om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Frankrike
Regeringens proposition År
1990/91: 174 LW
om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige Prop och Frankrike 1990/91: 174
Regeringen föreslår riksdagen att anta de förslag som har tagits upp i bifogade utdrag ur regeringsprotokollet den 11 april 1991. På regeringens vägnar -
Ingvar Carlsson
Erik Åsbrink
Propositionens huvudsakliga innehåll
I propositionen föreslås att riksdagen godkänner ett nytt dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Frankrike beträffande skatter på inkomst och på förmögenhet och antar en lag om detta avtal. Avtalet, ett till avtalet hörande protokoll samt ett tilläggsavtal till avtalet har tagits in i lagen som bilaga. Det nya avtalet avses i princip bli tillämpligt fr. o. m. den 1 januari året närmast efter det då avtalet trätt i kraft. Det nya avtalet avses ersätta ett avtal från 1936.
I Riksdagen 1990/91. I saml. Nr 174
Lag om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och
Frankrike
Härigenom föreskrivs följande.
18 Det avtal för att undvika dubbelbeskattning och förhindra skatteflykt beträffande skatter på inkomst och på förmögenhet som Sverige och Frankrike undertecknade den 27 november 1990 skall tillsammans med det protokoll och det tilläggsavtal som är fogade till avtalet gälla som lag här i landet.
Avtalets, protokollets och tilläggsavtalets innehåll framgår av bilaga till denna lag.
28 Avtalets beskattningsregler skall tillämpas endast i den mån dessa medför inskränkning av den skattskyldighet i Sverige som annars skulle föreligga.
38 Om en person som är bosatt i Sverige förvärvar inkomst som enligt bestämmelserna i artikel 8 punkt 1, artikel 13 punkt 5 eller artikel 19 punkterna 1 och 2 i avtalet beskattas endast i Frankrike skall sådan inkomst inte tas med vid taxeringen i Sverige. Taxeras personen i fråga till statlig inkomstskatt för annan inkomst som är att hänföra till förvärvsinkomst skall dock följande iakttas. Först uträknas den statliga inkomstskatt som skulle ha påförts om den skattskyldiges hela förvärvsinkomst beskattats endast i Sverige. Därefter fastställs hur stor procent den sålunda uträknade skatten utgör av hela den beskattningsbara förvärvsinkomst på vilken skatten beräknats. Med den därmed erhållna procentsatsen tas skatt ut på den förvärvsinkomst som skall beskattas i Sverige. Förfarandet skall användas endast om detta leder till högre skatt.
48 Ärende, som enligt artikel 24 punkt 6 i avtalet skall avgöras genom ömsesidig överenskommelse mellan de behöriga myndigheterna i de avtalsslutande staterna, skall på svensk sida handläggas av riksskatteverket. Är sådant ärende av särskild betydelse eller annars av sådan beskaffenhet att det bör avgöras av regeringen, skall dock riksskatteverket med eget yttrande överlämna ärendet till finansdepartementct.
Riksskatteverkets beslut enligt denna lag får inte överklagas.
[AD
M Bilaga
Översättning
Convention Avtal entre le Gouvernement du Royaume de mellan Konungariket Sveriges regering
Suéde et le Gouvernement de la Répub- och Republiken Frankrikes regering för lique frangaise en vue d'éviter les doubles att undvika dubbelbeskattning och för-
impositions et de prévenir Pévasion fisca- hindra skatteflykt beträffande skatter på le en matiére d"impöts sur le revenu et sur inkomst och på förmögenhet la fortune
Le Gouvernement du Royaume de Suede Konungariket Sveriges regering och Reet le Gouvernement de la République fran- publiken Frankrikes regering, . gaise
désireux de conclure une nouvelle Conven- som önskar ingå ett nytt avtal för att undtion en vue déviter les doubles impositions vika dubbelbeskattning och förhindra skatteet de prévenir l'€vasion fiscale en matiére flykt beträffande skatter på inkomst och förd'impöts sur le revenu et sur la fortune, mögenhet,
sont convenus des dispositions suivantes: har kommit överens om följande bestäm-
melser: :
Article 1 Artikel I Personnes concernbes Personer på vilka avtalet tillämpas
La présente Convention s'applique aux Detta avtal tillämpas på personer som har personnes qui sont des résidents d'un Etat hemvist i en avtalsslutande stat eller i båda contractant ou des deux Etats contractants. avtalsslutande staterna.
Article 2 Artikel 2 Impöts visés Skatter som omfattas av avtalet
1. La présente Convention s'applique aux I. Detta avtal tillämpas på skatter på inimpöts sur le revenu et sur la fortune pergus komst och på förmögenhet, som påförs för en pour le compte d'un Etat contractant ou de avtalsslutande stats eller dess lokala myndigses collectivités locales, quel que soit le systé- heters räkning, oberoende av det sätt på vilme de perception. ket skatterna tas ut.
2. Sont considérés comme impöts sur le 2. Med skatter på inkomst och på förmörevenu et sur la fortune les impöts pergus sur genhet förstås alla skatter, som utgår på inle revenu total, sur la fortune totale, ou sur komst eller förmögenhet i dess helhet eller på des éléments du revenu ou dela fortune, y delar av inkomst eller förmögenhet, däri incompris les impöts sur les gains provenant de begripna skatter på vinst på grund av överlå- I'aliénation de biens mobiliers ou immobili- telse av lös eller fast egendom samt skatter på ers, ainsi que les impöts sur les plus-values. värdestegring.
3. Les impöts actuels auxquels s'applique 3. De för närvarande utgående skatter, på la Convention sont: vilka avtalet tillämpas är:
a) en ce qui concerne la France: a) beträffande Frankrike (i) Pimpöt sur le revenu: 1) inkomstskatten; (1) Timpöt sur les sociétés; 2) bolagsskatten; och
(iii) Pimpöt de solidarité sur la fortune; 3) den solidariska förmögenhetsskatten; et toutes retenues å la source, tous précomp- samt all källskatt, all förskottsskatt (prétes et avances considérés comme impöts sur compte) och annan på liknande sätt uttagen le revenu ou sur la fortune au sens du para- skatt, som anses utgöra skatt på inkomst eller graphe 2; på förmögenhet enligt punkt 2
(ci-aprés dénommés ”impöt frangais”); (1 det följande benämnda ”fransk skatt”) b) en ce qui concerne la Suede: b) beträffande Sverige
(i) Pimpöt d”Etat sur le revenu (den statliga 1) den statliga inkomstskatten, sjömansinkomstskatten), y compris I'impöt sur les skatten och kupongskatten däri inbegripna; salaires des gens de mer (sjömansskatten) ct Pimpöt sur les dividendes d'actions (kupongskatten);
(ii) impåt sur les revenus non distribués 2) ersättningsskatten; (ersättningsskatten);
(iit) Pimpöt sur les répartitions relatives å 3) utskiftningsskatten; la réduction du capital ou å la liquidation d”une société (utskiftningsskatten);
(iv) Pimpöt sur la propriété immobilieére 4) fastighetsskatten; (fastighetsskatten);
(v) la taxe sur les revenus des artistes et 5) bevillningsavgiften för vissa offentliga sportifs (bevillningsavgiften för vissa offent- föreställningar; liga föreställningar);
(vi) Timpöt communal sur le revenu (den 6) den kommunala inkomstskatten; och kommunala inkomstskatten);
(vii) Nimpöt d'Etat sur la fortune (den stat- 7) den statliga förmögenhetsskatten liga förmögenhetsskatten); .
(ci-aprés dénommés ”impöt suédois”). (i det följande benämnda ”svensk skatt”).
4, La Convention s'appligue aussi aux im- 4. Avtalet tillämpas även på skatter av pöts de nature identique ou analogue å ceux samma eller i huvudsak likartat slag som de qui sont visés au paragraphe 3 du présent som anges i punkt 3 i denna artikel, som efter article, qui seraient établis pour le compte undertecknandet av avtalet påförs vid sidan d'un Etat contractant ou de ses collectivités av eller i stället för de för närvarande utgåenlocales aprés la date de signature de la de skatterna. De behöriga myndigheterna i Convention et qui s'ajouteraient aux impöts de avtalsslutande staterna skall meddela varactuels ou qui les remplaceraient. Les autori- andra de väsentliga ändringar som gjorts i tés compétentes des Etats contractants se respektive skattelagstiftning. communiquent les modifications importantes apportées å leurs législations fiscales respectives.
Article 3 Artikel 3 Définitions générales Allmänna definitioner
1. Au sens de la présente Convention, å I. Om inte sammanhanget föranleder anmoins que le contexte n'exige une interpréta- nat, har vid tillämpningen av detta avtal föltion différente: jJande uttryck nedan angiven betydelse:
a) (i) le terme ”France” désigne les dépar- a) 1) ”Frankrike” åsyftar Republiken tements curopéens et d'outre-mer de la Ré- Frankrikes europeiska departement och depublique frangaise y compris la mer territori- partement på andra sidan havet däri inbegriale ainsi que les zones sur lesquelles, en con- pet dess territorialvatten liksom de andra
formité avec Ile droit international, la France områden över vilka Frankrike i överensstäma des droits souverains relatifs å T'exploration melse med internationell rätt utövar suveräet å P'exploitation des ressources naturelles na rättigheter med avseende på utforskning du lit de la mer, du sous-sol marin et des eaux och utnyttjande av naturtillgångar på havssurjacentes; bottnen, i dennas underlag och ovanför den-
na befintliga vattentillgångar; |
(ii) le terme ”Suéde” désigne le Royaume 2) ”Sverige” åsyftar Konungariket Sverige de Suede et comprend le territoire national, och innefattar Sveriges territorium, dess terla mer territoriale ainsi que les zones sur ritorialvatten liksom de andra områden över lesquelles, en conformité avec le droit inter- vilka Konungariket Sverige i överensstämnational, le Royaume de Suéde a des droits melse med internationell rätt utövar suveräsouverains relatifs å I'exploration et å I'explo- na rättigheter med avseende på utforskning itation des ressources naturelles du lit de la och utnyttjande av havsbottnen, i dennas unmer, du sous-sol marin et des eaux surjacen- derlag och ovanför denna befintliga vattentes; tillgångar;
b) Ice terme ”personne” comprend les per- b) ”person” inbegriper fysisk person, bolag sonnes physiques, les sociétés et tous autres och annan personsammanslutning; groupements de personnes;
c) le terme ”société” désigne toute person- c) ”bolag” åsyftar juridisk person eller anne morale ou toute entité qui est considérée nan som vid beskattningen behandlas som comme une personne morale aux fins d'im- juridisk person; position;
d) les expressions ”entreprise d'un Etat d) ”företag i en avtalsslutande stat” och contractant” et ”entreprise de Pautre Etat ”företag i den andra avtalsslutande staten” contractant” désignent respectivement une åsyftar företag som bedrivs av person med entreprise exploitée par un résident d'un Etat hemvist i en avtalsslutande stat, respektive contractant et une entreprise exploitée par un företag som bedrivs av person med hemvist i résident de Pautre Etat contractant; den andra avtalsslutande staten;
e) P'expression ”trafic international” désig- e) ”internationell trafik” åsyftar transport ne tout transport effectué par un navire ou un med skepp eller luftfartyg som används av aéronef exploité par une entreprise dont le företag som har sin verkliga ledning i en avsigge de direction effective est situé dans un talsslutande stat utom då skeppet eller luft- Etat contractant, sauf lorsque le navire ou fartyget används uteslutande mellan platser i Paéronef n'est exploité qu”entre des points den andra avtalsslutande staten; situés dans Pautre Etat contractant;
f) Pexpression ”autorité compétente” dé- f) ”behörig myndighet” åsyftar: signe:
(i) dans le cas de la France, le Ministre 1) i Frankrike: ministern ansvarig för budchargé du Budget ou son représentant autori- geten eller dennes befullmäktigade ombud; sé;
(ii) dans le cas de la Suéde, le Ministre des 2) i Sverige: finansministern eller dennes Finances, son représentant autorisé ou Iau- befullmäktigade ombud eller den myndighet torité qui a été chargée de régier les problé- åt vilken uppdragits att vara behörig myndigmes posés par la Convention. het enligt detta avtal.
2. Pour l'application de la Convention par 2. Då en avtalsslutande stat tillämpar avtaun Etat contractant, toute expression qui n'y let anses, såvida inte sammanhanget föranleest pas défimie a le sens que lui attribue Ice der annat, varje uttryck som inte definierats i droit de cet Etat concernant les impöts aux- avtalet ha den betydelse som uttrycket har quels s'applique la Convention, å moins que enligt den statens lagstiftning i fråga om sådale contexte n'exige unc interprétation diffé- na skatter på vilka avtalet tillämpas. rente.
Article 4 Artikel 4 Résident Hemvist
I. Au sens de Ia présente Convention, Pex- 1. Vid tillämpningen av detta avtal förstås pression ”résident d'un Etat contractant” dé- med uttrycket ”person med hemvist i en avsigne toute personne qui, en vertu de la légis- talsslutande stat” person som enligt tagstiftlation de cet Etat, y est assujettie å Nimpöt en ningen i denna stat är skattskyldig där på raison de son domicile, de sa résidence, de grund av hemvist, bosättning, plats för föreson sitge de direction ou de tout autre critére tagsledning eller annan liknande omständigde nature analogue. Toutefois, cette expres- het. Uttrycket inbegriper emellertid inte persion ne comprend pas les personnes qui ne son som är skattskyldig i denna stat endast sont assujetties å P'impöt dans cet Etat que för inkomst från källa i denna stat eller för pour les revenus de sources situées dans cet förmögenhet som är belägen där. Etat ou pour la fortune qui y est située.
2. Lorsque, selon les dispositions du para- 2. Då på grund av bestämmelserna i punkt graphe I, une personne physique est un rési- I fysisk person har hemvist i båda avtalssludent des deux Etats contractants, sa situation tande staterna, bestäms hans hemvist på fölest réglée de la maniére suivante: jande sätt:
a) cette personne est considérée comme un a) Han anses ha hemvist i den stat där han résident de F'Etat ov elle dispose d'un foyer har en bostad som stadigvarande står till d”habitation permanent; si elle dispose d'un hans förfogande; om han har cen sådan bostad foyer d"habitation permanent dans les deux i båda staterna, anses han ha hemvist i den Etats, elle est considérée comme un résident stat med vilken hans personliga och ckonode FEtat avec lequel ses liens personnels et miska förbindelser är starkast (centrum för économiques sont les plus étroits (centre des levnadsintressena); intéréts vitaux):
b) si I Etat ov cette personne a le centre de b) om det inte kan avgöras i vilken stat han ses intéréts vitaux ne peut pas étre déterminé, har centrum för sina levnadsintressen eller ou si elle ne dispose d'un foyer d"habitation om han inte i någondera staten har en bostad permanent dans aucun des Etats, elle est con- som stadigvarande står till hans förfogande, sidérée comme un résident de I'Etat ou elle anses han ha hemvist i den stat, där han séjourne de fagon habituelle; stadigvarande vistas;
C) si cette personne séjourne de fagon habi- c) om han stadigvarande vistas i båda statuelle dans les deux Etats ou si elle ne séjour- terna eller om han inte vistas stadigvarande i ne de fagon habituelle dans aucun d'eux, elle någon av dem, anses han ha hemvist i den est considérée comme un résident de PEtat stat där han är medborgare: dont elle posséde la nationalité;
d) si cette personne posséde la nationalité d) om han är medborgare 1 båda staterna des deux Etats ou si elle ne posséde la natio- eller om han inte är medborgare i någon av nalité d"aucun d'eux, Ies autorités compéten- dem, avgör de behöriga myndigheterna i de tes des Etats contractants tranchent la ques- avtalsslutande staterna frågan genom ömsesition d'un commun accord. dig överenskommelse.
3. Lorsque, selon les dispositions du para- 3. Då på grund av bestämmelserna i punkt graphe 1, une personne autre qu'une person- I annan person än fysisk person har hemvist i ne physique est un résident des deux Etats båda avtalsslutande staterna, anses personen contractants, elle est considérée comme un i fråga ha hemvist i den avtalsslutande stat résident de T'Etat ov son sigge de direction där den har sin verkliga ledning. effective est situé.
Article 5 Artikel 5 Etablissement stable Fast driftställe
1. Au sens de la présente Convention, I'ex- 1. Vid tillämpningen av detta avtal åsyftar pression ”établissement stable” désigne une uttrycket ”fast driftställe” en stadigvarande installation fixe d”affaires par Fintermédiaire plats för affärsverksamhet från vilken företade laquelle une entreprise exerce tout ou par- gets verksamhet helt eller delvis bedrivs. tie de son activité.
2. L'expression ”établissement stable” 2. Uttrycket ”fast driftställe” innefattar comprend notamment: särskilt:
a) un siége de direction, a) plats för företagsledning, b) une succursale, b) filial, c) un bureau, c) kontor, d) une usince, d) fabrik, c) un atelier, et c) verkstad, och
f) une mine, un puits de pétrole ou de gaz, f) gruva, olje- eller gaskälla, stenbrott eller une carritre ou tout autre lieu d”extraction de annan plats för utvinning av naturtillgångar. ressources naturelles.
3. Un chantier de construction ou de mon- 3. Plats för byggnads-, anläggnings- eller tage ne constitue un établissement stable que installationsverksamhet utgör fast driftställe si sa durée dépasse douze mois. endast om verksamheten pågår mer än tolv
månader.
4. Nonobstant les dispositions précédentes 4. Utan hinder av föregående bestämmeldu présent article, on considére qu”il n'y a pas ser I denna artikel anses uttrycket ”fast drift- ”établissement stable” si: ställe” inte innefatta:
a) il est fait usage d'installations aux seules a) användningen av anordningar uteslutanfins de stockage, d"exposition ou de livraison de för lagring, utställning eller utlämnande av de marchandises appartenant å I'entreprise; företaget tillhöriga varor,
b) des marchandises appartenant å I'ent- b) innehavet av ett företaget tillhörigt varureprise sont entreposées aux scules fins de lager uteslutande för lagring, utställning eller stockage, d'exposition ou de livraison; utlämnande,
c) des marchandises appartenant å F'ent- c) innehavet av ett företaget tillhörigt varureprise sont entreposées aux seules fins de lager uteslutande för bearbetning eller förädtransformation par une autre entreprise; ling genom annat företags försorg,
d) une installation fixe d'affaires est utili- d) innehavet av stadigvarande plats för afsée aux seules fins d”acheter des marchandi- färsverksamhet uteslutande för inköp av vases ou de réunir des informations, pour I'ent- ror eller inhämtande av upplysningar för föreprise; retaget,
e) une installation fixe d”affaires est utilisée e) innehavet av stadigvarande plats för afaux seules fins d'exercer, pour I'entreprise, färsverksamhet uteslutande för att för företatoute autre activité de caractére préparatoire get bedriva annan verksamhet av förberedanou auxiliaire; de eller biträdande art,
f) une installation fixe d”affaires est utilisée f) innehavet av stadigvarande plats för afaux seules fins de I'exercice cumulé d”activi- färsverksamhet uteslutande för att kombinetés mentionnées aux alinéas a) å e), å condi- ra verksamheter som anges i punkterna a)— tion que Pactivité d”ensemble de IF'installa- e), under förutsättning att hela den verksamtion fixe d”affaires résultant de ce cumul gar- het som bedrivs från den stadigvarande platde un caractére préparatoire ou auxiliaire. sen för affärsverksamhet på grund av denna
kombination är av förberedande eller biträ-
dande art.
5. Nonobstant les dispositions des paragra- 5. Om person, som inte är sådan oberoenphes I et 2, lorsqu'une personne — autre de representant på vilken punkt 6 tillämpas, qu'un agent jouissant d'un statut indépen- är verksam för ett företag samt i en avtalssludant auquel s'applique le paragraphe 6 — agit tande stat har och där regelmässigt använder pour le compte d'une entreprise et dispose fullmakt att sluta avtal i företagets namn, dans un Etat contractant de pouvoirs qu”elle anses detta företag — utan hinder av bestämy exerce habituellement lui permettant de melserna I punkterna I och 2 — ha fast driftconclure des contrats au nom de I'entreprise, ställe i denna stat i fråga om varje verksam- "cette entreprise est considérée comme ayant het som denna person bedriver för företaget. un établissement stable dans cet Etat pour Detta gäller dock inte, om den verksamhet toutes les activités que cette personne exerce som denna person bedriver är begränsad till pour I” entreprise, å moins que les activités de sådan som anges i punkt 4 och som — om cette personne ne soient limitées å celles qui den bedrevs från en stadigvarande plats för sont mentionnées au paragraphe 4 et qui, si affärsverksamhet — inte skulle göra denna elles étaient exercées par PFintermédiaire stadigvarande plats för affärsverksamhet till d'une installation fixe d'affaires, ne permett- fast driftställe enligt bestämmelserna i nämnraient pas de considérer cette installation da punkt. comme un établissement stable selon les dispositions de ce paragraphe.
6. Une entreprise n'est pas considérée com- 6. Företag anses inte ha fast driftställe i en me ayant un établissement stable dans un avtalsslutande stat endast på den grund att Etat contractant du seul fait qu”elle y exerce företaget bedriver affärsverksamhet i denna son activité par Ientremise d'un courtier, stat genom förmedling av mäklare, kommisd'un commissionnaire général ou de tout aut- sionär eller annan oberoende representant, re agent jouissant d'un statut indépendant, å under förutsättning att sådan person därvid condition que ces personnes agissent dans le bedriver sin sedvanliga affärsverksamhet. cadre ordinaire de leur activité.
7. Le fait qu'une société qui est un résident 7. Den omständigheten att ett bolag med d'un Etat contractant contröle ou est contrö- hemvist i en avtalsslutande stat kontrollerar lée par une société qui est un résident de eller kontrolleras av ett bolag med hemvist i Pautre Etat contractant ou qui y exerce son den andra avtalsslutande staten eller ett bolag activité (que ce soit par Pintermédiaire dun som bedriver affärsverksamhet i denna andra établissement stable ou non) ne suffit pas, en stat (antingen från fast driftställe eller på anlui-méme, å faire de P'une quelconque de ces nat sätt), medför inte i och för sig att någotsociétés un établissement stable de autre. dera bolaget utgör fast driftställe för det and-
ra.
"Article 6 Artikel 6 Revenus immobiliers Inkomst av fast egendom
I. Les revenus qu'un résident d'un Etat 1. Inkomst, som person med hemvist i en contractant tire de biens immobiliers (y avtalsslutande stat förvärvar av fast egendom compris les revenus des exploitations agrico- (däri inbegripen inkomst av lantbruk och les ou forestiéres) situés dans l'autre Etat skogsbruk) belägen i den andra avtalsslutancontractant, sont imposables dans cet autre de staten, får beskattas i denna andra stat. Etat.
2. L'expression ”biens immobiliers” a le 2. Uttrycket ”fast egendom” har den betysens que lui attribue le droit de P'Etat contrac- delse som uttrycket har enligt lagstiftningen i tant ov les biens considérés sont situés. L'ex- den avtalsslutande stat där egendomen är bepression comprend en tous cas les accessoi- lägen. Uttrycket inbegriper dock alltid tillbe-
res, le cheptel mort ou vif des exploitations hör till fast egendom, levande och döda inagricoles et forestitres, les båtiments, les ventarier 1 lantbruk och skogsbruk, byggnadroits auxquels s'appliquent les dispositions der, rättigheter på vilka bestämmelserna i du droit privé concernant la propriété fonci- privaträtten om fast egendom tillämpas, ere, Pusufruit des biens immobiliers et les nyttjanderätt till fast egendom samt rätt till droits å des paiements variables ou fixes pour föränderliga eller fasta ersättningar för nytt- I'exploitation ou la concession de F'exploita- jandet av eller rätten att nyttja mineralföretion de gisements minéraux, sources et autres komst, källa elter annan naturtillgång. Skepp ressources naturelles; les navires et aéronefs och luftfartyg anses inte vara fast egendom. ne sont pas considérés comme des biens immobiliers.
