Dir. 2007:38
Fritt val inom äldre- och
Kommittédirektiv
Fritt val inom äldre- och
handikappomsorgen
Dir.
2007:38
Beslut vid regeringssammanträde den 15 mars 2007
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att utreda förutsättningarna för
ökad valfrihet när det gäller vård, omsorg, stöd och service in-
klusive särskilt boende som ges till äldre och personer med
funktionshinder enligt socialtjänstlagen (2001:453). Utgångs-
punkten för utredarens förslag ska vara att öka valfriheten och
inflytandet för äldre och personer med funktionshinder. För-
slagen ska främja en mångfald av utförare, både i fråga om
storlek och inriktning.
Därför behövs en utredning
Det finns framförallt två skäl till att frågan behöver utredas. Det
ena är att det är oklart hur olika valfrihetsmodeller, för exem-
pelvis hemtjänst och särskilda boendeformer för äldre och per-
soner med funktionshinder, förhåller sig till upphandlingslag-
stiftningen. Det andra skälet är att fler kommuner än i dag borde
införa valfrihetssystem inom äldre- och handikappomsorgen,
enligt regeringens bedömning. Trots att dagens lagstiftning inte
är konstruerad på ett sätt som underlättar för valfrihetsmodeller
inom äldreomsorgen så har 24 kommuner valt att införa någon
form av kundvalssystem inom denna sektor. Det behöver ut-
redas hur ett valfrihetssystem bör utformas. Regeringen be-
dömer vidare att det behövs åtgärder för att fler kommuner ska
införa valfrihet för äldre och personer med funktionshinder när
det gäller insatser som ges enligt socialtjänstlagen.
2
Utredarens uppdrag
Utredarens uppdrag har två huvudinriktningar. Den första in-
riktningen gäller hur ett valfrihetssystem inom äldre- och
handikappomsorgen ska utformas och i vilka delar det bör
regleras. Den andra inriktningen gäller de juridiska förutsätt-
ningarna för ett sådant valfrihetssystem, i förhållande till upp-
handlingslagstiftningen.
Utredaren ska göra följande:
–
Analysera och lämna förslag på utformningen av ett
valfrihetssystem för äldre och personer med funktions-
hinder med insatser enligt socialtjänstlagen (Fritt val).
–
Med beaktande av upphandlingslagstiftningen, lämna
förslag på nationella krav och kvalitetskriterier som ska
vara uppfyllda för att en utförare ska bli godkänd i val-
frihetssystemet.
–
Se över och lämna förslag på hur kommunerna ska
informera potentiella utförare om de möjligheter till
uppdrag som valfrihetssystemet innebär, inklusive vilka
krav som ställs för att bli godkänd som utförare.
–
Lämna förslag på hur utförare på ett enkelt och effektivt
sätt ska kunna godkännas samt belysa vilken roll kom-
munen eller statliga tillsynsmyndigheter ska ha i denna
process.
–
Lämna förslag på hur en utförare kan få sin sak prövad
om han eller hon upplever sig ha blivit felaktigt be-
handlad vid godkännandeförfarandet, kvalitetsbedöm-
ningar, etc.
–
Uppmärksamma om det finns särskilda svårigheter för
mindre företag och andra typer av utförare i samband
med godkännande, till följd av deras småskaliga verk-
samhet. Förslag till insatser ska lämnas för att stärka
deras möjligheter att bli godkända som utförare.
–
Analysera och vid behov lämna förslag på hur kommu-
ner ska kunna samverka kring ett valfrihetssystem utan
att bilda kommunalförbund eller en gemensam nämnd.
–
Se över och lämna förslag på hur kommunerna kan
agera för att stödja och underlätta för den enskilde att
3
välja utförare, t.ex. genom information eller andra
stödinsatser. Utredaren ska i detta sammanhang över-
väga att tydligare reglera kommunernas skyldighet att
informera personer i behov av vård och omsorg om
valmöjligheterna i kommunen.
–
Överväga om det finns behov av att närmare reglera
kontrollen och uppföljningen av verksamheten i ett val-
frihetssystem samt redovisa goda exempel på uppfölj-
ning och kontroll.
–
Analysera och lämna förslag på hur det statliga stimu-
lansbidrag som aviserats för år 2008 bör användas för
att effektivt underlätta övergången till ett valfrihets-
system med större mångfald av aktörer inom äldre- och
handikappomsorgen.
