NFS 2001:15
Naturvårdsverkets allmänna råd om anmälan för samråd enligt 12 kap. 6 § miljöbalken
Naturvårdsverkets författningssamling
ISSN 1403-8234
NFS 2001:15
Utkom från trycket
den 3 augusti 2001
Naturvårdsverkets allmänna råd
om anmälan för samråd enligt 12 kap. 6 § miljöbalken ;
beslutade den 21 juni 2001.
Dessa allmänna råd omfattar Naturvårdsverkets ansvarsområde som
tillsynsvägledande myndighet för frågor enligt 12 kap. 6 § miljöbalken och
ersätter Naturvårdsverkets allmänna råd (AR 98:2) Samråd enligt 20 §
Förkortningar som används i det följande:
MB miljöbalken
FTS förordningen (1998:904) om täkter och anmälan för samråd
Till 12 kap. 6 § MB
Begreppet naturmiljön
Begreppet naturmiljö i 12:6 MB bör tolkas vidsträckt och omfatta det som
brukar kallas naturen, såsom berggrund, jordlager och dess ytformer, yt- och
grundvatten, skilda naturmiljöer både på land och i vatten samt växter och djur.
Begreppet bör även inkludera landskapsbilden och kulturlandskapet. Det bör
omfatta all natur, inte endast värdefull eller orörd natur, och således omfatta
även naturmiljön i tätortsnära områden.
Samrådsbestämmelserna i 12:6 MB bör tillämpas också på kulturmiljöer i
de fall kulturmiljöerna också kan sägas utgöra naturmiljöer.
I begreppet naturmiljö enligt 12:6 MB bör normalt inte ingå bebyggda
tätortsmiljöer, tomt- och gårdsmark, anlagda parker, industri- eller
verksamhetsområden eller andra liknande anlagda eller exploaterade områden.
Däremot kan vissa åtgärder inom sådana nämnda områden ibland ha inverkan
på exempelvis landskapsbilden i ett större område och därmed vara aktuella för
anmälan.
Anmälan
När tillsynsmyndigheten får in en anmälan för samråd bör den först bedöma
om anmälan är komplett och tillräcklig för att det skall gå att bedöma
verksamhetens eller åtgärdens inverkan på naturmiljön och vilka anpassningar
och skyddsåtgärder som kan vara aktuella.
Tillsynsmyndigheten bör kontrollera om ärendet borde prövas eller anmälas
enligt någon annan bestämmelse i miljöbalken. Om så är fallet bör
verksamhetsutövaren snarast underrättas om detta. Tillsynsmyndigheten bör då
också underrätta annan berörd tillsynsmyndighet om det behövs.
Om tillsynsmyndigheten inte har någon erinran
I många fall har tillsynsmyndigheten inte någon erinran mot den verksamhet
eller åtgärd som anmäls för samråd. Myndigheten bör då underrätta
verksamhetsutövaren skriftligen om detta.
Dialog om anpassning av verksamheten
Utgångspunkten bör vara att verksamhetsutövaren själv skall föreslå lämpliga
försiktighetsmått och begränsningar för verksamheten till skydd för
naturmiljön enligt hänsynsreglerna i 2 kap. MB. Om det behövs bör
tillsynsmyndigheten föra en dialog med verksamhetsutövaren för att diskutera
de försiktighetsmått eller anpassningar som kan vara lämpliga.
Har verksamhetsutövaren underhand ändrat sin beskrivning av
verksamheten genom att ange försiktighetsmått, begränsningar eller andra
anpassningar, bör detta alltid dokumenteras skriftligen och behandlas som en
ändring av anmälan.
Föreläggande och förbud enligt 12:6 MB respektive 26:29 MB
Föreläggande och förbud för att skydda naturmiljön genom försiktighetsmått,
begränsningar och andra åtgärder bör beslutas med stöd av 12:6 MB.
Föreläggande och förbud för att åstadkomma rättelse bör beslutas med stöd
av 26:9 MB.
Förnyad anmälan vid ny verksamhetsutövare
Om någon annan än den som anmält en verksamhet för samråd planerar att
genomföra eller fullfölja samma verksamhet, bör denne underrätta
tillsynsmyndigheten om detta. Myndigheten bör då avgöra om en ny anmälan
för samråd behövs.
