RPSFS 2007:4
Rikspolisstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om Polisens åtgärder med misstänkt farligt föremål; FAP 208-3
Rikspolisstyrelsens författningssamling
ISSN 0347–545X Utgivare: chefsjuristen Lotta Gustavson
Rikspolisstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om Polisens åtgärder med misstänkt farligt föremål;
beslutade den 25 maj 2007.
Rikspolisstyrelsen föreskriver följande med stöd av 13 § första stycket 4 och 13 e och c §§ förordningen ( 1989:773 ) med instruktion för Rikspolisstyrelsen samt 3 § polisutbildningsförordningen (1999:740) och meddelar följande allmänna råd.
Grundläggande bestämmelser och utgångspunkter
1 §
Till Polisens uppgifter hör att undersöka misstänkt farliga föremål i
syfte att oskadliggöra, omhänderta eller låta omhänderta sådana föremål, eventuellt med biträde av en annan myndighet.
Med farliga föremål avses föremål som innehåller explosiva-, kemiska-, biologiska-, radiologiska- eller nukleära ämnen eller sådana ämnen i förening och som kan förorsaka skada eller sjukdom.
2 §
När åtgärder i anledning av ett misstänkt farligt föremål planläggs och
genomförs är det särskilt viktigt att skydds- och säkerhetsaspekterna ägnas stor uppmärksamhet.
Kan det inte med säkerhet avgöras att ett anträffat föremål är ofarligt att hantera, får det inte undersökas, oskadliggöras eller omhändertas av någon annan än den som har särskild utbildning för sådana arbetsuppgifter (bombtekniker).
Bombtekniker skall vid genomförandet av en åtgärd med ett misstänkt farligt föremål arbeta i en grupp om minst två personer.
Allmänna råd
Vid genomförandet av en åtgärd med ett misstänkt farligt föremål bör bombtekniker lämpligen arbeta i en grupp om tre personer.
All hantering av farliga föremål bör utföras i följande prioriteringsordning och med beaktande av behovet och omfattningen av åtgärderna.
1. Rädda liv.
2. Bevara/skydda egendom.
3. Bevara/skydda bevis.
4. Återställa platsen till det normala. Det bör eftersträvas att ett avspärrat område kan tas i normalt bruk så snart som möjligt. Avspärrningar bör därför aldrig bevaras under
RPSFS 2007:4 FAP 208-3
Utkom från trycket den 20 juni 2007
Rikspolisstyrelsens författningssamling
ISSN 0347–545X Utgivare: chefsjuristen Lotta Gustavson
Rikspolisstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om Polisens åtgärder med misstänkt farligt föremål;
beslutade den 25 maj 2007.
Rikspolisstyrelsen föreskriver följande med stöd av 13 § första stycket 4 och 13 e och c §§ förordningen ( 1989:773 ) med instruktion för Rikspolisstyrelsen samt 3 § polisutbildningsförordningen (1999:740) och meddelar följande allmänna råd.
Grundläggande bestämmelser och utgångspunkter
1 §
Till Polisens uppgifter hör att undersöka misstänkt farliga föremål i
syfte att oskadliggöra, omhänderta eller låta omhänderta sådana föremål, eventuellt med biträde av en annan myndighet.
Med farliga föremål avses föremål som innehåller explosiva-, kemiska-, biologiska-, radiologiska- eller nukleära ämnen eller sådana ämnen i förening och som kan förorsaka skada eller sjukdom.
2 §
När åtgärder i anledning av ett misstänkt farligt föremål planläggs och
genomförs är det särskilt viktigt att skydds- och säkerhetsaspekterna ägnas stor uppmärksamhet.
Kan det inte med säkerhet avgöras att ett anträffat föremål är ofarligt att hantera, får det inte undersökas, oskadliggöras eller omhändertas av någon annan än den som har särskild utbildning för sådana arbetsuppgifter (bombtekniker).
Bombtekniker skall vid genomförandet av en åtgärd med ett misstänkt farligt föremål arbeta i en grupp om minst två personer.
Allmänna råd
Vid genomförandet av en åtgärd med ett misstänkt farligt föremål bör bombtekniker lämpligen arbeta i en grupp om tre personer.
All hantering av farliga föremål bör utföras i följande prioriteringsordning och med beaktande av behovet och omfattningen av åtgärderna.
1. Rädda liv.
2. Bevara/skydda egendom.
3. Bevara/skydda bevis.
4. Återställa platsen till det normala. Det bör eftersträvas att ett avspärrat område kan tas i normalt bruk så snart som möjligt. Avspärrningar bör därför aldrig bevaras under
RPSFS 2007:4 FAP 208-3
Utkom från trycket den 20 juni 2007
RPSFS 2007:4
längre tid eller i större omfattning än vad som bedöms vara nödvändigt med hänsyn till säkerheten eller för att kunna skydda och säkra bevis.
Författningsbestämmelser
3 §
Bestämmelser om räddningstjänst finns i lagen (2003:778) om skydd
mot olyckor och i förordningen ( 2003:789 ) om skydd mot olyckor.
