Prop. 2024/25:148
Ändringar i lagen om hamnskydd
Regeringen överlämnar denna proposition till riksdagen.
Stockholm den 20 mars 2025
Ebba Busch
Andreas Carlson (Landsbygds- och infrastrukturdepartementet)
Propositionens huvudsakliga innehåll
I propositionen lämnas förslag till ändringar i lagen (2006:1209) om hamnskydd. Ändringarna innebär förtydliganden när det gäller lagens tillämpningsområde och att hamnens gränser i skyddshänseende ska fastställas i hamnskyddsutredningen.
Ändringarna föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
1. Förslag till riksdagsbeslut
Regeringens förslag:
Riksdagen antar regeringens förslag till lag om ändring i lagen (2006:1209) om hamnskydd.
2. Förslag till lag om ändring i lagen (2006:1209) om hamnskydd
Härigenom föreskrivs att 1 kap. 2 § och 3 kap. 2 § lagen (2006:1209) om hamnskydd ska ha följande lydelse.
Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
1 kap.
2 §
Denna lag gäller alla hamnar i Sverige där det finns minst en sådan hamnanläggning som omfattas av artikel 3.1–3.3 i förordning (EG) nr 725/2004. Med avseende på en sådan hamnanläggning skall dock bestämmelserna i förordning (EG) nr 725/2004 och lagen (2004:487) om sjöfartsskydd tillämpas i stället för denna lag.
Lagen skall inte tillämpas på militära anläggningar i en hamn.
Denna lag gäller alla hamnar i Sverige där det finns minst en sådan hamnanläggning som omfattas av artikel 3.1–3.3 i förordning (EG) nr 725/2004. Om en hamnskyddsutredning enligt denna lag visar att en sådan hamnanläggning i praktiken omfattar hela hamnen ska bestämmelserna i förordning (EG) nr 725/2004 och lagen (2004:487) om sjöfartsskydd tillämpas på den hamnen framför bestämmelserna i denna lag.
Lagen ska inte tillämpas på militära anläggningar i en hamn.
3 kap.
2 §
En hamninnehavare, inom vars område det finns minst en hamnanläggning enligt förordning (EG) nr 725/2004, skall göra en hamnskyddsutredning.
En hamninnehavare ska göra en hamnskyddsutredning, om det inom hamnområdet finns minst en hamnanläggning som omfattas av förordning (EG) nr 725/2004. I hamnskyddsutredningen ska hamnens gränser i skyddshänseende fastställas.
Denna lag träder i kraft den 1 juli 2025.
3. Ärendet och dess beredning
Inom Landsbygds- och infrastrukturdepartementet utarbetades en promemoria med anledning av ett överträdelseärende som Europeiska kommissionen inlett mot Sverige avseende bland annat genomförandet av Europaparlamentets och rådets direktiv 2005/65/EG av den 26 oktober 2005 om ökat hamnskydd (LI2023/01798 och SB2024/00416). Promemorian innehåller förslag till ändringar i lagen (2006:1209) om hamnskydd som delvis hanterar kommissionens påpekanden.
Direktivet finns i bilaga 1. En sammanfattning av promemorian finns i bilaga 2 och promemorians lagförslag finns i bilaga 3. Promemorian har remissbehandlats. En förteckning över remissinstanserna finns i bilaga 4. Remissyttrandena finns tillgängliga i Landsbygds- och infrastrukturdepartementet (LI2024/02270).
Lagrådet
Regeringen beslutade den 27 mars 2025 att inhämta Lagrådets yttrande över ett lagförslag som överensstämmer med lagförslaget i denna proposition. Lagrådets yttrande finns i bilaga 5.
4. Bakgrund
4.1. Motiverat yttrande om bristande tillämpning av EU-rättsliga bestämmelser
Europeiska kommissionen har i ett motiverat yttrande daterat den 24 april 2024 följt upp en tidigare formell underrättelse och sammanfattningsvis gjort gällande att Sverige inte uppnått huvudsyftet med Europaparlamentets och rådets direktiv 2005/65/EG av den 26 oktober 2005 om ökat hamnskydd, C(2023)475 final, ärendenr INFR(2022)2206.
Regeringen lämnade i propositionen Ändrade regler om direkttilldelning av avtal om kollektivtrafik på järnväg (prop. 2023/24:17) förslag på en ändring i lagen med anledning av ett av kommissionens påpekanden i den formella underrättelsen. Lagändringen trädde i kraft den 25 december 2023.
I det motiverade yttrandet har kommissionen bland annat anfört att Sverige inte uppfyllt sin skyldighet enligt artikel 2.4 i direktivet. Regeringen har i sitt svar bemött kommissionens påpekande på denna punkt. Denna proposition innehåller förslag till lagändringar för att Sverige ska uppfylla sin skyldighet.
4.2. Hamnskydd och sjöfartsskydd
Europaparlamentets och rådets direktiv 2005/65/EG om ökat hamnskydd, härefter kallat hamnskyddsdirektivet, genomförs med lagen (2006:1209)
om hamnskydd, förordningen (2006:1213) om hamnskydd och Transportstyrelsens föreskrifter (TSFS 2022:21) om hamnskydd. Bestämmelserna om hamnskydd syftar till att skydda hamnarna mot hot om säkerhetstillbud. För varje hamn ska det fastställas vilka gränser hamnskyddsdirektivet ska vara tillämpligt inom. Med hamnskydd avses åtgärder som ska vidtas i hamnar i syfte att skydda människor, infrastruktur och utrustning i hamnarna mot allvarliga olagliga handlingar (1 kap. 1 § lagen om hamnskydd). Människor som arbetar i eller passerar genom hamnar samt infrastruktur och utrustning behöver skyddas från angrepp utifrån. Det kan handla om att i en så kallad hamnskyddsutredning identifiera känslig verksamhet och svaga punkter i infrastruktur och förfaranden, att identifiera vilken personal som ska genomgå bakgrundskontroller och säkerhetsprövning och att fastställa risken för att ett säkerhetstillbud får följdeffekter. Därefter ska fastställas bland annat vilka förfaranden som ska tillämpas, vilka åtgärder som ska vidtas och vilka insatser som krävs vid olika scenarier. De olika komponenter som omfattas framgår av bilaga 1 och 2 till Transportstyrelsens föreskrifter om hamnskydd.
Hamnskyddsdirektivet tillkom som ett andra steg efter regelverket om sjöfartsskydd. Genom Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 725/2004 av den 31 mars 2004 om förbättrat sjöfartsskydd på fartyg och i hamnanläggningar harmoniserades och införlivades i gemenskapsrätten de bestämmelser som på internationell nivå hade utarbetats inom den internationella sjöfartsorganisationen (IMO). Sjöfartsskyddet tar sikte på, förutom fartyget, det mer landnära område där samverkan mellan fartyg och hamn äger rum, dvs. det mer avgränsade område där gods och passagerare befinner sig före och efter ombordgåendet eller lastningen och lossningen. Sjöfartsskyddet och hamnskyddet kompletterar därigenom varandra och skapar ett sammanhängande skydd som sträcker sig från fartygen via hamnanläggningen till det landbaserade hamnområdet. EUförordningen om sjöfartsskydd kompletteras på nationell nivå med lagen (2004:487) om sjöfartsskydd, förordningen (2004:283) om sjöfartsskydd och Sjöfartsverkets föreskrifter (SJÖFS 2004:13) om sjöfartsskydd.
