Prop. 1969:96
('med förslag till förord\xad ning om ändring i taxeringsför ordning en den 23 no\xad vember 1956 (nr 623)',)
Kungl. Maj:ts proposition nr 96 år 1969
1
Nr 96
Kungl. Maj.ts proposition till riksdagen med förslag till förord
ning om ändring i taxeringsför ordning en den 23 no vember 1956 (nr 623); given Stockholms slott den 28 mars 1969.
Kungl. Maj:t vill härmed, under åberopande av bilagda utdrag av stats rådsprotokollet över finansärenden för denna dag, föreslå riksdagen att an taga härvid fogade förslag till förordning om ändring i taxeringsförord- ningen den 23 november 1956 (nr 623).
GUSTAF ADOLF
G. E. Sträng
Propositionens huvudsakliga innehåll
I propositionen föreslås vissa ändringar av förfarandet vid allmän fas tighetstaxering.
Ändringarna är huvudsakligen av teknisk natur. De innebär en viss för skjutning av tidsschemat för taxeringsarbetet. Vidare öppnas möjlighet att förordna mer än ett fastighetstaxeringsombud inom samma fastighetstaxe- ringsdistrikt. Dessutom upphävs skyldigheten för arrendator av jordbruks fastighet att särskilt deklarera vissa förhållanden avseende fastigheten.
I propositionen föreslås vidare utsträckning av tiden för kommuns rätt att anföra besvär över den årliga taxeringen till utgången av september månad under taxeringsåret.
Ändringarna avses träda i kraft omedelbart. 1
1
Bihang till riksdagens protokoll 1969. 1 samt. Nr 96
2
Kungl. Maj.ts proposition nr 96 år 1969
Förslag
till
Förordning
om ändring i taxeringsförordningen den 23 november 1956 (nr 623)
Härigenom förordnas, att 76 §, 135 § 1 mom., 135 a §, 136 § 1 mom., 146 §
2 inom., 151 och 152 §§ samt 154 § 1 mom. taxeringsförordningen den 23
november 19561 skall erhålla ändrad lydelse på sätt nedan anges.
(Nuvarande lydelse)
Besvär av — ------------ -------
Kommuns besvär skola anföras
före utgången av augusti månad un
der taxeringsåret.
Taxeringsintendent äger
1 m o in. Länsstyrelsen förordnar
senast den 1 mars året näst före det
år, då allmän fastighetstaxering äger
rum, erforderligt antal personer in
om länet, som genom sin verksam
het kunna antagas besitta sakkun
skap i fråga om fastighetsvärde
ring, (fastighetstaxerings-
ombud) att inom områden, som
länsstyrelsen bestämmer, samordna
arbetet i fastighetstaxeringsnämnder-
na. Fastighetstaxeringsombuds verk
samhetsområde skall vara så stort,
som omständigheterna lämpligen
medgiva, och omfatta flera fastig-
hetstaxeringsdistrikt. Ett fastighets-
taxeringsdistrikt må ej uppdelas
mellan olika fastighetstaxeringsom-
bud. Fastighetstaxeringsombud må
icke vara ledamot av fastighetstaxe-
ringsnämnd i länet.
Det åligger---------------- -------------—
(Föreslagen lydelse)
76 §.
augusti under taxeringsåret.
Kommuns besvär skola anföras
före utgången av september månad
under taxeringsåret.
samma taxering.
1 in o in. Länsstyrelsen förordnar
senast den 1 mars året näst före det
år, då allmän fastighetstaxering äger
rum, erforderligt antal personer in
om länet, som genom sin verksam
het kunna antagas besitta sakkun
skap i fråga om fastighetsvärde
ring, (fastighetstaxerings
ombud) att inom områden, som
länsstyrelsen bestämmer, samordna
arbetet i fastighetstaxeringsnämnder-
na. Fastighetstaxeringsombuds verk
samhetsområde skall vara så stort,
som omständigheterna lämpligen
medgiva, och omfatta flera fastig-
hetstaxeringsdistrikt. Fastighetstaxe
ringsombud må icke vara ledamot av
fastighetstaxeringsnämnd i länet.
arbetets fortskridande.
135 §.
135 a §.
Det åligger------------—----------------- ---------— denna längd,
4) översända deklarationer samt 4) översända deklarationer och
utdrag av protokoll och övriga hand- övriga handlingar som inkommit
1 Senaste lydelse av 146 § 2 mom. och 154 § 1 mom. se 1963: 683 samt av 135 § 1 mom., 135 a S
136 § 1 mom. samt 151 och 152 §§ se 1968: 733.
Kungl. Maj:ts proposition nr 96 år 1969
3
lingar som inkommit från fastighets-
taxeringsnämnd till länsstyrelsen se
nast den 31 mars under taxerings
året samt fastighetslängderna på den
tid och i den ordning Kungl. Maj :t
föreskriver,
5) i den------------------------------— —
(Nuvarande lydelse)
från fastighetstaxeringsnämnd till
länsstyrelsen senast den 31 mars un
der taxeringsåret samt fastighets
längderna på den tid och i den ord
ning Kungl. Maj :t föreskriver,
— vid taxeringsarbetet.
(Föreslagen lydelse)
136 §.
1 m o m. Till ledning---------------------------------- sådan innehavare.
Allmän fastighetsdeklaration skall avfattas —------- fastställt formulär.
Allmän fastighetsdeklaration skall innehålla-------------och anskaffnings
kostnader.
Är jordbruksfastighet upplåten
till brukande av annan, skall nu fö
reskriven deklarationsskyldighet i
fråga om åkerjordens användning
och dess dränering samt om krea
tursbesättningen åvila brukaren i
stället för ägaren eller innehavaren.
Kungl. Maj :t------------------------ statistiskt ändamål.
146
2 m o m. Länsstyrelsen skall se
nast den 30 september året näst före
taxeringsåret till ordföranden i
vederbörande fastighetstaxerings
nämnd översända de i 139 § omför-
mälda uppgifterna.
2 in o m. Länsstyrelsen skall se
nast den 15 september året näst före
taxeringsåret till den lokala skatte
myndigheten översända de i 139 §
omförmälda uppgifterna.
151
Vad i-----------------------------------------beträffande fastighetstaxeringsnämnd.
Beslut må----------- -------- --------------ifrågavarande taxering.
Anser ordföranden att värde bort
åsättas annorlunda än fastighets-
taxeringsnämnden beslutat, skall han
på deklaration eller därvid fogad
handling angiva det värde, han an
sett böra åsättas, samt i protokollet
anteckna de fall, i vilka detta skett.
Utdrag av protokollet i detta hänse
ende skall därefter tillställas den
lokala skattemyndigheten så snart
det kan ske.
Annan ledamot, —----------------------
Av nämnden------------------------------
Anser ordföranden att värde bort
åsättas annorlunda än fastighets-
taxeringsnämnden beslutat, skall han
på deklaration eller därvid fogad
handling angiva det värde, han an
sett böra åsättas, samt i protokollet
anteckna de fall, i vilka detta skett.
Ordförande skall underrätta lokal
skattemyndighet härom i den ord
ning, som föreskrives av Kungl.
Maj.t eller myndighet som Kungl.
Maj:t bestämmer.
av protokollet,
till protokollet.
152 §.
Fastighetstaxeringsnämndens arbete------------ under taxeringsåret.
Fastighetstaxeringsnämndens preliminära----- -------till ordföranden.
4
Kungl. Maj:ts proposition nr 96 år 1969
Lokal skattemyndighet skall se
nast den 31 januari under taxerings
året underrätta ägare eller därmed
likställd innehavare av skatteplik
tig fastighet om det taxeringsvärde
för fastigheten som preliminärt upp
tagits. Underrättelsen skall även in
nehålla upplysning, att ägaren eller
innehavaren av fastigheten äger se
nast den 25 påföljande februari till
fastighetstaxeringsnämndens ordfö
rande avgiva skriftliga erinringar
mot förslaget samt att särskild un
derrättelse om det slutliga beslutet
icke kommer att utsändas, om er
inringar icke avgivas eller det preli
minärt upptagna taxeringsvärdet
oförändrat fastställes. Därjämte
skall underrättelsen innehålla upp
lysning om vad som skall iakttagas
vid anförande av besvär över fastig
hetstaxeringsnämndens beslut om
taxeringen.
(Nuvarande lydelse)
Sedan de preliminärt åsatta taxe
ringsvärdena blivit upptagna i fas-
tighetslängden skall längden under
tio dagar viss angiven tid på dagen
hållas tillgänglig inom kommunen
på lämplig kommunal expedition,
med rätt för ägare eller därmed lik
ställd innehavare av fastighet inom
distriktet att på sätt och inom tid
som angives i föregående stycke av
giva erinringar. Lokal skattemyn
dighet skall efter samråd med ord
förande i fastighetstaxeringsnämnd
senast den 10 februari under taxe
ringsåret utfärda kungörelse härom.
Lokal skattemyndighet skall så
snart det kan ske efter den 25 feb
ruari översända fastighetslängden
till fastighetstaxeringsnämndens ord
förande.
Lokal skattemyndighet skall se
nast den 15 februari under taxe
ringsåret underrätta ägare eller där
med likställd innehavare av fastig
het, som skall taxeras,
1) om den taxering och de enligt
10 § kommunalskattelagen redovisa
de särskilda värden för fastigheten
som preliminärt bestämts,
2) om att ägaren eller innehava
ren äger senast den 10 mars till fas
tighetstaxeringsnämndens ordföran
de avgiva skriftliga erinringar mot
förslaget,
3) om att särskild underrättelse
om det slutliga beslutet kommer att
utsändas endast om ägaren eller in
nehavaren avgivit erinringar mot
preliminärt åsatt taxering eller om
fastighetstaxeringsnämnden, utan att
erinringar avgivits, beslutat åsätta
fastighet annat taxeringsvärde än
som preliminärt bestämts eller eljest
frångått det preliminära beslutet,
i) om vad som skall iakttagas vid
anförande av besvär över fastighets
taxeringsnämndens beslut om taxe
ringen.
