JK 1787-11-30
Ifrågasatt brott mot efterforskningsförbudet m.m. i kommunal verksamhet
Justitiekanslerns beslut
Justitiekanslern inleder inte förundersökning.
Polismyndigheten i Stockholms län har hit överlämnat en anmälan avseende Södertälje kommuns agerande vad gäller kommunaltjänstemäns kontakter med medierna. Anmälaren har bl.a. angivit att en person på kommunikationsavdelningen har kontaktat chefen för Social- och omsorgskontoret och frågat vem som lämnat ut uppgifter till en moderat politiker. Uppgifterna återfanns i offentliga handlingar som politikern hade begärt att få ut. Från kommunledningen direkt eller via kommunikationsavdelningen utgår enligt anmälaren också direktiv till tjänstemännen av typen ”ingen kontaktar media”. Anmälaren anser det är fråga om ett systematiskt åsidosättande av den grundlagsskyddade meddelarfriheten från kommunledningens sida.
Rättsliga utgångspunkter
Av 1 kap. 1 § tredje stycket tryckfrihetsförordningen (TF) och 1 kap. 2 § yttrandefrihetsgrundlagen (YGL) framgår att det står var och en fritt att lämna uppgifter och underrättelser i vilket ämne som helst för offentliggörande i de grundlagsskyddade medierna om inte något annat är föreskrivet i TF eller YGL (meddelarfrihet). Meddelarfriheten innebär som regel frihet från bl.a. straffansvar också när ett uppgiftslämnande innefattar brott mot sekretessregler.
Meddelarfriheten gäller för var och en och alltså även för tjänstemän inom den offentliga förvaltningen. En meddelare har rätt att vara anonym. Reglerna om meddelarfrihet kompletteras därför av ett principiellt förbud för myndigheter och andra allmänna organ att efterforska t.ex. den som har lämnat ett meddelande enligt de nyss nämnda bestämmelserna i TF och YGL i vidare mån än som erfordras för åtal eller annat ingripande mot honom eller henne som inte står i strid med TF respektive YGL (3 kap. 4 § TF och 2 kap. 4 § YGL). Efterforskning i strid med dessa regler är straffbar i enlighet med vad som närmare anges i 3 kap. 5 § andra stycket TF och 2 kap. 5 § andra stycket YGL.
Sedan den 1 januari 2011 är i 3 kap. 4 § andra stycket TF respektive 2 kap. 4 § tredje stycket YGL uttryckligen stadgat att en myndighet eller ett allmänt organ inte får ingripa mot någon för att han eller hon i ett grundlagsskyddat medium har utnyttjat tryck- eller yttrandefriheten. Uppsåtligt ingripande i strid med dessa bestämmelser är numera också straffsanktionerat direkt genom bestämmelserna i 3 kap. 5 § tredje stycket TF respektive 2 kap. 5 § tredje stycket YGL. Detta s.k. repressalieförbud gällde visserligen även tidigare såsom en följd av stadgandet i 1 kap. 3 § TF respektive 1 kap. 4 § YGL att ingen får tilltalas eller dömas till ansvar eller åläggas skadeståndsskyldighet för missbruk av tryck- eller yttrandefriheten eller medverkan däri i annan ordning eller annat fall än vad TF eller YGL medger. En överträdelse av repressalieförbudet kunde härvid, om den skedde i samband med myndighetsutövning mot den anställde, föranleda ansvar för tjänstefel enligt brottsbalkens bestämmelser. I kommunal verksamhet fick detta emellertid till följd att överträdelser av repressalieförbudet inte medförde straffrättsligt ansvar eftersom frågan om disciplinansvar för kommunanställda regleras i kollektivavtal, och inte i lag som för statsanställda, vilket innebär att disciplinåtgärder mot kommunanställda inte utgör myndighetsutövning. Genom den nyss nämnda grundlagsändringen blev skyddet för repressalier på grund av medverkan till ett yttrande i ett grundlagsskyddat medium detsamma för alla offentligt anställda.
Repressalieförbudet anses innefatta att varje åtgärd som medför negativa konsekvenser för en offentligt anställd person och som grundas på dennes medverkan i ett grundlagsskyddat medium i princip är otillåten. Myndigheter och chefer hos myndigheten får således inte vidta några för en enskild negativa tjänsteåtgärder på grund av den enskildes bruk av tryck- eller yttrandefriheten (se t.ex. JO 1975/76 s. 314 och JO 1987/88 s. 193 och SOU 1990:12 s. 63).
Bedömning
För att förundersökning ska inledas krävs att anmälan ger anledning att anta att brott i form en överträdelse av efterforsknings- eller repressalieförbudet har begåtts. Såvitt gäller det senare förbudet förutsätts dessutom, eftersom det här är fråga om kommunal verksamhet, att en eventuell överträdelse har ägt rum efter den 1 januari 2011.
När det gäller uppgifterna i anmälan att en person ska ha efterfrågat vem som har lämnat ut vissa uppgifter till en politiker framgår av anmälan att uppgifterna återfanns i handlingar som hade lämnats ut efter en begäran om att få del av dem enligt TF:s bestämmelser. Den som i tjänsten lämnar ut allmänna handlingar med anledning av en sådan begäran är inte meddelare i den mening som avses i TF och YGL. Att efterhöra vem som har prövat frågan om utlämnande utgör därmed inte någon överträdelse av efterforskningsförbudet. Justitiekanslern understryker dock att det hade varit fråga om en sådan överträdelse om uppgifterna hade lämnats ut inom ramen för meddelarfriheten och syftet med frågan var att efterforska vem som hade lämnat dem. Även om endast uppsåtliga överträdelser av efterforskningsförbudet är straffbara finns det skäl att erinra om vikten av att inom en myndighet eller ett annat allmänt organ noga överväga vilket utrymme, om något, som finns för att väcka frågor kring vem som haft kontakter med media.
Uppgifterna i anmälan att ansvariga inom Södertälje kommun skulle ge direktiv om vem och i vilka sammanhang tjänstemännen får kontakta media innefattar inte något konkret påstående om att åtgärder har vidtagits mot någon anställd för att denne har utnyttjat sin meddelarfrihet. Uppgifterna i anmälan är därmed inte sådana att de ger skäl att anta att någon överträdelse av repressalieförbudet har förekommit. Det finns dock skäl att erinra om det olämpliga i att lämna direktiv som kan uppfattas som att de syftar till att begränsa den enskildes rätt att utnyttja sin grundlagsenliga yttrandefrihet.
Mot den nu angivna bakgrunden bedömer Justitiekanslern att anmälan inte ger anledning anta att brott i form av en överträdelse av efterforsknings- eller repressalieförbudet har begåtts. Förundersökning ska således inte inledas.