Rikspolisstyrelsen har meddelat föreskrifter och allmänna råd om Polisens planering, organisation och ledning vid särskilda händelser (FAP 201-1).
I Rikspolisstyrelsens allmänna råd om polisinsatser vid särskilda händelser – Bombhot (FAP 208-2) finns bestämmelser om Polisens hantering av bombhot.
Begreppsförklaringar
4 §
I denna författning används följande begrepp och beteckningar, som
bygger på en internationellt bestämd och accepterad terminologi. Begreppen beskrivs bl.a. i Försvarsmaktens Säkerhetsinstruktion för vapen och ammunition med mera (SäkI Amröj). I det följande lämnas en definition av begreppen.
1. Ammunition.
2. OXA – oexploderad ammunition.
3. EOD (Explosive Ordonance Disposal) ammunitions- och minröjning.
4. IED (Improvised Explosive Device) en improviserad sprängladdning.
5. IEDD (Improvised Explosive Device Disposal) röjning av en improviserad sprängladdning.
6. CBRN – kemiska-, biologiska-, radiologiska- och nukleära ämnen.
7. CBRN/IED – kemiska-, biologiska-, radiologiska- och nukleära ämnen i kombination med explosiva ämnen. Kan även betecknas som smutsig bomb.
8. Försåt – ett försåtligt utplacerat farligt föremål.
9. UMD (Under water Munition Disposal) ammunitionsröjning under vatten.
Allmänna råd Ammunition
Med ammunition avses ett föremål som är avsett för skadeverkan eller för annat bruk såsom sprängning, markering, signalering, nödutlösning eller utbildning och som innehåller krut eller spräng-, tänd-, pyrotekniska eller andra speciella ämnen eller kemiska, biologiska, radiologiska eller nukleära ämnen.
Såsom ammunition räknas också ammunitionsdetaljer, med eller utan innehåll av skadeverkande ämnen, ammunitionsmärkt emballage samt åskådnings-, barlastad och blind ammunition av olika slag utan innehåll av skadeverkande ämnen.
RPSFS 2007:4
längre tid eller i större omfattning än vad som bedöms vara nödvändigt med hänsyn till säkerheten eller för att kunna skydda och säkra bevis.
Författningsbestämmelser
3 §
Bestämmelser om räddningstjänst finns i lagen (2003:778) om skydd
mot olyckor och i förordningen ( 2003:789 ) om skydd mot olyckor.
Rikspolisstyrelsen har meddelat föreskrifter och allmänna råd om Polisens planering, organisation och ledning vid särskilda händelser (FAP 201-1).
I Rikspolisstyrelsens allmänna råd om polisinsatser vid särskilda händelser – Bombhot (FAP 208-2) finns bestämmelser om Polisens hantering av bombhot.
Begreppsförklaringar
4 §
I denna författning används följande begrepp och beteckningar, som
bygger på en internationellt bestämd och accepterad terminologi. Begreppen beskrivs bl.a. i Försvarsmaktens Säkerhetsinstruktion för vapen och ammunition med mera (SäkI Amröj). I det följande lämnas en definition av begreppen.
1. Ammunition.
2. OXA – oexploderad ammunition.
3. EOD (Explosive Ordonance Disposal) ammunitions- och minröjning.
4. IED (Improvised Explosive Device) en improviserad sprängladdning.
5. IEDD (Improvised Explosive Device Disposal) röjning av en improviserad sprängladdning.
6. CBRN – kemiska-, biologiska-, radiologiska- och nukleära ämnen.
7. CBRN/IED – kemiska-, biologiska-, radiologiska- och nukleära ämnen i kombination med explosiva ämnen. Kan även betecknas som smutsig bomb.
8. Försåt – ett försåtligt utplacerat farligt föremål.
9. UMD (Under water Munition Disposal) ammunitionsröjning under vatten.
Allmänna råd Ammunition
Med ammunition avses ett föremål som är avsett för skadeverkan eller för annat bruk såsom sprängning, markering, signalering, nödutlösning eller utbildning och som innehåller krut eller spräng-, tänd-, pyrotekniska eller andra speciella ämnen eller kemiska, biologiska, radiologiska eller nukleära ämnen.
Såsom ammunition räknas också ammunitionsdetaljer, med eller utan innehåll av skadeverkande ämnen, ammunitionsmärkt emballage samt åskådnings-, barlastad och blind ammunition av olika slag utan innehåll av skadeverkande ämnen.
OXA
Med OXA menas ammunition, som efter skjutning, tändning, kast, läggning eller fällning avsiktligt eller oavsiktligt inte har exploderat.
EOD
Röjning av svensk eller utländsk ammunition, minor eller OXA som utförs av Polisens bombtekniker eller, efter begäran hos Försvarsmakten, av militär ammunitionsröjningspersonal.
IED
Med IED avses en improviserad sprängladdning, bestående av tändanordning och explosivämne eller annan verkansdel och som kan vara ett till synes harmlöst föremål, som t.ex. en bil, en väska, ett brev eller ett paket.