Utformningen av de båda skydden är likartade. Först ska risker och hot identifieras och därefter ska planering ske och åtgärder vidtas för att förhindra att säkerheten äventyras. Medlemsstaterna ansvarar bland annat för att utöva tillsyn över att bestämmelserna följs liksom att, i olika omfattning, godkänna olika förfaranden som exempelvis en hamnskyddsutredning.
4.3. Hamnskyddsdirektivets tillämpningsområde
I artikel 2.2 i hamnskyddsdirektivet anges följande: De åtgärder som fastställs i detta direktiv ska tillämpas på alla hamnar i en medlemsstat där det finns en eller flera av de hamnanläggningar som omfattas av en godkänd skyddsplan för hamnanläggningar i enlighet med förordning (EG) nr 725/2004. Direktivet ska inte tillämpas på militära anläggningar i hamnar. I artikel 2.3 föreskrivs att medlemsstaterna för varje hamn ska fastställa de gränser som direktivet ska vara tillämpligt inom, med vederbörlig hänsyn tagen till hamnskyddsutredningens resultat. Och i
artikel 2.4 anges att om en medlemsstat har fastställt gränserna för en hamnanläggning i den betydelse som avses i förordning (EG) nr 725/2004 på ett sådant sätt att den i praktiken omfattar en hamn, ska de relevanta bestämmelserna i förordning (EG) nr 725/2004 ha företräde framför bestämmelserna i detta direktiv.
Artikel 2.4 genomförs med 1 kap. 2 § första stycket lagen om hamnskydd där följande föreskrivs. Denna lag gäller alla hamnar i Sverige där det finns minst en sådan hamnanläggning som omfattas av artikel 3.1–3.3 i förordning (EG) nr 725/2004. Med avseende på en sådan hamnanläggning skall dock bestämmelserna i förordning (EG) nr 725/2004 och lagen (2004:487) om sjöfartsskydd tillämpas i stället för denna lag.
5. Lagen om hamnskydd förtydligas
Regeringens förslag: När en hamnskyddsutredning visar att en hamnanläggning i praktiken omfattar hela hamnen ska bestämmelserna i förordning (EG) nr 725/2004 och lagen (2004:487) om sjöfartsskydd tillämpas på hamnen framför bestämmelserna i lagen om hamnskydd.
Hamnens gränser i skyddshänseende ska fastställas i hamnskyddsutredningen.
Promemorians förslag överensstämmer med regeringens. Remissinstanserna: Transportstyrelsen tillstyrker förslagen men anför också att åtminstone en av de berörda paragraferna sannolikt kommer att bli föremål för ytterligare förslag till ändringar genom det pågående regeringsuppdrag som myndigheten utför. Övriga remissinstanser tillstyrker eller har inga invändningar mot förslaget.
Skälen för regeringens förslag: I det motiverade yttrandet anger
Europeiska kommissionen bland annat att Sverige inte har uppfyllt sina skyldigheter enligt artikel 2.4 i hamnskyddsdirektivet.
Efter den formella underrättelse som föregick det motiverade yttrandet lämnade regeringen förslag om att i lagen (2006:1209) om hamnskydd ta bort ett bemyndigande till regeringen eller den myndigheten som regeringen bestämmer att få meddela föreskrifter om så kallade begränsade hamnskyddsutredningar, se propositionen Ändrade regler om direkttilldelning av avtal om kollektivtrafik på järnväg (prop. 2023/24:17). I propositionen angavs också att Transportstyrelsens föreskrifter redan hade ändrats på denna punkt och att bemyndigandet således inte längre utnyttjades. Lagändringen som bemyndigandet togs bort genom, trädde i kraft den 25 december 2023.
Den nu aktuella bestämmelsen i 1 kap. 2 § lagen om hamnskydd är avsedd att genomföra artikel 2.4 i hamnskyddsdirektivet. Enligt bestämmelsen i lagen ska regelverken om sjöfartsskydd tillämpas i stället för lagen om hamnskydd med avseende på en sådan hamnanläggning som omfattas av EU-förordningen om sjöfartsskydd. I förarbetena anges att för hamnar som i praktiken utgörs av en enda hamnanläggning innebär tillämpningsområdet att endast reglerna om sjöfartsskydd normalt kommer att tillämpas. Det anges också att om hamnområdet är större än
hamnanläggningen ska hamnskyddsreglerna tillämpas i det område som ligger utanför hamnanläggningen, se propositionen Hamnskydd (prop. 2005/06:212 s. 22).
Emellertid ska det alltid göras en hamnskyddsutredning enligt artikel 6.1 i direktivet. Utredningen ska omfatta de omständigheter som anges i bilaga 1 till hamnskyddsdirektivet, bland annat fastställande av hamngränserna. Artikeln är genomförd i 3 kap. 2 § lagen om hamnskydd. Det är alltså i hamnskyddsutredningen som hamnens gränser fastställs, det vill säga gränser inom vilka hamnskyddsdirektivet ska vara tillämpligt eller, med andra ord, hamnens gränser i skyddshänseende. Först när det fastställts i hamnskyddsutredningen att hamnanläggningens gränser i praktiken omfattar hela hamnen i skyddshänseende ska relevanta bestämmelser i regelverken om sjöfartsskydd tillämpas framför bestämmelserna om hamnskydd på den hamnen. En hamnskyddsutredning ska således alltid göras. Det finns därför skäl att förtydliga bestämmelsen i 1 kap. 2 § lagen om hamnskydd. Transportstyrelsen anför i sitt remissvar att ytterligare förslag till ändringar kan aktualiseras i ett senare ärende. Regeringen delar myndighetens uppfattning om ett sådant behov och avser att återkomma i frågan. När det gäller Transportstyrelsens föreskrifter (TSFS 2022:21) om hamnskydd är dessa redan utformade så att det framgår att det alltid ska göras en hamnskyddsutredning.
Som en följd av ändringen i 1 kap. 2 § lagen om hamnskydd bör även 3 kap. 2 § lagen om hamnskydd förtydligas så att det framgår att i hamnskyddsutredningen ska ingå en fastställelse av hamnens gränser i skyddshänseende.
Hänvisningar till S5
6. Ikraftträdande- och övergångsbestämmelser
Regeringens förslag: Lagändringarna ska träda i kraft den 1 juli 2025.
Regeringens bedömning: Det behövs inte några övergångsbestämmelser.
Promemorians förslag överensstämmer med regeringens. Remissinstanserna har inga invändningar mot förslaget eller bedömningen.
Skälen för regeringens förslag och bedömning: Det är angeläget att de föreslagna förtydligandena kan träda i kraft så snart som möjligt. Den 1 juli 2025 bedöms vara en rimlig tidpunkt. Några övergångsbestämmelser behövs inte.
7. Konsekvenser
Syftet med förslaget till lagändringar är att säkerställa att svensk rätt är utformad i enlighet med EU-rätten. De bestämmelser som hittills ansetts
genomföra hamnskyddsdirektivet på ett korrekt sätt i lagen om hamnskydd har befunnits vara otydliga och därför bör ändras. Den direkta konsekvensen av förslaget blir således att svensk rätt bättre överensstämmer med hamnskyddsdirektivet. De praktiska konsekvenserna av de föreslagna lagändringarna är däremot troligen mindre eftersom det redan framgår av Transportstyrelsens föreskrifter om hamnskydd att en hamnskyddsutredning alltid ska göras. Förslagen bedöms därför inte medföra något nämnvärt merarbete för hamninnehavarna.