Sedan de preliminärt åsatta taxe
ringsvärdena blivit upptagna i fas
tighetslängden skall längden under
tio dagar viss angiven tid på dagen
hållas tillgänglig inom kommunen
på lämplig expedition, med rätt för
ägare eller därmed likställd inneha
vare av fastighet inom distriktet att
på sätt och inom tid som angives i
föregående stycke avgiva erinring
ar. Lokal skattemyndighet skall efter
samråd med ordförande i fastighets
taxeringsnämnd senast den 15 feb
ruari under taxeringsåret utfärda
kungörelse härom.
Lokal skattemyndighet skall så
snart det kan ske efter den 10 mars
översända fastighetslängden till fas
tighetstaxeringsnämndens ordföran
de.
(Föreslagen lydelse)
Kungl. Maj. ts proposition nr 96 år 1969
5
(Nuvarande lydelse)
(Föreslagen lydelse)
154
1 m o in. Har ägare eller därmed
likställd innehavare av fastighet av
givit erinringar mot preliminärt åsatt
taxeringsvärde eller har fastighets-
taxeringsnämnden, utan att erinring
ar avgivits, beslutat åsätta fastighet
annat taxeringsvärde än som preli
minärt upptagits eller eljest från
gått det preliminära beslutet, skall
fastighetstaxeringsnämndens ordfö
rande tillsända ägaren eller inneha
varen underrättelse om det taxe
ringsvärde, som av fastighetstaxe-
ringsnämnden slutligt beslutats. Un
derrättelsen skall innehålla upplys
ning om vad som skall iakttagas Arid
anförande av besvär över fastighets
taxeringsnämndens beslut.
§•
1 in o in. Har ägare eller därmed
likställd innehavare av fastighet av
givit erinringar mot preliminärt åsatt
taxering eller har fastighetstaxe-
ringsnämnden, utan att erinringar
avgivits, beslutat åsätta fastighet an
nat taxeringsvärde än som prelimi
närt bestämts eller eljest frångått
det preliminära beslutet, skall fastig
hetstaxeringsnämndens ordförande
tillsända ägaren eller innehavaren
underrättelse om den taxering och
de enligt 10 § kommunalskattelagen
redovisade särskilda värden, som av
fastighetstaxeringsnämnden slutligt
bestämts. Underrättelsen skall inne
hålla upplysning om vad som skall
iakttagas vid anförande av besvär
över fastighetstaxeringsnämndens be
slut.
Denna förordning träder i kraft dagen efter den, då förordningen enligt
därå meddelad uppgift utkommit från trycket i Svensk författningssam
ling. Länsstyrelsen får före den 1 juli 1969 ändra den indelning i verksam
hetsområden för fastighetstaxeringsombud, som enligt 135 § 1 mom. taxe-
ringsförordningen skall ha bestämts senast den 1 mars 1969, och vidtaga de
ytterligare åtgärder som behövs med anledning härav.
6
Kungl. Maj:ts proposition nr 96 år 1969
Utdrag av protokollet över finansärenden, hållet inför Hans Maj:t
Konungen i statsrådet på Stockholms slott den 28
mars 1969.
Närvarande:
Ministern för utrikes ärendena
N
ilsson, statsråden
S
träng
, A
ndersson
,
L
ange
, K
ling
, H
olmqvist
, A
spling
, P
alme
, S
ven
-E
ric
N
ilsson
, G
ustafsson
,
Geijer, Odhnoff, Wickman, Moberg, Bengtsson.
Chefen för finansdepartementet, statsrådet Sträng, anmäler efter gemen
sam beredning med statsrådets övriga ledamöter fråga om ändring i taxe
rings förordningen och anför.
Inledning
År 1968 genomfördes ändrade regler för allmän fastighetstaxering (prop.
1968: 154, BeU 72, rskr 376, SFS 729—734). Under utarbetandet av cen
trala anvisningar och rekommendationer inför 1970 års allmänna fastighets
taxering samt av olika blanketter, avsedda för denna taxering, har det visat
sig att behov föreligger att ytterligare ändra bestämmelser, som rör förfa
randet vid allmän fastighetstaxering.
Inom finansdepartementet har upprättats en promemoria med förslag till
vissa ändringar i taxeringsförordningen (TF) den 23 november 1956 (nr
623) och taxeringskungörelsen den 27 juni 1957 (nr 513) inför den före
stående allmänna fastighetstaxeringen (Stencil Fi 1969:3).
Över promemorian har efter remiss yttranden avgetts av kammarrätten,
statistiska centralbyrån (SCB), riksskattenämnden, centrala folkbokfö
rings- och uppbördsnämnden (CFU), lantbruksstyrelsen, lantmäteristyrel-
sen, skogsstyrelsen, länsstyrelserna i Stockholms, Södermanlands, Östergöt
lands, Kalmar, Gotlands, Malmöhus, Hallands, Göteborgs och Bohus, Älvs-
borgs, Värmlands, Örebro, Kopparbergs, Jämtlands och Västerbottens län,
Svenska kommunförbundet, Föreningen Sveriges fögderichefer samt Taxe-
ringsnämndsordförandenas riksförbund.
Vissa remissinstanser har överlämnat yttranden, som de i sin tur inford
rat från underlydande myndigheter.
Kungl. Maj:ts proposition nr 96 år 1969
7
Fastighetstaxeringsombuds verksamhetsområde
Nuvarande ordning
Länsstyrelsen skall senast den 1 mars året före det år då allmän fastig
hetstaxering äger rum till fastighetstaxeringsombud förordna erforderligt
antal personer inom länet, som genom sin verksamhet kan antas besitta
sakkunskap i fråga om fastighetsvärdering. Dessa skall inom områden som
länsstyrelsen bestämmer samordna arbetet i fastighetstaxeringsnämnderna.
Ombuds verksamhetsområde skall vara så stort som omständigheterna
lämpligen medger och omfatta flera fastighetstaxeringsdistrikt. Ett fastig-
hetstaxeringsdistrikt får inte uppdelas mellan olika ombud (135 § 1 mom.
TF).
Promemorian
Erfarenheterna från 1965 års allmänna fastighetstaxering leder enligt pro
memorian till slutsatsen, att fastighetstaxeringsombudens verksamhetsom
råden vid kommande allmänna fastighetstaxeringar bör omfatta flera fas
tighetstaxeringsdistrikt än vad som i allmänhet var fallet 1964/65. Fastig
hetstaxeringsdistrikt av likartad beskaffenhet bör därför så långt möjligt
sammanföras till ett verksamhetsområde.
1 promemorian framhålls att det vid 1970 års allmänna fastighetstaxe
ring kommer att ställas väsentligt högre krav än tidigare på fastighetstaxe
ringsombudens värderingstekniska kunnande liksom också större anspråk
på tid som ombuden kan avdela för sina uppgifter. Det kan i åtskilliga fall
befinnas ändamålsenligt att uppdela ombudsuppgifterna inom samma geo
grafiska område på två personer, av vilka den ene svarar för värderings
frågor rörande jordbruksfastighet och den andre för frågor, som rör värde
ring av annan fastighet. Inom ett område med enbart tätbebyggelse kan det
exempelvis vara lämpligt att ett ombud anförtros uppgifter beträffande
villafastigheter och ett annat ombud uppgifter med övriga typer av annan
fastighet. Ombuden behöver vid sådana uppdelningar rekryteras med hän
syn till sina speciella kunskaper och erfarenheter såsom värderingstekni
ker.
Med hänsyn till fastighetstaxeringsdistriktens karaktär kan det enligt pro
memorian ibland vara fördelaktigt att ett ombud för jordbruksfastigheter
ges ett geografiskt område för sin verksamhet, vilket innefattar två geogra
fiska områden med var sitt ombud för annan fastighet. Dock bör aldrig ett
ombuds geografiska område få utgöra del av ett fastighetstaxeringsdistrikt.
Det framhålls i promemorian att någon mera betydande ökning av anta
let fastighetstaxeringsombud inte bör ske inför 1970 års allmänna fastig
8
hetstaxering jämfört med det antal ombud — i runt tal 230 — som funge
rade vid 1965 års allmänna fastighetstaxering.
Vid dubblering av antytt slag är det synnerligen angeläget att de båda
ombuden håller nära kontakt med varandra under arbetet.
Det föreslås att länsstyrelserna ges möjlighet att förordna mer än ett fas-
tighetstaxeringsombud inom samma geografiskt avgränsade område men
med uppdelning på skilda verksamhetstyper för vartdera ombudet. Den
mening i 135 § 1 mom. TF som anger att ett fastighetstaxeringsdistrikt ej
må uppdelas mellan olika fastighetstaxeringsombud bör därför utgå.
För att sådan författningsändring skall kunna ha effekt redan vid 1970
års allmänna fastighetstaxering föreslås vidare att det i övergångsbestäm
melse medges länsstyrelserna att före den 1 juli 1969 ändra den indelning
i verksamhetsområden för fastighetstaxeringsombud, som de enligt 135 §
1 mom. skall ha meddelat senast den 1 mars 1969, samt att likaledes före
den 1 juli 1969 förordna ytterligare ombud utöver dem som redan utsetts.
Kungl. Maj:ts proposition nr 96 år 1969
Remissy ttrand ena
Förslaget i promemorian bar i princip tillstyrkts eller lämnats utan erin
ran av samtliga remissinstanser.
Kammarrätten har ansett sig böra rikta uppmärksamheten på att genom
den föreslagna anordningen — som enligt kammarrätten medför stora för
delar genom att ombuden utväljs för olika kategorier av fastigheter med
hänsyn till sina speciella kunskaper och erfarenheter som värderingstekni
ker — möjligen kan riskeras att ombudens funktion som samordnare inte
kan utövas i den omfattning, som avsetts. Kammarrätten erinrar om be
hovet av samordning mellan olika fastighetskategorier, exempelvis mellan
villafastigheter och smärre egnahemsj ordbruk samt mellan fastigheter taxe
rade som annan fastighet och som jordbruksfastighet vid åsättande av vär
den på mark. Samtidigt förklarar emellertid kammarrätten att detta inte
torde vara någon större fråga, eftersom samordningen kan ske inom fastig-
hetstaxeringsnämnderna och mellan dessa.
