Prop. 1970:88
('angående högre teknisk ut\xad bildning och forskning i övre Norrland',)
Kungl. Maj:ts proposition nr 88 år 1970
1
Nr 88
Kungl. Maj:ts proposition till riksdagen angående högre teknisk ut
bildning och forskning i övre Norrland; given Stockholms slott den 3 april 1970.
Kungl. Maj :t vill härmed, under åberopande av bilagda utdrag av statsrådsproto kollet över utbildningsärenden för denna dag, föreslå riksdagen att bifalla de för slag, om vilkas avlåtande till riksdagen föredraganden hemställt.
GUSTAF ADOLF
Sven Moberg
Propositionens huvudsakliga innehåll
I propositionen, som grundar sig på ett förslag av norrlandsberedningen, före slås att högre teknisk utbildning och forskning skall förläggas till övre Norrland. Det föreslås att en ny teknisk utbildnings- och forskningsenhet skall byggas upp i Luleå. Vid enheten skall en maskinteknisk utbildnings- och forskningsorganisation inrättas. Vidare skall man vid planeringen av enheten utgå från att sektionen för bergsvetenskap vid tekniska högskolan i Stockholm till viss del skall flyttas till Luleå. Avsikten är att forskningen vid enheten skall bedrivas i samverkan med bl. a. metallurgiska forskningsstationen och ett planerat utvecklingscentrum i Luleå.
Vidare avses teknisk utbildning komma till stånd i Skellefteå/Umeå-området. Det fortsatta utredningsarbetet skall inriktas på att senare delen av en högre tek nisk utbildning skall anordnas i Skellefteå. Utbildningen bedöms kunna repliera på planerade forsknings- och utvecklingsenheter i staden. Den inledande delen av utbildningen avses äga rum på annat håll, varvid i första hand Umeå kommer i fråga. Vid universitetet i Umeå föreslås högre teknisk utbildning bli anordnad inom ramen för den matematisk-naturvetenskapliga fakulteten.
En särskild organisationskommitté avses bli tillkallad för att planera uppbygg naden av högre teknisk utbildning och forskning i övre Norrland. Kommitténs ar bete skall bedrivas med sikte på att utbildningen om möjligt skall kunna börja läs året 1971/72.
1 — Bihang till riksdagens protokoll 1970. 1 samt. Nr 88
2
Kungl. Maj.ts proposition nr 88 år 1970
Utdrag av protokollet över utbildningsårenden, hållet inför Hans Maj:t
Konungen i statsrådet på Stockholms slott den 3 april
1970.
Närvarande:
Statsministern
Palme,
ministern för utrikes ärendena
Nilsson,
statsråden
Sträng,
Andersson, Lange, Aspling, Sven-Eric Nilsson, Lundkvist, Geijer,
Odhnoff, Wickman, Moberg, Bengtsson, Norling, Löfberg, Lidbom.
Statsrådet Moberg anmäler efter gemensam beredning med statsrådets övriga le
damöter fråga om högre teknisk utbildning och forskning i övre Norrland och an
för.
1. Inledning
Med anledning av riksdagens beslut år 1965 angående utbyggnaden av univer
sitet och högskolor m. m. (prop. 141, SU 173, rskr 411) uppdrog Kungl. Maj:t
den 29 juni 1966 åt fakultetsberedningen för de tekniska vetenskaperna inom uni-
versitetskanslersämbetet jämte dåvarande ledamoten av riksdagens första kammare
Emil Näsström och ledamoten av samma kammare Gunvor Stenberg samt ledamö
terna av riksdagens andra kammare Elias Jönsson i Ingemarsgården, Harald Lars
son i Hedenäset och Ingvar Svanberg att kontinuerligt följa frågan om högre tek
nisk utbildning i Norrland och när så befanns möjligt framlägga förslag rörande
fortsatt utbyggnad av nämnda utbildning. Kungl. Maj:t uppdrog tillika åt ordfö
randen i nämnda fakultetsberedning att såsom ordförande leda ifrågavarande ar
bete. Beredningens ordförande var till den 31 augusti 1967 teknologie doktorn
Hjalmar Olson och därefter numera generaldirektören Lennart Holm. Ledamoten
Harald Larsson avled den 13 augusti 1966. Till dennes efterträdare utsåg Kungl.
Maj:t ledamoten av riksdagens andra kammare Arne Lindberg från den 1 januari
1967. De sålunda utsedda har sedermera antagit namnet norrlandsberedningen.
Med anledning av Kungl. Maj:ts nyssnämnda uppdrag har norrlandsbered-
ningen den 16 december 1969 lagt fram betänkandet Högre teknisk utbildning i
Norrland I (Stencil U 1969: 11).
Över betänkandet har efter remiss yttranden avgetts av statskontoret, universi-
tetskanslersämbetet, som överlämnat yttranden från vederbörande universitets- och
högskolemyndigheter, riksrevisionsverket, arbetsmarknadsstyrelsen, skolöverstyrel
sen, statistiska centralbyrån, statens medicinska forskningsråd, statens naturveten
skapliga forskningsråd, statens råd för samhällsforskning, styrelsen för teknisk ut
Kungl. Maj:ts proposition nr 88 år 1970
3
veckling, byggnadsstyrelsen, samarbetsnämnden för lokal- och utrustningsprogram-
kommittéerna för universitet och högskolor (LUP-nämnden), som överlämnat ytt
rande från LUP-kommittén för Umeå, statens planverk, försvarets forskningsan
stalt, domänverket, Sveriges geologiska undersökning, Sveriges meteorologiska
och hydrologiska institut, statens institut för hantverk och industri, statens prov-
ningsanstalt, länsstyrelserna i Västernorrlands, Jämtlands, Västerbottens och Norr
bottens län, vilka överlämnat yttranden från bl. a. nio städer och ett antal industri
företag, 1968 års lokaliseringsutredning, 1968 års utbildningsutredning (U 68), de
legationen för lokalisering av statlig verksamhet, expertgruppen för regional ut
redningsverksamhet (ERU), utredning rörande samordning av viss statlig forsk
ningsverksamhet, kommerskollegium, som överlämnat yttranden från sju handels-
kamrar, Ingenjörsvetenskapsakademien, Svensk industriförening, Sveriges hant
verks- och industriorganisation, Sveriges allmänna exportförening, Norrlandsfon
den, Norrlandsförbundet, Samarbetsdelegationen för de fyra nordligaste länen,
Statsföretag aktiebolag, Svenska industrietableringsaktiebolaget, Svenska utveck-
lingsaktiebolaget, Västernorrlands, Jämtlands, Västerbottens och Norrbottens läns
landstings förvaltningsutskott, Svenska arbetsgivareföreningen och Sveriges indu
striförbund, vilka båda sistnämnda avgett ett gemensamt yttrande samt överläm
nat yttrande från Sveriges kemiska industrikontor, Landsorganisationen i Sverige
(LO), Tjänstemännens centralorganisation (TCO), Sveriges akademikers central
organisation (SACO), Svenska teknologföreningen, Sveriges förenade studentkårer
(SFS), Svenska kommunförbundet, Svenska landstingsförbundet, Riksförbundet
Landsbygdens folk, Folkpartiets ungdomsförbund, Moderata ungdomsförbundet,
Sveriges socialdemokratiska studentförbund samt företagareföreningarna i Väster
norrlands, Jämtlands, Västerbottens och Norrbottens län.
I ärendet har vidare kommit in skrivelser från Svenska väg- och vattenbyggar
nas riksförbund, Sundsvalls och Umeå städer samt Umeå studentkår.
Beträffande åtskilliga av de förslag som förts fram av norrlandsberedningen och
remissinstanserna fordras inte beslut av riksdagen. För överblickens och samman
hangets skull redovisas emellertid även vissa av dessa förslag.
2. Norrlandsberedningen
I det följande redovisar jag kortfattat norrlandsberedningens förslag. I fråga om
närmare motiveringar tillåter jag mig att hänvisa till betänkandet Högre teknisk
utbildning i Norrland I.
2.1 Vissa fakta om Norrland
Norrlandsberedningen lämnar inledningsvis vissa bakgrundsfakta rörande förhål
landena i Norrland.
Befolkningsutvecklingen i de fyra nordligaste länen har varit
ojämn under de senaste decennierna. Befolkningen i dessa län ökade under perio
1
*
4
den 1950—1960 från 901 900 till 926 000 invånare för att därefter minska till
899 400 invånare år 1968. Inlandsregionerna och kustregioner som saknar större
centralort har drabbats hårdast av befolkningsminskningen medan kuststädernas
befolkning har ökat något. Denna utveckling väntas fortsätta under 1970-talet.
Befolkningstalen år 1968 i de fyra länen samt länsstyrelsernas befolkningsprognoser
fram till år 1980 framgår av följande sammanställning.
Kungl. Maj:ts proposition nr 88 år 1970
Län
Befolknings-
Beräknad föränd- Befolknings
tal är 1968
ring fram till tal år 1980
år 1980
Västernorrland .............................. 276 500
— 1 800
274 700
Jämtland ........................................ 128 032
-15 582
112450
Västerbotten .................................. 234 820
+14 280
249 100
Norrbotten...................................... 260 088
-66 588
193 500
899 440
-79 690
819 750
Västerbottens och Norrbottens län har fortfarande en positiv åldersstruktur
inom befolkningen medan Västemorrlands och Jämtlands län har större andelar
i åldrarna över 50 år än riket som helhet.
