AFS 1994:1
AFS 1994:1
3
Arbetarskyddsstyrelsens kungörelse med föreskrifter om
arbetsanpassning och rehabilitering
Beslutad den 26 januari 1994
Arbetarskyddsstyrelsen meddelar med stöd av 18 § arbetsmiljöförordningen (SFS 1977:1166)
följande föreskrifter.
Tillämpningsområde
1 § Dessa föreskrifter gäller arbetsgivarens verksamhet för arbetsanpassning och rehabilitering
samt arbetsgivarens åtgärder för att anpassa arbetssituationen till den enskilde arbetstagarens
förutsättningar för arbetet.
Verksamhet för arbetsanpassning och rehabilitering
2 § Arbetsgivaren skall organisera och bedriva verksamhet med arbetsanpassning och
rehabilitering för arbetstagarna.
3 § Arbetsgivaren skall ange mål för verksamheten med arbetsanpassning och rehabilitering.
4 § Arbetsgivaren skall fortlöpande ta reda på vilka behov av åtgärder för arbetsanpassning
och rehabilitering som finns bland arbetstagarna.
5 § Arbetsgivaren skall så tidigt som möjligt påbörja arbetet med arbetsanpassning och
rehabilitering för de arbetstagare som har behov därav.
6 § Arbetsgivaren skall klargöra hur arbetet med arbetsanpassning och rehabilitering skall
fördelas. Den som arbetar med arbetsanpassning och rehabilitering skall ha de befogenheter
och resurser samt de kunskaper och den kompetens som behövs för uppgifterna.
7 § Arbetsanpassnings- och rehabiliteringsverksamheten skall organiseras så att den kan ske i
samarbete med de enskilda arbetstagare som berörs av åtgärderna samt med deras företrädare i
arbetsmiljöfrågor.
8 § Verksamheten med arbetsanpassning och rehabilitering skall organiseras så att den kan
bedrivas i samarbete med försäkringskassan och myndigheter som är berörda.
9 § Arbetsgivaren skall årligen följa upp verksamheten med arbetsanpassning och
rehabilitering samt göra de ändringar som föranleds av uppföljningsresultatet.
10 § Arbetsgivaren skall ha de rutiner som behövs för verksamheten med arbetsanpassning
och rehabilitering.
AFS 1994:1
4
11 § Om det behövs med hänsyn till verksamhetens art eller omfattning skall mål (3 §),
fördelning (6 §), uppföljning (9 §) och rutiner (10 §) dokumenteras skriftligt.
Åtgärder för att anpassa arbetssituationen
12 § Arbetsgivaren skall anpassa de enskilda arbetstagarnas arbetssituation med utgångspunkt
från deras förutsättningar för arbetsuppgifterna. Därvid skall särskilt beaktas om den enskilde
arbetstagaren har någon funktionsnedsättning eller annan begränsning av arbetsförmågan.
Alkohol och andra berusningsmedel
13 § Rutiner enligt 10 § skall även omfatta arbetsanpassning och rehabilitering vid missbruk
av alkohol eller andra berusningsmedel.
Arbetsgivaren skall dessutom klargöra vilka interna regler och rutiner som gäller om
arbetstagare uppträder påverkad av alkohol eller andra berusningsmedel i arbetet.
Ikraftträdande
Dessa föreskrifter träder i kraft den 1 juli 1994
AFS 1994:1
5
Arbetarskyddsstyrelsens allmänna råd om tillämpningen av
föreskrifterna om arbetsanpassning och rehabilitering
Arbetarskyddsstyrelsen meddelar följande allmänna råd om tillämpningen av styrelsens
föreskrifter (AFS 1994:1) om arbetsanpassning och rehabilitering.
Inledning
Målsättningen med allt arbetsmiljöarbete är att förebygga att människor utsätts för risker för
ohälsa och olycksfall i arbetslivet. Arbetsmiljöns utformning i vid bemärkelse är då av största
betydelse. Redan på planeringsstadiet av en verksamhet är det viktigt att beakta att människors
förutsättningar att utföra arbetsuppgifter är olika. Fler personer kan också komma ifråga för ett
visst arbete, om arbetsgivaren redan på ett tidigt stadium beaktar arbetsmiljöaspekterna.
