Prop. 1969:96

('med förslag till förord\xad ning om ändring i taxeringsför ordning en den 23 no\xad vember 1956 (nr 623)',)

Kungl. Maj:ts proposition nr 96 år 1969

1

Nr 96

Kungl. Maj.ts proposition till riksdagen med förslag till förord­

ning om ändring i taxeringsför ordning en den 23 no­ vember 1956 (nr 623); given Stockholms slott den 28 mars 1969.

Kungl. Maj:t vill härmed, under åberopande av bilagda utdrag av stats­ rådsprotokollet över finansärenden för denna dag, föreslå riksdagen att an­ taga härvid fogade förslag till förordning om ändring i taxeringsförord- ningen den 23 november 1956 (nr 623).

GUSTAF ADOLF

G. E. Sträng

Propositionens huvudsakliga innehåll

I propositionen föreslås vissa ändringar av förfarandet vid allmän fas­ tighetstaxering.

Ändringarna är huvudsakligen av teknisk natur. De innebär en viss för­ skjutning av tidsschemat för taxeringsarbetet. Vidare öppnas möjlighet att förordna mer än ett fastighetstaxeringsombud inom samma fastighetstaxe- ringsdistrikt. Dessutom upphävs skyldigheten för arrendator av jordbruks­ fastighet att särskilt deklarera vissa förhållanden avseende fastigheten.

I propositionen föreslås vidare utsträckning av tiden för kommuns rätt att anföra besvär över den årliga taxeringen till utgången av september månad under taxeringsåret.

Ändringarna avses träda i kraft omedelbart. 1

1

Bihang till riksdagens protokoll 1969. 1 samt. Nr 96

2

Kungl. Maj.ts proposition nr 96 år 1969

Förslag

till

Förordning

om ändring i taxeringsförordningen den 23 november 1956 (nr 623)

Härigenom förordnas, att 76 §, 135 § 1 mom., 135 a §, 136 § 1 mom., 146 §

2 inom., 151 och 152 §§ samt 154 § 1 mom. taxeringsförordningen den 23

november 19561 skall erhålla ändrad lydelse på sätt nedan anges.

(Nuvarande lydelse)

Besvär av — ------------ -------

Kommuns besvär skola anföras

före utgången av augusti månad un­

der taxeringsåret.

Taxeringsintendent äger

1 m o in. Länsstyrelsen förordnar

senast den 1 mars året näst före det

år, då allmän fastighetstaxering äger

rum, erforderligt antal personer in­

om länet, som genom sin verksam­

het kunna antagas besitta sakkun­

skap i fråga om fastighetsvärde­

ring, (fastighetstaxerings-

ombud) att inom områden, som

länsstyrelsen bestämmer, samordna

arbetet i fastighetstaxeringsnämnder-

na. Fastighetstaxeringsombuds verk­

samhetsområde skall vara så stort,

som omständigheterna lämpligen

medgiva, och omfatta flera fastig-

hetstaxeringsdistrikt. Ett fastighets-

taxeringsdistrikt må ej uppdelas

mellan olika fastighetstaxeringsom-

bud. Fastighetstaxeringsombud må

icke vara ledamot av fastighetstaxe-

ringsnämnd i länet.

Det åligger---------------- -------------—

(Föreslagen lydelse)

76 §.

augusti under taxeringsåret.

Kommuns besvär skola anföras

före utgången av september månad

under taxeringsåret.

samma taxering.

1 in o in. Länsstyrelsen förordnar

senast den 1 mars året näst före det

år, då allmän fastighetstaxering äger

rum, erforderligt antal personer in­

om länet, som genom sin verksam­

het kunna antagas besitta sakkun­

skap i fråga om fastighetsvärde­

ring, (fastighetstaxerings­

ombud) att inom områden, som

länsstyrelsen bestämmer, samordna

arbetet i fastighetstaxeringsnämnder-

na. Fastighetstaxeringsombuds verk­

samhetsområde skall vara så stort,

som omständigheterna lämpligen

medgiva, och omfatta flera fastig-

hetstaxeringsdistrikt. Fastighetstaxe­

ringsombud må icke vara ledamot av

fastighetstaxeringsnämnd i länet.

arbetets fortskridande.

135 §.

135 a §.

Det åligger------------—----------------- ---------— denna längd,

4) översända deklarationer samt 4) översända deklarationer och

utdrag av protokoll och övriga hand- övriga handlingar som inkommit

1 Senaste lydelse av 146 § 2 mom. och 154 § 1 mom. se 1963: 683 samt av 135 § 1 mom., 135 a S

136 § 1 mom. samt 151 och 152 §§ se 1968: 733.

Kungl. Maj:ts proposition nr 96 år 1969

3

lingar som inkommit från fastighets-

taxeringsnämnd till länsstyrelsen se­

nast den 31 mars under taxerings­

året samt fastighetslängderna på den

tid och i den ordning Kungl. Maj :t

föreskriver,

5) i den------------------------------— —

(Nuvarande lydelse)

från fastighetstaxeringsnämnd till

länsstyrelsen senast den 31 mars un­

der taxeringsåret samt fastighets­

längderna på den tid och i den ord­

ning Kungl. Maj :t föreskriver,

— vid taxeringsarbetet.

(Föreslagen lydelse)

136 §.

1 m o m. Till ledning---------------------------------- sådan innehavare.

Allmän fastighetsdeklaration skall avfattas —------- fastställt formulär.

Allmän fastighetsdeklaration skall innehålla-------------och anskaffnings­

kostnader.

Är jordbruksfastighet upplåten

till brukande av annan, skall nu fö­

reskriven deklarationsskyldighet i

fråga om åkerjordens användning

och dess dränering samt om krea­

tursbesättningen åvila brukaren i

stället för ägaren eller innehavaren.

Kungl. Maj :t------------------------ statistiskt ändamål.

146

2 m o m. Länsstyrelsen skall se­

nast den 30 september året näst före

taxeringsåret till ordföranden i

vederbörande fastighetstaxerings­

nämnd översända de i 139 § omför-

mälda uppgifterna.

2 in o m. Länsstyrelsen skall se­

nast den 15 september året näst före

taxeringsåret till den lokala skatte­

myndigheten översända de i 139 §

omförmälda uppgifterna.

151

Vad i-----------------------------------------beträffande fastighetstaxeringsnämnd.

Beslut må----------- -------- --------------ifrågavarande taxering.

Anser ordföranden att värde bort

åsättas annorlunda än fastighets-

taxeringsnämnden beslutat, skall han

på deklaration eller därvid fogad

handling angiva det värde, han an­

sett böra åsättas, samt i protokollet

anteckna de fall, i vilka detta skett.

Utdrag av protokollet i detta hänse­

ende skall därefter tillställas den

lokala skattemyndigheten så snart

det kan ske.

Annan ledamot, —----------------------

Av nämnden------------------------------

Anser ordföranden att värde bort

åsättas annorlunda än fastighets-

taxeringsnämnden beslutat, skall han

på deklaration eller därvid fogad

handling angiva det värde, han an­

sett böra åsättas, samt i protokollet

anteckna de fall, i vilka detta skett.

Ordförande skall underrätta lokal

skattemyndighet härom i den ord­

ning, som föreskrives av Kungl.

Maj.t eller myndighet som Kungl.

Maj:t bestämmer.

av protokollet,

till protokollet.

152 §.

Fastighetstaxeringsnämndens arbete------------ under taxeringsåret.

Fastighetstaxeringsnämndens preliminära----- -------till ordföranden.

4

Kungl. Maj:ts proposition nr 96 år 1969

Lokal skattemyndighet skall se­

nast den 31 januari under taxerings­

året underrätta ägare eller därmed

likställd innehavare av skatteplik­

tig fastighet om det taxeringsvärde

för fastigheten som preliminärt upp­

tagits. Underrättelsen skall även in­

nehålla upplysning, att ägaren eller

innehavaren av fastigheten äger se­

nast den 25 påföljande februari till

fastighetstaxeringsnämndens ordfö­

rande avgiva skriftliga erinringar

mot förslaget samt att särskild un­

derrättelse om det slutliga beslutet

icke kommer att utsändas, om er­

inringar icke avgivas eller det preli­

minärt upptagna taxeringsvärdet

oförändrat fastställes. Därjämte

skall underrättelsen innehålla upp­

lysning om vad som skall iakttagas

vid anförande av besvär över fastig­

hetstaxeringsnämndens beslut om

taxeringen.

(Nuvarande lydelse)

Sedan de preliminärt åsatta taxe­

ringsvärdena blivit upptagna i fas-

tighetslängden skall längden under

tio dagar viss angiven tid på dagen

hållas tillgänglig inom kommunen

på lämplig kommunal expedition,

med rätt för ägare eller därmed lik­

ställd innehavare av fastighet inom

distriktet att på sätt och inom tid

som angives i föregående stycke av­

giva erinringar. Lokal skattemyn­

dighet skall efter samråd med ord­

förande i fastighetstaxeringsnämnd

senast den 10 februari under taxe­

ringsåret utfärda kungörelse härom.

Lokal skattemyndighet skall så

snart det kan ske efter den 25 feb­

ruari översända fastighetslängden

till fastighetstaxeringsnämndens ord­

förande.

Lokal skattemyndighet skall se­

nast den 15 februari under taxe­

ringsåret underrätta ägare eller där­

med likställd innehavare av fastig­

het, som skall taxeras,

1) om den taxering och de enligt

10 § kommunalskattelagen redovisa­

de särskilda värden för fastigheten

som preliminärt bestämts,

2) om att ägaren eller innehava­

ren äger senast den 10 mars till fas­

tighetstaxeringsnämndens ordföran­

de avgiva skriftliga erinringar mot

förslaget,

3) om att särskild underrättelse

om det slutliga beslutet kommer att

utsändas endast om ägaren eller in­

nehavaren avgivit erinringar mot

preliminärt åsatt taxering eller om

fastighetstaxeringsnämnden, utan att

erinringar avgivits, beslutat åsätta

fastighet annat taxeringsvärde än

som preliminärt bestämts eller eljest

frångått det preliminära beslutet,

i) om vad som skall iakttagas vid

anförande av besvär över fastighets­

taxeringsnämndens beslut om taxe­

ringen.

