SRVFS 2004:4
Statens räddningsverks allmänna råd och kommentarer om skriftlig redogörelse för brandskyddet
1
Allmänna råd
SRVFS
2004:4
Statens räddningsverks allmänna råd och
kommentarer om skriftlig redogörelse för
brandskyddet;
beslutade den 6 februari 2004.
Föreskrifter om skriftlig redogörelse för brandskyddet finns i 2 kap. 3 §
lagen (2003:778) om skydd mot olyckor, 2 kap. 1 och 2 §§ förordningen
(2003:789) om skydd mot olyckor samt i Statens räddningsverks föreskrifter
(SRVFS 2003:10) om skriftlig redogörelse för brandskyddet.
Följande allmänna råd och kommentarer kompletterar dessa föreskrifter.
Allmänna råd har en annan juridisk status än föreskrifter. De är inte
tvingande, utan deras funktion är att förtydliga innebörden i en författning
(lag, förordning eller myndighetsföreskrifter) och att ge generella
rekommendationer om deras tillämpning.
Allmänna råd är markerade med grå bakgrund.
Statens räddningsverk
ELISABETH SÖDERBERG
Mette Lindahl Olsson
(Enheten för bebyggelse och miljö)
Allmänna råd
SRVFS
2004:4
2
Bakgrund
Enligt 2 kap. 2 § lagen om skydd mot olyckor skall ägare eller nyttjande-
rättshavare till byggnader eller andra anläggningar i skälig omfattning hålla
utrustning för släckning av brand och för livräddning vid brand och i övrigt
vidta de åtgärder som behövs för att förebygga brand och för att hindra eller
begränsa skador till följd av brand.
Räddningsverket framhåller i allmänna råd om systematiskt brandskydds-
arbete
(SRVFS 2004:2) rättelse till
(SRVFS 2004:3) att ett sådant arbete bör
bedrivas såväl med avseende på förebyggande åtgärder som på de åtgärder
som planeras i händelse av brand. Det systematiska brandskyddsarbetet bör i
vissa fall också dokumenteras skriftligt.
Enligt 2 kap. 3 § lagen om skydd mot olyckor skall ägare eller i vissa fall
verksamhetsutövare upprätta en skriftlig redogörelse för brandskyddet för
vissa byggnader eller anläggningar och lämna in denna redogörelse till
kommunen. I Statens räddningsverks föreskrifter (SRVFS 2003:10) om
skriftlig redogörelse för brandskyddet anges vilka byggnader eller
anläggningar som omfattas av kravet.
Kommunen utövar tillsyn över efterlevnaden av lagen om skydd mot
olyckor och föreskrifter som har meddelats med stöd av lagen. Förutom att
den skriftliga redogörelsen för brandskyddet tydliggör den enskildes eget
ansvar för brandskyddet skall den också fungera som ett hjälpmedel för den
kommunala tillsynen över efterlevnaden av de grundläggande kraven i 2 kap
2 § lagen om skydd mot olyckor.
Den skriftliga redogörelse som skall lämnas in till kommunen är inte samma
sak som den dokumentation av brandskyddet som kan behöva upprättas
inom ramen för en verksamhets systematiska brandskyddsarbete. Den
skriftliga redogörelsen kan betraktas som en sammanfattande beskrivning av
det systematiska brandskyddsarbetet. I dessa allmänna råd anges bland
annat vad den skriftliga redogörelsen bör omfatta.
Objekt som omfattas av kravet på skriftlig redogörelse
Vid bedömningen av om en byggnad eller annan anläggning omfattas av
kravet på skriftlig redogörelse skall både definitionerna i DEL 1 och
kriterierna i DEL 2 i bilagan till SRVFS 2003:10 användas.
Utöver den allmänna skyldigheten att lämna skriftlig redogörelse för
brandskyddet i befintliga byggnader och anläggningar, bör skyldigheten
anses inträda för nya byggnader, anläggningar eller verksamheter när dessa
tas i bruk. En reviderad redogörelse bör också lämnas i det fall en befintlig
byggnad, anläggning eller verksamhet väsentligt förändras med avseende på
uppgifterna i redogörelsen.
