Prop. 2023/24:55

Information om bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp vid marknadsföring av nya personbilar

Regeringen överlämnar denna proposition till riksdagen.

Stockholm den 14 december 2023

Ebba Busch

Erik Slottner (Finansdepartementet)

Propositionens huvudsakliga innehåll

I propositionen föreslås regler om krav på information om bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp vid marknadsföring av nya personbilar. Reglerna föreslås i en ny lag och innebär ett tydligare genomförande av Europaparlamentets och rådets direktiv 1999/94/EG av den 13 december 1999 om tillgång till konsumentinformation om bränsleekonomi och koldioxidutsläpp vid marknadsföring av nya personbilar.

Den nya lagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2024.

1. Förslag till riksdagsbeslut

Regeringens förslag:

Riksdagen antar regeringens förslag till lag om information om bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp vid marknadsföring av nya personbilar.

2. Förslag till lag om information om bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp vid marknadsföring av nya personbilar

Härigenom föreskrivs1 följande.

Lagens syfte och tillämpningsområde

1 § Denna lag syftar till att konsumenter ska få tillgång till information om bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp när nya personbilar marknadsförs.

Lagen gäller när näringsidkare bjuder ut nya personbilar till försäljning eller långtidsuthyrning till konsumenter.

Information vid marknadsföring

2 § Information om bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp ska finnas väl synlig på, eller i närheten av, alla nya personbilar på försäljningsstället.

3 § Konsumenter har rätt att på försäljningsstället utan kostnad få en översikt över alla personbilsmodellers bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp. Översikten ska utarbetas av den myndighet som regeringen bestämmer.

4 § En sammanställning över uppgifterna om bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp för varje bilfabrikat ska visas på en affisch eller en bildskärm på en framträdande plats på försäljningsstället. Sammanställningen ska omfatta alla personbilsmodeller som bjuds ut till försäljning eller långtidsuthyrning på eller genom försäljningsstället.

5 § Reklam för nya personbilar ska innehålla uppgifter om bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp för de bilmodeller som reklamen avser.

Bemyndigande

6 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela ytterligare föreskrifter om den information som ska lämnas enligt 2–5 §§.

Sanktioner vid utebliven information

7 § Den information som ska lämnas enligt 2–5 §§ eller enligt föreskrifter som meddelats i anslutning till dessa bestämmelser, ska anses vara väsentlig vid tillämpning av 10 § tredje stycket marknadsföringslagen (2008:486). Bestämmelserna i 2936 §§marknadsföringslagen om marknadsstörningsavgift ska inte tillämpas vid utebliven information.

1 Jfr Europaparlamentets och rådets direktiv 1999/94/EG av den 13 december 1999 om tillgång till konsumentinformation om bränsleekonomi och koldioxidutsläpp vid marknadsföring av nya personbilar, i lydelsen enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 1137/2008 av den 22 oktober 2008.

Denna lag träder i kraft den 1 juli 2024.

3. Ärendet och dess beredning

Europaparlamentets och rådets direktiv 1999/94/EG av den 13 december 1999 om tillgång till konsumentinformation om bränsleekonomi och koldioxidutsläpp vid marknadsföring av nya personbilar (bränsleinformationsdirektivet) trädde i kraft den 18 januari 2000. Bränsleinformationsdirektivet skulle senast den 18 januari 2001 vara genomfört i nationell rätt. Direktivet finns i bilaga 1.

Bränsleinformationsdirektivet genomförs för närvarande genom Konsumentverkets allmänna råd (KOVFS 2018:3) om information om nya personbilars bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp. Skyldigheter av det slag som direktivet innehåller bör emellertid anges i föreskrifter såsom lagar, förordningar eller myndighetsföreskrifter. Mot denna bakgrund har det bedömts finnas behov av att förtydliga genomförandet av bränsleinformationsdirektivet i svensk rätt. I Finansdepartementet har det utarbetats en promemoria med förslag till en ny lag om tillgång till information om bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp vid marknadsföring av nya personbilar samt en kompletterande förordning. En sammanfattning av promemorian finns i bilaga 2. Promemorians lagförslag finns i bilaga 3.

Promemorian har remissbehandlats. En förteckning över remissinstanserna finns i bilaga 4. Remissyttrandena finns tillgängliga i Finansdepartementet (dnr Fi2021/02192).

Lagrådet

Regeringen beslutade den 2 november 2023 att inhämta Lagrådets yttrande över det förslag som finns i bilaga 5. Lagrådets yttrande finns i bilaga 6. Lagrådets synpunkter och förslag behandlas i avsnitt 5 och i författningskommentaren. Regeringen följer i huvudsak Lagrådets förslag.

Hänvisningar till S3

4. Bränsleinformationsdirektivet och dess genomförande

4.1. Direktivregleringen

Syftet med bränsleinformationsdirektivet är att se till att information om bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp för nya personbilar som bjuds ut till försäljning eller hyrs ut görs tillgänglig för konsumenter, så att de kan göra väl underbyggda val (artikel 1). Direktivet innehåller regler om vad informationen ska innehålla och hur den ska tillhandahållas konsumenter. Dels ska information om bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp finnas anbringad på eller anslås i närheten av alla nya personbilsmodeller på ett försäljningsställe (artikel 3). Vidare ska en översikt över bilars bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp tillhandahållas konsumenter gratis på försäljningsstället (artikel 4). Därutöver ska det på försäljningsstället finnas en företeckning, för varje bilfabrikat, över uppgifterna om bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp för alla nya personbilsmodeller som visas eller bjuds ut till försäljning eller uthyrning på eller genom försäljningsstället.

Förteckningen ska sättas upp på en affisch eller visas på en bildskärm (artikel 5).

Direktivet innehåller också regler om att reklammaterial om personbilar ska innehålla information om bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp (artikel 6).

Medlemsstaterna ska se till att andra märken och symboler som avser bränsleförbrukning eller koldioxidutsläpp, och som inte uppfyller kraven i bränsleinformationsdirektivet, förbjuds om potentiella kunder till nya personbilar kan vilseledas av dessa (artikel 7).

I bilaga I till bränsleinformationsdirektivet finns en beskrivning av hur bränsleförbruknings- och koldioxidmärkningen ska utformas. I bilaga II finns en beskrivning av den översikt över personbilars bränsleförbrukning och koldioxid som ska tillhandahållas. I bilaga III finns en beskrivning av den affisch eller bildskärm som ska finnas på försäljningsstället. I bilaga IV anges de uppgifter som ska finnas i reklammaterial om bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp.

Medlemsstaterna ska enligt artikel 8 anmäla den eller de behöriga myndigheter som ansvarar för genomförandet av direktivet och för funktionen av det system för konsumentinformation som direktivet beskriver. I artikel 11 anges att medlemsstaterna ska bestämma vilka sanktioner som ska användas vid överträdelser av de nationella bestämmelser som genomför direktivet och att sanktionerna ska vara effektiva, proportionerliga och avskräckande.

Bränsleinformationsdirektivet ändrades 2003 på så sätt att kravet på den information som ska finnas på en affisch enligt bilaga III, anpassades så att den även kan finnas på en bildskärm på försäljningsstället (kommissionens direktiv 2003/73/EG av den 24 juli 2003 om ändring av bilaga III till Europaparlamentets och rådets direktiv 1999/94/EG).

Kommissionen har beslutat två rekommendationer om tillämpningen av bränsleinformationsdirektivet; kommissionens rekommendation av den 26 mars 2003 om tillämpningen av bestämmelserna om reklammaterial i direktiv 1999/94/EG på andra medier och kommissionens rekommendation (EU) 2017/948 av den 31 maj 2017 om användning av värden för bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp, som har typgodkänts och uppmätts i enlighet med det globalt harmoniserade provningsförfarandet för lätta fordon (WLTP), i konsumentinformation i enlighet med Europaparlamentets och rådets direktiv 1999/94/EG.

4.2. Gällande rätt

Konsumentverket har lång tid före Sveriges inträde i den Europeiska unionen, och innan bränsleinformationsdirektivet trädde i kraft, beslutat om regler på området. Redan 1977 antog Konsumentverket för första gången riktlinjer om skyldighet för marknadsförare att lämna information om nya bilars energiförbrukning (KOVFS 1977:2). Riktlinjerna anslöt till bestämmelserna i då gällande marknadsföringslagen (1975:1418), där det angavs att näringsidkare är skyldiga att lämna sådan information i marknadsföring som är av särskild betydelse ur konsumentsynpunkt. Riktlinjerna har under åren reviderats ett antal gånger. Regeringen under-

rättade den 18 april 2001 Europeiska kommissionen om att bränsleinformationsdirektivet hade genomförts genom Konsumentverkets riktlinjer (KOVFS 1996:12) för information om nya personbilars bränsleförbrukning, koldioxidutsläpp (CO

2

) och miljöklass samt 4 § marknadsförings-

lagen (1995:450).