–
Lämna författningsförslag som möjliggör valfrihets-
system inom äldre- och handikappomsorgen. Utredaren
ska i detta sammanhang särskilt beakta svensk och
gemenskapsrättslig upphandlingslagstiftning.
Bakgrund
Regeringen vill stärka individens möjligheter till inflytande
över den egna vardagen. Valfriheten för äldre och personer med
funktionshinder behöver öka. Individens möjlighet att välja gör
att den offentligt finansierade servicen blir mer lyhörd för den
enskildes behov och önskemål. Mångfald, valfrihet och konti-
nuitet gynnas om omsorgstagare, så långt det är möjligt, kan
välja vem som ska utföra insatserna. Att öka valfriheten är ett
sätt att öka tillgängligheten, kvaliteten och effektiviteten inom
äldreomsorgen såväl som i stödet till personer med funktions-
hinder. Genom att det blir fler utförare med olika inriktningar
ökar möjligheten för den enskilde att få sina behov och önske-
mål tillgodosedda. För personer med annat modersmål än
svenska kan det t.ex. innebära större möjlighet att få kommuni-
cera på sitt eget modersmål och få de dagliga rutinerna anpassa-
de efter den egna traditionen.
Med en större mångfald av aktörer uppstår inte bara kon-
kurrens om omsorgstagarna, utan även om medarbetarna. Efter-
4
som efterfrågan på medarbetare kan bli större än utbudet sti-
muleras arbetsgivarna att erbjuda medarbetarna goda villkor
och utvecklingsmöjligheter. Konkurrens bidrar till att med-
arbetarnas engagemang, kreativitet och nytänkande tas till vara
på ett bättre sätt. Det ökar potentialen för effektivisering och
utveckling.
Behovet av ett system för ökad valfrihet och högre effektivitet
Motivet för att införa ett system med ökad valfrihet är att öka
inflytandet för enskilda inom ramen för det samhällsfinansie-
rade välfärdssystemet och att öka mångfalden, kvaliteten och
effektiviteten i serviceutbudet. Ett valfrihetssystem innebär ett
ändrat förhållningssätt. Makt flyttas från politiker till med-
borgare och de enskildas önskemål kommer i fokus. Deras
möjlighet att välja och att välja bort är central för utvecklingen
av verksamheten.
Ett valfrihetssystem innebär inte bara ökat inflytande för den
enskilde, utan även konkurrens mellan olika utförare. Det i sin
tur har stor potential att bidra till en utveckling av kvaliteten
och effektiviteten. Nordiska erfarenheter av att konkurrensut-
sätta äldreomsorg är att det har medverkat till en effektivisering
i form av både sänkta kostnader och förbättrad kvalitet. Det
visar Ekonomistyrningsverket (ESV) i en rapport där man
sammanställt slutsatser från ett stort antal utländska och
svenska studier av effekterna av att konkurrensutsätta offentlig
verksamhet, bl.a. äldreomsorg (ESV 2006:15). Effektivitets-
vinsterna är en följd av nya lösningar för t.ex. ledning, organi-
sation eller metoder, som möjliggör bättre användning av till-
gängliga resurser.
En större mångfald av utförare ökar utrymmet för medarbe-
tarna att själva driva och utveckla verksamheten. Mer än 90
procent av dem som arbetar i äldreomsorgen är kvinnor. Bättre
möjligheter att starta och driva företag inom äldreomsorgen
innebär således bättre villkor för kvinnors företagande. Med fler
arbetsgivare att välja mellan kan de anställda välja det arbetssätt
och den typ av organisation de vill jobba i. Det ger dem bättre
möjligheter till utveckling och fler karriärvägar. En större
5
mångfald av arbetsgivare kan bidra till en bättre arbetsmiljö och
göra det mer attraktivt att arbeta inom äldre- och handikappom-
sorgen.
En beskrivning av nuläget
Befintliga valfrihetssystem med check innebär att kommunen
inbjuder privata, ideella och kooperativa utförare att på lika
villkor konkurrera med kommunens egna verksamhet. Detta
sker genom att kommunen först prövar dessa utförares lämplig-
het utifrån fastställda kriterier. De utförare som bedöms lämp-
liga auktoriseras, certifieras eller godkänns av kommunen och
jämställs med kommunens egna verksamhet. Kommunen ansva-
rar för att kontinuerligt kontrollera att de överenskomna kvali-
tetskriterierna efterlevs.
