Dir. 1989:53
Utredning om skatt på vissa spel
Dir. 1989:53
Beslut vid regeringssammanträde 1989-11-16
Chefen för finansdepartementet, statsrådet Feldt, anför.
Mitt förslag
En särskild utredare tillkallas för att utreda skatten på de spel som anordnas av AB Tipstjänst, Svenska penninglotteriet AB och AB Trav och Galopp (ATG).
Bakgrund
Nuvarande regler
Rätten att anordna lotterier regleras i lotterilagen (1982:1011) och lotteriförordningen (1982:1012).
Av lotterilagen följer att vadhållning i samband med hästtävlingar är att anse som lotteri i lagens mening.
Enligt 4 § första stycket lotterilagen får lotteri om pengar eller pengars värde inom landet inte utan särskilt tillstånd av regeringen anordnas för allmänheten i andra fall eller på annat sätt än som anges i lagen. Lagen innehåller inga särskilda bestämmelser om de lotterier som anordnas av de statliga bolagen AB Tipstjänst och Svenska Penninglotteriet AB och inte heller om den totalisatorvadhållning som anordnas av AB Trav och Galopp (ATG). Av detta följer att det ankommer på regeringen att pröva frågor om tillstånd för de lotterier och spel som anordnas av bolagen. Regeringen har i tillstånden meddelat närmare bestämmelser för bolagens lotterier och spel.
Skatt på spel som anordnas av Tipstjänst och Penninglotteriet tas ut enligt lagen (1928:376) om skatt på lotterivinster. Skatten utgår med 30 % av vinstens värde inkl. skatten. Skatt skall dock inte betalas med högre belopp än att det av vinsten återstår 100 kr. För insatsen i sådan totalisatorvadhållning vid hästtävling som anordnas av ATG tas skatt ut enligt lagen (1984:351) om totalisatorskatt med 11 % av de sammanlagda insatserna upp till 3 150 milj.kr. och med 8 % på överstigande insatser. De nuvarande bestämmelserna om skatteuttag gäller för totalisatorvadhållning som sker före utgången av år 1989.
Lagbestämmelserna om lotterivinstskatten gäller tills vidare. Däremot måste riksdagen under hösten 1989 besluta om uttaget av totalisatorskatt efter utgången av år 1989. Staten och hästsportens organisationer har den 9 oktober 1989 träffat avtal som bygger på ett visst uttag av totalisatorskatt för år 1990. För att bli gällande skall avtalet godkännas av regeringen. Vidare förutsätts att riksdagen fattar beslut om totalisatorskatt som inte strider mot avtalsparternas förutsättningar.
Spelbolagens omsättning, m.m.
Under år 1988 omsattes totalt 16,4 miljarder kronor på spel på den svenska marknaden. För ca 80 % av detta belopp svarade Penninglotteriet (2,8 miljarder kronor), Tipstjänst (5,1 miljarder kronor) och ATG (5,4 miljarder kronor). Resterande 20 % härrörde från roulettspel, bingospel och övriga lotterier.
Som framgått fastställer regeringen vissa villkor för de spel som anordnas av bolagen. För närvarande gäller följande villkor beträffande vinstutdelningen.
Enligt Penninglotteriets tillstånd skall, efter avdrag för vinstskatt, högst 49 % och lägst 45 % av insatserna betalas till lottköparna i form av vinster. Under åren 1987 och 1988 utbetalades 49 %.
I Tipstjänsts tillstånd fastslås att av insatserna skall följande återbetalas i form av vinster till spelarna:
- måltips 60 % av insatserna inkl. skatt
- lotto(inkl. flax), joker 50 % av insatserna inkl. skatt
- 70 % av insatserna exkl. skatt
- 80 % av insatserna exkl.skatt
Eftersom Tipstjänsts spelformer inte medger fasta vinstplaner, varierar, med gällande tillstånd och skatteregler, den del av omsättningen som netto tillfaller spelarna vid tips, lotto och joker. Spelarnas andel i Oddset (Matchen, Lången och Toppen) är dock konstant. För Lången gäller att spel måste ske på minst tre matcher, vilket innebär att den faktiska utdelningen till spelarna blir drygt 50 % av insatserna. Skattefriheten för småvinster medför i kombination med avsaknaden av fasta vinstplaner för vissa spelformer att omgångar med många småvinster ger lägre skatteintäkter i procent av insatserna än omgångar med färre småvinster.
I tillståndet för ATG anges att av insatserna vid vadhållning skall som vinster delas ut:
Spelform Vinstutdelning i % av insatserna
V 65 65
V 5, G 5 65
Trio och Dubbeltrio 70
Kombination 80
Vinnare 80
Plats 80
Dagens Dubbel 75
I regeringens proposition (1983:180) om totalisatorskatt som antogs av riksdagen under år 1984 framhölls att det är naturligt att se över statens intäkter från spelverksamheten och att sträva efter att utjämna villkoren för olika typer av jämförbara spelformer. I detta syfte ändrades tillståndet för Tipstjänst så att spelarnas vinstandel brutto höjdes från 50 till 60 % för att tillförsäkra fotbollstipset en bättre konkurrenskraft i förhållande till V 65.
Det kan i detta sammanhang också nämnas att de tre spelbolagen är frikallade från annan beskattning än för inkomst av fastighet (7 § 4 mom. andra stycket lagen (1947:576) om statlig inkomstskatt).
