Dir. 1991:105
Utredning om tillämpningen av det kommunala betalningsansvaret inom hälso- och sjukvården
-
Dir. 1991:105
Beslut vid regeringssammanträde 1991-11-28
Chefen för socialdepartementet, statsrådet B. Westerberg anför.
Mitt förslag
Jag föreslår att en kommitté tillkallas med uppgift att följa och utvärdera det kommunala betalningsansvar som införs fr.o.m. den 1 januari 1992 i anslutning till huvudmannaskapsförändringen inom äldre- och handikapp-omsorgen. Kommittén skall därvid särskilt beakta betal ningsansvarets konsekvenser för den enskilde och dess strukturella och ekonomiska effekter liksom den praktiska tillämpningen av systemet och dess tekniska konstruktion. Kommittén bör även ha till uppgift att föreslå förändringar i utformningen av systemet med betalningsansvar, om detta skulle behövas för att dess syfte skall uppnås eller för att annars undvika oavsedda effekter.
Kommunernas nya ansvar
Riksdagen beslutade i december 1990 med anledning av förslag i proposi tionen om ansvaret för service och vård till äldre och handikappade m.m. (prop. 1990/91:14, SoU9, rskr. 97) om en reformering av äldre- och handikappomsorgen. Reformen innebär bl.a. att kommunerna fr.o.m. den 1januari 1992 får en skyldighet att inrätta dels särskilda boendeformer för service och omvårdnad, dels bostäder med särskild service samt dag verksamheter. Vidare övertar kommunerna från landstingen ansvaret för sjukhem och andra vårdinrättningar för somatisk långtidssjukvård. Sådana inrättningar kommer att utgöra en särskild boendeform för service och omvårdnad. Kommunerna får ett betalningsansvar för den somatiska lång tidssjukvård som inte förts över till kommunerna och för vilken landstingen har ett fortsatt verksamhetsansvar. Ett betalningsansvar införs också för medicinskt färdigbehandlade inom somatisk korttidssjuk vård och geriatrisk vård. Kommunerna får vidare genom reformen en skyldighet att bedriva hälso- och sjukvård i de särskilda boendeformerna och ges också en befogenhet att ge hemsjukvård i ordinärt boende. Riks dagen fattade i juni 1991 beslut om den ekonomiska reglering som följer av äldrereformen (prop. 1990/91:150, bil. I:3, SoU25, rskr. 384).
Betalningsansvarets utformning och omfattning
Kommunerna ges genom äldrereformen ett samlat ansvar för långvarig service och vård för äldre och handikappade. Den 1 januari 1992 övertar kommunerna ansvaret för och driften av de sjukhem och andra vårdinrätt- ningar i kommunen som inrättats för somatisk långtidssjukvård och som huvudsakligen har kommunen eller del av kommunen som upptagningsområde. Detta övertagande regleras i lagen (1990:1402) om övertagande av vissa sjukhem och andra vårdinrättningar. Enligt förordningen (1991:1277) om övertagande av vissa sjukhem och andra vårdinrättningar skall kom munerna, om inte annat avtalas mellan respektive kommun och landsting, överta drygt 500 enheter för långtidssjukvård med sammanlagt ca 31 000 vårdplatser. För de övertagna sjukhemmen får kommunerna ett samlat ansvar för driften och verksamheten.
Kommuner och landsting ges också möjlighet att avtala om övertagande av andra vårdinrättningar för långtidssjukvård. Landstingen kommer emeller tid även i fortsättningen att driva vissa vårdenheter för somatisk lång tidssjukvård vilka har samma omvårdnadsinriktning som de överförda sjuk hemmen. Detta gäller bl.a. sådana vårdinrättningar som har ett upptag ningsområde som täcker flera kommuner. Med syfte att ge kommunerna ett samlat ekonomiskt ansvar för all långvarig vård införs därför ett betal ningsansvar för kommunerna. Detta regleras i lagen (1990:1404) om kom munernas betalningsansvar för viss hälso- och sjukvård. Enligt en sam manställning som bifogas som bilaga omfattar betalningsansvaret den 1januari 1992 drygt 3 400 platser i sammanlagt 14 landsting och 59 kom muner. Den tidigare nämnda ekonomiska regleringen baseras bl.a. på kom munernas tillkommande kostnad för betalningsansvaret för dessa vårdplat ser.
Ett obligatoriskt betalningsansvar för kommunerna införs vidare för medicinskt färdigbehandlade inom landstingens somatiska korttidssjukvård och geriatriska vård. Totalkostnaden för medicinskt färdigbehandlade up p-skattades i prop. 1990/91:150, bil. I:3, till 1 870 milj. kr. En skatteväxling mellan kommuner och landsting genomförs motsvarande 70 % av beloppet. Vidare utbetalas till kommunerna under tre år ett särskilt statsbidrag på 1500 milj. kr. för att täcka viss del av resterande kostnader för betalningsansvaret.