Sysselsättningsutvecklingen inom den aktuella regionen har inne
burit en kraftig nedgång i basnäringarna jord- och skogsbruk samt massa- och
trävaruindustri, vilket bidragit till att den yrkesverksamma befolkningen under
första hälften av 1960-talet minskat från 367 500 till sammanlagt 353 750. Denna
utveckling bedöms av länsstyrelserna i de berörda länen fortsätta under 1970-ta-
let om än i något lugnare takt än under 1960-talet. Sysselsättningen inom industrin
beräknas ligga på ungefär nuvarande nivå fram till år 1980 inom de aktuella länen
med undantag för Västerbottens län, där en kraftig expansion av denna närings
gren förutses.
Den gymnasiala utbildningen har byggts ut kraftigt i de fyra
nordligaste länen under 1960-talet, vilket medfört att 31,2 procent av regionens
16-åringar påbörjade gymnasieutbildning år 1968 medan motsvarande andel för
hela riket var 30,4 procent. Detta år uppgick antalet studerande i årskurs 1 i
gymnasiet till sammanlagt 4 540 i de fyra länen med fördelningen Västernorrland
1 322, Jämtland 597, Västerbotten 1 167 och Norrbotten 1 454 studerande. Inom
dessa län väljer vidare de studerande naturvetenskaplig och teknisk linje i gymna
siet i något större utsträckning än i riket som helhet.
Vuxenutbildningen har byggts ut kraftigt i Norrland och finns f. n.
i 18 av de 19 gymnasieregionerna. Intresset för vuxenutbildning är särskilt stort
i Norrbottens län. Samma förhållande gäller i fråga om den decentralise
rade universitetsutbildningen där de fyra nordligaste länen svarar
för 21,3 procent av det sammanlagda antalet studerande i landet inom denna ut
bildningsverksamhet.
Rekryteringen till befintlig högre teknisk utbildning
av studerande från Norrland har ökat under 1960-talet. I början av decenniet var
5
den relativt sett mindre än i hela riket medan den f. n. är något större. Skillnad
föreligger emellertid mellan länen genom att de sydligare länen har en större över
gång till högre teknisk utbildning än Västerbotten och Norrbotten. Tillkomsten av
Umeå universitet har i detta avseende påverkat utbildningsvalet endast inom Umeå
storregion.
Kungl. Maj:ts proposition nr 88 år 1970
2.2 Mål för högre teknisk utbildning i Norrland
Norrlandsberedningen har diskuterat alternativen koncentration eller utsprid
ning av utbildning och forskning och konstaterar att utbildningen ur snävt
utbildningspolitisk synvinkel bör koncentreras men att vidare samhällsekonomiska,
sociala och utbildningspolitiska aspekter talar för en viss utspridning av utbild
ningen. Beredningen finner det önskvärt, att man syftar till mera allsidig regional
tillgång på högre utbildning för att dels utbildningsresurserna skall kunna samut
nyttjas, dels de studerande skall få ökade valmöjligheter. Såväl de studerandes ef
terfrågan på högre teknisk utbildning som samhällets behov av kvalificerade tek
niker talar för en fortsatt utbyggnad av den högre tekniska utbildningen. Bered
ningen föreslår att denna utbyggnad sker på ett antal orter i Norrland för att den
skall stimulera den industriella miljön och bidra till att den norrländska samhälls
utvecklingen skall kunna hålla jämna steg med utvecklingen i övriga delar av lan
det. Beredningen stryker samtidigt under vikten av att lokaliseringen av den högre
tekniska utbildningen sker med beaktande av dels önskemål om näringslivsut-
vecklingen i de aktuella regionerna, dels möjligheterna att samordna resurserna
för nämnda utbildning med andra utbildningsresurser såsom lokaler, laboratorier
och personal.
Vad beträffar forskningen finner beredningen starka skäl tala för att
denna bör koncentreras till ett fåtal orter. Sådana skäl är de högre kostnaderna
för lokaler och utrustning för avancerad forskning, den fortgående specialiseringen
och behovet av samverkan mellan skilda vetenskapsgrenar. Beredningen redovisar
också de mindre önskvärda effekter som en stark koncentration av forskningen
ger upphov till. Sålunda dras exempelvis den forskningsberoende delen av nä
ringslivet till de större universitets- och högskoleregionerna, vilket skapar stora
ekonomiska och sociala skillnader mellan landets olika delar. Beredningen ifråga
sätter därför om inte viss forskning ur allmän samhällsekonomisk synvinkel bor
de spridas ut, dock i mindre omfattning än utbildningen. Spridningen av forsk
ningsverksamheten bör enligt beredningen komma till stånd genom att forsknings-
stationer byggs upp i olika regioner med en inriktning som stämmer överens med
regionens industriella struktur och förutsättningar.
Beredningen sammanfattar målet för utformningen av högre teknisk utbild
ning i de fyra nordligaste länen på följande sätt.
Den skall
— bidra till norrlandslänens näringslivsutveckling, varav följer att den inte kan
byggas upp i en enda enhet,
— vara i samklang med tillgängliga resurser och önskad utveckling av lokalise-
ringsregionen,
— tillgodose önskan om direkt utbildning till civilingenjör och yrkesverksamma
teknikers behov av fort- och vidareutbildning,
— så långt möjligt tillgodose de studerandes önskan att inte byta studieort,
— inledas med sådana grundläggande studier att de studerande utan studieför
sening kan välja avslutande studieinriktning vid varje annan teknisk fakultet,
— samverka med övrig högre utbildning, främst matematisk-naturvetenskaplig
och samhällsvetenskaplig men också på sikt med medicinsk.
Beredningen är övertygad om att en uppbyggnad av högre teknisk utbildning i
Norrland kommer att bidra till att utveckla näringslivet i olika avseenden. Bered
ningen stryker under att detta inte är tillräckligt för att åstadkomma en tillfreds
ställande samhällsutveckling i Norrland. Förutom samverkan med annan högre ut
bildning och med forskningsstationer finns behov av utvecklingsindustrier med hög-
förädlad produktion och med såväl produktionsenheter som forsknings- och ut
vecklingsenheter förlagda till Norrland.
6
Kungl. Maj:ts proposition nr 88 år 1970
2.3 Modell för högre teknisk utbildning i Norrland
Norrlandsberedningen har utarbetat följande modell för den högre tekniska ut
bildningen i Norrland.
Modellen utgår från att på sikt varje större region skall kunna få del av den
tekniska utbildningen. Modellen baseras på en centralort — C-ort — till vilken
knyts filialorter. Filialorterna delas upp i A-filialer och B-filialer — FA-ort respek
tive FB-ort. Vid C-ort och FA-ort ges civilingenjörsutbildning t. o. m. tredje stu
dieåret. Till FB-ort förläggs tills vidare enbart förstaårsutbildning, vilken för samt
liga orter utformas som en för alla studieinriktningar inom den tekniska utbild
ningen gemensam grundutbildning. Denna kommer också att kunna samordnas
med matematik- och fysikutbildningen inom matematisk-naturvetenskaplig fakul
tet.
Vidare förutsätts att produktinriktad forsknings- och utvecklingsverksamhet skall
förläggas till ett antal orter — PFU-orter. C-ort och någon FA-ort bör samtidigt
bli PFU-orter. Ytterligare någon ort kan eventuellt komma ifråga härför. Till
dessa orter läggs utbildningen under det fjärde året och viss forskarutbildning.
Beredningen föreslår tills vidare två FA-orter, två FB-orter och tre PFU-orter.
C-orten skall svara för den nödvändiga samordningen av den tekniska utbild
ningen. Till samordnande uppgifter hör bl. a. administration av utbildningen, kas
satjänst, fastighetstjänst och personal tjänst innefattande exempelvis lärarrekryte-
ring.
Beredningen har som C-ort valt Umeå. Där finns redan administrativa resurser
för högre utbildning, erfarenhet av decentraliserad utbildning samt institutioner
vid matematisk-naturvetenskaplig och samhällsvetenskaplig fakultet som kan ut
göra bas för den med teknisk utbildning samordnade decentraliserade utbildning
beredningen rekommenderat.
Beredningen har övervägt att låta någon redan befintlig teknisk fakultet svara
för den nödvändiga samordningen men därvid funnit att uppbyggnaden av teknisk
utbildning inte kan baseras på endast en teknisk fakultet. Medverkan krävs från in
stitutioner vid samtliga tekniska fakulteter. Samordningen bör därför ske lokalt i
Kungl. Maj:ts proposition nr 88 år 1970
7
Norrland, varvid en nära kontakt mellan de av utbildningen direkt berörda och sam ordningsverksamheten kan etableras. Beredningen föreslår att den högre tekniska utbildningen tills vidare utformas som en från andra fakulteter fristående teknisk fakultet men är medveten om att denna fråga kan — i samband med 1968 års utbildningsutrednings arbete — komma att prövas ytterligare.
2.4 Lokalisering av högre teknisk utbildning i Norrland
Vad gäller lokaliseringen av den högre tekniska utbildningen anför beredningen, som utgått från den tidigare redovisade tendensen till koncentration av befolkning och näringsliv till vissa orter i Norrland, i huvudsak följande.
Beredningen anser att utbildningen skulle kunna lokaliseras till följande orter.
C-ort
Umeå
FA-ort Luleå
Sundsvall
FB-ort Östersund
Örnsköldsvik Skellefteå Kiruna
Kring dessa orter beräknas år 1980 ca 85 procent av befolkningen vara bosatt. Beredningen avser att närmare undersöka FB-orternas förutsättningar för högre teknisk utbildning och koncentrerar sig därvid i första hand till inlandsorterna Östersund och Kiruna. De förslag som nu läggs fram begränsas därför till en C- ort och två F A-orter.
