FFFS 2020:13
Finansinspektionens föreskrifter och allmänna råd om vissa försäkringsföreningar som har undantag
Finansinspektionens författningssamling
Utgivare: Finansinspektionen, Sverige, www.fi.se
ISSN 1102-7460
1
Finansinspektionens föreskrifter och allmänna råd
om vissa försäkringsföreningar som har undantag;
beslutade den 13 oktober 2020.
Finansinspektionen föreskriver följande med stöd av 7 kap. 2 § 7–11, 15, 21, 60, 62
och 63 försäkringsrörelseförordningen (2011:257), samt lämnar allmänna råd.
1 kap. Tillämpningsområde och definitioner
Tillämpningsområde
1 § Dessa föreskrifter gäller för sådana försäkringsföreningar som enligt 1 kap.
19 d § försäkringsrörelselagen (2010:2043) har beviljats undantag från 4 kap. 2 och
4 §§, 5–10 kap., 16 kap och 19 kap. samma lag.
2 § Bestämmelserna i 3 kap. 2–4 och 6 §§, 7 kap. 5 § första stycket, 7 kap. 8 § andra
stycket och 8 kap. 1 § första stycket gäller inte för en sådan mindre
försäkringsförening som avses i 1 kap. 19 d § andra stycket försäkringsrörelselagen
(2010:2043).
Genomsnittligt beräknade försäkringsförmåner
3 § Genomsnittligt beräknade försäkringsförmåner enligt 1 kap. 19 d § andra
stycket försäkringsrörelselagen (2010:2043) ska fastställas på det sätt som anges i
andra och tredje styckena.
Om en förmån avser försäkring där återbäring beräknas enligt retrospektivreserv-
eller pensionstilläggsmetoden, ska de genomsnittligt beräknade förmånerna vid varje
kalenderårs slut fastställas genom att föreningens försäkringstekniska avsättningar
och fördelade återbäringsmedel relateras till antalet försäkringstagare och andra
ersättningsberättigade.
Om en förmån avser övrig ekonomisk hjälp vid sjukdom, olycksfall eller dödsfall –
eller annan ekonomisk förmån – ska de genomsnittligt beräknade förmånerna
fastställas på följande sätt: Det genomsnittligt utbetalda ersättningsbeloppet under
de senaste fem åren relateras till medelantalet försäkringstagare och andra
ersättningsberättigade under samma period.
Definitioner
4 § Termer och uttryck i dessa föreskrifter har samma betydelse som i
försäkringsrörelselagen (2010:2043), Finansinspektionens föreskrifter och allmänna
råd (FFFS 2015:9) om försäkringsföretag som har beviljats undantag beroende på
storlek och Finansinspektionens föreskrifter och allmänna råd (FFFS 2011:27) om
förenklad årsredovisning i försäkringsföretag som har undantag.
Därutöver gäller följande definitioner:
FFFS 2020:13
Utkom från trycket
den 19 oktober 2020
FFFS 2020:13
2
1. Premier: medlemsavgifter som en försäkringsförening tar ut.
2. Interna regler: policy- och styrdokument, riktlinjer, instruktioner eller andra
skriftliga dokument som utfärdaren (styrelse, verkställande direktör eller någon
annan befattningshavare) använder för att styra verksamheten.
2 kap. Tillstånd
1 § Bestämmelser om när en försäkringsförening anses vara en mindre förening
finns i 1 kap. 19 d § andra stycket försäkringsrörelselagen (2010:2043).
En försäkringsförening ska, när föreningen ansöker om tillstånd att bedriva
försäkringsrörelse eller om Finansinspektionen begär det, lämna myndigheten
uppgifter så att genomsnittligt beräknade försäkringsförmåner per försäkringstagare
eller annan ersättningsberättigad kan fastställas enligt 1 kap. 19 d § andra stycket
och 19 e § första stycket 2 försäkringsrörelselagen.
Verksamhetsplan
2 § En sådan verksamhetsplan som avses i 2 kap. 18 § försäkringsrörelselagen
(2010:2043), ska innehålla skattningar av det schablonmässiga kapitalkravet enligt
6 kap. 3 §. Verksamhetsplanen ska också innehålla uppgifter om
1. den typ av risker eller åtaganden som försäkringsföreningens verksamhet ska
omfatta, med fördelning på försäkringsklasser,
2. hur föreningen styrs i enlighet med 1 kap. 19 e § första stycket 4 försäkrings-
rörelselagen,
3. grundprinciper för avgiven återförsäkring,
4. försäkringstekniska avsättningar enligt 4 kap. 1 och 2 §§, och
5. de tillgångar som är avsedda att täcka det schablonmässiga kapitalkravet.
Fördelning av risker på försäkringsklasser
Skadeförsäkringsklasser
3 § En försäkringsförening ska, när det gäller tillstånd för direkt skadeförsäkrings-
rörelse, koppla de risker som anges i 2 kap. 10 § Finansinspektionens föreskrifter
och allmänna råd (FFFS 2015:8) om försäkringsrörelse till de skadeförsäkrings-
klasser som anges i 2 kap. 11 § försäkringsrörelselagen (2010:2043).
Om ett tillstånd omfattar två eller flera skadeförsäkringsklasser ska en sådan grupp
av klasser betecknas på det sätt som anges i 2 kap. 11 § Finansinspektionens
föreskrifter och allmänna råd om försäkringsrörelse.
