Prop. 1964:133
('med förslag till ändring i tryckfrihetsförordningen',)
Kungl. Maj.ts proposition nr 133 år 196b
1
Nr 133
Kungl. Maj:ts proposition till riksdagen med förslag till ändring
i tryckfrihetsförordningen ; given Stockholms slott den 20 mars 196b.
Under åberopande av bilagda i statsrådet förda protokoll vill Kungl. Maj :t härmed till riksdagens prövning i grundlagsenlig ordning fram lägga härvid fogat förslag till ändring i tryckfrihetsförordningen.
GUSTAF ADOLF
Herman Kling
Propositionens huvudsakliga innehåll
I propositionen föreslås sådan ändring av straffansvaret för den som lämnar meddelande för offentliggörande i tryckt skrift att det kommer att gälla för envar som genom att lämna meddelandet förövar allvarligt brott mot rikets säkerhet. Dessutom föreslås en anpassning av tryckfrihetsbrot- ten till motsvarande gärningar i brottsbalken; därvid anges såsom otillåtet yttrande även ärekränkning av ledamot av främmande makts regering.
1 Bihang till riksdagens protokoll 1 samt. Nr 133
2
Kungl. Maj:ts proposition nr 133 år 1964
Förslag till ändring i tryckfrihetsförordningen
(Nuvarande lydelse)
(Föreslagen lydelse)
7 kap.
Har meddelande,------------------------
Uppenbarar den som på grund av
allmän befattning eller i och för ut
övande av allmän tjänsteplikt erhål
lit kännedom om förhållande, vars
röjande skulle innefatta brott mot
rikets säkerhet eller varom han el
jest enligt lag haft att iakttaga tyst
nad, vad han sålunda erfarit, må,
ehuru sådant meddelande skett för
offentliggörande i tryckt skrift, gär
ningen åtalas och straffas enligt vad
därom är stadgat.
Om ansvar
-------- är stadgat.
Om någon genom att lämna med
delande till annan förövar uppror,
högförräderi, landsförräderi, lands-
svek, spioneri, grovt spioneri eller
försök, förberedelse eller stämpling
till sådant brott, så ock om någon
som på grund av allmän befattning
eller i och för utövande av lagstad-
gad tjänsteplikt erhållit kännedom
om förhållande, varom han eljest
enligt lag har att iakttaga tystnad,
uppenbarar vad han sålunda erfarit,
må, ehuru meddelandet skett för of
fentliggörande i tryckt skrift, gär
ningen åtalas och ansvar därför ådö-
mas enligt vad därom är stadgat.
2 kap. 1 §.
i
4
§.
Med beaktande av det i 1 kap. angivna syftet med en allmän tryckfrihet
skall såsom otillåtet yttrande i tryckt skrift anses sådan enligt lag straffbar
framställning som innefattar:
1. högförräderi, förövat med upp
såt att riket eller del därav skall
med våldsamma eller eljest lagstri
diga medel eller med utländskt bi
stånd läggas under främmande makt
eller bringas i beroende av sådan
makt eller att del av riket skall så
lunda lösryckas eller att åtgärd el
ler beslut av Konungen, riksdagen
eller högsta domarmakten skall med
utländskt bistånd framtvingas eller
hindras, såframt gärningen innebär
fara för uppsåtets förverkligande;
försök eller förberedelse till så
dant högförräderi;
1. högförräderi, förövat med upp
såt att riket eller del därav skall
med våldsamma eller eljest lagstri
diga medel eller med utländskt bi
stånd läggas under främmande makt
eller bringas i beroende av sådan
makt eller att del av riket skall så
lunda lösryckas eller att åtgärd el
ler beslut av Konungen, riksdagen
eller högsta domarmakten skall med
utländskt bistånd framtvingas eller
hindras, såframt gärningen innebär
fara för uppsåtets förverkligande;
försök, förberedelse eller stämp
ling till sådant högförräderi;
2. krigsanstiftan, såframt fara för
att riket skall invecklas i krig eller
andra fientligheter framkallas med
utländskt bistånd;
3
Kungl. Maj:ts proposition nr 133 år 196i
(Nuvarande lydelse)
2. uppror, förövat med uppsåt att
statsskicket skall med vapenmakt
eller eljest med våldsamma medel
omstörtas eller att åtgärd eller be
slut av Konungen, riksdagen eller
högsta domarmakten skall sålunda
framtvingas eller hindras, såframt
gärningen innebär fara för uppså
tets förverkligande;
försök eller förberedelse till så
dant uppror;
3. krigsförräderi, i vad därigenom,
då riket är i krig eller eljest i lag
meddelade bestämmelser om krigs
förräderi äga tillämpning, någon för
leder krigsfolk hörande till rikets el
ler med riket förbunden stats krigs
makt till modlöshet eller myteri el
ler genom osann framställning spri
der sådan misströstan bland allmän
heten att försvaret kan avsevärt för
svåras eller begår annan dylik för
rädisk gärning som är till avsevärt
men för försvaret eller för mot-
ståndsverksamhet inom ockuperad
del av riket;
försök eller förberedelse till så
dant krigsförräderi;
4. gärning av sådan beskaffenhet
som avses under 3, om den förövats