Bränsleinformationsdirektivet genomförs för närvarande genom Konsumentverkets allmänna råd (KOVFS 2018:3) om information om nya personbilars bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp. Enligt 1 § författningssamlingsförordningen (1976:725) definieras allmänna råd som ”sådana generella rekommendationer om tillämpningen av en författning som anger hur någon kan eller bör handla i ett visst hänseende”. Allmänna råd är således, till skillnad från föreskrifter, inte bindande för enskilda eller för myndigheten som har utfärdat dem. I enlighet med detta anges de handlingsdirigerande rekommendationerna i de allmänna råden med t.ex. ”bör” eller ”kan”, inte med ”ska”.

5. Ett förtydligat genomförande av direktivets bestämmelser i svensk rätt

Regeringens förslag: En näringsidkare som bjuder ut nya personbilar till försäljning eller långtidsuthyrning till konsumenter ska vara skyldig att lämna information om bilarnas bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp. Informationen ska finnas väl synlig på, eller i närheten av, alla nya personbilar på försäljningsstället. En sammanställning över uppgifterna om bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp för varje bilfabrikat ska visas på en affisch eller bildskärm på försäljningsstället.

Konsumenter ska också ha rätt att utan kostnad få en översikt över alla personbilsmodellers bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp. Översikten ska tas fram av den myndighet som regeringen bestämmer.

Reklam för nya personbilar ska innehålla uppgifter om bilmodellens bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp.

Den information som ska lämnas ska anses vara väsentlig vid tillämpning av marknadsföringslagen. Bestämmelserna i marknadsföringslagen om marknadsstörningsavgift ska inte tillämpas vid utebliven information.

Promemorians förslag överensstämmer i huvudsak med regeringens. I promemorian har lagen getts en något annorlunda språklig utformning.

Remissinstanserna: Det stora flertalet, bl.a. Konsumentverket, Patent- och marknadsöverdomstolen, Trafikverket, Transportstyrelsen och

Kungliga Automobil Klubben, tillstyrker eller har inga synpunkter på förslaget. Finansbolagens Förening och Motorbranschens riksförbund har inget att invända mot lagförslaget, men förordar att det ska förtydligas i lagtexten att översikten även kan tillhandahållas digitalt genom att hänvisning görs till exempelvis en webbplats. Naturvårdsverket anser att den information som ska tillhandahållas på försäljningsstället också bör finnas tillgänglig digitalt.

Patent- och marknadsdomstolen har inte något att invända mot att den föreslagna lagen införs men anser att hänvisningen till marknadsföringslagen i bestämmelsen om sanktioner vid utebliven information bör strykas. Enligt domstolen är det mer korrekt och dessutom tillräckligt att det av lagförslaget framgår att ”sådan information ska vara väsentlig” utan någon hänvisning till 10 § tredje stycket marknadsföringslagen. Vidare anser domstolen att det tydligt bör framgå om talerätten ska begränsas till

Konsumentombudsmannen.

Energigas Sverige föreslår att även gasformiga bränslen ska omfattas av förslaget och att beräkningarna ska göras utifrån hela livscykelperspektivet samt anför att det bör tydliggöras att det är Konsumentverket som tar fram underlaget. Gröna Bilister anser att regeringen bör ta hänsyn till behovet av en bredare miljörelaterad upplysning om bilar och föreslår att miljörelaterad information bör finnas med på en etikett eller märkning som fästs på själva bilen om bl.a. bilens klimatpåverkan vid körning med hänsyn tagen till drivmedlets hela livscykel, klimatpåverkan vid tillverkning och skrotning av bilen samt graden av återvinning.

Skälen för regeringens förslag

Direktivregleringen

Enligt bränsleinformationsdirektivet ska medlemsstaterna se till att en bränsleförbruknings- och koldioxidutsläppsmärkning, som uppfyller kraven i bilaga I till direktivet, finns anbringad på eller anslås i närheten av alla nya personbilsmodeller på försäljningsstället (artikel 3). Medlemsstaterna ska se till att en översikt över bilars bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp utarbetas i samråd med tillverkare minst en gång per år i enlighet med kraven i direktivets bilaga II. Översikten ska på begäran tillhandahållas konsumenterna gratis på försäljningsstället och vid ett utsett organ i varje medlemsstat (artikel 4). Det ska på försäljningsstället finnas en affisch eller en bildskärm med en förteckning för varje bilfabrikat över de officiella uppgifterna om bränsleförbrukningen och det officiella specifika koldioxidutsläppet för alla nya personbilsmodeller som visas eller bjuds ut till försäljning eller uthyrning på eller genom försäljningsstället. Uppgifterna ska anslås på en framträdande plats och i enlighet med vad som anges i bilaga III till direktivet (artikel 5). I den svenska översättningen av artikeln görs ingen åtskillnad mellan korttids- och långtidsuthyrning. I den engelska versionen används i stället för uthyrning begreppet ”lease” och i den tyska versionen används ”Leasing”, begrepp som avser en längre uthyrning. Detsamma gäller artikel 1, i vilken syftet med direktivet anges, och artikel 2.4 där begreppet försäljningsställe definieras. Artiklarna 1, 2.4 och 5 bör därmed utläsas på så sätt att med uthyrning avses långtidsuthyrning.

Medlemsstaterna ska se till att allt tryckt reklammaterial innehåller uppgifter om den officiella bränsleförbrukningen och det officiella, specifika koldioxidutsläppet för de personbilsmodeller som materialet avser, i enlighet med de krav som anges i bilaga IV till bränsleinformationsdirektivet (artikel 6 första stycket). I lämpliga fall ska även annat reklammaterial än det som anges i artikel 6 första stycket innehålla dessa uppgifter (artikel 6 andra stycket). Artikeln har i den svenska versionen av direktivet blivit något otydlig. I artikel 2.9 definieras

reklammaterial som ”alla trycksaker som används i marknadsföring, annonsering och reklam för fordon bland allmänheten. Detta omfattar åtminstone tekniska manualer, broschyrer, annonser i tidningar, tidskrifter och fackpress samt affischer.”. I skäl 11 anges att allt tryckt reklammaterial och, i förekommande fall, allt annat reklammaterial som används vid marknadsföring av nya personbilar bör innehålla uppgifter om relevant bränsleförbrukning och relevanta koldioxidutsläpp i fråga om de personbilsmodeller som materialet avser. I den engelska versionen av direktivet motsvaras termen ”reklammaterial” av ”promotional literature”. Artikel 6 första stycket ska således utläsas som att kravet på information gäller allt tryckt reklammaterial. Av artikel 6 andra stycket framgår att kravet, i lämpliga fall, även ska gälla andra typer av reklammaterial.

En ny lag med krav på information

Bränsleinformationsdirektivet innebär alltså skyldigheter för näringsidkare att lämna information om bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp vid försäljning och långtidsuthyrning av nya personbilar och om hur informationen ska utformas. Det är fråga om regler som styr enskildas handlande, är betungande för enskilda och som ska tillämpas generellt. Skyldigheter av det slag som direktivet innehåller bör genomföras i föreskrifter såsom lagar, förordningar eller myndighetsföreskrifter. Det finns mot denna bakgrund ett behov av att förtydliga genomförandet av bränsleinformationsdirektivet i svensk rätt. De bestämmelser i direktivet som anger vilken information som ska lämnas när nya personbilar marknadsförs bör, med beaktande av att det är fråga om skyldigheter för enskilda, lämpligen genomföras genom en ny lag.

Den nya lagen ska gälla när näringsidkare bjuder ut nya personbilar till försäljning eller långtidsuthyrning till konsumenter. I lagen bör tillämpningsområdet anges och det bör regleras vilka grundläggande krav som ställs på information om bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp. På försäljningsstället ska flera krav ställas på information om bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp, som i huvudsak motsvarar de som för närvarande finns i Konsumentverkets allmänna råd (KOVFS 2018:3) om information om nya personbilars bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp. Sådan information ska finnas i närheten av eller väl synligt på alla nya personbilar. Vidare ska det på en affisch eller en bildskärm på en framträdande plats finnas en sammanställning över uppgifterna om bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp för varje bilfabrikat som visas. Därutöver ska en översikt med information över alla personbilsmodellers bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp tillhandahållas konsumenter utan kostnad på försäljningsstället. Som bl.a. Finansbolagens Förening anför bör översikten kunna tillhandahållas antingen i skriftlig eller digital form, t.ex. genom en hänvisning till en webbplats där översikten finns.

Lagrådet bedömer dock att det inte behövs någon sådan bestämmelse i lagen, utan att regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer i stället kan föreskriva om i vilka former översikten ska finnas. Regeringen instämmer i Lagrådets bedömning att det saknas behov av att i lagen ange att översikten kan lämnas i skriftlig eller digital form.

Översikten över alla personbilmodellers bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp ska sammanställas av den myndighet regeringen bestämmer.

Vidare ska reklam för personbilar innehålla uppgifter om bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp för de bilmodeller som reklamen avser. Som anges ovan avses med reklam allt tryckt reklammaterial och, i lämpliga fall, även andra typer av reklammaterial. En fråga är vad som bör gälla för digital reklam. I Europeiska kommissionens rekommendation från 2003 om tillämpning av bestämmelserna om reklammaterial i direktivet på andra medier, anges vilken information som bör finnas och hur den bör utformas när det gäller reklammaterial som visas i elektronisk form, t.ex. på en webbplats. I sådan marknadsföring ska det finnas en upplysning om var den översikt med information över alla nya personbilsmodellers bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp finns att tillgå. Är det fråga om en specifik personbilsmodell ska åtminstone uppgift om dess bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp finnas (kommissionens rekommendation av den 26 mars 2003 om tillämpningen av bestämmelserna om reklammaterial i direktiv 1999/94/EG på andra medier). Mot den bakgrunden, och då uppräkningen i artikel 2.9 i direktivet inte är uttömmande, anser regeringen att den svenska regleringen även ska omfatta digital reklam.

