Dir. 2009:10
Uppföljning av lagen om signalspaning i
Kommittédirektiv
Uppföljning av lagen om signalspaning i
försvarsunderrättelseverksamhet
Dir.
2009:10
Beslut vid regeringssammanträde den 12 februari 2009
Sammanfattning av uppdraget
En parlamentarisk kommitté ska följa signalspaningen vid
Försvarets radioanstalt (FRA) i syfte att redovisa och bedöma
verksamhetens konsekvenser för den enskildes integritet.
Kommittén ska göra en bedömning av huruvida FRA:s
verksamhet bedrivs på ett etiskt riktigt sätt.
Kommittén ska inom sig utse ett integritetsombud med
uppgift att vid den prövning som tillståndsmyndigheten ska
göra enligt lagen (2008:717) om signalspaning i
försvarsunderrättelseverksamhet bevaka integriteten för
personer i Sverige.
Kommitténs arbete ska resultera i en utvärdering av
lagstiftningens konsekvenser för integritetsskyddet. Kommittén
ska i denna utvärdering utgå från förutsättningen att
signalspaning i eter och tråd är en nödvändig resurs för att förse
Sverige med underrättelser om förhållanden av betydelse för
utrikes-, säkerhets- och försvarspolitiken och för kartläggning
av yttre hot mot landet. Vidare ska kommittén ha som
utgångspunkt att tillgång till signaler som förmedlas i tråd är en
nödvändighet för en effektiv signalspaning.
Kommittén ska fungera som referensgrupp till
Datainspektionen i inspektionens uppgift att fram till
kontrollstationen 2011 följa FRA:s verksamhet ur ett
integritetsskyddsperspektiv med fokus på personuppgifts-
behandling.
Uppdraget ska redovisas senast den 6 december 2010.
2
Bakgrund
Lagen ( 2008:717 ) om signalspaning i försvarsunderrättelse-
verksamhet m.m.
Lagen (2008:717) om signalspaning i försvarsunderrättelse-
verksamhet trädde i kraft den 1 januari 2009. Lagen ger
möjlighet för FRA att för försvarsunderrättelseändamål inhämta
elektroniska signaler oavsett i vilket medium de förmedlas. I
fråga om inhämtning av signaler i tråd förutsätter
genomförandet av signalspaning att trådägande operatörer
överför gränsöverskridande trafik till FRA. Denna skyldighet
för operatörerna ska tillämpas första gången den 1 oktober
2009.
Genom den nya lagstiftningen regleras såväl den
traditionella signalspaning i etern som FRA har bedrivit sedan
myndighetens tillkomst 1942, som den inhämtning i tråd som
lagen ger utrymme för. Signalspaning får bedrivas för
försvarsunderrättelseändamål och för sådan teknik- och
kompetensutveckling som är nödvändig för
försvarsunderrättelseverksamheten. I lagen (2000:130) om
försvarsunderrättelseverksamhet regleras försvarsunderrättelse-
verksamhetens uppgifter. Där framgår att
försvarsunderrättelseverksamhet ska bedrivas till stöd för
svensk utrikes-, säkerhets- och försvarspolitik samt i övrigt för
karläggning av yttre hot mot landet, samt att verksamheten
endast få avse utländska förhållanden.
Signalspaning i försvarsunderrättelsesyfte får endast ske
efter inriktning från regeringen eller en myndighet som
regeringen bestämmer. FRA kan alltså inte på egen hand
initiera signalspaning, utan är ett renodlat verkställande organ.
Inhämtning som sker i tråd får endast avse signaler som förs
över Sveriges gräns. Sådan inhämtning ska dessutom alltid ske
automatiserat med hjälp av sökbegrepp. Även vid automatiserad
inhämtning i etern ska sökbegrepp användas. Det är följaktligen
varken möjligt eller tillåtet att lagra all tillgänglig
kommunikation utan urskiljning för senare bearbetning.
