Dir. 2007:125
En ny fiskelagstiftning
Kommittédirektiv
En ny fiskelagstiftning
Dir.
2007:125
Beslut vid regeringssammanträde den 4 oktober 2007
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare ska lämna förslag till en förändrad fiske-
lagstiftning. Förslagen ska syfta till att ge förutsättningar för ett
hållbart nyttjande av fiskresurserna som gynnar näringsverk-
samheten och fritidsfisket samt den biologiska mångfalden. Den
huvudsakliga framtida regleringen av fisket ska utformas som
en fiskevårdslag. I uppdraget ingår också att beakta behovet av
regelförenklingar och en effektivisering av lagföringen vid brott
mot fiskelagstiftningen. Utredaren ska utarbeta fullständiga för-
slag till de författningsändringar som övervägandena föranleder.
Bakgrund
Regelverket för fisket består dels av såväl EG:s förordningar,
vilka är direkt tillämpliga i medlemsstaterna, och dels av
nationell lagstiftning med utgångspunkt i fiskelagen (1993:787).
EU:s gemensamma fiskeripolitik, som reformerades år 2002,
omfattar bevarande, förvaltning och utnyttjande av akvatiska
levande resurser, vattenbruket samt beredning och avsättning av
produkter från fiske och vattenbruk. Syftet är att säkerställa att
ett nyttjande av levande akvatiska resurser sker på ett hållbart
sätt i ekonomiskt, miljömässigt och socialt hänseende. För att
uppnå detta ska fiskeriförvaltningen utgå från ekosystemansats-
en, tillämpa försiktighetsprincipen och utnyttja bästa tillgängli-
ga teknik samt utgå från vetenskapliga bedömningar. Detta ska
ge förutsättningar för en effektiv fiskeverksamhet som tar hän-
2
syn till konsumentens intressen inom ramen för en ekonomiskt
lönsam och konkurrenskraftig fiske- och vattenbruksnäring
vilket ger en rimlig levnadsstandard för dem som är beroende
av fisket.
Fiskelagen reglerar rätten till fiske och fiskets bedrivande
inom Sveriges sjöterritorium och inom Sveriges ekonomiska
zon. I de fall som anges särskilt gäller lagen även svenskt havs-
fiske utanför den ekonomiska zonen. Enligt fiskelagen får rege-
ringen, eller den myndighet som regeringen bestämmer, utfärda
föreskrifter vilka förbjuder eller begränsar fiske i vissa avseen-
den samt om vilken hänsyn fisket ska ta för att skydda miljön.
Regeringen har i huvudsak lämnat föreskriftsrätten vidare till
Fiskeriverket. Nästan samtliga nationella detaljföreskrifter om
fiske finns därför samlade i Fiskeriverkets författningssamling,
FIFS. Även miljöbalken ger möjlighet att reglera fisket ur be-
varande- eller restaureringsperspektiv men som princip gäller
att fiskelagstiftningen bör användas vid förvaltning av fisket.
Fiskelagen har som en följd av medlemskapet i EU ändrats
ett antal gånger. Fiskeriverket har vidare lämnat ytterligare för-
slag till modernisering av fiskelagstiftningen.
Skärpta straffbestämmelser på fiskets område infördes gen-
om ändringar i fiskelagen (prop. 2002/03:41, bet. 2002/03:
MJU16, rskr. 2002/03:173). Dessa ändringar innebar att straffen
för överträdelser skärptes i flera avseenden. Straffmaximum för
normalbrott höjdes från fängelse i sex månader till ett år. En be-
stämmelse om grovt brott infördes, enligt vilken fängelse i
högst två år kan utdömas. Vidare tillkom bestämmelser om
återkallelser av yrkesfiskelicens och fartygstillstånd på viss tid
samt om varning och en särskild avgift för otillåtna fångster.
Utredningsbehov
Fiskelagen tar sin utgångspunkt i och reglerar i första hand rätt-
en till fiske. I de delar som avser fiskevård och resursvård inne-
håller lagen i huvudsak bemyndiganden att vidta åtgärder. Den
svenska fiskeripolitiken är numera tydligt inriktad mot ett eko-
logiskt hållbart nyttjande av fiskeresursen. Samtidigt är det vik-
tigt att även målen om ett ekonomiskt och socialt hållbart nytt-
3
jande beaktas och möjliggör en ekonomiskt lönsam närings-
verksamhet vilket kan bidra till regional utveckling. Fiskelagen
behöver därför anpassas efter vad de nationella behoven och
gemenskapsrätten kräver. Som jämförelse kan nämnas att målet
för den reviderade gemensamma fiskeripolitiken, som började
gälla under år 2003, innebär att levande akvatiska resurser ska
utnyttjas på ett hållbart sätt i ekonomiskt, miljömässigt och so-
cialt hänseende. Nationellt kan jämförelser göras med både
skogsvårdslagen (1979:429) och miljöbalken vilka båda har
portalparagrafer som klargör att målsättningen är ett hållbart
nyttjande. Motsvarande paragraf saknas i nuvarande fiskelag.