Till 12 kap. 6 § första stycket MB
Väsentlig ändring av naturmiljön
Vid bedömningen av vad som är en väsentlig ändring av naturmiljön bör
beaktas dels områdets karaktär och känslighet, dels åtgärden som sådan och
dess inverkan på naturmiljön. I ett område med dokumenterat höga natur- eller
kulturmiljövärden eller i ett område som annars är känsligt kan även en
förhållandevis liten åtgärd innebära väsentlig ändring av naturmiljön. Påverkan
på arter och livsmiljöer bör vägas in i bedömningen av vad som utgör en
väsentlig ändring.
Exempel på verksamheter och åtgärder som normalt medför väsenligt
ändring och som därför bör anmälas för samråd
Luft- och markledningar, vattenkablar
Nya luftledningar, markledningar och vattenkablar för starkström, tele- och
datatrafik m.m. och ändringar av befintliga ledningar bör anmälas för samråd
enligt 12:6 MB. Ledningsdragning av mycket liten omfattning behöver inte
anmälas om inte naturmiljön är särskilt känslig.
Rörledningar
Nya rörledningar och större ändringar av rörledningar för t.ex. vatten och
avlopp, fjärrvärme, naturgas eller andra bränslen bör anmälas för samråd enligt
12:6 MB. Ledningar av mycket liten omfattning behöver inte anmälas om inte
naturmiljön är särskilt känslig.
Master för telefoni, radio m.m.
Fristående master bör anmälas för samråd enligt 12:6 MB. Samråd enligt 12:6
bör ske även om bygglovsprövning sker.
Vindkraftverk
Vindkraftverk eller grupp av sådana med en uteffekt mindre än 125 kW (ej
anmälnings- eller tillståndspliktiga enligt 9 kap. MB) och som är så placerade
att landskapsbild eller annan naturmiljö kan påverkas bör anmälas för samråd
enligt 12:6 MB. Mycket små anläggningar på eller invid byggnader bör inte
anmälas.
Golfbanor, skidbackar, campingplatser och liknande anläggningar om inte
detaljplan upprättats
Golfbanor, skidbackar, campingplatser, skidliftar, linbanor, temaparker och
liknande ytkrävande verksamhet bör anmälas för samråd enligt 12:6 MB.
Enskilda vägar
Anläggning och ändring av enskilda vägar utanför tätbebyggt område bör
anmälas för samråd enligt 12:6 MB, om inte åtgärden är av mindre omfattning.
Kortare tillfartsväg till bostad och liknande behöver inte anmälas om inte
naturmiljön är särskilt känslig.
Husbehovstäkter
Täkt av berg, sten, grus, sand, lera, jord, torv eller andra jordarter för mark–
ägarens husbehov kräver normalt inte tillstånd för täkt enligt 12:1 MB och bör i
stället anmälas för samråd enligt 12:6 MB. Husbehovstäkt av mycket liten
omfattning behöver inte anmälas, om inte naturmiljön är särskilt känslig.
Utfyllnad av mark
Större utfyllnader på naturmark men också mindre fyllning av mark i känsliga
naturmiljöer, t.ex. våtmarker och raviner, bör anmälas för samråd enligt 12:6
MB.
Undersökning enligt minerallagen
Undersökningsarbeten med undersökningstillstånd enligt minerallagen
(1991:45) och som innebär ingrepp i naturmiljön, t.ex. arbetsvägar, avbaning
av vegetation, borrning eller skogsavverkning, bör anmälas för samråd enligt
12:6 MB.
Anläggande av dammar, viltvatten och andra våtmarker
Anläggande eller större ändringar av dammar, viltvatten och andra våtmarker
som inte är tillståndspliktig vattenverksamhet enligt 11 kap. MB bör anmälas
för samråd enligt 12:6 MB.
Kulvertering av vattendrag
Kulvertering av vattendrag som inte tillståndsprövas som vattenverksamhet
enligt 11 kap. MB bör anmälas för samråd enligt 12:6 MB.
Muddring, upplag av muddermassor
Muddring som inte är tillståndspliktig vattenverksamhet enligt 11 kap. MB bör
anmälas för samråd enligt 12:6 MB. Muddring av mycket liten omfattning
behöver inte anmälas om inte naturmiljön är särskilt känslig.
Upplag av muddermassor som inte är anmälnings- eller tillståndspliktiga
enligt 9 kap. MB bör anmälas för samråd enligt 12:6 MB. Upplag av mycket
liten omfattning behöver inte anmälas om inte naturmiljön är särskilt känslig.
Rensning av vegetation i sjöar och vattendrag, dikesrensning
Rensning, bl.a. av vegetation i sjöar och vattendrag, bör anmälas för samråd
enligt 12:6 MB, såvida inte åtgärden sker enligt ett tillstånd för
vattenverksamhet enligt 11 kap. eller anmäls enligt 11:15 tredje stycket MB.