Sökbegreppen ska utformas och användas så att de medför
ett så begränsat intrång som möjligt i den personliga
3
integriteten. Sökbegreppen får inte vara direkt hänförliga till
viss fysisk person såvida det inte är av synnerlig vikt för
verksamheten. Syftet med verksamheten är att kartlägga
företeelser av intresse för försvarsunderrättelseverksamheten,
inte att kartlägga enskilda personers förehavanden.
För en myndighets närmare inriktning av signalspaning
krävs tillstånd, om inte inriktningen har angetts av regeringen
eller Regeringskansliet. Ett tillstånd får ges för högst sex
månader, med möjlighet till förlängning.
Tillstånd får endast ges för en inriktning som är förenlig med
lagen om försvarsunderrättelseverksamhet och om syftet med
inriktningen väger klart tyngre än det integritetsintrång som
inhämtning i enlighet med inriktningen kan innebära och detta
syfte inte kan tillgodoses på ett mindre ingripande sätt. Tillstånd
får inte lämnas om inriktningen endast avser en viss fysisk
person. Särskilda bestämmelser reglerar tillståndsgivningen i
brådskande fall.
Tillstånd lämnas av en fristående nämnd med
domstolsliknande sammansättning. Ordföranden och vice
ordföranden i nämnden ska vara eller ha varit ordinarie domare.
Övriga ledamöter utses bland personer som föreslagits av
partigrupperna i riksdagen.
I lagen finns uttryckliga bestämmelser om i vilken
utsträckning inhämtad information inte får bli föremål för
vidare behandling utan omgående ska förstöras.
Förstöringsskyldigheten gäller sådan information som
– berör viss fysisk person och saknar betydelse för
verksamheten,
– avser uppgifter beträffande vilka tystnadsplikt gäller enligt
tryckfrihetsförordningen eller som omfattas av förbudet att
efterforska meddelare, eller
– omfattar samtal mellan en brottsmisstänkt och dennes
försvarare.
Rapportering av uppgifter som berör viss fysisk person får
bara avse förhållanden som är av betydelse för
försvarsunderrättelseverksamheten. Någon möjlighet att
vidarebefordra överskottsinformation finns följaktligen inte.
4
Försvarets underrättelsenämnd ska kontrollera efterlevnaden
av lagen, särskilt sökbegreppen, förstöring av uppgifter och att
rapportering inte sker av annat än vad som är tillåtet. Nämnden
får besluta att viss inhämtning ska upphöra eller att inhämtade
uppgifter ska förstöras, om det vid kontroll framkommer att
inhämtningen inte är förenlig med lagen eller utgör ett intrång i
enskildas rättigheter som inte står i rimlig proportion till syftet
med verksamheten. Sådana beslut ska, fattas av ett särskilt
beslutsorgan inom nämnden där ordföranden och vice
ordföranden ska vara eller ha varit ordinarie domare.
Inom FRA finns det ett integritetsskyddsråd med uppgift att
utöva fortlöpande insyn i de åtgärder som vidtas för att
säkerställa integritetsskyddet i signalspaningsverksamheten.
Rådets ledamöter utses av regeringen. Rådet ska rapportera sina
iakttagelser till FRA:s ledning och, om rådet finner att det finns
skäl för det, till Försvarets underrättelsenämnd.
I lagen (2003:389) om elektronisk kommunikation regleras
hur FRA ska få tillgång till signaler i kabel. Det ska ske genom
att de operatörer som äger kabel i viken signaler förs över
Sveriges gräns ska överföra trafiken till samverkanspunkter, vid
vilka FRA ansvarar för tekniken för åtkomst till signalerna.
Riksdagens tillkännagivande
I samband med riksdagens slutbehandling av regeringens
proposition En anpassad försvarsunderrättelseverksamhet (prop.
2006/07:63, bet. 2007/08:FöU15, rskr. 2007/08:266)
tillkännagav riksdagen som sin mening vad utskottet anfört om
ytterligare rättssäkerhets- och kontrollmekanismer. I denna del
anförde försvarsutskottet sammanfattningsvis följande (bet.
2007/08:FöU15 s. 2).