Även om många åtgärder genomförs för att förbättra arbetsmiljön är antalet skador i arbetet i
landet stort. Varje år beviljas ett stort antal förtidspensioner och sjukbidrag. Alltfler kvinnor
blir långvarigt sjukskrivna. Det är angeläget att utslagningen från arbetslivet motverkas med
förebyggande insatser samt att aktiva åtgärder vidtas för att göra det möjligt för personer med
nedsatt arbetsförmåga att komma in i och stanna kvar i arbetslivet.
Verksamheten med arbetsanpassning och rehabilitering bör organiseras så att problem hos
arbetstagarna upptäcks så tidigt som möjligt. Målet bör vara att hitta ett gemensamt system för
skadeförebyggande åtgärder genom anpassning av arbetet och efterhjälpande åtgärder i form
av arbetsanpassning och rehabilitering.
Genomgångar av arbetsmiljön kan visa på arbetsanpassnings- och rehabiliteringsbehov hos
enskilda individer. Omvänt kan individinriktad anpassning ge anledning till åtgärder för en
allmän förbättring av arbetsmiljön. Om brister i arbetsmiljön undanröjs bör också antalet
anställda som behöver arbetsanpassning och rehabilitering minska.
Arbetsanpassnings- och rehabiliteringsfrågorna bör ingå som viktiga delar i arbetsgivarens
planering, ledning och uppföljning av verksamheten utifrån arbetsmiljöns aspekter. Vid den
helhetsbedömning av arbetsmiljön som arbetsgivaren är skyldig att göra enligt
Arbetarskyddsstyrelsens kungörelse (AFS 1992:6) med föreskrifter om internkontroll av
arbetsmiljön kan arbetsanpassnings- och rehabiliteringsfrågorna ingå på ett naturligt sätt.
Allmänna arbetsmiljöförbättrande åtgärder har ofta betydelse även för den som behöver
särskild anpassning av arbetsmiljön. Omständigheterna i det enskilda fallet avgör hur
verksamheten med arbetsanpassning och rehabilitering utformas. I små företag blir den av
naturliga skäl av mindre omfattning och mindre formaliserad än inom stora verksamheter.
De följande kommentarerna utgår från arbetsmiljölagens bestämmelser om arbetsanpassning
och rehabilitering. Flera andra lagar behandlar eller anknyter emellertid till frågorna om
arbetsanpassning och rehabilitering, t.ex. lagen om allmän försäkring (SFS 1962:381), lagen
om arbetsskadeförsäkring (SFS 1976:380), lagen om vissa anställningsfrämjande åtgärder
AFS 1994:1
6
(SFS 1974:13), lagen om anställningsskydd (SFS 1982:80), hälso- och sjukvårdslagen (SFS
1982:763), socialtjänstlagen (SFS 1980:620) samt plan- och bygglagen (SFS 1987:10).
AFS 1994:1
7
Kommentarer till enskilda paragrafer
Tillämpningsområde
Till 1 § Bestämmelserna gäller för alla arbetsgivare, oavsett om verksamheten är stor eller
liten, privat eller offentlig.
Enligt 3 kap. 2 a § tredje stycket arbetsmiljölagen skall arbetsgivaren "se till att det på
arbetsställe i hans verksamhet finns en på lämpligt sätt organiserad arbetsanpassnings- och
rehabiliteringsverksamhet för fullgörande av de uppgifter som enligt denna lag och enligt 22
kap. lagen (1962:381) om allmän försäkring vilar på honom".
Arbetsmiljölagen innehåller ingen direkt definition av begreppet arbetsanpassning. Innebörden
av uttrycket framgår dock av följande bestämmelser.
Enligt 2 kap. 1 § första stycket arbetsmiljölagen skall arbetsförhållandena "anpassas till
människors olika förutsättningar i fysiskt och psykiskt avseende". Enligt 3 kap. 3 § andra
stycket skall arbetsgivaren "genom att anpassa arbetsförhållandena eller vidta annan lämplig
åtgärd ta hänsyn till arbetstagarens särskilda förutsättningar för arbetet".