Länsstyrelsen ansvarar för tillsynen av verksamhet som be-
drivs enligt socialtjänstlagen, oavsett om den bedrivs i kommu-
nal eller annan regi. Arbetet består i att följa upp, inspektera och
kontrollera att kommuner och övriga som bedriver verksamhet
enligt socialtjänstlagen i länet följer lagstiftning och andra
gällande bestämmelser. Länsstyrelsen får förelägga den som
svarar för verksamheten att avhjälpa missförhållanden. Om
föreläggandet inte följs får länsstyrelsen förbjuda fortsatt verk-
samhet. Länsstyrelsen kan även stimulera till utveckling av
kommunernas socialtjänster och deras framtida utveckling.
Länsstyrelsen ger tillstånd för enskild verksamhet, t.ex. för sär-
skilda boendeformer för äldre och personer med funktions-
hinder som drivs i privat regi. Enskilda personer kan vända sig
till länsstyrelsen med klagomål om man är missnöjd med hur ett
ärende handlagts eller har frågor om socialtjänsten.
I dag bedrivs cirka 90 procent av vården och omsorgen om
äldre i kommunal regi. Över hälften av de kommuner som har
andra utförare har endast en utförare utöver kommunen. Enbart
de största kommunerna har fler än fem utförare. Bland de
privata företagen dominerar ett fåtal företag. Enligt en enkät-
undersökning som Sveriges Kommuner och Landsting genom-
förde under år 2006 har endast 24 kommuner infört kundval för
hemtjänsten och åtta kommuner för särskilda boendeformer. I
6
enkäten har 29 kommuner svarat att de planerar att införa kund-
val i hemtjänsten och åtta kommuner att de planerar att införa
kundval i särskilda boendeformer. Kundvalssystem för hem-
tjänst och särskilda boendeformer enligt socialtjänstlagen om-
fattar inte bara äldre, utan även personer med funktionshinder
under 65 år som har dessa insatser.
I dagens system där nästan all vård och omsorg bedrivs i
kommunal regi har den enskilde små möjligheter att välja vem
som ska utföra de insatser som han eller hon behöver och, del-
vis som en följd av detta, även små möjligheter att påverka hur
och när insatserna utförs. Medarbetarna saknar ofta möjlighet
att själva driva och utveckla verksamheten och att byta arbets-
givare. Resultatet har blivit en begränsad utveckling av kvalitet,
nytänkande, företagsamhet och möjligheter för de anställda.
Utredningsbehov
Regeringen vill skapa ett system som främjar valfrihet, mång-
fald och effektivitet när det gäller insatser för äldre och personer
med funktionshinder, i första hand när det gäller hemtjänst och
särskilda boendeformer enligt socialtjänstlagen. Syftet är att den
enskilde ska få större möjlighet att, efter biståndsbedömning,
välja vem som ska utföra de insatser han eller hon har beviljats.
Rättsläget behöver klargöras när det gäller förutsättningarna för
valfrihetssystem för äldre och personer med funktionshinder.
Enligt regeringens bedömning är det också alldeles för få kom-
muner som har infört något slags valfrihetssystem. Det behöver
utredas hur ett valfrihetssystem för insatser till äldre och perso-
ner med funktionshinder bör utformas samt hur fler kommuner
kan stimuleras att införa valfrihetssystem.
Utredningens uppdrag avgränsas till insatser enligt social-
tjänstlagen och omfattar alltså inte insatser enligt lagen
(1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade
(LSS), eftersom Assistanskommittén (S 2004:06) genomför en
bred översyn av LSS.
7
Otydligt lagstöd för valfrihetssystem
Många kommuner vill kunna erbjuda en större valfrihet för
hemtjänst och särskilda boendeformer och 24 kommuner har
redan infört ett valfrihetssystem. Men mycket tyder på att det
behövs ett tydligare lagstöd för detta än vad som finns i dag.