Det är också värt att erinra om att de föreslagna lagändringarna sannolikt endast är ett första steg i ett lagstiftningsarbete som kommer att fortsätta. Regeringen beslutade i juni 2024 att ge Transportstyrelsen i uppdrag att i samverkan med ett antal andra berörda myndigheter genomföra en analys av hamnskyddsdirektivets bestämmelser om hamnskyddsgränser och hamnskyddsmyndighet, (LI2024/01378). Uppdraget ska redovisas senast den 31 mars 2025. Vid tiden för denna proposition är det således inte känt vilka slutsatser myndigheterna kommer att dra eller vilka ytterligare lagändringar de kan komma att leda till. Förslagen i denna proposition är emellertid nödvändiga justeringar inför det fortsatta hamnskyddsarbetet.
8. Författningskommentar
Förslaget till lag om ändring i lagen (2006:1209) om hamnskydd
1 kap. Allmänna bestämmelser
Lagens tillämpningsområde
2 § Denna lag gäller alla hamnar i Sverige där det finns minst en sådan hamnanläggning som omfattas av artikel 3.1–3.3 i förordning (EG) nr 725/2004.
Om en hamnskyddsutredning enligt denna lag visar att en sådan hamnanläggning i praktiken omfattar hela hamnen ska bestämmelserna i förordning (EG) nr 725/2004 och lagen (2004:487) om sjöfartsskydd tillämpas på den hamnen framför bestämmelserna i denna lag.
Lagen ska inte tillämpas på militära anläggningar i en hamn.
I paragrafen anges lagens tillämpningsområde. Genom paragrafen genomförs artikel 2.2 och 2.4 i hamnskyddsdirektivet.
I första stycket ändras den andra meningen i förtydligande syfte. Genom ändringen anges att om en hamnskyddsutredning enligt denna lag visar att en sådan hamnanläggning i praktiken omfattar hela hamnen ska bestämmelserna i förordning (EG) nr 725/2004 och lagen (2004:487) om sjöfartsskydd tillämpas på den hamnen framför bestämmelserna i denna lag. Meningen ska läsas mot bakgrund av den första meningen där det anges att denna lag gäller alla hamnar i Sverige där det finns minst en sådan hamnanläggning som omfattas av artikel 3.1–3.3 i den nämnda EU-
förordningen. Ändringen innebär att det är först när det i en hamnskyddsutredning fastställts att hamnens gränser inte omfattar ett större område än den hamnanläggning som finns där, som sjöfartsskyddsregelverken ska tillämpas på hamnen framför hamnskyddsregelverken. Skillnaden mot nuvarande lydelse är att hamnens gränser först måste ha fastställts vilket sker i en hamnskyddsutredning enligt bestämmelserna om hamnskydd. Den föreslagna meningens lydelse överensstämmer mer bokstavligt med artikel 2.4 i hamnskyddsdirektivet.
Fastställelse av gränserna avser det område inom vilket hamnskyddsdirektivet ska vara tillämpligt. Det är alltså gränser i skyddshänseende som avses. Detta kommer till uttryck i den föreslagna ändringen i 3 kap. 2 § lagen om hamnskydd.
I andra stycket görs endast en språklig ändring. Övervägandena finns i avsnitt 5.
3 kap. Skyddskrav för hamnar
Hamnskyddsutredning och hamnskyddsplan
2 § En hamninnehavare ska göra en hamnskyddsutredning om det inom hamnområdet finns minst en hamnanläggning som omfattas av förordning (EG) nr 725/2004. I hamnskyddsutredningen ska hamnens gränser i skyddshänseende fastställas.
I paragrafen anges när och av vem en hamnskyddsutredning ska göras. Genom ett tillägg i paragrafen genomförs artikel 2.3 i hamnskyddsdirektivet.
Första meningen ändras endast språkligt. I en ny andra mening specificeras att hamnens gränser i skyddshänseende ska fastställas i hamnskyddsutredningen. Med uttrycket ”gränser i skyddshänseende” avses de gränser inom vilka hamnskyddsdirektivet ska vara tillämpligt, jfr författningskommentaren till 1 kap. 2 §.
Övervägandena finns i avsnitt 5.
Prop. 2024/25:148
Bilaga 1
11
EUROPAPARLAMENTETS OCH RÅDETS DIREKTIV 2005/65/EG
av den 26 oktober 2005
om ökat hamnskydd
(Text av betydelse för EES)
EUROPAPARLAMENTET OCH EUROPEISKA UNIONENS RÅD HAR
ANTAGIT DETTA DIREKTIV
med beaktande av fördraget om upprättandet av Europeiska
gemenskapen, särskilt artikel 80.2,
med beaktande av kommissionens förslag,
med beaktande av Europeiska ekonomiska och sociala
kommitténs yttrande (
1
),
med beaktande av Regionkommitténs yttrande (
2
),
i enlighet med förfarandet i artikel 251 i fördraget (
3
), och
av följande skäl:
(1)
Säkerhetstillbud till följd av terrorism hör till de
allvarligaste hoten mot de ideal i fråga om demokrati,
frihet och fred som utgör själva grunden för Europeiska
unionen.
(2)
Människor, infrastruktur och utrustning i hamnar bör
skyddas mot säkerhetstillbud och de förödande effekter
sådana kan få. Ett sådant skydd gagnar både dem som
använder transporterna och ekonomin och samhället
som helhet.
(3)
Den 31 mars 2004 antog Europaparlamentet och
Europeiska unionens råd förordning (EG) nr 725/2004
om förbättrat sjöfartsskydd på fartyg och i hamnanlägg-
ningar (
4
). Åtgärderna för ökat sjöfartsskydd enligt den
förordningen är bara ett led i de åtgärder som krävs för
att man skall uppnå tillräckligt hög skyddsnivå i hela
transportkedjan med koppling till sjöfarten. Den förord-
ningens räckvidd är begränsad till skyddsåtgärder
ombord på fartyg och till samverkan mellan fartyg och
hamn.
(4)
För säkerställande av bästa möjliga skydd för sjöfarts- och
hamnverksamhet bör det införas hamnskyddsåtgärder
som omfattar varje hamn inom de gränser som den
berörda medlemsstaten har fastställt så att de skydds-
åtgärder som vidtagits med tillämpning av förordning
(EG) nr 725/2004 förbättras genom ökat skydd i
områden med hamnverksamhet. Åtgärderna bör gälla
alla hamnar med en eller flera av de hamnanläggningar
som omfattas av förordning (EG) nr 725/2004.
(5)
Skyddsmålet i detta direktiv bör kunna uppnås genom att
lämpliga åtgärder antas utan att det påverkar medlems-
staternas bestämmelser inom området nationell säkerhet
och de åtgärder som kan vidtas enligt avdelning VI i
fördraget om Europeiska unionen.
(6)
Medlemsstaterna bör ta ingående skyddsutredningar till
hjälp när de fastställer de exakta gränserna för det
skyddsvärda hamnområdet och fattar beslut om vilka
åtgärder som krävs för att säkerställa tillräckligt hamn-
skydd. Beroende på gällande skyddsnivå och skillnaderna
mellan olika hamnområdens riskprofiler bör olika
åtgärder vidtas.