av oaktsamhet;
5. smädelse eller annan missfirm-
lig gärning mot Konungen eller an
nan medlem av konungahuset, skym
fande av riksstyrelse, som är satt i
Konungens ställe, eller riksdagen,
dess avdelning eller utskott, eller av
Sveriges flagga eller vapen eller an
nat rikets höghetstecken;
6. smädelse eller annan missfirm-
lig gärning mot någon som innehar
eller innehaft ämbete eller annan
befattning, varmed ämbetsansvar är
förenat, eller någon som enligt
Konungens förordnande åtnjuter
(Föreslagen lydelse)
3. uppror, förövat med uppsåt att
statsskicket skall med vapenmakt el
ler eljest med våldsamma medel om
störtas eller att åtgärd eller beslut
av Konungen, riksdagen eller högsta
domarmakten skall sålunda fram
tvingas eller hindras, såframt gär
ningen innebär fara för uppsåtets
förverkligande;
försök, förberedelse eller stämp
ling till sådant uppror;
4. landsförräderi eller landssvek,
i vad därigenom, då riket är i krig
eller eljest i lag meddelade bestäm
melser om sådant brott äga tillämp
ning, någon förleder krigsfolk hö
rande till rikets eller med riket för
bunden stats krigsmakt eller andra
som äro verksamma för försvaret av
riket till myteri, trolöshet eller mod
löshet eller genom osann framställ
ning sprider misströstan bland all
mänheten eller begår annan dylik
förrädisk gärning som är till men
för försvaret eller för folkförsörj
ningen eller, om riket är helt eller
delvis ockuperat av främmande makt
utan att militärt motstånd förekom
mer, för motståndsverksamheten;
försök, förberedelse eller stämp
ling till sådant landsförräderi eller
landssvek;
5. landsskadlig vårdslöshet, i vad
därigenom någon av oaktsamhet be
går gärning som avses under 4;
6. ärekränkning mot Konungen el
ler annan medlem av konungahuset
eller mot regent som är satt i
Konungens ställe eller skymfande av
Sveriges flagga eller vapen eller an
nat rikets höghetstecken;
7. förolämpning mot någon som
innehar eller innehaft ämbete eller
annan befattning, varmed ämbetsan
svar är förenat, eller någon som en
ligt Konungens förordnande åtnju
ter skydd såsom ämbetsman, om
4
Knngl. Maj.ts proposition nr 133 år 1965
(Nuvarande lydelse)
skydd såsom ämbetsman, om miss-
firmelsen sker i eller för hans be
fattning;
7.
skymfande av främmande
makts flagga eller vapen eller annat
dess höghetstecken eller smädelse
eller annan missfirmlig gärning mot
främmande makts statsöverhuvud
eller representant här i riket;
8. uppvigling, varigenom någon sö
ker förleda till brottslig gärning, svi
kande av medborgerlig skyldighet el
ler ohörsamhet mot myndighet;
9. spridande av falskt rykte eller
annat osant påstående, som är ägnat
att framkalla fara för rikets säker
het, folkförsörjningen eller allmän
ordning och säkerhet eller att un
dergräva aktningen för myndighet
eller annat organ, vilket äger beslu
ta i allmänna angelägenheter;
10. hot, förtal eller smädelse mot
folkgrupp med viss härstamning el
ler trosbekännelse;
11. skymfande av sådant som av
svenska kyrkan eller annat, här i ri
ket verksamt trossamfund hålles he
ligt;
12. förfarande, som sårar tukt
och sedlighet; eller
13. ärekränkning mot enskild per
son genom beskyllning för brott el
ler för annan gärning, som är men
lig för hans ära, goda namn och
medborgerliga anseende, yrke, nä
ring eller fortkomst, eller genom
smädligt yttrande eller annan miss
firmlig gärning.
(Föreslagen lydelse)
missfirmelsen sker i eller för hans
befattning;
8.
skymfande av främmande
makts flagga, vapen eller annat dess
höghetstecken eller ärekränkning
mot främmande makts statsöverhu
vud eller ledamot av dess regering
eller dess representant här i riket;
9. uppvigling, varigenom någon sö
ker förleda till brottslig gärning, svi
kande av medborgerlig skyldighet el
ler ohörsamhet mot myndighet;
10. spridande av falskt rykte eller
annat osant påstående, som är äg
nat att framkalla fara för rikets sä
kerhet, eller gärning innebärande att
någon till främmande makt framför
eller låter framkomma sådant rykte
eller påstående;
11. spridande av falskt rykte eller
annat osant påstående, som är äg
nat att framkalla fara för folkför
sörjningen eller för allmän ordning
och säkerhet eller att undergräva
aktningen för myndighet eller annat
organ, som äger besluta i allmänna
angelägenheter;
12. hot, förtal eller smädelse mot
folkgrupp med viss härstamning el
ler trosbekännelse;
13. skymfande av sådant som av
svenska kyrkan eller annat, här i ri
ket verksamt trossamfund hålles he
ligt;
74. förfarande, som sårar tukt och
sedlighet; eller
15. ärekränkning mot enskild per
son.
Med ärekränkning förstås i den
na paragraf förtal och förolämpning.