Det råder oklarhet om hur valfrihets- eller kundvalssystem för-
håller sig till upphandlingslagstiftningen. Flera utredningar har
påtalat att det finns behov av att utreda kundvalssystem inom
äldreomsorg, sjukvård, barnomsorg m.m. i särskild ordning
(Mera värde för pengarna, SOU 2001:31, Vårdens ägarformer –
vinst och demokrati, SOU 2003:23, samt Äldrepolitik för fram-
tiden, SOU 2003:91).
Stöd för att underlätta ett aktivt val
För att det ska uppstå en fungerande kvalitetskonkurrens är det
viktigt att en relativt stor andel av de omsorgsberättigade aktivt
väljer utförare. Att många gör ett aktivt val kan även bidra till
att fler nya aktörer blir intresserade av att etablera sig i en
kommun. Enligt Konkurrensverket var det, i de kommuner som
hade valfrihetssystem år 2002, få som valt utförare och än färre
som utnyttjat möjligheten att byta utförare i hemtjänsten. Ännu
svårare torde det vara att byta från en särskild boendeenhet till
en annan, enligt Konkurrensverket. (Vårda och skapa kon-
kurrens, 2002).
Det är angeläget att ta reda på varför man avstår från att
välja utförare och att vidta åtgärder som underlättar den enskil-
des val. En sådan åtgärd kan t.ex. vara att tydligt definiera vem
som kan hjälpa den enskilde att välja och att ställa krav på rele-
vant och lättillgänglig information om olika valmöjligheter.
Regeringen har gett Socialstyrelsen i uppdrag att utveckla ett
nationellt system för öppna jämförelser inom vården och om-
sorgen om äldre (S2007/518/ST). I uppdraget ingår att ta fram
kvalitetsindikatorer och att utveckla statistiken om äldreom-
sorgen. På sikt kommer informationen i de öppna jämförelserna
att kunna fungera som ett underlag för brukarnas val av utförare
av äldreomsorg.
8
Kommunen ska informera om valmöjligheter
Tillgång till information är en förutsättning för att den enskilde
verkligen ska ha ett reellt val i en kundvalsmodell. För den per-
son som ska välja måste det klart framgå vilka valmöjligheter
man har och vilka konsekvenser valet kan få. Detta ställer i sin
tur krav på att informationen om tjänsterna är innehållsrik,
mångsidig, lättförståelig och tillförlitlig. Ett välfungerande sys-
tem med ökad valfrihet för den enskilde förutsätter att kommu-
nen tillhandahåller sådan information till personer i behov av
vård och omsorg och till deras anhöriga.
Uppföljning och kontroll
Enligt socialtjänstlagen svarar varje kommun för socialtjänsten
inom sitt område. Kommunen ska därför följa upp de tjänster
som utförs inom ramen för socialtjänstlagen. Behovet av upp-
följning och kontroll av kvalitet ökar om det blir fler externa
utförare. Eftersom kommunens direkta kontroll över verksam-
heten minskar till följd av konkurrensutsättningen bör kommu-
nen skapa rutiner för att kontrollera att utförarna sköter verk-
samheten enligt de krav som ställts upp. Oavsett om utföraren
är privat, ideell, kooperativ eller offentlig ska det offentliga stå
för tillsynen av verksamheten, och för kontrollen av att utförar-
na lever upp till de kriterier som angivits. Det är nödvändigt att
det finns ett system för att återkommande granska utförarnas
verksamhet och vid behov återkalla godkännanden av utförare.
Brukarundersökningar kan vara ett av flera verktyg för att följa
upp hur verksamheten fungerar.
Behov av stöd till kommuner som vill öka valfrihet och
mångfald inom äldre- och handikappomsorgen
I ett valfrihetssystem bör kommunerna utveckla rutiner för att
granska och eventuellt godkänna nya utförare, för att informera
brukarna om valmöjligheterna samt för att följa upp den externa
verksamheten och kontinuerligt kontrollera att uppställda krav
och kvalitetskriterier efterlevs. Detta kräver en särskild kompe-
9
tens hos kommunerna och kan innebära, åtminstone inlednings-
vis, merkostnader för ökad administration.
Om kommunen ska stå för godkännande och kvalitetskon-
troll av utförare och samtidigt själv agera som utförare måste
dessa verksamheter separeras ifrån varandra för att reducera
risken för sammanblandning av rollerna och därmed även
risken för snedvriden konkurrens. Det är viktigt att det finns
tydliga regler och rutiner för att säkerställa att utförarna be-
handlas lika.