Sedan de preliminärt åsatta taxe­

ringsvärdena blivit upptagna i fas­

tighetslängden skall längden under

tio dagar viss angiven tid på dagen

hållas tillgänglig inom kommunen

på lämplig expedition, med rätt för

ägare eller därmed likställd inneha­

vare av fastighet inom distriktet att

på sätt och inom tid som angives i

föregående stycke avgiva erinring­

ar. Lokal skattemyndighet skall efter

samråd med ordförande i fastighets­

taxeringsnämnd senast den 15 feb­

ruari under taxeringsåret utfärda

kungörelse härom.

Lokal skattemyndighet skall så

snart det kan ske efter den 10 mars

översända fastighetslängden till fas­

tighetstaxeringsnämndens ordföran­

de.

(Föreslagen lydelse)

Kungl. Maj. ts proposition nr 96 år 1969

5

(Nuvarande lydelse)

(Föreslagen lydelse)

154

1 m o in. Har ägare eller därmed

likställd innehavare av fastighet av­

givit erinringar mot preliminärt åsatt

taxeringsvärde eller har fastighets-

taxeringsnämnden, utan att erinring­

ar avgivits, beslutat åsätta fastighet

annat taxeringsvärde än som preli­

minärt upptagits eller eljest från­

gått det preliminära beslutet, skall

fastighetstaxeringsnämndens ordfö­

rande tillsända ägaren eller inneha­

varen underrättelse om det taxe­

ringsvärde, som av fastighetstaxe-

ringsnämnden slutligt beslutats. Un­

derrättelsen skall innehålla upplys­

ning om vad som skall iakttagas Arid

anförande av besvär över fastighets­

taxeringsnämndens beslut.

§•

1 in o in. Har ägare eller därmed

likställd innehavare av fastighet av­

givit erinringar mot preliminärt åsatt

taxering eller har fastighetstaxe-

ringsnämnden, utan att erinringar

avgivits, beslutat åsätta fastighet an­

nat taxeringsvärde än som prelimi­

närt bestämts eller eljest frångått

det preliminära beslutet, skall fastig­

hetstaxeringsnämndens ordförande

tillsända ägaren eller innehavaren

underrättelse om den taxering och

de enligt 10 § kommunalskattelagen

redovisade särskilda värden, som av

fastighetstaxeringsnämnden slutligt

bestämts. Underrättelsen skall inne­

hålla upplysning om vad som skall

iakttagas vid anförande av besvär

över fastighetstaxeringsnämndens be­

slut.

Denna förordning träder i kraft dagen efter den, då förordningen enligt

därå meddelad uppgift utkommit från trycket i Svensk författningssam­

ling. Länsstyrelsen får före den 1 juli 1969 ändra den indelning i verksam­

hetsområden för fastighetstaxeringsombud, som enligt 135 § 1 mom. taxe-

ringsförordningen skall ha bestämts senast den 1 mars 1969, och vidtaga de

ytterligare åtgärder som behövs med anledning härav.

6

Kungl. Maj:ts proposition nr 96 år 1969

Utdrag av protokollet över finansärenden, hållet inför Hans Maj:t

Konungen i statsrådet på Stockholms slott den 28

mars 1969.

Närvarande:

Ministern för utrikes ärendena

N

ilsson, statsråden

S

träng

, A

ndersson

,

L

ange

, K

ling

, H

olmqvist

, A

spling

, P

alme

, S

ven

-E

ric

N

ilsson

, G

ustafsson

,

Geijer, Odhnoff, Wickman, Moberg, Bengtsson.

Chefen för finansdepartementet, statsrådet Sträng, anmäler efter gemen­

sam beredning med statsrådets övriga ledamöter fråga om ändring i taxe­

rings förordningen och anför.

Inledning

År 1968 genomfördes ändrade regler för allmän fastighetstaxering (prop.

1968: 154, BeU 72, rskr 376, SFS 729—734). Under utarbetandet av cen­

trala anvisningar och rekommendationer inför 1970 års allmänna fastighets­

taxering samt av olika blanketter, avsedda för denna taxering, har det visat

sig att behov föreligger att ytterligare ändra bestämmelser, som rör förfa­

randet vid allmän fastighetstaxering.

Inom finansdepartementet har upprättats en promemoria med förslag till

vissa ändringar i taxeringsförordningen (TF) den 23 november 1956 (nr

623) och taxeringskungörelsen den 27 juni 1957 (nr 513) inför den före­

stående allmänna fastighetstaxeringen (Stencil Fi 1969:3).

Över promemorian har efter remiss yttranden avgetts av kammarrätten,

statistiska centralbyrån (SCB), riksskattenämnden, centrala folkbokfö­

rings- och uppbördsnämnden (CFU), lantbruksstyrelsen, lantmäteristyrel-

sen, skogsstyrelsen, länsstyrelserna i Stockholms, Södermanlands, Östergöt­

lands, Kalmar, Gotlands, Malmöhus, Hallands, Göteborgs och Bohus, Älvs-

borgs, Värmlands, Örebro, Kopparbergs, Jämtlands och Västerbottens län,

Svenska kommunförbundet, Föreningen Sveriges fögderichefer samt Taxe-

ringsnämndsordförandenas riksförbund.

Vissa remissinstanser har överlämnat yttranden, som de i sin tur inford­

rat från underlydande myndigheter.

Kungl. Maj:ts proposition nr 96 år 1969

7

Fastighetstaxeringsombuds verksamhetsområde

Nuvarande ordning

Länsstyrelsen skall senast den 1 mars året före det år då allmän fastig­

hetstaxering äger rum till fastighetstaxeringsombud förordna erforderligt

antal personer inom länet, som genom sin verksamhet kan antas besitta

sakkunskap i fråga om fastighetsvärdering. Dessa skall inom områden som

länsstyrelsen bestämmer samordna arbetet i fastighetstaxeringsnämnderna.

Ombuds verksamhetsområde skall vara så stort som omständigheterna

lämpligen medger och omfatta flera fastighetstaxeringsdistrikt. Ett fastig-

hetstaxeringsdistrikt får inte uppdelas mellan olika ombud (135 § 1 mom.

TF).

Promemorian

Erfarenheterna från 1965 års allmänna fastighetstaxering leder enligt pro­

memorian till slutsatsen, att fastighetstaxeringsombudens verksamhetsom­

råden vid kommande allmänna fastighetstaxeringar bör omfatta flera fas­

tighetstaxeringsdistrikt än vad som i allmänhet var fallet 1964/65. Fastig­

hetstaxeringsdistrikt av likartad beskaffenhet bör därför så långt möjligt

sammanföras till ett verksamhetsområde.

1 promemorian framhålls att det vid 1970 års allmänna fastighetstaxe­

ring kommer att ställas väsentligt högre krav än tidigare på fastighetstaxe­

ringsombudens värderingstekniska kunnande liksom också större anspråk

på tid som ombuden kan avdela för sina uppgifter. Det kan i åtskilliga fall

befinnas ändamålsenligt att uppdela ombudsuppgifterna inom samma geo­

grafiska område på två personer, av vilka den ene svarar för värderings­

frågor rörande jordbruksfastighet och den andre för frågor, som rör värde­

ring av annan fastighet. Inom ett område med enbart tätbebyggelse kan det

exempelvis vara lämpligt att ett ombud anförtros uppgifter beträffande

villafastigheter och ett annat ombud uppgifter med övriga typer av annan

fastighet. Ombuden behöver vid sådana uppdelningar rekryteras med hän­

syn till sina speciella kunskaper och erfarenheter såsom värderingstekni­

ker.

Med hänsyn till fastighetstaxeringsdistriktens karaktär kan det enligt pro­

memorian ibland vara fördelaktigt att ett ombud för jordbruksfastigheter

ges ett geografiskt område för sin verksamhet, vilket innefattar två geogra­

fiska områden med var sitt ombud för annan fastighet. Dock bör aldrig ett

ombuds geografiska område få utgöra del av ett fastighetstaxeringsdistrikt.

Det framhålls i promemorian att någon mera betydande ökning av anta­

let fastighetstaxeringsombud inte bör ske inför 1970 års allmänna fastig­

8

hetstaxering jämfört med det antal ombud — i runt tal 230 — som funge­

rade vid 1965 års allmänna fastighetstaxering.

Vid dubblering av antytt slag är det synnerligen angeläget att de båda

ombuden håller nära kontakt med varandra under arbetet.

Det föreslås att länsstyrelserna ges möjlighet att förordna mer än ett fas-

tighetstaxeringsombud inom samma geografiskt avgränsade område men

med uppdelning på skilda verksamhetstyper för vartdera ombudet. Den

mening i 135 § 1 mom. TF som anger att ett fastighetstaxeringsdistrikt ej

må uppdelas mellan olika fastighetstaxeringsombud bör därför utgå.

För att sådan författningsändring skall kunna ha effekt redan vid 1970

års allmänna fastighetstaxering föreslås vidare att det i övergångsbestäm­

melse medges länsstyrelserna att före den 1 juli 1969 ändra den indelning

i verksamhetsområden för fastighetstaxeringsombud, som de enligt 135 §

1 mom. skall ha meddelat senast den 1 mars 1969, samt att likaledes före

den 1 juli 1969 förordna ytterligare ombud utöver dem som redan utsetts.

Kungl. Maj:ts proposition nr 96 år 1969

Remissy ttrand ena

Förslaget i promemorian bar i princip tillstyrkts eller lämnats utan erin­

ran av samtliga remissinstanser.

Kammarrätten har ansett sig böra rikta uppmärksamheten på att genom

den föreslagna anordningen — som enligt kammarrätten medför stora för­

delar genom att ombuden utväljs för olika kategorier av fastigheter med

hänsyn till sina speciella kunskaper och erfarenheter som värderingstekni­

ker — möjligen kan riskeras att ombudens funktion som samordnare inte

kan utövas i den omfattning, som avsetts. Kammarrätten erinrar om be­

hovet av samordning mellan olika fastighetskategorier, exempelvis mellan

villafastigheter och smärre egnahemsj ordbruk samt mellan fastigheter taxe­

rade som annan fastighet och som jordbruksfastighet vid åsättande av vär­

den på mark. Samtidigt förklarar emellertid kammarrätten att detta inte

torde vara någon större fråga, eftersom samordningen kan ske inom fastig-

hetstaxeringsnämnderna och mellan dessa.

