Dir. 2006:91

Översyn och revidering av

Kommittédirektiv

Översyn och revidering av

fiskelagstiftningen

Dir.

2006:91

Beslut vid regeringssammanträde den 7 september 2006

Sammanfattning av uppdraget

En särskild utredare skall lämna förslag till en förändrad

fiskelagstiftning. Förslagen skall syfta till att värna den

biologiska mångfalden. Förslagen skall också syfta till att skapa

livskraftiga bestånd, goda livsmiljöer för fiskbestånden och ge

förutsättningar för ett hållbart nyttjande av fiskresurserna. Den

framtida huvudsakliga regleringen av fisket skall utformas som

en fiskevårdslag. I uppdraget ingår även att i vissa avseenden se

över lagstiftningens straff- och rättsverkansbestämmelser samt

lämna förslag om effektivare utredning och lagföring av brott.

Utredaren skall utarbeta fullständiga förslag till de

författningsändringar som övervägandena föranleder.

Bakgrund

Regelverket för fisket består av såväl nationell lagstiftning, med

utgångspunkt i fiskelagen (1993:787), som av de EG-

förordningar, som är direkt tillämpliga i medlemsstaterna.

EU:s fiskeripolitik, som reformerades 2002, omfattar

bevarande, förvaltning och utnyttjande av akvatiska levande

resurser, vattenbruket samt beredning och marknadsföring av

produkter från fiske och vattenbruk.

Den gemensamma fiskeripolitiken inriktas mot i huvudsak

näringsverksamhet inom tre områden: resurser, marknad och

struktur. Politiken, som utgår från fiske och vattenbruk i havet,

syftar till ett hållbart nyttjande av fiskresursen med tillämpning

av försiktighetsprincipen samt ett gradvis införande av

2

ekosystemhänsyn. Fiskeverksamheten skall bedrivas effektivt

och en ökad konsumenthänsyn skall tas.

Fiskelagen reglerar rätten till fiske samt fisket inom Sveriges

sjöterritorium och inom Sveriges ekonomiska zon. I de fall som

anges särskilt gäller lagen även svenskt havsfiske utanför den

ekonomiska zonen. Enligt fiskelagen får regeringen, eller den

myndighet som regeringen bestämmer, utfärda föreskrifter som

förbjuder eller begränsar fiske i vissa avseenden samt om vilken

hänsyn fisket skall ta till naturvårdens intressen. Regeringen har

i huvudsak lämnat föreskriftsrätten vidare till Fiskeriverket.

Nästan samtliga nationella detaljföreskrifter om fiske finns

därför samlade i Fiskeriverkets författningssamling, FIFS. Även

miljöbalken ger i vissa fall möjlighet att reglera fisket. I första

hand bör dock fiskerilagstiftningen användas vid förvaltning av

fiske och fiskebestånd.

Fiskelagen har som en följd av medlemskapet i EU ändrats

ett antal gånger. Fiskeriverket har vidare lämnat ytterligare

förslag till modernisering av fiskelagstiftningen.

Utredningsbehov

Fiskelagen tar sin utgångspunkt i och reglerar i första hand

rätten till fiske men är mindre utvecklad i frågor om fiskevård

och miljöeffekter. I denna del innehåller lagen i huvudsak

bemyndiganden att vidta åtgärder. Den svenska fiskeripolitiken

är dock numera tydligt inriktad mot bevarandefrågor samt ett

hållbart nyttjande av fiskeresursen.

I skrivelsen Vissa fiskeripolitiska frågor m.m. (skr.

regeringen påtalat behovet av en översyn av fiskelagen, som i

större utsträckning bör bygga på miljöhänsyn och hållbart

nyttjande.

Eftersom fiskelagen tar sin utgångspunkt i fiskerätten och

inte i fiskevård eller resursvård, bör grunderna i den nationella

fiskelagstiftningen ses över och revideras. Översynen bör som

övergripande syfte ha ett bevarande av fiskresursen och ett

hållbart nyttjande av resursen och av de bestånd och processer

som nyttjandet kan påverka. Fiskelagen behöver anpassas efter

3

vad de nationella behoven och gemenskapsrätten kräver. Som

jämförelse kan nämnas att målet för den reviderade

gemensamma fiskeripolitiken, som började gälla under 2003,

innebär att levande akvatiska resurser skall utnyttjas på ett

hållbart sätt i ekonomiskt, miljömässigt och socialt hänseende.

