två facksektioner och
kanslibyrån i fyra sektioner, nämligen en administrativ sektion, en register
sektion, som delvis motsvarar den kontrollsektion utredningen föreslår, en
utrednings- och statistiksektion, som saknar direkt motsvarighet i utred
ningens förslag, samt en kontorsdriftsektion, i huvudsak motsvarande den
föreslagna intendentursektionen. Den indelning i sektioner som jag nu har
redovisat bör emellertid betraktas endast som en principlösning. Kungl.
Maj :t kan komma att behöva besluta om ändring i densamma senare. Tablå
över organisationen torde få fogas till statsrådsprotokollet i detta ärende
som bilaga 3.
Som framgår av vad jag tidigare har anfört räknar jag med att invand
rarverkets personalorganisation på längre sikt kommer att kunna minskas
i förhållande till den personal som behövs under det första budgetåret.
Härför talar främst att tillströmningen av tillståndsärenden kan förutses
minska och att viss rationalisering av arbetsrutiner bör kunna ske. De beräk
ningar av personalbehovet som jag i det följande lägger fram tar sikte
endast på förhållandena under budgetåret 1969/70.
Kungl. Maj:ts proposition nr 53 år 1969
23
Tillståndsbyrån övertar i princip de uppgifter som f. n. ankommer
på utlänningskommissionens båda fackbyråer. Jag räknar med oförändrat
personalbehov för dessa uppgifter under nästa budgetår. Detta innebär att
jag beräknar medel för 48 tjänster på byrån, varav 19 för handläggande
personal.
Medborgarskapsbyrån. Enligt utlänningsutredningens beräk
ning utgör personalbehovet för medborgarskapsbyrån 22 tjänster, byråche
fen ej inräknad. Beräkningen har grundats på ett betydligt mindre antal
handlagda ärenden per år än som med nuvarande utveckling kan väntas
under de närmaste åren. Vid beredningen av organisationsfrågan inom inri
kesdepartementet har det framkommit att en del arbetsrutiner kan förenk
las. På grund härav räknar jag med att personalbehovet för byrån trots det
ökade antalet ärenden kan begränsas till 23 tjänster, varav nio för handläg
gande personal. Chefen för byrån har därvid inte medräknats. För budget
året 1969/70 beräknar jag härutöver medel för att möjliggöra fortsatt av-
arbetning av nuvarande ärendebalans.
Byrån för anpassningsf rågor. För budgetåret 1969/70 beräk
nar jag medel för elva tjänster på byrån för anpassningsfrågor, varav åtta
för handläggande personal och brevkuratorer. Förslagen rörande denna
byrås dimensionering i inledningsskedet innebär nästan en fördubbling
i förhållande till nuvarande personalresurser hos arbetsgruppen för in
vandrarfrågor.
Kanslibyråns uppgifter kommer i överensstämmelse med utred
ningens förslag att i princip motsvara de uppgifter som f. n. ankommer på
utlänningskommissionens kanslibyrå. För dimensioneringen av byråns per
sonal är det av särskilt intresse om förändringar vidtas beträffande den
inre utlänningskontrollen. Det ankommer visserligen, som jag tidigare
har framhållit, på Kungl. Maj :t att meddela de föreskrifter om formerna för
anmälan av utlännings vistelse och arbetsanställning som nuvarande kon
troll grundas på. Med hänsyn till att utformningen i betydande mån
inverkar på dimensioneringen av invandrarverket vill jag här ändå beröra
frågan. Jag knyter därvid an till de synpunkter som föredragande departe
mentschefen anförde i prop. 1968: 142 och som väsentligen gäller frågan om
det nuvarande bostadsanmälningssystemet skall behållas.