Lantmäteristyrelsen förklarar, att förslaget att göra det möjligt att för

visst område kunna förordna flera fastighetstaxeringsombud är i linje med

den utveckling inom det värderingstekniska området som lett till en be­

tydande specialisering bland praktiskt verksamma värderingsmän. Det in­

nebär möjlighet att bättre utnyttja tillgänglig värderingsexpertis vid före­

stående allmänna fastighetstaxering. Fördelarna härav är väsentliga. Sam­

ordningsproblem kan i någon mån uppstå då fastighetstaxeringsnämnd har

att göra med flera ombud. Några större betänkligheter mot förslaget till

följd härav synes emellertid inte inställa sig.

Länsstyrelsen i Östergötlands län framhåller att det i samband med för­

ordnande av fastighetstaxeringsombud till 1970 års allmänna fastighetstaxe­

Kungl. Maj:ts proposition nr 96 år 1969

9

ring framkommit att ombudens kunskapsområden i flera fall är speciellt in­ riktade på taxering av jordbruk resp. av annan fastighet. Därför tillstyrker länsstyrelsen livligt förslaget.

Länsstyrelsen i Södermanlands län anför att en så långt gående uppdel­ ning av fastighetstaxeringsombudens uppgifter som att inom ett och sam­ ma område ett ombud skall kunna anförtros uppgifter i fråga om villafas­ tigheter och ett annat ombud uppgifter i fråga om övriga slag av annan fastighet inte är nödvändig i Södermanlands län.

Länsstyrelsen i Örebro län anser att en uppdelning av värderingsfrågorna mellan ett eller flera ombud kan vara ändamålsenlig i vissa län. Den sam­ ordning av taxeringarna inom och mellan fastighetstaxeringsdistrikten, som erfordras för att åstadkomma största möjliga likformighet, torde såvitt gäl­ ler villa-, hyres- och industxnfastighet inom ett medelstort län med endast ett fåtal orter av utpräglad storstadskaraktär kunna åstadkommas även genom samarbete mellan länsstyrelsens sakkunniga på ifrågavarande om­ råde och fastighetstaxeringsombuden.

Länsstyrelsen i Älvsborgs län anser att den effektivisering av ombuds- verksamheten som förslaget åsyftar bör kunna uppnås utan att länsstyrel­ sen formellt förordnar flera ombud inom ett och samma verksamhetsom­ råde. I stället bör länsstyrelserna lämnas fria händer att på det sätt som är lämpligast för resp. länsstyrelse — inom ramen för centralt lämnade anvis­ ningar — ordna verksamheten för fastighetstaxeringsombuden. Så bör t. ex., enligt länsstyrelsens mening, expertis som hämtats från lantbruksnämnden och som förordnats som fastighetstaxeringsombud kunna utnyttjas för spe­ ciella värderingsfrågor som rör jordbruksfastigheter inom del av län, inne­ fattande flera verksamhetsområden.

Arrendators deklarationsskyldighet

Nuvarande ordning

Om jordbruksfastighet är upplåten till brukande av annan än fastighetens ägare eller med ägaren likställd innehavare, skall deklarationsskyldighet vid allmän fastighetstaxering i fråga om åkerjordens användning och dess dränering samt om kreatursbesättningen åvila brukaren i stället för den för fastigheten i övrigt deklarationsskyldige ägaren eller innehavaren (136 § 1 mom. fjärde stycket TF).

Promemorian

Vid 1965 års allmänna fastighetstaxering visade det sig enligt vad som uppges i promemorian att deklaration i många fall inte avgavs av deklara- tionsskyldiga brukare (arrendatorer). Å andra sidan ingavs i åtskilliga fall

10

samma uppgifter beträffande ifrågavarande förhållanden av såväl ägaren

(innehavaren) som brukaren (arrendatorn).

F. n. finns något över 30 000 arrendatorer till jordbruksfastigheter med

en areal överstigande två hektar. Några svårigheter för ägaren att i samband

med upprättandet av sin fastighetsdeklaration från brukaren skaffa in upp­

gifter om den upplåtna fastighetens användning, dränering och kreaturs­

besättning torde numera föreligga endast undantagsvis. Härtill kommer att

uppgifter rörande åkerjordens användning och angående kreatursbesättning­

en numera är av ringa intresse för taxering av jordbruksfastighet.

Vid utarbetandet av förslag till deklarationsblankett för jordbruksfas­

tighet vid 1970 års allmänna fastighetstaxering har behov inte befunnits

föreligga av att grunda värderingen på uppgifter från jordbruksfastighetens

brukare.

Till följd härav finns det enligt promemorian inte längre anledning att

belasta landets förhållandevis stora antal brukare med skyldighet att de­

klarera för vissa särskilt angivna förhållanden på den brukade fastigheten.

136 § 1 mom. fjärde stycket TF föreslås därför utgå.

Remissyttrandena

Promemorieförslaget har inte föranlett erinran av någon remissinstans.

Lantbrnksstyrelsen anför emellertid att uppgifter om utnyttjandegraden

av befintliga djurstallar i vissa fall kan bli av betydelse vid värderingen samt

att eventuella brister och ofullständigheter i den kommande redovisningen

måste bedömas med hänsyn till ägarens kontrollsvårigheter.

Kungl. Maj. ts proposition nr 96 år 1969

Statistiska uppgifter i allmän fastighetsdeklaration

Nuvarande ordning

Enligt 136 § 1 mom. femte stycket TF kan Kungl. Maj :t föreskriva att

— utöver de uppgifter som obligatoriskt skall lämnas i allmän fastighets­

deklaration — också uppgifter för statistiskt ändamål skall lämnas vid av­

givande av sådan deklaration.

Promemorian

I nu föreliggande förslag till formulär för deklarationsblanketter till 1970

års allmänna fastighetstaxering har enligt promemorian medtagits vissa

uppgifter, som visserligen är av intresse vid värderingen av fastigheter vid

denna taxering men som till väsentlig del tjänar även statistiska ändamål

och utgör underlag för kommande fastighetstaxeringar. Vidare har man

vid utarbetandet av förslag till formulär haft att utgå från vad föredragande

11

departementschefen uttalat i prop. 1968: 154 (s. 65) om att det ankommer på riksskattenämnden att, med beaktande av att deklarationsformulären utformas för endast uppgifter av primärt intresse för fastighetstaxeringen, i möjligaste mån ta hänsyn till önskemål från SCB, civilförsvarsstyrelsen, överstyrelsen för ekonomisk försvarsberedskap, centralnämnden för fas­ tighetsdata och statens institut för byggnadsforskning.

I promemorian uttalas att riksskattenämnden bör, utan att först behöva inhämta Kungl. Maj :ts godkännande, kunna bestämma vilka uppgifter av nyss beskrivna slag som skall lämnas vid allmän fastighetstaxering. Där­ emot bör insamlande i större omfattning av statistiska uppgifter i samband med allmän fastighetstaxering, exempelvis genom fogande av särskild bilaga till deklarationerna, även i fortsättningen kunna ske endast efter Kungl. Maj :ts beslut härom.

I enlighet härmed föreslås att 136 § 1 mom. femte stycket TF ändras så att Kungl. Maj :t eller myndighet som Kungl. Maj :t bestämmer, kan före­ skriva att vid avgivande av allmän fastighetsdeklaration uppgifter för sta­ tistiskt ändamål skall lämnas utöver de obligatoriska uppgifter som åsyftas i paragrafens tredje stycke.

Kungl. Maj:ts proposition nr 96 år 1960

Remissyttrandena

I princip tillstyrks förslaget av samtliga remissinstanser, som uttalat sig i ämnet utom länsstyrelsen i Hallands län.

SCB anför bl. a. att ämbetsverket — i stället för särskilda sakkunniga — fr. o. m. 1970 års allmänna fastighetstaxering skall svara för den statistiska bearbetningen av resultaten från 1'astighetstaxeringsarbetet. SCB har i egen­ skap av central förvaltningsmyndighet för den statliga statistikproduktio­ nen ett åliggande att ansvara för samordning av denna i alla dess led, från insamling över bearbetning till redovisning och publicering av resultaten.

Med hänsyn härtill föreslås att riksskattenämnden och SCB skall få Kungl. Maj :ts bemyndigande att i samråd föreskriva vilka statistiska uppgifter, som skall inhämtas vid allmän fastighetstaxering.

Länsstyrelsen i Örebro län framhåller att man i deklarationsformulären eller därtill fogad handling inte bör föreskriva en så omfattande uppgifts- skyldighet för statistiskt ändamål att man därigenom riskerar att de för fastighetstaxeringens fullgörande primära uppgifterna lämnas oredovisade av de deklarationsskyldiga. Ett alltför omfattande statistikinsamlande in­ nebär även en ökning av arbetsbördan för de myndigheter och nämnder som deltar i fastighetstaxeringsarbetet i första instans.

Länsstyrelsen i Hallands län uttalar bl. a. att taxeringsväsendet under många år belastats med insamlingsuppgifter för statistiskt ändamål till för­ fång för de egentliga taxeringsuppgifterna. Sådana uppgifter bör därför en­ dast förekomma då synnerligen starka skäl talar därför. Ifyllandet av de-

12

ldarationsblanketterna framstår för menige man som en börda. Utformas

blanketterna så att i dessa förekommer olika uppgifter av mer eller mindre

perifert intresse för den förevarande taxeringen men kanske av ett visst

intresse för kommande fastighetstaxeringar blir ifyllandet av blanketten för

många obegripligt och ännu mer olustbetonat. I den mån riksskattenämnden

finner vissa statistiska uppgifter nödvändiga bör det enligt länsstyrelsens

mening inte möta större svårigheter att vart femte år göra framställning

därom till Kungl. Maj :t.

Kungi. Maj:ts proposition nr 96 år 1969

Översändande av avskrifter av lagfartsbevis m, m.