Nationellt kan jämförelser göras med både miljöbalken och

inledningsvis att skogen är en nationell tillgång som skall skötas

så att den uthålligt ger en god avkastning samtidigt som den

biologiska mångfalden behålls. Även miljöbalken har en

portalparagraf som uttrycker att målsättningen är hållbar

utveckling. En sådan paragraf saknas däremot i fiskelagen.

Det är av vikt att miljö- och fiskelagstiftningen verkar i

samma riktning. Miljölagstiftningens mål är att skydda och

bevara ekosystemens struktur och funktion. Fiskevårdslagen

skall reglera verksamheter inom fiske och vattenbruk som

direkt eller indirekt påverkar fiskbestånd och den akvatiska

miljön. Lagen bör ha som uppgift att inom ramen för bibehållna

eller restaurerade ekosystem reglera dessa verksamheter så att

de ger bästa möjliga långsiktiga avkastning ur ett biologiskt,

ekonomiskt och socialt perspektiv. Eftersom ett ekologiskt

hållbart bedrivet fiske bl.a. ökar systemets produktionsförmåga

utan att förändra systemets struktur och principiella funktion

bör det inte finnas några motsättningar mellan

miljölagstiftningen och fiskevårdslagstiftningen. Den

gemensamma fiskeripolitiken, som alltså syftar till ett uthålligt

fiske, ställer vidare allt större krav på en effektivare

fiskeriförvaltning. Under senare år har de inom EU

kommersiellt nyttjade fiskbestånden minskat samtidigt som allt

effektivare fångstmetoder tillämpas. Mot den bakgrunden

bedrivs inom EU:s fiskeriförvaltning ett aktivt arbete med

inriktning mot ökad miljöhänsyn och ett hållbart nyttjande.

Detta har medfört förändringar av den övergripande

gemenskapslagstiftningen, särskilt genom nya och alltmer

omfattande system för t.ex. tillståndsgivning,

fiskeansträngningsreglering, fördelningen av fiskemöjligheter

samt kontrollverksamhet för medlemsstaterna. Dessutom kan

medlemsstaterna i en ökande utsträckning förutses behöva

4

ingripa även mot verksamheter som har beröring med fisket

utan att delta i den direkta fångstverksamheten. Genom detta

ställs krav på en mer flexibelt utformad fiskelagstiftning. Därtill

kommer att en effektiv lagföring vid överträdelser av

fiskebestämmelser är en av EU prioriterad fråga.

I regeringens skrivelse Vissa fiskeripolitiska frågor m.m. gör

regeringen även bedömningen att man bör se över

möjligheterna att låta Kustbevakningen bedriva

förundersökning avseende vissa fiskebrott i syfte att möjliggöra

en effektivare lagföring. Idag har Kustbevakningen möjlighet

att bedriva förundersökning vid utsläpp av olja och andra

skadliga ämnen enligt 11 kap. 4 § lagen (1980:424) om åtgärder

mot förorening från fartyg. Kustbevakningen har inom detta

område utvecklat ett väl fungerande samarbete med

Åklagarmyndigheten, som skulle kunna utgöra en förebild

också i fråga om utredning och lagföring av fiskebrott. Det kan

också noteras att Kustbevakningen sedan den 1 april 2006 fått

möjligheten att utfärda ordningsbot för vissa förseelser i

sjötrafiken och från den 1 juli 2006 även i fråga om transport av

farligt gods.

Uppdraget

Utredaren skall se över den svenska fiskelagstiftningen och

utarbeta förslag till en ny fiskevårdslag, som skall syfta till att

säkerställa den biologiska mångfalden, livskraftiga fiskbestånd

och goda livsmiljöer för fiskbestånden. Detta förutsätter i sin tur

också ett långsiktigt ekologiskt hållbart utnyttjande.