Bostadsanmälningssystemet innebär att den som upplåter bostad åt ut
länning omedelbart skall anmäla detta till polismyndigheten på orten och
därvid i vissa avseenden lämna uppgifter som avfordras utlänningen. Sådana
anmälningar från enskild bostadsupplåtare samt vissa anmälningar från
hotell sänder polismyndigheten vidare till den centrala utlänningsmyndig-
heten för att de skall tjäna som underlag för tillståndskontrollen. Utred
ningen anser att bostadsanmälningarna inte är ett lämpligt underlag för
denna kontroll och föreslår att denna i stället skall grundas på foliebokfö
ringens invandringsuppgifter. Bostadsanmälningarna bör enligt utredningen
dock behållas som upplysningskälla för polismyndigheterna i deras brotts
Kungl. Maj:ts proposition nr 53 år 1969
24
förebyggande och brottsuppdagande verksamhet. Föredragande departe
mentschefen anförde i prop. 1968: 142 att den kritik som utredningen riktat
mot bostadsanmälningssystemet hade fog för sig. Han var dock inte beredd
att ta ställning till om folkbokföringens invandringsuppgifter utgjorde ett
tillfredsställande underlag för kontrollen.
De ytterligare undersökningar som nu har företagits tyder på att uppgif
ter från folkbokföringen kan tjäna som underlag för kontroll av att perso
ner som avser att vistas bär stadigvarande söker uppehållstillstånd. Ytter
ligare kontrollunderlag behövs emellertid och bör kunna erhållas bl. a.
genom uppgifter från andra myndigheter som i skilda sammanhang får kon
takt med utlänningar som vistas i riket. Undersökningarna om hur denna
kontroll skall anordnas är inte slutförda ännu. Det är dock klart att bostads-
anmälningarna från enskilda bostadsupplåtare kan undvaras.
Slopandet av registreringen av bostadsanmälningar hos den centrala ut-
länningsmyndigheten medför en avsevärd besparing av biträdesperso-
nal, främst för register- och kontrollarbete. Undersökningar i samband
med ärendets beredning inom departementet har gett vid handen att
även vissa andra registerrutiner bör kunna slopas med ytterligare personal
besparingar som följd. Detta gäller dels registreringen i det särskilda kon
trollregister jag tidigare har redogjort för, dels vissa noteringar om nor
diska arbetstagare i ett särskilt arbetstagarregister. I mån av behov bör in
vandrarverket och de lokala tillståndsorganen kunna få uppgifter från det
centrala polisregistret om sådana omständigheter som hittills noterats i kon
trollregistret. I överensstämmelse med utredningens förslag bör vidare
eftergranskningen av beslut som efter delegation från den centrala myndig
heten har meddelats av andra myndigheter i regel kunna ske i form av
stickprov.
Införandet av sådana förenklingar i kontrollverksamheten som jag här pe
kat på innebär att för budgetåret 1969/70 30 biträdestjänster kan inbespa-
ras.
Enligt den principlösning för invandrarverkets organisation som jag har
redovisat i det föregående är avsikten att visst utrednings- och statistikarbete
skall bedrivas inom en särskild sektion på kanslibyrån. Sektionen beräknas
tills vidare få i huvudsak motsvarande uppgifter som f. n. åvilar utlän-
ningskommissionen i fråga om statistikproduktion. Vid sidan härav bör
sektionschefen i betydande omfattning kunna tas i anspråk för utrednings
uppgifter åt verksledningen. I de överväganden rörande verkets organisation
på längre sikt som inletts torde emellertid i linje med statistiska central
byråns uppfattning både det framtida statistikbehovet och frågan om
lämpliga metoder att ta fram uppgifterna komma att prövas.
Mot bakgrund av de redovisade omständigheterna beräknar jag för bud
getåret 1969/70 medel för 110 tjänster på kanslibyrån, inberäknat sekre
terare åt verkschefen och avdelningschefen. Av tjänsterna beräknar jag
nio för handläggande personal.
Kungl. Maj:ts proposition nr 53 år 1969
25
Utlänningsnämndens arbetsbörda har som utlänningskommis- sionen anfört i sin anslagsframställning ökat väsentligt det senaste året, vil ket hänger samman med utvecklingen mot alltmer komplicerade ärenden. Jag biträder kommissionens uppfattning att nämndens kansli bör för stärkas med en föredragande, vilket medför att jag beräknar medel för två tjänster hos nämnden.