IED är ett föremål som innehåller förstörande, skadliga eller dödliga pyrotekniska ämnen eller brandkemikalier. IED kan innehålla militär ammunition eller delar av sådan ammunition, men är i många fall tillverkad av icke militära komponenter.
IEDD
Med IEDD avses oskadliggörande av IED.
CBRN/IED
Med CBRN/IED avses en IED vars syfte är att sprida CBRN.
Försåt
Med försåt avses en anordning eller materiel som är utformad, konstruerad eller inrättad för att skada eller döda och som till det yttre synes ofarlig. Anordningen detonerar oväntat när någon eller något vidrör eller närmar sig den eller utför en till synes riskfri handling.
UMD
Med UMD avses röjning av ammunition, OXA eller IED under vatten.
Vid röjning av ammunition, OXA eller IED under vatten eller i omedelbar närhet av eller på en kaj ställs en begäran om biträde från Försvarsmakten till Försvarsmaktens Operativa Insatsledning (OPIL).
Organisation
Polisens bombskyddsverksamhet m.m.
5 §
Vid polismyndigheterna i Stockholms län, Västra Götaland och Skåne
finns personal med särskild utbildning för att ta hand om misstänkt farligt föremål (bombtekniker) samt bombtekniker med specialkompetens avseende bl.a. ammunitionsröjning, CBRN och hundtjänst. Dessa polismyndigheter disponerar särskild utrustning för hantering av misstänkt farligt föremål.
RPSFS 2007:4
OXA
Med OXA menas ammunition, som efter skjutning, tändning, kast, läggning eller fällning avsiktligt eller oavsiktligt inte har exploderat.
EOD
Röjning av svensk eller utländsk ammunition, minor eller OXA som utförs av Polisens bombtekniker eller, efter begäran hos Försvarsmakten, av militär ammunitionsröjningspersonal.
IED
Med IED avses en improviserad sprängladdning, bestående av tändanordning och explosivämne eller annan verkansdel och som kan vara ett till synes harmlöst föremål, som t.ex. en bil, en väska, ett brev eller ett paket.
IED är ett föremål som innehåller förstörande, skadliga eller dödliga pyrotekniska ämnen eller brandkemikalier. IED kan innehålla militär ammunition eller delar av sådan ammunition, men är i många fall tillverkad av icke militära komponenter.
IEDD
Med IEDD avses oskadliggörande av IED.
CBRN/IED
Med CBRN/IED avses en IED vars syfte är att sprida CBRN.
Försåt
Med försåt avses en anordning eller materiel som är utformad, konstruerad eller inrättad för att skada eller döda och som till det yttre synes ofarlig. Anordningen detonerar oväntat när någon eller något vidrör eller närmar sig den eller utför en till synes riskfri handling.
UMD
Med UMD avses röjning av ammunition, OXA eller IED under vatten.
Vid röjning av ammunition, OXA eller IED under vatten eller i omedelbar närhet av eller på en kaj ställs en begäran om biträde från Försvarsmakten till Försvarsmaktens Operativa Insatsledning (OPIL).
Organisation
Polisens bombskyddsverksamhet m.m.
5 §
Vid polismyndigheterna i Stockholms län, Västra Götaland och Skåne
finns personal med särskild utbildning för att ta hand om misstänkt farligt föremål (bombtekniker) samt bombtekniker med specialkompetens avseende bl.a. ammunitionsröjning, CBRN och hundtjänst. Dessa polismyndigheter disponerar särskild utrustning för hantering av misstänkt farligt föremål.
Kriminalteknisk kompetens skall knytas till bombskyddsverksamheten vid de angivna polismyndigheterna i syfte att kunna säkra bevisning vid misstanke om brott i samband med ett anträffat farligt föremål.
Bombskyddsverksamheten bör organiseras så att den bombtekniska kompetensen samlas inom en enhet vid respektive ansvarig polismyndighet.
6 §
Polismyndigheterna i Stockholms län, Västra Götaland och Skåne
skall ansvara för bombskyddsverksamheten i riket. Ansvaret för bl.a. tillgänglighet och inställelsetid skall fördelas och beredskapen utformas så att alla polismyndigheters behov av bombskyddsverksamhet kan tillgodoses.
7 §
Polismyndigheten i Stockholms län ansvarar för eget län och för
biträde till polismyndigheterna i C, D, E, I, T, U, W, X ,Y, Z, AC och BD län.
Polismyndigheten i Västra Götaland ansvarar för eget län och för biträde till polismyndigheterna i N och S län.
Polismyndigheten i Skåne ansvarar för eget län och för biträde till polismyndigheterna i F, G, H och K län.
Inträffar en händelse med ett misstänkt farligt föremål, skall den berörda polismyndigheten begära biträde med bombtekniker och utrustning av den ansvariga polismyndigheten i enlighet med ansvarsfördelningen enligt 1–3 styckena. En begäran om biträde skall ställas till Rikskriminalpolisens Rikskommunikationscentral (RKC).