Förändrad spelmarknad
Under de senaste åren har en förskjutning av spelmarknadens efterfrågan skett till förmån för spel med högre vinstchans. Sålunda har lotterier, lotto, tips och V 65 gått tillbaka medan spelformer som Oddset och Dagens Dubbel har ökat kraftigt. Vad som orsakat denna utveckling är inte klarlagt.
Ett problem är att den andel av omsättningen som bolagen får behålla efter vinstutdelning och skatt för att bl.a. täcka sina fasta kostnader varierar kraftigt mellan de olika spelformerna. Nedan ges några exempel på detta.
Stryktips ca 40 %
Oddsetspel (Matchen) ca 3 %
V 65 ca 25 %
Dagens Dubbel ca 15 %
Vinnare och plats ca 10 %
Den ovan beskrivna förskjutningen av spelmarknadens efterfrågan i riktning mot spel med hög vinstutdelning innebär således att spelbolagens överskott mätt i procent av den totala omsättningen tenderar att minska.
En för bolagen svårhanterbar effekt av detta är att en produktutveckling och marknadsföring av vissa nya spelformer kan få till följd att resultatet försämras.
Av betydelse för utvecklingen av de svenska spelen är vidare avregleringen på valutaområdet och den ökade internationaliseringen. Detta kan leda till ökad internationell konkurrens för de svenska spelbolagen på hemmamarknaden. Denna utveckling kan även öppna möjligheter för de svenska spelbolagen att nå nya marknader.
Utredningsuppdraget
Som tidigare framhållits finns det olikheter i beskattningen av likartade spel genom att spel som anordnas av Tipstjänst och Penninglotteriet å ena sidan beskattas genom en lotterivinstskatt och spel som anordnas av ATG å andra sidan genom en omsättningsskatt. Det har hävdats att denna olikhet kan ha bidragit till att de olika arrangörernas spel utvecklats olika.
Av de skäl som här har redovisats är det angeläget att en översyn av skattereglerna på spelområdet nu kommer till stånd. Denna bör göras av en särskild utredare, som bör få i uppdrag att göra en översyn av gällande skattebestämmelser på de spel som bedrivs av de tidigare nämnda tre spelbolagen.
Utredaren bör söka utröna orsaken till att spelformerna har utvecklats olika och i vad mån de olika skattereglerna har bidragit till detta.
Utredaren bör följa arbetet med en reformering av inkomstbeskattningen och den indirekta beskattningen och bedöma effekterna för spelbolagen och hästsporten av de förändringar som följer av skattereformen. Dessa effekter bör beaktas vid utformningen av förslagen till nya skatteregler på spelområdet.
Utredaren bör också göra en översiktlig kartläggning av beskattningens utformning på spelområdet i vår omvärld. Mot den bakgrunden bör utredaren bedöma i vad mån och på vilket sätt en ökad internationell konkurrens på spelområdet kan påverka förutsättningarna för beskattningens höjd och utformning på den svenska spelmarknaden.
Översynen bör syfta till att likartade spel beskattas på lika sätt oberoende av vem som arrangerar spelen. Så långt möjligt bör alltså skattereglerna utformas så att konkurrensneutralitet upprätthålls mellan olika spelformer och olika spelbolag. Härvid skall dock hänsyn tas till att förutsättningarna mellan spelbolagen i vissa avseenden skiljer sig åt avsevärt.
Nuvarande skatteregler i kombination med reglerna för vinstutdelning kan leda till oönskade effekter för staten och spelbolagen. Ett exempel på en sådan effekt är att en omsättningshöjning för vissa spelformer kan leda till ett försämrat företagsekonomiskt resultat. Detta kan i sin tur leda till beslut inom bolagen som är företagsekonomiskt motiverade men till nackdel för utvecklingen av bolagens verksamhet och därmed på sikt kanske även för statens inkomster. Utredaren bör därför söka utforma skattereglerna så att utvecklingen av det företagsekonomiska resultatet harmoniserar med en positiv utveckling av spelmarknaderna och även av statens skatteinkomster. Ett alternativ som därvid bör prövas är att beskatta omsättningen från spelbolagen efter avdrag för vinstutdelning till spelarna.
Utredaren bör sträva efter ett skattesystem som är administrativt enkelt för både skatteförvaltningen och de skattskyldiga.
De förslag som utredaren lägger fram bör inte innebära att statsverkets inkomster från spelsektorn minskar. Förslagen bör vara så utformade att de inte försämrar möjligheterna för folkrörelserna att bedriva och utveckla sina spelformer.
Utredaren bör beakta vad som sägs i direktiven till samtliga kommittéer och särskilda utredare angående utredningsförslagens inriktning (dir. 1984:5) samt beaktande av EG-aspekter (dir. 1988:43).
Uppdraget bör bedrivas skyndsamt och redovisas senast den 30 maj 1990.
Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen bemyndigar chefen för finansdepartementet
att tillkalla en särskild utredare -- omfattad av kommittéförordningen (1976:119) -- med uppdrag att utreda frågan om beskattningen av de spel som bedrivs av Svenska Penninglotteriet AB, AB Tipstjänst och AB Trav och Galopp,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde åt den särskilde utredaren.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall belasta sjunde huvudtitelns anslag Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller hans hemställan.
(Finansdepartementet)