(7)
Medlemsstaterna bör godkänna sådana hamnskyddspla-
ner som omsätter hamnskyddsutredningens resultat i
praktiken. För att skyddsåtgärderna verkligen skall
fungera krävs det dessutom regelbundna övningar och
en tydlig uppgiftsdelning mellan de berörda parterna. En
hamnskyddsplan som innehåller bestämmelser om upp-
giftsdelning och övningar anses avsevärt öka effektivi-
teten
av
både
förebyggande
och
korrigerande
hamnskyddsåtgärder.
(8)
Ro-ro-fartyg är särskilt sårbara för säkerhetstillbud, i
synnerhet om fartygen medför både passagerare och
gods. Lämpliga åtgärder grundade på riskanalyser bör
vidtas för att säkerställa att bil- och godsfordon som
transporteras på ett ro-ro-fartyg på nationella och
internationella rutter inte utgör någon risk för fartyg,
passagerare, fartygsbesättning eller gods. Åtgärderna bör
genomföras på ett sådant sätt att verksamhetsflödet
hämmas i så liten omfattning som möjligt.
L 310/28
SV
Europeiska unionens officiella tidning
25.11.2005
(
1
)
EUT C 120, 20.5.2005, s. 28.
(
2
)
EUT C 43, 18.2.2005, s. 26.
(
3
)
Europaparlamentets yttrande av den 10 maj 2005 (ännu ej
offentliggjort i EUT) och rådets beslut av den 6 oktober 2005.
(
4
)
EUT L 129, 29.4.2004, s. 6.
12
Prop. 2024/25:148
Bilaga 1
(9)
Medlemsstaterna bör kunna inrätta hamnskyddskommit-
téer som har till uppgift att komma med praktiska råd i
de hamnar som omfattas av detta direktiv.
(10)
Medlemsstaterna bör se till att alla berörda parter är helt
införstådda med ansvarsfördelningen i fråga om hamns-
kyddet. Medlemsstaterna bör övervaka skyddsbestäm-
melsernas efterlevnad, inrätta en myndighet med tydligt
ansvar för landets samtliga hamnar, ansvara för godkän-
nandet av alla skyddsutredningar och skyddsplaner för
sina hamnar, fastställa och meddela skyddsnivåer på
lämpligt sätt samt se till att åtgärderna meddelas,
genomförs och samordnas väl.
(11)
Medlemsstaterna bör godkänna utredningar och planer
och övervaka genomförandet i sina hamnar. För att
minimera störningarna av hamnverksamheten och den
administrativa bördan för övervakningsorganen, bör
kommissionens övervakning av genomförandet av detta
direktiv göras samtidigt som de inspektioner som
föreskrivs i artikel 9.4 i förordning (EG) nr 725/2004.
(12)
Medlemsstaterna bör se till att en sambandspunkt för
hamnskydd sköter förbindelserna mellan kommissionen
och medlemsstaterna. De bör informera kommissionen
om vilka hamnar som omfattas av detta direktiv på
grundval av de skyddsutredningar som gjorts.
(13)
Ett effektivt och enhetligt genomförande av åtgärderna
inom ramen för en denna skyddspolitik väcker viktiga
frågor om finansieringsaspekten. Finansieringen av extra
skyddsåtgärder bör inte leda till att konkurrensen
snedvrids. Senast den 30 juni 2006 bör kommissionen
för Europaparlamentet och rådet lägga fram resultaten av
en undersökning om kostnaderna för de åtgärder som
vidtas enligt detta direktiv, och särskilt behandla frågan
om hur kostnaderna fördelas mellan de offentliga
myndigheterna, hamnmyndigheterna och operatörerna.
(14)
Detta direktiv respekterar de grundläggande rättigheter
och principer som erkänns framför allt i Europeiska
unionens stadga om de grundläggande rättigheterna.
(15)
De åtgärder som är nödvändiga för att genomföra detta
direktiv bör antas i enlighet med rådets beslut
1999/468/EG av den 28 juni 1999 om de förfaranden
som skall tillämpas vid utövandet av kommissionens
genomförandebefogenheter (
1
).
(16)
Det bör fastställas ett förfarande för anpassning av detta
direktiv med hänsyn till den utveckling som
internationella instrument genomgår och, mot bakgrund
av gjorda erfarenheter, för anpassning och komplettering
av de enskilda bestämmelserna i bilagorna till detta
direktiv, utan att direktivets räckvidd utvidgas.
(17)
Eftersom målet för detta direktiv, nämligen väl avvägt
införande av lämpliga åtgärder på det sjöfarts- och
hamnpolitiska området, inte i tillräcklig utsträckning kan
uppnås av medlemsstaterna och det därför, på grund av
detta direktivs europeiska dimension, bättre kan uppnås
på gemenskapsnivå, kan gemenskapen vidta åtgärder i
enlighet med subsidiaritetsprincipen i artikel 5 i
fördraget. I enlighet med proportionalitetsprincipen i
samma artikel går detta direktiv inte utöver vad som är
nödvändigt för att uppnå detta mål.
(18)
Eftersom detta direktiv gäller kusthamnar bör de
skyldigheter som anges i direktivet ej vara tillämpliga
för Luxemburg, Slovakien, Tjeckien, Ungern och Öster-
rike.
HÄRIGENOM FÖRESKRIVS FÖLJANDE.
Artikel 1
Syfte
1. Huvudsyftet med detta direktiv är att införa gemens-
kapsåtgärder för att förbättra hamnskyddet inför hot om
säkerhetstillbud.
Detta direktiv skall även säkerställa att sådana skyddsåtgärder
som vidtas med tillämpning av förordning (EG) nr 725/2004
drar fördel av ett ökat skydd i hamnar.
2. Åtgärderna enligt punkt 1 skall bestå av följande:
a)
Gemensamma grundregler för hamnskyddsåtgärder.
b)
En mekanism för genomförande av dessa regler.
c)
Lämpliga mekanismer för övervakning av att reglerna
följs.
Artikel 2
Räckvidd
1. Detta direktiv fastställer skyddsåtgärder som skall beaktas
i hamnar. Medlemsstaterna får tillämpa detta direktiv på
områden som har anknytning till hamnarna.
25.11.2005
SV
Europeiska unionens officiella tidning
L 310/29
(
1
)
EGT L 184, 17.7.1999, s. 23.
Prop. 2024/25:148
Bilaga 1
13
2. De åtgärder som fastställs i detta direktiv skall tillämpas
på alla hamnar i en medlemsstat där det finns en eller flera av
de hamnanläggningar som omfattas av en godkänd skydds-
plan för hamnanläggningar i enlighet med förordning (EG)
nr 725/2004. Detta direktiv skall inte tillämpas på militära
anläggningar i hamnar.
3. Medlemsstaterna skall för varje hamn fastställa de gränser
inom vilka detta direktiv skall vara tillämpligt, med veder-
börlig hänsyn tagen till hamnskyddsutredningens resultat.
4. Om en medlemsstat har fastställt gränserna för en
hamnanläggning i den betydelse som avses i förordning (EG)
nr 725/2004 på ett sådant sätt att den i praktiken omfattar en
hamn, skall de relevanta bestämmelserna i förordning (EG)
nr 725/2004 ha företräde framför bestämmelserna i detta
direktiv.
Artikel 3
Definitioner
I detta direktiv används följande beteckningar med de
betydelser som här anges:
1)
hamn: ett specificerat land- och vattenområde, med
gränser som fastställts av den medlemsstat i vilken
hamnen befinner sig, vilket består av sådana anlägg-
ningar och sådan utrustning som underlättar kommersi-
ella sjöfartstransporter.