Livförsäkringsklasser
4 § En försäkringsförening ska, när det gäller tillstånd för direkt livförsäkrings-
rörelse, koppla de risker som anges i 2 kap. 12 § Finansinspektionens föreskrifter
FFFS 2020:13
3
och allmänna råd (FFFS 2015:8) om försäkringsrörelse till de livförsäkringsklasser
som anges i 2 kap. 12 § försäkringsrörelselagen (2010:2043).
3 kap. Information
Information innan en försäkring meddelas
1 § En försäkringsförening ska informera om de uppgifter som anges i 2–8 §§.
Allmänna råd
Informationen bör tillhandahållas kostnadsfritt och i varaktig form. Om informa-
tionen finns tillgänglig i elektronisk form, bör försäkringstagare på begäran kunna
få den i pappersform.
2 § En försäkringsförening ska informera de som erbjuds att teckna en försäkring
om
1. föreningens gällande stadgar,
2. årlig premie och avgiftsuttag för försäkringen,
3. vad försäkringen omfattar,
4. uppgifter om försäkringsbelopp,
5. rätt till återbäring eller värdesäkring,
6. övriga försäkringsvillkor, samt
7. kontaktuppgifter till föreningen.
I informationen ska försäkringsföreningen särskilt framhålla viktiga begränsningar i
försäkringen.
3 § En försäkringsförening ska, för de förmånsslag som gäller för föreningen och
som anges nedan, även informera de som erbjuds att teckna en försäkring om
– vilka villkor som gäller för de som kan få försäkringsbelopp vid dödsfallsskydd
samt om eventuella avgifter som kan komma att tas ut från försäkringen, och
– hur lång tid som ålderspension kan betalas ut eller planeras att betalas ut.
Om efterlevandepension finns ska försäkringsföreningen informera om hur skyddet
i så fall är utformat, och om eventuella avgifter som kan komma att tas ut från
försäkringen.
Information under försäkringstid men före utbetalningstid
4 § En försäkringsförening ska informera försäkringstagare och andra ersättnings-
berättigade om ändringar som görs i försäkringen.
5 § En försäkringsförening som har förmåner med periodiskt beräknad återbäring
ska årligen informera försäkringstagare och andra ersättningsberättigade om
FFFS 2020:13
4
1. aktuellt försäkringskapital,
2. aktuell återbäring och huruvida återbäringen kan återtas,
3. huruvida återköp av försäkringen kan ske och i så fall till vilket värde, samt
4. aktuellt dödsfallsskydd vid premiebetalning som har upphört.
Första stycket 1 gäller inte för en försäkringsförening som tillämpar en metod för
höjning av pensionsbelopp som inte är direkt kopplat till föreningens avkastning.
Information om överföring av försäkringsvärde
6 § En försäkringsförening vars försäkringsavtal omfattas av rätt till överföring av
försäkringens värde enligt 11 kap. 5 § försäkringsavtalslagen (2005:104) ska, om en
försäkringstagare eller en annan ersättningsberättigad begär det, lämna relevant
information om vad försäkringstagaren eller den annars ersättningsberättigade bör
känna till inför en överföring.
Information under utbetalningstid
7 § En försäkringsförening ska inför första utbetalningstillfället och därefter årligen
informera försäkringstagare och andra ersättningsberättigade om aktuell förmån som
ska betalas ut samt under hur lång tid sådan utbetalning är planerad. Vid temporär
utbetalning ska föreningen även informera försäkringstagare och andra
ersättningsberättigade när ett år kvarstår av utbetalningstiden.
Föreningen ska, vid ändringar i villkoren, informera försäkringstagare och andra
ersättningsberättigade om hur ändringarna påverkar eventuellt kommande utbetal-
ningar av en förmån i form av värdesäkring eller tilläggsbelopp på grund av
återbäring.
Uppgifter i stadgarna
8 § Om en försäkringsförenings stadgar innehåller de uppgifter som anges i 3–7 §§,
är det tillräckligt att föreningen lämnar stadgarna till den som erbjuds att teckna en
försäkring, försäkringstagare och andra ersättningsberättigade.
Om en försäkringsförenings stadgar ändras ska försäkringstagare och andra
ersättningsberättigade informeras om ändringarnas innehåll.
4 kap. Försäkringstekniska avsättningar
1 § En försäkringsförening ska göra försäkringstekniska avsättningar för sina
åtaganden med anledning av ingångna försäkringsavtal.
2 § De försäkringstekniska avsättningarna ska omfatta
1. ej intjänade premier och kvardröjande risker,
2. livförsäkringsavsättning,
3. oreglerade skador, samt
FFFS 2020:13
5
4. återbäring och rabatter.
3 § För en försäkringsförening som har undantag enligt 1 kap. 1 § lagen (1995:1560)
om årsredovisning i försäkringsföretag finns bestämmelser om beräkning av
försäkringstekniska avsättningar i Finansinspektionens föreskrifter och allmänna råd
(FFFS 2011:27) om förenklad årsredovisning i försäkringsföretag som har undantag.
För en förening som inte har ett sådant undantag finns bestämmelser om beräkning
av försäkringstekniska avsättningar i Finansinspektionens föreskrifter och allmänna
råd (FFFS 2019:23) om årsredovisning i försäkringsföretag och tjänstepensions-
företag.