Rensning av mycket liten omfattning behöver inte anmälas om inte naturmiljön
är särskilt känslig.
Energiskogsodling m.m.
Ny energiskogsodling på jordbruksmark bör anmälas för samråd enligt 12:6
MB. Detsamma bör gälla för anläggning av odlingar av andra grödor av
vedväxter som julgranar, parkträd och pyntegrönt eller för fröplantager och
liknande.
Borttagande av brukningshinder m.m.
Borttagande av brukningshinder m.m. i jordbrukslandskapet som är tillåtna
enligt undantagsbestämmelsen i Jordbruksverkets föreskrifter (SJVFS
1999:119) om natur- och kulturvärden i jordbruket bör anmälas för samråd
enligt 12:6 MB.
Exempel på verksamheter och åtgärder som kan medföra väsentlig
ändring och som bör anmälas i vissa fall
Bygglovpliktiga byggnader m.m.
Byggnader och anläggningar utanför detaljplan och som bygglovprövas enligt
plan- och bygglagen (1987:10) kan ibland anses ändra naturmiljön, så att
anmälan för samråd bör ske enligt 12:6 MB.
Exempel på sådant som i vissa fall kan behöva anmälas är mycket stora
eller höga byggnader och anläggningar som kan ha betydande påverkan på
landskapet eller naturmiljön, eller byggnader och anläggningar i känsliga
naturområden eller områden med mycket känslig landskapsbild.
Ej bygglovpliktiga byggnader m.m.
Byggnader och anläggningar som inte bygglovprövas, t.ex. byggnader för de
areella näringarna, kan ibland anses ändra naturmiljön så att anmälan för
samråd bör ske enligt 12:6 MB.
Exempel på sådant som i vissa fall kan behöva anmälas är mycket stora
eller höga byggnader och anläggningar som kan ha betydande påverkan på
landskapet eller naturmiljön, eller byggnader och anläggningar i känsliga
naturområden eller områden med mycket känslig landskapsbild.
Anläggning av vandringsleder, cykelleder och ridstigar i känslig natur
Anläggning av vandringsleder, cykelleder, ridstigar m.m. i områden med höga
naturvärden eller terräng som är känslig för skador bör anmälas för samråd
enligt 12:6 MB. Känslig terräng kan exempelvis vara områden med känslig
vegetation, tunt jordtäcke eller erosionskänslig mark. Exempel är hällmarker,
flygsanddyner och våtmarker.
Naturbaserad turistverksamhet
Omfattande turistverksamhet i naturen eller turistverksamhet i särskilt känsliga
områden bör anmälas för samråd enligt 12:6 MB.
Större tävlingar, organiserat friluftsliv och lägerverksamhet
Tävlingar, organiserat friluftsliv och lägerverksamhet som berör naturmark och
där arrangemangen antingen är mycket stora, störande eller berör känslig natur
bör anmälas för samråd enligt 12:6 MB. Exempel kan vara stora
orienteringstävlingar, motorbåtstävlingar och stora lägerarrangemang.
Exempel på verksamheter och åtgärder enligt vissa andra lagar som också
kan omfattas av anmälningsskyldighet
Om tillsynsmyndigheten för 12:6 MB blivit underrättad om en planerad
verksamhet eller åtgärd som kräver anmälan för samråd och underrättelsen sker
i samband med handläggningen enligt annan lag, bör det kunna anses som att
anmälningsskyldigheten enligt 12:6 MB är uppfylld. Det förutsätter dock att
formkraven i 8 § FTS för en 12:6-anmälan uppfylls.
Verksamheter och åtgärder som prövas enligt annan lag och där 12:6 MB
samtidigt kan vara tillämplig är exempelvis:
Genomförande av en detaljplan
Åtgärder, t.ex. byggnation, i område som omfattas av detaljplan enligt plan-
och bygglagen (1987:10) och som syftar till att genomföra detaljplanen.
Byggande av allmän väg enligt väglagen
Byggande av väg, dvs. anläggning av ny väg, omläggning av väg i ny
sträckning samt ombyggnad av väg enligt arbetsplan som beslutats enligt
Järnväg enligt lagen om anläggande av järnväg
Järnväg som byggs enligt järnvägsplan som beslutats enligt lagen (1995:1649)
om byggande av järnväg.
Elledning med linjekoncession enligt ellagen
Elektrisk starkströmsledning som anläggs enligt en nätkoncession för linje som
beslutats enligt ellagen (1997:857).