Säkerhetspolisen får begära biträde av en ansvarig polismyndighet med bombtekniker och utrustning för en skyddsundersökning. När en begäran om biträde avser ett brådskande ärende skall Säkerhetspolisen skyndsamt underrätta RKC om att en begäran om biträde har framställts.
Beredskap 8 §
En polismyndighet med ansvar för bombskyddsverksamhet enligt 7 §
skall upprätthålla beredskap dygnet runt inom sitt ansvarsområde.
Depå
9 §
Polismyndigheten i Stockholms län skall ombesörja att
bombskyddsutrustning deponeras i Norrlandsregionen.
Service och underhåll av utrustning som avses i första stycket skall samordnas mellan Polismyndigheterna i Stockholms län, Västra Götaland och Skåne.
RPSFS 2007:4
Kriminalteknisk kompetens skall knytas till bombskyddsverksamheten vid de angivna polismyndigheterna i syfte att kunna säkra bevisning vid misstanke om brott i samband med ett anträffat farligt föremål.
Allmänna råd
Bombskyddsverksamheten bör organiseras så att den bombtekniska kompetensen samlas inom en enhet vid respektive ansvarig polismyndighet.
6 §
Polismyndigheterna i Stockholms län, Västra Götaland och Skåne
skall ansvara för bombskyddsverksamheten i riket. Ansvaret för bl.a. tillgänglighet och inställelsetid skall fördelas och beredskapen utformas så att alla polismyndigheters behov av bombskyddsverksamhet kan tillgodoses.
7 §
Polismyndigheten i Stockholms län ansvarar för eget län och för
biträde till polismyndigheterna i C, D, E, I, T, U, W, X ,Y, Z, AC och BD län.
Polismyndigheten i Västra Götaland ansvarar för eget län och för biträde till polismyndigheterna i N och S län.
Polismyndigheten i Skåne ansvarar för eget län och för biträde till polismyndigheterna i F, G, H och K län.
Inträffar en händelse med ett misstänkt farligt föremål, skall den berörda polismyndigheten begära biträde med bombtekniker och utrustning av den ansvariga polismyndigheten i enlighet med ansvarsfördelningen enligt 1–3 styckena. En begäran om biträde skall ställas till Rikskriminalpolisens Rikskommunikationscentral (RKC).
Säkerhetspolisen får begära biträde av en ansvarig polismyndighet med bombtekniker och utrustning för en skyddsundersökning. När en begäran om biträde avser ett brådskande ärende skall Säkerhetspolisen skyndsamt underrätta RKC om att en begäran om biträde har framställts.
Beredskap 8 §
En polismyndighet med ansvar för bombskyddsverksamhet enligt 7 §
skall upprätthålla beredskap dygnet runt inom sitt ansvarsområde.
Depå
9 §
Polismyndigheten i Stockholms län skall ombesörja att
bombskyddsutrustning deponeras i Norrlandsregionen.
Service och underhåll av utrustning som avses i första stycket skall samordnas mellan Polismyndigheterna i Stockholms län, Västra Götaland och Skåne.
Utbildning m.m.
Bombtekniker
10 § 10 § Endast den som är anställd vid en polismyndighet med ansvar för
bombskyddsverksamhet och som har genomgått av Rikspolisstyrelsen godkänd grundutbildning för bombtekniker samt innehar gällande behörighetsbevis får arbeta som bombtekniker.
Behörigheten skall omprövas och behörighetsbeviset förnyas vart tredje år eller tidigare om det finns särskilda skäl. Det åligger respektive polismyndighet med ansvar för bombskyddsverksamhet att se till att bombtekniker har gällande behörighetsbevis.
Utrustning, operativ metodutveckling m.m.
11 § 11 § Endast sådan bombskyddsutrustning som har godkänts av
Rikspolisstyrelsen får användas. Detta gäller även vid bärprov och provning av ny utrustning.
Utrustning som har anskaffats före ikraftträdandet av denna författning får dock användas till dess den skall bytas ut.
12 § 12 § Ansvaret för den operativa metodutvecklingen åligger de
polismyndigheter som bedriver bombskyddsverksamhet med samordningsansvar för Polismyndigheten i Stockholms län. I samordningsansvaret ingår att svara för att inhämta, samordna och sprida information om utvecklingen på bombskyddsområdet. Detta skall ske i samverkan med Bomb Data Center (BDC).
Rikspolisstyrelsen svarar för den övergripande samordningen med övriga myndigheter som handlägger explosivämnen och har det strategiska ansvaret i fråga om metodutveckling, utrustning, utbildning m.m.
Ansvarsfördelning vad avser ammunitions- och minröjning
13 § 13 § I förordningen ( 2002:375 ) om Försvarsmaktens stöd till civil
verksamhet finns bestämmelser om Försvarsmaktens möjligheter att lämna stöd till Polisen.