Allmänna råd
När en försäkringsförening diskonterar de försäkringstekniska avsättningarna
bör föreningen använda den diskonteringsräntekurva som Finansinspektionen
publicerar på myndighetens webbplats, eller den diskonteringsräntesats som
följer av Finansinspektionens föreskrifter (FFFS 2007:24) om försäkrings-
tekniska grunder.
5 kap. Investeringar
1 § En försäkringsförening ska ha tillgångar som uppgår till minst ett belopp som
svarar mot de försäkringstekniska avsättningar som föreningen har gjort för egen
räkning med tillägg av ett belopp som motsvarar det schablonmässiga kapitalkravet
enligt 6 kap.
Med försäkringstekniska avsättningar för egen räkning avses de försäkringstekniska
avsättningarna, som anges i 4 kap., med avdrag för avgiven återförsäkring.
Allmänna råd
En försäkringsförening bör ha en förteckning över de tillgångar som motsvarar
de försäkringstekniska avsättningarna och det schablonmässiga kapitalkravet.
Förteckningen bör på begäran kunna lämnas till Finansinspektionen.
Lokalisering av tillgångar
2 § En försäkringsförenings tillgångar ska förvaras så att de är åtkomliga för fören-
ingen.
Hantering av valutakursrisk
3 § En försäkringsförenings tillgångar ska investeras så att risken för valutakurs-
förluster begränsas.
Riskspridning
4 § En försäkringsförening ska investera i finansiella instrument och andra till-
gångar på ett sådant sätt att lämplig riskspridning uppnås. Föreningen ska när den
gör investeringar beakta föreningens åtaganden och förändringar i tillgångarnas
framtida värde och avkastning. Föreningen ska investera samtliga tillgångar så att
föreningens betalningsberedskap är tillfredsställande och den förväntade avkast-
ningen tillräcklig.
FFFS 2020:13
6
Begränsningsregler för tillgångar som motsvarar de försäkringstekniska
avsättningarna och det schablonmässiga kapitalkravet
5 § En försäkringsförenings riskspridning enligt 4 § ska göras med beaktande av de
begränsningsregler, för tillgångar som motsvarar de försäkringstekniska
avsättningarna och det schablonmässiga kapitalkravet, som anges i 6–17 §§.
Tillåtna tillgångar
6 § De tillgångar som motsvarar de försäkringstekniska avsättningarna och det
schablonmässiga kapitalkravet får, med de begränsningar som anges i 7, 8 och 10–
17 §§, bestå av investeringar i följande tillgångar:
1. obligationer eller andra skuldförbindelser som svenska staten, en svensk kommun
eller jämförbar samfällighet svarar för,
2. obligationer eller andra skuldförbindelser som Europeiska unionen, utländska
stater eller utländska centralbanker svarar för,
3. obligationer eller andra skuldförbindelser som en utländsk kommun eller
jämförbar utländsk samfällighet med befogenhet att kräva in offentlig uppbörd
svarar för,
4. obligationer eller andra skuldförbindelser som internationella organisationer
svarar för,
5. fordringar på premier eller andra fordringar på försäkringstagare som har samband
med försäkringsavtal, om ett sådant rättssubjekt som anges i 1–4 svarar för fordran,
6. fordringar på premier för skadeförsäkring som ännu inte ska betalas för senare
perioder än pågående när flera premieperioder har avtalats och då avsikten är att
åtagandet ska sägas upp om betalningen är sen,
7. skuldförbindelser med säkerhet i föreningens livförsäkringsbrev, inom återköps-
värdet,
8. medel på konto i bank, kreditmarknadsföretag eller utländskt kreditinstitut,
9. obligationer och andra skuldförbindelser som en bank, ett kreditmarknadsföretag,
Svenska skeppshypotekskassan eller ett värdepappersbolag med tillstånd enligt 2
kap. 2 § första stycket 2 och 8 lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden svarar
för,
10. obligationer och andra skuldförbindelser som ett utländskt kreditinstitut svarar
för,
11. obligationer och andra skuldförbindelser som ett publikt aktiebolag eller ett
motsvarande utländskt bolag svarar för,
12. aktier och andra värdepapper som kan jämställas med aktier, som har getts ut av
ett publikt aktiebolag eller ett motsvarande utländskt bolag, med undantag för bolag
som avses i 13,
13. aktier och andra värdepapper som kan jämställas med aktier, som har getts ut av
ett publikt aktiebolag eller ett motsvarande utländskt bolag, under förutsättning att
bolaget har till uppgift att äga sådana tillgångar som anges i 14,
FFFS 2020:13
7
14. fastigheter, tomträtter och byggnader samt andelar i sådan egendom,
15. skuldförbindelser som fysiska personer och andra rättssubjekt än de som anges i
1–4 och 9–11 svarar för – och för vilka panträtt i fastighet eller tomträtt har lämnats
som säkerhet – under förutsättning att panträtten ligger inom 25 procent av
fastighetens eller tomträttens värde,
16. skuldförbindelser som fysiska personer och andra subjekt än de som anges i
1–4 och 9–11 svarar för, och för vilka annan betryggande säkerhet än panträtt i
fastighet eller tomträtt har lämnats som säkerhet,
17. kassa,
18. andelar i värdepappersfonder och i sådana fondföretag som avses i 1 kap. 7 §
lagen (2004:46) om värdepappersfonder samt i specialfonder som avses i 1 kap.