Lantmäteristyrelsen förklarar, att förslaget att göra det möjligt att för
visst område kunna förordna flera fastighetstaxeringsombud är i linje med
den utveckling inom det värderingstekniska området som lett till en be
tydande specialisering bland praktiskt verksamma värderingsmän. Det in
nebär möjlighet att bättre utnyttja tillgänglig värderingsexpertis vid före
stående allmänna fastighetstaxering. Fördelarna härav är väsentliga. Sam
ordningsproblem kan i någon mån uppstå då fastighetstaxeringsnämnd har
att göra med flera ombud. Några större betänkligheter mot förslaget till
följd härav synes emellertid inte inställa sig.
Länsstyrelsen i Östergötlands län framhåller att det i samband med för
ordnande av fastighetstaxeringsombud till 1970 års allmänna fastighetstaxe
Kungl. Maj:ts proposition nr 96 år 1969
9
ring framkommit att ombudens kunskapsområden i flera fall är speciellt in riktade på taxering av jordbruk resp. av annan fastighet. Därför tillstyrker länsstyrelsen livligt förslaget.
Länsstyrelsen i Södermanlands län anför att en så långt gående uppdel ning av fastighetstaxeringsombudens uppgifter som att inom ett och sam ma område ett ombud skall kunna anförtros uppgifter i fråga om villafas tigheter och ett annat ombud uppgifter i fråga om övriga slag av annan fastighet inte är nödvändig i Södermanlands län.
Länsstyrelsen i Örebro län anser att en uppdelning av värderingsfrågorna mellan ett eller flera ombud kan vara ändamålsenlig i vissa län. Den sam ordning av taxeringarna inom och mellan fastighetstaxeringsdistrikten, som erfordras för att åstadkomma största möjliga likformighet, torde såvitt gäl ler villa-, hyres- och industxnfastighet inom ett medelstort län med endast ett fåtal orter av utpräglad storstadskaraktär kunna åstadkommas även genom samarbete mellan länsstyrelsens sakkunniga på ifrågavarande om råde och fastighetstaxeringsombuden.
Länsstyrelsen i Älvsborgs län anser att den effektivisering av ombuds- verksamheten som förslaget åsyftar bör kunna uppnås utan att länsstyrel sen formellt förordnar flera ombud inom ett och samma verksamhetsom råde. I stället bör länsstyrelserna lämnas fria händer att på det sätt som är lämpligast för resp. länsstyrelse — inom ramen för centralt lämnade anvis ningar — ordna verksamheten för fastighetstaxeringsombuden. Så bör t. ex., enligt länsstyrelsens mening, expertis som hämtats från lantbruksnämnden och som förordnats som fastighetstaxeringsombud kunna utnyttjas för spe ciella värderingsfrågor som rör jordbruksfastigheter inom del av län, inne fattande flera verksamhetsområden.
Arrendators deklarationsskyldighet
Nuvarande ordning
Om jordbruksfastighet är upplåten till brukande av annan än fastighetens ägare eller med ägaren likställd innehavare, skall deklarationsskyldighet vid allmän fastighetstaxering i fråga om åkerjordens användning och dess dränering samt om kreatursbesättningen åvila brukaren i stället för den för fastigheten i övrigt deklarationsskyldige ägaren eller innehavaren (136 § 1 mom. fjärde stycket TF).
Promemorian
Vid 1965 års allmänna fastighetstaxering visade det sig enligt vad som uppges i promemorian att deklaration i många fall inte avgavs av deklara- tionsskyldiga brukare (arrendatorer). Å andra sidan ingavs i åtskilliga fall
10
samma uppgifter beträffande ifrågavarande förhållanden av såväl ägaren
(innehavaren) som brukaren (arrendatorn).
F. n. finns något över 30 000 arrendatorer till jordbruksfastigheter med
en areal överstigande två hektar. Några svårigheter för ägaren att i samband
med upprättandet av sin fastighetsdeklaration från brukaren skaffa in upp
gifter om den upplåtna fastighetens användning, dränering och kreaturs
besättning torde numera föreligga endast undantagsvis. Härtill kommer att
uppgifter rörande åkerjordens användning och angående kreatursbesättning
en numera är av ringa intresse för taxering av jordbruksfastighet.
Vid utarbetandet av förslag till deklarationsblankett för jordbruksfas
tighet vid 1970 års allmänna fastighetstaxering har behov inte befunnits
föreligga av att grunda värderingen på uppgifter från jordbruksfastighetens
brukare.
Till följd härav finns det enligt promemorian inte längre anledning att
belasta landets förhållandevis stora antal brukare med skyldighet att de
klarera för vissa särskilt angivna förhållanden på den brukade fastigheten.
136 § 1 mom. fjärde stycket TF föreslås därför utgå.
Remissyttrandena
Promemorieförslaget har inte föranlett erinran av någon remissinstans.
Lantbrnksstyrelsen anför emellertid att uppgifter om utnyttjandegraden
av befintliga djurstallar i vissa fall kan bli av betydelse vid värderingen samt
att eventuella brister och ofullständigheter i den kommande redovisningen
måste bedömas med hänsyn till ägarens kontrollsvårigheter.
Kungl. Maj. ts proposition nr 96 år 1969
Statistiska uppgifter i allmän fastighetsdeklaration
Nuvarande ordning
Enligt 136 § 1 mom. femte stycket TF kan Kungl. Maj :t föreskriva att
— utöver de uppgifter som obligatoriskt skall lämnas i allmän fastighets
deklaration — också uppgifter för statistiskt ändamål skall lämnas vid av
givande av sådan deklaration.
Promemorian
I nu föreliggande förslag till formulär för deklarationsblanketter till 1970
års allmänna fastighetstaxering har enligt promemorian medtagits vissa
uppgifter, som visserligen är av intresse vid värderingen av fastigheter vid
denna taxering men som till väsentlig del tjänar även statistiska ändamål
och utgör underlag för kommande fastighetstaxeringar. Vidare har man
vid utarbetandet av förslag till formulär haft att utgå från vad föredragande
11
departementschefen uttalat i prop. 1968: 154 (s. 65) om att det ankommer på riksskattenämnden att, med beaktande av att deklarationsformulären utformas för endast uppgifter av primärt intresse för fastighetstaxeringen, i möjligaste mån ta hänsyn till önskemål från SCB, civilförsvarsstyrelsen, överstyrelsen för ekonomisk försvarsberedskap, centralnämnden för fas tighetsdata och statens institut för byggnadsforskning.
I promemorian uttalas att riksskattenämnden bör, utan att först behöva inhämta Kungl. Maj :ts godkännande, kunna bestämma vilka uppgifter av nyss beskrivna slag som skall lämnas vid allmän fastighetstaxering. Där emot bör insamlande i större omfattning av statistiska uppgifter i samband med allmän fastighetstaxering, exempelvis genom fogande av särskild bilaga till deklarationerna, även i fortsättningen kunna ske endast efter Kungl. Maj :ts beslut härom.
I enlighet härmed föreslås att 136 § 1 mom. femte stycket TF ändras så att Kungl. Maj :t eller myndighet som Kungl. Maj :t bestämmer, kan före skriva att vid avgivande av allmän fastighetsdeklaration uppgifter för sta tistiskt ändamål skall lämnas utöver de obligatoriska uppgifter som åsyftas i paragrafens tredje stycke.
Kungl. Maj:ts proposition nr 96 år 1960
Remissyttrandena
I princip tillstyrks förslaget av samtliga remissinstanser, som uttalat sig i ämnet utom länsstyrelsen i Hallands län.
SCB anför bl. a. att ämbetsverket — i stället för särskilda sakkunniga — fr. o. m. 1970 års allmänna fastighetstaxering skall svara för den statistiska bearbetningen av resultaten från 1'astighetstaxeringsarbetet. SCB har i egen skap av central förvaltningsmyndighet för den statliga statistikproduktio nen ett åliggande att ansvara för samordning av denna i alla dess led, från insamling över bearbetning till redovisning och publicering av resultaten.
Med hänsyn härtill föreslås att riksskattenämnden och SCB skall få Kungl. Maj :ts bemyndigande att i samråd föreskriva vilka statistiska uppgifter, som skall inhämtas vid allmän fastighetstaxering.
Länsstyrelsen i Örebro län framhåller att man i deklarationsformulären eller därtill fogad handling inte bör föreskriva en så omfattande uppgifts- skyldighet för statistiskt ändamål att man därigenom riskerar att de för fastighetstaxeringens fullgörande primära uppgifterna lämnas oredovisade av de deklarationsskyldiga. Ett alltför omfattande statistikinsamlande in nebär även en ökning av arbetsbördan för de myndigheter och nämnder som deltar i fastighetstaxeringsarbetet i första instans.
Länsstyrelsen i Hallands län uttalar bl. a. att taxeringsväsendet under många år belastats med insamlingsuppgifter för statistiskt ändamål till för fång för de egentliga taxeringsuppgifterna. Sådana uppgifter bör därför en dast förekomma då synnerligen starka skäl talar därför. Ifyllandet av de-
12
ldarationsblanketterna framstår för menige man som en börda. Utformas
blanketterna så att i dessa förekommer olika uppgifter av mer eller mindre
perifert intresse för den förevarande taxeringen men kanske av ett visst
intresse för kommande fastighetstaxeringar blir ifyllandet av blanketten för
många obegripligt och ännu mer olustbetonat. I den mån riksskattenämnden
finner vissa statistiska uppgifter nödvändiga bör det enligt länsstyrelsens
mening inte möta större svårigheter att vart femte år göra framställning
därom till Kungl. Maj :t.
Kungi. Maj:ts proposition nr 96 år 1969
Översändande av avskrifter av lagfartsbevis m, m.