Allmänna råd
I samråd med Rådet för räddningstjänst har följande fördelning gjorts avseende ansvar och samverkan för att, i situationer som inte omfattar räddningstjänst, undersöka, omhänderta och oskadliggöra misstänkt farligt föremål.
Område/ammunition
Ansvarig Samverkan/stöd Övrigt
Militärt område Försvarsmakten Polisen Vid misstanke
RPSFS 2007:4
Utbildning m.m.
Bombtekniker
10 § 10 § Endast den som är anställd vid en polismyndighet med ansvar för
bombskyddsverksamhet och som har genomgått av Rikspolisstyrelsen godkänd grundutbildning för bombtekniker samt innehar gällande behörighetsbevis får arbeta som bombtekniker.
Behörigheten skall omprövas och behörighetsbeviset förnyas vart tredje år eller tidigare om det finns särskilda skäl. Det åligger respektive polismyndighet med ansvar för bombskyddsverksamhet att se till att bombtekniker har gällande behörighetsbevis.
Utrustning, operativ metodutveckling m.m.
11 § 11 § Endast sådan bombskyddsutrustning som har godkänts av
Rikspolisstyrelsen får användas. Detta gäller även vid bärprov och provning av ny utrustning.
Utrustning som har anskaffats före ikraftträdandet av denna författning får dock användas till dess den skall bytas ut.
12 § 12 § Ansvaret för den operativa metodutvecklingen åligger de
polismyndigheter som bedriver bombskyddsverksamhet med samordningsansvar för Polismyndigheten i Stockholms län. I samordningsansvaret ingår att svara för att inhämta, samordna och sprida information om utvecklingen på bombskyddsområdet. Detta skall ske i samverkan med Bomb Data Center (BDC).
Rikspolisstyrelsen svarar för den övergripande samordningen med övriga myndigheter som handlägger explosivämnen och har det strategiska ansvaret i fråga om metodutveckling, utrustning, utbildning m.m.
Ansvarsfördelning vad avser ammunitions- och minröjning
13 § 13 § I förordningen ( 2002:375 ) om Försvarsmaktens stöd till civil
verksamhet finns bestämmelser om Försvarsmaktens möjligheter att lämna stöd till Polisen.
Allmänna råd
I samråd med Rådet för räddningstjänst har följande fördelning gjorts avseende ansvar och samverkan för att, i situationer som inte omfattar räddningstjänst, undersöka, omhänderta och oskadliggöra misstänkt farligt föremål.
Område/ammunition
Ansvarig Samverkan/stöd Övrigt
Militärt område Försvarsmakten Polisen Vid misstanke
RPSFS 2007:4
om brott övertar Polisen ansvaret
Utanför militärt område
Polisen Försvarsmakten
Minor eller torpeder till sjöss
Försvarsmakten Sjöfartsverket
Kustbevakningen Polisen
Myndighet som kontaktas
Ammunition till sjöss innehållande kemiska stridsmedel
Försvarsmakten eller Kustbevakningen
Underrättelse till militär myndighet
14 § 14 § När militär ammunition eller sprängmedel anträffas skall
Försvarsmakten, armétaktiska kommandot, (ATK) eller Försvarsmaktens vakthavande befäl vid operativa enheten (OPE) underrättas.
En underrättelse skall om möjligt innehålla
1. anmälarens eller upphittarens namn, adress och telefonnummer,
2. en noggrann angivelse och beskrivning av fyndplatsen,
3. en beskrivning av materielen (storlek, form, färg, märkning etc.) och
4. uppgifter om vidtagna åtgärder (avspärrningar, utrymning, bevakning etc.). En begäran om Försvarsmaktens stöd till Polisen skall göras av Rikspolisstyrelsen. En polismyndighet som vill begära sådant stöd i anledning av anträffad militär ammunition eller sprängmedel skall därför vända sig till RKC.
Åtgärder m.m.
Riskbedömning
15 § 15 § Om ammunition, OXA, IED eller CBRN/IED anträffas, skall en första
bedömning göras beträffande bl.a. de risker som är förenade med fyndet.
Är det tveksamt vilka åtgärder som med hänsyn till säkerheten kan vidtas skall bombtekniker kontaktas.
Förstahandsåtgärder
16 § 16 § Som en förstahandsåtgärd kan polispersonal, som inte är
bombtekniker, beordras till fyndplatsen för att inhämta kompletterande uppgifter. Sådan personal skall inte vidröra eller på annat sätt ta befattning med föremålet. Åtgärderna skall inskränkas till besiktning på ett säkert avstånd från föremålet, rekognosering av riskområdet och skydd av fyndplatsen genom avspärrnings-, utrymnings- och bevakningsåtgärder.
RPSFS 2007:4
om brott övertar Polisen ansvaret
Utanför militärt område
Polisen Försvarsmakten
Minor eller torpeder till sjöss
Försvarsmakten Sjöfartsverket
Kustbevakningen Polisen
Myndighet som kontaktas
Ammunition till sjöss innehållande kemiska stridsmedel
Försvarsmakten eller Kustbevakningen
Underrättelse till militär myndighet
14 § 14 § När militär ammunition eller sprängmedel anträffas skall
Försvarsmakten, armétaktiska kommandot, (ATK) eller Försvarsmaktens vakthavande befäl vid operativa enheten (OPE) underrättas.