Förtal innebär, att någon utpekar
annan såsom brottslig eller klander
värd i sitt levnadssätt eller eljest
lämnar uppgift som är ägnad att ut
sätta denne för andras missaktning,
dock ej om det med hänsyn till om
ständigheterna var försvarligt att
lämna uppgift i saken och han visar
att uppgiften var sann eller att han
5
Kungl. Maj:ts proposition nr 133 år 196b
(Nuvarande lydelse) (Föreslagen lydelse)
6
Vad i lag är stadgat angående straff för brott, som avses i 4 och 5 §§, gälle ock då brottet är att anse som tryckfrihetsbrott.
Angående enskilt anspråk på grund av tryckfrihetsbrott stadgas i It kap. Fälles den tilltalade för brott, som avses i 4 § 6 eller 13, må ock, då fråga är om periodisk skrift, på yrkande förordnas att domen skall införas i skriften.
8
I samband med konfiskering av periodisk skrift, må, då fråga är om otillåtet yttrande, som avses i 4 § 1—3, eller sådant enligt 5 § andra stycket otillåtet offentliggörande som innefattar spioneri, meddelas förbud att utgiva skriften under viss, av rät ten bestämd tid, högst sex månader från det domen i tryckfrihetsmålet vinner laga kraft. Förbud som nu sagts må dock meddelas allenast då l iket befinner sig i krig.
Angående konfiskering----------------
hade skälig grund för den. Förtal av avliden innefattar att gärningen är sårande för de efterlevande eller att den eljest kan anses kränka den frid, som bör tillkomma den avlidne. Förolämpning innebär att någon smädar annan genom kränkande tillmäle eller beskyllning eller ge nom annat skymfligt beteende mot honom.
§•
Vad i lag är stadgat angående på följd för brott, som avses i 4 och 5 §§, gälle ock då brottet är att an se som tryckfrihetsbrott.
Angående enskilt anspråk på grund av tryckfrihetsbrott stadgas i 11 kap. Fälles den tilltalade för brott, som avses i 4 § 7 eller 15, må ock, då fråga är om periodisk skrift, på yrkande förordnas att domen skall införas i skriften.
§•
I samband med konfiskering av periodisk skrift må, då fråga är om otillåtet yttrande, som avses i 4 § 1—4, eller sådant enligt 5 § andra stycket otillåtet offentliggörande som innefattar spioneri, meddelas förbud att utgiva skriften under viss, av rät ten bestämd tid, högst sex månader från det domen i tryckfrihetsmålet vinner laga kraft. Förbud som nu sagts må dock meddelas allenast då riket befinner sig i krig. ------------ av brott.
6
Kungl. Maj:ts proposition nr 133 år 196 b
Utdrag av protokollet över justitiedepartementsärenden, hållet
inför Hans Maj:t Konungen i statsrådet å Stockholms
slott den 20 mars 196b.
Närvarande:
Ministern för utrikes ärendena
Nilsson,
statsråden
Sträng, Andersson, Lange,
Lindholm, Kling, Skoglund, Edenman, Johansson, Hermansson, LIolmqvist,
Aspling, Palme.
Efter gemensam beredning med statsrådets övriga ledamöter anmäler
chefen för justitiedepartementet, statsrådet Kling, fråga rörande ändring i
tryckfrihetsförordningen samt anför därvid följande.
I fråga om vissa tryckfrihetsbrott råder ett lagtekniskt samband mellan
tryckfrihetsförordningen och strafflagen. Enligt 7 kap. 4 § förordningen
skall såsom otillåtet yttrande i tryckt skrift anses framställningar som in
nefattar i paragrafen närmare angivna gärningar under förutsättning att
dessa är straffbara enligt lag. Den i paragrafen upptagna brottskatalogen
innehåller brottsbeskrivningar som nära ansluter sig till motsvarande be
skrivningar i strafflagen.
Den av Kungl. Maj :t och riksdagen antagna brottsbalken, som utfärdats
den 21 december 1962 (nr 700), påkallar följdändringar i tryckfrihetsför
ordningen. De erforderliga ändringarna avser i huvudsak 7 kap. 3 och 4 §§
i förordningen. Därtill kommer vissa följdändringar i 6 och 8 §§ samma ka
pitel.
Förslag i nämnda avseenden var fogade vid straffrättskommitténs förslag
till brottsbalk (SOU 1953: 14) och har remissbehandlats i samband med
detta.
Enligt lag om införande av brottsbalken (prop. 1964: 10, rskr 79) skall
balken träda i kraft den 1 januari 1965. Viss tid kan således beräknas för
flyta från balkens ikraftträdande till dess att ändringarna i tryckfrihets
förordningen träder i kraft. I den mån gärning icke täcks av såväl brotts
balkens som förordningens brottsbeskrivning kan gärning som begås ge
nom tryckt skrift icke bedömas som tryckfrihetsbrott. I stort sett torde
emellertid sådan överensstämmelse föreligga mellan brottsbalken och tryck
frihetsförordningen att några nämnvärda praktiska svårigheter icke upp
kommer under mellantiden.
Inom justitiedepartementet har utarbetats förslag till ändring i tryckfri
hetsförordningen och jag anhåller nu att få upptaga frågan härom till be
handling.
Kungl. Maj:ts proposition nr 133 år 1964
7
7 kap.
3 §.