Arbetsmiljölagen innehåller inte heller någon definition av rehabiliteringsbegreppet. Enligt 22
kap. 2 § lagen om allmän försäkring skall rehabilitering "syfta till att återge den som har
drabbats av sjukdom sin arbetsförmåga och förutsättningar att försörja sig själv genom
förvärvsarbete".
Trots intensiva åtgärder går det inte att helt undvika ohälsa och olycksfall i arbetet. Personer
råkar också ut för sjukdomar och olyckor som inte har samband med arbetet. Dessa
föreskrifter gäller alltid när en nedsättning av arbetsförmågan har inträffat oavsett om den
beror på händelser som inträffat utanför eller i arbetet. Även personer som före anställningens
början har en funktionsnedsättning omfattas av bestämmelserna.
Verksamhet för arbetsanpassning och rehabilitering
Till 2 § Bestämmelser om arbetsgivarens planering, ledning och uppföljning av verksamheten
för att säkerställa arbetsmiljölagstiftningens krav finns i Arbetarskyddsstyrelsens kungörelse
(AFS 1992:6) med föreskrifter om internkontroll av arbetsmiljön.
Enligt 6 kap. 9 § arbetsmiljölagen skall skyddskommittén behandla frågor om
arbetsanpassnings- och rehabiliteringsverksamhet på arbetsstället. Det är viktigt att
arbetsgivaren planerar denna verksamhet i samverkan med de anställda, så att de kan påverka
verksamhetens uppläggning. Det är lämpligt att komma överens om i vilka former olika
frågeställningar skall diskuteras.
Hur arbetet med arbetsanpassning och rehabilitering närmare skall organiseras och bedrivas
avgörs utifrån förhållandena i den enskilda verksamheten. Det kan finnas skilda behov, bl.a.
beroende på olika skadebild och arbetsmiljörisker. Detta behöver då avspegla sig i hur
verksamheten utformas.
Arbetsgivarens ansvar enligt arbetsmiljölagen gäller bl.a. då det finns ett
anställningsförhållande. Detta innebär att arbetsgivaren redan under den anställdes
AFS 1994:1
8
sjukskrivningsperiod bör planera åtgärder som underlättar återgång i arbetet för denne. Det är
därför angeläget att arbetsgivaren har fortlöpande kontakt med den sjukskrivne, så att
återgången till arbetet på olika sätt underlättas.
Till 3 § Arbetet är viktigt för hälsoförhållandena och är en grund för människors totala
livskvalitet. Arbetsförhållandena bör utformas så att arbetet i sig har en rehabiliterande effekt.
Arbetsgivaren bör låta detta synsätt genomsyra målsättningen för arbetsanpassningen och
rehabiliteringen.
Det kan vara lämpligt att ta in frågor om arbetsanpassning och rehabilitering i den allmänna
arbetsmiljöpolicyn. Målen bör utformas så konkret som möjligt och inriktas på att förhindra
utslagning från och underlätta inträde i arbetslivet. Vidare bör målen beskrivas på ett sådant
sätt att de blir styrande för det praktiska arbetet. Det är viktigt att arbetsgivaren informerar de
anställda om målen.
Till 4 § Enligt 22 kap. 3 § lagen om allmän försäkring skall den försäkrades arbetsgivare "i
samråd med den försäkrade svara för att dennes behov av rehabilitering snarast klarläggs och
för att de åtgärder vidtas som behövs för en effektiv rehabilitering". Av bestämmelserna
framgår också att arbetsgivaren i vissa angivna situationer skall genomföra en
rehabiliteringsutredning.
Det är viktigt att arbetsgivaren har ett väl fungerande system för att uppmärksamma behov av
såväl rehabilitering som arbetsanpassning. Det är också viktigt att dessa behov beaktas vid
utredningar av olycksfall och ohälsa i arbetet. I ett litet företag kan arbetsgivaren på ett enkelt
sätt få reda på behoven direkt av arbetstagarna.
Det är värdefullt att följa upp sjukfrånvaron och frånvaromönstret i övrigt samt bedöma vilka
samband som kan finnas mellan frånvaron och arbetsmiljöns beskaffenhet. Även
personalomsättningen kan ge vissa upplysningar om behoven av arbetsanpassning och
rehabilitering. Antalet arbetsskadeanmälningar är en annan viktig faktor att beakta.
