Dir. 2006:48
Befattningsstruktur vid universitet och
Kommittédirektiv
Befattningsstruktur vid universitet och
högskolor
Dir.
2006:48
Beslut vid regeringssammanträde den 27 april 2006.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall göra en översyn av dagens
befattningsstruktur vid universitet och högskolor. I uppdraget
ingår att granska rådande anställningsstruktur samt föreslå
förbättringar för att uppnå en fungerande och sammanhållen
meriterings- och karriärväg för såväl kvinnor som män vid
universitet och högskolor och i relation till omgivande
samhälle. Utredaren skall även granska om
anställningsprocessen är ändamålsenlig och effektiv, belysa de
visstidsanställdas situation samt utreda hur högskolelagen
(1992:1434) och högskoleförordningen (1993:100) förhåller sig
till lagen (1982:80) om anställningsskydd. Uppdraget skall
redovisa senast den 17 november 2007.
Bakgrund
År 2004 var 63 600 personer anställda vid universitet och
högskolor. Detta motsvarar 52 300 helårsanställningar och
utgör ungefär en fjärdedel av all statligt anställd personal. Av
dessa arbetade drygt 24 000 heltidspersoner med forskning och
undervisning. I denna siffra ingår inte doktorander. Antalet
lärare och forskare vid universitet och högskolor har mer än
fördubblats sedan 1980. Den största ökningen har skett de
senaste 15 åren.
Anställning som lärare i högskolan regleras, utöver i allmänt
tillämplig lagstiftning, i högskolelagen och högskole-
förordningen. Reglerna är bl.a. ägnade att säkra kvaliteten i
2
högre utbildning och forskning samt garantera viss
samstämmighet mellan lärosäten och ämnen för vissa
undervisande och forskande befattningar. Genom de senaste
decenniernas förändringar i regelverk för universitet och
högskolor har bestämmelserna blivit mindre detaljerade, men är
jämfört med andra sektorer inom statsförvaltningen fortfarande
omfattande. Det finns anledning att göra en översyn av såväl
befattningsstruktur som regelverk kring anställning för att
förstärka universitetens och högskolornas möjlighet att på bästa
möjliga sätt genomföra sina olika uppdrag och vara en attraktiv
arbetsplats i nationell och internationell konkurrens.
Anställningsstrukturen
Genom 1986 års lärartjänstereform ersattes flertalet av de
tidigare lärartjänsterna med tjänstekategorierna professor,
lektor, adjunkt och forskarassistent (prop. 1984/85:57, Ny
arbets- och tjänsteorganisation för lärare i den statliga
högskolan). I propositionen Högskolans ledning, lärare och
organisation (prop. 1996/97:141) presenterades nya regler för
anställning, rekrytering och befordran av lärare. Regeringens
intention var att skapa förutsättningar för en sammanhållen
karriärväg, där arbetsuppgifterna på alla nivåer skall innehålla
både forskning och utbildning och där det sker successiva
prövningar av lärarens eller forskarens kompetens samt att
åstadkomma ett ökat bruk av tillsvidareanställning. Denna
ambition fortsatte regeringen att arbeta efter och i propositionen
Forskning och förnyelse (prop. 2000/01:3) presenterades
lärarkategorin biträdande lektor.
Drygt hälften av alla anställda inom universitet och
högskolor är kvinnor. Störst andel kvinnor återfinns bland den
administrativa personalen och bibliotekspersonalen. Andelen
kvinnor bland den forskande och undervisande personalen var
41 procent 2004. Bland adjunkterna var andelen kvinnor 55
procent, medan endast 16 procent av professorerna var kvinnor.
Sedan 1995 har andelen kvinnliga professorer ökat med åtta
procentenheter.
3
Lagen om anställningsskydd och högskoleförordningen
En av de lagar som styr arbetsmarknaden är lagen (1982:80) om
anställningsskydd (anställningsskyddslagen). Anställnings-
skyddslagens huvudregel är att anställningsavtal gäller tills
vidare. Avtal om tidsbegränsad anställning får emellertid träffas
i vissa situationer. Därutöver är det tillåtet att genom
kollektivavtal avtala om tidsbegränsad anställning i andra fall.