Regeringen eller den myndighet regeringen bestämmer bör bemyndigas att meddela föreskrifter om den information som ska lämnas.

Bränsleinformationsdirektivet reglerar inte hur bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp ska beräknas för olika personbilar eller för vilka bränsleslag som informationen ska ges. I stället anges att informationen ska avse de värden för bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp som har typgodkänts och uppmätts i enlighet med ett globalt harmoniserat provningsförfarande för lätta fordon, Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure (WLTP). Det åligger således biltillverkarna att, i enlighet med WLTP, beräkna bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp för respektive bilmodell. Till skillnad från vad Energigas Sverige anför ska Konsumentverket alltså varken ta fram underlag eller göra några egna beräkningar av personbilars bränsleförbrukning eller koldioxidutsläpp. Vidare finns det inom ramen för detta författningsprojekt inte möjlighet att reglera vilka bränsleslag som informationen ska avse eller att livscykelperspektivet ska beaktas. Det är inte heller möjligt att inom ramen för detta lagstiftningsärende införa en skyldighet för näringsidkare att fästa viss miljörelaterad information på en etikett på bilen, i enlighet med vad Gröna

Bilister föreslår.

Marknadsföringslagen (2008:486) är tillämplig när näringsidkare bjuder ut nya personbilar till försäljning eller långtidsuthyrning till konsumenter.

Lagrådet framför att det kan vara lämpligt att ta in en hänvisning till 10 § tredje stycket marknadsföringslagen för att säkerställa att marknadsföringslagens regler om bl.a. sanktioner ska tillämpas om reglerna i den nu föreslagna lagen inte följs. Lagrådet föreslår att bestämmelsen utformas så att det tydligt framgår att marknadsföringslagen är tillämplig när nya personbilar bjuds ut. Regeringen instämmer i dessa synpunkter och anser, till skillnad från Patent- och marknadsdomstolen, att det är lämpligt att en hänvisning till 10 § tredje stycket marknadsföringslagen görs i lagtexten.

Den information som näringsidkare ska lämna enligt lagen eller

föreskrifter som har meddelats i anslutning till lagen ska således anses vara väsentlig vid tillämpningen av 10 § tredje stycket marknadsföringslagen. Bestämmelserna i 29–36 §§ om marknadsstörningsavgift ska dock inte tillämpas vid utebliven information. Detta innebär att Konsumentombudsmannen kan väcka talan i Patent- och marknadsdomstolen om förbud eller ålägganden mot näringsidkare som lämnar felaktig information eller som underlåter att lämna föreskriven information vid marknadsföring av nya personbilar. Som Patent- och marknadsdomstolen konstaterar innebär 47 § marknadsföringslagen att även bl.a. en konkurrerande näringsidkare som berörs av marknadsföringen kan väcka talan om förbud eller åläggande. Talerätten är alltså inte begränsad till Konsumentombudsmannen. I fall som inte är av större vikt kan Konsumentombudsmannen meddela förbud eller ålägganden som kan överklagas till Patent- och marknadsdomstolen (se 28 § marknadsföringslagen).

6. Ikraftträdande

Regeringens förslag: Lagen om information om bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp vid marknadsföring av nya personbilar ska träda i kraft den 1 juli 2024.

Promemorians förslag överensstämmer inte med regeringens. I promemorian föreslås att den nya lagen ska träda i kraft den 1 april 2022.

Remissinstanserna har inte haft några synpunkter på promemorians förslag.

Skälen för regeringens förslag: Den nya lagen bör träda i kraft så snart som möjligt. Med hänsyn till den tid som de återstående leden i lagstiftningsprocessen kan antas ta föreslås att lagen träder i kraft den 1 juli 2024.

7. Konsekvenser

Regeringens bedömning: Förslagen innebär att den svenska regleringen av information om bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp vid marknadsföring av nya personbilar blir tydligare. Kraven har i praktiken redan genomförts genom Konsumentverkets allmänna råd. Förslagen bedöms därför inte medföra några ökade kostnader för näringsidkare. Förslagen bedöms inte heller medföra några ökade kostnader för Konsumentverket eller Sveriges domstolar.

Promemorians bedömning överensstämmer med regeringens. Remissinstanserna: De flesta remissinstanserna instämmer i eller har ingenting att invända mot promemorians bedömning. Konsumentverket framhåller att den information som myndigheten i dag tillhandahåller inte fullt ut uppfyller direktivets krav och att informationen måste kompletteras, vilket kommer att innebära kostnader. Regelrådet bedömer

att konsekvensutredningen uppfyller kraven i 6 och 7 §§ förordningen (2007:1244) om konsekvensutredning vid regelgivning.

Skälen för regeringens bedömning: Den föreslagna lagen om information om bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp vid marknadsföring av nya personbilar syftar till att förtydliga genomförandet av bränsleinformationsdirektivet. Den innehåller bindande föreskrifter, men innebär i praktiken inga förändrade krav på den information som i dag tas fram och lämnas av näringsidkare vid marknadsföring av nya personbilar. Införandet av lagen bör därför inte medföra några ökade, eller minskade, administrativa bördor för näringsidkare.

Regeringen avser att bemyndiga Konsumentverket att meddela föreskrifter om utformningen av informationen och ge myndigheten i uppgift att ta fram översikten över nya personbilars bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp, samt tillhandahålla den till konsumenter utan kostnad. Detta bedöms kunna hanteras av myndigheten inom befintliga ekonomiska ramar.

Konsumentverket har redan tillsynsansvar över att regelverket om information vid marknadsföring av nya personbilars bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp följs. Förslagen om att genomföra direktivet i annan ordning än den nuvarande bedöms inte påverka myndighetens tillsyn i någon märkbar omfattning. Förslagen innebär dock en förändring av reglernas legala status, vilket kan underlätta tillämpningen både vid Konsumentverkets tillsyn och, i förekommande fall, vid patent- och marknadsdomstolarnas prövning av mål enligt lagen. Den nya lagen bedöms endast i undantagsfall leda till domstolsprövning. Det finns därför inte behov av att tillföra medel till Sveriges domstolar.

Förslagen bedöms inte få någon påverkan på jämställdheten mellan män och kvinnor. Förslagen bedöms inte heller ha några samhällsekonomiska konsekvenser och inga andra miljökonsekvenser än vad som följer av ett tydligare genomförande av bränsleinformationsdirektivets bestämmelser, som syftar till att skapa goda möjligheter för konsumenter att välja personbil med hänsyn till vilken påverkan dess bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp har på miljön. Förslagen kan därför vara positiva för måluppfyllelsen av miljömålet Begränsad klimatpåverkan.

8. Författningskommentar

Förslaget till lag om information om bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp vid marknadsföring av nya personbilar

Lagens syfte och tillämpningsområde

1 § Denna lag syftar till att konsumenter ska få tillgång till information om bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp när nya personbilar marknadsförs.

Lagen gäller när näringsidkare bjuder ut nya personbilar till försäljning eller långtidsuthyrning till konsumenter.

I paragrafen anges lagens syfte och tillämpningsområde. Paragrafen utformas enligt Lagrådets förslag. Övervägandena finns i avsnitt 5.

Av första stycket framgår att syftet med lagen är att konsumenter ska ha tillgång till information om nya personbilars bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp så att de har möjlighet att göra väl underbyggda val i samband med köp och långtidshyra av nya personbilar (jfr artikel 1 i bränsleinformationsdirektivet).

Enligt andra stycket gäller lagen när näringsidkare bjuder ut nya personbilar till försäljning eller långtidsuthyrning till konsumenter. Långtidsuthyrning kan t.ex. vara privatleasing (jfr artikel 1 i direktivet). Med ny personbil avses en personbil som inte tidigare har sålts till en person som köpt den i annat syfte än att sälja eller leverera den (jfr artikel 2.2 i direktivet).

Information vid marknadsföring

2 § Information om bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp ska finnas väl synlig på, eller i närheten av, alla nya personbilar på försäljningsstället.

I paragrafen anges vilken information som ska ges på försäljningsstället. Paragrafen genomför artikel 3 i bränsleinformationsdirektivet. Paragrafen utformas enligt Lagrådets förslag. Övervägandena finns i avsnitt 5.

Med försäljningsställe avses en fysisk plats, t.ex. en visningslokal, en mässa eller en plats utomhus, där nya personbilar visas eller bjuds ut till försäljning eller långtidsuthyrning till potentiella kunder (jfr artikel 2.4 i direktivet).

3 § Konsumenter har rätt att på försäljningsstället utan kostnad få en översikt över alla personbilsmodellers bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp.

Översikten ska utarbetas av den myndighet som regeringen bestämmer.