En underrättelse skall om möjligt innehålla
1. anmälarens eller upphittarens namn, adress och telefonnummer,
2. en noggrann angivelse och beskrivning av fyndplatsen,
3. en beskrivning av materielen (storlek, form, färg, märkning etc.) och
4. uppgifter om vidtagna åtgärder (avspärrningar, utrymning, bevakning etc.). En begäran om Försvarsmaktens stöd till Polisen skall göras av Rikspolisstyrelsen. En polismyndighet som vill begära sådant stöd i anledning av anträffad militär ammunition eller sprängmedel skall därför vända sig till RKC.
Åtgärder m.m.
Riskbedömning
15 § 15 § Om ammunition, OXA, IED eller CBRN/IED anträffas, skall en första
bedömning göras beträffande bl.a. de risker som är förenade med fyndet.
Är det tveksamt vilka åtgärder som med hänsyn till säkerheten kan vidtas skall bombtekniker kontaktas.
Förstahandsåtgärder
16 § 16 § Som en förstahandsåtgärd kan polispersonal, som inte är
bombtekniker, beordras till fyndplatsen för att inhämta kompletterande uppgifter. Sådan personal skall inte vidröra eller på annat sätt ta befattning med föremålet. Åtgärderna skall inskränkas till besiktning på ett säkert avstånd från föremålet, rekognosering av riskområdet och skydd av fyndplatsen genom avspärrnings-, utrymnings- och bevakningsåtgärder.
RPSFS 2007:4
Finns det genom anmälan eller observationer på platsen anledning att anta att det föreligger risk för personskada skall fyndet bevakas, riskområdet omedelbart avspärras och utrymmas samt bombtekniker tillkallas.
Allmänna råd
Ett meddelande från allmänheten om fynd av ett misstänkt farligt föremål är ofta ofullständigt och det kan vara svårt att omedelbart bestämma fyndets art. Iakttagelser på platsen kan därför ge ett underlag för en säkrare bedömning och beslut om hur föremålet skall hanteras. Det bör läggas stor vikt och noggrannhet vid insamlande av vittnesutsagor. Dessa bör innehålla uppgifter om
- vad objektet består av, - storlek på objektet, - ljud och lukt från objektet, - var objektet finns och tänkbara sekundära faror, - när objektet påträffades, - vem som påträffade objektet och om möjligt - varför objektet placerats på platsen.
Särskilda åtgärder
17 § 17 § Poliserna skall på plats bedöma riskområdets omfattning, om möjligt i
samråd med bombtekniker.
Bombtekniker skall bedöma risken för skador och föreslå skadebegränsande åtgärder för skydd av den närmaste omgivningen.
Bombtekniker skall även göra en bedömning av om föremålet skall undersökas, omhändertas, flyttas till en mer riskfri plats för att oskadliggöras eller oskadliggöras på fyndplatsen.
Det åligger bombtekniker att ombesörja transport av och att oskadliggöra föremålet eller att begära biträde för sådana åtgärder av en annan myndighet.
Transport m.m.
18 § 18 § Polisens åtgärder för transport av farligt föremål eller ämne omfattas
av bestämmelserna i lagen ( 2006:263 ) om transport av farligt gods och förordningen ( 2006:311 ) om transport av farligt gods.
Ytterligare bestämmelser finns i Statens räddningsverks föreskrifter om transport av farligt gods på väg och i terräng (ADR-S), i vilka anges särskilda undantag beträffande vissa brådskande transporter och för vissa transporter som utförs av en polismyndighet.
Bestämmelser om bl.a. hantering av brandfarliga och explosiva varor finns i lagen ( 1988:868 ) om brandfarliga och explosiva varor och i förordningen ( 1988:1145 ) om brandfarliga och explosiva varor.
RPSFS 2007:4
Finns det genom anmälan eller observationer på platsen anledning att anta att det föreligger risk för personskada skall fyndet bevakas, riskområdet omedelbart avspärras och utrymmas samt bombtekniker tillkallas.
Allmänna råd
Ett meddelande från allmänheten om fynd av ett misstänkt farligt föremål är ofta ofullständigt och det kan vara svårt att omedelbart bestämma fyndets art. Iakttagelser på platsen kan därför ge ett underlag för en säkrare bedömning och beslut om hur föremålet skall hanteras. Det bör läggas stor vikt och noggrannhet vid insamlande av vittnesutsagor. Dessa bör innehålla uppgifter om
- vad objektet består av, - storlek på objektet, - ljud och lukt från objektet, - var objektet finns och tänkbara sekundära faror, - när objektet påträffades, - vem som påträffade objektet och om möjligt - varför objektet placerats på platsen.