11 § 23 lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder,
19. beslutad överskjutande skatt,
20. återförsäkringsgivares fordran hos den avgivande försäkringsföreningen
(återförsäkringstagaren), som grundas på att återförsäkringstagaren har hållit kvar
tillgångar som motsvarar en avgiven återförsäkring.
Allmänna råd
Vid tillämpning av 6 § 4 bör försäkringsföreningen samråda med
Finansinspektionen innan den investerar i skuldförbindelser som har utfärdats
av andra internationella organisationer än Världsbanken, Internationella
valutafonden, Europeiska investeringsbanken eller Europeiska unionen.
Investering av aktier och andelar i dotterföretag
7 § En försäkringsförening får investera i aktier och andelar i dotterföretag, om
dotterföretaget har till uppgift att direkt eller indirekt äga tillgångar som anges i 6 §
14 och de byggnader som hör till dessa fastigheter och tomträtter är brandförsäkrade.
Detsamma gäller byggnader som hör till fastigheter och tomträtter som utgör
säkerhet för skuldförbindelser enligt 6 § 15.
8 § En försäkringsförening får investera i aktier och andra värdepapper, som kan
jämställas med aktier som har getts ut av ett privat aktiebolag, som tillgångar, endast
om företaget är ett dotterföretag som anges i 7 §.
Tillåtelse att investera andra tillgångar
9 § En försäkringsförening får, efter medgivande från Finansinspektionen, tillfälligt
investera i andra tillgångar än sådana som anges i 6 §, om det finns särskilda skäl.
FFFS 2020:13
8
Begränsade investeringar i tillgångar
Begränsad användning av överlåtbara värdepapper
10 § En försäkringsförening får investera i överlåtbara värdepapper endast om de är
kortfristigt realiserbara eller upptagna till handel på en reglerad marknad, eller en
motsvarande marknad utanför EES.
Första stycket gäller inte sådana aktier och andelar som avses i 7 §.
Begränsad investering i tillgångar som belastas av säkerhetsrätt
11 § En försäkringsförening får investera i tillgångar endast till den del de inte
belastas av panträtt eller annan säkerhetsrätt.
Särskilda begränsningar för investeringar i vissa tillgångar
Derivatinstrument
12 § En försäkringsförening får investera i derivatinstrument för att sänka risken
eller för att i övrigt effektivisera förvaltningen av föreningens tillgångar och skulder.
Onoterade tillgångar
13 § En försäkringsförening får investera i finansiella instrument och andra till-
gångar som inte är upptagna till handel på en reglerad marknad. Sådana investeringar
ska hållas på aktsamma nivåer.
Allmänna råd
En sådan mindre försäkringsförening som avses i 1 kap. 19 d § andra stycket
försäkringsrörelselagen (2010:2043) bör inte investera i derivatinstrument
eller onoterade tillgångar.
Generella begränsningar för enhandsengagemang
14 § En försäkringsförenings tillgångar ska vara differentierade på ett sådant sätt att
värdet av en enskild placering motsvarar högst följande andelar av de samlade
tillgångarna:
1. 5 procent om placeringen består av en fastighet, tomträtt eller byggnad, eller av
en grupp av sådan egendom som är belägen på ett sådant sätt att den ur risksynpunkt
utgör en investering. Motsvarande ska gälla för andelar i sådan egendom.
2. 5 procent om placeringen består av obligationer, skuldförbindelser, aktier eller
andra värdepapper som kan jämställas med aktier från samma emittent eller
låntagare, om inte något annat följer av 3 eller 4.
3. 10 procent om placeringen består av obligationer, skuldförbindelser, aktier eller
andra värdepapper som kan jämställas med aktier från samma emittent eller
låntagare, och emittenten eller låntagaren är ett sådant rättssubjekt som anges i 6 § 9
eller 10.
FFFS 2020:13
9
4. 25 procent om placeringen består av skuldförbindelser från samma emittent,
utgivna enligt lagen (2003:1223) om utgivning av säkerställda obligationer eller
motsvarande utländska skuldförbindelser.
15 § Begränsningarna i 14 § 2 och 3 gäller inte sådana tillgångar som anges i 6 §
1–5.
16 § Det sammanlagda innehavet av placeringar enligt 14 § 2–4 som kommer från
samma emittent eller låntagare får utgöra högst 25 procent av tillgångarna.
Det sammanlagda innehavet av sådana placeringar som avses i 14 § 3 får utgöra
högst 40 procent av tillgångarna. Andelen aktier eller andra värdepapper som kan
jämställas med aktier från samma emittent får dock inte överstiga 5 procent av
tillgångarna.
17 § En försäkringsförening ska, när den tillämpar 14 och 16 §§, behandla de
tillgångar som tillhör ett dotterföretag enligt 7 §, som om tillgångarna hade ägts
direkt av försäkringsföreningen.
Föreningen ska även, när den tillämpar 14 och 16 §§, jämställa förlagsbevis och
förlagsandelsbevis med sådana tillgångar som anges i 6 § 12 och 13.