Mot denna bakgrund finns ett behov av en ny fiskelagstift-
ning. En sådan ska reglera verksamheter inom fiske och vatten-
bruk vilket direkt eller indirekt påverkar fiskbestånd och den
akvatiska miljön. Lagen ska inom ramen för bibehållna eller
restaurerade ekosystem reglera dessa verksamheter så att de ger
bästa möjliga långsiktiga avkastning. Det långsiktiga målet om
att de kommersiella fiskbestånden inom ovan given ram ska
byggas upp till en optimal nivå är gemensamt för en framtida
lönsam näringsverksamhet, fritidsfiske och hållbar utveckling.
Under senare år har många av de inom EU kommersiellt
nyttjade fiskbestånden minskat samtidigt som allt effektivare
fångstmetoder tillämpas. Mot den bakgrunden bedrivs inom
EU:s fiskeriförvaltning ett aktivt arbete med kontinuerligt ökan-
de miljöhänsyn för att skapa ett hållbart nyttjande. Detta har
medfört förändringar av den övergripande gemenskapslagstift-
ningen, särskilt genom de nya systemen för t.ex. tillståndsgiv-
ning, fiskeansträngningsreglering, fördelningen av fiskemöjlig-
heter samt kontrollverksamhet för medlemsstaterna. Dessutom
är det troligt att medlemsstaterna får behov av att i en ökande
utsträckning behöva ingripa även mot verksamheter som har be-
röring med fisket men inte är en del av den direkta fångstverk-
samheten. Genom detta ställs krav på en mer flexibelt utformad
fiskelagstiftning. Därtill kommer att en effektivare lagföring vid
överträdelser av fiskebestämmelser är en av EU prioriterad frå-
ga. EU-kommissionen har riktat kritik mot att överträdelser av
fiskelagstiftningen inte beivras i tillräckligt hög grad av svenska
myndigheter
.
4
I en dom den 9 februari 2005 (NJA 2005 s. 33) fann Högsta
domstolen att regeringsformen inte tillåter att blankettstraff-
stadganden med fängelse i straffskalan fylls ut med myndig-
hetsföreskrifter på så sätt att den gärning som straffbeläggs
anges helt eller i väsentliga delar i sådana myndighetsföreskrif-
ter. Det finns därför anledning att se över fiskelagens bestäm-
melser om straff och särskild rättsverkan i syfte att identifiera
eventuella otillåtna blankettstraffstadganden och överväga be-
hovet av författningsändringar.
I regeringens skrivelse Vissa fiskeripolitiska frågor m.m.
(skr. 2005/06:171, bet. 2005/06:MJU27, rskr. 2005/06:391) har
bedömningen gjorts att man bör se över möjligheterna att låta
Kustbevakningen bedriva förundersökning avseende vissa
fiskebrott i syfte att möjliggöra en effektivare lagföring. Med
stöd av regeringens bemyndigande den 25 januari 2007 har en
särskild utredare tillkallats med uppdrag att göra en översyn av
regleringen av Kustbevakningens befogenheter (Fö 2007:02).
Genom beslut denna dag har regeringen gett utredaren i
uppdrag att i tillägg till sitt ursprungliga uppdrag utreda
möjligheten att ge Kustbevakningen rätt att bedriva
förundersökning avseende vissa fiskebrott. Vidare har
regeringen låtit utreda möjligheterna att införa administrativa
sanktioner på yrkesfiskets område (SOU 2007:20). Förslagen
syftar till att påskynda och effektivisera hanteringen vid
överträdelse av fiskebestämmelserna genom att ge möjlighet till
administrativa sanktioner utan föregående domstolsförfarande.