3. Les dispositions du paragraphe 1 s'app- 3. Bestämmelserna i punkt I tillämpas på liquent aux revenus provenant de I'exploita- inkomst, som förvärvas genom omedelbart tion directe, de la location ou de Paffermage brukande, genom uthyrning eller genom anainsi que de toute autre forme d'exploitation nan användning av fast egendom. de biens immobiliers.
4, Les dispositions des paragraphes I et 3 4. Bestämmelserna i punkterna 1 och 3 s'appliquent également aux revenus prove- tillämpas även på inkomst av fast egendom nant des biens immobiliers d'une entreprise som tillhör företag och inkomst av fast egenainsi qu'aux revenus des biens immobiliers dom som används vid självständig yrkesutservant å I'exercice d”une proféssion indé- övning. pendante.
5. Lorsque la propriété d'actions, parts ou 5. När innehavet av aktier och andelar eller autres droits dans une personne morale don- andra rättigheter i en juridisk person ger inne au propriétaire la jouissance de biens im- nehavaren rätt att nyttja fast egendom som är mobiliers situés dans un Etat contractant et belägen i en avtalsslutande stat och som tilldétenus par cette personne morale, les reve- hör den juridiska personen, får inkomst som nus que le propriétaire tire de Putilisation innehavaren erhåller på grund av direkt nyttdirecte, de la location ou de IP usage sous toute jande, uthyrning eller varje annat brukande autre forme de son droit de jouissance sont av sin nyttjanderätt beskattas i denna stat. imposables dans cet Etat.
Article 7 Artikel 7 Bénéfices des entreprises Inkomst av rörelse
1. Les bénéfices d'une entreprise d'un Etat 1. Inkomst av rörelse, som företag i en contractant ne sont imposables que dans cet avtalsslutande stat förvärvar, beskattas en- Etat, å moins que P'entreprise n'exerce son dast i denna stat, såvida inte företaget bedriactivité dans I” autre Etat contractant par I'in- ver rörelse i den andra avtalsslutande staten tegmédiaire d'un établissement stable qui y från där beläget fast driftställe. Om företaget est situé. Si I'entreprise exerce son activité bedriver rörelse på nyss angivet sätt, får föred'une telle fagon, les bénéfices de P'entreprise tagets inkomst beskattas i den andra staten, sont imposables dans Pautre Etat mais uni- men endast så stor del därav som är hänförlig quement dans la mesure ou ils sont imputab- till det fasta driftstället. les å cet établissement stable.
2. Sous réserve des dispositions du para- 2. Om företag i en avtalsslutande stat begraphe 3, lorsqu'une entreprise d'un Etat driver rörelse i den andra avtalsslutande stacontractant exerce son activité dans l'autre ten från där beläget fast driftställe, hänförs, Etat contractant par Pintermédiaire d'un om inte bestämmelserna i punkt 3 föranleder établissement stable qui y est situé, il est im- annat, i vardera avtalsslutande staten till det
puté, dans chaque Etat contractant, å cet fasta driftstället den inkomst som det kan établissement stable les bénéfices qu'il aurait antas att driftstället skulle ha förvärvat, om pu réaliser s'il avait constitué une entreprise det varit ett fristående företag, som bedrivit distincte exergant des activités identiques ou verksamhet av samma eller liknande slag unanalogucs dans des conditions identiques ou der samma eller liknande villkor och självanalogues et traitant en toute indépendance ständigt avslutat affärer med det företag till avec I'entreprise dont il constitue un établis- vilket driftstället hör. sement stable.
3. Pour déterminer les bénéfices d”un étab- 3. Vid bestämmandet av fast driftställes lissement stable, sont admises en déduction inkomst medges avdrag för utgifter som upples dépenses exposées aux fins poursuivies kommit för det fasta driftstället, härunder par cet établissement stable, y compris les inbegripna utgifter för företagets ledning och dépenses de direction et les frais généraux allmänna förvaltning, oavsett om utgifterna d'administration ainsi exposés, soit dans I'E- uppkommit i den stat där det fasta driftstället tat contractant od est situé cet établissement är beläget eller annorstädes. stable, soit ailleurs.
4. S'il est d'usage, dans un Etat contrac- 4. I den mån inkomst hänförlig till fast tant, de déterminer les bénéfices imputables driftställe brukat i en avtalsslutande stat beå un établissement stable sur la base d'une stämmas på grundval av en fördelning av répartition des bénéfices totaux de P'entrepri- företagets hela inkomst på de olika delarna se entre ses diverses parties, aucune disposi- av företaget, hindrar bestämmelserna i punkt tion du paragraphe 2 n'empéche cet Etat de 2 inte att i denna avtalsslutande stat den skatdéterminer les bénéfices imposables selon la tepliktiga inkomsten bestäms genom sådant répartition en usage; la méthode de réparti- förfarande. Den fördelningsmetod som antion adoptée doit cependant é&tre telle que le vänds skall dock vara sådan att resultatet résultat obtenu soit conforme aux principes överensstämmer med principerna i denna arcontenus dans le présent article. tikel.
5. Aucun bénéfice n'est imputé å un étab- 5. Inkomst hänförs inte till fast driftställe lissement stable du fait qu'il a simplement endast av den anledningen att varor inköps acheté des marchandises pour lentreprise. genom det fasta driftställets försorg för före-
taget.
6. Aux fins des paragraphes précédents, les 6. Vid tillämpningen av föregående punkbénéfices å imputer å Pétablissement stable ter bestäms inkomst som är hänförlig till det sont déterminés chaque année selon la méme fasta driftstället genom samma förfarande år méthode, å moins qu”'il n'existe des motifs från år, såvida inte goda och tillräckliga skäl valables et suffisants de procéder autrement. föranleder annat.
7. Lorsque les bénéfices comprennent des 7. Ingår i inkomst av rörelse inkomster éléments de revenu traités séparément dans som behandlas särskilt i andra artiklar av d”autres articles de la présente Convention, detta avtal, berörs bestämmelserna i dessa les dispositions de ces articles ne sont pas artiklar inte av reglerna i förevarande artikel. affectées par les dispositions du présent article.
Article 8 Artikel 8 Navigation maritime et agrienne Sjöfart och luftfart
1. Les bénéfices provenant de I'exploita- 1. Inkomst genom användningen av skepp tion, en trafic international, de navires ou eller luftfartyg i internationall trafik beskatd'aéronefs ne sont imposables que dans 'Etat tas endast i den avtalsslutande stat där förecontractant o le sigge de direction effective taget har sin verkliga ledning. Denna inkomst
de F'entreprise est situé. Ces bénéfices com- innefattar även inkomst med anknytning till prennent également les revenus accessoires, denna verksamhet, särskilt inkomst som detet en particulier les revenus tirés par cette ta företag förvärvar genom nyttjande, underentreprise de P'utilisation, de la maintenance håll eller uthyrning av containers för internaou de la location de conteneurs pour le trans- tionell transport av gods eller varor. port international de biens ou de marchandises.
2. Si le sigge de direction effective d'une 2. Om företag som bedriver sjöfart har sin entreprise de navigation maritime est å bord verkliga ledning ombord på ett skepp, anses d'un navire, ce siége est considéré comme ledningen belägen i den avtalsslutande stat situé dans PEtat contractant oö se trouve le där skeppet har sin hemmahamn eller, om port d'attache de ce navire, ou å défaut de någon sådan hamn inte finns, i den avtalssluport d'attache, dans I'Etat contractant dont tande stat där skeppets redare har hemvist. Fexploitant du navire est un résident.
3. Les dispositions du paragraphe I s'app- 3. Bestämmelserna i punkt 1 tillämpas liquent aussi aux bénéfices provenant de la även på inkomst som förvärvas genom deltaparticipation å un groupe ou pool, une gande i en grupp, en pool, ett gemensamt exploitation en commun ou un organisme företag eller en internationell driftsorganisainternational d”exploitation. tion.
4. Nonobstant les dispositions de Particle 4, Ett företag som använder skepp eller 2, une entreprise dont le sigge de direction luftfartyg i internationell trafik och vars verkeffective est situé en Suede et qui exploite des liga ledning finns i Sverige erhåller, utan hinnavires ou aéronefs en trafic international est der av bestämmelserna i artikel 2, ex officio dégrevée d'office de la taxe professionnelle nedsättning av ”la taxe professionnelle” som en France å raison de cette exploitation. De i Frankrike tas ut på grund av denna verkméme, une entreprise qui a son siége de di- samhet. På samma sätt undantas ett företag rection effective en France et exploite des som använder skepp eller luftfartyg i internanavires ou aéronefs en trafic international est tionell trafik och vars verkliga ledning finns i exonérée en Suéde de tous impöts analogues Frankrike från samtliga skatter som motsvaå la taxe professionnelle å raison de cette rar ”la taxe professionnelle” och som i Sveriexploitation. ge tas ut på grund av denna verksamhet.
Article 9 Artikel 9 Entreprises associées Företag med intressegemenskap
1. Lorsque 1. I fall då
a) une entreprise d'un Etat contractant par- a) ett företag i en avtalsslutande stat direkt ticipe directement ou indirectement å la di- eller indirekt deltager i ledningen eller konrection, au contröle ou au capital d'une ent- trollen av ett företag i den andra avtalsslutanreprise de autre Etat contractant, ou que de staten eller äger del i detta företags kapital,
eller
b) les mémes personnes participent directe- b) samma personer direkt eller indirekt ment ou indirectement å la direction, au deltager i ledningen eller kontrollen av såväl contröle ou au capital d”une entreprise d'un ett företag i en avtalsslutande stat som ett Etat contractant et d'une entreprise de Pautre företag i den andra avtalsslutande staten eller Etat contractant, äger del i båda dessa företags kapital, iaktta-
ges följande.
et que, dans I'un et Pautre cas, les deux Om mellan företagen i fråga om handelsentreprises sont, dans leurs relations com- förbindelser eller finansiella förbindelser avmerciales ou financiéres, liées par des condi- talas eller föreskrivs villkor, som avviker från
tions convenues ou imposées, qui different dem som skulle ha avtalats mellan av varandde celles qui seraient convenues entre des ra oberoende företag, får all inkomst, som entreprises indépendantes, les bénéfices qui, utan sådana villkor skulle ha tillkommit det sans ces conditions, auraient été réalisés par ena företaget men som på grund av villkoren une des entreprises mais n'ont pu P'étre en i fråga inte tillkommit detta företag, inräknas fait å cause de ces conditions, peuvent étre i detta företags inkomst och beskattas i överinclus dans les bénéfices de cette entreprise et ensstämmelse därmed. imposés en conséquence.
2. Lorsqu'un Etat contractant inclut dans 2. I fall då inkomst, för vilken ett företag i les bénéfices d”une entreprise de cet Etat — et en avtalsslutande stat beskattats i denna stat, impose en conséquence - des bénéfices sur även inräknas 1 inkomsten för ett företag i lesquels une entreprise de P'autre Etat con- den andra avtalsslutande staten och beskattas tractant a Été imposée dans cet autre Etat, et i överensstämmelse därmed i denna andra que les bénéfices ainsi inclus sont des bénéfi- stat samt den sålunda inräknade inkomsten ces qui auraient été réalisés par P'entreprise är sådan som skulle ha tillkommit företaget i du premier Etat si les conditions convenues den förstnämnda staten om de villkor som entre les deux entreprises avaient été celles avtalats mellan företagen hade varit sådana qui auraient été convenues entre des entre- som skulle ha avtalats mellan av varandra prises indépendantes, I'autre Etat procéde å oberoende företag, skall den andra staten geun ajustement approprié du montant de I'im- nomföra vederbörlig justering av det skattepöt qui y a été pergu sur ces bénéfices s'il belopp som påförts för inkomsten i denna estime que cet ajustement est justifié. Pour stat om denna andra stat anser att justeringen déterminer cet ajustement, il est tenu compte är försvarlig. Vid sådan justering iakttas övrides autres dispositions de la présente ga bestämmelser i detta avtal och de behöriga Convention, et si nécessaire, les autorités myndigheterna i de avtalsslutande staterna compétentes des Etats contractants se consul- överlägger vid behov med varandra. tent.
Article 10 Artikel 10 Dividendes Utdelning
1. Les dividendes payés par une société qui 1. Utdelning från bolag med hemvist i en est un résident d'un Etat contractant å un avtalsslutande stat till person med hemvist i résident de Pautre Etat contractant sont im- den andra avtalsslutande staten får beskattas posables dans cet autre Etat. i denna andra stat.
2. Ces dividendes sont aussi imposables 2. Utdelningen får emellertid beskattas dans I'Etat contractant dont la société qui även i den avtalsslutande stat där bolaget paie les dividendes est un résident, et selon la som betalar utdelningen har hemvist enligt législation de cet Etat, mais si la personne qui lagstiftningen i denna stat, men om mottagaregoit les dividendes en est le bénéficiaire ren har rätt till utdelningen får skatten inte effectif, impöt ainsi établi ne peut excéder överstiga 15 procent av utdelningens brutto- 1590 du montant brut des dividendes. Toute- belopp. Sådan utdelning skall emellertid vara fois, si le bénéficiaire effectif des dividendes undantagen från beskattning i den stat där est une société (autre qu'une société de per- bolaget som betalar utdelningen har hemvist, sonnes) qui détient directement ou indirecte- om den som har rätt till utdelningen är ett ment au moins 1096 du capital de la société bolag (med undantag för personsammanslutqui paie les dividendes, ces dividendes ne ning) som direkt eller indirekt behärskar sont pas imposables dans PEtat contractant minst 10 procent av det utbetalande bolagets dont la société qui paie les dividendes est un kapital. résident.
Le présent paragraphe maffecte pas Pimpo- Denna punkt berör inte bolagets beskattsition de la société au titre des bénéfices qui ning för vinst av vilken utdelningen betalas. servent au paiement des dividendes.
3. a) Un résident de Suede qui regcoit d”une 3. a) En person med hemvist i Sverige, som société qui est un résident de Francé des divi- uppbär utdelning från ett bolag som har dendes qui donneraient droit å un crédit hemvist i Frankrike vilken utdelning skulle d'impöt (”avoir fiscal”) s'ils étaient regus par ge rätt till skattegottgörelse (”avoir fiscal”) un résident de France a droit å un paiement om den hade uppburits av en person med du Trésor frangais d'un montant égal å ce hemvist i Frankrike, har rätt till betalning crédit d'impöt (”avoir fiscal”) sous réserve från franska staten av ett belopp motsvarande la déduction de Timpöt prévu au paragra- de denna skattegottgörelse (”avoir fiscal”) phe 2 du présent article. under förutsättning att skatten sätts ned en-
ligt punkt 2 i denna artikel.
b) Les dispositions du a) du présent para- b) Bestämmelserna i a i denna punkt tillgraphe s'appliquent seulement å un résident lämpas endast på en person med hemvist i de Suéde qui est Sverige som är
(i) une personne physique, ou 1) en fysisk person, eller
(i1) une société qui détient directement ou 2) ett bolag som direkt eller indirekt äger indirectement moins de 10 pour cent du capi- mindre än 10 procent av kapitalet i det franstal de la société frangaise qui paie les dividen- ka bolag som betalar utdelningen. des.
c) Les dispositions du a) du présent para- c) Bestämmelserna i a i denna punkt tillgraphe ne s'appliquent pas si le bénéficiaire lämpas inte om den som uppbär betalning du paiement du Trésor frangais n'est pas as- från franska staten inte beskattas i Sverige för sujetti å Pimpöt en Sutde å raison de ces denna utdelning och betalning. dividendes et de ce paiement.
d) Le montant brut des paiements men- d) Sådan betalning som avses i a i denna tionnés au a) du présent paragraphe sont con- punkt anses i sin helhet utgöra utdelning vid sidérés comme des dividendes pour I'applica- tillämpning av detta avtal. tion de la présente Convention.
4. Un résident de Suede qui recoit des divi- 4. En person med hemvist i Sverige som dendes payés par une société qui est un rési- uppbär utdelning från ett bolag med hemvist dent de France, et qui n'a pas droit au paie- i Frankrike och som inte har rätt till sådan ment du Trésor francais visé au paragraphe betalning från franska staten som avses i 3, peut obtenir le remboursement du pré- punkt 3, har rätt till återbetalning av sådan compte effectivement payé, le cas échéant, till utdelningen hänförlig förskottsskatt (prépar la société å raison de ces dividendes. Les compte) som, i förekommande fall, har erdispositions du paragraphe 2 s'appliquent au lagts av bolaget. Bestämmelserna i punkt 2 montant brut de ce précomte. Ce montant est tillämpas på förskottsskattens bruttobelopp. considéré comme un dividende pour Pappli- Detta belopp anses utgöra utdelning vid tillcation des dispositions de la Convention. lämpning av bestämmelserna i avtalet.
5. Le terme ”dividendes” employé dans le 5. Med uttrycket ”utdelning” förstås i denprésent article désigne les revenus provenant na artikel inkomst av aktier, andelsbevis eller d'actions, actions ou bons de jouissance, andra liknande bevis med rätt till andel i parts de mine, parts de fondateur ou autres vinst, gruvaktier, stiftarandelar eller andra parts bénéficiaires å P'exception des créances, rättigheter, som inte är fordringar, med rätt ainsi que les revenus soumis au régime des till andel i vinst, samt inkomst, som i den stat distributions par la législation applicable, å la där det utdeiande bolaget har hemvist, bedate dentrée en vigueur de la Convention, handlas på samma sätt som utdelning enligt
dans I'Etat contractant dont la société distri- tillämplig lagstiftning vid tidpunkten för avbutrice est un résident. talets ikraftträdande. .
6. Les dispositions des paragraphes I å 4 ne 6. Bestämmelserna i punkterna 1—4 tills'appliquent pas lorsque le bénéficiaire effec- lämpas inte, om den som har rätt till utdeltif des dividendes, résident d'un Etat con- ningen har hemvist i en avtalsslutande stat tractant, exerce dans Pautre Etat contractant och bedriver rörelse i den andra avtalsslutandont la société qui paie les dividendes est un de staten, där bolaget som betalar utdelningrésident, soit une activité industrielle ou en har hemvist, från där beläget fast driftstälcommerciale par Pintermédiaire d”un établis- le eller utövar självständig yrkesverksamhet i sement stable qui y est situé, soit une profes- denna andra stat från där belägen stadigvasion indépendante au moyen d'une base fixe rande anordning, samt den andel på grund av qui y est située, et que la participation géné- vilken utdelningen betalas äger verkligt samratrice des dividendes s'y rattache effective- band med det fasta driftstället eller den stament. Dans ce cas, les dispositions de Particle digvarande anordningen. I sådant fall tilläm- 7 ou de Particle 14, suivant Iles cas, sont appli- pas bestämmelserna i artikel 7 respektive arcables. tikel 14.
7. Lorsqu”une société qui est un résident 7. Om bolag med hemvist i en avtalsslutand'un Etat contractant tire des bénéfices ou de stat förvärvar inkomst från den andra avdes revenus de P'autre Etat contractant, cet talsslutande staten, får denna andra stat inte autre Etat ne peut percevoir aucun impöt sur beskatta utdelning som bolaget betalar, utom les dividendes payés par la société, sauf dans i den mån utdelningen betalas till person med la mesure ol ces dividendes sont payés å un hemvist i denna andra stat eller i den mån résident de cet autre Etat ou dans la mesure den andel på grund av vilken utdelningen ou la participation génératrice des dividen- betalas äger verkligt samband med fast driftdes se rattache effectivement å un établisse- ställe eller stadigvarande anordning i denna ment stable ou å une base fixe situé dans cet andra stat, och ej heller beskatta bolagets icke autre Etat, ni prélever aucun impöt, au titre utdelade vinst, även om utdelningen eller de IP'imposition des bénéfices non distribués, den icke utdelade vinsten helt eller delvis sur les bénéfices non distribués de la société, utgörs av inkomst som uppkommit i denna méme si les dividendes payés ou les bénéfices andra stat. non distribués consistent en tout ou en partie en bénéfices ou revenus provenant de cet autre Etat.
Article 11 Artikel 11 Intéréts Ränta
1. Les intéréts provenant d'un Etat con- 1. Ränta, som härrör från en avtalsslutantractant et payés å un résident de Pautre Etat de stat och som betalas till person med contractant ne sont imposables que dans cet hemvist i den andra avtalsslutande staten, autre Etat, si ce résident en est le bénéficiaire beskattas endast i denna andra stat, om pereffectif. sonen i fråga har rätt till räntan.
2. Le terme ”intéréts” employé dans le pré- 2. Med uttrycket ”ränta” förstås i denna sent article désigne les revenus des créances artikel inkomst av varje slags fordran, antingde toute nature, assorties ou non de garanties en den säkerställts genom inteckning i fast hypothécaires ou d'une clause de participa- egendom eller inte och antingen den medför tion aux bénéfices du débiteur, et notamment rätt till andel i gäldenärens vinst eller inte. les revenus des fonds publics et des obliga- Uttrycket åsyftar särskilt inkomst av värdetions d'emprunts, y compris les primes et lots papper som utfärdats av staten och inkomst attachés å ces titres. Les pénalisations pour av obligationer eller debentures, däri inbe-
paiement tardif ne sont pas considérées com- gripna agiobelopp och vinster som hänför sig me des intéréts au sens du présent article. till sådana värdepapper, obligationer eller de-
bentures. Straffavgift på grund av sen betal-
ning anses inte som ränta vid tillämpningen
av denna artikel.
3. Les dispositions du paragraphe I ne 3. Bestämmelserna i punkt I tillämpas sappliquent pas lorsque lc bénéficiaire effec- inte, om den som har rätt till räntan har tif des intéréts, résident d'un Etat contrac- hemvist i en avtalsslutande stat och bedriver tant, exerce dans Fautre Etat contractant rörelse i den andra avtalsslutande staten, från d'ou proviennent les intéréts, soit une activi- vilken räntan härrör, från där beläget fast té industrielle ou commerciale par I'intermé- driftställe eller utövar självständig yrkesverkdiaire d'un établissement stable qui y est si- samhet i denna andra stat från där belägen tué, soit une profession indépendante au stadigvarande anordning, samt den fordran moyen d'une base fixe qui y est située et que för vilken räntan betalas äger verkligt samla créance génératrice des intéréts s'y rattache band med det fasta driftstället eller den staeffectivement. Dans ce cas, les dispositions digvarande anordningen. I sådant fall tillämde P'article 7 ou de Particle 14, suivant les cas, pas artikel 7 respektive artikel 14. sont applicables.
4. Les intéréts sont considérés comme 4. Ränta anses härröra från en avtalssluprovenant d'un Etat contractant lorsque le tande stat om utbetalaren är en person med débiteur est un résident de cet Etat. Toutefo- hemvist i denna stat. Om emellertid den peris, lorsque le débiteur des intéréts, qu”il soit son som betalar räntan, antingen han har ou non un résident d'un Etat contractant, a hemvist i en avtalsslutande stat eller inte, i en dans un Etat contractant un établissement avtalsslutande stat har fast driftställe eller stable, ou une base fixe, pour lequel la dette stadigvarande anordning i samband varmed donnant lieu au paiement des intéréts a été den skuld uppkommit på vilken räntan betacontractée et qui supporte la charge de ces las, och räntan belastar det fasta driftstället intéréts, ceux-ci sont considérés comme eller den stadigvarande anordningen, anses provenant de I Etat ov Pétablissement stable, räntan härröra från den stat där det fasta ou la base fixe, est situé. driftstället eller den stadigvarande anord-
ningen finns.
5. Lorsque, en raison de relations spéciales 5. Då på grund av särskilda förbindelser existant entre le débiteur et le bénéficiaire mellan utbetalaren och den som har rätt till effectif ou que Pun et l'autre entretiennent räntan eller mellan dem båda och annan peravec de tierces personnes, le montant des son räntebeloppet, med hänsyn till den fordintéréts, compte tenu de la créance pour laqu- ran för vilken räntan betalas, överstiger det elle ils sont payés, excéde celui dont seraient belopp som skulle ha avtalats mellan utbetaconvenus le débiteur et le bénéficiaire effectif laren och den som har rätt till räntan om en absence de pareilles relations, les disposi- sådana förbindelser inte förelegat, tillämpas tions du présent article ne s'appliquent qu”å bestämmelserna i denna artikel endast på ce dernier montant. Dans ce cas, la partie sistnämnda belopp. I sådant fall beskattas excédentaire des paiements reste imposable överskjutande belopp enligt lagstiftningen i selon la législation de chaque Etat contrac- vardera avtalsslutande staten med iakttagantant et compte tenu des autres dispositions de de av övriga bestämmelser i detta avtal. la présente Convention.
