Dir. 2006:59
Överföring av huvudmannaskapet för
Kommittédirektiv
Överföring av huvudmannaskapet för
inskrivningsverksamheten
Dir.
2006:59
Beslut vid regeringssammanträde den 18 maj 2006
Sammanfattning av uppdraget
Regeringen har bedömt att huvudmannaskapet för inskrivnings-
myndigheterna bör föras över från Domstolsverket till Lant-
mäteriverket. Riksdagen har ställt sig bakom regeringens be-
dömning. Mot denna bakgrund skall en särskild utredare
överväga vissa frågor med anledning av överföringen av huvud-
mannaskapet.
Utredaren skall överväga och lämna förslag på de författ-
ningsändringar som en förändring av huvudmannaskapet krä-
ver.
Utredaren skall vidare lämna förslag på hur inskrivnings-
verksamheten med Lantmäteriverket som huvudman skall vara
organiserad.
Slutligen skall utredaren överväga hur behovet av juridisk
kompetens i inskrivningsverksamheten bör tillgodoses.
Uppdraget skall redovisas senast den 31 januari 2007.
Bakgrund
Allmänt om inskrivningsverksamheten
Inskrivningsärenden, i den mening som avses i jordabalken, är
ärenden om lagfart, inteckning eller annan inskrivning i
fastighetsregistrets inskrivningsdel enligt 20–24 kap. jorda-
2
balken samt ärenden om anteckning enligt 19 kap. 29 och 30 §§
jordabalken. Inskrivningsärenden handläggs av särskilda in-
skrivningsmyndigheter. Inskrivningsverksamhetens nuvarande
organisation tillkom efter regeringens förslag i budgetpropo-
sitionen för 2000 (prop. 1999/2000:1, bil. 7, bet. 1999/2000
JuU:01, rskr. 1999/2000:78 och 79).
Inskrivningsmyndigheter finns vid tingsrätterna i Skellefteå,
Härnösand, Mora, Norrtälje, Eksjö, Uddevalla och Hässleholm.
Inskrivningsmyndigheterna är inte egna förvaltningsmyndig-
heter utan är organiserade som självständiga avdelningar vid
tingsrätterna. Vanligen delar inskrivningsmyndigheten lokaler
med tingsrätten och den lagman som är chef för tingsrätten
ansvarar också för verksamheten vid inskrivningsmyndigheten.
En inskrivningsmyndighet skall ledas av en lagfaren domare
(19 kap. 5 § jordbalken). Verksamheten vid inskrivningsmynd-
igheterna sysselsätter i dag knappt 200 årsarbetskrafter. Av
dessa är ca 20 inskrivningsjurister, knutna till inskrivnings-
myndigheten, samt några notarier som tjänstgör vid en inskriv-
ningsmyndighet som ett led i sin juridiska utbildning.
Domstolsverket är central förvaltningsmyndighet för dom-
stolsväsendet och huvudman för inskrivningsmyndigheterna.
Lantmäteriverket ansvarar för utveckling, förvaltning och drift
av fastighetsregistret, inklusive dess inskrivningsdel, och är
personuppgiftsansvarig för fastighetsregistret. Lantmäteriverket
ansvarar också för det handläggningssystem som används vid
inskrivningsmyndigheterna och framställer de bevis och
dokument som är en följd av inskrivningsmyndigheternas
beslut. Vidare är Lantmäteriverket uppbördsmyndighet för
stämpelskatt och expeditionsavgifter som staten tillförs genom
inskrivningsverksamheten (se lagen [1984:404] om stämpel-
skatt vid inskrivningsmyndigheter och förordningen [1987:452]
om avgifter vid de allmänna domstolarna).
Till följd av sitt ansvar för fastighetsregistret och inskriv-
ningsmyndigheternas handläggningssystem samverkar Lant-
mäteriverket nära med inskrivningsmyndigheterna. Verkets
ansvar för inskrivningssystemet leder till dagliga kontakter med
personalen på inskrivningsmyndigheterna i främst tekniska,
men också juridiska frågor. Lantmäteriverket har också kontakt
3
med inskrivningsmyndigheterna i frågor som rör ändringar i
fastighetsregistret.
Inskrivningsärenden
Antalet inskrivningsärenden uppgick 2005 till 946 000, vartill
kommer ca 70 000 ärenden som skickades åter på ingivarens
begäran. De vanligaste inskrivningsärendena var ärenden om
lagfart och inteckning. Dessa två ärendeslag svarade för drygt
90 procent av inskrivningsmyndigheternas samtliga ärenden.