Grupper av emittenter eller låntagare med inbördes anknytning
18 § En försäkringsförening ska, när den tillämpar 14 § 2–4, tillämpa
begränsningarna på motsvarande sätt för grupper av emittenter eller låntagare med
inbördes anknytning. Föreningen ska vid tillämpningen beakta de tillgångar som
tillhör ett dotterföretag enligt 7 §, som om tillgångarna hade ägts direkt av
försäkringsföreningen, och jämställa förlagsbevis och förlagsandelsbevis med
tillgångar som anges i 6 § 12 och 13.
Undantag
19 § En försäkringsförening får, efter medgivande från Finansinspektionen, beviljas
tillfälligt undantag från de begränsningar som anges i 14 och 16 §§.
6 kap. Kapitalbas och schablonmässigt kapitalkrav
Kapitalbas
Tillräcklig kapitalbas
1 § En försäkringsförening ska vid varje tidpunkt ha en tillräcklig kapitalbas, som
täcker det schablonmässiga kapitalkravet som beräknas enligt 3 §.
Kapitalbasens sammansättning
2 § En försäkringsförenings kapitalbas får omfatta följande poster:
1. eget kapital med avdrag för immateriella tillgångar,
FFFS 2020:13
10
2. obeskattade reserver, och
3. övervärden i tillgångar.
Föreningen får, efter medgivande av Finansinspektionen, ta med andra poster i
kapitalbasen eller dra av andra poster från kapitalbasen än de som anges i första
stycket.
Övervärden i tillgångar enligt första stycket 3 får ingå i föreningens kapitalbas,
endast om detta värde framgår av föreningens årsredovisning.
Schablonmässigt kapitalkrav
3 § En försäkringsförening ska för sin verksamhet beräkna ett schablonmässigt
kapitalkrav, som utgör 5 procent av föreningens försäkringstekniska avsättningar,
definierade enligt 4 kap.
7 kap. Styrning av en försäkringsförening
Styrning
1 § Bestämmelser om styrning av vissa försäkringsföreningar finns i 1 kap. 19 e §
första stycket 4 och andra stycket försäkringsrörelselagen (2010:2043).
Allmänna råd
En försäkringsförening bör fastställa en strategi och mål för den verksamhet
som föreningen driver. Föreningen bör även följa upp att strategin följs och
att föreningens mål nås.
Väsentliga förändringar som avser verksamhet och organisation bör beslutas
av styrelsen.
En försäkringsförening bör i interna regler fastställa en arbetsordning för
styrelsen.
En försäkringsförening bör se till att det finns ändamålsenliga system för in-
tern information.
Intern styrning och kontroll
2 § En försäkringsförening ska verka för att en god intern kontroll präglar
organisationen och driften av föreningens verksamhet.
Allmänna råd
En försäkringsförening bör genom en god intern kontroll säkerställa en
– ändamålsenlig förvaltning av verksamheten,
– tillförlitlig finansiell rapportering,
– god förmåga att identifiera, mäta, övervaka och hantera sina risker, samt
FFFS 2020:13
11
– god förmåga att följa lagar, förordningar, föreskrifter och andra regler som
gäller för verksamheten.
En försäkringsförening kan uppnå en god intern kontroll genom att exempel-
vis
– ta fram ändamålsenliga interna regler,
– fördela ansvar och arbete så att risken för intressekonflikter undviks,
– följa upp verksamheten löpande och se till att det finns interna kontroller
som säkerställer en ändamålsenlig förvaltning av verksamheten, en tillförlitlig
rapportering, en ändamålsenlig riskhantering och en god regelefterlevnad,
– säkerställa att redovisningen är fullständig och riktig samt att transaktioner
rapporteras i tid, och
– säkerställa kontinuitet i verksamheten samt skydda föreningens och kunder-
nas tillgångar.
Hantering och kontroll av risker
3 § En försäkringsförening ska säkerställa att föreningens hantering av risker
(riskhantering) och uppföljningen av föreningens risker (riskkontroll) är tillfreds-
ställande.
Allmänna råd
Styrelsen bör fastställa interna regler i fråga om riskhanteringen och risk-
kontrollen. Det bör löpande säkerställas att dessa regler följs.
Risker som försäkringsföreningen bör hantera och kontrollera är exempelvis
– kredit- och motpartsrisker,
– marknadsrisker (ränte-, valuta- och kursrisker),
– likviditetsrisker,
– försäkringsrisker, och
– operativa risker (risken för förluster till följd av att interna processer och
rutiner är felaktiga eller inte ändamålsenliga, mänskliga fel, felaktiga system
eller externa händelser inklusive legala risker).
Regelefterlevnad
4 § En försäkringsförening ska säkerställa att föreningen följer de lagar, förord-
ningar, föreskrifter och andra regler som gäller för verksamheten.
FFFS 2020:13
12
Oberoende granskning (Internrevision)
5 § En försäkringsförening ska ha en funktion för internrevision som ska granska
och utvärdera den interna kontrollen.
Funktionen för internrevision ska
1. fastställa sina prioriteringar utifrån ett riskbaserat tillvägagångssätt,
2. rapportera resultatet av sina granskningar till föreningens styrelse, och
3. vara oberoende från den verksamhet som granskas.
En sådan mindre försäkringsförening som avses i 1 kap. 19 d § andra stycket
försäkringsrörelselagen (2010:2043) ska, i stället för det som anges i första stycket,
regelbundet utvärdera om det behövs en oberoende granskning av föreningens
interna kontroll. Vid utvärderingen ska föreningen beakta verksamhetens art,
omfattning och komplexitet samt dess risker, liksom om det har skett förändringar i
verksamheten sedan föregående utvärdering. Om föreningen vid utvärderingen
kommer fram till att det finns behov av en oberoende granskning ska föreningen
säkerställa att en sådan granskning görs. Den oberoende granskningen ska uppfylla
kraven i andra stycket 2 och 3.