Beträffande lokalisering av PFU-enheter har beredningen utgått från att vissa institutionella resurser redan finns vid universitetet i Umeå och metallurgiska forsk- ningsstationen i Luleå. Beredningen rekommenderar därför dessa två orter för så dan verksamhet. Därvid förordas en utbyggnad av forskningsstationen i Luleå så att den kompletteras med bearbetningsteknik, särskilt varm bearbetning. Bered ningen finner vidare att skellefteåområdet med hänsyn till sin industriella struk tur bör utgöra en lämplig lokalisering av ytterligare en PFU-enhet. I det fortsatta arbetet kan ytterligare orter för denna verksamhet komma att aktualiseras.
Sammanfattningsvis leder beredningens överväganden om lokalisering fram till följande mönster för högre teknisk utbildning i Norrland.
Ort Typ av ort Utbildningens omfattning i studieår
l:a
2:a
3:e
4:e
Umeå C-ort, PFU-ort
X
X
X
X
Luleå FA-ort, PFU-ort
X
X
X
X
Sundsvall
FA-ort
X
X
X
Två FB-orter Skellefteå
PFU-ort
X
X
Omfattningen av forskning och forskarutbildning med anknytning till högre teknisk utbildning i Norrland avser beredningen att granska närmare i det fortsatta arbetet.
2.5 Strukturmodell för högre teknisk utbildning i Norrland
Beredningen har skisserat följande strukturmodell för den högre tekniska utbild
ningen i Norrland.
Utgångspunkterna har varit dels att samarbete över fakultetsgränserna skall eta
bleras, dels att utbildningen skall vara fyraårig. För att tillmötesgå bl. a. de stude
randes önskemål om ett sent linjeval har det första studieåret gjorts i stort sett ge
mensamt innehållande förslagsvis tre ämnesblock. Under de följande åren sker en
successiv differentiering. Vid anpassning av modellen till beredningens lolcalise-
ringsförslag har alternativa lösningar skisserats. Det ena alternativet innebär att
första årets utbildning ges på C-orten, FA-orterna och FB-orterna. Det andra och
tredje årets utbildning ges på C-orten och FA-ortema och fjärde årets på PFU-or-
terna. Det andra alternativet innebär att de två första årens utbildning ges på C-
orten, FA-orterna och FB-ortema och de två sista årens utbildning på PFU-orterna.
Den sistnämnda lösningen medför att det tredje årets utbildning kommer att ges
på ett starkt begränsat antal orter eftersom PFU-enheter måste — för att undvika
dubblering av resurserna — inordnas i ett riksmönster och det därvid är sannolikt
att Norrland kommer att få endast ett fåtal av dessa enheter. Beredningen vill där
för tills vidare arbeta med det första alternativet som huvudalternativ.
8
Kungl. Maj:ts proposition nr 88 år 1970
2.6 Tidsplan m. m. för uppbyggnad av högre teknisk utbildning i Norrland
Norrlandsberedningen föreslår att högre teknisk utbildning i Norrland byggs upp
under den närmaste fyraårsperioden på de orter och i den omfattning som framgår
av följande sammanställning.
Ort
Läsår/antal nybörjarplatser
1970/71
1971/72
1972/73
1973/74
Umeå
50
50
50
50
Luleå
50
100
100
100
Sundsvall
50
50
50
FB-ort (ev. Östersund)
30
30
FB-ort (ev. Kiruna)
30
100
200
230
260
Beredningen har således föreslagit att uppbyggnaden av den högre tekniska ut
bildningen i Umeå och Luleå skall inledas höstterminen 1970. Det första studie
året föreslås få en inriktning som är identisk med utbildningen inom sektionen för
maskinteknik vid Chalmers tekniska högskola. Därefter bör enligt beredningen de
studerande vid universitetet i Umeå ges möjlighet till teknisk-ekonomisk, kemisk
teknisk eller bioteknisk inriktning. Studierna i Luleå avses få maskinteknisk inrikt-
ring. Beredningen framhåller, att valet av Umeå och Luleå har skett mot bakgrund
av att på båda dessa orter finns de institutionella resurserna för en igångsättning.
Beredningen avser att senare lägga fram förslag till den detaljerade utformningen av
tredje och fjärde årets utbildning. Beredningen beräknar överslagsvis avlönings-,
drift- och hyreskostnaderna vid ett genomförande av förslaget till sammanlagt 15
Kungl. Maj.ts proposition nr 88 år 1970
9
milj. kr under perioden 1970/71—1973/74. Motsvarande kostnader för budgetåret 1970/71 uppskattar beredningen till ca 900 000 kr. Någon bedömning av kost naderna för inredning och utrustning av lokaler har inte lämnats.
Ledamoten av fakultetsberedningen för de tekniska vetenskaperna Håkan Sjö gren anmäler i särskilt yttrande att han finner det svårt att nu ta ställning till de framlagda förslagen rörande dels dimensioneringen av utbildningen, dels konstruk tionen med ett flertal filialorter. I den organisatoriska frågan anser han att ett al ternativ med en teknisk fakultet — förlagd t. ex. till Luleå — borde kunna över vägas.
3. Remissyttrandena
3.1 Mål för högre teknisk utbildning i Norrland
Norrlandsberedningens förslag om uppbyggnad av högre teknisk utbildning i Norrland har fått ett positivt mottagande av remissinstanserna. Däremot redovisar dessa olika uppfattningar om lokaliseringen av och formerna för uppbyggnaden.
Remissinstanserna delar beredningens bedömning att en uppbyggnad av högre teknisk utbildning och forskning i Norrland skulle innebära en betydande stimu lans för samhälls- och näringslivsutvecklingen i denna del av landet och tillstyrker genomgående att sådan utbildning förläggs till Norrland. Samtidigt betonar de — i likhet med beredningen — att enbart en satsning på högre teknisk utbildning och forskning inte är tillräckligt för att uppnå en önskvärd utveckling av det norr ländska näringslivet, utan att denna utbildningspolitiska åtgärd måste kompletteras och samordnas med andra initiativ inom ramen för ett brett regionalpolitiskt handlingsprogram, som bör innefatta insatser från såväl statligt som kommunalt och enskilt håll. Yttranden med i huvudsak denna innebörd har avgetts av bl. a. universitetskanslersämbetet, riksrevisionsverket, skolöverstyrelsen, statens planverk, länsstyrelserna i Västernorrlands, Jämtlands, Västerbottens och Norrbottens län, 1968 års lokaliseringsutredning, expertgruppen för regional utredningsverksamhet (ERU), 1969 års utredning rörande samordning av viss statlig forskningsverksamhet,
Sveriges hantverks- och industriorganisation, Sveriges allmänna exportförening, Svenska arbetsgivareföreningen/Sveriges industriförbund, Svensk industriförening, Norrlandsfonden, förvaltningsutskotten i Västernorrlands och Västerbottens läns landsting, TCO, SFS, Folkpartiets ungdomsförbund, Moderata ungdomsförbundet, Sveriges socialdemokratiska studentförbund samt företagareföreningarna i Väster norrlands och Västerbottens län.
Vad gäller den av beredningen behandlade frågan om koncentration eller utspridning av högre utbildning och forskning har remissinstan serna delade meningar främst beroende på vilken vikt man tillmäter de utbild nings- och forskningspolitiska målen å den ena sidan och de lokaliseringspolitiska målen å den andra sidan. Majoriteten av remissinstanserna anser dock att en viss
10
Kungl. Maj:ts proposition nr 88 år 1970
utspridning av utbildningen bör eftersträvas, medan satsningen på den mera
resurskrävande forskningen bör ske relativt koncentrerat.
ERU konstaterar att andelen av befolkningen som utan alltför stora uppoff
ringar kan följa utbildningen ökar genom en decentralisering av utbildningen sam
tidigt som möjligheterna att uppnå stordriftsfördelar i utbildningen minskar. ERU
hade gärna sett att beredningen försökt redovisa dessa konfliktbetonade målsätt
ningar i form av samhällsekonomiska kostnads- och intäktsposter för olika loka-
liseringsalternativ. Länsstyrelsen i Västerbottens län anser att beredningen inte på
ett tillfredsställande sätt analyserat den centrala frågan i förslaget nämligen sam
manhanget mellan koncentration och spridning av utbildningsenheterna och de
regionalpolitiska och utbildningsmässiga konsekvenserna därav. SFS framhåller att
en förläggning av högre teknisk utbildning till Norrland måste göras mot bakgrund
av såväl lokaliseringspolitiska som utbildningspolitiska överväganden och under
stryker betydelsen av att, när målkonflikter uppstår, de utbildningspolitiska målen
både på kortare och på längre sikt inte åsidosätts på grund av dagens lokaliserings
politiska behov. Statskontoret framhåller däremot att utspridningens positiva effek
ter från samhällsekonomisk synpunkt får vägas mot uppkommande utbildnings-
organisatoriska eller utbildningsekonomiska olägenheter, varvid de senare inte får
tillmätas avgörande betydelse vid en förläggning av högre teknisk utbildning till
skilda delar av Norrland.
Arbetsmarknadsstyrelsen anser att utspridning av den högre tek
niska utbildningen från lokaliserings- och arbetsmarknadssynpunkt har
en positiv effekt genom att den bidrar till att skapa en stimulerande miljö för
näringslivet samtidigt som den norrländska ungdomen ges större möjligheter till
ett allsidigt utbildningsval på lokal nivå. Skolöverstyrelsen betonar att lokalisering
till en region av fullständig högre teknisk utbildning under vissa förhållanden bör
kunna ge stora externa effekter. Skolöverstyrelsen pekar, i likhet med statistiska
centralbyrån, på den oväntat stora dragningskraft som universitetsfilialerna visat
sig ha, vilket talar för att en ökad spridning av den högre utbildningen kan vara
lämplig från rekryteringssynpunkt.