Arbetsmiljöproblem avspeglas inte alltid i omedelbar sjukdom eller sjukfrånvaro, men kan
ändå påverka arbetstagarna negativt och på längre sikt leda till fysisk eller psykisk ohälsa.
Undersökningen av arbetsanpassnings- och rehabiliteringsbehoven bör ske utifrån ett
helhetsperspektiv där såväl tekniska och medicinska som organisatoriska, psykologiska och
sociala förhållanden i arbetet granskas. Det är ofta lämpligt att utreda arbetsanpassnings- och
rehabiliteringsbehoven i samband med att risker och brister i verksamheten undersöks.
Till 5 § Oavsett om det är arbetsgivaren, arbetstagaren själv eller någon annan som initierat
behoven, är det viktigt att åtgärder för arbetsanpassning och rehabilitering sätts in så tidigt
som möjligt. Redan efter en kort tids inaktivitet eller frånvaro från arbetet minskar
förutsättningarna för rehabilitering mycket kraftigt. Samtidigt har det visat sig att snabb och
regelbunden kontakt mellan den sjukskrivne samt arbetskamrater och arbetsledning bidrar till
att förkorta sjukskrivningstiderna. Det är därför lämpligt att sådana kontakter ingår som en
naturlig del i arbetsledningens rutiner för arbetsanpassning och rehabilitering. Det är viktigt
att verksamheten genomförs på ett sådant sätt att en återgång till arbetet främjas för de
anställda som på grund av ohälsa är borta från arbetet.
Till 6 § Arbetet med arbetsanpassning och rehabilitering bör bedrivas i linjeorganisationen.
Det är viktigt att det klarläggs vem som skall göra vad i detta arbete. Beroende på om det rör
AFS 1994:1
9
sig om en stor eller liten verksamhet kan arbetet fördelas på olika sätt. I en stor verksamhet är
det naturligt att insatserna i första hand görs av den närmaste arbetsledaren. I ett mindre
företag kan det t.ex. vara arbetsgivaren personligen som sköter dessa uppgifter.
I arbetsuppgifterna bör ingå att uppmärksamma de arbetstagare som är i behov av
arbetsanpassnings- och rehabiliteringsåtgärder, t.ex. de som har någon funktionsnedsättning,
är sjukskrivna under en längre tid eller ofta är korttidssjukskrivna. I uppgifterna kan också
ingå att föreslå arbetsanpassnings- och rehabiliteringsåtgärder och se till att frågorna
uppmärksammas på lämplig nivå inom linjeorganisationen. Såväl personalavdelningen som
företagshälsovården kan vara till stöd och hjälp i detta arbete. Vidare bör det klargöras vem
som har att se till att erforderligt samarbete äger rum med försäkringskassan och berörda
myndigheter.
För att arbetet med arbetsanpassning och rehabilitering skall få avsedd effekt är det viktigt att
personer med kompetens inom området används. I större organisationer kan ofta t.ex.
personalkonsulent med relevant erfarenhet och kompetens samordna insatserna och stödja
linjeorganisationen i arbetet. Lämpliga personer kan också vidareutbildas för uppgiften. Dessa
kan bl.a. behöva kunskaper i metoder för rehabilitering och anpassning av arbetet samt
hantering av missbruksfrågor. Möjligheten att uppnå en god arbetsanpassning och
rehabilitering bygger i stor utsträckning på ett förtroendefullt samarbete mellan berörda
personer, varför detta personval är viktigt.
Arbetsgivaren kan i arbetet med arbetsanpassning och rehabilitering ha stor nytta av att anlita
företagshälsovården och dess kunnande i medicinskt, tekniskt och beteendevetenskapligt
avseende.
Företagshälsovården kan dock aldrig överta arbetsgivarens rehabiliteringsansvar.
Företagshälsovården kan emellertid bistå arbetsgivaren med att planera och följa upp olika
åtgärder. Särskilt de små företagen, som inte alltid förfogar över den kompetens som behövs,
kan få konkreta råd och förslag av företagshälsovården, t.ex. vid genomförandet av en
rehabiliteringsutredning.