Uppdragsavtal
6 § En försäkringsförening får uppdra åt någon utanför föreningen att utföra delar
av verksamheten. Föreningen ansvarar dock alltid för den verksamhet som har lagts
ut.
7 § En försäkringsförening som lägger ut delar av verksamheten till en
uppdragstagare utanför föreningen ska upprätta ett skriftligt uppdragsavtal som
reglerar parternas rättigheter och skyldigheter i fråga om den utlagda verksamheten.
8 § En försäkringsförening som lägger ut delar av verksamheten till en
uppdragstagare utanför föreningen, ska säkerställa att Finansinspektionen även i
fortsättningen kan utöva en effektiv tillsyn över föreningen, samt att föreningens
skyldigheter mot Finansinspektionen eller föreningens försäkringstagare och andra
ersättningsberättigade inte åsidosätts.
Om en förening avser att lägga ut en central del av den tillståndspliktiga
verksamheten ska föreningen anmäla detta i förväg till Finansinspektionen.
Allmänna råd
När föreningen lägger ut verksamhet till en uppdragstagare bör den säkerställa
att
– risker hanteras ändamålsenligt i den utlagda verksamheten,
– det finns ändamålsenliga övervakningsrutiner för den utlagda verksamheten,
– uppdragstagaren skyddar konfidentiell information både när det gäller
föreningen och dess medlemmar, och
FFFS 2020:13
13
– det upprättas strategier för hur uppdraget ska kunna avslutas och verksam-
heten återtas till föreningen utan betydande störning av viktig verksamhet hos
föreningen.
9 § En sådan mindre försäkringsförening som avses i 1 kap. 19 d § andra stycket
försäkringsrörelselagen (2010:2043), ska informera Finansinspektionen om den har
lagt ut en central del av den tillståndspliktiga verksamheten i samband med den årliga
rapporteringen enligt 9 kap. 1 §.
8 kap. Försäkringsteknisk utredning
Allmänt
1 § En försäkringsförening ska upprätta och lämna in en försäkringsteknisk
utredning av föreningens ekonomiska ställning till Finansinspektionen. Utredningen
ska
– lämnas in före september månads slut året efter det att föreningen har beviljats
tillstånd och därefter minst vart tredje år före september månads slut, och
– baseras på föreningens ekonomiska ställning per den 31 december året innan
utredningen upprättades.
Föreningen ska även i andra fall upprätta och lämna in en sådan utredning om
Finansinspektionen begär det.
Första stycket gäller inte för en sådan mindre försäkringsförening som avses i 1 kap.
19 d § andra stycket försäkringsrörelselagen (2010:2043). En sådan förening
behöver bara upprätta och lämna in en försäkringsteknisk utredning om
Finansinspektionen begär det, eller när föreningen avser att genom särskilda enskilda
beslut höja beloppen för någon eller några av de försäkringsförmåner som erbjuds.
2 § En försäkringsförenings försäkringstekniska utredning ska genomföras av en
person som
– har de kunskaper och erfarenheter i försäkrings- och finansmatematik som är
lämpliga med hänsyn till arten och omfattningen av samt komplexiteten hos riskerna
i föreningens verksamhet, eller
– av Finansinspektionen har förklarats behörig att genomföra utredningen.
Utredningens innehåll
Försäkringsgrenar
3 § En försäkringsförening med flera försäkringsgrenar eller flera olika slags
försäkringsförmåner, ska i den försäkringstekniska utredningen behandla varje sådan
gren eller förmån var för sig.
FFFS 2020:13
14
Försäkringsförmåner
4 § En försäkringsförening ska i den försäkringstekniska utredningen beskriva de
försäkringsförmåner som erbjuds försäkringstagare och andra ersättnings-
berättigade.
Försäkringstekniska avsättningar
5 § En försäkringsförening ska i den försäkringstekniska utredningen, före
summering och avdrag, ange försäkringstekniska avsättningar i separata delar som
är relevanta för verksamheten. Delarna ska vara specificerade på kapitalvärden för
– framtida försäkringsutfästelser,
– försäkringar som är under periodisk utbetalning,
– framtida förvaltningskostnader, och
– framtida premier och avgifter.
En försäkringsförening ska därutöver ange antaganden för försäkringsrisk
(dödlighet, sjuklighet eller andra riskantaganden), driftskostnader och framtida
avkastningsskatt.
För en försäkringsförening som har undantag enligt 1 kap. 1 § lagen (1995:1560)
om årsredovisning i försäkringsföretag, ska kapitalvärdena baseras på
Finansinspektionens föreskrifter och allmänna råd (FFFS 2011:27) om förenklad
årsredovisning i försäkringsföretag som har undantag. För de föreningar som inte
har undantag baseras kapitalvärdena på Finansinspektionens föreskrifter och
allmänna råd (FFFS 2019:23) om årsredovisning i försäkringsföretag och
tjänstepensionsföretag.
