KOVFS 2011:1
Konsumentverkets allmänna råd om konsumentkrediter
1
Konsumentverkets allmänna råd om konsumentkrediter
beslutade den 25 januari 2011.
Konsumentverket beslutar följande allmänna råd.
1. Omfattning
Dessa allmänna råd gäller tillämpningen av bestämmelserna om god kredit-
givningssed, information vid marknadsföring, information innan ett kredit-
avtal ingås, kreditprövning, kreditavtalet, ångerrätt, kontantinsats, förbehåll
om återtaganderätt samt kreditförmedling i konsumentkreditlagen
(2010:1846).
De berör även tillämpningen av förordningen (2010:1855) om effektiv
ränta vid konsumentkrediter, marknadsföringslagen (2008:486), lagen
(1994:1512) om avtalsvillkor i konsumentförhållanden, socialförsäkrings-
balken (2010:110) samt distans- och hemförsäljningslagen (2005:59).
Näringsidkare bör även följa de bestämmelser som ges i Finans-
inspektionens allmänna råd om krediter i konsumentförhållanden.1 Där finns
även bestämmelser om krediter som rör bostadsändamål.
Undantag avseende vissa informationskrav, kreditprövning, kreditavtalet
och ångerrätt för vissa kontokrediter, fakturakrediter, värdepapperskrediter
och krediter som rör bostadsändamål framgår av 4 § konsumentkreditlagen.
2. God kreditgivningssed
2.1 Till 6 § konsumentkreditlagen om näringsidkarens allmänna skyldig-
heter
2.1.1 God kreditgivningssed och näringsidkarens förklaringsskyldighet
Enligt 6 § konsumentkreditlagen ska en näringsidkare i sitt förhållande till
konsumenten såväl före som under ett avtalsförhållande iaktta god kredit-
givningssed, och därvid ta tillvara konsumentens intressen med tillbörlig
omsorg och ge de förklaringar som konsumenten i det enskilda fallet behöver.
En näringsidkare ska agera med utgångspunkt från att kreditavtal kan ha
stor betydelse för den enskildes ekonomiska förhållanden samt på lämpligt
1 FFFS 2005:3 kommer under 2011 att ersättas av ett nytt allmänt råd. Efter detta
råds ikraftträdande bör näringsidkare istället följa bestämmelserna som följer av
detta.
KOVFS
2011:1
Utkom från trycket
den 1 februari 2011
Konsumentverkets författningssamling
ISSN 0347-8041
__________________________________________________________________________________________________
2
sätt kunna ge samtliga förklaringar som konsumenten behöver för att kunna
avgöra om kreditavtalet passar hans eller hennes behov och ekonomiska
situation.
Näringsidkarens förklaringsskyldighet innebär inte att näringsidkaren
behöver lämna råd till konsumenten. Näringsidkaren bör dock avråda
konsumenten från att ingå kreditavtal om omständigheter finns som tyder på
att kreditavtalet är ofördelaktigt för konsumenten att ingå, till exempel med
hänsyn till förekomsten av andra låneformer hos kreditgivaren och/eller risk
för överskuldsättning för konsumenten.
Vid krediter om såväl större som mindre kreditbelopp som kan antas
innebära stora risker för skuldsättningsproblem, eller krediter vars
konstruktioner måste antas vara svåra för konsumenter att förstå, ska närings-
idkaren utgå ifrån att konsumenten normalt har behov av utförliga för-
klaringar. I dessa fall bör konsumenten även kunna ställa frågor till en på
området särskilt insatt person hos näringsidkaren och få dessa frågor
besvarade utan dröjsmål.
Näringsidkaren bör på lämpligt sätt försäkra sig om att konsumenten har
förstått de förklaringar avseende viktiga delar av avtalet som har givits.
2.1.2 God kreditgivningssed och återbetalningstidens längd
Vid kreditköp följer av god kreditgivningssed att återbetalningstidens längd
inte bör överstiga varans livslängd. Återbetalningstiden bör bestämmas
måttfullt särskilt för varor där teknikutvecklingen är snabb. Vid åter-
betalningstidens bestämmande bör även hänsyn tas till kreditbeloppet, varvid
lägre belopp motsvaras av kortare kredittider och vice versa. Det belopp som
konsumenten ska erlägga vid varje betalningstillfälle bör uppgå till en sådan
storlek att skälig amortering över tid sker av krediten.
2.2 Till 7 - 10 §§ konsumentkreditlagen om marknadsföring och informa-
tion innan ett kreditavtal ingås
2.2.1 Innehåll och presentation av marknadsföring
Begreppet marknadsföring omfattar information som lämnas i avsättnings-
främjande syfte, oavsett vilka kanaler som används för framförande av
budskapet. Information enligt p. 2.2.3-2.2.5 nedan behöver dock inte lämnas
om marknadsföringen endast upplyser om att kredit lämnas. Innehåller
marknadsföringen konkreta inslag såsom till exempel argumentation om
kreditens förmånlighet eller faktauppgift om krediten ska dock informationen
lämnas.
Av god kreditgivningssed följer att en uppgift som lämnas bör vara tydlig
och lätt för konsumenter att uppmärksamma. Vidare bör krediten presenteras
sakligt, korrekt och i neutrala ordalag. Informationen ska vara fullständig
avseende sådant som kan antas ha särskild betydelse för konsumenten.