Utskottet anser att regeringen ska meddela närmare föreskrifter i
förordningsform om ytterligare rättssäkerhets- och
kontrollmekanismer när det gäller
– en precisering av för vilka ändamål signalspaning ska få bedrivas
inom ramen för den föreslagna lagstiftningen,
– hur tillämpningen av tillståndsgivningen (inriktning, behov,
proportionalitetsbedömning, uppdragsgivare och sökord) ska ske,
5
– hur förstöring av uppgifter ska genomföras.
Utskottet anser att lagen om signalspaning ska kompletteras på
följande sätt:
– att tillstånden enligt signalspaningslagen beslutas av en ny
domstolsliknande nämnd,
– att den domstolsliknande nämnden ska fatta beslut om tillstånd
för användande av sökbegrepp hänförliga till fysiska personer,
– att regeringen och Regeringskansliet ska ta integritetshänsyn vid
sina beslut om inriktningen.
Utskottet anser att regeringen senast under hösten 2008 ska
återkomma med förslag till ändringar i signalspaningslagen i dessa
delar.
Därutöver ska regeringen
– lämna årliga rapporter till riksdagen,
– redovisa en kontrollstation 2011.
Enligt utskottet ska vidare ett särskilt uppdrag lämnas till
Datainspektionen om att fram till kontrollstationen 2011 följa
FRA:s verksamhet ur ett integritetsskyddsperspektiv. Till
Datainspektionen ska en särskild referensgrupp knytas, med
personer som nomineras av riksdagspartierna. Regeringen ska
också tillsätta en kommitté som utifrån ska följa FRA:s
verksamhet generellt från ett integritetsperspektiv fram till
kontrollstationen. Kommittén ska bestå av parlamentariker.
Kommittén ska tillsätta ett integritetsombud, som har till uppgift
att vid tillståndsprövningen bevaka integriteten för personer
bosatta i Sverige.
Regeringen avser att meddela de föreskrifter i förordning som
riksdagen har uttalat sig om och har påbörjat beredningen av de
förslag till lagändringar som anges i tillkännagivandet. När det
gäller lagändringarna samordnas arbetet med de förändringar av
lagstiftningen som föranleds av den politiska överenskommelse
som närmare redogörs för i det följande. Sammantaget kommer
dessa lagändringar att innebära ytterligare påtagliga
förstärkningar av integritetsskyddet vid signalspaning.
Dessa direktiv innebär att regeringen tillgodoser vad
riksdagen anfört om en kommitté som ska följa FRA från ett
integritetsperspektiv. Kommitténs arbete kommer också att
utgöra underlag för kontrollstationen 2011.
6
Politisk överenskommelse
Under hösten 2008 har en överenskommelse träffats mellan
regeringspartierna som innebär förändringar i förhållande till
lagen och som innebär tillägg i förhållande till Riksdagens
tillkännagivande (bet. 2007/08:FöU15) när propositionen
slutbehandlades. Förändringarna medför bland annat att FRA
endast kommer att få bedriva signalspaning efter inriktning av
regeringen, Regeringskansliet och Försvarsmakten.
Överenskommelsen innebär också att FRA ska ansöka om
tillstånd för all signalspaning oavsett för vems behov
verksamheten bedrivs. Några undantag från tillståndskravet
kommer alltså inte att finnas. Tillstånd till signalspaning ska
också prövas av domstol. Vidare anges i överenskommelsen att
kontrollorganen vid kontrollstationen 2011 ska göra en
bedömning av huruvida FRA:s verksamhet bedrivits på ett
etiskt riktigt sätt.
Nytt förslag remissbehandlas
I Regeringskansliet har utarbetats departementspromemorian
Förstärkt integritetsskydd vid signalspaning (Ds 2009:1).
Promemorian remissbehandlas för närvarande. I promemorian
föreslås ändringar i lagen (2008:717) om signalspaning i
försvarsunderrättelseverksamhet, en ny lag om
Försvarsunderrättelsedomstol och ändring i sekretesslagen
(1980:100). Förslagen syftar till att förstärka integritetsskyddet
vid signalspaning.