Paragrafen innehåller bestämmelser om konsumenters rätt att få en översikt över personbilsmodellers bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp. Paragrafen genomför artikel 4 i bränsleinformationsdirektivet. Paragrafen utformas i linje med Lagrådets förslag. Övervägandena finns i avsnitt 5.

Översikten ska, utöver uppgifter om bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp, innehålla bl.a. en fullständig årlig förteckning över alla modeller av nya personbilar som kan köpas inom medlemsstaterna, råd till bilförare om ett bränslesnålt körsätt och en förklaring avseende vilka effekter utsläpp av växthusgaser får, potentiella klimatförändringar och motorfordonens betydelse i detta sammanhang. Den ska, efter förfrågan, tillhandahållas utan kostnad till konsumenter på försäljningsstället. Översikten ska vara kompakt och bärbar (jfr artikel 4 och bilaga II till bränsleinformationsdirektivet). Detta krav kan uppfyllas inte bara genom att översikten lämnas över i skriftlig form, utan även i digital form, t.ex. genom hänvisning till en webbplats där översikten finns tillgänglig. Översikten tas fram av den myndighet som regeringen bestämmer. Med försäljningsställe avses en fysisk plats, t.ex. en visningslokal, en mässa eller en plats utomhus, där nya personbilar visas eller utbjuds till

försäljning eller långtidsuthyrning till potentiella kunder (jfr artikel 2.4 i direktivet).

4 § En sammanställning över uppgifterna om bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp för varje bilfabrikat ska visas på en affisch eller en bildskärm på en framträdande plats på försäljningsstället. Sammanställningen ska omfatta alla personbilsmodeller som bjuds ut till försäljning eller långtidsuthyrning på eller genom försäljningsstället.

Paragrafen innehåller bestämmelser om att en sammanställning över uppgifter om bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp ska finnas på försäljningsstället och vad den ska omfatta. Paragrafen genomför artikel 5 i bränsleinformationsdirektivet. Paragrafen utformas i linje med Lagrådets förslag. Övervägandena finns i avsnitt 5.

Sammanställningen ska omfatta alla modeller av nya personbilar som bjuds ut till försäljning eller långtidsuthyrning på eller genom försäljningsstället. Sammanställningen ska visas på en framträdande plats på försäljningsstället. Vad som ska anses utgöra en framträdande plats framgår inte närmare av direktivet. I bilaga III till direktivet finns minimikrav på affischen eller bildskärmen. Där anges bl.a. att om en bildskärm används i stället för en affisch så ska bildskärmen vara placerad så att den väcker konsumentens uppmärksamhet minst lika effektivt som en affisch. Oavsett om sammanställningen visas på en affisch eller en bildskärm bör den således placeras så att den väcker konsumentens uppmärksamhet.

5 § Reklam för nya personbilar ska innehålla uppgifter om bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp för de bilmodeller som reklamen avser.

I paragrafen regleras vilka uppgifter som ska finnas i reklam. Paragrafen genomför artikel 6 i bränsleinformationsdirektivet. Paragrafen utformas enligt Lagrådets förslag. Övervägandena finns i avsnitt 5.

Med reklam avses alla trycksaker som används i marknadsföring, annonsering och reklam för fordon bland allmänheten (jfr artikel 2.9 i direktivet). Detta omfattar åtminstone tekniska manualer, broschyrer, annonser i tidningar, tidskrifter och fackpress samt affischer. Även digital reklam, som t.ex. visas på internet, omfattas av bestämmelsen. Informationen ska vara lättläst och inte mindre framträdande än huvuddelen av den information som finns i reklamen (jfr bilaga IV till direktivet).

Bemyndigande

6 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela ytterligare föreskrifter om den information som ska lämnas enligt 2–5 §§.

I paragrafen bemyndigas regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer att meddela föreskrifter. Övervägandena finns i avsnitt 5.

Föreskrifterna kan t.ex. innehålla bestämmelser om den information om bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp som ska finnas på försäljningsstället enligt 2 §, översikten över bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp som ska tillhandahållas enligt 3 §, sammanställningen som ska visas på försäljningsstället enligt 4 § och de uppgifter om bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp som ska finnas i reklam enligt 5 §.

Sanktioner vid utebliven information

7 § Den information som ska lämnas enligt 2–5 §§ eller enligt föreskrifter som meddelats i anslutning till dessa bestämmelser, ska anses vara väsentlig vid tillämpning av 10 § tredje stycket marknadsföringslagen (2008:486).

Bestämmelserna i 29–36 §§ om marknadsstörningsavgift ska inte tillämpas vid utebliven information.

Paragrafen innehåller bestämmelser om sanktioner vid utebliven information och genomför artikel 11 i bränsleinformationsdirektivet. Paragrafen utformas enligt Lagrådets förslag. Övervägandena finns i avsnitt 5.

Att informationen ska anses vara väsentlig vid tillämpning av 10 § tredje stycket marknadsföringslagen innebär bl.a. att Konsumentombudsmannen vid överträdelser är behörig att utfärda ålägganden eller väcka talan i Patent- och marknadsdomstolen. Bestämmelserna om marknadsstörningsavgift ska dock inte tillämpas.

Ikraftträdandebestämmelse

Denna lag träder i kraft den 1 juli 2024.

Av bestämmelsen framgår att lagen träder i kraft den 1 juli 2024. Övervägandena finns i avsnitt 6.

Prop. 2023/24:55

Bilaga 1

1999L0094 — SV — 11.12.2008 — 003.001 — 1

Detta dokument är endast avsett som dokumentationshjälpmedel och institutionerna ansvarar inte för innehållet

►B

EUROPAPARLAMENTETS OCH RÅDETS DIREKTIV 1999/94/EG

om tillgång till konsumentinformation om bränsleekonomi och koldioxidutsläpp vid

marknadsföring av nya personbilar

(EGT L 12, 18.1.2000, s. 16)

Ändrad genom:

Officiella tidningen

nr

sida

datum

M1

Kommissionens direktiv 2003/73/EG av den 24 juli 2003

L 186

34

25.7.2003

av den 13 december 1999

M2

Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 1882/2003 av den 29 L 284

1

31.10.2003

september 2003

M3

Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 1137/2008 av den L 311

1

21.11.2008

22 oktober 2008

17

18

Prop. 2023/24:55

Bilaga 1

1999L0094 — SV — 11.12.2008 — 003.001 — 2

▼B

EUROPAPARLAMENTETS

OCH

RÅDETS

DIREKTIV

1999/94/EG

av den 13 december 1999

om tillgång till konsumentinformation om bränsleekonomi och

koldioxidutsläpp vid marknadsföring av nya personbilar

EUROPAPARLAMENTET OCH EUROPEISKA UNIONENS RÅD HAR AN-

TAGIT DETTA DIREKTIV

med beaktande av Fördraget om upprättandet av Europeiska gemenska-

pen, särskilt artikel 175.1 i detta,

med beaktande av kommissionens förslag (1),

med beaktande av Ekonomiska och sociala kommitténs yttrande (2),

i enlighet med förfarandet i artikel 251 i fördraget (3), och

av följande skäl:

1.

Enligt artikel 174 i fördraget skall naturresurserna utnyttjas var-

samt och rationellt. Ett rationellt energiutnyttjande är ett av de

viktigaste sätten för att detta mål skall kunna uppnås och miljö-

föroreningarna minskas.

2.

Det yttersta syftet med Förenta nationernas ramkonvention om

klimatförändringar är att uppnå en stabilisering av koncentratio-

nerna av växthusgaser i atmosfären på en nivå som kan förhindra

farlig antropogen inverkan på klimatsystemet.

3.

Gemenskapen har enligt Kyotoprotokollet till Förenta nationernas

ramkonvention om klimatförändringar, vilket beslutades vid kon-

ferensen i Kyoto i december 1997, godtagit målet att minska sina

utsläpp av ett antal växthusgaser under perioden 2008-2012 med

8 % i förhållande till 1990 års nivå.

4.

Kommissionen har, som ett erkännande av personbilarnas bety-

delse för koldioxidutsläppen, föreslagit en gemenskapsstrategi för

att minska koldioxidutsläppen från personbilar och förbättra

bränsleekonomin. Den av kommissionen föreslagna metoden väl-

komnades av rådet i dess slutsatser av den 25 juni 1996.

5.

Information har en avgörande betydelse för hur marknadskraf-

terna fungerar. Tillhandahållandet av exakt, relevant och jämför-

bar information om personbilars specifika bränsleförbrukning och

koldioxidutsläpp kan bidra till att konsumenterna i större utsträck-

ning väljer bränslesnåla bilar som släpper ut mindre koldioxid,

vilket kan uppmuntra tillverkarna att vidta åtgärder för att minska

bränsleförbrukningen för de bilar, som de tillverkar.

6.

Märkning av begagnade bilar på försäljningsstället skulle kunna

påverka köpare av nya bilar, att välja sådana som har låg bräns-

leförbrukning, eftersom detta kommer att beaktas när bilen säljs

på nytt. Det är därför lämpligt att i samband med den första

granskningen av detta direktiv överväga att utsträcka dess räck-

vidd till att även omfatta begagnade bilar enligt kommissionens

direktiv 93/116/EG av den 17 december 1993 om anpassning till

den tekniska utvecklingen av rådets direktiv 80/1268/EEG om

motorfordons bränsleförbrukning (4).