3
2.2.2 Återhållsamhet och måttfullhet
Kravet på god kreditgivningssed innefattar att näringsidkaren i sin marknads-
föring bör visa återhållsamhet och måttfullhet. Det innebär bland annat
följande.
- Krediten får inte framställas på ett sätt som kan missleda konsumenten
om de ekonomiska följderna, eller ge intryck av att den erbjudna krediten
inte innebär någon, eller endast ringa, belastning på ekonomin.
- När kredit kan erhållas snabbt får inte detta i sig framhållas som ett
avgörande argument i förhållande till övriga kreditvillkor. Möjlighet att få
snabb kredit får inte ges en framträdande plats i marknadsföringen.
- Vid fortlöpande krediter eller kontokrediter bör inte förekomma att
konsumenter erbjuds kreditköp eller kontanter med uttrycklig hänvisning
till att det finns ett outnyttjat kreditutrymme.
- Om en kredit marknadsförs som räntefri eller motsvarande bör detta
bedömas som att noll procent (0%) ränta uttas för krediten, varvid
informationskraven i 7 § 2 st. konsumentkreditlagen ska tillämpas.
- Om konsumenten har utnyttjat en så kallad betalningsfri månad, bör
kreditgivaren vid nästkommande avisering informera om att en betalnings-
fri månad har utnyttjats och att saldot därmed har ökat med ränta och
eventuella avgifter för den betalningsfria månaden.
Måttfullhet och neutral information är särskilt viktigt vid utformningen av
marknadsföringsåtgärder för krediter när kreditansökningsformulär bifogas,
eller vid erbjudande om höjning av tidigare avtalad kreditgräns. Även vid
telefonförsäljning (2.2.5 nedan) är måttfull och neutral information av
särskild vikt.
2.2.3 Information vid marknadsföring
Enligt 7 § konsumentkreditlagen ska en näringsidkare vid marknadsföring av
kreditavtal, med angivande av ett representativt exempel, lämna information
om den effektiva räntan för krediten.
Ett exempel ska, för att anses som representativt, avse den vanligast före-
kommande kreditsituation som tillämpas, alternativt kan förutses, av närings-
idkaren. Den effektiva räntan ska anges som en årsränta uttryckt i procent
med minst en decimal. Information om den effektiva räntan bör lämnas med
angivande av datum. Hur den effektiva räntan ska beräknas framgår av bilaga
1 och 2.
Om annan räntesats eller sifferuppgift än den effektiva räntan förekommer
i marknadsföringen ska näringsidkaren, med angivande av ett representativt
exempel, lämna information enligt 7 § 2 st. 1-6 p. konsumentkreditlagen.
En näringsidkare bör i enlighet med god kreditgivningssed avstå ifrån att i
marknadsföring framhålla till exempel frånräntesatser eller kreditvillkor som
enbart en begränsad andel konsumenter kan få del av, om det inte ut-
tryckligen av marknadsföringen framgår att denna riktar sig till en viss
utpekad specifik grupp.
Om konsumenten är skyldig att ingå ett avtal om kompletterande tjänst,
till exempel en försäkring, för att beviljas krediten, eller beviljas den på de
villkor som anges i marknadsföringen, ska detta enligt 7 § 3 st. konsument-
kreditlagen anges i marknadsföringen i anslutning till informationen om den
effektiva räntan.
4
Information om den effektiva räntan, andra sifferuppgifter eller räntesatser
som förekommer i marknadsföringen, eller skyldigheten att ingå avtal om en
kompletterande tjänst, ska ges på ett klart, kortfattat och framträdande sätt.
Konsumenten ska därmed utan svårigheter kunna uppfatta och ta del av
informationen. Informationen får till exempel inte återges med förminskad
textstorlek i förhållande till annan information som förekommer i löpande
text i marknadsföringen. Informationen ska lämnas direkt i marknads-
föringen. Det är således inte tillräckligt att i marknadsföringen hänvisa till
något annat ställe där informationen kan erhållas, till exempel en webbplats.
Även vid marknadsföring där det finns begränsningar i utrymme, till exempel
i så kallade reklambanners, bör den effektiva räntan framgå med angivande
av ett representativt exempel.
Om en kreditgivare finansierar ett köp av en vara eller tjänst som en annan
näringsidkare tillhandahåller eller marknadsför och därtill även tillhanda-
håller marknadsföringsmaterial, har kreditgivaren ett ansvar för marknads-
föringen. Även om kreditgivaren inte tillhandahåller marknadsförings-
materialet bör kreditgivaren verka för att näringsidkaren i sin marknadsföring
av krediten uppfyller gällande bestämmelser om marknadsföring och
information (jfr. även vad som sägs om kreditförmedlare i p. 2.2.4 samt 2.9
nedan).
2.2.4 Information innan ett kreditavtal ingås
Näringsidkaren ska i rimlig tid innan ett kreditavtal ingås ge konsumenten
information i enlighet med 8 § konsumentkreditlagen.