Överskott
6 § En försäkringsförening ska för varje försäkringsgren eller försäkringsförmån, i
den försäkringstekniska utredningen, ange aktuellt ekonomiskt överskott och, om det
är tillämpligt för föreningens verksamhet, förhållandet mellan föreningens tillgångar
och dess åtaganden inklusive fördelat återbäringskapital (konsolideringsnivå).
Allmänna råd
Föreningen bör i den försäkringstekniska utredningen ange om aktuellt
ekonomiskt överskott föreslås påverka föreningens olika förmåner, inklusive
återbäring. Om ett sådant förslag lämnas bör föreningen beakta hur
konsolideringsnivån påverkas av förslaget.
Referenser till kontributionsprincipen
7 § En livförsäkringsförening ska i den försäkringstekniska utredningen beskriva
hur föreningen tillämpar 13 kap. 23 § försäkringsrörelselagen (2010:2043)
(kontributionsprincipen), baserat på förmånernas utformning enligt försäkrings-
avtalet eller föreningens stadgar. I utredningen ska föreningen referera till gällande
försäkringsavtal eller till föreningens stadgar.
FFFS 2020:13
15
Stadgeändring
8 § En försäkringsförening ska i den försäkringstekniska utredningen ange om det
sedan föreningen senast skickade in en utredning till Finansinspektionen, har skett
någon stadgeändring som har betydelse för det som anges och de slutsatser som dras
i den nu aktuella utredningen. Föreningen ska särskilt ange vilka effekter en sådan
stadgeändring bedöms ha.
9 kap. Rapportering
1 § En försäkringsförening ska varje år lämna de uppgifter som framgår av bilaga 1
till Finansinspektionen.
Anvisningar till de uppgifter som ska lämnas finns i bilaga 2.
2 § Uppgifterna enligt 1 § ska lämnas till Finansinspektionen via e-post eller post
senast den 15 maj. Uppgifterna ska avse förhållanden per den 31 december.
3 § En försäkringsförening ska så snart som möjligt lämna in en ny rapport med
korrigerade uppgifter till Finansinspektionen, om de uppgifter som föreningen har
lämnat in innehåller fel.
4 § Finansinspektionen kan efter ansökan från en försäkringsförening besluta om att
helt eller delvis undanta föreningen från kravet att lämna uppgifter enligt 1 §, om det
finns särskilda skäl.
10 kap. Åtgärdsplan om kapitalkravet inte uppfylls
1 § Bestämmelser om en försäkringsföreningens skyldighet att upprätta en
åtgärdsplan finns i 18 kap.försäkringsrörelselagen (2010:2043).
Innehållet i åtgärdsplanen
2 § En försäkringsförenings åtgärdsplan ska innehålla uppgifter om föreningens
ekonomiska situation vid tidpunkten för planens upprättande och en beskrivning av
de åtgärder som föreningen avser att vidta för att åter uppfylla det schablonmässiga
kapitalkravet.
En åtgärdsplan ska även innehålla uppgifter och prognoser om
1. driftskostnader, särskilt löpande kostnader och provisioner,
2. intäkter och kostnader för direkt försäkring samt för avgiven återförsäkring,
3. balansräkning, och
4. tillgångar som innehas för att täcka försäkringstekniska avsättningar och för att
uppfylla det schablonmässiga kapitalkravet.
11 kap. Avgift er för återköp och överföring
1 § Bestämmelser om återköp och överföring finns i 4 kap.försäkringsrörelselagen
(2010:2043).
FFFS 2020:13
16
2 § En försäkringsförening får, när den beräknar direkta kostnader för administrativ
hantering av återköp eller överföringar enligt 4 kap. 17 c § försäkringsrörelselagen
(2010:2043), beakta följande kostnader om de avser åtgärder som utförs för att
uppfylla en begäran om återköp eller överföring:
1. personalkostnader,
2. kostnader för utskrifter, porto och digitala utskick, samt
3. datakostnader.
_______________
Dessa föreskrifter och allmänna råd träder i kraft den 1 november 2020.
ERIK THEDÉEN
Nanny Hiort
Bilaga 1
Försäkringsföreningar med undantag
INSTITUT
ÅR
INSTITUTNUMMER
HANDLÄGGARE
TELEFONNUMMER
ORG.NUMMER
Diarienummer: XXXX:XXXX
Belopp anges i kronor
A. Uppgifter för försäkringsföreningar med undantag – år
KAPITALBAS
A1
Eget kapital
A2
Obeskattade reserver
A3
Årets resultat
A4
Övervärden i tillgångar
A5
Övriga poster efter medgivande av Finansinspektionen
A6
Summa kapitalbas före avdragsposter (A1:A5)
=
Avdragsposter
A7a Immateriella poster i balansräkningen
A7b Avdragsposter efter medgivande av Finansinspektionen
A8
Summa kapitalbas (A6-(A7a+A7b))
=
SCHABLONMÄSSIGT KAPITALKRAV
A9
Försäkringstekniska avsättningar (efter avgiven återförsäkring)
A10 Schablonmässigt kapitalkrav (A9 x 0,05)
=
A11 Över- eller underskott (A8-A10)
=
UPPGIFTER OM TILLGÅNGAR
A12 Byggnader och mark
A13 Aktier och andelar
A14 Obligationer och räntebärande värdepapper
A15 Övriga placeringstillgångar
A16 Övriga tillgångar
A17 Summa tillgångar (A12:A16)
UPPGIFTER OM ANTAL FÖRSÄKRINGSTAGARE OCH ANDRA ERSÄTTNINGSBERÄTTIGADE
A18 Försäkringstagare och andra ersättningsberättigade vid årets början
A19 Inträden under året
A20 Utträden på grund av dödsfall
A21 Utträden på grund av annullation
A22 Övriga förändringar (+/-)
A23 Försäkringstagare och andra ersättningsberättigade vid årets slut
A24 därav med periodisk utbetalning av pension eller sjukersättning
KOMMENTAR (max 800 tecken)
A25
Bilaga 2
FFFS 2020:13
Anvisningar till blankett Försäkringsföreningar med
undantag
Samtliga belopp ska anges i kronor utan decimal. Beloppen får avrundas till närmaste
tusental och då anges hundratal med tre nollor.
