NJA 2022 s. 757
En offentlig försvarare har rätt till skälig ersättning för det arbete som försvararen vidtar i samband med ett överklagande utan uppdrag, om försvararen har haft fog att räkna med att den tilltalade önskade överklaga och därför skulle utfärda en fullmakt till försvararen, och detta även om så sedan inte sker.
Uddevalla tingsrätt
Allmän åklagare väckte åtal mot en tilltalad för bedrägeri enligt 9 kap. 1 § andra stycket BrB. P.J.G. förordnades till offentlig försvarare för den tilltalade.
Domskäl
Tingsrätten (ordförande f.d. rådmannen Lars-Ola Högsborn) meddelade dom den 28 oktober 2021.
Tingsrätten antecknade i domen att den tilltalade trots delgiven kallelse uteblivit från huvudförhandlingen och att målet med stöd av 46 kap. 15 a § RB avgjorts i hans utevaro. Det angavs vidare att den tilltalade genom sin offentliga försvarare hade förnekat gärningen.
Tingsrätten kom i domskälen fram till att den åtalade gärningen var styrkt och att den skulle bedömas som bedrägeri. I fråga om påföljden fann tingsrätten att påföljden kunde bestämmas till villkorlig dom och tingsrätten avstod från att förena den villkorliga domen med dagsböter och hänvisade då till den långa tid som förflutit sedan brottet begicks.
DOMSLUT
Tingsrätten dömde den tilltalade för bedrägeri vid fyra tillfällen under tiden den 14 juni till den 30 augusti 2018 till villkorlig dom. Den tilltalade ålades att betala en avgift enligt lagen om brottsofferfond. P.J.G. fick ersättning av staten. Den tilltalade skulle betala denna kostnad till staten.
Hovrätten för Västra Sverige
P.J.G. överklagade för den tilltalades räkning i Hovrätten för Västra Sverige. P.J.G. återkallade sedan överklagandet och begärde ersättning av allmänna medel för 2,25 timmars arbete.
Domskäl
Hovrätten (hovrättsrådet Åsa Toll) anförde i beslut den 16 december 2021 följande.
Målet avskrivs från vidare handläggning. Tingsrättens dom står därför fast.
P.J.G. har inte haft [den tilltalades] uppdrag att överklaga domen. Hon har därmed inte rätt till ersättning av allmänna medel. P.J.G:s ersättningsyrkande lämnas därför utan bifall.
Högsta domstolen
P.J.G. överklagade och yrkade att HD skulle tillerkänna henne den ersättning för arbete som hon hade begärt i hovrätten.
Justitiekanslern angav att frågan överlämnades till HD.
Betänkande
Målet avgjordes efter föredragning.
Föredraganden, justitiesekreteraren Sandra Lundgren, föreslog i betänkande att HD skulle meddela följande beslut.
SKÄL
Bakgrund
Punkterna 1–5 motsvarar i huvudsak punkterna 1–5 i HD:s skäl.
Frågan i HD
Punkten 6 motsvarar i huvudsak punkten 6 i HD:s skäl.
Rättsliga utgångspunkter
Allmänt om offentlig försvarare
En misstänkt har enligt 21 kap. 3 § RB rätt till biträde av en försvarare under för-undersökningen och under handläggningen i domstol. Domstolen ska förordna en offentlig försvarare för den misstänkte under vissa i 21 kap. 3 a § RB angivna förutsättningar.
Av 21 kap. 5 § RB framgår att som huvudregel ska en advokat som är lämplig för uppdraget förordnas till offentlig försvarare. I förarbetena angavs att uppdrag som of-fentlig försvarare i princip endast borde lämnas till advokater. Som skäl för detta anfördes att det är av stor vikt att uppdrag som offentlig försvarare förbehålls den yrkeskår som står under offentligrättslig tillsyn och därför har ett särskilt ansvar för att uppdraget utförs på ett ur både det allmännas och den enskildes synpunkt tillfredställande sätt (se prop. 1972:4 s. 263).
Av 8 kap. 4 § RB framgår att en advokat i sin verksamhet redbart och nitiskt ska utföra de uppdrag som anförtrotts honom och iaktta god advokatsed. Advokaten ska också iaktta Sveriges Advokatsamfunds regelverk när han eller hon utför sitt uppdrag. Av advokatsamfundets vägledande regler för god advokatsed framgår att advokatens främsta plikt är att visa trohet och lojalitet mot klienten. Advokaten ska som en oberoende rådgivare företräda och tillvarata klientens intressen, inom ramen för gällande rätt och god advokatsed.