Såväl inom den gemensamma fiskeripolitiken som inom den
svenska fiskepolitiken har ett ökat fokus successivt lagts på en
ökad samverkan mellan förvaltare, forskare, olika kategorier
fiskande och andra intressenter och ett ökat inflytande för
brukare och intressenter. Under åren 2004–2006 har
Fiskeriverket haft i uppdrag att leda och samordna ett antal
pilotprojekt som syftar till att utveckla en lokal eller regional
samförvaltning av fisket (dnr Jo2006/3424). I sin
avrapportering av detta arbete har Fiskeriverket pekat på ett
antal juridiska frågeställningar vilka bör analyseras för det
fortsatta arbetet med samförvaltning i Sverige. En viktig fråga
är hur stort inflytande som kan eller bör ges till ett
5
samförvaltningsorgan för att syftet och målsättningen med ett
ökat deltagande och brukaransvar ska uppnås.
En annan aspekt av ett ökat brukaransvar och den enskilde
fiskarens möjligheter att själv styra sitt fiske inom ramen för
gällande fiskeregler är det uppdrag Fiskeriverket redovisat
avseende en ändrad reglering av det pelagiska fisket, dvs. fiske
efter sill, makrill, tobis etc. Även här pekar myndigheten på
behov av analys av de rättsliga förutsättningarna, särskilt
avseende vissa skattemässiga konsekvenser och om lagens
systematik avseende licenser, fartygstillstånd och andra tillstånd
samt kopplingarna mellan fiskeföretaget och innehavaren av
fartygstillståndet, vilket i dag måste vara en fysisk person.
Fiskevården i en större del av våra svenska inlandsvatten
sker inom ramen för särskilda fiskevårdsområden. Dessa styrs i
första hand av lagen (1981:553) om fiskevårdsområden.
Den svenska regeringen har satt som mål att de svenska fö-
retagens administrativa kostnader för samtliga statliga regelverk
ska minska med minst 25 procent under en period av fyra år.
Det är därför angeläget att förhindra att nya, kostnadskrävande
regler ersätter de gamla. Syftet är att skapa ett bättre företags-
klimat vilket gör det mer lönsamt och mindre krångligt att vara
företagare. Ett liknande arbete med regelförenklingar bedrivs i
EU:s regi. Detta syftar till att minska företagens administrativa
kostnader med 25 procent till år 2012.
Det är angeläget att nya regelverk utformas enkelt men ändå
uppnår sitt syfte lika effektivt. Om regelverket utformas på ett
enklare och mer ändamålsenligt sätt kan företagen ägna mer tid
och resurser till att driva och utveckla sin verksamhet och
därigenom bidra till ökad tillväxt och sysselsättning. Detsamma
kan i viss mening också gälla för utformningen av den nya
fiskevårdslagstiftningen.
Uppdraget
Utredaren ska se över den svenska fiskelagstiftningen och ut-
arbeta förslag till en ny fiskevårdslag som inom ramen för bibe-
hållna ekosystem ska syfta till ett långsiktigt hållbart nyttjande
av fiskeresurserna vilket gynnar näringsverksamheten och fri-
6
tidsfisket. Den nya lagstiftningen bör återspegla nu gällande
mål för såväl den svenska som den gemensamma fiskeripolitik-
en
.
I sitt arbete bör utredaren beakta den internationella havsrätt-
en, relevant EG-rätt, särskilt den gemensamma fiskeripolitiken
samt EU:s miljö- och vattenpolitik, liksom regeringens arbete
med landsbygdsstrategin och det miljöpolitiska arbetet, särskilt
havsmiljöarbetet och miljömålsarbetet samt politiken för global
utveckling. Utredaren ska vidare undersöka vilka möjligheter
det finns att ta större regional hänsyn vid fördelning av fiske-
rättigheter i samband med stöd, tillstånd och licenser, att säkra
ett lokalt inflytande i fiskeriförvaltningen, att skapa skilda form-
er av samförvaltning, samt att öppna för nya samarbetsformer
för fiskeriförvaltning, fredningsområden, fiskeriövervakning
och fiskerikontroll. Samtidigt ska även behovet av andra för-
ändringar beaktas, som principen om bästa tillgängliga teknik,
miljökonsekvensbedömningar vid fiske etc. Dessutom ska ut-
redas hur utbildningskrav kan anges för fiskelicens samt hur
möjligheten att införa licens för t.ex. fisketurismen ska utform-
as.