7.

Det är således nödvändigt att utarbeta en bränsleekonomimärk-

ning för alla nya personbilar som visas på försäljningsstället.

(1) EGT C 305, 3.10.1998, s. 2 och EGT C 83, 25.3.1999, s. 1.

(2) EGT C 40, 15.2.1999, s. 45.

(3) Europaparlamentets yttrande av den 17 december 1998 (EGT C 98, 9.4.1999,

s. 252), rådets gemensamma ståndpunkt av den 23 februari 1999 (EGT C

123, 4.5.1999, s. 1) och Europaparlamentets beslut av den 4 november 1999

(ännu ej offentliggjort i EGT).

(4) EGT L 329, 30.12.1993, s. 39.

Prop. 2023/24:55

Bilaga 1

1999L0094 — SV — 11.12.2008 — 003.001 — 3

▼B

8.

Bränsleekonomimärkningen bör innehålla information om bräns-

leförbrukning och specifika koldioxidutsläpp som har fastställts i

enlighet med de harmoniserade standarder och metoder som

anges i rådets direktiv 80/1268/EEG av den 16 december 1980

om motorfordons koldioxidutsläpp och bränsleförbrukning (1).

9.

Det är nödvändigt att ytterligare standardiserad information om

bränsleförbrukning och specifika koldioxidutsläpp för alla versio-

ner på nybilsmarknaden finns tillgänglig i lämplig form både på

försäljningsstället och vid ett utsett organ i varje medlemsstat.

Sådan information kan vara användbar för konsumenter som

gör sitt inköpsval innan de kommer till visningslokalen eller

som väljer att inte utnyttja en bilförsäljares tjänster eller besöka

en visningslokal när de skall köpa en personbil.

10.

Det är viktigt att potentiella kunder vid försäljningsstället får

information om de bränslesnålaste personbilsmodeller som finns

tillgängliga genom det försäljningsstället.

11.

Allt tryckt reklammaterial och, i förekommande fall, allt annat

reklammaterial som används vid marknadsföring av nya person-

bilar bör innehålla uppgifter om relevant bränsleförbrukning och

relevanta koldioxidutsläpp i fråga om de personbilsmodeller som

materialet avser.

HÄRIGENOM FÖRESKRIVS FÖLJANDE.

Artikel 1

Detta direktiv har till syfte att se till att information om bränsleekonomi

och koldioxidutsläpp när det gäller nya personbilar som utbjuds till

försäljning eller uthyrning inom gemenskapen görs tillgänglig för kon-

sumenterna så att dessa kan göra väl underbyggda val.

Artikel 2

I detta direktiv används följande beteckningar med de betydelser som

här anges:

1. personbil: motorfordon i kategori M1 (enligt definitionen i bilaga 2

till direktiv 70/156/EEG (2)) som omfattas av tilllämpningsområdet

för direktiv 80/1268/EEG. Detta inbegriper inte fordon som omfat-

tas av tillämpningsområdet för direktiv 92/61/EEG (3) eller fordon

för särskilda ändamål enligt definitionen i artikel 4.1 a andra streck-

satsen i direktiv 70/156/EEG.

2. ny personobil: en personbil som inte tidigare har sålts till en person

som köpt den i annat syfte än att sälja eller leverera den.

3. intyg om överensstämmelse: ett sådant intyg som avses i artikel 6 i

direktiv 70/156/EEG.

4. försäljningsställe: en plats, till exempel en visningslokal eller en

plats utomhus, där nya personbilar visas eller utbjuds till försäljning

eller uthyrning till potentiella kunder. Mässor där nya personbilar

presenteras för allmänheten skall omfattas av denna definition.

(1) EGT L 375, 31.12.1980, s. 36. Direktivet senast ändrat genom kommissio-

nens direktiv 93/116/EG.

(2) Rådets direktiv 70/156/EEG av den 6 februari 1970 om tillnärmning av

medlemsstaternas lagstiftning om typgodkännande av motorfordon och släp-

vagnar till dessa fordon (EGT L 42, 23.2.1970, s. 1). Direktivet senast ändrat

genom Europaparlamentets och rådets direktiv 98/91/EG (EGT L 11,

16.1.1999, s. 25).

(3) Rådets direktiv 92/61/EEG av den 30 juni 1992 om typgodkännande av två-

och trehjuliga motorfordon (EGT L 225, 10.8.1992, s. 72). Direktivet senast

ändrat genom 1994 års anslutningsakt.

19

20

Prop. 2023/24:55

Bilaga 1

1999L0094 — SV — 11.12.2008 — 003.001 — 4

▼B

5. officiell bränsleförbrukning: den bränsleförbrukning som godkän-

nandemyndigheten har typgodkänt i enlighet med bestämmelserna

i direktiv 80/1268/EEG och som anges i bilaga VIII till direktiv

70/156/EEG, och framgår av EG-typgodkännandeintyget för fordon,

eller i intyget om överensstämmelse. När flera varianter och/eller

versioner är grupperade under en modell, skall det värde för bräns-

leförbrukning som skall ges den modellen grundas på den variant

och/eller version som har den högsta officiella bränsleförbrukningen

inom den gruppen.

6. officiella specifika koldioxidutsläpp: de specifika koldioxidutsläpp

för en viss personbil som mäts i enlighet med bestämmelserna i

direktiv 80/1268/EEG och som anges i bilaga VIII till direktiv

70/156/EEG, och framgår av EG-typgodkännandeintyget för fordon,

eller i intyget om överensstämmelse. När flera varianter och/eller

versioner är grupperade under en modell, skall de koldioxidvärden

som skall ges den modellen grundas på den variant och/eller ver-

sion som har de högsta officiella koldioxidutsläppen inom den

gruppen.

7. bänsleekonomimärkning: märkning som innehåller konsumentupp-

lysning rörande den officiella bränsleförbrukningen och de officiella

specifika koldioxidutsläppen hos den bil på vilken märkningen an-

bringats.

8. översikt över bilars bränsleekonomi: en sammanställning av upp-

gifter om den officiella bränsleförbrukningen och de officiella spe-

cifika koldioxidutsläppen för alla modeller som finns tillgängliga på

nybilsmarknaden.

9. reklammaterial: alla trycksaker som används i marknadsföring, an-

nonsering och reklam för fordon bland allmänheten. Detta omfattar

åtminstone tekniska manualer, broschyrer, annonser i tidningar,

tidskrifter och fackpress samt affischer.

10. fabrikat: tillverkarens handelsbeteckning som återfinns i intyget om

överensstämmelse och i typgodkännandedokumentationen.

11. modell: handelsbeteckning för fabrikat, typ och, om sådan uppgift

finns och är lämplig att ange, variant och version av en personbil.

12. typ, variant och version: de olika fordon av ett visst fabrikat som

uppges av tillverkaren enligt beskrivningen i bilaga 2 B till direktiv

70/156/EEG och som är entydigt identifierade med alfanumeriska

tecken som anger typ, variant och version.

Artikel 3

Medlemsstaterna skall se till att en bränsleekonomi - och koldioxidut-

släppsmärkning som uppfyller de villkor som anges i bilaga I på ett väl

synligt sätt finns anbringad på eller anslås i närheten av alla nya person-

bilsmodeller på försäljningsstället.

Artikel 4

Utan att det påverkar kommissionens utarbetande av en Internetöversikt

på gemenskapsnivå skall medlemsstaterna se till att en översikt över

bilars bränsleekonomi och koldioxidutsläpp utarbetas i samråd med till-

verkare minst en gång per år i enlighet med kraven i bilaga II. Denna

översikt skall vara kompakt och bärbar och konsumenterna skall på

begäran få den gratis både på försäljningsstället och vid ett utsett organ

i varje medlemsstat.

Den eller de myndigheter som avses i artikel 8 kan samarbeta om att

utarbeta översikten.

Prop. 2023/24:55

Bilaga 1

1999L0094 — SV — 11.12.2008 — 003.001 — 5

▼B

Artikel 5

Medlemsstaterna skall se till att det för varje bilfabrikat sätts upp en

affisch (alternativt en bildskärm) med en förteckning över de officiella

uppgifterna om bränsleförbrukningen och det officiella specifika kol-

dioxidutsläppet för alla nya personbilsmodeller som visas eller utbjuds

till försäljning eller uthyrning på eller genom det försäljningsstället.

Dessa uppgifter skall anslås på en framträdande plats och i enlighet

med vad som anges i bilaga III.

Artikel 6

Medlemsstaterna skall se till att allt reklammaterial innehåller uppgifter

om den officiella bränsleförbrukningen och det officiella specifika kol-

dioxidutsläppet för de personbilsmodeller som materialet avser, i enlig-

het med de krav som anges i bilaga IV.

Medlemsstaterna skall, i lämpliga fall, se till att i annat reklammaterial

än det som anges ovan det officiella koldioxidutsläppet och den offici-

ella bränsleförbrukningen för den personbilsmodell som materialet avser

anges.