För att verksamheten med arbetsanpassning och rehabilitering skall kunna bedrivas på ett
meningsfullt sätt är det väsentligt att arbetsgivaren avsätter tillräckliga resurser i form av
personella insatser och medel för ändamålet.
Försäkringskassan kan i vissa fall bekosta rehabiliteringsåtgärder, t.ex. i form av bidrag för
arbetshjälpmedel och utbildning. I samband med rehabiliteringsåtgärder kan försäkringskassan
också betala rehabiliteringsersättning till den försäkrade.
Till 7 § För att uppnå goda resultat i arbetsanpassnings- och rehabiliteringsarbetet bör den
enskilde själv aktivt medverka. Det är angeläget att arbetstagaren lämnar de upplysningar som
behövs samt tillsammans med arbetsgivaren deltar i planeringen av lämpliga åtgärder.
Personer i rehabiliteringssituationer befinner sig ofta i ett utsatt läge och vill inte alltid
framträda öppet med sina svårigheter. Respekten för den enskilde individen bör vara
vägledande vid arbetsanpassning och rehabilitering. Det är viktigt att den berörda personen
deltar i planeringen av åtgärderna och själv så långt möjligt får avgöra vilka personer som
skall vara insatta i ärendet.
AFS 1994:1
10
De sekretessbestämmelser som finns är till för att skydda den enskildes integritet. I 7 kap. 13 §
arbetsmiljölagen finns sekretessregler i fråga om arbetsanpassnings- och
rehabiliteringsverksamhet för anställda i enskild verksamhet. För anställda i offentlig tjänst
finns motsvarande bestämmelser i 7 kap. 11 § och 14 kap. 7 § sekretesslagen.
Arbetstagarnas företrädare i arbetsmiljöfrågor är viktiga samarbetspartners när det gäller
arbetsanpassning och rehabilitering. Företrädare kan vara skyddsombud eller arbetstagarnas
representanter i skyddskommittén. Enligt 6 kap. 4 § arbetsmiljölagen skall skyddsombudet
inom sitt skyddsområde bl.a. vaka över att arbetsgivaren uppfyller kraven i 3 kap. 2 a §.
Till 8 § För att kunna bedriva arbetsanpassnings- och rehabiliteringsarbetet på ett
tillfredsställande sätt är det ofta nödvändigt att arbetsgivaren samråder med försäkringskassan
samt olika myndigheter och organisationer inom rehabiliteringsområdet.
Enligt 22 kap. 5 § lagen om allmän försäkring samordnar och utövar försäkringskassan tillsyn
över de insatser som behövs för rehabiliteringsverksamhet enligt lagen. Om den försäkrade
behöver en rehabiliteringsåtgärd för vilken ersättning kan utges enligt 22 kap. i lagen skall
försäkringskassan enligt 6 § upprätta en rehabiliteringsplan. "Rehabiliteringsplanen skall ange
de rehabiliteringsåtgärder som skall komma i fråga och vem som har ansvaret för dem, en
tidsplan för rehabiliteringen samt uppgifter i övrigt som behövs för att genomföra
rehabiliteringen. Planen skall även innehålla uppgift om den beräknade kostnaden för
ersättning under rehabiliteringstiden".
Förordningen (1991:1046) om ersättning från sjukförsäkringen enligt lagen (1962:381) om
allmän försäkring i form av bidrag till arbetshjälpmedel innehåller i 1 § föreskrifter om
ersättning från sjukförsäkringen enligt den angivna lagen i form av bidrag till
arbetshjälpmedel som behövs som ett led i rehabilitering av en förvärvsarbetande försäkrad.
Andra som bedriver verksamhet på arbetsanpassnings- och rehabiliteringsområdet är t.ex.
landstingen, kommunerna, arbetsförmedlingarna, arbetsmarknadsinstituten,
företagshälsovården och handikapporganisationerna.
Samarbete mellan myndigheter som har uppgifter inom rehabiliteringsområdet brukar äga rum
i regionala och lokala samverkansgrupper. I regel finns en lokal samverkansgrupp i varje
kommun. Försäkringskassan organiserar detta arbete.