Article 12 Artikel 12 Redevances Royalty
I. Les redevances provenant d'un Etat 1. Royalty som härrör från en avtalsslutancontractant et payées å un résident de Pautre de stat och som betalas till person med Etat contractant ne sont imposables que dans hemvist i den andra avtalsslutande staten, cet autre Etat, si ce résident en est le bénéfici- beskattas endast i denna andra stat, om peraire effectif. sonen i fråga har rätt till royaltyn.
2. Le terme ”redevances” employé dans le 2. Med uttrycket ”royalty” förstås i denna présent article désigne les rémunérations de "artikel varje slags betalning som mottages såtoute nature payées pour I usage ou la conces- som ersättning för nyttjandet av eller för rätsion de P'usage d'un droit d'auteur sur une ten att nyttja upphovsrätt till litterärt, konstoeuvre littéraire, artistique ou scientifique, y närligt eller vetenskapligt verk, häri inbegricompris les films cinématographiques, d'un pet biograffilm, patent, varumärke, mönster brevet, d'une marque de fabrique ou de com- eller modell, ritning, hemligt recept eller merce, d'un dessin ou d'un modeéle, d'un hemlig tillverkningsmetod samt för upplysplan, d'une formule ou d'un procédé secrets, ning om erfarenhetsrön av industriell, komainsi que pour des informations ayant trait å mersiell eller vetenskaplig natur. une expérience acquise dans le domaince industriel, commercial ou scientifique.
3. Les dispositions du paragraphe 1 ne 3. Bestämmelserna i punkt 1 tillämpas s'appliquent pas lorsque le bénéficiaire effec- inte, om den som har rätt till royaltyn har tif des redevances, résident d'un Etat con- hemvist i en avtalsslutande stat och bedriver tractant, exerce dans autre Etat contractant rörelse I den andra avtalsslutande staten, från d'ou proviennent les redevances, soit une ac- vilken royaltyn härrör, från där beläget fast tivité industrielle ou commerciale par linter- driftställe eller utövar självständig yrkesverkmédiaire d"un établissement stable qui y est samhet i denna andra stat från där belägen situé, soit une profession indépendante au stadigvarande anordning, samt den rättighet moyen d'une base fixe qui y est située, et que eller egendom i fråga om vilken royaltyn bele droit ou Ice bien générateur des redevances talas äger verkligt samband med det fasta s'y rattache effectivement. Dans ce cas, les driftstället eller den stadigvarande anorddispositions de P'article 7 ou de Varticie 14, ningen. I sådant fall tillämpas bestämmelsersuivant les cas, sont applicables. na i artikel 7 respektive artikel 14.
4. Les redevances sont considérées comme 4, Royalty anses härröra från en avtalssluprovenant d'un Etat contractant lorsque le tande stat om utbetalaren är en person med débiteur est un résident de cet Etat. Toutcfo- hemvist i denna stat. Om emellertid den peris, lorsque Ile débiteur des redevances, qu'il son som betalar royaltyn, antingen han har soit ou non un résident d'un Etat contractant, hemvist i en avtalsslutande stat eller inte, i en a dans un Etat contractant un établissement avtalsslutande stat har fast driftställe eller stable ou une base fixe, auquel se rattache stadigvarande anordning med vilket eller vileffectivement le droit ou Ice bien générateur ken den rättighet eller egendom som gett des redevances et qui supporte la charge de upphov till royaltyn har verkligt samband ces redevances, celles-ci sont réputtes prove- och royaltyn belastar det fasta driftstället elnir de I'Etat ov Pétablissement stable, ou la ler den stadigvarande anordningen, anses robase fixe, est situé. yaltyn härröra från den stat där det fasta
driftstället eller den stadigvarande anord-
ningen finns.
5. Lorsque, en raison de relations spéciales 5. Då på grund av särskilda förbindelser existant entre le débiteur et le bénéficiaire mellan utbetalaren och den som har rätt till effectif ou que I'un et l'autre entretiennent royaltyn eller melian dem båda och annan
avec de tierces personnes, le montant des person royaltybeloppet, med hänsyn till det redevances, comptce tenu de la prestation nyttjande, den rätt eller den upplysning för pour laquelle elles sont payées, excéde celui vilken royaltyn betalas, överstiger det belopp dont seraient convenus le débiteur ct le béné- som skulle ha avtalats mellan utbetalaren och ficiaire effectif en I'absence de pareilles rela- den som har rätt till royaltyn om sådana förtions, les dispositions du présent article ne bindelser inte förelegat, tillämpas bestäms'appliquent qu'å ce dernier montant. Dans melserna i denna artikel endast på sistnämnce cas, la partie excédentaire des paiements da belopp. I sådant fall beskattas överskjureste imposable selon la législation de chaque tande belopp enligt lagstiftningen i vardera Etat contractant et compte tenu des autres avtalsslutande staten med iakttagande av övdispositions de la présente Convention. riga bestämmelser i detta avtal.
Article 13 Artikel 13 Gains en capital Realisationsvinst
1. Les gains quw'un résident d'un Etat con- 1. Vinst, som person med hemvist i en tractant tire de Paliénation de biens immobi- avtalsslutande stat förvärvar på grund av liers visés å F'article 6 et situés dans Pautre överlåtelse av sådan fast egendom som avses Etat contractant sont imposables dans cet i artikel 6 och som är belägen i den andra autre Etat. avtalsslutande staten, får beskattas i denna
andra stat.
2. Les gains provenant de Paliénation d'ac- 2. Vinst på grund av överlåtelse av aktier, tions, parts ou autres droits, dans une société andelar eller andra rättigheter i bolag eller ou une personne morale dont Pactif est prin- juridisk person vars tillgångar huvudsakligen cipalement constitué d'immeubles ou de består av fast egendom eller rättigheter som droits portant sur de tels biens sont imposab- sammanhänger med sådan egendom, får beles dans I'Etat contractant ou ces biens im- skattas i den avtalsslutande stat där den fasta mobiliers sont situés, lorsque, selon la législa- egendomen är belägen när dessa vinster, ention de cet Etat, ces gains sont soumis au ligt lagstiftningen i denna stat, beskattas på méme régime fiscal que les gains provenant samma sätt som vinst på grund av avyttring de Paliénation de biens immobiliers. Pour av fast egendom. Vid tillämpning av denna F'application de cette disposition, ne sont pas bestämmelse skall inte sådan fast egendom pris en considération les immeubles affectés beaktas som används i bolagets eller den juripar cette société ou cette personne morale å diska personens industriella eller kommersisa propre exploitation industrielle, commer- ella verksamhet eller jordbruksverksamhet ciale, agricole ou å I'exercice d'une profession eller för utövandet av icke kommersiell yrnon commerciale. kesverksamhet.
3. Les gains provenant de Paliénation d'ac- 3. Vinst på grund av avyttring av aktier, tions, parts ou autres droits faisant partie andelar eller andra rättigheter som utgör del d'une participation substantielle dans une so- av ett väsentligt innehav i bolag med hemvist ciété qui est un résident d'un Etat contractant i en avtalsslutande stat får beskattas i denna sont imposables dans cet Etat. On considére stat. ”Väsentligt innehav” anses föreligga när qu'il existe une participation substantielle överlåtaren ensam eiler tillsammans med lorsque le cédant, seul ou avec des personnes närstående personer, direkt eller indirekt, vid apparentées, a possédé directement ou indi- något tillfälle under den femårsperiod som rectement å un moment quelconque au cours närmast föregår försäljningstidpunkten har des cinq années précédant celle de la cession, ägt aktier, andelar eller andra rättigheter vildes actions, parts ou autres droits dont I'en- ka tillsammans ger rätt till minst 25 procent semble ouvre droit å au moins 25 pour cent av bolagets vinst. des bénéfices de la société.
2 Riksdagen 1990/91. 1 saml. Nr 174
4. Les gains provenant de F'aliénation de 4, Vinst på grund av överlåtelse av lös
biens mobiliers qui font partie de Pactif d'un egendom, som utgör del av rörelsetillgångarétablissement stable qu'une entreprise d'un na i fast driftställe, vilket ett företag i en Etat contractant a dans Pautre Etat contrac- avtalsslutande stat har i den andra avtalsslutant, ou de biens mobiliers qui appartiennent tande staten, eller av lös egendom, hänförlig å une base fixe dont un résident d'un Etat till stadigvarande anordning för att utöva contractant dispose dans I autre Etat contrac- självständig yrkesverksamhet, som person tant pour l'exercice d'une profession indé- med hemvist i en avtalsslutande stat har i den pendante, y compris de tels gains provenant andra avtalsslutande staten, får beskattas i de PFaliénation de cet établissement stable denna andra stat. Detsamma gäller vinst på (seul ou avec I'ensemble de Y'entreprise) ou grund av överlåtelse av sådant fast driftställe de cette base fixe, sont imposables dans cet (för sig eller i samband med överlåtelse av autre Etat. hela företaget) eller av sådan stadigvarande
anordning.
5. Les gains provenant de Paliénation de 5. Vinst på grund av överlåtelse av skepp navires ou aéronefs exploités en trafic inter- eller luftfartyg som används i internationell national, ou de biens mobiliers affectés å Pex- trafik eller lös egendom som är hänförlig till ploitation de ces navires ou aéronefs, ou de användningen av sådana skepp eller luftfarconteneurs visés au paragraphe 1 de P'article tyg, eller av containers som omfattas av arti- 8, ne sont imposables que dans I'Etat con- kel 8 punkt 1, beskattas endast i den avtalstractant ou le sigge de direction effective de slutande stat där företaget har sin verkliga P'entreprise est situé. ledning.
6. Les gains provenant de Paliénation de 6. Vinst på grund av överlåtelse av annan tous biens autres que ceux visés aux paragra- egendom än sådan som avses i punkterna 1— phes I å 5 ne sont imposables que dans PEtat 5 beskattas endast i den avtalsslutande stat contractant dont le cédant est un résident. där överlåtaren har hemvist.
7. Les dispositions du paragraphe 6 ne por- 7. Bestämmelserna i punkt 6 inverkar inte tent pas atteinte au droit de la Sutde de per- på Sveriges rätt att beskatta vinst på grund av cevoir un impöt sur les gains provenant de avyttring av tillgång som överlåtits av fysisk Paliénation d'un bien et réalisés par une per- person som är svensk medborgare utan att ha sonne physique ayant la nationalité suédoise franskt medborgarskap och som har hemvist sans avoir la nationalité frangaise qui est un i Frankrike vid tidpunkten för överlåtelsen résident de France au moment de Paliéna- om denna person har haft hemvist i Sverige tion, si cette personne a été un résident de under minst fem år under loppet av de sju år Suéde pendant cinq années au moins au som närmast föregått året för överlåtelsen. cours des sept années précédant celle de Paliénation.
Article 14 Artikel 14
Professions indépendantes Självständig yrkesutövning
1. Les revenus qu'un résident d'un Etat 1. Inkomst, som person med hemvist i en contractant tire d"une profession libéraie ou avtalsslutande stat förvärvar genom att utöva d”autres activités de caractére indépendant fritt yrke eller annan självständig verksamne sont imposables que dans cet Etat, å het, beskattas endast i denna stat om han inte moins que ce résident ne dispose de fagon i den andra avtalsslutande staten har stadighabituelle dans Pautre Etat contractant d'une varande anordning, som regelmässigt står till base fixe pour l'exercice de ses activités. S'il hans förfogande för att utöva verksamheten. dispose d'une telle base fixe, les revenus sont Om han har sådan stadigvarande anordning, imposables dans Iautre Etat mais unique- får inkomsten beskattas i denna andra stat
ment dans la mesure ot ils sont imputables å men endast så stor del av inkomsten som är cette base fixe. hänförlig till denna stadigvarande anordning.
2. LDexpression ”profession libérale” 2. Uttrycket ”fritt yrke” inbegriper särskilt comprend notamment les activités indépen- självständig vetenskaplig, litterär och konstdantes d'ordre scientifique, littéraire, artis- närlig verksamhet, uppfostrings- och undertique, éÉducatif ou pédagogique, ainsi que les visningsverksamhet samt sådan självständig activités indépendantes des médecins, avo- verksamhet som läkare, advokat, ingenjör, cats, ingénieurs, architectes, dentistes et arkitekt, tandläkare och revisor utövar. comptables.
Article 15 Artikel 15 Professions dépendantes Enskild tjänst
1. Sous réserve des dispositions des articles 1. Om inte bestämmelserna i artiklarna 16, 16, 18 et 19 les salaires, traitements et autres 18 och 19 föranleder annat, beskattas lön och rémunérations similaires qu'un résident d”un annan liknande ersättning, som person med Etat contractant recoit au titre d'un emploi hemvist i en avtalsslutande stat uppbär på salarié ne sont imposables que dans cet Etat, grund av anställning, endast i denna stat, såå moins que I'emploi ne soit exercé dans I'au- vida inte arbetet utförs i den andra avtalsslutre Etat contractant. Si Pemploi y est exercé, tande staten. Om arbetet utförs i denna andra les rémunérations regues å ce titre sont impo- stat, får ersättning som uppbärs för arbetet sables dans cet autre Etat. beskattas där.
2. Nonobstant les dispositions du paragra- 2. Utan hinder av bestämmelserna i punkt phe 1, les rémunérations qu'un résident d'un I beskattas ersättning, som person med Etat contractant regoit au titre d'un emploi hemvist i en avtalsslutande stat uppbär för salarié exercé dans P autre Etat contractant ne arbete som utförs i den andra avtalsslutande sont imposables que dans le premier Etat si: staten endast i den förstnämnda staten, om:
a) le bénéficiaire séjourne dans I'autre Etat a) mottagaren vistas i den andra staten unpendant une période ou des périodes n'excé- der tidrymd eller tidrymder som sammanlagt dant pas au total 183 jours au cours de toute inte överstiger 183 dagar under en sammanpériode de douze mois consécutifs, et hängande tolvmånadersperiod, och
b) les rémunérations sont payées par un b) ersättningen betalas av arbetsgivare som employeur ou pour le compte d'un employ- inte har hemvist i den andra staten eller på eur qui n'est pas un résident de Fautre Etat, dennes vägnar, samt et :
c) la charge des rémunérations n'est pas C) ersättningen inte belastar fast driftställe supportée par un établissement stable ou une eller stadigvarande anordning som arbetsgibase fixe que Pemployeur a dans l'autre Etat. varen har i den andra staten.
3. Nonobstant Iles dispositions précédentes 3. Utan hinder av föregående bestämmeldu présent article, les rémunérations regues ser i denna artikel får ersättning för arbete, au titre d'un emploi salarié exercé å bord som utförs ombord på skepp eller luftfartyg i d'un navire ou d'un aéronef exploité en trafic internationell trafik, beskattas i den avtalsinternational sont imposables dans PEtat slutande stat där företaget har sin verkliga contractant ov le sigge de direction effective ledning. de I'entreprise est situé.
Article 16 Artikel 16 Administrateurs de sociétés Styrelseledamöter
Les jetons de présence et autres rétribu- Styrelsearvode och annan liknande ersätttions similaires qu'un résident d'un Etat ning, som person med hemvist i en avtalsslucontractant regoit en sa qualité de membre tande stat uppbär i egenskap av medlem i
du conseil d"administration ou de surveillan- styrelse eller annat liknande organ i bolag ce d'une société qui est un résident de I'autre med hemvist i den andra avtalsslutande sta- Etat contractant sont imposables dans cet ten, får beskattas i denna andra stat. autre Etat.
Article 17 Artikel 17 Artistes et sportifs Artister och idrottsmän
I. Nonobstant les dispositions des articles 1. Utan hinder av bestämmelserna i artik-
14 et 15, les revenus qu'un résident d'un Etat larna 14 och 15 får inkomst, som person med contractant tire de ses activités personnelles hemvist i en avtalsslutande stat förvärvar ge-
exercées dans P'autre Etat contractant en tant nom sin personliga verksamhet i den andra
qu'”artiste du spectacle, tel qu'un artiste de avtalsslutande staten i egenskap av artist, så-
théätre, de cinéma, de la radio ou de la télévi- som teater- eller filmskådespelare, radio- elsion, ou qu'un musicien, ou en tant que spor- ler televisionsartist eller musiker, eller av
tif, sont imposables dans cet autre Etat. idrottsman, beskattas i denna andra stat. 2. Lorsque les revenus dactivités qu'un 2. I fall då inkomst genom personlig verk-
artiste du spectacle ou un sportif exerce per- samhet, som artist eller idrottsman utövar i sonnellement et en cette qualité sont attribu- denna egenskap, inte tillfaller artisten eller és non pas å I'artiste ou au sportif lui-méme idrottsmannen själv utan annan person, får mais å une autre personne, ces revenus sont denna inkomst, utan hinder av bestämmel-
imposables, nonobstant 1es dispositions des serna i artiklarna 7, 14 och 15, beskattas i den
articles 7, 14 et 15, dans T'Etat contractant ou avtalsslutande stat där artisten eller idrottsles activités de Partiste ou du sportif sont mannen utövar verksamheten. exercées.
3. Nonobstant les dispositions du paragra- 3. I fall då artist eller idrottsman med
phe 1, les revenus qu”un artiste du spectacle hemvist i en avtalsslutande stat i denna egenou un sportif, qui est un résident d'un Etat skap förvärvar inkomst genom sin personliga
cOntractant, tire de ses activités personnelles verksamhet i den andra avtalsslutande staten exercées dans FPautre Etat contractant et en och denna verksamhet finansieras huvudsakcette qualité, ne sont imposables que dans le ligen av allmänna medel av den förstnämnda premier Etat lorsque ces activités dans Pautre staten eller en av dess regionala sammanslut-
Etat sont financées principalement par des ningar eller offentligrättsliga juridiska perso-
fonds publics du premier Etat, de F'une de ses ner, beskattas inkomsten, utan hinder av becollectivités locales, ou de Pune de leurs per- stämmelserna i punkt |, endast i den först-
sonnes morales de droit public. nämnda staten. 4. Nonobstant les dispositions du paragra- 4. Inkomst genom personlig verksamhet, phe 2, lorsque les revenus d'activités qu'un som artist eller idrottsman utövar i denna
artiste du spectacle ou un sportif exerce per- egenskap i en avtalsslutande stat vilken in-
sonnellement et en cette qualité dans un Etat komst inte tillfaller artisten eller idrottsman-
contractant sont attribués non pas å Partiste nen själv utan annan person, beskattas, utan Ou au sportif lui-méme mais å une autre per- hinder av bestämmelserna i artiklarna 7, 14 sonne, ces revenus ne sont imposables, non- och 15, endast i den andra avtalsslutande obstant les dispositions des articles 7, 14 et staten om denna andra person huvudsakligen
15, que dans Fautre Etat lorsque cette autre finansieras av allmänna medel av den andra personne est financée principalement par des staten eller av en av dess regionala sammanfonds publics de cet autre Etat, de I'unce de ses slutningar eller offentligrättsliga juridiska collectivités locales ou de P'une de Icurs per- personer. sonnes morales de droit public.
Article 18 Artikel 18
Pensions Pensioner
Sous réserve des dispositions du paragra- Om inte bestämmelserna i artikel 19
phe 2 de P'article 19, les pensions ct autres punkt 2 föranleder annat, beskattas pension rémunérations similaires payées å un rési- och annan liknande ersättning som med an-
dent d'un Etat contractant au titre d'un em- ledning av tidigare anställning betalas till
ploi antéricur, ne sont imposables que dans person med hemvist i en avtalsslutande stat cet Etat. endast i denna stat.
Article 19 Artikel 19
Fonctions publiques Offentlig tjänst
1. a) Les rémunérations, autres que les pen- I. a) Ersättning, med undantag för pensions, payées par un Etat contractant ou I'une sion, som betalas av en avtalsslutande stat,
de ses collectivités locales ou par I'une de dess lokala myndigheter eller dess offentligleurs personnes morales de droit public, å rättsliga juridiska personer till fysisk person
une personne physique au titre de services på grund av arbete som utförts 1 denna stats,
rendus å cet Etat, å cette collectivité ou å dess lokala myndigheters eller dess offentligcette personne morale de droit public, ne rättsliga juridiska personers tjänst, beskattas sont imposables que dans cet Etat. endast i denna stat.
b) Toutefois, ces rémunérations ne sont b) Sådan ersättning beskattas emellertid
imposables que dans Pautre Etat contractant endast i den andra avtalsslutande staten om si les services sont rendus dans cet Etat et si la arbetet utförs i denna stat och personen i personne physique est un résident de cet Etat fråga har hemvist i denna stat och är medbor-
qui posséde la nationalité de cet Etat sans gare i denna stat utan att samtidigt vara medposséder en méme temps la nationalité du borgare i den förstnämnda staten.
premier Etat. c) Les dispositions des a) et b) sont égale- c) Bestämmelserna i a och b är även
ment applicables aux rémunérations des per- tillämpliga på ersättningar till personer som sonnes qui enseignent dans un établissement undervisar i en institution belägen i en av-
situé dans I'un des Etats contractants si les talsslutande stat om medlen till denna insti-
ressources de cet établissement proviennent tution härrör helt eller delvis från den andra en tout ou en partie de Iautre Etat ou de Pune staten eller från en lokal myndighet eller en
de ses collectivités locales ou de Pune de leurs offentligrättslig juridisk person i denna andra
personnes morales de droit public. stat.
d) Les dispositions du b) ne sont pas appli- d) Bestämmelserna i b tillämpas inte på
cables aux rémunérations des personnels des ersättningar till personal vid någon av de av-
missions diplomatiques et des postes consu- talsslutande staternas diplomatiska beskick-
laires de chacun des Etats contractants. ningar eller lönade konsulat. 2. a) Les pensions payées par un Etat con- 2. a) Pension som betalas av, eller från tractant ou I'une de ses collectivités locales fonder inrättade av, en avtalsslutande stat, ou par I'une de leurs personnes morales de dess lokala myndigheter eller dess offentligdroit public soit directement soit par préleve- rättsliga juridiska personer till fysisk person
ment sur des fonds qu'ils ont constitués, å på grund av arbete som utförts i denna stats, une personne physique, au titre de services dess lokala myndigheters eller dess offentligrendus å cet Etat, å cette collectivité ou å rättsliga juridiska personers tjänst, beskattas cette personne morale de droit public, ne endast i denna stat. sont imposables que dans cet Etat.
b) Toutefois, ces pensions ne sont impo- b) Sådan pension beskattas emellertid ensables que dans Pautre Etat contractant si la dast i den andra avtalsslutande staten om personne physique est un résident de cet Etat personen i fråga har hemvist och är medboret en possåde la nationalité. gare i denna stat.
3. Les dispositions des articles 15, 16 et 18 3. Bestämmelserna i artiklarna 15, 16 och s'appliquent aux rémunérations et pensions 18 tillämpas på ersättning och pension som payées au titre de services rendus dans le betalas på grund av arbete som utförts i samcadre d'une activité industrielle ou commer- band med rörelse som bedrivs av en avtalsciale exercée par un Etat contractant ou I'une slutande stat eller dess lokala myndigheter de ses collectivités locales ou par une de leurs eller offentligrättsliga juridiska personer. personnes morales de droit public.