Nuvarande ordning
Länsstyrelse skall enligt 146 § 2 mom. TF senast den 30 september året
före det
år
då allmän fastighetstaxering skall äga rum till ordföranden i fas-
tighetstaxeringsnämnd översända i 139 § TF omförmälda avskrifter av lag
fartsbevis och uppgifter om det värde, till vilket fastighet som anmälts till
belåning hos hypoteksinrättning blivit uppskattad. Dessa uppgifter skall
länsstyrelsen enligt bestämmelserna i 139 § 2 mom. ha erhållit senast den
20 juli samma år från lokal skattemyndighet.
Promemorian
Då skyldighet att sortera, numrera och ordna deklarationsmaterialet nu
mera i huvudsak lagts på lokal skattemyndighet — dels för att rationalisera
detta arbetsmoment, dels för att bespara fastighetstaxeringsnämndernas ord
förande sådant arbete — är det enligt promemorian ändamålsenligt och
praktiskt att lokal skattemyndighet även sorterar in avskrifterna av lag-
fartsbevisen och uppgifterna om belåningsvärden i fastighetsdeldarationer-
na.
För att lokal skattemyndighet skall hinna sortera in också avskrifterna
av lagfartsbevisen och uppgifterna om belåningsvärden i fastighetsdeklara-
tionerna innan dessa enligt bestämmelse i taxeringskungörelsen senast den
1 oktober året före taxeringsåret överlämnas av lokal skattemyndighet till
fastighetstaxeringsnämnd måste länsstyrelsen översända avskrifterna och
uppgifterna till lokal skattemyndighet senast den 15 september sistnämn
da år.
Därför föreslås, att 146 § 2 mom. TF ändras så att länsstyrelsen senast
den 15 september året före taxeringsåret översänder till lokal skattemyndig
het de i 139 § 1 mom. första och andra styckena och 2 mom. angivna avskrif
terna av lagfartsbevisen och uppgifterna om belåningsvärden.
Kungl. Maj.ts proposition nr 96 år 1969
13
Remissyttrandena
Övervägande antalet av remissinstanserna, såsom kammarrätten, riks skattenämnden, lantmäteristyrelsen samt läns stp rats er na i Östergötlands,
Malmöhus, Hallands och Örebro län har anslutit sig till promemorieförsla- get.
Länsstyrelsen i Gotlands län och Taxeringsnämnds ordförandenas riksför bund uttalar emellertid att, med hänsyn till att länsstyrelserna numera inte lär behöva handlingarna ifråga för statistisk bearbetning av köpeskillingar na, avskrifterna lämpligen synes kunna kvarligga hos den lokala skattemyn digheten tills dess insorLering skall ske.
Länsstyrelsen i Älvsborgs län avstyrker förslaget med undantag vad be träffar framflyttningen av tidpunkten för översändandet av avskrifterna.
Som skäl anför länsstyrelsen att fastighetstaxeringsnämndens ordförande har behov av lagfartsbevisen och uppgifterna från hypoteksinrättningarna för att kunna dra egna slutsatser av de priser som tillämpats vid fastighets köp. För detta ändamål är det mindre lämpligt om bevisen och uppgifterna är insorterade i deklarationshandlingarna. Ordföranden bör i stället ha till gång til! uppgifterna i samlat skick. Arbetet med att senare sortera in ma terialet torde enligt länsstyrelsen inte vara särskilt betungande för ordfö randen.
Redovisning av skiljaktig mening av fastighetstaxeringsnämnds
ordförande
Nuvarande ordning
Fastighetstaxeringsnämndens ordförande skall, om han anser att värde hort åsättas annorlunda än nämnden beslutat, på deklaration eller därvid fogad handling ange det värde han ansett böra åsättas. Han skall vidare an teckna sin skiljaktiga mening i nämndens protokoll, varefter utdrag av detta så snart det kan ske skall tillställas den lokala skattemyndigheten (151 § tredje stycket TF). Det åligger lokal skattemyndighet att anteckna ordfö randens skiljaktiga mening i fastighetslängden (135 a § 2). Sådan anteck ning förs i fastighetslängdens anteckningskolumn. Lokal skattemyndighet skall senast den 31 mars under taxeringsåret till länsstyrelsen översän da bl. a. utdrag av protokoll som inkommit från fastighetstaxeringsnämnd (135 a §4).
Promemorian
I promemorian påpekas att fastighetstaxeringsnämnd enligt taxeringskun- görelsen skall redovisa sina taxeringsbeslut på fastighetstaxeringsavier och
14
Kungl. Maj:ts proposition nr 96 år 1969
att på avierna skall anges de värden och andra uppgifter samt anteckningar
som skall införas i fastighetslängden. Nämnden insänder avierna till lokal
skattemyndighet, som överlämnar dem till länsstyrelsen för registrering.
Länsstyrelsen anger genom särskild kodmarkering i stomme till fastighets-
längd att på avi finns notering, som skall överföras till längdens anteck-
ningskolumn. Härefter kompletterar lokal skattemyndighet med hjälp av
länsstyrelsens kodmarkering den framställda stommen till fastighetslängd
med anteckningar, som finns angivna på fastighetstaxeringsavierna.
Metoden att genom protokollsutdrag underrätta lokal skattemyndighet
om ordförandes i fastighetstaxeringsnämnd skiljaktiga mening i och för
längdföring utgör enligt promemorian det enda undantaget från den beskriv
na rutinen att införa anteckningar i fastighetslängds anteckningskolumn
med ledning av uppgifter på fastighetstaxeringsavierna. Det nu föreskrivna
sättet för längdföring av ordförandes skiljaktiga mening måste anses mind
re praktiskt och rationellt än den metod, som skall användas för längdfö-
ringen av andra anteckningar. Det är enklare för ordförande att underrätta
lokal skattemyndighet om sin skiljaktiga mening på den handling vari han
noterar nämndens beslut beträffande samma fastighet och att eventuellt
ange uppgifter som skall antecknas i längden samtidigt med sin avvikande
mening. Metoden med anteckning av särmening på fastighetstaxeringsavi
är därtill säkrare från registreringssynpunkt än tillvägagångssättet med
protokollsutdrag.
Av nämnda skäl föreslås att i 151 § tredje stycket TF intas föreskrift om
att ordföranden skall underrätta lokal skattemyndighet om sin skiljaktiga
mening i den ordning som föreskrivs av Kungl. Maj :t eller myndighet som
Kungl. Maj :t bestämmer.
Till följd härav föreslås att ur 135 a § 4 TF utgår vad som sägs om skyl
dighet för lokal skattemyndighet att översända utdrag av protokoll, som in
kommit från fastighetstaxeringsnämnd, till länsstyrelsen senast den 31 mars
under taxeringsåret.
Remissyttrandena
Förslaget lämnas utan erinran av samtliga remissinstanser som yttrat sig
i frågan.
CFU understryker ändamålsenligheten av att ordföranden aviserar lokal
skattemyndighet genom anteckning på fastighetstaxeringsavi, eftersom avin
skall utgöra underlag för längdföring av nämndens beslut liksom de anteck
ningar i övrigt som skall införas i anteckningskolumnen.
Kungl. Maj:ts proposition nr 96 år 1969
15
Förskjutning av senaste tidpunkter för vissa åtgärder under
taxeringsarbetet
Nuvarande ordning
Fastighetstaxeringsnämndens preliminära beslut om taxeringsvärden skall föreligga färdiga senast den 25 januari under taxeringsåret. Senast den 26 januari skall nämndens ordförande ha tillställt lokal skattemyndighet samt liga deklarationer (152 § andra stycket TF).
Senast den 31 januari under taxeringsåret skall lokal skattemyndighet — som enligt 135 a § TF har att svara för längdföringen av nämndbesluten — underrätta ägare eller därmed likställd innehavare av skattepliktig fastig het om det taxeringsvärde för fastigheten som preliminärt upptagits. Under rättelsen skall även innehålla upplysning bl. a. om att ägare eller inneha vare av fastigheten senast den 25 februari till nämndens ordförande kan avge skriftlig erinring mot förslaget samt om att särskild underrättelse om det slutliga beslutet inte kommer att utsändas, om erinringar ej avges eller det preliminärt upptagna taxeringsvärdet fastställs oförändrat (152 § tredje stycket).
Senast den 10 februari under taxeringsåret skall lokal skattemyndighet efter samråd med nämndordföranden utfärda kungörelse om att fastighets- längden under tio dagar viss angiven tid på dagen kommer att hållas till gänglig inom kommunen på lämplig kommunal expedition (152 § fjärde stycket TF). Så snart det kan ske efter den 25 februari skall lokal skatte myndighet översända fastighetslängden till ordföranden (152 § femte styc ket).
Senast den 25 mars under taxeringsåret skall nämndens arbete vara av slutat (152 § första stycket TF).
Promemorian
I promemorian framhålls att länsstyrelserna vid 1970 års allmänna fas tighetstaxering i överensstämmelse med föredragande departementsche fens uttalande i prop. 1968: 154 (s. 123) skall utnyttja ADB vid registre ring av fastighetstaxeringsnämndernas beslut i stommar till fastighets- längd.
Vidare skall länsstyrelserna enligt föreliggande förslag till anvisningar för längdföringen vid 1970 års allmänna fastighetstaxering i samband med beslutsregistreringen maskinellt framställa och successivt tillställa de lo kala skattemyndigheterna fullständigt ifyllda underrättelseblanketter på basis av de fastighetstaxeringsavier som inkommit till länsstyrelserna för registrering senast den 15 januari 1970. För fastigheter, beträffande vilka
16
avier inte inkommit senast sistnämnda dag, skall länsstyrelserna framställa
stommar till underrättelser, som av de lokala skattemyndigheterna måste
kompletteras med de åsatta preliminära taxeringsvärdena. Cirka 80 % av
de successivt levererade avierna förutsätts, om man ser till riket i dess hel
het, ha kommit in till länsstyrelserna senast den 15 januari 1970.