Nuvarande ordning

Länsstyrelse skall enligt 146 § 2 mom. TF senast den 30 september året

före det

år

då allmän fastighetstaxering skall äga rum till ordföranden i fas-

tighetstaxeringsnämnd översända i 139 § TF omförmälda avskrifter av lag­

fartsbevis och uppgifter om det värde, till vilket fastighet som anmälts till

belåning hos hypoteksinrättning blivit uppskattad. Dessa uppgifter skall

länsstyrelsen enligt bestämmelserna i 139 § 2 mom. ha erhållit senast den

20 juli samma år från lokal skattemyndighet.

Promemorian

Då skyldighet att sortera, numrera och ordna deklarationsmaterialet nu­

mera i huvudsak lagts på lokal skattemyndighet — dels för att rationalisera

detta arbetsmoment, dels för att bespara fastighetstaxeringsnämndernas ord­

förande sådant arbete — är det enligt promemorian ändamålsenligt och

praktiskt att lokal skattemyndighet även sorterar in avskrifterna av lag-

fartsbevisen och uppgifterna om belåningsvärden i fastighetsdeldarationer-

na.

För att lokal skattemyndighet skall hinna sortera in också avskrifterna

av lagfartsbevisen och uppgifterna om belåningsvärden i fastighetsdeklara-

tionerna innan dessa enligt bestämmelse i taxeringskungörelsen senast den

1 oktober året före taxeringsåret överlämnas av lokal skattemyndighet till

fastighetstaxeringsnämnd måste länsstyrelsen översända avskrifterna och

uppgifterna till lokal skattemyndighet senast den 15 september sistnämn­

da år.

Därför föreslås, att 146 § 2 mom. TF ändras så att länsstyrelsen senast

den 15 september året före taxeringsåret översänder till lokal skattemyndig­

het de i 139 § 1 mom. första och andra styckena och 2 mom. angivna avskrif­

terna av lagfartsbevisen och uppgifterna om belåningsvärden.

Kungl. Maj.ts proposition nr 96 år 1969

13

Remissyttrandena

Övervägande antalet av remissinstanserna, såsom kammarrätten, riks­ skattenämnden, lantmäteristyrelsen samt läns stp rats er na i Östergötlands,

Malmöhus, Hallands och Örebro län har anslutit sig till promemorieförsla- get.

Länsstyrelsen i Gotlands län och Taxeringsnämnds ordförandenas riksför­ bund uttalar emellertid att, med hänsyn till att länsstyrelserna numera inte lär behöva handlingarna ifråga för statistisk bearbetning av köpeskillingar­ na, avskrifterna lämpligen synes kunna kvarligga hos den lokala skattemyn­ digheten tills dess insorLering skall ske.

Länsstyrelsen i Älvsborgs län avstyrker förslaget med undantag vad be­ träffar framflyttningen av tidpunkten för översändandet av avskrifterna.

Som skäl anför länsstyrelsen att fastighetstaxeringsnämndens ordförande har behov av lagfartsbevisen och uppgifterna från hypoteksinrättningarna för att kunna dra egna slutsatser av de priser som tillämpats vid fastighets­ köp. För detta ändamål är det mindre lämpligt om bevisen och uppgifterna är insorterade i deklarationshandlingarna. Ordföranden bör i stället ha till­ gång til! uppgifterna i samlat skick. Arbetet med att senare sortera in ma­ terialet torde enligt länsstyrelsen inte vara särskilt betungande för ordfö­ randen.

Redovisning av skiljaktig mening av fastighetstaxeringsnämnds

ordförande

Nuvarande ordning

Fastighetstaxeringsnämndens ordförande skall, om han anser att värde hort åsättas annorlunda än nämnden beslutat, på deklaration eller därvid fogad handling ange det värde han ansett böra åsättas. Han skall vidare an­ teckna sin skiljaktiga mening i nämndens protokoll, varefter utdrag av detta så snart det kan ske skall tillställas den lokala skattemyndigheten (151 § tredje stycket TF). Det åligger lokal skattemyndighet att anteckna ordfö­ randens skiljaktiga mening i fastighetslängden (135 a § 2). Sådan anteck­ ning förs i fastighetslängdens anteckningskolumn. Lokal skattemyndighet skall senast den 31 mars under taxeringsåret till länsstyrelsen översän­ da bl. a. utdrag av protokoll som inkommit från fastighetstaxeringsnämnd (135 a §4).

Promemorian

I promemorian påpekas att fastighetstaxeringsnämnd enligt taxeringskun- görelsen skall redovisa sina taxeringsbeslut på fastighetstaxeringsavier och

14

Kungl. Maj:ts proposition nr 96 år 1969

att på avierna skall anges de värden och andra uppgifter samt anteckningar

som skall införas i fastighetslängden. Nämnden insänder avierna till lokal

skattemyndighet, som överlämnar dem till länsstyrelsen för registrering.

Länsstyrelsen anger genom särskild kodmarkering i stomme till fastighets-

längd att på avi finns notering, som skall överföras till längdens anteck-

ningskolumn. Härefter kompletterar lokal skattemyndighet med hjälp av

länsstyrelsens kodmarkering den framställda stommen till fastighetslängd

med anteckningar, som finns angivna på fastighetstaxeringsavierna.

Metoden att genom protokollsutdrag underrätta lokal skattemyndighet

om ordförandes i fastighetstaxeringsnämnd skiljaktiga mening i och för

längdföring utgör enligt promemorian det enda undantaget från den beskriv­

na rutinen att införa anteckningar i fastighetslängds anteckningskolumn

med ledning av uppgifter på fastighetstaxeringsavierna. Det nu föreskrivna

sättet för längdföring av ordförandes skiljaktiga mening måste anses mind­

re praktiskt och rationellt än den metod, som skall användas för längdfö-

ringen av andra anteckningar. Det är enklare för ordförande att underrätta

lokal skattemyndighet om sin skiljaktiga mening på den handling vari han

noterar nämndens beslut beträffande samma fastighet och att eventuellt

ange uppgifter som skall antecknas i längden samtidigt med sin avvikande

mening. Metoden med anteckning av särmening på fastighetstaxeringsavi

är därtill säkrare från registreringssynpunkt än tillvägagångssättet med

protokollsutdrag.

Av nämnda skäl föreslås att i 151 § tredje stycket TF intas föreskrift om

att ordföranden skall underrätta lokal skattemyndighet om sin skiljaktiga

mening i den ordning som föreskrivs av Kungl. Maj :t eller myndighet som

Kungl. Maj :t bestämmer.

Till följd härav föreslås att ur 135 a § 4 TF utgår vad som sägs om skyl­

dighet för lokal skattemyndighet att översända utdrag av protokoll, som in­

kommit från fastighetstaxeringsnämnd, till länsstyrelsen senast den 31 mars

under taxeringsåret.

Remissyttrandena

Förslaget lämnas utan erinran av samtliga remissinstanser som yttrat sig

i frågan.

CFU understryker ändamålsenligheten av att ordföranden aviserar lokal

skattemyndighet genom anteckning på fastighetstaxeringsavi, eftersom avin

skall utgöra underlag för längdföring av nämndens beslut liksom de anteck­

ningar i övrigt som skall införas i anteckningskolumnen.

Kungl. Maj:ts proposition nr 96 år 1969

15

Förskjutning av senaste tidpunkter för vissa åtgärder under

taxeringsarbetet

Nuvarande ordning

Fastighetstaxeringsnämndens preliminära beslut om taxeringsvärden skall föreligga färdiga senast den 25 januari under taxeringsåret. Senast den 26 januari skall nämndens ordförande ha tillställt lokal skattemyndighet samt­ liga deklarationer (152 § andra stycket TF).

Senast den 31 januari under taxeringsåret skall lokal skattemyndighet — som enligt 135 a § TF har att svara för längdföringen av nämndbesluten — underrätta ägare eller därmed likställd innehavare av skattepliktig fastig­ het om det taxeringsvärde för fastigheten som preliminärt upptagits. Under­ rättelsen skall även innehålla upplysning bl. a. om att ägare eller inneha­ vare av fastigheten senast den 25 februari till nämndens ordförande kan avge skriftlig erinring mot förslaget samt om att särskild underrättelse om det slutliga beslutet inte kommer att utsändas, om erinringar ej avges eller det preliminärt upptagna taxeringsvärdet fastställs oförändrat (152 § tredje stycket).

Senast den 10 februari under taxeringsåret skall lokal skattemyndighet efter samråd med nämndordföranden utfärda kungörelse om att fastighets- längden under tio dagar viss angiven tid på dagen kommer att hållas till­ gänglig inom kommunen på lämplig kommunal expedition (152 § fjärde stycket TF). Så snart det kan ske efter den 25 februari skall lokal skatte­ myndighet översända fastighetslängden till ordföranden (152 § femte styc­ ket).

Senast den 25 mars under taxeringsåret skall nämndens arbete vara av­ slutat (152 § första stycket TF).

Promemorian

I promemorian framhålls att länsstyrelserna vid 1970 års allmänna fas­ tighetstaxering i överensstämmelse med föredragande departementsche­ fens uttalande i prop. 1968: 154 (s. 123) skall utnyttja ADB vid registre­ ring av fastighetstaxeringsnämndernas beslut i stommar till fastighets- längd.

Vidare skall länsstyrelserna enligt föreliggande förslag till anvisningar för längdföringen vid 1970 års allmänna fastighetstaxering i samband med beslutsregistreringen maskinellt framställa och successivt tillställa de lo­ kala skattemyndigheterna fullständigt ifyllda underrättelseblanketter på basis av de fastighetstaxeringsavier som inkommit till länsstyrelserna för registrering senast den 15 januari 1970. För fastigheter, beträffande vilka

16

avier inte inkommit senast sistnämnda dag, skall länsstyrelserna framställa

stommar till underrättelser, som av de lokala skattemyndigheterna måste

kompletteras med de åsatta preliminära taxeringsvärdena. Cirka 80 % av

de successivt levererade avierna förutsätts, om man ser till riket i dess hel­

het, ha kommit in till länsstyrelserna senast den 15 januari 1970.