Article 20 Artikel 20 Etudiants Studerande
Les sommes qu”un étudiant ou un stagiaire Studerande eller affärspraktikant, som har qui est, ou qui était immédiatement avant de eller omedelbart före vistelse i en avtalssluse rendre dans un Etat contractant, un rési- tande stat hade hemvist i den andra avtalsdent de Pautre Etat contractant et qui séjour- slutande staten och som vistas i den förstne dans le premier Etat å seule fin d'y poursu- nämnda staten uteslutande för sin undervisivre ses études ou sa formation, regoit pour ning eller utbildning, beskattas inte i denna couvrir ses frais d"entretien, d"'études ou de stat för belopp som han erhåller för sitt uppeformation ne sont pas imposables dans cet hälle, sin undervisning eller utbildning, un- Etat, å condition qu”elles proviennent de der förutsättning att beloppen härrör från sources situées en dehors de cet Etat. källa utanför denna stat.
Article 21 Artikel 21 Autres revenus Annan inkomst
I. Les éléments du revenu d'un résident 1. Inkomst som person med hemvist i en d'un Etat contractant, d'ou qu'ils provien- avtalsslutande stat förvärvar och som inte nent, qui ne sont pas traités dans les articles behandlas i föregående artiklar av detta avtal précédents de Ja présente Convention ne sont beskattas endast i denna stat, oavsett varimposables que dans cet Etat. | ifrån inkomsten härrör.
2. Les dispositions du paragraphe I ne 2. Bestämmelserna i punkt I tillämpas inte s'appliquent pas aux revenus autres que les på inkomst, med undantag för inkomst av revenus provenant de biens immobiliers tels sådan fast egendom som avses i artikel 6 qu'ils sont définis au paragraphe 2 de F'article punkt 2, om mottagaren av inkomsten har 6, lorsque le bénéficiaire de tels revenus, rési- hemvist i en avtalsslutande stat och bedriver dent d'un Etat contractant exerce dans autre rörelse i den andra avtalsslutande staten från Etat contractant, soit une activité industrielle där beläget fast driftställe eller utövar självou commerciale par lPintermédiaire d'un ständig yrkesverksamhet i denna andra stat établissement stable qui y est situé, soit une från där belägen stadigvarande anordning, profession indépendante au moyen d'une samt den rättighet eller egendom i fråga om base fixe qui y est située, et que le droit ou Ile vilken inkomsten betalas äger verkligt sam-
bien générateur des revenus s'y rattache ef- band med det fasta driftstället eller den stafectivement. Dans ce cas, les dispositions de digvarande anordningen. I sådant fall tilläm- P'article 7 ou de P'article 14, suivant les cas, pas bestämmelserna i artikel 7 respektive arsont applicables. | tikel 14.
Article 22 Artikel 22 Fortune Förmögenhet
1. La fortune constituée par des biens im- 1. Förmögenhet bestående av sådan fast mobiliers visés å Particle 6 que posséde un egendom som avses i artikel 6, vilken person résident d'un Etat contractant et qui sont med hemvist i en avtalsslutande stat innehar situés dans autre Etat contractant, est impo- och vilken är belägen i den andra avtalsslusable dans cct autre Etat. tande staten, får beskattas i denna andra stat.
2. La fortune constituée par des actions, 2. Förmögenhet bestående av aktier, anparts ou autres droits dans une société ou une delar eller andra rättigheter i bolag eller juripersonne morale dont Pactif est principale- disk person vars tillgångar huvudsakligen bement constitué d' immeubles ou de droits står av fast egendom eller rättigheter som portant sur ces biens est imposable dans I'E- sammanhänger med sådan egendom, får betat contractant oå ces biens immobiliers sont skattas i den avtalsslutande stat där den fasta situés. Pour Papplication de cette disposi- egendomen är belägen. Vid tillämpning av tion, ne sönt pas pris en considération les denna bestämmelse skall inte sådana fastigimmeubles affectés par cette société ou cette heter beaktas vilka används i bolagets eller personne morale å sa propre exploitation in- den juridiska personens industriella eller dustrielle, commerciale, agricole ou å F'exer- kommersiella verksamhet eller jordbrukscice d”une profession non commerciale. verksamhet eller för utövandet av icke kom-
mersiell yrkesverksamhet.
3. La fortune constituée par des biens mo- 3. Förmögenhet bestående av lös egendom, biliers qui font partie de P'actif d'un établisse- som utgör del av rörelsetillgångarna i fast ment stable qu'une entreprise d'un Etat con- driftställe, vilket ett företag i en avtalsslutantractant a dans Pautre Etat contractant ou par de stat har i den andra avtalsslutande staten, des biens mobiliers qui appartiennent å une eller av lös egendom, hänförlig till stadigvabase fixe dont un résident d'un Etat contrac- rande anordning för att utöva självständig tant dispose dans Pautre Etat contractant yrkesverksamhet, som person med hemvist i pour I'exercice d'une profession libérale, est en avtalsslutande stat har i den andra avtalsimposable dans cct autre Etat. slutande staten, får beskattas i denna andra
stat.
4. La fortune constituée par des actions, 4. Förmögenhet bestående av aktier, anparts ou autres droits faisant partie d'une delar eller andra rättigheter som utgör del av participation substantielle dans une société ett väsentligt innehav i bolag med hemvist i qui est un résident d'un Etat contractant est en avtalsslutande stat får beskattas i denna imposable dans cet Etat. On considére stat. ”Väsentligt innehav” anses föreligga när qu'une personne détient une participation innehavaren ensam eller tillsammans med substantielle lorsqu'elle dispose, seule ou närstående personer, direkt eller indirekt, avec des personnes apparentées, directement förfogar över aktier, andelar eller andra rätou indirectement, d'actions, parts ou autres tigheter vilka tillsammans ger rätt till minst droits dont "ensemble ouvre droit å au moins 25 procent av bolagets vinst. 25 pour cent des bénéfices de la société.
5. La fortune constituée par des navires et 5. Förmögenhet bestående av skepp och des aéronefs exploités en trafic international, luftfartyg som används i internationell trafik ainsi que par des biens mobiliers affectés å samt av lös egendom som är hänförlig till
leur exploitation ou par des contencurs visés användningen av sådana skepp och luftfartyg au paragraphe I de Particle 8, n'est imposab- eller sådana containers som avses i artikel 8 le que dans PEtat contractant ov le sigge de punkt 1 beskattas endast i den avtalsslutande direction effective de I'entreprise est situé. stat där företaget har sin verkliga ledning.
6. Tous les autres éléments de la fortune 6. Alla andra slag av förmögenhet, som d'un résident d'un Etat contractant ne sont person med hemvist i en avtalsslutande stat imposables que dans cet Etat. innehar, beskattas endast i denna stat.
Article 23 Artikel 23 Elimination des doubles impositions Bestämmelser för undvikande av dubbelbe-
skattning
Les doubles impositions sont évitées de la Dubbelbeskattning undviks enligt följanmaniérce suivante. de:
1. En ce qui concerne la Suede: 1. I fråga om Sverige:
a) Lorsqu'un résident de Suéde regoit des a) Om cen person med hemvist i Sverige revenus qui selon la législation frangaise et uppbär inkomst, som enligt lagstiftningen i conformément aux dispositions de la présen- Frankrike och bestämmelserna i detta avtal te Convention sont imposables en France, la får beskattas i Frankrike, skall Sverige från Suéde accorde sur I'impöt qu'elle pergoit sur skatten på denna persons inkomst avräkna les revenus de ce résident, une déduction ett belopp motsvarande den inkomstskatt d'un montant égal å Pimpöt frangais payé å som betalats i Frankrike på dessa inkomster. raison de ces revenus. Cette déduction ne Avräkningsbeloppet skall emellertid inte i peut toutefois excéder la fraction de Pimpöt något fall överstiga den del av inkomstskatsur le revenu, calculé avant déduction, cor- ten beräknad utan sådan avräkning, som berespondant aux revenus imposables en löper på den inkomst som får beskattas i France. Frankrike.
b) Lorsqu'un résident de France réalise des b) Om en person med hemvist i Frankrike gains en capital imposables en France et en uppbär realisationsvinst för vilken skattskyl- Suéde conformément aux dispositions du pa- dighet föreligger i Frankrike och i Sverige ragraphe 7 de Particle 13, la Suéde accorde enligt bestämmelserna i artikel 13 punkt 7, une déduction, sur I'impöt afférent å ces skall Sverige från skatten på denna vinst avgains, d'un montant égal å Pimpöt frangais räkna ett belopp motsvarande den inkomstpayé au titre de ces gains. Cette déduction ne skatt som betalats i Frankrike på samma peut toutefois excéder la fraction de Timpöt vinst. Avräkningsbeloppet skall emellertid sur le revenu, calculé avant déduction, cor- inte i något fall överstiga den del av inkomstrespondant aux revenus imposables en skatten beräknad utan sådan avräkning, som France. belöper på den vinst som får beskattas i
Frankrike.
c) Nonobstant les dispositions du a) du c) Utan hinder av bestämmelserna i a i présent paragraphe, les dividendes payés par denna punkt är utdelning från bolag med une société qui est un résident de France å hemvist i Frankrike till bolag med hemvist i une société qui est un résident de Suéde sont Sverige undantagen från svensk skatt i den exemptés d'impöt en Suede dans la mesure mån utdelningen skulle ha varit undantagen ot les dividendes auraient été exonérés selon från beskattning enligt svensk lagstiftning om la législation suédoise si les deux socittés av- båda bolagen hade varit svenska. aient été résidentes de Suede.
d) Les dispositions du c) s'appliquent seu- d) Bestämmelserna i c tillämpas endast: lement:
(i) si les bénéfices qui servent au paiement 1) om den vinst av vilken utdelningen betades dividendes ont été soumis å Pimpöt sur las har underkastats allmän bolagsskatt i les sociétés de droit commun en France, ou å Frankrike eller en skatt jämförbar med un impöt comparable å I'impöåt suédois en svensk skatt i Frankrike eller någon annan- France ou ailleurs; ou stans; eller
(11) si les dividendes payés par une société 2) om den utdelning som betalas av ett qui est un résident de France sont constitués bolag med hemvist i Frankrike uteslutande en totalité ou en quasi-totalité de dividendes eller så gott som uteslutande består av utdelregus par cette société å raison dactions, ning som detta bolag erhållit på grund av parts ou autres droits qu”elle détient dans une innehav av aktier, andelar eller andra rättigsociété résidente d'un Etat tiers et qui aurai- heter i ett bolag med hemvist i tredje stat och ent été exemptés de Pimpöt suédois si les som skulle ha varit undantagen från svensk actions, parts ou autres droits å raison des- skatt om aktierna, andelarna eller de andra quels ils sont payés avaient été détenus direc- rättigheterna på grund av vilka utdelningen tement par la société résidente de Suctde. betalas hade innehafts direkt av bolaget med
hemvist i Sverige.
Pour Vapplication des dispositions du (i), Vid tillämpning av bestämmelserna i I anles bénéfices qui servent au paiement des ses den vinst av vilken utdelningen betalas dividendes sont réputés avoir été soumis å underkastad allmän bolagsskatt om den är I'impöt sur les sociétés de droit commun s'ils underkastad fransk skatt på realisationsvinst ont été soumis å I'impöt frangais applicable eller en skatt jämförbar med skatten på realiaux plus-values ou un impöt sur les plus- sationsvinst. values comparable.
e) Les dispositions du d) ne sont applicab- e) Bestämmelserna i d tillämpas endast unles qu'å la condition que des dispositions der förutsättning att liknande bestämmelser analogues s'appliquent en ce qui concerne å tillämpas på samma gång i förhållande till la fots la Belgique et les Pays-Bas en vertu de Belgien och Nederländerna i kraft av svensk la législation suédoise ou d'une convention lagstiftning eller ett skatteavtal mellan Sverifiscale entre la Suéde et ces Etats. ge och dessa stater.
f) Lorsqu'un résident de Suéde posséde de f) Om en person med hemvist i Sverige la fortune qui selon la législation frangaise innehar förmögenhet som i enlighet med laget conformément aux dispositions de Ia stiftningen i Frankrike och bestämmelserna i Convention est imposable en France, la Sué- detta avtal får beskattas i Frankrike, skall de accorde, sur Fimpöt sur la fortune de cette Sverige från skatten på denna persons förmöpersonne, une déduction d"un montant égal å genhet avräkna ett belopp motsvarande den Fimpöt sur la fortune payé en France, La förmögenhetsskatt som betalats i Frankrike. déduction ne peut toutefois excéder la frac- Avräkningsbeloppet skall emellertid inte tion de I'impot sur la fortune, calculé avant överstiga den del av förmögenhetsskatten, déduction, correspondant å la fortune qui est beräknad utan sådan avräkning, som belöper imposable en France. på den förmögenhet som får beskattas i
Frankrike.
g) Lorsqu'un résident de Suéde regoit des g) Om en person med hemvist i Sverige revenus ou posséde de la fortune qui ne sont uppbär inkomst eller innehar förmögenhet imposables qu'en France conformément aux som enligt bestämmelserna 1 artikel 8 punkt dispositions du paragraphe 1 de P'article 8, du 1, artikel 13 punkt 5, artikel 19 punkterna 1 paragraphe 5 de Particle 13, des paragraphes och 2 eller artikel 22 punkt 5 beskattas endast 1 ou 2 de Farticle 19 ou du paragraphe 5 de i Frankrike undantas dessa inkomster eller F'article 22, la Suéde exonére ces revenus ou denna förmögenhet från beskattning i Svericette fortune mais peut, pour calculer Ice mon- ge men Sverige får vid fastställandet av skattant de Pimpöt sur le reste des revenus ou de ten på denna persons övriga inkomst eller
la fortune de cette personne, retenir le taux förmögenhet tillämpa den skattesats som de Fimpöt qui aurait été applicable si les skulle ha tillämpats om de undantagna inrevenus ou la fortune concernés n'avaient pas komsterna eller den undantagna förmögenheété exonérés. ten inte hade skattebefriats.
2. En ce qui concerne la France: 2. I fråga om Frankrike:
a) Les revenus qui proviennent de Suede et a) Inkomster som härrör från Sverige och qui sont imposables ou ne sont imposables som får beskattas eller beskattas endast i denque dans cet Etat. conformément aux dispo- na stat enligt detta avtal, skall tas med i besitions de la Convention, sont pris en compte skattningsunderlaget vid beräkning av fransk pour le calcul de I'impöt frangais lorsque leur skatt när inkomsttagaren har hemvist i bénéficiaire est un résident de France et Frankrike och inkomsterna inte är undantagqu”ils ne sont pas exemptés de I impöt sur les na från bolagsskatt vid tillämpning av fransk sociétés en application de la législation fran- lagstiftning. I sådant fall är den svenska skatgaise. Dans ce cas, N'impöt suédois n'est pas ten inte avdragsgill från dessa inkomster utan déductible de ces revenus, mais le bénéfici- inkomsttagaren har rätt till en skatteavräkaire a droit å un crédit d'impöt imputable sur ning från den franska skatten. Det belopp PimpÖöt frangais. Ce crédit d'impöt est égal: som får avräknas motsvarar:
(i) pour tous les revenus autres que ceux I) för samtliga inkomster utom de som avvisés au (ii) ci-aprés, au montant de I'impöt ses I 2 nedan, ett belopp motsvarande den frangais correspondant å ces revenus; franska skatten på dessa inkomster;
(ii) pour les revenus visés au paragraphe 2 2) för inkomster som avses i artikel 10 de Particle 10, aux paragraphes I, 2 et 3 de punkt 2, artikel 13 punkterna 1, 2 och 3, Particle 13, au paragraphe 3 de F'article 15, å artikel 15 punkt 3, artikel 16 och artikel i7 Particle 16 et aux paragraphes I et 2 de P'ar- punkterna 1 och 2, ett belopp motsvarande ticle 17, au montant de Fimpöt payé en Suéde den skatt som betalats i Sverige i enlighet conformément aux dispositions de ces artic- med bestämmelserna i dessa artiklar; avräkles; ce crédit ne peut toutefois excéder le ningsbeloppet får dock inte i något fall övermontant de Iimpöt frangais correspondant å stiga den franska skatten på dessa inkomster. ces revenus. "'b) Un résident de France qui posséde de la b) En person med hemvist i Frankrike som fortune imposable en Suéde conformément innehar förmögenhet som enligt bestämmelaux dispositions des paragraphes I, 2, 3 et 4 serna 1 artikel 22 punkterna 1, 2, 3 och 4 får de PF'article 22 est également imposable en beskattas i Sverige beskattas även i Frankrike France å raison de cette fortune. L'impot för denna förmögenhet. Från den franska frangais est calculé sous déduction d'un cré- skatten medges avräkning med ett belopp dit d'impöt égal au montant de Pimpöt sué- motsvarande den svenska skatten som betadois payé conformément aux dispositions de lats enligt bestämmelserna i nämnda artikel. cet article. Ce crédit d'impöt ne peut excéder Detta belopp får inte överstiga den franska le montant de P'impöt frangais correspondant skatten som hänför sig till denna förmögenå cette fortune. het.
Article 24 Artikel 24 Non-diserimination Förbud mot diskriminering
1. Les nationaux d'un Etat contractant ne I. Medborgare i en avtalsslutande stat skall sont soumis dans l'autre Etat contractant å inte i den andra avtalsslutande staten bli aucune imposition ou obligation y relative, föremål för beskattning eller därmed samqui est autre ou plus lourde que celles aux- manhängande krav som är av annat slag eller quelles sont ou pourront éåtre assujettis les mer tyngande än den beskattning och därnationaux de cet autre Etat qui se trouvent med sammanhängande krav som medborga-
dans la méme situation, notamment au re- re i denna andra stat under samma förhållangard de la résidence. La présente disposition den är eller kan bli underkastad, därvid skall s'applique aussi, nonobstant les dispositions hemvistet särskilt beaktas. Utan hinder av de P'article 1, aux personnes qui ne sont pas bestämmelserna i artikel 1 tillämpas denna résidents d'un Etat contractant ou des deux bestämmelse även på person som inte har Etats contractants. hemvist i en avtalsslutande stat eller i båda
avtalsslutande staterna.
2. Le terme ”nationaux” désigne: 2. Uttrycket ”medborgare” åsyftar:
a) toutes les personnes physiques qui pos- a) fysisk person som har medborgarskap i sédent la nationalité d'un Etat contractant; en avtalsslutande stat;
b) toutes les personnes morales, sociétés de b) juridisk person och annan sammanslutpersonnes et associations constituées confor- ning som bildats enligt den lagstiftning som mément å Ia législation en vigueur dans un gäller i en avtalsslutande stat. Etat contractant.
3. L'imposition d'un établissement stable 3. Beskattningen av fast driftställe, som föqu'une entreprise d'un Etat contractant a retag i en avtalsslutande stat har i den andra dans Iautre Etat contractant n'est pas établie avtalsslutande staten, skall i denna andra stat dans cet autre Etat d"une fagon moins favo- inte vara mindre fördelaktig än beskattningrable que l'imposition des entreprises de cet en av företag i denna andra stat, som bedriautre Etat qui exercent la méme activité. La ver verksamhet av samma slag. Denna beprésente disposition ne peut étre interprétée stämmelse anses inte medföra skyldighet för comme obligeant un Etat contractant å accor- en avtalsslutande stat att medge person med der aux résidents de F'autre Etat contractant hemvist i den andra avtalsslutande staten såles déductions personnelles, abattements et dant personligt avdrag vid beskattningen, såréductions d”impöt en fonction de la situa- dan skattebefrielse eller skattenedsättning på tion ou des charges de famille qu”il accorde å grund av civilstånd eller försörjningsplikt ses propres résidents. mot familj som medges person med hemvist i
den egna staten.
4. A moins que les dispositions du paragra- 4, Utom i de fall då bestämmelserna i artiphe 1 de l'article 9, du paragraphe 5 de Var- kel 9 punkt 1, artikel 11 punkt 5 eller artikel ticle 11 ou du paragraphe 5 de P'article 12 ne 12 punkt 5 tillämpas, är ränta, royalty och soient applicables, les intéréts, redevances et annan betalning från företag i en avtalssluautres dépenses payés par une entreprise d'un tande stat till person med hemvist i den and- Etat contractant å un résident de Pautre Etat ra avtalsslutande staten avdragsgilla vid becontractant sont déductibles, pour la déter- stämmandet av den beskattningsbara inmination des bénéfices imposables de cette komsten för sådant företag på samma villkor entreprise, dans les mémes conditions que som betalning till person med hemvist i den s'ils avaient été payés å un résident du premi- förstnämnda staten. På samma sätt är skuld er Etat. De måme, les dettes d'une entreprise som företag i en avtalsslutande stat har till d'un Etat contractant envers un résident de person med hemvist i den andra avtalsslutan- Fautre Etat contractant sont déductibles, de staten avdragsgill vid bestämmandet av pour la détermination de la fortune imposab- sådant företags beskattningsbara förmögenle de cette entreprise, dans les mémes condi- het på samma villkor som skuld till person tions que si elles avaient été contractées med hemvist i den förstnämnda staten. envers un résident du premier Etat.
5. Les entreprises d'un Etat contractant, 5. Företag i en avtalsslutande stat, vars dont le capital est en totalité ou en partie, kapital helt eller delvis ägs eller kontrolleras, directement ou indirectement, détenu ou direkt eller indirekt, av en eller flera personer contrölé par un ou plusicurs résidents de Pau- med hemvist i den andra avtalsslutande statre Etat contractant, ne sont soumises dans le ten, skall inte i den förstnämnda staten bli
premier Etat å aucune imposition ou obliga- föremål för beskattning eller därmed samtion y relative, qui est autre ou plus lourde manhängande krav som är av annat slag eller que celles auxquelles sont ou pourront étre mer tyngande än den beskattning och därassujetties les autres entreprises similaires du med sammanhängande krav som annat likpremier Etat. nande företag i den förstnämnda staten är
eller kan bli underkastat.
6. Sous réserve d”accord entre les autorités 6. Premier, som betalas av eller för en compétentes des Etats contractants, les coti- fysisk person som har hemvist i en avtalsslusations payées par ou pour une personne phy- tande stat eller som tillfälligtvis vistas i densique qui est un résident d'un Etat contrac- na stat, till en pensionsanstalt som erkänts tant ou qui y séjourne temporairement, å une för beskattningsändamål av behörig myndiginstitution de retraite reconnue å des fins het i den andra avtalsslutande staten i vilken fiscales par P'autorité compétente de Pautre denna person tidigare hade hemvist, behand- Etat contractant dont cette personne était las, efter överenskommelse mellan de behöriprécédemment un résident, sont traitées fi- ga myndigheterna i de avtalsslutande staterscalement dans le premier Etat de la méme na, vid beskattningen på samma sätt som fagon que les cotisations payées å une institu- premier vilka betalats till en pensionsanstalt tion de retraite reconnue å des fins fiscales som erkänts för beskattningsändamål i den dans ce premier Etat. förstnämnda staten.
7. Sous réserve d'accord cas par cas entre 7. Efter överenskommelse i varje enskilt les autorités compétentes des Etats contrac- fall mellan de behöriga myndigheterna i de tants, les exonérations et autres avantages fi- avtalsslutande staterna medges den andra avscaux prévus par la législation d'un Etat con- talsslutande staten, dess lokala myndigheter tractant au profit de cet Etat, de ses collec- eller dess offentligrättsliga juridiska personer tivités locales ou de leurs personnes morales som inte bedriver rörelse eller kommersiell de droit public qui n'exercent pas d”activités verksamhet befrielse och andra skattemässiindustrielles ou commerciales s'appliquent ga fördelar beträffande vinst på samma villdans les mémes conditions respectivement å kor, som enligt lagstiftningen i en avtalssluautre Etat contractant å ses collectivités lo- tande stat ges till förmån för denna stat, dess cales et å leurs personnes morales de droit lokala myndigheter eller dess offentligrättslipublic de nature identique ou analogue. ga juridiska personer av samma eller likartat
slag.
8. Les dispositions du présent article s'app- 8. Utan hinder av bestämmelserna i artikel liquent, nonobstant les dispositions de Par- 2 tillämpas bestämmelserna i förevarande article 2, aux impöts de toute nature ou déno- tikel på skatter av varje slag och beskaffenmination. het.