Allmänna råd
SRVFS
2004:4
3
Bedömningen av vilka delar av en byggnad eller anläggning som omfattas
av föreskrifterna bör grundas på helhetsbilden av hur brandskyddet i
byggnaden, anläggningen eller verksamheten hänger ihop med avseende på
bland annat teknik, organisation och utrymning.
Samlingslokal
Av definitionen i bilagans DEL 1 framgår att en samlingslokal är en sådan
lokal där det är sannolikt att ett större antal personer med dålig
lokalkännedom kan komma att uppehålla sig samtidigt. Detta medför att
lokaler som endast används av personer med god lokalkännedom,
exempelvis ett företags egna anställda, inte omfattas av definitionen.
Övriga begrepp som definieras i DEL 1 kommenteras i förekommande fall
vid respektive punkt nedan.
Vård, omsorg och kriminalvård m.m.
Punkt 1
Personer som bör anses ha ett hjälpbehov vid utrymning är de som har en
fysisk eller psykisk funktionsnedsättning och som t.ex. behöver hjälp av
personal för att kunna gå eller för att uppfatta eller förstå att de skall
utrymma en lokal.
För att en inrättning för vård eller omsorg skall omfattas av kravet på
skriftlig redogörelse bör det vara sannolikt att det regelbundet befinner sig
fler än tre personer med hjälpbehov i byggnaden samtidigt.
Förskoleverksamhet, skolverksamhet eller skolbarnomsorg
Punkt 3-5
Det är endast verksamhet som omfattas av skollagen som berörs av
föreskrifterna, inte utbildningsverksamhet i allmänhet. Det innebär att
universitet, högskolor och annan vuxenutbildning inte omfattas. Delar av
sådan verksamhet kan dock omfattas av andra bestämmelser i föreskrifterna,
t.ex. punkten 8 om samlingslokaler.
Hotell och andra tillfälliga boenden
Punkt 6
Lagen om hotell- och pensionatrörelse (1966:742) avser med några
undantag yrkesmässig verksamhet med ändamål att tillhandahålla tillfällig
möblerad bostad.
Samlingslokaler m.m.
Punkt 8
Som exempel på lokaler som normalt sett är samlingslokaler kan nämnas
Allmänna råd
SRVFS
2004:4
4
− lokaler för allmänna sammankomster eller offentliga tillställningar,
− lokaler för undervisning,
− vänthallar,
− sporthallar,
− affärer, varuhus och gallerior, samt
− restauranger, biografer och teatrar.
För att en samlingslokal skall omfattas av kravet på skriftlig redogörelse
krävs att den används av fler än 150 personer samtidigt. Kravet gäller
oberoende av hur ofta samlingslokalen används och oberoende av hur
många personer lokalen är dimensionerad för.
Punkt 9
Enligt alkohollagen (1994:1738) skall ett serveringsställe vara lämpligt för
sitt ändamål ur brandsäkerhetssynpunkt.
Punkt 10
Bestämmelsen gäller för t.ex. läktare på idrottsplatser, dansbanor eller
teatrar, om dessa är belägna utomhus och helt eller delvis försedda med tak.
Industrier
Vid bedömningen av om en industriverksamhet omfattas av kravet på
skriftlig redogörelse är det viktigt att beakta att det är själva industri-
verksamheten som skall uppfylla kriterierna i punkterna 11–14.
Exempelvis bör kontorspersonalen normalt inte räknas med bland dem som
är sysselsatta i industriverksamheten och likaledes bör kontorslokalerna
normalt inte tas med vid beräkningen av industriverksamhetens yta.
Med lager bör inte förstås sådan förvaring av varor som syftar till att hålla
dessa tillgängliga för direkt försäljning till konsument.
Punkt 11
Personerna förutsätts vara på plats samtidigt.
Punkt 12
Verksamhetens yta bör beräknas som den totala golvytan i byggnaden eller
anläggningen, inklusive den yta som upptas av maskiner och annan
utrustning.