Om det i lag eller förordning som har meddelats med stöd av
lag finns särskilda föreskrifter om tidsbegränsad anställning
som avviker från anställningsskyddslagen, gäller dessa.
Med stöd av högskolelagen (1992:1434) har särskilda
bestämmelser om tidsbegränsade anställningar som avviker från
anställningsskyddslagen meddelats i högskoleförordningen
(1993:100). Bestämmerlserna möjliggör tidsbegränsad
anställning för olika kategorier av lärare och doktorander. Till
skillnad från anställningsskyddslagen innehåller
högskoleförordningen ingen bestämmelse om att det genom
kollektivavtal får göras avvikelser. Högskolorna är också
genom 4 kap. 1 § högskoleförordningen förhindrade att anställa
andra lärarkategorier än dem som anges i paragrafen.
Behovet av en översyn
Forskningen är till sin natur internationell. För att Sverige skall
kunna fortsätta vara en ledande kunskapsnation i en allt mer
globaliserad värld krävs ett levande och vitalt internationellt
utbyte mellan lärosäten, lärare och forskare. Som ett led i denna
strävan deltog Sverige aktivt i framtagandet av
rekommendationerna Europeiska stadgan för forskare och
Riktlinjer för rekrytering av forskare
(2005/251/EG) som
utfärdades av Europeiska kommissionen den 11 mars 2005.
Dessa dokument behandlar såväl rekryteringen av forskare som
forskaryrket och forskarkarriären.
Universitetens och högskolornas verksamhet och
finansiering har under det senaste decenniet genomgått
genomgripande förändringar. Sedan mitten av 1990-talet har
lärosätena upplevt en kraftig expansion av grundutbildningen,
4
påtagliga förändringar och effektiviseringar av
forskarutbildningen samt reformer som berört
anställningsstrukturen. Dessutom har andelen av finansieringen
av forskning vid universitet och högskolor som kommer från
externa finansiärer ökat.
Den offentligt finansierade forskningen i Sverige utförs i
huvudsak vid universitet och högskolor. Dessa forskningsmedel
fördelas dels genom direkta anslag till lärosätena, dels efter ett
ansökningsförfarande där forskare eller lärosäten i konkurrens
söker medel från forskningsråd och sektorsmyndigheter.
Forskningen vid landets lärosäten finansieras också genom EU,
näringslivet, organisationer och stiftelser. I genomsnitt utgör de
direkta anslagen nära hälften av universitetens och
högskolornas forskningsfinansiering. Detta innebär att en
betydande del av finansieringen av den forskande personalen
kommer från olika typer av externa källor och tilldelas oftast
under en begränsad period.
Högre utbildning och forskning i Sverige står inför ett
genomgripande generationsskifte. I propositionen Forskning för
ett bättre liv (prop. 2004/05:80) gjorde regeringen bedömningen
att generationsskiftet utgör ett tillfälle till förnyelse av såväl
lärosätenas organisation som forskningens inriktning.
Generationsskiftet kan också erbjuda goda möjligheter att
uppnå en jämnare könsfördelning mellan kvinnor och män.
Anställningsprocessen
Delar av anställningsprocessen för adjunkter, forskarassistenter,
biträdande lektorer, lektorer och professorer är reglerad i
högskoleförordningen. Reglerna omfattar behörighetskrav för
dessa lärarkategorier samt vilka bedömningsgrunder som skall
användas vid anställning. En central del i den akademiska
kvalitetssäkringen utgörs av anställningsprocessen där de
sökandes meriter granskas av sakkunniga inom det aktuella
området. Denna anställningsprocess möjliggör ett öppet och
kvalitetssäkrande förfarande, men är samtidigt tids- och
arbetskrävande.
5
I propositionen Högskolans ledning, lärare och organisation
(prop. 1996/97:141) presenterade regeringen förslag till
ändringar i förfarandet vid anställning av lärare. Ändringar som
genomfördes var bl.a. avskaffandet av regleringen av
tjänsteförslagsnämnder samt införandet av lokala
anställningsordningar. Inte minst betonades vikten av att större
hänsyn bör tas till pedagogiska meriter. Regeringen menade att
lärosätenas sätt att arbeta med rekryteringsfrågor borde kunna
bli mer flexibla samt att handläggningstiden av
anställningsärendena borde kunna kortas. Det finns signaler
från lärosäten om att anställningsprocesserna fortfarande utgör
ett tungt och tidskrävande arbete.