Article 25 Artikel 25 Procedure amiable Förfarandet vid ömsesidig överenskommelse
1. Lorsqu'une personne estime que les me- 1. Om en person anser att en avtalsslutansures prises par un Etat contractant ou par les de stat eller båda avtalsslutande staterna viddeux Etats contractants entrainent ou en- tagit åtgärder som för honom medför eller traineront pour elle une imposition non con- kommer att medföra beskattning som strider forme aux dispositions de la présente mot bestämmelserna i detta avtal, kan han, Convention, elle peut, indépendamment des utan att detta påverkar hans rätt att använda recours prévus par le droit interne de ces sig av de rättsmedel som finns i dessa staters Etats, soumettre son cas å I'autorité compé- interna rättsordning, framlägga saken för den tente de I'Etat contractant dont elle est un behöriga myndigheten i den avtalsslutande résident ou, si son cas reléve du paragraphe I stat där han har hemvist eller om fråga är om
de Particle 24, å celle de F'Etat contractant tillämpning av artikel 24 punkt 1, i den avdont elle posséde la nationalité. Le cas doit talsslutande stat där han är medborgare. Saétre soumis dans les trois ans qui suivent la ken skall framläggas inom tre år från den premiére notification de la mesure qui en- tidpunkt då personen i fråga fick vetskap om traine une imposition non conforme aux dis- den åtgärd som givit upphov till beskattning positions de la Convention. som strider mot bestämmelserna i avtalet.
2. L'autorité compétente $'efforce, si la ré- 2. Om den behöriga myndigheten finner clamation lui parait fondée et si elle n'est pas invändningen grundad men inte själv kan få elle-méme en mesure d'y apporter une solu- till stånd en tillfredsställande lösning, skall tion satisfaisante, de résoudre le cas par voie myndigheten söka lösa frågan genom ömsesid'accord amiable avec I'autorité compétente dig överenskommelse med den behöriga de I'autre Etat contractant, en vue d'éviter myndigheten i den andra avtalsslutande staune imposition non conforme å la Conven- ten i syfte att undvika beskattning som strition. L'accord est appliqué quels que soient der mot avtalet. Överenskommelse som träfles délais prévus par le droit interne des Etats fats genomförs utan hinder av tidsgränser i contractants. de avtalsslutande staternas interna lagstift-
ning.
3. Les autorités compétentes des Etats 3. De behöriga myndigheterna i de avtalscontractants s'efforcent par voie d'accord slutande staterna skall genom ömsesidig amiable, de résoudre les difficultés ou de dis- överenskommelse söka avgöra svårigheter elsiper les doutes auxquels peuvent donner lieu ler tvivelsmål som uppkommer i fråga om I'interprétation ou T"lapplication de Ila tolkningen eller tillämpningen av avtalet. Convention.
Elles peuvent notamment se concerter De behöriga myndigheterna kan särskilt pour s'efforcer de parvenir å un accord: överlägga med varandra i syfte att komma
överens om:
a) pour que les bénéfices imputables å un a) samma fördelning i de båda avtalssluétablissement stable situé dans un Etat con- tande staterna av vinst hänförlig till ett fast : tractant d'une entreprise de Pautre Etat con- driftställe beläget i en avtalsslutande stat som tractant soient imputés d'une maniére iden- tillhör ett företag i den andra avtalsslutande tique dans les deux Etats contractants; staten;
b) pour que les revenus revenant å un rési- b) samma fördelning av inkomst mellan en dent d'un Etat contractant et å une personne person med hemvist i en avtalsslutande stat associée visée å I'article 9, qui est un résident och person med hemvist i den andra avtalsde P'autre Etat contractant, soient attribués slutande staten som har sådan intresseged'une maniére identique. menskap med denne som avses i artikel 9 .
Elles peuvent aussi sc concerter en vue d'é- De kan även överlägga i syfte att undvika liminer la double imposition dans les cas non dubbelbeskattning i fall som inte omfattas av prévus par la Convention. detta avtal.
4. Les autorités compétentes des Etats 4. De behöriga myndigheterna i de avtalscontractants peuvent communiquer directe- slutande staterna kan träda i direkt förbindelment entre elles en vue de parvenir å un se med varandra i syfte att träffa överensaccord comme il est indiqué aux paragraphes kommaelse i de fall som angivits i föregående précédents. Si des échanges de vues oraux punkter. Om muntliga överläggningar anses semblent devoir faciliter cet accord, ces underlätta en överenskommelse, kan sådana échanges de vues peuvent avoir lieu au sein överläggningar äga rum inom en kommission d'une commission composée de représen- som består av representanter för de behöriga tants des autorités compétentes des Etats. myndigheterna i de avtalsslutande staterna.
5. Les autorités compétentes des Etats 5. De behöriga myndigheterna i de avtalscontractants peuvent régler d"un commun ac- slutande staterna kan genom en ömsesidig
cord les modalités d'application de la överenskommelse reglera villkoren för till- Convention. Elles peuvent notamment pre- lämpning av avtalet. De kan särskilt föreskriscrire les formalités que doivent accomplir va de åtgärder vilka personer med hemvist i les résidents d'un Etat contractant pour obte- en avtalsslutande stat skall vidta för att erhålnir dans Iautre Etat contractant les exonéra- la sådan befrielse eller nedsättning eller andtions, réductions d'impöts et autres avanta- ra skattemässiga fördelar i den andra avtalsges fiscaux prévus par la Convention. Ces slutande staten som föreskrivits i avtalet. formalités peuvent comprendre la présenta- Dessa åtgärder kan innefatta företeende av tion d'un formulaire d'attestation de résiden- ett intyg om hemvist som särskilt utvisar vilce indiquant en particulier la nature et le ket inkomstslag eller slag av förmögenhet elmontant ou la valeur des revenus ou de la ler inkomstbelopp eller förmögenhetsvärde fortune concernés, et comportant la certifica- som det är fråga om och som innefattar intyg tion des services fiscaux du premier Etat. från skattemyndigheterna i den förstnämnda
staten.
Article 26 Artikel 26 Echange de renseignements Utbyte av upplysningar
1. Les autorités compétentes des Etats I. De behöriga myndigheterna i de avtalscontractants échangent les renseignements slutande staterna skall utbyta sådana upplysnécessaires pour appliquer les dispositions de ningar som är nödvändiga för att tillämpa la présente Convention, ou celles de la légis- bestämmelserna i detta avtal eller i de avtalslation interne des Etats contractants relative slutande staternas interna lagstiftning i fråga aux impöts visés par la Convention dans la om skatter som omfattas av detta avtal i den mesure ou P'imposition qu'elle prévoit n'est mån beskattningen enligt denna lagstiftning pas contraire å la Convention. L'échange de inte strider mot avtalet. Utbytet av upplysrenscignements n'est pas restreint par VPartic- ningar begränsas inte av artikel I. Upplys-
le 1. Les renseignements regus par un Etat ningar som en avtalsslutande stat mottagit
contractant sont tenus secrets de la méme skall behandlas såsom hemliga på samma sätt maniére que les rensecignements obtenus en som upplysningar som erhållits enligt den inapplication de ita législation interne de cet terna lagstiftningen i denna stat och får yppas Etat et ne sont communiqués qu”aux person- endast för personer eller myndigheter (däri nes ou autorités (y compris les tribunaux et inbegripna domstolar och förvaltningsorgan) organes administratifs) concernées par I'€tab- som fastställer, uppbär eller indriver de skatlissement ou le recouvrement des impöts vi- ter som omfattas av avtalet eller handlägger sés par la Convention, par les procédures ou åtal eller besvär i fråga om dessa skatter. Despoursuites concernant ces impöts, ou par les sa personer eller myndigheter skall använda décisions sur les recours relatifs å ces impöts. upplysningarna endast för sådana ändamål. Ces personnes ou autorités m'utilisent ces De får yppa upplysningarna vid offentlig rätrenseignements qu”å ces fins. Elles peuvent tegång eller i domstolsavgöranden. faire état de. ces renseignements au cours d”audiences publiques de tribunaux ou dans des jugements.
2, Les dispositions du paragraphe I ne peu- 2. Bestämmelserna i punkt I anses inte i vent en aucun cas étre interprétées comme något fall medföra skyldighet för en avtalssluimposaat å un Etat obligation: tande stat att:
a) de prendre des mcesures administratives a) vidta förvaltningsåtgärder som avviker dérogeant å sa législation et å sa pratique från lagstiftning och administrativ praxis i administrative ou å celles de Pautre Etat denna avtalsslutande stat eller i den andra contractant; avtalsslutande staten;
b) de fournir des renseignements qui ne b) lämna upplysningar som inte är tillgängpourraient étre obtenus sur la base de sa légis- liga enligt lagstiftning eller sedvanlig adminilation ou dans le cadre de sa pratique admini- strativ praxis i denna avtalsslutande stat eller strative normale ou de celles de Yautre Etat 1 den andra avtalsslutande staten; contractant;
c) de fournir des renseignements qui révé- c) lämna upplysningar som skulle röja afleraient un secret commercial, industriel, färshemlighet, industri-, handels- eller yrkesprofessionnel ou un procédé commercial ou hemlighet eller i näringsverksamhet nyttjat des renseignements dont la communication förfaringssätt eller upplysningar, vilkas överserait contraire å I'ordre public. lämnande skulle strida mot allmänna hänsyn
(ordre public).
3. D'échange de renseignements a lieu d'of- 3. Utbyte av upplysningar skall ske ex offifice ou sur demande visant des cas concrets. cio eller på begäran i fråga om konkreta fall. Les autorités compétentes des deux Etats De behöriga myndigheterna i de båda avtalscontractants s'entendront pour déterminer la slutande staterna skall överlägga för att fastliste des renseignements qui sont fournis ställa en förteckning över de upplysningar d'office. som skall lämnas ex officio.
Article 27 Artikel 27 Assistance au recouvrement Bistånd med handräckning
1. A la demande de I'Etat requérant, I'Etat 1. Efter framställning av den ansökande requis procéde, sous réserve des dispositions staten skall den anmodade staten, om inte des paragraphes 7 et 9, au recouvrement des bestämmelserna i punkterna 7 och 9 föranlecréances fiscales du premier Etat comme s'il der annat, vidta nödvändiga åtgärder för att s'agissait de ses propres créances fiscales. driva in den förstnämnda statens skatteford-
ringar som om de vore dess egna.
2. Les dispositions du paragraphe I ne 2. Bestämmelserna i punkt 1 gäller endast s'appliquent qu'aux créances fiscales qui font sådan skattefordran beträffande vilken finns Pobjet d'un titre permettant d'en poursuivre en i den ansökande staten giltig verkställigle recouvrement dans F'Etat requérant et qui, hetstitel och, såvida inte de behöriga myndigå moins que les autorités compétentes n'en heterna i fråga kommit överens om annat, soient convenucs autrement, ne sont pas con- som inte är tvistig. testées.
3. L'obligation d'accorder une assistance 3. Skyldigheten att ge handräckning vid en vue du recouvrement des créances fiscales indrivning av skattefordran som avser avliconcernant une personne décédée ou sa suc- den person eller dennes dödsbo är begränsad cession est limitée å la valeur de la succession till dödsboets värde respektive värdet av ou des biens regus par chacun des bénefici- dödsbodelägarnas andelar av dödsboet, beroaires de la succession selon que la créance est ende på om indrivningen av fordran skall å recouvrer sur la succession ou auprés des riktas mot dödsboet eller dess delägare. bénéficiaires de celle-ci.
4. A la demande de I'Etat requérant, I'Etat 4, Efter framställning av den ansökande requis prend des mesures conservatoires en staten skall den anmodade staten vidta åtgärvue du recouvrement d”un montant d”impöt, der för att säkerställa indrivning av skatt, méme sti la créance est contestée ou si Ie titre även om skattefordran har överklagats eller exécutoire n'a pas encore été émis. om ingen verkställighetstitel ännu föreligger.
5. La demande d”assistance administrative 5. Till framställning om handräckning skall est accompagnée: fogas:
a) d'une attestation précisant la nature de a) en försäkran som preciserar arten av
la créance fiscale et, en ce qui concerne le skattefordran och, i det fall då framställningrecouvrement, que les conditions prévues au en avser indrivning, att villkoren enligt punkt paragraphe 2 sont remplies, 2 är uppfyllda,
b) d'une copie officielle du titre permettant b) en officiell kopia av den i den ansökande Pexécution dans I'Etat requérant, et staten giltiga verkställighetstiteln, och
c) de tout autre document exigé pour le c) de övriga handlingar som behövs för recouvrement ou pour prendre les mesures indrivning eller säkringsåtgärder. conservatoires.
6. Le titre permettant IP'exécution dans I'E- 6. En verkställighetstitel som är giltig i den tat requérant est, sil y a lieu et conformé- ansökande staten skall vid behov och i enligment aux dispositions en vigueur dans I'Etat het med de bestämmelser som gäller i den requis, admis, homologué, complété ou anmodade staten snarast möjligt efter det att remplacé dans les plus brefs délais suivant la framställningen har inkommit godkännas, erdate de réception de la demande d”assistance kännas, kompletteras eller ersättas med en par un titre permettant P'exécution dans I'E- verkställighetstitel som är giltig i den senare tat requis. staten.
7. Les questions concernant le délai au- 7. I frågor som gäller tidsfrist efter vilken delå duquel la créance fiscale ne peut étre skattefordran inte kan verkställas skall den exigée sont régies par la législation de V'Etat ansökande statens lagstiftning tillämpas. requérant. La demande d'assistance contient Framställning om handräckning skall innedes renseignements sur ce délai. hålla detaljerade uppgifter om sådan tids-
frist.
8. Les actes de recouvrement accomplis 8. Indrivningsåtgärder, som vidtas av den par I'Etat requis å la suite d”une demande anmodade staten efter framställning om d'assistance et qui, suivant la législation de handräckning och som enligt lagstiftningen i cet Etat, auraient pour effet de suspendre ou denna stat uppskjuter eller avbryter tidsfrist d'interrompre le délai mentionné au paragra- som avses i punkt 7 skall också ha denna phe 7 ont le méme effet au regard de la légis- verkan vid tillämpningen av lagstiftningen i lation de I'Etat requérant. L'Etat requis in- den ansökande staten. Den anmodade staten forme I'Etat requérant des actes ainsi ac- skall underrätta den ansökande staten i de complis. fall att sådana åtgärder vidtas.
9. En tout état de cause, I Etat requis n'est 9. Under inga förhållanden är den anmopas tenu de donner suite å une demande d”as- dade staten skyldig att bifalla en handräcksistance qui est présentée aprés une période ningsframställning som gjorts mer än 15 år de 15 ans å partir de la date du titre exécutoi- efter den dag då den ursprungliga verkställigre initial. hetstiteln är daterad.
10. La créance fiscale pour le recouvre- 10. Skattefordran för vilken handräckning ment de laquelle une assistance est accordée för indrivning lämnas åtnjuter inte i den anne jouit dans I Etat requis d”aucun des privi- modade staten någon sådan särskild förléges spécialement attachés aux créances fi- månsrätt som tillkommer denna stats skattescales de cet Etat méme si la procédure de fordringar även om vid indrivningen tillämrecouvrement utilisée est celle qui s'applique pas samma förfarande som är tillämpligt vid å ses propres créances fiscales. indrivningen av dess egna skattefordringar.
11. Si sa législation ou sa pratique admini- 11. Den anmodade staten får bevilja anstrative le permet dans des circonstances an- stånd med betalningen eller medge att denna alogues, P'Etat requis peut consentir un délai sker genom delbetalningar, när detta är tillde paiement ou un paiement échelonné. låtet under liknande omständigheter enligt
lagstiftning eller administrativ praxis i den
anmodade staten.
12. Les mesures d'assistance définies ci- 12. Ovannämnda handräckningsåtgärder dessus s'appliquent au recouvrement des im- tillämpas på indrivning av de skatter som pöts visés par la Convention et de la taxe sur omfattas av detta avtal och mervärdeskatt. la valeur ajoutée. :
Article 28 Artikel 28 Fonctionnaires diplomatiques et consulaires Diplomatiska och konsulära befattningshava-
re
1. Les dispositions de la présente Conven- 1. Bestämmelserna i detta avtal berör inte tion ne portent pas atteinte aux priviléges de privilegier vid beskattningen, som enligt fiscaux dont bénéficient les membres des folkrättens allmänna regler eller bestämmelmissions diplomatiques et leurs domestiques ser i särskilda överenskommelser tillkommer privés, les membres des postes consulaires, medlem av diplomatisk beskickning, sådan ou les membres des délégations permanentes medlems enskilda tjänare samt medlem av auprés d'organisations internationales, en konsulat eller av ständig representation vid vertu soit des régles générales du droit inter- internationell organisation. national soit de dispositions d'accords particuliers.
2. Nonobstant les dispositions de Particle 2. Utan hinder av bestämmelserna i artikel 4, toute personne physique, qui est membre 4 skall fysisk person som är medlem av en d'une mission diplomatique, d'un poste con- avtalsslutande stats diplomatiska beskicksulaire ou d'une délégation permanente d'un ning, konsulat eller ständiga representation, Etat, qui est situé dans Pautre Etat ou dans vilken är belägen i den andra avtalsslutande un Etat tiers, est considérée, aux fins de la staten eller i tredje stat, vid tillämpningen av Convention, comme un résident de F'Etat avtalet anses ha hemvist i den sändande staaccréditant, å condition: ten under förutsättning att:
a) que, conformément au droit internatio- a) han i överensstämmelse med folkrättens nal, eHe ne soit pas assujettie å N'impöt dans allmänna regler, inte beskattas i den motta- PEtat accréditaire pour les revenus de sources gande staten för inkomster som härrör från extérieures å cet Etat ou pour la fortune si- källor utanför denna stat eller för förmögentuvée hors de cet Etat, et het belägen utanför denna stat och att
b) qv'elle soit soumise dans PEtat accrédi- b) han i den sändande staten beskattas för tant aux mémes obligations, en matiére d'im- hela sin inkomst eller hela sin förmögenhet pöts sur I'ensemble de son revenu mondial ou som person med hemvist i denna stat. de sa fortune mondiale que les résidents de cet Etat.
3. La Convention ne s'applique pas aux 3. Avtalet tillämpas inte på internationell organisations internationales, å leurs organes organisation, dess organ eller tjänstemän och ou å:leurs fonctionnaires, ni aux personnes inte heller på person, som är medlem av tredqui sont membres d'une mission diploma- je stats diplomatiska beskickning, konsulat tique ou d'un poste consulaire ou d”une délé- eller ständiga representation och som befingation permanente d'un Etat tiers, lorsqu”ils ner sig i en avtalsslutande stat och som inte i se trouvent sur le territoire d'un Etat et ne någon av de avtalsslutande staterna behandsont pas traités comme des résidents de T'un las som person med hemvist i fråga om beou P'autre Etat en matiétre d'impöts sur le skattning av inkomst eller förmögenhet. revenu ou sur la fortune.
3 Riksdagen 1990/91. I saml. Nr 174
Article 29 Artikel 29 | Extension territoriale Territoriell utvidgning
1. La présente Convention peut étre éten- 1. Detta. avtal kan antingen i sin helhet
due, telle quelle ou avec les modifications eller med erforderliga ändringar utvidgas till nécessaires, aux territoires d'outre-mer et att omfatta territorier på andra sidan havet autres collectivités territoriales de la Répu- eller andra utomeuropeiska områden som blique frangaise, qui pergoivent des impöts tillhör Frankrike såvida där påförs skatter av de caractére analogue å ceux auxquels s'app- i huvudsak likartat slag som de på vilka avtalique la Convention. Une telle extension let tillämpas. Sådan utvidgning gäller från prend effet å partir de la date qui est fixée den dag som kan anges och överenskommas d'un commun accord entre les Etats contrac- mellan de avtalsslutande staterna genom notants par échange de notes diplomatiques ou teväxling på diplomatisk väg eller på annat
selon toute autre procédure, en conformité sätt i överensstämmelse med deras konstitu-
avec leurs dispositions constitutionnelles. tionella förfarande. Denna överenskommelse
Cet accord prévoit également les modifica- innefattar även de nödvändiga ändringar och
tions nécessaires å la Convention et les con- villkor för tillämpning av avtalet i de territoditions de son application aux territoires et rier eller andra utomeuropeiska områden till autres collectivités territoriales d”outre-mer vilka avtalet har utvidgats. auxquels elle est étendue.
2. A moins que les deux Etats contractants 2. Om inte annat överenskommits mellan n”en soient convenus autrement, la dénonci- de avtalsslutande staterna, medför uppsägation de la Convention par I'un d'eux en ver- ning av avtalet från en avtalsslutande stats tu de Particle 31, mettra aussi fin, dans les sida enligt artikel 31 även att tillämpningen conditions prévues å cet article, å Fapplica- av avtalet upphör på sätt anges i nämnda tion de la Convention å tout territoire ou artikel beträffande varje territorium eller utcollectivité territoriale auquel elle a été éten- omeuropeiskt område till vilka avtalet har due conformément au présent article. utvidgats enligt denna artikel.
Article 30 Artikel 30 Entrée en vigueur Ikraftträdande
1. Chacun des Etats contractants notifiera 1. De avtalsslutande staterna skall underå autre lPaccomplissement des procédures rätta varandra när de åtgärder vidtagits som requises en ce qui le concerne pour la mise en krävs för att detta avtal skall träda i kraft. vigueur de la présente Convention. Celle-ci Avtalet träder i kraft den första dagen i andra entrera en vigueur le premier jour du deux- månaden efter den dag då den sista underrätigéme mois suivant le jour de réception de la telsen tas emot. derniére de ces notifications.
2. Ses dispositions s'appliqueront pour la 2. Avtalets bestämmelser skall tillämpas premiére fois: första gången:
a) en ce qui concerne les impöts sur le a) beträffande inkomstskatt, på inkomst revenu, aux revenus réalisés pendant Fannée som uppbärs under det kalenderår som följer civile suivant celle au cours de laquelle la närmast på det under vilket avtalet har trätt i Convention est entrée en vigueur ou afférents kraft eller som är hänförlig till räkenskapsår å P'exercice comptable ouvert au cours de som påbörjas under detta kalenderår; cette année civile;
b) en ce qui concerne les autres impöts, aux b) beträffande övriga skatter, på skatter impositions dont le fait générateur intervi- som tas ut på grund av händelse som inträffat endra å compter du ler janvier suivant la den 1 januari som följer närmast efter tiddate d”entrée en vigueur de la Convention. punkten för avtalets ikraftträdande eller se-
nare.
3. Les dispositions de la Convention entre 3. Bestämmelserna i det mellan Sverige la France et la Suéde tendant å éviter les och Frankrike ingångna avtalet för undvikandoubles impositions et å établir des régles de av dubbelbeskattning och fastställande av d”assistance administrative réciproque en bestämmelser angående ömsesidig handräckmatitre d'impöts directs, du Protocole et du ning beträffande direkta skatter, vilket avtal Protocole final signés å Paris le 24 décembre tillsammans med de till avtalet hörande pro- 1936 ainsi que les dispositions des Avenants tokollen undertecknades i Paris den 24 deå cette Convention cesseront de s'appliquer: cember 1936 skall, liksom bestämmelserna i
aux revenus et å la fortune auxquels Iles dis- tilläggsprotokollen till detta avtal, upphöra
positions correspondantes de la présente att gälla beträffande de inkomster och den Convention s'appliqueront. förmögenhet på vilka motsvarande bestäm-
melser i förevarande avtal skall tillämpas.
Article 31 Artikel 31 Dénonciation Upphörande
1. La présente Convention demeurera en 1. Detta avtal skall förbli i kraft utan tidsvigueur sans limitation de durée. Toutefois, begränsning. Vardera avtalsslutande staten chacun des Etats contractants pourra, moy- kan dock på diplomatisk väg uppsäga avtalet ennant un préavis minimum de six mois no- genom underrättelse härom minst sex månatifié par la voie diplomatique, la dénoncer der före utgången av ett kalenderår. pour la fin d'une année civile.