Punkt 13
En bensinstation vars verksamhet i huvudsak omfattar försäljning av
drivmedel omfattas normalt inte av definitionen på industri.
Allmänna råd
SRVFS
2004:4
5
Byggnader eller anläggningar med stora kulturhistoriska värden
Punkt 15
Byggnader eller bebyggelsemiljöer med stort kulturhistoriskt värde och som
inte tillhör staten kan förklaras som byggnadsminnen av länsstyrelsen.
Byggnadsminnen kan utgöras av bl.a. industrimiljöer, herrgårdar, torp och
fäbodar. Uppgifter om vilka byggnadsminnen som finns inom kommunen
kan inhämtas hos länsstyrelsen.
Kyrkliga kulturminnen som skyddas enligt lagen (1988:950) om
kulturminnen m.m. är bland annat kyrkobyggnader. Kyrkobyggnader är
byggnader som den 1 januari 2000 ägdes eller förvaltades av Svenska
kyrkan och som före detta datum invigts för Svenska kyrkans gudstjänst.
Kyrkor ägda av någon annan än Svenska kyrkan kan förklaras som
byggnadsminnen.
De flesta kyrkor omfattas även av kriteriet om samlingslokaler för fler än
150 personer i punkten 8, men genom punkten 15 omfattas också mindre
kyrkor med stora kulturhistoriska värden.
Punkt 16
Byggnader eller bebyggelsemiljöer med stort kulturhistoriskt värde och som
ägs av staten kan förklaras som statliga byggnadsminnen av regeringen.
Exempel på statliga byggnadsminnen är bland annat de kungliga slotten
samt vissa fyrplatser och försvarsanläggningar. Uppgifter om vilka statliga
byggnadsminnen som finns inom kommunen kan inhämtas hos
Riksantikvarieämbetet.
Punkt 17
De museer som regelmässigt uppbär statliga bidrag för sin verksamhet är i
första hand de regionala museerna, där länsmuseerna ingår, samt några
kommunala museer, t ex Stockholms stadsmuseum, Göteborgs
stadsmuseum och Malmö museer.
Byggnad eller anläggning vars utformning innebär stor risk för
allvarliga skador vid brand
Punkt 18
Bestämmelsen gäller alla typer av byggnader, oavsett deras
användningsområde.
Allmänna råd
SRVFS
2004:4
6
Innehållet i den skriftliga redogörelsen
I bilagan till dessa allmänna råd framgår vad Räddningsverket anser att den
skriftliga redogörelsen bör innehålla. Innehållet fokuserar på de för
brandskyddet mest väsentliga tekniska och organisatoriska åtgärderna.
För en byggnad eller anläggning med flera olika verksamhetsutövare bör
redogörelsen upprättas med en första gemensam del för byggnaden (Del 1)
och sedan en del var för de olika ingående verksamheterna (Del 2) enligt
bilagan.
I det fall en verksamhet utövas av annan än ägaren till byggnaden eller
anläggningen, bör upprättandet av den skriftliga redogörelsen ske i
samverkan mellan ägare och verksamhetsutövare.
Innehållet i den skriftliga redogörelsen för brandskyddet bör följa bilagan
till dessa allmänna råd.
Frister för inlämnande av den skriftliga redogörelsen
Enligt 2 kap. 2 § förordningen om skydd mot olyckor får kommunen
fastställa frister för när den skriftliga redogörelsen skall lämnas in till
kommunen.
När kommunen fastställer frister för inlämnande av skriftlig redogörelse bör
följande beaktas.
Ett regelbundet upprättande av en skriftlig redogörelse för brandskyddet
skapar rutiner hos ägaren eller verksamhetsutövaren som även främjar
egenkontrollen av brandskyddet.
Det kan behövas olika långa frister för olika typer av byggnader,
anläggningar eller verksamheter. I de fall det ofta sker förändringar i
byggnader, anläggningar eller verksamhet vilka påverkar brandsäkerheten,
kan kortare frister behövas.