1968 års lokaliseringsutredning delar beredningens uppfattning att vidare sam
hällsekonomiska, sociala och utbildningspolitiska aspekter leder till slutsatsen att
fördelarna med en vidgad spridning av den högre tekniska utbildningen och forsk
ningen överväger de utbildningsekonomiska fördelarna med en bibehållen koncen
tration. Liknande synpunkter framförs bl.a. av länsstyrelserna i Västernorrlands
och Jämtlands län samt förvaltningsutskotten i Västernorrlands och Jämtlands län.
U 68 anser att ett allsidigt utbud av högre utbildning bör ges i Norrland genom att
den tekniska utbildningen kompletterar den utbildning som ges vid universitetet i
Umeå.
LO tillstyrker i princip beredningens förslag men förordar att decentraliseringen
av den högre tekniska utbildningen sker etappvis i avvaktan på vunna erfarenheter.
Även TCO och Svenska kommunförbundet accepterar utredningsförslaget i detta
Kungl. Maj.ts proposition nr 88 år 1970
11
avseende, eftersom det medför bl. a. en regional utjämning av utbildningsmöjlig heterna. Beredningens förslag om spridning av den högre tekniska utbildningen till styrks vidare av bl. a. delegationen för lokalisering av statlig verksamhet, kommers kollegium och Folkpartiets ungdomsförbund.
Statens planverk betonar att en noggrann avvägning mellan koncentration och spridning av den högre tekniska utbildningen måste göras, eftersom en koncen trerad utbyggnad ger en geografiskt begränsad men kraftigare näringslivsstimule- rande effekt, medan en spridning till flera orter ger en geografiskt fördelad effekt.
Risken med en spridd lokalisering är enligt planverket att den samlade effekten av näringslivsstimulansen minskar väsentligt om en alltför stor spridning genomförs.
Lokaliseringsaspekten uppfattas av Svenska teknologi öreningen som det bärande motivet för norrlandsberedningens förslag till förläggning av högre teknisk utbild ning till Norrland. Föreningen accepterar detta om utbildningen byggs upp så att de eftersträvade lokaliseringseffektema verkligen uppnås. Erfarenheten tyder på att dessa effekter uppnås först sedan bl. a. de personella och ekonomiska insatserna överskridit vissa tröskelvärden. Teknologföreningen anser därför att beredningen i sitt förslag splittrat den högre tekniska utbildningen på alltför många enheter, vilket resulterar i att den verkliga lokaliseringseffekten uteblir. Liknande synpunk ter framförs av Moderata ungdomsförbundet. Samma uppfattning har SACO och
Svenska arbetsgivareföreningen/Sveriges industriförbund som anser att starka skäl talar för att den högre tekniska utbildningen i Norrland koncentreras till en ort.
Även styrelsen för teknisk utveckling anser det fördelaktigare att bygga upp en hel teknisk fakultet än att splittra utbildningen på olika filialorter. Samarbetsdelegationen för de fyra nordligaste länen ställer sig tvekande inför den kraftiga ut spridning som beredningen föreslår och anser att risk föreligger för att de små utbildningsenheterna blir isolerade. Statens naturvetenskapliga forskningsråd fram håller att med den väl utbyggda studiehjälpen och med våra dagars goda kommu nikationer är behovet av spridning av utbildningsmöjligheterna betydligt mindre än tidigare.
Universiteten och högskolorna ställer sig i huvudsak tvekande inför norrlands beredningens förslag till spridning av den högre tekniska utbildningen. Rektors ämbetet vid universitetet i Lund anser det inte möjligt att på grundval av det redovisade materialet ta ställning till frågan om man kan lösa de utbildnings- tekniska problemen och skapa funktionsdugliga utbildningar vid en spridning på ett flertal orter i Norrland. Rektorsämbetena vid universiteten i Göteborg och
Stockholm påpekar att decentraliseringen av utbildningsenheterna kommer att med föra vissa olägenheter. Rektorsämbetet vid Chalmers tekniska högskola anser att splittringen av resurserna för högre teknisk utbildning och forskning redan över skridit gränsen för vad som är förenligt med en effektiv och slagkraftig verksamhet och avstyrker att fullständig högre teknisk utbildning förläggs till Norrland, lnterimsstyrelsen för den medicinska och tekniska utbildnings- och forskningsenheten i Linköping tillstyrker den föreslagna lokaliseringen av utbildningen endast under
12
förutsättning att utbildningen blir likvärdig med övrig högre teknisk utbildning,
att lokaliseringen inte medför väsentliga olägenheter för de studerande och att den
verkligen innebär fördelar för näringslivet inom regionen.
När det gäller den av norrlandsberedningen behandlade frågan om koncen
tration eller utspridning av forskningen har de remissinstan
ser som förordat en koncentration av den högre tekniska utbildningen i allmänhet
också betonat nödvändigheten av att koncentrera forskningsresurserna. Universitets-
kanslersämbetet framhåller emellertid att en spridning av den tillämpade forsk
ningen och utvecklingsarbetet som beredningen föreslår visserligen medför större
investeringskostnader för samma forskningsresultat men sannolikt ger vinster på
andra områden genom kontakt med nya problem och incitament till industrilokali
sering. Liknande synpunkter har framförts av LO. Statens naturvetenskapliga
forskningsråd anser att det från forskningens synpunkt är viktigare att befintliga
universitet och högskolor ges adekvata resurser än att en utbyggnad av motsvarande
forskning görs på andra orter. För speciella ändamål och för att utnyttja lokala
förutsättningar kan det emellertid enligt forskningsrådet vara motiverat att bygga
upp särskilda forskningsstationer. Riksrevisionsverket stryker under att de lokali-
seringspolitiska strävandena inte får leda till att forskningsresurserna splittras upp
på alltför små enheter eller att forskningsområden, där resurser redan finns på
annat håll i landet, dubbleras.
1969 års utredning om samordning av viss statlig forskningsverksamhet betonar
att om en målmedveten satsning på forskningsresurser sker med avsikten att dessa
skall vara anpassade både till utbildningens behov och till den önskade industri
strukturen, denna satsning bör koncentreras till en ort. Rektorsämbetet vid univer
sitetet i Lund stryker under att en splittring av forskningsresurserna skadar forsk
ningens utveckling och hindrar dess möjligheter att hävda sig i den internationella
konkurrensen. Rektorsämbetet vid karolinska institutet anser också att den tekniska
forskningen bör vara koncentrerad till ett fåtal orter för att enheter skall skapas
av en storlek som möjliggör nödvändig forskningssamverkan.
Kungl. Maj:ts proposition nr 88 år 1970
3.2 Modell för högre teknisk utbildning i Norrland
Norrlandsberedningens förslag till utbildningsmodell bestående av C-, FA-, FB-
och PFU-orter kommenteras av ett stort antal remissinstanser. Många instanser ut
talar stor tveksamhet om B-filialerna dels med hänsyn till att en uppbyggnad av
dessa filialer innebär en stor spridning av den högre utbildningen, dels mot bak
grund av att frågor rörande lokalisering av sådan utbildning f. n. utreds av U 68.
Man ifrågasätter även B-filialemas lokaliseringspolitiska effekt på regionens nä
ringsliv. Förslaget om uppbyggnad av PFU-enheter har fått ett positivt mottagande
av remissinstanserna.
Norrlandsberedningens modell för decentraliserad civilingenjörsutbildning i Norr
land — med fördelningen på C-, FA- och F B-o r t e r — är enligt statskon-
Kungl. Maj:ts proposition nr 88 år 1970
13
för et i och för sig värd att pröva. I likhet med universitetskanslersämbetet är stats kontoret dock inte berett att nu ta ställning till en så långtgående spridning av utbildningen som föreslagits eftersom dessa frågor f. n. utreds av U 68. Liknande synpunkter framförs av Ingenjör svetenskap sakademien. Denna uppfattning delas även av riksrevisionsverket, som dessutom betonar att decentraliseringen inte får medföra att de studerandes val av utbildningslinjer alltför starkt begränsas. U 68 räknar med att i en framtid, när vuxenutbildningen blir mera väsentlig än f. n., utbildningens närhet till de studerandes bostadsort blir en avgörande fråga.
Därvid synes en planering efter regioner med befintliga universitet och högskolor i centralorter naturlig. Beredningens modell för utbyggnad av den högre tekniska utbildningen i Norrland ligger i linje med sådana planeringsprinciper och U 68 ser detta som ett skäl att infoga den i den fortsatta planeringen av den eftergymnasiala utbildningen.
Beredningens utbildningsmodell tillstyrks av bl. a. arbetsmarknadsstyrelsen, de legationen för lokalisering av statlig verksamhet, länsstyrelsen och företagarför eningen i Västernorrlands län, kommerskollegium, Svenska landstingsförbundet,
Svenska arbetsgivareföreningen/Sveriges industriförbund, Norrlandsfonden, Svens ka etableringsaktiebolaget, Folkpartiets ungdomsförbund och Sveriges socialdemo kratiska studentförbund. Svensk industriförening tillstyrker också utbildningsmo- dellen och understryker vikten av att möjlighet till högre teknisk utbildning skapas även i Norrlands inland. Även TCO ställer sig positiv till den föreslagna modellen men anser att A-filialema skall förläggas till orter med PFU-verksamhet.