2. Dans ce cas, ses dispositions s'appli- 2. I händelse av sådan uppsägning tillämqueront pour la derniére fois: pas avtalet för sista gången:
a) en ce qui concerne les impöts sur le a) beträffande inkomstskatt, på inkomst revenu, aux revenus réalisés pendant P'année som uppburits under det kalenderår till vilcivile pour Ia fin de laquelle la dénonciation kets utgång uppsägningen har skett eller som aura été notifite ou afférente å Fexercice är hänförlig till räkenskapsår som avslutats comptable clos au cours de cette année; under detta år;
b) en ce qui concerne les autres impöts, aux b) beträffande övriga skatter, på skatter impositions dont Ie fait générateur intervi- som tas ut på grund av händelse som inträffat endra au cours de P'année civile durant la- under loppet av det kalenderår under vilket quelle la dénonciation aura été notifiée. uppsägning har skett.
En foi de quoi les soussignés, däment auto- Till bekräftelse härav har undertecknade, risés å cet effet, ont signé la présente Conven- därtill vederbörligen bemyndigade, undertion. tecknat detta avtal.
Fait å Stockholm, le 27 novembre 1990, en Som skedde i Stockholm den 27 november double exemplaire, en langue frangaise. 1990 i två exemplar på franska språket.
Sten Andersson Sten Andersson Pour le Gouvernement du Royaume de Sué- För Konungariket Sveriges regering de
Philippe Louöt : Philippe Louéöt . Pour Ile Gouvernement de la République För Republiken Frankrikes regering frangaise :
Protocole Protokoll
Au moment de procéder å la signature de la Vid undertecknande av avtalet mellan Convention entre le Gouvernement de la Ré- Konungariket Sveriges regering och Republipublique frangaise et le Gouvernement du ken Frankrikes regering för att undvika dub- Royaume de Suéde en vue d'tviter les doub- belbeskattning och förhindra skatteftykt beles impositions et de prévenir Pévasion fisca- träffande skatter på inkomst och förmögenle en matiére d”impöts sur le revenu et sur la het, har undertecknade avtalat om följande fortune, les soussignés sont convenus des dis- bestämmelser som utgör en integrerande del positions suivantes qui font partie intégrante av avtalet. de la Convention.
1. En ce qui concerne le paragraphe 1 de I. Uttrycket ”person med hemvist i en av- Farticle 4, il est entendu que l'expression ”ré- talsslutande stat” i artikel 4 punkt 1 innefatsident d'un Etat contractant” comprend cet tar denna stat, dess lokala myndigheter och Etat, ses collectivités locales, et leurs person- dess, 1 denna stat belägna, offentligrättsliga nes morales de droit public situées dans cet juridiska personer. . Etat.
2. En ce qui concerne les paragraphes I et 2 2. När ett företag i en avtalsslutande stat de P'article 7, lorsqu'une entreprise d'un Etat säljer varor eller utövar verksamhet i den contractant vend des marchandises ou exerce andra avtalsslutande staten från där beläget une activité dans Pautre Etat contractant par fast driftställe skall, såvitt angår artikel 7 Pintermédiaire d'un établissement stable qui punkterna 1 och 2, detta fasta driftställes y est situé, les bénéfices de cet établissement vinst inte beräknas på grundval av det totala stable ne sont pas calculés sur la base du beloppet som detta företag har erhållit utan montant total regu par I'entreprise mais sur endast på grundval av den ersättning som är la seule base de la rémunération imputable å hänförlig till den faktiska verksamhet som Pactivité réelle de Pétablissement stable pour detta fasta driftställe utövat vid denna förces ventes ou pour cette activité. säljning eller för denna verksamhet.
Dans le cas de contrats, notamment de Då fråga är om kontrakt, särskilt kontrakt contrats d"étude, de fourniture, d'installation avseende utbildning, leverans, installation elou de construction d'équipements ou d'étab- ler konstruktion av utrustning eller industrilissements industriels, commerciaux ou sci- ella, kommersiella eller vetenskapliga anläggentifiques, ou d'ouvrages publics, lorsque ningar eller offentliga arbeten, och då ett fö- I'entreprise a un établissement stable, les bé- retag har ett fast driftställe i en avtalsslutande néfices de cet établissement stable ne sont pas stat skall detta fasta driftställes vinst inte bedéterminés sur la base du montant total du stämmas på grundval av hela kontraktsumcontrat, mais seulement sur la base de la part man utan endast på grundval av den del av du contrat qui est effectivement exécutée par kontraktet som faktiskt utförts av detta fasta cet établissement stable dans PEtat ov il est driftställe. Vinst som är hänförlig till den del situé. Les bénéfices afférents å la part du av kontraktet som utförts i den stat där den contrat qui est exécutée dans PEtat ov est verkliga ledningen finns beskattas endast i situé le sigge de direction effective ne sont denna stat. imposables que dans cet Etat.
3. Si la législation d'un Etat contractant 3. Om lagstiftningen i en avtalsslutande autorise les sociétés résidentes de cct Etat å' stat tillåter bolag med hemvist i denna stat déterminer leurs bénéfices imposables en att bestämma sin skattepliktiga vinst genom fonction d”une consolidation qui englobe no- en konsoliderad beräkning som särskilt innetamment les résultats de filiales résidentes de fattar resultatet i dotterbolag belägna i den Pautre Etat contractant, ou d'établissements andra avtalsslutande staten eller fasta driftstables situés dans cet autre Etat les disposi- ställen belägna i denna andra stat, hindrar tions de la Convention et en particulier de ses inte avtalets bestämmelser och i synnerhet
articles 7 et 23, ne s'opposent pas å I'applica- inte artiklarna 7 och 23 tillämpningen av tion de cctte législation. | denna lagstiftning.
4. Lorsque, conformément å sa législation, 4. I det fall en avtalsslutande stat enligt sin un Etat contractant détermine Iles bénéfices lagstiftning bestämmer vinsten i företag med des entreprises résidentes de cet Etat en dé- hemvist i denna stat genom att dra av underduisant les déficits des filiales résidentes de skott i dotterbolag belägna i den andra avtals- Iautre Etat contractant ou des établissements slutande staten eller fasta driftställen belägna stables situés dans cet autre Etat, et en intég- i denna andra stat och genom att ta med rant les bénéfices de ces filiales ou de ces senare vinster i dessa dotterbolag celler fasta établissements stables å concurrence du mon- driftställen intill ett belopp som motsvarar de tant des déficits déduits, il est entendu que avdragna underskotten, utgör inte avtalets les dispositions de la Convention ne s'oppo- bestämmelser något hinder för tillämpningen sent pas å I'application de cette législation. av denna lagstiftning.
5. Pour l'application des articles 8, 13 et 5. Vid tillämpning av artiklarna 8, 13 och 22, le consortium de transport aérien Danois, 22 anses det danska, norska och svenska luft- Norvégien et Suédois, dénommé la Scandi- fartskonsortiet Scandinavian Airlines System navian Airlines System (SAS) est considéré (SAS) ha sin verkliga ledning i Sverige i fråga comme ayant son sitge de direction effective om den andel i konsortiet vilken innehas av en Suégde, en proportion des parts dans le AB Aerotransport (ABA). den svenske delconsortium détenues par AB Aerotransport ägaren i Scandinavian Airlines System (SAS). (ABA), le partenaire sutdois de la Scandinavian Airlines System (SAS).
6. En ce qui concerne les articles 10 et 11, 6. Vid tillämpning av artiklarna 10 och 11 une société ou fonds d'investissement qui est kan bolag eller investeringsfonder som är besitué dans un Etat contractant ou il n'est pas lägna i en avtalsslutande stat och som inte i assujetti å un impöt visé aux a) (i) ou (ii) ou denna stat är underkastade beskattning med b) (i) du paragraphe 3 de Particle 2, et qui någon av de skatter som anges i artikel 2 recoit des dividendes ou des intéréts qui ont punkt 3 a I eller 2 eller b 1, och som erhåller leur source dans autre Etat contractant peut utdelning eller ränta som har sin källa i den demander globalement le bénéfice des réduc- andra avtalsslutande staten, kräva att erhålla tions, exonérations d”impöt ou autres avanta- hela nedsättningen av eller befrielsen från ges prévus par la Convention pour la fraction skatt eller andra fördelar enligt avtalet för de ces revenus qui correspond aux droits dé- den del av dessa inkomster som molsvaras av tenus dans la société ou Ice fonds par des rési- de andelar i bolaget eller fonden som innehas dents du premicr Etat et qui est imposable au av personer med hemvist i den förstnämnda nom de ces résidents. staten och som beskattas i dessa personers
namn.
7. Nonobstant toute autre disposition de la 7. Utan hinder av övriga bestämmelser i Convention, un Etat contractant peut limiter avtalet kan en avtalsslutande stat begränsa Papplication des dispositions de Particle 11 å tillämpningen av bestämmelserna i artikel 11 la fraction des dettes d'unc entreprise n'excé- till den del av ett företags skulder som inte dant pas deux fois le capital de cette entrepri- överstiger två gånger kapitalet i detta företag se, lorsqu”il existe des liens de dépendance, när intressegemenskap föreligger, direkt eller directe ou indirecte, soit entre Ice débiteur et indirekt, antingen mellan gäldenären och le créancier, soit entre chacun d'cux ct une fordringsägaren eller mellan var och en av autre personne ou un groupe de personnes. dem och en annan person celler grupp av per-
soner.
8. En ce qui concerne le paragraphe 2 de 8. Ersättningar som betalas för tekniska Particle 12, les rémunérations payées pour tjänster, häri inbegripet analyser eller studier des services techniques, y compris des analy- av vetenskaplig, geologisk eller teknisk natur
4 Riksdagen 1990/91. 1 saml. Nr 174
ses ou des études de nature scientifique, géo- för tekniskt arbete, häri inbegripet till detta logique ou technique, pour des travaux arbete hänförliga ritningar, eller för konsultd"ingénierie y compris les plans y afférents, tjänster eller för övervakande verksamhet anou pour des services de consultation ou de ses inte, såvitt angår artikel 12 punkt 2, som surveillance, ne sont pas considérées comme ersättningar för upplysning om erfarenhetsdes rémunérations payées pour des informa- rön av industriell, kommersiell eller 'vetentions ayant trait å une expérience acquise skaplig natur. dans le domaine industriel, commercial ou scientifique.
9. Les cotisations obligatoires de sécurité 9. Obligatoriska socialförsäkringsavgifter sociale payées ou supportées, conformément som i enlighet med lagstiftningen i en avtalså la législation d'un Etat contractant, par une slutande stat betalats eller burits av en fysisk personne physique qui est un résident de person med hemvist i den andra avtalsslutan- Pautre Etat contractant, å raison de salaires, de staten på lön och annan liknande ersätttraitements et autres rémunérations similai- ning är avdragsgilla vid beskattningen i denres, sont fiscalement déductibles dans cet na andra stat om inkomsten beskattas där. autre Etat lorsque ces revenus y sont imposés.
10. En ce qui concerne P'article 23, pour les 10. Uttrycket ”den skatt som betalats i revenus visés au a) (ii) du paragraphe 2, il est Sverige” i artikel 23 punkt 2 a 2 avser den entendu que I'expression ”montant de Fim- faktiska svenska skatt som erlagts enligt lapöt payé en Suede” désigne le montant de gakraftvunnet beslut (som slutlig skatt) på I'impöt suédois effectivement supporté å titre dessa inkomster i enlighet med bestämmeldéfinitif å raison de ces revenus, conformé- serna i avtalet av person med hemvist i ment aux dispositions de la Convention, par Frankrike som uppburit dessa inkomster. le résident de France bénéficiaire de ces revenus. : 11. Chacun des Etats contractants conserve 11. Var och en av de avtalsslutande staterle droit d'imposer conformément å sa législa- na behåller sin rätt att enligt sin egen lagstifttion les revenus de ses résidents, autres que ning beskatta andra inkomster än utdelning les dividendes, dont I'imposition est attribu- som förvärvas av personer med hemvist i ée å I'autre Etat contractant, mais qui ne sont denna stat när beskattningsrätten tillagts den pas effectivement pris en compte pour Passi- andra avtalsslutande staten men denna andra ette de impöt dans ccet Etat. stat inte tagit med dessa inkomster i i beskatt-
ningsunderlaget.
Fait å Stockholm, le 27 novembre 1990, en Som skedde i Stockholm den 27 november double exemplaire, en langue frangaise. 1990 i två exemplar på det franska språket.
Sten Andersson Sten Andersson | Pour le Gouvernement du Royaume de Sué- För Konungariket Sveriges regering de
Philippe Louöt Philippe Louéöt Pour le Gouvernement de la République För Republiken Frankrikes regering frangaise
Tilläggsavtal
1. Nonobstant les dispositions du paragra- 1. Utan hinder av bestämmelserna i artikel phe 3 de Particle 13 de la convention fiscale 13 punkt 3 i dubbelbeskattningsavtalet melentre la France et la Suede signée ie 27 lan Sverige och Frankrike undertecknat den
novembre 1990, lorsque les gains provenant 27 november 1990 skall följande gälla. I fall
de P'aliénation par un résident d'un Etat con- då en person med hemvist i en avtalsslutande tractant, d”actions, parts ou autres droits fai- stat avyttrar aktier, andelar eller andra rättigsant partie d'une participation substantielle heter som utgör del av ett väsentligt innehav i dans une société qui est un résident de autre bolag med hemvist i den andra avtalsslutan- Etat contractant, font I'objet d'un report de staten och uppskov med beskattningen av d”imposition dans le premier Etat conformé- vinsten medges i den förstnämnda staten enment å sa législation, dans le cadre d'un régi- ligt särskilda bestämmelser om koncerninterme fiscal spécifique aux sociétés d'un méme na överlåtelser, överlåtelse i samband med groupe ou d'une fusion, d'une scission, d'un fusion, fission eller annan omorganisation, apport en société, ou d”un échange d'actions, beskattas vinsten endast i denna stat. Denna ces gains ne sont imposables que dans ce bestämmelse är dock endast tillämplig om premier Etat. Toutefois, la présente disposi- transaktionen företas av seriösa ekonomiska tion n'est applicable que si Iopération est skäl och inte huvudsakligen för att erhålla effectuée pour des raisons tconomiques séri- skattebefrielse enligt denna bestämmelse. euses et non principalement pour $'assurer le bénéfice de P'exonération prévue par cette disposition.
2, En ce qui concerne Ile paragraphe I de 2. Vid tillämpningen av artikel 24 punkt I i Particle 24 de la Convention, il est entendu avtalet anses en fysisk eller juridisk person, qu'une personne physique ou morale, société handelsbolag eller förening som har hemvist i de personnes ou association qui est un rési- en avtalsslutande stat inte vara underkastad dent d'un Etat contractant ne se trouve pas samma förhållanden som en fysisk eller juridans la méme situation qu'une personne phy- disk person, handelsbolag eller förening som sique ou morale, société de personnes ou as- har hemvist i den andra avtalsslutande stasociation qui est un résident de Pautre Etat ten. Detta gäller även i det fall den juridiska contractant; et que, dans ce cas, les disposi- personen, handelsbolaget och föreningen vid tions de ce paragraphe ne sont pas applicab- tillämpningen av punkt 2 i angivna artikel Jes méme si, s'agissant des personnes mora- betraktas som medborgare i den avtalsslutan- Jes, sociétés de personnes et associations, ces de stat i vilken personen har hemvist. entités sont considérées en application du paragraphe 2 du meme article, comme des nationaux de I'Etat contractant dont elles sont des résidents.
Tilläggsavtalet har ingåtts genom noteväxling den 14 mars 1991 resp. den 18 mars 1991.
1. Denna lag träder i kraft den dag regeringen bestämmer.
2. Genom lagen upphävs kungörelsen (1972:433) om tillämpning av avtal mellan Sverige och Frankrike för undvikande av dubbelbeskattning och fastställande av bestämmelser angående ömsesidig handräckning beträffande direkta skatter.
3. Den upphävda kungörelsen skall dock alltjämt tillämpas till dess regeringen annorledes bestämmer.
Finansdepartementet Prop. 1990/91: 174
Utdrag ur protokoll vid regeringssammanträde den 11 april 1991
Närvarande: statsministern Carlsson, ordförande, och statsråden Hjelm- Wallén, S. Andersson, Göransson, Hellström, Johansson, Lindqvist, Lönnqvist, Thalén, Freivalds, Wallström, Lööw, Persson, Molin, Larsson, Åsbrink
Föredragande: statsrådet Åsbrink
Proposition om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Frankrike
1¶Inledning
Nu gällande dubbelbeskattningsavtal med Frankrike för undvikande av dubbelbeskattning beträffande direkta skatter undertecknades den 24 december 1936 och är det äldsta ännu gällande svenska inkomstskatteavtalet. Samma dag undertecknades också ett till avtalet fogat protokoll och ett slutprotokoll. Avtalet och protokollen godkändes av riksdagen och trädde i kraft den I januari 1938 (prop. 1937:73, BevU 3, SFS 1937: 1003). Avtalet, protokollet och slutprotokollet har ändrats ett flertal gånger, senast genom ett tilläggsavtal den 19 september 1983 (prop. 1983/84:29). Avtalets och protokollets lydelse framgår av SFS 1972:433 jämförd med SFS 1984: 798.
Det nu gällande avtalet är trots de ändringar som vidtagits starkt föråldrat och avviker såväl i systematik som beträffande materiellt innehåll från vad som numera är brukligt i svenska dubbelbeskattningsavtal. Från svensk sida togs därför initiativ till förhandlingar om ett nytt avtal. Den 14 mars 1990 paraferades ett på franska språket upprättat förslag till avtal. Förslaget har därefter översatts till svenska.
Avtalsförslaget remitterades till kammarrätterna i Göteborg och Jönköping samt till riksskatteverket. Remissinstanserna gjorde vissa påpekanden om avtalets materiella innehåll och framförde önskemål om att vissa bestämmelser skall kommenteras i propositionen. Efter förnyade förhandlingar, varvid remissinstansernas påpekanden kunde tillgodoses, undertecknades avtalet den 27 november 1990. Därefter har tilläggsavtalet, som utgör en integrerande del av avtalet, tillagts genom noteväxling. Ett förslag till lag om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Frankrike har därefter upprättats inom finansdepartementet. |
2¶Lagförslaget
Lagförslaget består dels av paragraferna 1—4, dels av en bilaga som innehåller den överenskomna avtalstexten. Här redovisas paragrafernas innehåll medan avtalets innehåll presenteras i avsnitt 4.
I förslaget till lag föreskrivs att avtalet, det till avtalet hörande protokollet samt tilläggsavtalet skall såsom lag gälla här i landet (1 §). Vidare regleras där frågan om avtalets tillämplighet i förhållande till annan skattelag (2 §). Lagen innehåller också bestämmelser om att skatt i vissa fall då en här bosatt person uppbär inkomst som enligt avtalet endast skall beskattas i Frankrike skall utgå med högre belopp än vad som annars följer av gällande bestämmelser (3 §). Slutligen föreskrivs att riksskatteverket bl.a. är behörig myndighet när det gäller att avgöra om premier som betalats till erkänd pensionsanstalt i Frankrike i vissa fall skall behandlas på samma sätt som premier till svensk erkänd pensionsanstalt (4 §).
Enligt artikel 30 i avtalet skall staterna underrätta varandra när de åtgärder vidtagits som krävs för att avtalet skall träda i kraft. Avtalet träder i kraft den första dagen i andra månaden efter den dag då den sista underrättelsen tas emot. Det är således inte möjligt att nu avgöra vid vilken tidpunkt avtalet kommer att träda i kraft. I förslaget till lag har därför föreskrivits att lagen träder i kraft den dag regeringen bestämmer.
3¶Skattelagstiftningen i Frankrike
Fysisk person som är bosatt i Frankrike beskattas i princip där för all inkomst oavsett varifrån den härrör. Vid bestämmande av om en person skall anses bosatt i Frankrike beaktas om personen vistas stadigvarande i Frankrike, om han under ett kalenderår huvudsakligen vistats där (mer än 183 dagar), om han där bedriver förvärvsverksamhet samt om han där har centrum för sina ekonomiska intressen. Gifta beskattas genom ett samordnat förfarande. Den gemensamma nettoinkomsten delas i två delar om makarna saknar barn. Har makarna barn delas nettoinkomsten i ytterligare en halv del för vart och ett av makarnas första två minderåriga barn samt i en hel andel för varje tillkommande minderårigt barn. Därefter beräknas skatten för en andel varefter den beräknade skatten multipliceras med antalet andelar. Den skattelättnad som uppnås genom detta beräkningssätt är dock när det gäller barnen begränsad till FRF 11 800 för varje halv andel. Från inkomst av tjänst medges förutom ett avdrag motsvarande 2090 av inkomsten (dock högst FRF 117600) antingen ett standardiserat kostnadsavdrag med 1090 av inkomsten (dock högst FRF 64 870) eller avdrag för faktiska kostnader. |
Skatten beräknas enligt en progressiv skatteskala. Inkomster upp till FRF 17 570 är skattefria. Lägsta skattesats är 5 90 och högsta skattesats är 56,8 20 och gäller för inkomster överstigande FRF 239 120.
Realisationsvinst vid försäljning av fast egendom beskattas men beskattningsunderlaget reduceras beroende på innehavstiden. Vinst vid försäljning av huvudsaklig bostad beskattas dock inte. Realisationsvinst vid 41
avyttring av börsnoterade värdepapper beskattas med 1690 om vinsten per Prop. 1990/91:174 år överstiger FRF 288400. Vinst vid överlåtelse av icke börsnoterade aktier beskattas också med en skattesats på 1696 om säljaren eller säljaren tillsammans med närstående innehaft mer än 25 20 av bolagets aktiekapital vid något tillfälle under de fem år som närmast föregått försäljningen.
I Frankrike utgår en förmögenhetsskatt på förmögenheter överstigande FRF 4 130000. Lägsta skattesats är 0,5 26 och högsta är 1,5 Yo och utgår på förmögenhet överstigande 40 milj. FRF-.
Fysisk person som inte är bosatt i Frankrike beskattas för alla inkomster som härrör från Frankrike. "Vissa speciella regler gäller vid beskattningen av sådan persons inkomst. Den totala inkomstskatt som skall erläggas av sådan person får inte understiga 25246 av inkomsten från Frankrikes fastland och från Korsika och inte 1890 av den inkomst som härrör från övriga franska områden. Inkomstskatt innehålls i form av källskatt när mottagaren inte är bosatt i Frankrike. Skattesatsen varierar beroende på inkomstslag. På utdelning och på ränta på värdepapper utgår skatt med 25 20, på ränta på lån utgör skatten med vissa undantag 4596 medan skatten på royalty uppgår till 33,33 960.
I Frankrike hemmahörande bolag, dvs. sådana som har bildats eller har sin verkliga ledning där, beskattas endast för rörelseinkomster som härrör från källa i Frankrike. Rörelseinkomster som härrör från utländsk källa beskattas inte i Frankrike om dessa inkomster inte rent faktiskt överförts till det i Frankrike hemmahörande bolaget. Undantag från denna regel gäller dock i fråga om dotterbolag i skatteparadis. Vidare kan bolag hemmahörande i Frankrike ansöka om att få upprätta en gemensam resultatberäkning med bolagets etablering i utlandet. Inkomster som härrör från passiva investeringar, t.ex. utdelning, ränta och royalty, beskattas däremot i princip oavsett om de härrör från källa i Frankrike celler i utlandet.
Bolagsskatten i Frankrike uppgår till 42 90 såvitt avser utdelad vinst och till 3790 vad avser icke utdelad vinst. Vidare påförs bolagen en årlig garantiskatt. Denna skatt utgår i förhållande till det aktuella företagets omsättning och uppgår i det lägsta skiktet till FRF 5000 (omsättning understigande FRF 1000000) och i det högsta skiktet till FRF 21 500 (omsättning överstigande FRF 10 000000). I samband med att utdelning utbetalas har bolag även att erlägga en tilläggsskatt samt i vissa fall en kompletteringsskatt (se vidare nedan). Slutligen förekommer lokala näringsskatter som tas ut efter varierande skattesatser och utgår på anläggningstillgångarnas hyresvärde samt på företagets sammanlagda löneutbetalningar.