Det framhålls i promemorian att det under utarbetandet av centrala an­

visningar och rekommendationer samt av deklarationsblanketter, avsedda

för 1970 års fastighetstaxering, framkommit skäl att ånyo överväga om inte

en del av de i TF angivna tidsgränserna bör förskjutas något för att man

skall uppnå önskad säkerhet i taxeringen och i registreringen av nämnder­

nas beslut. I syfte att skapa en säkrare grund för nya värderingsförfaran-

den och därmed för ett bättre taxeringsresultat har det numera bedömts

lämpligt att utöka kodsättningen samt registreringen av koder och andra

uppgifter utöver vad som var planerat hösten 1968. Detta kan antas med­

föra viss förlängning av den tid för vissa arbetsmoment som behövs hos

nämnderna, de lokala skattemyndigheterna och länsstyrelserna.

För nämndernas del kommer de redovisade omständigheterna att kunna

medföra att vissa av nämnderna får svårigheter att hålla leveransplanerna

med hänsyn till de tider som föreskrivits i TF och taxeringskungörelsen.

Det kan enligt promemorian befaras att tidspressen på nämnderna mins­

kar noggrannheten och säkerheten i deras arbete. De knappa tidsmargina­

lerna för de lokala skattemyndigheternas och länsstyrelsernas handhavande

av vissa uppgifter med granskning resp. registrering och kontroll av nämn­

dernas preliminära beslut och kodsättning får, betonas det, under inga om­

ständigheter leda till att nämnderna finner sig inte kunna fullt utnyttja

den författningsmässigt föreskrivna tiden för att fatta preliminära beslut,

dvs. tiden intill den 26 januari. (Det kan anmärkas att nämnda tid vid 1970

års allmänna fastighetstaxering utlöper den 28 januari till följd av mellan-

kommande söndag.)

Länsstyrelsernas och de lokala skattemyndigheternas tidsmarginal enligt

nuvarande bestämmelser i TF blir under år 1970 knapp om man beaktar hur

lagen om beräkning av lagstadgad tid förskjuter de tidpunkter då vissa åt­

gärder senast skall ha vidtagits. Efter det fastighetstaxeringsavierna slutleve-

rerats till länsstyrelserna från de lokala skattemyndigheterna, vilket år 1970

inte torde ske förrän den 31 januari, har länsstyrelsen i praktiken endast

tiden fram till den 6 februari för att framställa stommar till fastighetsläng-

der. Dessa måste nämligen, påpekas det, sedan de lokala skattemyndigheter­

na manuellt kompletterat dem med uppgifter som inte hunnit registreras

hos länsstyrelserna och med anteckningar i längdernas anteckningskolum-

ner, vara utlagda på kommunala expeditioner senast den 11 februari. Läng­

derna måste redan vid denna tidpunkt läggas fram för att kunna vara till­

gängliga där för allmänheten under tio dagar, då expeditionerna håller öp­

pet, innan tiden att avge erinringar utgår.

Kungl. Maj:ts proposition nr 96 år 1969

17

Kungl. Maj:ts proposition nr 96 år 1969

Vidare anförs i promemorian att det i de ursprungliga planerna på ett ut­ nyttjande av ADB vid registrering av taxeringsdata fr. o. in. 1970 års all­ männa fastighetstaxering förutsattes att alla uppgifter som registrerades i stommarna till fastighetslängder skulle kontrolläsas, eftersom tillräcklig tid för kontrollstansning av dessa uppgifter inte beräknades finnas tillgäng­ lig. Kontrolläsning av ett så stort antal numeriska data, som det med av­ sedda förfaranden blir fråga om vid den allmänna fastighetstaxeringen, är enligt promemorian inte en helt tillförlitlig metod i sammanhanget. Kon­ trollstansning är ett avsevärt rationellare och säkrare sätt för kontroll av numeriska data. Det synes därför vara befogat med en sådan förskjutning av tidsgränserna att den övervägande delen av de numeriska data hinner att kontrollstansas av länsstyrelserna.

För att minska tidsknappheten för de lokala skattemyndigheterna och länsstyrelserna samt något öka säkerheten i taxeringen och registreringen framläggs i promemorian förslag om att följande i 152 § TF intagna tidsan­ givelser under taxeringsåret skall ändras, nämligen

tidpunkten för utsändande av underrättelse om preliminärt taxeringsvärde från senast den 31 januari till senast den 15 februari,

tidpunkten för kungörelse om utläggning av stomme till fastighetslängd från senast den 10 februari till senast den 15 februari,

tidpunkten för fastighetsägare (-innehavare) att avge erinringar med an­ ledning av preliminära beslut från senast den 25 februari till senast den 10 mars samt

tidpunkten för översändande av stomme till tastighetslängd från lokal skattemyndighet till ordförande i fastighetstaxeringsnämnd från snarast efter den 25 februari till snarast efter den 10 mars.

Samma skäl anses böra föranleda att de tidpunkter för länsstyrelsens framställning av underrätteiseblanketter och av stomme till fastighetslängd som tagits in i taxeringskungörelsen förskjuts till senast den 10 februari resp. senast den 20 februari under taxeringsåret.

De föreslagna tidsförskjutningarna illustreras av följande uppställning med de i praktiken år 1970 tillämpliga tidpunkterna angivna inom parentes om de avviker från föreskrivna tidpunkter till följd av mellankömmande söndagar o. d.

Nu föreskriven (anvisad) dag för åtgärd

15 januari

20 januari

26 januari (27 januari)

Åtgärd

Föreslagen dag för åtgärd

Leverans till länsstyrelsen av 80 % av avierna Länsstyrelsen överlämnar de sista underrättelseblanketterna till lokal skattemyndighet Ordföranden överlämnar de sista deklarationerna till lokal skatte­ myndighet

15 januari

10 februari

26 januari (27 januari)

Nu föreskriven

(anvisad) dag

för åtgärd

30 januari

31 januari

( 2 februari)

10 februari

( 6 februari)

10 februari

( 6 februari)

11 februari

25 februari

26 februari

(27 februari)

25 mars

26 mars

18

31 mars

Kungl. Maj:ts proposition nr 96 år 1969

Åtgärd

Föreslagen dag för

åtgärd

Lokal skattemyndighet överlämnar

de sista avierna till länsstyrelsen

30 januari

Lokal skattemyndighet underrättar

15 februari

om preliminärt beslut

(16 februari)

Länsstyrelsen överlämnar stomme

20 februari

till fastighetslängd till lokal skatte­

myndighet

(16—20 februari)

Lokal skattemyndighet kungör ut­

15 februari

läggning av stommen

(16 februari)

Stommen utläggs

24 februari

Ägaren (innehavaren) inger erin­

ringar

10 mars

Lokal skattemyndighet översänder

11 mars

stommen till nämnden

(12 mars)

Fastighetstaxeringsnämndens arbe­

te avslutas

25 mars

Fastighetstaxeringsnämndens ord­

förande sänder deklaration med

slutligt beslut till lokal skattemyn­

dighet

26 mars

Ordföranden sänder in nämndens

handlingar till länsstyrelsen

31 mars

Om förslagen genomförs kommer, påpekas det i promemorian, en viss

krympning att ske av den tid fastighetstaxeringsnämnderna har till sitt för­

fogande för att fatta slutliga beslut.

Vid stickprovsvis företagna undersökningar har det visat sig, att de obser­

verade nämnderna vid 1965 års allmänna fastighetstaxering inte behövt mer

än två sammanträden för slutliga beslut. Man kan enligt promemorian vis­

serligen inte utesluta, att antalet erinringar med anledning av preliminära

beslut kommer att öka vid 1970 års allmänna fastighetstaxering, men även

om nämnderna skulle behöva hålla fyra å sex sammanträden för att fatta

sina slutliga beslut borde tillräcklig tid finnas också efter den förordade

tidsförskjutningen. Det understryks i promemorian att den 10 mars föreslås

bli sista dagen för erinringars avgivande och att nämnderna dessförinnan

kan börja behandlingen av de taxeringar beträffande vilka erinringar redan

inkommit och av de frågor om ändrade värden som på annat sätt aktualise­

rats under ett tidigare skede.

Redan i mitten av februari kan nämnderna från de lokala skattemyndig­

heterna rekvirera sådana kontrollförteckningar över samtliga fastigheter

inom distriktet och fastigheternas preliminärt åsatta värden som länsstyrel­

sernas datacentraler framställt under arbetet med stomme till fastighets-

längd. Vidare har nämnderna hela tiden tillgång till fastighetstaxeringsavier

för alla fastigheter.

19

Gjorda överväganden ger enligt vad som sägs i promemorian vid handen att den föreslagna krympningen av tiden för slutliga beslut inte kommer att i nämnvärd grad inverka menligt på arbetet för de ordförande i fastighets- taxeringsnämnd som även är ordförande i lokal taxeringsnämnd.

Kungl. Maj:ts proposition nr 96 år 1969

Remissyttrandena

Förslaget att förskjuta vissa föreskrivna senaste tidpunkter under taxe- ringsarbetet har tillstyrkts eller lämnats utan erinran av övervägande fler­ talet remissinstanser bl. a. kammarrätten, SCB, riksskattenämnden, CFU, länsstyrelserna i Stockholms, Gotlands, Malmöhus, Hallands, Göteborgs och

Bohus, Kopparbergs och Västerbottens län, Föreningen Sveriges fögderiche­ fer samt Taxeringsnämndsordförandenas riksförbund.

CFU anför bl. a. att en förskjutning av tidsplanen ger betydande fördelar.

Länsstyrelsen får därigenom möjlighet att framställa fullständiga under­ rättelseblanketter för nästan alla taxeringsenheter. Lokal skattemyndighets komplettering av underrättelseblanketter med taxeringsvärden m. m. be­ gränsas därigenom till ett fåtal. Vidare torde lokal skattemyndighet genom tidsförskjutningen erhålla en i det närmaste fullständig stomme till fastig- hetslängd liksom tillräcklig tid för komplettering av stomme till fastighets- längd innan den utläggs. CFU delar uppfattningen alt — även om den före­ slagna tidsförskjutningen genomförs — nämnderna får tillräcklig tid för att slutföra sitt arbete.

SCB förordar den föreslagna senareläggningen av vissa arbetsmoment bl. a. med hänvisning till den högre kvalitet i taxeringsarbetet som därigenom uppnås.