Tveksamma inför den av beredningen föreslagna utbildningsmodellen, främst vad gäller B-filialerna, är bl. a. skolöverstyrelsen, statens råd för samhällsforsk ning, länsstyrelsen i Västerbottens län, 1968 års lokaliseringsutredning och Svenska utvecklingsaktiebolaget.
LUP-nämnden anser det från investeringssynpunkt fördelaktigare med en kon centration av utbildningen och avstyrker därför inrättandet av B-filialer. SFS av styrker B-filialema på grund av de studiesociala och studietekniska svårigheter som kommer att drabba studerande på dessa orter. För att de studiesociala funk tionerna vid dessa filialer skall bli likvärdiga med andra studieorters krävs enligt organisationen betydande satsningar på bostäder, hälsovård, motionsverksamhet m. m., vilket tillsammans med de direkta utbildningskostnaderna torde leda till en onödig splittring av resurserna. Dessutom tillkommer enligt SFS betydande studietekniska svårigheter för de studerande som vid flyttningen efter det första studieåret på FB-orten har resttentamina, vilket tillsammans med omställnings svårigheter till den nya studieorten kan påverka de fortsatta studierna. Liknande synpunkter framförs av tekniska fakulteten vid universitetet i Lund och interimsstyrelsen för den medicinska och tekniska utbildnings- och forskningsenheten i Linköping.
Rektorsämbetet vid universitetet i Lund hänvisar med anledning av förslaget om filialorterna till att lokalisering av högre utbildning till nya orter f. n. utreds av
U 68 och anser att detta arbete ej bör föregripas. Rektorsämbetet vid universitetet
14
Kungl. Maj:ts proposition nr 88 år 1970
i Umeå vill i denna fråga avvakta den av beredningen aviserade ytterligare utred
ningen av övriga lokaliseringar. Rektorsämbetet vid tekniska högskolan i Stockholm
avstyrker förslaget om B-filialerna.
När det gäller beredningens förslag till lokalisering av PFU-enheter i
Norrland anser riksrevisionsverket att det framlagda utredningsunderlaget är alltför
begränsat för ett slutligt ställningstagande men understryker vikten av att enheterna
lokaliseras och inriktas så att de verksamt bidrar till att utveckla regionens nä
ringsliv. Statens planverk framhåller att av den föreslagna utbildningsorganisatio
nen kommer dessa enheter att ha den största lokaliseringseffekten. Styrelsen för
teknisk utveckling redovisar, att den f. n. undersöker möjligheterna att i Norrland
bygga upp utvecklingscentra med uppgift att bistå mindre och medelstora företag
med hjälp för deras produktutveckling. Ett utvecklingscentrum kan bilda en lämp
lig bas för PFU-enheter, men det torde enligt styrelsen dröja avsevärd tid innan
högre teknisk utbildning kan anordnas vid dessa centra. Ingenjörsvetenskapsakade-
mien och Svenska arbetsgivareföreningen/Sveriges Industriförbund anser att ut
formningen och lokaliseringen av PFU-verksamheten bör utredas för hela landet
och ingå i ett riksmönster, innan inriktningen och förläggningen av de föreslagna
PFU-enheterna beslutas. Med anledning av förslaget om att den högre tekniska ut
bildningen skall knytas till ett antal PFU-enheter understryker SFS behovet av
teknisk forskning och utvecklingsarbete, som inte är direkt produktionsinriktade
utan syftar till att skapa bättre förhållanden för de inom industrin sysselsatta.
Rektorsämbetet vid universitetet i Umeå anser konstruktionen med PFU-enheter
riktig och tilltalande men ifrågasätter livskraften och stimulansförmågan hos en
anläggning utan anknytning till utbildnings- och forskningsorganisationen i övrigt.
Rektorsämbetet vid Chalmers tekniska högskola upplever beredningens förslag om
PFU-enheter som progressivt och stimulerande men påpekar att relativt stora
investeringar fordras för att forskningsverksamheten skall få någorlunda bredd.
Interimsstyrelsen för den medicinska och tekniska utbildnings- och forskningsen
heten i Linköping är övertygad om att PFU-enheterna kan initiera och utveckla
forsknings- och utvecklingsarbete inom industrier om de har goda kontakter med
forskningen inom angränsande områden, särskilt när det gäller tvärvetenskapliga
arbeten.
3.3 Lokalisering och inriktning av högre teknisk utbildning i Norrland
Statens planverk understryker rent allmänt betydelsen av att den högre tekniska
utbildningen i Norrland lokaliseras till orter där möjligheterna till en utbyggnad av
näringslivet är goda samtidigt som regioner med behov av lokaliseringsstöd bör
prioriteras.
I fråga om den allmänna inriktningen av högre teknisk utbildning i Norrland
framhåller matematisk-naturvetenskapliga fakulteten vid universitetet i Umeå
att den måste inriktas mot breda sektorer inom norrländsk industri, där de små och
medelstora företagen svarar för de största behoven. Utbildningen måste dessutom
15
styras mot verksamhet som bedöms lämplig inom regionen i framtiden, dvs. tek
niskt avancerad industri med hög förädlingsgrad och med låg transportkostnad.
Norrlandsberedningens förslag att högre teknisk utbildning skall byggas upp i
Umeå och att Umeå skall fungera som centralort för en decentraliserad teknisk
utbildning tillstyrks av flertalet remissinstanser. Som motiv för valet av Umeå an
förs att en utbyggd administration redan finns vid universitetet och att där finns
goda möjligheter till ett för både utbildning och forskning fruktbärande samarbete
över fakultetsgränserna. Statskontoret, riksrevisionsverket, styrelsen för teknisk
utveckling, Sveriges geologiska undersökning, länsstyrelsen i Västerbottens län,
Ingenjör svetenskap sakademien och SACO anser, att dessa förhållanden och nöd
vändigheten av en koncentration av den högre tekniska utbildningen i Norrland
talar för att satsning på denna utbildning — i varje fall i ett inledande skede —
sker endast i Umeå. Tveksamhet inför förslaget om Umeå som C-ort uttalas av
bl. a. länsstyrelsen i Norrbottens län, handelskammaren i Sundsvall, tekniska fakul
teten vid universitetet i Lund samt rektorsämbetena vid tekniska högskolan i Stock
holm och vid Chalmers tekniska högskola.
U 68 finner det naturligt att också för teknisk utbildning utnyttja de resurser
som Umeå kan erbjuda men påpekar att universitetet befinner sig i mycket snabb
expansion. Framför allt när det gäller byggnader för högre utbildning ansträngs
Umeås kapacitet mycket hårt, vilket enligt utredningen måste beaktas i samband
med den aktuella utbyggnaden.
Svenska arbetsgivareföreningen/Sveriges industriförbund och rektorsämbetet vid
Chalmers tekniska högskola föreslår att endast första årskursen av högre teknisk
utbildning förläggs till Umeå. De senare årskurserna bör enligt de nyssnämnda
organisationerna förläggas till Luleå, medan rektorsämbetet föreslår en förläggning
till nuvarande tekniska högskolor.
Universitetskanslersämbetet tillstyrker beredningens förslag att 50 studerande
tas in i Umeå höstterminen 1970 på maskinteknisk utbildningslinje som avses få
organisationsteknisk-ekonomisk inriktning. Ämbetet betonar vidare nödvändigheten
av att de studerande ges möjlighet till val av andra specialiseringar och nämner i
första hand de av beredningen föreslagna kemisk-tekniska och biotekniska inrikt
ningarna, varvid åtminstone två PFU-inriktade institutioner måste byggas upp i
Umeå. Statistiska centralbyrån framhåller i fråga om utbildningens in
riktning att en maskinteknisk linje visat sig vara den inriktning som är mest
spridd över olika industribranscher, varför den synes vara oberoende av den fram
tida industristrukturen i Norrland. Centralbyrån bedömer vidare, på grundval av
genomförda enkäter, att arbetsmarknadens efterfrågan av civilingenjörer från de
föreslagna teknisk-ekonomiska, kemisk-tekniska och biotekniska inriktningarna to
talt sett kommer att öka. Statens planverk, som tillstyrker den föreslagna utbild
ningen i Umeå, anser att utbildning med stort behov av tvärvetenskapliga kontak
ter, t. ex. med medicinska ämnesområden, bör förläggas dit. För verkets del kom
mer i detta sammanhang särskilt arkitekt- och samhällsplanerarutbildningen i åtan
ke. Svenska utvecklingsalctiebolaget och TCO betonar önskvärdheten av att vid ut
Kungl. Majtts proposition nr 88 år 1970
16
formningen av utbildningen i Umeå hänsyn tas till bl. a. det inom universitetskans-
lersämbetet framlagda förslaget om teknisk magisterutbildning (TEMA).
Rektorsämbetet vid tekniska högskolan i Stockholm framhåller att den högre
tekniska utbildningen i Norrland bör koncentreras på studieinriktningar som be
döms särskilt viktiga för landsdelen och anser att de föreslagna inriktningarna samt
fysikalisk teknik, kemiteknik och bioteknik ligger i linje med dessa synpunkter.
Härigenom skulle utbildningen i Umeå få en intressant profil med begränsade in
satser av nya resurser som, om formen visar sig gynnsam, kan vidareutvecklas till
t. ex. en fullständig civilingenjörsutbildning. Även rektorsämbetet vid Chalmers
tekniska högskola ser positivt på ifrågavarande studieinriktningar. Matematisk
naturvetenskapliga fakulteten vid universitetet i Umeå föreslår att principbeslut
fattas om inrättande av dessa inriktningar vid universitetet. Medicinska fakulteten
vid universitetet i Umeå och rektorsämbetet vid tekniska högskolan i Stockholm
anser att dessutom en medicinsk-teknisk studieinriktning bör komma till stånd
vid universitetet.