Bolag som inte är hemmahörande i Frankrike beskattas där för inkomster som härrör från i Frankrike bedriven kvalificerande näringsverksamhet samt för sådana inkomster till vilka Frankrike erhållit beskattningsrätten i dubbelbeskattningsavtal. Kvalificerande näringsverksamhet anses föreligga bl. a. om verksamheten bedrivs från ett fast driftställe i Frankrike eller genom en där etablerad representant. För i Frankrike icke hemmahörande bolag tas bolagsskatt ut med 37940 och ytterligare 5940 tas ut i samband med att inkomsten inte längre disponeras av det franska företaget. Således kommer inkomster som härrör från verksamhet i Frankrike och 42
som överförs till ett utländskt huvudkontor att ha underkastats fransk Prop. 1990/91:174 bolagsskatt med 4296. Vidare har i Frankrike icke hemmahörande bolag att erlägga den årliga garantiskatten. Vinstmedel som överförs till det utländska huvudkontoret belastas därutöver med en källskatt om 25 90.
Frankrike har ett system enligt vilket mottagare av utdelning erhåller gottgörelse för bakomliggande bolagsskatt (avoir fiscal). Enligt detta system uppgår gottgörelsen för den bakomliggande bolagsskatten till 50460 av erhållen kontant utdelning. Detta innebär att aktieägaren får gottgörelse (vilken inräknas i den skattepliktiga inkomsten) för ca 7096 av den skatt som bolaget betalat. Såvida inte annat föreskrivs i dubbelbeskattningsavtal har endast i Frankrike oinskränkt skattskyldiga rätt till denna skattegottgörelse. Det franska gottgörelsesystement innebär också att bolagen är skyldiga att erlägga kompletteringsskatt (précomte mobilier) om utdelningen betalas med inkomster som inte varit föremål för full bolagsbeskattning. Kompletteringsskatten tas för närvarande ut med 33 1/3 96 av utdelat be-
lopp. -
Realisationsvinster som uppkommit vid avyttring av tillgångar som innehafts kortare tid än två år (korta innehav) beskattas i allmänhet som vanlig inkomst. Realisationsvinster som uppkommer i samband med att avskrivningsbara tillgångar som innehafts i mer än två år (långa innehav) avyttras, beskattas efter en skattesats om 19 260 till den del som försäljningspriset överstiger den ursprungliga anskaffningskostnaden samt, såvitt avser återförda värdeminskningsavdrag, såsom vanlig inkomst. Vinster vid avyttring av icke avskrivningsbara tillgångar realisationsvinstbeskattas såsom långa innehav. Realisationsvinster vid avyttring av långa innehav av patent och know-how beskattas med cen skattesats om 15960.
Franska moderbolag, dvs. bolag som bildats i Frankrike och som innehar kvalificerade aktier vilka svarar mot minst 10960 av aktiekapitalet i det franska eller utländska dotterbolaget, får vid inkomstbeskattningen göra avdrag med 9596 av den bruttoutdelning som erhållits från dotterbolag.
Lager värderas till det lägre av anskaffningskostnaden och marknadsvärdet. Värderingen skall därvid ske i enlighet med FIFO-metoden eller genomsnittskostnadsmetoden. :
I allmänhet måste avskrivning ske i enlighet med den linjära metoden. Degressiv avskrivning är dock tillåten såvitt avser nya maskiner och utrustning samt i fråga om vissa andra tillgångar med cen livslängd på minst tre år. När det gäller investeringar i anläggningstillgångar medges i vissa fall avskrivning med belopp som överstiger de normalt tillåtna årliga värdeminskningsavdragen. Detta gäller t.ex. för investeringar i anläggningstillgångar.
De nettoförluster som uppkommer i en rörelse får utnyttjas under de närmast följande fem åren. Till den del förlusten i rörelsen är att hänföra till gjorda avskrivningar gäller dock ingen tidsgräns. För företag gäller också att förluster som uppkommer under ett visst år får kvittas mot icke utdelade vinster hänförliga till de tre föregående åren.
Franska bolag och deras till 9596 ägda franska dotterbolag får avge gemensam deklaration varvid de olika företagens resultat kan utjämnas. Väljer bolagen att avge en gemensam deklaration måste detta ske under 43
fem år i följd. Efter medgivande från fransk skattemyndighet får ett franskt Prop. 1990/91: 174 bolag och dess franska och utländska dotterbolag även i andra fall avge
gemensam deklaration och utjämna vinster och förluster. Normalt krävs
för detta att moderbolaget innehar minst 50960 av röstetalet i varje sådant dotterbolag. I vissa särskilda fall kan ett lägre innehav accepteras. Vidare äger franska bolag efter medgivande av skattemyndighet att i sin deklaration redovisa intäkter och kostnader i filialer i utlandet.
I Frankrike finns ett antal skatterelaterade förmåner att tillgå (accelererad avskrivning vad avser industri- och affärsbyggnader samt frihet från bolagsskatt) och också utvecklingsbidrag för att uppmuntra till investeringar i mindre utvecklade områden. I syfte att uppmuntra rekapitalisering av franska bolag medges under vissa förhållanden och med vissa begränsningar bolag avdrag för lämnad utdelning. Som förutsättning för att sådant avdrag skall medges gäller att utdelningen skall hänföra sig till nytt aktiekapital som inbetalats i kontanter. Avdraget uppgår för närvarande till 53.490 av utdelningen och får ske under 10, 8 eller 6 år om kapitaltillskottet skett under 1988, 1989 resp. 1990. Avdraget medges inte i den mån utdelningen betalats till ett franskt eller utländskt moderbolag vilket inte har att erlägga fransk bolagsskatt på utdelningen. Nybildade bolag som bedriver hantverksrörelse eller annan rörelse av kommersiell eller industriell natur och som inte är närstående till ett redan existerande företag är befriade från bolagsskatt under de två första verksamhetsåren. Under de därefter följande tre åren medges delvis befrielse med 75, 50 resp. 2596 av bolagsskatten. Bolag som bildats under 1988-1992 och som bedriver all sin verksamhet på Korsika kan medges skattebefrielse för de åtta första verksamhetsåren. Därutöver medges skatteförmåner i form av frihet från bolagsskatt under en tioårsperiod inom vissa angivna krisdrabbade områden (Dunkerque, La Ciotat, La Scynce samt de utomeuropeiska departementen). Slutligen kan s.k. internationella huvudkontor som har företagsledande, kontrollerande eller koordinerande funktioner och som lokaliserats till vissa angivna områden välja att bli beskattade med den normala bolagsskatten beräknad på en bas som utgörs av en andel (vanligen 8— 1096) av huvudkontorets kostnader.
Bolag erlägger ingen förmögenhetsskatt.
4¶Avtalets innehåll
Avtalet är baserat på det modellavtal som Organisationen för ekonomiskt samarbete och utveckling (OECD) rekommenderat för dubbelbeskattningsavtal. En rad avvikelser förekommer dock beroende på staternas lagstiftningar och avtalspolicy. I den följande redovisningen behandlas särskilt avvikelserna från modellavtalet och också de ändringar. som gjorts i förhållande till gällande avtal.
4.1¶Avtalets tillämpningsområde Prop. 1990/91: 174
Art. I anger vilka personer som omfattas av avtalet. Bestämmelsen överensstämmer med motsvarande bestämmelse i OECDs modellavtal och anger att avtalet tillämpas på personer som har hemvist i en avtalsslutande stat eller i båda avtalsslutande staterna. I art. 4 punkt I anges vad som vid tillämpningen av avtalet avses med ”person med hemvist i en avtalsslutande stat”. Såsom framgår av denna bestämmelse är således avtalet endast tillämpligt på personer som enligt den interna lagstiftningen i en av de avtalsslutande staterna eller i båda är skattskyldig där på grund av hemvist, bosättning, plats för företagsledning eller annan liknande omständighet. Av bestämmelsen framgår också att fråga skall vara om oinskränkt skattskyldighet och gäller inte beträffande den som är skattskyldig
endast för inkomst från källa i staten i fråga eller för förmögenhet som är
där belägen. Avtalet är således endast tillämpligt på person som på grund av någon av de angivna omständigheterna är oinskränkt skattskyldig i en eller i båda staterna. I punkt I i protokollet har angivits att uttrycket ”person med hemvist i en avtalsslutande stat” innefattar denna stat, dess lokala myndigheter och dess i denna stat belägna offentligrättsliga personer. Bestämmelsen möjliggör för t. ex. de svenska AP-fonderna att erhålla skattenedsättning enligt avtalet.
Art. 2 upptar de skatter på vilka avtalet är tillämpligt.
4.2 Definitioner m. m.
Art. 3 innehåller definitioner av vissa uttryck som förekommer t avtalet. Artikeln överensstämmer med motsvarande artikel i OECDs modellavtal men innehåller dessutom en definition av uttrycket ”Frankrike” resp. en av uttrycket ”Sverige”. |
Såsom framgår av definitionerna tillämpas avtalet även beträffande Frankrikes departement på andra sidan havet, dvs. Guadelope, Guyana, Martinique och Réunion. Avtalet tillämpas också på verksamhet som bedrivs på resp. stats kontinentalsockel [jfr punkt 2 a av anvisningarna till 53 § kommunalskattelagen (1928: 370), KL].
Såsom tidigare nämnts anges i art. 4 vad som vid tillämpningen av avtalet förstås med ”person med hemvist i en avtalsslutande stat”. Det bör observeras att reglerna i art. 4 i avtalet inte har betydelse för var en person skall anses bosatt enligt interna skatteförfattningar utan reglerar endast frågan om hemvist vid tillämpning av avtalet. Avtalets hemvistregler saknar således betydelse då det gäller att avgöra huruvida utdelning skall beskattas enligt bestämmelserna i kupongskattelagen (1970:624) eller lagen (1947: 576) om statlig inkomstskatt, SIL. Reglerna om bosättning i de avtalsslutande staternas interna skattelagstiftningar inverkar däremot på avtalets hemvistbegrepp eftersom frågan var en fysisk eller juridisk person vid tillämpningen av avtalet skall anses ha hemvist i första hand avgörs med ledning av intern lagstiftning i resp. stat (beträffande Sverige jfr 53 § KL och punkt I av anvisningarna till samma paragraf, 69 och 70 §§ samma lag samt 2 § I mom. andra stycket, 6, 17 och 18 §§ SIL). Art. 4 45
5 Riksdagen 1990/91. I saml. Nr 174
punkterna 2 och 3 reglerar fall av s.k. dubbel bosättning, dvs. fall där den Prop. 1990/91:174 skattskyldige enligt svenska regler för beskattning anses bosatt i Sverige och enligt reglerna för beskattning i Frankrike anses bosatt där. Vid tillämpningen av avtalet skall i sådant fall den skattskyldige anses ha hemvist endast i den avtalsslutande stat i vilken han har hemvist enligt nämnda avtalsbestämmelser. En person som anses bosatt såväl i Sverige som i Frankrike enligt resp. stats interna regler men som vid tillämpningen av avtalet anses ha hemvist i Frankrike skall således i fråga om de inkomster till vilka Sverige har beskattningsrätten enligt avtalet vid taxeringen i Sverige beskattas enligt de regler som gäller för här bosatta och är därvid berättigad erhålla t. ex. grundavdrag och allmänna avdrag. Fast driftställe definieras i art. 5. Artikeln överensstämmer helt med motsvarande bestämmelser i OECDs modellavtal. Bestämmelserna om ”fast driftställe” i svensk lagstiftning finns i punkt 3 av anvisningarna till 53 3 KL. För att ett företag med hemvist i Frankrike skall kunna beskattas för inkomst av näringsverksamhet från fast driftställe i Sverige krävs att sådant driftställe föreligger såväl enligt bestämmelserna i KL som enligt avtalet.
4.3¶Avtalets beskattningsregler
Art. 6—22 innehåller avtalets regler om fördelning av beskattningsrätten. Avtalets uppdelning i olika inkomster har endast betydelse för tillämpningen av avtalet och således inte vid bestämmandet av till vilket inkomstslag eller till vilken förvärvskälla inkomsten skall hänföras enligt svensk skatterätt. Beskattningen i Sverige av viss inkomst sker enligt svenska regler. Har rätten att beskatta viss inkomst eller tillgång inskränkts genom avtalet måste dock denna begränsning iakttas. Även om en inkomst enligt avtalet undantagits från beskattning i Sverige kan den komma att påverka storleken av skatten som tas ut på övriga inkomster (jfr art. 23 punkt 1 g och 3 § i den föreslagna lagen). I de fall en inkomst eller tillgång ”får beskattas” i en avtalsslutande stat enligt bestämmelserna i art. 6—22 innebär detta inte att den andra staten fråntagits rätten att beskatta inkomsten eller tillgången i fråga. Beskattning får även ske i den andra staten om så kan ske enligt dess interna beskattningsregler, men denna stat måste i så fall undanröja den dubbelbeskattning som då kan uppkomma. Hur detta genomförs regleras i art. 23.
Inkomst av fast egendom får enligt art. 6 beskattas i den stat där egendomen är belägen. Art. 6 punkterna I —4 överensstämmer med motsvarande bestämmelser i OECDs modellavtal, bortsett från att definitionen av fast egendom, i motsats till OECD-definitionen, uttryckligen omfattar även ”byggnader”. Bakgrunden till detta är att byggnad enligt svensk rätt i vissa fall är lös egendom. Vid tillämpningen av avtalet anses alltid byggnad som fast egendom och inkomst av sådan byggnad får beskattas här om byggnaden finns i Sverige även om inkomstmottagaren har hemvist i Frankrike. Definitionen av fast egendom får betydelse också för tillämpningen av art. 13 (Realisationsvinst) resp. art. 22 (Förmögenhet). Punkt 5 saknar motsvarighet 1 såväl OECDs modellavtal som gällande 46
avtal. Bestämmelsen innebär att, i de fall då innehav av aktier eller andra Prop. 1990/91:174 andelar i bolag ger innehavaren rätt att nyttja fast egendom som tillhör bolaget, de förmåner som innehavaren erhåller genom eget nyttjande av den fasta egendomen eller genom uthyrning eller annan form av användning av nyttjanderätten, får beskattas i den stat där den fasta egendomen är belägen. Motsvarande bestämmelser finns i art. 6 punkt 4 i det nordiska dubbelbeskattningsavtalet (SFS 1989:933). Royalty från fast egendom eller för nyttjandet av eller rätten att nyttja mincralfyndighet, källa eller annan naturtillgång behandlas också som inkomst av fast egendom vid tillämpningen av avtalet. Annan royalty beskattas enligt art. 12.
Art. 7 innehåller regler om beskattning av rörelseinkomst. Sådan inkomst beskattas enligt huvudregeln i punkt 1 endast i den stat där företaget är hemmahörande. Om företaget bedriver rörelse från fast driftställe i den andra staten, får inkomst som är hänförlig till driftstället beskattas i denna stat. Bestämmelserna i artikeln är identiska med motsvarande bestämmelser i OECDSs modellavtal.
I punkterna 2—4 i protokollet till avtalet behandlas vissa speciella frågor. Enligt punkt 2, första stycket i protokollet får den vinst som beskattas hos fast driftställe inte beräknas på grundval av en proportionering av företagets totala vinst utan endast på grundval av de inkomster som är hänförliga till det fasta driftställets verksamhet. Bestämmelsen är ett uttryck för den s.k. armlängdsprincipen, att det fasta driftställets vinst skall beräknas som om driftstället var ett fristående och oberoende företag. I punkt 2 andra stycket i protokollet behandlas situationen då ett företag med hemvist i en stat har ett fast driftställe i den andra staten och företaget har slutit ett kontrakt avseende t.ex. utbildning, leverans, installation celler konstruktion av utrustning eller industriella, kommersiella eller vetenskapliga anläggningar. I många länder förekommer att driftställets vinst i en sådan situation beräknas på grundval av hela kontraktssumman. Här slås nu fast att vinsten inte får beräknas på detta sätt utan att beräkningen skall grundas endast på den del av kontraktsåtagandet som faktiskt utförs
av det fasta driftstället. |
Enligt punkt 3 i protokollet utgör avtalet inget hinder mot att vinsten för ett företag i en avtalsslutande stat beräknas på koncernbasis, dvs. att vid vinstberäkningen hos företaget inkluderas även resultatet i dotterbolag eller fasta driftställen i den andra staten. |
I många stater medges avdrag för underskott som uppkommit i dotterbolag eller fast driftställe i utlandet, se redogörelsen för fransk lagstiftning ovan. Ofta innebär då reglerna att avdraget återläggs till beskattning genom beskattning av vinster som senare år uppkommer i dotterbolaget eller driftstället (s.k. ”elaw back”). (Jfr skatteavräkningssakkunnigas betänkande Ds Fi 1984:25 Underskott vid joint venture och annan verksamhet i utlandet, m. m.). Enligt punkt 4 i protokollet begränsar inte avtalet tillämpningen av sådan lagstiftning. |
Beskattningen av inkomst av sjö- och luftfart i internationell trafik sker inte enligt reglerna i art. 7 utan regleras särskilt i art. 8. Dessa inkomster beskattas enligt art. 8 punkt I endast i den avtalsslutande stat där företaget . har sin verkliga ledning. Bestämmelserna i art. 8 punkterna I —3 överens- 47
stämmer i princip med motsvarande regler i OECDs modellavtal bortsett Prop. 1990/91:174 från dels att bestämmelserna inte behandlar inkomst av sjöfart på inre farvatten och dels att bestämmelserna uttryckligen omfattar inkomst genom egen användning eller uthyrning av containers. Såsom framgår av punkt 10 i kommentaren till art. 8 i OECDs modellavtal omfattar OECDs regler uthyrning av containers om denna verksamhet är av supplementär eller underordnad betydelse i förhållande till företagets användande av skepp eller luftfartyg i internationell trafik. Är verksamheten inte av supplementär eller underordnad betydelse beskattas inkomst genom användning eller uthyrning av containers enligt modellavtalet som inkomst av rörelse enligt reglerna i art. 7 eller eventuellt som royalty enligt art. 12. Enligt det nya avtalet beskattas inkomst med anknytning till användandet av skepp eller luftfartyg i internationell trafik på samma sätt som inkomst genom sådant användande. Detta gäller särskilt inkomst genom nyttjande, underhåll eller uthyrning av containers för internationell transport av gods eller varor.
Såsom framgår av redogörelsen för skattelagstiftningen i Frankrike förekommer där lokala näringsskatter som tas ut efter varierande skattesatser och utgår på anläggningstillgångarnas hyresvärde samt på företagets sammanlagda löneutbetalningar. Enligt art. 8 punkt 4 är företag som bedriver sjöfart eller luftfart i internationell trafik och som har sin verkliga ledning i Sverige undantaget från sådan fransk näringsskatt (”taxe professionnelle”). Det åtagande som bestämmelsen innebär på svensk sida saknar för närvarande betydelse.
Enligt punkt 5 i protokollet skall-luftfartskonsortiet Scandinavian Airlines System, SAS, anses ha sin verkliga ledning i Sverige i fråga om den andel i konsortiet som innehas av AB Aerotransport, ABA.
Art. 9 innehåller regler om omräkning av inkomst vid obehörig vinstöverföring ("transfer pricing”) mellan företag med intressegemenskap. Bestämmelserna överensstämmer med motsvarande regler i OECDs modellavtal (jfr 43 & I mom. KL).
I art. 10 behandlas beskattningen av utdelning. Vad som vid tillämpning av denna artikel skall förstås med utdelning framgår av punkt 5. Definitionen avviker på en väsentlig punkt från motsvarande definition i OECDs modellavtal. I avtalet har modellens lydelse ”inkomst av andra andelar i bolag” ersatts med ”andra inkomster”. Detta innebär en utvidgning av utdelningsbegreppet som får betydelse bl.a. vid räntebetalningar vid underkapitalisering av bolag. Detta behandlas nedan i samband med redogörelsen för avtalets bestämmelser om ränta. I vissa fall skall rätten att beskatta utdelning fördelas med tillämpning av avtalets regler för beskattning av inkomst av rörelse, art. 7, eller av fritt yrke, art. 14. Dessa fall anges i punkt 6. Där föreskrivs att art. 7 resp. art. 14 skall tillämpas, om den som har rätt till utdelningen har hemvist i en avtalsslutande stat och har fast driftställe eller stadigvarande anordning i den andra avtalsslutande staten och utdelningen är hänförlig till andel som äger verkligt samband med det fasta driftstället eller den stadigvarande anordningen. Punkt 6 överensstämmer med OECDs modellavtal.
Bestämmelserna om utdelning innebär i övrigt följande. Enligt punkt 1 Prop. 1990/91:174 får utdelning från bolag med hemvist i en avtalsslutande stat till person med hemvist i den andra avtalsslutande staten beskattas i denna andra stat. Är mottagaren ett bolag, med undantag för handelsbolag och liknande, som dirckt eller indirekt behärskar minst 10 procent av det utdelande bolagets kapital är utdelningen skattebefriad i källstaten enligt punkt 2. I övriga fall skall skatten i källstaten begränsas till 1596 av utdelningens bruttobelopp. I sammanhanget bör framhållas att de i punkt 2 intagna begränsningarna i källstatens beskattningsrätt endast gäller då ”mottagaren har rätt till utdelningen”. Av detta viltkor, vilket även uppställs i fråga om ränta, art. Il punkterna I och 3 samt royalty, art. 12 punkterna I och 3, följer att den i punkten angivna begränsningen av skatten i källstaten inte gäller när cen mellanhand, exempelvis en representant eller en ställföreträdare, sätts in mellan inkomsttagaren och utbetalaren, om inte den som har rätt till utdelningen har hemvist i den andra avtalsslutande staten.
Punkt 3 innehåller bestämmelser om skattetillgodohavande (avoir fiscal). Sådant skattetillgodohavande utgår till fysisk person och bolag som direkt eller indirekt äger mindre än 1096 av det utdelande bolagets kapital. En ytterligare förutsättning för att erhålla skattetillgodohavande är att mottagaren beskattas för erhållen utdelning och skattetillgodohavande i Sverige. Vid tillämpning av avtalet behandlas skattetillgodohavande som utdelning. Detsamma gäller enligt 3 § 10 mom. andra och tredje styckena SIL. I Frankrike tas således källskatt ut på det sammanlagda beloppet av utdelning och skattetillgodohavande.
Enligt fransk skattelagstiftning är bolag i vissa fall skyldiga att erlägga förskottsskatt (”précompte”). Enligt punkt 4 har en person med hemvist i Sverige som inte har rätt till skattetillgodohavande — i huvudsak bolag som behärskar minst 1090 av det utdelande franska bolagets kapital — rätt att erhålla återbetalning av den förskottsskatt som det utdelande franska bolaget betalat. Därvid behandlas förskottsskatten som utdelning och beskattas i enlighet med punkt 2 i denna artikel.
Punkt 7, som överensstämmer med motsvarande bestämmelse i OECDs modellavtal, innehåller förbud mot s.k. extra-territoriell beskattning av utdelning (beträffande detta slag av beskattning se punkterna 32—35 i kommentaren till art. 10 punkt 5 i OECDs modellavtal).
Ränta beskattas enligt art. /1 endast i den stat där mottagaren har hemvist. Punkt I tillämpas dock inte i de fall som avses i punkt 3, dvs. då räntan är hänförlig till fordran som äger verkligt samband med fast driftställe eller stadigvarande anordning som den som har rätt till räntan har i den andra avtalsslutande staten. I sådant fall fördelas beskattningsrätten till räntan mellan staterna med tillämpning av art. 7 resp. art. 14 som behandlar inkomst av rörelse resp. fritt yrke.
Vad som skall förstås med uttrycket ”ränta” i denna artikel framgår av punkt 2. Enligt punkt 7 i protokollet har en avtalsslutande stat rätt att begränsa tillämpningen av art. 11 till den del av ett företags skulder som inte överstiger två gånger kapitalet i detta företag i vissa fall. Bestämmelsen, som saknar motsvarighet i såväl OECDs modellavtal som gällande avtal, har föranletts av de. franska reglerna om underkapitalisering av 49
bolag och ger Frankrike möjlighet att vägra ett franskt dotterbolag avdrag Prop. 1990/91:174 för räntebetalningar på de lånebelopp som erhållits från det svenska moderbolaget och som överstiger två gånger kapitalet i dotterbolaget. Den överskjutande räntebetalningen behandlas därvid som utdelning. Definitionen av uttrycket utdelning i avtalet gör det också möjligt att applicera avtalets regler om utdelning på sådan räntebetalning.