Enligt regeringens bedömning kommer kommunerna att be-
höva stöd, i syfte att underlätta övergången till ett system med
ökad valfrihet och mångfald inom äldreomsorgen. Därför har
regeringen aviserat 300 miljoner kronor för år 2008 i bidrag för
att stimulera och påskynda införandet av ett valfrihetssystem i
kommunerna. Det behöver utredas hur detta stimulansbidrag
ska användas för att på ett effektivt sätt underlätta övergången
till ett system med ökad valfrihet och en större mångfald av
aktörer inom äldre- och handikappomsorgen.
Uppdraget
Utformning av valfrihetssystem för äldre och funktionshindrade
Utredaren ska analysera och föreslå utformning av ett system
som ökar valfriheten och inflytandet för äldre och personer med
funktionshinder i behov av vård, omsorg, stöd och service in-
klusive särskilt boende enligt socialtjänstlagen (2001:453). För-
slagen ska främja en mångfald av utförare, både i fråga om
storlek och inriktning. Utredaren ska ha ett jämställdhetsper-
spektiv på analys och förslag. Utredaren ska även lämna författ-
ningsförslag som skapar juridiska förutsättningar för valfrihets-
system inom äldre- och handikappomsorgen. Det är angeläget
att särskilt beakta hur förslagen till författningsändringar för-
håller sig till lagstiftningen om offentlig upphandling och rele-
vant EG-rätt. Kommunerna avgör själva om de ska införa det
föreslagna valfrihetssystemet, och även vilka insatser som i så
fall ska omfattas av systemet. Regeringens utgångspunkt är
dock att alla insatser som ges till äldre och personer med funk-
10
tionshinder enligt socialtjänstlagen ska omfattas av det fria
valet.
Utredaren ska föreslå ett system som gör det möjligt för den
enskilde att välja utförare även utanför hemkommunen. Privata,
ideella, kooperativa och offentliga aktörer ska ha likvärdiga
villkor – det är viktigt att systemet är konkurrensneutralt.
Tanken är att ge omsorgstagaren möjlighet att göra ett aktivt val
mellan olika alternativ och att valmöjligheten därmed ska bidra
till kvalitetsutveckling. Långsiktiga och stabila villkor stimule-
rar till nyetableringar och därmed ett ökat utbud av tjänster.
Vidare ska utredaren beakta vilka konsekvenser valfrihets-
systemet kan få för särskilt utsatta grupper som t.ex. dementa
och andra svårt sjuka.
Internationella och nationella erfarenheter av valfrihets-
system inom äldreomsorgen ska tas till vara.
Målsättningen bör vara att användandet av valfrihetssystem
ska vara enhetligt när det gäller vissa grundläggande principer.
Utredaren ska analysera i vilka delar det finns skäl att nationellt
reglera hur ett system med ökad valfrihet ska fungera, och i
vilka delar det kan finnas behov av lokal anpassning. Frågor
som ska belysas är bl.a. ansvarsförhållanden, uppföljning och
kontroll, villkor för avtal, parternas roller i avtalet samt bruka-
rens möjlighet att byta utförare och att framföra klagomål. Det
finns en risk för konflikter där utförare anser sig missgynnade
av kommunens ersättningssystem. Det finns också en risk för
att långsiktiga investeringar hämmas om aktörerna inte kan för-
utse de framtida villkoren för verksamheten. Därför ska utreda-
ren föreslå ett system som så långt som möjligt ger förutsebara,
icke-diskriminerande och stabila ekonomiska villkor för verk-
samheter i alternativa driftsformer utan att kommunernas möj-
ligheter eller intresse av att införa valfrihetssystemet hämmas.
I några kommuner med valfrihetssystem har utförarna redan
i dag möjlighet att erbjuda s.k. tilläggstjänster som ligger utan-
för det offentliga vård- och omsorgsåtagandet. En tilläggstjänst
kan dels vara en tjänst som ingår i biståndsbeslutet men som
vårdtagaren vill utöka på något sätt, t.ex. hur ofta tjänsten ut-
förs, dels tjänster som inte ingår i biståndsbeslutet. Tilläggs-
tjänsterna baseras på en överenskommelse mellan vårdtagaren
11
och utföraren och betalas av vårdtagaren själv. Utredarens för-
slag ska säkerställa och om möjligt underlätta att sådana
tilläggstjänster kan erbjudas.