Majoriteten av remissinstanserna tillstyrker även förslaget att fullständig högre
teknisk utbildning byggs upp i Luleå. Svenska arbetsgivareföreningen/Sve
riges industriförbund anser att tyngdpunkterna i den eftergymnasiala utbildningen
i Norriand bör utgöras av universitetet i Umeå och den föreslagna tekniska utbild
ningen i Luleå. Umeåregionen är redan till följd av universitetets tillkomst attrak
tiv såväl för enskilda som för näringsliv och förvaltning. Skellefteåområdet har
genom lokaliseringspolitiska insatser fått betydande tillkott av arbetstillfällen, me
dan luleåregionen fortfarande är ett från sysselsättningssynpunkt kritiskt område.
Organisationerna föreslår därför att huvuddelen av den högre tekniska utbildningen
och forskningen i Norrland förläggs till Luleå, en lokalisering som med all sanno
likhet skulle lämna ett väsentligt bidrag till en förbättrad industriell miljö i hela
Norrbotten. Liknande synpunkter framförs av handelskammaren i Sundsvall och
reservanterna i riksrevisionsverket ledamöterna Bohman och Vinde. Statsföretag
AB, tekniska fakulteten vid universitetet i Lund och länsstyrelsen i Norrbottens
län föreslår att man skall ytterligare överväga om inte Luleå bör bli centralort
för den högre tekniska utbildningen i Norrland.
Lör att de lokaliseringspolitiska effekterna skall nås bör, enligt U 68, en del av
den föreslagna högre tekniska utbildningen förläggas till en ort norr om Umeå.
Därvid synes valet stå mellan Luleå och Skellefteå. Utredningen anser att för
Luleå talar det större avståndet till universitetsorten Umeå, att luleåregionen har
större folkmängd än skellefteåregionen och att i Luleå redan finns en forsknings-
station, medan en sådan i Skellefteå befinner sig på planeringsstadiet. Skellefteå
har däremot en mera mångsidig industri. Med de utgångspunkter som U 68 har i
sitt utredningsarbete i lokaliseringsfrågor saknas f. n. underlag för ett bestämt
förord för endera orten.
När det gäller den högre tekniska utbildningens inriktning i Lu
leå har sektionen för bergsvetenskap vid tekniska högskolan i Stockholm fört fram
frågan om en flyttning av de gruvinriktade delarna av sektionens utbildning och
Kungl. Maj:ts proposition nr 88 år 1970
17
forskning till Luleå samtidigt som man betonar angelägenheten av att vissa geo- vetenskapligt inriktade professurer, som föreslagits av 1965 års geoutredning, till förs sektionen i samband härmed. Rektorsämbetet vid tekniska högskolan i Stock holm framhåller att en förläggning av högre utbildning inom geodesi, malmlet- ning och gruvbrytning till Luleå skulle ge ökad tyngd åt en teknisk högskolenhet där och ge den en specialisering som från hela landets synpunkt skulle vara av stort intresse. Rektorsämbetet tillstyrker en utredning av dessa frågor. Liknande synpunkter framförs av statens institut för hantverk och industri. Universitets kansler sämbetet avser att undersöka förutsättningarna för en sådan flyttning, men betonar att en överföring under det närmaste budgetåret inte är möjlig.
Universitetskanslersämbetet tillstyrker beredningens förslag att 50 studerande tas in i Luleå höstterminen 1970 på maskinteknisk utbildningslinje och att linjen under de följande årskurserna ges en konstruktionsteknisk inriktning. Utbildning med denna specialisering kan enligt ämbetet starta hösten 1970 i Luleå under förutsättning att den metallurgiska forskningsstationen byggs ut och breddas sam tidigt som ett centrum för konstruktionstekniskt forsknings- och utvecklingsarbete byggs upp.
Förutom den föreslagna inriktningen av utbildningen mot maskinteknik anser länsstyrelsen i Norrbottens län att utbildning inom naturprospektering och natur produktion ligger nära till hands med hänsyn till den omfattande gruvindustrin i länet. Länsstyrelsen föreslår också, i likhet med Luleå stad, att en elteknisk utbild ningslinje med inriktning mot elektronikområdet inrättas i Luleå. Luossavaara-
Kiirunavaara AB föreslår att i första hand inrättas bergs- och gruvvetenskaplig utbildning i Luleå vilken senare kompletteras till att omfatta även det geoveten skapliga området. Den nära anknytningen mellan anläggnings- och byggnadsverk samheten — vad gäller bergssprängning och tunneldrivning — och gruvbrytningen skulle, enligt rektorsämbetet vid tekniska högskolan i Stockholm, göra en förlägg ning av väg- och vattenutbildning till Luleå naturlig.
Vad avser den framtida forsknings- och utvecklingsverksam heten i Luleå redovisar Norrlandsfonden i sitt yttrande att den beslutat att i samråd med Sveriges Mekanförbund, styrelsen för teknisk utveckling, Svenska ut- vecklingsaktiebolaget och tekniska fakulteten i Lund skyndsamt utreda förutsätt ningarna för att bygga upp ett utvecklingscentrum i staden. En samtidig satsning på högre teknisk utbildning, forskning och utvecklingsarbete är enligt fonden en förutsättning såväl för en effektiv utbildning som för möjligheterna att till högsko- enheten knyta forskare och tekniker för forskning och undervisning. Utvecklings enheten avses få en inriktning mot maskinteknik (finmekanik, transportteknik), elektroteknik, byggnadsteknik och naturteknik. Tekniska fakulteten vid universi tetet i Lund, som lämnat motsvarande uppgifter, understryker betydelsen av att planeringen av uppbyggnaden av detta centrum och den högre tekniska utbild ningen i Luleå sker i intim samverkan.
Med hänsyn till den omfattande industriella verksamhet som finns i Skel lefteå med omnejd föreslår beredningen att en PFU-enhet byggs upp där.
Kungl. Maj:ts proposition nr 88 år 1970
18
Svensk industriförening tillstyrker detta förslag och påpekar att ifrågavarande
region redan har en av de bästa immateriella förutsättningarna för industriell
verksamhet, nämligen en industritradition som spänner över flera generationer.
Statens provningsanstalt meddelar att den f. n. utreder förutsättningarna för att
inrätta en kvalitetskontrollstation i övre Norrland som, knuten till provnings-
anstalten, skall arbeta i nära kontakt med berörda industrier och industriorgani
sationer. Enligt provningsanstalten talar flera skäl för att kvalitetskontrollstationen
lokaliseras till Skellefteå. Stationen kommer att utföra provningar och mätningar
samt få resurser för konsulentverksamhet inom området kontrollteknik. Stationen
planeras dessutom inrymma en experimentavdelning, där industrierna med egen
arbetskraft skall kunna bearbeta sina utvecklingsprojekt med hjälp av stationens
resurser. Provningsanstalten anser att det bör utredas vilka fördelar som skulle
vinnas genom att verksamheten vid stationen breddas så att den kunde med
verka i grundläggande utbildning och forskarutbildning enligt beredningens förslag.
Verksamheten skulle därvid inriktas på områdena materialteknik samt mät- och
kontrollteknik vilka får allt större betydelse för all industriell verksamhet. Sveriges
hantverks- och industriorganisation hänvisar till pågående studier av möjligheterna
att göra Skellefteå till en s. k. industriell utvecklingsbas och till planerna att i ökad
grad förlägga utbildnings- och utvecklingsverksamhet till staden. Med hänsyn till
dels behovet av koncentration av den högre tekniska utbildningen, dels närheten
till Umeå avstyrker däremot statens institut för hantverk och industri den före
slagna utbildningen i Skellefteå. Dock kan enligt institutet speciella forsknings
projekt och examensarbeten utföras inom denna region.
Statens råd för samhällsforskning understryker att, ifall principbeslut skulle fattas
om förläggning av en PFU-enhet till Skellefteå, stora ansträngningar måste göras
för att planera och bygga upp enheten i sådan tid att den kan infogas i utbild
ningssystemet redan under första utbildningsomgångens fjärde år. Liknande syn
punkter framförs av Västerbottens företagareförening, som dessutom anser att
enheten bör inriktas mot det elektro-mekaniska hållet. Samma inriktning föreslår
Västerbottens läns landstings förvaltningsutskott som finner, att en sådan enhet
skulle ha stor betydelse för den tillverkningsindustri som är utmärkande för
skellefteåområdet. Länsstyrelsen i Västerbottens län betonar att industrin i skel-
lefteåregionen är rikt differentierad och innehåller flera enheter där statligt stöd
till ytterligare teknisk utveckling kan ge rik avkastning. Skellefteå stad framför
liknande synpunkter och föreslår vidare att PFU-enheten i staden skall speciali
seras inom områdena maskinteknik, gruv- och geoteknik, kemi-metallurgi och elek
tronik. Staden föreslår dessutom, i likhet med Västerbottens företagareförening,
Västerbottens läns landstings förvaltningsutskott och Folkpartiets ungdomsförbund,
att den högre tekniska utbildningen i Skellefteå skall omfatta samtliga fyra års
kurser.
Norrlandsberedningen föreslår vidare att treårig högre teknisk utbildning skall
inledas i Sundsvall läsåret 1971/72. Bl. a. arbetsmarknadsstyrelsen, skol
överstyrelsen, delegationen för lokalisering av statlig verksamhet, TCO, Folkpar
tiets ungdomsförbund, Sveriges socialdemokratiska studentförbund, länsstyrelsen i
Kungl. Maj ds proposition nr 88 år 1970
19
Västernorrlands län, Sundsvalls stad och handelskammaren i Sundsvall anser att fullständig civilingenjörsutbildning bör förläggas dit och att en PFU-enhet därför bör byggas upp. När det gäller inriktningen av PFU-enheten erinrar Sundsvalls stad om att man aktivt arbetar för att till staden förlägga en transportforskningsinstitu tion som skulle specialiseras inom ämnena logistik, ADB-informationsbehandling och industriell organisation.