Meriterings- och karriärvägar
Staten har ett övergripande ansvar för att samhällets långsiktiga
behov av vetenskaplig kompetens tillgodoses. Regeringen har
delegerat stora delar av arbetsgivarpolitiken i staten till
förvaltningsmyndigheterna. Universitet och högskolor har
ansvaret för de lokala prioriteringarna och planeringen av sin
tillgång på kompetent personal.
En viktig del i arbetet med att åstadkomma en sammanhållen
karriärväg för högskolans lärare var införandet av den s.k.
befordringsreformen. I propositionen Högskolans ledning,
lärare och organisation (prop. 1996/97:141) presenterades
förslaget som kom att göra det möjligt för lektorer som är
tillräckligt vetenskapligt och pedagogiskt meriterade att inom
ramen för sin anställning befordras till professorer samt för
adjunkter att befordras till lektorer, om de bedöms ha
behörighet för en sådan tjänst eller i övrigt besitter särskild
kompetens.
Högskoleverket har i tre delrapporter granskat
befordringsreformen (2001:7 R, 2002:2 R och 2002:33 R).
Dessa rapporter visar att
antalet professorer nästan har
fördubblats och att
pedagogiska meriter kommit att spela en
större roll samtidigt som kraven på vetenskapliga meriter ställts
högt. Vidare framgår att
reformen inte lett till några större
förändringar i fördelningen mellan manliga och kvinnliga
6
professorer samt att
befordrade professorer i stor utsträckning
har kvar sina tidigare arbetsuppgifter.
Vid landets lärosäten och inom olika ämnesområden har
olika praxis utvecklats för hur bedömningen vid befordran bör
gå till. Det har t.ex. inom vissa områden funnits krav på
erhållen externfinansiering för att en person skall kunna bli
aktuell för befordran. I bl.a. Högskoleverkets rapporter
framkommer att det har förekommit kritik riktad mot att de
pedagogiska meriterna fortfarande väger allt för lätt. Det är få
icke disputerade adjunkter som befordrats till lektorer. Det är
inte klarlagt hur befordringsmöjligheterna påverkat rörligheten
för högskolans lärarkår.
Regeringen aviserade i propositionen Forskning och
förnyelse (prop. 2000/01:3) att en ny anställningskategori –
biträdande lektor – skulle skapas. Lärosätena har därigenom
fått en möjlighet att från den 1 juli 2001 anställa biträdande
lektorer tills vidare, dock längst fyra år, varefter anställningen
efter prövning kan övergå i en tillsvidareanställning som lektor.
Bestämmelsen kring anställningen motsvarar i övrigt
bestämmelserna för forskarassistenter. Detta är en
försöksverksamhet som skall fortgå till den 1 juli 2009. Sedan
2001 har endast några lärosäten använt denna
anställningskategori och det har förekommit relativt få
anställningar som biträdande lektor.
Trots en politisk ambition och en vilja från lärosätena att
skapa ett sammanhållet karriär- och meriteringssystem har
utvecklingen i vissa delar gått i den motsatta riktningen under
det senaste decenniet. Bland annat är perioden mellan
doktorsexamen och den första tillsvidareanställningen vid ett
lärosäte inte sällan svåröverskådlig. Anställningar som
forskarassistent eller biträdande lektor är relativt få. För att
kunna meritera sig forskningsmässigt och för att framgångsrikt
kunna konkurrera om lektorat krävs ofta att personen får olika
typer av tidsbegränsade projektanställningar. För dessa
anställningar saknas i vissa fall en tydlig karriärväg och öppen
konkurrens.
Regeringen gav i december 2002 en särskild utredare i
uppdrag att utvärdera forskarutbildningen och perioden efter
7
doktorsexamen (dir. 2002:148). I betänkandet En ny
doktorsutbildning (SOU 2004:27) gav utredaren förslag om en
ny tvåårig anställningsform för nydisputerade – anställning som
doktor. Remissvaren var i huvudsak positiva till förslaget. Vissa
av remissinstanserna ansåg dock att frågan om en eventuell ny
anställning behövde belysas i ett perspektiv som även
inkluderade hela forskningskarriären. Det finns mot denna
bakgrund skäl att sätta in den postdoktorala situationen i ett
större sammanhang där möjliga lösningar och förslag bör ses
som en del av en tydlig och sammanhållen karriärväg från
doktorand till professor.