Utredaren ska vidare i syfte att åstadkomma ett väl fungeran-
de regelverk ägna särskild uppmärksamhet åt samspelet mellan
fiskelagens bestämmelser om straff och särskild rättsverkan och
fiskelagstiftningens olika normgivningsbemyndiganden. I denna
del av uppdraget ingår att identifiera eventuella otillåtna blan-
kettstraffstadganden i fiskelagen och i det sammanhanget över-
väga behovet av författningsändringar.
Utredaren ska vidare överväga vilka åtgärder som ytterligare
kan vidtas för att effektivisera lagföringen av brott mot fiskelag-
stiftningen utöver de förslag som lämnats av utredningen om
Administrativa sanktioner på yrkesfiskets område (SOU
2007:20) och den fråga om möjlighet för Kustbevakningen att
bedriva förundersökning i fråga om vissa fiskebrott som om-
fattas av uppdraget till Utredningen om Kustbevakningens befo-
genheter (Fö 2007:02).
Vidare ska utredaren göra en översyn av lagen (1981:553)
om fiskevårdsområden och de bestämmelser i lagen (1957:390)
om fiskearrenden och i förordningen (1998:1343) om stöd till
7
fiskevården som rör fiskevårdområden. Lagen om fiskevårds-
områden behöver ändras för att bättre stämma överens med
fiskelagen och med nuvarande politiska inriktning mot miljö-
hänsyn. Utredaren bör undersöka om det går att förenkla reg-
lerna för bildande och förvaltning av fiskevårdsområden samt
vidare överväga behovet av och möjligheterna till fördelning
mellan medlemmarna av ett eventuellt ekonomisk överskott
från fiskevårdsområden. En utgångspunkt för detta arbete ska
vara utformningen av lagen (2000:592) om viltvårdområden
samt beakta de författningsförslag och slutsatser rörande lagen
om fiskevårdsområden, som utarbetats av Utredningen om det
fria handredskapsfisket (SOU 2001:82).
Utredaren ska överväga om förslagen till ny fiskelagstiftning
föranleder några förändringar i systematiken i lagen
(1994:1709) om EG:s förordningar om den gemensamma fiske-
ripolitiken. Utredaren ska ta ställning till om bestämmelserna i
den lagen bör föras över till den nya fiskevårdslagen.
I uppdraget ligger också att beakta Fiskeriverkets förslag
om, samt Regeringskansliets beredningar av, modernisering av
fiskelagen (dnr Jo2002/1494, Jo2005/2326) samt förslagen i
rapporterna om Regional och lokal samförvaltning av fiske (dnr
Jo2006/3424), Situationen och utvecklingen av bildandet av
fiskevårdsområden i Sverige (dnr Jo2006/2401) och Ändrad
reglering av det pelagiska fisket (dnr Jo2007/1917). Utredaren
ska vidare följa beredningen inom Regeringskansliet av förslag-
en från utredningen om Administrativa sanktioner på yrkesfis-
kets område (SOU 2007:20).
Utredaren ska utarbeta fullständiga förslag till de författ-
ningsändringar som övervägandena föranleder. Förslaget bör
vara så utformat att dess konstruktion och verkan är lätt att till-
lämpa för verksamhetsutövare, tillsynsmyndigheter och allmän-
het. Vidare ska förslagen vara utformade på ett sådant sätt att
den administrativa hanteringen för verksamhetsutövarna förenk-
las utan att syftet med regleringen urholkas. Vid utformningen
av förslagen ska utredaren ta hänsyn till regeringens mål att
minska de administrativa kostnaderna för företag.
8
Redovisning av uppdraget
En konsekvensbedömning ska göras för samtliga förslag. Utre-
daren ska för samtliga förslag analysera såväl de samhällseko-
nomiska och finansiella konsekvenserna som konsekvenserna
för uppfyllelsen av miljömålen. Kostnader och intäkter för sta-
ten, kommuner eller andra berörda ska redovisas. När det gäller
kostnadsökningar och intäktsminskningar för staten och kom-
munerna ska utredaren presentera förslag till finansiering enligt
gällande finansieringsprinciper. Vad gäller redovisning av för-
slagets konsekvenser för företagen ska utredaren samråda med
Näringslivets regelnämnd. Utredaren ska vidare samråda med
Utredningen om Kustbevakningens befogenheter (Fö 2007:02)
och Havsmiljöutredningen (M 2006:05) samt med berörda orga-
nisationer och myndigheter, särskilt med Fiskeriverket, Natur-
vårdsverket och Kustbevakningen.
Uppdraget ska redovisas senast den 1 oktober 2008.
(Jordbruksdepartementet)