Till 9 § I samhället sker fortlöpande en utveckling av rehabiliteringsmetodik,
arbetshjälpmedel och teknisk utrustning. Arbetsgivarens möjligheter att åstadkomma
förbättringar ökar därmed. Med hänsyn härtill är det viktigt att arbetsanpassnings- och
rehabiliteringsverksamheten samt de uppsatta målen regelbundet följs upp och utvärderas.
Arbetsgivaren behöver fortlöpande gå igenom sina rutiner för såväl det förebyggande som det
efterhjälpande arbetet. Ändringar i rutinerna bör ske i samarbete med arbetstagarna. Dessa har
i regel en god kunskap om och erfarenhet av hur rutinerna fungerat och vilka förändringar som
behöver vidtas.
Till 10 § Exempel på frågor som bör beaktas när rutinerna för arbetsanpassning och
rehabilitering utformas är:
-
kontakter med sjukskrivna
-
kontakter med myndigheter och försäkringskassan
AFS 1994:1
11
-
rehabiliteringsutredningar
-
rehabiliteringsplaner
-
arbetsorganisation och arbetsinnehåll
-
introduktion och introduktionsprogram
-
handledning
-
kamratstöd, fadderverksamhet
-
information och informationsvägar
-
omplacering
-
utbildning
-
uppföljning och utvärdering
-
samverkan med både de enskilda arbetstagarna och deras företrädare
-
arbetsfördelning -vem gör vad?
Genom att beakta dessa frågor kan vanligen lämpliga arbetsanpassnings- och
rehabiliteringsrutiner utarbetas.
Det är särskilt viktigt att det finns rutiner för hur kontakt skall tas med de sjukskrivna. Det är
angeläget att höra av sig så tidigt som möjligt från arbetet och därefter upprätthålla täta
kontakter under hela sjukperioden. Upplevelsen av att vara isolerad från arbetskamraterna och
arbetsuppgifterna är en faktor som avsevärt kan försvåra återgången till arbetet. Det är viktigt
att avväga när det är lämpligt att ta kontakt så att det upplevs som en värdefull åtgärd av den
sjukskrivne. Arbetsgivarens utgångspunkt bör vara att försöka komma tillrätta med
förhållandena i arbetssituationen och därmed bidra till att den sjukskrivne lättare kan återgå i
arbete. Målsättningen är att den sjukskrivne skall komma tillbaka till arbetet igen utan onödigt
dröjsmål.
Till 11 § Om målen, fördelningen, uppföljningen och rutinerna angående arbetsanpassning
och rehabilitering dokumenteras skriftligen kan de anställda lättare delta i verksamheten
genom att de vet vad som gäller på området. Det kan också vara lättare att komma med förslag
till förbättringar, om man vet vad som gäller för närvarande. I företag med endast några få
anställda kan det dock räcka med muntlig information om denna faktiskt når arbetstagarna.
Åtgärder för att anpassa arbetssituationen
Till 12 § När det gäller generella åtgärder för att anpassa arbetet är det viktigt att arbetet
utformas utifrån en helhetssyn, där såväl människors fysiska och psykiska behov som deras
olika förutsättningar beaktas. Målsättningen inom arbetslivet bör vara att det så långt som
möjligt skall gå att vara kvar i arbete tills den normala pensionsåldern inträder.
Vanliga åldersförändringar är t.ex. försämrad syn och hörsel eller muskelstyrka. Det är viktigt
att uppmärksamma och ta hänsyn till detta i arbetet. Vid de förändringar som kan ske på
arbetsmarknaden med bl.a. strukturomvandling, omorganisation och införande av ny teknik
kan äldre personers speciella behov behöva beaktas. Äldre arbetstagare har många gånger en
värdefull kompetens och yrkeserfarenhet. Det gäller därför att ta tillvara denna vid arbetets
organisation, upplärning av nyanställda och i andra handledningssituationer.
Utbildningsbakgrund och tidigare yrkeserfarenhet kan variera mycket mellan olika personer.
Det är viktigt att ta hänsyn till detta vid planering av den anställdes konkreta arbetsuppgifter.
Även t.ex. introduktion, handledning och kamratstöd kan behöva utformas olika utifrån dessa
utgångspunkter.