För att förtydliga syftet med signalspaningen föreslås att det
i lagen närmare anges för vilka preciserade ändamål
verksamheten får bedrivas. Vidare föreslås att endast
regeringen, Regeringskansliet och Försvarsmakten ska få inrikta
signalspaningen. Den begränsning av möjligheten till
signalspaning som ligger i att trafik mellan avsändare och
mottagare i Sverige inte får inhämtas tydliggörs.
När det gäller signaler i tråd föreslås att FRA endast ska få
tillgång till sådana signalbärare som omfattas av tillstånd.
Vidare ska tillståndsprövningen också omfatta den användning
7
av sökbegrepp som aktualiseras vid inhämtningen. Frågan om
tillstånd ska prövas av domstol efter ansökan från FRA.
Skyddet för sådan kommunikation som är särskilt känslig ur
integritetssynpunkt förstärks genom att det föreslås en
utvidgning av skyldigheten att förstöra inhämtad information
till att gälla också uppgifter lämnade under bikt eller enskild
själavård, såvida det inte finns synnerliga skäl att behandla
uppgifterna för ändamål som anges i lagen.
I promemorian föreslås också förstärkningar av den
enskildes tillgång till effektiva rättsmedel. En enskild
beträffande vilken det vid signalspaning använts sökbegrepp
som är direkt hänförliga till honom eller henne ska underrättas
om detta, såvida inte sekretess gäller för uppgiften. Vidare ska
enskilda ha rätt att till kontrollmyndigheten anmäla om de anser
sig ha varit föremål för otillåten signalspaning.
Kontrollmyndigheten ska då ha skyldighet att utreda detta.
I promemorian bedöms att förslagen kan träda i kraft den 1
oktober 2009.
Behovet av en uppföljning
Eftersom lagen om signalspaning i försvarsunderrättelse-
verksamhet dels innebär att signalspaningen för första gången
lagregleras, dels för med sig konsekvenser för
integritetsskyddet, är det viktigt att lagen följs upp och att dess
konsekvenser analyseras noggrant. Det är också viktigt att
största möjliga insyn ges i vilka effekter lagstiftningen har för
enskilda personer i Sverige.
Självklart måste insynsintresset vägas mot att
försvarsunderrättelseverksamheten till sin natur är sådan att
mycket inte kan offentliggöras. Vid den avvägningen måste
beaktas att röjande av uppgifter om verksamheten kan störa
Sveriges relationer till andra länder samt riskera att skada vårt
försvar och rikets säkerhet. Ett utlämnande av detaljer kring
verksamheten innebär dock inte bara risker för verksamheten
och det allmännas intressen. Det kan också innebära mycket
konkreta risker för olika källor. Möjligheten att erbjuda insyn i
verksamheten är följaktligen starkt begränsad. Det är mot denna
8
bakgrund som försvarsunderrättelseverksamheten är föremål för
särskild kontroll genom Försvarets underrättelsenämnd.
Behovet av att omgärda verksamheten med sekretess får
emellertid inte hindra att så stor öppenhet som möjligt
upprätthålls. I Sverige har det funnits en ambition att i så stor
utsträckning som möjligt öppet redovisa de grundläggande
principer som styr verksamheten. Detta har bl.a. tagit sig
uttryck i en lagreglering av verksamheten genom lagen
(2000:130) om försvarsunderrättelseverksamhet. Vidare finns
regleringar av den behandling av personuppgifter som sker
inom ramen för försvarsunderrättelseverksamheten.
Utöver den öppna redovisning som åstadkoms genom de
grundläggande styrinstrumenten i form av lagstiftning, finns det
också ett behov av att i den utsträckning det är möjligt också ge
insyn i den faktiska verksamheten.
Riksdagen har tillkännagett att regeringen ska lämna årliga
rapporter till riksdagen samt redovisa en kontrollstation 2011
(2007/08:FöU15 s. 16). För att säkerställa utvärderingens
kvalitet är det väsentligt att det går att få underlag för
utvärderingen genom en utomstående funktion med tydlig
demokratisk förankring.