Med lagfart avses inskrivning av ett förvärv av fast egen-
dom. Den som har förvärvat en fastighet är skyldig att ansöka
om lagfart inom viss tid (20 kap. 1 § jordabalken). Lagfarten är
främst en formell registrering av förvärvet. Den medför dock
betydelsefulla rättsverkningar för innehavaren. Som exempel
kan nämnas att det vid dubbelöverlåtelse normalt är det förvärv
för vilket inskrivning söks först som skall ha företräde.
En fastighetsägare som vill upplåta panträtt i fastigheten kan
hos en inskrivningsmyndighet ansöka om inskrivning i fastig-
heten av ett visst belopp. En sådan inskrivning kallas inteckning
(6 kap. 1 § och 22 kap. 2 §jordabalken). Mot varje inteckning
svarar ett pantbrev, antingen i form av ett datapantbrev i pant-
brevsregistret eller som ett skriftligt pantbrev, vilket används
för att upplåta panträtt i fastigheten.
En inskrivningsmyndighet skall när anmälan, bevis eller
utdelningslängd som utvisar vissa förhållanden som anges i 19
kap. 29 § jordabalken har inkommit till myndigheten, anteckna
vissa angivna uppgifter i fastighetsregistrets inskrivningsdel
(anteckningsärende). Exempel på uppgifter som skall antecknas
är uppgifter om utmätningar och exekutiva försäljningar av
fastigheter.
4
Handläggningen av inskrivningsärenden
Bestämmelser om handläggning av inskrivningsärenden finns i
jordabalken. Enligt dessa bestämmelser skall i stor utsträckning
bestämmelserna i lagen (1996:242) om domstolsärenden
tillämpas vid handläggningen (se bl.a. 19 kap. 26 § jordabalken
och prop. 1999/2000:39 s. 111f.).
Ett inskrivningsärende skall handläggas av den inskrivnings-
myndighet inom vars verksamhetsområde den fastighet som
ärendet rör är belägen (19 kap. 4 § jordabalken).
En ansökan i ett inskrivningsärende skall vara i pappersform
(19 kap. 10 § jordabalken). Den skall tas upp på en inskriv-
ningsdag. Inskrivningsdag hålls i allmänhet varje vardag och
avslutas kl. 12.00 (se 19 kap. 6 § jordabalken).
Inskrivningsmyndigheten skall i vissa situationer hålla
sammanträde. Det skall ske bl.a. om det finns behov av ett
sammanträde (se 19 kap. 16 § jordabalken). En särskild form av
sammanträde är lagfartssammanträde. Kan den som påstår sig
ha förvärvat fast egendom inte förete sin fångeshandling, skall
inskrivningsmyndigheten på hans eller hennes begäran hålla
sammanträde för utredning angående äganderätten till fastig-
heten (se 20 kap. 10 § jordabalken).
En inskrivningsmyndighet kan fatta beslut om – förutom bi-
fall till ansökan – avvisning, avslag, uppskov och vilandeförklar-
ing.
En inskrivningsmyndighets beslut i ett inskrivningsärende
skall registreras i fastighetsregistrets inskrivningsdel om beslutet
innebär att en ansökan bifalls, förklaras vilande eller avslås. Även
vissa avvisningsbeslut skall antecknas i fastighetsregistret.
Om fastighetsregistrets inskrivningsdel innehåller någon upp-
enbar oriktighet som beror på inskrivningsmyndighetens eller
någon annans skrivfel, på något liknande förbiseende eller på ett
tekniskt fel, skall inskrivningsmyndigheten rätta uppgiften
(se 19 kap. 22 § jordabalken).
Ett beslut av inskrivningsmyndigheten i ett inskrivningsären-
de får överklagas till hovrätten (19 kap. 32 § jordabalken).
5
Regeringen har i propositionen Elektroniskt ansökningsför-
farande i inskrivningsärenden, m.m. (prop. 2005/06:28) lämnat
förslag som bl.a. syftar till att möjliggöra elektroniska ansök-
ningar till inskrivningsmyndigheten. Riksdagen har ställt sig bak-
om förslagen (bet. 2005/06:LU17, rskr. 2005/06:159).