2)
samverkan mellan fartyg och hamn: det samspel som sker
när ett fartyg direkt och omedelbart berörs av åtgärder
som innebär förflyttning av personer eller gods eller
tillhandahållande av hamntjänster till eller från fartyget.
3)
hamnanläggning: en plats där samverkan mellan fartyg
och hamn äger rum. Detta inkluderar, i tillämpliga fall,
områden såsom ankarplatser, väntekajer och insegling
från sjösidan.
4)
sambandspunkt för hamnskydd: det organ som utsetts av
varje medlemsstat och som skall utgöra en kontaktpunkt
för kommissionen och andra medlemsstater och under-
lätta, följa upp och informera om genomförandet av de
hamnskyddsåtgärder som anges i detta direktiv.
5)
hamnskyddsmyndighet: myndighet med ansvar för skydds-
frågor i en viss hamn.
Artikel 4
Samordning med åtgärder enligt förordning (EG)
nr 725/2004
Medlemsstaterna skall se till att hamnskyddsåtgärderna enligt
detta direktiv noga samordnas med de åtgärder som vidtas
med tillämpning av förordning (EG) nr 725/2004.
Artikel 5
Hamnskyddsmyndighet
1. Medlemsstaterna skall för varje hamn som omfattas av
detta direktiv utse en hamnskyddsmyndighet. En hamns-
kyddsmyndighet får utses för flera hamnar.
2. Hamnskyddsmyndigheten skall ansvara för upprättande
och genomförande av hamnskyddsplaner som grundar sig på
resultatet av hamnskyddsutredningar.
3. Medlemsstaterna får som hamnskyddsmyndighet utse en
behörig sjöfartsskyddsmyndighet enligt förordning (EG)
nr 725/2004.
Artikel 6
Hamnskyddsutredning
1. Medlemsstaterna skall se till att det för de hamnar som
omfattas av detta direktiv görs hamnskyddsutredningar. I
samband med utredningarna skall vederbörlig hänsyn tas till
de olika hamndelarnas särart och, i de fall där berörda
myndigheter i medlemsstaten anser det tillämpligt, även till
närliggande områden, om dessa påverkar säkerheten i
hamnen, samt till de utredningar för det berörda områdets
hamnanläggningar som har gjorts med tillämpning av
förordning (EG) nr 725/2004.
2. Varje hamnskyddsutredning skall genomföras med beak-
tande av de specifika kraven i bilaga I som ett minimum.
3. Hamnskyddsutredningarna kan göras av en erkänd
skyddsorganisation som avses i artikel 11.
4. Hamnskyddsutredningarna skall godkännas av den
berörda medlemsstaten.
L 310/30
SV
Europeiska unionens officiella tidning
25.11.2005
14
Prop. 2024/25:148
Bilaga 1
Artikel 7
Hamnskyddsplan
1. Medlemsstaterna skall se till att hamnskyddsplaner
utarbetas, upprätthålls och uppdateras mot bakgrund av
resultatet av hamnskyddsutredningarna. I planerna skall dels
vederbörlig hänsyn tas till de olika hamndelarnas särart, dels
de skyddsplaner integreras som har tagits fram för det berörda
områdets hamnanläggningar med tillämpning av förordning
(EG) nr 725/2004.
2. För var och en av de skyddsnivåer som avses i artikel 8
skall det i hamnskyddsplanerna fastställas
a)
vilka förfaranden som skall tillämpas,
b)
vilka åtgärder som skall vidtas,
c)
vilka insatser som krävs.
3. Varje hamnskyddsplan skall utarbetas med beaktande av
de specifika kraven i bilaga II som ett minimum. Hamns-
kyddsplanen skall vid behov särskilt innehålla skyddsåtgärder
som skall tillämpas på passagerare och fordon innan de
embarkerar havsgående fartyg som medför passagerare och
fordon. När det gäller internationella sjötransporttjänster skall
de berörda medlemsstaterna delta i utredningen av skyddet i
hamnen.
4. Hamnskyddsplanerna får utarbetas av en erkänd skydds-
organisation som avses i artikel 11.
5. Hamnskyddsplanerna skall godkännas av den berörda
medlemsstaten innan de genomförs.
6. Medlemsstaterna skall se till att hamnskyddsplanernas
genomförande övervakas. Övervakningen skall samordnas
med annan kontrollverksamhet i hamnen.
7. Medlemsstaterna skall sörja för lämpliga övningar med
hänsyn till de grundläggande kraven på skyddsutbildningsöv-
ningar i bilaga III.
Artikel 8
Skyddsnivåer
1. Medlemsstaterna skall införa ett system med skyddsnivåer
för hamnar eller delar av hamnar.
2. Det skall finnas tre skyddsnivåer enligt definitionen i
förordning (EG) nr 725/2004:
—
Skyddsnivå 1: den nivå på vilken de minst omfattande
skyddsåtgärderna alltid skall upprätthållas.
—
Skyddsnivå 2: den nivå på vilken tillämpliga ytterligare
skyddsåtgärder skall upprätthållas under en viss tid-
speriod på grund av en förhöjd risk för säkerhetstillbud.
—
Skyddsnivå 3: den nivå på vilken ytterligare specifika
skyddsåtgärder skall upprätthållas under en begränsad
tidsperiod i samband med att säkerhetstillbud kan
förväntas eller är överhängande, även om det kanske
inte är möjligt att identifiera något specifikt mål.
3. Medlemsstaterna skall bestämma vilken skyddsnivå som
skall gälla för varje hamn eller del av hamn. En medlemsstat
får på varje skyddsnivå fastställa att olika skyddsåtgärder skall
vidtas i olika delar av hamnen beroende på hamnskyddsutred-
ningens resultat.
4. Medlemsstaterna skall för varje hamn eller del av hamn
meddela gällande skyddsnivå och eventuella ändringar av
denna till lämplig person eller lämpliga personer.
Artikel 9
Hamnskyddschef
1. En hamnskyddschef skall godkännas av den berörda
medlemsstaten för varje hamn. Varje hamn skall om möjligt
ha en egen hamnskyddschef, men får, om det är lämpligt, dela
skyddschef med andra hamnar.
2. Hamnskyddscheferna skall fungera som kontaktpunkter i
hamnskyddsfrågor.
3. Om hamnskyddschefen inte är samma person som
hamnanläggningens/hamnanläggningarnas
skyddschefer
enligt förordning (EG) nr 725/2004, skall ett nära samarbete
mellan dem säkerställas.
Artikel 10
Översyn
1. Medlemsstaterna skall se till att hamnskyddsutredning-
arna och hamnskyddsplanerna ses över vid behov. Översynen
skall göras åtminstone en gång vart femte år.
25.11.2005
SV
Europeiska unionens officiella tidning
L 310/31
Prop. 2024/25:148
Bilaga 1
15
2. Översynsförfarandet skall omfatta artikel 6 eller artikel 7,
beroende på omständigheterna.
Artikel 11
Erkänd skyddsorganisation
Medlemsstaterna får utse erkända skyddsorganisationer inom
ramen för detta direktiv. Erkända skyddsorganisationer skall
uppfylla villkoren i bilaga IV.
Artikel 12
Sambandspunkt för hamnskydd
Medlemsstaterna skall utse en sambandspunkt för hamnskydd.
Medlemsstaterna får utse den sambandspunkt för sjöfarts-
skydd som har utsetts enligt förordning (EG) nr 725/2004.
