Dir. 2008:145
Utvärdering av lagen om hemlig rums-
Dir.
2008:145
Kommittédirektiv
Utvärdering av lagen om hemlig rums-
avlyssning och lagen om åtgärder för att
förhindra vissa särskilt allvarliga brott
Beslut vid regeringssammanträde den 18 december 2008
Sammanfattning
Lagen (2007:978) om hemlig rumsavlyssning och lagen
(2007:979) om åtgärder för att förhindra vissa särskilt allvarliga
brott trädde i kraft den 1 januari 2008 och gäller till och med
den 31 december 2010.
En särskild utredare ska utvärdera hur de angivna lagarna
har tillämpats. Syftet med utvärderingen är att analysera om
lagarna har fått avsedd effekt, om de uppfyller de brottsbekämp-
ande myndigheternas behov samt om kontrollmekanismerna
och övriga rättssäkerhetsgarantier är tillräckliga. I utvärderingen
ingår även att belysa vilken inverkan tvångsmedelsanvänd-
ningen enligt de aktuella lagarna har på den personliga integri-
teten. Utredaren ska lämna förslag till de författningsändringar
eller andra förändringar som utvärderingen föranleder.
Utredaren ges vidare i uppdrag att lämna ett författningsför-
slag som innebär att det i lagen om åtgärder för att förhindra
vissa särskilt allvarliga brott införs bestämmelser – motsvarande
11 § nämnda lag – om skydd mot avlyssning av telefonsamtal
eller andra telemeddelanden mellan enskild och någon av de
yrkeskategorier som anges i 36 kap. 5 § andra, femte och sjätte
styckena rättegångsbalken, vilka omfattas av den yrkesverk-
sammes tystnadsplikt.
Uppdraget ska redovisas senast den 31 juli 2009.
2
Behovet av hemliga tvångsmedel
Centrala uppgifter för polisen är att förebygga och utreda brott
som hör under allmänt åtal. Om förundersökningen inte är av
enkel beskaffenhet och det finns en skälig brottsmisstanke mot
någon leds den av en åklagare. För att de brottsutredande myn-
digheterna ska kunna bedriva förundersökningar på ett effektivt
sätt måste myndigheterna ha möjlighet att göra ingripanden be-
träffande enskilda personer eller vidta åtgärder mot enskildas
egendom. Sådana ingripanden görs med hjälp av straffproces-
suella tvångsmedel. I rättegångsbalken regleras de flesta av
dessa tvångsmedel. Det gäller direkta ingripanden mot person
och åtgärder rörande egendom som företas i myndighetsutöv-
ning och som utgör intrång i en enskild persons rättssfär. Det
förutsätts dock inte alltid att åtgärden ska kunna genomföras
med tvång för att den ska anses vara ett straffprocessuellt
tvångsmedel. Eftersom denna typ av bestämmelser innebär in-
trång i enskildas personliga integritet ska vid tillämpningen av
dem ändamåls-, behovs- och proportionalitetsprinciperna alltid
vara uppfyllda.
De brottsbekämpande myndigheterna får inom ramen för en
förundersökning under vissa i lag angivna förutsättningar an-
vända hemliga tvångsmedel som ett yttersta hjälpmedel för att
kunna inhämta information som kan utgöra bevisning mot en
skäligen brottsmisstänkt eller som på annat sätt bidrar till att
brottsutredningen kan föras framåt. Sedan många år tillbaka
består de hemliga tvångsmedlen av postkontroll (27 kap. 9 §
rättegångsbalken, RB), hemlig teleavlyssning (27 kap. 18 §
RB), hemlig teleövervakning (27 kap. 19 § RB) och hemlig
kameraövervakning (lagen [1995:1506] om hemlig kamera-
övervakning). Regeringen har i prop. 2007/08:163 föreslagit att
bestämmelserna om hemlig kameraövervakning ska ges obe-
gränsad giltighetstid och att de med oförändrat innehåll ska
föras över till 27 kap. RB från och med den 1 januari 2009.
