Dir. 1989:17

Tilläggsdirektiv till utredningen (S 1987:03) för översyn av bestämmelserna om tillsyn över hälso- och sjukvårdspersonalen, m.m.

Dir 1989:17

Beslut vid regeringssammanträde 1989-04-06

Chefen för socialdepartementet, statsrådet Hulterström, anför.

1. Mitt förslag

Jag föreslår att utredningen (S 1987:03) för översyn av bestämmelserna om tillsyn över hälso- och sjukvårdspersonalen, m.m. (tillsynsutredningen) får i tilläggsuppdrag att se över ordningen för anmälan och utredning av s.k. Lex Maria-ärenden. Vid övervägandena av frågan om vilken personkrets som skall omfattas av lagen (1980:11) om tillsyn över hälso- och sjukvårdspersonalen m.fl. (tillsynslagen) skall också beaktas om kommande förslag till ändrat huvudmannaskap för äldreomsorgen kan ge anledning till särskilda bestämmelser om tillsyn.

Utredningen skall vidare med förtur behandla vissa frågor och redovisa resultatet i en delrapport före utgången av september 1989. De frågor som skall behandlas med förtur gäller hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnds interna rutiner och organisation samt ordningen för handläggningen av Lex Maria-ärenden.

2. Bakgrund

Regeringen beslutade i mars 1987 att en särskild utredare skulle tillkallas med uppgift att se över bestämmelserna om tillsyn över hälso- och sjukvårdspersonalen m.m. samt lägga fram förslag till de förändringar som bedömdes lämpliga.

Efter det att direktiven för tillsynsutredningen fastställdes har vissa andra utredningar gjorts och förslag presenterats som berör det arbete som tillsynsutredningen har att utföra. De utredningar m.m. som avses är följande:

  • Statskontoret har på uppdrag av regeringen genomfört en översyn av vissa administrativa frågor m.m. vid hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd (HSAN). Uppdraget redovisades den 20 juni 1988 i rapporten (1988:41) HSAN-88. Rapporten har remissbehandlats och genom beslut av regeringen den 26 januari 1989 överlämnats till tillsynsutredningen för beaktande i samband med fullgörandet av utredningens uppdrag.
  • En beredningsgrupp inom socialdepartementet har gjort en översyn av socialstyrelsens verksamhet. Resultatet av översynen presenterades i december 1988 i rapporten (Ds 1988:74) Socialstyrelsen i förändring. Regeringen har den 30 mars 1989 beslutat att till riksdagen överlämna en proposition som utarbetats med denna rapport som underlag.
  • Regeringen har i februari 1989 i prop. 1988/89:84 om ändrad beslutsordning för hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd föreslagit en ändring i tillsynslagen som innebär att ordföranden i nämnden får möjlighet att avgöra disciplinärenden när det är uppenbart att ärendet inte kan leda till disciplinpåföljd. Som föredragande statsråd anförde jag därvid att statskontorets förslag beträffande HSAN skulle i övrigt, bortsett från ett förslag om teknikstöd, bli föremål för fortsatt beredning genom tillsynsutredningen.
  • I propositionen 1987/88:176 om äldreomsorgen inför 90-talet uttalas bl.a. att ansvars- och uppgiftsfördelningen mellan huvudmännen måste utformas så att den eftersträvade utvecklingen av servicen till och vården av äldre främjas. Riksdagen har antagit de i propositionen angivna målen och riktlinjerna för den fortsatta utvecklingen inom äldreomsorgen (1988/89:SoU6, rskr. 55). Regeringen har i maj 1988 beslutat att inrätta en delegation för beredning av frågan om förändring av huvudmannaskap m.m. inom samhällets äldreomsorg. Förändringar som blir aktuella med anledning av delegationens arbete avses preliminärt att genomföras den 1 januari 1992. Regeringen avser att återkomma till riksdagen med närmare förslag i denna fråga.

3. Förslag om tillägg till gällande direktiv

Sjukvårdshuvudmännen har särskild anmälningsplikt enligt förordningen (1982:772) om skyldighet för landstingskommuner att anmäla till socialstyrelsen vissa skador och sjukdomar som har inträffat i hälso- och sjukvården. Detta brukar kallas Lex Maria. Anmälningarna utreds av socialstyrelsen. I de fall styrelsen finner att vårdpersonal begått fel som inte kan betraktas som ringa överlämnas ärendet till HSAN med yrkande om disciplinpåföljd. Trots att sådana ärenden i allmänhet är noggrant utredda hos socialstyrelsen måste parterna beredas tillfälle att yttra sig samt utredningen ibland kompletteras med sakkunnigutlåtanden.