I de fall krediten förmedlas av en kreditförmedlare som inte har kredit-
givning som sin huvudsakliga verksamhet, är kreditgivaren ansvarig för att
säkerställa att konsumenten får fullständig förhandsinformation. In-
formationen ska ges av kreditförmedlaren eller på annat lämpligt sätt.
Informationen ska vara utformad på sådant sätt att konsumenten genom att
ta del av den ska ha möjlighet att förstå kreditavtalets innebörd, bedöma
nyttan av att ingå kreditavtalet, jämföra olika alternativ och förstå de
ekonomiska konsekvenser som kan följa av kreditavtalet.
Med uttrycket rimlig tid avses tillräcklig tid för konsumenten att sätta sig
in i och överväga informationen. Vad som är rimlig tid avgörs med utgångs-
punkt från förhållandena i det enskilda fallet, både med avseende på kredit-
avtalets egenskaper och konsumentens förkunskaper.
Av god kreditgivningssed följer att näringsidkaren vid behov även ska
förklara innebörden av informationen, besvara de frågor som konsumenten
kan ha och försäkra sig om att konsumenten har förstått informationen. Utan
att konsumenten efterfrågar det, bör näringsidkaren förklara vad som händer
vid betalningsdröjsmål, i fall där kreditvillkoren därmed ändras på ett
långtgående sätt. Detta är exempelvis fallet när en räntefri kredit efter
betalningsdröjsmål enligt avtalet övergår till att bli ränteburen.
Den effektiva räntan ska i informationen anges med ett representativt
exempel.
Informationen om hur ränteskillnadsersättning i förekommande fall
kommer att beräknas ska återges.
Informationen ska ges skriftligen genom användande av formuläret
”Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation”. Blanketten åter-
finns i bilaga 3. Samtliga fält i formuläret som är relevanta i det enskilda
5
fallet ska vara korrekt ifyllda.
Formuläret ska tillhandahållas i en handling eller i någon annan skriftlig
och varaktig form som är tillgänglig för konsumenten. Informationen ska
således antingen ges i ett dokument, eller på annat sätt där det säkerställs att
konsumenten kan bevara informationen i ursprungligt och oförändrat skick så
länge den är relevant. Så kan ske exempelvis genom en pdf-fil men inte
genom en webbplats som kan bli föremål för ändringar. Med uttrycket
tillgänglig för konsumenten avses att informationen ska tillhandahållas på ett
sätt som medger åtkomst för konsumenten i det enskilda fallet.
Om avtalet på konsumentens begäran ska ingås genom ett medel för
distanskommunikation som inte tillåter att informationen ges i sådan form
före avtalsslutet, ska näringsidkaren ge konsumenten informationen i denna
form snarast efter det att avtalet har ingåtts. Två exempel på nämnda situation
är kreditavtal som ingås genom utväxlande av sms-meddelanden eller
kreditavtal som ingås vid ett telefonsamtal.
Om konsumenten begär det, ska näringsidkaren utan kostnad lämna ett
utkast till kreditavtal. Av ett sådant utkast bör tydligt framgå om utkastet
utgör ett för näringsidkaren bindande anbud eller inte. För det fall närings-
idkaren inte har för avsikt att ingå ett kreditavtal med konsumenten behöver
avtalsutkast inte upprättas. Konsumenten ska dock i de fall kreditansökan inte
beviljas meddelas orsaken till att så har skett i enlighet med p. 2.3.3 nedan.
2.2.5 Särskilt vid telefonförsäljning av kredit
Vid telefonförsäljning av kredit ska näringsidkaren enligt 10 § konsument-
kreditlagen lämna information i enlighet med 3 kap. 4 § 1 st. distans- och
hemförsäljningslagen istället för den information som föreskrivs i 8 § 1 st.
resp. 9 § 1 st. konsumentkreditlagen. Den beskrivning av den finansiella
tjänstens huvudsakliga egenskaper som ska ges enligt det stycket ska
innehålla information om:
1. kreditbeloppet och villkoren för utnyttjande av krediten,
2. kreditavtalets löptid,
3. varan eller tjänsten och dess kontantpris vid kreditköp,
4. krediträntan, villkoren för krediträntan med angivande av referensindex
eller referensräntor samt tidpunkter, förfaranden och andra villkor för ändring
av krediträntan,
5. den effektiva räntan, med angivande av ett representativt exempel, och det
sammanlagda belopp som ska betalas av konsumenten, och
6. avbetalningarnas storlek, antal och förfallotidpunkter samt den ordning
enligt vilken betalningarna ska fördelas på krediter med olika krediträntor.
I de fall kreditavtal erbjuds konsumenter genom telefonförsäljning är det
av särskild vikt att näringsidkaren beaktar vad som ovan sägs om god kredit-
givningssed, till exempel med avseende på återhållsamhet och måttfullhet.
Vid dessa försäljningssituationer bör näringsidkaren särskilt tydligt försäkra
sig om att konsumenten förstår den information som lämnas i marknads-
föringen.
6
2.3 Till 12 - 13 §§ konsumentkreditlagen om kreditprövning
2.3.1 Kreditprövning
Av 12 § konsumentkreditlagen framgår att näringsidkaren ska göra en kredit-
prövning innan kredit beviljas. Skyldigheten gäller oavsett kreditbelopp och
löptid för krediten.