Det framhålls i promemorian att det under utarbetandet av centrala an
visningar och rekommendationer samt av deklarationsblanketter, avsedda
för 1970 års fastighetstaxering, framkommit skäl att ånyo överväga om inte
en del av de i TF angivna tidsgränserna bör förskjutas något för att man
skall uppnå önskad säkerhet i taxeringen och i registreringen av nämnder
nas beslut. I syfte att skapa en säkrare grund för nya värderingsförfaran-
den och därmed för ett bättre taxeringsresultat har det numera bedömts
lämpligt att utöka kodsättningen samt registreringen av koder och andra
uppgifter utöver vad som var planerat hösten 1968. Detta kan antas med
föra viss förlängning av den tid för vissa arbetsmoment som behövs hos
nämnderna, de lokala skattemyndigheterna och länsstyrelserna.
För nämndernas del kommer de redovisade omständigheterna att kunna
medföra att vissa av nämnderna får svårigheter att hålla leveransplanerna
med hänsyn till de tider som föreskrivits i TF och taxeringskungörelsen.
Det kan enligt promemorian befaras att tidspressen på nämnderna mins
kar noggrannheten och säkerheten i deras arbete. De knappa tidsmargina
lerna för de lokala skattemyndigheternas och länsstyrelsernas handhavande
av vissa uppgifter med granskning resp. registrering och kontroll av nämn
dernas preliminära beslut och kodsättning får, betonas det, under inga om
ständigheter leda till att nämnderna finner sig inte kunna fullt utnyttja
den författningsmässigt föreskrivna tiden för att fatta preliminära beslut,
dvs. tiden intill den 26 januari. (Det kan anmärkas att nämnda tid vid 1970
års allmänna fastighetstaxering utlöper den 28 januari till följd av mellan-
kommande söndag.)
Länsstyrelsernas och de lokala skattemyndigheternas tidsmarginal enligt
nuvarande bestämmelser i TF blir under år 1970 knapp om man beaktar hur
lagen om beräkning av lagstadgad tid förskjuter de tidpunkter då vissa åt
gärder senast skall ha vidtagits. Efter det fastighetstaxeringsavierna slutleve-
rerats till länsstyrelserna från de lokala skattemyndigheterna, vilket år 1970
inte torde ske förrän den 31 januari, har länsstyrelsen i praktiken endast
tiden fram till den 6 februari för att framställa stommar till fastighetsläng-
der. Dessa måste nämligen, påpekas det, sedan de lokala skattemyndigheter
na manuellt kompletterat dem med uppgifter som inte hunnit registreras
hos länsstyrelserna och med anteckningar i längdernas anteckningskolum-
ner, vara utlagda på kommunala expeditioner senast den 11 februari. Läng
derna måste redan vid denna tidpunkt läggas fram för att kunna vara till
gängliga där för allmänheten under tio dagar, då expeditionerna håller öp
pet, innan tiden att avge erinringar utgår.
Kungl. Maj:ts proposition nr 96 år 1969
17
Kungl. Maj:ts proposition nr 96 år 1969
Vidare anförs i promemorian att det i de ursprungliga planerna på ett ut nyttjande av ADB vid registrering av taxeringsdata fr. o. in. 1970 års all männa fastighetstaxering förutsattes att alla uppgifter som registrerades i stommarna till fastighetslängder skulle kontrolläsas, eftersom tillräcklig tid för kontrollstansning av dessa uppgifter inte beräknades finnas tillgäng lig. Kontrolläsning av ett så stort antal numeriska data, som det med av sedda förfaranden blir fråga om vid den allmänna fastighetstaxeringen, är enligt promemorian inte en helt tillförlitlig metod i sammanhanget. Kon trollstansning är ett avsevärt rationellare och säkrare sätt för kontroll av numeriska data. Det synes därför vara befogat med en sådan förskjutning av tidsgränserna att den övervägande delen av de numeriska data hinner att kontrollstansas av länsstyrelserna.
För att minska tidsknappheten för de lokala skattemyndigheterna och länsstyrelserna samt något öka säkerheten i taxeringen och registreringen framläggs i promemorian förslag om att följande i 152 § TF intagna tidsan givelser under taxeringsåret skall ändras, nämligen
tidpunkten för utsändande av underrättelse om preliminärt taxeringsvärde från senast den 31 januari till senast den 15 februari,
tidpunkten för kungörelse om utläggning av stomme till fastighetslängd från senast den 10 februari till senast den 15 februari,
tidpunkten för fastighetsägare (-innehavare) att avge erinringar med an ledning av preliminära beslut från senast den 25 februari till senast den 10 mars samt
tidpunkten för översändande av stomme till tastighetslängd från lokal skattemyndighet till ordförande i fastighetstaxeringsnämnd från snarast efter den 25 februari till snarast efter den 10 mars.
Samma skäl anses böra föranleda att de tidpunkter för länsstyrelsens framställning av underrätteiseblanketter och av stomme till fastighetslängd som tagits in i taxeringskungörelsen förskjuts till senast den 10 februari resp. senast den 20 februari under taxeringsåret.
De föreslagna tidsförskjutningarna illustreras av följande uppställning med de i praktiken år 1970 tillämpliga tidpunkterna angivna inom parentes om de avviker från föreskrivna tidpunkter till följd av mellankömmande söndagar o. d.
Nu föreskriven (anvisad) dag för åtgärd
15 januari
20 januari
26 januari (27 januari)
Åtgärd
Föreslagen dag för åtgärd
Leverans till länsstyrelsen av 80 % av avierna Länsstyrelsen överlämnar de sista underrättelseblanketterna till lokal skattemyndighet Ordföranden överlämnar de sista deklarationerna till lokal skatte myndighet
15 januari
10 februari
26 januari (27 januari)
Nu föreskriven
(anvisad) dag
för åtgärd
30 januari
31 januari
( 2 februari)
10 februari
( 6 februari)
10 februari
( 6 februari)
11 februari
25 februari
26 februari
(27 februari)
25 mars
26 mars
18
31 mars
Kungl. Maj:ts proposition nr 96 år 1969
Åtgärd
Föreslagen dag för
åtgärd
Lokal skattemyndighet överlämnar
de sista avierna till länsstyrelsen
30 januari
Lokal skattemyndighet underrättar
15 februari
om preliminärt beslut
(16 februari)
Länsstyrelsen överlämnar stomme
20 februari
till fastighetslängd till lokal skatte
myndighet
(16—20 februari)
Lokal skattemyndighet kungör ut
15 februari
läggning av stommen
(16 februari)
Stommen utläggs
24 februari
Ägaren (innehavaren) inger erin
ringar
10 mars
Lokal skattemyndighet översänder
11 mars
stommen till nämnden
(12 mars)
Fastighetstaxeringsnämndens arbe
te avslutas
25 mars
Fastighetstaxeringsnämndens ord
förande sänder deklaration med
slutligt beslut till lokal skattemyn
dighet
26 mars
Ordföranden sänder in nämndens
handlingar till länsstyrelsen
31 mars
Om förslagen genomförs kommer, påpekas det i promemorian, en viss
krympning att ske av den tid fastighetstaxeringsnämnderna har till sitt för
fogande för att fatta slutliga beslut.
Vid stickprovsvis företagna undersökningar har det visat sig, att de obser
verade nämnderna vid 1965 års allmänna fastighetstaxering inte behövt mer
än två sammanträden för slutliga beslut. Man kan enligt promemorian vis
serligen inte utesluta, att antalet erinringar med anledning av preliminära
beslut kommer att öka vid 1970 års allmänna fastighetstaxering, men även
om nämnderna skulle behöva hålla fyra å sex sammanträden för att fatta
sina slutliga beslut borde tillräcklig tid finnas också efter den förordade
tidsförskjutningen. Det understryks i promemorian att den 10 mars föreslås
bli sista dagen för erinringars avgivande och att nämnderna dessförinnan
kan börja behandlingen av de taxeringar beträffande vilka erinringar redan
inkommit och av de frågor om ändrade värden som på annat sätt aktualise
rats under ett tidigare skede.
Redan i mitten av februari kan nämnderna från de lokala skattemyndig
heterna rekvirera sådana kontrollförteckningar över samtliga fastigheter
inom distriktet och fastigheternas preliminärt åsatta värden som länsstyrel
sernas datacentraler framställt under arbetet med stomme till fastighets-
längd. Vidare har nämnderna hela tiden tillgång till fastighetstaxeringsavier
för alla fastigheter.
19
Gjorda överväganden ger enligt vad som sägs i promemorian vid handen att den föreslagna krympningen av tiden för slutliga beslut inte kommer att i nämnvärd grad inverka menligt på arbetet för de ordförande i fastighets- taxeringsnämnd som även är ordförande i lokal taxeringsnämnd.
Kungl. Maj:ts proposition nr 96 år 1969
Remissyttrandena
Förslaget att förskjuta vissa föreskrivna senaste tidpunkter under taxe- ringsarbetet har tillstyrkts eller lämnats utan erinran av övervägande fler talet remissinstanser bl. a. kammarrätten, SCB, riksskattenämnden, CFU, länsstyrelserna i Stockholms, Gotlands, Malmöhus, Hallands, Göteborgs och
Bohus, Kopparbergs och Västerbottens län, Föreningen Sveriges fögderiche fer samt Taxeringsnämndsordförandenas riksförbund.
CFU anför bl. a. att en förskjutning av tidsplanen ger betydande fördelar.
Länsstyrelsen får därigenom möjlighet att framställa fullständiga under rättelseblanketter för nästan alla taxeringsenheter. Lokal skattemyndighets komplettering av underrättelseblanketter med taxeringsvärden m. m. be gränsas därigenom till ett fåtal. Vidare torde lokal skattemyndighet genom tidsförskjutningen erhålla en i det närmaste fullständig stomme till fastig- hetslängd liksom tillräcklig tid för komplettering av stomme till fastighets- längd innan den utläggs. CFU delar uppfattningen alt — även om den före slagna tidsförskjutningen genomförs — nämnderna får tillräcklig tid för att slutföra sitt arbete.
SCB förordar den föreslagna senareläggningen av vissa arbetsmoment bl. a. med hänvisning till den högre kvalitet i taxeringsarbetet som därigenom uppnås.