Enligt 1 kap. 1 § andra stycket tryckfrihetsförordningen står det i prin
cip envar fritt att för offentliggörande i tryckt skrift till dess författare eller
utgivare eller, om för skriften finns särskild redaktion, till denna eller till
företag för yrkesmässig förmedling av nyheter till periodiska skrifter med
dela uppgifter och underrättelser i vad ämne som helst. Innebörden av den
na bestämmelse är att den som lämnat sådant meddelande icke kan ställas
till ansvar för meddelandets innehåll. Är detta lagstridigt, kan ansvar ut
krävas endast såframt meddelandet publicerats och då av den enligt 8 kap.
förordningen för skriften ansvarige, i princip skriftens upphovsman eller,
då skriften är periodisk, dess ansvarige utgivare. Till stadgandet i 1 kap.
1 § andra stycket ansluter sig bestämmelser i förordningens 3 kap. om rätt
till anonymitet för meddelare (4 §). I 7 kap. 3 § stadgas inskränkningar i
rätten att fritt meddela uppgifter och underrättelser. Den som lämnar
meddelande för offentliggörande i tryckt skrift kan i där avsedda fall åta
las och dömas i vanligt brottmål. Rätten till anonymitet kan i sådant mål
genombrytas av vittnesplikten (3 kap. 1 och 4 §§).
Enligt första stycket av 7 kap. 3 § kan meddelare straffas för ärekränk
ning i vanlig ordning, om meddelandet innefattar ärekränkning mot enskild
person och avlämnats för offentliggörande i tryckt skrift men icke blivit
infört i skriften. Med uttrycket ärekränkning mot enskild person åsyftas
brott, på vilka endast bestämmelserna i 16 kap. strafflagen — men däremot
icke bestämmelserna i 10 kap. strafflagen om brott mot allmän verksam
het — är tillämpliga. Missfirmelse mot tjänsteman i eller för hans befatt
ning faller således icke under stadgandet, såvida ej vederbörande kränkes
även i egenskap av enskild person.
Enligt 3 § andra stycket kan meddelare lagforas och ansvar ådömas ho
nom enligt allmän strafflag, om han uppenbarar förhållande vars röjande
skulle innefatta brott mot rikets säkerhet eller varom han eljest enligt lag
haft att iakttaga tystnad. Förutsättning härför är dock att han erhållit
kännedom om förhållandet på grund av allmän befattning eller i och för ut
övande av allmän tjänsteplikt. I detta fall gäller ansvaret för meddelaren
även om meddelandet publicerats.
Straffrättskommittén. Straffrättskommittén, som framhåller att uttrycket
ärekränkning mot enskild person omfattar även förtal mot avliden, har
beträffande första stycket icke föreslagit annan ändring än som föranledes
av den av kommittén föreslagna brottstypen ekonomiskt förtal, vilken ej
fått någon motsvarighet i brottsbalken.
Kommittén har ansett att den begränsning av ansvarigheten för medde
8
lare som är genomförd inom tryckfrihetsrätten icke bör upprätthållas i så
dana fall, då offentliggörande av viss uppgift innebär brott av allvarligt
slag mot rikets säkerhet. De värden som i en för riket kritisk situation
äventyras genom en sådan handling är enligt kommittén så stora, att det
icke kan anses tillfredsställande att värdet av anonymitetsskyddet skall
väga över, så att ansvaret uteslutande lägges på utgivaren av den tryckta
skriften eller att ansvar överhuvud icke kan utkrävas. Såvitt gäller uppen
barande av förhållande vars röjande skulle innefatta brott mot rikets sä
kerhet, bör därför enligt kommitténs mening bestämmelserna i 3 § andra
stycket utsträckas att avse envar som genom att lämna meddelande till an
nan förövar uppror, högförräderi, landsförräderi, grovt spioneri eller försök,
förberedelse eller stämpling till något av dessa brott.
Kommittén har vidare — i anslutning till ett föreslaget men ej genom
fört stadgande i brottsbalken — föreslagit viss utvidgning av den krets
personer, för vilka ansvarsfrihet ej skall gälla vid brott mot tystnadsplikt.
Kommittén har i detta sammanhang anfört, att ett utsträckande av an
svar för brott mot tystnadsplikt till den som utan ämbetsansvar är eller
varit anställd i allmän tjänst (jfr 20 kap. 12 § brottsbalken) skulle stå
i överensstämmelse med undantaget i 7 kap. 3 § andra stycket tryckfri
hetsförordningen.
Vid remissbehandlingen har justitiekanslersämbetet ifrågasatt om icke
i förtydligande syfte förtal mot avliden borde angivas vid sidan av äre
kränkning mot enskild person samt om icke jämväl så allvarliga brott
som exempelvis spioneri och krigsanstiftan borde medtagas bland de brott
som kan föranleda straff för envar meddelare.
Departementschefen. Vad beträffar den i paragrafens första stycke stad
gade inskränkningen i meddelarskyddet torde den avgränsning som lig
ger i uttrycket ärekränkning mot enskild person böra i princip bibehål
las. Med den gestaltning ärekränkningsbrottet fått i brottsbalken kommer
uttrycket att innefatta förtal (5 kap. 1 och 2 §§ brottsbalken) och för
olämpning (3 §). Att förtal under vissa omständigheter är kriminaliserat
jämväl när det avser en avliden person (4 §) torde icke behöva särskilt
angivas.