Övrig personal. Jag beräknar medel för en tjänst vars inneha vare skall direkt under verksledningen ansvara för informationen utåt om verkets arbete. Vidare bör verket få möjlighet att anlita expertis för ad ministrativ rationaliseringsverksamhet. Jag beräknar medel för en sådan kvalificerad arbetskraft, som under verksledningen kan ansvara för ut vecklings- och rationaliseringsarbetet.
Sammanfattningsvis innebär förslagen att följande tjänster inrättas hos invandrarverket, nämligen en tjänst som generaldirektör i Gp 5, en extra ordinarie tj änst som avdelningschef och fyra extra ordinarie byråchefstj äns- ter, samt att för budgetåret 1969/70 medel i övrigt beräknas för 196 tjänster, varav 49 för handläggande personal. Med hänsyn till de personalbesparingar som framdeles bör bli möjliga räknar jag med att 174 av tjänsterna mot svarar det mera stadigvarande personalbehovet och 22 behovet av tillfällig arbetskraft i inledningsskedet.
I de delar som anställnings- och arbetsvillkor är förliandlingsfrågor avser jag att ge statens avtalsverk förhandlingsuppdrag.
Det ankommer på Kungl. Maj :t att vidta de övergångsanordningar och åtgärder i övrigt som erfordras i samband med att verket inrättas.
Anslagsfrågor. Medelsbehovet till förvaltningskostnader för statens invand rarverk för budgetåret 1969/70 beräknar jag i 1968 års pris- och löneläge till 9 milj. kr., vilket jämfört med det i prop. 1968: 1 (bil. 13) preliminärt beräk nade anslaget Centralt verk för invandrarfrågor innebär en ökning med 200 000 kr. Kostnaderna fördelar sig på följande ändamål.
Kungl. Maj:ts proposition nr 53 år 1969
Avlöningar till tjänstemän.......................................................................................... 5 400 000 Lönekostnadspålägg..................................................................................................... 1 250 000 Arvoden och särskilda ersättningar............................................................................ 60 000 Avlöningar till tillfällig personal................................................................................. 660 000 Lönekostnadspålägg..................................................................................................... 135 000 Ersättningar till experter och sakkunniga................................................................ 170 000 Sjukvård m. m.............................................................................................................. 40 000 Reseersättningar.......................................................................................................... 25 000
Därav utrikes tjänsteresor....................................................................................... 8 000
Expenser
a) Beräknade lokalhyror............................................................................................. 160 000
b) Bränsle, lyse och vatten......................................................................................... 35 000
c) Övriga expenser...................................................................................................... 865 000
Därav engångsutgifter........................................................................................... 400 000 Utvecklings- och rationaliseringsarbete...................................................................... 200 000
9 000 000
Under anslagsposten Avlöningar till tjänstemän beräknar jag medel för verkets fasta personalorganisation samt för övergångskostnader som kan för
26
anledas av att personal hos utlänningskommissionen, som blir övertalig, be
höver beredas provisorisk fortsatt anställning till dess omplacering till annan
tjänstgöring kan ske. För övrig personal som behövs under budgetåret
1969/70, inberäknat förstärkning på medborgarskapsbyrån för avarbetning
av ärendebalansen, tar jag upp medel under anslagsposten Avlöningar till till
fällig personal.
Under delposten Övriga expenser beräknar jag medel för engångsanskaff-
ning av inventarier och kontorsutrustning. Medlen under anslagsposten
Utvecklings- och rationaliseringsarbete avses för såväl löpande rationali-
seringsåtgärder som mera långsiktiga åtgärder, bl. a. undersökningar om
övergång till automatisk databehandling av vissa uppgifter i verkets rutiner.