Vissa betänkligheter mot förslaget redovisas av länsstyrelserna i Söder manlands, Örebro och Kalmar län. Dessa länsstyrelser anser att den tid som kommer att stå till nämndernas förfogande för att bestämma de slutliga taxeringarna kan bli alltför knapp, om förslagen genomförs. Länsstyrelsen i Östergötlands län antar att antalet erinringar vid 1970 års allmänna fastig hetstaxering med all säkerhet kommer att öka inte oväsentligt framför allt då det gäller villafastigheter. För att vinna likformighet vid behandlingen av inkomna erinringar borde det vara lämpligt att fastighetstaxeringsombuden är närvarande vid nämndernas sammanträden. Ombuden torde emellertid inte kunna hinna med detta, om tiden för behandlingen av erinringarna görs så kort som föreslagits i promemorian. Länsstyrelsen föreslår därför att den tid som skall stå till nämndernas förfogande för atl fatta slutliga beslut ut sträcks med åtminstone en vecka.
Länsstyrelsen i Jämtlands län är tveksam om det lämpliga i att behandla vissa erinringar innan alla dessa kommit in. Först efter den 10 mars kan nämnden överblicka den totala omfattningen av erinringarna och länssty relsen finner det knappast lämpligt att man behandlar vissa erinringar förr
20
än den totala omfattningen är känd. Ett stort antal erinringar kan fram
tvinga överväganden om ändring av den nivå, som tillämpats vid taxering
av ett antal likartade fastigheter. De flesta erinringar torde vidare komma
in först de sista dagarna före den 10 mars. Erfarenheterna från den årliga
inkomsttaxeringen med stor anhopning av besvär dagarna närmast före be-
svärstidens utgång talar snarast för att stor risk föreligger härvidlag.
I samband med sina yttranden över här behandlade ämnen har länssty
relsen i Stockholms län, Föreningen Sveriges fögderichefer och Taxerings-
nämndsordförandenas riksförbund tagit upp spörsmålet om platsen för
utläggning av stommen till fastighetslängd. Dessa re
missinstanser finner det inte längre lämpligt att stommen måste läggas ut
inom kommunen på »lämplig kommunal expedition», såsom det alltjämt
föreskrivs i 152 § TF. De lägger därför fram förslag av innebörd att orden
»inom kommunen på lämplig kommunal expedition» antingen utgår eller
ersätts med »på lämplig expedition inom kommunen».
Kungl. Maj. ts proposition nr 96 år 1969
Underrättelser om preliminär och slutlig taxering
Nuvarande ordning
Enligt 152 § tredje stycket TF skall underrättelse till fastighetsägare
(-innehavare) om fastighetstaxeringsnämnds preliminära beslut bl. a. inne
hålla upplysning om att särskild underrättelse om det slutliga beslutet inte
kommer att utsändas om erinringar ej avges eller det preliminärt upptagna
taxeringsvärdet fastställs oförändrat.
I 154 § 1 mom. TF lämnas motsvarande föreskrift om i vilka fall nämn
dens ordförande är skyldig att tillställa ägaren underrättelse om nämndens
slutliga beslut. Sådan skyldighet har föreskrivits föreligga om ägaren eller
därmed likställd innehavare av fastighet avgett erinringar mot preliminärt
åsatt taxeringsvärde eller fastighetstaxeringsnämnden, utan att erinringar
avgetts, beslutat åsätta fastighet annat taxeringsvärde än som preliminärt
upptagits eller eljest frångått det preliminära beslutet.
Enligt 152 § tredje stycket TF behöver underrättelse om fastighetstaxe
ringsnämnds preliminära beslut innehålla endast uppgift om taxeringsvär
det i dess helhet och inte om de däri ingående särskilda värdena (delvär
dena). Underrättelse om slutligt beslut skall likaså innehålla endast upp
gift om taxeringsvärdet i dess helhet (154 § 1 inom.).
Promemorian
Bestämmelserna i 152 och 154 §§ TF om utsändande av underrättelse
om slutligt beslut efter avgivna erinringar har enligt promemorian i praxis
tolkats så att båda de däri angivna förutsättningarna — såväl att erinringar
Kungl. Maj:ts proposition nr 96 år i969
21
avgivits som att ändring skett av preliminärt beslut — måste föreligga för att fastighetstaxeringsnämnds ordförande skall vara skyldig att tillställa ägaren underrättelse om det slutliga beslutet. Har erinringar avgetts men det preliminära beslutet inte ändrats har sålunda skyldighet att underrätta om det slutliga beslutet inte ansetts föreligga. Sådan underrättelse har lik väl ibland sänts ut.
För denna tolkning av berörda bestämmelser har man enligt promemorian stött sig på föredragande departementschefens ställningstagande i prop. 1956: 150 enligt vilket delgivning av de slutliga besluten ansågs ske — i de fall de preliminära besluten ej ändrades — genom utläggningen av fastig- hetslängderna (se prop. 1956: 150, s. 350).
Efter vad som sägs i promemorian har emellertid på många håll formule ringen av ifrågavarande bestämmelser lett till tveksamhet om dessas rätta innebörd. Åtskilliga fastighetsägare som gjort erinringar med anledning av fastighetstaxeringsnämnds preliminära beslut och av upplysningen på den preliminära underrättelsen fått den uppfattningen att de därefter skulle er hålla underrättelse om nämndens slutliga beslut, har inte fått sådan under rättelse. Missförståndet torde enligt promemorian ha föranlett att fastighets ägare för sent anfört besvär hos fastighetsprövningsnämnden och att de där för — med hänsyn bl. a. till den nuvarande ytterst begränsade möjligheten till extraordinär besvärsrätt i fastighetstaxeringsmål — inte fått sin sak prövad.
Numera har utvecklingen gått därhän, att ett stort antal fastighetsägare är bosatta på andra orter än där deras fastigheter är belägna. De har därigenom begränsade möjligheter att själva ta del av utlagd fastighetslängd, vilket i en del fall kan leda till rättsförluster. Det får jämlikt promemorian med hän syn härtill anses rättvist att i vart fall de fastighetsägare, som gjort erin ringar med anledning av fastighetstaxeringsnämnds preliminära beslut får underrättelse om nämndens slutliga beslut.
Då 152 § TF nu föreslås ändrad i andra avseenden samt formulär för blanketter till 1970 års allmänna fastighetstaxering för underrättelser till fastighetsägare anses behöva fastställas före hösten 1969 föreslås skyldig het att i underrättelse om preliminärt åsatt taxeringsvärde upplysa om att underrättelse om slutligt beslut alltid kommer att tillställas ägaren då han gjort erinringar med anledning av det preliminära beslutet, alltså även i de fall då det preliminära beslutet inte ändrats.
I promemorian anförs vidare att fastighetsägaren måste anses ha ett befo gat intresse av att få kännedom om hur hans fastighets totala taxeringsvärde fördelar sig på de enligt 10 § kommunalskattelagen redovisade särskilda vär dena. Enligt 152 § tredje stycket TF behöver underrättelse om fastighetstaxe ringsnämnds preliminära beslut innehålla uppgift endast om taxeringsvär det i dess helhet och inte delvärdena. Vid föregående allmänna fastighets taxering fanns emellertid på blanketten för underrättelse om preliminärt
22
taxeringsvärde även uppgift om taxeringsvärdets fördelning på de olika del-
värdena. Också i utarbetat förslag till underrättelseblankett för 1970 års
allmänna fastighetstaxering har utrymme lämnats för uppgifter om del
värden.
Av samma skäl som anförts i fråga om fastighetstaxeringsnämnds preli
minära beslut bör enligt promemorian underrättelse om de slutliga besluten
inrymma uppgift om inte blott fastighets totala taxeringsvärde utan också
de delvärden som ingår i taxeringsvärde.
Förslag framläggs i enlighet härmed om att ändring görs i 152 § tredje
stycket TF så att underrättelse om preliminärt åsatt taxeringsvärde alltid
skall innehålla upplysning
dels om förutom det totala taxeringsvärdet på fastigheten även de i taxe
ringsvärdet ingående delvärdena,
dels om att underrättelse om de slutligt åsatta värdena kommer att till
ställas ägaren om a) erinringar avgetts eller b) fastighetstaxeringsnämnden,
utan att erinringar avgetts, beslutat att åsätta fastigheten annat taxerings
värde än som preliminärt upptagits eller eljest frångått det preliminära be
slutet.
Likaså förordas att tillägg görs till texten i 154 § 1 mom. TF, så att under
rättelse om slutligt beslut hädanefter skall innehålla uppgift om såväl det
totala taxeringsvärdet som de särskilda däri ingående värden som i enlighet
med 10 § kommunalskattelagen redovisas i fastighetslängden.
Rem issy ttrand ena
De berörda förslagen tillstyrks av samtliga remissinstanser som yttrat sig
i frågan.
Kammarrätten vitsordar att 152 och 154 §§ TF givit upphov till missför
stånd. Sålunda har i ett flertal fall som kommit under kammarrättens be
dömande såsom grund för extraordinär besvärsrätt enligt 166 § av fastig
hetsägare åberopats att han inte fått underrättelse om slutligt beslut om
taxeringsvärde trots att han gjort erinringar mot förslaget om preliminärt
taxeringsvärde. De föreslagna ändringarna är ägnade att undanröja sådana
missförstånd.
Föreningen Sveriges fögderichefer anser att även skogsmarksvärdet bör
anges på underrättelse till ägare (innehavare) med hänsyn till detta värdes
betydelse i vissa fall vid inkomsttaxering.
Kungl. Maj:ts proposition nr 96 år 1969
Departementschefen
Vid förra årets riksdag beslöts vissa ändringar av teknisk natur i reglerna
för allmän fastighetstaxering. De ändrade reglerna skall tillämpas första
gången vid 1970 års allmänna fastighetstaxering. Under det fortsatta för
beredelsearbetet inför denna fastighetstaxering har det emellertid visat sig
23
nödvändigt att göra vissa ytterligare ändringar i reglerna. Inom finansdepar tementet har upprättats en promemoria i ämnet.
