SOSFS 2014:2
Socialstyrelsens allmänna råd om kunskaper hos personal som ger stöd, service eller omsorg enligt SoL och LSS till personer med funktionsnedsättning
I Socialstyrelsens författningssamling (SOSFS) publiceras myndighetens
föreskrifter och allmänna råd.
• Föreskrifter är bindande regler.
• Allmänna råd innehåller rekommendationer om hur en författning kan
eller bör tillämpas och utesluter inte andra sätt att uppnå de mål som avses
i författningen.
Socialstyrelsen ger årligen ut en förteckning över gällande föreskrifter
och allmänna råd.
SOSFS kan laddas ned eller beställas via
webb: www.socialstyrelsen.se/publikationer
e-post: publikationsservice@socialstyrelsen.se
fax: 035-19 75 29
ISSN 0346-6019 Artikelnr 2014-3-19
Tryck: Edita Bobergs 2014
SOSFS
2014:2 (S)
Utkom från trycket
den 8 april 2014
Socialstyrelsens författningssamling
Ansvarig utgivare: Chefsjurist Eleonore Källstrand Nord
3
Socialstyrelsens allmänna råd
om kunskaper hos personal som ger stöd, service
eller omsorg enligt SoL och LSS till personer med
funktionsnedsättning;
beslutade den 11 mars 2014.
I dessa allmänna råd ges rekommendationer till stöd för tillämpning-
en av bestämmelserna i 3 kap. 3 § andra stycket socialtjänstlagen
(2001:453), SoL, om personal med lämplig utbildning och erfarenhet
och i 6 § andra stycket lagen (1993:387) om stöd och service till vissa
funktionshindrade, LSS, om personal som behövs för att ett gott stöd
och en god service och omvårdnad ska kunna ges.
Tillämpningsområde
Dessa allmänna råd gäller för den personal som i sin yrkesutövning
ger personer med funktionsnedsättning stöd, service eller omsorg
efter beslut
enligt 4 kap. 1 och 2 §§ SoL om
– hemtjänst,
– boendestöd,
– bostad med särskild service, eller
– sysselsättning eller dagverksamhet
enligt 9 § LSS om
– biträde av personlig assistent eller ekonomiskt stöd till skäliga kost-
nader för sådan assistans, till den del behovet av stöd inte täcks av
beviljade assistanstimmar enligt 51 kap.socialförsäkringsbalken,
– ledsagarservice,
– avlösarservice i hemmet,
– korttidsvistelse utanför det egna hemmet,
– korttidstillsyn för skolungdom över 12 år utanför det egna hemmet
i anslutning till skoldagen samt under lov,
4
SOSFS
2014:2
– bostad med särskild service för barn eller ungdomar som behöver
bo utanför föräldrahemmet,
– bostad med särskild service för vuxna, eller
– daglig verksamhet för personer i yrkesverksam ålder som saknar
förvärvsarbete och inte utbildar sig
enligt 51 kap. 2 och 3 §§ socialförsäkringsbalken om
– personlig assistans med assistansersättning.
Om en person med funktionsnedsättning själv har utsett sin personli-
ga assistent, gäller endast de allmänna råden under rubriken ”Person-
lig assistent utsedd av den enskilde”.
De allmänna råden gäller inte för personal som
– i sin yrkesutövning i socialtjänstens omsorg om personer med funk-
tionsnedsättning eller i verksamhet enligt LSS huvudsakligen utför
andra arbetsuppgifter än de som omfattas av första stycket,
– arbetar i socialtjänstens omsorg om äldre och omfattas av Social-
styrelsens allmänna råd (SOSFS 2011:12) om grundläggande kun-
skaper hos personal som arbetar i socialtjänstens omsorg om äldre,
och
– enligt 4 kap.patientsäkerhetslagen (2010:659) har legitimation eller
särskilt förordnande att utöva ett visst yrke i hälso- och sjukvården.
De allmänna råden gäller inte heller för praktikanter eller frivillig-
arbetare.