Under anslaget Anpassningsåtgårder för invandrare har för innevarande
budgetår anvisats 1 350 000 kr. I prop. 1969: 1 (bil. 13) har anslaget tagits
upp med ett preliminärt beräknat belopp av 2 milj. kr. Från anslaget bekostas
åtgärder för invandrares anpassning, för vilka medel eljest inte står till för
fogande. I huvudsak används anslaget till täckning av underskott hos den
stiftelse som ger ut invandrartidningen samt för särskilda punktvis vidtagna
åtgärder på anpassningsområdet. Jag förordar att anslaget för nästa bud
getår förs upp med 2 milj. kr. Från anslaget bör — utöver underskott på
invandrartidningen — bestridas kostnader för publikationer som invand
rarverket ger ut som ett led i anpassningsarbetet. Fn betydande del av
anslaget kommer även i fortsättningen att behövas för försöksverksamhet
på anpassningsområdet. Det bör i första hand ankomma på invandrarverket
att planera denna försöksverksamhet. De medel som härigenom ställs till
förfogande innebär i realiteten att verket får betydligt större kapacitet på
anpassningsområdet än dess stat utvisar. I detta sammanhang vill jag
framhålla att det inte är min avsikt att föreslå någon ändring av formerna
för utgivning av invandrartidningen. Denna tidning bör alltså även i fort
sättningen ges ut av den för ändamålet bildade stiftelsen.
Kungl. Maj:ts proposition nr 53 år 1969
Hemställan
Under åberopande av det anförda hemställer jag, att Kungl. Maj:t föreslår
riksdagen att
1. bemyndiga Kungl. Maj :t att vid statens invandrarverk
inrätta en tjänst för generaldirektör i Cp 5, en extra ordi
narie tjänst för avdelningschef samt fyra extra ordinarie
tjänster för byråchefer,
2. till Statens invandrarverk för budgetåret 1969/70 under
elfte huvudtiteln anvisa ett förslagsanslag av 9 000 000 kr.,
3. till Anpassningsåtgårder för invandrare för budgetåret
1969/70 under elfte huvudtiteln anvisa ett reservationsanslag
av 2 000 000 kr.
27
Med bifall till vad föredraganden sålunda med instämmande av statsrådets övriga ledamöter hem ställt förordnar Hans Maj:t Konungen att till riks dagen skall avlåtas proposition av den lydelse bilaga till detta protokoll utvisar.
Kungl. Maj:ts proposition nr 53 år 1969
Ur protokollet:
Gunnel Anderson
Statens utlänning skommissions organisation
PLENUM
Ordf. + 8 ledamöter
lO
00
CROFÖRANDE' o.CHEF
Co 1 + arvode
1/11
1 BYRÅN
2
Ce 1
Ce 1 (vice ordf.)
3 BYR
Ce 1
Handsekr.
1/11
Handsekr.
1/11
Byråchefens
Handsekr.
1/11
UTLÄNNINGSNÄMNDEN
W’
SEKTION 1
SEKTION 2
SEKTION 3
SEKTION 4
nsrtSr
Västtyskar
Albaner
Medborgare
medborgare i
Polen, Sovjet
unionen, samt
stater i Afrika
Österrikare
Bulgarer
i övriga
Östtyskar
Jugoslaver
Rumänier
Tjecker
Ungrare
stater
och Asien även
som artister
oavsett med
borgarskap
Sektion för
tekn.utl.kontr
1/26
1/17 1/15 1/13
Personal avd.
1/18-22 1/17
\aven adress
o. intyg)
1/9 1/3-9
Expeditions-
föreståndare
1/19
Statistik-
sektionen
1/26
1/11 1/9 4/5-9
Kassan
1/15
1/11 '1/3-9
Sakhandläggande
personal
1/26
1/23 2/18-22
1/17
Sakhandläggand
personal
1/28
1/23 1/18-22
1/17
Sakhandläggande
personal
1/28 1/26
2/18-22 1/19
Sakhandläggande
personal
1/26
4/18-22
Expedition
1/13 1/9 6/3-9
Expedition
1/13 1/9 3/3-9
Expedition
1/13 2/9 5/3-9
Expedition
1/13 1/9 5/3-9
med o markerade arbetsenheter lyda funktionellt under den
tekniska utlänningskontrollen
å$r?}T59iet<,r
0
Wf*.