Artikel 7

Medlemsstaterna skall se till att andra märken, symboler eller påskrifter

som avser bränsleförbrukning eller koldioxidutsläpp, men som inte upp-

fyller kraven i detta direktiv, på märkningar eller i översikter, affischer

eller reklammaterial enligt artiklarna 3, 4, 5 och 6 förbjuds om potenti-

ella kunder till nya personbilar kan vilseledas av dem.

Artikel 8

Medlemsstaterna skall till kommissionen anmäla den eller de behöriga

myndigheter som ansvarar för genomförandet av och funkionen hos det

system för konsumentinformation som beskrivs i detta direktiv.

▼M3

Artikel 9

1.

De åtgärder som är nödvändiga för att anpassa bilagorna till detta

direktiv och som avser att ändra icke väsentliga delar i detta direktiv,

ska antas av kommissionen i enlighet med det föreskrivande förfarande

med kontroll som avses i artikel 10.3 efter samråd med konsumentor-

ganisationer och andra berörda parter.

För att bidra till denna anpassning ska varje medlemsstat till kommis-

sionen senast den 31 december 2003 överlämna en rapport om hur

effektiva bestämmelserna i direktivet har varit, omfattande perioden

från och med den 18 januari 2001 till och med den 31 december

2002. Utformningen av denna rapport ska bestämmas i enlighet med

det föreskrivande förfarande som avses i artikel 10.2 senast den 18 janu-

ari 2001.

2.

Utöver vad som anges i punkt 1 ska kommissionen vidta åtgärder

för att

a) genom anpassning av bilaga I ytterligare specificera utformningen av

den märkning som avses i artikel 3,

b) ytterligare specificera de krav som gäller för den översikt som avses

i artikel 4, i syfte att klassificera nya bilmodeller och därmed göra

det möjligt att utarbeta en förteckning över modellerna efter kol-

dioxidutsläpp och bränsleförbrukning i specificerade klasser, inklu-

sive en klass för att förteckna de mest bränsleekonomiska nya bil-

modellerna,

21

22

Prop. 2023/24:55

Bilaga 1

1999L0094 — SV — 11.12.2008 — 003.001 — 6

▼M3

c) utarbeta rekommendationer som gör det möjligt att tillämpa princi-

perna i bestämmelserna på sådant reklammaterial som avses i arti-

kel 6 första stycket i fråga om andra medier och annat material.

De åtgärder som avses i första stycket led a, som avser att ändra icke

väsentliga delar i detta direktiv, ska antas i enlighet med det föreskri-

vande förfarande med kontroll som avses i artikel 10.3.

De åtgärder som avses i första stycket led b och c ska antas i enlighet

med det föreskrivande förfarande som avses i artikel 10.2.

▼M2

Artikel 10

1.

Kommissionen skall biträdas av en kommitté.

2.

När det hänvisas till denna artikel skall artiklarna 5 och 7 i beslut

1999/468/EG (1) tillämpas, med beaktande av bestämmelserna i artikel 8

i det beslutet.

Den tid som avses i artikel 5.6 i beslut 1999/468/EG skall vara tre

månader.

▼M3

3.

När det hänvisas till denna punkt ska artikel 5a.1–5a.4 och artikel 7

i beslut 1999/468/EG tillämpas, med beaktande av bestämmelserna i

artikel 8 i det beslutet.

▼B

Artikel 11

Medlemsstaterna skall bestämma vilka sanktioner som skall tillämpas i

fall av överträdelse av de nationella bestämmelser som antas enligt detta

direktiv. Sanktionerna skall vara effektiva, proportionerliga och av-

skräckande.

Artikel 12

1.

Medlemsstaterna skall sätta i kraft de lagar och andra författningar

som är nödvändiga för att följa detta direktiv senast den 18 januari

2001. De skall genast underrätta kommissionen om detta.

När en medlemsstat antar dessa bestämmelser skall de innehålla en

hänvisning till detta direktiv eller åtföljas av en sådan hänvisning när

de offentliggörs. Närmare föreskrifter om hur hänvisningen skall göras

skall varje medlemsstat själv utfärda.

2.

Medlemsstaterna skall till kommissionen överlämna texterna till de

centrala bestämmelser i nationell lagstiftning som de antar inom det

område som omfattas av detta direktiv.

Artikel 13

Detta direktiv träder i kraft samma dag som det offentliggörs i Euro-

peiska gemenskapernas officiella tidning.

Artikel 14

Detta direktiv riktar sig till medlemsstaterna.

(1) Rådets beslut 1999/468/EG av den 28 juni 1999 om de förfaranden som skall

tillämpas vid utövandet av kommissionens genomförandebefogenheter (EGT

L 184, 17.7.1999, s. 23).

Prop. 2023/24:55

Bilaga 1

1999L0094 — SV — 11.12.2008 — 003.001 — 7

▼B

BILAGA I

BESKRIVNING

AV

BRÄNSLEEKONOMIMÄRKNING

OCH

KOLDIOXIDUTSLÄPPSMÄRKNING

Medlemsstaterna skall, som minimikrav, se till att all bränsleekonomimärkning

inom deras respektive områden

1) har en standardiserad utformning så att konsumenterna lättare kan känna igen

den,

2) mäter 297 mm × 210 mm (A4-format),

3) innehåller uppgifter om modell och bränsletyp när det gäller den personbil på

vilken den anbringats,

4) innehåller ett siffervärde för den officiella bränsleförbrukningen och de offi-

ciella specifika koldioxidutsläppen. Den officiella bränsleförbrukningen skall

uttryckas i antingen liter per 100 kilometer (l/100 km), kilometer per liter

(km/l) eller med en lämplig kombination av dessa måttangivelser och anges

med en decimal. De officiella specifika koldioxidutsläppen skall anges i när-

mast heltal gram per kilometer (g/km).

Sådana värden får uttryckas i olika enheter (gallon och mile) i den omfattning

som är förenlig med direktiv 80/181/EEG (1),

5) innehåller följande text angående tillgången till en översikt över bilars bräns-

leförbrukning och koldioxidutsläpp: ”En översikt över bilars bränsleekonomi

och koldioxidutsläpp med uppgift om alla nya personbilsmodeller kan erhållas

gratis på varje försäljningsställe,”

6) innehåller följande text: ”Förutom bränsleeffektiviteten har körsättet och andra

icke-tekniska faktorer betydelse för att en bils bränsleförbrukning och kol-

dioxidutsläpp skall kunna fastställas. Koldioxid är den växthusgas som bidrar

mest till växthuseffekten.”

(1) Rådets direktiv 80/181/EEG av den 20 december 1979 om tillnärmning av medlems-

staternas lagstiftning för måttenheter och om upphävande av direktiv 71/354/EEG (EGT

L 39, 15.2.1980, s. 40). Direktivet senast ändrat genom direktiv 89/617/EEG (EGT

L 357, 7.12.1989, s.28).

23

24

Prop. 2023/24:55

Bilaga 1

1999L0094 — SV — 11.12.2008 — 003.001 — 8

▼B

BILAGA II

BESKRIVNING AV ÖVERSIKTEN ÖVER BRÄNSLEEKONOMI OCH

KOLDIOXIDUTSLÄPP

Medlemsstaterna skall se till att översikten över bilars bränsleekonomi och kol-

dioxidutsläpp åtminstone innehåller följande uppgifter:

1) En fullständig årlig förteckning över alla nya personbilsmodeller som kan

köpas inom medlemsstaterna, uppdelade på fabrikat i alfabetisk ordning.

Om en medlemsstat uppdaterar översikten mer än en gång per år, skall den

innehålla en förteckning över alla nya personbilsmodeller som finns tillgäng-

liga när uppdateringen offentliggörs.

2) Bränsletypen samt siffervärdena för den officiella bränsleförbrukningen och

de officiella specifika koldioxidutsläppen för varje modell som tas upp i

förteckningen. Den officiella bränsleförbrukningen skall uttryckas antingen i

liter per 100 kilometer (l/100 km) eller med en lämplig kombination av dessa

måttangivelser och anges med en decimal. De officiella specifika koldioxid-

utsläppen skall anges i närmaste heltal gram per kilometer (g/km).

Sådana värden får uttryckas i olika enheter (gallon och mile) i den omfattning

som är förenlig med direktiv 80/181/EEG.

3) En på ett framträdande sätt placerad förteckning över de tio mest bränsleef-

fektiva nya personbilsmodellerna rangordnade efter ökande specifika kol-

dioxidutsläpp för varje bränsletyp. I förteckningen skall anges modell samt

siffervärden för den officiella bränsleförbrukningen och de officiella specifika

koldioxidutsläppen.

4) Råd till bilförare om att riktig användning och regelbundet underhåll av

fordonet samt körsätt (såsom exempelvis att undvika ett aggressivt körsätt,

att köra med lägre hastighet, att göra förutseende inbromsningar, att ha rätt

lufttryck i däcken, att inskränka tomgångskörning och att undvika överlast-

ning) kan minska personbilens bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp.

5) En förklaring avseende vilka effekter utsläppen av växthusgaser får, potenti-

ella klimatförändringar och motorfordonens betydelse i detta sammanhang

samt en uppgift om de olika bränslealternativ som konsumenten kan välja

bland och alternativens konsekvenser för miljön enligt senaste vetenskapliga

rön och rättsliga bestämmelser.