Sambandspunkten för hamnskydd skall till kommissionen
överlämna en förteckning över de hamnar som berörs av detta
direktiv och informera kommissionen om varje ändring av
förteckningen.
Artikel 13
Genomförande och kontroll av efterlevnaden
1. Medlemsstaterna skall införa ett system för att säkerställa
adekvat och regelbunden övervakning av hamnskyddspla-
nerna och deras genomförande.
2. Kommissionen skall, i samarbete med de sambands-
punkter som avses i artikel 12, övervaka medlemsstaternas
genomförande av detta direktiv.
3. Denna övervakning skall genomföras samtidigt med de
inspektioner som föreskrivs i artikel 9.4 i förordning (EG)
nr 725/2004.
Artikel 14
Ändringar
Bilagorna I–IV får ändras i enlighet med förfarandet i
artikel 15.2, utan att detta direktivs räckvidd utvidgas.
Artikel 15
Kommittéförfarande
1. Kommissionen skall biträdas av den kommitté som
inrättats enligt förordning (EG) nr 725/2004.
2. När det hänvisas till denna punkt skall artiklarna 5 och 7 i
beslut 1999/468/EG tillämpas, med beaktande av bestämmel-
serna i artikel 8 i det beslutet.
Den tid som avses i artikel 5.6 i beslut 1999/468/EG skall vara
en månad.
3. Kommittén skall själv anta sin arbetsordning.
Artikel 16
Sekretess och spridning av information
1. Vid tillämpningen av detta direktiv skall kommissionen, i
enlighet med beslut 2001/844/EG, EKSG, Euratom (
1
), vidta
lämpliga åtgärder för att skydda den sekretessbelagda
information som den har tillgång till eller som medlems-
staterna har lämnat till kommissionen.
Medlemsstaterna skall vidta likvärdiga åtgärder i enlighet med
gällande nationell lagstiftning.
2. Personal som genomför skyddsinspektioner eller handhar
sekretessbelagd information inom ramen för detta direktiv
skall genomgå lämplig säkerhetsprövning, som skall utföras av
den medlemsstat där den berörda personen är medborgare.
Artikel 17
Sanktioner
Medlemsstaterna skall se till att det finns effektiva, proportio-
nerliga och avskräckande sanktioner för överträdelser av de
nationella bestämmelser som antas i enlighet med detta
direktiv.
L 310/32
SV
Europeiska unionens officiella tidning
25.11.2005
(
1
)
EGT L 317, 3.12.2001, s. 1. Beslutet senast ändrat genom
kommissionens beslut 2005/94/EG, Euratom (EUT L 31,
4.2.2005, s. 66).
16
Prop. 2024/25:148
Bilaga 1
Artikel 18
Genomförande
1. Medlemsstaterna skall sätta i kraft de bestämmelser i lagar
och andra författningar som är nödvändiga för att följa detta
direktiv senast den 15 juni 2007. De skall genast underrätta
kommissionen om detta.
När en medlemsstat antar dessa bestämmelser skall de
innehålla en hänvisning till detta direktiv eller åtföljas av en
sådan hänvisning när de offentliggörs. Närmare föreskrifter
om hur hänvisningen skall göras skall varje medlemsstat själv
utfärda.
2. Medlemsstaterna skall till kommissionen överlämna
texten till de centrala bestämmelser i nationell lagstiftning
som de antar inom det område som omfattas av detta direktiv.
Artikel 19
Utvärderingsrapport
Senast den 15 december 2008 och därefter vart femte år skall
kommissionen för Europaparlamentet och rådet lägga fram en
utvärderingsrapport som bland annat skall grunda sig på de
uppgifter som erhålls enligt artikel 13. Kommissionen skall i
rapporten analysera om medlemsstaterna efterlever detta
direktiv och hur effektiva de vidtagna åtgärderna är. Vid
behov skall kommissionen lägga fram förslag till nya åtgärder.
Artikel 20
Ikraftträdande
Detta direktiv träder i kraft den tjugonde dagen efter det att
det har offentliggjorts i Europeiska unionens officiella tidning.
Artikel 21
Adressater
Detta direktiv riktar sig till de medlemsstater som har sådana
hamnar som avses i artikel 2.2.
Utfärdat i Strasbourg den 26 oktober 2005.
På Europaparlamentets vägnar
Ordförande
J. BORRELL FONTELLES
På rådets vägnar
Ordförande
D. ALEXANDER
25.11.2005
SV
Europeiska unionens officiella tidning
L 310/33
Prop. 2024/25:148
Bilaga 1
17
BILAGA I
HAMNSKYDDSUTREDNING
Hamnskyddsutredningen ligger till grund för hamnskyddsplanens utarbetande och genomförande. Hamnskyddsutred-
ningen skall åtminstone omfatta
—
identifiering och utvärdering av de tillgångar och den infrastruktur som det är viktigt att skydda,
—
identifiering av tänkbara hot mot tillgångar och infrastruktur och sannolikheten för att hot uppstår, i syfte att
fastställa och prioritera skyddsåtgärder,
—
fastställande, urval och prioritering av motåtgärder och förfarandeändringar och graden av effektivitet när det
gäller att minska sårbarheten, och
—
identifiering av svaga punkter, inbegripet den mänskliga faktorn, i infrastruktur, strategier och förfaranden.
För detta är det nödvändigt att i utredningen göra åtminstone följande:
—
Att identifiera alla områden av betydelse för hamnskyddet, bland annat genom att fastställa hamngränserna.
Detta omfattar också hamnanläggningar som redan täcks av förordning (EG) nr 754/2004 och vars riskanalys
används som utgångspunkt.
—
Att identifiera riskfaktorer som härrör från samverkan mellan skyddsåtgärder för hamnanläggningen och andra
hamnskyddsåtgärder.
—
Att identifiera vilken hamnpersonal som skall genomgå bakgrundskontroller och/eller säkerhetsprövning på
grund av att de arbetar i högriskområden.
—
Att vid behov dela upp hamnen i områden beroende på sannolikheten för att de kommer att bli föremål för
säkerhetstillbud. Ett område skall inte bara bedömas efter sannolikheten för ett angrepp, utan också med hänsyn
till hur lätt det är för att nå angränsande områden som kan bli mål för ett angrepp.
—
Att fastställa riskvariationer, t.ex. beroende på årstider.
—
Att undersöka varje delområdes särart, såsom läge, tillgång, elförsörjning, kommunikationssystem,
ägandeförhållanden, användare och andra faktorer av betydelse för hamnskyddet.
—
Att utarbeta potentiella hotscenarier för hamnen. Hela hamnen eller särskilda delar av dess infrastruktur, gods,
bagage, människor och transportutrustning i hamnen kan bli ett direkt mål för ett identifierat hot.
—
Att fastställa de specifika följderna av ett hotscenario. Följderna kan påverka ett eller flera delområden. Både
direkta och indirekta följder skall beaktas. Särskild uppmärksamhet skall ägnas åt risken för personskador.
—
Att fastställa risken för säkerhetstillbudens följdeffekter.
L 310/34
SV
Europeiska unionens officiella tidning
25.11.2005
18
Prop. 2024/25:148
Bilaga 1
—
Att fastställa varje delområdes sårbarhet.
—
Att ta upp alla organisatoriska frågor av betydelse för hamnskyddet som helhet, bland annat vilka myndigheter
som har ansvar för skyddsfrågor och vilka regler och förfaranden som gäller.
