Dir. 2006:98
Tilläggsdirektiv till Utredningen om en
Kommittédirektiv
Tilläggsdirektiv till Utredningen om en
stärkt och tydligare tillsyn inom
socialtjänstens område (S 2004:12)
Dir.
2006:98
Beslut vid regeringssammanträde den 7 september 2006
Sammanfattning av tilläggsuppdraget
Utredaren skall, inom ramen för sitt huvuduppdrag avseende
den statliga tillsynen, överväga och föreslå åtgärder som särskilt
stärker tillsynen över barns och ungas rättigheter inom social-
tjänstens olika områden.
Bakgrund
Sedan Sverige år 1990 ratificerade konventionen om barnets
rättigheter pågår ett kontinuerligt arbete med att genomföra
konventionen i alla relevanta sammanhang. Inte minst inom
socialtjänstens olika områden är det angeläget att utveckla och
driva på arbetet med att införliva barnperspektivet. Det gäller
t.ex. flickor och pojkar som är aktuella inom den sociala barn-
och ungdomsvården, flickor och pojkar som lever i utsatta
miljöer samt flickor och pojkar med funktionshinder som har
behov av stöd och service. Det innebär bl.a. att barnets bästa
skall vara avgörande i beslut som rör det enskilda barnet som
fattas inom socialtjänsten och att barn och unga skall ha rätt att
komma till tals i frågor som rör dem. Socialtjänstlagen
(2001:453, SoL) och lagen (1990:52) med särskilda bestämmel-
ser om vård av unga (LVU) har ändrats för att tydliggöra barn-
perspektivet.
2
Genom olika insatser inom den sociala barn- och ungdoms-
vården griper samhället in i barns och ungas och deras familjers
liv. Samhället tar då på sig ett stort ansvar. Det måste därför
ställas höga krav på säkerhet och kvalitet i insatserna och på en
rättssäker handläggning och dokumentation. Länsstyrelserna
har i dessa sammanhang en viktig funktion både när det gäller
tillsyn och rådgivning.
Sociala barn- och ungdomsvårdskommittén
Sociala barn- och ungdomsvårdskommittén behandlade i sitt
betänkande Källan till en chans (SOU 2005:81) vissa frågor om
tillståndsgivning till hem för vård eller boende och hur ofta en
verksamhet bör vara föremål för tillsyn.
Kommittén uppmärksammade att det enskilda barnets för-
hållanden inte granskalls vid ordinarie verksamhetstillsyn.
Kommittén menade dock att gällande bestämmelser i social-
tjänstlagen och socialtjänstförordningen (2001:937) ger till-
räckliga förutsättningar för att olika missförhållanden skall
komma upp i andra sammanhang och lämnade inga förslag till
ny reglering på området.
I remissbehandlingen av betänkandet pekade Barnombuds-
mannen, Rädda Barnen och BRIS på att barns och ungas delak-
tighet i samband med utredning, vård och behandling inom den
sociala barn- och ungdomsvården inte fullt ut tillgodoses med
de förslag som kommittén lämnat. Man ansåg bl.a. att läns-
styrelserna i lag borde åläggas att göra oanmälda tillsynsbesök
och att de då borde tala med barn och unga i enrum, att läns-
styrelserna borde få i uppdrag att informera barn och unga om
de rättigheter de har under placeringen och att länsstyrelsen
borde bli en instans dit barn som är placerade i samhällets vård
kan vända sig med frågor eller kritik på sina egna villkor, utan
att behöva vara rädda för repressalier. Barnombudsmannen har
tillsammans med Länsstyrelsen i Skåne län drivit projektet Barn
på institution som redovisats i rapporten Vi har så mycket att
säga! (BR2004:08). Rädda Barnen har i rapporten Rakt från
hjärtat – Tankar och idéer från barn och ungdomar placerade i
samhällets vård (2005) redovisat ett projekt som genomförts för
3
att låta barn som är placerade i familjehem eller på institution
själva komma till tals i frågor som rör placeringen. Båda
rapporterna innehåller förslag som syftar till att stärka säker-
heten i vården.
Europarådets rekommendation om barns rättigheter på
institution
Frågor om barns rättigheter i samband med institutionsvård har
under de senaste åren behandlats av Europarådets kommitté för
social sammanhållning. Ministerkommittén fastställde i mars
2006 Europarådets rekommendationer (Rec[2005]5) om barns
rättigheter vid institutionsvård. Dessa innebär bl.a. att barn och
unga skall ha tillgång till anpassad information om sina rättig-
heter och att det skall finnas en självständig instans till vilken
de kan vända sig med eventuella klagomål på vården.
Uppdrag till länsstyrelserna i regleringsbrevet för 2006
Länsstyrelserna tillförs under åren 2006 och 2007 nya resurser.
Resurserna skall bl.a. användas för att klara tillsynen över
socialtjänstens barn- och ungdomsvård. I uppdraget ingår att
utöva strukturerad och operativ tillsyn över samtliga enskilda
och offentliga verksamheter där barn och unga ges insatser av
socialtjänsten. Tonvikten skall här ligga på kvalitet och säkerhet
samt att åtgärda brister.
Uppföljning av den nationella handlingsplanen för
handikappolitiken
I en uppföljning av den nationella handlingsplanen för handi-
kappolitiken (skr. 2005/06:110) konstaterar regeringen att för-
äldrar till barn med omfattande funktionshinder har stort behov
av stöd och insatser för att få familjens vardag att fungera. Det
finns tecken på att familjens totala omsorgsansvar för barn med
funktionshinder har ökat. Flera studier visar att många föräldrar
saknar en samlad information om vilka stödinsatser som finns
och vart man kan vända sig. Stödet och insatserna skall vara
utformade så att de passar hela familjen vilket bl.a. innebär in-
4
dividuella lösningar, ett begränsat antal inblandade personer
och samordning av insatser. Det är viktigt att socialtjänsten har
ett tydligt barnperspektiv även inom detta område.
Uppdraget
Utredaren skall, inom ramen för sitt huvuduppdrag avseende
den statliga tillsynen, överväga åtgärder som särskilt stärker
tillsynen över flickors och pojkars rättigheter inom social-
tjänstens olika områden. Åtgärderna kan omfatta förändringar
av bl.a. ansvarsförhållanden som utredaren finner relevanta och
som innebär att barnperspektivet i tillsynen stärks. Utredaren
skall lämna de författningsförslag han finner nödvändiga. Ut-
redaren skall ta tillvara de kunskaper och erfarenheter som har
redovisats i andra sammanhang. Samråd skall också ske med
Barnombudsmannen, BRIS och Rädda Barnen samt ett urval
handikapporganisationer.
Uppdraget skall redovisas senast den 1 juli 2007.
(Socialdepartementet)