Vissa betänkligheter mot förslaget redovisas av länsstyrelserna i Söder­ manlands, Örebro och Kalmar län. Dessa länsstyrelser anser att den tid som kommer att stå till nämndernas förfogande för att bestämma de slutliga taxeringarna kan bli alltför knapp, om förslagen genomförs. Länsstyrelsen i Östergötlands län antar att antalet erinringar vid 1970 års allmänna fastig­ hetstaxering med all säkerhet kommer att öka inte oväsentligt framför allt då det gäller villafastigheter. För att vinna likformighet vid behandlingen av inkomna erinringar borde det vara lämpligt att fastighetstaxeringsombuden är närvarande vid nämndernas sammanträden. Ombuden torde emellertid inte kunna hinna med detta, om tiden för behandlingen av erinringarna görs så kort som föreslagits i promemorian. Länsstyrelsen föreslår därför att den tid som skall stå till nämndernas förfogande för atl fatta slutliga beslut ut­ sträcks med åtminstone en vecka.

Länsstyrelsen i Jämtlands län är tveksam om det lämpliga i att behandla vissa erinringar innan alla dessa kommit in. Först efter den 10 mars kan nämnden överblicka den totala omfattningen av erinringarna och länssty­ relsen finner det knappast lämpligt att man behandlar vissa erinringar förr­

20

än den totala omfattningen är känd. Ett stort antal erinringar kan fram­

tvinga överväganden om ändring av den nivå, som tillämpats vid taxering

av ett antal likartade fastigheter. De flesta erinringar torde vidare komma

in först de sista dagarna före den 10 mars. Erfarenheterna från den årliga

inkomsttaxeringen med stor anhopning av besvär dagarna närmast före be-

svärstidens utgång talar snarast för att stor risk föreligger härvidlag.

I samband med sina yttranden över här behandlade ämnen har länssty­

relsen i Stockholms län, Föreningen Sveriges fögderichefer och Taxerings-

nämndsordförandenas riksförbund tagit upp spörsmålet om platsen för

utläggning av stommen till fastighetslängd. Dessa re­

missinstanser finner det inte längre lämpligt att stommen måste läggas ut

inom kommunen på »lämplig kommunal expedition», såsom det alltjämt

föreskrivs i 152 § TF. De lägger därför fram förslag av innebörd att orden

»inom kommunen på lämplig kommunal expedition» antingen utgår eller

ersätts med »på lämplig expedition inom kommunen».

Kungl. Maj. ts proposition nr 96 år 1969

Underrättelser om preliminär och slutlig taxering

Nuvarande ordning

Enligt 152 § tredje stycket TF skall underrättelse till fastighetsägare

(-innehavare) om fastighetstaxeringsnämnds preliminära beslut bl. a. inne­

hålla upplysning om att särskild underrättelse om det slutliga beslutet inte

kommer att utsändas om erinringar ej avges eller det preliminärt upptagna

taxeringsvärdet fastställs oförändrat.

I 154 § 1 mom. TF lämnas motsvarande föreskrift om i vilka fall nämn­

dens ordförande är skyldig att tillställa ägaren underrättelse om nämndens

slutliga beslut. Sådan skyldighet har föreskrivits föreligga om ägaren eller

därmed likställd innehavare av fastighet avgett erinringar mot preliminärt

åsatt taxeringsvärde eller fastighetstaxeringsnämnden, utan att erinringar

avgetts, beslutat åsätta fastighet annat taxeringsvärde än som preliminärt

upptagits eller eljest frångått det preliminära beslutet.

Enligt 152 § tredje stycket TF behöver underrättelse om fastighetstaxe­

ringsnämnds preliminära beslut innehålla endast uppgift om taxeringsvär­

det i dess helhet och inte om de däri ingående särskilda värdena (delvär­

dena). Underrättelse om slutligt beslut skall likaså innehålla endast upp­

gift om taxeringsvärdet i dess helhet (154 § 1 inom.).

Promemorian

Bestämmelserna i 152 och 154 §§ TF om utsändande av underrättelse

om slutligt beslut efter avgivna erinringar har enligt promemorian i praxis

tolkats så att båda de däri angivna förutsättningarna — såväl att erinringar

Kungl. Maj:ts proposition nr 96 år i969

21

avgivits som att ändring skett av preliminärt beslut — måste föreligga för att fastighetstaxeringsnämnds ordförande skall vara skyldig att tillställa ägaren underrättelse om det slutliga beslutet. Har erinringar avgetts men det preliminära beslutet inte ändrats har sålunda skyldighet att underrätta om det slutliga beslutet inte ansetts föreligga. Sådan underrättelse har lik­ väl ibland sänts ut.

För denna tolkning av berörda bestämmelser har man enligt promemorian stött sig på föredragande departementschefens ställningstagande i prop. 1956: 150 enligt vilket delgivning av de slutliga besluten ansågs ske — i de fall de preliminära besluten ej ändrades — genom utläggningen av fastig- hetslängderna (se prop. 1956: 150, s. 350).

Efter vad som sägs i promemorian har emellertid på många håll formule­ ringen av ifrågavarande bestämmelser lett till tveksamhet om dessas rätta innebörd. Åtskilliga fastighetsägare som gjort erinringar med anledning av fastighetstaxeringsnämnds preliminära beslut och av upplysningen på den preliminära underrättelsen fått den uppfattningen att de därefter skulle er­ hålla underrättelse om nämndens slutliga beslut, har inte fått sådan under­ rättelse. Missförståndet torde enligt promemorian ha föranlett att fastighets­ ägare för sent anfört besvär hos fastighetsprövningsnämnden och att de där­ för — med hänsyn bl. a. till den nuvarande ytterst begränsade möjligheten till extraordinär besvärsrätt i fastighetstaxeringsmål — inte fått sin sak prövad.

Numera har utvecklingen gått därhän, att ett stort antal fastighetsägare är bosatta på andra orter än där deras fastigheter är belägna. De har därigenom begränsade möjligheter att själva ta del av utlagd fastighetslängd, vilket i en del fall kan leda till rättsförluster. Det får jämlikt promemorian med hän­ syn härtill anses rättvist att i vart fall de fastighetsägare, som gjort erin­ ringar med anledning av fastighetstaxeringsnämnds preliminära beslut får underrättelse om nämndens slutliga beslut.

152 § TF nu föreslås ändrad i andra avseenden samt formulär för blanketter till 1970 års allmänna fastighetstaxering för underrättelser till fastighetsägare anses behöva fastställas före hösten 1969 föreslås skyldig­ het att i underrättelse om preliminärt åsatt taxeringsvärde upplysa om att underrättelse om slutligt beslut alltid kommer att tillställas ägaren då han gjort erinringar med anledning av det preliminära beslutet, alltså även i de fall då det preliminära beslutet inte ändrats.

I promemorian anförs vidare att fastighetsägaren måste anses ha ett befo­ gat intresse av att få kännedom om hur hans fastighets totala taxeringsvärde fördelar sig på de enligt 10 § kommunalskattelagen redovisade särskilda vär­ dena. Enligt 152 § tredje stycket TF behöver underrättelse om fastighetstaxe­ ringsnämnds preliminära beslut innehålla uppgift endast om taxeringsvär­ det i dess helhet och inte delvärdena. Vid föregående allmänna fastighets­ taxering fanns emellertid på blanketten för underrättelse om preliminärt

22

taxeringsvärde även uppgift om taxeringsvärdets fördelning på de olika del-

värdena. Också i utarbetat förslag till underrättelseblankett för 1970 års

allmänna fastighetstaxering har utrymme lämnats för uppgifter om del­

värden.

Av samma skäl som anförts i fråga om fastighetstaxeringsnämnds preli­

minära beslut bör enligt promemorian underrättelse om de slutliga besluten

inrymma uppgift om inte blott fastighets totala taxeringsvärde utan också

de delvärden som ingår i taxeringsvärde.

Förslag framläggs i enlighet härmed om att ändring görs i 152 § tredje

stycket TF så att underrättelse om preliminärt åsatt taxeringsvärde alltid

skall innehålla upplysning

dels om förutom det totala taxeringsvärdet på fastigheten även de i taxe­

ringsvärdet ingående delvärdena,

dels om att underrättelse om de slutligt åsatta värdena kommer att till­

ställas ägaren om a) erinringar avgetts eller b) fastighetstaxeringsnämnden,

utan att erinringar avgetts, beslutat att åsätta fastigheten annat taxerings­

värde än som preliminärt upptagits eller eljest frångått det preliminära be­

slutet.

Likaså förordas att tillägg görs till texten i 154 § 1 mom. TF, så att under­

rättelse om slutligt beslut hädanefter skall innehålla uppgift om såväl det

totala taxeringsvärdet som de särskilda däri ingående värden som i enlighet

med 10 § kommunalskattelagen redovisas i fastighetslängden.

Rem issy ttrand ena

De berörda förslagen tillstyrks av samtliga remissinstanser som yttrat sig

i frågan.

Kammarrätten vitsordar att 152 och 154 §§ TF givit upphov till missför­

stånd. Sålunda har i ett flertal fall som kommit under kammarrättens be­

dömande såsom grund för extraordinär besvärsrätt enligt 166 § av fastig­

hetsägare åberopats att han inte fått underrättelse om slutligt beslut om

taxeringsvärde trots att han gjort erinringar mot förslaget om preliminärt

taxeringsvärde. De föreslagna ändringarna är ägnade att undanröja sådana

missförstånd.

Föreningen Sveriges fögderichefer anser att även skogsmarksvärdet bör

anges på underrättelse till ägare (innehavare) med hänsyn till detta värdes

betydelse i vissa fall vid inkomsttaxering.

Kungl. Maj:ts proposition nr 96 år 1969

Departementschefen

Vid förra årets riksdag beslöts vissa ändringar av teknisk natur i reglerna

för allmän fastighetstaxering. De ändrade reglerna skall tillämpas första

gången vid 1970 års allmänna fastighetstaxering. Under det fortsatta för­

beredelsearbetet inför denna fastighetstaxering har det emellertid visat sig

23

nödvändigt att göra vissa ytterligare ändringar i reglerna. Inom finansdepar­ tementet har upprättats en promemoria i ämnet.