Senast den 1 mars före det år då allmän fastighetstaxering äger rum skall länsstyrelserna förordna fastighetstaxeringsombud med uppgift att samord na arbetet i fastighetstaxeringsnämnderna inom ombudens geografiska verk samhetsområden. Vid områdesindelningen får f. n. ett fastighetstaxerings- distrikt inte delas upp mellan olika ombud. I promemorian föreslås möjlig het att förordna mer än ett fasti g hetstaxering som bud inom ett distrikt med uppdelning av arbetsuppgifterna efter ombu dens speciella sakkunskap.
I prop. 1968: 154 förordades att fastighetstaxeringsombuden i möjligaste mån rekryteras bland värderingsteknisk expertis. Det övervägande antalet ombud som nu förordnats av länsstyrelserna inför den förestående fastig hetstaxeringen är värderingstekniker. I samband med att ombud utsetts har det dock på vissa håll visat sig önskvärt att uppgifterna inom ett fastig- hetstaxeringsdistrikt delas upp så, att ett ombud svarar för jordbruksfastig heterna och ett annat för de fastigheter som tillhör kategorin annan fastig het. Några länsstyrelser har funnit behov av att kunna fördela ombudsupp- gifterna inom vissa storstadsdistrikt efter fastighetstyperna villafastighet resp. hyres- och af färsfastighet. Efter vad jag erfarit uppgår sammanlagda antalet fastighetstaxeringsdistrikt där länsstyrelser för närvarande önskar ha mer än ett ombud till drygt ett hundratal.
En uppdelning av ombudens uppgifter på sätt som föreslagits i prome morian förefaller mig kunna vara ändamålsenlig, eftersom den ökar möj ligheterna att effektivt utnyttja ombudens sakkunskap. En sådan uppdel ning bör inle medföra att antalet fastighetstaxeringsombud ökar, utan en dast att arbetsuppgifterna fördelas på ett rationellare sätt än vad som an nars skulle ha varit fallet. Uppdelning bör givetvis göras endast i distrikt med sådan sammansättning av fastighetsbeståndet att en delning av upp gifterna är uppenbart motiverad. Vissa remissinstanser har pekat på sam ordningsproblem som skulle kunna uppkomma vid dubblering av ombud. Jag tror dock inte att sådana samordningsproblem är av allvarligare natur. Enligt 155 § TF kan Kungl. Maj :t meddela de närmare föreskrifter om fas- tighetstaxeringsombuds arbete som behövs utöver bestämmelserna i TF. Därmed kan Kungl. Maj :t även lösa eventuellt uppkommande samordnings problem. En sak vill jag emellertid ta upp i förevarande sammanhang. En ligt 149 § skall vid fastighetstaxeringsnämndens första sammanträde ord föranden lämna redogörelse för värderingsgrunder och andra anvisningar, som fastställts av fastighetsprövningsnämnden, i närvaro av fastighetstaxe- ringsombudet. Kommer efter förslagets genomförande mer än ett fastighets taxeringsombud att finnas för distriktet bör samtliga ombud närvara vid nämnda sammanträde. Någon ändring av 149 § synes mig emellertid inte påkallad.
Kungl. Maj. ts proposition nr 96 år 1969
24
Hindret i 135 § 1 mom. TF mot en fördelning av arbetsuppgifter på olika
fastighetstaxeringsombud inom samma fastighefstaxeringsdistrikt bör såle
des undanröjas. För att författningsändringen skall kunna ha effekt vid
1970 års allmänna fastighetstaxering bör länsstyrelserna i övergångsbestäm
melse medges att före den 1 juli 1969 ändra den indelning i verksamhets
områden för fastighetstaxeringsombud som de redan beslutat och vidta de
ytterligare åtgärder som behövs med anledning härav, t. ex. ändra förord
nanden o. d. för ombud.
F. n. föreligger skyldighet för landets över 30 000 ar rendato
rer (brukare) av jordbruksfastighet att lämna allmän fastig-
hetsdeklaration för åkerjordens användning och dränering och för
kreatursbesättningen på fastigheten. Enligt promemorian kan det inte läng
re anses behövligt att belasta arrendatorer med skyldighet att komma in
med sådana uppgifter eftersom fastighetsägaren själv bör kunna lämna
dem.
Det ankommer på riksskattenämnden att meddela värderingstekniska an
visningar till 1970 års allmänna fastighetstaxering. Enligt vad jag erfarit
torde dessa anvisningar, som dock ännu inte fastställts av nämnden, kom
ma att minska behovet av detalj upplysningar om åkerjordens användning
och kreatursbesättningen. Av dessa skäl förordar jag att arrendators dekla
rationsskyldighet upphör och att fjärde stycket i 136 § 1 mom. TF sålunda
utgår.
Uppgifter för statistiskt ändamål skall enligt 136 § 1 mom.
femte stycket TF lämnas i allmän fastighetsdeklaration efter föreskrift av
Kungl. Maj:t. Promemorieförslaget innebär på denna punkt att det skall
överlåtas på riksskattenämnden, som fastställer blanketter för allmän fas
tighetstaxering, att, utan att först inhämta Kungl. Maj:ts godkännande,
bestämma vilka statistiska uppgifter som skall lämnas i allmän fastighets
deklaration. Kungl. Maj:ts medgivande bör dock enligt promemorian alltid
inhämtas då man avser att samla in statistiska uppgifter i större omfatt
ning i samband med allmän fastighetstaxering, exempelvis genom att foga
särskild bilaga till fastighetsdeklarationerna.
I prop. 1968:154 betonade jag, i samband med att jag diskuterade frågan
om utformningen av längder och deklarationer, angelägenheten av att for
mulären till längder och deklarationsblanketter utformas för endast upp
gifter av primärt intresse för fastighetstaxeringen (s. 65). Det ankommer,
framhöll jag vidare, på riksskattenämnden att fastställa formulären och
att, med beaktande av vad jag framhållit, i möjligaste mån ta hänsyn till
önskemål från SCB, civilförsvarsstyrelsen, överstyrelsen för ekonomisk för
svarsberedskap, centralnämnden för fastighetsdata och statens institut för
byggnadsforskning. Arbetet med utformningen av blanketter och längder
Kungl. Maj:ts proposition nr 96 år 1969
25
lorde vara i det närmaste avslutat. Jag finner inte skäl att f. n. förorda nå
gon ändring av 136 § 1 inom. lemte stycket TF.
Övervägande antalet av de handlingar hos länsstyrelsen som fastighets-
taxeringsnämndernas ordförande enligt taxeringsförfattningarna skall få
före taxeringsarbetets början skall först tillställas lokal skattemyndighet
för att där sorteras in i deklarationerna. Så är emellertid inte fallet med
avskrifter av lag!'artsbevis och uppgifter om belå
ningsvärden hos hypoteksförening. Dessa handlingar skall
sändas direkt från länsstyrelsen till ordförandena.
I promemorian har föreslagits att länsstyrelsen skall sända även avskrif
terna av lagfartsbevis och uppgifterna om belåningsvärden till nämndord
förandena över lokal skattemyndighet. Ett sådant förfarande avlastar ord
förandena arbetet med sorteringen av dessa handlingar. Länsstyrelsen i
Älvsborgs län har motsatt sig förslaget med motivering att ordförandena be
höver materialet samlat och således inte insorterat vid bedömningen av pris
statistiken. Emellertid är detta material statistiskt bearbetat före insorte
ringen vad beträffar bedömningen av den allmänna prisnivån. Ordföranden
har också tillgång till sådana statistiska bearbetningar. Materialet torde så
ledes behövas inte så mycket för detta ändamål som för bedömningen av
enskilda fastigheter. Jag ansluter mig sålunda till promemorieförslaget. För
att lokal skattemyndighet skall hinna med sorteringsarbetet fordras, såsom
sagts i promemorian, att länsstyrelsen avsänder handlingarna senast den
15 september året före taxeringsåret. 146 § 2 mom. TF bör ändras i över
ensstämmelse med vad som nu föreslagits.
Några remissinstanser har ansett att länsstyrelsen inte behöver nu aktuel
la handlingar, som för övrigt kommer in till länsstyrelsen från lokal skatte
myndighet, utan att de kan bli kvar hos sistnämnda myndighet till dess de
skall sorteras in i deklarationerna och skickas till fastighetstaxeringsnämn-
dernas ordförande. De torde emellertid enligt vad jag erfarit behövas hos
länsstyrelsen i och för upprättande av markvärdekartor i enlighet med de
anvisningar som riksskattenämnden avser att meddela inför 1070 års all
männa fastighetstaxering.
Om ordförande i fastighetstaxeringsnämnd är av skiljaktig m e-
n i n g, bör enligt promemorian skiljaktigheten meddelas lokal skattemyn
dighet för längdföring genom anteckning på fastighetstaxeringsavi i stället
för såsom nu gäller genom utdrag av nämndens protokoll. Förslaget har i
detta avseende tillstyrkts av remissinstanserna. Jag ansluter mig till för
slaget och förordar sålunda att i 151 § tredje stycket TF tas in en före
skrift om att ordföranden skall underrätta lokal skattemyndighet om sin
skiljaktiga mening i den ordning som föreskrivs av Kungl. Maj :t eller myn
dighet som Kungl. Maj:t bestämmer. Som följd härav bör bestämmelsen i
135 a § om skyldighet för lokal skattemyndighet att sända utdrag av fas-
Kungl. Maj:ts proposition nr 96 år 1969
26
tighetstaxeringsnämndernas protokoll till länsstyrelsen senast den 31 mars
under taxeringsåret utgå.
I samband med de ändrade regler för fastighetstaxering som antogs av
förra årets riksdag beslöts att längdföring och annan redovisning av taxe
ringsvärden in. m. fr. o. m. 1970 års allmänna fastighetstaxering skall ske
med hjälp av automatisk databehandling (ADB). Sedan förberedelsearbetet
inför denna taxering i fråga om såväl det värderingstekniska förfarandet
som de system och program för redovisning genom ADB som bl. a. blir en
följd därav numera framskridit ytterligare, har det visat sig önskvärt att
törskjuta tidsschemat för vissa åtgärder under taxe-
ringsarbetet. I promemorian har framhållits att det är angeläget att
minska tidsknappheten för de lokala skattemyndigheterna och länsstyrel
serna i syfte att öka säkerheten.