Kapitalbas
Under denna post anger föreningen de poster som ingår i kapitalbasen och som inte
behöver medgivande av Finansinspektionen. Posterna som redovisas är Eget
kapital (A1), Obeskattade reserver (A2), Årets resultat (A3) och Övervärden i
tillgångar (A4).
A7a Immateriella tillgångar
Posten avser sådana avdrag för tillgångar som föreningen har redovisat som
immateriella tillgångar.
Poster som behöver medgivande av Finansinspektionen
Under posterna Övriga poster efter medgivande av Finansinspektionen (A5) eller
Avdrag efter medgivande av Finansinspektionen (A7a) anges de poster som
föreningen i ett enskilt fall har fått godkänt av Finansinspektionen för att ingå i
föreningens kapitalbas. Om flera poster har godkänts så summeras dessa för
respektive post.
Schablonmässigt kapitalkrav
A9 Försäkringstekniska avsättningar (efter avgiven återförsäkring)
Under denna post redovisas föreningens försäkringstekniska avsättningar som har
beräknats för att täcka föreningens åtaganden med anledning av ingångna
försäkringsavtal.
A10 Schablonmässigt kapitalkrav
Under denna post redovisas beräkningen av det schablonmässiga kapitalkravet.
Posten räknas med automatik fram om uppgifterna fylls i Finansinspektionens
Excelformulär. Alternativt ska uppgiften i post A9 multipliceras med 5 procent.
A11 Över-/underskott
Posten räknas med automatik fram om uppgifterna lämnas i Finansinspektionens
Excelformulär och visar då om företaget har ett kapitalkrav med över- eller
underskott i förhållande till kapitalbasen. Alternativt ska uppgiften i post A8 dras
av mot den i A10.
Uppgifter om tillgångar
A12 Byggnader och mark
Redovisa innehav av fastigheter, tomträtter och byggnader.
A13 Aktier och andelar
Redovisa innehav av aktier och av värdepappersfonder som övervägande investerar
i aktier.
FFFS 2020:13
A14 Obligationer och räntebärande värdepapper
Redovisa obligationer och räntebärande värdepapper. Det inkluderar även
penningmarknadsinstrument, aktieindexobligationer, förlagsbevis och konver-
teringslån samt värdepappersfonder som utgörs av korta och långa räntefonder.
A15 Övriga placeringstillgångar
Redovisa de övriga placeringstillgångar (investeringar) som inte redovisas under
A12–A14.
A16 Övriga tillgångar
Redovisa de övriga tillgångar som inte klassas som placeringstillgångar, till exempel
kassa eller banktillgodohavanden, fordringar samt förutbetalda kostnader och
upplupna intäkter.
A17 Summa tillgångar
Summan ska överensstämma med föreningens balansräkning.
Posten räknar automatiskt fram en summa av tillgångarna om uppgifterna lämnas
i Finansinspektionens Excelformulär. Alternativt ska uppgifterna i A12–A16
summeras.
Uppgifter om försäkringstagare och andra ersättningsberättigade
Redovisa antalet försäkringstagare och andra ersättningsberättigade som fanns vid
årets början. Redovisa sedan vilka förändringar som har skett under året samt
antalet försäkringstagare och andra ersättningsberättigade vid årets slut. Endast för
post A22 behöver minustecken anges om det är en negativ förändring.
A18 respektive A23 Försäkringstagare och andra ersättningsberättigade vid
årets början respektive slut
Antalsuppgift vid föregående års slut ska överensstämma med antalsuppgift vid
årets början. Med ”andra ersättningsberättigade” avses de anhöriga till avlidna
försäkringstagare som får efterlevandepension.
A21 Utträden på grund av annullation
Med ”annullation” avses de försäkringstagare som antingen via återköp eller på
annat sätt har avslutat sin försäkring. Vid dödsfall ska dock i stället antalsuppgift
anges i post A20.
A22 Övriga förändringar (+/-)
Här anges till exempel nya ersättningsberättigade som har tillkommit på grund av
försäkringstagares dödsfall eller korrigering av lämnade uppgifter för tidigare år.
A24 därav med periodisk utbetalning av pension eller sjukersättning
Här anges det antal som vid årets slut får periodisk ersättning i form av
ålderspension, efterlevandepension eller sjukersättning.
A25 Kommentarer
Här anges med högst 800 tecken de kommentarer som föreningen vill göra i
anslutning till redovisningen.
Mindre försäkringsförening som avses i 1 kap. 19 d § andra stycket
försäkringsrörelselagen (2010:2043), lämnar under denna del information om de