Kreditprövningen ska grundas på tillräckliga uppgifter och krediten får
beviljas endast om konsumenten har ekonomiska förutsättningar för att full-
göra sitt åtagande enligt kreditavtalet.
Vid en ökning av krediten som är väsentlig ska en ny kreditprövning
göras.
Kreditprövningen bör anpassas efter de särskilda omständigheter som
råder i varje enskilt fall. Att tillräckliga uppgifter ska inhämtas innebär att
näringsidkaren är skyldig att inhämta så många uppgifter att en bedömning av
konsumentens nuvarande och framtida betalningsförmåga kan ske med en
hög grad av säkerhet. Olika tillförlitliga metoder kan användas och närings-
idkaren bör använda flera uppgiftskällor. Uppgifter som konsumenten själv
lämnar bör kontrolleras av näringsidkaren, till exempel genom en aktuell
kreditupplysning med relevant innehåll.
Vad som är en väsentlig ökning av en befintlig kredit får bedömas i det
enskilda fallet genom att ökningen ställs i relation till den aktuella kreditens
storlek. En ökning med 10 procent eller mer kan i allmänhet anses vara en
väsentlig ökning och en förnyad kreditprövning ska i dessa fall ske.
2.3.2 Genomförande av kreditprövning
Den kreditsökandes ekonomiska förutsättningar att fullgöra kreditavtalet kan
normalt bedömas mot bakgrund av:
- inkomster,
- tillgångar,
- utgifter,
- skuldförhållanden (inklusive ställda säkerheter).
Om den kreditsökande ingår i ett hushåll med flera personer bör i lämplig
utsträckning hela hushållets ekonomi beaktas.
Utifrån de uppgifter som inhämtats från olika källor bör en beräkning
göras för att pröva om det finns betalningsutrymme för den sökta krediten.
Vid sådan prövning bör hänsyn även tas till skäliga levnadsomkostnader för
konsumenten. För bedömning av dessa kan näringsidkaren få ledning av
Konsumentverkets beräkningar av skäliga levnadsomkostnader.
Kreditgivaren bör inhämta en kreditupplysning som ger en uppdaterad bild
av konsumentens betalningsförmåga. Förutom inkomstuppgift bör kredit-
upplysningen innehålla uppgift om konsumentens skuldförhållanden,
inklusive uppgift om eventuella betalningsanmärkningar.
Kreditprövning bör ske även om säkerhet ställs som täcker kreditbeloppet
och kreditkostnaden.
7
2.3.3 Till 13 § konsumentkreditlagen
Om krediten inte beviljas är näringsidkaren enligt 13 § konsumentkreditlagen
skyldig att underrätta konsumenten om orsaken till varför ansökan har
avslagits. Om avslaget beror på uppgifter från en extern databas, ska
konsumenten snarast och utan kostnad underrättas om databasens namn och
vilka uppgifter som har lämnats.
Näringsidkaren bör i sin underrättelse till konsumenten om varför krediten
inte har beviljats tydligt ange på vilka grunder bedömningen har skett och
inte endast hänvisa till en intern eller extern beräkningsmodell. Konsumenten
ges därigenom möjlighet att förstå vad som kan behöva förändras för att i
framtiden kunna beviljas en kredit.
Uppgifter som har inhämtats från externa databaser ska underrättas
konsumenten, även om uppgifterna har förts över på annat medium, till
exempel en cd-romskiva, av näringsidkaren. Underrättelsen bör ske
skriftligen.
2.4 Till 14 § konsumentkreditlagen om dokumentation av kreditavtalet
Ett kreditavtal kräver inte skriftlig form för att vara civilrättsligt giltigt.
Däremot ska avtalet enligt 14 § konsumentkreditlagen dokumenteras skrift-
ligen i en handling eller annan läsbar och varaktig form som är tillgänglig för
konsumenten (jfr. p. 2.2.4 ovan). Vilka uppgifter som, förutom avtals-
villkoren, ska ingå framgår av 8 resp. 14 §§ konsumentkreditlagen. Upp-
gifterna ska lämnas på ett klart och kortfattat sätt och konsumenten ska utan
kostnad få en kopia av dokumentet.
I dokumentet bör klart och tydligt anges vilka rättigheter och förpliktelser
som avtalet medför. Villkor och information som kan antas vara av väsentlig
betydelse bör särskilt framhållas så att de enkelt kan observeras av
konsumenten.
Vid engångskrediter bör den effektiva räntan som anges i avtalet beräknas
utifrån det beviljade kreditbeloppet och övriga villkor för den aktuella kredi-
ten. Vid fortlöpande krediter eller kontokrediter bör den effektiva räntan som
anges i avtalet beräknas utifrån det beviljade kreditutrymmet.
2.5 Till 21 - 23 §§ konsumentkreditlagen om konsumentens ångerrätt
Konsumenter har enligt 21 § konsumentkreditlagen en legal rätt att frånträda
kreditavtal genom att lämna eller sända kreditgivaren ett meddelande om
detta inom 14 dagar från det att avtalet ingicks (ångerrätt). Tidsfristen för
ångerrätten börjar dock tidigast löpa den dag som konsumenten får
dokumentationen om avtalet sig tillhanda.