Riksdagen beslutade den 22 oktober 2008 i enlighet med
regeringens förslag (bet. 2008/09:JuU3, rskr. 2008/09:6).
Den nationella och internationella framväxten av olika for-
mer av grov organiserad brottslighet, t.ex. grova narkotikabrott,
3
människohandel och terroristbrott, utgör en allvarlig fara i alla
stater. Den grova organiserade brottsligheten kan dessutom vara
av systemhotande karaktär, t.ex. då den riktas mot vittnen och
brottsoffer i form av våld eller allvarliga hot i direkt syfte att
skrämma dem från att medverka i brottsutredningar eller rätte-
gångar. Det är därför av fundamental betydelse att de brottsbe-
kämpande myndigheterna i Sverige ges tillräckliga förutsätt-
ningar, bl.a. genom användning av effektiva tekniska hjälpme-
del, för att dessa med kraft ska kunna bekämpa grov organise-
rad brottslighet.
Mot bakgrund av behovet att effektivare kunna förhindra,
avslöja och utreda mycket allvarlig brottslighet föreslog reger-
ingen år 2007 för riksdagen dels att det nya tvångsmedlet hem-
lig rumsavlyssning skulle införas för att ge de brottsbekäm-
pande myndigheterna bättre möjligheter att utreda vissa mycket
allvarliga brott, dels att det skulle bli möjligt att i brottsbe-
kämpningen använda befintliga hemliga tvångsmedel, t.ex.
hemlig teleavlyssning, för att förhindra vissa särskilt allvarliga
brott.
Hemlig rumsavlyssning
Med hemlig rumsavlyssning avses att tal i enrum, samtal mellan
andra eller förhandlingar vid sammanträde eller annan sam-
mankomst som allmänheten inte har tillträde till i hemlighet
avlyssnas eller tas upp genom ett tekniskt hjälpmedel som åter-
ger ljud.
Hemlig rumsavlyssning får användas vid förundersökning
avseende brott som har ett minimistraff om fängelse i minst fyra
år (2 § 1 lagen om hemlig rumsavlyssning). Exempel på sådana
brott är mord, dråp, vissa fall av människorov, grovt rån och
terroristbrott. Hemlig rumsavlyssning får även användas vid
förundersökning om andra brott om det med hänsyn till om-
ständigheterna kan antas att brottets straffvärde överstiger fäng-
else i fyra år och det är fråga om något av brotten som anges i
2 § 2 lagen om hemlig rumsavlyssning. Som exempel på sådana
brott kan nämnas människohandel, våldtäkt, våldtäkt mot barn,
grovt övergrepp i rättssak, grovt narkotikabrott och grov narko-
4
tikasmuggling. Dessutom får hemlig rumsavlyssning användas
vid förundersökning som rör misstanke om försök, förberedelse
eller stämpling till dessa brott, om sådana gärningar är belagda
med straff och det med hänsyn till omständigheterna kan antas
att gärningens straffvärde överstiger fyra års fängelse.
Hemlig rumsavlyssning får endast användas om någon är
skäligen misstänkt för ett sådant brott som avses i 2 § lagen om
hemlig rumsavlyssning och åtgärden är av synnerlig vikt för
utredningen. Dessutom ska åtgärden vara proportionerlig.
Hemlig rumsavlyssning får endast avse en plats där det finns
särskild anledning att anta att den misstänkte kommer att uppe-
hålla sig. Om åtgärden avser någon annan stadigvarande bostad
än den misstänktes bostad får hemlig rumsavlyssning användas
endast om det finns synnerlig anledning att anta att den miss-
tänkte kommer att uppehålla sig där. För att minimera risken för
att särskilt integritetskänslig information som inte har någon
betydelse för utredningen ska inhämtas råder det förbud mot att
avlyssna vissa platser och samtal. Det gäller t.ex. massmedie-
redaktioner, advokatkontor och vårdinrättningar samt samtal
mellan försvarare och misstänkt och samtal under bikt och en-
skild själavård. Det finns även en reglering om i vilka fall s.k.