Utredaren skall vidare undersöka vilka möjligheter det finns

att förbättra regional hänsyn och fördelning av fiskemöjligheter

i samband med stöd, tillstånd och licenser, att säkra det lokala

inflytandet i fiskeriförvaltningen, att skapa skilda former av

samförvaltning, samt att öppna för nya samarbetsformer för

fiskeriförvaltning, fredningsområden, fiskeriövervakning och

fiskerikontroll. Vidare bör utredaren beakta relevant EG-rätt,

det miljöpolitiska arbetet (prop. 2004/05:150,

bet.2005/06:MJU3, rskr. 2005/06:48, 49) och den förda

politiken för global utveckling (skr. 2004/05:4, 2004/05:161,

5

bet. 2005/06:UU5, rskr. 2005/06:24). Samtidigt skall även

behovet av andra förändringar beaktas, t.ex. principen om

användning av bästa tillgängliga teknik, att

miljökonsekvensbedömningar tillämpas vid fiske, att

utbildningskrav kan anges för fiskelicens samt att en ökad

fisketurism möjliggörs.

Utredaren skall vidare mot bakgrund av rättsfallet NJA 2005

s. 33 ägna särskild uppmärksamhet åt samspelet mellan

fiskelagens bestämmelser om straff och särskild rättsverkan och

fiskelagstiftningens olika normgivningsbemyndiganden i syfte

att åstadkomma ett väl fungerande regelverk.

I uppdraget ingår också att särskilt utreda möjligheten att ge

Kustbevakningen förundersökningsrätt avseende vissa

fiskebrott i syfte att möjliggöra en effektivare lagföring. Därvid

skall förslag lämnas om i vilket skede ansvaret för

förundersökningen skall övergå till åklagare. Brottslighetens

skiftande straffvärde medför att det kan finnas behov av en i

vissa fall mer differentierad straffmätning. Utredaren skall

därför se över den nedre delen av straffskalorna och överväga

möjligheten att införa penningböter. Härigenom skulle även

Kustbevakningen kunna ges möjlighet att beivra vissa

överträdelser med ordningsbot.

Utredaren skall överväga om förslagen till ny

fiskelagstiftning föranleder några förändringar i systematiken

även beträffande lagen (1994:1709) om EG:s förordningar om

den gemensamma fiskeripolitiken. Vidare bör en översyn göras

av lagen om fiskevårdsområden (1981:553), lagen om

fiskearrenden (1957:390) samt förordningen (1998:1343) om

stöd till fiskevården. Utredaren skall i dessa sammanhang

studera utformningen av lagen om viltvårdsområden

I uppdraget ligger också att beakta Fiskeriverkets förslag om

modernisering av fiskelagen (dnr Jo2002/1494, Jo2005/2326).

Utredaren skall utarbeta fullständiga förslag till de

författningsändringar som övervägandena föranleder. Förslaget

bör vara så utformat att dess konstruktion och verkan är lätt att

förstå för verksamhetsutövare, tillsynsmyndigheter och

allmänhet. Vidare skall förslagen skall vara utformade på ett

6

sådant sätt att den administrativa hanteringen för

verksamhetsutövarna förenklas utan att syftet med regleringen

urholkas. Vid utformningen av förslagen skall utredaren ta

hänsyn till regeringens mål att minska de administrativa

kostnaderna för företag.

En konsekvensbedömning skall göras för samtliga förslag.

Utredaren skall för samtliga förslag analysera såväl de

samhällsekonomiska och finansiella konsekvenserna som

konsekvenserna för uppfyllelsen av miljömålen. Kostnader och

intäkter för staten, kommuner eller andra berörda skall

redovisas. Vad gäller kostnadsökningar och intäktsminskningar

för staten och kommuner skall utredaren presentera förslag till

finansiering enligt gällande finansieringsprinciper. Utredaren

skall samråda med Fiskesanktionsutredningen (Jo 2006:02) och

särskilt beakta utredningens förslag och slutsatser. Därutöver

skall utredaren samråda med berörda organisationer och

myndigheter, särskilt Fiskeriverket och Kustbevakningen.

Om utredaren finner att vissa frågeställningar kräver en

särskilt skyndsam behandling, kan delredovisning göras. Frågan

om möjlighet för Kustbevakningen att bedriva förundersökning

vid fiskebrott skall redovisas senast den 1 oktober 2007.

Uppdraget skall slutligt redovisas senast den 1 april 2008.

(Jordbruksdepartementet)