Kommittén har föreslagit att möjligheterna att beivra allvarliga brott
mot rikets säkerhet, då brottet skett genom meddelande för offentliggöran
de i tryckt skrift, bör något utvidgas. I paragrafens andra stycke bör i en
lighet härmed upptagas stadgande som medger att ansvar må utkrävas av
envar meddelare som förövar allvarligt brott mot rikets säkerhet. Stadgan
det torde böra avse uppror, högförräderi, landsförräderi, landssvek, spioneri
och grovt spioneri samt försök, förberedelse eller stämpling till något av
dessa brott.
Vad härefter beträffar de uppgiftslämnare som för närvarande avses i
paragrafens andra stycke, d. v. s. främst innehavare av allmän befattning,
Kungl. Maj:ts proposition nr 133 år 196 b
9
torde den nuvarande inskränkningen i skyddet för meddelare böra bibehål las i oförminskad omfattning. Av sådan uppgiftslämnare bör ansvar kun na utkrävas om han brutit mot tystnadsplikt som åvilar honom enligt lag. Till stadgandet gällande envar meddelare bör därför knytas föreskrift av innehåll att ansvar må utkrävas av sådan uppgiftslämnare, om denne uppen barar förhållande, varom han enligt lag har att iakttaga tystnad. Vid an givande av nu avsedda uppgiftslämnare torde i överensstämmelse med stadgande i 20 kap. 12 § brottsbalken i stället för »allmän tjänsteplikt» böra användas uttrycket »lagstadgad tjänsteplikt».
4 §•
Inledningsvis har anförts att de i paragrafen upptagna beskrivningarna av vad som är otillåtet yttrande i tryckt skrift är utformade i nära överens stämmelse med gärningsbeskrivningarna för motsvarande brott i straff lagen.
Svenska journalistförbundet har i en till justitiedepartementet den 4 de cember 1963 inkommen skrift hemställt, att bestämmelserna under punkt 11 rörande brott mot trosfrid måtte utmönstras ur tryckfrihetsförord ningen.
Departementschefen. Brott mot trosfrid (16 kap. 9 § brottsbalken) bör kunna beivras även när brottet förövats genom tryckt skrift. Jag finner mig således icke kunna tillstyrka journalistförbundets hemställan, och föreslår att stadgandet i nuvarande punkt 11 bibehålies oförändrat. Det samma gäller de bestämmelser som nu upptages under punkterna 8, 10 och 12 och i departementsförslaget föreslås upptagna under punkterna 9, 12 och 14. I övriga bestämmelser bör sådana ändringar vidtagas att an knytning sker till brottsbalkens stadganden i stället för strafflagens.
Otillåtna är enligt punkterna 1—3 framställningar som innefattar hög förräderi, uppror eller krigsförräderi ävensom försök eller förberedelse till dessa brott. Beskrivningen av högförräderi och uppror motsvarar gärnings beskrivningarna i 8 kap. 1 § och 9 kap. 1 § strafflagen. Som krigsförräderi anges i punkt 3 endast sådana gärningar av de i 27 kap. 1 § strafflagen upptagna som är av beskaffenhet att kunna utgöra tryckfrihetsbrott, var för krigsförräderi har ett vidsträcktare innehåll i strafflagen än i förord ningen. Enligt föreskrift under punkt b, som motsvaras av 27 kap. 2 § strafflagen, är gärningarna straffbara även om de förövats av oaklsamhet.
Straffrättskommittén har föreslagit att bland tryckfrihetsbrotten upp tages motsvarighet till den nya brottstypen krigsanstiftan i den mån sådan gärning innebär att fara för krig eller andra fienlligheter åstadkommes med utländskt bistånd eller svikliga medel. Såsom exempel på krigsanstif tan med utländskt bistånd har kommittén anfört, att någon uppträder som
Kungl. Maj.ts proposition nr 133 år 196b
10
Kungi. Maj:ts proposition nr 133 år 196b
bulvan för en utländsk propagandacentral och därigenom åstadkommer
sådan fara som avses i stadgandet om krigsanstiftan. Enligt kommittén
kan brottet i denna form förövas genom tryckt skrift och bör kunna straf
fas som tryckfrihetsbrott.
Kommittén har vidare föreslagit vissa ändringar som föranledes av kom
mitténs förslag till ändrade brottsbeskrivningar beträffande de under
punkterna 1—3 nu upptagna brotten.
Departementschefen. Bland brotten mot rikets säkerhet har i brottsbal
ken upptagits en ny brottstyp, krigsanstiftan (19 kap. 2 §), avseende den
som med våldsamma medel eller utländskt bistånd framkallar fara för att
riket skall invecklas i krig eller andra fientligheter. I enlighet med kom
mitténs förslag torde krigsanstiftan böra upptagas bland tryckfrihetsbrot-
ten i vad brottet är av beskaffenhet att kunna förövas genom tryckt skrift,
d. v. s. när faran framkallats med utländskt bistånd. Stadgande i sådant
hänseende torde i brottskatalogen böra upptagas i omedelbar anslutning till
bestämmelserna om högförräderi såsom punkt 2. Som en följd härav torde
en förskjutning i den följande numreringen få ske.