Utbildning
Den som ska arbeta med stöd, service eller omsorg till personer med
funktionsnedsättning kan uppnå kunskaper och förmågor i enlighet
med dessa allmänna råd genom
– godkända kurser om 1 100 poäng i de programgemensamma äm-
nena i vård- och omsorgsprogrammet samt 100 poäng i friskvård
och hälsa, 100 poäng i socialpedagogik och 100 poäng i specialpe-
dagogik 2 inom programfördjupning för yrkesutgång funktionshin-
dersområdet,
– godkända kurser om 1 100 poäng i de programgemensamma äm-
nena i vård- och omsorgsprogrammet samt 200 poäng i psykiatri 2
och 100 poäng i samhällsbaserad psykiatri inom programfördjup-
ning för yrkesutgång psykiatri,
– godkända kurser om 700 poäng i de programgemensamma ämnena
i barn- och fritidsprogrammet, 300 poäng inom inriktningen socialt
arbete samt 100 poäng i grundläggande vård och omsorg, 100
poäng i specialpedagogik 1, 100 poäng i specialpedagogik 2 och
5
SOSFS
2014:2
100 poäng i entreprenörskap för yrkesutgång stöd och service inom
funktionshindersområdet, eller
– någon annan motsvarande utbildning.
Personal som inte har behörighet att studera ämnet svenska eller
svenska som andraspråk på programgemensam nivå kan uppnå för-
mågan att förstå, tala, läsa och skriva svenska i enlighet med dessa
allmänna råd genom godkänd kurs i det gymnasiegemensamma äm-
net svenska eller svenska som andraspråk eller genom någon annan
motsvarande utbildning.
Kunskaper och förmågor motsvarande gymnasienivå
Den personal som omfattas av dessa allmänna råd bör som minst ha
följande kunskaper och förmågor.
Grundläggande värden
– kunskap om de övergripande målen enligt SoL och LSS samt för-
måga att omsätta kunskapen i det praktiska arbetet
– kunskap om FN:s konvention om rättigheter för personer med funk-
tionsnedsättning
– kunskap om FN:s konvention om barnets rättigheter
Regelverk
– kunskap om regelverket på socialtjänstens område, inklusive LSS,
som rör personer med funktionsnedsättning, t.ex. skyldigheten att
medverka till god kvalitet enligt 14 kap. 2 § SoL och 24 a § LSS,
rapporteringsskyldigheten enligt 14 kap. 3 § SoL och 24 b § LSS
samt anmälningsskyldigheten enligt 14 kap. 1 § SoL
– kunskap om annan relevant lagstiftning, t.ex. om hälso- och sjuk-
vård, offentlighet och sekretess, vårdnadshavare, god man och för-
valtare, socialförsäkring, diskriminering, livsmedel, smittskydd
och arbetsmiljö
– förmåga att dokumentera sitt eget arbete enligt lagar och andra för-
fattningar
Förhållningssätt och bedömningsförmåga
– kunskap om människors levnadsvillkor samt olika förutsättningar
och behov
– kunskap om livets olika faser såsom barndom, ungdom, vuxenliv
och ålderdom
– kunskap om den enskildes rätt till självbestämmande, integritet och
inflytande enligt 1 kap. 1 § och 3 kap. 5 § SoL samt 6 § LSS
6
SOSFS
2014:2
– förmåga att utforma ett individuellt stöd tillsammans med den en-
skilde
– förmåga att bemöta den enskilde på ett respektfullt sätt
– förmåga att granska, analysera och bedöma sitt eget arbete och på
så sätt kunna medverka till insatser av god kvalitet
– förmåga att bedöma när någon annan kompetens än den egna be-
hövs
– kunskap om hur ett säkerhetsfrämjande arbetssätt kan förebygga
olyckor och skador samt förmåga att omsätta kunskapen i det prak-
tiska arbetet
Kommunikation
– kunskap om kommunikation och dess betydelse
– kunskap om alternativa kommunikationssätt samt hjälpmedel för
kommunikation
– förmåga att anpassa kommunikationen till olika situationer och till
olika individers förutsättningar och behov