Ett enkelt system som är offentligt finansierat
Systemet ska vara enkelt att tillämpa. Det ska vara enkelt för
dem som berörs att förstå och nyttja och enkelt för kommunen
att hantera. Det ska också vara enkelt för utförarna av välfärds-
tjänster att ta sig in på marknaden. Villkoren ska vara tydliga
och långsiktiga så att stabiliteten och tryggheten garanteras för
den enskilde som behöver insatsen och för utföraren. Systemet
ska utformas så att en mångfald av utförare, både när det gäller
storlek och inriktning, stimuleras att etablera sig inom omsorgs-
sektorn. Privata, ideella, offentliga och kooperativa aktörer bör,
oavsett storlek, ha goda förutsättningar att verka. Det är ange-
läget att systemet är organiserat på ett sätt som motverkar att
några aktörer får en monopolliknande ställning på marknaden.
En ökad valfrihet och en större mångfald av utförare innebär
inte någon förändring av det offentliga åtagandet. Att aktivt
välja utförare ska vara en möjlighet för den enskilde och inte ett
krav. Om utföraren av någon anledning tvingas upphöra med
sin verksamhet måste kommunen se till att behovet av tjänster-
na i fråga tillgodoses på något annat sätt. Verksamheten ska
även fortsättningsvis vara finansierad av offentliga medel.
Nationella krav och kvalitetskriterier för att bli godkänd
utförare
Utredaren ska lämna förslag på nationella krav och kvalitets-
kriterier som ska vara uppfyllda för att en utförare ska bli god-
känd i valfrihetssystemet. Utredaren ska göra en bedömning av
om det bör vara möjligt för en kommun att, utöver de nationella
kraven och kvalitetskriterierna, ställa ytterligare krav på utföra-
re som ska verka i just den kommunen. Av bedömningen ska
det framgå under vilka förutsättningar som det i så fall ska vara
möjligt. Vid utformning av krav och kriterier ska relevanta
delar av upphandlingslagstiftningen beaktas.
12
Utredaren ska lämna förslag på hur godkännandet av utföra-
re kan utföras på ett enkelt och effektivt sätt samt belysa vilken
roll kommunen respektive statliga tillsynsmyndigheter ska ha i
denna process. Det ska vara tydligt på vilket sätt kommunen
eller statliga tillsynsmyndigheter kan godkänna utförare som
uppfyller uppställda krav och kvalitetskriterier. Utredaren ska
även lämna förslag på hur en utförare kan få sin sak prövad om
han eller hon upplever sig ha blivit felaktigt behandlad vid god-
kännandeförfarandet, kvalitetsbedömningar, etc.
Vidare ska utredaren belysa hur ökad öppenhet och tydlighet
kan uppnås i förfarandet att godkänna utförare. Utredaren ska se
över och lämna förslag på hur kommunerna ska informera po-
tentiella utförare om de möjligheter till uppdrag som valfrihets-
systemet innebär, inklusive vilka krav som ställs för att bli god-
känd som utförare.
Samverkan mellan utförare
Utredaren ska uppmärksamma att det kan finnas särskilda
svårigheter för mindre företag och andra typer av utförare i
samband med godkännandeförfarandet till följd av deras små-
skaliga verksamhet. Det innebär bland annat att utredaren sär-
skilt ska belysa förutsättningarna för hur flera utförare i sam-
verkan kan ingå i en gemensam krets för att därmed kunna
uppnå likvärdiga förutsättningar i processen att bli godkänd
som utförare jämfört med större företag. Utredaren ska lämna
förslag till insatser för att stärka de mindre utförarnas möjlig-
heter att bli godkända som utförare.
Samverkan mellan kommuner
Utredaren ska analysera och vid behov lämna förslag på hur
kommuner ska kunna samverka kring ett gemensamt valfrihets-
system utan att bilda kommunalförbund eller gemensam nämnd.
Det kan exempelvis innebära samverkan kring godkännandet av
utförare, kontroll och uppföljning samt gemensamma informa-
tions- och stödinsatser. Regeringen bedömer att kommunal
samverkan kan göra det möjligt för små kommuner att använda
sig av valfrihetssystem.