Det nuvarande krigsförräderibrottet har i brottsbalken motsvarighet i
brottstypen landsförräderi (22 kap. 1 § första stycket); om gärningen
är lindrigare, dömes enligt brottsbalken för Iandssvek (22 kap. 1 § andra
stycket). Till skillnad mot gällande rätt tillförsäkras i brottsbalken även
det civila försvaret skydd mot förrädiska handlingar varjämte med för
svaret uttryckligen jämställes folkförsörjningen. Vidare skall — för det
fall att riket skulle komma att vara helt eller delvis ockuperat av främ
mande makt utan att militärt motstånd förekommer — vad som sägs om
rikets försvar i stället gälla motståndsverksamheten (22 kap. 16 § andra
stycket brottsbalken). Den nu under punkt 3 upptagna gärningsbeskriv-
ningen torde böra omarbetas och kompletteras i de hänseenden som här
nämnts samt upptagas såsom punkt 4 i brottskatalogen. Dessutom bör i
enlighet med kommitténs förslag både landsförräderi och Iandssvek om
fattas av stadgandet. Landsförrädiska eller landssvikliga gärningar be
gångna av oaktsamhet har i brottsbalken erhållit en särskild benämning,
landsskadlig vårdslöshet (22 kap. 2 §). Benämningen torde böra överföras
å motsvarande tryckfrihetsbrott, vilket föreslås upptaget under punkt 5.
Enligt brottsbalken inbegripes stämpling till brott ej såsom för närvaran
de i förberedelse utan har upptagits såsom en självständig form av brotts
ligt handlande. Bestämmelserna i de nuvarande punkterna 1—3 om an
svar för försök eller förberedelse torde därför böra redaktionellt jämkas
så att stämpling till brottet anges särskilt vid sidan av försök och förbe
redelse. Det må i detta sammanhang framhållas att, såvitt gäller stämpling
till högförräderi, landsförräderi och Iandssvek, brottsbalken medför en viss
utvidgning av det straffbara området i förhållande till vad som nu gäller.
11
Jämlikt 19 kap. 14 § och 22 kap. 12 § brottsbalken skall nämligen såsom
stämpling till brotten anses — förutom vad som i allmänhet ingår under
stämplingsbegreppet — att träda i förbindelse med främmande makt eller,
i fråga om landsförräderi eller landssvek, med fienden eller, om riket äi
helt eller delvis ockuperat, med ockupationsmakten (jfr 22 kap. 16 § andra
stycket brottsbalken) för att förbereda, möjliggöra eller underlätta att brot
tet förövas. Motsvarande utvidgning av det straffbara området kommer att
gälla om stämplingen förövats genom tryckt skrift.
Såsom otillåtet yttrande anges under punkterna 5—7 framställningar som
innefattar smädelse eller andra missfirmliga eller skymfliga gärningar.
Stadgandet under punkt 5 motsvarar 9 kap. 3—5 §§ strafflagen om miss-
firmelse mot kunglig person, riksstyrelse eller riksdagen samt skymfande
av rikssymbol. Brottsbeskrivningen under punkt 6 står i överensstämmelse
med 10 kap. 5 § strafflagen om missfirmelse mot tjänsteman och beskriv
ningen under punkt 7 svarar mot 8 kap. 8 § strafflagen om kränkande av
främmande makt.
Departementschefen. Missfirmelse mot kunglig person har i brottsbalken
icke konstruerats såsom en särskild brottstyp. I stället stadgas höjning ai
straffmaximum för bland annat ärekränkningsbrotten, om brottet innebäi
förgripelse mot Konungen eller annan medlem av konungahuset eller mot
regent som är satt i Konungens ställe (18 kap. 2 §). Med hänsyn härtill
torde stadgandet under punkt 5, som blir punkt 6, böra omarbetas så att
brottsbeskrivningen upptager ärekränkning i stället för smädelse eller an
nan missfirmlig gärning. Även när det gäller förgripelse genom tryckt skrift
torde med ärekränkning få avses samtliga brott som upptages i 5 kap.
brottsbalken. Av redaktionella skäl torde själva brottsbeskri\ningarna få
upptagas i ett särskilt stycke sist i denna paragraf. Bestämmelserna under
förevarande punkt torde böra omarbetas jämväl med hänsyn till att stad
gandet i 9 kap. 4 § strafflagen om missfirmelse mot riksstyrelse eller mot
riksdagen saknar motsvarighet i brottsbalken. Då förutsättning för tillämp
ning av 7 kap. 4 § förordningen är att gärningen är straffbar enligt lag, blir
sådan missfirmelse straffri redan i och med brottsbalkens ikraftträdande
även när gärningen begås genom yttrande i tryckt skrift.
Missfirmelse mot tjänsteman enligt 10 kap. 5 § strafflagen anges i brotts
balken (17 kap. 5 §) bestå i förolämpning mot vederbörande i eller för lians
befattning. Bestämmelserna under punkt 6 torde böra jämkas i överens
stämmelse härmed och upptas under punkt 7.