överskottsinformation som fås vid hemlig rumsavlyssning får
användas.
Frågor om hemlig rumsavlyssning prövas av allmän domstol
efter ansökan av åklagare. Ett offentligt ombud ska utses och
bevaka enskildas integritetsintressen. Tiden för tillstånd får inte
överstiga en månad åt gången. Den som är eller har varit miss-
tänkt för ett brott ska enligt huvudregeln underrättas om den
hemliga rumsavlyssning som han eller hon har varit utsatt för.
Om en uppgift i underrättelsen omfattas av sekretess får den
dock skjutas upp till dess sekretessen inte längre gäller. Har det
på grund av sekretess inte kunnat lämnas någon underrättelse
inom ett år från det att förundersökningen avslutades, får under-
rättelsen underlåtas. I sådana fall ska i stället Säkerhets- och
integritetsskyddsnämnden underrättas om åtgärden (14 b § för-
undersökningskungörelsen [1947:948]). Underrättelseskyldig-
heten omfattar i de allra flesta fall inte hemlig rumsavlyssning
som beviljats i Säkerhetspolisens förundersökningar.
5
De svenska brottsutredande myndigheterna kan lämna rätts-
lig hjälp med hemlig rumsavlyssning i en utländsk förunder-
sökning. Svensk åklagare kan dessutom i en svensk förunder-
sökning begära rättslig hjälp med hemlig rumsavlyssning från
en annan stat. Hur de svenska brottsutredande myndigheterna
ska förfara i båda dessa fall regleras i lagen (2000:562) om in-
ternationell rättslig hjälp i brottmål.
Åtgärder för att förhindra vissa särskilt allvarliga brott
De brottsbekämpande myndigheterna får under vissa förutsätt-
ningar använda hemlig teleavlyssning, hemlig teleövervakning,
hemlig kameraövervakning och postkontroll för att förhindra
vissa särskilt allvarliga brott.
Domstol prövar på ansökan av åklagare om tillstånd till så-
dan tvångsmedelsanvändning ska beviljas. För att myndighe-
terna ska beviljas tillstånd krävs att det med hänsyn till omstän-
digheterna finns särskild anledning att anta att en person kom-
mer att utöva allvarlig brottslighet som innefattar något av de
brott som anges i 1 § lagen om åtgärder för att förhindra vissa
särskilt allvarliga brott. De angivna brotten är sådana som
Säkerhetspolisen enligt gällande ansvars- och uppgiftsfördel-
ning inom polisen har att bekämpa, dvs. sabotage, brott mot
rikets säkerhet, terroristbrott etc., samt vissa andra mycket all-
varliga brott, t.ex. mord och människorov, som den öppna poli-
sen har att bekämpa. För att tvångsmedlen ska få användas i det
senare fallet krävs dessutom att det finns särskild anledning att
anta att avsikten är att förmå offentliga organ eller den som
yrkesmässigt bedriver nyhetsförmedling eller annan journalistik
att vidta eller avstå från att vidta en åtgärd eller att hämnas en
åtgärd. För att tillstånd ska beviljas krävs dessutom att åtgärden
är av synnerlig vikt för att förhindra sådan brottslig verksamhet
och att åtgärden är proportionerlig.
Offentliga ombud ska delta i tillståndsärendet och bevaka
enskildas integritetsintressen. Tillståndstiden får inte överstiga
en månad åt gången. Hemlig teleavlyssning får inte ske av tele-
fonsamtal eller andra telemeddelanden mellan den som är
misstänkt för något brott och hans eller hennes försvarare. Det
6
finns även bestämmelser som reglerar i vilka fall myndighe-
terna får använda s.k. överskottsinformation som fås genom
tvångsmedelsanvändningen.