För utövande av ångerrätten krävs inte att konsumenten anger något skäl
till varför han eller hon önskar frånträda avtalet. Näringsidkaren får inte heller
kräva att utövandet av ångerrätten måste ske skriftligen. Om konsumenten har
använt skriftlig form, till exempel genom brev, fax eller e-post, för att utöva
sin ångerrätt, räknas meddelandet som anlänt i rätt tid även om det försenas
eller inte kommer fram, förutsatt att konsumenten har sänt meddelandet på ett
ändamålsenligt sätt. Som regel är det tillräckligt att konsumenten till exempel
8
har sänt ett meddelande till kreditgivarens adress, som denne är skyldig att
informera om i dokumentationen av avtalet enligt 14 § konsumentkreditlagen.
2.6 Till 26 § konsumentkreditlagen om kontantinsats vid kreditköp
Vid kreditköp ska enligt 26 § konsumentkreditlagen en kontantinsats tas ut av
konsumenten i enlighet med god kreditgivningssed. Kontantinsatsen ska mot-
svara minst 20 procent av varans kontantpris, om inte särskilda förhållanden
föranleder något annat.
Som kontantinsats eller del därav räknas inbytesvara som konsumenten
lämnar. Inbytesvara bör värderas enligt god sed på marknaden. Kontantinsats
bör tas ut senast när varan lämnas till konsumenten.
Kontantinsats behöver inte tas ut i följande fall.
- Vid försäljning på kontokredit eller annan fortlöpande kredit, såvida inte
sådan skyldighet följer av annan författning.
- För en annan räntefri kredit än kontokredit som inte är förbunden med
mer än en obetydlig avgift och som ska betalas tillbaka inom tre månader.
- Vid försäljning av husbyggsats, inredning i kök eller våtutrymme, annat
byggnadsmaterial eller teknisk utrustning som ska utgöra fast installation
i fastighet (villapannor, värmepumpar etc.) om kontantpriset är högre än
hälften av prisbasbeloppet enligt 2 kap.6 och 7 §§socialförsäkringsbalken
(2010:110).
2.7 Till 28 och 32 §§ Överlåtelse av fordran och förtidsbetalning
Kreditgivaren bör i samband med överlåtelse av en lämnad kredit snarast
möjligt informera kredittagaren om sådana konsekvenser av överlåtelsen som
måste antas vara av väsentlig betydelse för denne.
2.8 Till 38 § konsumentkreditlagen om återtaganderätt vid kreditköp av
vara
Ett förbehåll om återtaganderätt bör endast användas vid försäljning av en
vara för vilken kontantpriset är högre än 1/10 av prisbasbeloppet enligt 2 kap.
6 och 7 §§socialförsäkringsbalken (2010:110) och för vilken det finns en
fungerande andrahandsmarknad.
2.9 Till 48 § konsumentkreditlagen om vissa skyldigheter för kredit-
förmedlare
Om en kredit förmedlas till konsument av en kreditförmedlare mot ersättning
ska det enligt 48 § konsumentkreditlagen i marknadsföringen framgå om
förmedlingen sker i samarbete med en viss kreditgivare eller är oberoende.
Med marknadsföring avses samma innehåll som har berörts i p. 2.2.1
ovan. Konsumenten bör vid en översiktlig läsning av marknadsföringen förstå
om det är en kreditförmedlare som marknadsför krediten. Det bör även tydligt
framgå vem eller vilka kreditgivare som förmedlaren samarbetar med samt
vart konsumentens kreditansökan kommer att sändas.
9
Förmedlaren ska vidare informera konsumenten om eventuella avgifter
som ska betalas för förmedlingen. Avgifter får inte tas ut om inte detta har
informerats och ingåtts avtal om innan kreditavtalet ingicks. Avtalet som
berättigar förmedlaren till uttag av avgifter ska bestå av en handling eller
annan läsbar och varaktig form som är tillgänglig för konsumenten (jfr. p.
2.2.4 ovan). I informationen om eventuella avgifter bör upplysas om på vilket
sätt avgiften kommer att tas ut.
Information om att en avgift tas ut ska även ges till kreditgivaren som i
dessa fall ska beakta avgiften när upplysning om den effektiva räntan för
lånet lämnas.
________________________________
Dessa allmänna råd träder i kraft den 1 februari 2011, då Konsument-
verkets allmänna råd om konsumentkrediter (KOVFS 2004:6, 2008:6
resp. 2008:7) ska upphöra att gälla.
GUNNAR LARSSON
Bilaga 1
Beräkning av effektiv ränta
A. Engångskredit
Med engångskredit avses en kredit som inte är löpande. I, II och III nedan gäller
endast vid marknadsföring av engångskrediter.
I. Med beaktande av villkoren (kreditränta, tillägg, avgifter och kredittid) för
den marknadsförda krediten bör den effektiva räntan beräknas för en
kredit som utgör ett representativt exempel, dvs. svarande mot den
vanligast förekommande kreditsituation som kreditgivaren kan förutse.
II. Kredittiden bör vid beräkningen antas vara fem år.
III. Uppläggningsavgift eller annan kreditkostnad som tas ut på kreditens
utbetalningsdag, bör anses betald vid första betalningstillfället.