Expeditiensavd.
Registergrupp 1
1/11 2/9 8/3-9
Maskinskrivn,-
central
1/13 3/9 13/3-9
Telefonväxel
Registergrupp 2
1/9 2/3-9
Främlingspass-
avd.
1/11 3/9 7/3-9
1/11 1/3-9
eg stergrupp 3
1/11 3/9 7/3-9
Eftergranskning
1/11 1/9 o
Expeditiona-
vakter
1/11 3/10
Exp. för all
mänheten
3/11 1/9 2/3-9
g s ergrupp
1/11 2/9 8/3-9
Sorteringsavd.
1/11 1/9 4/3-9
Adress- och
mtygsavd.
2/11 6/3-9'
ta
Q
«C5
o
K
u
n
g l.
M
a
j: ts
p
ro
p
o
si
tio n
n r
5 3
å r
1
9
6
9
Centrali verk för invandrarfrågor (utlänningsutredningens förslag) '
Tel. Vxl
Handsekr.
Handsekr.
Handsekr.
Handsekr.
Central
register
Personal
kontor
Efter
forskning
Kontroll
register
Skrivcentral
—Telex
Handsekr.
Sektion 3
Bd
Seklion 2
Bd
Seklion 1
Bd
Seklion 4
Bd
Centralarkiv
Exp.vakter
Generaldirektör
Styrelse
adressför
frågningar
Kassa
Bokföring
Registratur
Kontroll-
sektion
Bd
Intend.sek-
tion Inköp
lokaler (17)
Administra
tiv sektion
Bd
Expedition
Sakhandl.
personal
Expedition
Sakhandl.
personal
Expedition
Sakhandl.
personal
Expedition
Sakhandl.
personal
4 Bgrän
(Kanslibyrå)
Bch
Vtl.nämndens
kansli
Bd
1 Byrån
Bch
2 Byrån
3 Byrån
(Naturalisation)
Avdcli/Bch
Stabsorgan Utredning
Planering Information
Expedition
Sakhandl.
personal
5 Ad/Bd
Expeditions
kontor
Exp. för all
mänheten
Främlings-
passexp.
Postexp.
ta
a
to
lo
CD
K
u
n
g l.
M
a
j: ts
p
ro
p
o
si
tio n
n r
5 3
å r
1
9
6
9
9
1
4
1
2
4
£ g
I*
Statens invandrarverk
ö
Co
(Departementschefens förslag)
Rådgiv, experter
Avdelnings
chef
Informations-
tjänsteman
Medborgar-
skapsbyrå
Kanslibyrå
Byrå för
anpassnings-
frågor
Utlännings
nämndens
kansli
Tillståndsbyrå
STYRELSE
General
direktör
Naturalisa-
tionsärenden
Åtgärder för
invandrares
anpassning
Tillstånds- och
avlägsnande-
frågor, vissa
nationaliteter
Tillst.
sektion 2
Centralregister
(diarium)
Tillstånd s-
kontroll
Register
sektion
Utredningar åt
verksledningen
Statistikpro
duktion
Utredn.- och
statistik
sektion
Administra
tiva och kame
rala ärenden
Personal
ärenden
Administrativ
sektion
Tillstånds- och
avlägsnande-
frågor, vissa
nationaliteter
Tillst.
sektion 1
Skrivcentral
Exp. vakter
Centr. arkiv
Postexp. Tel.
växel Exp. för
främl. pass
Exp. för all
mänheten
Kontorsdrift-
sektion
K
u
n
g l.
M
a
j.t s
p
ro
p
o
si
tio n
n r
5 3
å r
1
9
6
9