KVFS 2018:6
Kriminalvårdens föreskrifter om ändring i Kriminalvårdens föreskrifter och allmänna råd (KVFS 2011:2) om häkte
1
Kriminalvårdens författningssamling
ISSN 1653-6665
Utgivare: Elisabeth Lager
KVFS
2018:6
Utkom från trycket den
28 november 2018
Kriminalvårdens föreskrifter om ändring i
Kriminalvårdens föreskrifter och allmänna råd
(KVFS 2011:2) om häkte;
beslutade den 19 november 2018.
Kriminalvården föreskriver med stöd av 30 § häktesförordningen (2010:2011) i
fråga om Kriminalvårdens föreskrifter och allmänna råd (KVFS 2011:2) om häkte1
dels att det efter allmänna råd till 2 kap. 5 § häkteslagen (2010:611) ska införas
en ny paragraf, 2 kap. 3 a §, som ska ha följande lydelse,
dels att 1 kap. 10 § och 4 kap. 10 § ska ha följande lydelse,
dels att 2 kap. 9 § och 4 kap. 1 a § ska ändra benämning till 1 kap. 24 a §
respektive 3 kap. 7 a § samt beslutar
dels att allmänna råd till 1 kap. 19 § ska införas och ha följande lydelse,
dels att allmänna råd till 3 kap.1 och 4 §§häkteslagen (2010:611) ska ha
följande lydelse,
dels att allmänna råd till 4 kap. 1 a § istället ska benämnas allmänna råd till 3
kap. 7 a §.
1 Senaste lydelse av
4 kap. 1 a § KVFS 2013:5
allmänna råd till 3 kap. 1 § häkteslagen (2010:611) KVFS 2013:5
KVFS
2018:6
2
1 kap. Inledande bestämmelser
Intagning i häkte
10 § En intagen ska, i anslutning till att han eller hon tas in i häkte, informeras
om rätten att underrätta närstående enligt 3 § häktesförordningen (2010:2011) samt
om lokaler, signalanordningar och brandskydd. Den intagne ska även, om sådan
information inte redan lämnats vid annat häkte, informeras om
de rättigheter och skyldigheter som han eller hon har,
skyldigheten att medverka vid drogkontroll,
det regelverk som i övrigt gäller för häktesvistelsen, samt
Kriminalvårdens registrering av personuppgifter.
En intagen ska, om det inte är obehövligt med hänsyn till frihetsberövandets
karaktär och varaktighet, infomeras om häktets
lokala rutiner,
användning av allmän kameraövervakning,
sjukvårdsverksamhet, samt
verksamhet för andlig vård (NAV).
En intagen som avtjänar fängelse ska informeras om bestämmelserna om
uppskjuten villkorlig frigivning.
Allmänna rättigheter
19 § En intagen som har möjlighet att dagtid vistas tillsammans med andra in-
tagna ska ges tillgång till de lagar, förordningar och föreskrifter som gäller för
frihetsberövandet. En intagen som inte har den möjligheten ska vid förfrågan ges
tillgång till regelverket i sitt bostadsrum. (KVFS 2013:5)
Allmänna råd
Endast de författningar som gäller för frihetsberövandet behöver tillhandahållas
på avdelningen.
Följande författningar bör normalt hållas tillgängliga:
förvaltningslagen (2017:900) ,
lag ( 1974:202 ) om beräkning av strafftid med tillhörande förordning och
föreskrifter,
fängelselagen (2010:610) med tillhörande förordning och föreskrifter,
häkteslagen (2010:611) med tillhörande förordning och föreskrifter, samt
Europeiska konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna och
grundläggande friheterna (Europakonventionen).
KVFS
2018:6
3
Allmänna skyldigheter
24 a § En intagen får inte spela med andra intagna om pengar, om andra föremål
eller med pengars värde som insats.
2 kap. Placering och vissa rättigheter
Vistelse i gemensamhet och avskildhet
3 a § Ett beslut om avskildhet enligt 2 kap. 5 § häkteslagen (2010:611) ska om-
prövas så ofta det finns anledning till det, dock minst var tionde dag.