Senast den 1 mars före det år då allmän fastighetstaxering äger rum skall länsstyrelserna förordna fastighetstaxeringsombud med uppgift att samord­ na arbetet i fastighetstaxeringsnämnderna inom ombudens geografiska verk­ samhetsområden. Vid områdesindelningen får f. n. ett fastighetstaxerings- distrikt inte delas upp mellan olika ombud. I promemorian föreslås möjlig­ het att förordna mer än ett fasti g hetstaxering som bud inom ett distrikt med uppdelning av arbetsuppgifterna efter ombu­ dens speciella sakkunskap.

I prop. 1968: 154 förordades att fastighetstaxeringsombuden i möjligaste mån rekryteras bland värderingsteknisk expertis. Det övervägande antalet ombud som nu förordnats av länsstyrelserna inför den förestående fastig­ hetstaxeringen är värderingstekniker. I samband med att ombud utsetts har det dock på vissa håll visat sig önskvärt att uppgifterna inom ett fastig- hetstaxeringsdistrikt delas upp så, att ett ombud svarar för jordbruksfastig­ heterna och ett annat för de fastigheter som tillhör kategorin annan fastig­ het. Några länsstyrelser har funnit behov av att kunna fördela ombudsupp- gifterna inom vissa storstadsdistrikt efter fastighetstyperna villafastighet resp. hyres- och af färsfastighet. Efter vad jag erfarit uppgår sammanlagda antalet fastighetstaxeringsdistrikt där länsstyrelser för närvarande önskar ha mer än ett ombud till drygt ett hundratal.

En uppdelning av ombudens uppgifter på sätt som föreslagits i prome­ morian förefaller mig kunna vara ändamålsenlig, eftersom den ökar möj­ ligheterna att effektivt utnyttja ombudens sakkunskap. En sådan uppdel­ ning bör inle medföra att antalet fastighetstaxeringsombud ökar, utan en­ dast att arbetsuppgifterna fördelas på ett rationellare sätt än vad som an­ nars skulle ha varit fallet. Uppdelning bör givetvis göras endast i distrikt med sådan sammansättning av fastighetsbeståndet att en delning av upp­ gifterna är uppenbart motiverad. Vissa remissinstanser har pekat på sam­ ordningsproblem som skulle kunna uppkomma vid dubblering av ombud. Jag tror dock inte att sådana samordningsproblem är av allvarligare natur. Enligt 155 § TF kan Kungl. Maj :t meddela de närmare föreskrifter om fas- tighetstaxeringsombuds arbete som behövs utöver bestämmelserna i TF. Därmed kan Kungl. Maj :t även lösa eventuellt uppkommande samordnings­ problem. En sak vill jag emellertid ta upp i förevarande sammanhang. En­ ligt 149 § skall vid fastighetstaxeringsnämndens första sammanträde ord­ föranden lämna redogörelse för värderingsgrunder och andra anvisningar, som fastställts av fastighetsprövningsnämnden, i närvaro av fastighetstaxe- ringsombudet. Kommer efter förslagets genomförande mer än ett fastighets­ taxeringsombud att finnas för distriktet bör samtliga ombud närvara vid nämnda sammanträde. Någon ändring av 149 § synes mig emellertid inte påkallad.

Kungl. Maj. ts proposition nr 96 år 1969

24

Hindret i 135 § 1 mom. TF mot en fördelning av arbetsuppgifter på olika

fastighetstaxeringsombud inom samma fastighefstaxeringsdistrikt bör såle­

des undanröjas. För att författningsändringen skall kunna ha effekt vid

1970 års allmänna fastighetstaxering bör länsstyrelserna i övergångsbestäm­

melse medges att före den 1 juli 1969 ändra den indelning i verksamhets­

områden för fastighetstaxeringsombud som de redan beslutat och vidta de

ytterligare åtgärder som behövs med anledning härav, t. ex. ändra förord­

nanden o. d. för ombud.

F. n. föreligger skyldighet för landets över 30 000 ar rendato­

rer (brukare) av jordbruksfastighet att lämna allmän fastig-

hetsdeklaration för åkerjordens användning och dränering och för

kreatursbesättningen på fastigheten. Enligt promemorian kan det inte läng­

re anses behövligt att belasta arrendatorer med skyldighet att komma in

med sådana uppgifter eftersom fastighetsägaren själv bör kunna lämna

dem.

Det ankommer på riksskattenämnden att meddela värderingstekniska an­

visningar till 1970 års allmänna fastighetstaxering. Enligt vad jag erfarit

torde dessa anvisningar, som dock ännu inte fastställts av nämnden, kom­

ma att minska behovet av detalj upplysningar om åkerjordens användning

och kreatursbesättningen. Av dessa skäl förordar jag att arrendators dekla­

rationsskyldighet upphör och att fjärde stycket i 136 § 1 mom. TF sålunda

utgår.

Uppgifter för statistiskt ändamål skall enligt 136 § 1 mom.

femte stycket TF lämnas i allmän fastighetsdeklaration efter föreskrift av

Kungl. Maj:t. Promemorieförslaget innebär på denna punkt att det skall

överlåtas på riksskattenämnden, som fastställer blanketter för allmän fas­

tighetstaxering, att, utan att först inhämta Kungl. Maj:ts godkännande,

bestämma vilka statistiska uppgifter som skall lämnas i allmän fastighets­

deklaration. Kungl. Maj:ts medgivande bör dock enligt promemorian alltid

inhämtas då man avser att samla in statistiska uppgifter i större omfatt­

ning i samband med allmän fastighetstaxering, exempelvis genom att foga

särskild bilaga till fastighetsdeklarationerna.

I prop. 1968:154 betonade jag, i samband med att jag diskuterade frågan

om utformningen av längder och deklarationer, angelägenheten av att for­

mulären till längder och deklarationsblanketter utformas för endast upp­

gifter av primärt intresse för fastighetstaxeringen (s. 65). Det ankommer,

framhöll jag vidare, på riksskattenämnden att fastställa formulären och

att, med beaktande av vad jag framhållit, i möjligaste mån ta hänsyn till

önskemål från SCB, civilförsvarsstyrelsen, överstyrelsen för ekonomisk för­

svarsberedskap, centralnämnden för fastighetsdata och statens institut för

byggnadsforskning. Arbetet med utformningen av blanketter och längder

Kungl. Maj:ts proposition nr 96 år 1969

25

lorde vara i det närmaste avslutat. Jag finner inte skäl att f. n. förorda nå­

gon ändring av 136 § 1 inom. lemte stycket TF.

Övervägande antalet av de handlingar hos länsstyrelsen som fastighets-

taxeringsnämndernas ordförande enligt taxeringsförfattningarna skall få

före taxeringsarbetets början skall först tillställas lokal skattemyndighet

för att där sorteras in i deklarationerna. Så är emellertid inte fallet med

avskrifter av lag!'artsbevis och uppgifter om belå­

ningsvärden hos hypoteksförening. Dessa handlingar skall

sändas direkt från länsstyrelsen till ordförandena.

I promemorian har föreslagits att länsstyrelsen skall sända även avskrif­

terna av lagfartsbevis och uppgifterna om belåningsvärden till nämndord­

förandena över lokal skattemyndighet. Ett sådant förfarande avlastar ord­

förandena arbetet med sorteringen av dessa handlingar. Länsstyrelsen i

Älvsborgs län har motsatt sig förslaget med motivering att ordförandena be­

höver materialet samlat och således inte insorterat vid bedömningen av pris­

statistiken. Emellertid är detta material statistiskt bearbetat före insorte­

ringen vad beträffar bedömningen av den allmänna prisnivån. Ordföranden

har också tillgång till sådana statistiska bearbetningar. Materialet torde så­

ledes behövas inte så mycket för detta ändamål som för bedömningen av

enskilda fastigheter. Jag ansluter mig sålunda till promemorieförslaget. För

att lokal skattemyndighet skall hinna med sorteringsarbetet fordras, såsom

sagts i promemorian, att länsstyrelsen avsänder handlingarna senast den

15 september året före taxeringsåret. 146 § 2 mom. TF bör ändras i över­

ensstämmelse med vad som nu föreslagits.

Några remissinstanser har ansett att länsstyrelsen inte behöver nu aktuel­

la handlingar, som för övrigt kommer in till länsstyrelsen från lokal skatte­

myndighet, utan att de kan bli kvar hos sistnämnda myndighet till dess de

skall sorteras in i deklarationerna och skickas till fastighetstaxeringsnämn-

dernas ordförande. De torde emellertid enligt vad jag erfarit behövas hos

länsstyrelsen i och för upprättande av markvärdekartor i enlighet med de

anvisningar som riksskattenämnden avser att meddela inför 1070 års all­

männa fastighetstaxering.

Om ordförande i fastighetstaxeringsnämnd är av skiljaktig m e-

n i n g, bör enligt promemorian skiljaktigheten meddelas lokal skattemyn­

dighet för längdföring genom anteckning på fastighetstaxeringsavi i stället

för såsom nu gäller genom utdrag av nämndens protokoll. Förslaget har i

detta avseende tillstyrkts av remissinstanserna. Jag ansluter mig till för­

slaget och förordar sålunda att i 151 § tredje stycket TF tas in en före­

skrift om att ordföranden skall underrätta lokal skattemyndighet om sin

skiljaktiga mening i den ordning som föreskrivs av Kungl. Maj :t eller myn­

dighet som Kungl. Maj:t bestämmer. Som följd härav bör bestämmelsen i

135 a § om skyldighet för lokal skattemyndighet att sända utdrag av fas-

Kungl. Maj:ts proposition nr 96 år 1969

26

tighetstaxeringsnämndernas protokoll till länsstyrelsen senast den 31 mars

under taxeringsåret utgå.

I samband med de ändrade regler för fastighetstaxering som antogs av

förra årets riksdag beslöts att längdföring och annan redovisning av taxe­

ringsvärden in. m. fr. o. m. 1970 års allmänna fastighetstaxering skall ske

med hjälp av automatisk databehandling (ADB). Sedan förberedelsearbetet

inför denna taxering i fråga om såväl det värderingstekniska förfarandet

som de system och program för redovisning genom ADB som bl. a. blir en

följd därav numera framskridit ytterligare, har det visat sig önskvärt att

törskjuta tidsschemat för vissa åtgärder under taxe-

ringsarbetet. I promemorian har framhållits att det är angeläget att

minska tidsknappheten för de lokala skattemyndigheterna och länsstyrel­

serna i syfte att öka säkerheten.