– förmåga att kommunicera med den enskildes legala ställföreträda-
re, vårdnadshavare och närstående
– förmåga att kommunicera med personer ur olika yrkesgrupper
– förmåga att förstå, tala, läsa och skriva svenska
Funktionsnedsättningar och dess konsekvenser
– kunskap om funktionsnedsättningar och kombinationer av sådana
nedsättningar
– kunskap om hur funktionsnedsättningar kan påverka människors
levnadsvillkor och delaktighet i samhället
Hälsa
– kunskap om betydelsen av fysisk aktivitet samt social och mental
stimulans för människors hälsa och välbefinnande
– kunskap om vilken betydelse mat och näring har för människors
hälsa och välbefinnande
– förmåga att stödja den enskilde i ett levnadssätt som förebygger
ohälsa
– kunskap om hur hjälpmedel och en anpassad miljö kan bidra till
ökad självständighet och ökat självbestämmande för den enskilde
– kunskap om ett habiliterande och ett rehabiliterande arbetssätt samt
förmåga att omsätta kunskapen i det praktiska arbetet
– kunskap om hälsoproblem som ofta förekommer i kombination
med vissa funktionsnedsättningar
7
SOSFS
2014:2
– kunskap om vanligt förekommande läkemedel och läkemedelsan-
vändning hos personer med funktionsnedsättning
– kunskap om att förhindra smitta och smittspridning
Personlig omsorg
– kunskap om hur man kan stödja och hjälpa den enskilde i samband
med personlig hygien, inklusive munvård, samt förmåga att om-
sätta kunskapen i det praktiska arbetet
– kunskap om hur man kan stödja och hjälpa den enskilde med av-
och påklädning, förflyttning och att äta och dricka samt förmåga att
omsätta kunskapen i det praktiska arbetet
Social gemenskap och sysselsättning
– kunskap om hur lek, sysselsättning och arbete kan främja full del-
aktighet i samhällslivet och jämlikhet i levnadsvillkor
– förmåga att stödja och stimulera den enskilde att delta i samhällets
gemenskap utifrån hans eller hennes individuella behov och önske-
mål
– förmåga att stödja den enskilde i samband med informella och for-
mella kontakter
Aktiviteter i vardagen
– förmåga att stödja den enskilde att planera och genomföra aktivite-
ter i vardagen
– förmåga att stödja den enskilde att sköta sitt hem med respekt för
hans eller hennes vilja och behov
– kunskap om matlagning och förmåga att tillsammans med den en-
skilde tillaga måltider
Fortbildning
Personalen bör vid behov få fortbildning och handledning i syfte att
upprätthålla de kunskaper och förmågor som anges i dessa allmänna
råd. Personalen bör även få möjlighet att följa kunskapsutvecklingen
på området.
Personlig assistent utsedd av den enskilde
Om en person med funktionsnedsättning själv har utsett sin personli-
ga assistent, bör assistenten som minst ha
– kunskap om de övergripande målen enligt LSS samt förmåga att
omsätta kunskapen i det praktiska arbetet,
– kunskap om FN:s konvention om rättigheter för personer med funk-
tionsnedsättning,
SOSFS
2014:2
– kunskap om regelverket enligt LSS, t.ex. skyldigheten att medverka
till god kvalitet enligt 24 a § LSS, rapporteringsskyldigheten enligt
24 b § LSS samt anmälningsskyldigheten enligt 14 kap. 1 § SoL,
– kunskap om den enskildes rätt till självbestämmande, integritet och
inflytande enligt 6 § LSS, och
– förmåga att dokumentera sitt eget arbete enligt lagar och andra för-
fattningar.
Den personliga assistenten bör vid behov få fortbildning och handled-
ning för att kunna utföra sitt arbete med utgångspunkt i den enskildes
behov och önskemål.
Socialstyrelsen
LARS-ERIK HOLM
Marcus Nydén