Med anledning av norrlandsberedningens förslag om förläggning av första årskursen av högre teknisk utbildning till Östersund stryker såväl Riks förbundet landsbygdens folk som Jämtlands läns företagareförening under att många skäl talar för att staden redan från början får fullständig civilingenjörs utbildning. Länsstyrelsen i Jämtlands län anser TEMA-utredningens förslag om högre teknisk utbildning vara väl lämpat att tillgodose behovet av sådan utbild ning i Östersund. En dylik treårig utbildning bör enligt länsstyrelsen kompletteras med en forskningsenhet med inriktning mot elektroteknik, humanteknologi och miljövård. Även samarbetsdelegationen för de fyra nordligaste länen betonar Östersunds ställning som central ort i den tätast befolkade delen av Norrlands inland.
Ett flertal remissinstanser har understrukit betydelsen av att den civilingenjörs utbildning som byggs upp i Norrland kvalitativt blir likvärdig med motsvarande utbildning vid befintliga läroanstalter. Yttranden av denna innebörd har avgetts av bl. a. universitetskansler sämbetet, skolöverstyrelsen, Ingenjörsvetenskapsakademien, Norrlandsförbundet, SACO, Svenska teknologföreningen, rektorsämbetena vid universitetet i Lund och tekniska högskolan i Stockholm samt interimsstyrelsen för den medicinska och tekniska utbildnings- och forskningsenheten i Linköping.
Vidare har en rad remissorgan, bl. a. statens råd för samhällsforskning, SFS,
Folkpartiets ungdomsförbund, Sveriges socialdemokratiska stundentförbund och rektorsämbetet vid universitetet i Umeå, betonat vikten av att civilingenjörsutbild ningen i högre grad än f. n. kommer att innehålla samhällsvetenskapliga ämnes- avsnitt.
Kungl. Maj:ts proposition nr 88 år 1970
3.4 Vissa övriga frågor
Ett antal remissinstanser varnar för en underskattning av de problem som erfa renhetsmässigt uppkommer i samband med uppbyggnaden av en ny utbildnings enhet. En av dessa svårigheter är lärarrekryteringen. Universitetskanslersämbetet framhåller att stora ansträngningar fordras för att klara bl.a. denna fråga. SFS delar inte beredningens optimism när det gäller möjligheterna att engagera lärare från den lokala industrin. Organisationen varnar dessutom för att man i alltför stor utsträckning skall lita på att undervisningsproblemen skall lösas genom intern TV-undervisning. Även Svenska teknologföreningen och SACO varnar för att svårigheter kan uppstå i samband med lärarrekryteringen. Interimsstyrelsen för den medicinska och tekniska utbildnings- och forskningsenheten i Linköping, som har aktuella erfarenheter när det gäller läraranskaffning, konstaterar att detta
20
Kungl. Maj:ts proposition nr 88 år 1970
är det allt överskuggande problemet vid uppbyggnaden av en ny högskola. Rekry
teringsunderlaget i Sverige är litet framför allt i de tillämpade ämnena där skill
naden mellan den marknadsmässiga lönen och lärarlönen är särskilt stor, varför
stora ansträngningar måste göras för att den vetenskapliga miljön vid utbild
ningsenheten skall bli så attraktiv som möjligt.
Norrlandsberedningen föreslår att lokalfrågorna för den högre tekniska
utbildningen i Norrland skall lösas genom förhyrningar. Byggnadsstyrelsen delar
inte beredningens uppfattning att lokaler utan vidare bör hyras för denna verk
samhet om detta på grund av lokalernas karaktär är möjligt. Det bör i stället
ankomma på styrelsen att, sedan lokalbehovsberäkningar gjorts av eller i sam
verkan med vederbörande LUP-kommitté, lämna förslag till hur lokalfrågorna bör
lösas och uppskatta kostnaderna för lokaler och inredning. I Umeå förefaller det
naturligt att tillgodose dessa behov på eller i anslutning till universitetsområdet.
På orter med redan etablerad statlig verksamhet torde, enligt styrelsen, nyproduk
tion av generella och flexibla lokaler vara att föredra framför förhyrningar. LUP-
nämnden anser också att det är mindre lämpligt att ■— såsom beredningen förut
satt — lösa lokalfrågorna genom förhyrningar mot bakgrund av den omfattning
som utbildningen i fullt utbyggt skick föreslagits få på C- och FA-ortema. Nämn
den har utifrån erfarenheterna från uppbyggnaden av teknisk utbildning i Lund och
Linköping räknat fram resursbehovet på lokal- och utrustningssidan vid en kon
centration av den av beredningen föreslagna utbildningen till en ort i Norrland.
Under förutsättning att — i likhet med i Linköping — viss del av utbildningen
baseras på intern TV-undervisning uppskattar LUP-nämnden de totala investe
ringskostnaderna för högre teknisk utbildning i Norrland till sammanlagt 60—65
milj. kr.
Med hänsyn till bl. a. de nyssnämnda faktorerna avstyrker flera remissinstanser
den av norrlandsberedningen föreslagna tidsplanen för igångsättande av
den högre tekniska utbildningen. Statskontoret påpekar att ytterligare utredningar
krävs beträffande de resurser som är nödvändiga för att genomföra utbildningen
innan en definitiv tidsplan kan fastställas. Särskild uppmärksamhet bör därvid
ägnas åt de problem som erfarenhetsmässigt uppkommer under den senare delen
av utbildningen. Liknande synpunkter framförs av interimsstyrelsen för den medi
cinska och tekniska utbildnings- och forskningsenheten i Linköping. Riksrevisions
verket anser att utbildningen bör starta först läsåret 1971/72, vilket möjliggör en
mer noggrann planering av verksamheten. Byggnadsstyrelsen och LUP-nämnden
rekommenderar, mot bakgrund av deras tidigare redovisade uppfattningar i lokal
frågorna, att igångsättningen skjuts fram i tiden tills dess att förutsättningarna i
dessa avseenden klarlagts. LUP-nämnden avstyrker med hänsyn till svårigheterna
att färdigställa lokaler i Umeå att utbildning startar där höstterminen 1970. Ingen
jör svetenskapsakademien, SFS, TCO och Svenska teknologföreningen anser också
att den föreslagna tidsplanen är alltför snäv och att en avsevärt mer detaljerad
planering av de praktiska förutsättningarna för genomförande av utbildningen är
nödvändig för att inte de studerande skall drabbas.
4
.
Föredraganden
Kungl. Maj:ts proposition nr 88 år 1970
21
Ett viktigt led i utbildningplaneringen under den senaste tioårsperioden har varit strävan att inom varje region erbjuda de studerande ett allsidigt utbud av förekommande utbildningsvägar på olika stadier. En sådan strävan mot regional jämlikhet på utbildningsområdet måste emellertid vägas mot att utbildningsenhe terna bör ges en storlek som medger ett rationellt utnyttjande av lärare, lokaler och övriga resurser.
Under 1960-talet har den högre tekniska utbildningen successivt byggts ut dels vid de tekniska högskolorna i Stockholm och Göteborg, dels på nya orter i mel lersta och södra Sverige — Uppsala, Lund, Linköping och Örebro. När det gäller Norrland har ansträngningarna att få till stånd eftergymnasial utbildning koncentre rats på att bygga upp utbildning i Umeå inom bl. a. de filosofiska, medicinska och odontologiska ämnesområdena. Härtill kommer den successiva utbyggnaden av decentraliserad högre utbildning som förlagts till bl. a. ett flertal orter i Norrland.
I anledning av Kungl. Maj:ts proposition år 1965 om utbyggnaden av universi tet och högskolor m. m. (prop. 1965: 141) framhöll statsutskottet (SU 173) att den högre utbildningen måste gå hand i hand med näringslivets utveckling om en effek tiv lokaliseringspolitik skulle kunna bedrivas i Norrland. Utskottet ansåg därför att en beredning borde tillsättas med uppgift att kontinuerligt följa utvecklingen och, när så befanns möjligt, föreslå fortsatt utbyggnad av den högre tekniska ut bildningen. Riksdagen anslöt sig till statsutskottets uppfattning i denna fråga (rskr 411). Genom Kungl. Maj:ts beslut i juni 1966 har en sådan beredning — norr- landsberedningen — kommit till stånd.
Som jag tidigare redovisat har norrlandsberedningen föreslagit att högre teknisk utbildning skall byggas upp i Norrland. De skäl som beredningen anfört till stöd för sitt förslag finner jag i likhet med remissinstanserna mycket starka. Utbyggna den av den högre utbildningen är ett viktigt led i strävandena att skapa en allsidig samhällsservice i hela landet. Jag konstaterar därför med tillfredsställelse att både beredningen och remissinstanserna anser att förutsättningar numera finns för att förlägga högre teknisk utbildning till landets norra delar. Jag delar uppfattningen att högre teknisk utbildning och forskning i Norrland skulle innebära en betydande stimulans för samhällsutvecklingen i landsdelen. Samtidigt är jag medveten om att en sådan satsning måste kompletteras och samordnas med andra åtgärder inom ramen för ett brett regionalpolitiskt handlingsprogram om en önskvärd utveckling skall kunna åstadkommas i Norrland. Jag vill här erinra om de åtgärder i denna riktning som nyligen föreslagits av cheferna för kommunikations-, inrikes- och in dustridepartementen.