Allmänna råd
SRVFS
2004:4
7
Bilaga
Del 1 Byggnad/anläggning
Allmänt
Fastighetsbeteckning
Fastighetsägare
Organisationsnummer
Besöksadress
Utdelningsadress
Ägarens kontaktperson mot
tillsynsmyndigheten (räddningstjänsten)
Namn och telefonnummer
Redogörelsen upprättad av
Namn
Datum när redogörelsen upprättades
Byggnaden/anläggningen
Byggnadsår
Senaste större ändring skedde år
Total yta i m2
Antal våningar (ovan mark)
1 / 2-3 / 4-8 / 9-16 / >16
Antal källarplan
0 / 1 / 2 / >2
Ange samtliga verksamheter som finns i byggnaden/anläggningen:
Allmän verksamhet
Handel, Sjukhus, Åldringsvård, Psykiatrisk vård, Kriminalvård, Övrig vård,
Teater/biograf, Museum/bibliotek, Kyrka/motsvarande, Restaurang/danslokal,
Hotell/pensionat, Försvarsverksamhet, Skola, Fritidsgård, Förskola,
Elevhem/studenthem, Idrottsanläggning, Allmän kommunikation (terminaler mm),
Förvaltning/kontor, Annan allmän verksamhet.
Bostad
Industri
Industrihotell, Kemisk industri, Livsmedelsindustri, Metall/maskinindustri,
Textilindustri, Trävaruindustri, Annan tillverkningsindustri, Reparationsverkstad,
Lager, Annan industri.
Annan verksamhet
Bensinstation, Lantbruk, Kraft-/värmeverk, Avfall/avlopp/rening, Parkeringshus,
Tunnel/underjordsanläggning, Övrig annan verksamhet.
Allmänna råd
SRVFS
2004:4
8
Del 2 Verksamhet
En ”Del 2” fylls i för varje verksamhet som omfattas av kravet på skriftlig redogörelse.
Allmänt
Om verksamhetsutövaren är densamme som ägaren av byggnaden behöver inte
uppgifterna i ”Allmänt” fyllas i.
Organisationsnummer
Fastighetsbeteckning
Namn på företaget, verksamheten, el.
dylikt
Besöksadress
Utdelningsadress
Verksamhetsutövarens kontaktperson
mot tillsynsmyndigheten
(räddningstjänsten)
Namn och telefonnummer
Allmänna råd
SRVFS
2004:4
9
Verksamheten
På vilka våningar i byggnaden bedrivs
aktuell verksamhet?
Bottenvåning / 2-3 / 4-8 / 9-16 / >16
Källare: -1 / -2 / <-3
Ange vilken typ av verksamhet som bedrivs
Allmän verksamhet
Handel, Sjukhus, Åldringsvård, Psykiatrisk vård, Kriminalvård, Övrig vård,
Teater/biograf, Museum/bibliotek, Kyrka/motsvarande, Restaurang/danslokal,
Hotell/pensionat, Försvarsverksamhet, Skola, Fritidsgård, Förskola,
Elevhem/studenthem, Idrottsanläggning, Allmän kommunikation (terminaler mm),
Förvaltning/kontor, Annan allmän verksamhet.
Bostad
Industri
Industrihotell, Kemisk industri, Livsmedelsindustri, Metall/maskinindustri,
Textilindustri, Trävaruindustri, Annan tillverkningsindustri, Reparationsverkstad,
Lager, Annan industri.
Annan verksamhet
Bensinstation, Lantbruk, Kraft-/värmeverk, Avfall/avlopp/rening, Parkeringshus,
Tunnel/underjordsanläggning, Övrig annan verksamhet.
Verksamhetens yta i m2
Verksamhetstider
Dag / Natt / Dag och natt
Är ansvaret för brandskyddet inom
företaget/organisationen klarlagt?
Ja / Ja, delvis / Nej
Om ja, beskriv kortfattat på vilket sätt
Vilket största antal anställda är på plats
när verksamheten är igång?
Vilket minsta antal anställda är på plats
när verksamheten är igång?