6) En hänvisning till gemenskapens mål för genomsnittliga koldioxidutsläpp från

nya personbilar samt datum då detta skall ha uppnåtts.

7) Eller en hänvisning till kommissionens Internetöversikt över bilars bränslee-

konomi och koldioxidutsläpp, när en sådan finns att tillgå.

Prop. 2023/24:55

Bilaga 1

1999L0094 — SV — 11.12.2008 — 003.001 — 9

▼M1

BILAGA III

BESKRIVNING AV DEN AFFISCH ELLER BILDSKÄRM SOM SKALL

FINNAS PÅ FÖRSÄLJNINGSSTÄLLET

Medlemsstaterna skall se till att affischen eller bildskärmen uppfyller följande

minimikrav:

1. Affischen skall ha en minsta storlek på 70 cm × 50 cm.

2. Uppgifterna skall vara lättlästa.

3. Om en bildskärm används skall den vara minst 25 cm × 32 cm (17 tum).

Uppgifterna kan visas med hjälp av en bläddringsfunktion.

4. Personbilsmodeller skall grupperas och förtecknas separat efter bränsletyp (t.

ex. bensin eller diesel). För varje bränsletyp skall modellerna rangordnas efter

ökande koldioxidutsläpp, varvid modellen med den lägsta officiella bränsle-

förbrukningen skall stå överst.

5. För varje personbilsmodell i förteckningen skall fabrikat, officiell bränsleför-

brukning och officiella specifika koldioxidutsläpp anges. Värdet för officiell

bränsleförbrukning skall uttryckas antingen i liter per 100 kilometer

(l/100 km) eller i kilometer per liter (km/l) eller en lämplig kombination av

dessa och anges med en decimal. De officiella specifika koldioxidutsläppen

skall anges i närmaste heltal gram per kilometer (g/km).

Sådana värden får uttryckas i olika enheter (gallon och mile) i den omfattning

som är förenlig med bestämmelserna i direktiv 80/181/EEG.

Informationen kan utformas enligt följande:

6. På affischen eller bildskärmen skall följande text finnas: ”En översikt över

bränsleekonomi och koldioxidutsläpp med uppgift om alla nya personbilsmo-

deller kan erhållas gratis på varje försäljningsställe”. Om en bildskärm an-

vänds skall detta meddelande visas permanent.

7. Följande text skall finnas på affischen eller bildskärmen: ”En bils bränsleför-

brukning och koldioxidutsläpp påverkas, förutom av bränsleeffektiviteten,

också av körsättet och andra icke-tekniska faktorer. Koldioxid är den växt-

husgas som bidrar mest till växthuseffekten.” Om en bildskärm används skall

detta meddelande visas permanent.

8. Affischen skall uppdateras fullständigt åtminstone var sjätte månad. Om en

bildskärm används skall informationen uppdateras åtminstone varje månad.

9. Affischen får ersättas med en bildskärm. I detta fall skall bildskärmen vara

placerad så att den väcker konsumentens uppmärksamhet minst lika effektivt

som en affisch.

25

26

Prop. 2023/24:55

Bilaga 1

1999L0094 — SV — 11.12.2008 — 003.001 — 10

▼B

BILAGA IV

UPPGIFTER I REKLAMMATERIAL OM BRÄNSLEFÖRBRUKNING

OCH KOLDIOXIDUTSLÄPP

Medlemsstaterna skall se till att det i allt reklammaterial finns uppgifter om den

officiella bränsleförbrukningen och de officiella specifika koldioxidutsläppen för

de fordon som materialet gäller. Denna information skall uppfylla följande mi-

nimikrav:

1. Den skall vara lättläst och inte mindre framträdande än huvuddelen av den

information som tillhandahålls i reklammaterialet.

2. Den skall vara lätt att förstå även vid en ytlig genomgång.

3. Uppgifter om officiell bränsleförbrukning skall lämnas för alla olika bilmo-

deller som reklammaterialet avser. Om fler modeller än en anges kan antingen

den officiella bränsleförbrukningen för samtliga angivna modeller anges eller

skillnaden mellan den största och den minsta bränsleförbrukningen. Bränsle-

förbrukningen skall uttryckas antingen i liter per 100 kilometer (l/100 km),

kilometer per liter (km/l) eller med en lämplig kombination av dessa måttang-

ivelser. Alla sifferuppgifter skall anges med en decimal.

Sådana värden får uttryckas i olika enheter (gallon och mile) i den omfattning

som är förenlig med bestämmelserna i direktiv 80/181/EEG.

Om det i reklammaterialet endast hänvisas till fabrikatet och inte till någon

särskild modell, behöver uppgifter om bränsleförbrukning inte lämnas.

Sammanfattning av promemorian Tillgång till information om bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp vid marknadsföring av nya personbilar

I promemorian föreslås en ny lag om tillgång till information om bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp vid marknadsföring av nya personbilar samt en kompletterande förordning. Förslagen syftar till ett tydligare genomförande av Europaparlamentets och rådets direktiv 1999/94/EG av den 13 december 1999 om tillgång till konsumentinformation om bränsleekonomi och koldioxidutsläpp vid marknadsföring av nya personbilar.

Den nya lagen och förordningen föreslås träda i kraft den 1 april 2022.

Promemorians lagförslag

Förslag till lag om tillgång till information om bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp vid marknadsföring av nya personbilar

Härigenom föreskrivs1 följande.

Lagens syfte och tillämpningsområde

1 § Denna lag syftar till att konsumenter ska få tillgång till information om bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp när nya personbilar marknadsförs.

Lagen gäller när näringsidkare visar eller bjuder ut nya personbilar till försäljning eller långtidsuthyrning till konsumenter.

Information vid marknadsföring

2 § Information om bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp ska finnas väl synlig på, eller i närheten av, alla nya personbilsmodeller på försäljningsstället.

3 § En översikt över alla nya personbilsmodellers bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp ska, efter förfrågan, tillhandahållas konsumenter utan kostnad på försäljningsstället. Översikten ska utarbetas av den myndighet som regeringen bestämmer.

4 § En sammanställning över uppgifterna om bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp för varje bilfabrikat ska visas på en affisch eller en bildskärm på en framträdande plats på försäljningsstället. Sammanställningen ska omfatta alla nya personbilsmodeller som visas eller bjuds ut till försäljning eller långtidsuthyrning på eller genom försäljningsstället.

5 § Reklammaterial ska innehålla uppgifter om bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp för de personbilsmodeller som materialet avser.

Bemyndigande

6 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela ytterligare föreskrifter om den information som ska lämnas enligt 2–5 §§.

Sanktioner vid utebliven information

7 § Om information inte tillhandahålls i enlighet med 2–5 §§ denna lag eller föreskrifter som meddelats i anslutning till dessa bestämmelser ska marknadsföringslagen (2008:486) tillämpas, med undantag för bestäm-

1 Jfr Europaparlamentets och rådets direktiv 1999/94/EG av den 13 december 1999 om tillgång till konsumentinformation om bränsleekonomi och koldioxidutsläpp vid marknadsföring av nya personbilar.

melserna i 29–36 §§ om marknadsstörningsavgift. Sådan information ska anses vara väsentlig enligt 10 § tredje stycket marknadsföringslagen.

Denna lag träder i kraft den 1 april 2022.

Förteckning över remissinstanserna

Efter remiss har yttrande över promemorian avgetts av Mobility Sweden (tidigare BIL Sweden), Drivkraft Sverige (tidigare Svenska Petroleum och Biodrivmedel Institutet, SPBI), Energigas Sverige, Finansbolagens Förening, Gröna Bilister, Kommerskollegium, Konsumentverket, Kungliga Automobil Klubben, Motorbranschens riksförbund, Naturvårdsverket, Regelrådet, Riksförbundet M Sverige, Statens energimyndighet, Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Stockholms tingsrätt, Patent- och marknadsdomstolen, Svea hovrätt, Patent- och marknadsöverdomstolen, Sveriges Annonsörer, Trafikanalys, Trafikverket och Transportstyrelsen.

Centrum för transportstudier vid Kungliga Tekniska Högskolan, Elbil Sverige, Företagarna, Naturskyddsföreningen, Näringslivets regelnämnd, Svensk Bensinhandel, Svenska Bioenergiföreningen (Svebio), Svensk Handel, Svenskt Näringsliv, Sveriges Konsumenter, Transportföretagen, Volvo Car Sverige AB och Vätgas Sverige har inte svarat på remissen.

Lagrådsremissens lagförslag

Förslag till lag om information om bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp vid marknadsföring av nya personbilar

Härigenom föreskrivs1 följande.

Lagens syfte och tillämpningsområde

1 § Denna lag syftar till att konsumenter ska få tillgång till information om bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp när nya personbilar marknadsförs.

Lagen gäller när näringsidkare visar eller bjuder ut nya personbilar till försäljning eller långtidsuthyrning till konsumenter.

Information vid marknadsföring

2 § Information om bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp ska finnas väl synlig på, eller i närheten av, alla nya personbilsmodeller på försäljningsstället.