Kränkande av främmande makt enligt 8 kap. 8 § strafflagen har, såvitt
gäller förgripelse mot sådan makts statsöverhuvud eller representant här i
riket genom smädelse eller annan missfirmlig gärning, i brottsbalken (19
kap. 11 §) konstruerats på liknande sätt som nyss angivits i fråga om mot
Kungl. Maj:ts proposition nr 133 år 196i
12
svarande förgripelser mot kunglig person, d. v. s. såsom en möjlighet till
straffhöjning för ärekränkning. Även brottsbeskrivningen under nuvaran
de punkt 7 torde därför böra ändras sa att den upptager ärekränkning i stäl
let för smädelse eller annan missfirmlig gärning. Med hänsyn till de stora
olikheter i fråga om statsskick, som råder i skilda länder, torde stadgandet
böra avse icke blott främmande makts statsöverhuvud och representant
här i riket utan även ledamot av dess regering. Motsvarande ändring bör
vid lämpligt tillfälle vidtagas i brottsbalken.
Kungl. Maj:ts proposition nr 133 år 196i
Otillåtet yttrande utgör enligt stadgande under nuvarande punkt 9 fram
ställning som innefattar samhällsfarlig ryktesspridning jämlikt 11 kap. 6 §
strafflagen. Brottsbeskrivningen står helt i överensstämmelse med stadgan
det i strafflagen.
Departementschefen. De förfaranden som anges i 11 kap. 6 § strafflagen
har i brottsbalken upptagits såsom tre särskilda brottstyper, nämligen sam
hällsfarlig ryktesspridning (16 kap. 6 §), beljugande av myndighet (17 kap.
6 §) samt ryktesspridning till fara för rikets säkerhet (19 kap. 8 §). Vad
beträffar sistnämnda slag av ryktesspridning medför brottsbalken en viss
utvidgning av det kriminaliserade området. Ansvar för sådan ryktessprid
ning skall nämligen inträda även för den som till främmande makt framför
ellei låter framkomma sådant rykte eller påstående som avses i stadgandet
om ryktesspridning till fara för rikets säkerhet. I enlighet med förslag av
straffrättskommittén torde jämväl dessa förfaranden böra kunna bestraf
fas som tryckfrihetsbrott. Brottsbeskrivningen under punkt 9 torde således,
såvitt gäller ryktesspridning till fara för rikets säkerhet, böra utvidgas till
att avse även gärning innebärande att någon till främmande makt framför
eller låter framkomma falskt rykte eller annat osant påstående som är
ägnat att framkalla fara för rikets säkerhet. Av redaktionella skäl torde be
stämmelserna om ryktesspridning till fara för rikets säkerhet få upptagas
under en särskild punkt i brottskatalogen (punkt 10). Innehållet i övrigt i
stadgandet under nuvarande punkt 9 föreslås med hänsyn till förskjut
ningen i numreringen upptaget under punkt 11.
Otillåtet yttrande utgör enligt bestämmelserna under punkt 13 ärekränk
ning sådan den är beskriven i 16 kap. 7, 8, 9 och 11 §§ strafflagen.
För tryckfrihetsbrott genom periodisk skrift svarar enligt 8 kap. 1 § för
ordningen i första hand utgivaren. Vid bedömande av fråga om ansvar för
honom skall enligt 12 § i nämnda kapitel så anses som om vad skriften
innehåller införts däri med hans vetskap eller vilja. Annan person som
genom författande av artiklar eller på annat sätt medverkat till att skrif
ten fått visst innehåll, är utesluten från ansvar för tryckfrihetsbrottet och
har enligt 3 kap. förordningen rätt till anonymitet.
De av straff räitskommitten föreslagna bestämmelserna om ärekränkning
13
har upptagits i brottsbalken efter omarbetning i väsentliga delar. Vad be
träffar det centrala ärekränkningsbrottet förtal upptogs i kommittéförslaget
bestämmelse, att den som om annan lämnar ogrundad uppgift angående
gärning eller omständighet som är nedsättande för dennes anseende dömes
för förtal, evad han underlåtit skäliga mått och steg för att förvissa sig om
uppgiftens sanning eller eljest saknade tillräcklig grund att hålla den för
sann. Kommittén har utvecklat sin syn på frågan om bedömningen av de
subjektiva omständigheterna vid förtal såsom tryckfrihetsbrott. Enligt kom
mittén bör, om i en tidning publicerats en ärekränkande uppgift och de ob
jektiva förutsättningarna i övrigt för en fällande dom å förtal är uppfyllda,
den ansvarige utgivaren fällas till ansvar om tidningen saknade tillräcklig
grund att hålla uppgiften för sann eller från tidningens sida icke vidtagits
skäliga mått och steg för att kontrollera uppgiftens sanning. Vilka mått
och steg som skall vidtagas för att kontrollera sanningen i en ärekränkande
uppgift innan den framställes i en tidningsartikel, får enligt kommittén gi
vetvis bero på omständigheterna i det enskilda fallet, främst huruvida upp
giften innefattar en beskyllning av allvarlig beskaffenhet. Hänsyn får tagas
till god publicistisk standard. Anonymitetsskyddet för författaren begrän
sar möjligheterna att i rättegången få klarhet om grunden för beskyllningen.
Det bör emellertid enligt kommittén åligga ansvarige utgivaren att, så långt
det är förenligt med anonymitetsskyddet, vid domstolen lämna upplysning
om sina källor och redogöra för hur man gått till väga för att kontrollera
uppgiften.