Särskilda åtgärder
17 § 17 § Poliserna skall på plats bedöma riskområdets omfattning, om möjligt i
samråd med bombtekniker.
Bombtekniker skall bedöma risken för skador och föreslå skadebegränsande åtgärder för skydd av den närmaste omgivningen.
Bombtekniker skall även göra en bedömning av om föremålet skall undersökas, omhändertas, flyttas till en mer riskfri plats för att oskadliggöras eller oskadliggöras på fyndplatsen.
Det åligger bombtekniker att ombesörja transport av och att oskadliggöra föremålet eller att begära biträde för sådana åtgärder av en annan myndighet.
Transport m.m.
18 § 18 § Polisens åtgärder för transport av farligt föremål eller ämne omfattas
av bestämmelserna i lagen ( 2006:263 ) om transport av farligt gods och förordningen ( 2006:311 ) om transport av farligt gods.
Ytterligare bestämmelser finns i Statens räddningsverks föreskrifter om transport av farligt gods på väg och i terräng (ADR-S), i vilka anges särskilda undantag beträffande vissa brådskande transporter och för vissa transporter som utförs av en polismyndighet.
Bestämmelser om bl.a. hantering av brandfarliga och explosiva varor finns i lagen ( 1988:868 ) om brandfarliga och explosiva varor och i förordningen ( 1988:1145 ) om brandfarliga och explosiva varor.
RPSFS 2007:4
Allmänna råd
Rikspolisstyrelsen har slutit ett ramavtal om transport av vapen och ammunition från polismyndigheterna till Statens kriminaltekniska laboratorium.
I fråga om destruktion av t.ex. spräng- och tändmedel, pyrotekniska varor och liknande föremål bör polismyndigheten samverka med Försvarsmakten eller – med iakttagande av Rikspolisstyrelsens föreskrifter om upphandling och inköp inom Polisen (FAP 939-1) – träffa avtal med en leverantör som är behörig att utföra sådant arbete.
Omhändertagande och oskadliggörande
19 § 19 § Om inte annat är särskilt angivet får endast bombtekniker undersöka,
omhänderta eller oskadliggöra OXA, IED eller CBRN/IED. Detsamma gäller i fråga om ammunition med utländskt ursprung och svensk ammunition med en kaliber på 20 mm eller mer.
I handeln förekommande s.k. explosiva varor är normalt hanterings- och transportsäkra, men skall alltid hanteras med försiktighet. Sprängämnen och tändmedel skall förvaras och transporteras i skilda transportutrymmen så att de inte kan komma i beröring med varandra.
Föreligger tveksamhet om ett föremål är säkert att hantera skall samråd ske med bombtekniker.
Allmänna råd
Svensk ammunition till vapen med en kaliber som understiger 20 mm bör en polis alltid kunna ta hand om. Viss sådan ammunition kan innehålla en spräng- eller brandsats, men den är helt hanterings- och transportsäker vid normalt handhavande, under förutsättning att den inte är skadad eller miljöpåverkad.
En polis bör även kunna ta hand om icke apterade spräng- och tändmedel, fyrverkerier, nödraketer, tårgaspatroner, sprängpatroner och liknande, under förutsättning att det är fråga om fabriksvaror och att dessa inte är defekta eller miljöpåverkade.
20 § 20 § Poliser vid Nationella insatsstyrkan som har genomgått av
Rikspolisstyrelsen godkänd utbildning och som har erhållit ett särskilt behörighetsbevis får, om särskilda skäl föreligger, undersöka och säkra en påträffad IED eller ett försåt i syfte att kunna genomföra en påbörjad insats.
Om synnerliga skäl föreligger får, efter ett särskilt beslut från ansvarig insatsledare vid Nationella insatsstyrkan, en insats göras mot en IED eller ett försåt. Innan sådana åtgärder vidtas skall, om möjligt, samråd ske med bombtekniker.
Behörighet som avses i första stycket skall omprövas och behörighetsbeviset förnyas senast vart tredje år.
RPSFS 2007:4
Allmänna råd
Rikspolisstyrelsen har slutit ett ramavtal om transport av vapen och ammunition från polismyndigheterna till Statens kriminaltekniska laboratorium.
I fråga om destruktion av t.ex. spräng- och tändmedel, pyrotekniska varor och liknande föremål bör polismyndigheten samverka med Försvarsmakten eller – med iakttagande av Rikspolisstyrelsens föreskrifter om upphandling och inköp inom Polisen (FAP 939-1) – träffa avtal med en leverantör som är behörig att utföra sådant arbete.
Omhändertagande och oskadliggörande
19 § 19 § Om inte annat är särskilt angivet får endast bombtekniker undersöka,
omhänderta eller oskadliggöra OXA, IED eller CBRN/IED. Detsamma gäller i fråga om ammunition med utländskt ursprung och svensk ammunition med en kaliber på 20 mm eller mer.
I handeln förekommande s.k. explosiva varor är normalt hanterings- och transportsäkra, men skall alltid hanteras med försiktighet. Sprängämnen och tändmedel skall förvaras och transporteras i skilda transportutrymmen så att de inte kan komma i beröring med varandra.