Uppföljning och utvärdering av äldrereformen
I propositionen (1990/91:14) om ansvaret för service och vård till äldre och handikappade m.m. uttalades att de föreslagna förändringarna i bl.a. ansvarsfördelningen mellan huvudmännen vad gäller samhällets service och vård till äldre och handikappade noga bör följas och att en samlad utvärdering av reformen bör presenteras efter fyra år. I propositionen anfördes också att en särskild delegation bör tillsättas för att följa effekterna av betalningsansvaret. Vid behandlingen av propositionen framhöll socialutskottet i sitt av riksdagen godkända betänkande att det är angeläget att studera effekterna av betalningsansvaret och att justeringar måste kunna göras om oönskade effekter uppstår.
Regeringen beslutade den 12 september 1991 att ge socialstyrelsen i uppdrag att följa och utvärdera äldrereformen. Socialstyrelsen har dess utom genom ett regeringsbeslut den 5 september 1991 fått ett särskilt uppdrag att följa och beskriva utvecklingen i fråga om särskilda boende former för äldre och handikappade. Dessa regeringsuppdrag har avgränsats till uppföljning och utvärdering av de verksamhetsmässiga och ekonomiska effekterna av äldrereformen. Frågeställningar kring det särskilda betal ningsansvaret berörs inte i direktiven.
I socialutskottets betänkande med anledning av förslaget om den ekono miska regleringen (1990/91:SoU25) uttalades att en särskild "kontrollstation" borde ingå som ett led i uppföljningen av äldrereformen. Denna uppföljning borde avse en avstämning av den ekonomiska regleringen och företas under 1992. Regeringen har tidigare denna dag beslutat att inrätta en delegation angående behovet av korrigeringar i förhållande till den ekonomiska regleringen till följd av äldrereformen.
Uppdraget
Jag föreslår att regeringen tillsätter en kommitté för uppföljning och utvärdering av systemet med ett kommunalt betalningsansvar. Kommitténs uppgift skall vara att följa och analysera det ekonomiska styrsystemets effekter och vid behov föreslå förändringar i det regelsystem som finns på området. Arbetet bör inriktas på styrsystemets effekter för kommun, landsting och enskilda samt på dess tekniska utforming. Kommitténs arbete bör omfatta ekonomiska konsekvenser av betalningsansvaret samt systemets inverkan på kvalitet i vård- och omsorgsarbetet. I detta sammanhang bör påpekas att betalningsansvaret för långtidssjukvården primärt syftar till att ge kommunerna ett sammanhållet ekonomiskt ansvar för verksamhetsmässigt övertagen långtidssjukvård och sådan långtidssjukvård som drivs av landstingen. Betalningsansvaret för medicinskt färdigbehandlade inom korttidssjukvården och geriatriken avses få en mer direkt styrande funktion som incitament för kommunerna att bygga upp vård- och boendealternativ inom kommunen. Dessa delvis skilda syften bör uppmärksammas i kommitténs analys och bedömningar.
Kommittén skall särskilt belysa bl.a. följande aspekter när det gäller frågor om teknisk konstruktion, tillämpning och effekter.
Omfattning och tillämpning av betalningsansvaret
Kommunernas betalningsansvar omfattar sådan somatisk långtidssjukvård, för vilken kommunen inte har ett verksamhetsansvar. Betalningsansvarets utveckling samt avgränsningen mellan nämnda vård och geriatrisk vård samt övrig somatisk och psykiatrisk länssjukvård bör följas. I detta sammanhang bör också utvecklingen av frivilliga överenskommelser kring ett utvidgat betalningsansvar studeras. Kommunen har även be talningsansvar för den somatiska långtidssjukvård som ges av enskilda vårdgivare. Tillämpningen av betalningsansvaret i förhållande till dessa vårdgivare bör också följas.
Kommunernas obligatoriska betalningsansvar omfattar vidare medicinskt färdigbehandlade inom somatisk korttidssjukvård och geriatrisk vård. Även när det gäller dessa grupper bör omfattningen av betalningsansvaret följas upp.
Teknisk konstruktion
Betalningsansvarets tekniska konstruktion när det gäller bl.a. inledning av vårdplanering, varseltidens tillämpning, definition av begreppet medicinskt färdigbehandlad samt metoder och rutiner i övrigt som rör betalningsansvaret skall följas och analyseras. Detsamma gäller ifråga om de vårdmässiga konsekvenserna för den enskilde som kan sammanhänga med den tekniska konstruktionen. Delegationen skall också följa ordningen för beräkning av ersättningar inom betalningsansvarssystemet samt vid behov föreslå förändringar.