Huvudmannaskapet för inskrivningsverksamheten
Regeringen redovisade i propositionen Lantmäteriverksamheten
(prop. 2005/06:5) bedömningen att huvudmannaskapet för
inskrivningsväsendet bör föras över till Lantmäteriverket. Som
skäl angavs bl.a. att verksamheten skulle främjas av ett samlat
huvudmannaskap hos Lantmäteriverket för inskrivningsverk-
samheten och anknutna delar av fastighetsregistret. Inskriv-
ningssystemet – inskrivning och register – kommer därmed att
kunna samordnas och koordineras på ett mer effektivt sätt och
förutsättningarna för en välutvecklad styrning, ledning och
samordning av inskrivningsmyndigheternas verksamhet stärkas.
I propositionen anförde regeringen också att nuvarande an-
svarsfördelning mellan inskrivningsmyndigheterna och de läns-
vis organiserade lantmäterimyndigheterna skall ligga fast och
att inskrivningsverksamheten även fortsättningsvis skall bedriv-
as på de sju orter där verksamheten för närvarande bedrivs
(a. prop. s. 26 och 27). Regeringen uttalade också att den stat-
liga lantmäteriorganisationen på sikt bör sammanföras till en
myndighet (a. prop. s. 24).
Riksdagen har ställt sig bakom regeringens bedömning och
uttalat att det synes föreligga en bred enighet om att en
överföring bör ske (bet. 2005/06:BoU4, rskr. 2005/06:51).
6
Behovet av en utredning
Lantmäteriutredningen gjorde bedömningen att inskrivnings-
verksamhetens nära koppling till tingsrätterna och därmed till
de författningar som rör domstolsväsendet krävde ett arbete
med att utforma författningsändringar som inte var möjligt att
utföra inom ramen för utredningen (se Lantmäteriet – nya vägar
för ökad samhällsnytta, SOU 2003:111, s. 441). Regeringen har
därefter konstaterat att en överföring av huvudmannaskapet
kräver omfattande författningsändringar (a. prop. s. 28). Lant-
mäteriverket har utarbetat en promemoria, Regelinventering –
överföring av IM till en förvaltningsmyndighet (dnr
M2004/3961/Bo). I promemorian redogörs för de författnings-
bestämmelser som bedöms påverkas om inskrivningsverksam-
heten överförs till en förvaltningsmyndighet. Enligt prome-
morian behöver ytterligare utredning göras i flera avseenden,
bl.a. såvitt avser förfarande- och forumregler.
Uppdraget
Mot bakgrund av regeringens och riksdagens bedömning att
huvudmannaskapet för inskrivningsmyndigheterna bör föras
över från Domstolsverket till Lantmäteriverket skall en särskild
utredare överväga vissa frågor i anledning därav.
Utgångspunkter
Utredaren skall vid sina överväganden utgå från att inskriv-
ningsverksamheten inte skall vara knuten till någon domstol
utan bedrivas vid förvaltningsmyndighet, att nuvarande ansvars-
fördelning mellan inskrivningsmyndigheterna och lantmäteri-
myndigheterna skall ligga fast och att inskrivningsverk-
samheten även fortsättningsvis skall bedrivas på de sju orter där
den nu bedrivs. Utredaren skall vidare utgå från att inskriv-
ningsärendena skall handläggas på i allt väsentligt samma sätt
som i dag. Detta innebär bl.a. att nuvarande ordning med
7
inskrivningsdag och vilka former av beslut en inskrivnings-
myndighet kan fatta i ett inskrivningsärende skall gälla även
fortsättningsvis. De frågor som utredaren skall inrikta sig på är
sådana som föranleds av den förändrade organisatoriska hem-
visten för verksamheten.
Organisationsfrågor
En inledande fråga som utredaren skall ta ställning till är hur in-
skrivningsverksamheten skall vara organiserad med Lantmäteri-
verket som huvudman. I frågeställningen ligger även att
överväga vilka närmare uppgifter som Lantmäteriverket såsom
huvudman för inskrivningsverksamheten skall ha.
Författningsfrågor
Den förändrade organisationen för inskrivningsverksamheten
medför behov av en översyn av reglerna om handläggning av
inskrivningsärenden i 19 kap.jordabalken och de ärendespeci-
fika handläggningsreglerna i 20–24 kap.jordabalken. Utredaren
skall lämna förslag på de författningsändringar som org-
anisationsreformen ger upphov till. Handläggningsreglerna i 19
kap. jordabalken hänvisar i stor utsträckning till lagen om dom-
stolsärenden (19 kap.16 och 26 §§jordabalken). Utredaren
skall överväga om motsvarande ordning bör gälla i fortsättning-
en eller
om någon annan ordning bör väljas, exempelvis att låta
förvaltningslagen (1986:223) vara tillämplig.