Regeringen anser att forskarutbildades rörlighet mellan
högskolan och det övriga arbetslivet bör öka. Regeringen
anförde i propositionen Forskning för ett bättre liv (prop.
2004/05:80) att forskares rörlighet är en effektiv form för
kunskapsöverföring och främjar därmed samverkan mellan
olika samhällsfunktioner. Vid en översyn av karriärvägarna är
det därför viktigt att beakta behovet av sådan rörlighet och
säkerställa att det inte finns onödiga hinder för rörligheten.
Regeringen menar att det är viktigt att öka andelen kvinnor i
rekryteringsbasen för att det skall vara möjligt att öka andelen
kvinnor inom de högre anställningsnivåerna. Högskoleverket
har visat att män som doktorerat blir professorer i dubbelt så
stor utsträckning som kvinnor som doktorerat (2006:2 R).
Lärosätena bör aktivt arbeta för att undanröja hinder för kvinnor
att meritera sig såväl för fortsatt forskarkarriär som att erhålla
högre befattningar. För att högskolan skall kunna bli jämställd
krävs det både medvetna och långsiktiga insatser.
Tidsbegränsad anställning och anställningsskyddslagen
Upp mot en tredjedel av den samlade personalstyrkan vid
landets lärosäten är visstidsanställda. Andelen personer med
visstidsanställning är därmed påtagligt högre för universitet och
högskolor än för övriga arbetsmarknaden. Många är
tidsbegränsat anställda med stöd av högskoleförordningen och
är därmed undantagna från vissa av reglerna i
8
anställningsskyddslagen, men en stor del av visstids-
anställningarna sker enligt anställningsskyddslagen.
I propositionen Högskolans ledning, lärare och organisation
(prop. 1996/97:141) ansåg regeringen att de regler som gäller
för den övriga arbetsmarknaden i princip också bör tillämpas
inom högskolan. Detta innebär att det vid ett långvarigt behov
av lärare inom ett ämnesområde är rimligt att fler lärare
tillsvidareanställs. I propositionen Forskning för ett bättre liv
(prop. 2004/05:80) anges att lärosätena bör utforma tydliga
riktlinjer för sin anställningsstruktur som tar sikte på att
säkerställa en balans mellan anställningar på olika nivåer och att
tidsbegränsade anställningar används i så liten utsträckning som
möjligt.
Regeringen anser att det finns behov av att motverka att
tidsbegränsade anställningar pågår under allt för lång tid hos en
och samma arbetsgivare och att minska möjligheterna att stapla
tidsbegränsade anställningar på varandra. Antalet
tidsbegränsade anställningar bör därför minska och
arbetstagarnas möjligheter att få tillsvidareanställningar bör
främjas.
Att anställningar som doktorand och forskarassistent är
tidsbegränsade ses i allmänhet som oproblematiskt. När det
gäller vissa andra av de tidsbegränsade anställningar som anges
i högskoleförordningen har Sveriges universitetslärarförbund
(SULF) framfört att sådana anställningar ibland används i allt
för stor utsträckning och i fall som inte motsvarar de
ursprungliga intentionerna med anställningen
(U2003/4401/UH). Detta gäller t.ex. gästlärare och adjungerade
lärare. För timlärare finns ingen bortre gräns för hur många
gånger en timlärares anställning får förnyas. För adjungerade
lärare finns sedan 1999 en sådan bortre gräns, men företrädare
för de medicinska fakulteterna vid landets lärosäten har
hemställt att denna bortre gräns tas bort (U2003/1467/UH).