Advokatsamfundet lämnar i promemorian ”Advokatens uppdrag för svaga eller utsatta klienter” rekommendationer för hur en advokat ska agera när en klient inte går att nå inför ett eventuellt överklagande. Det anges bl.a. att advokaten har en långtgående skyldighet att förvissa sig om huruvida klienten vill överklaga eller inte. Advokaten ska försöka komma i kontakt med klienten för att klarlägga saken. Vidare anges att om klienten trots efterforskningar inte går att nå och klientens inställning till att överklaga inte gått att fastställa, måste advokaten överväga att överklaga för att undvika rättsförlust.
Uppdraget som offentlig försvarare
Enligt 21 kap. 7 § RB ska en offentlig försvarare med nit och omsorg ta tillvara den misstänktes rätt och i detta syfte verka för sakens riktiga belysning. I förarbetena till bestämmelsen anges att försvararen intar ställning av biträde åt den misstänkte och i den egenskapen har skyldighet att främja hans eller hennes intressen. Försvararen ska vara den misstänktes rådgivare och vidta de åtgärder som krävs för att bevaka dennes rätt. (Se NJA II 1943 s. 286.)
Försvararen får under förundersökningen och målets handläggning vid rätten göra framställningar och vidta åtgärder, som erfordras för tillvaratagande av den misstänktes rätt och, om målet överklagas, biträda honom eller henne i högre rätt (21 kap. 8 § RB). Processlagsberedningen anförde att försvararens ställning såsom biträde åt den misstänkte kräver, att han eller hon i viss utsträckning äger befogenhet att självständigt vidta processuella åtgärder för bevakande av den misstänktes rätt. Det angavs dock att för-svararen inte utan bemyndigande av den misstänkte borde ha rätt att självständigt fullfölja talan mot dom eller beslut. (Se NJA II 1943 s. 286.)
Den offentliga försvararen som ombud
En offentlig försvarare kan alltså inte på egen hand överklaga ett avgörande, utan den tilltalade måste ge honom eller henne ett sådant uppdrag. Den offentliga försvararen agerar sedan i egenskap av ombud för den tilltalade.
Enligt 12 kap. 9 § RB ska en skriftlig fullmakt ges in när ett ombud första gången för talan i målet. Om en fullmakt inte finns tillgänglig då ska rätten ge ombudet tid att ge in den. Vidare framgår av bestämmelsen att om fullmakt utfärdas ska behörigheten anses innefatta ombudets tidigare åtgärder i rättegången.
För offentliga försvarare föreskrivs ett undantag från kravet på att lämna in en skriftlig fullmakt. En skriftlig fullmakt behöver inte ges in annat än om rätten anser att det behövs (21 kap. 2 § femte stycket RB). I förarbetena till bestämmelsen anges att riskerna med en uppmjukning av fullmaktskravet för offentliga försvarare torde vara försumbara. En offentlig försvarare är förordnad av rätten och kan därmed anses åtnjuta domstolens förtroende. Vidare anges att en offentlig försvarare som inte lyckats komma i kontakt med sin huvudman och som utan uppdrag överklagar ett avgörande för att undvika rättsförlust kan förväntas ange det i överklagandet. (Se prop. 2019/20:189 s. 45.)
Ersättning av allmänna medel
En offentlig försvarare har rätt till skälig ersättning av allmänna medel för arbete, tidsspillan och utlägg som uppdraget har krävt. Ersättningen för arbete ska bestämmas med utgångspunkt i den tidsåtgång som är rimlig med hänsyn till uppdragets art och omfattning och med tillämpning av timkostnadsnorm. (21 kap. 10 § RB.)
Det kan ingå i uppdraget som offentlig försvarare att ge in ett överklagande när den tilltalade inte går att nå
I de flesta fall torde det inte vara förenat med några svårigheter för den offentliga försvararen att reda ut om den tilltalade vill överklaga ett avgörande eller inte. Det kan dock uppstå situationer när den offentliga försvararen inte lyckas komma i kontakt med den tilltalade medan överklagandefristen löper och således inte kan få något besked om den saken. Frågan är om det i en sådan situation kan ingå i försvararens uppdrag att ge in ett överklagande.
Av uppdraget som offentlig försvarare följer som sagt en långtgående skyldighet att bevaka den tilltalades intressen. Är den offentliga försvararen en advokat, vilket är normalfallet, ska han eller hon också utföra uppdraget i enlighet med det regelverk som gäller för advokater.