Den som varit utsatt för hemlig teleavlyssning, hemlig tele-
övervakning eller hemlig kameraövervakning enligt 1 § 6 lagen
om åtgärder för att förhindra vissa särskilt allvarliga brott ska
enligt huvudregeln underrättas om åtgärden. Om det gäller sek-
retess för uppgiften får dock en underrättelse skjutas upp till
dess sekretessen inte längre gäller. I de fall någon underrättelse
på grund av sekretess inte har kunnat lämnas inom ett år från
det att ärendet avslutades får underrättelsen underlåtas. I sådana
fall ska i stället Säkerhets- och integritetsskyddsnämnden un-
derrättas om åtgärden (förordningen [2007:1144] om fullgö-
rande av underrättelseskyldighet enligt lagen [2007:979] om
åtgärder för att förhindra vissa särskilt allvarliga brott). Under-
rättelseskyldigheten omfattar inte ärenden inom Säkerhetspoli-
sens verksamhetsområde.
Tillsyn över användningen av hemliga tvångsmedel
I syfte att stärka skyddet för enskildas personliga integritet in-
rättades den 1 januari 2008 Säkerhets- och integritetsskydds-
nämnden. Nämnden har till huvuduppgift att utöva tillsyn över
de brottsbekämpande myndigheternas, bl.a. Säkerhetspolisens,
öppna polisens och Åklagarmyndighetens, användning av hem-
liga tvångsmedel och kvalificerade skyddsidentiteter och där-
med sammanhängande verksamhet (1 § lagen [2007:980] om
tillsyn över viss brottsbekämpande verksamhet)
. Tillsynen sker
genom inspektioner och andra undersökningar. Inom myndig-
hetens tillsynsområde ingår även de brottsbekämpande myndig-
heternas användning av hemliga tvångsmedel som inte omfattas
av underrättelseskyldigheten till enskild.
Myndigheten har dessutom skyldighet att på en enskilds be-
gäran kontrollera om han eller hon har utsatts för hemliga
tvångsmedel och om användningen av dessa och därmed sam-
manhängande verksamhet har skett i enlighet med lag eller an-
7
nan författning. Efter utförd kontroll ska myndigheten under-
rätta den enskilde om att den har utförts.
Uppdraget att utvärdera tillämpningen av de nya lagarna
Lagen om hemlig rumsavlyssning och lagen om åtgärder för att
förhindra vissa särskilt allvarliga brott har varit i kraft sedan
den 1 januari 2008. De båda lagarna är tidsbegränsade och
gäller till och med den 31 december 2010.
I propositionen Hemlig rumsavlyssning (prop. 2005/06:178
s. 47) övervägdes om förslaget till ny lag skulle tidsbegränsas.
Det kunde, enligt propositionen, på goda grunder förväntas att
hemlig rumsavlyssning skulle vara ett effektivt tvångsmedel i
den brottsutredande verksamheten, vilket talade för en perma-
nent lagstiftning. Dock talade det faktum att det rörde sig om en
ny utredningsmetod i Sverige, som dessutom innebär vissa risk-
er för otillbörliga integritetsintrång, mot att lagen permanenta-
des. I propositionen föreslogs därför att lagen skulle tidsbegrän-
sas och att en utvärdering av lagens tillämpning skulle genom-
föras för att man skulle få in ytterligare underlag inför ett ställ-
ningstagande om det finns skäl att permanenta lagen.
I propositionen Åtgärder för att förhindra vissa särskilt all-
varliga brott (prop. 2005/06:177) övervägdes inte om den före-
slagna lagen skulle tidsbegränsas. Justitieutskottet (bet.
2007/08:JuU3 s. 19) övervägde dock detta. Utskottet fann att
den föreslagna lagen på goda grunder kunde förväntas vara ef-
fektiv i den brottsbekämpande verksamheten, vilket talade för
en permanent lagstiftning. Utskottet menade dock att det faktum
att det rörde sig om en ny möjlighet för de brottsbekämpande
myndigheterna att använda hemliga tvångsmedel, med de risker
det innebär för otillbörliga integritetsintrång, talade mot en
permanentning. Utskottet föreslog därför att lagen borde tidsbe-
gränsas. Utskottet angav vidare att det utgick från att regeringen
under den tiden skulle göra en utvärdering av om lagen fått av-
sedd effekt och om de rättssäkerhetsgarantier som är förenade
med lagen är tillräckliga. Riksdagen beslutade sedermera att
båda lagarna skulle tidsbegränsas (rskr. 2007/08:11).