Inskrivningsmyndigheten skall i vissa situationer hålla
sammanträde. Utredaren skall överväga om inskrivningsmynd-
ighet även fortsättningsvis bör hålla sammanträde och i så fall
under vilka former det skall ske. Ett alternativ som skall
övervägas är att låta domstol ha hand om lagfartssammanträden
eller vissa förhör som skall hållas inom ramen för ett lagfarts-
sammanträde eller annat sammanträde.
För närvarande överklagas en inskrivningsmyndighets beslut
i inskrivningsärenden till hovrätten. Utredaren skall överväga
om beslut i inskrivningsärenden även fortsättningsvis får över-
klagas till allmän domstol eller om de i stället får överklagas till
allmän förvaltningsdomstol. Oavsett utredarens ställningstag-
8
ande i denna del skall en utgångspunkt vara att besluten över-
klagas till underrätt. Utredaren skall samtidigt ta ställning till
vilka regler som skall gälla vid överklagande. En utgångspunkt
i denna del skall vara att krav på prövningstillstånd skall gälla
vid överklagande till överrätt.
När de nuvarande handläggningsreglerna i 19 kap. jorda-
balken infördes ansågs det att det med hänsyn till intresset av
trygghet i omsättningen inte borde komma i fråga att låta av in-
skrivningsmyndighet fattade beslut bli ändrade av myndigheten
i större utsträckning än vad nuvarande rättelseinstitut medger
(se prop. 1999/2000:39 s. 116 och 117). Utredaren skall över-
väga om det nu, när verksamheten förs över till förvaltnings-
myndighet, finns anledning att frångå detta ställningstagande
och ge inskrivningsmyndigheten en viss möjlighet att ompröva
sina beslut.
Utredaren skall också utreda behovet av och lämna förslag
på följdändringar i annan lagstiftning än jordabalken, bl.a. rätte-
gångsbalken och lagen om stämpelskatt vid inskrivningsmynd-
igheter.
Kompetensfrågor
En överföring av huvudmannaskapet för inskrivningsmynd-
igheterna till Lantmäteriverket innebär att den formella anknyt-
ningen till tingsrätterna upphör. Utredaren skall därför överväga
hur inskrivningsverksamheten fortsättningsvis skall ledas och
vilka krav som kan och bör ställas i fråga om behörighet att
handlägga och fatta beslut i inskrivningsärenden.
I de utredningar och bedömningar som gjorts kring en över-
flyttning av inskrivningsverksamheten från tingsrätterna har
behovet av juridisk kompetens lyfts fram. Regeringen har i
prop. 2005/06:5 s. 26 gjort bedömningen att nuvarande sju in-
skrivningsmyndigheter har sådan organisatorisk storlek att
förutsättningar finns för att myndigheterna, i samverkan med
Lantmäteriverket på central nivå, skall kunna klara sina behov
av juridisk kompetens. I propositionen uttalade regeringen vid-
are att om någon myndighet skulle anse att det finns ytterligare
behov av kompetens torde sådana kunna tillgodoses t.ex. genom
9
samverkan med andra myndigheter på orten. Utredaren skall
därför redovisa sin syn på behovet av kompletterande juridisk
kompetens och – för det fall sådant behov bedöms föreligga –
lämna förslag på hur det lämpligen kan tillgodoses. Vidare skall
övervägas om notarietjänstgöring även fortsättningsvis skall
förekomma vid en myndighet som handlägger inskrivnings-
ärenden.
Att beakta i övrigt
Utredaren skall samråda med Lantmäteriverket och Domstols-
verket, som regeringen avser ge i uppdrag att förbereda genom-
förandet av en överflyttning av huvudmannaskapet för inskriv-
ningsverksamheten. Vidare skall utredaren samråda med Utred-
ningen om domstolarnas roll vid handläggning av ärenden (Ju
2005:124).
Utredaren skall hålla sig underrättad om Lantmäteriverkets
och inskrivningsmyndigheternas utveckling av ett nytt inskriv-
ningssystem.
Uppdraget skall redovisas senast den 31 januari 2007.
(Miljö- och samhällsbyggnadsdepartementet)