Att den offentliga försvararen i ett fall när den tilltalade inte gått att nå lämnar in ett överklagande innan överklagandefristen löper ut är en åtgärd som vidtas i den tilltalades intresse. Avsikten är att skydda honom eller henne mot rättsförlust. Åtgärden får anses rymmas i uppdraget som offentlig försvarare ( jfr NJA 1973 s. 385 och NJA 1979 s. 251). Den offentliga försvararen bör i överklagandet ange att han eller hon överklagar utan uppdrag (prop. 2019/20:189 s. 45). Det står därigenom klart för domstolen att den offentliga försvararen inte är behörig att överklaga och en fullmakt kommer att begäras in.
Det blir en uppgift för den offentliga försvararen att i varje enskilt fall ta ställning till om ett avgörande ska överklagas när den tilltalade inte går att nå. Om omständigheterna är sådana att det finns anledning att utgå ifrån att den tilltalade vill att domen ska överklagas och ett överklagande till följd av en frist inte kan anstå har den offentliga försvararen fog för att överklaga.
En offentlig försvarare som haft fog för att överklaga ett avgörande har rätt till skälig ersättning för arbete enligt 21 kap. 10 § RB. Som ett riktmärke kan anges att arbetet med ett överklagande utan uppdrag normalt sett inte bör ta mer tid i anspråk än en timme.
Bedömningen i detta fall
P.J.G. lyckades inte etablera någon kontakt med den tilltalade medan överklagan-defristen löpte. Hon visste alltså inte om han ville överklaga domen eller inte. P.J.G. hamnade i ett läge där hon behövde ta ställning till om hon skulle ge in ett överklagande innan fristen löpte ut. Hon gav in ett överklagande under fristens sista dag.
Det finns utifrån omständigheterna i målet inte anledning att ifrågasätta P.J.G:s ställningstagande. HD beaktar särskilt att hon trots flera försök inte lyckades etablera någon kontakt med den tilltalade under tingsrättens handläggning och att hans inställning enligt handlingarna var att han förnekade brott. Hon får under rådande förhållanden anses ha haft fog för åtgärden att ge in ett överklagande.
P.J.G. har således enligt 21 kap. 10 § RB rätt till skälig ersättning av allmänna medel för det arbete hon lagt ned på överklagandet. Hon har begärt ersättning för en timmes arbete, vilket får anses skäligt. Hon har också begärt ersättning för arbete avseende vissa kontakter med hovrätten och den tilltalade om totalt 1,25 timmar. Även detta arbete får anses påkallat för att ta tillvara den tilltalades rätt. P.J.G. ska därför tillerkännas den ersättning hon begärt i hovrätten.
HD:S AVGÖRANDE
Se HD:s avgörande.
Domskäl
HD ( justitieråden Gudmund Toijer, Johnny Herre, referent, Svante O. Johans-son, Dag Mattsson och Jonas Malmberg) meddelade den 21 oktober 2022 följande beslut.
SKÄL
Bakgrund
Tingsrätten förordnade P.J.G. till offentlig försvarare för en tilltalad i ett brottmål. Av handlingarna framgick att den tilltalade förnekade brott. P.J.G. lyckades inte komma i kontakt med honom under tingsrättens handläggning. Den tilltalade inställde sig inte heller till huvudförhandlingen. Tingsrätten av-gjorde målet i hans frånvaro och dömde honom för bedrägeri, vid fyra tillfällen, till villkorlig dom.
P.J.G. försökte därefter komma i kontakt med den tilltalade för att klarlägga om han ville överklaga domen eller inte. Hon lyckades inte få någon kontakt medan överklagandefristen löpte. P.J.G. överklagande domen den sista dagen under fristen.
P.J.G. meddelade sedan hovrätten att hon inte hade haft någon kontakt med den tilltalade inför överklagandet. Domstolen förelade henne att lämna in en fullmakt som visade att hon var ombud för honom.
Efter en tid fick P.J.G. kontakt med den tilltalade, som då uppgav att han inte ville överklaga. P.J.G. återkallade överklagandet och begärde ersättning av allmänna medel för 2,25 timmars arbete.
Hovrätten har skrivit av målet från vidare handläggning och avslagit P.J.G:s yrkande om ersättning. Som skäl har hovrätten angett att hon inte hade haft den tilltalades uppdrag att överklaga domen och att hon därför inte har rätt till ersättning av allmänna medel.