IV. I 1 § i förordning (2010:1855) om beräkning av effektiv ränta vid
konsumentkrediter anges att den effektiva räntan ska beräknas i enlighet
med den matematiska formel som anges i del I av bilaga I till
Europaparlamentet och rådets direktiv 2008/48/EG om
konsumentkreditavtal. Formeln återfinns som bilaga 3 till dessa allmänna
råd.
B. Löpande kredit/kontokredit
Löpande kredit innebär en rätt för kredittagaren att fortlöpande utnyttja ett
kreditutrymme. I, II och III nedan gäller endast vid marknadsföring av löpande
krediter/kontokrediter.
I. Kreditbeloppet bör återges med ett representativt exempel, dvs. ett
exempel svarande mot den vanligast förekommande kreditsituation som
kreditgivaren kan förutse. Med beaktande av villkoren (kreditränta,
tillägg, avgifter och kredittid) för den marknadsförda krediten bör den
effektiva räntan beräknas för det representativa exemplet. Vid
beräkningen antas kreditbeloppet i det representativa exemplet bli
omedelbart utnyttjat i sin helhet.
II. Kredittiden bör vid beräkningen antas vara fem år med månadsvis
återbetalning.
III. Eventuell uppläggningskostnad eller annan kreditkostnad som tas ut på
kreditens utbetalningsdag, bör anses betald vid första betalningstillfället.
IV. I 1 § i förordning (2010:1855) om beräkning av effektiv ränta vid
konsumentkrediter anges att den effektiva räntan ska beräknas i enlighet
med den matematiska formel som anges i del I av bilaga I till
Europaparlamentet och rådets direktiv 2008/48/EG om
konsumentkreditavtal. Formeln återfinns som bilaga 3 till dessa allmänna
råd.
BILAGA II
STANDARDISERAD EUROPEISK KONSUMENTKREDITINFORMATION
1.
Kreditgivarens/kreditförmedlarens namn och kontaktuppgifter
Kreditgivare
[Identitet]
Adress
Telefon (*)
E-post (*)
Fax (*)
Webbadress (*)
[Adress använd för kontakter med konsumenten]
I tillämpliga fall:
Kreditförmedlare
[Identitet]
Adress
Telefon (*)
E-post (*)
Fax (*)
Webbadress (*)
[Adress använd för kontakter med konsumenten]
(*)
Denna information är frivillig för kreditgivaren.
Där ”i tillämpliga fall” anges ska kreditgivaren fylla i fältet om informationen är relevant för kreditprodukten eller
stryka denna information eller hela raden om informationen inte är relevant för den typ av kredit som avses.
Texten inom hakparentes utgör förklarande information för kreditgivaren och ska ersättas med motsvarande uppgifter.
2.
Beskrivning av huvuddragen i kreditprodukten
Typ av kredit
Det sammanlagda kreditbeloppet
Detta är den övre kreditgräns eller det totala belopp som ställs
till förfogande genom kreditavtalet.
Villkoren för kreditutnyttjandet
Här anges när och hur pengarna kan lyftas.
Kreditavtalets löptid
Avbetalningar och, i förekommande fall, i vilken ordning
dessa ska fördelas
Du måste betala följande:
[Belopp, antal och periodicitet för konsumentens
inbetalningar]
Ränta och/eller avgifter ska betalas på följande sätt:
Det totala belopp som du ska betala
Detta är det lånade kapitalet plus ränta och eventuella
kostnader i samband med krediten.
[Summan av det samlade kreditbeloppet och den
samlade kreditkostnaden]
I tillämpliga fall:
Krediten beviljas i form av betalningsanstånd för en vara
eller en tjänst eller är kopplad till leveranser av specifika
varor eller tillhandahållande av en tjänst
Varans/tjänstens namn
Kontantpris
L 133/86
SV
Europeiska unionens officiella tidning
22.5.2008
Bilaga 2
I tillämpliga fall:
Begärda säkerheter
[Typ av säkerheter]
Detta är en beskrivning av den säkerhet som ska ställas i
samband med kreditavtalet.
I tillämpliga fall:
Avbetalningarna medför inte omedelbar amortering av
kapitalet.
3.
Kreditkostnader
Kreditränta eller i tillämpliga fall de olika krediträntor
som gäller för kreditavtalet
[ %
—
Fast
—
Rörlig (med referensindex eller referensränta som
gäller den ursprungliga krediträntan)
—
Perioder]
Effektiv ränta
Detta är totalkostnaden uttryckt som den effektiva räntan av
det samlade kreditbeloppet.
Den effektiva räntan anges för att hjälpa dig att jämföra olika
erbjudanden.
[ % Ett representativt exempel med omnämnande av alla
de antaganden som används för att beräkna räntesatsen
ska ges här]
Är det, för att erhålla krediten eller för att erhålla den
enligt villkoren i marknadsföringen, obligatoriskt att ingå
avtal om
—
en försäkring som säkrar krediten, eller
Ja/nej [Om ja, uppge vilken typ av försäkring]
—
någon annan kompletterande tjänst?
Ja/nej [Om ja, uppge vilken typ av kompletterande tjänst]
Om kostnaderna för dessa tjänster inte är kända av
kreditgivaren ska de inte inkluderas i den effektiva räntan.