I rapporten HSAN-88 föreslås att nyss nämnda förordning (1982:772) ändras så att händelser inom hälso- och sjukvården där fel eller försummelse befaras skall rapporteras till ansvarsnämnden istället för till socialstyrelsen. Det innebär att nämnden skall utreda dessa händelser på samma sätt som övriga ärenden hos nämnden. Förslaget innebär vidare bl.a. en principiell ändring på så sätt att det tvåpartsförfarande som nu finns med socialstyrelsen som den anmäldes motpart skulle frångås.

Mot bakgrund av att Lex Maria-ärenden tar stora resurser i anspråk, finner jag att det bör prövas, om handläggningen kan förenklas utan att rättssäkerheten äventyras. Ett alternativ att utreda finner jag vara statskontorets förslag i denna del i rapporten HSAN-88. Eftersom detta innebär en principiell förändring anser jag att utredaren även bör överväga om förenklingar kan företas i syfte att uppnå en mindre resurskrävande och mer rationell hantering med bibehållande av ett tvåpartssystem. I detta sammanhang bör också övervägas på vilket sätt en regionalisering av socialstyrelsens tillsynsverksamhet (se avsnitt 3.3) kan få betydelse.

Sammanfattningsvis föreslår jag således i denna del att utredaren överväger två olika modeller för en så långt möjligt förenklad handläggning av Lex Maria-ärenden, dels att

  • anmälan görs direkt till HSAN och dels att
  • anmälan görs som idag till socialstyrelsen, eventuellt till styrelsens regionala instanser.

Enligt propositionen om äldreomsorgen inför 90-talet, som riksdagen ställt sig bakom, skall närmare utredas organisatoriska, juridiska och ekonomiska konsekvenser av att primärkommunerna ges ett mer samlat ansvar för samhällets äldreomsorg. Enligt propositionen talar mycket för att hemsjukvården och de lokala sjukhemmem därvid överförs till primärkommunernas ansvarsområde. Den närmare utformningen av överföringen bereds av äldredelegationen, som beräknas lägga fram förslag i maj innevarande år. Enligt planerna skall en proposition i ämnet föreläggas riksdagen före årets slut.

Utredaren skall enligt sina direktiv överväga om tillsynen och disciplinansvaret enligt tillsynslagen skall förändras. Med anledning av den kommande huvudmannaskapsförändringen vill jag understryka betydelsen av att utredaren vid fullgörandet av sitt uppdrag beaktar också de åtgärder som en sådan förändring kan ge anledning till.

Enligt sina direktiv bör utredaren bl.a. överväga vilka åtgärder som bör vidtas för att förbättra statens möjligheter att utöva tillsyn över hälso- och sjukvården m.m. Därvid bör enligt direktiven bl.a. frågan om en regionalt organiserad tillsynsfunktion prövas. I den förut nämnda rapporten Socialstyrelsen i förändring har föreslagits att det inom socialstyrelsen inrättas en regional funktion för tillsyn över hälso- och sjukvården och tandvården. På grundval härav har förslag i denna fråga lagts fram i prop. 1988/89:130 om socialstyrelsens framtida roll, uppgifter och inriktning. Detta innebär att frågan om tillskapande av en regional organisation inte behöver prövas av utredaren. Däremot är det väsentligt att utredaren beaktar de effekter som den i propositionen om socialstyrelsen föreslagna regionala organisationen kan få i fråga om tillsynsarbetet. Även i detta sammanhang bör förenkling och samhällsekonomiska konsekvenser vara centrala utgångspunkter.

I budgetpropositionen 1989 (prop. 1988/89:100 bil. 7 s. 83) anförde föredragande statsrådet att hon räknade med att en eventuellt förändrad fördelning av arbetsuppgifter mellan HSAN och socialstyrelsen borde kunna genomföras den 1 juli 1990. För att tidsschemat skall kunna hållas måste vissa uppgifter i tillsynsutredningens uppdrag behandlas med förtur och avrapporteras senast under september 1989.

De uppgifter detta gäller avser dels sådana frågor som rör HSAN:s organisation och rutiner, dels det i det föregående redovisade tilläggsuppdraget rörande Lex Maria-ärenden.

Det bör således ingå i tillsynsutredningens uppdrag att lämna ett delbetänkande med förslag i dessa hänseenden före utgången av september detta år.

För tilläggsuppdraget gäller samma ramar som tidigare fastlagts.

Enligt de ursprungliga direktiven skulle uppdraget redovisas före utgången av år 1988. Då tillsättningen av utredare och experter kom att dröja längre än planerat blev tiden framskjuten ett år, dvs. till utgången av år 1989. Mot bakgrund av här föreslagna tilläggsuppgifter bör tidpunkten flyttas fram ytterligare sex månader. Uppdraget skall således redovisas före utgången av juni 1990 med en delrapportering enligt vad jag nämnt i det föregående senast under september 1989.

Jag hemställer att regeringen utvidgar utredningens uppdrag i enlighet med vad jag nu har anfört.

Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller hans hemställan.

(Socialdepartementet)