Frågan i HD
Frågan i HD är om, och i så fall under vilka förutsättningar, en offentlig försvarare har rätt till ersättning av allmänna medel för arbete när försvararen har överklagat ett avgörande utan uppdrag och fullmakt från den tilltalade.
Rättsliga utgångspunkter
En offentlig försvarare har rätt till skälig ersättning av allmänna medel för det arbete som uppdraget har krävt. Uppdraget att vara offentlig försvarare innebär att försvararen med nit och omsorg ska ta tillvara den misstänktes rätt och i detta syfte verka för sakens riktiga belysning. Den offentliga försvararen måste inte som andra försvarare ge in en skriftlig fullmakt som styrker behörigheten annat än om rätten anser att det behövs. (Se 21 kap. 2, 7 och 10 §§ RB.)
En offentlig försvarare får under handläggningen i viss utsträckning själv-ständigt göra framställningar och vidta åtgärder som krävs för att ta tillvara den misstänktes rätt. Om målet överklagas ingår i uppdraget att biträda den tilltalade i högre rätt. (Se 21 kap. 8 §.)
Den offentliga försvararen får emellertid som huvudregel inte utan be-myndigande av den tilltalade självständigt fullfölja talan mot dom eller beslut (se NJA II 1943 s. 286 och NJA 1973 s. 385). Den tilltalade måste alltså ge den offentliga försvararen ett uppdrag att överklaga.
I ett uppdrag som offentlig försvarare ingår, som en del i den långtgående skyldigheten att bevaka den tilltalades intressen, att reda ut om den tilltalade vill överklaga ett avgörande eller inte. Går det inte att nå den tilltalade kan ett överklagande utan uppdrag från den tilltalade innan fristen löper ut vara en åtgärd som är nödvändig för att skydda den tilltalade mot den rättsförlust som inträffar om rätten att överklaga förfaller. Ett sådant överklagande sker alltså typiskt sett i den tilltalades intresse.
Av rättspraxis framgår att den offentliga försvararen har rätt till skälig ersättning för det arbete som han eller hon vidtar i samband med ett sådant överklagande, om försvararen har haft fog att räkna med att den tilltalade önskade överklaga och därför skulle komma att utfärda en fullmakt till för-svararen (se NJA 1979 s. 251 där rätt till ersättning ansågs föreligga; jfr även NJA 1973 s. 385 och NJA 1980 s. 587 där det inte ansågs föreligga skäl att tillerkänna försvararen ersättning). I linje med detta ligger att den offentliga försvararen måste ha vidtagit rimliga åtgärder för att få tag på den tilltalade för att klarlägga hans eller hennes inställning till ett överklagande.
Av betydelse för bl.a. ersättningen är i dessa fall att den offentliga för-svararen redan i överklagandet anger att han eller hon överklagar utan uppdrag. Det står därigenom klart för domstolen att den offentliga försvararen inte är behörig att driva målet i högre rätt och att en fullmakt därför ska begäras in av domstolen. Det är sålunda angeläget att behörighetsfrågan reds ut på ett tidigt stadium av handläggningen. ( Jfr prop. 2019/20:189 s. 45.)
Bedömningen i detta fall
Mot bakgrund av vad som framgick av förundersökningen visste P.J.G. att den tilltalade hade förnekat brott. Hon lyckades trots flera försök inte etablera någon kontakt med honom under tingsrättens handläggning. Inte heller under överklagandefristen lyckades hon få kontakt i syfte att få veta om han önskade överklaga tingsrättens fällande dom. Under rådande förhållanden får hon anses ha haft fog att räkna med att den tilltalade önskade överklaga domen och att han skulle ge henne uppdrag och fullmakt att föra hans talan. Det framgick redan av överklagandeskriften att hon i det läget inte uppträdde som ombud för den tilltalade.
P.J.G. har därför rätt till skälig ersättning av allmänna medel för arbetet i samband med överklagandet. Hon har begärt ersättning för en timmes arbete med själva överklagandet och med totalt 1,25 timmar för arbete avseende vissa kontakter med hovrätten och den tilltalade. Detta arbete får anses skäligen påkallat för att ta tillvara den tilltalades rätt. P.J.G. ska därför tillerkännas den ersättning hon begärt i hovrätten.
HD:S AVGÖRANDE
HD ändrar hovrättens beslut och bestämmer att P.J.G. ska få ersättning av allmänna medel med 4 008 kr, varav 3 206 kr för arbete och 802 kr för mer-värdesskatt. Staten ska svara för kostnaden.