AFS 1994:1
12
De psykologiska och sociala arbetsmiljöfaktorerna har stor betydelse för hälsan. För den
enskilde arbetstagaren är det viktigt att arbetets organisation utformas så att det ger utrymme
för samarbete, socialt stöd och påverkansmöjligheter. Genom regelbundna personalmöten och
utvecklingssamtal kan detta vanligen tillgodoses. Det är angeläget att på olika sätt stärka
individerna och därmed öka deras delaktighet i en bred och positiv förändringsprocess. I
rehabiliteringssammanhang uppkommer ofta särskilda anpassningsbehov utgående från den
aktuella nedsättningen av arbetsförmågan. Att väga in psykologiska och sociala
arbetsmiljöaspekter i dessa sammanhang kräver särskild omsorg och uppmärksamhet.
Vid utformning av vissa arbetsplatser behöver hänsyn tas till bl.a. kroppsstorlek och fysisk
styrka hos dem som skall arbeta där. Många arbeten är utformade med "normalmannen" som
måttstock. Olika maskinutformningar, lyftanordningar och arbetstekniska hjälpmedel kan
därför behövas bl.a. beroende på skillnader i kroppsmått och kroppsstyrka hos män och
kvinnor eller mellan olika individer. Se vidare Arbetarskyddsstyrelsens föreskrifter om
arbetsställningar och arbetsrörelser (AFS 1983:6). För gravida kvinnor kan olika
anpassningsåtgärder periodvis behöva vidtas.
Exempel på särskilda arbetsmiljöåtgärder vid några av de vanligaste funktionshindren finns i
Arbetarskyddsstyrelsens skrift "Arbetsmiljö för alla". Den funktionshindrade själv är ofta den
som bäst kan bedöma vilka åtgärder som behövs. Det kan vara bra att ta kontakt med berört
handikappförbund för att få mer omfattande information om lämpliga åtgärder.
Varje arbetsplats och varje arbetsuppgift kan dock inte anpassas till de olika förutsättningarna
hos varje enskild individ. I vissa fall kan den enda lösningen vara att försöka bereda en
anställd andra och mer lämpliga arbetsuppgifter inom ramen för anställningen.
Även om en enskild arbetstagares särskilda problem inte helt kan lösas genom anpassning av
arbetsmiljön är det viktigt att ändå vidta åtgärder i ett mer allmänt förebyggande perspektiv.
Övriga arbetstagare kan ha fördel av detta.
Målsättningen med den individuella arbetsanpassningen är att vidta sådana åtgärder i
arbetsmiljön, att den anställde kan vara kvar i eller återkomma till sitt vanliga arbete. Vid
arbetsanpassningen är det i regel bra att utgå från den ordinarie arbetsplatsen. Där är såväl den
enskilde arbetstagaren, vars arbete skall anpassas, som dennes arbetskamrater insatta i
förhållandena och kan bistå med realistiska bedömningar och praktiska lösningar.
Åtgärder som kan vidtas är anskaffande av tekniska hjälpmedel och särskilda arbetsredskap
eller förändringar i den fysiska arbetsmiljön. Förändringar kan också behöva göras i
arbetsorganisationen, arbetsfördelningen, arbetsuppgifterna, arbetstiderna, arbetsmetoderna
samt de psykologiska och sociala förhållandena. Andra åtgärder kan vara särskilda
informationsinsatser, arbetsträning eller arbetsprövning. Byte av befattning eller personella
stödinsatser kan också bli aktuellt.
Alkohol och andra berusningsmedel
Till 13 § Missbruksproblem av olika slag förekommer i arbetslivet. Det kan röra sig om
missbruk av alkohol och vissa läkemedel, men också av narkotiska preparat, lösningsmedel
och dylikt. Det är bl.a. från säkerhetssynpunkt inte acceptabelt att en arbetstagare är påverkad
av alkohol eller annat berusningsmedel i arbetet. Personen i fråga kan vara en allvarlig
arbetsmiljörisk både för sig själv och andra. Såväl omdömet som handlingsförmågan kan
AFS 1994:1
13
svikta. Tecken som kan vara viktiga att uppmärksamma vid missbruk är t.ex. en nedgång av
arbetsinsatsen, ökad frånvaro eller ändrat beteende i övrigt.