—
Att identifiera det övergripande hamnskyddets svaga punkter på det organisatoriska, rättsliga och
förfarandemässiga planet.
—
Att fastställa åtgärder, förfaranden och insatser för att minska antalet svaga punkter av avgörande betydelse.
Särskild uppmärksamhet skall ägnas åt nödvändiga kontroller eller begränsningar när det gäller tillgång till hela
hamnen eller specifika delar av hamnen, inklusive identifiering av passagerare, anställda eller andra som arbetar i
hamnen, besökare och fartygsbesättningar, övervakning av vissa områden eller verksamheter, samt gods- och
bagagekontroll. Åtgärderna, förfarandena och insatserna skall motsvara den förmodade risken, som kan variera
mellan olika hamnområden.
—
Att fastställa hur åtgärder, förfaranden och insatser skall skärpas vid en höjning av skyddsnivån.
—
Att fastställa särskilda krav för hanteringen av kända riskfaktorer, såsom ”misstänkt” gods, bagage, drivmedel,
proviant eller person, paket utan avsändare och kända faror (t.ex. bomber). Kraven skall bygga på en analys av
vilka villkor som är önskvärda för undanröjande på plats eller undanröjande efter transport till ett säkert
område.
—
Att fastställa åtgärder, förfaranden och insatser för att begränsa och lindra följderna.
—
Att undersöka hur uppgifterna kan fördelas så att åtgärderna, förfarandena och insatserna i fråga kan
genomföras på ett lämpligt och korrekt sätt.
—
Att i förekommande fall särskilt beakta kopplingen till andra skyddsplaner (t.ex. skyddsplaner för
hamnanläggningar) och andra befintliga skyddsåtgärder. Uppmärksamhet skall även ägnas åt kopplingen till
andra beredskapsplaner (t.ex. beredskapsplaner för oljeutsläpp, incidenter i hamnen, läkarinsatser, kärnolyckor,
osv.).
—
Att fastställa kommunikationsbehoven för åtgärdernas och förfarandenas genomförande.
—
Att särskilt skydda säkerhetskänslig information så att inga uppgifter läcker ut.
—
Att fastställa vad de inblandade, och vid behov allmänheten, verkligen behöver veta.
25.11.2005
SV
Europeiska unionens officiella tidning
L 310/35
Prop. 2024/25:148
Bilaga 1
19
BILAGA II
HAMNSKYDDSPLAN
I hamnskyddsplanen skall skyddsarrangemangen för hamnen fastställas. Den skall bygga på hamnskyddsutredningens
resultat. Den skall i detalj beskriva olika åtgärder. Den skall innehålla en kontrollmekanism som vid behov gör det
möjligt att vidta lämpliga korrigerande åtgärder.
Hamnskyddsplanen skall omfatta följande allmänna aspekter:
—
Fastställande av alla områden av betydelse för hamnskyddet. Beroende på hamnskyddsutredningens resultat kan
åtgärder, förfaranden och insatser variera mellan olika delområden. Vissa delområden kan kräva strängare
förebyggande åtgärder än andra. Särskild uppmärksamhet skall ägnas åt den samverkan mellan olika
delområden som identifierats i hamnskyddsutredningen.
—
Säkerställande av samordning av skyddsåtgärder för områden med olika skyddsegenskaper.
—
Fastställande av olika åtgärder för olika delar av hamnen, olika skyddsnivåer och eventuella upplysningar om
särskilda förhållanden när sådant behov finns.
—
Fastställande av en organisationsstruktur som underlättar förbättringen av hamnskyddet.
På grundval av dessa allmänna aspekter skall det i hamnskyddsplanen tilldelas uppgifter och specificeras arbetsplaner
på följande områden:
—
Villkor för tillträde. För vissa områden skall dessa villkor bara gälla om skyddsnivåerna överskrider en lägsta
tröskel. Alla krav och trösklar skall tas upp i hamnskyddsplanen.
—
Krav på identifikations-, bagage- och godskontroll. Kraven kan också gälla för delområden, eventuellt till fullo.
Personer som beträder eller uppehåller sig i ett delområde måste eventuellt genomgå kontroll.
Hamnskyddsplanen skall på lämpligt sätt återspegla resultaten från den hamnskyddsutredning som använts
för att fastställa skyddskraven för varje delområde och varje skyddsnivå. Om det inom ramen för hamnskyddet
utfärdas personliga identifikationskort skall det finnas klara förfaranden för kortens utfärdande, kontroll av
kortens användning och kortens återlämnande. I detta sammanhang skall man ta hänsyn till vissa
hamnanvändarkategoriers särart och se till att personspecifika åtgärder kan vidtas för att begränsa
tillträdeskontrollens negativa följder. När det gäller personkategorier skall man åtminstone skilja mellan
sjöfolk, tjänstemän, personer som regelbundet arbetar i hamnen eller regelbundet besöker den, bofasta i
hamnen och personer som bara tillfälligt arbetar i hamnen eller tillfälligt besöker den.
—
Kontakt med de myndigheter som ansvarar för gods-, bagage- och passagerarkontroll. Vid behov skall planen
innehålla föreskrifter om en sammankoppling av dessa myndigheters informations- och klareringssystem,
inklusive eventuella system för klarering före ankomst.
—
Förfaranden och åtgärder dels för hantering av misstänkt gods, bagage, drivmedel, proviant eller person,
inklusive fastställande av ett säkert område, dels för andra riskfaktorer och brott mot säkerheten i hamnen.
—
Övervakningsbehov för delområden eller verksamheter i delområden. Både själva behovet och förekomsten av
tekniska lösningar skall härledas ur hamnskyddsutredningen.
L 310/36
SV
Europeiska unionens officiella tidning
25.11.2005
20
Prop. 2024/25:148
Bilaga 1
—
Skyltar. Områden för vilka särskilda krav gäller avseende tillträde och/eller kontroll måste vara ordentligt
skyltade. Kontrollkrav och villkor för tillträde skall ta vederbörlig hänsyn till gällande lagstiftning och praxis. Att
verksamhet övervakas skall klart framgå om nationell lagstiftning så kräver.
—
Kommunikation och bedömning av skyddet. All relevant skyddsinformation skall vederbörligen förmedlas i
enlighet med planens normer för bedömningen av skyddet. På grund av att vissa upplysningar är känsliga får de
bara meddelas dem som behöver vara informerade; vid behov skall det dock också finnas förfaranden för
kommunikation till allmänheten. Normerna för säkerhetsprövningen skall ingå i planen och syfta till att skydda
säkerhetskänslig information mot otillåtet röjande.
—
Rapportering av säkerhetstillbud. För att sörja för god beredskap skall det i skyddsplanen klart föreskrivas att
samtliga säkerhetstillbud skall rapporteras till hamnskyddschefen och/eller hamnskyddsmyndigheten.
—
Integration av planen i andra förebyggande planer eller verksamheter. Planen skall särskilt behandla
integrationen av planen i annan förebyggande verksamhet eller andra kontrollåtgärder i hamnen.
—
Integration av planen i andra beredskapsplaner och/eller införlivande av specifika beredskapsrelaterade åtgärder,
förfaranden och insatser. I planen skall det i detalj redogöras för samverkan och samordning med andra
beredskaps- och katastrofplaner. I förekommande fall skall konflikter lösas och brister avhjälpas.
—
Krav på utbildning och övningar.