Promemoi ieförslaget innebär bl. a. att senaste tidpunkten då erinringar

mot de preliminärt åsatta taxeringsvärdena kan göras flyttas från den 25

februari till den 10 mars, men att någon motsvarande förskjutning inte görs

i fråga om den dag då fastighetstaxeringsnämndens arbete skall vara av­

slutat. Detta förslag har från vissa remissinstansers sida föranlett den in­

vändningen att den tid som nämnderna får till sitt förfogande för att fatta

slutliga beslut därigenom kan bli för knapp. Jag vill här emellertid fram­

hålla att Taxeringsnämndsordförandenas riksförbund ansett det tillfreds­

ställande att tidsschemat ändras i enlighet med förslaget. För min del an-

ser jag att de motiv som anförts i promemorian för vissa tidsförskjutningar

under februari och mars taxeringsåret är beaktansvärda. Beträffande far­

hågorna att fastighetstaxeringsnämnderna skulle få för kort tid till sitt för­

fogande för fattande av slutliga beslut vill jag säga följande. Även i det nya

systemet har nämnderna taxeringsmaterialet tillgängligt under största de­

len av den tid taxeringsarbetet pågår, således även under den tid då stom­

men till fastighetslängden ligger ute för granskning avseende de preliminärt

åsatta taxeringsvärdena. Det finns således tid att förbereda det slutliga ar­

betet under betydligt längre period än de femton dagar som enligt förslaget

återstår för taxeringsarbete sedan tiden för erinringar gått ut. Även om den

tid som återstår för behandling av erinringarna synes kort, torde den dock

räcka till. Med hänsyn till vad jag anfört och den inställning som Taxerings­

nämndsordförandenas riksförbund gett uttryck för är jag beredd att för­

orda den föreslagna ändringen av tidsschemat. 152 § TF bör sålunda änd­

ras så

att underrättelse om preliminärt taxeringsvärde skall utsändas senast den

15 februari,

att tid och plats för utläggning av stomme till fastighetslängd kungörs se­

nast den 15 februari,

att fastighetsägare (-innehavare) skall avge erinringar med anledning av

preliminära beslut senast den 10 mars,

Kungl. Maj:ts proposition nr 96 år 1969

Kurigl. Maj:ts proposition nr 96 år 1969

27

samt att lokal skattemyndighet skall sända stommen till fastighetslängd till fastighetstaxeringsnämndens ordförande snarast efter den 10 mars.

De angivna tidpunkterna skall som hittills hänföra sig till taxeringsåret.

F. n. finns i 152 § TF bestämmelser om skyldighet att i samband med un­ derrättelse om preliminärt åsatt taxeringsvärde upplysa fastighetsägaren om i vilka fall underrättelse om slutligt beslut skall tillstäl­ las honom. Upplysningen skall enligt bestämmelserna således innehålla att särskild underrättelse inte kommer att sändas ut om erinringar inte avges eller det preliminärt upptagna taxeringsvärdet fastställs oförändrat. Av

154 § 1 mom. framgår dock att nämndordföranden är skyldig att tillställa fastighetsägaren underrättelse om den taxering som nämnden slutligt be­ slutat i alla de fall då ägaren avgett erinringar mot preliminärt åsatt taxe­ ringsvärde. Bestämmelsen i 152 § har emellertid enligt promemorian ingett många nämndordförande uppfattningen att skyldighet inte föreligger för dem att lämna underrättelse om slutligt beslut när erinringar visserligen avgetts men det preliminära beslutet inte ändrats. Kammarätten har i sitt remissyttrande vitsordat att det uppstått missförsånd av nämnda art.

I prop. 1956:150 (s. 350) uttalade jag visserligen att besked om beslutat taxeringsvärde inte är avsedda att innebära annat än en serviceåtgärd från myndigheternas sida. Detta uttalande var emellertid inte avsett att ha den innebörden att ordföranden skulle sakna skyldighet att utsända sådana un­ derrättelser. Det avsåg underrättelsernas betydelse för fastighetsägarnas besvärsrätt. Utebliven underrättelse medför nämligen inte att ägaren får extraordinär besvärsrätt, eftersom delgivning av det slutliga beslutet sker genom offentlig utläggning av fastighetslängden. Det är av vikt att fastig­ hetsägarna får underrättelse om de slutliga besluten även i de fall då erin­ ringar avgetts men de preliminära besluten står fast. Ordalagen i 152 § TF bör ändras så att möjligheter till misstag av den art som hittills uppstått undanröjs.

Vissa fastigheter av icke skattepliktig natur skall enligt gällande bestäm­ melser taxeras. F. n. skall underrättelse enligt 152 § TF ej utsändas i sådant fall. Enligt min mening är detta otillfredsställande, eftersom taxeringsvärdet för sådan skattefri fastighet kan ha betydelse i olika avseenden och ägaren i vart fall kan anföra besvär över beslutad taxering. Jag förordar därför att underrättelse enligt 152 § skall avse varje fastighet som skall taxeras. I öv­ rigt vill jag föreslå sådana ändringar av paragrafens lydelse, att det klarare framgår att underrättelseskyldigheten skall avse inte bara taxeringsvärdet och dess delvärden enligt 10 § kommunalskattelagen utan även frågan hu­ ruvida skatteplikt föreligger och fastighets karaktär av jordbruksfastighet eller annan fastighet. Motsvarande ändringar bör göras i 154 § 1 mom. Änd­ ring av preliminärt beslut skall givetvis anses föreligga, om fastighet som ansetts skattefri förklaras vara skattepliktig enligt slutligt beslut eller om fastighetens beskattningsnatur ändras genom taxeringen.

28

Föreningen Sveriges fögderichefer har föreslagit att även skogsmarks­

värdet skall redovisas särskilt i underrättelserna. Jag har erfarit att så kom­

mer att ske och enligt min uppfattning finns inte tillräckliga skäl att införa

särskild föreskrift härom.

Sedan de preliminärt åsatta taxeringsvärdena införts i fastighetslängden

skall denna enligt 152 § fjärde stycket TF under tio dagar viss angiven tid

på dagen hållas tillgänglig inom kommunen på lämplig k o m in unal

expedition. Vid remissbehandlingen av promemorian har förslag fram­

förts om att längden skal] kunna läggas ut på annan plats inom kommu­

nen än kommunal expedition. Även jag finner det från servicesynpunkt mo­

tiverat att längden är offentligen tillgänglig på annan än kommunal expedi­

tion inom kommunen, förutsatt att expeditionen anses lämplig ur såväl

lokal skattemyndighets som allmänhetens synvinkel. Därför förordar jag att

texten i 152 § fjärde stycket ändras så att detta blir möjligt.

Jag vill i detta sammanhang ta upp ytterligare ett spörsmål som inte har

något samband med de tidigare behandlade frågorna. Det gäller frågan om

kommuns besvärstid vid årlig taxering. Enligt 76 § andra stycket TF skall

kommuns besvär över taxeringsnämnds beslut anföras före utgången av

augusti under taxeringsåret. I det system för längdföring som numera in­

förts, nämligen ett ADB-system, sänder lokal skattemyndighet fastighets-

längden, inkomstlängden och förmögenhetslängden till länsstyrelsen och

kommunens styrelse senast den 10 augusti under taxeringsåret. Den tid som

står kommunen till förfogande för granskning innan besvärstiden går ut

är i kortaste laget. Jag förordar därför att besvärstiden utsträcks till ut­

gången av september månad under taxeringsåret och att 76 § andra stycket

ändras i enlighet härmed.

Kungl. Maj:ts proposition nr 96 år 1969

Hemställan

Under åberopande av det anförda hemställer jag, att Kungl. Maj :t genom

proposition föreslår riksdagen att antaga inom finansdepartementet upprät­

tat förslag till förordning om ändring i taxeringsförordningen den 23 novem­

ber 1956 (nr 623).

Med bifall till vad föredraganden sålunda med in­

stämmande av statsrådets övriga ledamöter hemställt

förordnar Hans Maj :t Konungen att till riksdagen

skall avlåtas proposition av den lydelse bilaga till det­

ta protokoll utvisar.

Ur protokollet:

Gunnel Anderson

Kungl. Maj. ts proposition nr 96 år 1969

29

Innehållsförteckning

Propositionen ...................................................................................................................... 1

Propositionens huvudsakliga innehåll ......................................................................... 1

Författningsförslag................................................................... 2

Utdrag av statsrådsprotokollet den 28 mars 1969 ....................................................... 6

Inledning........................................................................................................................... 6

Fastighetstaxeringsombuds verksamhetsområde .................................................. 7

Nuvarande ordning................................................................................................. 7

Promemorian .......................................................................................................... 7

Remissyttrandena .................................................................................................... 8

Arrendators deklarationsskyldighet ...................................................................... 9

Nuvarande ordning................................................................................................. 9

Promemorian .......................................................................................................... 9

Remissyttrandena ................................................................................................... 10

Statistiska uppgifter i allmän fastighetsdeklaration............................................. 10

Nuvarande ordning................................................................................................... 10

Promemorian ............................................................................................................ 10

Remissyttrandena ................................................................................................... 11

Översändande av avskrifter av lagfartsbevis in. m............................................... 12

Nuvarande ordning................................................................................................... 12

Promemorian ............................................................................................................ 12

Remissyttrandena ................................................................................................... 13

Redovisning av skiljaktig mening av fastighetstaxeringsnämnds ordförande 13

Nuvarande ordning................................................................................................... 13

Promemorian ............................................................................................................ 13

Remissyttrandena ................................................................................................... 14

Förskjutning av senaste tidpunkter för vissa åtgärder under taxeringsarbetet 15

Nuvarande ordning................................................................................................... 15

Promemorian ............................................................................................................ 15

Remissyttrandena ................................................................................................... 19

Underrättelser om preliminär och slutlig taxering ........................................... 20

Nuvarande ordning................................................................................................... 20

Promemorian ............................................................................................................ 20

Remissyttrandena ................................................................................................. 22

Departementschefen ................................................................................................... 22

Hemställan..................................................................................................................... 28

MARCUS BOKTR. STHLM 1969 690240