Promemoi ieförslaget innebär bl. a. att senaste tidpunkten då erinringar
mot de preliminärt åsatta taxeringsvärdena kan göras flyttas från den 25
februari till den 10 mars, men att någon motsvarande förskjutning inte görs
i fråga om den dag då fastighetstaxeringsnämndens arbete skall vara av
slutat. Detta förslag har från vissa remissinstansers sida föranlett den in
vändningen att den tid som nämnderna får till sitt förfogande för att fatta
slutliga beslut därigenom kan bli för knapp. Jag vill här emellertid fram
hålla att Taxeringsnämndsordförandenas riksförbund ansett det tillfreds
ställande att tidsschemat ändras i enlighet med förslaget. För min del an-
ser jag att de motiv som anförts i promemorian för vissa tidsförskjutningar
under februari och mars taxeringsåret är beaktansvärda. Beträffande far
hågorna att fastighetstaxeringsnämnderna skulle få för kort tid till sitt för
fogande för fattande av slutliga beslut vill jag säga följande. Även i det nya
systemet har nämnderna taxeringsmaterialet tillgängligt under största de
len av den tid taxeringsarbetet pågår, således även under den tid då stom
men till fastighetslängden ligger ute för granskning avseende de preliminärt
åsatta taxeringsvärdena. Det finns således tid att förbereda det slutliga ar
betet under betydligt längre period än de femton dagar som enligt förslaget
återstår för taxeringsarbete sedan tiden för erinringar gått ut. Även om den
tid som återstår för behandling av erinringarna synes kort, torde den dock
räcka till. Med hänsyn till vad jag anfört och den inställning som Taxerings
nämndsordförandenas riksförbund gett uttryck för är jag beredd att för
orda den föreslagna ändringen av tidsschemat. 152 § TF bör sålunda änd
ras så
att underrättelse om preliminärt taxeringsvärde skall utsändas senast den
15 februari,
att tid och plats för utläggning av stomme till fastighetslängd kungörs se
nast den 15 februari,
att fastighetsägare (-innehavare) skall avge erinringar med anledning av
preliminära beslut senast den 10 mars,
Kungl. Maj:ts proposition nr 96 år 1969
Kurigl. Maj:ts proposition nr 96 år 1969
27
samt att lokal skattemyndighet skall sända stommen till fastighetslängd till fastighetstaxeringsnämndens ordförande snarast efter den 10 mars.
De angivna tidpunkterna skall som hittills hänföra sig till taxeringsåret.
F. n. finns i 152 § TF bestämmelser om skyldighet att i samband med un derrättelse om preliminärt åsatt taxeringsvärde upplysa fastighetsägaren om i vilka fall underrättelse om slutligt beslut skall tillstäl las honom. Upplysningen skall enligt bestämmelserna således innehålla att särskild underrättelse inte kommer att sändas ut om erinringar inte avges eller det preliminärt upptagna taxeringsvärdet fastställs oförändrat. Av
154 § 1 mom. framgår dock att nämndordföranden är skyldig att tillställa fastighetsägaren underrättelse om den taxering som nämnden slutligt be slutat i alla de fall då ägaren avgett erinringar mot preliminärt åsatt taxe ringsvärde. Bestämmelsen i 152 § har emellertid enligt promemorian ingett många nämndordförande uppfattningen att skyldighet inte föreligger för dem att lämna underrättelse om slutligt beslut när erinringar visserligen avgetts men det preliminära beslutet inte ändrats. Kammarätten har i sitt remissyttrande vitsordat att det uppstått missförsånd av nämnda art.
I prop. 1956:150 (s. 350) uttalade jag visserligen att besked om beslutat taxeringsvärde inte är avsedda att innebära annat än en serviceåtgärd från myndigheternas sida. Detta uttalande var emellertid inte avsett att ha den innebörden att ordföranden skulle sakna skyldighet att utsända sådana un derrättelser. Det avsåg underrättelsernas betydelse för fastighetsägarnas besvärsrätt. Utebliven underrättelse medför nämligen inte att ägaren får extraordinär besvärsrätt, eftersom delgivning av det slutliga beslutet sker genom offentlig utläggning av fastighetslängden. Det är av vikt att fastig hetsägarna får underrättelse om de slutliga besluten även i de fall då erin ringar avgetts men de preliminära besluten står fast. Ordalagen i 152 § TF bör ändras så att möjligheter till misstag av den art som hittills uppstått undanröjs.
Vissa fastigheter av icke skattepliktig natur skall enligt gällande bestäm melser taxeras. F. n. skall underrättelse enligt 152 § TF ej utsändas i sådant fall. Enligt min mening är detta otillfredsställande, eftersom taxeringsvärdet för sådan skattefri fastighet kan ha betydelse i olika avseenden och ägaren i vart fall kan anföra besvär över beslutad taxering. Jag förordar därför att underrättelse enligt 152 § skall avse varje fastighet som skall taxeras. I öv rigt vill jag föreslå sådana ändringar av paragrafens lydelse, att det klarare framgår att underrättelseskyldigheten skall avse inte bara taxeringsvärdet och dess delvärden enligt 10 § kommunalskattelagen utan även frågan hu ruvida skatteplikt föreligger och fastighets karaktär av jordbruksfastighet eller annan fastighet. Motsvarande ändringar bör göras i 154 § 1 mom. Änd ring av preliminärt beslut skall givetvis anses föreligga, om fastighet som ansetts skattefri förklaras vara skattepliktig enligt slutligt beslut eller om fastighetens beskattningsnatur ändras genom taxeringen.
28
Föreningen Sveriges fögderichefer har föreslagit att även skogsmarks
värdet skall redovisas särskilt i underrättelserna. Jag har erfarit att så kom
mer att ske och enligt min uppfattning finns inte tillräckliga skäl att införa
särskild föreskrift härom.
Sedan de preliminärt åsatta taxeringsvärdena införts i fastighetslängden
skall denna enligt 152 § fjärde stycket TF under tio dagar viss angiven tid
på dagen hållas tillgänglig inom kommunen på lämplig k o m in unal
expedition. Vid remissbehandlingen av promemorian har förslag fram
förts om att längden skal] kunna läggas ut på annan plats inom kommu
nen än kommunal expedition. Även jag finner det från servicesynpunkt mo
tiverat att längden är offentligen tillgänglig på annan än kommunal expedi
tion inom kommunen, förutsatt att expeditionen anses lämplig ur såväl
lokal skattemyndighets som allmänhetens synvinkel. Därför förordar jag att
texten i 152 § fjärde stycket ändras så att detta blir möjligt.
Jag vill i detta sammanhang ta upp ytterligare ett spörsmål som inte har
något samband med de tidigare behandlade frågorna. Det gäller frågan om
kommuns besvärstid vid årlig taxering. Enligt 76 § andra stycket TF skall
kommuns besvär över taxeringsnämnds beslut anföras före utgången av
augusti under taxeringsåret. I det system för längdföring som numera in
förts, nämligen ett ADB-system, sänder lokal skattemyndighet fastighets-
längden, inkomstlängden och förmögenhetslängden till länsstyrelsen och
kommunens styrelse senast den 10 augusti under taxeringsåret. Den tid som
står kommunen till förfogande för granskning innan besvärstiden går ut
är i kortaste laget. Jag förordar därför att besvärstiden utsträcks till ut
gången av september månad under taxeringsåret och att 76 § andra stycket
ändras i enlighet härmed.
Kungl. Maj:ts proposition nr 96 år 1969
Hemställan
Under åberopande av det anförda hemställer jag, att Kungl. Maj :t genom
proposition föreslår riksdagen att antaga inom finansdepartementet upprät
tat förslag till förordning om ändring i taxeringsförordningen den 23 novem
ber 1956 (nr 623).
Med bifall till vad föredraganden sålunda med in
stämmande av statsrådets övriga ledamöter hemställt
förordnar Hans Maj :t Konungen att till riksdagen
skall avlåtas proposition av den lydelse bilaga till det
ta protokoll utvisar.
Ur protokollet:
Gunnel Anderson
Kungl. Maj. ts proposition nr 96 år 1969
29
Innehållsförteckning
Propositionen ...................................................................................................................... 1
Propositionens huvudsakliga innehåll ......................................................................... 1
Författningsförslag................................................................... 2
Utdrag av statsrådsprotokollet den 28 mars 1969 ....................................................... 6
Inledning........................................................................................................................... 6
Fastighetstaxeringsombuds verksamhetsområde .................................................. 7
Nuvarande ordning................................................................................................. 7
Promemorian .......................................................................................................... 7
Remissyttrandena .................................................................................................... 8
Arrendators deklarationsskyldighet ...................................................................... 9
Nuvarande ordning................................................................................................. 9
Promemorian .......................................................................................................... 9
Remissyttrandena ................................................................................................... 10
Statistiska uppgifter i allmän fastighetsdeklaration............................................. 10
Nuvarande ordning................................................................................................... 10
Promemorian ............................................................................................................ 10
Remissyttrandena ................................................................................................... 11
Översändande av avskrifter av lagfartsbevis in. m............................................... 12
Nuvarande ordning................................................................................................... 12
Promemorian ............................................................................................................ 12
Remissyttrandena ................................................................................................... 13
Redovisning av skiljaktig mening av fastighetstaxeringsnämnds ordförande 13
Nuvarande ordning................................................................................................... 13
Promemorian ............................................................................................................ 13
Remissyttrandena ................................................................................................... 14
Förskjutning av senaste tidpunkter för vissa åtgärder under taxeringsarbetet 15
Nuvarande ordning................................................................................................... 15
Promemorian ............................................................................................................ 15
Remissyttrandena ................................................................................................... 19
Underrättelser om preliminär och slutlig taxering ........................................... 20
Nuvarande ordning................................................................................................... 20
Promemorian ............................................................................................................ 20
Remissyttrandena ................................................................................................. 22
Departementschefen ................................................................................................... 22
Hemställan..................................................................................................................... 28
MARCUS BOKTR. STHLM 1969 690240