Enligt punkt 6 i protokollet kan ett bolag eller en investeringsfond som inte underkastats statlig inkomstskatt och som erhåller utdelning eller ränta från källa i Frankrike, erhålla nedsättning eller befrielse från skatt eller andra fördelar enligt avtalet för den del av bolagets eller fondens inkomster som motsvarar de andelar som innehas av personer med hemvist i Sverige och som beskattas hos dessa personer.
Punkterna 4 och 5 överensstämmer med motsvarande bestämmelser i OECDs modellavtal.
Liksom enligt OECDs modellavtal och gällande avtal beskattas sådan royalty som avses i art. 12 punkt 2 som härrör från en avtalsslutande stat och betalas till person med hemvist i den andra avtalsslutande staten endast i hemviststaten. Undantag görs dock i punkt 3 för sådana fall då den rättighet eller egendom för vilken royaltyn betalas har verkligt samband med fast driftställe eller stadigvarande anordning som den som har rätt till royaltyn har i den andra staten. I sådant fall fördelas beskattningsrätten till royaltyn mellan staterna med tillämpning av art. 7 resp. art. 14 som behandlar inkomst av rörelse resp. fritt yrke. Definitionen av royalty i detta avtal överensstämmer med den definition som rekommenderats av OECDSs råd vilken publicerats i Trends in International Taxation, 1985. Detta innebär att art. 7 skall tillämpas i fråga om inkomster genom uthyrning av industriell, kommersiell eller vetenskaplig utrustning.
Enligt punkt 8 i protokollet skall ersättningar som betalas för tekniska tjänster såsom analyser eller studier av vetenskaplig, geologisk eller teknisk natur, eller för tekniskt arbete inkl. ritningar eller för konsulttjänster eller för övervakande verksamhet inte anses utgöra ersättningar för ”upplysning om erfarenhetsrön av industriell, kommersiell eller vetenskaplig natur” vid tillämpning av art.12 punkt 2.
Punkterna 4 och 5 är helt i överensstämmelse med OECDSs modellavtal.
Art. 13 behandlar beskattning av realisationsvinst. Punkterna 1, 4 och 5 överensstämmer i princip med motsvarande bestämmelser i OECDs modellavtal. Enligt punkt I får vinst vid överlåtelse av fast egendom beskattas i den stat där fastigheten är belägen. Vinst vid avyttring av lös egendom som är hänförlig till fast driftställe eller fast anordning liksom överlåtelse ' av driftstället eller anordningen får enligt punkt 4 beskattas i den avtalsslutande stat där driftstället eller anordningen är belägen. Vinst vid överlåtelse av skepp eller luftfartyg som används i internationell trafik eller lös egendom som är hänförlig till denna användning eller containers med anknytning till sådan verksamhet beskattas i den stat där företåget som bedriver verksamheten har sin verkliga ledning. Enligt punkt 2 får vinst vid överlåtelse av aktier och andelar eller andra rättigheter i bolag eller juridisk person vars tillgångar huvudsakligen består av fast egendom i vissa fall beskattas i den stat där den fasta egendomen är belägen. Undan- 50
tag görs dock för fast egendom som används i bolagets eller den juridiska Prop. 1990/91:174
personens verksamhet.
Punkt 3 är föranledd av fransk lagstiftning (se den franska reservationen i punkt 36 i kommentaren till art. 13 i OECDs modellavtal) och ger den stat där ett bolag är hemmahörande rätt att beskatta vinst vid avyttring av aktier, andelar eller andra rättigheter som utgör del av ctt väsentligt innehav i detta bolag. Uttrycket ”väsentligt innehav” är definierat i denna punkt. I tilläggsavtalet punkt I görs dock undantag från denna bestämmelse i fall då den som har hemvist i en avtalsslutande stat avyttrar aktier, andelar eller andra rättigheter som utgör ett väsentligt innehav i bolag i den andra avtalsslutande staten och denna person har fått uppskov med beskattningen i hemviststaten enligt särskilda bestämmelser om koncerninterna överlåtelser, överlåtelse i samband med fusion, fission eller annan omorganisation. I sådant fall får beskattning endast ske i överlåtarens hemviststat. Bestämmelsen tillämpas endast om transaktionen är föranledd av seriösa ekonomiska skäl och inte huvudsakligen för att erhålla skattebefrielse. |
Enligt punkt 6 har överlåtarens hemviststat beskattningsrätten till vinst på grund av överlåtelse av annan egendom än sådan som angetts i punkterna 1—5.
Enligt punkt 7 har dock Sverige rätt att i vissa fall beskatta vinst vid avyttring, av tillgång som uppbärs av en svensk medborgare, som inte samtidigt är fransk medborgare, med hemvist i Frankrike vid tidpunkten för överlåtelsen. En förutsättning är att denna person under minst fem år av den sjuårsperiod som närmast föregått överlåtelsen haft hemvist i Sverige enligt avtalet.
Enligt art. 14 som är identisk med motsvarande artikel i OECDs modellavtal, beskattas inkomst genom fri yrkesutövning och annan självständig verksamhet i regel endast i den stat där den som utövar verksamheten har hemvist. Om inkomsten förvärvas genom verksamhet i den andra avtalsslutande staten, får inkomsten emellertid beskattas där om den som utövar verksamheten har en stadigvarande anordning för utövande av verksamheten där. Den del av inkomsten som får beskattas i denna andra avtalsslutande stat är dock begränsad till vad som är hänförligt till den fasta anordningen. S |
Art. 15 behandlar beskattningen av inkomst av enskild tjänst. Huvudregeln enligt punkt 1 är att lön och annan liknande ersättning beskattas i mottagarens hemviststat. Utförs arbetet i den ändra avtalsslutande staten får dock ersättningen beskattas i denna stat. Undantag från denna regel gäller för den som är utsänd och vistas i den andra staten under tidrymd eller tidrymder som sammanlagt inte överstiger 183 dagar under en sammanhängande tolvmånadersperiod, den s.k. 183-dagarsregeln. Som ytterligare förutsättning för tillämpning av denna regel gäller att arbetsgivaren som betalar ersättningen inte har hemvist i verksamhetslandet och att ersättningen inte belastar fast driftställe som arbetsgivaren har i detta land. Motsvarande regel finns för närvarande i punkt 2 av anvisningarna till 53 §& KL. Denna bestämmelse föreslås i prop. 1990/91: 107 bli överflyttad till 6 § lagen om särskild inkomstskatt för utomlands bosatta. 51
I punkt 3 finns regler om beskattning av ersättning för arbete ombord på Prop. 1990/91:174
skepp eller luftfartyg 1 internationell trafik. Sådan ersättning beskattas i det land där företaget som bedriver den internationella trafiken har sin verkliga ledning.
Enligt punkt 9 i protokollet är obligatoriska socialförsäkringsavgifter som
i enlighet med lagstiftningen i en avtalsslutande stat betalats eller burits av
en fysisk person med hemvist i den andra avtalsslutande staten på lön eller
annan liknande ersättning avdragsgilla i denna andra stat om ersättningen
beskattas där.
Styrelsearvoden och liknande ersättning får enligt art. 16 punkt I beskattas i den stat där det bolag som betalar ersättningen har hemvist. Beskattning av inkomst som artist eller idrottsman uppbär genom sin . verksamhet regleras i art. 17. Sådan inkomst får enligt punkt I beskattas i
den stat där verksamheten utövas. Detta gäller oavsett om inkomsten
förvärvas genom utövande av fritt yrke eller enskild tjänst. Enligt punkt 2
får inkomsten beskattas i den stat där artisten eller idrottsmannen utför
arbetet, även om ersättningen utbetalas till en annan person (t. ex. arbets-
givare hos vilken artisten eller idrottsmannen är anställd) än artisten eller idrottsmannen själv. I punkterna 3 och 4 har gjorts vissa undantag från de återgivna bestämmelserna.
Enligt art. 18 beskattas pension och annan liknande ersättning med
anledning av tidigare anställning endast i mottagarens hemviststat. Inkomst av offentlig tjänst beskattas enligt art. 19 punkt I a endast i den stat som betalar ut ersättningen. Motsvarande gäller enligt punkt 2 a i fråga
om pension på grund av tidigare offentlig tjänst. I fall som avses i punkter-
na I b och 2 b beskattas dock ersättningen endast i inkomsttagarens hemviststat. Pension på grund av tidigare svensk offentlig tjänst som
betalas till svensk medborgare med hemvist i Frankrike beskattas således endast i Sverige. Bestämmelserna i punkterna I a och b är även tillämpliga på ersättning till den som undervisar i en institution som är belägen i en avtalsslutande stat men som helt eller deivis drivs med medel från den andra avtalsslutande staten. När fråga är om rörelse som bedrivs av en avtalsslutande stat beskattas ersättning och pension som betalas till anställda i denna rörelse enligt reglerna för beskattning av lön och pension på grund av enskild tjänst i artiklarna 15, 16 och 18.
Enligt art. 20 undantas under vissa förutsättningar ersättning för uppe-
hälle, undervisning eller utbildning till studerande och praktikanter som
vistas i en av de avtalsslutande staterna från skatt i denna stat om denna ersättning härrör från källa utanför denna stat. ss Inkomst som inte behandlas särskilt i art. 6— 20 beskattas enligt art. 21 punkt I endast i inkomsttagarens hemviststat. Detta gäller bl. a. livräntor,
t.ex. pension som utgår på grund av pensionsförsäkring, som inte tagits i samband med tjänst, och periodiskt understöd. Enligt denna artikel beskattas också svensk folkpension som utbetalas till person med hemvist i
Frankrike. Detta gäller också svensk ATP-pension som utbetalas till sådan person i det fall pensionen intjänats såväl i privat som offentlig tjänst och
därför inte är att hänföra till varken sådan pension som behandlas i art. 18 eller i art. 19. Inkomst från tredje stat beskattas också endast i mottagarens 52
hemviststat. Undantag från regeln i punkt 1 gäller i de fall som anges i Prop. 1990/91:174 punkt 2. Bestämmelserna överensstämmer helt med motsvarande bestämmelser i OECDs modellavtal.
I protokollet punkt 11 finns en s.k. subject to tax-regel enligt vilken var och en av de avtalsslutande staterna förbehåller sig rätten att enligt sin egen lagstiftning beskatta andra inkomster än utdelning som uppbärs av person med hemvist i denna stat om den andra staten inte har utnyttjat sin rätt att beskatta enligt avtalet.
Bestämmelserna om beskattning av förmögenhet finns i art. 22. Enligt dessa bestämmelser får förmögenhet som består av fast egendom beskattas i den stat där den fasta egendomen är belägen (punkt 1). Detta gäller även för andel eller andra rättigheter i bolag eller juridisk person vars tillgångar huvudsakligen utgörs av fast egendom eller rättigheter som sammanhänger med sådan egendom (punkt 2). Undantag från bestämmelserna i punkt 2 görs liksom i motsvarande bestämmelse i art. 13 för sådana fastigheter som används i den juridiska personens egentliga verksamhet. Förmögenhet som består av lös egendom hänförlig till fast driftställe eller stadigvarande anordning får beskattas i den stat där driftstället eller anordningen är belägen (punkt 3). Förmögenhet som utgör del av ett väsentligt innehav av aktier i ett bolag får beskattas i bolagets hemviststat (punkt 4). Väsentligt innehav definieras i princip på samma sätt som i motsvarande bestämmelse i art. 13.
Förmögenhet som består av skepp celler luftfartyg som används i internationell trafik och lös egendom hänförlig till sådan användning samt containers som har anknytning till sådan verksamhet beskattas enligt punkt 5 endast i den stat där företaget har sin verkliga ledning.
Övriga förmögenhetstillgångar beskattas endast i innehavarens hemviststat (punkt 6).
4.4¶Metoder för undanröjande av dubbelbeskattning
Bestämmelserna om undvikande av dubbelbeskattning finns i art. 23. Sverige tillämpar i princip avräkningsmetoden för att undvika dubbelbeskattning. Innebörden av avräkningsbestämmelserna är att en person med hemvist i Sverige taxeras här även för sådan inkomst som enligt avtalet får beskattas i Frankrike. Den uträknade skatten minskas därefter i princip med den skatt som enligt avtalet har tagits ut i Frankrike. Vid avräkningen av skatt på inkomst i Sverige tillämpas bestämmelserna i lagen (1986: 468) om avräkning av utländsk skatt. Därvid beräknas svensk inkomstskatt på inkomsten på vanligt sätt.
Beträffande förmögenhet tillämpar Sverige avräkningsmetoden enligt bestämmelserna i I f utom i fråga om sådan egendom som avses i art. 22 punkt 5.
Enligt punkt I b skall Sverige medge avräkning för skatt som erlagts av person med hemvist i Frankrike, s.k. omvänd avräkning. Sådan avräkning från svensk skatt medges endast när fråga är om sådan vinst vid försäljning av tillgång efter utflyttning från Sverige till vilken Sverige har erhållit beskattningsrätten enligt art. 13 punkt 7. Observera att denna metod
uteslutande kommer till användning i det fall Sverige endast enligt art. 13 Prop. 1990/91: 174 punkt 7 får beskatta vinsten. Får vinsten i fråga beskattas också enligt annan bestämmelse i avtalet skall således avräkning medges enligt punkt 2.
I fråga om inkomst som förvärvas av person bosatt I Sverige och som enligt avtalet skall beskattas endast i Frankrike tillämpar Sverige undantagandemetoden med progressionsuppräkning i förekommande fall. Detta gäller sjö- och luftfartsinkomst enligt art. 8 punkt 1, realisationsvinst enligt art. 13 punkt 5 och lön eller pension på grund av offentlig tjänst enligt art. 19 punkterna I a och 2a.
Enligt punkt I c är utdelning från ett bolag med hemvist i Frankrike till ett bolag med hemvist i Sverige undantagen från beskattning i Sverige i den mån utdelningen skulle varit skattebefriad om båda bolagen varit svenska. Bestämmelserna om utdelningsskattebefrielse mellan svenska bolag finns i 7 § 8 mom. SIL. En första förutsättning är således att de krav som uppställs för utdelningsskattebefrielse mellan svenska bolag är uppfyllda när det gäller det svenska bolagets innehav i det franska bolaget. I prop. 1990/91: 107 föreslås att de regler om utdelningsskattebefrielse som gäller för utdelning från utländskt bolag i icke-avtalsland skall bli tillämpliga även i fråga om utdelning från bolag i land med vilket Sverige har ingått dubbelbeskattningsavtal. En första förutsättning för skattebefrielse enligt dessa regler liksom enligt avtalets regler är att utdelningen skulle ha varit skattefri om den gått mellan svenska bolag. Vidare måste enligt dessa regler fråga vara om utdelning från ett utländskt bolag enligt den definition som finns intagen i 16 § 2 mom. SIL, dvs. en juridisk person som antingen omfattas av ett dubbelbeskattningsavtals regler om begränsning av beskattningsrätten eller är föremål för en beskattning som är likartad den beskattning som svenska aktiebolag är underkastade. Vidare skall den inkomstbeskattning som det utländska bolaget är underkastat vara jämförlig med den inkomstbeskattning som skulle ha skett enligt SIL, om inkomsten förvärvats av ett svenskt företag. I nämnda proposition s. 29 uttalas att en beskattning med 15 90 på ett underlag beräknat enligt svenska regler för beskattning (med beaktande av de dubbelbeskattningsavtal som Sverige ingått) bör anses vara jämförlig. Vid beräkning av det fiktiva beskattningsunderlaget bortses, enligt vad som föreslagits, från skatteutjämningsreserven. Vidare föreslås i den angivna propositionen att en schablonmässig avräkning medges med 10 20 av utdelningens bruttobelopp enligt lagen (1986:468) om avräkning av utländsk skatt i de fall bolaget inte kan visa att det varit föremål för en jämförlig beskattning. Om de föreslagna reglerna leder till lagstiftning blir de således tillämpliga även i fråga om utdelning från ett franskt dotterbolag till ett svenskt moderbolag.
I punkterna 1 d 1 och 2 samt I e föreskrivs vidare vissa ytterligare villkor för tillämpning av bestämmelsen om utdelningsskattebefrielse enligt punkt lc. I punkt 1d1 föreskrivs att befrielse enligt I c medges endast om den vinst av vilken utdelningen betalas har underkastats allmän bolagsskatt i Frankrike eller en skatt jämförbar med svensk skatt i Frankrike eller någon annanstans. Avtalets regler kan därmed vara förmånligare än de föreslagna reglerna i 7 § 8 mom. SIL cftersom endast den vinst som utdelas skall ha varit förmål för fransk bolagsbeskattning eller en beskattning jämförbar
med svensk beskattning. Enligt regeln i 7 § 8 mom. SIL skall vid bedöm- Prop. 1990/91:174 ningen av om bolaget varit föremål för en jämförlig beskattning ett fiktivt beskattningsunderlag beräknas med utgångspunkt i bolagets samtliga intäkter som skulle ha ingått i det svenska beskattningsunderlaget. Enligt bestämmelsen i denna artikel kan företaget för att åtnjuta skattefrihet för hemtagen utdelning välja att ta hem sådan vinst som blivit föremål för sådan beskattning som föreskrivs i artikeln. I punkt 1d 2 finns en slussningsregel som gör det möjligt att skattefritt ta hem utdelning från tredje stat om utdelningen hade varit skattefri om det svenska bolaget hade ägt aktierna i bolaget i den tredje staten direkt. Enligt förslaget i prop. 1990/91:107 får därvid även prövning göras enligt reglerna i 7 § 8 mom. SIL för att avgöra om utdelningen skulle varit skattefri om det svenska bolaget hade ägt andelarna i bolaget i tredje stat direkt.
Den vinst av vilken utdelningen betalas anses underkastad allmän bolagsskatt om den är underkastad fransk skatt på realisationsvinst.
Villkoren för skattebefrielse i punkt I d tillämpas endast under förutsättning att liknande bestämmelser tillämpas på samma gång i förhållande till Belgien och Nederländerna. I förhållande till Belgien föreslås i prop. 1990/91:173 att liknande bestämmelser tas in i den lag som införlivar dubbelbeskattningsavtalet mellan Sverige och Belgien med svensk lag. I förhållande till Nederländerna har i ett paraferat utkast till avtal som nyligen offentliggjorts också tagits in liknande bestämmelser. Genom de ändringar som föreslagits i prop. 1990/91:107 i 7§ 8 mom. SIL, de bestämmelser som föreslås i lagen om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Belgien och de bestämmelser som tagits in i avtalen med Frankrike och Nederländerna kommer om förslagen genomförs i princip samma regler för utdelningsskattebefrielse att i framtiden gälla i förhållande till vart och ett av de tre länderna.
I fråga om inkomst tillämpar Frankrike i princip undantagandemetoden 1 den variant som kallas ”alternativ exempt”. Denna metod innebär att inkomst som uppbärs av person bosatt i Frankrike men som enligt avtalet får beskattas eller beskattas endast i Sverige tas med i det franska beskattningsunderlaget. Därefter sätts den franska skatten ned med ett belopp som motsvarar den franska skatt som belöper på den svenska inkomsten. Denna metod ger i normalfallet samma resultat som undantagandemetoden med progressionsuppräkning. Frankrike tillämpar dock avräkningsmetoden i fråga om utdelning enligt art. 10 punkt 2, realisationsvinst enligt art. 13 punkterna I —3, inkomst av tjänst enligt art. 15 punkt 3, styrelsearvoden enligt art. 16 och inkomst som förvärvas av artist eller idrottsman enligt art. 17 punkterna I och 2. Enligt punkt 10 i protokollet skall vid avräkning i Frankrike enligt art. 23 punkt 2a2 såsom skatt som betalats i Sverige anses sådan svensk skatt som i enlighet med avtalets bestämmelser faktiskt slutligen erlagts på inkomsterna i fråga. '
4.5¶Särskilda bestämmelser
I art. 24 finns bestämmelser om förbud i vissa fall mot diskriminering vid beskattningen. I tilläggsavtalet punkt 2 har på franskt initiativ tagits in en 55
bestämmelse som är avsedd att vid tillämpningen av avtalet underlätta Prop. 1990/91:174 tolkningen av art. 24 punkt I och förhindra att denna bestämmelse uppfattas som om en avtalsslutande stat var förpliktad att behandla de personer, såväl fysiska som juridiska, som har hemvist och de som inte har hemvist i denna stat på samma sätt. Enligt punkt 6 kan de behöriga myndigheterna — på svensk sida riksskatteverket enligt 4 §i förslaget till lag om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Frankrike — träffa avtal om att belopp som betalas av eller för fysisk person, vilken har hemvist eller som vistas tillfälligtvis i en av de avtalsslutande staterna, till en pensionsanstalt som erkänts för beskattningsändamål av behörig myndighet i den andra staten, där denna person tidigare haft hemvist, skall behandlas på samma sätt som belopp som betalas till pensionsanstalt i den förstnämnda staten. Detta innebär att premier som betalas till fransk pensionsanstalt under vissa förutsättningar kan bli avdragsgilla vid taxeringen i Sverige.
Vidare kan de behöriga myndigheterna överenskomma att sådan skattefrihet och andra fördelar som ges till den egna statens offentligrättsliga organ m.fl. som inte bedriver kommersiell eller industriell verksamhet skall utsträckas till att omfatta motsvarande organ i den andra avtasslutande staten. |
Förfarandet vid ömsesidig överenskommelse regleras i art. 25 och bestämmelser om utbyte av upplysningar finns i art. 26.
Art. 27 innehåller bestämmelser som ger möjlighet för en stat att i den andra staten få handräckning med indrivning av skatt enligt de regler som gäller i den anmodade staten för indrivning av dess egna skatter. Bestämmelserna överensstämmer i princip med bestämmelserna om bistånd med handräckning i Europaråds- och OECD-konventionen om ömsesidig handräckning i skatteärenden (SFS 1990: 313).
I art. 28 finns vissa föreskrifter beträffande diplomatiska företrädare och konsulära befattningshavare.
Art. 29 innehåller bestämmelser som möjliggör territoriell utvidgning av avtalet till att omfatta de franska territorierna på andra sidan havet eller andra utomeuropeiska områden som tillhör Frankrike.
Art. 30 och 31 innehåller bestämmelser om avtalets ikraftträdande och upphörande. Vardera staten skall underrätta den andra när de åtgärder vidtagits i resp. stat som krävs för att avtalet skall träda i kraft. Avtalet träder i kraft första dagen i andra månaden efter den dag då den sista av dessa underrättelser mottagits. Avtalets bestämmelser tillämpas beträffande inkomstskatt på inkomst som uppbärs under det kalenderår som följer närmast på det under vilket avtalet har trätt i kraft eller som är hänförlig till räkenskapsår som påbörjas under detta kalenderår. När det gäller övriga skatter, tillämpas avtalet på skatter som tas ut på grund av händelse som inträffat den I januari som följer närmast efter tidpunkten för avtalets ikraftträdande eller senare.
Såsom framgår av 2 8 i den föreslagna lagen skall avtalets beskattningsregler tillämpas endast i den mån de medför inskränkning av den skattskyldighet i Sverige som annars skulle föreligga. Jag anser på grund härav och på grund av förslagets beskaffenhet att lagrådets hörande inte är nödvändigt.
6¶Hemställan
Jag hemställer att regeringen föreslår riksdagen att godkänna avtalet mellan Konungariket Sveriges regering och Republiken Frankrikes regering för att undvika dubbelbeskattning och förhindra skatteflykt beträffande skatter på inkomst och på förmögenhet samt att anta förslaget till lag om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Frankrike.
7 Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och beslutar att genom proposition föreslå riksdagen att anta de förslag som föredraganden har lagt fram.
Norstedts Tryckeri AB, Stockholm 1991