Härtill hörande kostnader
I tillämpliga fall:
Det krävs att man behåller ett eller flera konton för att
registrera både betalningstransaktioner och kreditutnytt-
janden
I tillämpliga fall:
Kostnad för att använda ett särskilt betalningsmedel
(t.ex. ett kreditkort)
I tillämpliga fall:
Andra kostnader i samband med kreditavtalet
I tillämpliga fall:
Villkor för att ändra de ovan nämnda kostnaderna i
samband med kreditavtalet
I tillämpliga fall:
Skyldighet att betala notariatsavgifter
Kostnader i samband med försenade betalningar
Uteblivna betalningar kan få allvarliga konsekvenser
(t.ex. tvångsförsäljning) och försvåra möjligheterna till att
erhålla kredit.
Du kommer att debiteras [... (närmare uppgift om
räntesatser och, i tillämpliga fall, dröjsmålsavgifter)] för
uteblivna betalningar
4.
Andra viktiga rättsliga aspekter
Ångerrätt
Ja/Nej
Ni har rätt att frånträda kreditavtalet inom 14 kalenderdagar.
22.5.2008
SV
Europeiska unionens officiella tidning
L 133/87
Bilaga 2
KOVFS 2010:xx
Förtidsåterbetalning
Hela eller delar av krediten kan återbetalas i förtid när som
helst.
Kreditgivaren har rätt till kompensation vid förtidsbetal-
ning
I tillämpliga fall:
Kreditgivaren har rätt till kompensation vid förtids-
återbetalning
[Fastställande av kompensation (beräkningsmetod) i
enlighet med bestämmelserna för genomförande av
artikel 16 i direktiv 2008/48/EG]
Sökning i en databas
Om en kreditansökan avvisas på grundval av en sökning i en
databas måste kreditgivaren genast och kostnadsfritt meddela
dig resultatet av sökningen. Detta gäller inte om utlämnandet
av sådan information är förbjudet enligt gemen-
skapslagstiftningen eller strider mot allmän ordning och
säkerhet.
Rätt att få ett utkast till ett kreditavtal
Du har rätt att på begäran kostnadsfritt få en kopia av ett
utkast till ett kreditavtal. Denna bestämmelse är inte tillämplig
om kreditgivaren vid tidpunkten för begäran är ovillig att ingå
kreditavtalet med dig.
I tillämpliga fall:
Den tid kreditgivaren är bunden av skyldigheterna som
uppkommit innan avtalet ingåtts
Denna information gäller från och med ... till och med ...
I tillämpliga fall:
5.
Ytterligare information när det gäller distansförsäljning av finansiella tjänster
a)
Beträffande kreditgivaren
I tillämpliga fall:
Kreditgivarens företrädare i den medlemsstat där du är
bosatt
[Identitet]
Adress
[Adress använd för kontakter med konsumenten]
Telefon (*)
E-post (*)
Fax (*)
Webbadress (*)
I tillämpliga fall:
Registrering
[Det handelsregister i vilket kreditgivaren är införd och
dennes registreringsnummer eller motsvarande medel för
identifiering i det registret]
I tillämpliga fall:
Den berörda tillsynsmyndigheten
b)
Beträffande kreditavtalet
I tillämpliga fall:
Utnyttjande av ångerrätten
[Praktiska instruktioner om utnyttjande av ångerrätten,
bl.a. hur länge rätten kan utnyttjas, den adress dit
underrättelsen om att ångerrätten kommer att utnyttjas
ska skickas samt följderna av att inte utöva denna rätt]
I tillämpliga fall:
Den lagstiftning som kreditgivaren använt som grundval
för att upprätta förbindelser med dig innan kreditavtalet
ingicks
L 133/88
SV
Europeiska unionens officiella tidning
22.5.2008
Bilaga 2
KOVFS 2010:xx
I tillämpliga fall:
Klausul om tillämplig lagstiftning för kreditavtalet och/
eller behörig domstol
[Relevant klausul anges här]
I tillämpliga fall:
Språkordning
Information och avtalsvillkor lämnas på [angivet språk].
Med ditt samtycke har vi för avsikt att under kreditav-
talets löptid kommunicera på [specifikt/specifika språk]
c)
Beträffande prövning
Förekomst av och tillgång till en mekanism för klagomål
och prövning utanför domstol
[Uppgift om huruvida det finns tillgång till en mekanism
för klagomål och prövning utanför domstol för den
konsument som är part i distansavtalet och hur
konsumenten i så fall ska gå tillväga]
(*)
Denna information är frivillig för kreditgivaren.
22.5.2008
SV
Europeiska unionens officiella tidning
L 133/89
Bilaga 2
KOVFS 2010:xx
BILAGA I
I.