Föreligger tveksamhet om ett föremål är säkert att hantera skall samråd ske med bombtekniker.
Allmänna råd
Svensk ammunition till vapen med en kaliber som understiger 20 mm bör en polis alltid kunna ta hand om. Viss sådan ammunition kan innehålla en spräng- eller brandsats, men den är helt hanterings- och transportsäker vid normalt handhavande, under förutsättning att den inte är skadad eller miljöpåverkad.
En polis bör även kunna ta hand om icke apterade spräng- och tändmedel, fyrverkerier, nödraketer, tårgaspatroner, sprängpatroner och liknande, under förutsättning att det är fråga om fabriksvaror och att dessa inte är defekta eller miljöpåverkade.
20 § 20 § Poliser vid Nationella insatsstyrkan som har genomgått av
Rikspolisstyrelsen godkänd utbildning och som har erhållit ett särskilt behörighetsbevis får, om särskilda skäl föreligger, undersöka och säkra en påträffad IED eller ett försåt i syfte att kunna genomföra en påbörjad insats.
Om synnerliga skäl föreligger får, efter ett särskilt beslut från ansvarig insatsledare vid Nationella insatsstyrkan, en insats göras mot en IED eller ett försåt. Innan sådana åtgärder vidtas skall, om möjligt, samråd ske med bombtekniker.
Behörighet som avses i första stycket skall omprövas och behörighetsbeviset förnyas senast vart tredje år.
RPSFS 2007:4
Det ankommer på Nationella insatsstyrkan att se till att berörda personer har erforderlig behörighet och att behörighetsbevisen förnyas inom föreskriven tid.
När Nationella insatsstyrkan har genomfört en insats mot en IED eller ett försåt skall en skriftlig rapport ges in till Rikspolisstyrelsen inom fem arbetsdagar.
Övrigt
Övrig samverkan
21 § 21 § Före en insats som avser ammunition, OXA, IED, CBRN/IED eller
misstänkt sådan skall räddningstjänsten underrättas.
Bomb Data Center
22 § 22 § Bombrelaterade händelser skall genom polismyndighetens försorg
rapporteras till BDC på Rikspolisstyrelsens protokollsblankett
Bombrelaterad händelse (blankett RPS 208.3). BDC bedömer vilka
uppgifter som skall skickas till försvarsmaktens databas (EODIS).
Finansiering
23 § 23 § Kostnader som uppkommer för en polismyndighet med
bombskyddsverksamhet med anledning av en polismyndighets begäran om biträde regleras i särskild ordning.
Lokala tjänsteföreskrifter
Allmänna råd
Polismyndigheten bör utfärda de ytterligare föreskrifter som behövs för tillämpningen av denna författning.
Undantag 24 § Rikspolisstyrelsen får medge undantag från dessa föreskrifter.
Denna författning träder i kraft den 1 juli 2007, då Rikspolisstyrelsens allmänna råd om Polisens åtgärder med misstänkt farligt föremål (RPSFS 2000:72, FAP 208-3) skall upphöra att gälla.
På Rikspolisstyrelsens vägnar
STEFAN STRÖMBERG
Lena Tysk
RPSFS 2007:4
Det ankommer på Nationella insatsstyrkan att se till att berörda personer har erforderlig behörighet och att behörighetsbevisen förnyas inom föreskriven tid.
När Nationella insatsstyrkan har genomfört en insats mot en IED eller ett försåt skall en skriftlig rapport ges in till Rikspolisstyrelsen inom fem arbetsdagar.
Övrigt
Övrig samverkan
21 § 21 § Före en insats som avser ammunition, OXA, IED, CBRN/IED eller
misstänkt sådan skall räddningstjänsten underrättas.
Bomb Data Center
22 § 22 § Bombrelaterade händelser skall genom polismyndighetens försorg
rapporteras till BDC på Rikspolisstyrelsens protokollsblankett
Bombrelaterad händelse (blankett RPS 208.3). BDC bedömer vilka
uppgifter som skall skickas till försvarsmaktens databas (EODIS).
Finansiering
23 § 23 § Kostnader som uppkommer för en polismyndighet med
bombskyddsverksamhet med anledning av en polismyndighets begäran om biträde regleras i särskild ordning.
Lokala tjänsteföreskrifter
Allmänna råd
Polismyndigheten bör utfärda de ytterligare föreskrifter som behövs för tillämpningen av denna författning.
Undantag 24 § Rikspolisstyrelsen får medge undantag från dessa föreskrifter.
Denna författning träder i kraft den 1 juli 2007, då Rikspolisstyrelsens allmänna råd om Polisens åtgärder med misstänkt farligt föremål (RPSFS 2000:72, FAP 208-3) skall upphöra att gälla.
På Rikspolisstyrelsens vägnar
STEFAN STRÖMBERG
Lena Tysk
RPSFS 2007:4
(Polisavdelningen)