Regeringen har i propositionen Förstärkning och förenkling
– ändringar i anställningsskyddslagen och föräldra-
ledighetslagen (prop. 2005/06:185) föreslagit förändringar av
dagens regler gällande bl.a. visstidsanställning i anställnings-
skyddslagen. Enligt detta förslag bör avtal om tidsbegränsad
9
anställning endast få träffas för fri visstidsanställning, vikariat
och när arbetstagaren har fyllt 67 år. Avtal får även enligt
förslaget i propositionen träffas om tidsbegränsad
provanställning, om prövotiden är högst sex månader. Om en
arbetstagare under en femårsperiod har varit anställd hos en
arbetsgivare i fri visstidsanställning eller i provanställning i
sammanlagt mer än fjorton månader, skall enligt förslaget
anställningen övergå till en tillsvidareanställning. För vikariat
föreslås samma regler gälla som tidigare. Därutöver skall det
enligt propositionen vara fortsatt möjligt att genom
kollektivavtal avtala om tidsbegränsad anställning även i andra
fall. Dessa nya regler i lagen om anställningsskydd föreslås
träda i kraft den 1 juli 2007.
Uppdraget
En särskild utredare skall göra en översyn av dagens
befattningsstruktur vid universitet och högskolor. Målet är att
landets lärosäten skall kunna säkerställa en långsiktig kvalitet i
verksamheten genom bl.a. ett aktivt arbetsgivaransvar med
trygga och tydliga villkor för medarbetarna samt ett väl
fungerande system för rekrytering, karriär och befordran.
Utredaren skall utgå från att de svenska lärosätena skall vara
attraktiva arbetsplatser för såväl svenska som utländska
forskare. Utredarens förslag bör bidra till att såväl den
internationella som den nationella rörligheten av lärare och
forskare stimuleras och att samarbete mellan lärosäten
underlättas. Utredaren skall beakta Europeiska kommissionens
rekommendationer om Europeiska stadgan för forskare och
Riktlinjer för rekrytering av forskare (2005/251/EG) i de delar
som berör uppdraget. Utredaren skall i sina förslag beakta
regeringens ambition att öka jämställdheten mellan kvinnor och
män.
10
Utredaren skall särskilt:
• Granska om rådande regler i högskoleförordningen för
bedömningsgrunder, anställningsförfarande och
överklagande gällande lärare är ändamålsenliga.
Utredaren bör föreslå förenklingar som medger att såväl
öppenhet och rättssäkerhet som hög kvalitet i den
forskande och pedagogiska verksamheten bibehålls.
• Utvärdera befordringsreformen och försöket med
anställning som biträdande lektor. Utvärderingen bör
bl.a. belysa hur dessa påverkat rörligheten och
jämställdheten.
• Granska förutsättningarna och föreslå förbättringar för
att uppnå en fungerande och sammanhållen meriterings-
och karriärväg för kvinnor och män, vid universitet och
högskolor samt i relation till omgivande samhälle.
• Analysera på vilket sätt den ökade andelen
externfinansiering till universitet och högskolor
påverkar anställningsstrukturerna.
• Granska de visstidsanställdas situation vid universitet
och högskolor. Utredaren skall därvid utreda de effekter
som kommande ändringar i anställningsskyddslagen
kan få för högskolesektorn samt lämna erforderliga
förslag på åtgärder. Utredaren skall även analysera hur
gällande regler i högskoleförordningen förhåller sig till
anställningsskyddslagen och lämna förslag på hur
konsekvens och rättssäkerhet kan uppnås.
• Belysa om samtliga av de i 4 kap.
högskoleförordningen angivna typerna av
tidsbegränsning är väl fungerande. I den mån dessa
anställningskategorier och anställningsformer föreslås
finnas kvar, bör det övervägas hur lång den
sammanlagda anställningstiden bör vara.
11
Samtliga förslag till ändringar skall åtföljas av en analys av
vilka konsekvenser förslaget kan få såväl för universitet och
högskolor som för andra aktörer inom forskningssystemet. I
uppdraget ingår att lämna förslag på de författningsändringar
som kan föranledas av uppdraget och i övrigt följa
kommittéförordningen (1998:1474). Utredaren skall inhämta
relevanta erfarenheter och tillämpningar från andra länder.
Uppdraget skall utföras efter samråd med lärosäten och berörda
myndigheter och organisationer samt med utredningen
Resursutredningen (U2004:03). Utredaren skall även samråda
med Arbetsgivarverket. Utredaren skall hålla berörda centrala
arbetstagarorganisationer informerade om arbetet och ge dem
tillfälle att framföra synpunkter.
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall redovisa uppdraget senast den 17 november
2007.
(Utbildnings- och kulturdepartementet)