Norrlandsberedningen har, för att underlätta rekryteringen till den högre tek niska utbildningen, föreslagit att det första årets utbildning skulle förläggas till ett flertal orter. Den efterföljande delen av utbildningn, som kräver mer omfattande resurser, har av beredningen föreslagits koncentrerade till ett fåtal orter där en samverkan med olika forsknings- och utvecklingsenheter bedömts kunna komma till
22
Kungl. Maj:ts proposition nr 88 år 1970
stånd. Majoriteten av remissinstanserna har rest invändningar mot den föreslagna
spridningen av utbildningens grundläggande del och förordat en mera koncentrerad
lokalisering. Universitetskanslersämbetet har, med hänvisning till att frågorna om
dimensionering, organisation och lokalisering av eftergymnasial utbildning f. n.
övervägs av 1968 års utbildningsutredning (U 68), ansett det naturligt att vissa delar
av norrlandsberedningens förslag prövas i samband med ställningstagandena till
U 68: s kommande förslag. Med hänsyn till vad remissinstanserna anfört förordar
jag att högre teknisk utbildning i övre Norrland koncentreras till ett fåtal orter.
Planeringen bör inriktas på att en slagkraftig teknisk utbildnings- och forsknings
organisation skall komma till stånd som verksamt bidrar till att utveckla närings
livet. De orter som enligt min mening bör komma i fråga är Luleå samt, i samver
kan med varandra, Skellefteå och Umeå.
När man tar ställning till frågan om inriktning och utformning av högre teknisk
utbildning och forskning förlagd till övre Norrland, måste man — som norrlands-
beredningen påpekat — beakta förutsättningarna i fråga om dels befintliga och
planerade forsknings- och utvecklingsenheter, dels industrins inriktning och omfatt
ning. Dessa förhållanden har betydelse vid bedömningen av dels vilka lokala re
surser som kan finnas för utbildningen, dels hur utbildningsåtgärderna bör infogas
i ett mer omfattande regionalpolitiskt program.
Jag förordar att en enhet för högre teknisk utbildning och forskning förläggs
till Luleå. En maskinteknisk utbildningslinje med tillhörande forskningsorganisa
tion bör ingå i enheten. Jag vill vidare ta fasta på vad sektionen för bergsvetenskap
och rektorsämbetet vid tekniska högskolan i Stockholm anfört i sina remissvar om
möjligheterna att till Luleå flytta delar av sektionens verksamhet. Den fortsatta pla
neringen av en teknisk enhet i Luleå bör bedrivas med sikte på att en sådan flyttning
skall komma till stånd. I det fortsatta utrednings- och planeringsarbetet bör prövas
om skäl och förutsättningar finns för att senare ytterligare differentiera den högre
tekniska utbildningen i Luleå.
I fråga om intagningskapaciteten i Luleå bör som riktpunkt gälla att den av
beredningen föreslagna kapaciteten för denna ort inte bör underskridas. Planeringen
av resurser för utbildningen och forskningen bör inriktas på att permanenta lokaler
skall uppföras i Luleå även om man övergångsvis måste använda provisoriska
lokaler. Givetvis är det angeläget att planeringen av de permanenta resurserna sam
ordnas med planeringen av andra resurser för teknisk utveckling och forskning.
Som framgått av vad jag tidigare redovisat utreder Norrlandsfonden f. n. förutsätt
ningarna för att i Luleå bygga upp ett industriellt utvecklingscentrum. I detta sam
manhang vill jag erinra om att chefen för industridepartementet nyligen i prop.
1970: 85 angående Norrlandsfondens fortsatta verksamhet m. m. strukit under
betydelsen av att fonden fortsätter att stödja forsknings- och utvecklingsarbete i
Norrland och därvid bl. a. medverkar till uppbyggande av produktinriktade forsk
nings- och utvecklingsenheter. Likaså bör de forsknings- och utvecklingsresurser
som finns vid den metallurgiska forskningsstationen i Luleå kunna komma den
tekniska enheten till godo.
Kungl. Maj:ts proposition nr 88 år 1970
23
Enligt vad företrädare för Luleå stad uppgivit kan staden ställa erforderlig mark till förfogande för enheten. Vidare har konstaterats att staden är beredd att till godose de ökade anspråk på olika former av samhällsservice som tillkomsten av enheten för med sig.
I det föregående har jag uttalat att högre teknisk utbildning i övre Norrland bör kunna förläggas även till Skellefteå och Umeå.
För förläggning av högre teknisk utbildning till Skellefteå talar samma allmänna skäl som jag tidigare redovisat beträffande Luleå. I fråga om motiven och förutsätt ningarna för att förlägga högre teknisk utbildning till Skellefteå bör, såsom både norrlandsberedningen och remissinstanserna framhållit, beaktas den livskraftiga och differentierade industri som finns i regionen. Industripolitiska skäl talar sålunda starkt för att högre teknisk utbildning förläggs till Skellefteå. Utbildningen bör få en sådan inriktning att den bidrar till den industriella utvecklingen i regionen. Planeringen för utbildningen bör liksom i Luleå samordnas med planeringen av andra resurser för teknisk utveckling och forskning. Jag vill erinra om att chefen för industridepartementet i oktober 1969 har uppdragit åt statens provningsanstalt att skyndsamt utreda förutsättningarna för att inrätta en kvalitetskontrollstation i övre Norrland. Enligt vad provningsanstalten anfört i sitt tidigare redovisade remiss yttrande över beredningens betänkande talar flera skäl för att en kontrollstation lokaliseras till Skellefteå. I den förstnämnda prop. 1970: 85 angående Norrlands fondens fortsatta verksamhet m. m. har chefen för industridepartementet vidare uttalat att fonden i samråd med övriga berörda organ bör undersöka möjligheterna att bygga upp ett industriellt utvecklingscentrum i Skellefteå.
En till Skellefteå förlagd högre teknisk utbildning bör, såsom norrlandsbered ningen föreslagit, omfatta det senare skedet av en civilingenjörsutbildning. Den föregående delen av utbildningen bör vara förlagd till annan ort. I detta avseende bör särskilt undersökas förutsättningarna för en samverkan mellan Skellefteå och Umeå.
Den högre tekniska utbildningen som kommer i fråga i Umeå bör väsentligen ut formas på grundval av de förutsättningar som utbildnings- och forskningsresurserna inom den matematisk-naturvetenskapliga fakulteten erbjuder. Denna utbildning bör så nära som möjligt samordnas med annan grundläggande utbildning vid uni versitetet. Ett rationellt utnyttjande av resurserna skulle härigenom kunna åstad kommas. Mot denna bakgrund förordar jag att beslut nu fattas om förläggning av tre års högre teknisk utbildning till Umeå. Frågan har samband med universitets- kanslersämbetets uppdrag att mer generellt utreda frågan om anordnande av viss teknisk utbildning inom ramen för de filosofiska fakulteterna. I det fortsatta utred ningsarbetet rörande högre teknisk utbildning i Umeå bör därför även resultaten av ämbetets utredningsarbete beaktas.
Ett förverkligande av de förslag som jag här har lagt fram kräver ett omfattande förberedelsearbete i fråga om utbildningens närmare utformning, organisation och behov av resurser. Jag avser att i annat sammanhang inhämta Kungl. Maj:ts be
24
Kungl. Maj:ts proposition nr 88 år 1970
myndigande att tillkalla en särskild organisationskommitté med uppgift att biträda
universitetskanslersämbetet i detta arbete.
Förberedelsearbetet bör bedrivas med största skyndsamhet och med sikte på att
verksamheten om möjligt skall börja redan läsåret 1971/72.
Närmare förslag rörande utbildningens utformning, organisation, kostnader och
successiva uppbyggnad bör senare redovisas för riksdagen på grundval av organi
sationskommitténs undersökningar.
5. Hemställan
Under åberopande av vad jag anfört i det föregående hemställer jag, att Kungl.
Maj:t föreslår riksdagen
att godkänna de av mig förordade riktlinjerna för uppbyggnad
av högre teknisk utbildning och forskning i övre Norrland.
Med bifall till vad föredraganden sålunda med instäm
mande av statsrådets övriga ledamöter hemställt förordnar
Hans Maj:t Konungen att till riksdagen skall avlåtas propo
sition av den lydelse bilaga till detta protokoll utvisar.
Ur protokollet:
Britta Gyllensten
I N N E HÄ L L
Sid.
1. Inledning ....................................................................................................... 2
2. Norrlandsberedningen .................................................................................. 3 2.1 Vissa fakta om Norrland..................................................................... 3 2.2 Mål för högre teknisk utbildning i Norrland........................................ 5 2.3 Modell för högre teknisk utbildning i Norrland............................... 6 2.4 Lokalisering av högre teknisk utbildning i Norrland....................... 7 2.5 Strukturmodell för högre teknisk utbildning i Norrland................... 8 2.6 Tidsplan m. m. för uppbyggnad av högre teknisk utbildning i Norr land ...................................................................................................... 8
3. Remissyttrandena .......................................................................................... 9 3.1 Mål för högre teknisk utbildning i Norrland....................................... 9 3.2 Modell för högre teknisk utbildning i Norrland............................... 12 3.3 Lokalisering och inriktning av högre teknisk utbildning i Norrland 14 4.4 Vissa övriga frågor............................................................................... 19
4. Föredraganden .............................................................................................. 21
5. Hemställan .................................................................................................... 24
Kungl. Maj:ts proposition nr 88 år 1970
25