3 kap. Besök och andra kontakter
Besök
Allmänna råd till 3 kap. 1 § häkteslagen (2010:611)
Med uttrycket lämpligen kan ske avses praktiska förutsättningar för besök, t.ex.
vad som är möjligt med hänsyn till häktets rutiner samt tillgången till personal och
besöksrum.
Vid bedömningen om besök kan beviljas bör såväl riskerna kring den intagne
som besökaren beaktas. Besök av en person som avtjänar ett fängelsestraff eller är
föremål för kriminalvård i frihet bör normalt inte beviljas. Detsamma gäller besök
av en person som är misstänkt för brott, missbrukar narkotika eller är medlem i
eller har annan koppling till ett kriminellt nätverk eller grov organiserad
brottslighet. Om personen är närstående till den intagne kan dock kontrollerade
besök medges, om riskerna kan hanteras genom kontrollen.
Vid bedömningen om besök av barn kan beviljas bör särskilt beaktas om barnet
är närstående till den intagne. Även andra omständigheter som t.ex. barnets ålder
samt de förutsättningar besöket ska äga rum under bör beaktas. Barnet bör nor-
malt följas åt av en vuxen under besöket. En sådan vuxen kan vara t.ex. en annan
vårdnadshavare, en person från socialtjänsten eller någon annan som barnet har
förtroende för.
Kontroll
7 a § Kroppsvisitation genom undersökning av föremål som en besökare vill ta
med till den lokal där besöket ska äga rum ska genomföras i besökarens närvaro.
Föremål som besökaren inte vill ta med till den lokal där besöket ska äga rum får
bara undersökas om det finns särskilda skäl och ska förvaras så att ingen obehörig
kan komma åt dem. Besökaren ska genom skyltning eller på annat sätt informeras
om att sådan undersökning kan ske.
KVFS
2018:6
4
Allmänna råd
Särskilda skäl att undersöka ett föremål som en besökare inte tar med till den lokal
där besöket ska äga rum kan finnas t.ex. om det finns misstankar om att föremålet
kan äventyra ordningen eller säkerheten i häktet trots att det inte tas med till
besöksrummet, t.ex. utrustning som kan möjliggöra otillåten elektronisk
kommunikation eller explosiva föremål.
Elektronisk kommunikation
Allmänna råd till 3 kap. 4 § häkteslagen (2010:611)
Med uttrycket lämpligen kan ske avses praktiska förutsättningar för elektronisk
kommunikation, t.ex. vad som är möjligt med hänsyn till häktets rutiner samt
tillgången till personal och utrustning för sådan kommunikation.
Vid bedömningen om elektronisk kommunikation kan beviljas bör såväl riskerna
kring den intagne som den, som den intagne ska kommunicera elektroniskt med,
beaktas. Tillstånd till elektronisk kommunikation med en person som avtjänar ett
fängelsestraff eller är föremål för kriminalvård i frihet bör normalt inte beviljas.
Detsamma gäller elektronisk kommunikation med en person som är misstänkt för
brott, missbrukar narkotika eller är medlem i eller har annan koppling till ett
kriminellt nätverk eller grov organiserad brottslighet. Om personen är närstående
till den intagne kan dock tillstånd till avlyssnad kommunikation medges, om
riskerna kan hanteras genom avlyssningen.
4 kap. Särskilda kontroll- och tvångsåtgärder
Omhändertagande av otillåtna föremål
10 § Sådana medel, varor och föremål som avses i 4 kap. 8 § häkteslagen
(2010:611) och som medförs, påträffas eller sänds på ett sätt som avses i samma
bestämmelse ska omhändertas.
Finns det inte någon känd ägare till egendomen ska den förstöras. Finns det en
känd ägare ska egendomen förstöras, om det inte finns synnerliga skäl mot det.
Egendomen ska inte heller förstöras om den ska överlämnas till polis.
Omhändertagna medel, varor och föremål som inte ska förstöras, och som inte
ska överlämnas till polis, ska hanteras enligt bestämmelserna om omhändertagande
av personliga tillhörigheter i 2 kap.häkteslagen.
___________
Denna författning träder i kraft den 1 januari 2019.
ELISABET ÅBJÖRNSSON HOLLMARK
Hanna Jarl