8
Regeringen har därefter i prop. 2007/08:163 (s. 69) uttalat att
den avser att tillsätta en utredning med uppdrag att utvärdera de
aktuella lagarna och att utredningen ytterligare skulle belysa
vilken inverkan tvångsmedelsanvändningen har på enskildas
integritet.
Mot den angivna bakgrunden ska en särskild utredare utvär-
dera tillämpningen av lagen om hemlig rumsavlyssning och
lagen om åtgärder för att förhindra vissa särskilt allvarliga brott.
I uppdraget ingår att
• analysera om lagarna har fått avsedd effekt,
• analysera om lagarna uppfyller de brottsbekämpande
myndigheternas behov,
• analysera om kontrollmekanismerna och övriga rätts-
säkerhetsgarantier är tillräckliga,
• belysa vilken inverkan tvångsmedelsanvändningen en-
ligt de aktuella lagarna har på den personliga integrite-
ten, och
• lämna förslag till de författningsändringar eller andra
förändringar som utvärderingen föranleder.
Uppdraget att i vissa fall begränsa möjligheten till hemlig
teleavlyssning
Syftet med lagen om åtgärder för att förhindra vissa särskilt all-
varliga brott är att förhindra att sådana brott begås. Det kan
dock inträffa att den som är föremål för hemlig teleavlyssning
enligt den nämnda lagen redan är misstänkt för något brott och
att han eller hon i den förundersökningen eller brottmålet har en
försvarare. I 11 § nämnda lag anges att hemlig teleavlyssning
inte får ske av telefonsamtal eller andra telemeddelanden mellan
den som är misstänkt för något brott och hans eller hennes för-
svarare. Om det under avlyssningen framkommer att det är
fråga om ett sådant samtal eller meddelande ska avlyssningen
avbrytas och eventuella upptagningar och uppteckningar ome-
delbart förstöras.
Regeringen uttalade i prop. 2006/07:133 (s. 27) att den avser
att återkomma med ett förslag som innebär att det skydd som
9
ges i 11 § lagen om åtgärder för att förhindra vissa särskilt all-
varliga brott även ska omfatta viss personal inom sjukvården
(jfr 36 kap. 5 § andra stycket RB), präst inom ett trossamfund
eller den som i ett sådant samfund har motsvarande ställning
(jfr 36 kap. 5 § femte stycket RB) samt journalister (jfr 36 kap.
5 § sjätte stycket RB). Vidare uttalades att förslaget skulle före-
gås av överväganden om hur ett sådant ytterligare skydd behö-
ver utformas för att stå i rimlig proportion till de skyddsintres-
sen som ligger till grund för den föreslagna lagen.
Mot denna bakgrund ges utredaren i uppdrag att
• lämna ett författningsförslag som innebär att det i lagen
om åtgärder för att förhindra vissa särskilt allvarliga
brott införs bestämmelser – motsvarande 11 § nämnda
lag – om skydd mot avlyssning av telefonsamtal eller
andra telemeddelanden mellan enskild och någon av de
yrkeskategorier som anges i 36 kap. 5 § andra, femte och
sjätte styckena rättegångsbalken, vilka omfattas av den
yrkesverksammes tystnadsplikt.
Samråd och redovisning av uppdraget
Utredaren ska samråda med Åklagarmyndigheten, Rikspolissty-
relsen, Säkerhetspolisen och Säkerhets- och integritetsskydds-
nämnden samt andra berörda myndigheter och organisationer.
Uppdraget ska redovisas senast den 31 juli 2009.
(Justitiedepartementet)