Under remissbehandlingen har bl. a. överståthållaråmbetet och Svenska
tidningsutgivareföreningen anfört, att förtalsreglernas tillämpning i tryck
frihetsmål torde komma att sätta anonymitetsskyddet i fara. Om uppgifts-
lämnaren ej är villig att uppge sin anonymitet, är utgivarens möjligheter
att fria sig från förtal så begränsade att han torde frestas att bryta mot ano-
nymitetsreglerna såsom ägnat att medföra mindre allvarliga påföljder än
en fällande dom å förtal.
Departementschefen. Ärekränkningsbrotten har i brottsbalken blivit före
mål för en genomgripande omarbetning. Bestämmelserna om det centrala
ärekränkningsbrottet förtal har i brottsbalken (5 kap. 1 §) utformats så att
den som utpekar annan såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt
eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras miss
aktning skall straffas för förtal; var han skyldig att uttala sig eller var det
eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgiften i
fråga och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund
för den, skall ansvar dock ej ådömas. Nu angivna regler gäller även när an-
greppsobjektet är en avliden person (5 kap. 4 §), dock att för ansvar för-
utsättes att gärningen är sårande för de efterlevande eller att den eljest med
hänsyn till omständigheterna kan anses kränka den frid, som bör tillkomma
Kungl. Maj:ts proposition nr 133 år 196'r
14
den avlidne. Bland ärekränkningsbrotten upptager brottsbalken ytterligare
brottstypen förolämpning (5 kap. 3 §), för vilken det utmärkande är att
uttalandet riktar sig till den berörda personen själv. Gärningen anges be
stå i att smäda annan genom kränkande tillmäle eller beskyllning eller ge
nom annat skymfligt beteende.
Anpassningen av tryckfrihetsförordningens bestämmelser under nu fö
revarande punkt till brottsbalken bör företagas så, att i brottskatalogen upp
tages bestämmelse om att ärekränkning mot enskild person skall utgöra
otillåtet yttrande. Den närmare beskrivningen av de olika brottstyperna
torde böra utformas i överensstämmelse med motsvarande gärningsbeskriv-
ningar i brottsbalken och torde — såsom anförts i tidigare sammanhang —•
av redaktionella skäl böra upptagas i ett särskilt stycke sist i paragrafen.
Frågan om tillämpningen av brottsbalkens ärekränkningsregler på tryck-
frihetsrättens område och de svårigheter som kan uppkomma vid tillämp
ning i tryckfrihetsmål av förtalsreglerna har uppmärksammats under riks
dagsbehandlingen av brottsbalken (se L4U 1962: 42 s. 38 ff). Med anledning
av motion (1:535), vari nämnda svårigheter berördes, uttalade första lag
utskottet att vid tillämpning i tryckfrihetsmål av 5 kap. 1 § andra stycket
brottsbalken — d. v. s. när fråga är huruvida en tidnings ansvarige utgi
vare i fall av intressekollision haft skälig grund för en publicerad upp
gift — bevisningen normalt lärer inriktas på att så långt anonymitetsskyd
det det medger styrka att utgivaren, när han lät införa artikeln, med hän
syn till utförda kontrollåtgärder eller eljest förfogade över upplysningar
som utgjorde skälig grund för uppgiften i fråga. Något verkligt ställnings
tagande till artikeln från utgivarens sida förekommer emellertid, framhöll
utskottet, stundom icke. Enligt utskottets mening kan det dock ej anses
ändamålsenligt att låta utgivaren till stöd för påståendet om skälig grund
åberopa förhållanden som ligger utanför ramen av den kännedom om om
ständigheterna som skulle ha utgjort hans försvar, om han närmare tagit
ställning till artikeln. Utskottet anförde som sin ståndpunkt att utgivaren
i fråga om ärekränkning icke bör undgå konsekvenserna av fiktionen att vad
tidningen innehåller införts däri med hans vetskap och vilja. Denna regel
får, uttalade utskottet, självfallet ej medföra någon uppluckring av anony
mitetsskyddet. Utskottet ville framhålla att de härmed förbundna spörs
målen kräver särskilt beaktande i rättstillämpningen.
Till de synpunkter utskottet anfört beträffande ärekränkning som tryck-
frihetsbrott i sitt av riksdagen godkända utlåtande (rskr 1962: 390) ger jag
min anslutning.
Kungl. Maj.ts proposition nr 133 år 196A
6 och 8 §§.
I 6 § första stycket torde ordet »straff» böra utbytas mot »påföljd». I
paragrafen i övrigt samt i 8 § torde de redaktionella jämkningar böra vid
tagas som föranledes av den ändrade numreringen i brottskatalogen i 4 §.
15
Föredraganden hemställer att Kungl. Maj :t måtte genom proposition till riksdagens prövning i grundlagsenlig ordning framlägga ett i enlighet med det anförda upprättat förslag till ändring i tryckfrihetsförordningen.
Med bifall till vad föredraganden sålunda med in stämmande av statsrådets övriga ledamöter hemställt förordnar Hans Maj :t Konungen att till riksdagen skall avlåtas proposition av den lydelse bilaga till detta pro tokoll utvisar.
Kungl. Maj:ts proposition nr 133 år 1964
Ur protokollet:
Margit Hirén
Stockholm 1964. Isaae Marcus Poktryckcri Aktiebolag 640280