13
Kommunalt stöd för att underlätta aktivt val
Utredaren ska se över och lämna förslag på hur kommunerna
kan agera för att stödja och underlätta för den enskilde att välja
utförare, t.ex. genom information eller annat stöd. Tillgång till
stöd och information är viktigt för att den enskilde ska kunna
fatta ett aktivt val när det gäller utförare. Goda exempel från
kommuner som infört valfrihetssystem ska lyftas fram. Utreda-
ren ska överväga att tydligare reglera kommunernas skyldighet
att informera personer i behov av vård och omsorg om valmöj-
ligheterna i kommunen.
Behov av att reglera kontroll och uppföljning
Utredaren ska överväga om det finns behov av att närmare reg-
lera kontrollen och uppföljningen av verksamheten i ett valfri-
hetssystem, utöver vad som krävs i rådande lagstiftning, och om
behov finns lämna förslag på sådan reglering. Utredaren ska
vidare redovisa goda exempel på hur kommuner som infört val-
frihetssystem följer upp och kontrollerar kvaliteten i verksam-
heten. Oavsett om utföraren är privat, ideell, kooperativ eller
offentlig är det lika viktigt att verksamheten följs upp så att ut-
förarna fullgör sina åtaganden och uppfyller uppställda krav och
kvalitetskriterier.
Utformning av statligt stöd för att underlätta omställning
För att underlätta övergången till ett system med ökad valfrihet
och större mångfald inom äldre- och handikappomsorgen kan
ekonomisk kompensation för merkostnader eller andra former
av stöd till kommunerna behövas. För år 2008 har regeringen
aviserat 300 miljoner kronor i bidrag för att stimulera och på-
skynda införandet av ett valfrihetssystem, Fritt val, i kommu-
nerna. Om kommunen ska få del av det statliga stimulans-
bidraget är den skyldig att följa den föreslagna modellen för
Fritt val.
Det behöver utredas hur detta stimulansbidrag ska användas
för att på ett effektivt sätt underlätta övergången till ett system
med ökad valfrihet för den enskilde samt en större mångfald av
14
aktörer inom äldre- och handikappomsorgen. Förslagen ska ut-
formas med hänsyn till gällande konkurrenslagstiftning och
EU:s regler för statsstöd. Utredaren ska göra en bedömning av i
vilken mån och på vilket sätt statliga myndigheter bör ha en roll
i att organisera ett statligt stöd.
Författningsreglering
Utredaren ska föreslå de författningsändringar som behövs för
att genomföra förslagen.
Övrigt
I frågor om uppföljning, kontroll, tillsyn och godkännande av
utförare, m.m., ska utredningen samråda med andra utredningar
på området för att säkerställa att systemet blir enkelt och effek-
tivt samt att det inte får inslag av dubbelreglering eller mot-
stridighet. Utredaren ska samråda med Assistanskommittén
(S
2004:06), Utredningen om tillsynen inom socialtjänsten
(S 2004:12), Utredningen om en värdighetsgaranti inom äldre-
omsorgen (S 2007:25) samt med Näringslivets regelnämnd om
förslagens effekter på företagen. Vidare ska utredaren följa den
fortsatta beredningen av en riktlinjeproposition för tillsyn (SOU
2004:100) där Finansdepartementet är ansvarigt departement.
Utredaren ska även beakta om förslag i Ansvarskommitténs
betänkande Hållbar samhällsorganisation med utvecklingskraft
(SOU 2007:10) har anknytning till denna utredning när det
gäller tillsyn och normering samt samverkan mellan kommuner.
Utöver detta ska utredaren samråda med andra relevanta aktö-
rer.
Om förslagen påverkar kostnader för staten, landstingen
eller kommunerna ska en beräkning av dessa kostnader redo-
visas. Om förslagen medför kostnadsökningar för stat, landsting
eller kommuner ska utredaren föreslå en finansiering.
15
Redovisning av uppdraget
Utredaren ska slutredovisa sitt uppdrag senast den 1 januari
2008. Utredaren ska senast den 1 juli 2007 lämna ett delbe-
tänkande med förslag på hur det statliga stimulansbidrag som
aviserats för år 2008 ska användas för att så effektivt som möj-
ligt underlätta övergången till ett system med ökad valfrihet och
en större mångfald av aktörer inom äldre- och handikappom-
sorgen.
(Socialdepartementet)