Rörledning enligt rörledningslagen, naturgasledning enligt naturgaslagen
Rörledning för transport av fjärrvärme eller råolja m.fl. bränslen, som anläggs
med koncession enligt lagen (1978:160) om vissa rörledningar.
Naturgasledning som anläggs med koncession enligt naturgaslagen
(2000:599).
Torvbrytning m.m.
Undersökning eller brytning av torvfyndigheter för energiändamål som har
undersökningskoncession eller brytningskoncession enligt lagen (1985:620)
om vissa torvfyndigheter.
Bearbetning av mineralfyndigheter enligt minerallagen
Bearbetning av fyndigheter enligt koncession som beslutats enligt minerallagen
(1991:45) om det inte krävs tillstånd enligt 9 kap. MB.
Till 12 kap. 6 § andra stycket MB
Länsstyrelsens föreskrifter om särskild anmälningsskyldighet enligt 12:6
andra stycket MB
Beslut om föreskrifter enligt 12:6 MB andra stycket som gäller mindre
områden - samrådsområden - bör inte tas för områden av sådan karaktär att de
måste planläggas eller vårdas särskilt eller att viss verksamhet oavsett
omständigheterna skall vara förbjuden. I sådana fall bör områdesskydd enligt 7
kap. MB användas.
Yttrande från myndigheter och andra inför beslut om föreskrifter
Följande aktörer bör ges tillfälle till yttrande inför länsstyrelsens beslut om
föreskrifter om särskild anmälningsskyldighet:
- skogsvårdsstyrelsen
- kommunen
- Generalläkaren
- andra myndigheter som kan beröras av föreskrifterna
- berörda intresseorganisationer (kan exempelvis vara bransch- eller
markägarorganisationer)
- markägare eller verksamhetsutövare (om föreskrifterna rör ett begränsat
antal sådana).
Till 12 kap. 6 § tredje stycket MB
När tillsynsmyndigheten har avgjort ett samrådsärende och inte meddelat
förbud, bör myndigheten meddela att verksamheten eller åtgärden kan påbörjas
utan hinder av att sex veckor inte har löpt ut.
Till 12 kap. 6 § fjärde stycket MB
Exempel på när föreläggande bör övervägas är:
- vid större verksamheter eller åtgärder
- när det finns risk för större eller betydelsefulla skador på naturmiljön om
försiktighetsmått inte följs
- när en verksamhetsutövare inte frivilligt vill vidta de försiktighetsmått eller
begränsningar som bedöms vara nödvändiga eller man har skäl att anta att
frivilliga åtaganden inte kommer att följas
- då det av rättssäkerhetsskäl är viktigt att få ett överklagningsbart beslut.
Om tillsynsmyndigheten bedömer att ersättning kan vara aktuell på grund av
ett föreläggande eller förbud, bör den informera verksamhetsutövaren om
möjligheterna till ersättning.
Till 8 § FTS
Innehållet i anmälan
Hur omfattande en anmälan skall vara bör bland annat avgöras av
verksamhetens förväntade påverkan på naturmiljön, verksamhetens storlek
samt det berörda områdets känslighet.
Miljökonsekvensbeskrivning
Vid bedömningen av om en MKB behövs i ett ärende om anmälan för samråd
enligt 12:6 MB bör det särskilt beaktas, om verksamheten eller åtgärden är
omfattande, svårbedömd, av stort allmänt intresse eller berör områden där
naturmiljön är särskilt känslig.
Till 10 § FTS
Underrättelse om beslut i ärenden
Tillsynsmyndigheterna i länet bör underrätta varandra om beslut som kan vara
av intresse för den andra myndigheten. Exempelvis bör länsstyrelsen skicka
kopia till skogsvårdsstyrelsen på beslut som rör skogsmark. Kopia på beslut
bör också skickas till berörd kommun.
Underrättelse om beslut om föreskrifter
Beslut om föreskrifter bör alltid sändas till kommunen, Generalläkaren, andra
berörda myndigheter samt intresseorganisationer och liknande som kan beröras
av beslutet. Länsstyrelsen och skogsvårdsstyrelsen bör underrätta varandra om
sådana beslut som kan vara av intresse för den andra myndigheten.
Rör föreskrifterna ett begränsat antal markägare eller verksamhetsutövare
bör dessa direkt underrättas om beslutet.
NATURVÅRDSVERKET
LARS-ERIK LILJELUND
Björn
Carlberg
(Enheten för markanvändning och
vattenverksamhet)