Det centrala intresse som bör stå i fokus för uppföljningen är
hur tillämpningen av den nya lagstiftningen påverkar enskildas
personliga integritet. I regelverket finns ett antal
integritetsskyddsgarantier som syftar till att säkerställa en
välbalanserad avvägning mellan integritetsintresset och vikten
av en effektiv försvarsunderrättelseverksamhet. Det är
angeläget att utvärdera om avvägningen är rimlig samt om
integritetsskyddsgarantierna fungerar på ett tillfredsställande
sätt.
Uppdraget
Kommittén ska följa signalspaningen vid FRA i den
utsträckning det är nödvändigt för att kunna redovisa och
bedöma verksamhetens konsekvenser för den enskildes
integritet.
9
Kommitténs arbete ska förutom verksamheten vid FRA
också omfatta den tillståndsprövning som utförs av den nya
myndighet som inrättas för detta syfte. I denna del ska
kommittén följa hur integritetsskyddet för personer bosatta i
Sverige säkerställs. I syfte att följa verksamheten vid
tillståndsmyndigheten ska kommittén inom sig utse ett
integritetsombud med rätt att närvara vid tillståndsprövningen
hos myndigheten. Av den politiska överenskommelsen följer att
tillståndsprövningen ska överföras till domstol. När denna
förändring genomförs kommer kommitténs uppdrag inte längre
att omfatta tillståndsprövningen.
Bedömningen av FRA:s verksamhet ska inte ske bara utifrån
rättsliga aspekter utan också med utgångspunkt från om
verksamheten bedrivs på ett etiskt riktigt sätt. Utredningen ska i
det sammanhanget analysera vilka etiska problem som
aktualiseras i verksamheten och bedöma om de rutiner som
finns för att hantera sådana frågeställningar är tillräckliga.
Kommitténs arbete ska resultera i en utvärdering av
lagstiftningens konsekvenser för integritetsskyddet. Kommittén
ska i denna utvärdering utgå från förutsättningen att
signalspaning i eter och tråd är en nödvändig resurs för att förse
Sverige med underrättelser om förhållanden av betydelse för
utrikes-, säkerhets- och försvarspolitiken och för kartläggning
av yttre hot mot landet. Vidare ska kommittén ha som
utgångspunkt att tillgång till signaler som förmedlas i tråd är en
nödvändighet för en effektiv signalspaning.
Kommittén ska fungera som referensgrupp till
Datainspektionen i inspektionens uppgift att fram till
kontrollstationen 2011 följa FRA:s verksamhet ur ett
integritetsskyddsperspektiv med fokus på personuppgifts-
behandling.
Uppdragets genomförande och redovisning
Uppdraget innebär att kommittén i stor utsträckning kommer i
kontakt med uppgifter som är kringgärdade av sekretess.
Behovet av sekretesskydd är särskilt starkt bl.a. när det gäller
verksamhetens inriktning, metoder och skydd för källor. Det
10
bör särskilt framhållas att det för Sverige viktiga
underrättelseutbytet med andra länder bygger på ett förtroende
som har etablerats under många års samarbete. Arbetet måste
därför bedrivas och genomföras på ett sådant sätt att det inte
påverkar den svenska försvarsunderrättelseverksamhetens
förutsättningar att i dag och i framtiden arbeta för Sveriges
bästa. Arbetet ska också i övrigt bedrivas så att det inte skadar
Sveriges förbindelser med andra länder.
Regeringen förutsätter att berörda myndigheter kommer att
bistå kommittén i dess utredningsuppdrag. Uppdraget får dock
inte genomföras på ett sådant sätt att det hindrar det löpande
arbetet vid myndigheterna.
Kommittén ska samråda med Datainspektionen och
Försvarets underrättelsenämnd.
Kommittén avgör formerna för redovisning av uppdraget.
Uppdraget ska redovisas senast den 6 december 2010.
(Försvarsdepartementet)