Vård- och verksamhetsplanering
Utveckling av vårdplanering och dess effekter för den enskilde samt huvudmännens verksamhetsplanering kring gemensamma vårdresurser skall följas. Särskilt bör förändringar av antalet medicinskt färdigbehandlade inom korttidssjukvård och geriatrisk vård studeras samt de ekonomiska konsekvenserna härav för de båda huvudmännen.
Statsbidrag för medicinskt färdigbehandlade avses utgå också till de landstingsfria kommunerna. I propositionen om den ekonomiska regleringen framhålls betydelsen av att antalet medicinskt färdigbehandlade inom akutsjukvården minskar även i dessa kommuner. En förutsättning för det statliga bidraget bör därför enligt vad som framhålls i propositionen vara att dessa kommuner internt tillämpar motsvarande styrsystem som betalningsansvaret mellan landsting och kommuner. Kommittén bör beskriva på vilket sätt och med vilka effekter sådana interna styrsystem praktiseras inom de landstingsfria kommunerna.
Ramar för arbetet
Kommitténs arbete skall ske i samråd med de myndigheter och or ganisationer som berörs av de ovan nämnda frågorna. Kontakt kan vidare behöva tas med bl.a. ÄDEL-avgiftsutredningen (dir. 1991:79). Kommittén bör senast under november 1992 avlämna en delrapport till regeringen. Kommitténs arbete bör vara avslutat senast den 1 maj 1993. För arbetet gäller regeringens direktiv till samtliga kommittéer angående utred ningsförslagens inriktning (dir. 1984:5).
Hemställan
Med hänvisning till vad jag anfört hemställer jag att regeringen bemyn digar chefen för socialdepartementet
att tillkalla en kommitté - omfattad av kommittéförordningen (1976:119) - med högst fem ledamöter för att följa upp tillämpningen av det kommu nala betalningsansvaret inom hälso- och sjukvården,
att utse en av ledamöterna att vara ordförande,
att besluta om sakkunniga, experter, sekreterare och annat biträde till kommittén.
Vidare hemställer jag att regeringen beslutar att kostnaderna skall belasta femte huvudtitelns anslag A 2. Utredningar m.m.
Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och bifaller hans hemställan.
(Socialdepartementet) Bilaga
Den ekonomiska regleringen av huvudmannaskapsförändringen av äldreomsor gen har bl.a. grundats på att kommunerna den 1 januari 1992 fått betal ningsansvar för följande vårdinrättningar för somatisk långtidssjukvård.
Vårdinrättning, postort Antal platser STOCKHOLMS LÄN
Botkyrka kommun Tumba sjukhus, Tumba 122 st
Danderyds kommun Danderyds sjukhus, Danderyd 44 st
Åkersberga sjukhus, Åkersberga 31 st
Ekerö kommun Inget betalningsansvar
Haninge kommun Handens sjukhus, Handen 100 st
Huddinge kommun Tumba sjukhus, Tumba 87 st
Järfälla kommun Jakobsbergs sjukhus, Järfälla 10 st
Lidingö kommun Inget betalningsansvar
Nacka kommun Boo sjukhus, Saltsjö-Boo 85 st
Saltsjöbadens sjukhus, Saltsjöbaden 40 st
Norrtälje kommun
Åkersberga sjukhus, Åkersberga 26 st
Nynäshamns kommun Nynäshamns sjukhus, Nynäshamn 81 st
Salems kommun Tumba sjukhus, Tumba 3 st
Sigtuna kommun Löwenströmska sjukhuset, Upplands Väsby 21 st
Sollentuna kommun Sollentuna sjukhus, Sollentuna 127 st
Solna kommun Sollentuna sjukhus, Sollentuna 108 st
Sundbybergs sjukhus, Sundbyberg 64 st
Stockholms kommun Inget betalningsansvar
Sundbybergs kommun Sundbybergs sjukhus, Sundbyberg 110 st
Södertälje kommun Södertälje sjukhus, Södertälje 120 st
Tumba sjukhus, Tumba 16 st
Tyresö kommun Inget betalningsansvar
Täby kommun Inget betalningsansvar
Upplands-Bro kommun Jakobsbergs sjukhus, Järfälla 5 st
Upplands Väsby kommun Löwenströmska sjukhuset, Upplands V-by 46 st