3 § Konsumenter har rätt att på försäljningsstället utan kostnad få en översikt över alla nya personbilsmodellers bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp. Översikten kan lämnas i skriftlig eller digital form.

Översikten ska utarbetas av den myndighet som regeringen bestämmer.

4 § En sammanställning över uppgifterna om bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp för varje bilfabrikat ska visas på en affisch eller en bildskärm på en framträdande plats på försäljningsstället. Sammanställningen ska omfatta alla nya personbilsmodeller som visas eller bjuds ut till försäljning eller långtidsuthyrning på eller genom försäljningsstället.

5 § Reklammaterial om nya personbilar ska innehålla uppgifter om bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp för de bilmodeller som materialet avser.

Bemyndigande

6 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela ytterligare föreskrifter om den information som ska lämnas enligt 2–5 §§.

1 Jfr Europaparlamentets och rådets direktiv 1999/94/EG av den 13 december 1999 om tillgång till konsumentinformation om bränsleekonomi och koldioxidutsläpp vid marknadsföring av nya personbilar, i lydelsen enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 1137/2008 av den 22 oktober 2008.

Sanktioner vid utebliven information

7 § Om information inte lämnas i enlighet med 2–5 §§ denna lag eller föreskrifter som meddelats i anslutning till dessa bestämmelser ska marknadsföringslagen (2008:486) tillämpas, med undantag för bestämmelserna i 2936 §§marknadsföringslagen om marknadsstörningsavgift.

Sådan information ska anses vara väsentlig enligt 10 § tredje stycket marknadsföringslagen.

Denna lag träder i kraft den 1 juli 2024.

Lagrådets yttrande

Utdrag ur protokoll vid sammanträde 2023-11-16

Närvarande: F.d. justitierådet Mari Andersson samt justitieråden Kristina

Svahn Starrsjö och Eric M. Runesson

Information om bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp vid marknadsföring av nya personbilar

Enligt en lagrådsremiss den 2 november 2023 har regeringen (Finansdepartementet) beslutat inhämta Lagrådets yttrande över förslag till lag om information om bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp vid marknadsföring av nya personbilar.

Förslaget har inför Lagrådet föredragits av rättssakkunniga Karin Hassel.

I lagrådsremissen föreslås att det ska införas en ny lag med krav på näringsidkare att lämna information om bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp vid marknadsföring av nya personbilar. Detta för att Europaparlamentets och rådets direktiv 1999/94/EG av den 3 december 1999 om tillgång till konsumentinformation om bränsleekonomi och koldioxidutsläpp vid marknadsföring av nya personbilar ska genomföras genom lagstiftning.

Förslaget föranleder följande yttrande.

1 §

I andra stycket anges att lagen gäller när näringsidkare visar eller bjuder ut nya personbilar till försäljning eller långtidsuthyrning till konsumenter.

Uttrycket ”visar eller bjuder ut” väcker frågor om ”visar” är avsett att vara en synonym till ”bjuder ut” eller om ”visar” avser något annat än att bjuda ut. Om det senare inte är fallet bör orden ”visar eller” strykas för att undvika onödiga tolkningsfrågor. I artikel 1 i direktivet (svensk översättning) talas bara om bilar som ”utbjuds”.

2 §

I paragrafen föreskrivs att information om bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp ska finnas väl synlig på, eller i närheten av, alla nya personbilsmodeller på försäljningsstället.

Det saknas en definition av ”personbilsmodell” i lagen liksom i direktivet. Uttrycket väcker frågor. Det skulle kunna innebära att bestämmelsen endast skulle gälla under den första tiden när en ny modell introduceras, även om en sådan tolkning skulle stå i strid med lagens syfte. En anslutande fråga är vad som gäller om det introduceras en ännu nyare modell som marknadsförs samtidigt med den modell som tills nyss varit den nyaste.

Uttrycket ”ny personbil” används i 1 och 5 §§. Som anges i författningskommentaren till 1 § definieras uttrycket i artikel 2.2 i direktivet som ”en personbil som inte tidigare har sålts till en person som köpt den i annat syfte än att sälja eller leverera den”. Som Lagrådet förstår det är avsikten att alla nya personbilar ska omfattas av kravet på information och om man använder det uttrycket i paragrafen undanröjs frågetecknen. Lagrådet föreslår därför att orden ”nya personbilsmodeller” ersätts med ”nya personbilar”.

Vad som avses med uttrycket ”i närheten av” kommenteras inte i remissen. Måhända blir det än viktigare att beskriva vad som avses, om man ändrar till nya personbilar.

3 §

Enligt den här paragrafen ges konsumenterna rätt att få en översikt över alla nya personbilsmodellers bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp. Denna översikt ska enligt bestämmelsen utarbetas av den myndighet som regeringen bestämmer.

Också här används uttrycket ”nya personbilsmodeller” och även här saknas en definition av detta (jfr 2 § ovan). Sannolikt menas att översikten ska innehålla alla modeller av sådana personbilar som fortfarande säljs som nya, alltså inte endast förekommer på begagnatmarknaden. Lagrådet föreslår därför att uttrycket ”alla nya personbilsmodellers” ersätts med ”alla modeller av nya personbilars”, eventuellt med en annan ordföljd; ”en översikt över bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp avseende alla modeller av nya personbilar”.

I den andra meningen i paragrafen anges att översikten kan lämnas i skriftlig eller digital form. Enligt Lagrådets uppfattning kan denna bestämmelse utgå. Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer kan föreskriva om i vilka former översikten ska finnas (jfr 6 §).

4 §

Enligt paragrafen ska det på försäljningsstället på en affisch eller bildskärm visas en sammanställning över uppgifter om bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp för varje bilfabrikat. Sammanställningen ska enligt lagtexten omfatta ”alla nya personbilsmodeller som visas eller bjuds ut till försäljning eller långtidsuthyrning på eller genom försäljningsstället”.

Också här har Lagrådet synpunkter på uttrycken ”visas eller bjuds ut” (jfr 1 § ovan) och ”nya personbilsmodeller” (jfr 2 och 3 §§ ovan) och föreslår att andra meningen avslutas med ”alla modeller av nya personbilar som bjuds ut till försäljning eller långtidsuthyrning på eller genom försäljningsstället”.

5 §

I paragrafen finns bestämmelser om reklammaterial om nya personbilar.

Reklammaterial om (eller hellre ”för”) något antyder att bestämmelsen är avsedd att träffa bara fysiska medier för reklam (trycksaker). Om man vill undvika en sådan inskränkning av betydelsen vore det öppnare ordet ”reklam” att föredra.

7 §

Paragrafen är placerad under rubriken ”Sanktioner vid utebliven information” och lyder:

Om information inte lämnas i enlighet med 2–5 §§ denna lag eller föreskrifter som meddelats i anslutning till dessa bestämmelser ska marknadsföringslagen (2008:486) tillämpas, med undantag för bestämmelserna i 29–36 §§ om marknadsstörningsavgift. Sådan information ska anses vara väsentlig enligt 10 § tredje stycket marknadsföringslagen.

Som lagtexten är utformad blir det oklart hur den nu föreslagna lagen förhåller sig till marknadsföringslagen. Självklart ska den lagen tillämpas när nya personbilar bjuds ut till försäljning, vilket det skulle kunna upplysas om i lagtexten eller i författningskommentaren. Vad som behöver regleras är att bestämmelserna i marknadsföringslagen om marknadsstörningsavgift inte ska tillämpas vid utebliven information enligt den nu föreslagna lagen.

Vidare anförs i lagrådsremissen att regeringen anser att det är lämpligt att det görs en hänvisning till 10 § tredje stycket marknadsföringslagen. Eftersom medlemsstaterna enligt artikel 11 i direktivet ska bestämma vilka sanktioner som ska tillämpas vid överträdelser kan det vara lämpligt att ta in en hänvisning till 10 § tredje stycket. Detta för att säkerställa att marknadsföringslagens regler om bl.a. sanktioner ska tillämpas om reglerna i den nu föreslagna lagen inte följs. Utformningen av hänvisningen är dock mindre lämplig eftersom det i 10 § tredje stycket inte regleras vad som är väsentlig information utan vad som gäller för väsentlig information.

Lagrådet föreslår att paragrafen ges följande lydelse:

Den information som ska lämnas enligt 2–5 §§ eller enligt föreskrifter som har meddelats i anslutning till dessa bestämmelser, ska anses vara väsentlig vid tillämpning av 10 § tredje stycket marknadsföringslagen (2008:486). Bestämmelserna i 2936 §§marknadsföringslagen om marknadsstörningsavgift ska inte tillämpas vid utebliven information.

Finansdepartementet

Utdrag ur protokoll vid regeringssammanträde den 14 december 2023

Närvarande: statsrådet Busch, ordförande, och statsråden Billström, Svantesson, Ankarberg Johansson, J Pehrson, Jonson, Strömmer, Forssmed, Tenje, Forssell, Slottner, M Persson, Wykman, Kullgren, Liljestrand, Brandberg, Bohlin, Carlson

Föredragande: statsrådet Slottner

Regeringen beslutar proposition 2023/24:55 Information om bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp vid marknadsföring av nya personbilar