—
Uppläggning av hamnskyddet i verksamhet och arbetsrutiner. Hamnskyddsplanen skall innehålla detaljerade
uppgifter om hur hamnskyddet skall läggas upp, hur uppgifterna skall fördelas och vilka rutiner som skall följas
i arbetet. Vid behov skall det i planen också redogöras för samordningen med hamnanläggningars och fartygs
skyddschefer. I förekommande fall skall planen innehålla en beskrivning av hamnskyddskommitténs uppgifter.
—
Förfaranden för anpassning och uppdatering av hamnskyddsplanen.
25.11.2005
SV
Europeiska unionens officiella tidning
L 310/37
Prop. 2024/25:148
Bilaga 1
21
BILAGA III
GRUNDLÄGGANDE KRAV PÅ SKYDDSUTBILDNINGSÖVNINGAR
Minst en gång varje kalenderår, dock med högst 18 månaders mellanrum, skall olika typer av utbildningsövningar
genomföras, där hamnanläggningens skyddschef och berörda myndigheter i medlemsstaterna och, i förekommande
fall, rederiernas och fartygens skyddschefer kan delta. Begäran om rederiers eller fartygs skyddschefers deltagande i
gemensamma utbildningsövningar skall göras med hänsyn till sjöfartsskyddet och arbetet ombord. Syftet med sådana
utbildningsövningar skall vara att pröva kommunikation, samordning, resurstillgänglighet och åtgärder. Dessa
utbildningsövningar kan
1)
vara fullskaliga eller ”live”,
2)
bestå av simuleringar eller seminarier, eller
3)
kombineras med andra övningar, t.ex. katastrofövningar eller andra övningar som anordnas av hamnstatens
myndigheter.
L 310/38
SV
Europeiska unionens officiella tidning
25.11.2005
22
Prop. 2024/25:148
Bilaga 1
BILAGA IV
KRAV SOM EN ERKÄND SKYDDSORGANISATION SKALL UPPFYLLA
En erkänd skyddsorganisation skall kunna uppvisa belägg för
1.
expertkunskaper på områden av betydelse för hamnskyddet,
2.
lämpligt kunnande om drift av hamnar, inbegripet kunskap om hamnkonstruktion och hamnanläggningar,
3.
lämpliga kunskaper om annan säkerhetsrelevant verksamhet som kan komma att påverka hamnskyddet,
4.
förmåga att bedöma sannolikheten av risker i fråga om hamnskyddet,
5.
förmåga att upprätthålla och förbättra personalens expertkunskaper när det gäller hamnskydd,
6.
förmåga att övervaka sin personals kontinuerliga pålitlighet,
7.
förmåga att upprätthålla lämpliga åtgärder för att förhindra obehörigt röjande av eller obehörig tillgång till
säkerhetskänsligt materiel,
8.
kunskaper om tillämplig nationell och internationell lagstiftning och skyddskrav,
9.
kunskaper om aktuella säkerhetshot och hotbilder,
10. förmåga att känna igen och upptäcka vapen, farliga ämnen och anordningar,
11. förmåga att känna igen, på icke-diskriminerande basis, egenskaper och beteendemönster hos personer som kan
misstänkas hota säkerheten,
12. kunskaper om teknik som används för att kringgå skyddsåtgärder,
13. kunskaper om utrustning och system som används för skydd och övervakning samt om begränsningarna hos
sådan utrustning och sådana system.
En erkänd skyddsorganisation som har gjort en hamnskyddsutredning eller som har sett över en sådan utredning för
en viss hamn får inte utarbeta eller se över någon hamnskyddsplan för samma hamn.
25.11.2005
SV
Europeiska unionens officiella tidning
L 310/39
Sammanfattning av promemorian Ändringar i lagen om hamnskydd
I promemorian föreslås ändringar i lagen (2006:1209) om hamnskydd. Förslagen innebär att lagens tillämpningsområde förtydligas och att det anges att fastställandet av hamnens gränser i skyddshänseende ska ske i hamnskyddsutredningen enligt bestämmelserna om hamnskydd.
Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Promemorians lagförslag
Förslag till lag om ändring i lagen (2006:1209) om hamnskydd
Härigenom föreskrivs att 1 kap. 2 § och 3 kap. 2 § lagen (2006:1209) om hamnskydd ska ha följande lydelse.
Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse
1 kap.
2 §
Denna lag gäller alla hamnar i Sverige där det finns minst en sådan hamnanläggning som omfattas av artikel 3.1–3.3 i förordning (EG) nr 725/2004. Med avseende på en sådan hamnanläggning skall dock bestämmelserna i förordning (EG) nr 725/2004 och lagen (2004:487) om sjöfartsskydd tillämpas i stället för denna lag.
Lagen skall inte tillämpas på militära anläggningar i en hamn.
Denna lag gäller alla hamnar i Sverige där det finns minst en sådan hamnanläggning som omfattas av artikel 3.1–3.3 i förordning (EG) nr 725/2004. Om en hamnskyddsutredning enligt denna lag visar att en sådan hamnanläggning i praktiken omfattar hela hamnen ska bestämmelserna i förordning (EG) nr 725/2004 och lagen (2004:487) om sjöfartsskydd tilllämpas på den hamnen framför bestämmelserna i denna lag.
Lagen ska inte tillämpas på militära anläggningar i en hamn.
3 kap.
2 §
En hamninnehavare, inom vars område det finns minst en hamnanläggning enligt förordning (EG) nr 725/2004, skall göra en hamnskyddsutredning.
En hamninnehavare ska göra en hamnskyddsutredning om det finns minst en hamnanläggning enligt förordning (EG) nr 725/2004 inom hamnområdet. I hamnskyddsutredningen ska hamnens gränser i skyddshänseende fastställas.
Denna lag träder i kraft den 1 juli 2025.
Förteckning över remissinstanserna
Efter remiss har yttranden inkommit från Försvarsmakten, Kustbevakningen, Länsstyrelsen Skåne, Länsstyrelsen Västra Götaland, Polismyndigheten, Sjöfartsverket, Säkerhetspolisen, Transportstyrelsen och Tullverket.
Även Länsstyrelsen Stockholm och Sveriges Hamnar har getts tillfälle att yttra sig men de har inte svarat.
Lagrådets yttrande
Utdrag ur protokoll vid sammanträde 2025-03-05
Närvarande: Justitieråden Svante O. Johansson, Johan Danelius och
Linda Haggren
Ändringar i lagen om hamnskydd
Enligt en lagrådsremiss den 27 februari 2025 har regeringen (Landsbygds- och infrastrukturdepartementet) beslutat inhämta Lagrådets yttrande över förslag till lag om ändring i lagen (2006:1209) om hamnskydd.
Förslaget har inför Lagrådet föredragits av ämnesrådet Ellika Eriksson.
Lagrådet lämnar förslaget utan erinran.
Landsbygds- och infrastrukturdepartementet
Utdrag ur protokoll vid regeringssammanträde den 20 mars 2025
Närvarande: statsrådet Busch, ordförande, och statsråden Svantesson, Ankarberg Johansson, Edholm, J Pehrson, Waltersson Grönvall, Jonson, Strömmer, Forssmed, Tenje, Slottner, Malmer Stenergard, Kullgren, Liljestrand, Brandberg, Bohlin, Carlson, Pourmokhtari
Föredragande: statsrådet Carlson
Regeringen beslutar proposition Ändringar i lagen om hamnskydd