Vallentuna kommun Inget betalningsansvar
Vaxholms kommun Inget betalningsansvar
Värmdö kommun Boo sjukus, Saltsjö-Boo 46 st
Österåkers kommun Åkersberga sjukhus, Åkersberga 51 st
UPPSALA LÄN
Enköpings kommun Inget betalningsansvar
Håbo kommun Inget betalningsansvar
Tierps kommun Inget betalningsansvar
Uppsala kommun Inget betalningsansvar
Älvkarleby kommun Inget belastningsansvar
Östhammars kommun Inget betalningsansvar
SÖDERMANLANDS LÄN
Eskilstuna kommun Centrallasarettet, avd. 48 och 49, Eskilstuna 48 st
Flens kommun Kullbergska sjukhuset, Katrineholm 1,1 st
Katrineholms kommun Kullbergska sjukhuset, Katrineholm 12,9 st
Nyköpings kommun Inget betalningsansvar
Gnesta kommun Inget betalningsansvar
Trosa kommun Inget betalningsansvar
Oxelösunds kommun Inget betalningsansvar
Strängnäs kommun Inget betalningsansvar
Vingåkers kommun Kullbergska sjukhuset, Katrineholm 1,04 st
ÖSTERGÖTLANDS LÄN
Boxholms kommun Inget betalningsansvar
Finspångs kommun Inget betalningsansvar
Kinda kommun Inget betalningsansvar
Linköpings kommun Inget betalningsansvar
Mjölby kommun Inget betalningsansvar
Motala kommun Geriatriska kliniken, avd. 11, Motala 46 st
Norrköpings kommun
Söderköpings kommun Inget betalningsansvar
Vadstena kommun Inget betalningsansvar
Valdemarsviks kommun Inget betalningsansvar
Ydre kommun Inget betalningsansvar
Åtvidabergs kommun Inget betalningsansvar
Ödeshögs kommun Inget betalningsansvar
JÖNKÖPINGS LÄN
Aneby kommun Inget betalningsansvar
Eksjö kommun Inget betalningsansvar
Gislaveds kommun Gislaveds sjukhem, avd.4, Gislaved 12 st
Gnosjö kommun Inget betalningsansvar
Jönköpings kommun Inget betalningsansvar
Nässjö kommun Höglandssjukhuset, avd. 8, Nässjö 15 st
Sävsjö kommun Inget betalningsansvar
Tranås kommun Tranås sjukhus, avd. 1 Tranås 9 st
Vaggeryds kommun Inget betalningsansvar
Vetlanda kommun Inget betalningsansvar
Värnamo kommun Inget betalningsansvar
KRONOBERGS LÄN
Alvesta kommun Inget betalningsansvar
Lessebo kommun Inget betalningsansvar
Ljungby kommun Inget betalningsansvar
Markaryds kommun Inget betalningsansvar
Tingsryds kommun Inget betalningsansvar
Uppvidinge kommun Inget betalningsansvar
Växjö kommun Inget betalningsansvar
Älmhults kommun Inget betalningsansvar
KALMAR LÄN
Borgholms kommun Inget betalningsansvar
Emmaboda kommun Inget betalningsansvar
Hultsfreds kommun Inget betalningsansvar
Högsby kommun Inget betalningsansvar
Kalmar kommun Inget betalningsansvar
Mönsterås kommun Inget betalningsansvar
Mörbylånga kommun Inget betalningsansvar
Nybro kommun Inget betalningsansvar
Oskarshamns kommun Oskarshamns sjukhus, avd. 11 och 12, Oskarshamn 44 st
Torsås kommun
Vimmerby kommun
Västerviks kommun Västerviks sjukhus, avd. 19-20, Västervik 40 st
BLEKINGE LÄN
Karlshamns kommun Inget betalningsansvar
Karlskrona kommun Inget betalningsansvar
Olofströms kommun Inget betalningsansvar
Ronneby kommun Inget betalningsansvar
Sölvesborg Inget betalningsansvar
KRISTIANSTADS LÄN
Bromölla kommun Inget betalningsansvar
Båstads kommun Inget betalningsansvar
Hässleholms kommun Hässleholms sjukhus, Hässleholm avd. 21 34,1 st avd. 20 A 15,9 st avd. 10 27,5 st Broby sjukhus 3,8 st
Klippans kommun Inget betalningsansvar
Kristiansstads kommun Hässleholms sjukhus, avd. 21 1 st Långvårdssjukhuset, avd. 303, 305, 307, 320, Kristianstad 23 st Brobysjukhuset, Broby 14,8 st
Osby kommun Hässleholms sjukhus, avd. 10 2,69 st avd. 21 0, 21 st GP avd. 20 A, Hässleholm 3,16 st Brobysjukhuset, Broby 5,26 st
Perstorps kommun Hässleholms sjukhus, långvårdsavd. avd. 10 0, 32 st GP avd. 20 A, Hässleholm 1,00 st