Grundläggande ekvation som anger ekvivalensen mellan kreditutnyttjande å ena sidan och återbetalningar och avgifter
å den andra
I den grundläggande ekvation som används för beräkningen av den effektiva räntan sätts likhetstecken årsvis mellan
det samlade nuvärdet av de utnyttjade krediterna å ena sidan och å andra sidan det samlade nuvärdet av
återbetalningar och avgiftsbetalningar enligt följande:
∑
m
k = 1
C
k
1 þ X
ð
Þ
− t
k
= ∑
m
0
l = 1
D
l
1 þ X
ð
Þ
− S
l
där
— X är den effektiva räntan,
— m är det tal som motsvarar det sista kreditutnyttjandets plats i tidsföljden,
— k
är det tal som motsvarar ett kreditutnyttjandes plats i tidsföljden, dvs. 1 ≤ k ≤ m,
— C
k
är storleken på kreditutnyttjande nr k,
— t
k
är tiden, uttryckt i år och delar av år, mellan datumet för det första kreditutnyttjandet och datumet för varje
kreditutnyttjande, dvs. t
1
= 0,
— m’ är det tal som motsvarar den sista återbetalningens eller avgiftsbetalningens plats i tidsföljden,
— l
är det tal som motsvarar en återbetalning eller avgiftsbetalning i tidsföljden,
— D
l
är storleken på en återbetalning eller avgiftsbetalning,
— s
l
är tiden, uttryckt i år och delar av år, mellan datumet för det första kreditutnyttjandet och datumet för varje
återbetalning eller avgiftsbetalning.
Anmärkningar:
a)
De belopp som betalas av båda parter vid olika tidpunkter är inte nödvändigtvis lika stora och behöver inte
nödvändigtvis betalas med lika stora intervaller.
b)
Begynnelsetidpunkt är datumet för det första kreditutnyttjandet.
c)
Intervallen mellan de vid beräkningen använda tidpunkterna anges i år eller delar av år. Ett år ska anses ha 365
dagar (skottår 366 dagar), 52 veckor eller tolv jämnlånga månader. En jämnlång månad anses ha 30,41666
dagar (dvs. 365/12), oavsett om det är skottår eller inte.
d)
Resultatet av beräkningen ska uttryckas med åtminstone en decimals exakthet. Om siffran i den följande
decimalen är större än eller lika med 5, ska siffran i den första decimalen höjas med ett.
e)
Ekvationen kan skrivas om med en enda summa och ett flöde (A
k
) som är positivt eller negativt, dvs. utbetalat
eller inbetalat under perioderna 1–k, och uttryckt i år. Detta ger följande ekvation:
S = ∑
n
k = 1
A
k
1 þ X
ð
Þ
− t
k
S är den aktuella flödesbalansen. Om syftet är att se till att flödena är ekvivalenta blir värdet noll.
II.
Ytterligare antaganden vid beräkningen av den effektiva räntan:
a)
Om konsumenten enligt kreditavtalet har ett fritt val i fråga om kreditutnyttjande, ska det sammanlagda
kreditbeloppet omedelbart anses vara till fullo utnyttjat.
b)
Om kreditavtalet ger möjlighet att utnyttja krediten på olika sätt med olika avgifter eller krediträntor, ska det
sammanlagda kreditbeloppet anses vara utnyttjat till högsta avgift och kreditränta som tillämpas på den
vanligaste transaktionsformen inom den typen av kreditavtal.
L 133/84
SV
Europeiska unionens officiella tidning
22.5.2008
Bilaga 3
c)
Om kreditavtalet allmänt ger konsumenten ett fritt val i fråga om kreditutnyttjande men bland de olika sätten
för kreditutnyttjande ålägger en begränsning med avseende på belopp och tidsperiod, ska kreditbeloppet anses
vara utnyttjat vid den tidigaste av de tidpunkter som anges i kreditavtalet och enligt dessa begränsningar i
kreditutnyttjandet.
d)
Om ingen avbetalningsplan har fastställts ska det anses
i)
att krediten lämnas för en ettårsperiod, och
ii)
att krediten ska återbetalas i tolv lika stora delbetalningar och i månatliga intervall.
e)
Om en avbetalningsplan har fastställts men avbetalningsbeloppen är flexibla, ska varje återbetalningsbelopp
anses vara det lägsta som anges i kreditavtalet.
f)
Om inget annat anges ska krediten göras tillgänglig och återbetalningarna göras vid den tidigaste av de
tidpunkter som anges i kreditavtalet, i de fall avtalet föreskriver mer än ett datum för återbetalning.
g)
Om inget tak för krediten ännu har fastställts, ska taket antas vara 1 500 EUR.
h)
När det gäller en kontokredit, ska hela det sammanlagda kreditbeloppet anses vara utnyttjat under kreditavtalets
hela löptid. Om man inte känner till kreditavtalets löptid, ska den effektiva räntan beräknas på antagandet att
kreditens löptid är tre månader.
i)
Om olika räntesatser och avgifter erbjuds under en begränsad period eller för ett begränsat belopp, ska
räntesatsen och avgifterna anses vara den högsta satsen/avgiften under kreditavtalets hela löptid.
j)
För konsumentkreditavtal, i vilka en fast kreditränta fastställs för den inledande perioden, vid vars utgång en ny
kreditränta fastställs och därefter regelbundet anpassas enligt en överenskommen indikator, ska beräkningen av
den effektiva räntan utgå från antagandet att krediträntan vid utgången av perioden med den fasta krediträntan
är densamma som vid den tidpunkt då den effektiva räntan beräknades, grundad på den överenskomna
indikatorns värde vid den tidpunkten.
22.5.2008
SV
Europeiska unionens officiella tidning
L 133/85