Arbetsgivaren kan lämpligen i samråd med arbetstagarna ta fram t.ex. ett handlingsprogram på
hur olika slag av missbruk kan hanteras. Av programmet bör framgå vilken policy som gäller
beträffande bruk av alkohol och droger på arbetet. Arbetskamraternas och arbetsledningens
uppgifter när det gäller bemötande av personer med missbruksproblem bör också behandlas.
Vidare bör det framgå hur arbetsledningen kan arbeta förebyggande genom t.ex.
informationsmaterial, arbetsplatsträffar, utbildningar och organiserad stödverksamhet, t.ex.
via ALNA-rådet. Det bör också redovisas vilken beredskap som finns beträffande faktiskt
omhändertagande i samband med missbruk. Det är i allmänhet lämpligt att rutinerna finns i
skriftlig form.
Om alkohol- och andra missbruksproblem utvecklas hos en person kan detta ha samband med
arbetets organisation och innehåll. I förebyggande syfte kan det därför vara värdefullt att
belysa och vid planering av ett arbete beakta sådana faktorer som skiftarbete, stress,
arbetsuppgifternas krav, sociala kontakter, arbetsledningsförhållanden och tillgång till alkohol
och droger i arbetet.
Beroende på missbruksproblemets art kan olika stödåtgärder behöva sättas in för kortare eller
längre perioder. Exempel på sådana kan vara särskild kontaktperson, särskild handledning och
stöd, kamratstödjande verksamhet, förlängd introduktionstid, ändrad arbetsorganisation, andra
arbetstider och arbetsuppgifter liksom hjälp med att få kontakt med olika myndigheter och
stödorganisationer. Arbetsgivaren bör så snart som möjligt vidta åtgärder för att hjälpa en
anställd med missbruksproblem och försöka stödja den anställde före, under och efter en
eventuell behandling.
Aktuella regler m.m.
Svensk författningssamling (SFS)
SFS 1977:1160
Hälso- och sjukvårdslagen
SFS 1982:763
Lagen om allmän försäkring
SFS 1962:381
Lagen om arbetsskadeförsäkring
SFS 1976:380
Lagen om anställningsfrämjande åtgärder
SFS 1974:13
Lagen om anställningsskydd
SFS 1982:80
Plan- och bygglagen
SFS 1987:10
Sekretesslagen
SFS 1980:100
SFS 1980:620
SFS 1993:581
Arbetarskyddsstyrelsens författningssamling (AFS)
Arbete vid bildskärm
AFS 1992:14
Arbetsmiljöinformation till invandrare
AFS 1984:17
Arbetsställningar och arbetsrörelser
AFS 1983:6
Belysning
AFS 1991:8
Bly
AFS 1992:17
Buller
AFS 1992:10
AFS 1994:1
14
Datorstöd i arbetet
AFS 1986:27
Internkontroll av arbetsmiljön
AFS 1992:6
Kränkande särbehandling
AFS 1993:17
Personalutrymmen
AFS 1992:1
Psykiska och sociala aspekter på arbetsmiljön
AFS 1980:14
Våld och hot i arbetsmiljön
AFS 1993:2
Arbetarskyddsnämnden
Praktisk rehabilitering på jobbet (1994)
Arbetarskyddsstyrelsen
Arbetsmiljö för alla (H 136), 1990
Tillsyn av arbetets organisation och sociala miljö (H 171), 1992
Arbetsmarknadsverket
Tidig och samordnad yrkesinriktad rehabilitering (1991)
Brevskolan
Kom igen (1990)
Rehabiliteringens ekonomi (1991)
Försäkringskasseförbundet
Rehabilitering och sjuklön, (1993)
LO
Rehabilitering på arbetsplatsen (1992)
Propositioner
Regeringens proposition 1990/91:140 om arbetsmiljö och rehabilitering
Regeringens proposition 1990/91:141 om rehabilitering och rehabiliteringsersättning
Riksförsäkringsverket
Bidrag till arbetshjälpmedel enligt AFL (allmänna råd 1991:8)
Rehabilitering och rehabiliteringsersättning (allmänna råd 1991:12)
Samhall
Rehabilitering genom arbete (1992)
Statens offentliga utredningar (SOU)