Vilket största antal personer, utöver de
anställda, vistas samtidigt i
verksamhetens lokaler?
Hanteras brandfarlig eller explosiv vara i
verksamheten?
Ja / Nej
Om ja, sker hanteringen över
tillståndspliktig mängd?
Mängderna framgår av
Sprängämnesinspektionens föreskrifter
och allmänna råd, SÄIFS 1995:3, vilka
finns på www.srv.se
Ja / Nej
Allmänna råd
SRVFS
2004:4
10
Byggnadstekniskt brandskydd
Finns aktuella brandskyddsritningar?
Ja / Ja, delvis / Nej
Vilka fasta brandskyddsinstallationer
finns i verksamheten?
Inga, Automatiskt brandlarm,
Automatisk vattensprinkler, Annat
släcksystem, Brandgasventilation,
Inomhusbrandpost, Nödbelysning,
Stigarledning, Utrymningslarm,
Vägledande markering, Övrigt (ange i
fritext)
Vilka övriga brandskyddsinstallationer
och brandredskap finns i
verksamheten?
Brandfiltar, Brandvarnare,
Handbrandsläckare, Övrigt (ange i
fritext)
Organisatoriskt brandskydd
Drift och underhåll av brandskyddet
Finns överenskommen
ansvarsfördelning mellan ägare och
verksamhetsutövare för underhåll och
kontroll av det byggnadstekniska
brandskyddet och de fasta
brandskyddsinstallationerna?
Ja / Ja, delvis / Nej / Inte relevant,
ägaren är också verksamhetsutövare
Finns rutiner för regelbundet underhåll
och kontroll av det byggnadstekniska
brandskyddet och de fasta
brandskyddsinstallationerna?
Ja / Ja, delvis / Nej
Om ja, dokumenteras underhållet och
kontrollerna?
Ja / Ja, delvis / Nej
Har personalen kompetens för att sköta
tilldelade uppgifter vad gäller skötsel
och underhåll av brandskyddet?
Ja / Ja, delvis / Nej
Finns rutiner för att åtgärda brister som
upptäcks vid egenkontrollen?
Ja / Ja, delvis / Nej
Finns dokumenterade rutiner för
tillbudsrapportering och uppföljning av
brandtillbud?
Ja / Ja, delvis / Nej
Allmänna råd
SRVFS
2004:4
11
Beredskap för brand
Finns planering för hur lokalerna ska
utrymmas i händelse av brand?
Ja / Ja, delvis / Nej
Är all personal informerad om hur
utrymningen ska ske (även
visstidsanställda, vikarier osv)?
Ja / Ja, delvis / Nej
Genomförs utrymningsövningar i
verksamheten?
Ja, varje år / Ja, enstaka gång / Nej
Genomförs samordnade
utrymningsövningar med övriga
verksamheter i
byggnaden/anläggningen?
Ja, varje år / Ja, enstaka gång / Nej /
Inte relevant, det finns inga övriga
verksamheter i byggnaden
Finns ansvarsfördelning mellan ägare
och verksamhetsutövare i händelse av
brand?
Ja / Ja, delvis / Nej / Inte relevant,
ägaren är också verksamhetsutövare
Finns organisation för nödläge med
avseende på brand?
Ja / Ja, delvis / Nej
Om ja, är den dokumenterad?
Ja / Ja, delvis / Nej
Vet alla i personalen vilka uppgifter de
har i händelse av brand?
Ja / Ja, delvis / Nej
Har personalen kompetens att utföra
uppgifterna de har i händelse av brand?
Ja / Ja, delvis / Nej
Om ja, hur upprätthålls och säkerställs
kompetensen?
Genom teoretisk utbildning;
Ja, varje år / Ja, enstaka gång / Nej
Genom praktisk övning;
Ja, varje år / Ja, enstaka gång / Nej
Är verksamheten beroende av att
samverka med annan närliggande
verksamhet i händelse av brand?
Ja / Ja, delvis / Nej
Om ja, är denna samverkan planerad?
Ja / Ja, delvis / Nej
Övriga kommentarer eller information